Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Face Off!

  • PC 70
Face - off byl můj první sportovní simulátor a předchůdce série NHL od EA sports a já se toho tenkrát nemohl nabažit.

S týmy NHL se dala hrát jak exhibice, sezóna nebo play-off, ale zásadně jen ve dvou dresových variantách - zelená a červená. Ale naopak se daly editovat jak jména hráčů tak i týmů, takže jste si mohli vybrat svoji srdcovku. Hra byla kupodivu už tenkrát realistický ve smyslu střídání lajn, odvolávání gólmanů, perfektních bitek, vzhazování a při střelbě zblízka se dalo i zamířit ve speciálním okénku, z čehož po chvíli praxe začaly padat lehké góly.

Jinak opravdu perfektní zábava na tu dobu, to byly turnaje a souboje jako víno.

Pro: realističnost, bitky, střelba, taktiky

Proti: lehká úroveň UI

+12

Fe

  • Switch 70
Fe je kouzelná hra s nádherným vizuálem, roztomilým protagonistou a frustrujícími částmi, kde musíte skákat. Na druhou stranu obyčejný pohyb, plachtění a jiné způsoby pohybu jsou natolik uspokojující, že tuhle malou metroidvaniu (která se tak na první pohled netváří) můžu doporučit všem, kteří nehledají nic složitého a chtějí si na pár hodin odpočinout.

Pro: vizuál, pohyb, hlavní lištička

Proti: frustrující skákání

+9

Child of Light

  • PS4 70
K Child of Light mě přitáhla skvělá pohádková hudba, kterou jsem měl nesčetněkrát naposlouchanou ze soundtracku a v samotné hře mi přišla ještě lepší díky zasazení do konkrétních scén. Hned po spuštění hry mě však okamžitě potkal nepříjemný několikaminutový zásek, což se mi snad za herní kariéru ještě nestalo. Špatně se mi orientovalo na mapě a až po dlouhém pátrání po mapě jsem objevil možnost projít zdánlivě neaktivními nebo slepými místy. Na podobné záseky jsem narazil ještě párkrát, spíš jen ale v první třetině hry.

Jednoznačným tahákem hry jsou pseudotahové souboje s časovou osou, akcemi postav na tahy, ale pomoc doprovodné světlušky Ignicula lze využít v reálném čase. Souboje jsou skvělé, jen jsou doslova na každém rohu. Za celou hru jich odehrajete stovky a poměrně rychle omrzí. Po souboji následuje příšerně otravné rozdělování bodů a to obvykle několika postavám zároveň. Ke konci jsem už moc ani nesledoval, kam body přiděluji, protože většinou vylepšujete jen nezajímavé mírné zvýšení atributu. Nakonec doléčení Aurory a na další souboj. Vlastně většinu hry jsem dělal dokola to samé podle zaběhnutého scénáře. Mapa samotná také nepůsobí nějak zvlášť zajímavě. Slouží jen jako přechod od jednoho souboje k druhému bez nějakých zajímavých výzev nebo míst.

Na cestě se k vám přidá do družiny 7 dalších postav, každá s originálním schopnostmi. Škoda jen, že po celou dobu hry mohou být aktivní pouze dvě a ani ke konci hry se počet aktivních postav nezvýší. Přitom souboje by byly pak mnohem zábavnější. Obzvlášť to zamrzí, když víte, že Óengus je typický tank, Rubella healer nebo Finn silný dps.

I tak má ale Child of Light své pohádkové nezaměnitelné kouzlo a přiměla mě hledat hru s podobným typem soubojů, jen snad lepší hratelností.
+12

Dave Goes Nutz!

  • PC 50
No co napsat. Čtvrtý díl jsem původně jen spustil, že se podívám jak vypadá. Poté co jsem 4 kola vyhrál na první pokus bez sebemenších problémů mi došlo, že s obtížností je ámen a měl jsem pravdu. Za hodinu bezstarostné pařby dohráno.

Čtverka už je opravdu nastavovaná kaše. Je tu 9 kol, které se většinou odehrávají v nemocnici. Opět je tu doktor Nemesis, který unesl Delberta, tvůrci dokonce použili jako "outro" stejný obrázek jak ve třetím díle. Grafika je celkem hezká, některé lokace v nemocnici se povedly (elektrošoková léčba, chirurgie), problém je že se celých 9 kol opakuje stále dokola totéž prostředí (bludiště v nemocnici, požární schodiště s vypínači silových polí).

Dave opět bezchybně míří nahoru i dolů, poprvé nemusí dobíjet, občas dostane brokovnici s rozptylem, kola jsou krátká a vesměs lineární. Nepřátelé tvoří z 90% pacienti či sestry s nožem, které než k Vám dojdou, tak jsou rozstříleni na kaši, ideálně zespodu z jiného patra. Jen v jednom kole jsou pekelní psi, kteří mě dělali problémy a u kterých jsem párkrát zařval.

Po šíleně obtížných předchozích dílech nabízí čtverka opačný extrém - za hodinku bezstarostné pařby se dostanete do posledního kola, kde do šéfa našijete pár salv z rozptylové brokovnice a konec. Nemám rád frustraci ani hardcore obtížnost, ale tohle byla až nudná zívačka, která se vyhrála prakticky sama a to se mi taky nelíbí. Navíc jsem měl silný pocit, že čtverka byla vydaná jen za účelem splácat pár úrovní a vydělat další peníze. Proto jen 50%.
+13

No More Heroes

  • Wii 80
Jedna z prvních her které Suda 51 začal dělat aby si vydělal peníze, pryč jsou jeho chytré scénáře které se snaží doručit nějakou zajímavou myšlenku či příběh. V No More Heroes nám přináší bláznivou hack and slash akci o Otaku Assassinovi který si přes internet objedná lightsaber katanu a snaží se stát nejlepším zabijákem.

Celou dobu je to tedy po příběhové stránce bláznivá komedie ve které je občas náznak Sudovi geniality a šílenosti, bohužel po většinu doby udržuje hladinu svého humoru a výpravy na úrovni aby to zvládl i zabedněný hráč Call of Duty který miluje Prci Prci Prcičky, díky bohu tu, ale najdeme i scény které jsou neskutečně chytré, bizarní a vtipné.

Klobouk dolů taky za to jak Suda51 dokázal během pěti minutových cutscén z většiny záporáku udělat postavy které měli nějakou svojí minulost či charisma až vám bylo líto je zabít. Opravdu jste si dokázali udělat vztah k postavě kterou jste viděli pouze pět minut, neskutečný (nejlepší záporáci: Dr. Peace, Samurai holka, ženská s granátama a ujetý kouzelník)

Naplní hry tedy jak jsem psal nahoře, je zabíjet a zabíjet, i když tu máte možnost před příběhovými misemi jezdit volně po městě, což je hrozný voser kvůli výkonu Nintenda Wii a jeho lagů. Do toho si musíte na každou příběhovou misi vydělat, někdy se najdou originální a vtipné práce, někdy zase skončíte na tom že budete půl hodiny jen dokola opakovat stejnou misi která vám hodí nejvíce peněz. Dále si můžete kupovat novou katanu a i si obměňovat šatník, mazlit kočku čisbírat skryté předměty. I tak díky lagům ve volném městě vás tohle moc bavit nebude.

Narozdíl od toho samotné příběhové mise mě bavili vždy, Suda51 se je snaží vždy něčím obvzláštnit, takže někdy budete hrát arkádovku protože jste v metru usnuli a zdá se vám o ní a nebo budete motorkou přejíždět na stadiou Softballisty.

Skrz na skrz je to fajn hra, charaktery si oblíbíte i přes fakt že cutscény jsou jen před soubojem a po něm a i když se dozvíte něco o minulosti Travise, tak kvůli rychlosti vyprávění bude působit malinko na rychlo. I tak bych, ale doporučil No More Heroes všem kteří chtějí vtipnou a chytrou hack and slash akci se záchvěvy Japonské geniality

Pro: Postavy, většina bossů, geniální soundtrack od Masafumiho Takady, mise,

Proti: Repetetivnost vydělávání, přesun na mapě, chtělo by to více prostoru pro hlavního hrdinu

+14

Dangerous Dave's Risky Rescue

  • PC 60
Dangerous Dave 3, aneb Risky Rescue a zábava na jeden večer. Třetí díl je dost ždímačka peněz, protože ač vyšel v roce 1993, tedy dva roky po dvojce, má stejný engine, stejné monstra a víceméně stejnou hratelnost.

Víceméně znamená, že tvůrci provedli pár změn, většinou k horšímu a jednu podstatnou k lepšímu. Začnu tím vylepšením - na začátku každého kola si můžete uložit pozici, díky čemuž odpadá frustrace s opakování celé hry, pokud Vám dojdou životy. Ty navíc přibývají celkem rychle, na druhou stranu, pokud zemřete, prostě nahrajete pozici, protože po smrti začínáte zase od začátku kola. Sbírání předmětů (za 20 tisíc je další život) i životů tedy postrádá celkem smysl a kolikrát jsem se přistihl, že určité odbočky ignoruju. Už tu není nekonečně nábojů, v zásobníku jich máte navíc jen šest, čili občas je to adrenalin. Na druhou stranu přebíjení je rychlejší a náboje mi nikdy nedošly.

Trojka obsahuje 11 kol, na nějaký příběh opět zapomeňte, akorát se ke konci dovíte, že doktor Nemesis, unesl stejně jako ve dvojce Davova bratra Delberta. Asi nějaká úchylka. Dave má taky smůlu, většina hrdinů v podobných hopsačkách zachraňuje nějakou krásku, Davovi zbývá jen ten brácha.

Celkově mě hra i přes možnost ukládat přišla horší. Jednak je grafika taková nějaká neinspirativní a nepřehledná, zejména první a třetí kolo v lese kde skáčete po větvičkách jak veverka jsou dost o ničem. Zvuky se nepovedly, protože půlka činností není nazvučená.

První novinkou je míření, kdy ve trojce trefujete monstrum přímo nad sebou, místo do úhlu, přestože hrdina míří v úhlu, takže člověk má občas problém zasáhnout příšeru o úroveň výš. A druhou velice otravnou je padání - poprvé v tomto typu her může hrdinu zabít pád z velké výšky (20 metrů přežije, 100 metrů ne). Navíc při pádu z menší výšky se hrdina otřepává, což většinou využije blízká příšera k Vaší okamžité anhilaci. Doslova na zabití je kapající sliz v 9-10 kole, který nemá žádný vzorec, takže průchod pod ním je prostě 50/50. Narazil jsem i na chyby v enginu, kdy Dave propadl plošinkou, pevně věřím že to nebyla "pocta" prvnímu dílu.

Jinak se to hraje víceméně jako druhý díl, až na pokažené zvuky, odfláklou grafiku a občas nudný leveldesign. Nebo možná nezafungovala nostalgie tak jako u dvojky, těžko říct. O moc horší to zase není, pokud Vás bavila dvojka, trojkou nic nezkazíte.
+13

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III

  • PS4 95
Tenhle komentář píšu přesně po dohrání, takže tu bude až moc zbytečných emocí a také nemám v plánu rozepisovat detailně jak funguje combat apod. Od toho si přečtěte komentáře na předchozí díly.

Každopádně třetí díl začíná velice pomalu, po událostech z druhého dílu se Rean stává instruktorem Class VII v nové pobočce Thors Millitary Academy, kde má pod sebou nové studenty. Ze začátku vás hra zahlcuje infomacemi, postupy i zpomaleností kterou jste už museli absolvovat v prvním díle a i když je návrat do tohoto světa i ze začátku příjemný, prvních sedm hodin jsem spíše pociťoval zklamání. Začátek totiž s oblibou odsouvá Reana na vedlejší kolej a nechává nové studenty prožívat to co Rean v jeho začátcích a i když je to hezky nostalgické, tak už budete lehce chytat nerv protože vás bude zajímat co vše se za tu celou dobu událo.

Jakmile se ale vyrazí na první Filed Trip, příběh začne pomaličku odkrývat své karty a zase do toho spadnete. Dokonce pak i oceníte to pomalé budování jak od třetího dílu tak i od začátku série.

I přes to že příběh je napsán fantasticky a takhle propracovaný svět má málo které Západní RPG, tak i v něm hra občasně škobrtne. Nejvíce očividná věc je anulování romantického vztahu, který jste vybudovali v minulých dílech, tady se postavy tváří jakoby mezi vámi nic nebylo a musíte začít od začátku, což neskutečně zamrzelo a odebralo na intenzitě některých příběhových částí. I tak ale tvůrci naplnili skoro všechna má očekávaní a v některých momentech jsem měl na krajíčku a řval na některé postavy že jsou čuráci hlavně na George, doufám že chcípně ve čtyřce nějakou brutální smrtí. Dokonce mi i přijde že ostatní postavy ani neměli chuť ho dostat zpátky jako Crowa ve dvojce. Upřímně George se zachoval více jako svině.

Dále combat zůstal skoro bez pozměny až na pár fajn nových prvků, které značně souboje ulehčují, plus grafická stránka se dost posunula kupředu.

Nemám tedy skoro nic co vytknout, byla to jízda, sice občas tvůrci až násilně šlápli na brzdu a některé linky osekali: například mě mrzelo že Olivert má minimum prostoru. Navíc dabingu oproti minulým dílům taky značně ubylo, ale i tak je trojka skvělá příprava na finále.

Teď je jen otázkou kdy vyjde poslední díl...

Pro: Příběh, propracovaný svět, vývoj postav,dabing, soundtrack, zvraty, závěr

Proti: Budování vztahů od začátku, hooooodně pomalý začátek.

+17

Dr. Jekyll and Mr. Hyde

  • NES 40
Po dočtení knihy jsem se začal zajímat o hry na její motivy. A první do které jsem se pustil je tato plošinovka pro NES a to i když to podle hodnoceních není ta nejlepší volba. Naopak hra bývá často zařazována do žebříčků nejhorších her. Hratelnost je v podstatě klasická, až na postupné zvyšování stresu u Jekylla a následnou přeměnu v Hyda. Úrovní je pouze šest a nejsou nijak dlouhé. Díky tomu není takový problém se naučit správné časování a projít je bez nepříjemné přeměny nebo jen s jednou. Obtížnost je sice čím dál vyšší, ale opravdu hodně náročná je jen poslední úroveň. Těžší pro mě byly noční úrovně za Hyda a tak jsem se snažil hru projít s co nejméně přeměnami. Hra není žádný zázrak a navzdory přečtení manuálu je nutné vyzkoušet, jaké prvky jsou nebezpečné a jaké ne.

Grafika a zvuky jsou průměrné. Hru sice nepovažuji za nějaké utrpení, ale jak na NES tak na jakoukoli jinou platformu je mnoho lepších plošinovek. Největším problémem pro mě nebyla nějaká nepovedená část nebo funkce, ale prostá nezáživnost a šedost hry. Hraní tak vlastně nemám komu doporučit, maximálně extrémním fandům díla pana Stevensona.
+16

Dizzy: Prince of the Yolkfolk

  • PC 70
Moje první dobrodružství s koulejícím se vajíčkem Dizzym, který musí zachránit princeznu Daisy polibkem a probudit jí ze spánku.

Ale není to Růženka, která se píchla o trn, ale leží tam v komoře a čeká až se ta skořápka přes různé úkoly v několika obrazovkách prokouše až k ní a nasbírá při tom putování dostatek peckovic, jinak dostane košem. Hra není příliš složitá, je nutné zapojit mozek a myslet logicky v rámci itemů a úkolů ( ikdyž,ten plyšak vs troll mi dal dost zabrat metodou pokusu a omylu ) a jde to víceméně intuitivně kupředu, jen to chce nechcípat cestou, protože na save game zapomeňte.

Za mě pohodová zábava na jedno odpoledne v lepším průměrů.

Pro: nápadidost úkolů, zábavnost, přímočarost

Proti: krátky herní čas

+12

Forza Horizon

  • XOne 85
Začal nám březen a už mám za sebou osmej dokončenej titul. Dobře, ten kříž schovejte, přiznám se bez mučení. Vždycky jsem byl víc na Playstationu a hrál tam Gran Turismo a nebo na PCčku kde jsem drtil odjakživa Need for Speed a Forzu jsem jen záviděl lidem kteří měli tu smůlu a vlastnili Xbox (i když je pravda že v době 360ky existovali slušné exkluzivity Horizon nevyjímaje a ta generace to PS3 slušně nandala - minimálně hardwarem). Mno a jak šel čas a ze mě se stával větší a větší herní maniak, bylo třeba myslet i na tým zelených (v životě pařana obecného totiž není nic lepšího než konkurenční boj konzolí a přetahování hráčů - gejmr z toho jen těží a gor když si pořídí konzole a všechny hry co ho zajímají a ideálně mu na stole stojí high end PC kam si chodí uklidnit oči na 144 Hz LCD). Právě auta od vývojářů z Playground Games mě dokopali k tomu abych si před pár lety pořídil Xbox One X (dobrá investice, protože na tom první roky budu moct hrát i hry na novou Microsoftí generaci) a jal se shánět vše co mi do té doby uteklo a nedalo se hrát jinde (díky za zpětnou kompatibilitu a vyleštění!). Nyní jsem hrdým vlastníkem všech Horizonů (Ultimate edic, tedy kromě jedničky, tam už digitálně nejde nic dokoupit, hra je v obchodech mrtvá stejně jako dvojka - tu jsem nakoupit stihl - je potřeba si pořídit krabicovou verzi) a mohl jsem se tak vrhnout na hraní. Abych měl s čím srovnávat měl jsem zapnutý každý díl a musím říct že to ušlo fakt dlouhou cestu protože díl od dílu je FH prostě lepší, větší a hezčí - ale k tomu jindy. Jednička vás vezme do Emeriky kde vám naservíruje poměrně velkou mapu na které můžete dovádět (je ale třeba se držet cest, teprve druhý díl vám dovolil vzít Lambo do polí, ve trojce jste se zase nezastavovali o každý keř a čtyřka už umí bourat i zídky) a celé to díky lehké reinkarnaci vypadá moc hezky. Jízdní model se teprve hledal ale i na začátku své cesty byl kvalitní. Hudby je málo a začne se velmi brzo opakovat, nicméně pakliže si najdete svoje oblíbené songy a auto je to vlastně fuk. Závody jsou zábavné a fungují na principu klasického gumového lana kdy se zvedáním obtížnosti jen přituhuje (ideální je zlatá střední obtížnost a pomocník aby se vám v každé zatáčce nepřetočilo auto a je to ok). Forza Horizon je arkáda jak víno a už na prvním festivalu mě nezklamala. Nyní si balím kufry a leštím Ferrari (chystám se totiž na Italsko-Francouzské vinice do dvojky).

Netřeba to prostě moc okecávat, hezky to vypadá, celkem dobře to zní ale hlavně je to velká zábava hrát! Ono když v noci chcete jít spát a hra vám pekelně rychle loaduje a závody mají efekt "dám si ještě jeden a jdu" bývá to potíž. Každopádně si to ode mě bere 85% a pevně věřím že dvojka pod tuhle hranici neklesne.

Pro: Jízdní model, pěkné prostředí, optimalizace pro novou generaci

Proti: Málo hudby, opakující se závody, nemožnost přeskočit kecy vašich soků před jízdou

+10

Contra

  • PC 75
Jedna z mých prvních řežeb, kterou pamatuji jak z PC, herních automatů, tak i Nintenda. Raději ani nepočítám těch hodin, které jsem strávil v doprovodu střílejícího maniaka případně playera číslo 2, který zuřivě mačkal joystick jako já.

Rozhodně se nedá říct, že by byla lehkou hrou, hráč opravdu musel investovat stovky pokusů v jednotlivých levelech a hledal si svá místa, kde ho nepřekvapí střely protivníků nebo strojů. Až je tohle vychytáno a vy jste vyzbrojení kosmickým rozprašovačem nebo co to bylo, jde to o hodně rychleji a přes veškeré bossy na jeden zátah dotáhnout do konce, páč na průběřné savy jaksi můžete zapomenout, jak už to u těch starších legendárních vykopávek bývá.

Jooo, to byly časy :-)

Pro: zábavnost, rozmanitost bossů, hudba, zbraně

Proti: místy vyšší obtížnost

+15

Police Stories

  • PC 70
Dobrá a poměrně netradiční top-down akce v tom smyslu, že byste neměli ostatní střílet, pokud vám nedají důvod, a že jste naváděni k tomu nepřátele zpacifikovat pokud možno bez zabití. Přesto není hratelnost nepodobná takovému zběsilému Hotline Miami, což je také jedna z mých výtek, protože než na taktiku, kterou jsem si od hry sliboval a kterou tady jednoduše nepotřebujete, se musíte spoléhat především na rychlé reflexy. A já se na to taktizování a spolupráci s kamarádem tak těšil.

Za největší zápor však považuji malou, téměř absentující rozmanitost misí. Ve všech máte za úkol jen zneškodnit všechny útočníky a posbírat důkazy. Sem tam je to ozvláštněno ještě defusnutím bomby, ale to je vše. Žádný háček, žádné další podmínky. Dokážu si představit, že byste někdy měli za úkol splnit misi stealthově, bez jediného zabítí nebo třeba bez dodatečného vybavení. Ale nic takového. Nepřátele a civilisti jsou náhodně rozeseti po mapě, kde jenom stojí a čekají, dokud vás neuvidí. Jelikož ale hra není dlouhá, nezačne vás tohle bůhvíjak štvát.

Kolem a kolem se však nejedná o špatnou hru. Online kooperačních top-down akcí moc není a pokud nevíte, čím si s kamarádem/kou ozvláštnít pár večerů, neprohloupíte. Kromě zmíněných problémů, že jsem od hry čekal něco trochu jiného a že mise jsou poněkud jednotvárné, mě hra bavila, a to je myslím vždy to hlavní.

1. bod herní výzvy 2020 (hardcore)
+20

Barbarian

  • PC 70
Barbarian a papírové dískety 5 a 1/4" na mé stařičké 386, ulalala, to je ale vzpomínka :-)

Inspirovaná zřejmě úspěchem filmového svalnatého Arnieho "Černého oráče", tady sice v rudém podání, ale s ukrutně přísným šklebem, který má za úkol samozřejmě vykostit veškerou havěť, vyhnout se rozmanitým pastem a prorubat se k finálnímu bossovi.

Nebyla to hra jednoduchá, vzpomínám na neobvyklé ovládání a často jsem zakysnul, no vlastně si ani nevybavím, jestli jsem toho hlavního smrada dostal, ale co si pamatuju je, že jsem se s bráchou super bavil, takže rozhodně v lepším průměru.

Pro: pastičky, originálnost

Proti: ovládání

+10

Lair of the Clockwork God

  • PC 85
nejnovější hra s Danem a Benem je point&click adventurou, která zvládá být aktuální i v roce 2020. všechno to statické klikání je sice nahrazeno akčními skákacími pasážemi, ale centrem zůstávají stále puzzly, takže se nemusíte bát, že by šlo jen o skill s ovladačem. hra je navíc pekelně vtipná a nebojí se dělat legraci sama ze sebe, z dnešního herního průmyslu a hlavně z hlavních protagonistů/tvůrců.

Pro: humor, téma

Proti: ovládání dana není tak responzovní jak by mohlo

+10

Dangerous Dave in the Haunted Mansion

  • PC 70
Tak jsem si zopakoval i ten slavný druhý díl, tentokrát bez podvádění ve formě ukládání. Druhý Dave je pro mě jistým smyslem kultovní hra, protože ve své době to byla jedinečná hororová plošinovka, na svou dobu pěkně krvavá s estetikou hororů 80. let. To byly horory, kde se krví, slizem, nahotou a monstry nešetřilo, ne jak dneska, kdy čekáte hodinu, až strašidelně zavrže křeslo někde v rohu ve stínu. No nic. Vše má na rozsah hry (200 kilobajtů) překvapivě slušnou grafiku, ani ne tak moc hezkou, jako stylovou.

Dangerous Dave 2 je už klasická plošinovka. Opět bez intra či příběhu se vydáváte do strašidelného domu projít osm úrovní a zatnout tipec všem monstrům, které na Vás číhají, včetně dvou bossů. Úrovně se mění, jsou pěkně vymyšlené, v domě otevíráte dveře a sbíráte bonusy, hned na začátku třeba můžete vyskákat nahoru po stěně baráku a přes lebky se dostanete k životu. Čelíte monstrům a ty jsou jedna báseň. Zombíci nedělají nic moc, ale zato ježibaby (v dětství jsem si myslel, že jsou to opice) hážou nože. Jsou tu pavouci, kteří se rádi spustí na hlavu z míst, kde je nevidíte, slizky skákající šikmo a nepředvídatelně. A taky yettiové, či co to je, kteří jsou na tři výstřely a skočí na Vás, dříve než je stačíte ustřílet. Každé monstrum má povedenou animaci toho, jak Vás zlikviduje, pokud zlikvidujete vy monstrum, létají krvavé cáry.

Hrdina je vyzbrojen brokovnicí na 8 nábojů, která se sama dobíjí. Háček je v tom, že musíte zůstat v klidu a počkat si. Pokud se pustíte do boje bez nábojů, je to velice rychlý konec. Dave 2 má tentokrát slušné ovládání, skoky jsou přesné, Dave může mířit šikmo nahoru či dolů a je to základ taktiky pro většinu hry. Namířit na plošinku nad Vámi a zlikvidovat osazenstvo dříve, než Vás stačí ohrozit. S touto taktikou, velikou opatrností a rychlou palbou projdete prvních pár bez ztráty kytičky, nasbíráte si pár životů do zásoby... a můžete začít umírat.

Bavil jsem se grafikou, hratelností i estetikou hry, tak proč jen 70%. Inu ID Soft opět vsadil na brutální obtížnost a frustraci. Jedna rána znamená konec a kolo si zopakujete. V druhé půlce začínají typické arkádové pasti. Někam musíte spadnout a občas je to na ostny či mezi monstra. Jasně, že si to zapamatujete a příště se tomu vyhnete, ale život v háji. Jindy lezete po žebříku a najednou máte na hlavě pavouka, případně jdete dopředu a skočí na vás Yetti a je konec. Taktika, opatrnost, znalost monster, dost životů a vzpomínky mě uchránili od opakování hry.

Přesto je to ke konci peklo, zvlášť jedna místnost ke konci, kde na Vás skáče yetti, kolem Vás se zhmotňují duchové a ze stropu útočí pavouk a slizky a vše jistí nesmrtelná lebka. Frustrace je naštěstí vyrovnaná zábavnou hratelností a celkovým stylem hry, přesto bych si hru asi více užil mnohem víc bez té šílené obtížnosti na konci.
+16

Serious Sam II

  • PC 85
Hra si stále udržuje punc klasické střílečky, ale je tu zároveň vidět i spousta změn, které série nově nastolila. Celkově to tak představuje vítané zpestření. Tu trocha pokročilejší fyziky, lépe vymodelovaných stébel trávy, bystřejších a variabilnějších nepřátel, prvky bojového simulátoru, ale třeba i větší interakce s NPC. To vychází z faktu, kde se příběhově Sam Stone nyní nachází. A dá se tím rovněž obohatit samotná hratelnost, kdy hráč nemilosrdně kosí nabíhající protivníky. Zpočátku mu tak hra servíruje zdejší systém herních mechanik a dává mu několik možností, jak si s hrou pohrát. A záleží pouze na mně, zda většinu z obsaženého uzmu.

Obvyklou chůzi po svých doplňují pasáže s dinosaurem a koulí, z nichž lze střílet či přejíždět, stejně tak i jiná jezdící a létající udělátka. Secrety sestávají z ukrytých lokalit, mnohdy umístěných vertikálně, což se pojí s fyzikou. Uchopím do rukou většinu objektů ve hře, majících aktivní klávesu F, naskládám bedny na sebe a vyskočím nahoru. Je to sofistikovaně navržený secret, nebo nějaká lednička s tučňákem. Menší obměnou prošlo doplňování zdraví a vesty. Krom beden jej hráči shodí vznášedlo, přátelské postavy a podobně. Malebná krajina cizích planet podněcuje mou představivost. Byť lze do vody vejít jen omezeně, na startu ale jo.

Akce je velmi intenzivní, prokládaná několika vlnami soubojů, postupně se stupňující. Čímž není problém to snadno schytat. Prostoru k manévrování je dostatek, a rozloha map dává vzpomenout na ty z předešlých dílů. Úseky úrovní jsou též odděleny nějakou překážkou, aby se nešlo jakýmkoli způsobem vrátit. Pakliže mi někdy činily některé šarvátky potíže, jednoduše jsem vyskočil na vhodnou střechu, měl přehled o celém dění a všechny likvidoval s gustem mně vlastním. Hráč si může pokročilejší obtížnost usnadnit i vyšším nastavením DPI na myši. Pojetí hry se mění s tím, jak dosahuji pozdějších úrovní a absolvuji arkádově laděné přestřelky.

Level design je pastva pro oči, že jsem si často fotil obrázky z hraní. To připisuji i dosti sympaticky působící grafice. Když k tomu přidám lépe zvládnuté cestování na vyvýšených místech, kde se jde podél neviditelných bariér, umožňujících se k secretu dostat jinudy, dostávám slušnou míru svobody, co tu můžu ve hře provádět. Vůbec nebylo nutné tu visící plošinu na kolíku odstřelovat. Krásně jsem si k ní po svých přišel, náboje sebral, objevili se dva uvítací příslušníci, co rádi poznali sílu mých zbraní. A stačilo to přeskočit na druhou stranu, skrze tvrdý a odrážející list palmy. Neboť rostliny obecně tu představují alternativu zdi.

Serious Sam 2 nabízí pestrou směsici stylů a přístupů, jak je daná oblast v něm koncipována. Ať už jde o průchod levelem, souboje, bonusy, jednotlivé světy a jejich obyvatele, nebo uplatněné zbraně, nestačím zírat, co tu dokázali vývojáři zakomponovat za originalitu. Stojí na tom, že cizí rasy v různých světech potřebují mou pomoc k odražení nevítaných návštěvníků. Tudíž kráčím jejich městy, dovídám se užitečné věci, po splnění mě oslavují jako hrdinu. Na to se váže ona interaktivita. Určitá míra kooperace tu vidět je. Občas dochází k až bizarním výjevům. Nacpat tu takovou náplň, že je ji možné snáze odlišit od Prvního a Druhého setkání.

Doposud celistvě obroušený diamant, ačkoli i na něm nacházím pár problematických míst. Totiž chyby, co notně zkomplikovaly můj postup dopředu. Neodbytně jimi trpěl i Will Rock. Jde o správné spouštění daných akcí, objevení nábojů, nepřátel, nových zbraní a přesné proběhnutí konkrétních úkonů, co nejsou nijak v režii hráče. Otevření brány, mříže, spuštění automaticky uložené pozice. To vše tedy musí proběhnout bez jakéhokoli zádrhelu, jinak se nepůjde regulérně dostat dál. Předměty se zhmotňují přímo přede mnou, a to okamžikem vstupu do daného secretu. Popisované chyby se vyskytují napříč první dvojicí epizod, a to opakovaně.

Z neoficiálních úprav mohu zmínit aplikaci ENB Series, ta by měla dojem z vizuální stránky umocnit. Doba vydání je v pohodě i po těch 15 letech. Tenkrát kupováno, byť netušeno, s čím mám tu čest. Ale záleželo mi na tom, mít tuto značku od Croteamu v malíku. A to se mi po spoustě letech i povedlo. Jenomže, situace se změnila. Asi od roku 2012 řešeno širokoúhlé rozlišení a zorný úhel zbraní. Dlouho bezúspěšně, až konečně nalezen účinný postup. Ten posléze představen i ostatním zájemcům, protože si to tato hra zaslouží. Ale znamenalo to mé neúnavné hledání, na již neexistujících stránkách, o to větší radost následovala. Zcela právem!
+21

Dangerous Dave

  • PC 40
Pamatuji si, že se mi kdysi moc líbil hororový druhý díl, který jsem si chtěl zahrát a tak jsem sáhl po jedničce, než se pustím do dvojky, což jsem neměl dělat. Je to prostě pičovina a tím bych mohl komentář začít a zároveň i skončit. Ale trošku to rozepíšu, ať nespadnu na úroveň politických diskuzí.

Dangerous Dave je v podstatě osmibitovka. Máte 10 úrovní v absolutně primitivní grafice a když se kouknete na rok vydání na PC (1990), budete si myslet, že jde o špatný vtip (v témže roce vyšel na PC třeba Prince of Persia). Cílem každého kola je najít pohár, sbírat drahokamy pro body (za 20 tisíc je život) a dostat se do exitu. Po prvních dvou primitivních kolech jsem ve třetím párkrát zařval, ale prošel ho. S vypětím sil jsem natrénoval i čtvrté a páté kolo, ale šesté bylo nad moje síly. Hra je dle youtube longplay záležitostí tak na 10 minut, takže je nutné hratelnost prodloužit. Takže Vás pochopitelně jakýkoliv kontakt s čímkoliv zabije, po třech životech je konec a jedete od začátku.

Neustálé opakování hry od začátku opravdu není něco, co by mě bavilo. Kdyby mi bylo -náct a dostal hru na Family Games, nebo kdyby mě hra bavila, možná bych se hecnul a za 14 dní hru natrénoval a dohrál. Takhle jsem stáhl Dosbox SVN Daum, kde se dá ukládat a rozhodl se si pomoc uložením vždy na začátku kola, dále už ne, aby to byla aspoň trochu výzva, ale férová. I tak to bylo peklo, třeba deváté kolo jsem jel asi 50*.

Dave skáče poněkud podivně, sebemenší pohyb v letu způsobí šílenou setrvačnost, nedělat nic znamená pád dolů, ale jemná korekce není možná. Dave má také občas jetpack, který má málo paliva a většinou Vám na překonání obtížné pasáže nestačí. Pokud palivo vyplýtváte a zemřete, jste nahraní, další jetpack v kole nedostanete a restart.

Kromě toho Dave občas dostane zbraň, která střílí pomalu a musíte trefit v nemožných trajektoriích létající monstra. Potřebujete zlomek sekundy na střelu, občas i se skokem a modlit se zázrak a také aby potvora netrefila Vás.

To pravé peklíčko ale začne později. Ve dvou kolech nevidíte zjevnou cestu dál, řešením je spadnout do propasti a ocitnete se nahoře (logické) - díky youtube návode. Netušil jsem, že budu potřebovat na plošinovku youtube návod. Ke konci hra začne podvádět a některé plošinky jsou falešné. Nemáte je jak rozlišit od pravých a její proskočení většinou znamená smrt v plamenech pekelných. Teoreticky se to dá zapamatovat, i když některé plošinky mají mazaně pár pevných bodů a mezi nimi nehmotné body. Teoreticky... pokud byste před dalšími pokusy nemuseli opakovat x kol před tím.

Úplně jsem si vzpomněl na Angry Video Game Nerda a představil si ho, jak tuhle hru hodnotí se vším svým fuckováním, vztekáním, rozbíjením věcí a chlastáním piva na uklidnění. Zkrátka opět jedna stará hra, která není klasikou, ale jen starou hrou pro masochisty.
+15

Black Mirror III

  • PC 80
Tak jsem se nakonec rozhodl, že smažu svoje původní hodnocení a napíšu nové. To původní bylo poměrně kritické a emotivní, takže nyní o několik let starší s dvakrát znova dohranou hrou to zkusím znovu.

Tak začnu asi tím, že Posel Smrti 3 se dá spíše brát jako pokračování dvojky. Jsou tam prakticky jen minimální technické změny, v dnešním slangu by to pojmenovali jako epizoda 1 a 2. :-) Tedy není to ničím jiným, než pokračováním a dokončením příběhu.

Grafika hry je velmi pěkná, na postavách je sice vidět už stáří hry, ale pozadí a prostředí jsou vyrenderována opravdu hezky. Potěší další místa známá z prvního dílu zobrazená nově a většinou v průběžném stupni rozkladu. Obecně grafice celkově nelze moc vytknout – tento typ grafiky s předkresleným pozadím má tu velkou výhodu, že stárne opravdu pomalu a vypadá stále dobře. Drobná výtka může být jen k rozlišení – jasně, v roce 2011 těžko někdo řešil UHD atp., nicméně si pamatuji, že už v době vydání bylo rozlišení renderů a celé hry podprůměrné (už u tehdejšího spotřebitelského NTB bylo omezeno hrou, ne HW). Kvalita průvodních videí je podprůměrná, hlavně postavy jsou podivné.

Pokud jde o zvuk, tak hra potěší kompletním českým dabingem, který naopak od PS2 udělal obrovský skok kupředu. Zatímco u dvojky byl dabing takový nemastný, neslaný a herci příliš nereagovali na situace, tak ve dvojce obrovský kus kupředu – dabing jako takový byl mnohem zlepšen po herecké stránce, a hlavně ozvěna atp. začala reflektovat prostředí. Tady palec nahoru.

Hraní samotné je klasická Click and Point adventura proložená hlavolamy. Zde není moc co dodat, ovládá se dobře, hlavolamy můžete v případě potřeby přeskočit (dle obtížnosti), inventář je přehledný a funguje.

To, nad čím jsem se tehdá čílil bych příběh hry, dneska budu mnohem méně kritický. Pokud jde o příběh, je to vlastně dokončení a uzavření dvojky. Ty nejzásadnější dějové zvraty se udály v předchozím díle, tady vlastně už šlo jen o to celý příběh dočesat a dokončit. A to se celkem podařilo, nicméně stále ve mne přetrvává trochu zklamání z absolutního konce, nemohu si pomoct, ale samotný finální souboj s démonem mi přijde takový odfláknutý. Celé je to ukončeno v minutě v nehratelné animaci…

Suma sumárum, je to příjemná adventura s pár drobnými výtkami. První díl zůstal nepřekonán, na druhou stranu na reboot (spíše res*it) z roku 2017 se druhý a třetí díl kouká z nebes…

Pro: Příjemná grafika, známé lokace, velmi dobrý český dabing

Proti: Zakončení ságy mohlo být přeci jen o něco lepší

+23 +24 −1

Dragon Age: Inquisition – The Descent

  • PC 80
V Dragon Age: Origins mě Deep Roads příliš nebavily. Proto jsem k nim ve třetím díle přistupovala s jistou dávkou skepse, ale musím říct, že mě tenhle přídavek mile překvapil. Za největší plus považuji lineárnost téhle části hry, kdy postup někdy dost temnými a podzemními chodbami byl příjemným osvěžením od zbytku hry, kdy jsem se spíše pohybovala na otevřeném prostranství open worldu.

Ze začátku se mi zdálo, že se bude jednat jen o další lokace plných typických nepřátel ze světa Dragon Age, ale ke konci hra získala mysteriózní nádech (i když ten tak dlouho nevydržel), čímž si Descent získal moji plnou pozornost. Ani jsem neměla potřebu prostřídat toto DLC s něčím ze základní hry a rovnou jsem to za několik hodin i dohrála. Finální souboj sice nebyl kdoví jak dechberoucí a mně osobně přišel od zbytku docela nezajímavý, ale zato pohled na poslední lokaci v DLC stál za to. Velkým plusem je pak rozšíření zajímavého lore o Deep Roads a dvě NPC, která moji partu doprovázela a kupodivu mi nijak na nervy nelezla (na to, že to byli trpaslíci).

Co mě zklamalo, tak byla absence nějakých zajímavých vedlejších úkolů a úkoly byly vyplněné spíše sběratelskými věcmi. Věřím, že v této lokaci by šlo vymyslet i něco zajímavějšího než seber deset trpasličích hrníčků či stránek deníku.
+19

The Games: Summer Challenge

  • PC 80
Ať se propadnu do Východního Něměcka, jestli jsem tuhle letní "olympiádu" nesmažil do zblbnutí za cenu celkového vítězství za cenu zničení tlačítka enter při dodání atletům maximální rychlosti.

Na tehdejší dobu pecka, miloval jsem parkur, vodní slalom nebo skoky do výšky,, zato příšerně jsem nesnášel dráhovou cyklistiku, než jsem se naučil, jak vybírat zatáčky v druhém a třetím kole :-). Nakonec se i na nejtěžší úroveň povedlo ukořistit zlaté medaile a mohl jsem s klidným srdcem odinstalovat s mé stařičké 386ky :-)

Rozhodně hodnotím v lepším nadprůměru.

Pro: Zábava, spousta disciplín, hratelnost

Proti: chudák enter

+11