@
Red (19.06.2021 13:57): Ano, jeden ze dvou účelů, který mě napadl, bylo řazení s nějakou přidanou hodnotou pro samotného "recenzenta". Jaký smysl má pro Tebe Tvůj osobní žebříček? Já to beru tak, že tímto způsobem přijdu na to, k čemu má smysl se vracet, případně čemu mají být podobné hry, kterým se chci věnovat do budoucna.
Troufám si na druhou stranu tvrdit, že něco takového (užitečnost pro "recenzenta") je obecně v menšině v porovnání s hodnocením, které se nějakým způsobem agreguje jako služba ostatním konzumentům (lhostejno jestli hodnotíme hry, restaurace, pivo nebo třeba divadelní hry). Zajímalo by mě, jak to vidí Kwoky, jestli třeba přijde ještě s nějakým jiným účelem, který mě nenapadl.
Co se týče objektivity, netvrdím, že něco takového existuje u hodnocení her (na rozdíl třeba od měření času pomocí atomových hodin, které sice není stoprocentní, ale blíží se mu natolik, abychom jej za stoprocentně objektivní klidně mohli považovat). Tvrdím, že je užitečné (pro ostatní konzumenty) se tomu snažit přiblížit. A k tomu právě slouží široký přehled nebo referenční hodnota. Pokud hodnotím hry podle toho, jak se v nich realisticky nabíjí Colt 1911, tak musím mít buď široké srovnání titulů, ve kterých se tak děje (s tím, že nejméně bodů dám hře, která to zobrazuje zjevně nesmyslně, třeba jako nabíjení předovky pomocí kule a střelného prachu) nebo ještě lépe musím vědět, jak podobná věc vypadá reálně (což mi připomíná starořeckou teorii ideí, ale to už odbočuji). K čemu by takové hodnocení bylo dobré? Právě k tomu, že všichni, kteří hodnotí hry stejně, by dopředu tušili, co se jim bude či nebude líbit. A to je přesně to, co mám od začátku na mysli :-))
Určitě souhlasím s tím, že pokud najdeš člověka, jehož způsob hodnocení se kryje s Tvým, tak podle toho, co se líbí nebo nelíbí jemu, dovedeš slušně odhadnout, co se bude líbit Tobě. Ovšem v situaci, kdy nikoho takového nemám, tak se podívám na Metacritic/Steam a pak složitě řeším důvod review bombingu, díky kterému sedmičkový titul dostane 3.4 bodu, protože něco s multiplayerem, který nehraji. Takto vychýlené hodnocení (velká váha pro mě nepodstatného kritéria nebo třeba něčeho, co je časem zase opraveno) pro mě nepředstavuje žádnou službu, stejně jako hodnotitelé hodnotící 0 procenty žánry, které nehrají. U her, které mají tisíce hodnocení, se něco podobného může ztratit (u review bombing to ne vždy platí), u her s malým počtem hodnocení (různé typy niche titulů bez ohledu na žánr) to může znamenat rozdíl mezi "budu se daným titulem zabývat či nikoli". Času na zjevně špatné tituly je skutečně málo (čím je člověk starší, tím je to horší, možná se to v důchodu zlepší, ale zatím s tím nemám osobní zkušenost).
@
Naginata (20.06.2021 02:58): Nemůže být ono "jak je baví" ve skutečnosti složité porovnání s nějakým interním žebříčkem, aniž by to byl třeba člověk schopen i takto zpětně popsat? Tzv. intuice funguje často jako rychlé porovnání se širokou a hlubokou zkušeností na téměř nevědomé úrovni.