Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Inkviziční boxart.

Po dlouhý době něco, do čeho bylo očividně vloženo nějaké pádné úsilí a co není úplně na jedno brdo. Teď ještě doufat, že i hra samotná za něco konečně bude stát.
@Sinister (14.01.2014 20:45): Díky i do třetice. Určitě zkusím. No RPG nikdy nehraju černobíle, spíš podle sebe. jak bych to řešil já kdybych se do takové situace dostal. Styl Ježíše v RPG mi nikdy nebyl blízko nechat na sebe srát a ještě se usmívat. Nic pro mě.
@Gromnir (14.01.2014 20:42): Docela dost. Jednak reaguje zajímavě na postavy v partě, a jednak při pokecu objasní leccos jednak o svý osobě ve smyslu charakteru, ale i o pozadí jeho rozhodnutí. Podle mě je to jediná postava v DA:O, která dává doopravdy smysl a to se třeba vůbec neztotžňuju s jeho závěry.
Určitě ho zkus, jestli máš tu možnost. Jen se připrav na to, že pokud jsi hrál stylem Ježíše a miloval Alistaira, budeš asi mít pocit, žes ho pěkně zradil.
@Gromnir (14.01.2014 20:35): No, čistě statisticky vzato je mnohem slabší než tvoje charaktery v době, kdy jej můžeš do party získat - tzn. na konci. Je specializovaný na boj se štítem, alespoň myslím (prostě stejný styl boje, který měl v duelu, nejsem si jistý). Volba přistoupit na Anořiny podmínky je teda jedině příběhová. Můžeš Loghaina trochu vylepšit, když mu dáš mapy a obrazy a kdesi cosi.
@Gromnir (14.01.2014 20:26): Když přistoupíš na podmínky princezny, nasere se Alistair a foukne někam do hajzlu, namísto toho se ti přidá do party Loghain, který tak zemře místo tebe nebo Alistaira při zabíjení Archdemona/draka.
...pro mě osobně je tohle jediný přípustný konec.
Teď jsem se na jedné fan stránce dočetl, že se k družině může přidat i Loghain neví někdo kde, nebo za jaké konstelace se to může stát? DAO jsem hrál jen jednou a vůbec si nepamatuju, že by se tato možnost nabízela.Pokud si dobře vzpomínám nechal sem ho zabít, nebo tak něco.
Co si tak pamatuju, používal jsem prakticky jen nějaká ledová kouzla (něco jako zmražení, pak plošné zmražení s přeháňkou...už nevím, nepamatuji se :)) Každopádně nebyl problém projít hru jen s nima.
@John Mirra (06.12.2013 21:25): Úplně šumák to není, jelikož spousta kouzel je těžce OP, zatímco některá jsou naprosto k ničemu. Je to dlouho, co jsem hru dohrál, takže si bohužel nepamatuju názvy kouzel a už ani výhodné kombinace. Ale stačí, když do googlu hodíš něco jako DA Origins best spells/ best combinations apod... Vím, že v minulosti se tomu věnovalo na fórech hodně vláken.

Ale do jisté míry má vlastně Say pravdu; pokud nehraješ alespoň na těžkou obtížnost, je to vlastně celkem šumák...
Jaký schopnosti a kouzla byste doporučili hlavní postavě mágovi? Má cenu cpát body jinam než do Magie/Willpower/trochu do cunning?
@mclaren2005 (08.10.2013 09:33): Sorry, že odpovídám až teď, ale pravidelně zapomínám klikat na sledování diskuze - ty nechápeš, že je to jedna z mých nejoblíbenějších her, já zas nechápu, jak někdo může zabít 84 hodin u hry, co je podle něj nejhorší ve svém žánru ;) Ledaže by ti za to hraní platili.
Zajímavé je, že se mi ta snová pasáž líbila ze hry nejvíc (asi kvůli tomu, že jsem se s podobným nápadem jinde nesetkal). Jinak hra se mi v době hraní hrozně líbila, ale s postupem času přicházím na chyby a nedotaženosti, takže nevím, jestli si ji ještě někdy zahraju.
@mclaren2005 (08.10.2013 09:33): Já jsem zatím dohrál původní hru a všechna DLC krom Awakening. Tomu dám ještě někdy šanci, ale zatím vidím DA:O jako nejpřeceňovanější RPG všech dob a jednoznačně nejhorší, co kdy Bioware vytvořil (nehrál jsem zatím Dragon Age 2 a ani po tom netoužím).

Dodnes je mi záhadou, jak tolik RPG veteránů (s tisíci nahranými hodinami v rámci žánru a stovkami dohraných titulů) může velebit naprosto vymaštěný příběh (který "je 18+" jen kvůli absurdnímu množství krve, což jde naštěstí vypnout), na kost ořezané volby u vývoje postavy, hloupě skriptované zoufale se opakující boje (plus levelscaling) a kouzlení jako z MMO. A nádavkem mluvit o duchovním nástupci Baldur's Gate II: Shadows of Amn.
@LuccinyHry (komentář): Strávil som pri Origins, DLC aj Awakening nejakych 84 hodin a neviem ci som niekedy hral horsie rpg. Cele to dokoncit som musel z principu. Ak ma byt dvojka este horsia, tak po jej hrani urcite skoncim v asylume :-)
@valcik (10.09.2013 20:05): Tak vidět v tom ze všech věcí zrovna Tolkiena, to mě fakt nenapadlo :-D Už jsem různými přispěvateli tady tak zmaten, že nedokážu poznat, jestli to myslíš vážně nebo jako vtip.
@Sinister (10.09.2013 21:26): Prostě řečeno - všichni si mysleli, že draci byli vyhubeni lovci z Nevarry, když tu se najednou znovu objevili a proto byl nadcházející věk místo Věku Slunce pojmenován Věkem Draka. As simple as the whole plot....
@mazar1234 (10.09.2013 21:06): Na to narážím tím blbounem nejapným. Byť jsem Skyrim stále nehrál (ani nezakoupil), narozdíl od Dragon Age, které jsem před 3-4 lety dostal na narozeniny a ještě se ho ani neobtěžoval nainstalovat.
Príbeh je sprostý plagiát Tolkienovej tvorby. Elfíci, trpaslíci, kruh mágov, splodenci temnej moci a dokonca aj prastarý ent Treebeard nám zostali, akurát ich namiesto Aragorna zjednocuje zástupca spolku tajomných bratov s oholenými nohami. Aj chudák starý Šmak to na konci DA:O schytá rovnako, ako v Hobbitovi. ^^
@Borghal (10.09.2013 19:41): Lépe se do toho ale kope, když je to tajemná společnost vyvolených hlupců...
I Conan se v současnosti zdá býti studnicí originality :/ (a jen dodávám, že Conana naprosto zbožňuju)
@Phoenix (10.09.2013 16:51): Nu, ty příklady "temnosti" byly čístě po grafické stránce, taky to tam píšu, a v tom směru se toho moc popírat nedá. Zatímco AP, Fallouty, Game of Thrones a Witchery mají výtvarný styl spíše realistického rázu než temně-komiksového (ostatní jmenované nesoudím, nehrál jsem). O starých klasikách opravdu nemluvě, ještě jsem to psal že o ty nejde :P A ze všech her co zmiňuješ a které jsem hrál, snad jedině Game of Thrones na mě působilo depresivněji...ne, temněji? stísněněji... whatever.

Co je na příběhu dětinského oproti jiným titulům? Imho je na průměrné úrovni - nic oslnivého, ale ani nic urážlivého. Prostě vyvolený shromažďuje armádu proti hrozící invazi nepřátel a za rohem kvůli jeho akcím číhá občanská válka. Jako bonus navíc tady dává smysl, proč je hráčova postava ta, kolem které se to točí, ne že si ji události jen tak náhodou vybraly, jak je časté.

Jinak, každá esence hry či příběhu se dá podkopnout větou typu "bububu blablabla" a "vždyť jde jenom o x snažící se o y."

@Borghal (10.09.2013 16:28): Málokteré "velké RPG" je temnější? Naopak, téměř každé pořádné "velké RPG" je temnější, krom dětinsky laděných Tebou vyjmenovaných (pár) příkladů.

Počínaje Alpha Protocol přes velmi nedoceněné Divinity II: Ego Draconis a Divinity II - Flames of Vengeance, Fallout 3 a Fallout: New Vegas, hratelně diskutabilní, nicméně příběhově grandiózní Game of Thrones, Two Worlds II a Two Worlds II: Pirates of the Flying Fortress až po [chybný odkaz na hru] a The Witcher 2: Assassins of Kings. O starých klasikách nemluvě. Sorry, ale "bu bu bu splozenci, bu bu bu krev" je prvoplánovitá vábnička na konzumenty 15- a celý příběh Dragon Age je něco tak neuvěřitelně dětinského, že se to u AAA titulů opravdu často nevidí.
@Sinister (10.09.2013 16:03): Asi jsi nabral dojem, že já soubojový systém DAO bráním, což ale nedělám. Nejprve jsem řekl, co je třeba udělat, aby bylo možné ho zanalyzovat, a tedy "objektivně" zhodnotit a posléze pouze poukázal na to, že pokud na normal nemusíš používat taktiku, ale na hard ano, pak jestliže ji na normal nepoužíváš, musí se nutně styl tvého hraní na hard změnit. Toť vše. Neříkám, že ten soubojový systém je pestrý (komplexní), není. Sám jsem napsal, že je brutálně otevřený exploitům, které točíš pořád dokola. Schopností/kouzel je málo (resp. málo typů), stejně jako typů nepřátel (a tedy jejich schopností). Ten systém je v první řadě brutálně chudokrevný. V tom s tebou souhlasím.

A nechytej se jen těch rezistencí, přibývají i další skripty, to znamená další skilly, pročež hráč musí pochopitelně reagovat svými vlastními. Chci tím jen říci, že se nemůžeš kochat auto-attackem a občas tam šoupnout útočný skill jako u casual obtížnosti, toť vše.

"tzn. téměř všechna číslíčka na boj (atributy, skilly), písmenka se řeší zvlášť, v drtivé většině bez návaznosti na čísílka, z čehož je výjimek spíš zanedbatelné množství." - Tuhle větu jsem opravdu nepobral.

@Sinister (10.09.2013 16:03): Bych jen doplnil že d20 vytvořili Wizards of the Coast, tedy ta samá společnost co třetí edici D&D. Bioware s d20 nemá nic společného s výjimkou toho že KOTOR založily na Star Wars Roleplaying Game, která je derivát d20 a vytvořená opět WotC. Jo a BG je založená teda na Advanced Dungeons & Dragons 2nd, která je zas od TSR.
@Ebb (10.09.2013 11:41): Příště si přečti diskuzi od začátku, než začneš takhle reagovat. Už jsem psal, že to platí krom prvního odstavce a závěru. Akorát ty citace co jsi vybral, ty jsou zrovna pravidvé :-D Málokteré "velké" RPG je temnější než DAO. A po stránce grafiky už vůbec - Torchlighty, Fably, Amalur, WoW, DAII - to jsou oproti DAO světlušky :-) Z RPG které na mě působily stísněněji mě teď zrovná napadá jen Dark Souls.
A "tunajší folklór" asi těžko, když to je tvrzení z úst vývojářů :-P V době různých TPS rubaček, TES a diablovek je tohle nejpodobnější Balduru za posledních několik let (opět, bavíme jen se o produkci velkých herních studií).
@eremita (10.09.2013 15:04): Jasně, ale primárně jde přece o to, že všechny tři druhy zplozenců jsou nachlup stejní (+ ke každému žluťák) a to vždy v průběhu hry, čemuž nemálo napomáhá level scalling. Fakt, že přízraku se matematicky vytáhnou rezistence je vcelku k ničemu, když neexistuje protikouzlo, ani oslabení - v posledku se tedy změní jedině to, jak dlouho do něj bušíš, k čemuž přímoúměrně stoupne spotřeba lektvarů. To je hovno taktika, to uznat chtě nechtě musíš... Do toho samozřejmě jsou herní mechaniky osekané takřka výhradně paralelně - tzn. téměř všechna číslíčka na boj (atributy, skilly), písmenka se řeší zvlášť, v drtivé většině bez návaznosti na čísílka, z čehož je výjimek spíš zanedbatelné množství.
Když to shrnu - boj je tedy v podstatě plochý a (právě proto, že se snaží být taktický) také značně repetivní, čemuž rozhodně nenapomáhá zcela sterilní prostředí a rozestavení nepřátel (a jejich druhů). Na druhé straně je adventurní část, která si zase nedovede poradit s hlubším zásahem hráče do tématu - well, vzhledem k tomu, že je hra plánovaná jako trilogie je to pochopitelné, leč ne omluvitelné, protože u Mass Effectu řešili totéž a podařilo se jim to.

EDIT: Abych to ještě vysvětlil s tou taktikou - např. v Baldur's Gate II máš mraky typů nepřátel - nesrovnatelně více oproti DA:O - přičemž každý druh má jiný set abilit, jiné resistence, čas o času z jejich řad ještě pochází boss. Jenže to není všechno - postavy z řad kouzelných charakterů (a ty, které mají příslušné speciální skilly) mohou ještě dále se svými resistencemi a schopnostmi manipulovat, což přidá ohromnou další hromadu variant - jednak, jak boj bude probíhat, jednak, jak se na něj připravíš.
I jen matematicky vzato se to absolutně nedá srovnávat. A to samozřejmě není jen věcí toho, že BG2 má licencované mechaniky. Bioware si poměrně drze 'vymysleli' systém d20, kam klidně mohli přidat přejmenované a vzhledově jinak designované charaktery a příšery např. z BG, případně jiných plánů - u scénáře to tak velice často dělají. Proč ne tady? V posledku tak BG2 působí mnohem pestřeji a vymazleněji než o kolik let mladší hra.
Takže taktika ve hře je nezábavný derivát pro masy...
@Say (10.09.2013 14:48): "když jsou nepřátele na chlup stejní (včetně lokací) a všude na ně platí stejná taktika? " - Tak s tím bych teda úplně nesouhlasil. Už proto, že zvyšováním obtížnosti se mění skripty (mágové třeba používají celý repertoár až na hard, přízrak má brutální rezistence), odolnosti, a tudíž je u tužších nepřátel vyžadován odlišný postup... Ale máš pravdu, když přijdeš na exploity, spamuješ veskrze pořád to samé. (tím chci říct: když máš dobrou taktiku, MŮŽEŠ ji na normal používat, na hard ji MUSÍŠ používat... Takže pokud na normal příliš netaktizuješ, logicky vyžaduje změna obtížnosti jiný způsob hraní. O tom mluvím.) To už je ale problém encounter designu, ne soubojového systému, ikdyž to samozřejmě souvisí.
@eremita (10.09.2013 14:31): Jenže pochop, že nemám důvod zvyšovat obtížnost, když jsou nepřátele na chlup stejní (včetně lokací) a všude na ně platí stejná taktika? Tohle není o obtížnosti.
@Say (10.09.2013 14:26): Nerozumíme si. Já chci taky řešit hratelnost... Ale řešit hratelnost soubojového systému, aniž bych věděl, jestli je vyvážený, komplexní, umožňuje pokročilou taktiku apod. můžu IMHO kompetentně pouze v případě, že tomu systému opravdu rozumím. Jestli někdo tu hru rozehrál na easy/normal a následně rotoval pár skillů po celou hru, pak tomu systému v podstatě nerozumí...

Je to jako odsoudit (ale i vynášet do nebes) DnD systém po přečtení/používání základních skillů, přičemž bych se potýkal pouze se slaboučkými skřety, na které pokročilou taktiku nepotřebuji (a neznám tedy potenciál a funkčnost v celém rozsahu).

DA2 je na easy/normal tupá konzolovka, na hard se ukazuje jako výzva s překvapivě slušně nadesignovaným soubojvým systémem, na nightmare před tebou najednou stojí v podstatě úplně jiný systém (zapnutý friendly fire úplně obrátí naruby filosofii designu hry, ježto DA2 stojí právě ve většině bojů na plošných skillech a cross-class kombech).
@eremita (10.09.2013 14:03): Když se díváš na film, taky tě moc nezajímá, jakou technologii je zpracovaný a jak to tam vlastně funguje (pokud nejsi z oboru). Proč by měla hráče zajímat analýza naprogramování soubojů, když pak ve finále dostane 10 buttonů se s abilitami a ty používá furt dokola (rozuměj, hráč řeší hratelnost, ne technologii).