Asi budu jeden z mála, který se hned pustil do ruské kampaně a hru za Rusko třikrát dohrál (na všechny tři obtížnosti), než jsem vůbec spustil kampaň americkou. A musím říct, že mě asi bavila víc. Američani mají asi lepší, vtipnější a zapamatovatelnější postavy, ruská kampaň však působí více dynamicky, a máte větší pocit, že něco budujete a účastníte se války. Je pravda, že Original War je na poměry strategií značně znovuhratelná, protože hráč dělá v průběhu misí spoustu rozhodnutí, která mění hratelnost i jisté nuance v dalších misích. Některé postavy tak reagují jinak, dochází k jiným nascriptovaným událostem atd.
Samotný koncept Original War je poměrně jednoduchý, ale chytlavý. V každé misi máte jen omezený počet postav, které mohou měnit své povolání (voják bojuje, mechanik staví a řídí vozidla, dělník staví a opravuje budovy a vědec zkoumá technologie a léčí zraněné postavy), ve kterých se zlepšují, mise jsou různorodé, v každé máte za úkol něco jiného a bohužel bývají často časově omezené, což mi přijde jako největší slabina hry. Obzvláště pro defenzivního hráče strategií, jakým já jsem.
Vlastně nevím, co o Original War psát, přijde mi, že ji musí znát každý a to je zbytečné psát, jak se hra hraje. Pokud ji někdo nezná, stěží to tady bude číst. Original War je pro mě, jako i pro spoustu hráčů velkou nostalgií a vzpomínkou, že člověk mohl v roce 2001 hrát něco takhle kvalitního a česky. Je velká škoda, že hra nedosáhla výraznějšího zahraničního úspěchu, protože určitě každý z nás si posteskl, že by byla potřeba oficiální arabská kampaň, skirmish nebo regulérní druhý díl. To je velká škoda, i když díky moderům a stále aktivní hráčské základně je Original War dost hraná i dnes.
Pro: Příběh, dabing, hratelnost, originalita
Proti: Časově omezení mise, chybí skirmish, chybí arabská kampaň