Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
Ok, takže tady mám otevřený svět. Hlášku "Return to mission area otherwise mission fail" jsem ale nevídal tak často ani v Call of Duty.

Mise jsou striktní. Prakticky je nelze řešit po svém, ale musím postupovat tak, jak chtěli autoři. Viz. Medusa. Člověk se prosneakuje až do comm místnosti, tam se skriptem spustí alarm a je potřeba vystřílet všechny respawnované nepřátele. Nelze jim utéct, protože paxe dostanu do situace viz. první odstavec. Open world my ass.

Nemusím se snažit neumřít ve freeroamu, protože každá smrt je odměněna respawnem mimo nebezpečí a nejlépe ještě bez postihu.

Jednotlivé patroly nepředstavují žádnou výzvu. Stačí v klidu zastavit, počkat si, až se přiřítí jeep s ječící dvojící kakáčů a poslat pár ran někde do úrovně hlavy. Hotovka. A hle, další. A další. No stress...

<joke alert>
Málo ukazatelů všeho. Prostě jsem měl pocit, že jsem úplně ztracený. Survival pocit a celková výzva jsou tak vyšroubovány neskutečně vysoko.
</joke alert>

Rentgenové vidění. To je přesně to, po čem jsem v podobné hře toužil.

Snažím se soustředit na přepadovou akci... a v tu ránu mi na střed obrazovky vyskočí hláška osmnáctkou písmem, že mám plný inventář a jednu šestinu obrazovky zakrývá tabulka Press ESC a vyprázdni si ho. A to jen proto, že sedím vedle kytky. Dobré na budování atmosféry.

Hudba je skvělá. Ale chtěl bych mít možnost jí ztlumit. Já nevím, prostě mi to přijde logické, mít možnost ztlumit hudbu. I když je skvělá.

Vážně mě nebaví lítat po kopcích, kuchat koroptve a dělat si z toho větší peněženku, abych unesl více peněz. Protože peníze patří do peněženky, to dá rozum.

Aby to nebyla taková nuda, tak každé zvíře je dobré na něco jiného. S pomocí dvou kůží psa unesu o 2 injekční stříkačky více a když chci nosit další stříkačky, musím zabít tapíra. Že mě to nenapadlo hned.

Proč Hold E? Proč mám furt držet E, abych provedl nějakou akci? Proč ho nemůžu prostě jen zmáčknout?

Není nad to používat stejnou klávesu pro šacování mrtvoly a výměnu aktuální zbraně s tou ležící na zemi. Vzhledem k tomu, že se obě věci velmi často ocitají hned vedle sebe...

...

Miluju Far Cry. Je to pro mě nejlepší střílečka. A pak přišel Ubisoft a všechno zkazil...
+86 +93 −7
  • PC 95
Tak to byla parádní jízda. Nejdřív parádní intro, kde je pohoda, chlast, moře a pak plesk, zajateckej tábor, šílenec Vaas a klec. Naštěstí nikdo na Rook Islandu neumí uvázat pořádnej uzel, takže se z tábora nakonec dostanete a pak to začne.

Hra skvěle pracuje s příběhem a motivací hráče k plnění dalších a dalších úkolů - víte, že vám unesli kámoše, ale jakožto hráč k nim nemáte žádnej vztah - teprve když je zachráníte, dozvídáte se o nich něco víc. Každej zachráněnej kámoš/ka někam dál posunuje dějovou linku a přidává další a další příběhový nuance.
Hrozně jsem se bál morálního ponaučení "takhle to dopadne, když seš bohatej a žiješ marnivej život", ale to naštěstí nepřišlo, místo toho jsem se dočkal přerodu z mladého floutka na fanatickýho bojovníka.
Skvěle je zvládnutý rozdělení hry na dvě část/dva ostrovy - je hrozně těžký vyvolat v hráči motivaci ke hraní v momentě, kdy se trošku změní pravidla a prostředí hry. FC3 to ale zvládl na jedničku a hra mě bavila víc a víc, až do uspokojivého konce.

Všechny NPC maj nějakej účel, nějakej smysl, každá má ksicht, charakter a i když s každou strávíte jen pár chvil, stačí to. Záporák Vaas měl dost prostoru na to, abyste si ho stačili oblíbit a další postavy tam byly dost času, abyste je stihli nenávidět. Všeho tam prostě bylo tak akorát.

Naštěstí hra navazuje spíše na druhý díl než na první, a díkybohu se tvůrci poučili z prázdné dvojky (takže se zde můžete vyblbnout). FC 3 je navíc první hra, kde agresivní zvěř vypadá reálně - není to tak, že zviřátka po vás máchaj tlapkou a ubíraj vám životy, ale povalí vás na zem a jdou vám po krku.
Taky zde můžete sbírat sošky, dopisy a paměťové karty, ale nemusíte - za to vše dostanete jen XP (a sem tam něco navíc) a i když nasbíráte všech 120 relikvií, nestane se nic, škoda.

Zmínil jsem XP - ano, jsou tu RPG prvky, ale nedá se říct, že by to byl hlavní trhák hry - na druhou stranu naučené dovednosti jsou např. dosud neviděná eliminace dvou enemáků najednou nebo možnost někomu vytrhnout pistoli z holsteru a postřílet jí zbytek nepřátelské party.

Celkový gameplay nemá chybu - ježdění, střílení, běhání, padání ze skal (ano, můžete sebou fláknout o zem, dokonce i padnout na záda), systém krytí jsem u FPS od Vietcongu neviděl, možnost jet stealth nebo akční cestou, vyvážená obtížnost, požáry a tak dále, prostě se to povedlo. AI by mohla být lepší, ale tak je tomu vždy.

Rok 2012 se určitě vydařil, vypadá to, že herní vývojáři dostávaj rozum. Jasně, furt nás vedou za ručičku, všechno tady bliká, na všechno ukazuje radar, ale aspoň ten blbej autoheal tu neni.
Samozřejmě nic není dokonalý, takže fyzikální model tady stojí za prd, zase střelíme raketometem do plechový boudy a nic se nestane, zase máme auta, který vybuchujou při pádu ze skály, mini keřík zabrání džípu v jízdě atd., ale to je holt dnešní standard. Jinak je hra naprosto skvělá.

Pro: úplně všechno, hlavně hratelnost a styl vyprávění děje

Proti: možnost rychlého cestování v jakékoli situaci - i když padáte ze skály a čeká vás 100% smrt - z už tak jednoduché hry dělá vyloženou arkádu :)

+48 +50 −2
  • PC 100
Moje hodnocení této hry je nad očekávání dobré. Když jsem někdy loni viděl první záběry z této hry, tak to na mě velký dojem neudělala. Ale musím uznat, že postupem času, kdy se datum vydání blížilo si mě hra začal pomalu získávat. Už jenom šílenec Vaas, který na Vás zírá z každého videa nebo screenu ve mě vzbuzoval zájem :).

Ke hře samotné můžu říct jen to nejlepší. Vždyť jsem ji taky ohodnotil 100%. Příběh jako takový sice není příliš dlouhý (řekl bych, že za pár hodin by se dal v klidu udělat), ale hra Vám nabízí tolik dalších možností, že i po dohrání dějové linky mám ještě spoustu hodin zábavy v podobě objevování ostrova, osvobozování vesnic atd...
Další velmi zajímavou věcí, jsou zpestření ve hře, jako je třeba lov zvířat. Přijde mi to jako skvělý nápad, že z různých druhé kůže si můžete udělat různá vylepšení, která Vám umožní nést víc zbraní, nábojů, šípů atd... Strom dovedností vrývající se do vaší paže :) nebo výroba léků, to vše hru příjemně zpestřuje a taky nutí na chvilku upustit od hlavního děje, aby jste si nalovili a posbírali květy na léky.
Co se děje týče, tak je sice trošku předvídatelný a trošku neuvěřitelný (když nevinný, rozmazlený týpek z jůesej se stane strojem na zabíjení a porazí celý zločinecký kartel), ale to se dá snadno přehlédnout, protože celý děj má náboj a dočkáte se i pár momentů, kdy s napětím čekáte, jak celá cutscena nebo rozhovor skončí a jakým směrem se bude vaše putování vyvíjet dál.
O charakteru hlavního hrdiny jsem už něco řekl, z bohatého chlapce, který na začátku hry sotva vydýchá pohled na mrtvolu se stane nelítostný zabiják, a na konec se rozhodne - pozor spoiler zůstat na ostrově a nechá své kamarády odplout zpět do civilizace samotné.
Abych to uzavřel, tak hra mě opravdu mile překvapila a co se mě týče, tak mám favorita na hru roku!!

Pro: otevřený svět, dlouhá herní doba, vizuální stránka, pestrost hry, klidně si ji zahraju znova

Proti: uplay

+36 +38 −2
  • PC 70
Série Far Cry u mě znamená ukázku toho, jak má vypadat akční hra z prvního pohledu. A pro mě možná trochu překvapivě toto tvrzení platí i po dokončení třetího dílu, jehož vývoj jsem sledoval s určitým despektem.

První díl série od německých Cry-Teků dokázl zprostředkovat svoji obtížností a volným polem působnosti neopakovatelný počin. Druhý díl se vydal jiným směrem - autoři již z Ubisoftu dokázali zachovat hardcore zaměření prosté HUDů a jiných pomocníků, přidali i však sázku na jistoto. Základní formu děje inspirovanou Apokalypsou, respektive Srdcem temnoty. Nešlo tedy o nic originálního, ale v tomto případě je vhodnější volbou okopírovat to, co již funguje, než pokoušet štěstí s novým přístupem. Autoři tak měli před samotnou tvorbou již dva stavební kameny v podobě nástinu příběhu a základních prvků game designu. Výsledek i na podruhé se zvláště povedl (osobně FC2 považuji za nejlepší FPS hru), leč tentokrát se neobešel od kritiky prvků, které měli na hráče očividně více destruktivní účinky než mutanti z prvního dílu.

Třetí díl vyšel do boje se stejnými zbraněmi. Tentokrát již s dobře slyšitelným ohlasem z řad hráčů se tvůrci zaměřili na vyladění prvků (zvláště v rámci hratelnosti a s ní spjatých úpadků do stereotypu) a očekávaným nahrazením Afriky návratem ostrovů s džunglí a azurově modrým nebem z dílu prvního. Zde nejde nic namítat, srceenshoty z takového ráje prodávají, a originalita (a ceny za léky pro grafiky, kteří by jeli lokace nafotit) v podobě Afriky s tím nemůže soupeřit.

První škrtnutou položkou na bílé tabuly v montrealské konfernční místnosti byly zajisté cestovní hlídky. Community managerovy ještě nyní musí naskakovat husina na negativní přijetí tohoto prvku a záplavy výhružných dotazů. První věcí tedy bude to, aby hráč při postupu a přejezdech mezi misemi neumíral, což dokáže odradit nejednoho hráče-teenagera. Zakomponován je i fast travel, jen tak, pro jistotu. To však nestačí, v minulém dílu se často umíralo ze salvy neviděného nepřítele, tak zde bude radar (a mapa) se vším všudy. Je to paradoxní, ale zde se Jason ztratí hůře než kalifornském LA. Dle všeho šlo hodně kritiky také na nudný příběh, kde šlo střídat obě frakce, a celkově tam chyběla nějaká persona, co by hře dale ten pověstný "ksicht a imidž". Nebylo třeba z kanceláří vycházet daleko, ostatně možná ho castingové oddělení vidělo támhle přejít přechod. Jakýsi nonemák zaujal na první pohled, "Tohle a Kanaďan, však vypadá jak portorický překupník", zvolaly sborově Jade a Yannis, když schvalovali kreace podřízených.

Opravení nevhodných mechanik, tvář hry a prostředí by bylo. Nyní jen, o čem to bude, a kdo bude hrdinou. O tom ale až za chvíli, jelikož se nyní hlásí i Yuan Pei, který by do hry rád přidal něco starobylého čínské folklóru z pradávných časů. Jak tam ale jen toho Zheng Hea a Lin Conga narafičit... pro ty, kteří FC3 ještě neměli čast hrát, se s tím tým popral statečně.

Mechniky v cajku, hlava do reklam, čtvrtina misí vyřešena, a teď tedy opravdu ty hrdiny. Nebyly by to Kanaďané, kdyby nezesměšnili své sousedy (nebo to je opačně?), a tak byla vybrána partička amerických mladých a bezstarostných jedinců, která je však ukazována v notně negativním světle, zvláště tedy Lisa (která je opravdovou nemesis celé hry).

Vše je v nejlepším pořádku, zbývá dodat třešničku v podobě popkultury a pirátů trsajících na Die Antwoord, milonkrát použité Ride of the Valkyries a výborně padnoucí Paper Planes do intra.

Třetí díl a po třetí velmi jinak. I v tomto případě ale značný úspěch na poli gamedesignu - v oblasti masová FPS produkce.

Pro: hudba a grafika, lepší příběh (jeho části) než by šlo čekat

Proti: zjednodušování na každém kroku, přístupné a nekonfliktní

+35 +38 −3
  • PC 95
Nerad píšu komentáře na tak rozmanitý hry, vždycky mam totiž pocit, že na něco zapomínám a tak píšu všechno, až je z komentáře nakonec dvacetistranná příručka pro hráče. Já to ale risknu!

Ač se mi druhej díl líbil víc než dost, nelze říct, že bych se u něj nenudil, že by byl bez chyb. A i tak jsem mu vpálil pětadevadesát. Afrika bylo pěkný místo k dovádění, sluníčkem zalitý písečný duny brázdila sem tam nějaká ta gazela, občas vám hopnul do cesty otylý bůvol a i ta zebra jednou za čas odněkud vyběhla. Jinak ale tamní svět moc nenabízel, byla nuda ho objevovat, byla nuda hrát za týpka bez hlasivek, bez jazyka!

Celou tuhle safari nyní dovádí k dokonalosti FAR CRY 3! Sotva se prodíráte prvním útěkem, nehostinná džungle vám sází do cesty jedno běsnící zvíře za druhym. Že na vás vlítne divočák, medvěd, tygr (a jiná kočkovitá šelma), bůvol, dingo, had, pitbul, nějakej hroznej pták, žralok, nebo krokodýl je na ostrově běžná věc a je to boží. V týhle zvířecí změti chybí snad už jenom lední medvěd. Život na ostrově je zkrátka neuvěřitelně rozmanitej a kromě již jmenovaných zvířátek jich na ostrově potkáte celou řadu. Co potěší je interakce s nimi, ale ne ve smyslu, že si zvíře pohladíte, ale že si vezmete kůži, která poslouží k tvorbě kapsiček a jiných nosných zařízení (musíte mít přece místo pro munici a zbraně).

Kromě hlavní dějový linie vám svět nabídne spoustu nepovinných úkolů ať už pro usnadnění pohybu na ostrově, nebo pro získání peněz či zkušeností. Nutností je šplhat na věže, ze kterých si po rozhlédnutí odemknete kus ostrova... a to je právě věc, která mě trochu štvala. Zprvu je to sice fajn, ale časem přijdete na to, jak moc je to otravný.

A teď příběh! Představte si, že si s kamarády vyjedete na trip světem, kdež tu náhle vás zajme banda tupejch pirátů, jejichž šéf Vaas nemá rád nikoho, nic a prohánět kulky hlavou člověka je u něj větší rutinou, než se ráno nasnídat. Za sebe říkám, že větší boj o přežití jsem dosud v rámci her (a snad ani filmů) neviděl. Každej příběhovej moment má v sobě tolik náboje, že by z toho Michael Bay čerpal do konce života. A třebaže je to tak dobře, mě osobně to moc nevyhovuje. Hra mě totiž pořád nutila hrát jen a pouze hlavní linii. Chtíč zjistit jak to všechno bude a dopadne způsobil tedy to, že jsem hru dohrál jedním dechem, aniž bych si pořádně užil nádhernýho tropickýho ostrova.

Ačkoli jsem od kdekoho získával informace, že grafika nepatří mezi špičku, za sebe musim říct, že se Crysis může jít zakopat. Sluncem utopený, krásně vypadající ostrov nabízí tolik panoramat, až je někdy lepší se zastavit a jenom tupě zírat na celou tu nádheru. Parádně ztvárněná akce vhání slzy do očí při každý explozi, skotačit s plamenometem je jedna radost a ke všem těm kratochvílím hraje fantastickej soundtrack, kterej navyšuje laťku herních OST hned o několik příček. Nechápu kde tohle v sobě Brian Tyler vzal, do Expendables vytvořil takový hovno a tady je najednou lepší, než dejme tomu... Zimmer. Asi taky musel ztroskotat na ostrově aby zjistil kým doopravdy je.

Další mistrnou věcí, která je sice v dnešních hrách čitelná čím dál častěji, ale zmínit jí musim, je psychologický rozvoj postav, zejména pak tý vaší. Jason Brody je mladík, sympaťák, člověk života užívající, ale mouše by neublížil (a hlavně mluví!!!). Je proto super za něj hrát a pozorovat, jak ho doháníte skoro až k posedlosti. Každej charakter ve hře je svým způsobem magor, ale každej svoje magorství prezentuje jinak.

Mám sice hlavu plnou textu, ale jak jsem naznačil na začátku, je pro mě složitý psát na takový hry komentáře, tak to raději utnu dřív, než tady vyspoileruju všechno, co bych svým nadšením chtěl říct. Zkrátka je pro mě FAR CRY 3 suverénně nejlepší hrou roku!

Pro: soundtrack, grafika, život ostrova, vývoj postavy a postavy ve hře vůbec, a tak dále

Proti: otravný lezení na věže, těžkooděnci

+32
  • PC 75
Mám zrovna období čekání na novou generací grafik, tak znovu dohrávám hry, které mě dřív nějakým způsobem chytly a jejichž pokračování plánuji na novém železe. 30 hodin mi zabralo druhé dohrání FC3 se Ziggy's modem, ale o něm později.

FC3 se po debaklu s druhým dílem přesunulo zpět na tropický ostrov a myslím, že to byl fajn tah, přece jen open-world v džungli je zajímavější než ne-až-tak open-world ve vyprahlé africe. Celkově mi gameplay hodně sedl, čím míň mám na hraní času, tím víc ocením auto save po každým metru a prdu, nicméně FC3 toto dovedl až i za nějakou přijatelnou casual hranici. Pokud máte málo života a někdo vás při misi zastřelí, objevíte se s plnýma HP jen o kousek dřív před touto událostí. Hra vás jednoduše nikdy nevytrestá, naopak si řeknete, proč se srát s jedním životem, když to napohodu můžu projít s 6 (ačkoliv si nejsem jistý, jestli to tak funguje vždycky). Druhé zlo je fast travel, který bych sice nezrušil, ale aspoň bych nedovolil hráči se teleportovat kdykoliv kamkoliv (v tomto bylo FC2 docela vychytané), ale např. dovolit jen v rámci ostrova mezi dobytými outposty.

Dobývání nepřátelských outpostů mě tu baví, hráč si prostě vybere styl hraní podle nálady, takže je možné dovnitř vlítnou jak terminátor s kulometem nebo potichu podřezávat nebo pohodlně snipit z dálky. Hráč má prostě pískoviště s hromadou hraček, s kterými si může a nemusí hrát, za sbírání collectibles není žádná odměna. V nemodované verzi dokonce ani XP za jejich sbírání nechybí, protože má hráč omezený počet skillů, které může vyexpit, jestli si to dobře pamatuju. Bohatě si vystačí s lozením po věžích a zabíráním outpostů v kombinaci s příběhovými questy. Nicméně za lootování všeho možného bych game designerovy nejradši ukopl hlavu.. proč musím stisknout a držet klávesu? Proč všechno, co leží na zemi sbírám bez animace, ale když lootuji mrtvolu, musím se pro ni vždycky zohýbat?

AI enemáků má od prvního dílu klesající tendenci, je to škoda. Po výstřelu se sice všichni rozprchnou za nějakou překážku, ale že by se enemáci výrazně přesouvali nebo nedej bože spolupracovali, to ne. Maximálně vám nabíhají před hlaveň.

O příběhu tu padlo už dost, za mě velmi dobré, líbí se mi vývoj hlavního hrdiny, který má slušnou motivaci blbnout na ostrově (ne jako třeba nošení urny po celých Himalájích v FC4), některé vedlejší postavy jsou meh (Jasonovi kamarádi, černoch s hrozným africkým přízvukem, Hoyt), některé velmi dobré (Vaas a jeho "definition of insanity", běloch s hrozným německým přízvukem), zfetované scény mám také rád (především zabití Vaase a poslední pochod k zajatým kamarádům u Citry, obojí doprovázené pěknou klavírní hudbou). Možná bych si představoval, že hra bude nadesignovaná tak, aby závěrečné rozhodnutí nebylo na tlačítko, ale provedlo se samo podle herního stylu nebo třeba expených skillů nebo jiných rozhodnutí, co by hráč dělal během hry (funguje to dobře např. v Bioshocku nebo Stalkerovi).

Technicky je na tom hra dobře, nikoliv bezchybně. Sem tam problikne obrazovka skrz nějaký grafický glitch, pokud zoomujete se sniperem do velké vzdálenosti, stíný dost problikávají a je to docela rušivé. O tom, že nejde nastavit hlasitost hudby, popř. hudba jenom v cutscénách ani nemluvě.

Poznámka k Ziggymu módu - začátek hry dělá mnohem těžší a immersive, později obtížnost s nakoupením lepších zbraní drasticky opadává i díky možnosti vyexpení všech skillů. Odstraňuje wallhacking nepřátel, takže dobývání outpostů není takovej laláč, nicméně asi doprasil zvuk, tudíž nelze uplatnit stealth dobývání outpostů, kdykoliv enemáka zabijete nožem, všichni ostatní vás uslyší a hned vás začnou nahánět, toto je dost škoda. Craftění dělá téměř nesnesitelné a jestli někoho sralo ve vanilla, tak ať Ziggyho radši ani nezkouší..

FC3 je můj nejoblíbenější díl a co jsem zatím vysledoval u nejnovějšího, asi to tak i zůstane. Nenabídne úplně nervy drásající gameplay starších FPSek a časem se dostaví stereotyp ze šmatlání po mapě, jako v každé jiné open-world hře, ale myslím si, že by byla škoda FC3 alespoň nezkusit.
+24
  • PC 85
Tak ako väčšina, i ja som si FC 3 naozaj obľúbila. Aj keď sa už nejedná o novinku na hernom trhu pokladám za výrazné plus to, že i po niekoľkých rokoch som bola z hry nadšená. Pamätám si ako som vehementne tvrdila, že nebudem v tejto hre zabíjať zvieratá len tak. Iba ak to bude situácia vyžadovať. No ani neviem ako, ale proste nejakým "zázrakom" sa mi to vymklo z rúk a zabíjala som takmer všetko čo mi skrížilo cestu a naozaj ma to bavilo.. sťahovať ich z kože.... Cítim tu jeden z prediktorov sériového vraha.

Čo ma však snáď na každej hre dokáže nasrať je to, keď vás v hre obmedzuje istý časový limit. A vo FC3 toho bolo naozaj hojne. Samozrejme toho času je tam viac než dosť, no lama ako ja... no... povedzme, že som sa častokrát potrápila pretože som ako typická žena stresovala a sensitivita mojej myši sa zrazu náhodne zvýšila a kurzor lietal len tak to svišťalo. Proste s mojim aimingom ako počas epileptického záchvatu to bolo takmer nemožné, a tak to veľakrát skončilo tým, že som nadávala a v nasratosti som hru vypla. Po opätovnom zapnutí hry zrazu išlo všetko hladko.

Neviem či aj sama hra zistila aká som lama, ale v jednej časti hry som sa nevedela prebojovať, nakoľko tam boli dvaja ťažkoodenci a kašilión ďalších nepriateľov. Tak ako vždy som nemala náboje a ani lekárničky, pretože som známa tým, že keď ich najviac treba - nemám ich (a preto Prey asi nikdy nedohrám). Po asi piatom (no dobre možno aj siedmom) pokuse sa hra zľutovala a jeden ťažkoodenec nakoniec zmizol a ja som túto pasáž zázrakom prešla. Ten pocit, keď i hra si uvedomí aká ste lama.

Určite FC3 odporúčam, je tam toho naozaj veľa na práci i po dokončení príbehu. Možno by som vytkla iba to, že tam kam príbeh smeroval... ako to povedať, no bolo to dosť predvídateľné. A aj keď má hra dva rôzne konce, to čo sa odohralo tesne pred vašou voľbou sa dalo čakať. Ženy..
+24
  • PC 60
První Far Cry patří mezi mé nejoblíbenější FPS. Dvojka mě i přes zajímavý vizuál a atraktivní zasazení zklamala, protože to byla jedna velká nehratelná frustrace a trojce jsem se proto vyhýbal jako čert kříži. Obzvlášť, když na tom zase dělal Ubisoft, který poslední roky prakticky neumí udělat opravdu zábavnou negenerickou hru.

A hle, 23 hodin v tahu a já zakončil své ostrovní putování a místy se i slušně bavil. Nejdříve ale trocha kritiky. Dost mě štve ten trend cpát za každou cenu openworld tam, kde být nemusí. Ubisoft sice umí udělat pěknou mapu (což se ale výjimečně o souostroví ve Far Cry 3 moc říct nedá), ale už neumí zaplnit ji smysluplnými a zábavnými aktivitami. Lovecké mise jsou fajn nápad, ale zabaví jednou, možná dvakrát (ne 20x), dobývání základen by bylo taktéž fajn, kdyby nebyly jak přes kopírák. Tzv. vedlejší mise označené modrými vykřičníky jsou též dobrý výsměch, odfláklost z nich přímo čiší. Nejenže pro ně Ubi neumí napsat nějaký smysluplný děj, ale on tam rovnou nasází hrstku primitivních - "dojdi, na místě podrž E a přines" úkolů. "Já vám nevím, ale tohle má být hra, která dostává od každého druhého uživatele 85+%?" říkal jsem si.

Naštěstí tu však máme docela slušnou hlavní dějovou linii, která má pár dobrých momentů a nebýt roztažená do 23hodinové herní doby, působila by mnohem kompaktněji. Postavy jsou správně pošukané, na celém souostroví krom hlavní party není prakticky nikdo normální. Nicméně po stránce designu jsem na žádnou vyloženě bomba misi nenarazil. Hra se pořád drží konceptu otevřeného světa a je jím do jisté míry omezovaná. Zatímco lineární střílečka zpravidla solí jeden vyhrocený moment za druhým, tady jsem nedostal žádnou opravdu dlouhou a propracovanou misi.

Samotná hratelnost je ale fajn, pocit ze střelby je velmi dobrý a je potřeba i trošky taktiky, obzvlášť ze začátku. Prozkoumávání ostrova taky na chvíli zabaví a prvních pár hodin jsem měl i pocit, že si konečně zase po dlouhé době užiju Ubisoftí hru. Bohužel čím déle jsem Far Cry 3 hrál, tím více jsem si všímal omezené variability a stále stejného vzorce, který Ubisoft aplikuje na všechny své současné hry a v tom momentu jsem se začal nudit.

Jako další věc bych vypíchnul dvojici ostrovu, mezi jejichž kvalitou zpracování je docela propastný rozdíl. Zatímco ten první vypadá na oko moc hezky, ten druhý je dost prázdný a co víc, na oko odpudivý. Ani jeden ale neobsahuje žádné dechberoucí lokace. Jen samou džungli, sem tam nějaký ten chrám, vesničky, potůčky a kotel nasraných tygrů. Pořád to samé dokola.

Abych to nějak uzavřel. Far Cry 3 jsem si zahrál a nenudil jsem se. To je ale všechno. Nic jiného jsem si za těch 26 odehraných hodin neodnesl. Pár procent přihazuju za slušný coop mód. Celkem tedy 60%.

Pro: v zásadě chytlavá hratelnost, pocit ze střelby, slušně navržené hlavní mise, zábavné postavy (hlavně Vaas), flashbacky a snové sekvence

Proti: zbytečný openworld, vše je striktně lineární, lobotomizace hráče všemožnými ukazateli a zjednodušeními (immersive gameplay = 0), slabý design a odfláknuté vedlejší aktivity, celý druhý ostrov od designu až po zbytečné natahování příběhu

+23
  • PC 85
Reklamnú kampaň mala hra tak lákavú a natrieskanú, že sa na to nedalo netešiť. Nalákali ma hlavne hrané krátke filmy (kto nevidel tak odporúčam), ktoré ukazovali vo veľkej miere herného záporáka Vaasa a bola to zábava!

Herný začiatok ukazuje hrdinov ako sa dostali na ostrov, ako ich zajal Vaas a ako sa vaša postava dostala na slobodu. Run Forrest, run!!! Tým sa začína pestrofarebná, dlhá, zdrogovaná a zábavná akčná cesta, na ktorej sa z ustráchanej ovce stane lev.

Ostrov je veľký, pestrofarebný a celkovo veľmi pekný. Bavilo ma len tak blúdiť, bojovať, obsadzovať, zbierať, loviť, hrať poker a zažívať množstvo nečakaných situácií. Práve tie sú hnacím motorom hry. Sú to scény, ktoré si vytvoríte počas hrania sami a je to vhodný protipól naskriptovanému hlavnému príbehu, ktorý je podobný sérii Call Of Duty. V hre som zažil množstvo nezabudnuteľných zážitkov a to, čo som mal na prvom Far Cry najradšej - úvodných pár levelov s veľkou volnosťou na tropickom slnečnom ostrove. Tak to tu mám v celej hre! Bavilo ma to jednoducho neskutočne. Ostrov je možno až príliš preplnený a nemáte veľmi kľud sa len tak nerušene túlať. Častokrát pri ceste stretávate nepriateľské hliadky alebo veľmi útočné zvieratá. Nemal som s tým však žiadny problém a tie časté boje ma bavili. Možno za to môže tá sloboda, kde si môžete vybrať ako a čím koho a čo zabijete, kde môžete zdrhnúť a pred presilou skočiť z útesu a odplávať. Jednoducho tá bohatosť otvoreného krásneho sveta bola fajn.

Čo už je horšie, je hlavný príbeh. Príbehovo je to naozaj veľmi slabé, Vaas (najzaujímavejšia postava v hre) sa mohol objavovať aj častejšie a druhý ostrov už neponúka takmer nič zaujímavé a aj jeho prevedenie mi prišlo nejako bez nápadu.

Hra obsahuje aj coop, ktorý však velmi zábavný nie je a oproti single hre ponúka veľmi ohraničené prostredie bez nápadu. Multiplayerové boje ma bavili aj vďaka československému turnaju, kde som z nejakých 150 ludí skončil na 2 mieste :)

Celkovo som v hre nahral okolo 100 hodín, polovica single a polovica turnaj a nebyť horšieho hlavného príbehu a nudnejšieho druhého ostrova, tak by to bolo maximálne Maximusovo hodnotenie.

Pro: Pekný a bohatý herný svet, zvieratá, zábavné situácie vytvorené hráčom alebo náhodou :), Vaas, zábavné prestrelky, erotika

Proti: Horší hlavný príbeh, pár blbostí, druhý ostrov

+22
  • PC 85
Na Youtube som sledoval Far Cry 4 a Far Cry: Primal. Tak ma napadlo: "Prečo si nezahrať Far Cry 3?" A dosť ma to potešilo, kedže na vyššie spomenuté Far Cry hry nemám výkonný notebook.

Príbeh sa odohráva na Rook Islandu, v tropickom prostredí. Hlavný hrdina Jason na ňom stroskotal so svojou partou kamarátov a teraz ich musí zachrániť. Príbeh sa mi veľmi páčil, lebo nebol krátky ani dlhý. Vedľajšie postavy boli výborne nadabované a každá postava mala správny charakter, ktorý k nej sedel. V hre boli aj halucinogénne sekvencie z ktorých by sa vám aj doma trochu zamotala hlava. Vedľajšie misie, ktoré mali svoj krátky príbeh ma zaujali, aj keď pár ich bolo o ničom. Dosť sa mi páčili mini misie, kde ste mali niekoho zabiť nožom, uloviť nejaké zvieratá alebo doniesť na vozidle zásoby za určitý čas. Ale mohli ste si aj zahrať poker, zahádzať si nožmi atď. A to nehovorím o zberateľských predmetoch, ktorých tam bolo neúrekom veľa. Fantastický bol aj strom schopností, ktoré keď ste si odomkli za body tak ste dostali tetovanie.

V inventári ste mohli mať štyri zbrane, a mohli ste si vyberať z vážne veľkého sortimentu. A keď ste sa dostali na južný ostrov tak sa vám zväčšil o desiatku zbraní. Crafting systém bol dobre prepracovaný a každú úroveň nejakého vaku ste museli craftiť pomocou zvieracej kože. Injekcií bolo podľa mňa až priveľa, kedže som používal najviac iba 2 injekcie. Dobývanie stanovísk bolo pre mňa super, aj keď pre niekoho to môže byť repetetývne, pre mňa to bola výzva každé stanovisko dobyť vždy iným spôsobom. Dostať sa na vyhliadkové veže bolo zložité, čo bolo fajn, ale niekedy to bolo až prehnané, kedže raz na jednu vežu mi trvalo dostať sa aj 30 minút, lebo mi tam zavadzala jedna tyč. Ovládanie je veľmi jednoduché a ľahko sa ho naučí aj škôlkar.

Grafika bola fantastická. Prostredie, postavy, zvieratá boli dobre prepracované. Ale miestami boli v hre menšie ale vtipné bugy, ktoré mi ani nevadili.

K soundtracku nemám čo povedať, proste top. Hlavne pesnička Make it Bun Dem pri misii keď ste s plamenometom pálili mariuhanu je naj.

Do hry si môžete za Uplay body dokúpiť krátku bonusovú misiu, ktorá je podľa mňa úplne zbytočná. Ale za 20 Uplay bodov, prečo nie?

Takže finálny verdikt je že táto hra má všetko čo by každá hra mala mať.

Pro: Príbeh, postavy, grafika, soundtrack, vedľajšie questy, schopnosti, ovládanie...

Proti: Menšie bugy, bonusová misia, až priveľa injekcií.

+22
  • PC 85
  • PS4 75
Za třetí Far Cry bych vložil jakoukoli část svého těla do ohně. A to i přesto, co to tenhle lehce upravený mustr z Assassina způsobil hrám s otevřeným světem a RPG prvky.

Snad žádné Far Cry nevyniká svých skvělých příběhem a jeho geniálním vyprávěním, ale zrovna tenhle díl je v tomhle směru jednoduše hloupý. Během první půl hodiny se ze zbohatlického kluka, který se vypořádává se svým prvním zabitím, stane mašina na zabijení a jediná šance na záchranu jeho přátel. A možná i jeden z nejlepších válečníků z kmene pobývajícího na Rook Islands.

Tenhle fakt ale vždy rád přehlédnu, protože dobrodružství Jasona Brodyho nestojí na příběhu, nýbrž právě na perfektně vytvořené hratelnosti, která dokáže potěšit jak milovníky tichého postupu, tak i krvežíznivého střelce, který se rád mazlí se svými upravenými zbraněmi. Vlastně postavit hru na jednoduché zápletce, ale s postavami, které jsou hodné zapamatování, byl geniální tah. Vaase nebo Bucka si člověk zapamatuje snadno a nebude mu ani vadit onen příběh, který je stejně rozředění tunou úkolů v otevřeném světě.

Pobíhat na Rook Islands je stejně kouzelné dnes, jako tehdy před osmi lety. Slunečné vegetací porostlé ostrovy nejsou takovým lákadlem pro vývojáře jako kdysi, tudíž se za ty léta nemůže jen tak okoukat. Lovení zvěře a sbírání rostlin, které jsou potřeba na vytvoření nových vaků a povzbuzovačů není dnes už samo o sobě příliš zábavné, ale pořád mě baví pobíhat pod palmami a doufat, že z jezírka nevyskočí krokodýl nebo puma z křoví.

Oproti novějším dílům má třetí Far Cry nevýhodu v tom, že je to dnes už technicky zastaralejší hra a jde to cítit snad na každém kroku. Potřeba čekat na vykonání animace, celkově pomalejší animace nebo delší doba mezi zmáčknutím tlačítka a vykonáním akce je velmi bolestivé a hratelnostně otravné. Jízdní model, ať už se člověk chopí auta či lodě, je kvůli snaze vývojářů o pocitu uvěřitelnosti (kývání hlavy, házení s lodí na mořských vlnách) ze řízení ve finále hrozně nepříjemný. Ovládání wingsuitu a padáku radši ani nezmiňuji.

Jenže já to tomuhle dílu klidně prominu, protože byl prostě první. A taky kvůli faktu, že tenhle tropický ostrov má něco do sebe. Hratelnost je pořád zábavná a to i přesto, že nové díly dokážou pořád dělat zábavnější (a to takhle zpátečně přiznávám nerad!). Zápletka o záchraně přátel mi přijde naprosto OK s ohledem na zvěrstva, které dokáže Jason s pár schopnostmi navíc způsobit. Bohužel na Playstationu 4 má hra příšerný propady FPS a pár finálních částí hry je to regulérní Powerpointová prezentace. A v poslední řadě, nikdy jsem nechápal, jak si někdo mohl vybrat konec, ve kterém zůstane Jason na ostrově. To snad ty lidi neviděli fenomenální montáž, kterou měl hned na začátku v telefonu? MIA a Paper Planes vykreslili atmosféru naprosto skvěle! Dokonce, i když jsou tam nějaké paralely mezi Vaasem a Jasonem, Jason má nějakou sebereflexi.... no doufám, že vám za to ten poslední bang s Citrou v životě stál.

Pro: prostředí, hratelnost, postavy, atmosféra

Proti: později repetitivní, už jdou znát léta hry

+21
  • PC 95
Tak toto sa Ubisoftu podarilo. Máloktorej hre sa podarí zabaviť ma na tak dlhú ako sa to podarilo tretiemu Far Cry.
Pravdupovediac, nemyslel som, že ma ešte niekedy zaujme nejaká hra z tejto série. Prvý diel mám veľmi rád, ale odklon od pôvodnej „otvorene lineárnej“ hrateľnosti ku sandboxu v dvojke ma akosi odradil, preto sa sám sebe čudujem, že som sa vôbec do trojky pustil. Ale dosť bolo kecov.

Hra začína ako mnoho moderných FPS, úvodným tunelom, kde musíte kráčať po dopredu vyznačenej ceste a popri tom sa dozviete niečo o ovládaní. Taký nenápadný tutorial. Do tohto bodu som mal dojem, že hrám „iba ďalšiu FPS“. Ale naraz prišlo niečo, čo ma donútilo zmeniť môj názor.
Bol som vrhnutý na ostrov s tým, že si môžem robiť (viac-menej) čo sa mi zachce. Teda okrem plnenia povinných som sa mohol vyblbnúť plnením vedľajších úloh, opravovaním rádiových veží alebo sa venovať súťaženiu v hádzaní nožov na terč, jazdeniu na čas alebo v s streľbe na cieľ. Keďže poker mi moc nejde, obchádzal som ho ako sa len dalo, no aj tak si ma nakoniec našiel v jednej nepovinnej misii s čím mi nakoniec musel pomôcť iný DH užívateľ. A aby toho nebolo málo, v hre je ešte možné obsadzovať nepriateľské tábory. Po jeho získaní sa vám ešte zobrazí hľadaná osoba alebo zviera ktorých musíte zabiť vopred určenou zbraňou za čo získate nemalý finančný a XPčkový obnos.
Čo sa týka náplne hlavných misií, myslím že sú dostatočne nápadité a zábavné na to, aby hráča motivovali k ďalšiemu postupu. Pri tých vedľajších sa občas stane, že sa niektoré koncepty trochu obmenia a ide o to isté. Ale nedeje sa to často.

Jedna z vecí, ktorá mi v úvode hrania trochu prekážala bolo „craftovanie“. Na začiatku totiž hlavný hrdina disponuje obmedzeným ruksakom, peňaženkou a všetkými ostatnými potrebnými vecami a každú vec je potrebné vylepšiť, alebo skôr vyrobiť novú z koží zabitých zvierat. Neskôr som si na túto aktivitu zvykol a pri hľadaní cieľových kusov som sa celkom dobre zabavil.
Takisto aj lieky si hráč musí, ako u nás hovoríme, vycraftovať. Na zbieranie kvetov som už ale zvyknutý z Red Dead Redemption, takže mi to nerobilo problém.

Pokiaľ ide o hrateľnosť, páči sa mi možnosť zvoliť si vlastný štýl hrania. Vo väčšine prípadov som nepriateľov chladnokrvne podrezával mačetou, prípadne zabíjal na kratšiu vzdialenosť lukom a na dlhšiu ostreľovačkou s tlmičom (vražedná to kombinácia). Ale boli aj chvíle, keď som nemal chuť na plíženie a schovávanie sa v tieňoch a vytasil som to na enemákov v plnej paráde.
Keď už som načal to podrezávanie, teda „takedowny“, musím uznať že sú veľmi podarené a až zvrátene uspokojujúce a existujú hneď v niekoľkých variáciach. Raz sa mi dokonca podarilo zabiť 6 pirátov po sebe za pomoci skillu „chained takedown“. Mojim obľúbeným sa však stal „knife throw takedown“, pretože nie je nad to zabiť po tichu hneď dvoch nepriateľov po sebe. A okrem toho to vyzerá sakra efektne.

V hre sa nachádza aj akýsi zjednodušený strom skúseností rozdelených do 3 kategórií, do ktorých si môžete prideľovať získané skúsenostné body. Keďže som plnil všetky vedľajšie questy, pred koncom hry som už mal odomknuté všetky.

Príbeh je vcelku jednoduchý (oproti pôvodnej hre je to hotová oscarová dráma) a pomerne dobre podaný. V podstate je celý o tom, ako sa z obyčajného zazobaného burana stane neporaziteľný bojovník a jediná nádej domorodého ľudu. Postavy mi spočiatku prišli nesympatické, ale časom som si na ne zvykol.

Ešte som nespomenul grafické spracovanie, ktoré patrí k jedným z najlepších za minulý rok. Síce som hru nehral pri plných detailoch, napriek tomu sa bolo na čo pozerať. Najmä výbuchy a svetelné efekty nemali chybu.

Nečakal som, že sa z Far Cry 3 nakoniec vyvinie až tak dobrá hra. Dokonca som ani netušil, že dokážem hrať jednu hru skoro mesiac v kuse, za čo má Ubisoft môj obdiv. Teraz už len dúfam, že dvojka bude aspoň z polovice tak dobrá.

Pro: dĺžka hry, rozmanité misie, rozľahlý svet, možnosť hrať vlastným štýlom, schopnosti...

Proti: niektoré postavy, spočiatku nutnosť všetko si vyrábať

+20
  • PC 90
Jedna z těch nejlepších z tzv. Open world akčních her, které jsem doposud hrál a i několikrát dohrál. Po druhém dílu jsem této sérii už moc šancí nedával, protože Far Cry 2 mě zklamal a nevydržel jsem jej hrát déle než pár hodin. U třetího pokračování mě naštěstí náš úhlavní hrdina, tak padouch Vaas i další vedlejší postavy baví a příběh je jednou z hlavních věcí proč se ke hře rád vracím. Přímo úžasně je vyzobrazena změna charakteru Jasona, který začíná jako pacifistický turista, který by mouše neublížil a končí jako vražedná mašina. Doporučuji zahrát i s datadiskem Ztracené Expedice :)

Pro: Story, Živý svět jungle, Dabing, Kooperativní multiplayer, Soundtrack

Proti: Uzavření příběhu je prapodivné, Odbyté nakupování a inventář, Souboje v interiérech

+20
  • PC 65
Kdo hrál byť jen jeden díl, tak hrál všechny. Vypadá to že si v Ubisoftu vytvořili šablonu kde nechávají už roky vše stejné, mění jen prostředí a postavy. Možná kdybych neměl odehrány následující hry a tohle byla první hra ze série, nebyl bych tak kritický a znuděný.

Ta šablona pro všechny díly podle mě asi obsahuje:
-vyšinutý hlavní záporák
-likvidace drogových plantáží
-lezení na věže
-snové, drogové sekvence
-nějaké sbíratelné "vzácné" předměty rozházené po mapě

Ale protože jsem dřív trojku nehrál, nedalo mě to a zkusil jsem si sám. Nic jiného ani nezbývalo po přečtení všech těch oslavných recenzí jak je to nejlepší díl. Nebyl, je stejný jako všechny následující, jen byl tenkrát nový, neokoukaný.

Naprosto otřesné ovládání na PC, vyprázdnit položky v inventáři nejde hromadně. Takové nepotřebné listí z bylin musíte každé zvlášť odkliknout že chcete prodat a pak ještě potvrdit. Pořízením většího báglu se situace vyřeší jen na chvilku a záhy jste potrestáni tím že příští úklid inventáře bude trvat ještě déle než předtím. A to že jsem si pořád neúmyslně prohazoval zbraň ležící vedle mrtvoly kterou jsem chtěl prošacovat? To už mě fakt hodně štvalo, jako by nestačilo že ta animace trvá dlouho a pro její spuštění musíte taky dlouze držet klávesu "E".

Často jsem trpěl nedostatkem munice kdy hra neumožnila její doplnění, z nepřátel toho taky moc nevypadlo ale nekonečné vlny respawnujících se protivníků nekončily. Štvalo mě taky to že si rozhodně nemůžete misi udělat podle svého, někdy nesmíte použít ani získané skilly na tichou likvidaci, protože takhle to není naskriptované. Ale přitom máte být neodhaleni. Proč si nemůžu týpka nalákat do křoví, zabít ho tam a schovat? Musíte to udělat tak jak si vymysleli vývojáři... Jakýkoliv odklon nebo změna je potrestána nápisem "mise selhala". Navíc mě většina těch nabízených skillů přišla nezajímavá, nevyužitelná. Neměl jsem moc důvod utrácet kamkoliv body pro jejich odemčení.

Udělat checkpoint předtím než se postavy vykecají a provedou se animace? Takže jakmile dohovoří a vás za chvilku zastřelí, tak to vidíte a slyšíte vše znova a znova? Jako fakt? A ten Quick Time Event při boji s bossy? To už je na mě moc.

Zbytečně natahovaná hra, nudné mechaniky lezení na věže abyste získali přehled o mapě a místo pro rychlé cestování, sbírání bylinek na "vylepšovací" injekce, lov a stahování místní fauny aby člověk mohl z kůže vyrobit batohy a pobrat trochu více výbavy? Nuda která mě nebavila už ani v pozdějších dílech Assassins Creed. Je vidět že Ubisoft je už spíš jen továrnou na hry než inovativním studiem s originálními nápady. Navíc to dělají už tak dlouho že vykrádají sami sebe.

Pro: není to tak dlouhý na dohrání

Proti: stereotyp, nudné mise, malá potřeba dělat cokoliv navíc než hlavní dějovou linku

+20 +21 −1
  • PS3 70
Parta mladých Američanů, jako vystřižených z béčkového hororu, je uvězněna na tropickém ostrově zlými piráty. Naštěstí Jason dokáže uniknout a s pomocí místního kmene vyžívajícího se v mystických silách všechno zachrání. Stává se z něj mocný válečník a… Radši prostě napíšu, že příběh se nedá brát vážně a působí jako hromada slepených nesmyslů.

Far Cry 3 je jednou z těch her, u kterých není dobré příliš přemýšlet. Vytváření lepší výbavy z kůží zabitých zvířat, léčení i chování nepřátel postrádají veškerou logiku. Takřka každá z pirátských základen má nějakou nehlídanou díru v plotě nebo pro sabotéra vhodně umístěný vypínač poplachu. Na vysílací věže vyleze jen vrcholový atlet, protože úplně všechny jsou v dezolátním stavu. Řazení během jízdy v autech také nehrozí. Podobných záležitostí je hra plná, jenže to ani trochu nevadí.

V první řadě je totiž hraní FC3 zábava. Nemohu říct, že bych se za celých dvacet hodin nudil. Opomenu-li Jasona spol., tak postavy, a hlavně jejich pokřivené ideologie, tvoří nezapomenutelné momenty. Klidně dialogů s nimi mohlo být i více. Zato snových sekvencí, i přes nesporné vizuální kvality, mohli tvůrci ubrat. Konkrétně QTE souboje se záporáky obsahují nulové zadostiučinění.

Jak bývá u tříáčkových titulů zvykem, tak vysoká kvalita ozvučení i grafiky tvoří polovinu zážitku. Vedlejší questy a hledání různých skrytých balíčků navíc zajišťují, že je stále co na práci. Po celou dobu hraní třetí Far Cry nabízí parádní jízdu, při níž je ale lepší se moc nerozhlížet kolem.
+19
  • PC 85
Je super, že se FC3 konečně povedlo naplnit svůj potenciál, který FC2 promarnilo. Stejně tak mě těší, že očividně Ubi poslouchal ohlasy/nadávky lidí. Jsem rád, že jsem nepromrhal své těžce vydělané prachy, a těch cca 38h jsem se bavil. Je tu pořád pár nedodělků, a chyb. Ale jak se říká. Vždy je tu prostor pro zlepšování.
Trochu netradičně začnu komentář žvatláním o grafickém zpracování protože.....

.....FC 3 je krásně vypadající hrou. Pravda, moc se to po technické stránce se to moc neposunulo oproti FC2, ale i tak nikdo nemůže říct "Fuj ta hra vypadá jako sraaa---"
Většina textur je zcela ostrá, modely postav detailní, a stíny vypadají nepopsatelně dobře. Celý ten koncert krásných polygonů se odehrává na velkém, životem kypícím ostrově, který není nuda prozkoumávat, plnit výzvy, nebo si přivydělávat odvozy lékařských zásob, lovem zvěře, či podřezáváním pirátů. A co je důležité, dokáže to zabavit. Z čehož vyplývá několik desítek hodin hratelnosti.
Dunia engine je skvělý engine, který dokáže skloubit parádní grafické hody, ale zároveň váš hardware neupisuje peklu. Opravdu jen těžko se věří tomu, že lidé stojící za Assasin serii, (která o optimalizaci slyšela leda v říši divů) pracovali na FC3. Navrch tu ještě máme jednoduchý, a přesto komplexní editor. Na nastavení High-medium mi hra běhala 60fps+ přičemž na ultra nastavení mi hra nespadla pod 30 fps.

Velice důležité je, že FC3 ač se jedná o "sand-box" titul tak vše je tak dobře vyvážené.
Hratelnost je čistě nelineární. Pravda, je tu několik lineárních příběhových misí, ty ale byli krátké, a nutně na vás nespawnovalo milion panáků za rohem.
Většinou ale máme volnou ruku. Tak např. chci tábor napadnout tiše za pomocí tlumiče, nebo mačety? Nebo vezmu granátomet, a kulomet? Napadnu tábor ze severu, nebo z jihu? Se shora? Taková volnost dnes v době "military shotters" chybí. Stealth tu navíc funguje velice dobře, proto jsem ve většině situacích postupoval jako tichošlápek.
Zbraně sice skoro vůbec nekopou, ale díky super animaci nepřátel je střelba uspokojivou záležitostí. Do toho si připočtěte slušnou várku zbraní od pistolí, brokovnic, a samopalů po plamenomet, miny, a raketomet. A podle mě velice dobře zvládnutý model jízdy at už u aut, nebo lodí. No a máte o zábavu postaráno.

Nelíbí se mi příběh, a dialogy. Příběh je zbytečnej a hlavně zcela nelogickej. Bohatý spratek s váhou kuřete s Tesca se jen tak stane zabijákem. Zabijákem s výdrží Emila Zátopka, plaveckým umem Michaela Phelpse a odolností supermana.
Nejvíc mi ale vadilo, co někdy vypustil Jason Brody z huby.
"To tě naučily v Americe mluvit bez dovolení?" "Ne, to jsem se naučil ve Francii" Haha, tak jsme se zasmáli, a jdeme dělat zase něco zábavnýho. Jedinou zajímavou postavou je Vass. A co jsi budeme namlouvat, nebýt hereckého výkonu, a charismatu Michaela Mandy, nikdo by jsi na něj nevzpomněl. A ještě větší škoda, že jeho potenciál byl zcela nevyužitej.....smůla no.

Tak či onak, Far Cry 3 JE skvělou hrou, která nemá zapotřebí obětovat herní mechanismy na úkor otevřeného světa "Zdravím tě Skyrime!" Ano, hra (jak už to u Ubi bývá) vás vodí za ručičku, je tu umělá demence, a časem se ten zelenomodrej ostrov okouká (Afrika je prostě krásná). Ale jak jsem již psal výše, vždy je co vylepšovat. A pokud si Ubi dá tolik práce s FC4 jako s touto hrou....tak no tak....však víte.

Pro: Engine, grafika, optimalizace, stealth+akce=well done, solidní množtví aktivit, dlouhá herní doba, Vaas.

Proti: Příběh a jeho nelogičnost, nudné dialogy, časem repetetivnost aktivit, AI, Chaotický konec.

+18 +20 −2
  • PC 60
To si tak vyjedete s přáteli na tropický ostrov, abyste si dali pořádně do nosu, užili si nějaké ty drogy, adrenalinové sporty a rozloučili se svobodou, doslova.

Příběh zasazený do situace, která není tak daleko vzdálená realitě, konec konců únosy jsou vcelku lukrativní obživou v některých koutech světa a kdo se nemá na pozoru, snadno se v takové situaci může octnout, tím spíše, když je výletníkem ze západu, který chtě nechtě smrdí prachama a inteligence zdejších prostě velí nerozlišovat, jestli zrovna ten nebo onen pochází z lepších poměrů nebo ne.

Dosud všechno v pohodě. Linka je nastavena, seznámení s hlavními protagonisty taky ujde, záporák je výborně zpracovanej a fakt dobře se výplody jeho vyšinuté mysli poslouchají. Člověk hned pochopí, že je magor a těší se na další hlášky které pronese.

Pak to ale začne dostávat řádně na zadek všechno.
Nechápejte mě špatně, Far Cry 3 jsem si vážně docela užil, jako střílečka v otevřeném světě, kde si postupně odemykám schopnosti a hra mě v mých rozhodnutích omezuje jen minimálně, mi sedla a jsem na konec rád, že jsem si to zahrál, ale jsem jeden z těch co hry podobného typu hraje blbě. Povětšinou se nedržím hlavní linie a pokud je co dělat kolem, věnuji se tomu. Pak se mi dost často stane, že mám postavu vylepšenou ve čtvrtce hry, všechny předměty mám vyrobené už v polovině hry a ke konci už zbývá jen ten příběh, který tak mohu projít, aniž bych myslel na to, že mi ještě něco chybí.
Tady jsem pak narazil na nesmysly, jako omezenou peněženku, která měla nastavený limit na 10k mincí, které jsem však neměl za co utrácet, takže se mi už nevyplatilo sbírat všudypřítomné bedýnky a tak jsem začal trpět pocitem, že hra nechce abych je sbíral. A nesbíral. Za mě škoda, rád čistím mapy od všeho. Bohužel mě to odradilo i od sbírání dalších položek jako artefakty, kterých bylo 120 a vlastně krom procent na měřiči, žádnou zábavnost nepřinesly. Stejně tak dopisy, které jsem sesbíral jen do potřebné mety odemčení zbraně, pak už to nemělo význam.
Když mě tahle část odradila, těšil jsem se, jak si užiji příběh, ale super vyprofilovaný záporák umře, náhle, v nijak epickém souboji a pak přijde druhý, který už zajímavý není nijak a zůstává jen touha ho odpravit. Btw, taky je to ve výsledku nuda. Celý konec pak zahraje na city a dá vám vybrat dva konce, cajk, ale nějak jsem netoužil ho řešit a vybral prostě jen ten správný.

Celé to zanechalo rozporuplné dojmy. Do určité chvíle super, ale pak už jen nastavovaná kaše. Jason Brody je přeživší jen asi deset minut, pak se z něj postupně stane nadčlověk, kterému by záviděl i Rambo, zachraňovaní přátelé na situace reagují absolutně debilně a vlastně i přes veškeré utrpení co měli zažít jsou v pohodě. Zůstává tedy docela dobrý zážitek ze střílečky, která je však i na nejvyšší obtížnost docela lehká. Člověk by se musel zasnažit a udělat si to velkou úpravou nastavení opravdu velmi složité, ale na to ve výsledku vlastně ani nemá chuť.

Pro: Akce, zabití nepřátel na 100 a jeden způsob, první záporák

Proti: Příběh, chování přátel, vedlejší úkoly, limit peněženky,

+18
  • PC 75
Jakou jinou hru v depresivním čase coronavirové krize zvolit?

Po ulicích chodili deprimovaní a vystrašení lidé v podomácku vyrobených ochranných pomůckách. Depresivní zprávy z médií pronikaly všemi materiály, jako údery na velké Japonské bubny a nedalo se jim uniknout. Celý svět připomínal počátek postapo románu.

Já si běhal po prosluněném tropickém ostrově, s pocitem, že jsem čerstvě po pubertě, bohatý a měl jsem na mnohem příjemnější starosti, než dvanáctihodinové pracovní směny, kdy jsem tvrdě makal, abych pomohl firmě přežít s co s nejmenšími ztrátami.

Prostředí hry je prostě nádherné. Vývojáři si s ním dali neskutečnou práci. Připadal jsem si jak na exotické dovolené. Všude sytě zelené palmy a louky, blyštivé řeky a vodopády, nejmodřeji modré moře, skály a úchvatné vyhlídky z nich a ty západy slunce, to se musí zažít. Všechno jsem prolezl, každý kout ostrova, né pro to, abych posbíral všechen obsah truhliček, ale abych si vychutnal každé pěkné místo, protože každý výhled byl něčím unikátní a měl svou atmosféru.

Není potřeba chodit pěšky, všude je dostatek vozidel, člunů a můžete použít rogalo. Obvzláště let nad nádhernou přírodou je krásný zážitek. Jediné co vám kazí přesun, ale třeba i šplhání po skalách, je podivně malý úhel, kterým se můžete rozhlížet. Hrdina trpí blokací krční páteře, jinak si to nedovedu vysvětlit. Třeba v autě se nepodíváte pod sebe, což je docela klíčové na úzké cestě v hornatém terénu. Často projížďka končí pádem do hluboké propasti, protože prostě nevidíte, co je vedle vás, zda jste ještě na cestě, nebo už na okraji.

S tím se pojí jedna věc, co už vývojáři tak dobře nedokázali. Naplnit ostrov nějakým obsahem. Aby se něco dělo, všude běhá spousta zvířat. Často dravých a všichni na hráče útočí. Zabil jsem víc jaguárů, tygrů, než co jich běhá po celé naší planetě. Protože než přejdete z jednoho kopce na druhý, skočí po vás 3x medvěd, 2x varan, 4x divoké prase.
A to nemluvím o tom, že všechna zvířata mají pancéřovou kůži, takže vydrží zblízka plný zásobník z útočné pušky.

Věc probíhá tak, že se spustí animace a pak se na obrazovce zobrazí náhodné tlačítko, které je třeba zuřivě mačkat. To není moc zábava. Naštěstí poměrně na začátku hry se odemkne plamenomet a s ním stačí udělat krátké "pfůůů" a je klid. Bez něj bych hru dohrál jen s velkým přemáháním.

Zvířata se také musí lovit, protože z jejich kůže si hráč vyrábí pokročilejší vybavení. Byť nedává vůbec smysl, proč na toulec na šípy potřebuji dvě kůže z buvola, nevadilo mi to. Hra to naštěstí chtěla vždy jen jednou pro jedno vybavení a potom mi dala s lovem pokoj. Jako bych si toulec na šípy nemohl udělat z něčeho jiného.

Hra se lehce otřela výrobou předmětů o survival prvky a také obsahuje RPG prvky - vylepšení postavy, ale opravdu se jen otřela. Asi jako když vám přes obličej přelétne list ze stromu, když na podzim fouká. Nic moc to nedělá.

Dále můžete hledat ukryté poklady, truhly s obsahem, dopisy, relikvie a další harampádí... Ale je do očí bijící, že to tam vývojáři přidali pouze proto, aby tam něco bylo. Bez nápadu.

Dalším obsahem ke hraní, co lze na ostrově nalézt, jsou různé vedlejší úkoly a místa, kde lze plnit vedlejší mise.

Vedlejší mise, jsou plytké, jednoduché, nezajímavé, občas s vtipem. A nikdo se ani nenamáhal přidat k nim nějakou výzvu.

Některé úkoly mě bavily, jiné vůbec. Například naleznete několik míst, kde lze závodit. Závody byly plné adrenalinu a na nejvyšší obtížnost výzva. Perfektní.  Ale po dojetí jsem nevnímal progres. Neodemkly se žádné ještě těžší, neobjevila se trofej. Shrábnul jsem prachy a vyslechl si jednu hlášku, jako vždy a nic... 

Shrnuto, je to prázdná krása. Walking simulátory mají cíl - většinou. Často neznatelný. Tady nemusíte nic, ale zároveň není co. Máte hlavní dějovou linku a zbytek je tupý. Přitom je vidět, že některá místa na ostrově jsou udělána tak, že se s obsahem počítalo. A to dokonce tak perfektně, že si jej ve vlastní fantazii domýšlíte.

Bavily mě souboje ve hře. Ať už se jednalo o náhodná setkání, nebo o souboje v rámci příběhu nebo vedlejších úkolů a misí. Byly plné adrenalinu, nepřátelé dodržovali na oko smysluplnou taktiku, sice často nabíhali před zbraně, ale nebylo to tak okaté. Na nejtěžší obtížnost celkem výzva. Nepřátelé hodně vydrží, je jich hodně a nejsou úplně hloupí. Obíhají hráče do zad a nebo dokonce najíždějí k hráči s vozidly, na jejichž korbě je přidělaný kulomet. Házejí granáty a informují se navzájem o hráčově pozici. Je snadné umřít a potřeba neustále měnit úkryt. A vůbec nevystrkovat se moc z úkrytu.

Jediné, co občas zamrzí, jsou místa, kde se nepřátelé z ničeho nic objevují. Jsou blízko pozice hráče. Stalo se mi několikrát během plnění příběhu v různých misích, kdy jsem se zaběhl schovat zrovna na místo, kde se najednou zhmotnilo několik nepřátel okolo mě a okamžitě mě sundali.

A co nejvíce potěší, je možnost použít stealth postup. Hra k tomu není nijak extra uzpůsobena, někdy nepřátelé stojí vedle sebe, takže se střílet musí, ale jindy více chodí a je to ohromně zábavné. A když to hráč pokazí, je zábavné se ze situace, která se náhle změnila v jeho neprospěch, se prostřílet.

Hlavní příběh byl zábavný a některé mise jsem zařadil do žebříčku těch nejlepších ve hrách, co jsem hrál. Akorát se mi nelíbila ani jedna slečna, se kterou jsem měl "vztah". Jedna byla ukňouraná a druhá pošahaná. Nejvíce se mi líbila vdova po bratrovi, byla sexy, uměla opravit loď, nebyla rozmazlená a byla chytrá. S tou bych si to rozdal, kdyby to ve hře šlo.

Nepříjemnou věcí na hře jsou některá rozhodnutí, ohledně ovládání. Klávesa pro libovolnou akci se musí držet. Nejenže je to otravné, ale při přestřelkách jsem několikrát zkapal, protože trvá asi tři vteřiny, kdy musíte držet klávesu, než se spustí animace pro léčbu a postava se začně léčit. Bohužel, každý zásah akci přeruší a vy musíte stisknout znovu. Jenomže, jak okolo vás sviští kulky, nepoznáte, zda jste byli zasaženi, nebo ne. Mám stisknout znovu, nebo stisk platí a za moment se začnu léčit? Než se ukáže, co platí, je často hotovo - smrt.

Také stejné tlačítko pro sebrání zbraně a obrání těla zabitého nepřítele je laps. U auta leží nepřítel. Hráč ho chce obrat, přijde k němu, zmáčkne tlačítko a zjistí, že místo toho si svoji vytuněnou útočnou pušku vyměnil za základní samopal. A jako naschvál odhozená puška zapadla pod auto. Takže musíte sednout do auta a popojet. Odhodit samopal někam daleko, aby nepřekážel při obírání mrtvoly. Sebrat útočnou pušku a obrat mrtvolu. Celkem běžná situace, protože často po přestřelce zbude pěkná skrumáž těl, zbraní a aut na jedné hromadě. Otravné.

Lezení na věže, aby se mi odemkla mapa nebylo tak otravné, ale mohlo těch věží být méně. A s jinou výzvou, než samotné lezení. Ono vůbec platí, že ta hra být o polovinu menší. Stačil by jeden ostrov, ale o to našlapanější promyšlenými úkoly a hra by se zapsala mezi to nejlepší, co jsem kdy hrál.

Hru jsem si perfektně užil. Akorát jsem často bojoval s rozporuplným pocitem, že chci moc prozkoumávat ostrov, ale prudí mě chodit sem a tam jenom kvůli kochání se prostředím, bez akce a zábavy. Nicméně přišlo mi škoda projet příběh a nevytěžit ze hry víc.

Far cry1 a Crysis 1 zůstali pro mě nepřekonáni. Byť to srovnání není úplně objektivní.

Pro: Našlapaný a cool příběh který mě mile vrátil do toho věku, i když jsem nikdy nebyl golden kid; adrenalinové přestřelky; nádherné prostředí dělané s láskou; atmosféra

Proti: Vedlejší obsah je hloupý a když už není hloupý, je nedomyšlený; ostrov je prázdný a přestane po čase bavit

+18
  • PC 90
I přesto, že jsem si Far Cry 2 dlouho neužíval z důvodu absence jakékoliv motivace hrát dál, zkusil jsem dát této herní značce další šanci. A herní světe div se, z třetího dílu Far Cry se vyklubala jedna z nejlepších FPS akcí co jsem kdy hrál.

Alfou a omegou je totiž příběh. Intro s následným útěkem totiž pumpuje adrenalit dosti vysoko a když přijde řeč na to, že kamarádi jsou bůhvíkde, v bůhvíjakém stavu a bude je potřeba zachránit, začnou se dít věci. O motivaci je tedy postaráno a pokud náhodou poleví ve své síle, přijde se připomenout sympatický mladík s čírem jménem Vaas a jeho neméně sympatická parta a hlavní hrdina opět začně vidět rudě.

Otevřený svět je vizuálně atraktivní, různorodý a přímo stvořený pro ideální dovolenou s přáteli. Nebo pro malou osobní válku proti samozvaným vůdcům. Odhalování mapy světa odstraňováním rušiček z věží je zajímavým zpestřením, ikdyž výstupy na některé věže na druhém ostrově dokáží docela potrápit. Bavilo mě i osvobozování táborů, jelikož je zde prostor pro lidovou tvořivot. Jednou si člověk chce nabrat XP body za osvobození bez detekce, jednou nechá tuto práci na rozzuřeném mědvědovi nebo varanovi a jednou jen vypne alarm a nastraží pár min. Tvrdším oříškem jsou potom těžkooděnci, které však lze po zpřístupnění skillu také pěkně zezadu polechtat kudlou na zátylku.

Smrt číhá všude, a tak nebylo vyjímkou, když jsem si šel obhlédnout nepřátelský tábor, že jsem cestou potkal leoparda, psy nebo hada. Tohle totiž jen přispívá k parádní atmosféře ostrova a pocitu nejistoty téměř na každém kroku. Ochráncům zvířat by se asi nelíbilo ono vyrábění peněženek, pouzder a dalších udělátek ze všech možných zvířat, ale doba je zlá a nákupní centrum nikde.

Samotné craftování stříkaček a dalších udělátek je sice také zajímavé, ale osobně jsem nakonec využíval jen stříkačky na léčení a na lov zvířat. Pár těch důležitých ostatních jsem měl v zásobě jen pro případy, kdy by došlo na nejhorší. Většina misí se dá v pohodě zvládnout bez těchto prostředků a s téměř základním zbraňovým vybavením. Určité mise sice představují docela výzvu, ale nejde o nic, co by zkušenější player FPS akcí nezvládl. A jelikož ekonomická stránka ve hře není úplně vyvážená, tak jsem chodil po džungli s kapsami plnými peněz a cetek a s nejlepším možným vybavením, co bylo v té chvíli k dispozici. To je možná jediný jasně viditelný nedostatek hry, přičemž ale nijak neovlivňuje samotnou hratelnost.

Postava Jasona projde v rámci celého příběhu velkou proměnou, kterou sledují i někteří jeho zachránění kamarádi. Díky několika flashbackům se hráč dozví i něco z jejich minulosti a může si tak tvořit vztah k jednotlivým postavám. Zajímavým aspektem příběhu jsou i psychorituály s Citrou, které jsou součástí "cesty bojovníka Rakyat". Holt pro záchranu přátel je potřeba udělat a obětovat mnohé, ale při závěrečném rozhodnutí jsem zůstal "starým dobrým" Jasonem.

Far Cry je výbornou hrou, která nabídne komplexní herní zážitek s mnoha vedlejšími questy a minihrami. Kromě oné ekonomiky jsem nezmiňoval ani žádné zásadnější chyby, protože jsem je zkrátka nenašel.

Pro: příběh, herní svět, grafika, variabilita hlavních misí, rychlé cestování, lovení, soundtrack

Proti: nevyvážená ekonomika ve hře

+17
  • PC 85
Jako vždy varuji před čtením mého resumé. Text obsahuje SPOILERY – číst na vlastní nebezpečí.

„Did I ever tell you the definition of insanity? Insanity, is… doing the exact same fuckin thing… over and over again, expecting shit to change.

Je to absurdní, když Vaas sám odhalí největší mínus hry. Ano, dělání věcí pořád dokola je největší problém FarCry 3, ale tím se nenechte odlákat, protože FC3 stojí za zkoušku. V následujících řádcích se pokusím vysvětlit proč.

Technologie: FC3 běží na druhé řadě enginu Dunia Engine, který vychází z CryEngine. CryEngine byl vysoce modifikován díky Ubisoft Montreal a požit do FC2 pod názvem Dunia Engine. Chlapcům z Montrealu to asi nestačilo, tak přidali par vychytávek (New water Technology, Realistic Weather Systém, Deferred Radiance Transfer Volumes, DX10, DX11) a na světě byl Dunia Engine 2. Ve výsledku jde o výborně optimalizovaný engine s horším vykreslováním (tyhle dvě věci spolu asi nedělají úplně dobrotu, proto se asi přistoupilo ke kompromisu). Osobně se mi technologie líbí a pro účely hry naprosto postačí. Těžko se mi ovšem hledají efekty DX11, ale to už je dneska standard.

Hudba/Zvuk: Děkuji, pane Briane Tylere. Perfektní soundtrack v čele s titulní písní fantasticky dolaďuje atmosféru hry. Velkým hitem internetu se stala především písnička od Damiana Marleyho a Skrillexe, kterou si většina hráčů bude pamatovat do smrti (a vy jistě víte proč ;-)). To nejlepší co vycházelo z reproduktoru, pro mě ovšem byl dabing, který mi jenom potvrdil, že jestli se má vyprávět příběh v moderních hrách, hlavní hrdina musí mluvit! (HL věčnou výjimkou potvrzující pravidlo). Hlavním hrdinou to ale nekončí. Tím se ale budeme zabývat v další kapitole.

Hra: Kde začít? Hra má spousty možností, které ze začátku hltáte v neskutečném množství a máte z nich upřímnou radost. Od počátku na mě okamžitě zapůsobil systém vylepšování batohů, od kterého by se mohlo přiučit nejedno RPG. Škoda, že celkem rychle spíchnete to nejlepší a hra pak v tomto směru nemá co nabídnout. Dále tu máme radiové věže a nepřátelské tábory. Co se týče těchto dvou věcí, máte stále stejný cíl. Věže zprovoznit, tábory dobýt. Za zprovoznění věží máte v obchodech zbraně zdarma, čímž se dost omezuje potřeba vlastnit větší peněžní obnos. Tábory jsou skvělé na cvičení bojových akcí, protože později ve hře se opravdu vyplatí stealth postup z důvodu vyřazení alarmů. Škoda, že krom těžších nepřátel se od sebe tábory neliší a tak to po příchodu na druhý ostrov začne být… insanity? Dále je tu hromada sběru. Od relikvií přes bedny s cenostma po ztracené dopisy. To co mě ale bavilo nejvíc, byly zkoušky kmene Rakyat. Člověk se u nich opravdu vyblbne. Vedlejší úkoly v podobě lovu člověka či zvířete jsou už jen takovou postraní zábavou. Ok, vykašleme se na volnej svět. Máme tu hlavní story.

Příběh: Moc se mi zamlouvá příběh. Pár bohatejch rozmazlenejch blbečků, který chytí psychouš do klece během jejich dovolený. Ne, vážně příběh je na dnešní poměry odvyprávěnej dobře a já k němu nemam co vytknout. Snad až na to jak zemře Vaas i Hoyt. Tyhle „unreal voodoo shits“ mě moc nebraly. Co se týče konce tak konec, kdy Cintra zemře je určitě lepší a působivější (přesto, že ve druhé možnosti si užijete se Cintrou super sex, zase). To z čeho ale FarCry 3 těží nejvíc, jsou postavy. Hlas Michaela Mandoli coby Vaase zůstane v myslích hráčů ještě hodně dlouho. Až mě mrzelo, že neměl víc scén. Ubisoft nám ukazuje, jak by měly vypadat precizní cut-scény. Brilantní animace a různorodé charaktery s perfektním dabingem si přímo říkaly o replay na youtube.

Závěrem: FarCry 3 je pro mě asi největší překvapení roku. Má dobře (né skvěle) fungující svět s faunou i florou. Má poutavou hlavní linku. Má fantastické postavy a úžasný zvuk. Bohužel od příchodu na druhý ostrov už nemá moc co nabídnout. Silných 85%

Pro: Příběh, dabing, hudba, herní doba, Vaas a spol. ...

Proti: Později lehce stereotypní, některé herní prvky by potřebovaly doladit...

+16 +17 −1