Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Před malou chvíli jsem dohrál po čtvrté Crysis. Dohrál jsem ho postupně na všechny čtyři obtížnosti a musím říci, že jsem si ho opravdu užil až na teprve tu poslední, Deltu.

Příběh Crysis je správně béčkový. Skupina amerických vojáků se vydává na tropický ostrov, aby zkontrolovali tísňové volání zdejších archeologů. Tam narazí na dvojí odpor. Nejdříve na hlídky Korejců a později na mnohem hrozivějšího nepřítele. Hra se tedy dělí na dvě části a každá se docela liší. Celkově je ale příběh nevýrazný a hraje až druhou strunu.

První 2/3 hry (až na pár výjimek) strávíte v džungli s cílem likvidovat šikmooké. A tato část je dle mého názoru nejlepší. Za prvé máte docela volnost v pohybu. Můžete se buď prostřílet jako Rambo anebo ji projít stealth stylem. Já jsem fanoušek plížení, a proto jsem hru hrál takhle. AI je v Crysis na jednu stranu dobrá, ale jakmile si dáte Cloak, tak jsou nepřátelé úplně tupí a vyděšení. Proto je s neviditelností hra hodně lehká i na nejtěžší obtížnost. Já v prvních 2/3 hry vidím jednu z nejlepších stealth akcí co jsem hrál. Hraní si s nepřáteli a vochcávání jejich demence mě hrozně bavilo i na počtvrté. A pak ty kukadla, když se před nimi zjevím a čapnu je pod krkem. Funny. On se i stealth prvek hodí ještě z jednoho dalšího důvodu. Nepřátele mají dosti neadekvátní výdrž. Když jsem hrál na Deltu, tak ti blázni vydrželi pomalu víc než já (někdy i 2 zásobníky do hrudi), a to byli bez Nanosuitu. A právě díky stealth stylu jste nuceni dávat headshoty. Áno, Crysis je hra u které jsem dal snad nejvíc headek za celou dobu hraní. Datadisk pak naštěstí tento neduh vysoké odolnosti opravuje. Docela jsem si užíval plížení lesem k vykopávkám, kde jsem nejprve opatrně odstranil snipery ve věžích a pak potichu hlídku před vchodem do základny. Zbytek už stačilo jen obejít. Takových situací je více a mě tohle fakt bavilo. Navíc, pokud půjdete potichu, můžete narazit po cestě na nepřipravené vojáky. Třeba hlídku válející se u ohníčku anebo třeba na chcajícího ho-či-minha u malebného vodopádu. Je toho ale víc víc. Crysis je hra trochu jiná. Pokud nejste alespoň krapet kreativní, budete brzy žrát hlínu. A na vyšší obtížnost to platí dvojnásob. Takže tu hraje roli taktika. Graficky to vypadá fakt skvěle. Bodejť by ne, je to Crysis! Navíc se mi tu zamlouvala optimalizace. Na mé mašině to jelo všechno na úplné maximum takřka bez trhnutí.

Poslední 1/3 hry strávíte bojem s emzáky, kterým já říkám prostě chobotnice. Všimli jste si, že ti v lodi mají držku jak Predátoři? Se někdo pěkně inspiroval :) Celkově už mi ale tato část přišla slabší. Je o mnoho lineárnější. Na druhou stranu je ale zase o hodně intenzivnější a milovníci veliké řežby si jí užijí možná i více. Zamrzlá džungle zde vypadá fantasticky. Tady ale musím zkritizovat zpočátku vychvalovanou optimalizaci. V této čáti se hra nehorázně zpomaluje a vrcholem je závěrečná bitva, která je chvilkami opravdu trhavé peklo. Je to škoda. Warhead mi v podobných situacích běžel o mnoho lépe na stejné detaily. Navíc, jak mě, tak JackoviCZ se v poslední misi podivně propadala do lodě ta megachobotnice. Oběma nám to udělalo poprvé, takže to může být jak náhoda, tak nejvyšší obtížností. Nevím. Docela otravnej bug. Klišé závěr se mi fakt líbil a skvělá hudba to jen umocňovala. Škoda jednoduchých závěrečných titulků běžících v menu hry.

Památné herní momenty:

1. Počáteční výsadek.
2. Východ Slunce hned na začátku a pohled na blízkou vesnici Korejců.
3. Objevení zmrzlé lodi uprostřed džungle.
4. Začátek mise Assault.
5. Bitka s tanky u rozpadající se hory.
6. První bitka s prvními korejskými nanotechňáky (tak jím říkám)
7. Vstup do pevnosti emzáků (i když je to na druhou stranu naprosto debilní mise)
8. První vstup do zamrzlé džungle.
9. Bitva s VTOLy.
10. Závěrečný souboj a animace.


Verdikt: Crysis byla hra děsně vyhypovaná. A myslím, že to ani neměla zapotřebí až v takové míře. Mnoho lidí to i dost znechutilo, protože čekali od ní víc, než mohli dostat. Má to mnoho much. Některé jsou menší, některé jsou už i docela velké masařky. Přesto mě hra chytla a nepustila až dokonce. Proto těch 90%.

Pro: Hratelnost v prvních 2/3 hry, béčkový příběh, nutnost taktizovat, vyšší obtížnosti, intenzivní akce a mnoho památných herních momentů, jedna z nejlépe vypadajících her herní historie, optimalizace prvních 2/3 hry

Proti: Bugy, neadekvátní odolnost korejců, helikoptéry jsou někdy fakt otravné, mise Core je hrozně nepřehledná, optimalizace 3/3 hry

+56 +57 −1
  • PC 75
Graficky velmi povedená hra, v době vzniku hry bych si troufl říct, že z tohoto hlediska přímo nepřekonatelná, takže jsem si ji především z tohoto důvodu velmi užíval. Od začátku hry mě ovšem poněkud zarážela výdrž korejských vojáků, kteří po solidní dávce ze samopalu šli vesele dál proti mně, takže to působilo poněkud přehnaně, skoro bych řekl, že až trapně. Děj do 7.levelu, kde se výhradně bojuje proti korejským nepřátelům, byl zábavný, ovšem pak bohužel přišly na scénu létající chobotnice, které mi záživnost hry citelně pokazily, přestože jsem na ně po přečtení děje byl připraven.

Celkový dojem ze hry však i nadále zůstává dobrý, jsou však hry, k nimž se vracím s větší chutí.

Pro: excelentní grafika, do 7. levelu pěkný děj a akce

Proti: výskyt nadpřirozených protivníků

+44 +46 −2
  • PC 90
Když se teď někdy sekl Steam a já byl odstřihnut od (v podstatě) jediné FPSky, kterou v poslední době hraji, LEFT 4 DEAD 2, zabrousil jsem do bratrova (ViRus) rozsáhlého archívu a vytáhnul tento kousek. Že by mě prej mohl bavit. A že taky ano…

Chvíli jsem si zvykal na vícero kláves (ehm, mám v oblibě hlavně RTS), ale ke konci už jsem měl levačku nad klávesnicí v charakteristicky širokém “pavouku“ a prsty jen kmitaly. Rychle přebít, vzít předmět, skrčit se, utíkat, hodit granát, použít dalekohled… Uff, jedem, jedem, jedem!

Musím říct, že grafika mě hodně chytla a chytl mě i příběh, který rezonuje seriálovými ZTRACENÝMI a MATRIXEM. Tím prvním především ve formě prostředí (ostrov s tajemnou aktivitou), tím druhým podobou chobotničkovských vetřelců, kteří své řádění soustřeďují do poslední třetiny hry, kdy tempo hry zhutní o dobrou polovinu z původního nasazení. Obě části hry mají něco do sebe, jak eliminace severokorejských jednotek (skvělá tanková bitva), tak vetřelčí čistka (sestřelovat chobotnice z nebe = žádná prdel), přičemž příběhem je všechno pěkně pospojované. Etapa mezi propojením obou částí hry, severokorejské i vetřelčí, odehrávající se uvnitř mimozemského komplexu, je potom skutečně velmi působivá, je krásně designovaná, má výbornou atmosféru a vůbec, nechybí jí nápad. Je to tak mimo, až je to geniální.

Kdybych se měl vyjádřit k hratelnosti, hrál jsem obtížnost ´normal´ a v této úpravě zdála se mi hra skutečně bezvadná. Principy speciálního nano obleku dostane člověk rychle do sebe a i když většinu času používá jen jednu funkci (lepší vstřebávání střel), v případě nutnosti je všechno otázkou rychlého a přirozeného pohybu (potřeba rozhodit vyvrácené dveře, výš vyskočit, atd.). Celou hrou jsem prošel v poklusu, s důrazem na kompletní vyčištění lokalit od protivníka, bez potřeby stealth (je mi jasné, že při těžší obtížnosti bych takový lehkovážný postup musel pořádně zvážit), věže a hnízda jsem sniperoval nebo bořil erpégéčkem, ale líbilo se mi, že má člověk celkem volnost a není striktně určeno, že tady bez vyvolání alarmu nepřežiješ nebo tady, když nepřejdeš přes tuto konkrétní lávku, tak máš smůlu. A taky dopravní prostředky můžete využívat podle libosti, takže tam, kde se vám zdá, že pochod trvá déle, sednete do jeepu (když je někde k mání) a už si jedete…

Kromě závěru, kdy jsem si musel dát pár dní oraz, protože začínat znovu po dvacáté už hrozilo trvalým poškozením některého z nervů (ale pak už to šlo na první dobrou), zakysl jsem v podstatě jen jednou, a to v misi, kdy sami řídíte přepravní modul. Ne že bych se nemohl zbavit těch zatracených chobotniček, v jedné chvíli mě ale pořád něco táhlo k zemi a nebyl jsem schopný pochopit proč. Asi jsem dobře neposlouchal informace okolo, ale to že tam v soutěsce řádí vzdušný vír, a že tedy musíte letět při okraji, jsem si přečetl až v některém z návodů na netu :-) Připadal jsem si jak pořádná lama…

Celkově musím hru hodnotit vysoce, protože mě neskutečně vtáhla do děje, nadchla mě grafikou a designem levelů (některé scenérie mi přišly vyloženě úchvatné) a skvěle se hrála. Do pokračování se samozřejmě pustím co nevidět…

Pro: epesní tanková bitva, solidní herní otevřenost, příběh + nápady, vizuální rozmáchlost

Proti: závěr pokoušel me křečové žíly

+42 +43 −1
  • PC 85
Ne ne.Tahle hra vůbec není tak špatná, jak ji někteří líčí.A ne, není ani revoluční.Hype jí skutečně ublížil, protože čekat na něco 4 roky, být každou chvíli masírován neskutečně skutečně vypadajícími obrázky, a pak se dočkat vcelku obyčejné střílečky..no, některým se to (vcelku oprávněně) zdálo málo.Ale já dávám Crysis vysoké hodnocení - proč? Příběh je sice klišé, ale zato pořádně epické klišé.Hratelnost byla celou hru dost dobrá, hlavně prvních pár misí (proti korejcům) bylo skvělých - různé způsoby postupu, stealth nebo agresor, krásně doplněno nanosuitem.Druhá polovina hry je lineárnější, ale taky má něco do sebe - navíc atmosféra je místy opravdu super.Nenáviděná vetřelecká loď mi přišla skvělá.Poslední mise na lodi měla tak geniální grafiku, že jsem se hodinu kochal jenom sledování deště na palubě : ).Celkově mi Crysis přijde, co se technologie týče, o několik let před konkurencí (Unreal engine hry, Resistance..).Hratelností se jedná podobnou záležitost jako FarCry, ikdyž místy o dost lineárnější (ale zase místy variabilnější - létání, tanky, nanosuit).Takže v pohodě..

Pro: Technologie, nanosuit, zábava

Proti: HW nároky

+38
  • PC 85
Takže hru jsem odzačátku odsoudil , na Xzone jsem ji zhodnotil jako odpad (co jsem to proboha provedl) . Naprosto skvělá hra , nekonečně mnoho možností díky editoru . Stále nové mapy,příběh,dabing to všechno je parádní , hraju to uz po třetí a stále objevuju nové cesty.
1-Prostě jsem dal maximum speed a vybehl z auta a ten lanovy most preběhl (chtělo to štěstí ale nakonec jsem prežil)
2-Autem jsem sjel z útesu a vyskočil v půlce do vody , poté mě čekal asi 10minutovy boj s helikoptérou
3- Objevil jsem plně novou cestu podél toho útesu (dá se to celé objet) jsem si říkal jestli tam mám vůbec jít ale autoři mysleli i na to a poslali proti mĚ plné naložené auto (měl jsem C4 nanosuit a oni nevedeli kde jsem , pohodicka) sebral jsem zbraně a helikoptéru jsem zničil téměř hned a pak mě čekal výstup na vrchol.

Prostě od prvního okamžiku kdy vás to sestřelí skvělá hra.

Chápu lidi co to odsuzujou
1-Nemají na to compa
2-Jsou znechucení hypem , ale ať mi věři tohle jsem byl právě já , naštěstí jsem si našel čas projít to znovu a aŽ tehdy jsem pochopil že je to skvělé , neberte to jako revoluci ale jako hru.

Pro: Nanosuit,Zbraně,Dabing,Možnosti,Editor-Nové mapy,Sžití s týmem (až na aztéka ten tam řekl dohromady jen 3věty)

Proti: Moc lehké na DELTU , HW nároky ale to mě netíži , Zvuky zbraní (takové plivátka) , Chybí více destrukčních a sabotážních misí (jako Assault)

+36 +39 −3
  • PC 90
V momente písania tohto komentára obsahoval Crysis úctyhodných 47 komentárov, tak sa pridám aj ja, ale bude to s drobnou pridanou hodnotou. Kto má chuť aj na mody, resp. amatérske mapy, tak ich tu niekoľko spomeniem.

Crysis bola prvá hra, ktorú som odohral po „návrate“ do PC hrania v r. 2017 a užil som si ho. Pôvodne som ho chcel skúsiť už na notebooku s grafickou kartou GF425M, ale už po minúte bol notebook zadychčaný viac ako ja po 1.5-hodinovom tréningu a ani priebeh nebol taký, aký by som si prial. Písal sa rok 2015 a 25 fps na stredných detailoch bolo proste m-á-l-o.
To pravé hranie som si užil až pri terajšom opakovanom hraní. Nainštaloval som Tactical Expansion Mod, vybral obtiažnosť delta, zaťal som zuby a ... hneď prvý Kórejec ma vyškolil ako malého chlapca. Kur..

Crysis patrí do kategórie hier „nedostatkový tovar“, pretože takto krásnych polo-otvorených singleplayer FPS je dnes veľmi málo. S nepriateľskými vojačikmi sa dá krásne pohrať, pretože vždy existuje veľa možností, ako s nimi vybabrať. Na obtiažnosti delta som ale musel zabudnúť na dopravné prostriedky, alebo som ich proste nevedel správne použiť. Nastúpením do nich som si v podstate vždy podpísal ortieľ smrti a než som stihol povedať „borůvkový koláč“, tak už som letel vzduchom.

Cloak bol mojim najväčším kamarátom a tu vidím podobný problém, ako to bolo vo FEAR. Hra tým poskytuje hráčovi OBROVSKÚ výhodu, vďaka ktorej je prakticky nemožné prehrať. Súhlasím s tvrdením, že kto to chce mať ťažšie, ten nebude cloakovať (ani používať bullet-time vo FEAR), proste zabudne na vymoženosti obleku.
Druhá výhoda už je horšia, tuposť vojačikov. Páči sa mi, že keď som schovaný v tráve, tak ma nikto nevidí, ale aby sa po mojej streľbe vždy otočili chrbtom ku mne, to mi už prišlo divné. Keď niekoho strelím do chrbta, tak by mal predsa začať hľadať za sebou a nie pred sebou. Aj s granátmi by si mohli vojaci potykať trošku skôr, lebo prvé levely sú až príliš jednoduché. Ale to je všetko úplne jedno, lebo Crysis je v prvom rade pieskovisko-bojisko, kde sa dá dosýtosti vyblbnúť a výsledok teda záleží od hráča, aké ľahké alebo ťažké to bude mať.
A potom je tu ten výborný vizuál.

V máji 2019 ma zaujala správa, že sa do Crysis príde pozrieť ray tracing. Priznám sa, pre mňa je Crysis aj po 12 rokoch od vydania stále mimoriadne pozerateľná hra a často som sa len tak kochal výhľadom na vodopády, vlniace sa stromy, slnečné lúče presvitajúce cez koruny stromov alebo na zamrznutú poslednú tretinu hry. Proste nádhera.

Zhrnuté a podčiarknuté: Crysis je pre mňa pieskovisko pre veľkých.

Čo sa týka modov, tak ich uvediem v poradí, ako som ich hral/aplikoval. Herné doby sú orientačné, nesledoval som to presne na minútu a záleží, či prechádzate hru akčne alebo potichu. Tichý postup je zvyčajne rýchlejší ! Všetko je odohraté na delta obtiažnosti.

MODY

TACTICAL EXPANSION
Modifikácia základnej hry. Z nepriateľských vojakov prestanú byť špongie na náboje, zabíjanie je plynulejšie. K dispozícii je oveľa viac typov nábojov a vylepšení zbrane.
Odporúčam: áno

THE DAM
Najklasickejší mod, aký existuje. Každá hra ho má, lebo je úplne obyčajný. Sú tam asi 4 levely, bojuje sa na menšom priestore. Nulový príbeh, slabí nepriatelia a na konci 1 boss. Oddychovka.
Herná doba: 30-40 minút.
Odporúčam: záleží od nálady

NUCLEAR CATACLYSM
Singleplayer ako vyšitý. Pôsobí profesionálne. Spolu s Psychom a Prophetom musíte zabrániť použitiu ukradnutej jadrovej zbrane. Okrem bojovania v džungli sú tu aj komornejšie a atmosférickejšie lineárne pasáže. Mestské časti mi pripominínali Crysis 2. Keď som vyšiel na jedno miesto pod železničnou dráhou, tak som valil oči. Cry engine to stále má ! :)
Trošku nepríjemná bola jediná vec – oproti originálu sú hlavné postavy dabované inými dabérmi a dabing je málo výrazný.
Herná doba: 4 hod.
Odporúčam: ÁNO

HUNTER‘S LIFE
Hľadáte oddych ? Tento mód je potom pre vás. Je to bez nepriateľov, ide „iba“ o behanie lesom.
Herná doba: podľa toho, koľko vás bude baviť bezcielne sa predierať lesom, prípadne sa chodiť pozerať na vodopád :)
Odporúčam: záleží od nálady

RAINY DAYS
Tak toto bola bolesť. Je nutné dostať „krtka“, ktorý donáša informácie Kórejcom. Hranie je založené na skriptoch, takže keď vám niekto povie, že máte zostreliť 2 vrtuľníky, tak si radšej počkajte, než to urobí skript za vás. Do jedného som nasypal 10 rakiet a nič. Dostala ma aj pasáž, keď som sa mal dostať nepozorovane cez nepriateľské územie. Akonáhle začala úloha, tak sa cloak začal míňať raketovou rýchlosťou. Bránenie územia a respawn bola tiež lahôdka. Tento mod by mal byť iba ak za trest a pre tých, ktorí nemajú radi nemčinu, pretože dabing je nemecký (btw. z môjho pohľadu je to paradoxne jediná pozitívna vec na tomto móde, lebo ja nemčinu môžem a to veľmi :))
Herná doba: neskutočne dlhá 1.5 hodina
Odporúčam: NIE

LOST CONTROL
Hororová záležitosť. Inšpirácia vo F.E.A.R. je viac ako zjavná, či už prostredím alebo ľakačkami v prvej polovici. Hororové veci už dnes nemusím a tak sa im vyhýbam, ale toto bolo fajn. Druhá polovica je už čistá akcia. Nanosuit tentoraz nevyužijete, ale kto pozná F.E.A.R., ten zrejme vie, akú špeciálnu schopnosť bude možné používať.
Herná doba: 1 hodina.
Odporúčam: áno

THE MUTANT FACTOR
Mod začína atmosféricky, ale veľmi rýchlo sa to zvrhne na neustále sa opakujúce a nudné prestrelky proti kvantám nepriateľov. V hre sú miestnosti, do ktorých ani nie je nutné ísť, ale čakajú tam nepriatelia len preto, aby si hráč zastrieľal. AI hapruje, nepriatelia pravidelne čumia do steny (malé miestnosti asi nerobia Crysis AI dobre) a občas vidia aj to, čo by nemali vidieť.
Niekoho možno zaujme príbeh, v ktorom neviete, komu máte veriť, ale hrateľnosť mi to celé zabila.
Herná doba: 3 hodiny.
Odporúčam: nie

MAPY

AIRPORT ASSAULT
Dokopy sú tu asi 2 väčšie skupinky nepriateľov, 2 bullet sponge nano suiti, zopár alienov a boss.
Herná doba: 25 minút
Odporúčam: nie

ENEMIE ATTACK
Veľa slamených domčekov a v každom nejaký ten Kórejec. Polovica z nich čumela do steny.
Herná doba: 25 minút

THE RESORT
Spočiatku je to bez obleku. Prostredie je výborné, lesík, cez ktorý preteká riečka. Neskôr je to klasická crysis-ovina.
Informácie sú podávané výpisom textu na obrazovku. Je to od amatéra, takže budiš.
Oveľa menej potešilo, že mod obsahuje bug, kvôli ktorému sa v každej oblasti dookola prehráva 1 hudobný track. Nedá sa to vypnúť, ale neskôr som zistil, že to už niekto stihol opraviť.
Herná doba: 4 hodiny

RAJ
Ajajaj, je to raj. Slovenský ? Nebodaj ?
Áno, je to od Slováka, ale je to bieda. Stále idete hore kopcom, každú chvíľu bojujete proti nepriateľom – copy-paste. Nuda !

MOUNTAINS
Kratučká mapa, zopár nepriateľov, len tie mountains som si nikde nevšimol.
Herná doba: 20 minút

PACIFICA
Klasická crysis-ovina. Oplatí sa zahrať.
Odohral som asi 1 hodinu, dostal som sa takmer na koniec a keď som na druhý deň loadol save, tak mapa začala padať.
Má to ďalšie 3 časti (Pacifica 2,3,4), hral som chvíľu iba Pacificu 2. Nemal som zrovna náladu na stupid strieľanie. Nepriateľov je jak nasra..ch a keď som videl už tretíkrát skupinku štyroch za sebou pochodujúcich vojakov, tak som to nechal tak. Fakt som nemal náladu, ale jedného dňa sa k tomu vrátim.

Zostali mi ešte 4 kúsky: Escape Paradise, Triptych, Living Hell a Star Cry. O nich bude reč niekedy inokedy.

Pro: grafika, atmosféra, príbeh, nanosuit, pocit zo streľby, možnosti riešenia prestreliek

Proti: vojaci vo vanilla verzii vydržia viac, ako by sa mi páčilo, občas hapruje AI

+33
  • PC 85
Hype nehype, Crysis je prvotřídní hra nové generace, možná ne co se herního konceptu týče, ale technickým zpracováním určitě. Grafika je prostě fantastická a i po roce patří k tomu nejlepšímu, co lze na našich upalcovaných obrazovkách spatřit. Taková nádhera se hraje skoro sama... Mno, naštěstí ne doslova, herní systém hráče z masa a kostí stále vyžaduje, ba co víc, snaží se mu jeho hraní co nejvíce zpříjemnit díky výborné kombinaci svižné akce a taktiky a novým featurkám jako je nanosuit. Jeho ovládání je intuitivní, účinné, ale nikoliv povinné (což je možná i trochu škoda). Obrovskou předností Crysis je také vynikající prostředí a design levelů, hráči je sice předestřen klasický lineární postup, ale aspoň na oko se pohybuje v krásně otevřeném světě a má pocit realističnosti. PS: Vřele doporučuji hrát minimálně na druhou nejtěžší obtížnost, neboť ta vás lépe donutí k taktickému myšlení.

Dodatek po 15 letech, aneb Crysis Remastered
Až čas ukázal a potvrdil, že Crysis představoval jeden z nejvýznamnějších milníků grafického pokroku celé videoherní historie. Z původní hry zestárly prakticky jen textury, protože přeci jen hra musela být dělaná tak, aby byla spustitelná/hratelná i na kartách s 128 – 256 MB VRAM. Ani po 15 letech stále není standardem, abyste mohli granátem srovnat kulometné hnízdo se zemí, nebo lámat stromy v libovolném místě, do kterého vyprázdníte zásobník. Crysis je hra, která sice již v době vydání trpěla na silné (a hratelnostně i o chlup lepší) konkurenty Bioshock a Call of Duty 4: Modern Warfare, nicméně svou snad až fotorealistickou grafikou obstojí i dnes. Nač tedy remaster?

Chápu, že pokud Crysis byl testament tehdejších technických možností, chtěli tvůrci svůj malý vizuální zázrak zopakovat i v roce 2020. Crysis Remaster tedy nepřišel na svět, protože by ho byla potřeba, ale prostě protože mohl. Bohužel jeho první verze byla natolik zpackaná, že původní hře akorát tak pošpinila jméno. Vzhledem k tomu, že Crysis je v prvé řadě technicky brilantní hra, ponořil jsem se i já do jeho technických detailů. Pokud původní Crysis měl nějakou technickou slabinu, byla jí špatná optimalizace na multi-core procesory. Z grafů vyplývá, že výkon vám přidá pouze druhé jádro, ovšem vyšší počty jader, typické pro dnešní procesory, už nepřidávají vůbec nic. Crysis Remaster tento neduh nedokázal opravit, což v kombinaci s high end grafikou a nebeskými nároky způsobilo, že v době vydání nebyl plynule hratelný na žádném procesoru. Multi-core optimalizace byla významně zlepšena až v současné verzi 2.1. Přesto na nejvyšší nastavení existují ve hře místa neboli „pohledy“, v kterých klesá FPS třeba i desetinásobně, což už rozhodně nesvědčí tolik o hardwaru samotném, jako o softwarové optimalizaci.

Za výchozí chybu v Remasteru je obecně považováno to, že tvůrci fakticky neremasterovali počítačový Crysis, ale jeho PlayStation 3 konverzi. A právě z toho vyplynuly názory, že Remaster vlastně za původní hrou zaostává. Jednalo se o zjednodušenou fyziku, kdy např. vegetace nereagovala na výbuchy nebo střelbu do listů. Kdy destrukční model byl v některých detailech zjednodušený – např. když si chcete vystřílet prkna z plotu jako na pouti, najednou se vylámávají pouze v předdefinovaných místech, namísto kdekoli jako tomu bylo v původní hře. Detaily, zbytečnosti někdo by mohl říct, jenže stačí, aby si toho všimlo pár youtuberů a recenzentů a názor o zpackaném remasteru je na světě. Stejně jako na konzolích také zmizelo vyklánění, a dokonce došlo na vystřižení celé mise v letounu. Na jednu stranu, se prý tvůrcům od začátku „nelíbila“, na druhou stranu jej tiše do verze 2.1 vrátili (i s vykláněním) zpět.

Poslední kontroverzní změnou je větší saturace barev. Vlastně u remasteru Modern Warfare 2 jsem tu barevně atraktivnější „augmentovanou“ realitu chválil, šel totiž ruku v ruce s filmovým zážitkem, který hra poskytovala. V Crysis Remastered mi sice nevadí, ale nemyslím si, že hru „vylepšuje“. Celkově si ale po 2 letech patchování můžeme oddechnout, že Remaster už není horší než originál, bravo, dodávám s ironickým nádechem! Každopádně přiznávám, že za 10 éček jsem si ty grafické orgie užil a koupě nelituji. Crysis se velmi dobře hraje i dnes, byť stealth prvky (resp. umělá inteligence) jsou zjednodušené a akce nedosahuje intenzity Call of Duty.
+30 +31 −1
  • PC 90
A je to tu!
Po rokoch odriekania a presviedčania sa, že to už nikdy viac hrať nebudem som sa to toho opäť zase oprel a konečne to dotiahol do zdárneho konca.
Musím však podotknúť, že ani tentokrát to nebolo bezproblémové. Ale pekne poporiadku.

Asi každý, kto hrám venuje aspoň trochu času musel počuť o hre, ktorá mala priniesť na naše monitory fotorealistickú grafiku. Do reklamnej kampane investovali ľudia od EA určite nemalú sumu a všetci od hry čakali nadpozemský zážitok. Ako to už pri silne očakávaných hrách býva, očakávaný efekt sa nedostavil a prišlo (aj keď síce len drobné) sklamanie. Ale dosť bolo histórie, ide sa hrať!

To čo, na Crysis upúta (kedysi zvyklo aj vyrážať dych) hneď na prvý pohľad je jednoznačne grafické spracovanie. Je vidieť, že páni (a dámy) od Cryteku si dali na tejto položke veľmi záležať, koniec koncov išlo o PC exluzívny titul, ktorý mal všetkým vytrieť zrak a donútiť konzolistov blednúť od závisti. A musím podotknúť, že na hru je radosť pozerať ešte aj dnes, čo u 4 roky starých hier nebýva zvykom. To však so sebou aj nesie jedno veľké negatívum v podobe HW nárokov, čo je určite jedna z príčin relatívne vlažného prijatia hry. A zrejme kvoli tomu píšem komentár na hru až dnes :-).

Ale Crysis nie je len o grafike. Hra má aj celkom podarený príbeh. Zápletku o mimozemšťanoch, ktorí chcú ovládnuť našu modrú planétu sme už počuli nespočetne veľakrát ale určite nie z pohľadu amerických supervojakov, ktorý prišli zistiť čo sa stalo na nejakom ostrove a popri tom, ako sa patrí, zachrániť svet. To znamená, že tu máme relatívne celkom epický dej a dojde aj na dejové zvraty, takže uričte nejde len o vyplnenie prázdneho miesta medzi všetkými tými prestrelkami.

A teraz už konečne k tej hrateľnosti. Aj keď je Crysis prachobyčajná FPS, náš hlavný hrdina je navlečený do nanoobleku s niekoľkými parádnymi vychytávkami ako je neviditeľnosť, vyššia odolnosť, rýchlosť a sila. Plusom je, že Vás hra do ničoho nenúti, či už vo využívaní schopností obleku alebo postupe hrou a teda môžte hrať hru buď starým dobrým ramboštýlom alebo cestou minimálneho odporu, všetko je len na hráčovi.

Námietok ku hre veľa nemám, avšak jedna by sa predsa len našla. Zhruba v druhej tretine hry sa hráč dostáva do akejsi mimozemskej štruktúry. Táto pasáž mi prišla z celej hry najnudnejšia a nebyť toho, že sa mi z jedného inkriminovaného úseku náhodou podarilo dostať, asi by som ju ani nedohral. Trocha mi to pripomenulo pasáž na Xene v prvom Half-Life, kde som sa cítil podobne rozčarovane.


Na záver musím dodať, že až na ten malý zádrhel som sa pri hre celkom dobre bavil a ostatný priebeh hrou bol viacmenej bezproblémový. V mojich očiach síce Crytek neprekonal svoju prvotinu Far Cry, ale aj tak ide o veľmi dobrú hry, ktorý by si mal minimálne raz zahrať každý, kto to s hrami, obzvlášť FPSkami, myslí aspoň trochu vážne.

Pro: AI, voľnosť, príbeh, grafika

Proti: mimozemská pasáž, HW náročnosť

+30
  • PC 85
Crysis je velice zdařilou akční jednohubkou s béčkovým příběhem, výbornou hudbou, unikátní atmosférou, nesmírně tupou AI nepřátel a v neposlední řadě na svou dobu naprosto nepřekonatelnou hrou stran grafického zpracování, které v klidu obstojí i v roce 2020. Proto jediný efekt, který na mě vydání remasteru mělo, bylo připomenutí, že bych si měl konečně zahrát původní hru.

Ačkoliv jsem čekal jednoduchou střílečku v líbivém grafickém kabátku, hned prvních pár desítek minut mě uvedlo v omyl. Příběh, ač jednoduchý, mě zaujal hned od začátku, stejně jako Nomád a další postavy z výsadkového týmu. Celou dobu hra nijak výrazně neztrácela na tempu a dynamice, užil jsem si klidnější pasáž v jungli stejně jako pozdější hektické pobíhání po armádní lodi a likvidování kolosů.

Mou hlavní výtku bych směřoval k AI nepřátel - hlavně tedy korejců. Dost často reagovali naprosto zvláštně, občas jen tak pobíhali nebo stáli, při likvidování z dálky odstřelovačkou pak jen tak pochodovali na místě a vůbec se nekryli. A to jsem ani moc nepoužíval neviditelnost, protože pak hra byla až příliš jednoduchá i na realistickou obtížnost. Dále mě moc nepotěšila odolnost nepřátel, vydrží toho až nepřiměřeně moc, naštěstí rány do hlavy fungují, tak jak mají.

Celkem mě také překvapila krátká herní doba, určitě bych snesl víc, což je jedině známkou toho, že jsem se dobře bavil, proto už instaluju Warhead a zároveň si odškrtávám další položku z mého nekonečného seznamu herních restů.

Pro: grafické zpracování, hudba, atmosféra, postavy, efekty

Proti: AI a odolnost nepřátel, technické problémy

+30
  • PC 90
Crysis jsem poprvé hrál naštěstí v době, kdy moje nově koupené železo bylo již dostatečně silné na to, abych se nemusel obtěžovat HW nároky, a tak mi nic nebránilo ve vychutnání výjimečné herní zábavy v revolučním grafickém kabátě.

Památná ovšem nebyla jenom úchvatná vizuální stránka hry, ale, což je neméně podstatné, i jedinečná dávka svobody při plění misí, která spolu s nepřáteli řízenými vlastní umělou inteligencí (nikoli skripty), unikátními vlastnostmi nanoobleku a manévry, jež tyto vlastnosti nabízely, dala hře něco, s čím se hráč setká jen u těch nejlepších her - znovuhratelnost.

Klidně si člověk mohl zahrát tutéž misi pětkrát za sebou, a pokaždé ji mohl dokončit zcela odlišnými postupy - využívat cloak a nezabít skoro nikoho, nasednout do džípu a přejíždět protivníky nebo je likvidovat těžkým kulometem na vozidle, kosit nepřátelské přesily za pomoci maximum armor, z dálky si čistit cestu odstřelovačkou s tlumičem nebo zmíněné postupy dle libosti kombinovat.

Důležitým a rovněž velmi povedeným aspektem hry je také soundtrack, který podtrhoval skvělé akční či napínavé momenty, ať už jste se plížili exotickým porostem nebo jste byli uprostřed souboje s nepřátelským džípem, vrtulníkem nebo megaemzákem. Ve chvíli, kdy zazněl Crysis combat song (http://www.youtube.com/watch?v=Z7bolTpAZsE), jsem měl dojem, že mi samou epičností exploduje myš nebo mi do pokoje vtrhne Hans Zimmer v nanoobleku a s rotačákem.

Slabším článkem hry je příběh, ve kterém je jako v klasickém béčkóvém filmu ohrožena celá planeta, a je na hrdinných Američanech, aby celou věc dali do pořádku. Nechybí tím pádem ani hrozba atomového útoku a podobná klišé, stejně tak jako přítomnost mimozemské civilizace, proti které, upřímně řečeno, mě bavilo bojovat daleko méně než proti lidským nepřátelům.

To je však pouze drobnou kaňkou na výsledném výstavním obraze Crysis v galerii současného herního průmyslu, a vlastně bych se nezdráhal tvrdit, že i herního průmyslu jako takového. MAXIMUM GAME!

Pro: Revoluční vizuální zpracování, návyková, rozmanitá a nelineární hratelnost, skopičiny s nanooblekem, modifikace zbraní, epický soundtrack

Proti: V době vydání HW nároky, plytký příběh, neškodilo by více zbraní

+28
  • PC 85
Poprvé jsem se ke Crysis dostal v dobách, kdy jsem byl přecpán sérií Far Cry, a tehdy jsem u něho moc dlouho nevydržel. Úvod hry se totiž právě dost podobá prvnímu dílu série Far Cry. Není divu, když je také Crysis od stejných vývojářů - od Cryteku. Nyní jsem se ke hře ovšem vrátil a chybu jsem rozhodně neudělal!

Dostáváte se do kůže vojáka speciálních sil Nomáda, který je společně s dalšími členy týmu vyslán nalézt záhadně zmizelý tým archeologů po obsazení tropického ostrova Korejskou armádou, kde právě archeologický výzkum probíhal. Nutno podotknout hned z úvodu, že charaktery vašich kolegů jsou skvěle napsané a zapamatovatelné. Vše od začátku nasvědčuje tomu, že za vším stojí právě Korea, ovšem sami začnete ihned z úvodu zjišťovat, že na ostrově se děje opravdu spousta zvláštních věcí, ze kterých trnou hrůzou i Korejčané. Příběh mě osobně bavil celou dobu, zklamalo mě ovšem zakončení a od herní doby jsem čekal trochu více. Celou první polovinu hry budete hnáni kupředu napětím z neznáma a tajemnou atmosférou, druhá polovina hry vám zase vpustí do žil adrenalin neustále přibývající akcí. To vše doprovází povedený Soundtrack. Na tomto vizuálně nádherné tropickém ostrově se tedy rozhodně nudit nebudete! A slovo nádherné myslím doslova.

Crysis byl totiž v době vydání dosud nejlépe graficky zpracovanou hrou (za což získal i na E3 ocenění), vytvořil vizuální orgie a dodnes se může technicky rovnat s dnes vydávanými tituly. Pro hru byl vytvořen nový CryEngine 2, který dodnes patří ke špičkám. Všudypřítomná vegetace, destrukce prostředí (často celých domů), živočichové, vizuál počasí nebo nádherné zpracování džungle a vody, to vše tvoří nezapomenutelný zážitek. Velkou roli tu hraje i pokročilá fyzika, která má vliv i na hratelnost jako takovou. Můžete zde jen tak přenášet nebo házet řadu interaktivních předmětů, nebo s nimi dokonce zabíjet nepřítele místo zbraně. Společně s fyzikou se zde ovšem nevyhnete fyzikálním bugům.

Hratelnost je velmi chytlavá. Podobně jako v prvním Far Cry se mise odehrávají převážně na rozlehlých mapách a je jen na vás, jaký postup pro vyřešení daného úkolu zvolíte. Vyčistíte nepřátelská stanoviště, nebo mezi nepřáteli raději nezpozorovaně proklouznete? Vydáte se proti kulometné palbě a vyčistíte oblast jako Rambo, nebo se potichu vplížíte na základnu a zlikvidujete nepřátele zevnitř. V každém případě vám v plnění úkolů pomůže váš nanooblek. Ten vám umožňuje využití speciálních dovedností, a je zde jen na vás, jaké budete v daných situacích využívat. Patří mezi ně zesílený armor, neviditelnost, zvýšená rychlost nebo síla. Schopnosti ovšem nebudete moci využívat neustále, jsou omezeny úbytkem energie obleku, proto budete nuceni nemálo taktizovat a postup si předem promýšlet. Otevřenost misí dává hře naprosto nový rozměr.
Cestování po rozlehlejších mapách vám usnadní možnost ovládání dopravních prostředků. Budete mít možnost ovládat auta, lodě, náklaďáky, ale i třeba takový tank nebo bojový letoun. Zbraní je ve hře pomálu, ovšem množství nahrazuje kustomizace zbraní. Kdykoli během hry si můžete měnit optiku, nasazovat tlumič nebo granátomet, vybírat mezi laserovým zaměřovačem nebo svítilnou. Hůř jsou na tom ovšem zvuky samotných zbraní, které často zní dost odflákle.

Crysis se řadí mezi jedny z nejlepších FPS co jsem hrál! Nabídne vám vynikající chytlavou hratelnost, kterou oživují funkce vašeho nanoobleku, možnost průchodu misí dle vašeho rozhodnutí v otevřených rozlehlých mapách a hlavně špičkové grafické zpracování, které se může rovnat i dnes vydávaným titulům. Vývojáři nám před vydáním sice naslibovali mnohem více, přesto se ke hře budu ještě rád vracet.

Pro: Skvostné grafické zpracování, fyzika, hratelnost, možnosti nanoobleku, otevřené mise, ovládání vozidel, kustomizace zbraní, atmosféra, soundtrack

Proti: herní doba, konec, zvuky zbraní, bugy

+27
  • PC 95
Tato hra rozděluje hráče do dvou skupin pro některé to je pouze grafické technologické demo aby ukázali že hry mohou mít skvělé grafické zpracování a ta druhá skupina, do které patřím i já tak to berou jako plnohodnotnou střílečku která má podle mě výborný příběh a hlavně tu grafiku.
No jako první zmíním tu grafiku, která i po desíti letech vypadá výborné a také si to mnoho hráčů nemohlo zahrát na plno v době vydaní, protože hra měla špatnou optimalizaci, ale dnes to pro mě pořád patří grafické špičce. Příběh není sice nějak přelomový, ale mě se líbí, má logiku a i atmosféru.
A asi nejlepší klad je nanooblek který máte po celou dobu hry na sobě a můžete být díky němu neviditelný, neprůstřelný nebo super silný a právě na to sází hratelnost můžete prohodit nepřítele domem nebo na něj něco hodit, a nebo klasicky zastřelit, možností je dost také se mi líbí možnost upravit zbraně přímo během akce a jako poslední klad je asi částečně otevřené prostředí ostrov na kterém se děj odehrává a díky rozmanitosti a dostatečně zničitelnému prostředí má prostě svoje kouzlo. Jako zápor mě toho moc nenapadá, jsou to drobnosti jako třeba bugy nebo ta optimalizace to se dá bez problémů přehlédnout 95%.

Pro: Příběh, grafika, prostředí, vylepšení zbraní, nanooblek a možnosti likvidace ve zničitelném prostředí.

Proti: Bugy, optimalizace.

+24
  • PC 85
Před zhruba pěti dny jsem dohrál Crysis, jednu z nejdiskutovnějších her v posledních letech. Ani já, jsem k ní nemohl přistupovat bez určitých předsudků a očekávání, protože ten hype před i po vydání si našel takřka každého. Aniž bych chtěl, tak jsem o hře věděl skoro všechno a ve skutečnosti stejně nic, protože už několikrát se v mém případě ukázalo, že občas se veřejné mínění a to mé tak trochu minou.

Chtě nechtě začnu technickou stránkou hry. Díky tomu, že jsem hrál po tak dlouhé době, tak mě díky bohu minuly problémy s plynulostí hry a já se mohl kochat nádehernou grafikou aniž bych musel řešit jaké nastavení snížit, abych dosáhl hratelného framerate. Nechci se tímhle přidat k těm, kteří ke Crysis shlížejí jako ke svatému grálu a cokoliv, co nevypadá aspoň trochu jako tahle hra je pro ně grafický odpad, ale po dohrání musím říct, že tohle byla suverénně nejlépe vypadající hra, kterou jsem zatím hrál.

Trochu jsem se obával toho, aby pod grafickým pozlátkem nečekala jen hloupá střílečka, kteou už jsme mělo možnost vidět mnohokrát předtím. Po dohrání musím říct, že moje obavy se z velké části nenaplnily. Minimálně první dvě třetiny hry jsem se výborně bavil, přestřelky s Korejci byly parádní, možnosti nanoobleku se dobře doplňovaly a umožňovaly zkoušet různé styly hraní, zdatně sekundovala také povedená fyzika. Pak to bohužel přišlo, stejně jako ve Far Cry, kde se po polovině hry objevili mutanti, zde místo lidských protivníků nastoupili jakési chobotničky, jak jsem si je pracovně překřtil. Jde o můj subjektivní pohled, ale kdyby hra pokračovala tak jako na začátku, šlo by o aspiranta na hodnocení 90-95, takhle šla zábava dost dolů a konec hry už jsem hrál tak trochu "donucení". O tom, že konec Crysis byl se zařadil to početného zástupu pitomých konců se ani nebudu zmiňovat.

Zhodnotit to všechno je dost těžké. Kdyby Crysis přišel z čistého nebe jako Far Cry, věřím tomu, že by byl přijat mnohem pozitivněji, takhle si na sebe autoři tím, že naslibovali takřka nesplnitelné, upletli pořádný bič a spousta hráčů byla zklamaná. Přes to všechno je u mě Crysis výborná FPS, která dokázala do žánru přinést pár nových věcí a hlavně excelentní technické zpracování, které i dnes, po letech dokáže drtit dnešní hry rozdílem třídy. Jen ten poslední krůček na herní Olymp se nepodařilo udělat ...

Pro: Grafické zpracování a celkově technická stránka hry, hodně zábavná FPS, variabilita při výběru herních stylů, atraktivní prostředí, první 2/3 hry

Proti: Poslední třetina hry, chobotničky, ke konci až moc lineární

+23
  • PC 85
Crysis byla v době vydání opravdovou peckou a to nikoliv jen díky skutečně famózní grafice, ale i díky velmi dobré hratelnosti a konceptu nanosuit, posouvajícího hratelnost o další stupeň dál. Hra mě v té době nadchla a i dnes, kdy jsem hru znovu dohrál, musím říci, že neztratila svůj lesk.

Začnu příběhem, který je čistým klišé o invazi emzáků. Jde o slabší stránku hry, kdy by člověk ocenil silnější vztah k postavám a méně šablonovitý scénář. Na druhé straně jde o akční hru, kde člověk hlubší příběh opravdu nečeká. O poznání lepší je atmosféra, která je na dobré úrovni a udržuje tempo hry. Nejsou tam hluchá místa (až na trochu pomalejší ale dobře zpracovanou pasáž v emzácké lodi) a celou hru jsem odehrál bez pocitu nudy. Tomu napomohla i poněkud kratší herní doba, což ale neberu jako zásadní mínus. Grafické zpracování je na svoji dobu luxusní a popravdě i snad srovnatelné s mnoha dnešními tituly. Odpovídají tomu vysoké HW nároky, které ale v dnešní době nejsou problém ani pro méně movité hráče. Poněkud slabší jsou zvuky zbraní a vůbec pocit ze střelby, ale při hraní mě to nijak nerušilo.

Klíčovým prvkem této hry (kromě grafiky) je hratelnost. Ta je velmi zábavná a díky nanosuit i dostatečně variabilní. UI nepřátel není slavná, především možnost učinit se neviditelným Vám dává až moc velkou výhodu. Přesto pokud se nechcete hrou proplížit a dáte si vyšší obtížnost, hra bude solidní výzvou pro vaše střelecké schopnosti. Pohyb v prostředí je velmi plynulý a oceníte možnost téměř všechno rozstřílet (včetně stromů). Menší komplikace jsou s pohybem vozidel, jejichž ovládání není ideální a často se zaseknete o nějaký kámen nebo spadlou palmu. Mise v tanku nebo vznášedle, však hru obohatily a beru je jako plus. Co mě trochu vadilo byla celkem omezená nosnost zbraní, kterou moc nezachránila možnost změny jejich funkcionalit (např. používání tlumiče mi přišlo úplně zbytečné, protože téměř vždy, když jsem s ním někoho sejmul, tak si toho ostatní všimli). Zbraní je však na výběr dostatek a tak si můžete svůj arzenál při hraní poměrně často obměňovat. Je pravda, že hratelnost jde s příchodem emzáků trochu dolů. Když bojujete s lidmi, můžete experimentovat a využívat různé výhody nanosuit v plné parádě. Proti emzákům platí jediné pravidlo, narvat do nich celý zásobník. Hra tak trochu ztrácí taktický prvek a mění se v akrádovou palbu ze všeho, co máte po ruce. Přesto nemůžu říci, že mě tato poslední třetina hry nebavila.

Závěrem tak mohu říci, že Crysis si užije jak veterán tak i mladší hráč. I na dnešní dobru dobrá grafika, variabilní hratelnost, dobré technické zpracování a silná atmosféra jsou dostatečnou kombinací, která přebíjí některé nedostatky popsané výše.

Pro: Grafika, hratelnost, atmosféra, variability soubojů díky nanosuit, celkové technické zpracování

Proti: Šablonovitý a plochý příběh, omezená nosnost zbraní, UI nepřátel by mohla být lepší

+22
  • PC 85
Jednu věc si musíme předem vyjasnit – jsem military scifi geek. Miluju původní Hvězdnou Pěchotu – četl jsem ji několikrát, vlastním celou sérii Enderovy hry v originále, mám přečtenou celou sérii Legacy of Aldenata, jsem někde u páté knihy Honor Harrington, četl jsem Forever War, těším se, až se konečně dostanu k Neochvějnému a k Old Man's War, mám za sebou Rudou mez i knihy z prostředí Warhammer 40k, a nemůžu se dočkat pokračování War Against Chtorr. Koukal jsem na Babylon 5, BSG, Votoms, Gundamy (staré), Uchiuu Senkai Yamato, Full Metal Panic (včetně původních novel), Red Eyes i Irresponsible Captain Tylor. Těšil jsem se na Battle LA a teď se na to bojím jít do kina, protože by mi to asi zlomilo srdce.
A proto když se mi naskytne možnost zahrát si v tomto prostředí vojenské scifi nějakou hru, okamžitě se na ni vrhnu – někdy to skončí katastrofálně (Halo), někdy pěkně (Gears of War) a někdy skvěle (Mass Effect). Těch možností ale kupodivu zase tolik nebývá, tedy mimo strategické hry.

Od Crysis jsem moc nečekal, ale když se o svátcích objevil ve slevě na Steamu, řekl jsem si, že bych si ho mohl zahrát. A nakonec toho vůbec nelituju.
Vývojáři z CryTeku se rozhodli vydat směrem, který je podle mě u FPSek nejlepší = ani ne naprostá koridorovost, ale ani stoprocentní svoboda. Máme vcelku velkou lokaci, cíl a je na hráči, jak úkol vyřešit. Tento přístup jsme už předtím viděli třeba u Vietcongu, takže proč ne?
Osobně jsem většinu hry prošel po Predátorsku – neviditelný, lovící nic netušící neprátele pěkně po jednom. Fakt, že je hlavní hrdina o několik řádů lepší než všichni ostatní je vysvětlený speciálním oblekem, což dokážu přijmout.

Příběh je tak jednoduchý, jak příběh o mimozemské invazi může být, ale dobře zpracovaný. První část kdy jde hráč proti korejcům je výborně taktická a dějí se divné věci, které přidávají na atmosféře, a když mimozemšťani vystrčí svá ošklivá chapadla a fekálie zasáhnou ventilátor ( ;D ), hra dostává příjemně akční grády. Osobně jsem byl nadšený z faktu, že daná mimozemská rasa pohlcovala energii z okolí a když se mi podařilo dostat se z jejich lodi a spatřil jsem tu spoušť venku, byla atmosféra na svém vrcholu. Škoda jen, že závěrečná cinemačka byla tak uhozená a nedomyšlená...

Postavy jsou tak fajn, jak by člověk od čisté FPS čekal. Nomad (hráč) je sice vcelku o ničem, ale Psycho a Prophet ho vcelku dobře doplňují. Jen Korejští velitelé jsou trochu moc béčkovými záporáky.

Grafiku pro zřejmé důvody přeskočíme. Zvuk a hudba ujdou, ústřední téma je docela chytlavé.

Dalším kladem je pak řešení obtížností, které kromě síly nepřátel určuje i jazyk, kterým mluví (čím vyšší obtížnost, tím více korejštiny), jestli vám oblek hlásí granáty v okolí apod. Osobně jsem hrál na nejvyšší obtížnost už jen kvůli té korejštině.

Co mi vadilo? Tak kromě uhozeného konce a béčkových záporáků, je to fakt, že není vidět kam postava odkládá své zbraně, samotné zbraně nejsou nijak extra variabilní a hráč si postačí s několika základnímy, vozidla mají až příliš vysokou náchylnost na výbuchy, část, kde hráč provádí tankový útok je vcelku otravná a poslední boss má bug, který může způsobit nemožnost dohrání hry.

Celkově vzato je Crysis kvalitní FPS s příběhem, který sice není nic extra ale jako motivace poslouží, postavami, které plní svůj účel, a hratelností, která nenudí. To vše zabaleno v nádherné grafice. Chcete si zahrát atmosférickou hru o mimozemské invazi? Crysis splňuje podmínky. Kdybych ale nebyl msf fanda, asi bych dal o 5-10% méně.
+21 +22 −1
  • PC 90
Tuhle hru jsem nejdřív zatracoval (nedohrál sem ani blby demo), ale pak jsem ji dal šanci a totálně mě uchvátila. Zdá se mi, že v ní většina lidí (taky jsem mezi ně patřil) vidí spíš tech demo než hru. To je však krutý omyl. Crysis mě sebrala hlavně pytlem možností jak ji hrát. Jde o jednu z mála her, která se dá projít krvavym masakrem stejně dobře jako stealth způsobem, kdy některé mise nezabijete ani slepici (vyzkoušeno). To je zde umožněno právě díky nanosuitu(elegantní obejití nějakého pofiderního polorpg systému). Máte od začátku všecky možnosti a marš si hrát, jak se ti to líbí.
Stejně variabilní je i herní prostředí. Zima působí jako výborné osvěžení a ve vesmírné lodi vám spadne čelist až to ťukne o stůl.
Ikdyž je ta hra sama o sobě výborná, tak ji doporučuji opravdu hrát aspoň na té 8800, protože bez nádherných scenérií je to jen půlka zážitku. Pokud nemáte, tak dejte Crysis na chvíli k ledu, než si pořídíte něco lepšího.

Pro: Každý si v ní najde něco, pokud jej nudí jako střílečka, tak proč ji hraje jako střílečku?

Proti: Na elitní specialni jednotky sou hrdinove nějaci ofrklí:)

+20
  • PC 95
Předem upozorňuji,že jsem nadšenec do her...Pro mě zatím nejlepší FPS co jsem kdy hrál(po boku Stalkera).Taky pro to,že jsem ji neodinstaloval od doby,kdy vyšla.Průběžne hraju pořád,zkouším různé situace jinak,a ani jednou se mi nestalo,aby něco probíhalo stejně.Fyzika je neuvěřitelná-chce si s tím jen pohrát a uvidíte na co se dá přijít.Grafiku nemá cenu komentovat-to je skvost.Leveldesign je perfektní,AI je vysoce nad průměrem-pro ty co štěbetaj že je tupá-dejte si to prosím na největší obtížnost,jinak o tom prosím vůbec nemluvte-AI se pak chová úplně jinak.Pokud jde na vás víc jak 3 vojáci,tak to je dost problém..Úprava zbraní-velice povedené-jak vizuálně,tak prakticky.Mohlo by být akorát více zbraní,to je trochu škoda.Nanosuit je vychytávka číslo 1.Takto jsem si ještě ve hře nevyhrál jak s nanosuitem..Perfektní možnost hrát jakýmkoliv stylem-podle chuti hráče.Otevřenost herního světa-podle mě tak akorát.Není to Stalker s totální volností,ale to by pak příběh stratil spád,ale stále je tu velký prostor pro taktiku-pokud někdo říká že ne,tak podle mě si to tam neumí najít-to není chyba hry samotné.Příběh je klišovitý až běda,na druhou stranu mě to chytlo a jsem velice zvědav,jak to po návratu na ostrov dopadne..Taky na chystaný přídavek Warhead.Jedině zvuk ve Stereo formátu mě trochu zaskočil-upřímně jsem čekal Dolby 5.1-hra takového formátu,by to měla mít.Toliko omýlaná HW náročnost je jen otázkou času,mimoto 8800GT 512(nebo ATI obdobu)má snad dnes každý koho znám.Není chyba hry,že chce i za 4 roky stále konkurovat ostatním.Jako že 9 měsíců po vydání nemá přemožitele a nějaký pátek ani mít nebude.Pro mě perfektní vychytaná FPS-nezbývá mi než poděkovat Cryteku za perfektní práci.

Pro: Fyzika,grafika,AI,leveldesign,krásně klišovitý příběh,nanosuit,hustá tanková bitva

Proti: Málý arzenál,zvuk pouze ve stereu(jinak nazvučeno výborně)

+19 +20 −1
  • PC --
Crysis to nakonec dokázal. Po třetím dohrání přeci jen zvedám hodnocení a tleskám Cryteku za výtečné dílo, které je svým vzácným pojetím otevřené FPS mému srdci nejbližší a zároveň je technickým zpracováním i po čtyřech (!) letech na špici a nemilosrdně ždíme CPU i GPU na max.

Je to snad jediná hra, kterou si dokážu v hlavě přehrát od začátku až do konce - každou část si pamatuju, každá mě nějakým způsobem zaujala.

Bugů je tady požehnaně, především v AI a v kolizích předmětů, ale vzhledem k povaze hry to jsem ochoten přetrpět. Člověk si může s nepřítelem doslova vyhrát, může si jít kudy se mu zlíbí, má spoustu možností v likvidaci a přístupu k potyčkám.

❤ ❤ ❤ ❤ ❤/5
+19 +22 −3
  • PC 60
V lednu 2010 jsem si po asi 4 letech nehraní koupil nový herní počítač a s ním se těšil na všechny ty vychytané a revoluční hry. Crysis měl být jednou z nich. Po nainstalování jsem se zděsil, že ultra detaily nedávám ani náhodou a dokonce se to trhá i při vysokých. Grafika však parádní, ale gameplay nic moc. Tak jako tak jsem hru dojel do konce a při závěrečná bitvě jsem byl nucen Crysis vzdát kvůli častému padání do win (cca po 3-5 vteřinách).

O čtyři roky později jsem to zkusil znovu. S novější grafickou kartou. I tak jsem hru z roku 2007 nerozchodil plynule ani na vysoké detaily. A to klesal framrate v některých momentech až komicky nízko. Ale gameplayově mě to tentokrát bavilo.

Co se změnilo, kromě letokruhů na mých kostech? Obtížnost. Zatímco poprvé jsem hru hrál asi na nějaký normal, tentokrát jsem se pustil do té úplně nejtěžší. V tu chvíli se hratelnost mění naprosto neskutečným způsobem. Zatímco při prvním hraní jsem s prstem v nose proplouval džunglí, zabíjel jednoho vojáka za druhým, chytal je pod krkem a házel na vyděšené kolegy, tentokrát jsem byl nucen se plížit a taktizovat. Což umocňovalo i nepoužívání quicksaveu. Pro srovnání, za celou dobu hraní jsem pod krkem chytil možná tak dva vojáky. Jinak jsem se k nim tak blízko nedostal. Je to samé plížení, střílení ze zálohy, využívání terénních nerovností a rychlé přemisťování před přehnaným množstvím jednotek.

To, co by mělo být asi hlavní sílou hry, je onen nanosuit či jak se to jmenuje. Ten má speciální vlastnosti (které se velice intuitivně vyvolávají kolečkem myši), které můžete libovolně využívat. Neviditelnost, síla, brnění a rychlost. Bez všeho byste se bez problému obešli. Neviditelnost sice na nejvyšší obtížnost výrazně pomáhá, ale šlo by to i bez ní. Brnění samozřejmě také využijete, ale to považuju prakticky za defaultní vlastnost. Takže tu máme už jen sílu, která slouží jen k přeskakování předem určených překážek, a rychlost, kterou využijte pořádně jen v misi, kdy překonáváte delší úsek mapy. Nevyužitelnost hlavního trháku hry je docela fail.

Z dnešního pohledu působí velice úsměvně možnost vzít cokoli do ruky. Jistě, v roce 2007 to asi byla bomba - ta fyzika! Ale dneska se ta ikonka "chytnout" doslova jen motá pod rukama. A hlavně, cokoli živého chytnete, je hned mrtvé! Trauma omylem zabité želvy mi tak zůstane nadosmrti.

AI každý velebí, ale podle mě je stejně blbo-chytrá jako jinde. Vojáci jsou schopní vás nevidět, ačkoli stojíte metr vedle nich a zároveň vás dokáží sestřelit na desítky metrů z ákáčka.

Příběh je tak hrozně béčkový, až ani není koukatelný. Skoro tak blbý jako u filmu Predátor. Taky tu máte kulomet, se kterým se dají kácet stromy. Bohužel finální bitka, které jsem při prvním hraní unikl, je dlouhá a úmorná, navíc doplněná naprosto hroznými cutscénami s příšernými dialogy. Poslední jmenované bych vytkl vlastně celé hře.

Tak či tak, čistě gameplayově je to dobré, díky technické a grafické stránce věci nadprůměrné. Některé situace občas zamrzí, jiné potěší. Na rozdíl od roku 2010 jsem si hraní užil.

Pro: grafika, fyzika, gameplay, muzika

Proti: nějaká divná optimalizace asi, bossfighty, cutscény, dialogy, příběh, nevyužitelnost nanoobleku

+19 +21 −2
  • PC 95
Crysis si bere od svého předchůdce (Far Cry) vše, co dělalo hru před lety hitem. Velmi věrně a realisticky vypadající tropické ostrovy o velké rozloze + všechny možné detaily. Žádná revoluce žánru se nekoná, pouze je zde vše dopilováno takřka k dokonalosti.

Grafická stránka hry je jak jinak, než úžasná ! Ještě dnes, když si hru zahraju (konečně v plném rozlišení a na plné detaily), se je na co koukat ! Západy, východy slunce, krásné pláže, monstrozní výbuchy, to vše působí velmi realisticky. Je až k neuvěření, co všechno Crytek engine zvládne. Těším se na v2 :)

Zvuky nelze hodnotit jinak, než na výbornou. Jediná výtka, která mě napadá, je chybějící možnost změny Sterea, Surroundu … Hra běží pouze v prostorovém zvuku a tak si to moc na sluchátkách nevychutnám, musím tudíž pořádně zesílit svoje 5.1 repro a to je pak ovšem hukot !

Co říci na závěr ? Snad jen, že tato hra je prostě jedna velká, úžasná audiovizuální pecka se zajímavým příběhem a námětem a výbornou atmosférou (s páru mouchama - pár krátkých úseků bylo pravda trochu horších), akční od začáku do konce. Pravda, sice má brutální HW nároky, že i dnešní super-stroje se pořádně zapotí, ale to je daň za tu fotorealistickou grafiku. Já jsem nadšen.

P.S.: do sekce galerie jsem přidal vlastní in-game videa, co jsem natočil.

Pro: audio-vizuální stránka hry, prostředí tropického ostrova

Proti: hw nároky

+18 +21 −3