Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
@MatejQ004 (04.06.2023 12:56): Nie, ani za takých podmienok, ak chceš riešiť výzvu či už o ceny alebo nie, tak treba spĺňať všeobecné podmienky. Každopádne jeden z hlavných dôvodov, prečo máme hernú výzvu je o motivácii skúšať nové hry, nielen hrať tie, ktoré už poznáme. :)
@MatejQ004 (04.06.2023 12:48): Hlavne pozor, ako som si teraz pozeral tvoj profil, tak jedno zo všeobecných pravidiel výzvy hovorí, že do výzvy nemôžeš radiť hry, na ktoré si už v minulosti písal komentáre a pozerám, že tam máš komentáre už na obidve hry z predošlých rokov.
@Tulareanus (03.06.2023 22:31): Je to tak, scriptované útěky a další tomu prostě házejí vidle.

Ta hra s japonskymi puzzly co ma Romca je taky dle meho spatne. Uz jen protoze ocividne neni specifikovano ze ty puzzly skladas primo v japonsku. To bych taky prehodnotil.
@MatejQ004 (04.06.2023 00:28): V prvom The Last of Us by to možno s odretými ušami prešlo, ale sám si si odpovedal, bolo to pred pandémiou. V The Last of Us Part 2 už ten remeselník nie je, pretože sa mu radikálne zmenil život, takže ja by som to neuznal.
Hlavne Happy Game je jak adventury od Sierry kde kliknes a umres, to proste nesplnuje. V Happy princip uplne stejne drzis sipku do prava a nic se ti nestane
Čus, sedělo by do 3. HC kategorie The Last of Us Part II ? Ze začátku hrajeme za Joela, kterej byl před pandemií společně s Tommym tesař. V Jacksonu pak měl tesařinu i jako svůj koníček. V kategorii je psáno "budete muset hledat hry, kde je HLAVNÍ POSTAVOU řemeslník nebo řemeslnický učeň". Řekl bych, že Joel je v TLOU2 jak hlavní postava, tak i ze začátku hratelná postava. Já v tom problém nevidím.
@jones1240 (03.06.2023 22:21): já už zítra asi nic psát nebudu, vzhledem k tomu že budu v letadle. Takže to tu zbyde na vás.

Já jsem schopná přiznat si, že jsem nějakou hru nezařadila správně a klidně si zahraju místo ní jinou. Ale v případě, kdy mi to nedává žádný smysl tak to dělat nebudu jen proto, že se na tom shodnou dva lidi. To je snad pochopitelné. Takže pokud je to takový problém to uznat, tak prosím Memphise ať to rozsoudí, děkuji.
@RomcaT (03.06.2023 21:23): S tou Mafiou uznávam, že máš pravdu. Pozrel som si spätne text tej kategórie výzvy a zistil som, že som si to vlastne zle prečítal, myslel som, že sa to týka vývojárov vo všeobecnosti a nie hlavný vývojár/sídlo spoločnosti. Bral som to podobne, ako keď nejaký Assassin's Creed vyvíja 5 pobočiek Ubisoftu v 5 štátoch. V prípade toho remaku, sa síce na tom veľmi výrazne podielali v Čechách, ale na druhej strane firma je americká, takže je to vedené ako pobočka. Moja chyba.

Čo sa týka toho Japonska, ja som si pozeral gameplay a mne to príde ako abstraktná hra, ktorá má nejaké vizuálne prvky. V podstate sa asi neodohráva nikde, tak ako sa napr. Tetris (aspoň jeho väčšina verzii), nikde neodohráva, aj keď napr. jedna zo starých verzii mala na obrazovke chrám Vasilija Blaženého v Moskve, ale samozrejme v Rusku sa to neodohrávalo. Takže to puzzle je podľa mňa rovnaký prípad. Dyna Blaster samozrejme ako japonská hra je v pohode.

Každopádne ja som sa nechcel hádať, len mi príde smutné, ak pri tom množstve hier, ktoré existujeme sa neustále ukazujú tie hraničné prípady a prípady za hranicou, ktoré to spĺňajú slovíčkarením, ale už nie logickým uvážením tej kategórie. Je to škoda. Tak či tak, by som tam Happy Game neuznal, lebo je to ako ten príklad s Portalom, čo spomínal Matt alebo tie spomínané plošinovky, či dokonca mnohé adventúry od Sierry, kde pri nesprávnom postupe mohlo hráčovu postavu niečo zabiť. Ešte som si všimol, že to Happy Game má vlastne skriptované úteky, takže to vlastne ani žiadný "boj o prežitie" nie je, fakt tá hra to za mňa nespĺňa. Podľa mňa určite nájdeš nejaké iné hry, ktoré by sa do tej kategórie hodili rozumnejšie.

Koncept Clock Tower je celý založený na tom, že je to survival adventúra, kde celkové snaženie hráča, je plánovanie a robenie krokov na to, aby postava prežila a unikla zavraždeniu. O ničom inom tá hra nie je. Častokrát sa o nej hovorí ako survival adventure. Takže to tam určite patrí.
@jones1240 (03.06.2023 22:21): nejsem si vědoma, že by tam někde brala ovládání. Tam si musíš prostě připravit obrazovku tak, aby šlo utéct a pak když příšera vyleze tak už nejde nic dělat, prostě zdrhas a bud jsi to připravil dobře a uteces a nebo jsi to připravil blbě a umřeš. To pořád nic nemění na tom, že prostě utíkáš a snažíš se přežít a nemůžeš se bránit. Běží za tebou příšera, tak ji maličko zdrzis tím že ji dáš sežrat něco jinýho abych měl malej náskok atd.
@RomcaT (03.06.2023 22:20): Neprijde mi jako HC hra ktera ti bere ovladani pri utecich pred nestvurami a to udajne vicekrat. A ano nejenom ty, zbytecne so toho zanasite osobni nešváry, nebaví mě to.

Je vecer, vyjadrim se dal uz az zitra, nema to ted cenu, jdu grilovat Hermelin :D Grilovackam zdar!

PS: Otazka na zaver je Kings Quest a Leisure Suit Larry HC? Blbe kliknes a umres?
@jones1240 (03.06.2023 22:14): ja tě neosocuju, já se snažím přijít na to, jaký rozdíl je v tom dát si do té kategorie hru, kterou jsi zvolil a jakou já. Nevidím v tom žádný rozdíl. V Happy Game jde taky o neustálý útěk. Možná v pár obrazovkách si lehce odpočineš. Ale nechápu co to má společného s tím, že dle tebe musí HC navazovat na normál a hra musí mít survival prvky. Happy Game má dle mě úplně stejné survival prvky jako ta tvoje hra. A i kdyby obě hry nebyli vůbec s prvky survival, stejně to pořád neřeší to že tak jak jsou napsaná pravidla tam Happy Game spadá.
Přidávám zajímavost k Happy Game:Také se pravidelně stává, že vám hra ovládání úplně sebere ve chvíli, kdy máte pocit, že to nebylo nutné: třeba v případech útěku před příšerou a podobně. Tak a ted fakt babo raď :)
@RomcaT (03.06.2023 22:08): Uz s tim Clock Towerem si zase zacala osocovat. Muzeme prestat prosimte na sebe hazet spinu? A jako dospely lidi kteryma oba dva aspon podle obcanky jsme se o tom normalne bavit? Fakt me tohle nebavi. Odklanime se od tematu.

v Clock Toweru jsi lonstantne pod tlakem a vrah te muze kdykoliv chytit a zabit kdykoliv. Prakticky nonstop utikas.
@Eru (03.06.2023 21:57): " V této kategorii budete hrát hry, kde je téma přežití jedním z hlavních aspektů hry". Máš pocit, že prežitie je v prípade Happy Game jedným z hlavných aspektov?
@jones1240 (03.06.2023 21:01): jako promiň, nechci být šťouravá, ale protože jsem si tu tak probírala, co by teda mělo jiného sedět na tu HC variantu a já to mohla hrát, zašla jsem se podívat i k tobě na profil. A jako hra Clock Tower je adventura, kde teda občas unikáš. Žádné Suvival prvky tu nevidím a je všemu už v popisu hry se píše, že můžeš útoky odrážet. Takže fakt nechápu co máš proti Happy Game, tam ani ty útoky odrážet nejdou.
@jones1240 (03.06.2023 21:01): já na to taky zrovna moc času nemám. Zítra odlétám na dovolenou ;o) takže se mi ani nechce se s tím rozčilovat.

Schválně si přečti na herním webu pravidla plus popisek k HC variantě a uvidíš, že Happy Game do toho zapadá. Jinak by jsme opravdu museli upravit pravidla nebo to přidat do popisku. Ale nepřijde mi to fér v půlce roku.

@Tulareanus (03.06.2023 20:39):  jak už jsem napsala níže, u Japonské hry se hádat nehodlám a mile ráda si tam místo toho dám Dyna Blaster  nemám s tím nejmenší problém, abych tedy šla příkladem. Ale u Happy Game pokud se nezmění pravidla tak si trvám na svém.
@Tulareanus (03.06.2023 20:39): je úplně jedno jak moc se dělala v ČR. Studio české nebylo, stačí si to přečíst pravidla.

Ty Puzzli stavíš v Japonsku, tedy samozřejmě upraveným pro hru. Okolo puzzle je voda kde plavou Puzzli s japonským kaprem a tím že splnujes Puzzli tak tím dáváš nové schopnosti japonskému mnichovi. Ale ok, tady se úplně hádat nechci, podle mě je to od tebe těžké slovičkaření. Je to hra ve které už víc Japonska ani nacpat nešlo, což mělo být smyslem kategorie.
Navic opravdu nikde nedokazu dohledat ze Happy Game je survival. Autori to popisuji jako HOROROVOU ADVENTURU.
Áno, ja som to tiež chápal v zmysle toho kontextu. No ak mám byť úprimný, z môjho pohľadu je celá 7. kategória (a spolu s ňou aj 9, keď sme už pri tom) trochu problematicky definovateľná a vôbec sa nedivím, že to generuje podobné rozpory vo vnímaní.
@Tulareanus (03.06.2023 18:15): @M.a.t.t. (03.06.2023 18:46): @jones1240 (03.06.2023 19:57): Kdyby hry na HC měly být nadstavbou základní varianty, tak by to těžce pozměnilo kategorie 3, 4, 8 a 9. V trojce HC by řemeslník musel být z panovnické rodiny. Čtyřka by musela být od japonských vývojářů a současně se odehrávat v Japonsku. V osmičce by se muselo hrát za definovanou postavu a současně by to musel být vizuální román. A v devítce by hra musela být současně steampunkové a dieselpunkové prvky.
@RomcaT (03.06.2023 20:06): keď už sme pri tom, nesprávne si si zvolila hru do japonskej kategórie. Na normal má byť hra od japonských vývojárov, na hc odohrávajúca sa v Japonsku. Ty si si zvolila hru inšpirovanú Japonskom v podobe obrázkov, to bohužiaľ nespĺňa ani jednu variantu.

Ja som každopádne písal o tom, aby sme sa skúsili zamerať na hry, ktoré kategórie spĺňajú bez niekoľkých kotrmelcov hore schodami. Ako členovia poroty, by sme v tomto mali ísť príkladom.

Veľká časť remaku Mafie sa robila v Čechách, stačí si o tom prečítať alebo si pozrieť credits.
@jones1240 (03.06.2023 19:57): já neutocim kvůli kategorii ale kvůli tomu že mě tu osočuje že chci něco ojebavat. Nemám to zapotřebí. Zrovna táhla hra se mi ani nelíbila a hrát jsem ji moc nechtěla, takže jsem ani neměla důvod si ji do výzvy na sílu cpát.

V minulosti se normálně stávalo že HC nutně nemuselo navazovat na normál. Takže já nepočítala s tím že tady to tak někdo myslel jinak. Každopádně jak píšu už 2x níže dle pravidel to ta hra absolutně splňuje. Takže jestli chce Memphis upravit pravidla aby to bylo dle vašeho logické a navazující, tak ať to udělá. V jiném případě se snad shodneme že dle toho co je napsáno na webu herní výzvy to hra splňuje.
Je to adventura, je logicke ze se nejde branit a utocit v adventure zalozene o puzzlech.

Je pravda že se vždy HC odvijelo od normalu. Ale zase se tu neosocujte a nehadejte proboha. Tuhle kategorii jsem vymyslel ja a pocital jsem s tim ze se odvozuje od normalu. Tk kdyz tak tu utocte na me diky :)
@Tulareanus (03.06.2023 18:15): já si tam tu hru nechám a domnívám se že právem. Přijde mi úsměvné, že mě tu nařkneš, že chci objebat kategorii když jsi v loňský výzvě v kategorii novinky z domova klidně použil Mafia: Definitive Edition. O tom i Memphis psal, že je to mimo. Ale ok, je to minulost, jen bych byla opatrnější s tím "ojebaváním"

Já si nic ojebat nesnažím, ta hra přesně splňuje tu definici dle pravidel výzvy, které jsem citovala níže. O tom jestli je to nadstavba se tam nic nepíše a já to jako jeden z členů týmu výzvy ani tak nemyslela. Když jsme to tvořili, nikdy jsme se o tom tak ani nebavili. Rozhodně půl roku po tom co běží výzva není správné upravovat pravidla. Ač to tak někomu přijde logičtější nebo ne.
Nie som síce členom tímu, ale čisto logicky by mala byť každá HC kategória nadstavbou základnej kategórie a vychádzať z nej aspoň nejakým spôsobom. Beriem, že to môže byť občas trochu sporné, ale potom by sme tu teoreticky mohli zaradiť aj Portal, kde môže hráč iba vytvárať portály a inak nemá tradičnú zbraň a musí sa napríklad vyhýbať vežičkám, ktoré ho môžu zabiť. V realite mi to však nepríde správne, nakoľko ide o logickú hru. Happy Game je zase adventúra a že sa v nej dá umrieť na tom vôbec nič nemení. Nie je totiž ani zďaleka prvá adventúra, kde sa hráč ocitá pod istým tlakom a v niektorých pasážach konať rýchlo, aby neprišiel o život.
Jej, jsem nečekal, že tu svým dotazem rozjedu takovou rozepři. Vzhledem k neshodě názorů u týmu je tato hra evidentně na/za hranici definice kategorie, takže asi nejrozumnějším řešením bude, že si sem vymyslím něco jiného. :)
Každopádně díky všem za názory.
HC je nadstavbou základnej kategórie, u survival to platí obzvlášť. Je nelogické, aby to tak bolo plánované/zamýšľané ako nadstavba survival kategórie, keď tá hra okolo takých prvkov ani nešla. Tak ako píše Jones, potom by tam mohla byť skoro akákoľvek plošinovka alebo hra v ktorej sa aj abstraktný objekt fyzicky vyhýba nejakým nepriateľom. Za mňa sme sa opäť dostali do bodu, kedy to pôsobí ako snaha "odrbať právne" kategóriu.
Do této kategorie opravdu nemusí být hry jen v survival žánru. Text kategorie Happy Game určitě nevylučuje. Ano, možná jsme tam na začátku měli dát, že musí jít o survival v obecně známém slova smyslu, ale nedali a po půl roce už je na takové zásadní změny dost pozdě. Osobně by mě Happy Game do kategorie nenapadla, ale za stávající situace nevidím důvod, proč jí tam neuznat.
@adam.kulhanek (01.06.2023 13:44): splňuje, sama ji v této kategorii mám a už dokonce splněnou.

HC varianta sedmé kategorie -Dohraj hru, ve které jsi nucen se vyhýbat hrozbě, bez možnosti útoku či bránění se. + Popisek: V HC variantě pak zaměřte svůj zrak na hry, kde je reálná hrozba a dá se umřít, ale jako hráč nemáte žádné prostředky k útoku, nebo obraně a vaší jedinou zbraní jsou útěk, nebo úkryt.

V Happy Game panáček je zdrha. Nijak se nebrání. Úplně v pohodě to sem spadá.
V tom případě jde znovu o nepřesnou definici v doplňujících informacích, protože tohle "V HC variantě pak zaměřte svůj zrak na hry, kde je reálná hrozba a dá se umřít, ale jako hráč nemáte žádné prostředky k útoku, nebo obraně a vaší jedinou zbraní jsou útěk, nebo úkryt." Happy Game splňuje.
@adam.kulhanek (01.06.2023 13:44): ja som teda zásadne proti. Vo veľa hier sa umiera, lebo je to spôsob ako penalizovať hráča alebo mu dávať prekážky, ale na tejto hre nie je nič survival, ani tomu podobné. Keby sa bavíme o hre s podobným základom názvu We Happy Few , tak sa o normále môžeme baviť, ale toto určite nie.
@adam.kulhanek (01.06.2023 13:44): Když jsem to přečetl, tak jsem se pousmál a řekl si, to myslí vážně? No, ale potom jsem se zamyslel, zavzpomínal na svoje hraní a došlo mi, proč by vlastně nemohla do téhle kategorie spadat :) Nepřišel jsem na důvod, proč ne. Ale aktuálně jsme jako členi týmu 1:1, tak těžko říct, jak to dopadne.
@jones1240 (03.06.2023 14:39): Já teda nevím, ale ve hře je "reálná hrozba a dá se umřít, ale jako hráč nemáte žádné prostředky k útoku, nebo obraně a vaší jedinou zbraní jsou útěk, nebo úkryt". Dle mě Happy Game přesně vystihuje definici HC varianty sedmé kategorie. Když to přeženu, tak je to takový minimalistický 2D Outlast a nic snad nesplňuje danou kategorii více, než právě Outlast.