Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

V bedně Max Payne...

Sakra asi to po letech rozehraj. I to počasí se hodí... :)
Přesně, řeší tady už úplné voloviny a každý normální člověk se v tom stratí.

Mimochodem, pamatujete si, že na Steamu se krátkou dobu prodával Max Payne 2 s fanmade crackem dokud na to nepřišli?
Ta diskuze je strašná. Už patří pod jinou diskuzní kategorii a navíc jsou to úmorně natahovaný hovna. Podle mě vám karanténa leze na mozek. Mě tu vždycky imponovalo, že se lidi dokážou bavit věcně. Fakt sem, fakt tam bum pointa bác kritika. Navíc jste rozplakali mazara.
sry ale nemám už dnes sílu to číst. Snad bude zítra víc času a zkusím odpovědět.
@Tulareanus (28.04.2020 19:52): Akademická činnost má svoje zásady, které nemají příliš společného s číselným hodnocením. Vlastně by se každá seriózní studie děl nebo kulturních artefaktů měla takové dojmologie vystříhat. Proto bych tyhle analogie co nejdříve opustil.

Když už na nějaké platformě hodnotíš, zohledňuješ, vágně řečeno, svou zkušenost, do níž se samo sebou promítá i masírka a virální kampaň, zavádějící doporučení, stejně jako rozčarování, že ti někdo prodal nefunkční šmejd. Sekundární kvality, které k jakémusi pomyslnému obsahu zřejmě tak úplně nepatří.

Můžeš to vzít ale i z druhé strany. Vývojáři jsou agromerát nejen lidí, ale nezřídka i týmů a jejich vzájemných interakcí. Je snadné hru rozcupovat jen kvůli tomu, že jim vydavatel neposkytnul budget. Má smysl to zohledňovat? Proč se zastávat souhrnně jakýchsi vývojářů, když i je lze rozdělit na frakce, mezi nimiž probíhá jak kooperace, tak i svár a boje? Proč nejít dál, abys nebyl nespravedlivý vůči části tvůrců kvůli zbytku, který jejich přínos sabotoval? Některé hodnotící to zajímá a některé vůbec, ale asi je jasné, že jejich vztah k tomu, co hodnotí, to proměňuje. Vždycky je to ale na jejich zvážení a kritériu.
@Pluto (28.04.2020 20:01): Lenže ty riešiš tým pádom problém, ktorý tu nemáme - nikto nevraví o tom, či a ako sa zmenil obsah samotnej hry, to je iná otázka.

1. Áno, to som aj tvrdil.

2. Kritické myslenie existuje na to, aby človek uvažoval logicky a nadobudol istej úrovne aj sebareflexie pri hodnotení. Nikto to tu nikomu nediktuje, ale zároveň to neznamená, že ak sa niekto bude chcieť vyskúšať pichnúť prepiskou do oka, tak mu na to nepoviem, že je to zlý nápad. Inými slovami, komentujem tu kontext a relevanciu istého typu sťažností. Ak by nejaký literárny kritik alebo herný recenzent povedal, že ohodnotím knihu/hru menej bodmi, lebo krabica/obálka je hnusná, tiež by jeho názor nebol priveľmi braný za hodnoverný. Ale zároveň by mu to nikto nezakázal. A hra, ktorú nespustí sa inak blbo hodnotí. :)
@Tulareanus (28.04.2020 19:52): Pokud to přirovnám k té knížce, tak i když dostanu Romea a Julii v takovém rozsahu, v jakém jsem popsal, tak za to rozhodně nebudu vinit Shakespeara, ten za to nemůže. Ale budu to hodnotit jako celek - je mi ukradené, že jiné vydání bylo úplně v pořádku, já hodnotím to vydání, které jsem dostal do ruky.

Ale spíš tu jde o dvě různé věci:

1) Steam prodává hru, u které píše, že je pouze pro Win XP. Steam klient ale na Win XP nelze spustit. Nabízí tedy něco, co hráč nemůže přesně podle stanovených pokynů spustit. Zde je jednoznačně chyba na straně Steamu.

2) Jakým způsobem má hráč hodnotit danou hru. Kdekoliv, vnitřně nebo tady na DH. Myslím, že na tohle nejsou dané jasné pravidla, každy je má vnitřně nastavené trochu jinak. A ať chceš nebo ne, když se budeš trápit se spuštěním hry nebo ti nebude fungovat, VŽDYCKY tě to v úsudku na hru ovlivní. Někdo tomu nebude přikládat moc velký důraz s omluvou, že je to starší hra, pro někoho to bude zásadní a nepřekonatelná překážka. Ale je na každém zvlášť aby si zvážil, jak moc důležitá pro něj ta horší funkčnost byla.
@Bellerofontes (28.04.2020 19:30): Tak to nie je o "akademickom provoze", ale o logike a delení, ktoré z akademického prostredia prechádza do praxe, inými slovami z teoretického do praktického. A súhlasím s tebou, že prístup je individuálny a je to problém človeka samotného a a myslím, že nikto v diskusii nikomu neprikazuje niečo hodnotiť alebo nehodnotiť, ja len poukazujem na krátkozrakosť hodnotenia hry na základe sprostredkovanej služby. A tú dekonštrukciu by si mohol trochu priblížiť, lebo takto je to vlastne len prázdna fráza. :)

@Pluto (28.04.2020 19:27): Očakávanie je subjektívny predpoklad človeka, že niečo bude tak, ako si to on predstavuje a nemusí odrážať realitu bez ohľadu na to, či je pozitívna alebo negatívna. Preto by som to do toho nemiešal. A opäť - obsah samotnej knihy Maxa Payna ostal nezmenený - nezmenil sa dej, gameplay, nepridal sa alebo neodobral sa žiaden level, nemenila sa grafika - preto som aj oddeloval obsah od obalu/služby a tvoja analógia tak nereflektuje načrtnutý problém so spustením. Skôr by sa to dalo opísať, že si dostal knižku so zámkom, ale nedostal si k zámku kľúč, prípadne si dostal knihu, ktorá má zlepené strany a nejde otvoriť. V oboch prípadoch nedochádza k tomu, že by to bola otázka obsahu.
Tak na Gogu je dost negativních komentářů u her, u nichž příčinou byly právě komplikace se spuštěním nebo obecně s technickou stránkou hry. Lidé dali třeba 1 nebo 2 hvězdičky. Mně to přijde naprosto relevantní, pokud to i hráč jasně zdůvodní. (přepokládám, že podobné to bude i na Steamu). Sice si nejsem už jistý, že bude stejný případ zde na DH, ale zase logicky bych řekl, že proč ne (sám bych to asi zvažoval, ale nejsem si jist).
@Tulareanus (28.04.2020 14:31): Směšovat akademický provoz, právní stát a hodnocení na internetových databázích chce docela odvahu. Možná by nebylo od věci si připustit, že hodnocení je funkce, jejíž použití si vposledku interpretuje uživatel, kterému je nabídnuta. I kdyby hodnotil jen podle toho, jak daný produkt naplnil reklamní proklamace, což tu mnozí nepochybně dělají, je to jeho přístup a jeho problém. Hledání toho, kdo je za co zodpovědný, jde dekonstruovat ze všech možných směrů.
@Tulareanus (28.04.2020 18:33): Přirovnání s kurýrem není úplně nejlepší. Spíš bych to přirovnal k vydavateli. Řekněme, že koupím Romeo a Julie od vydavatelství XYZ. Přijde mi kniha, ve které jsou zpřeházené některé stránky, některé jsou špatně zalomené, některé jsou rozmazané a nejdou správně přečíst. Mám právo ohodnotit, že se mi ta knížka nelíbí, protože není technicky zpracovaná tak, jak jsem očekával. Vzhledem k tomu, že kupuju X desítek let staré dílo od Shakespeara, tak neočekávám, že tam budou moderní prvky, barevné obrázky apod. Ale očekávám, že dostanu původní text v takovém stavu, abych si ho mohl v klidu přečíst...

Steam jako takový nabízí hru, kterou by nabízet neměl. Jestliže klienta Steamu nespustíš na Win XP a takto zakoupeného Maxe Paynea nespustíš bez klienta Steamu, tak je něco špatně...
@Kunick (28.04.2020 18:01): Neodporujem si. Tvrdím, že ja opakujem svoj argument, pretože ty nereaguješ protiargumentom na konkrétnu vec. To jediné popisujem, téma je rovnaká.

No a tu sa dostávame opäť k tomu, čo som napísal. Hodnotíš film na základe pokrčenej vhs pásky. Je úplne iné, ak sú bugy v hre v čase vydania a na systémoch a platformách, pre ktoré bola vytváraná. To sú chyby vývojárov. Ak však software na systémoch, pre ktoré je určený funguje správne a o 20 rokov má bez technického zásahu bežať rovnako, to už je absurdná predstava predávajúceho a zákazníka. Kuriéra som uviedol ako príklad, pretože kuriér je dodávateľ. Steam je v tomto prípade tiež dodávateľ, pretože produkt, ktorý niekto vytvoril ti dodáva svojim spôsobom. A áno, je to chyba steamu a vydavateľa, ale nie vývojárov a produktu, ktorý nebol na danú platformu určený. Ako som písal nižšie, ak by sme chceli byť exaktní a hodnotiť, tak treba hodnotiť steam/vydavateľa, nie hru.

V tej analógii je hra Max Payne, prípadne Remedy, tou pokladníčkou, pracovníčkou pošty. Úplne s tebou súhlasím, že steam a vydavateľ by tú hru v takom stave nemal na danej platforme predávať. Ale znova opakujem, že je to chyba steamu a vydavateľa, nie chyba hry.
Prečo fungujú stovky starých hier z GoGu je bohužiaľ ďalší argumentačný faul - whataboutism. Dôvody a rozdiely sú tak veľké, že sa to nedá porovnávať - iný engine, nevyužívanie 3D akcelerácie, opatchovanie vydavateľom/GoG, nezávislosť od starých driverov, zabudovaný emulátor atď...
@Tulareanus (28.04.2020 14:31): Sám si odporuješ. Nejdřív tvrdíš, že neřešíme rozdílné věci ale pak popisuješ, jak z tvého pohledu řeším něco jiného.

Jenže já od začátku, a to klidně dohledej v diskuzi, řeším, že neúplná funkčnost u hry, která je na danou platformu prodávana je součástí jejího hodnocení. Stejně tak se u nové hry v hodnocení projeví, pokud bude mít bugy, nebo bude problém se servery. Nejde o chybu kurýra, jde o společnou chybu steamu a vydavatele.

Tebou popsané případy jsou naprosto odlišné, kdy jedinec je trestán za chyby, za které nemůže. Nic takové ho jsem netrvrdil a nevkládej mi do ust, že takové chodání obhajuju. Naopak jsem se proti takovým srovnáním z Tvé strany od začátku bránil. Ano o kontext jde, a kontextem je, že hra nefunguje jak by měla. Vydavatel/stream se snaží z toho vyvléknout tvrzením, že hra je určená na systémy, na které to ze steamu NEJDE nainstalovat. Prodávat ji je tedy na hraně zákonnosti. Pokud ale hru přesto prodávají, existuje logicky predpoklad, že ji na platformě na které ji koupíš, spustíš. Tou platformou je v případě Steamu Windows 7,8 a 10. Nestalo se tak, a produkt tedy není ve stavu aby byl prodáván. Ano, argument, že jde o starou hru chápu. Ale proč tedy fungují stovky starých her z GoGu? To ty odvádíš deabtu od tohoto problému.
@Kunick (28.04.2020 14:12): Neriešime niečo iné, ja som niečo načrtol, ty si reagoval niečím iným, ja som špecifikoval a zopakoval, ty si reagoval opäť niečím iným, opäť som zdôraznil na príkladoch, čo riešim, reagoval si niečím iným, neprinášajúc konkrétny argument, okrem toho, že zákazník má právo cítiť sa negatívne. Z hľadiska spotrebiteľa samozrejme má, ale bez nájdenia reálneho vinníka a iba hejtovaním produktu, hoci je to vina "kuriéra" nič nevyrieši. Taký prístup som ale xkrát zažil - chlapík nahučal na pošte na pani za prepážkou ohľadom svojho balíka, hoci ona balíky nenosí, iný pre zmenu nadával pokladníčke za to, že na pulte v potravinách mali akciovú cenu, ale ona mu nablokovala normálnu (ako keby na to mala vplyv) a tiež som zažil, že mi zákazník nahučal do telefónu, prečo je na jeho webe xy zobrazené inak a pritom to bola vina jeho počítača v jednom prípade a v druhom prípade tým, že vyšiel nový update chromu, ktorý niečo pomenil v rámci zobrazenia... Ja len nechápem, prečo máš potrebu takýto štýl chovania objahovať, keď naopak naozaj ide o kontext a reálne vyvodenie zodpovednosti. Našťastie v právnom štáte to treba, inak by to tu vyzeralo.
@Tulareanus (28.04.2020 13:02): Nemám teď uplně čas reagovat.
Nicméně je zřejmé, že oba dva řešíme něco jiné. Ty hledáš viníka stavu, já zda je nebo není možné hru za to kritizovat. A tam si stojím za tím, že je. Jinak to, že obhaju přístup zákazníka, kterého nezajíma technické pozadí je jasné od začátku a je tedy neštastné mě za to napadat az teď.
@Kunick (27.04.2020 23:42): To ignorantstvo tam netreba brať ako emóciu. Je to úplne ten istý prípad, ako keď je človek naštvaný na redakciu Levelu, že časopis Level, ktorý má v schránke je pokrčený (stalo sa mi to, ale nebol som naštvaný na redakciu Levelu). Ak človek kontextuálne neodlišuje, trestá nesprávnu stranu. Neodopieram zákazníkovi právo hru reklamovať alebo prejaviť negatívne emócie, len hovorím o tom, kam by mali smerovať. Veď nezvykneme napr. odsudzovať film, za to, že ho pozeráme na pokrčenej vhske a malom televízore. Pokrčenosť pásky nie je vlastnosť filmu, rovnako ako steam alebo operačný systém nie je vlastnosťou Maxa Payna.
Argumentáciou muzeológiou nie je argumentačný faul. Aj muzeológia aj hráč chce, aby hra bola spustiteľná, akurát hráč to robí pre individuálny zážitok a muzeológia to robí pre uchovanie kultúrneho dedičstva. Princíp je úplne rovnaký, len účel je iný. V oboch prípadoch je cieľom, aby bola hra pojazdná. Mimochodom, odkedy je ignorantské brať do úvahy rozdiel medzi médiom a informáciou (rozdelenie používané v mnohých vedách) miesto toho, aby som ten rozdiel ignoroval?
Práve naopak ty si použil argumentačné fauly rovno dva: 1.strawman v kontexte nespokojného zákazníka. Tu nám môže byť úplne jedno, či je zákazník nespokojný a naštvaný, my predsa riešime kontext toho, koho "vina" je nespustiteľnosť na steame, nie ako sa cíti zákazník a ako je nutné niekoho "potrestať".
2. považuješ za argument to, že môj argument za ktorým si stojím a ktorý nebol vyvrátený, označuješ za prezieravý a ignorantský

@H34D (28.04.2020 08:17): No ja pevne verím, že v tomto prípade sme si obaja s Kunickom vedomí, že kritizujeme názor, nie človeka. :)
@Pluto (27.04.2020 23:59): Maxe Payna by sis možná měl zahrát i když nemáš rád akční hry. Zasahuje do filmu (jednak bullet time odkazuje na fenomém Matrixu, druhak je to celý odkazem na noir filmy, třeťak byl sám filmově zpracován). Samotný komiksový průběh vyprávění a atmosféra zimního New Yorku je opravdu působivá, působivější než u většiny adventur. Další díly už jsou odvar, pokud ti samotná mechanika nic neříká.
Hoši, chtěl bych vám pogratulovat. Max Payne jako takový mě vůbec nezajímá, ale speciálně kvůli vaší debatě jsem začal hru (aspoň krátkodobě) sledovat ;-)
@Tulareanus (27.04.2020 23:26): To je podle mého značně arogantní pohled. Hra je v prvním řadě komerční produkt. A jako na taký se na něj dívej. To, že spousta z nich má přesah, že mají poselství a že něco v hráči zanechají je věc druhá. Snaha argumentovat muzeologii je pak logiky argumentační faul, protože té jde o zachování původní, co nejoriginálnější informace. Zákazník chce hrát. Ostatně použití neoficiálních patchů tuto dichotomii jasně ukazuje. Takže ne, nemáš pravdu a stáčíš debatu jinam.

S poslední větou souhlasím. Nicméně se točíš stále jen na faktu, že rozděluješ hru na obsah a to ostatní. Což je jak jsem napsal přezíravé a ignorantské. Takže abych parafrazoval Tvou větu:
"To, na akom systéme hra ide spustiť alebo nie, n̶i̶e̶ je informácia, ktorá má výpovednú hodnotu ohľadom samotného ̶o̶b̶s̶a̶h̶u̶ produktu."
@Kunick (27.04.2020 19:34): Ak je to zákazníkovi jedno, tak je to ignorácia a nie fakt. Každopádne túto tému, ako digitálnu muzeológiu pozná najlepšie mickthemage (profesionálne) a ten spôsob oddelenia média od informácie je jedným zo základných pilierov nielen muzeológie, ale polovice humanitných vied a vnímania objektov a subjektov atď. Preto som to oddeloval. A oddeluje sa to aj v rámci exaktných vecí ako napr. tá muzeológia.
Komentár je samozrejme subjektívny, ale sú niektoré veci, ktoré sú faktami a nie názorom. To, na akom systéme hra ide spustiť alebo nie, nie je informácia, ktorá má výpovednú hodnotu ohľadom samotného obsahu produktu.
@Tulareanus (27.04.2020 19:19): Ale zákazníkovi je jedno, kdo chybu způsobil. Když haprují servery u online her, taky to není (ne vždy tedy) chyba toho jádra hry, ale v hodnocení se to projeví.

Když mi něco přijde a nefunguje to, pak neřeším, zda došlo k poškození při přepravě, nebo už u výrobce. Prostě je to vadné.
Snažíš se stále oddělit hru ("samotná hra") od jejího fyzična (nosiče, kodu, systému). Ale proč? Nejde objektivizovat komentář a hodnocení. A je jen každého právo co do nich zahrne a nezahrne. Ostatně proto vždycky v rozhovorech zazní otázka "Jak hodnotíš?" Protože neexistuje ani schoda na tom, co vlastně tahle arbotrární škála pokrývá.
@Kunick (27.04.2020 19:15): Preto vravím, že je na mieste kritika steamu, nie kritika Maxa Payna. Ak by si to chcel premietnuť na hodnotenie, tak to nemá ovplyvniť percentuálne hodnotenie MP, ale percentuálne hodnotenie Steamu. Keď si objednáš tovar napr. na aliexpresse a tovar ti nepríde alebo ti príde krabica poškodená, je to vina produktu, ktorý si si objednal alebo predajcu, u ktorého si nakupoval?

Kód, ktorý je bezproblémovo spustitelný na všetkých systémoch za tú dobu je v podstate utópia, ak sa jedná o niečo tak komplexné ako videohra, ale myslím, že to nie je téma, do ktorej sa musíme púštať, lebo to chápeme.
@Paul (27.04.2020 19:01): pokrytectví nebo lenost. Je to prostě omezení. Která já taky chápu. To, co jde nebo nejde nehodnotím, to už si musí obhájit autor sám. Ale právo promítnout to do hodnocení má.

@Tulareanus (27.04.2020 19:02): Tak zrovna původní jazyk je naprosto přesné přirovnání. Kdyby to bylo napsané v kodu, který je bozproblémově spustitelný i na dnešních systémech, pak by to běhalo. Tady šíleně extrapoluješ. Problémem není to že to nejde spustit. To je očekávatelné. Problémem je, že prodávají produkt, u kterého očekáváš, že bude fungovat. Ostatně příklad GoGu tu už padnul. Prodávají něco staré, ale jde to nezproblémově spustit. Jako zákazníka mě nezajímá jestli to jede na emulátoru, nebo jestli to přepsali do současného enginu.

A i 20 a více let staré hry jde kritizovat za to, jak jejich grafika zestárla.
@Kunick (27.04.2020 18:48): Zopakujem znova to, čo som písal - v prvom rade treba jadro (obsah) oddeliť od obalu (platforma, os). Áno, odomykanie zámkov je už ok analógia, ale s prekladom, reinterpretáciou, či pôvodným jazykom to nemá nič, pretože bez ohľadu na platformu je obsah totožný, ak by sa obsah obalom menil, potom môžeme hovoriť o tebou spomínaných veciach. Inak pri takomto prístupe môžeme všetkým dosovkám automaticky znižovať hodnotenie, pretože nejdú len tak spustiť na moderných OS, ale treba ich emulovať. :)
Nehovoriac o tom, že vyčítať 20ročnej hre, že nie je optimalizovaná, je podobné, ako keď hráči s prastarými šunkami miesto zvykli nadávať, že im nejaké nové hry sekajú.
@Kunick (27.04.2020 17:54): ok, ty v tom vidíš pokrytectví, podle mě je to přitom jen obyčejná lenost. Požadavky zkopírovali z krabice a finito. Prostě se na to u starých her kašle, protože většině lidí je jasné, že stará hra vznikla v době, kdy Win10 neexistovaly a tudíž se může vyskytnout problém. Čímž to neomlouvám, ale chápu.

Jinak teď jsem si Maxe zkusil ze Steamu nainstalovat. Chybí tam hudba, jinak běží normálně. Takže jo, nějakej fix na zvuk je potřeba, naštěstí ho i s dalšími vylepšeními zkompilovali zde.

Taky to není něco, co bych hře vytýkal a nedejbože promítal do hodnocení.
@Tulareanus (27.04.2020 18:43): myslím, že jsem poukázal na to kde silně toto srovnání pokulhává. A myslím, že mé je výstižnější.
Není to totiž jen "otvorení" jako u knihy. Je to skor otvírání zámků, kdy se dnes dělá nepatrně jiný klíč než tehdy a tak to trochu drhne.
@Tulareanus (27.04.2020 18:28): Ok, to jsem špatně pochopil. Nicméně tohle není chyba obalu. Tohle je kniha vytištěna latinsky v době, kdy lingua franca je angličtina. Samozřejmě, že někteří odborníci si dílo užijí, a budou tvrdit, že překladem by ztratilo své kouzlo. Masa lidí ale raději počká na adaptaci od Netflixu.
@Kunick (27.04.2020 18:24): Ale tu sa nebavíme o chýbajúcich stránkach, zlom preklade alebo korektúre. To je vnútorný obsah diela, Bavíme sa o vonkajšom obale, produkt je bez neho vo vákuu. A hlavne produkt vie v inom obale/prostredí bezproblémovo existovať a fungovať - ako to napr. bolo pri starších počítačoch, ak by boli zasiahnuté vnútorné znaky a obsah diela, tak by ani dobré prostredie/obal, kvalitu obsahu nedvihli. Preto sa inak aj hovorí, aby sme nesúdili knihu podľa obalu...
@Tulareanus (27.04.2020 18:20): To jestli je nebo není bezproblémově spustitelná samozřejmě součástí hry je. Né umyslenou, stejně jako bugy, ale je.
Myslím, že je jedno čí to je chybou - pokud bude kniha mít špatnou vazbu, nebo třeba budou chybět stránky, pak to je to něco, co v jejím zhodnocení bude zohledněno a ano, kniha je horší. Stejně tak například překlepy, bez ohledu na to zda je tam udělal autor, korektor či sázeč.

edit: Kniha může mít užasnou myšlenku, ale pokud nemá formu pak logicky horší je.
@Kunick (27.04.2020 17:54): To je podľa mňa blbosť. Nie je to súčasťou samotnej hry. Technické obmedzenia sú dané dobou. Problém distribúcie som myslel v kontexte toho, že predávajú niečo, čo v ich podmienkach nefunguje. Ak máš knihu v zlej väzbe, je to vina autora knihy? Je obsah tej knihy horší?