Nejlépe hodnocené komentáře
Knights and Merchants: The Shattered Kingdom
Medal of Honor: Allied Assault
Pro: atmosféra, zajímavé mise
Proti: docela krátké
Deus Ex
Pro: Témeř vše
Proti: Skoro nic ;D
Max Payne
I don't know about angels, but it's fear that gives men wings.
Deus Ex
Pro: všechno
Proti: nic :)
Thief II: The Metal Age
---
No dobře tohle trochu doplním. Předevěším oceňuju proti prvnímu dílu důraz na plížení a rozsáhlé zajímavé lokace. Hratelnost na mě působí ucelenějším dojmem, jen poslední mise mi přišla pojetím slabší. Narozdíl od Daemona považuju steampunk za plus (což je možná pořadím, v jakém jsem hry hrál) a i mechanické hračky ve mě repsket a strach budily :) Jinak nevím moc co bych dodal, pro mě nejlepší stealth akce vůbec.
Vlastně ještě tohle - proti Splinter Cellům a MGS (které ani jedny nepovažuju zrovna za čistokrevnou stealth záležitost) si u thiefa hodně vážím značné otevřenosti lokací, kde se dá volně pohybovat všemi myslitelnými směry.
Pro: hafo možností, důraz na to zůstat neviděn
Proti: občas se v té mě člověk ztratí :)
Thief: Deadly Shadows
EDIT 2011: Jeste pro lepsi predstavu, nakolik jsem si cenil skvostne Thiefi atmosfery. Tu hru jsem tenkrat dohral nadvakrat v rozmezi asi 1.5 roku. Prvni pulku jsem dal na "very easy", protoze tehdejsi GeForce FX5200 absolutne litala ve vypoctech svetel, co hra vyuzivala. Musel jsem vodnima sipama zhasinat vsechny louce, ktere mi zrovna prekazely v pruchodu hrou, jinak z toho byla 5 FPS cukatura. Az pozdeji na ATIne X800 GTO jsem to dohral trochu dustojne. A neprisel tak diky tomu napr. o Shalebridge Cradle (ktere by paradoxne i ta stara GeForce zvladala, protoze ta area byla ponorena do tmy).
Ano, TDS ma bezchybne mise, velike charisma, velikou dusi. Ale prilis blaznive mnozstvi chyb na stoprocentni hodnoceni, od spatne vyladenosti ve sve dobe po zkonzolovatele mestecko se spoustou loadingu, nebo zajimavy bug se shazovanim obtiznosti.
Warcraft III: The Frozen Throne
Pro: Arthasova metalová kapela, Neutrální hrdina - panda. Vznik fenoménu - DOTA. Multiplayer
Proti: Standardní kampaně
Portal
Pro: GlaDOS, Companion Weighted Cube, sentry guns, portal gun, puzzly, achievmenty, challenge a advanced mapy... no vlastně asi všechno :)
Proti: storyline padne za 3 hodiny
Deus Ex
Deus Ex má několik výrazných kladů - poměrně kvalitní level design, prostředí, hudbu (R. Gabrels), místy nabízí i nelinearitu či možnost řešit některé problémy více způsoby (což je na akční hru opravdu nadstandard, nicméně nejde o tak výrazný a propracovaný prvek), popíšu však dva veliké nedostatky, kvůli kterým mi DE připadá tolik nadhodnocený.
Prvním je umělá inteligence. Na tu jsem poměrně zatížený, což ale neznamená, že bych automaticky "strhával body" za to, že nepřátelé neumí to či ono. Jde mi především o to, aby daná hra měla AI adekvátní herní náplni a to rozhodně není případ DE. Vůbec mi nevadí, pokud se na mě v prosté střílečce řítí nepřátelé v zástupech, bez nejmenších rozpaků nabíhají na ránu a po desítkách umírají - je to blbá řežba, ale je to zábava. V DE jsem zažil jedny z nejhorších přestřelek, jaké jsem kdy v FPS viděl; vždy se otřesu, když si vzpomenu na ty divně kmitající nepřátele a svou zoufalou snahu je svou puškou trefit. (Mimochodem fakt, že se Dentonovi coby živému hi-tech výdobytku moderní zbrojní technologie třese muška jako malé školačce, považuji za velký nedostatek herního systému, ale o tom více níže.) Zvláště vzpomínám na humanoidní (?) obrněnce s raketometem v každé ruce v pozdější fázi hry, kteří takhle zběsile kličkovali ze strany na stranu. Atmosféra šla do háje, herní zážitek a mé nervy při snaze je trefit taky. Je pak pěkné, že můžete sbírat mrtvá těla, ale opravdu jen můžete, protože si toho nepřátelé stejně nevšímají (a pokud to záleželo na obtížnosti - z opatrnosti hráno na medium - tak je to jen další chatrný mechanismus).
Druhým záporem je RPG systém. Již jsem zmínil příklad s mířením, uvedu tedy další. Co si pamatuji, všechny skilly se vyvíjely stejně (tzn. že za určitou úroveň toho či onoho jste vždy dali stejný počet bodů). Takže máte dovednost plavání, a za celou dobu se ve hře objeví tak možná dvě tři tůňky, ve kterých si můžete začvachtat - ale proč bych měl do takového skillu cpát body? Proč by to měl kdokoli dělat, vždyť taková specializace je úplně na houby. Takový systém musím označit za špatný, protože zkrátka nefunguje (některé další dovednosti na tom totiž nejsou o moc lépe). DE u mě selhává jako RPG a jako akční hra taky zrovna neexceluje.
Ještě se krátce zmíním o závěru, jehož podání je přímo příšerné - "hraj si, jak chceš a v poslední misi si vyber, ke komu se přidáš". Takové zakončení bych u tak legendární, nepřekonatelné a vůbec dokonalé hry ani v nejmenším nečekal, tohle už je solidní (pod)průměr.
S velkým sebezapřením 70% (s tím, že 60% je už trochu jiná liga a x5% hodnocení nedávám).
---
Až po DE jsem si mimochodem zahrál System Shock 2 a seznal jsem, že ten SS2 je mnohem lepší. AI je sice také hloupá (nepřátelé jsou však jen tupí mutanti a navíc se jedná o survival horor, takže vás to právě vůbec netrápí; a navíc nekličkují :-) ), ale třeba RPG systém je naprosto vynikající (asi nejlepší, co jsem zatím u FPS/RPG viděl), fungují v něm specializace atd. Nemůžu si pomoct, ale v porovnání se SS2 Deus Ex opravdu zoufale bledne.
Half-Life
Pro: atmosféra, příběh, hratelnost, zbraně, grafika, slušná AI, modifikovatelnost
Proti: hlavní hrdina nemluví, i když to je možná plus
Half-Life
Do dnešní doby jsem nenarazil na hru, která by se aspoň vyrovnala atmosféře Half Life, akce zde mi přijde uvěřitelná, dějové zvraty jsou parádní, chování nepřátel mi přišlo vždy o řády lepší než kdekoli jinde, v tomhle smyslu předčí Halfa snad jen první Unreal, který zpracováním AI předběhl dobu a ani dnes nemá konkurenci. Akce kdekoli jinde ve FPS mi o proti HL přijde naskriptovaná, předvídatelná a vždy stejná, v HL se vojáci chovají často jinak i v jinak z mé strany stejně probíhající akci a stejných pohybech. Není to tak dlouho co jsem ho opět dohrál a zážitek byl stejný jako poprvé, ten současný patos, který se tváří jako FPS pak nemám ani potřebu hrát. Když srovnám "naskriptované" události v HL s tím co je naskriptováno v dnešních hrách, tak bych snad slovo skript ani neměl nikdo v souvislosti s HL použít. Vojáci na nejtěžší obtížnost, která je asi nejvhodnější pro plný zážitek, umírali bez problémů po přesných zásazích, stačí jen mířit a když neni člověk levej jak šavle tak vše řeší přesné zásahy do hlavy.
Těžko se mi té hře něco vytýká i s takovým časovým odstupem.
Pro: AI, atmosférická akce, příběh a dějové zvraty
Proti: občas příliš dlouhé hluché pasáže, malé množství protivníků
Call of Duty 4: Modern Warfare
Pro: Filmové pasáže, akce, engine, vcítení se do postavy.
Proti: Bezmyšlenkovitá hra, příběh, zasazení, multiplayer.
Mass Effect
Ale jinak? Mise se opakují, lokace se kopírují, minihra prakticky jedna stejná všude a pořád, práce s inventářem tak zmrvená, že by autora návrhu měli pověsit za koule do průvanu, akce sice taky mizerná, ale pokud nejde o přes kopírak robené výsadkové mise, zábavnější než skoro všechno ostatní. Příběh ujde, ale podaný je nezáživně, propírání rasismu celkem dobře zpracované, ale hratelnosti nepřidá, questy jakoby přes kopírák z kotoru.
Zklamání roku, ne úplně blbá hra, ale od bioware a tolik propagovaného titulu jsem čekal MNOHEM víc. Úvod a Citadela by byli tak za 80, poslední části 85. Náplň mezi tímhle (tak 2/3 hry) je v případě hlavní dějové linky jen nezáživná, v případě vedlejších questů hrůza a designérský hnus, na místě autorů bych se styděl něco takového vydat.
Ale v EA stačí, že můžou ukázat, že mají kulervoucí obličeje a zástupy idiotů se už budou moct přerazit, aby si tu hru koupili.
A abych nezapoměl, krom obličejů je jinak grafika několik let pozadu co do textur tak i do detailnosti prostředí.
no, kompletní zjebání tady. (Na blogu hodnotím s příhlednutím na čtenáře, tady se snažím čistě za sebe, proto jiné číslo.)
Pro: obličeje, rozhovory
Proti: neoriginalita, nuda, mizerná a odfláknutá grafika, většina hry jede přes kopírák
Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura
System souboju me maximalne vyhovoval, tahovy system mam asi nejradsi. Co me vadilo, tak omezeni maximalni urovne, tusim ze 50. Nesnasim, kdyz mi nekdo brani v rozvoji postavy, to je prece na RPG jeden ze zakladnich kladu. Nevadi mi kdyz treba cekam na dalsi level par hodin nebo dnu, ale chci vedet ze tam nekde dalsi proste je!!
Pro: Svet, tahovy system souboju, pribeh
Proti: Omezeni maximalni urovne
Fallout
Need for Speed: Most Wanted
Baldur's Gate II: Shadows of Amn
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
Pro: Nálada hry,originalita,atmosféra,hlavní hrdina(zbabělec),fiflající obyvatelé městečka
Proti: Oproti jiným hrám zastaralejší grafika,jinak není co vytýkat.
Grand Theft Auto III
Pro: Neskutečná hratelnost, výborná modovatelnost, v tehdejší době neskutečná grafika.
Proti: V dnešní porovnání už trochu vyčpělejší a s tím letadlem fakt nešlo vzlétnout. :)
Pro: grafika, animace, český dabing, taktika, zábavné budování městečka
Proti: několik nepříjemných bugů - například poslední kolo snad ani nejde dohrát