Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Overclocked

  • PC 80
Psychiatrická léčebna, sychravé počasí a mrazivý soundtrack tvoří skvělou atmosféru této dost podceňované adventury.

Příběh sleduje dvě časové linie. Vyšetřování probíhá originálním způsobem pomocí flashbacků od nejpozdějšího až k samotnému začátku a skládá tak minulost po kouscích jako puzzle. Zajímavá je ale i přítomnost, která vám hází pod nohy jednu překážku za druhou a stěžuje průběh vyslýchání. Moc se mi líbily také propracované postavy - hlavní hrdina alkoholik s rozpadajícím se manželstvím a problémy s temperamentem, pětice agresivních mladistvých pacientů bez vzpomínek, nepříjemný doktor a sestra, snaživý detektiv...

Hra pravda není moc těžká; jedná se spíš o takový interaktivní film, ale aspoň tak nehrozí větší zákysy a všechno plynule odsýpá.

Pro: ATMOSFÉRA, soundtrack, příběh, postavy

Proti: ne všechno je vysvětlené

+12

Alien Incident

  • PC 85
Méně známá, avšak i z dnešního pohledu výborná adventura, která zaujme především dobře ztvárněným a rozmanitým prostředím, povedenou atmosférou, uživatelskou přívětivostí a nevtíravým humorem. Její obsah je, podobně jako u jiných her tehdejší doby, úlitbou světu mladých nerdů: od neohroženého teenagera v hlavní roli, který se nikdy nebere moc vážně, přes sci-fi tématiku a vtipné narážky na Hvězdné války, až po používání rozmanité techniky, včetně počítače s primitivním softwarem z 80. let na ovládání výtahu ukrytého v šatní skříni. Dům bláznivého vědce, v němž se odehrává úvodní část, vzdává hold klasice žánru Day of The Tentacle.

Hra je skoro celá postavena na prozkoumávání a použivání věcí jedním tlačítkem, obsahuje pramálo dialogů. Je poměrně snadnou a oddychovou záležitostí, kde nenarazíte na nelogické kombinace a záludné špeky. K dokonalosti chybí kvalitnější grafické zpracování, které bylo zastaralé už v roce vydání (rozlišení 320x200), dabing a delší hrací doba - obzvlášť závěrečnou částí na vesmírné lodi lze projít až moc rychle a jednoduše, o odfláklé finální animované sekvenci nemluvě.

Vzdor těmto nedostatkům lze hru vřele doporučit jak adventuristům, tak obecně hledačům ztraceného času 90. let. Je nenuceně zábavná, nápaditá a dokáže hráče silně vtáhnout do děje.

Pro: Atmosféra, humor, nadsázka, zajímavé prostředí

Proti: Zastaralá grafika, dabing pouze v intru, příliš nízká obtížnost ve srovnání s etalony žánru

+12

Empire: Total War

  • PC 50
Zvěstuj, poutníče, příběh, jež se stal před mnoha a mnoha lety, když Prusko, vedlo válku s Rakousko-Uherskem. (Aneb co si myslím, že se stalo, když na mě Prusko zaútočilo. Je to ale dlouhé a pokud to číst nechcete, přeskočte na shrnutí.)


1. Tah

Rozrazí se dveře a do sálu vstoupí pruský generál. Jde rázným a pravidelným krokem. Tvář mu zdobí jizva, kterou získal ještě ve své první bitvě od nějakého Švéda. Jde dál a zastaví se až několik metrů od osoby sedící na trůně. Je to pruský císař, který se nedávno po svém zesnulém otci chopil moci.
Generál: Přál jste si mne vidět, můj pane?
Císař: Och, ano, přál... a tuze. Jaký je tvůj názor na Rakousko-Uhersko, které je pod vládou toho krutého BINGMANa?
Gen.: RU? Inu, jsou to naši spojenci a bez jejich pomoci bychom neudrželi naše severní državy od těch prašivých Švédů. Přesto, z nich mám strach. Ovládli celou Severovýchodní Evropu, blízký východ a Indii a kdo ví, kde se jejich chtivé choutky zastaví. Ale s tím nic nenaděláme. Jak se my, země se TŘEMI regiony můžeme...
Cís.: Chci jim vyhlásit válku!
Gen.: /nevěříc vlastním uším/ C-cože? Slyšel jste, o moudrý pane, že mají pod palcem půlku zeměkoule (protože placatá není) a k tomu adekvátní armádu, a my máme jen TŘI regiony? Opakuji TŘI! Nehledě na to, že to jsou naši spojenci, kteří nám nejednou vyšli na pomoc?
Cís.: No právě. Od spojence to nebudou nikdy čekat a než se vzpamatují, půlku zeměkoule budeme mít pod palcem my, jak prosté, milý generále.
Gen.: /rezignovaně/Ano, náš moudrý vládce. A kdy plánujete útok? Naše armáda a ekonomika se ještě plně nevzpamatovala z dlouholeté války se Švédy. Za pět let? Za deset?
Cís.: Teď hned! /Gen. vytřeští oči/
Gen.: Teď hned? Ale pane, máme jen jednu armádu a pokud nám ji nepřítel zničí, zničí celé naše vojsko... aha já zapomněl na vaší taktiku "to nečekají". /sarkastický úšklebek/
Cís.: Přesně! Vykonejte rozkazy generále. Blaho Pruska leží na vašich bedrech.
Gen.: Nuže vyražme rovnou do boje.

2. Tah

Rozrazí se dveře a do sálu vstoupí krví zborcený generál. Kulhá a pomalu se sune k císaři. Svou bezvládnou ruku má opřenou o jílec meče. Snaží se před císařem pokleknout, ale bolest mu nedovolí ohnout koleno. Tak se alespoň ukloní.
Císař: Buď zdráv, udatný generále, jak jsme si v obléhání vedli? Je Praha naše?
Generál.: /zatne zuby skrývaje svou bolest/ Není, udatný císaři.
Cís.: Co se stalo? Neříkej, že ten ničema BINGMAN věděl co uděláme a čekal se svojí armádou v pevnosti!
Gen.: To ne, čekal nás tam někdo jiný. Pět jednotek domobrany, kterou naší zdecimovanou armádu dorazil.
Cis.: A byla to alespoň velkolepá bitva?
Gen.: Ale vůbec. Polovina armády neposlouchala mé rozkazy a ta druhá je plnila do puntíku. Až moc. Poslal jsem jeden oddíl, aby se vypořádali s jezdci napravo, ale i když je měli v dostřelu, nestříleli. Druhou jednotku jsem poslal na jezdce vlevo. Ti stříleli, dokonce podlomili jezdcům morálku a ti se dali na útěk, ale místo toho, aby šli pomoc svým spolubojovníkům v té největší vřavě, pronásledovali jezdce přes půlku mapy, dokud jsem si jich nevšiml a nedal jim nový rozkaz. Ale i přes naší snahu, to byla fatální porážka.
Dveře se rozlétnou a do nich klopýtaje vběhne diplomat, drže nad hlavou svítek a křičíc:
Diplomat: Císaři, moudrý císaři! Vládce BINGMAN nám poslal mírovou dohodu. Říká, že pokud přestaneme bojovat a přenecháme mu jednu z našich technologií, kterou má dnes stejně kdekdo, vše nám odpustí.
Generál: Tak to je dobrá zpráva. Tím budeme mít možnost obnovit naší Pruskou sílu a hrdost!
Císař: Odmítám.
Dip. a Gen.: /zároveň/ Co? To je sebevražda?
Císař: Cožpak to nechápete? Bojí se nás, proto nám nabízí něco tak směšného, jako je mír. Generále, vzhůru do boje.
Gen: Rozkaz, pane.

3. Tah

Rozrazí se dveře a do sálu vstoupí zmrzačený generál, který neměl ve svém vlastnictví ani pravou paži a ani levé oko, přes které měl zakrvácený obvaz. Sesul se na zem a k císaři se spíš doplazil.
Císař: Nuže, jaké jsou výsledky?
Generál: Dobyli naše severní državy a obléhají západní Prusko. Nedalo se nic dělat. Jejich domobrana byla všude.
Cís.: Tak v tom případě je to dobře.
Gen.: Co je dobře.
Cís.: Poslal jsem žádost o mír.
Gen.:/nevěřícně/ Vážně? O moudrý králi... /k sobě/ tak si přece jenom spolkl svoji hrdost. A pochopil, že nemáš šanci.
Cís.: A hle, diplomat jde.
Diplomat.: BINGMAN vzkazuje, že s touhle nabídkou můžete leda tak do prdele.
Cís.: Nesouhlasil... blázen.
Gen.: Proč nesouhlasil, co jste po něm chtěl, císaři?
Cís.: Udělal jsem mu královskou nabídku: Mír, pokud nám přenechá čtyři své regiony. Jen hlupák, by něco takového odmítl.
Gen.: Pane, ó nejmoudřejší vladaři, vy jste retard.
A s těmihle posledními slovy nevydechl generál již více.
Cís.: Och...

4. Tah

Rozrazí se dveře a do sálu vstoupí uřícený diplomat. Běží až k císařskému křeslu, kde se kvapně ukloní a spustí:
Diplomat: Císaři, nepřítel je před branami! Má mnohonásobnou přesilu!
Císař: Ano, už se nedá nic dělat.
Dip.: Ale nabízí nám poslední naději. Chce, abychom se stali jeho vazali.
Cís.: Diplomate, chceš raději žít jako červ, nebo zemřít jako tygr?
Dip.: No, červ je velice impoza...
Cís.: Věděl jsem, že mě nezklameš. My se smrti nebojíme.
Dip.: /povzdech/ Ano... nebojíme.

5. Tah/

Na oslíku sedí císař, který utekl skrz císařské katakomby. Za ním klopýtaje diplomat, na kterého oslík nezbyl.
Diplomat: Stálo Vám to za to pane? Přišel jste o všechno.
Císař: Cha, a proto jsem císař já a ty jen pouhý diplomat. Tohle jsem totiž plánoval od začátku. BINGMAN nemůže něco tak velkého uhlídat. Lidé se začnou bouřit. Budou stávky a nakonec revoluce. A já u toho budu.
Diplomat: Geniální, můj pane, ale slyšel jsem, že se lidé nebouří, protože BINGMAN tam nechal postavit kostel.
Císař: ... Sakra... na možnost kostela jsem zapomněl.

/konec/


Shrnutí: Příšerná a logiky prostá diplomacie. Na nejtěžší obtížnost jsem neměl problém porazit kdekoho. Problém je v tom, že když dobijete tak cca 10 regionů, máte hru v podstatě vyhranou. Ano, sem tam něco ztratíte, ale je to jen nepříjemné zdržení, než výzva. Další problém je, že jakmile porazíte nepřítelovu armádu, má po ptákách, protože má ve valné většině jenom tu jednu armádu! Nevím. Rome: Total War ani Total War: Shogun 2 tyto problémy neměli tak velké, nebo jsem je ignoroval. Tady mě ale velmi iritovali. Navíc je grafika pěkně hnusná. Nemyslím tím zastaralá, jen hnusná. rnChápu, že je to "total war", ale kvůli nefungující diplomacii se vše muselo řešit válečně. No, jdu si asi zpravit chuť Civilizací, která je mi mnohem bližší a myslím, že je i lépe vyvážená. Nebo zkusím Europa Universalis IV. Nepřítel sílí společně se mnou, ne, že zakrní v podstatě v počáteční formaci. Hra mě ze začátku ale docela bavila.

Pro: Zasazené období

Proti: diplomacie, debilita UI i na nejtěžší obtížnosti, hnusná grafika

+12 +13 −1

This War of Mine

  • PC 85
Postapokalyptický sims... místo domku polorozpadlé stavení, místo nového gauče nové barikády na okna, a místo práce plížení ve stínech. Plošinovka kde spravujete 3+- náhodně vybrané přeživšíky. Ve dne se strategicky staráte o dům a po nocích adrenalinově rabujete cizí stavení. Postavy mají své emoce, závislosti, hlady, chlady, zranění... Když okradete o všechno jídlo bezbraného, ujistěte že máte láhev alkoholu aby postava ustála depresi z úpadku humanismu. Taková hra tu ještě nebyla.

Za umělecký dojem mě láká dát hře milión procent. Herně je to jen nadprůměrné. Skočte si vypáčit dveře, sníst krysí maso, náhlednout klíčovou dírkou také...

Pokud jste již dohráli Škoda že cílem hry je jen přežít jistý počet dní, příběh by slušel více.
Nakonec mě mrzí i více věcí, že postavy se vlastně vyvíjí jen ve svých negativních stránkách. RPG prvky a odlišné taktiky by byli slušné koření zejména pro znovuhratelnost. Co taková vyšší nosnost, redukce střelného zranění, morální resistence, diplomacie, to bych si s chutí rozjel znovu
+12

Call of Duty: Ghosts

  • PC 70
Proti konceptu herní série Call of Duty jsem nikdy neměl vážnější výhrady a většinu dílů považuji za nadprůměrně vydařené. Nyní přišel na řadu díl s tajemným podtitulem Ghosts.

Úvod hry dokáže strhnout a hned v první hodině hraní se připomene několika klasickými trademarky série. Novinkou je čtyřnohý kolega Riley, jehož služeb využijete hned v několika misích. První půlka hry je skvělá a i po scénáristické stránce dobře zvládnutá, protože se dozvídáte více o Federaci, tajných zbraních, tajemném vůdci a do toho všeho dáváte do kupy s tatínkem vojenský dream team. Takže až sem bez připomínek.

Menší problém nastává s odhalením nemesis, bývalého Ghosta a zástupce mocné Federace. Vzpomínková mise je povedená, ale od ní se začnou kupit všechna možná klišé, která třikrát nevadí, ale napočtvrté už se to hůře zkousává. K mírnému stereotypu přispívají i dost podobně designované mise jako v předchozích dílech (třeba taková letadlová loď), ale zase potěší kompletní podmořská mise nebo úlet v podobě mise na vesmírné stanici.

Chápu tvůrce, že designovat a psát akční hru, která se už několik let drží toho samého konceptu, není jednoduché a rozhodně nepatřím (a nechci patřit) k těm, co po první misi začnou jako první psát haterské příspěvky a hledat chyby i tam, kde nejsou. U série CoD už se stalo toto chování některých hráčů evergreenem a už jen kvůli samotné herní značce mě to mrzí. Odpověď je jednoduchá: když vás to nebaví, tak to nehrajte.

Pokud srovnám Battlefield 4 a tento díl CoD, tak paradoxně až tak kvalitativně rozdílné nejsou. Nakonec tedy řadím Ghost k těm slabším dílům série, což ale neznamená, že jsem se nebavil. Jen jsem nečekal, že v druhé půlce přijde lehčí stereotyp, okaté vykrádání minulých dílů a závěrečný scénáristický facepalm.

Pro: ověřený koncept série CoD, wow momenty, mise v nových lokacích, audiovizuál, mise ve vrtulníku a tanku

Proti: opakování designu misí z minulých dílů, AI kolegů, závěr

+12

Silent Hill 2

  • PC 85
Nebudu lhát je pro mě docela obtížný psát komentář o hře jako je Silent Hill, ještě před týdnem jsem tuto hru znal jen z doslechu a jediný díl který jsem trochu hrál byl Silent Hill: Homecoming. To vše se ale změnilo v den kdy jsem zašel do svého oblíbeného obchodu s hrami a chtěl jsi koupit Silent Hill: Downpour ( mám konzoli tak chci konzolovou exkluzivku :D) na to se mě hned prodavač zeptal jestli jsem hrál minulé díly a já řekl že ne. Hned vzápětí mi podal HD kolekci dvojky a trojky na PS3. No a já jsem teď za to nesmírně vděčný.

Příběh začíná ve chvíli kdy James Sunderland přijíždí do Silent Hillu jelikož mu jeho zesnulá žena poslala dopis že je na živu a čeká na jejich místě..právě v Silent Hillu. No a tím začíná tento hutný hororový Thriller který sice nenabízí lekačky ale hutnou tíživou atmosféru, kterou ještě podtrhuje syrová grafika,mlha a unikátní soundtrack. Až na pár skladeb jako Promise se samozřejmě nejedná o nic co bych si pouštěl znova..nechci přece dostat zástavu srdce.

Hra je akční adventurou, takže se budete potulovat po lokacích, místy řešit puzzly,hledat předměty apod. Místy hra tímto může být docela frstrující když např: strávíte dobrou hodinu v nemocnici a pobíháte po pokojích a dlouho dobu se snažítě na vše přijít vše posbírat a podobně. Takže myslím že pokud neholdujete adventůrám a hledáte nějakou plynulou hrorovku tak bych Silent Hill nedoporučoval. Sami osobě lokace jsou vyvedeny skvělé depresivně a opravdu přes monitor na vás sálá ta deprimující až skličující atmosféra.

Postavy i když je jich tu málo jsou zajímavé a u žádné nevíte dopředu co od ní čekat. Hlavně hlavní postava je velice sympatická a místy jsem Jamesovi fandil apod. K neuvěření mi ale i přišlo že postavy byli v jistém herním smyslu i docela uvěřitelní a nestalo se mi že bych si řekl tak tohle je už totálně přehnaný apod. Dabing je každopádně také povedený.

No hře se nevyhnuli i mínusy jako třeba že hra je místy frustrující a debilní systém rozhodování konců. Opravdu kolikrát narazíte do jedné osoby nebo jestli se uzdravujete hned po ubrání života...no no tak si moc rozhodování konců nepředstavuji. Po té pro někoho tužší ovládání..mně dělalo ovládání problém na controlleru jen ze začátku poté už jsem si více než zvykl. Dále někoho může štvát i systém ukládání pomocí save latterů na různých místech, ale v tom jsem osobně problém neviděl. Jen jsem si často hru ukončil dříve protože mě tlačil čas a nevěděl jsem kdy se další záchytný bod objeví.

Co dodat Silent Hill 2 nabízí hutnou atmosféru s povedeným příběhem a se vším co dělá Silent Hill kvalitní hrou. Hře se nevyhnulo pár chybek které ale mi nijak zvlášť hru nekazili. Na závěr musím dodat že grafické zpracování i když je zastaralé tak hře sedne více než nějaká nová, a skvěle podtrhuje atmosféru. No a na mě teď čeká trojka tak zatím.

Ehm ještě musím dodat že hra mě tak zaujala že jsem si prostě musel ihned o Silent Hillu a jeho minulosti něco najít a naplno to celý pochopit...

Pro: Příběh,James,postavy,prostředí,atmosféra,soundtrack, hra má prostě nepopsatelné kouzlo v sobě.

Proti: Místy frustrace,pro někoho systém ukládání,, ze začátku tuhé ovládání.

+12 +13 −1

Dragon Age: Origins – Warden's Keep

  • PC 50
Zábavné DLC. Dohrání tohoto přídavku nebyl vůbec žádný problém. Směšně krátké a jednoduché. Zároveň je ale zdejší příběh výborně zakomponován do světa Dragon Age. Prostě, ani jednou jsem neměl pocit, že by to smrdělo nějakou fušeřinou. Teda, snad až na tu délku, která je fakt směšná. Aneb, návod jak si na zdejší databázi zaškrtnout během chvilky další dohraný titul. A pak být king.

Odměna není vůbec špatná. Solidní věci a další zkušenosti usnadní průchod hlavní hrou. Odkládací truhla taky není k zahození. DLC celou dobu bavilo. Ale nevím. Klidně to už mohlo být součástí původní hry. Ještě, že jsem za tohle neplatil.

Teď si opravdu připadám jako drsňák, že mám dohranou další hru.

Pro: zajímavá zápletka, slušná odměna

Proti: krátké a jednoduché

+12

Call of Duty: World at War

  • PC 70
Je to už pár let, kdy jsem věřil tomu, že postupně sjedu celou sérii CoD a po každém dílu vyplivnu komentář. Přežil jsem ve zdraví 4 díly a měl potlačování fašismu i oslavování Ameriky dost. Ale nastal čas chytit druhou mízu...

Nejprve tu máme CoD 5 aneb World at War (aneb po kolena v patosu). Svět je zpátky ve válečné vřavě druhé světové a máme tu dvě fronty. Na jedné bojují hrdinní Amíci proti zlým Japoncům na druhé bojují hrdinní Sověti proti zlým Němcům. Blbé je, že kampaně jsou navzájem provázané a tak hráč neustále skáče z jednoho prostředí do druhého (střídají se postavy, lokace, zbraně… prostě všechno). Nechápu proč. Něco jiného to bylo u MW, kdy byla tahle neucelenost podřízena příběhem, takže jednotlivé události byly provázané, přestože jejich dějiště byla od sebe vzdálená přes půlku světa. Obě fronty ve WaW ale příběh postrádají a navíc jsou od sebe oddělené. Proč tedy nemohou být dvě jednotlivé kampaně jako v CoD 2, aby si hráč mohl vybírat, po jakém prostředí sáhne?

WaW je pokus o návrat ke starším dílům z druhé světové. Nejde jen o zasazení do doby válečné, ale i o některá stará známá bojiště (Stalingrad, kancléřství v Berlíně…), o projížďky v tanku, o absenci příběhu, o hrdinné vlastenecké blekotání a tak podobně. Zatímco půlka hry se zaměřuje na Evropská bojiště a musím přiznat, že hra za Rusy mě opět velmi potěšila, druhá část se věnuje boji Amíků s Japonci a tady už jsem moc nadšený nebyl.

Ono je to vlastně stejné, obě kampaně jsou zkrátka ve své podstatě totéž, jenomže při pobíhání na Peleliu či Okinawě jsem si nemohl nevybavit MoH: PA a to byl kámen úrazu. Válečných akcí z Tichomoří je prostě málo a tak jsem nemohl jinak, než srovnávat…

CoD oproti svému staršímu konkurentovi sice boduje v grafice, ozvučení, prostředí a atmosféře, ale v otázce hratelnosti, příběhu, postav i herních možností a mechanismů těžce skomírá. Je to holt podřízené dnešnímu trendu. Ty známé obrázky z internetu, kdy vývoj člověka dnešního typu plynule přechází zpátky na opici, jsou v případě CoD více než trefné. Slabý scénář, ukazatele úkolů, kompas s nepřáteli, autoheal, přehršel granátů, indikátory munice… Neměl jsem pocit, že hraju hru ale arkádu pro dospělé děti, či průměrně inteligentní Američany. Když mám v kulometu ještě asi 50 nábojů a mě přes obrazovku neúnavně svítí žluté rušivé tlačítko ‚málo munice‘ opravdu mám pocit, že je něco špatně.

Pár slov ke kampaním…

USA
- chování Amíků si v ničem nezadá s brutalitou Japonců. Ač to hra přechází tak nějak s klidem, nenávist, vulgarismy, pomstychtivost a krutost je na obou stranách stejná. Vlastně ani jedna z válčících stran ze hry nevychází v nějakém mírotvorném světle a tak to má být – když válka, pak nehezké věci hezky na obou stranách
- vynalézavost nepřátel, která ač pramení ze scriptů, dovede hráče přimět mít se na pozoru. Japonec na stromě, Japonec ve vysoké trávě, Japonec s odjištěným granátem, Japonec a banzaj útok,… a pak řada ryze naskriptovaných akcí jako exploze mrtvých těl, přepady atd. Zkrátka na Japoncích je vidět ohromná vynalézavost, která hráči rychle nasouká do hlavy, že je třeba na ně dávat mnohem větší pozor než na Němce.
- Neustále a nejen v kampani za USA jsem bojoval se samotnou hrou o to, že nebudu tancovat podle toho, jak píská. Vojáci se ženou dopředu, velitel mě po desáté pobízí, abych si pospíšil, tanky mě předbíhají a já… já si běhám po pláži a hledám, který Japonec měl ten pěkný kulomet. Ač se hra vehementně snaží tvářit, jako že je nutné se neustále hnát vpřed, není to pravda. A pokud se vám podaří tohle divadýlko prohlédnout, nic vám nebrání v 80% hry nasadit pomalý opatrný postup a prolézat každý kout herního světa.
- Motivaci Amíků jim nežeru. U Rusáku ano, tam ta chuť dorážet plazící se Němce určitě je, ale v případě Amíků je to takové… příliš hrdinského patosu a příliš ideologického boje dobra se zlem, řekl bych. Ono 'národ' jehož historie začíná příjezdem roztodivné sebranky do Ameriky, vybitím indiánů a zabráním jejich země, těžko může mluvit o vlastenectví a boji za milovanou rodnou zemi.
- A pak tu je množství neviditelných stěn držící hráče v ohradě. Být tam val, skála, hustá džungle… ani neceknu, ale otevřené prostranství, či dokonce vchod do budovy zahrazen neviditelnou stěnou? To by se stávat nemělo!

SSSR
- masové scény, hrdinství a pocit boje za vlast jsem Rusákům mnohem více věřil. Horší to je s Reznovem, který má na jednu stranu mé sympatie díky vizi spravedlnosti aneb oko za oko… ale u hromadného Urá už nedokážu jinak než kroutit hlavou. Ať tak nebo tak, Reznov je v sérii CoD (prozatím) rozhodně nejzajímavější postava a řadím ho ještě před Price.
- jízda v tanku zprvu potěšila, ale vzápětí rychle zklamala. Že má i tank autoheal nějak přejdu, ale očekával jsem, že boje půjdou řešit střelbou z dálky a že nebude nutné jet ke každému nepříteli a střílet z bezprostřední vzdálenosti.
- atmosféra Ruské kampaně je skvělá. A nejde jen o scény ve Stalingradu, ale třeba průchod ústavem, boje v metru, či dorážení utíkajících němců v ulicích Berlína… to všechno jsou momenty, se kterými se takové vylodění na pláži Peleliu nemůže měřit.
- Nejen Ruská, ale i Americká kampaň jsou prošpikovány scénami, kdy je hráč na poslední chvíli zachráněn svým kolegou. Být to ve hře 2x řeknu: fajn, prima zpestření, vidět to popáté, už jen kroutím hlavou.

Velmi mě potěšila přítomnost Coop režimu. Byl jsem až překvapen tím, že CoD vytáhne takovou fičuru, nicméně u mě má za to jednoznačně body k dobru. Tím spíše, že je Coop mod ozvláštněn přítomností třinácti karet, které musí hráč nalézt a poté je může na počátku následující mise aktivovat. Karty mohou hru zlehčit i ztížit a to například mým oblíbeným omezením HUDu.

Pak tu máme ještě survival mod se zombíky. Na vytyčené ploše hráči likvidují neustálé přívaly zombíků a za získané body si kupují zbraně nebo odemykají cestu dál. Tenhle mod má ale jednu ‚drobnou‘ vadu – je nekonečný.

Pojďme na klasické postřehy…
1) V druhé misi na pláži jsou tři díry po granátech s vodou. Zprava doleva do každé skočte a chvilku v ní setrvejte (10-15 vteřin). Odměnou bude speciální mimozemská zbraň :)
2) Pouze ve Stalingradu narazíte na pejsky – nepřátele známé už z CoD:MW
3) V Sovětských řadách nejsou ženy! :( A tak pro mě CoD2 stále zůstává jedinou válečnou akcí s ženami v roli spolubojovníků… zajímavé prvenství.
4) S přenosnými kulomety už lze střílet i ve stoje, na rozdíl od CoD:UO. Stále je ale lze připevnit na vybrané překážky a mít lepší stabilitu při střelbě.

Takže jo, CoD 5 není špatná hra. Ač jsem to nečekal, docela jsem si hraní užil a nepovažoval to jen za jakousi herní povinnost či masochistický týden. Milovník historického konfliktu přemodernizovaných hvězd a pruhů se zfanatizovaným sebevraždu páchajícím krvavým sluncem se ze mě sice nestal, ale jsem fakt rád, že někdo měl tu odvahu zase sáhnout po lavině kladiva a srpu valícího se na Berlín. Přiznávám, že v roce 2008, kdy se již rádo zapomínalo na stěžejní roli SSSR ve válce, bych hru podobného ražení nečekal.

Pro: Atmosféra, válečná vřava, prostředí, hudba, Coop režim, Japonci, Sověti

Proti: Autoheal, arkádovost, hrdinský patos, respawn, omezené lokace (hlavně Tichomoří), nepřehlednost bojiště, pokus o lekci dějepisu po Americku (kecy v kleci)

+12

The Testament of Sherlock Holmes

  • PC 50
Sherlock v podezření že spáchal hrozné zločiny, že jeho geniální mysl je zločineckou. Bude prý muset schovávat před policií, shánět svědky a důkazy o své nevinně nebo bude naopak páchat další zločiny?

Tak zněl popisek který lákal na temné dobrodružství geniálního detektiva. Jenže skutečnost je někde jinde. Řešíte zde zločiny které ze začátku nedávají moc velký smysl, a Sherlock se opravdu chová občas podivně. Každá oblast nabízí spoustu věcí k prozkoumání a vždycky je postup závislý na vyřešení nějaké hádanky která otevře cestu dál. Ale tyto puzzly jsou jen pro natáhnutí herní doby a změnu hratelnosti. Kolikrát jsem věděl co mám udělat a co je potřeba k řešení ale bez přesného postupu a řešení jak si to přejí autoři sem se nemohl hnout dál, což bylo otravné.

Když už je řeč o otravnosti tak tu zde reprezentuje doktor Watson. Jeho (ne)logika a chování je do očí bijící, a přes polovinu hry slouží jen jako by pochybovač a trouba kterému musí všechno Holmes vysvětlovat. Až se teprve příběh v polovině hry opravdu rozjede tak se začne chovat rozumněji. Celé zakončení je divné, příběh má několik děr a vcelku je vidět že autoři tápali jakým směrem se vydat.

Naprosto otřesnou vsuvkou jsou hnusně vymodelované postavy malých dětí které našli deník Watsnův deník v současnosti. I dabér který dabuje Holmese mi nesedl, daboval i hlavní postavu ve hře First Templar a jeho projev je zkrátka takový mdlý a na stejné vlně bez emocí.

Snažím se najít nějaké pozitiva, tak některé hádanky byly zábavné, některé oblasti měli dobrou atmosféru,vyšetřování a to je asi vše co mě tahle napadá. Ona hra není úplný propadák, ale působí na mě dost nedodělaným dojmem a tuctovostí. Průměrná adventura s nevyužitým potenciálem.
+12

Risk of Rain

  • PC 75
Na jednu stranu prachobyčejná 2d skákačka s bouchačkama a ošklivou grafikou.
Na druhou stranu nápaditá směs s generováním monster, bossů, levelů, itemů, se syslením goldíků na otevírání truhel a s velkou znovuhratelností.

Hra obsahuje 10 postav, každá má po 4 skillech (=odlišné bojový styly), což je slušný repertoár. Itemy co naleznete po cestě ovlinují zásadně vaši postavu (regen, šance na crit, double jump, melee ostny), potom USE itemy s dlouhým cooldownem... dohromady tyto proměnné vytváří takové kombinace, že vaše postava se bude lišit od postavy co jste hráli minule.
Cílem je vždy přežít co nejdéle/nejdále, neb čím déle vám postup hrou trvá, tím obtížnost narůstá. (Až za hranu přežitelnosti)

Hlavním hybatelem hry je sbírání achievmentů, které vám odemykají další hratelné postavy a pick up itemy. To není úplně nosné téma ze kterého bych byl na větvi, ale funguje dobře. Zpočátku máte jednu postavu a jste slabí, ale po odemknutí pár šikovných itemů vaše šance na přežití rostou. Obsahu na odemykání je dostatek na desítky hodin, a zejména nedostanete nic zadarmo

Největší přednost hry je znovuhratelnost. Kdykoliv si RiskOfRain můžete spustit , střihnout si dvacetiminutovku, a pokaždé bude zážitek trochu odlišný.
Jako hitovku tuto hru nevidím, ale jako osvěžující oldschoolovka si své místo najde.
A když není proboha rozpočet na grafiku, tak to přece nerozmáznu nějakym pixel effektem (horší varianta už je jen udělat to černobílé)... konkurenční hra Binding of Isaac ukazuje jak se to dělá správně.

Pro: znovuhratelnost, hromada sbíratelných itemů a odemykacího obsahu

Proti: retro "nestárnoucí grafika"! (protože víc zestárnout už nemůže :D )

+12

Zulu's Zoo

  • PC 65
Zulu's ZOO je milá oddychovka na jeden den. Hledání odpadků a zvířat se zdá být jednoduché, ale často jsem měla problémy je najít. Řekla bych, že kdyby byla některá Zoo takto zamořená odpadem a zvířata byla smíchána tímto způsobem, tak by dlouho nefungovala ;o) od toho je tady ale Zulu, aby jí dala do pořádku.

Měla jsem problémy s tím, že mi z nějakého důvodů blikala při hraní obrazovka, ale i tak jsem hru bez větších obtíží dohrála.

Minihry byly ze začátku jednoduché, ale poslední dvě jsem dokonce nebyla schopná vyřešit bez "špatných kliků".

Hudba, která celou hru doprovází je pěkná a neměla jsem potřebu ji vypínat i když se opakovala. Dle mého názoru by hra mohla bavit jak děti tak dospělé, kteří si chtějí na chvíli odpočinout od práce nebo nějaké střílečky.

Pro: dobrá hratelnost, jednoduchý příběh, snadné na pochopení, hudba

Proti: obtížnější minihry

+12

Ori and the Blind Forest

  • PC 100
Překrásná ale zároveň dost těžká plošinovka. Úžasný vizuál a dokonalý soundtrack, který je snad ještě barvitější než grafika. Zní mi v uších ještě několik hodin po dohrání a nemůžu se toho zbavit. Nejsem nijak zvlášť velký příznivec plošinovek, protože mě po chvíli většinou přestane bavit. Ori ale dokáže každou chvíli přijít s novou dovedností, kterých je ke konci hry už slušná řádka a nemění se tak později jen v nastavovanou kaši. Prostě "Must have".

Pro: soundtrack, grafika, animace, skvělá hratelnost, vyprávění na způsob "Never Alone"

Proti: možná až příliš náročná na hráčovu přesnost

+12

Tomb Raider: Anniversary

  • PC 75
Anniversary má nejlepší velkolepé sídlo Lary Croft! Croft Manor tady není jen na vyblbnutí, ale nabízí i řadu úkolů a odhalování nových tajemství tohoto rozlehlého domu. A to je lepší, než celá hra dohromady! Toho chci víc! Chci Croft Manor do každého dílu!
Po čase hraní hlavní "dějové" linky se ale stává hra už poněkud opakující se. Mám raději díly a celkově hry, které se odehrávají na různých místech a prostředí jsou od sebe více odlišná.

Pro: Rodinné sídlo Lary Croft a jeho tajemství

Proti: Po čase stále stejné a poněkud nezáživné, na můj vkus občas složité hlavolamy

+12

Assassin's Creed II

  • PC 95
Představte si, že se můžete volně pohybovat v historických ulicích Florencie, Benátek nebo Forlí a na každém rohu potkávat dobově okostýmované obyvatele. Představte si, že se můžete setkat se skutečnými osobnostmi z dějin, jako jsou Leonardo da Vinci, Lorenzo de Medici nebo Caterina Sforza. Představte si, že se dostanete i do nitra nejslavnějších Benátských a Florentských kostelů. Představte si, že můžete soutěžit na velkolepém benátském karnevalu. Představte si, že můžete žít renesanční Itálií, vybírat peníze z bank, nakupovat za ně zbraně, oblečení a umělecká díla. A představte si, že se do toho úžasného světa podíváte s jedním temperamentním italským šlechticem, který se vydá na nebezpečnou cestu za pomstěním své rodiny. Ale to stále není všechno - představte si, že se děj odehrává ve dvou různých paralelních dobách a jedna z nich je současnost s úplně jiným hrdinou, díky jehož DNA můžete celé toto velkolepé dobrodružství sledovat. A představte si, že se dva hlavní hrdinové, jeden z renesance a druhý ze současnosti, stali jen pouhou součástí tisíciletého boje Assassínů a Templářů skrz celou historii lidstva... Počkat! Nemusíte si to představovat - je to Assassin's Creed II! /// Úžasná doba, úžasný hlavní hrdina, výborný příběh a nádherné, velmi věrné reálie. Bezkonkurenčně nejlepší díl celé série.
+12

StarCraft II: Wings of Liberty

  • PC 100
Původně jsem celou sérii Starcraft 2 němel v plánu vůbec hrát. Jelikož mě datadisk původního Starcraftu velice nadchnul, tak jsem si řekl, že si to aspoň vyzkouším, když se dá několik prvních misí hrát zadarmo. No a po několika misích Starcraft 2: Wings of Liberty došlo k tomu, že jsem si hru koupil spolu s pokračováním Heart of the Swarm.

Starcraft 2: Wings of Liberty přineslo spoustu nových věcí. Grafika šla samozřejmě brutálně nahoru, optimalizace na profesionální úrovni (hlavně jsem konečně nemusel mít ukončený proces explorer.exe, aby se mi špatně nevykreslovaly barvy, jupí!) a také přibyla možnost změnit obtížnost hry. Takže konečně jsem se dočkal toho, že jsem nemusel v kampani vytvářet v každé misi expanzi, abych vydržel se surovinami, nemusel jsem si vytvářet několik armád atd.

Když už se zmiňuji o té armádě, tak obrovské plus je neomezené označení počtu jednotek. Co si budem povídat, v původním Starcraftu bylo dost otravné omezené označení pouze dvanácti jednotek, takže byl hráč nucet vytvořit několik skupin, které musel ovládat zvášť. Ono tak celkově mi přišlo, že v novém Starcraftu jde armáda ovládat lépe, pokud jsou jednotky stejně rychlé, tak mají tendenci se držet pohromadě jako jednolitá armáda (a ne, jak v původním Starcraftu, že se vytvořila dlouhá řada jednotek, které šly víceméně za sebou).

Co se mi také libí v novém Starcraftu je snadnější dosažení ideálního získávání surovin díky tomu, že se nad hlavní budovou zobrazuje aktuální a maximální počet dělníků k těžbě minerálů tak, aby byli na 100% využití (u plynu se to zobrazuje nad Rafinérií, Extractorem a Asimilátorem).

Nový Starcraft přinesl velké množstí nových jednotek a taktik. Nechybí samozřejmě ani ty z původního Starcraftu (Mariňáci, Obléhací tanky atd.), i když některé jednotky jsou nahrazeny novými. Mně se třeba za terrany hodně líbí nová jednotka Thor. Přijde mi taková univerzální jak proti pozemním jednotkám, tak i proti leteckým (i když zrovna proti leteckým byla o něco slabší než proti pozemním). Také jsem rád používal staronové battlecruisery s yamato dělem.

Proti původnímu Starcraftu je každá mise v této hře svým způsobem originální. Né jenom, že se musí hráč v některých mapách poprat s různými vlivy klimatu (např. mise se stoupající lávou), ale v jiných misích měl za úkol např. zničit pohybující se vlak anebo natěžit určitý počet surovin dřív, než soupeř. U některých misí si dokonce hráč musel vybrat, kterou z nich splní, protože se navzájem vylučovaly (pomoci jedné nebo druhé straně, zachránit nebo zničit kolonii atd.)

Nesmím ovšem zapomenout na zásadní prvek celé kampaně. Hráč si mohl vylepšovat jednotky. Samozřejmě nebylo možné si koupit úplně všechno vylepšení, proto si musí hráč pečlivě vybírat, hlavně, když hraje na těžší obtížnost. Toto vylepšení šlo koupit za kredity, které hráč obdržel za splnění jednotlivých mísí (kromě závěrečných misí při invazi na planetu Char). Dále je možnost provádět výzkum v laboratoři, který buď umožní úplně nové jednotky (většinou výběr ze 2 jednotek) anebo vylepší již stávající jednotky nebo budovy. Také je možnost najmout si žoldáky za kredity (o něco vylepšené konkrétní jednotky s tím, že přímo v boji jsou o něco dražší na suroviny, ale mají víc životů a dmg).

V neposlední řadě nesmím zapomenout na skvělý příběh. Někde jsem četl, že ten příběh jede podle staré šablony a že je to vlastně jedno velké klišé. Uznávám, jede podle už nějaké zaběhlé šablony, ale mně zase až tak klišoidní nepřišel. Naopak mně přišel dost zajímavý. Proti původnímu Starcraftu tento příběh vylepšují vynikající cut scény.

Jako úplně poslední nesmím samozřejmě zapomenout na hudbu. Jako celkově se mi líbila, snad jediné místo, kde mi přišla nevhodná hudba byla úplně poslední scéna na závěr hry, ale to se dá odpustit.

K multiplayeru toho nemám moc, co dodat, jelikož jsem si hru pořídil hlavně kvůli kampani. Líbí se mi, že před samotným soubojem proti hráči je možno zahrát si tzv. challenge mise, kde se hráč učí, které jednotky je vhodné použít proti jiným jednotkám u jednotlivých ras, používání klávesových zkratek atd. Dále je možnost vyzkoušet si tréninkové mise, kde hráč trénuje proti AI protihráči.

Snad jsem na nic nezapoměl. Co se týče negativ, tak kromě hudby v závěrečné scéně hry jsem ani žádné nenašel. Já osobně moc strategie nehraji, ale tuhle jsem si opravdu užil.

Pro: Lepší grafika a hratelnost než původní Starcraft, nové jednotky, originální mise a skvělý příběh

Proti: Na nic zásadního jsem nenarazil

+12

Postal 2

  • PC 50
V Postal 2 se nejlépe hrají ty klasické FPS pasáže, někdo po vás cíleně jde, vy jej likvidujete, až utečete, splníte úkol apod. Škoda jen, že jich tu není tolik a s delší trvanlivostí. To napravily až poslední dva dny v Apokalyptickém víkendu. Nechybí ani prolézací a skákací pasáže, kde dobře vyniká použitý Unreal Engine. Z něho hra dodnes těží, jde ji jednoduše modifikovat, nastavit, vyladit si v ní barvy, rozlišení a FoV. Obyvatelé města Paradise reagují na Dudeho se zbraní v ruce, zvrací, utíkají. Zabíjení samotné poskytuje dostatek prostoru k odreagování, jakkoli je v jádru hra perverzní a brutální. S modem A Week in Paradise opravdu přehršel střelných a sečných zbraní, s nimiž hlavní hrdina může snadno rozsévat hrůzu a chaos v ulicích svého města. Prvních pár dní je to leháro, pak trochu přituhne, ale rozhodně nic těžkého. Finální úkon v hračkářství měl koule, ačkoli tato střílečka paradoxně není pro děti určená :) Tak už to ale v reálném světě chodí. Najdou se tu i jisté ujetosti, o nichž jsem neměl tušení, ale byly zajímavé. Mohlo to být delší, přestože jako celý a plynulý týden to působilo mnohem lépe, jak kdysi s pouhými pěti dny v týdnu.

Pro: Rozlehlé lokace, dostatek ujetých činností, brutalita, zajímavé úkoly, spletité cestování.

Proti: Prvních pět dní je docela krátkých a snadných, občas propadnutí mimo mapu, zaseknutí o objekty.

+12

Far Cry 3

  • PC 80
Třetí díl k titulu Far Cry 3 se podle mého názoru velice povedl. Otevřené prostředí jsme mohli zažít již u druhého dílu, ale tropit se džunglí a jen tak si plavat v čistém oceánu byl pro mě zážitek. Nehledě na to, létat na rogalu.

Co se týče dabingu a hereckých výkonů, tak opravdu smekám, hlavně Vaas jakožto první z nepřátel. Určitě bude spadat do mého žebříčku dobrých záporáků.

Hratelnost se opravdu dá naučit rychle, nápaditost v RPG stylu jak vylepšovat své schopnosti, které se potom "vytetují" na levou ruku. Ona pak tak ruka vypadá opravdu hezky.

Já osobně jsem byl se hrou velice spokojen, co se týče dějové linky tak trošku delší by neuškodila, ale naštěstí hra dokáže zabavit na více hodin, díky vedlejším úkolům, nebo hledáním sběratelských předmětů různě po chrámech, nebo pod vodou.

Co musím podotknout a zdůraznit, že mě velice pobavilo, tak to byla krásná hudba v poslední misi z Apokalypsy. :)

Pro: Nádherné prostředí, hudba

Proti: Krátký hlavní příběh

+12 +13 −1

Medal of Honor: Airborne

  • PC 70
Za příchod MOHA jsem byl rád. Přišlo, mi že mnou oblíbené téma odumřelo a všude se na hráče valily jen samé nezajímavé odnože Vietnamů, moderních západo-arabských konfliktů a Zombie. Příchod MOHA tak byl takřka vysvobozením od opakovaného hraní MOHAA, COD a COD2 :) (podivné low-budgetové "Levnoknihovky" neberu v potaz). Hra vypadala moc pěkně, střelba a chování zbraní se také povedlo a zvuky jakbysmet, většina a lokací byla výborná, panďuláci se měli k světu, jen to bylo poměrně krátké a nikdy k tomu nevyšlo žádné pokračování, byť jen díky datadiskům, což byla škoda.

To byly takové ty první postřehy a nekritické nadšení z možnosti se znovu nadýchnout střelného prachu z M1 Garand nebo Kar98 v Gálii a jinak Huny válcovaných prostorech. Faktem ale bylo a je, že hra měla a má mouchy a je bita svojí moderností, lehkou konzoloidností zpracováním, uzdravováním a filmovostí a ve výsledku působí trochu zvláštně, jako byste hráli jen jakousi zástupnou SP kampaň, která je tu tak trochu do počtu, na mapách, primárně určených pro MP bitvy. Ale od počátku...

Česká krabicová verze tehdy ještě českého zastoupení EA potěšila kompletní titulkovou a textovou lokalizací hry, menu i video bonusů (ano, jsou tu bonusová videa, které si musíte postupně odemknout, jež dávají, byť krátce, nahlédnout za oponu tvorby hry - palec nahoru! To jsem snad nikde jinde dosud neviděl), nicméně v průběhu používání programu (co jiného také hra je) narazíte na chvíle, kdy je otázka, jak moc se překlad testoval či jak moc bylo důležité případné chybky napravovat. Z briefingu musíte odcházet klávesou "Konec" (End), případně bonusy jsou jinak pojmenovány v menu hry, jinak při spuštění videa, jedno není přeloženo vůbec, občas se objeví nějaká chybička nebo záměrné zjemňování anglických nadávek, kdy raději překladatel namísto pokusu o přeložení použil směs znaků ála "Eeehhhhhh" :)

Už při samotném vstupu do menu hry začínala grafika a větráčky brečet, protože už je v enginu hry (Unreal 3 Engine) a ukazuje, co umí a to hned od samotného loga. Poprvé se tak setkáváte s neduhem nemoci přeskočit ani úvodní animaci vstupu do hlavního menu (nalétávající letadla), která se zobrazuje i při návratu ze hry do menu, případně později příběhová videjka a hlavně briefingy, které už při druhém pozorování nemáte potřebu znovu slyšet ani vidět. grafika samotná vypadá dost dobře, byť se UE3 lehce přiblížilo k idTech svojí jakoby plastovostí. MOHA byla MOH hra, která se chlubila dynamickými stíny, HDR a jinými svítícími technologiemi a ukazovala to ve velkém. Díky tomu všechno, co mohlo,příliš svítilo a odráželo světlo, až to bylo oslňující, rušivé a nesmyslné. V grafice se také zobrazují a projevují chyby, kdy textury problikávají a v poslední misi mi blikal a doslova mizel a zprůhledňoval se plošinový výtah - to ale může být vlivem stáří hry na novém systému a verze grafických ovladačů. Co ale není tímto ovlivněno, to je velmi fantaskní jakási ragdoll fyzika postav, které se eliminaci kroutí do zcela nesmyslných kreací a pozic, po explozi se jejich údy skutečně chovají nezvykle hadrově a jsou schopný létat hadrově vzduchem i po pouhém použití střelné zbraně, vždy mi u takovéhoto výjevu jen chyběl zvuk "boink". Zároveň, čímž si nejsem úplně jist, mi to přišlo, jako konzoloid, tedy převod z primárních konzolí (PS3, X360) na sekundární PC. Je to jen můj pocit, ale ze hry to na mě dýchalo. A dýchalo to na mě nejen z té grafiky, ale i designu, kdy se asi moc na PC verzi potřebné změny netestovaly - hráč se zasekával o stoly, vozíky, kamenné zídky a pokaždé postava jaksi divně nadskočila a zadrhla se a ozval se zvuk skoku. Designu a domnělé větší otevřenosti map nepomáhaly ani všudypřítomné neviditelné stěny v místech, kde by nebylo problém s postavou projít. AI, velebené v jednom z bonusových videí, sice možná umí hráče obejít a napadnout ho z boku, ale když ti panďuláci se pohybují, stojí a vůbec chovají jak blbá kuřata na dvorku, není to ani zajímavé, ani výzvou.

Tahle neviditelná bariéra ukazovala i neduh dalšího z mnoha zajímavých nápadů hry - volnost ve výběru startu a postupu hrou. Hodně zajímavým nápadem, který se mi skutečně líbil, byl vždy začátek mise seskokem z Dakoty a možností volného výběru, kam na mapu se snesete - zda na tiché bezpečné zeleným kouřem označené místo, rovnou do vosího hnízda nebo někam mezi na běžně nepřístupné místo, kdy budeme moci skákat na střechách domů a překvapovat německé a italské obránce z vrchu. Bohužel, jak tohle byl zajímavý nápad, zůstal naprosto nevyužitý, protože vliv na hru to má pramalý. Ať už totiž seskočíte kamkoliv, stejně musíte projít postupně celou mapu a splnit všechny úkoly, přičemž nepřátelé se dokola objevují stále a stále a jsou jich nekonečné počty, dokud je z jejich pozice nevytlačíte a nespustíte nějaký script, který řekne "Tady jsme skončili". A tak jdete dál na další místo, kde se začnou postupně houfovat panďuláci, nabíhat dokola a stále, dokud nespustíte script. A potom se jen procházíte naprosto prázdným městem, abyste došli na již jednou vyčištěné místo, kde se zase začnou houfovat nepřátelé, protože na stejném místě dostáváte další stejný úkol místo vyčistit. Hra nebere vůbec ohledy na nějaký postup vašich jednotek a tak vám za zády začne zase tvořit po čase další jednotky... Navíc ty hra tvoří až na základě toho, na jakou část mapy se snášíte padákem a teprve od jisté výšky vašeho klesání, kdy je jisté, že jinam, než do dané sekce mapy neseskočíte, se začnou nepřátelé vytvářet. Do té doby je mapa naprosto, ale naprosto mrtvá, bez lidí, bez akce, bez pohybu. Je to škoda, protože tím dost trpí celkem dobře nastolená atmosféra. Kdyby raději autoři zvolili nějaký jiný systém, kdy by hráč získával reputaci za iniciativu, tedy buďto byste delší dobu mohli kempovat a postupně eliminovat vojcla za vojclem, nebo převzít iniciativu, zaútočit, krýt se, tlačit na nepřítele a domoci se tak kýženého postavení dříve i za cenu ztrát ve vlastních řadách - bohužel tomu tak není. Na druhou stranu mají autoři systém pro postupné vylepšování chování zbraní, kdy zbraň méně kope, je přesnější nebo má větší zásobník, byť poslední třetí úroveň vylepšení je už v některých případech poněkud nemístně skoro sci-fi a čekal jsem tak div ne i zaměřovač na Coltu M1911A1.

Ještě sepsnu hudbu :) Zvuky obecně jsou na dobré úrovni, znovu se jimi autoři chlubí v bonusovém videu, ale samotné výkřiky a pokřiky vojáků v akci jsou... úsměvné. POkřkují na sebe stále to stejné a poněkud moc, navíc mnohdy i z míst, kde postava sice byla, ale není. Stojí voják pod palbou, přiletí granát, voják před ním uteče jinam, granát bouchne a po chvíli se z místa ozve hlas upozorňující na přibíhajícího nepřítele. Nikdo ale nikde není a hlas tak prostě vznikl v prostoru, jen tak. HUdba sice není špatná, ale usel jsem ji ztlumit a v menu bych ji snad raději i vypnul. Jednak se snaží tipickými melodiemi navodit onu atmosféru MOHAA, COD a všech těch velkofilmových Ryanů a Bratrstev, až to zabíhá do jakéhosi patetična a disharmonie. Hudba v menu mi navíc hodně, FAKT HODNĚ, připomínala hudbu z Age of Empires 3, které mi přijde zvukem a tóninami dost specifická.

To nejlepší, co mi na hře ovšem přišlo, bylo prostředí prvních misí, jež bylo posléze hanebně opuštěno ve prospěch ošklivějšího a značně profláklého prostředí. Italská bojiště nejsou ve hrách z WWII zas tak častá a většinu času si pro sebe zabírá Francie, Německo či Rusko a místy i Afrika. Všechny ty okolní šarvátky bývají dost přehlíženy a to i ta Itálie, kde probíhaly svého času jedny z nejzuřivějších šarvátek. Tady si tu Itálii užijeme jen v prvních misích, které jsou navíc poměrně pěkně za tmy, kdy hra víc využije svoje finty hry stínů a světla. Kdyby na jihu zůstala hra celá, vůbec by mi to nevadilo, ale vůbec. Bohužel z Itálie uděláme rovnou skok přes celou Evropu ke kanálu a zde již postupně pohybujeme ve více a více zastavěném prostředí a končíme v betonové rouře, kde je sice akce nejtěžší, ale taky nejméně hezká a díky výše uvedenému také mnohem méně zajímavá a více frustrující (nezajímavé prostředí, valící se nekonečné a znovu se na vyčištěných místech objevující nepřátelé, AI, přehlednost, zasekávání se, textury...). Navíc už od továrny, ve které je za úkol zničit nějaký prototyp děla, přičemž to, že jde o nějaký prototyp děla jsem zjistil zase až z bonusových videí s concept arty, se hra z 'dobové' ankční WWII střílečky zvrhává do jakési prapodivné variace na Wolfensteiny díky obrněným übervojákům s neprůstřelnými kabáty, maskou a rotačákem, kteří dokáží ustát hned několik headshotů běžným samopalem.

První dvě mise jsem si ve hře skutečně užil i přes divné chování AI vojáků - vypadalo to moc hezky, efektně, díky několika nápadům ve hře i dobrodružně a pamatuji si, jak jsem kdysi jen tyhle dvě mise hrál stále dokola s tím, že jsem si tak tunil postupně zbraně a hlavně zkoušel seskakovat stále na nová a nová místa a vyhrával si s tím, co z daných míst mohu není jednodušeji dělat nebo jak moc obstojím rovnou v jámě lvové. Další mise mě vysloveně nezklamaly, ale také nijak nenadchly a poslední mě nebavila a ani se mi nelíbila. Výsledkem je tak 70%, které se sice mohou zdát díky výše napsanému nesmysl, ale na WWII jsem jednak zatížen a druhak byla hra pro mě ve své době zase krví do žil díky svému právě historicky umístěnému ději. Nenáročná střílečka z WWII, sice s chybami ale hezká, sice krátká, ale s několika jinde od té doby nepoužitými dobrými nápady, u které se bohužel nezbavíte pachuti generické střílečky z pera Electronic Arts.

Pro: WWII :); Itaská bojiště; grafika a zvuky; seskoky a vylepšování zbraní; v několika prvních misích prostředí, prostě akce.

Proti: Konzoloidnost; krátkost; AI a scripty; chybky a přeplácanost v grafice a efektech; oproti prvnímu Medal of Honor a prvním dvěma Call of Duty přeci jen slabota.

+12

Fable: The Lost Chapters

  • PC 85
Počkat, počkat, počkat...moment vážení..Fable, že není RPG? Je zde vývoj postavy a jejich schopností, možnosti změnit vzhled, rozhodnutí na základě dobra a zla, a k tomu všemu možnost mít dům, partnera...to všechno jsou RPG prvky které tvoří RPG hry.

Jistě, on asi největší problém je, že tahle hra není Zaklínače. Není ani moje milované Dragon age nebo Mass effect. Ona si ovšem na tohle ani nehraje. Jedná se o klasické RPG s pohádkovými až humornými prvky, které se nesnaží mít temný reálný svět ale jednoduchý až zábavný, s vtipnými momenty a okořeněné právě vážností v těch pravých chvílích kde vás zasáhne.

Začínáte hru s chlapec tabula rasa, který sní o tom čím by mohl být, ale ještě není ničím, a právě v tu chvíli ho dostanete do rukou. Nejdůležitější chvíle jeho života zažíváte s ním, a pokud hru od začátku nehrajete stylem budu "Epic Evil" můžete se do postavy vžít a na své okolí reagovat podle svého nejlepší svědomí a vědomí. Nejedná se hru na jedno zahráti,upřímně mám pocit, že je ve hře dost proměnných i na čtvrté dohrání.

Vývoj postavy je pestrý, jedná se o jednu z mála her kde jsem mohl mít svého "Arcane Archera" se vším všudy. A svoje povolání můžete i o kořenit jistým titulem, pro váš líbezný RP pocit. Myslím, že tohle je pro hračičky jako já celkem zábavné.

Hra si opravdu zdejší nízko hodnocení nezaslouží. Jedná se o osmdesátkovou záležitost, pro někoho i o devadesátkovou. Jen tomu přijít na kloub:-)

Pro: Proměné příběhu, výzvy, vývoj postavy,

Proti: Malá obtížnost

+12

Korea: Forgotten Conflict

  • PC 60
Korejská válka pro mě není moc známé téma, a na poli PC her to platí dvojnásob. Zapomenutý konflikt tak byl mým vůbec prvním bližším setkáním s touto problematikou, která byla postupně vysvětlována pomocí čteného textu mezi jednotlivými misemi.

Hned od začátku je hodně patrné, že se tvůrci nechali inspirovat sérií Commandos, a hlavně proto jsem se do této hry také pustil. Stejně jako v Commandos je i zde několik členů týmu, kteří jsou něčím specifičtí, i když tady ty rozdíly nejsou až tak velké a často se dá mise splnit jen s jedním z nich s nožem či puškou v ruce.

Nejvíce jsem si oblíbil jihokorejského specialistu jménem Kim Yoon-Soo alias Kato, který měl stejné vlastnosti jako Spy, a když se mise účastnil, vždy jsem hrál převážně za něj. B. J. Goodlover byl zase černý Green Beret, Nighthawk indiánský Sniper, Connor McGregor ukecaný Sapper a jediná Sarah Parkerová nelze přiřadit k nikomu, protože medik v Commandos není (lékárničku má Spy). Řídit umí úplně všichni, a tak Driver není potřeba a Mariňákovy služby bych využil jen stěží, jelikož se žádná mise na vodě či pod vodou ve hře nevyskytuje.

Přes své dobré stránky má Korea i kupu negativ, kde mě mimo nízké obtížnosti a špatně řešeného hlavního menu nejvíce vytáčely všudypřítomné bugy. Například v páté misi s názvem Ulice Soulu je jedním z úkolů odražení útoku na sanitku, ale i po vyvraždění veškerého okolí do ní spojenci nechtěli nastoupit a podařilo se to snad až na 20. pokus, kdy jsem už chtěl hledat cheaty. Dalším častým jevem je zasekávání členů komanda o různé překážky, což vede k loadování, protože s nimi už nelze nijak hýbat. Korunu všemu nasazuje poslední mise, která je svou náplní jedna z nejlepších (po přehradě), ale vyskytuje se v ní také nejvíce bugů. Někteří vojáci zde nejdou zabít, při zabití jednoho určitého vojáka hra pokaždé spadne, a stejně tak se děje při otevření jedné bedny s vybavením. Je vidět, že už toho měli vývojáři plné zuby a chtěli hru dokončit co nejdříve. Nebýt bugů, mohl to být obstojný klon Commandos. Takhle jde ale jen o jednorázovku, ke které se už nejspíše nevrátím.

Pro: téma korejské války, členové týmu, hudba, dabing

Proti: BUGY, nízká obtížnost, hlavní menu

+12