Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

"It is bad. Vault is good. Go destroy bad place."

:D To je fakt úžasný, asi si Fallouty dám za dementa, taky jsem vždycky rval body do inteligence.
No jo, Fallout... I po těch 14 letech dokáže překvapit.
Neexistuje náhodou nějaká kniha z prostředí Falloutu? Zejména toho prvního?
Nu, ale zase na to, jak rychle Fallout 2 vykvasil, tak je to docela dost povedená hra.
Souhlasím se Sarumanem, dvojka je podlě mě v mnoha ohledech prostě nastavovaná kaše a ve všech kromě rozsáhlosti mně osobně přišla výrazně slabší. (Třeba ten začátek...uff) Štěstí je, že ta kaše byla natolik skvělá, že i nastavená není nijak špatná.
@Tulareanus (03.02.2012 22:35): Obvinění z účelovosti se nebráním. Byl bych trochu šílenec, kdybych volil argumenty v rozporu s mým záměrem.

Příliš nechápu úmysl, který tě vedl k vypsání dvou relativně dobře napsaných postav z Falloutu 2. To by bylo logické, pokud bych tvrdil, že hra je napsána špatně. Já pouze tvrdím, že je napsaná hůře než první díl.
Prezident není víc než směšná karikatura. Stejně tak jeho "velký plán".

Prázdná je i řada městkých lokací ve dvojce (Redding, NCR, San Francisco), ale v zásadě máš pravdu. Hustota postav a úkolů je v prvním díle skutečně menší.
Když už se začalo obecně srovnávát, zde je i můj výčet toho, v čem jedna hra oproti druhé zaostává, pro změnu v neprospěch Fallout 2:

- Zoufalá hlavní dějova linka
Příběh pokračování je nejen obsahově špatný (zfašizovaná organizace snící o čísté rase - „a přitom mají v čele prezidenta USA, to je ale kontroverze“), nýbrž i zle podaný. Bratrstvo oceli coby jakási světlá strana konfliktu je prostě vtip, posunování děje se řeší vyloženými podskoky (Enclava pošle vertbirdy nebo rovnou Franka, aby někoho zmasakrovali či alespoň unesli – Arroyo, Vault 13, Matt v základně Bratrstva), nechybějí ani logické nesmysly (organizace jako Enclava musí nakupovat chemické látky vyráběné ve Vault city, Bratrstvo postaví pobočku v Denu atp.).

- Špatná práce s převzatým univerzem
Udělat z ghoulí komunity domov důchodců, z páračů mluvící pacifisty a ze supermutantů sexuální zvrhlíky, tomu říkám tvůrčí invence. Navíc přidat ještěrkovité geckony (včetně ohnivých) nebo alieny (nevím, jestli je více klišé pojmenování nebo zjev), aby bylo vidět, že vývojáři měli i vlastní skvělé nápady. Brilantní...

- Otravné dungeony
K níže zmíněnému Vaultu 15 a Bázi mohu přihodit překrysované chodby pod Klamathem, důl v Reddingu, lokaci Banditů nebo úlet s přišerami zamořeným podpalubím tankeru. A to jmenuji jen ty vyloženě nenápadité a nudné.

- Tématičnost měst
V prvním díle je každé městečko promyšlenou realizací vize, jak by se mohla strukturovat lidská komunita v postapokalyptickém světě. Řeší se mocenské uspořádání, konflikty, způsob obživy, každodenní život lidí i jejich postoje. To vše nikoliv realisticky, ale podnětně a v souladu s nastavenými pravidly univerza.
Namísto toho v pokračování nastupují ryze tématická města, naprosto neoriginální a nefunkční. Kovbojský Redding, mafiánské Reno, republikánské NCR nebo béčkově scifistické San Francisco. Ne že by tam nebyly pokusy o přiblížení se jedničce (zejména v první třetině hry), ale vše to vyznívá naprosto směšně (například politický elaborát jedné prostitutky v Reddingu, proč o její rodnou hroudu soupeří všechny mocnosti v oblasti) a neuvěřitelně.

Omlouvám se za délku příspěvku. Jsem trochu nepříčetný před jednou náročnější zkouškou...
@Saruman (03.02.2012 21:54): To si dosť účelovo vybral to najlepšie z jednotky a to najhoršie z dvojky. Čo tak Marcus a jeho rozhovor o tom, že Master was right? Nacistka Lynnette? Prečo by mal byť prezident horší než poručík? čím?

+ v jednotke pôsobí strašne veľa obydlených zón síce pekne, ale zároveň prázdno z hľadiska hernej náplne, pretože tam nie sú questy a ak áno tak máličko.
@marwel (03.02.2012 20:24): Celková úroveň textů je v prvním díle rozhodně nastavena výše než v pokračování. Lépe jsou zpracovány rozhovory se záporáky (na jedné straně Gizmo, Decker, Poručík či Master, na druhé mluvící krysa z Gecka, floatový hlavní nájezdník z Vaultu 15, pitvořící se prezident či pro jistotu málomluvný Horrigan). Výživnější je také četba holodisků (daleko) nebo nastiňování hlavního příběhu (objevení supermutanta v jeskyni poblíž Hubu versus nesmyslné setkání s Horriganem uprostřed pustiny, kde musí zabít pár bezbranných civiliánů). Snad těch pár příkladů pro ilustraci pointy dostačuje.

Proti easter-eggům se musím vymezit na dvou úrovních. Především bych je neomezoval pouze na Broken Hills. V menší míře se vyskytují po celé hře a v míře daleko vyšší potom v San Franciscu. Zde se neparoduje na úrovni postavy či úkolu, ale rovnou celé organizace (Hubologisti).
Za druhé jejích výskyt nepovažuji za hlavní problém hry, respektive pouze za jeho malou část.
Náhodou tá lokácia nie je taká zlá. Také to divné ospalé americké mestečko ako z Twin Peaks, ehm. :)
@Saruman (03.02.2012 20:13): RPG system ve Falloutech neni jen o boji. Napriklad moznost lidi ukecat je ve dvojce mnohem lepe podana, je podtrzena mnohem lepe napsanymi dialogy. To jak je to v jednicce jsem tu psal tak pred rokem, co jsem ji hral. Dialogove moznosti se casto smrsknou na dve 'pribehove' a pet provokujicich, ktere vyvolavaji napadeni hrace. Proste hloupe. Dvojka je v tomhle ohledu dal. Take vyuzivani zlodejstvi a vubec tu maji podle me postavy, ktere se zameruji na konkretni skill vice sanci jej vyuzit. Easter-eggu je tam hodne, ale kdyz pominu Broken Hills, vetsinou nerusi a nijak nekazi zazitek ze hry. Broken Hills rozhodne neni reprezentativni lokace z Fallout 2, tu lokaci proste delal neskutecnej hnup, ktereho meli kopnout do rite hned prede dvermi Black Isle Studios.
@marwel (03.02.2012 19:12): Otázkou je, zda tím hra jen nezakrývá to, že jinak nemá příliš co nabídnout. Zrovna zmiňovaný Broken Hills by bez všech těch hříček byl prakticky mrtvé město.
Bránil bych se i té tézi o lepším využití RPG systému. V místech jako třeba Vojenská báze (se závěrečnou bitkou proti supermutantu-mágovi s kouzlem na přívolání páračů!) nebo Vault 15 (zde o finálním bossovi raději vůbec pomlčím) se zužuje jen na holé vyvraždování. To si z prvního Falloutu rozhodně nepamatuji.

@Isair (03.02.2012 19:21): Pro mě již v BG2 nic nepřekonalo atmosféru Athkatly s lokacemi jako Chudinská čtvrť nebo Přístav. Hráč plnil originálně pojaté úkoly, hlavní příběhova linka se krásně připomínala prostřednictvím snů s Irenicem a to vše doprovázela takřka dokonalá iluze nelienarity. Následné pasáže byly jen slabý odvar. Nemám v základu nic proti téměř výhradně koncentraci na ústřední příběh, jasně patrný od Čarotvrze, ale to by dějové zvraty muselý být více než jen "Irenicus zase někam zdrhnul, tak rychle za ním". Nemluvě o hrozné chodbovitosti druhé poloviny hry, kdy je každá další lokace jen jistá forma dungeonu.
To je samozřejmě výhradně můj subjektivní názor. Zbytku komunity ho nepodsouvám, nýbrž pouze sdělují (i když jako sebekritiku musím dodat, že nikoliv poprvé a tentokrát dokonce v nevhodném threadu).
Saruman: Do Underdarku se vždycky naopak docela těším, byť uznávám, že při první hře může být trochu otravný (obzvláště pak doupě mozkožroutů, beholderů). Nicméně v globálu jsem nezaznamenal, že by Underdark byl lidmi nějak více zatracován, na rozdíl od zmiňovaného 3. aktu v Diablu 2, který je svou otravností pověstný.
Podle me shazuje Fallout 2 ten prilis vysoky pocet easter-eggu. Broken Hills je na tom ze vsech lokaci ve hre nejhur a kdyz si jeste vzpomenu na to video, kde vyvojar zodpovedny za BH vysvetluje, jak strasne nadseny byl, kdyz ty vtipky vymyslel, zveda se mi zaludek. Krom toho ma jeste Fallout 2 slabsi atmosferu nez prvni dil. Celkove ale vyrazne lepe vyuziva RPG system, je vetsi, mnohdy zajimavejsi, ...
Z môjho pohľadu je F2 lepší ako prvý diel. Prvý diel je v niektorých veciach aj lepší. Ale keď si spočítam všetky moje subjektívne + a - oboch dielov, vyjde mi Fallout 2 ako víťaz.
@Isair (02.02.2012 23:42): Mně Fallout nikdy příliš nepadal, takže nejsem schopný srovnávat, nicméně celý Underdark s výjimkou samotného Menzoberranzanu mi přišel jako jedno velké utrpení.

Uf, Fallout 2. Nic proti vkusu většiny, ale do Broken Hills nebo nedej bože NCR se už znova podívat neplánuji. Posledně tam byla pěkná nuda.
@THX (03.02.2012 01:45): Tak ono to nebude zas tak šílené, když si vezmu, že F2 (a méně často tedy i F1) hraju od té doby, co to vyšel na level CD...a to je letos už 12 let. Jak si někdo dává občas jointa, já si dávám dávku postapokalypsy. :)
Tak rýchlo? o_O

Pre mňa bol luxus ísť cez víkend otcovi do roboty na hodinu na internet, nájsť si na nete nejaké návody na hry a ešte si ich nechať vytlačiť. :)
Byla to bomba - vzpomínám si, jak jsem asi 10 MB stahoval 15 minut... bejvávalo :)
@Say (03.02.2012 13:13): Aj keď už človek v deväťdesiatych rokoch nejaké to pripojenie mal, veľa času na sieti netrávil. S modemom 33.6 kbps a platenými minútovými pulzami sa príliš vyskakovať nedalo. :-))
Na druhou stranu díky tomu, že mnozí z nás neměli internet tak měli fůru času na zkoumání světa Falloutu=) Což se dneska tak nějak krátí...
Fallouty som si odohral bez internetu, teda bez návodov a bez prekladu. Nové mapky, úlohy a postavy som objavoval aj pri piatej hre a na prvý pokus sa mi to vôbec nepodarilo dohrať do konca. xD
Ja by som ešte dodal, že "bejvávalo". Takmer mám pocit, že posledné roky sa dni nejak neprirodzene skrátili na polovicu. :)
Několik desítek dohrání?:-O Na tobě ten volnej čas snad i kondenzuje. ;-D Ne že bych proti tomu něco měl, jen mě tyhle vaše čísla... překvapují. Osobně bych si v tom už po druhým dohrání nenašel dost věcí, aby mě to hnalo dál. Za takových pět let, až si nebudu ze hry pamatovat tuplem nic, to je už samozřejmě jiná.
Popravdě F2 je jediná hra, kterou jsou dohrál víc jak 4x.
Saruman: To už mě více dokáží odradit některé "padavé" části ve Falloutu, než kterákoliv z Baldur's Gate 2 (vlastně ani nevím, proč by některá vůbec měla)... ale jinak ano, vesměs tyto důvody k znovu-rozehrání bohatě stačí.
Hlavní zdroj znovuhratelnosti Falloutu je v RPG systému a zpracování úkolů, které dovolují procházet hru s naprosto rozličně zaměřenými postavami. Navíc zde absentují otravné pasáže, které by od nového rozehrání odrazovaly (narozdíl od Diabla II s třetím aktem či Baldur's gate II s celou druhou polovinou děje). "Dungeony" jsou zábavné a krátké, města dost rozmanitá na to, aby nezevšedněla. Víc jako motivaci k tomu, abych se k Falloutu ještě vrátil, nepotřebuju.
První Fallout je do poloviny, cca do průchodu kráteru, oproti dvojce docela nalajnovaný. Pak ale konečně přichází možnost k činu, ovlivnění něčeho, co může být jinak, což je samo o sobě důvod k opětovnému zahrání. Jinak ale např. mnou vyzdvihované Blood Money je mnohem znovuhratelnější :-)
Tak teď vážně. Je tu někdo, kdo to dohrál aspoň čtyřikrát, neřknu-li vícekrát? Připadá mi neuvěřitelný, že by někdo dohrál hru jako Fallout desetkrát. O Diablu asi žádná, to je na replayabilitě postavený (sám jsem ho hrál dva roky online a počet dohrání jde pravděpodobně do stovek, až je mi z toho teď nevolno:D), ale Fallout není Diablo a já v něm jednoduše tolik obsahu pro znovudohrávání nevidím.
Walome: Minimálně ještě BG 2 určitě (už jen kvůli pevnostem dle povolání a velkému množství NPC postav a jejich vzájemných interakcí, nehledě na jiná rozhodnutí v průběhu hry), nicméně první Fallout má opravdu docela slušnou znovu-hratelnost.
Když tam čtu Všivákův koment, říkám si, že snad žádná jiná hra nedonutila hráče k tolika znovuprojitím (to je slovo, panečku). Možná ještě Diablo 2 :)
RXQ79rudax: Trošku vhodnější hudbu by to chtělo, ale jinak dobré=)
konvice: a že na New Vegas sa podieľali narozdiel od Falloutu 3 ci tvojho obľúbeného Tactics aj tvorcovia z Black Isle vieš? Tým pádom si 0 zaslúži aj Tactics.
Jak říkám není to fallout, fallout= Black isle studio, a New vegas je opravdu, opravdu trapné, hrál jsem to a podle dojmu ze hry ohodnotil a nulu si to zasluhuje.
Nemyslím si, že niekto chce silou mocou meniť tvoj názor ale tie 0 pre všetky New Vegas, len preto že to nie je Fallout aký máš rád, sú trápne.