@
eremita (10.09.2013 15:04): Jasně, ale primárně jde přece o to, že všechny tři druhy zplozenců jsou nachlup stejní (+ ke každému žluťák) a to vždy v průběhu hry, čemuž nemálo napomáhá level scalling. Fakt, že přízraku se matematicky vytáhnou rezistence je vcelku k ničemu, když neexistuje protikouzlo, ani oslabení - v posledku se tedy změní jedině to, jak dlouho do něj bušíš, k čemuž přímoúměrně stoupne spotřeba lektvarů. To je hovno taktika, to uznat chtě nechtě musíš... Do toho samozřejmě jsou herní mechaniky osekané takřka výhradně paralelně - tzn. téměř všechna číslíčka na boj (atributy, skilly), písmenka se řeší zvlášť, v drtivé většině bez návaznosti na čísílka, z čehož je výjimek spíš zanedbatelné množství.
Když to shrnu - boj je tedy v podstatě plochý a (právě proto, že se snaží být taktický) také značně repetivní, čemuž rozhodně nenapomáhá zcela sterilní prostředí a rozestavení nepřátel (a jejich druhů). Na druhé straně je adventurní část, která si zase nedovede poradit s hlubším zásahem hráče do tématu - well, vzhledem k tomu, že je hra plánovaná jako trilogie je to pochopitelné, leč ne omluvitelné, protože u Mass Effectu řešili totéž a podařilo se jim to.
EDIT: Abych to ještě vysvětlil s tou taktikou - např. v Baldur's Gate II máš mraky typů nepřátel - nesrovnatelně více oproti DA:O - přičemž každý druh má jiný set abilit, jiné resistence, čas o času z jejich řad ještě pochází boss. Jenže to není všechno - postavy z řad kouzelných charakterů (a ty, které mají příslušné speciální skilly) mohou ještě dále se svými resistencemi a schopnostmi manipulovat, což přidá ohromnou další hromadu variant - jednak, jak boj bude probíhat, jednak, jak se na něj připravíš.
I jen matematicky vzato se to absolutně nedá srovnávat. A to samozřejmě není jen věcí toho, že BG2 má licencované mechaniky. Bioware si poměrně drze 'vymysleli' systém d20, kam klidně mohli přidat přejmenované a vzhledově jinak designované charaktery a příšery např. z BG, případně jiných plánů - u scénáře to tak velice často dělají. Proč ne tady? V posledku tak BG2 působí mnohem pestřeji a vymazleněji než o kolik let mladší hra.
Takže taktika ve hře je nezábavný derivát pro masy...