Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Při pohledu na spoustu komentů kolem mám po delší době chuť nějaký taky vyplodit. Takže hurá na věc, než to rozpoložení bude pryč. Nechci se tu pouštět do úvahy jak moc byl či nebyl Gothic príma, spíše to pojmu jako svoje vzpomínky na hru.

Krabičku s Gothicem jsem si koupil před lety na Invexu, bývala to tehdy výborná příležitost pořídit si hry výrazně levněji než v obchodě. Konkrétně mě stál už tehdy lákavých 199Kč. Po prvním spuštění mě čekalo docela výrazné zklamání. Hra se mi po grafické stránce nelíbila, připadal mi hrozně "vyblitá" a vůbec se mi do ní nepodařilo ponořit. Po chvilce hraní putovala na polici, nedošel jsem ani do starého tábora.

Dvě stovky pro mě jako pro studenta nebyly přece jen zanedbatelné, takže jsem se po čase odhodlal k reparátu. Počáteční dojem byl opět negativní, ale statečně jsem se kousl, obrnil se výdrží a hrál dál. A pak se to najednou zlomilo. Ta hra měla atmosféru a výzvu. Mikrosvět s vlastními zákony, starostmi a možnostmi mě na nějakou dobu pohltil. Dodnes si pamatuji to natěšení, když jsem poprvé vyrazil na lov poté, co jsem ovládl všechny lovecké techniky. Nebo leknutí, když jsem v noci bez louče cestoval lesem a vběhl mezi vlky. Tma byla mezi stromy docela reálná, kolem mě se míhaly vrčící siluety útočících vlků a já vylekaně mával mečem sem a tam. Výborné!

Gothic měl samozřejmě i své slabé stránky. Nemyslím tak ani bugy či ovládání, na které jsem si docela dobře zvykl. Nejvíc mě totiž zklamala příběhová stránka hry. Zaprvé mi hra umožnila dotáhnout takřka všechny dovednosti k maximu, takže se ze mě stal mistr na všech frontách a tím pádem stěží porazitelná mašina, což v kombinaci se závěrečnou akční pasáží konci hry příliš neprospělo.

Hlavním negativem pro mě ale byl fakt, že tvůrci evidentně s některými situacemi nepočítali. Krásně to bylo znát na řevnivosti mezi starým a novým táborem. Když jsem se jako člen nových dostavil na návštěvu ke starochům, trochu jsem se s nimi nepohodl, v důsledku čehož jsem sám vyplenil celý hrad a porazil barona. Ukončil jsem tak vlastně válečný stav a s pocitem hrdiny jsem se vracel ke svým vychutnat si oslavné ódy. K mému zklamání se vůbec nic nezměnilo a vůdce tábora dál mlel o nutnosti boje s proradnými starotáborníky. Škoda toho, protože v té chvíli je kus dlouze budované atmosféry fuč.

Sečteno a podtrženo, Gothic mi se svými klady i mouchami naservíroval nadprůměrný a dlouhý herní zážitek. Důkazem budiž to, že si i po letech pamatuji konkrétní herní momenty, což se mi u mnoha her nestává.
+22
  • PC 100
Asi každý v životě narazil na hru, která v něm nějakým způsobem zanechala stopu, která jej ovlivnila, a na kterou bude za desítky let s láskou vzpomínat. Jak jste možná poznali podle mého nicku, tou mojí hrou je Gothic. Jasně, grafika je místy nefunkční, najdete tu stovky bugů a chyb, než si zvyknete na ovládání uteče několik hodin, obtížnost ze začátku dost brutální, ALE pokud tohle všechno překousnete a vydržíte, hra vás odmění naprosto fantastickým zážitkem. Svět trestanecké kolonie mě kdysi úplně pohltil, strávil jsem zde stovky hodin a nelituju ani jediné. Piranha bites tehdy vytvořili nejfunkčnější a nejatmosféričtější svět, v jakém jsem se kdy ocitl. Asi to ani nelze popsat, je to zážitek který se musí prožít, ale i tak... první procitnutí v kolonii, západ slunce nad starým táborem, setkání s Xardasem, souboj s trollem... je toho prostě spousta. Takže tak. Omlouvám se, ale prostě to muselo ven.
+37
  • PC 100
Na této hře jsem vyrůstal. Díky ní se rozvinula má fantazie a zájem o vlastní tvorbu. Hra mě tehdy zaujala jak graficky, tak příběhem i všemi možnostmi. Stejně tak je to i dnes. Sice je grafika na dnešní dobu trochu zastaralá, ale to ji neubírá na kráse. Postavy si člověk zapamatuje, jelikož je každý jedinečný. Vtipné hlášky jsou již dnes klasikou. Ve světě je propracována každou oblast, snad žádné místo není prázdné.

Pro: Atmosféra, svět, příběh

Proti: lze si vypěstovat závislost, bugy

+18 +19 −1
  • PC 100
Byl to den, kdy jsem se poprvé nefalšovaně zamiloval do RPG žánru. Den, kdy jsem zjistil, že byla stvořena hra přesně podle mých tajných představ, snů a té nejbláznivější fantazie. V ten den se zrodil kult.

Ke hře jsem se dostal vyloženě jako slepý k houslím, když mi kamarád (tenkrát ještě na vypáleném CDčku) daroval hru, která se prý nedá ovládat a je úplně k ničemu. Zrovna nebylo co hrát, tak jsem se rozhodl dát hře šanci a hned úvodní video mě naprosto pohltilo a dokonale vtrhlo do světa obklopeného tajemnou bariérou, do světa, z něhož není úniku.

Do té doby jsem s RPG hrami neměl mnoho zkušeností a už vůbec ne s RPG hrami z pohledu třetí osoby, proto bylo mé poznávání světa pomalé, o to víc jsem si to ale užíval. Už jen ten pocit, když jsem si konečně našetřil na kopáčovy kalhoty byl k nezaplacení. Celý herní svět působil neskutečně živě, tak jako se to doposud snad žádné jiné hře nepovedlo. Každá NPC postava si žila svůj vlastní život a málokterá strpěla neočekávánou návštěvu ve svém domě. To všechno tvořilo ohromnou atmosféru, která je bezpochyby největším kladem prvního dílu.

Gothic série bývá nejčastěji srovnávaná se sérií The Elder Scrolls, i když obě série nabízejí naprosto odlišný herní zážitek. Záleží tedy jen a pouze na preferencích každého hráče, ke které sérii má blíž.
Mé hráčské srdce mělo vždycky blíž ke stylu Gothicu, kdy sice působíte na malé ploše, o to propracovanější je však svět co se prozkoumávání nejrůznějších zákoutí týče. Jak je známo, svět Gothicu byl tvořen kompletně ručně, takže se nikdy nestane, že byste dorazili na místo, které je naprosté identické s místem jiným. Dále je svět plný zajímavých a dobře zapamatovatelných postav, z nichž ty nejdůležitější potkáte i v dalších dílech.

Bezejmenný hrdina je sympaťák od přírody a jeho cynický humor mi nejednou vykouzlil úsměv na rtech. V jeho kůži se postupně vypracujete z nicky na významného představitele některého ze tří možných táborů, kde každé vaše povýšení má svůj význam a okolní svět na vás pak patřičně reaguje. Hlavní příběh vás svižně provede celou hrou bez nějakých významnějších hluchých míst, nechybí zde ani nečekané dějové zvraty, jediným negativem je zde maximálně příliš lineární závěr, pořád se však jedná o herní nadprůměr.

Mnoho výčitek míří k ovládání, které snad v tom nejhorším případě může i odrazovat hráče. I já měl zezačátku problém, než jsem vůbec přišel na to, jak sebrat na zemi ležící krumpáč a následně jak že ho vlastně použít. Stačila však chvilka a na ovládání jsem si zvyknul a následoval jeden z nejlepších herních zážitků, které jsem kdy prožil.

Na svou dobu měla hra poměrně dobře vypadající grafické zpracovaní podtržené temnou, atmosférickou hudbou. Obrovským kladem je také velmi zdařile navržené prostředí, kdy se můžete volně pohybovat kde chcete, zároveň si ale musíte dávat bacha, abyste nevkročili do oblasti, kde číhá nebezpečí, které je dost pravděpodobně v daný moment neřešitelné. Postupem času jednoduše cítíte, jak se vaše postava s nově získaným vybavením a naučenými schopnostmi zlepšuje a to je také jedna z věcí, které podle mě musí každé dobré RPG obsahovat.

Gothic bude navždy stát v poli mých největších herních srdcovek, proto nemůžu jinak, než udělit absolutní hodnocení, které je v tomhle ohledu naprosto pochopitelně čistě subjektivní záležitostí.

Pro: atmosféra, RPG systém, hlavní hrdina a jeho humor, žijící a dokonale propracovaný svět, příběh

Proti: ovládání dá na začátku trochu zabrat, lineární závěr

+38 +39 −1
  • PC 100
Jako by to bylo dnes, usedám za maminčin stroj s RAMkou 128MB a procesorem nevalné frekvence značky Celeron, plný očekávání vkládám CD do mechaniky a instaluji jedno CD, posléze druhé s hlasy postav. Po cca půlhodině instalaci se konečně dostávám k prvnímu spuštění. Ocitám se v pohádkovém světě na druhé straně bariéry, příběh bezejmenného hrdiny může začít. Po úvodním rozhovoru se vydávám hledat zbraň. První boj s krysokrtem dopadá na podruhé dobře a já vítězím, radost z vítězství mi jen lehce kazí fakt, že jsem díky trhanému chodu hry spadl z mostu a zabil jsem se. Pokračuji v cestě a ocitám se na začátku něčeho velkého, i přes mizerný výkon PC a někdy až nesnesitelného trhání hry vím, že tu hru chci hrát, že se chci podívat do támhle té jeskyně, chci se dozvědět co je v tom lese napravo a zajímá mě co se asi stane když se přiblížím k těm paleolitickým monstrům. Hru jsem na té staré herce dohrál. A dohrál jsem jí nesčetněkrát potom na lepším stroji a hraji jí i dnes na svém ucházejícím železe. Pořád je to nostalgický oldschool RPG příběh s nádherným a fungujícím světem, který bych mohl hrát znovu a znovu, ale nikdy nezapomenu na první setkání.

Pro: Skvěle namluvené postavy, úžasný a rozmanitý svět, perfektně vymyšlený charakter hlavního hrdiny, parádní příběh, triumfální euforie když skolíte prvního skřeta, ještě větší euforie když sejmete trolla :-)

Proti: Nemohu, i kdyby se něco našlo, nikdy to nepřiznám

+21 +22 −1
  • PC 95
Tak jsem si říkal, že bych mohl zase napsat nějakou tu ódu. I nuže vybral jsem si dnes k psaní Gothica, protože chvalozpěvy není těžké vytvořit, protože je téměř ztělesněním herní dokonalosti.

Nebudu tu však opěvovat grafiku, protože znám dnešní hry, a říkat o Gothicu, jak má krásnou grafiku, by pro měl bylo velmi nepřirozené a musel bych to ze sebe mačkat. Avšak co musím z grafického zpracování vychválit je to, že speciální dějové NPC mají ulně jiný xichty než ty joudové co jsou v táborech jen tak jako výplň prostoru, to se designerům velmi povedlo, a osobně nechápu, proč to u některých her není ještě dnes. (Například u Skyrimu z roku 2011, kde vrchní nord má stejnej xicht jak nekňubák u stájí, jenom s jinejma vlasama a fešným knírem)

Příběh byl pro mě vcelku srdcovku, vlastně Gothic byl mým prvním RPG vůbec, a právě protože hra člověka chytla a nepustila, jsem se do ní zakousl a už jsem se nespokojil s žádným, méňe zábavným RPG. Zajištěno to bylo tím, že začátek příběhu se odehrává na vcelku malém území a nemusíte tedy běhat přes nějakej velkej svět, aby jste se dozvěděli, že jdete stejně špatně. Díky kapitolám má hra spád a to se cení.

Upřímně, lidi co nadávají na soubojový systém a ovládání jsou imbecilové, prtože u hry nevydrželi déle než dvě hodiny a ovládání si neosvojili. Je vcelku promyšlený, a prsty se vůbec nepletou.

Akorátní, ne obrovský, ale přesto dostatečně velký svět je přímo nabitý aktivitami. Od vedlejších questů až po prosté zabíjení nestvůr.

Gothic je opravdu super smažba, i když souboje se stávají postupem času trochu nudné, ale to nám před tímto odstavcem zmíněné výhody bohatě vykompenzují.

Pro: příběh, akorátní svět, spousta aktivit, ovládání, Je toho dost, takže si přečtěte koment, jestli jste ho nečetli.

Proti: časem stereotypní a unavující souboje

+13 +16 −3
  • PC 100
Na Gothicu se mi moc líbí uzavřený (přesto dostatečně velký) svět, výborný příběh, herní vyváženost, krásné prostředí kolonie a jejích tajemných zákoutí, všechny tři tábory, obtížnost, ... Zkrátka všechno :-)

Ano, ovládání je zprvu možná trochu krkolomné, ale zvyknout se nechá na ledasco a po pár chvílích hraní už to člověku ani nepřijde a vlastně zjistí, že všechno se ovládá logicky a má to svůj smysl. A není k tomu potřeba o nic víc než pár základních tlačítek a myš.

Stejně tak obtížnost je (hlavně pro nováčky v žánru) trochu krvavá, ale díky ní je hra opravdu výzva. Nikdo vás nevede za ručičku, člověk si musí všechno vyzkoušet hezky sám na vlastní kůži. A to často doslova, když třeba jako neználek naběhne hned z kraje do lesa, kde ho rozcupuje v "lepším" případě krvavá moucha, v tom horším pak stínová šelma, přičemž se hráč po jejím zahlédnutí nejprve orosí hrůzou. A právě tohle se dnes ve hrách moc nevidí, bohužel.

V kmoentáři nelze opomenout ani vedlejší postavy. Přestože většinu z nich si člověk nezapamatuje, najde se i pár těch důležitějších, které mu naopak velmi přirostou k srdci a bude se těšit na každé další setkání s nimi. Kdo by mohl zapomenout třeba na Diega?

Pro: herní svět a mechanismy, atmosféra, hudba, (ve své době) grafika

Proti: nic zásadního

+25
  • PC 100
Hrát tuto hru poprvé je jako poprvé pít tonic. Je stejně hořká a ze začátku moc nezaujme, ale když si člověk dá ten čas a vydrží, tak mu tato hra zachutná jako málo která.

Ovšem začátky nejsou vůbec slavné. To, že se objevíte s holým zadkem v trestanecké kolonii, je opravdu špatná zpráva. Na každém rohu je někdo, kdo vás chce obrat, nebo něco co vás chce sežrat. No a v táborech vás buďto nechtějí, nebo po vás zase chtějí peníze za ochranu a vy v tom všem sníte o tom, že kopáčské kalhoty s obranou 10, by se vám šikly.

Opravdu nejlepší stránkou této hry, je její svět. Není pravda největší, bariera ho limituje vcelku dost, ale paradoxně nabízí tolik míst kam se dostanete až v pozdějších fázích hry. Je to otom, že kolonie je prostě nebezpečná. Náhodou slezete z vyznačené cesty a už si na vás pochutnává chňapavec. Ale vzhledem k již zmíněné velikosti, průběžně projdete celou kolonií.

Ktomu všemu musíte řešit vztahy a rozpory mezi frakcemi vně kolonie a pendlujete na ostří nože sem a tam (a vduchu se modlíte za to, až budete schopni dát někomu do čumáku.

Gothic má specifícké, avšak výborné ovládání. Hráč si za zkušenostní body může zvyšovat statistiky, avšak tady si je nezvyšuje sám, nýbrž musí nalézt nějakého učitele, který ho danou schopnost naučí, často proto musí splňovat různé podmínky. Hra se tak stává náročnější a hráč si musí promýšlet do čeho hodlá investovat.

Hru můžete projet za bojovníka, či za mága. Tato volba je v určité části hry nabídnuta a není od věci si vyzkoušet oboje.

Další výbornou stránkou hry je příběh. Ze začátku spíš poznáváte historii kolonie, osudy lidí vní atd. Avšak po chvíli se rozjede kolotoč nových zápletek a Vy zného jen tak neseskočíte,
Čas od času člověk narazí na staré listiny a deníky, které tak umocňují zážitek. Celý svět tak působí velice realně

Nejlepší bývá, když si člověk říká, jestli si to má zkrátit přes les. Anebo jestli má v noci vůbec lézt z tábora ven. Nebezpečí a atmosféra jsou prostě taková, že si to dvakrát rozmyslíte.

Gothic je zkrátka výborná herní legenda, se skvělou hratelností a originálním pojetím. Nabízí svět, který se jen tak nevidí a stojí zato se do něj vrátit, více než jednou. A znovu si ten zážitek užít. 100%

Pro: vše

Proti: nic

+39
  • PC 100
Ještě teď si živě vzpomínám, jak jsem poprvé zapnul Gothic. Ta atmosféra mě chytla už od začátku. Atmosféra světa na který z úvodní skály civíte, a do kterého se taky v plném rozsahu podíváte. Svět to není velký, ale alespoň netrávíte zbytečně moc času, že byste museli prohledávat každé zákoutí stejného generického prostředí. Tady má každá skála, les, palouk či močál svůj smysl. Každá NPC je unikátní se svou povahou. Každý klan funguje a všechny mezi sebou řeší problém, čímž se vyvíjí. Svět Gothicu je propracovaný do detailu.

Ze začátku mi sice trošičku vadil komplikovanější soubojový systém. Po jeho zvládnutí jsem ale na něj nedal dopustit. Řekl bych, že na složitější bojové komba ke konci je naprosto ideální. Grafika byla naprostá paráda. Ve své době sice na HW náročná, ale ty efekty vypadaly dobře i po nějakém tom roce. Samozřejmě je tu i skvělé ozvučení a hudba.

RPG systém. Naprosto unikátní. Vy sami nic nerozdělujete. Atributy a schopnosti se učíte od učitelů, které nacházíte během hry. Ze začátku mě i dost bavila obtížnost, která byla nastavena docela vysoko, tudíž jste se museli pečlivě rozmýšlet na co máte, a kam můžete strčit nos. Baví mě takovéhle postupné dobývání světa. Odpadá tím stereotyp snadného prosekávání, jakým trpěl pozdější třetí díl.

Ale, co je pro mě nejdůležitější. Příběh se vyvedl. Hnal mě hrou. Tak rychle, že byl najednou konec. Zdálo se mi, že je to krátké. Nebylo, protože hra má slušnou délku. Proseděl jsem u ní spoustu hodin a vnímal skvělý pocit z hraní. Ani závěrečný lineární postup mi nevadil. Díky němu to alespoň krásně gradovalo.

Prostě srdcovka.

Pro: amosferický svět Gothicu, příběh, boje, obtížnost atd. atd..

Proti: že jsem se ke dvojce dostal až po dlouhé době

+50
  • PC 100
No co k tomu dodat toto RPG jsem dohrál poprvé v roce 2002 a poté několikrát za sebou, což mluví za vše. Na svou dobu ( a vlastně i teď) skvělá atmosféra. Příběh také suprový. Skvěle nastavená počáteční obtížnost (nic není zadarmo!). Tato hra mě prostě uchvátila a rád si jí zahraju i dnes, a proto sem přidávám toto hodnocení a komentář, neboť jsem jí opět po delší době dohrál... Toto dílo prostě patří mezi skvost RPG hříček a všem mohu pouze doporučit!

Pro: atmosféra, příběh, postava, doba hraní, obtížnost a mnoho dalšího

Proti: možná jen ovládání

+1 +5 −4
  • PC 95
Srdcovka. Lepší příběh než jakákoli knížka kterou jsem v životě četl. Grafika slabší ,ale nesmíme zapomínat že to vyšlo v roce 2001. Rozhodně kult. Líbí se mi že nemusím volit postavu, že nemusím rozvíjet schopnosti postavy (samozřejmě kromě těch schopností jako zacházení se zbraněma, ty jsou jen na dvou úrovních což je supr).
V pohodě sundá ty opičáky z neúspěšnou a velmi, velmi trapnou sérií TES (Skyrim jsem eště nehrál). Díky tomu, že je hrdina předvolen ho můžeme vidět i ve videích a to dodává sílu příběhu.
Rozhodně nejlepší hra (vlastně se dělí o místo s dvojkou této série) jakou jsem kdy hrál.

Pro: Parádní příběh, postavy jakoby měly duši a srdce, stupňující se napětí a atmosféra.

+7 +20 −13
  • PC 90
A je to tu! Přinesu si domů Level a vidím plnou hru Gothic, proč bych to nezkusil?? Dámy a pánové, nadělal jsem si do kalhot z toho jaká je to pecka! Super příběh, super hratelnost, super hrdina beze jména :-). Štve vás někdo? Není problém, kohokoliv kromě příběhově moc důležitých postav, můžete sejmout nebo následně zabít. Musíte mít ale svaly! Svaly? Ano! Je to přece RPG, a tam si rozdělujete body do čeho právě potřebujem. Postavy ve hře jsem si zamiloval, Diego, Gorn, Laster, Lee, Milten, tyto postavy vás budou doprovázet celym příběhem od 1 až po 3 :-). Gothic je hra, jedna z nejlepších ve svém žánru, kdo zkusil a dohrál ví o čem mluvím. Nebudu psát ságo dlouhé komentáře, každý kdo hrál ví o čem je řeč, kdo nehral a čte si to.... no tak šup, rychle si to zahrát! Jste li totiž hráči, toto vám nesmí utéct!!!

Pro: Grafika, příběh, příroda, zrůdy a ruzné zvířata, "reálnost" hry, zkrátka jedna z nejlepších v tomto žánru.

Proti: Téměř nic, snad jen, škoda že nejsou koně, ale v tomto díle to je stejně jedno :))

+16 +18 −2
  • PC 85
Po mojom maratóne hier od Piranha v posledných týždňoch (Risen 2 - Risen 1 - Gothic 3) prišiel rad aj na zopakovanie Gothic 1, kedže hru som hral naposledy pred 10 rokmi kedy vyšla. Moje obavy pri spomienke na krkolomný combat a ovládanie sa naplnili len z časti.

Koho by napadlo, že už v roku 2001 bude Piranha tak vizionárska, že celé ovládanie nadesignuje pre gamepad -- a koho by zároveň napadlo, že gamepad sa nebude dať použiť. Celé sa to defaultne ovláda absurdnou kombináciou ctrl altu a smerovými šípkami. Naštastie rekonfigurácia a čarovanie s .ini súborom nakoniec umožnilo celkom prijateľné ovládanie myškou.

Tak ako v neskorších hrách od Piranhy, combat je nekompromisný. Ak na začiatku mierne odbočíte tak vás každý mob sundá na jednu ranu. Hráč, ktorý potrebuje vidieť svoju postavu robiť saltá, kotrmelce a batmanovské kombá po dvoch-troch left clickoch (ehm Witcher) si tu na svoje rozhodne nepríde. Naučiť sa a vycítiť rytmus pri útočení vyžaduje značnú dávku trpezlivosti a pevných nervov (a desiatky loadingov). To čo ale súboj v Gothicu odlišuje od iných RPG je fakt, že vylepšovanie bojových skillov sa neprejavuje v Gothicu len číselne -- každý nový tier je cítiť ladnejšími pohybmi postavy a novými "kombami".

Príbehovo je to zrejme najkonzistentnejšia a najlogickejšia hra od Piranhy. Kvalita dialógov je v mojich očiach o dve triedy evolučne nad Bioware či Bethesdou. Každý z troch kempov má vlastné čaro, postavy majú denný a nočný cyklus, neustále niečo robia, strážia svoje veci ak vniknete do ich chatrče, navzájom sa bavia rozoberajú detaily o deji, a tak všetky kempy pôsobia nesmierne živo. Toto bola hlavná revolúcia Gothicu 1 a prínos Gothicu 1 pre RPG žáner. Toto sme do roku 2001 nepoznali.

To čo mám však najradšej na hrách od Piranhy je design sveta. Pomocou pokus-omyl je treba zistiť čo si už môžete dovoliť a čo nie. Pocit zlepšovania postavy versus svet je tu absolútny. Tu neexistuje niečo ako level scale, a tak každý nový level cítite ako sa vaša postava zlepšuje. Zo začiatku vás zabije 98% monštier na mape na jednu ranu, no na konci je to presne opačne. Toto považujem v RPG za dôležité, preto hrám RPG a preto radím hry od Piranhy k najlepším a som im ochotný odpustiť množstvo drobných chýb.
+35 +37 −2
  • PC 100
S touto hrou jsem vyrůstal, bylo to moje první RPG a nikdy nebudu litovat toho, že jsem se z počátku tolik trápil s tím, abych se naučil složitější ovládání, než na jaké jsem byl do té doby u her zvyklí.

Už při začátku, když vás hodili do kolonie a vy se musíte postarat sami o sebe, jsem se ocitl v úplně neznámích vodách, do té doby jsem hrál povětšinou akčnější FPSka nebo RTS. Levelování, učení se různých schopností, výroba zbraní či už dokonce samotná volba toho, zda-li budu chrlit z rukou ohnivé koule nebo máchat s mečem mně naprosto uchvátilo.

Žádné složité rozdělování dovedností jako je tomu u série TES, žádné plnění nezpočet postranních úkolů, žádné bloudění po mapě a i tak vám hra zabere pěkných pár desítek hodin.

Nejvíce se mi však vryla do paměti atmosféra... Atmosféra, kterou u mne nedokáže vytvořit žádná jiná hra. Soundtrack, ponurý svět zmítaný válkou a intrikami, které rozdělili ty, kteří by měli držet při sobě. Jedinečný příběh ve kterém nastupujete vy jako bezejmenný hrdina, aby jste odvrátil zkázu lidstva a nastolil mír, právě to je na této hře tak uchvacující.

Hru jsem osobně dohrál už snad 20x a pokud bych na ni dostal jen náznakem znovu chuť, neváhal bych ji nainstalovat po dvacátéprvní.

100%, ať hledám jak hledám, nenacházím nic, co by ji mělo toto hodnocení srážet, za mně jasných 100%.

Pro: Příběh, grafika, soundtrack, atmosféra, bezejmenný hrdina a jeho parta přátel.

Proti: ----------

+25 +30 −5
  • PC 90
Gothic je vlastně takový opak série The Elder Scrolls. Neklade velký důraz na statistiky hlavního hrdiny a rozlehlost herního světa a ani zdaleka nemá takové množství vedlejších úkolů.

Zatímco však TES nabízí obrovské území bez nápadu a desítky až stovky stále stejných dungeonů, Gothic se odehrává na mnohem menším, ale o to detailněji zpracovaném prostoru. Všechna místa jsou ručně dělaná, žádný copy/paste design se nekoná a téměř na každém metru máte co zkoumat. A přitom je herní svět velmi živý a uvěřitelný a skvěle funguje. Sympatické je, že se po kolonii od začátku můžete potulovat jak se vám zlíbí, a jediné, co vám brání v přístupu do některých míst jsou příliš silní nepřátelé, kteří vás rozmáznou jednou ranou. Hráče to tak motivuje k dalšímu postupu hrou a zlepšování postavy. Zatímco na začátku pro bezejmenného hrdinu představuje i obyčejný vlk nepřekonatelnou překážku, v pozdějších fázích je smečka deseti takových vlků jen příjemnou ranní rozcvičkou.

Silnou stránkou hry je také tíživá atmosféra trestanecké těžební kolonie, kterou ještě umocňuje dobrá hudba a také zvuky. Hlavní dějová linie je lineární. Na začátku se sice můžete přidat k jednomu ze tří táborů, ale bez ohledu na to, který si zvolíte, jsou z drtivé většiny další úkoly stejné. Příběh je poměrně zajímavý a drží hráče v napětí až dokonce. Navíc se na rozdíl od mnoha jiných RPGéček drží při zemi. Vaším cílem není záchrana celého světa, snažíte se jen odstranit magickou bariéru a osvobodit tak sebe a ostatní členy kolonie.

Dojem ze hry vám můžou zkazit bugy. Kvůli jednomu mi například zmizel quest a nemohl jsem se tak přidat k jednomu z táborů. Také UI spolubojovníků není perfektní. Parťáci se občas zaseknou o nějakou překážku, nebo nejsou schopni přejít most. Naštěstí většinu úkolů plníte sami. Defaultní ovládáni není zrovna ideální a musel jsem si klávesy přenastavit.

Přes několik chyb je však Gothic výbornou a nebezpečně návykovou hrou, na jejímž základě pak vznikl ještě lepší druhý díl.

Pro: Živý svět, atmosféra, příběh, dialogy

Proti: pár bugů, UI

+65 +67 −2
  • PC 40
Gothic, jedna velká bublina která splaskla, ale i po tom splasknutí zůstal jeden velmi originální prvek a to je AI postav a jejich reakce, chránili svůj majetek, stráže města a pokud tam člověk tahal potvory stráže se naštvali a pak hráče za to zabili, pokud tam tahal příliš silné potvory, stráže utíkali co jim síly stačily :D
ale to je tak asi všechno, hezká grafika ano, děj jakžtakž záplata, protože ukoly typu poslíček aneb kurva pro všechny, které jsou ještě tak nudné a frustrující, když člověk běhá sem a tam, nelze nazvat jinak než záplatou. Soubojový systém naprostá tragédie a trapnost nad trapnost.

Pro: umělá inteligence postav, grafika

Proti: soubojový systém, dějová linie

-34 +5 −39
  • PC 90
Pokud překonáte kritickou hodinu, seznámíte se plně s ovládáním a přistoupíte na daná pravidla tohoto světa, máte vyhráno. V tento moment už je jasné, že vás čeká dlouhotrvající zábava v podobě objevování všemožných zákoutí bariéry, sběru bylin či jen prcháním před v daný moment soupeři nad vaše síly. A v tom je právě to skryté kouzlo celé série, o několik hodin se můžete vrátit na místo činu, a skoncovat to tentokrát s výsledkem prospěšným pro vás. O tom, že Gothic je jedním z nejlepších trojrozměrných role-playing her není žádných pochyb. Obzvláště pro evropské hráče, kteří budou mít blíže k reáliím a zdejší, temné až středověké atmosféře, kde nic není zadarmo a smrt číhá na každém rohu.

Pro: výborné vybalancování světa, design, pohlcující atmosféra

Proti: ovládání, inventář

+51 +53 −2
  • PC 100
Vzpomínám si, když jsem před několika lety začal hrát Gothic. Nejdřív jsem strašně nadával, hlavně na ovládání, ale hře jsem dal šanci a dobře jsem udělal. Později mě hra vtáhla natolik, že jsem u ní proseděl celou noc a uvědomil si to až když začalo svítat. Atmosféra trestanecké kolonie je úžasná, všechny tři tábory jsou skvělé a díky tomu hra nabízí i velkou míru znovuhratelnosti za jiné tábory, s jiným zaměřením postavy. Příběh se z počátku rozbíhá pozvolna, aby na konci krásně vygradoval v epické finále. Velkým plusem je, že během hraní hrdina potká spoustu přátel, ke kterým si vybudujete nějaký vztah a nejsou pouhým zadavatalem nějakého úkolu. Herní svět není ohraničen žádnými barierámi (jak tomu bývá u dnešních "moderních" rpg), ale jen tak si pobíhat kolem taky moc nejde, protože nepřátelé jsou na vás z počátku příliš silní. Pro mě osobně nejelpší rpg (spolu s Gothic 2), jaké jsem kdy hrál.

Pro: úžasný příběh, skvělá atmosféra, parádní svět

Proti: nic

+24 +26 −2
  • PC 95
Dle mého názoru nejlepší rize akční freeformové RPG. Řeknu vám že akční RPG, s tak parádním příběhem a atmosférou sem nikdy neviděl. O téhle hře se dá říct že vám nedá nic zadarmo, na začátku si nebudete vybírat žádné povolání, hra vám nebude ukazovat žádnou orientační šipku, nedá vám ani mapu, ale něco vám na oplátku nabídne a to komplikované ovládání které si společně s celou hrou budete muset zkrotit. Tahle hra je občas i fakt hard core, napřiklad, ze začátku si jen můžete nechat zdát, že dáte 2 potvoráky zároveň. Tuhle hru doporučuju všem RPG Hráčům, tohle je opravdu klenot mezi 3D RPG.

Pro: !!ATMOSFÉRA!!. Příběh, charaktery, arzenál zbraní, kouzel, 3 unikátní tábory.

Proti: Problémy s ovládáním.

+17 +20 −3
  • PC 100
Gothic bylo mé první RPG, které jsem kdy zkusil. Možná právě proto jsem si ho tak oblíbil. A možná taky ne, protože jsem ho opravdicky dohrál až dnes...

Hráč začíná tradičně jako slaboch s prázdnými kapsami. V případě Gothica navíc uvěznený uvnitř magické bariéry, ze které není návratu. Hrdinovy situace okamžitě využijí zdejší trestanci a málem z hrdiny vymlátí duši nebýt strážného Diega, jenž mu zachrání krk. Dá pár rad do začátku a "Good luck". Od teď jedete na vlastní pěst. Svět kolonie je drsný a temný, většina z místních moc dobrých úmyslů nemá a tak si musíte dávat sakra bacha, komu se postavíte do cesty. Kolonie je sice nevelké území, ale zato kypí životem a originálními lokacemi. Pod bariérou se nachází tři hlavní guildy v podobě tří táborů: Old Camp, New Camp a Sect Camp, mezi kterými bude hlavní postava v rámci příběhu velice často pendlovat. Tábory nejenže poskytují relativně bezpečný úkryt, ale také zde naleznete důležité učitele. Bezejmenný hrdina se totiž neučí skilly sám, ale musí se nechat cvičit od důležitých NPC a to často za velice tučný finanční obnos. Takhle parádní pocit z vylepšování postavy jiná RPG neumí.

Celý svět je od začátku přístupný celý až na pár míst, ke kterým se musíte postupně dopracovat. Hrdina totiž nemůže vlézt hnedka do každé jeskyně, vpravdě zpočátku bude mít strach vůbec sejít z cesty. I setkání s přerostlou krysou může být zpočátku pro hrdinu smrtící. Tím se snažím říct, že hra je temná, drsná a hráče rozhodně nevede za ručičku. Dialogy jsou sice dost strohé, ale to vůbec nevadí. Jsou chytlavě napsané a hráč okamžitě odhadne charakter jednotlivých postav.

Vytkl bych blbé defaultní ovládání nastavené na šipky, které ale v nastavení stačí jednoduše přehodit na alternativní (WASD). Ovládání jako takové se sice může jevit jako chaotické (hra nemá tutoriál), ale po chvilce zjistíte, že je vlastně hodně logické a rychle přejde do krve. Soubojový systém je vyloženě parádní a nevzpomínám si na RPG hru, která by měla souboje zábavnější a rozmanitější.

Co se týče grafiky, tam není co vytknout. Hra sice nedisponuje moderními efekty, ale to vynahrazuje svojí temnou stylizací a výtvarnou stránkou. Jediné, co působí zastarale a fakt hnusně jsou podivné placky nahrazující les z větší dálky - tehdy asi z důvodu optimalizace. Krom toho se hra nevyhla bugům. Je vidět, že byl Gothic vydán předčasně a obsahuje řádku celkem zbytečných bugů v leveldesignu - špatně postavené žebříky, nedodělaný quest (viz. tábor vedle trollího kaňónů). Ale to jsou veskrze jen drobnosti, které výsledný dojem jen stěží ovlivní.

Tak jako tak je ale Gothic špičkové RPG, které by byl hřích minout a pro mě je to ideální ukázka toho, jak by RPG hra měla vypadat.

Pro: promakaný soubojový systém, vizuál, design kolonie, mytologie Spáče a atmosférická magická bariéra, úžasná hudba

Proti: bugy a časté padání hry

+27