Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Před několika lety dostal jeden můj známý videohru. Dotyčný mi hru popsal jako vynikající herní zážitek, ve které máte zbraň, s kterou můžete střílet barevné dveře a následně jimi procházíte. Fádní popis zapříčinil to, že jsem o hru ztratil veškerý zájem. Po pár týdnech jsem se dozvěděl, že známý má se hrou nějaké problémy; hra údajně nešla spustit. Po pár letech jsem se ke hře dostal já, když jsem u známého na jeho půdě našel zaprášenou krabici s harampádím. Uvnitř krabice jsem našel řadu nepotřebných věcí, ale jedna z nich upoutala mou pozornost. Na dně krabice leželo DVD s názvem Portal 2 . Ihned jsem si vybavil potíže, které můj známý s hrou měl. Bez jeho souhlasu jsem si hru přivlastnil, zabalil do baťůžku a doufal, že si mého zlodějského kousku nevšimne. Dodnes jsem šťastným vlastníkem této skvělé hry, kterou za ta léta nikdo nepostrádá.

Již podruhé se s naší věrnou portal gunou vrhneme do opuštěné a rozpadající se Aperture Science. Společnost nám opět dělá vraždící megera GlaDos a nově i ukecaný prcek Wheatley, který nás svou upovídaností a otravností provází po celou hru.

Portal 2 je v mnoha ohledech lepší a dokonalejší než jeho předchůdce. Logické úlohy jsou propracovanější a rozhodně se s vámi nemazlí. Oproti prvnímu dílu nepředstavují úkoly nudný stereotyp, který v první hře svou triviálností nudil; jednotlivé místnosti jste dokázali projít i se zavřenýma očima. Druhý díl od vás vyžaduje to, abyste u jednotlivých úloh přemýšleli. Čím více se přibližujete ke konci, tím jsou jednotlivé místnosti náročnější. Dle mého názoru je pro lepší zážitek dohrát první díl, kde se začátečníci seznámí se základními herními mechanikami série Portal. Třešničkou na dortu jsou co-op mise. Pokud máte někoho, s kým kooperativní mise hrát, rozhodně neváhejte a dejte jim šanci. Váš herní zážitek budou střídat hlášky typu: „Co to děláš? Proč to děláš takhle? To nedělej! Blbče, střel to támhle!“ Zkrátka příjemný herní zážitek pro celou rodinu.

Hra střídá prvky humoru a tragédie. Oba prvky jsou perfektně vybalancované. Možná až moc perfektně vybalancované. Místy mi trošku vadilo, že kvůli humoru jsou atmosféra a děj zlehčovány. Příběh hry je opět takový… nijaký; autoři hry nestaví děj do popředí. Portal 2 je v podstatě tragikomedií, která si ze sebe dělá srandu. Příval humoru ubírá na vážnosti celé situace. Hra postrádá tajemnou atmosféru a pocit izolace, které převládaly v prvním díle. Ve druhém díle k vám neustále někdo promlouvá, takže se necítíte úplně osamocení. Nejhorší část hry je pro mě podzemní část Aperture Science. Audiozáznamy Cavea Johnsona byly slastí pro uši, ale samotné prostředí a úkoly pro mě představovali peklo. Podzemní část ve mne ale vyvolala ten pocit strachu a izolace, který jsem poznal v prvním díle. Podzemí překypuje energií, která ve vás vyvolává pocity zoufalství a klaustrofobie. Škoda, že tyto pocity se nacházejí jen v této části hry.

Portal 2 je jedno z mála herních pokračování, které předčilo první díl. Kooperativní mise, vylepšené logické úlohy, minulost Aperture Science a slovní válka mezi GlaDos a Wheatleym jsou výborným zpestřením hry.

Pro: vylepšené logické úlohy, kooperativní mise, humorné dialogy, excelentní dabing postav, příběh a minulost Aperture Science, 'Want You Gone' song

Proti: humor zlehčuje děj hry, atmosféra hry není děsivá jako v prvním díle

+15
  • PC 80
Beru celkem za samozřejmost, že k Portalu 2 už se člověk dostane až po dohrání Portalu 1 a z toho pohledu už nebudu hodnotit vynikající a zábavný prvek teleportu, který je hlavní devizou. Portal 2 toho mohl hodně zkazit nebo naopak jít pohodlnou cestou a nabídnout více téhož. To se nestalo, dvojka má rozsáhlejší, rozmanitější a dynamičtější úrovně, méně sterilní prostředí a komplikovanější příběh. A hlavně nové prvky umožňující další kombinace. Různé druhy gelů a silových polí přináší pro hráče další možnosti, jak využít prostředí. Zábavu nepřináší jen řešení hádanek, často jsem si jen tak blbnul a hrál si, vědom si toho, že mě to v řešení nikam dál neposune. Obtížnost je tak akorát, někdy se zaseknete, ale potom si rvete hlavu jak to, že vám to tak dlouho trvalo. Takže dvojka opravdu přináší vlastní nové kvality. Ale upřímně, nakonec mě pořád nejvíce bavily ty pasáže uzavřených místností s klasickým puzzle. Ty příběhové pasáže a takové Dishonored hledání cesty dál delšími úrovněmi mě bavily méně. Proto i chápu nenadšené komentáře.

Objektivním negativem jsou častá a docela neúměrně dlouhá nahrávání.

Pro: dabing, humor, nové prvky

Proti: delší putovací pasáže, dlouhé nahrávání úrovní

+21
  • PC 80
Musím přiznat, že jsem od hry takového věhlasu čekal přeci jen o trošičku více, ale i tak jsem se při procházení výzkumným střediskem a řešení jednotlivých hádanek skvěle bavil. Líbilo se mi, jak každá další úroven přínáší nějaký nový prvek - turrety, lasery, gely, silová pole atd. nebo třeba obrovské šachty, ve kterých jsem měl často větší problém zjistit, kam se mám dostat, než jak se tam dostat. Ovládání je příjemně jednoduché a hráč si pohodlně vystačí s 6 tlačítky a myší. Grafika i celkový design jsou rovněž super.
Co mě ale mrzelo bylo to, že tvůrci nedali této hře nějaký silnější příběh, který by z Portalu 2 udělal něco více než "jen" povedenou logickou hru. To samé se dá bohužel říct i o protagonistce Chell, která nemluví, nemá žádnou osobnost a v průběhu hry se ani nedozvíme nic o její minulosti nebo o tom, jak se dostala do výzkumného střediska, ze kterého utíká. Samozřejmě GLaDOS a Wheatley jsou místy zábavní, ale kdyby tvůrci vynaložily úsilí, které museli věnovat vymýšlení vtipných průpovídek, spíše na vymyšlení propracovanějšího příběhu a hlavní postavy, byl bych osobně radši.
Trochu mě taky zklamalo, že Valve více nepřitlačili na obtížnost jednotlivých puzzlů. Takhle je vidět, že Portal 2 má být prostě mainstreamová hra pro co nejširší spektrum hráčů, což není nic špatného, ale zároveň pak logicky nepředstavuje (s výjimkou jedné nebo dvou místností) skutečnou intelektuální výzvu.
Jinak bych ale Portal 2 určitě doporučil, protože i když to není hra nijak extrémně náročná a má jen minimální příběh, je to hra opravdu zábavná.
+16
  • PC 90
Portal 2 samotny me bavil naramne. Obcas mi prisel trochu dlouhy, avsak jako fanousek jednicky jsem si ho uzil. Hadanky jsou opet zajimave, fyzikalni a osvezene o nove prvky.

Avsak co bylo nevidane vtipne byl Coop v Portal 2. Pravda, nejprve jsme netusili, ze lze celkem normalne komunikovat skrz mikrofon a tedy byla hra o dost zajimavejsi nebot jsme si mohli jen naznacovat (neco jako the Journey) a odhadovat, co ten druhy mysli. Kdyz oba pochopili reseni tak nasledovalo zbesile poskakovani radosti, ktere obcas skoncilo tragikomickym padem jednoho z nas a nutnosti uroven zkusit znova, ale vazneji. Do tohoto "hraci generovaneho" humoru vstupuje jeste samozrejme klasicky Portal humor, hlaskami ve stylu, ze jeden z vas je vyborny, ale ten druhy je nula, ktera jen zdrzuje genia. Samozrejme bez upresneni, ktery z vas :D

Pro: hadanky, coop mod

+12
  • PC 100
Portál rozhodně patří mezi mé nejoblíbenější herní série. Když jsem si jí teď znovu zahrála, padají mě jen samá pozitiva. Možná, je to tím, že už se nezasekávám u řešení místností :)
Portál prostě zbožňuju. Je to jedna z mála her, které bych mohla hrát pořád dokola, a nikdy mě nepřestane bavit. Všechny „postavy“ jsou neskutečně zábavné. GLaDOS, Wheatley (ten trochu otravný, ale neva), Cave Johnson i Carolin. A nesmím zapomenout na ostatní poškozená jádra a turrety.
Absolutně perfektní práci odvedla Ellen McLainová, která propůjčila svůj hlas nejen GLaDOS, ale i turretám a Carolin. Miluju hlášky turret a i bezelstné nadšení Carolin, ale GLaDOS je nejlepší, prostě mistrovské dílo. Samozřejmě všechny hlášky musely být dobře napsány, aby byly tak zábavné, ale Ellen je vynáší na vrchol.
V první části hry mě bavilo schválně nedělat, co po mě Wheatley chce a poslouchat jeho komentáře. Samozřejmě se začaly po chvilce opakovat. Někdy byly připraveny tak 2, ale většinou o něco více. Nebo naopak mě občas bavilo udělat, co mi GLaDOS a Wheatley řekli a poslouchat jejich komentáře na to. I když to většinou znamenalo mojí smrt.
Těžko se nyní vyjadřovat k obtížnosti místností. Hru jsem hrála už mnohokrát a většinou jsem teď prošla bez problémů. Zasekla jsem se jen párkrát, kdy jsem si řešení nepamatovala, a nebylo pro mě zjevné. Pak jsem se musela trošku zamyslet, ale nijak to nebolelo :)
Příběh je super. Hlavně mě bavilo objevování historie společnosti Aperture Science, Cava Johnsona, atd. Samozřejmě není vše představeno přímo a detaily v prostředí také odhalí mnoho. Ve hře je i pár dojemných chvilek. Mě osobně bylo nejvíce líto turrety, kterou jsem musela nechat před dveřmi, které by jí zničily. Chtěla jsem si svojí novou „jinou“ kamarádku vzít sebou. Naopak Wheatleyho mi úplně líto nebylo. Možná jen trochu.
Vzhled hry už samozřejmě dnešního hráče nenadchne. Přeci jen roky letí a dnešní hry s dech beroucí grafikou jsou někde jinde. Mě to ale nevadí. Nekonečné prostory Aperture laboratoří, jsou bezesporu působivé.
Já nejraději hraji příběhovou část hry za Chell, ale určitě stojí za zmínku i možnost hrát ve dvou a hráči vytvořené místnosti.
Portál 2 mohu všem jen doporučit, ale určitě si nejdříve zahrajte první díl.

Pro: Příběh, puzzle, dabing, písnička na konci

+19
  • PC 100
Jedničku jsem před lety prolítnul a ač jsem od ní nic nečekal, tak jsem byl ohromně nadšen a dodnes jí řadím ke svým nejoblíbenějším hrám. Dvojku jsem taky rozehrál už kdysi, ale nějak jsem se zaseknul v té, asi jediné horší pasáži, na samém dně celého Aperture. Ale teď už jsem hru profrčel po večerech během pár dní.

Ta hra má všechno, co bylo v jedničce dobré. Sarkastické robotí hlášky, logické puzzly, které mají obtížnost tak akorát a celkovou atmosféru a plno otázek, proč je nutné plnit všemožné testy s portály a je v komplexu ještě nějaký člověk? :) Přibylo plno novinek v podobě dalších možností využití portálů a jiných zajímavých pomůcek, většinou to bylo obohacující, co do hratelnosti, i když občas to zabralo trochu víc času všechno promyslet.

Co ale hru táhne jsou oba roboti, kteří snad nemůžou být rozdílnější. Chytrá a citově chladná GLaDOS a přitroublý a nápomocný (občas) Wheatley. Do GLaDOS už jsem se fakt zamiloval :) Je to tahoun celýho portálýho univerza, i její účinkování v Poker Night 2 stálo za to ;)

Co se týče samotného prostředí, tak to působí oproti jedničce dost ponuře, což je fajn. Jen ta jedna pasáž mi přišla slabší, ale tomu se nevyhne asi žádná hra. Oceňuji, že hlavní hrdinka je pořád němá a to takovým tím správným způsobem, že si z ní ostatní i dělají srandu ;)

Pár let jsem nehrál stovkovou hru a tohle byla sázka na jistotu. Přesto je v mých očích jednička o ždibíček lepší, už jen tím, že byla prostě první. Je to možná odlišný názor od mainstreamu, ale jak by řekla turretka:
"I'm different" "Goodbye"

Pro: GLaDOS, portály, hlášky, puzzly, občas Wheatley

Proti: čekání na trojku

+29
  • PC 100
Portal 2 jsem si pochopitelně ujít nenechal a překvapilo mě, že na předpotopní šunce co mám šlape bez problémů hra z roku 2011. Portal 2 je ve všech ohledech dopilovanější, vymazlenější a zábavnější než první díl.

Už samotný příběh stojí tentokrát za to. Chell se probouzí po mnoha letech spánku, celá Aperture je v troskách, mnohé místnosti jsou později dostavovány za pochodu. K útěku ji pomáhá přitroublý robůtek Wheatly, kterému se hned na začátku podaří probudit Glados a začíná klasika. Testovací místnosti komentované sžíravými, sarkasticky jedovatými notně pomstychtivé Glados. A pak přijde zvrat jak blázen kdy se k moci dostává Wheatly, kterému nechybí Gladosiny ambice, ale zato postrádá její schopnosti. Glados je redukována na bramborovou baterku a stává se nedobrovolně Chelliným spojence. Nechybí tentokrát ani představení zakladatele firmy Cave Johnsona, odhalení minulosti Glados i Wheatlyho a celé je to zakončené parádním finále, které příběh opravdu uzavírá a úžasnou scénkou se zpívajícími roboty. Možná jeden z nejpamětihodnějších konců hry, co znám.

Graficky se toho moc nezměnilo, ale je vidět, že tvůrci nemají problém se zobrazováním rozsáhlých komplexů a areálů a všechno to vypadá zatraceně dobře.

A hratelnost? Vynikající. Zhruba půlku času strávíte v testovacích komorách a půlku času budete procházet různé zapadlé části Aperture. Hra je odhadem asi 2-3x delší než první díl, zabralo mě to dohrát většinu dne a nabízí kromě starých známých věcí i spoustu novinek. Světelné mosty, silové tunely, katapulty, lasery které lze směrovat pomocí odkláněcích kostek. A především gely s těmi si užijete zábavu. Modrý slouží ke skákání, červený k rozbíhání, bílý pak k obarvení ploch, na kterých původně portál nešel vytvořit.

Přiznám se, že narozdíl od prvního dílu tady mozek dostává zabrat, často ani netušíte co vlastně tvůrci po Vás chtějí, kam jít, ale na drtivou většinu hádanek jsem přišel sám. Jen asi 2-3x jsem mrknul pro inspiraci do návodu :) Díky množství nových prvků je to občas makačka to všechno zkombinovat, občas potřebujete i šikovné prsty někam doskočit, ale většina věcí se řeší hlavou a nikoliv reflexy.

Každopádně druhý díl je něco jako Terminátor 2 vs. Terminátor. Jednička je skvělá, ale dvojka je dokonalá.

PS: Docela by mě zajímalo propojení světa Portalu s Half Life, pár odkazů nechybí i tady. Škoda že na to tvůrci kašlou.

Pro: Spousta novinek, mnohem delší, lepší příběh se zvratem v půlce a odhalováním minulost.

+17
  • PC 90
Další z her, na které jsem jako malá jen vzhlížela. Zahrát si ji sama bylo něco opravdu úžasného. Věděla jsem, že v ní jsou skvělé dialogy a jedinečná komika, ale že se u toho budu tolik a tak moc od srdce smát, jsem neměla ani ponětí!
Příběh je podle mně naprosto úžasně vymyšlený, plný nečekaných zvratů, sem tam je obohacený pěkně intenzivními chvilkami pocitu nebezpečí, neustále obohacován již zmíněným humorem a tak nějak vás prostě pořád táhne dál.
Hratelnost je rozhodně velmi dobrá. Obtížnost stoupá pěkně postupně a začíná na velmi nízkém stupni, takže prvních pár "chamberů" proběhnete během chvilinky a naprosto bez problémů. A i když je každý chamber těžší a těžší, vždy jde řešení vymyslet, ačkoliv to občas chce pár minut naštvaného koukání na místnost, kde jste, abyste vymysleli, co máte dělat už od začátku, anebo co máte upravit, aby váš plán vyšel. Za celou hru jsem měla asi jen 2 opravdové záseky, kdy jsem se koukna na nápovědu na netu, ale stejně tak se stalo, že jsem byla naprosto unavená a zděšená v jednom chamberu asi 15minut a nakonec na řešení sama přišla. Ačkoliv bych řekla, že prostory starého Aperature v podzemí jsou občas až moc zmatené. Chambery byly v pořádku stejně jako v jiných fázích hry, ale oblasti takových těch obřích "jeskyní" mně občas zasekly hlavu, protože jsem ani nevěděla, kam se mám snažit dostat.
Okolí: Velmi se mi líbilo, že nás hra seznámila a doslova provedla historií Aperature Laboratories. Vidět například výrobu turretek je prostě kouzelné. Spousta kouzelného kovů, drátů a nábojů.
V neposlední řadě bych ještě chtěla vystihnout i vtipné a velmi chytré achievementy, jejichž lov mě opravdu bavil a jednoduše stál za to.

Pro: Vtipné až geniální dialogy, hratelnost, hudba, provedení po světě Aperture, napínavý a zábavný příběh, originální

Proti: Animace hl. hrdinky, časté loadingy

+20
  • PC 100
Pokračování slavné logické hry která ukazuje že FPS hra nemusí být nutně akční ale zároveň se snaží povýšit uměleckou hodnotu her na vyšší úroveň.

Portal 2 je logickou hrou, Dáte portál tady, portál tam, projdete a jste v cíli. Hračka že? Tento jednoduchý úkon se proloží šílenými akrobatickými seskoky, logickými nástrahami a hned se musí zapojit mozek! To není nic nového co by neuměl už první Portal, ovšem dvojka to prokládá mnohem komplexnějším příběhem, humorem, fantastickou "synth" hudbou a emocemi! Koho by napadlo že roboti mohou vyvolat takové emoce nebo je i provozovat, působí uvěřitelně a skutečně. To množství výrazů kolik dokázali udělat mě uchvátilo a zároveň překvapilo, například když zešílel Wheatley, byl jsem paf, zvraty hra prostě umí a to je důvodem proč příběh považuji za hlavního tahouna hry, ne že by ostatní aspekty byli podřadné. Další výhodou je že člověk nemusí odehrát první díl aby věděl o co jde, hra to vysvětlí dostatečně.

Hraní jsem si užil až na občasný zákys, dvacet minut přemýšlím kam mám skočit nebo co je třeba udělat, zmateně běhám po místnosti a pak mě to trkne a já si říkal jakej jsem debil že jsem na to nepřišel. Po prvním zvratu se hra zdá trochu natahovaná, naštěstí v moment kdy už to začíná jít přes čáru, nastane vždy zvrat.
Prostředí je fantastické a zároveň naplněné prázdnotou a samotou. ze sekvencí kde se sráželi místnosti do sebe nebo bylo třeba utíkat před GLaDOS mi pak nabíhala husí kůže. Souboje s UI pak byly dokonale napínavé, závěrečný souboj pak nasadil nepřekonatelnou laťku.

Druhý Portal by měl být vystaven v galerii. Mona Lisa mezi FPS hrami!

Pro: Hlavní souboje s UI, postavy, příběh, hudba, grafické a umělecké zpracování, akce, hádanky, psychika a emoce UI.

Proti: Občasný zákys.

+26
  • PC 75
Herní výzva 2017: "Zapomenutý kousek"

Kategorie zapomenutý kousek byla pro mě celkem jednoduchá na výběr. Už dlouho mi ležel knihovničce (asi 2-3 roky) Portal 2 a i přesto, že jsem třikrát dohrál jedničku, která mě docela bavila, nějak mě dvojka netáhla a to i přes vysoké hodnocení.

Začneme pěkně od začátku a to příběhem. Jako testovací subjekt, hlavní hrdinka jedničky, se probouzíme v bytě. Po krátkém tuťíku se nám tam vkrade jednoočko Wheatly a všechno se pokazí. Wheatly se s námi skamarádí a velkou část hry nás bude provázet. Pak se setkáme i se starou známou Glados, která nám po minulých událostech bude chtít pěkně znepříjemnit život. Příběh je jednoduchý, čeká nás jeden výraznější zvrat ale to je tak vše. Ve výsledku pro mě nebyl příliš zajímavý stejnětak kecy Jeskynního Johna mě vůbec nezajímaly. Jediné co mě bavilo byly hlášky Glados a Wheatlyho, kteří byli i skvěle nadabovaní. Jen je škoda, že hlavní hrdinka nepromluví.

Co se týče hratelnosti, tak je totožná s prvním dílem. Máte portálovou zbraň, kdy můžete vytvářet 2 portály pro řešení různých hádanek na kterých hra staví. Oproti prvnímu dílu zde máme i různé věci navíc. Kromě krabic a střílen autoři zpestřili hratelnost o lasery, mosty, kulové mosty, čtyři druhy gelů (vodní, skákací, rychlostní a portálový). Hra tímto dostane úplně nový nádech a hlavně s gely je radost pracovat. Hra má devět kapitol. Prvních pět se skládá z místností podobných prvnímu dílu, které mě velmi bavily. Pak se dostaneme do jeskyní, kde se mi hra zhnusila. Hra se rázem velmi znepřehlední a v této fázi jsem občas musel šáhnout po návodu. Celá tato pasáž se mi hrála ztěžka a přál jsem si aby to skončilo. Naštěstí to skončilo a to v polovině sedmé kapitoly kdy se mi hrála hra zas jako na začátku. Opět jsem byl spokojený a s radostí hru dohrál. Hádanky jsou dobře promyšlené a levely jsou pěkně navržené (až na část v jeskyních). Herní doba se pohybuje okolo 5-6 hodin podle rychlosti vašeho přemýšlení.

Technicky je na tom hra suprově. Graficky velmi pěkné a i starší stroje rozjedou Portal na nejvyšší detaily. Hold source engine. Zvukově je taky na tom dobře, ale hudba se mi zdála dosti nevýrazná. Co mi velmi pilo krev bylo načítání, které je dlouhé a velmi časté.

Ve výsledku tedy podle mě Portal 2 není tak skvělá hra, jak si všichni myslí. Sice v žánru logických her je to špička a nejspíš i jedna z nejlepších her, né-li nejlepší. Já moc na logické hry nejsem, sice jsem se bavil, ale velkou část jsem se štval s tím, že nevím jak dále a část v jeskyních, jak už jsem psal se mi nelíbila. Dvojka je třikrát delší Coop jsem nehrál ale věřím že bych se hodně bavil proto za tuto featuru přidám 5% k dobru. Oproti jedničce je to ale rozhodně posun vpřed a pro nenáročné hráče, co rádi přemýšlí, je to rozhodně skvělá hra.

Pro: hratelnost, grafika, coop, design většiny levelů

Proti: časté a dlouhé načítání, část v jeskyni, nemluvná hlavní hrdinka, nevýrazná hudba

+16
  • PC 95
Majestátní pecka! Ani jsem nehrál mulťák a už teď můžu říct, že Portal 2 je jedna z nejlepších her, co jsem kdy v životě hrál. Valve zde opět dokazuje, že pokud se rozhodne k něčemu vytvořit druhý díl, bude to hned dvojnásob lepší než díl předešlý.

,,We do what we must because we can."

Na poli herního průmyslu dosud nevidím větší mistry ve tvoření naprosto parádní efektní podívané, při které často padá čelist na zem takovou rychlostí, že prorazí strop souseda pode mnou, než právě Valváci. Úchvatný nadupaný začátek, adrenalinové honičky a všeobecné "hraní si s hráčem" je věc, kterou jsem na Valve vždycky miloval. Zde tomu ovšem dali mlsnou třešničku. Druhý Portal to navíc doplňuje okořeněným gameplayem z prvního dílu, kde je nyní však celistvější a zajímavější příběh, chytře vymyšlené charaktery a naprosto vynikající dialogy, doplněné fakt působivým dabingem. Portal to má i o detailech... ten fakt, že se musíte otočit, protože Wheatley se jinak při zapojování do ovládacího "tentononcu" cítí nepříjemně, či žertování hry o tom, že vaše postava je opět němá, jsou vynikající doplňky, které celkový zážitek ještě více posilují. A je to vtipný. Je to fakt vtipný. A je prostě hrozný blaho číst dialogy, které jsou kvalitně napsaný a zároveň vtipný, to jako fakt. Puzzly tu jsou zábavné, originální a čas od času se najdou i takové, kde jejich vyřešení nějakou tu dobu trvá. Většinou to bylo vcelku easy peasy, ale třeba Test chamber 11 byla část, kde jsem se zasekl na docela dlouhou dobu. Oh well, je aspoň dobře, že hra není úplně procházkou růžovým sadem.

Bavilo mě to furt. Nebylo snad žádné výraznější hlušší místo. Pěkně nasměrovaný příběh a zajímavé měnící se prostředí mě udržovaly v téměř neustálém napětí a zvědavosti.
Atmosféru skvěle doplňovala i pitoreskní elektro hudba Mikea Moraskyho, dokázala být velkolepá, znepokojující, i podivně uklidňující.
A závěr je jedna z nejvíc epic věcí, co jsem za svůj herní život viděl. Vyloženě jsem kulil oči. Kam se hrabou bossové z RPG či FPS, tohle je pravý žrádlo!

Zápory se tu hledají fakt ztuha. Možná mi přišlo škoda, že není zcela dotažená linka s Caveem Johnsonem a vlastně i se samotnou Caroline, i když GLaDOS jí (sebe)
striktně ukončila
.

Portal 2 jsem si zamiloval. Tak perfektně propracované propojení logického přemýšlení, napínavého příběhu a mega zábavné hratelnosti s mistrovsky naservírovanou podívanou se fakt jen tak nevidí.
Trojka už snad ani není třeba. (Hahaha, laciný pokus o vtip.)

Pro: Hratelnost, dialogy, příběh, atmosféra, hudba, originalita

Proti: menší trhliny v příběhu

+40
  • PC 80
#Herní výzva 2016 - bod č. 3

Začínám mít podezření, že Portaly píše génius. A že Valve umí vytvořit stísněné klaustrofobní prostory lépe než kdokoli jiný. A že jsem se nikdy u hry tak nezasmál, jako u Portalů. Ale zatímco jednička je bezchybný klenot, dvojka je přece jen trochu slabší.

Může za to i větší délka a pasáž v armádním trenažeru (nevím jak to popsat), která je trochu vyhozená mimo hlavní dějovou linku. A taky fakt, že zatímco v jedničce byl samotný děj překvapením, tady už se "jen" jede na postavených základech.

Hrátky s tekutinama jsou fajn, ale jelikož hra počítá vždy jen s jednám správným řešením, nejde s nimi příliš experimentovat. Ke konci už mi úlohy přišly docela překombinované. Ale oceňuje budování napětí a opět fantastický závěr. A samozřejmě megalomanství celé testovací arény, bortící se železa a kameny je neskutečně efektní.

Trojku bych si dal klidně líbit.

Pro: humor, logické hádanky, geniálně napsané, source engine je boží

Proti: moc dlouhé, jedna nudnější pasáž, není to takový překvápko (logicky) jako jednička

+20 +21 −1
  • PC 90
You look ugly in that jumpsuit. That's not my opinion; it's right here on your fact sheet. They said on everyone else it looked fine, but on you, it looked hideous. But still what does an old engineer know about fashion? Oh, wait, it's a she. Still, what does she know about - oh, wait. She has a medical degree. In fashion. From France.
GLaDOS

Portal 2 je jedna z najlepšie hodnotených hier všetkých čias a vôbec sa tomu nečudujem. Tá hra má viacmenej všetko. Cez vydarené dialógy, nezabudnuteľné postavy (GLaDOS, Wheatley), podarené hádanky, nápadité úrovne, humor, kvalitnú kooperatívnu samostatnú kampaň, dobrú gradáciu a jeden z najlepších herných koncov.

Kampaň pre jedného hráča potešila. Síce by som bral trochu ťažšie úrovne, ale takto to bolo aspoň dynamické a nezdržoval som sa príliš dlho rozmýšlaním, ako ďalej. Častý humor plný sarkazmu potešil veľmi a potešilo ma, ako dobre je to celé napísané. Úrovne ponúkajú stále niečo nové a udržovali ma v neustálej pozornosti. Veľmi sa mi páčil záverečný súboj a koniec hry. Kampaň pre dvoch hráčov som prešiel 3x (z toho jedenkrát s Mazarom). Bolo veľkým prekvapením, ako veľmi si na nej dali tvorcovia záležať, že je to vlastne plnohodnotná samostatná časť hry, ktorá je podobne zábavná a dlhá ako singleplayer.

Portal 2 v sebe jednoducho obsahuje perfektný balík zábavy. Rozhodne je to jedna z najlepších hier, aké som kedy hral a viacmenej mi nenapadá nič, čo by som hre vytkol.

Pro: zábava, dobre napísané rozhovory, perfektný záver hry, fajn hádanky, kooperácia, nápady

Proti: možno by to mohlo byť ťažšie, inak sa na tom chyby hľadajú veľmi ťažko

+29
  • PC 100
Prý, že je méně více. Kdepak, v Portal 2 toto neplatí. Více postav, více prvků, více humoru, více hratelné doby a přesto hra vyniká a troufám si tvrdit, že svého předchůdce trumfla.
Druhý díl se odehrává ve světě Half Life a tvůrci se nebáli tyto dvě linky propojit.
(borealis (v portal 2 i hl2ep2), kleiner o aperture laboratories, cave johnson o black mesa
... dokonce tu může vidět i odkaz na Terminátora 2.

A tak se klukům z Valve podařilo, aby komunita o této hře neustále mluvila, snažila se vyřešit, kdo je tamta osoba, proč tohle udělala, proč a jak...
Mluvím hlavně o té části, kdy si GLaDOS vzpomene na Caroline a díky ní je hodnější na Chell - sama to i říká. Hudba na konci tak potvrzuje spekulace, že Caroline je matkou Chell, která byla i na dni "Přiveď svou dceru do práce" a uvedla svůj projekt, který se za ta léta rozrostl. ;)

Valve prostě umí a je zbytečné cokoliv psát.

Jen taková drobná zajímavost. Poprvé jsem hru hrál nelegálně. Tehdy jsem nevěděl, jestli ji vůbec rozehraju. Rozehrál, dohrál. Nejen, že jsem si hru koupil, ale dokonce jsem ji koupil dalším třem lidem, protože ta hra si zaslouží, aby byla hrána. ;)

Pro: Humor, dialogy, osobnosti postav, nová prostředí, soundtrack, multiplayer, editor map..

Proti: Nic významného.

+14 +15 −1
  • PC 95
Portal 2 je dozajista učebnicovým příkladem toho, jak dokonale je možné využít potenciál geniálního a fungujícího konceptu, rozvinout jeho pozitiva, eliminovat negativa a vše namixovat v hustohustý koncentrát nápadů, hlášek apod. To všechno je pak zabalené do dynamického, oku a uchu (ostatním smyslům zatím ještě bohužel ne) lahodícího, celku.

Vše je o několik levelů výše než u prvního Portalu. Není se čemu divit, protože v případě prvního dílu se jednalo o podstatně méně ambiciózní projekt. V tom pro mě ale asi spočívalo jeho největší kouzlo. Mám na mysli lehkonohost a spontaneitu malého projektu, nezatíženého očekáváními apod.

Toto rozhodně není míněno jako kritika, spíše srovnání a zamyšlení. Trochu mi tu snad chyběla jakási střídmost a skromnost čišící z původní hry. Portal 2 má již podstatně větší ambice, což samozřejmě není špatně, jen to podstatně mění ducha celé hry.

Byl-li Portal chutný decentní dortík či muffin, Portal 2 je spíše jako pověstný Dort s velkým D. Je velký, štavnatý, politý čokoládou, no radost pohledět a hlavně ochutnat. Jak jednou začnete, je těžké přestat.

Ačkoliv pomalejší tempo a celkově komornější vyznění původní hry (jen já versus šílený počítač... trochu v duchu Vesmírné Odyssei) mi vyhovovaly, v případě dvojky se zase jedná o takovou smršť geniálních nápadů a hra ubíhá tak dynamicky, že ji slupnete jako malinu.

Charismatické postavy a dokonalý dabing jsou asi největším plusem hry. GLaDOS (ostatní postavy srovnávat nelze, protože se v jedničce jaksi nevyskytovaly) je podstatně plastičtější co se projevu týče, emotivnější, a je zajímavé sledovat vývoj jejího vztahu s Chell.

Vyjadřovat se ke grafickému zpracování asi postrádá smysl, je to jednouše krása. Především zapomenuté polorozpadlé laboratoře Aperture Science prorostlé skrz naskrz liánami a plevelem jsou opravdu povedené.

I soundtrack se podstatně liší od jedničky. Je o poznání agresivnější, dynamičtější a elektroničtější, což koreluje s dynamikou hry. Titulní skladba s názvem “Now I only want you gone”, která se snaží (a dle mého názoru se jí to i s přehledem daří) navázat na úspěch “Still Alive” je opět příjemná na poslech a zcela jistě potěší. Dále mě zaujaly skladby “Reconstructing more science”, která se objevila v traileru, a “Cara mia Addio” zpívaná sborem střílen (to zní vážně dost blbě, jsou to prostě turretky).

Už jsem se rozkecal až hanba, ukončuji tedy svůj komentář zcela jednoznačným doporučením pro všechny!

Pro: Všechno

Proti: prakticky nic

+22
  • PC 100
Láska na první pohled a jasný top v mém žebříčku nejlepších her.

V první řadě si mě získal skvělý humor a úžasné postavy (odvážná Chell, sarkastická GLaDOS, ukecaný Wheatley, excentrický Cave Johnson, rozličné Personality Cores...), všechny s božským dabingem. Oproti jedničce je druhé pokračování mnohem delší a propracovanější, s novými vychytávkami a prvky (gely, lasery...), i když obtížnost možná lehce klesla. Dále musím pochválit originalitu, příběh, grafické zpracování a hudbu. I co-op se velmi povedl (jen pozor při výběru správného partnera, taky se u toho můžete solidně pohádat), stejně tak potěší možnost si stáhnout, popřípadě vytvořit další mapy.

Nenapadá mě nic, co bych měla vytknout. Snad jen, že není další pokračování.

Pro: HUMOR, DABING, postavy, originalita, grafické zpracování, hudba, co-op, vlastní mapy

+34 +36 −2
  • PC 95
Hej, tak tohle bylo opravdu něco. Ještě na začátek se musím přiznat ke dvoum věcem; první je ta, že jsem Portál oficiálně nedohrál do konce, po závěrečných titulcích mi hra spadla a od posledního "savu" jsem to hrát nechtěl. Ta druhá je, že jsem doposud nedohrál Portal 1 - pravděpodobně se na první díl díky tomuhle podívám, ale dosud se tak nestalo.
Takže už k "recenzi". Od Portalu 2 jsem toho moc neočekával, o to víc mě překvapil výsledek - no na Valve se zkrátka můžete spolehnout vždy a všude. Chvíli jsem se rozkoukával, ale tahle hra vás prostě vtáhne doprostřed dění a nepustí vás ven. Proč?

Příběh
Jak jsem říkal, nedohrál jsem první díl (a ani ho nemám). Trochu jsem se proto děsil, že vás hra hodí přímo "do akce", ale ze začátku s vámi Valve zachází jako s retardem, což je podle mě dobře, protože jsem se chvíli rozkoukával v herním světě. I když ten úkol "Stiskni E, abys řekl ´Jablko´" mě ve své pointě rozesmál a ani nevím proč. Tím se dostávám k samotné náplni příběhu, která je opravdu výborná. Celý příběh totiž ozdobují vynikající hlášky hlavních postav, jakože jich moc není (což bych taky této hře nechtěl mít za zlé, je to ideální komorní prostředí). Jsou to hlášky, které mě neschodili (smíchy) ze židle, ale působily letmý úsměv na rtech dodávající mi energii pokračovat.
Jako slabší část příběhu bych bral tu část, kdy Wheatley ovládne komplex. Byl jsem dost dezorientovaný a ta energie pokračovat byla na kritické úrovni. Ale to se brzy spravilo a celé zafixovalo řečenými perlami postav. No, zkrátka příběh byl nadprůměrný až do závěrečně kapitoly - tam celý příběh dotáhl do konce ten úžasný závěr. Přiznávám, že mě to docela dojalo a slabší hráči by mohli uronit nějakou slzu, ale kdyby náhodou, ta poslední sekunda (vyhození té kostky) celému příběhu opravdu doplňuje rovnováhu a proto bych ho označil za výborný.

Grafika
Zkrátka neurazí ani nenadchne. Je to Portal. Tahle grafika je pro něj ideální, jinou si neumím představit a hře by to akorát uškodilo. Kdo by tomu mohl něco vytknout grafice této hry. Víc říct nechci... a ani nemusím, doufám.

Obtížnost
Asi nemusím vysvětlovat začínajícím hráčům, že u téhle hry si trochu mozek potrápí, pokud nebudou bez přestání držet v ruce návod (já jsem ho nedržel). Zvláště potom v některých částech hry, kde s vámi Valve moc nešetří. Obtížnost jde zkrátka s klidem vzhůru, na začátku je velmi mírumilovná a poslední kapitoly už někomu dají docela zabrat. Tak by to mělo vypadat, co vím, tak obtížnost nikde neklesá. Také se asi většina lidí schodne na tom, že úplný dement tuhle hru hrát prostě nemůže.

Kvalita PC portu
Ano, vím, že je tady spousta "konzolistů", ale kvalitu portu pro počítač budu hodnotit u každé hry, protože vývojáři, kteří odbydou port pro PC za dva měsíce a chtějí vyždímat peníze za konzolové verze, nejsou vývojáři - zkrátka je to mírná forma diskriminace.
Ted' ale zpátky k Portálu, jehož port bych za takový nepovažoval. Alespoň na mém PC běžel bez problému, Valve se prozatím takovéto diskriminaci vyhýbá (zatím, doufám, že nezmění názor).

Závěr
Nemá cenu rozdělit recenzi na víc částí, zkrátka Portal 2 se povedl i přes nízká očekávání některých hráčů. Valve opět nezklamal. Více v "pro" a v "proti" - toť vše.

Vlastně ještě jedna věc. Musím dodat, že jsem nikdy moc nehrál multiplayer, tudíž se za to omlouvám a berte recenzi jako pohled na singleplayer

Dostupné pro: PC (399,-) / PS3 (599,-) / Xbox 360 (599,-)

Hra dohrána na: PC
Příběh: 9,5/10
Grafika: 10/10
Kvalita PC portu: 9/10 (na dnešní dobu)
Hratelnost: 9/10
Obtížnost: 10/10
Finále: 10/10
Cena: 9/10
Dabing: 10/10
Český překlad: 10/10
Herní doba: 8/10

Pro: důstojný nástupce, příběh, grafika, obtížnost, PC port, finále, emoce, zvraty a snad skoro všechno

Proti: pár drobností nestojící za zmínku

+11 +15 −4
  • PC 85
Tohle bylo snad poprvé, co jsem se nechal ovlivnit mediální kampaní a opravdu jsem sledoval všechny novinky o připravované hře. Vypadalo to všechno velmi lákavě a já si byl skoro jistý, že to bude bomba. S očekáváními jsem to ale trochu přehnal. Chyba ale nebyla úplně na straně hry.

První Portal se mi líbil a pokud bylo slíbeno, že dvojka bude delší a s lepším příběhem, nemohlo to zklamat. A opravdu. Valve to pojali ve velkém stylu a už samotný začátek je bombastický. Člověk si hned všimne výrazně vylepšené grafiky, zejména vystínování a celkového množství detailů. Grafika se pěkně vyjímá také proto, že oproti jedničce se člověk pohybuje přeci jen častěji ve složitějších prostorách, které umožnily tvůrcům více se vyřádit.

Bylo jasné, že krom grafiky musí hra přijít i s jinými novinkami. Nemá smysl je tu vyjmenovávat, kdo hrál, zná je. Mluvím o gelech a jiných prostředcích, které se musíte naučit používat, abyste hrou úspěšně prošli. Hra se tak stala výrazně složitější, nicméně neřekl bych, že obtížnější. To chápu jako klad, protože vzhledem k dostupným možnostem by bylo navýšení obtížnosti očekávané.

Poněkud mě nepotěšila změna "crosshair", dá-li se tomu tak u Portalu vůbec říkat, který už neukazoval, které barvy portálů lze vystřelit, nýbrž které někde jsou. Do konce hry jsem si na to pořádně nezvykl.

Teď se přehoupnu do té negativní půlky komentáře. První díl byla zábavná hříčka, kterou člověk kompletně dohrál do tří hodin. A já bych řekl, že to byla délka adekvátní herní náplni. Mělo mě napadnout, že pokud toto někdo protáhne na troj či čtyřnásobek, může to začít váznout. Nepovažuji jednoduše herní princip Portalu za natolik poutavý a zábavný, aby "nakrmil" takto dlouhou "dospělou" hru. Také mi přišlo, že ubylo variability při řešení misí. Drtivá většina hádanek měla jedno jediné konkrétní řešení a já z toho neměl dobrý pocit. Působilo to příliš uměle. V jedničce jsem tento pocit neměl.

Dobře, tím tahounem měl být asi příběh. A nebudu říkat, že by vyloženě zklamal. Je tak trošku ujetý, stejně jako v jedničce. Párkrát se člověk i pobaví. Ale teď nemluvím o Wheatleym. Ne, vážně ne. Přijde mi, že Valve si byli moc jistí v kramflecích a mysleli si, že hráči budou hotoví z každé rádoby vtipné hlášky, která z něho vypadne. Ne že by se mu občas něco nepovedlo, ale jeho často dosti otravná a pocitově nekonečná řeč byla mnohem častěji trapná než vtipná.

Z hlediska atmosféry ovšem nelze mít výhrad. Hlavně zjevení se ve "starých časech" bylo dosti překvapivé.

Tahounem měl být zcela jistě i kooperační režim. Ten jsem absolvoval s Ronikem, kterému bych chtěl poděkovat za trpělivost, protože to byl přeci jen častěji on, kdo na řešení přišel. Koop je opravdu fajn, ovšem vytknul bych často dosti dlouhý a nudný projev Glados na začátku úrovně. Hráči se chtějí hned bavit a Glados je nezajímá. Zkrátka neměla v koopu co dělat.

Jakkoliv možná komentář vyzněl negativně, Portal 2 se mi celkově líbil. Nakonec nechávám vysoké hodnocení, nicméně měl jsem tušit, že střílení portálů nebude zkrátka bavit tak dlouho, jak mi ho hra servírovala. Dost se bojím toho, že Valve přijde se třetím dílem, který bude ještě delší, složitější a zkrátka větší. A já už budu vědět, že je to moc a že si pořízení rozmyslím.

A nakonec pár vlastních obrázků: odkaz

Pro: Zábava, atmosféra, grafika, povedený konec

Proti: Herní doba neodpovídající herní náplni, rádoby vtipný Wheatley, Glados ruší v koopu

+20 +21 −1
  • PC 100
Portál 2 je jasný příklad toho, že další díl v řadě nemusí být nutně tahák peněz, protože první díl byl pecka (Tomu bývá často ve filmech). Portal 1 je na poprvé tak na 8 hodin, možná míň..Na podruhé jsem to já zvládl za 117min :D .Ale dvojka graduje ve všem.

Příběh je docela jednoduchý a rychle ho pochopíte..i když.. doteď nechápu jak se ta holka ZNOVA ocitla na tom samém místě po takové době..Srandovní britský Wheatly je prostě blbeček a většinou čekáte kdy se zase ozve.

Glados je něco jako můj vzor - sarkastická, ironická robotka která pořád naráží na to že jste ji zabily a dává vám vše za vinu.

Levely jsou zase o kapku propracovanější a přibyli nám nové věci jako :světělné mosty nebo zrcadlová kostka.

Pokud vidíte místnosti poprvé tak vám dá řádný čas je vyřešit...dokonce i když hru procházím po třetí tak mi to dá zabrat, takže nečekejte že to projdete za 20minut.

Grafika vás uchvátí a to nemluvě o rozbitém sklu - pecka.

Hudba je tady originální a hodí se k děju, dokonce se tvaruje podle toho co právě děláte, jestli jezdíte po zrychlujícím gelu tak je akční atd.

Kooperace je zde jako druhá kampaň a zažijete s Atlasem a tím druhým kterého si nepamatuju dvojtou legraci :D

Novinkou je že Valve přidal editor na tvoření vlastních levelů = nekonečná zábava

HRA ROZHODNĚ STOJÍ ZA KOUPI!

Pro: Logika,Zábava, Prostředí,Hudba, Humorné pojetí postav a dialogů, Grafika, Vše

Proti: Občas se seknete a nevíte jak dál, pro někoho konec, hra asi nic dalšího záporného neobsahuje ;)

+18
  • PC 75
<<Komentář obsahuje neoznačené spoilery>>

Bohužel, pro mě poněkud zklamání, a to hned v několika rovinách.

První díl pro mě zůstal nepřekonán. Sice ne těžké, ale o to zábavnější logické hrátky s fyzikou, další neznámý němý hrdina, tedy hrdinka, moc hezké prostředí a správně ťáblá GLaDOS s výbornými průpovídkami. To vše + nádherný venkovní přírodní konec, který doposud nebyl v žádném Half-Lifu (HL2: Epizoda 2 přišla mnohem později). Hru jsem si užíval, včetně extra testovacích místností, miloval to patlání věžiček, výborný kousek hry, byť trochu krátký, ale o to intenzivnější.

Ve druhém dílu jsem se dočkal už známých portálů a dost pomalého rozjezdu, kdy jsem opakoval jen to, co jsem před chvílí dělal v prvním dílu. Bohužel už od začátku mi začal vadit Wheatley a to díky nejen "lidskému hlasu" poté, co jsem si zvykl na perfektní GLaDOS, ale hlavně jeho neustálému štěbetání, které se snažilo být vtipné, ale působilo dost křečovitě. GLaDOS, po probuzení a návratu z křemíkového nebe je sice logicky trochu naštvaná, ale její neustálé urážky pozbývaly jakéhokoliv vtipu. K tomu si přičtěte neustálé loadování po každém testovacím levelu, inovativní nahrávání přechodem do místnosti se dvěma dveřmi, (jedny se otevřou, vejdu, druhé jsou zavřené a loaduje se - tohle už přeci neměl snad ani HL1).

Když už se konečně přes už jednou známé postupy, inovativně s lasery a zrcadlovými kostkami dostanu "ke konci" a s Wheatlym "ničíme" znovu GLaDOS, říkám si, že je už konec, že jednička byla lepší, ale i tak šlo o celkem dobou logickou hříčku, která má hratelnost hlavně ve výzvách, coopu a uživatelských mapách. A hle, jsem překvapen, poslán pomateným Wheatlym zase o pár set kilometrů níže (mimochodem, dolů jezdím výtahem a padám pěkně dlouho na to, že na zemský povrch to zase tak daleko není...).
Teprve nyní konečně začíná nějaký příběh (k tomu se dostanu později) a osvětlování historie Aperture Laboratories. Postupné procházení dalších puzllů je sice už trochu stereotypní, ale alespoň jsou tu gely a nový způsob řešení zádrhelů. Bohužel o Aperture se zase dozvíme ve výsledku prd prd cililink a s GLaDOS v bramboře (WTF?) se dostáváme zase před Wheatleyho, který nás nutí zase procházet další testovací místnosti (no doprkýnka, to už neví, jak hru natáhnout?), tentokráte již se všemi možnými proprietami, gely, kostkami, užvaněným Wheatlym, bramborou... A když už zase utíkáme a zase bojujeme s bosem (tentokráte Wheatlym), přichází konec a několikanásobné WTF - vesmír, teleport na měsíc, záchrana díky GLaDOS, chorál věžiček, svoboda,, OMG.

Hra u mě poněkud postrádala Portáloidní kouzlo. Vypadalo to hezky, post-apo, rozpadlá struktura, které se opravovala a skládala, nové gely, kostky a víry, ale byla nějak zbytečně protahovaná trojnásobným puzlováním, jehož třetí třetina mě už začínala štvát a které se od sebe a od prvního dílu zase tak dramaticky nelišilo.

A co hlavně a co jsem od druhého Portalu čekal: Zase nevím nic. Portal 1 nám představil Aperture Laboratories a v jeho útrobách šlo dohledat drobná propojení se světem Half-Life díky odkazům na Black Mesa. Ano, vlastně jeden odkaz v Portalu 2 byl, a to když Cave Johnson naznačoval, že mnoho vynálezů Aperture si ukradla pro sebe Black Mesa. Nicméně Aperture bylo zmíněno i v samotném závěru Hl2: Episode 2, když byla kdesi u pólu v ledu nalezena ztracená loď Borealis společnosti Aperture. Ani v jednom Portalu není ani náznak bližšího propojení se světem HL. Tak možná něco bude v případném HL3, navíc když hlavní hrdinka Portalu zjevně přežila a je "venku".

Verze tajné laboratoře s pomatenou UI v Portal 1 mi byla bližší, než boj dvou pomatených UI, kde se příběh od světa, nastíněného v Portalu 1 více méně oprostil. Portal obecně je skvělý logický nápad, rvát do něj ale mermomocí příběh mi už přišlo příliš křečovité a překombinované. Jedna UI se smyslem pro sarkasmus a logické špeky by mi bohatě stačily. Tahle jen Pejsek s Kočičkou upekli... štrůdl. Naštěstí ne rovnou celý dort.

PS: COOP nehodnotím, nehrál jsem, určitě je ženiální, ale já raději single záležitosti :)

Pro: Grafika, nové pomůcky k řešení nových puzzlů, Cave Johnson a celá retro historická část hry, vadné věžičky

Proti: Stereotypnost, příliš kecání-> Wheatley, příliš protahované, třetí třetina bohatá na WTF momenty, stále málo informací k Aperture a její úloze ve světě Half-Life.

+14 +17 −3
  • PC 100
Dle mého názoru každá hra, která si zaslouží 100%, musí být originální a musí mít chytlavý příběh. Portal zase tak chytlavý příběh nemá (ikdyž narozdíl od prvního dílu tu alespoň náznak děje byl), ale bylo tu něco jiného co mě nutilo pokračovat. Některé úrovně mají jen jedno řešení, ale některé jich nabízejí více. Ve hře mám raději volnost než předem daný scénář. Ikdyž jde v podstatě stále o to samé - procházet portály a umísťovat kostky na spávná místa. Valve zde přidalo 3 divné tekutiny - modrá (funguje jako trampolína), oranžová (na ní zrychlíte) a bílá (dovolí vám na ní umístit portal). Celou hru vás doprovází někdy i vtipné komentáře. Vy hrajete za postavu ženského pohlaví, která je navíc němá. Stanete se součástí testování a hlavní robot pro vás připravuje úrovně až do chvíle kdy se vás pokusí osvobodit váš přítel "robotí oko". Více už prozrazovat nebudu. Nezlobil bych se, kdyby obtížnost byla o něco složitější, protože jsem hru zvládl dohrát za pár hodin.

Coop - dvojtá porce zábavy, zde jsem se dočkal trochu vyšší obtížnosti než v singlu (spoluhráč stále nevěděl co má dělat), ale stále se to dá zvládnout za pár hodin.

Vaši jediní protivníci, kteří vás dokáží zabít jsou roboti, kteří se nedokáží hýbat (což je možná škoda). Doufám, že se dočkáme dalšího pokračování :)

Pro: Coop, grafika

Proti: Menší obtížnost

+15 +16 −1
  • PC 95
Upozornění na začátek - BEZ SPOILERŮ TO NEUMIM. Ale označit celej příspěvek za spoiler je trapný. Takže.. Takhle.
Pro mě bezkonkurenčně jedna z nejlepších logických her novějšího data. Po (jak jsem si myslela) nepřekonatelné jedničce přišla delší, promakanější, fyzikálně šílenější dvojka s ještě ukousanější GladOS a šíleným Wheatleym. Nechápu výhrady k příběhu - nemyslím si, že se od konce jedničky dalo čekat něco jiného než víceméně tentýž twist s několika obměnami. Caroline pro mě byla mírný šok, což je příjemná věc. U bramborové části jsem se dost pobavila a u konce jsem bez větších keců spadla pod stůl.
All in all, rozhodně jsem se nezklamala, s čímž se člověk po nějaké době pohybování se mezi hrami a jejich pokračováním tak trochu naučí počítat.
+17 +18 −1
  • PC 100
O něco delší než jednička, o něco náročnější než jednička (hráčsky i hardwarově), ale pořád stejná geniální zábava.
  • PC 90
Začnu asi prvním dílem. Ten byl stvořen jen jako doplněk k Orange Boxu. Chvíli po té, co se zjistila oblíbenost této logické hříčky se začala prodávat i samostatně. Druhý díl pokračuje v popularitě dílu prvního a přidává povedený, vtipný příběh, novou revizi Source Enginu a hlavně CooP. Grafika se nemá za co stydět (i když první verze Source enginu je z roku 2004), dabing postav je skvělý, hudba povedená. Co se Singlplayeru týče dávám 100%, ale Coop mohl být mnohem lepší. Tak za prvé je hodně krátký a za druhé tam ani nejsou lokace které byly představeny na E3, jenž byly docela povedené. Ale nakonec je tu i možnost vytvářet vlastní úrovně pomocí editoru.
+19
  • PC 95
Portal 2 mne nadchnul. Ač je engine stejný jako u Half-Life 2, dostal řádný facelift a vizuální stránka vypadá skvěle. Hlavně pasáž, kde vám váš mechanický pomocník svítí na cestu je báječná ukázka stínohry. Něco na mne vyskočit z poza rohu...no fuj :-) Grafická stránka hry je tedy skvělá, a stále i na mém průměrném HW (notebook, AMD Athlon 64 x2, 4GB RAM, ATI Radeon HD 5145 s 512MB, 17´ palců monitor 1600x900) jede na vynikající detaily a plné rozlišení naprosto plynule.

Zvuky a dabing jsou opět super, sterilita prostředí je ta tam - pohybujete se často v polorozbořené továrně, zarostlé či ve opuštěných zbytcích staré továrny. Vtipná stránka zůstala, logika se rozšířila o velké prostory a nové prvky. Dalo by se toho napsat hodně, ale nechám to jen takto ve zkratce. Je to prostě skvělá hra, rozhodně zkuste!

PS: Nevím jestli to byl problém u mne, ale asi po půlce hry, která běžela naprosto stabilně mne ve druhé trápily nečekané pády. Opatchováno mám, třeba si to úplně nerozumělo s mým HW. To bylo po HL2 a Portal 1, které by snad nespadly ani kdybych notebook vyhodil z okna trochu překvapení :-)

Pro: + grafika, zvuky, hratelnost, vtipnost, délka, prostředí, logické hádanky

Proti: - možná občasný pád, ale to může být problém u mne

+14 +16 −2
  • PC 100
Originální, vtipné, svižné, suprově graficky zpracované, dokonalé zvraty v příběhu které by nevymyslel ani Rampo. Na zápory jsem nepřišel. Takhle má hra prostě vypadat.
+1 +7 −6
  • PC 95
-------------------------------------------------------------------------------
63. Která umělá inteligence by dle Vašeho mínění rozhodně *neměla* ovládnout svět?

[ ] Skynet
[ ] GLaDOS
[ ] Shodan
[X] WHEATLEY

-------------------------------------------------------------------------------

Pro: Wheatley, humor, hádanky, prostředí, defektní turrety, humor, kostkoturrety, gely, humor, I´m in space

Proti: No cake :(

-9 +9 −18
  • PC 90
Chtěl jsem si slíbit, že na Portal 2 nepoužiji návod, ale nakonec jsem neodolal. A nebo spíše musel použít, protože v jedné "chamber" jsem byl zaseklý už dost dlouho. Proto jsem hru vlastně nedohrál, nemohl jsem se odseknout. Někdo říkal, že dohrání P2 trvá několik hodin. Ano, ale jen v případě že člověk nestojí na místě, marně se snažíc vykoumat co dál. Místo záseku - Chapter 4, chamber 19 (asi).

Kromě toho žádné delší problémy. Hra většinou svižně utíká. Neutíká jen u těch zákysů, no a také když poslouchám různé hlášky (jasně, můžu běžet pořád rovně, ale já si chci poslechnout co Wheatley bude povídat "mimo rámec"). Zajímavý příběhový zvrat v podobě Wheatley turns evil, to jsem fakt nečekal.

Graficky je Portal 2, inu, jako ostatní Valve hry od roku 2004. Nemají moc důvod dělat nový engine, když ten starý pořád funguje. Vypadá hezky a ve hře je několik míst, kdy jsem opravdu nestíhal sledovat vše co se děje na obrazovce (a poslouchat dialog), nebo zírat s otevřenou pusou.

Uvidíme až hru dohraji. Zatím jsem spokojen.

EDIT: den poté

Pomalu se probíjím přes modro-oranžově-bíle zaměřené komnaty a střídavě žasnu/jsem frustrován tímto mechanismem.


^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé/naposledy) -------- 2011 (N/A)
KOLIK (hodin circa) ----------- 5
DOJEM (ano/hmm/ne) ------------ ANO
OBTÍŽNOST (pokud je/pamatuji) - N/A
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

+9 +12 −3
  • PC 85
Nemohu se ubránit jisté rozpolcenosti dojmů z nového Portálu. Na jednu stranu člověka potěší, že Portal už není jen ten krátký vedlejší projekt, ale plnohodnotná logická hra na cca 6 hodin kampaně protkané příběhem. A zde bych se zastavil, příběh ve hře rozhodně nehraje prim, ale zachraňuje spoustu potenciálně prázdných momentů - tolik výborných hlášek, každý úvod k puzzlu, nebo k nové klíčové místnosti, je potěšením. Smysl pro humor a sarkasmus tvůrcům rozhodně nechybí. Mezi další potěšení patří i rozsáhlejší prostory, možnost nahlédnout za papundeklové zdi laboratoří a propracovávat se směrem vzhůru za svobodou...

Nových logických prvků ve hře je, hmm, dostačující počet - skákací / běhací tekutiny, "gravitační" proudy, silového pole... Dobře, s tímhle mohu být spokojen, ovšem celkové zakomponování do puzzlů, neboli jakási logická úroveň hry, mě poměrně zklamala. Na tabuli při vstupu si prohlédnete, čeho bude třeba využít, obejdete si herní prostor a většinou hned víte, co a jak. Zásek jsem měl ve hře jen jeden, takže upřímně, u Dooma 2 jsem se zasekl vícekrát...

Nechci tímto Portal 2 nijak strhat, je to neskutečně milá, vtipná a zábavná hra, ale není tak hardcore na logiku, takže je třeba upravit svá očekávání - hru jsem si tedy nezapínal, když jsem chtěl zapnout všechny mozkové závity, ale právě naopak, když jsem se chtěl odreagovat, a tak s celkovým zážitkem nemohu být nespokojen.
+25
  • PC 100
Líbil se vám první díl portálu? Ano? Tak to si dvojku určitě zamilujete. Portal 2 si totiž vzal to nejlepší z jedničky a přidal k tomu spoustu dalších novinek, díky kterým se u této hry rozhodně nudit nebudete. Ale pěkně popořadě...

Celá hra se odehrává v budoucnosti. Roboti se už dávno rozšířili i do běžných domácností a firmy vyrábějící je inkasují velké balíky peněz. Mezi ty největší patří i společnost Aperture Science. Společnost se zabývá i vývojem nových technologií, které je potřeba i řádně otestovat. Návrh a realizace testů už je plně automatizovaná, takže zde nejsou potřeba žádní lidé. Díky nešikovnosti jednoho robůtka a pomstychtivosti dalšího se z vás stane testovací objekt také. Testovaných technologií je hned několik. Především portálová zbraň, která vám umožní na speciálních povrch umístit portál, který vede do dalšího vámi umístěného portálu. Ve výbavě máte dále speciální boty, které ustojí jakýkoliv pád. Dále se zde testují různé druhy gelů s dost specifickými vlastnostmi, nějaké paprsky se zajímavou vlnovou délkou, atd.

Během testů a hlavně mimo ně vás velkou část hry doprovází robot Wheatley. Ten vás několikrát zaručeně rozesměje. Jeho blbost je totiž neuvěřitelná. Vtipné nebo zajímavé dialogy vás budou doprovázet celou hru a i díky nim je příběh Portalu 2 tak dobrý. Ano, hra má slušný příběh, který vás vtáhne do hry a pustí fakt až na konci. Jednotlivé testy nejsou nijak těžké, ze začátku spíše moc lehké. Jsou hlavně ale pořád zábavné a to se u logických her hned tak nevidí.

Grafika hry není vůbec špatná a rozhodně drží krok s nejnovějšími hrami. Navíc díky ne zas tak rozšířenému Source Enginu jde alespoň o něco nového a neokoukaného. Po technické stránce je hra celkově skvěle odladěná. Problematické portály a různé tekutiny zde fungují opravdu tak jak by fungovat měli a přitom HW nároky nejsou nijak vysoké. Možná jsou malinko vykoupené častými loadingy, kterých je ve hře vzhledem k hrací době opravdu hodně. Ještě mám menší výtku k animacím hlavní hrdinky. Ty jsou totiž dost ubohé.

Portal 2 se tedy skutečně povedl. Zápory hry se hledají špatně a naopak těch skvělých věcí, které tuhle hru katapultovali mezi nejlépe hodnocené je hodně. Škoda malé znovu hratelnosti. Deset hodin hraní uběhlo jako voda a plnit znovu testy, které už znám se mi nechce. Velkou naději vkládám i do multiplayeru, který jsem ještě neměl možnost vyzkoušet, ale z videí nevypadá vůbec špatně...

Pro: DIALOGY, skvělé animace robotů a okolního prostředí celkově, nové featury pro portály, příběh, antivědecká atmosféra, skvělá grafika s poměrně malými nároky na hardware, hudba, multiplayer, bezchybný systém portálů, bonusová videa, kvalitní český překlad

Proti: animace hlavní hrdinky, striktně předurčené cesty, časté loadingy, délka hry, až moc lehké testy v první polovině hry, hrubé stíny

+34 +36 −2
  • PC --
První díl mě spíše iritoval, druhý naprosto nadchnul. Portal 2 už není jen další krátkou logickou hříčkou, ale přimíchává do gameplaye i příběh, tolik chybějící prvnímu dílu. Logické hádanky už nefrustrují a nejsou hlavní náplní hry. Jsou jen součástí příběhu, který mi tak trochu připomínal Kostku s Bioshockem. Konečně se dozvídám detaily o prostoru, ve kterém se pohybuju, smysl toho všeho snažení.

Dokonale namluvené postavy trousí jednu sarkastickou hlášku za druhou s takovou kadencí, že mi občas i koutek škubnul, jak vtipné to bylo. Finální souboj má opět šmrnc a nápad a vůbec... Portal 2 je radost si hrát.

****/5 (zatím bez coopu)
+19 +23 −4
  • PC 90
Na druhý Portal jsem se těšil hodně. Hlavně v posledních týdnech, když probíhalo zajímavé ARG točící se právě okolo něj, a které lze klidně nazvat nejlepší herní reklamou v historii, díky kterému jsem nakonec neodolal a hru si předobjednal.
Celé tohle čekání ovšem doprovázely obavy: Nebude hra vynucená? Nebudou vtipy v ní jen lacinou variací na vtipy z první hry? Bude GLaDOS GLaDOS? Nebude ta nová postava (Wheatley) spíš otravná? A proto jsem rád, že můžu říct, že odpovědi jsou: ne, ne, ano, ne...:)
Hra je přesně tím, co jsem chtěl – pokračováním prvního Portalu, které stojí samo o sobě a nesnaží se ze svého předka nic vydolovat.

Začneme singleplayerem:
Hra začíná tam, kde minulá skončila a hned od svého začátku nenechá člověka v klidu. Zápletka točící se okolo trojice hlavních postav – Chell (hráč), GLaDOS a Wheatley – je nápadítá a plná skvělého humoru se správnou gradací až k finále, u kterého jsem jen zíral s hubou dokořán.
Hádanky nejsou přehnaně složité, ani přehnaně jednoduché a podle schopností hráče pak udávají celou délku hru na nějakých 6-10 hodin (6,5 v mém případě). V průběhu hry můžete najít nějaký ten skrytý obsah, což vždy potěší. A závěrečná písnička? Můžu říct, že Johnatan Coulton nezklamal a dal nám píseň, která opět úžasně sedí ke hře a nesnaží se překonat "Still Alive" z první hry, ale naopak se hrdě staví vedle něj...:)

Novinkou v Portal 2 je kooperativní multiplayer:
Za roboty Atlase a P-Body mohou hráči projít 5 sériemi testů, které zaberou nějakých 4-6 hodin herního času – v závyslosti na tom, jak moc se hráči "baví" (podrážením spoluhráče, emotivní komunikací (tj. Mávání na sebe, objímání se, tanec, smích atd.). Celkově je tedy samotný kooperativní multiplayer delší než samotná první hra.
Hádanky jsou zde dle mého názoru o něco složitější než u singleplayeru a vyžadují opravdovou kooperaci hráčů, což je jen kladem.
Humor je u kooperativní části trochu jiný, než u singleplayeru, stavějící hlavně na tom, že si GLaDOS dělá z obou robotů vysloveně prdel, a oni jí to mohou vracet a hrát si mezi sebou.
Právě emotivní komunikace je k danému směru skvělá...:) Lepší při hře používat mikrofon, nebo si se spoluhráčem psát, je využívání herních mechanísmů k "němé" komunkaci... Bohužel ty reakce, které jsou pro toto hraní nejvíc potřeba (pokrčení rameny, zvednutí palce atd.) tak nějak nejsou v základní osmičce reakcí, a člověk si je musí koupit v ingame obchodě uprav herních postav (skiny, kloboučky a další), jehož ceny jsou poněkud přemrštěné.

Graficky hra ze Source engine ždímá co se dá a dokazuje že i tak starý engine má ještě co říct. Hudba je trefná – ke hře se hodí, ale samotnou bych ji určitě neposlouchal (s vyjímkou závěrečné písně). Je to dabing, který hraje prim – GLaDOS je úžasná, Wheatley je bravurní, Cave Johnson je jedinečný, Defektivní Turrety dostávají hráče do kolen.

Problémy tady ale jsou – nepřítomnost obtížnosti "challange" zamrzí, časté načítací obrazovky ruší, a nepřítomnost "sacích ventilací" viděných v trailerech možná i trochu sere. Tohle všechno se dá ale vcelu dobře přehlédnout.

Celkově vzato je podle mého názoru Portal 2 o něco málo LEPŠÍ než jeho předchůdce. Je to opravdu zábavná hra plná jedinečného humoru, která poskytuje přesně to, co jsme chtěli – více Portalu. Navíc věřím, že některé nedostatky (challenge mapy, úrovně se sací ventilací) postupně dostaneme v různých stažitelných obsahů rozšiřujících kooperativní a možná i singleplayerovou část hry. Ano, možná to budou placené rozšíření, ale řeknu vám – samotný Portal 2 za svou cenu (nějakých 35€) rozhodně stál, takže si daná DLC rád koupím.
+22 +23 −1
  • PC 90
Druhému Portalu jsem moc nevěřil, protože jsem si myslel, že to bude jen další vynucené pokračování s cílem vyždímat peníze. Nakonec musím říci, že se jedná o dost velké překvapení a dle mého názoru o jednu z nejvymazlenějších hříček za poslední dobu, protože z ní přímo čiší nadšení tvůrců a smysl pro detail. Valve opět nezklamali!

Hra jako obvykle jede na Source enginu, který jsem měl docela problémy rozeznat, protože prošel pořádnými změnami. Grafická stránka je naprosto dostačující, textury jsou velmi ostré a stejně hra mi běžela naprosto plynule po celou dobu hraní, přičemž spadla pouze jednou jedinkrát. O tomhle si drtivá většina konkurence může nechat zdát. Vyzdvihnout musím pasáž ve tmě, kdy mi Wheatley svítil na cestu. Hra světel a stínů v této lokaci byla úžasná.

Logické hádanky byly vcelku jednoduché a díky kombinaci různých prostředí nepřicházel stereotyp. Snad jen v 8. kapitole byly některé místnosti o nervy, jinak je ale obtížnostně Portal hra spíše lehčí. Já osobně jsem měl radši akčnější a lineárnější části, než ty s rozsáhlejšími hádankami.

Ale co tvoří hru tak originální a lákavou, jsou rozhodně dialogy. Tento typ humoru mě NAPROSTO sednul. Místy jsem se i nahlas zasmál. Portal 2 je hra HODNĚ ukecaná, občas jsem až nestíhal číst titulky. Co věta to perla! Takhle inteligentní a vtipné dialogy nemají ani nejlepší současné komedie.

Celou story završil maximálně originální a velmi vtipný závěr s novou písničkou v čele. Rozhodně Portal 2 určitě zařadím mezi hry, na které budu rád vzpomínat. 90%

EDIT: Dohrán coop. Vcelku krátké a lehké to bylo. Také jsem čekal lepší rozuzlení. Jinak nemám výhrady. Stejně zábavné a napěchované hláškami, jako základní hra. 85%

Mimochodem, všimli jste si jisté podobnosti s filmem Cube?

"I'm in space... spaaaaaceeeeeeee"

Pro: špičkové dialogy a humor, hratelnost, skvělá a odladěná grafika, nižší obtížnost,originální a velmi vtipné zakončení, česká lokalizace, Want You Gone

Proti: nic významného

+37
  • PC 100
První, ano, z Portalu 2 už možná lehce čouhá komerčnost. Jenže první portal byl skoro studentský projekt a všichni mu vytýkali jeho "délku". A když už má někdo vytvořit hru tak velkou aby jsme to ocenili musí do toho vrazit dost peněz a taky jich pár vydělat. Chtěli jsme víc, tu to máme. Jinak co říct o Portalu 2? Je větší. VĚTŠÍ ve všech ohledech. A je to fajn.

Všechny mechaniky z jedničky zůstaly(energo koule akorát nahrazeny lasery) a spousta jich přibyla. Novým mechanikám není vesměs co vytknout až na bílí gel který mě opravdu štval a nudil. Zajimalo by mě co se však stalo s pneumatic diversity vent protože ta byla akorát v trailerech ale ve hře ne. Oceňuji taktéž prostředí které se mění. A hlavně, příběh. Příběh je jedna z věcí co na jedničce všichni vychvalují, ale buďme upřimní jde spíš o jeho podání než kvalitu. Dvojka má opravdu příběhovou linku formátu Valve. První nosíte ukecanou kouli, pak vás GlaDOS testuje, pak děláte zase bordel s ukecanou koulí a nakonec se role obrátí a vy nosíte GlaDOS !!!přeměněnou na bramboru!!! napíchlou na ASHPD aby jste sesadili bordel dělající jádro Zrada. Ta je součásti dnes už snad každé příběhové linky. Tady byla však naprosto nečekaná a zabolela víc než Atlasův podraz v Bioshocku a to je co říct. Příběh celkem krátký ale stálo to za to, fakt že jo. A to finale...no k tomu se ještě dostanu. Grafika dobrá, fyzika perfektní(až na mizení gelu ale to je ospravedlnitelné, komu by se chtělo plavat v gelem polozatopené místnosti). Hudba je u Valve jako vždy, kdy u všech her(čestná vyjímka TF2) není nic moc sama o sobě ale účel plní skvěle. Samozřejmě pro "speciální kousky" jako Still Alive z jedničky to neplatí.

Než se dostanu ke konci hry tak ještě zápory. Za prvé, úkoly nejsou težší ale otravnější. Hledat v těch starých prostorách AS místo kam hodit portál jsou muka. Taky ubylo momentum skoků, a loading za loadingem.

No a už se pomalu dostáváme ke konci, jen ještě jedna zastávka: Humor a postavy. Lidi říkají že je to už ukecané až moc ale já si neztěžuju ani v nejmenším. Postavy jsou de facto jen dvě. Z toho hlavní záporák jedničky projde mnoha úhly pohledu a je super a Wheatley je jedna z něj postav vůbec. Valve říká že jejich charaktery nemluví aby si hráč za ně říkal co chce on. No Wheatley je první postava na kterou jsem se přistihl jak mluvím. A ještě oceňuji jak si valve hned v prvních pár minutách udělá asi třikrát srandu z toho že Chell nemluví. Laboratorní humor ja pořád super, jak v podání GlaDOS("Tuto komoru vymyslel laureát Nobelovy ceny. Nikdo už neví za co jí dostal. Vím jen to, že to určitě nebylo za odolnost vůči neurotoxinu...") tak v novém podaní Cave Johnsona(podívejte se na libovlný "Investment Opportunity" trailer a jste v obraze)

A teď finále. Celé je to spoiler a věřte mi že o tohle přijít nechcete. Úťek dobrý, souboj s Bossem velice dobrý, "zakončovací kombo" byla fakt jízda. Tady se me hodnocení z 85% zvedlo na 90%. No ale co přišlo potom... Opera věžiček!!! To mě totálně odrovnalo a hodnoceni vyskočilo na 100% jako divé. Scéna jak za vámi ještě vyhodí kostku by přidala tak 2% nebýt už za limitem. Opravdu tak krásný/dojemný ale přitom vtipný konec nepamatuju. Great job Valve! Na konci je samořejmě zase píseň od GlaDOS a rozhodně se kvalitou Still Alive vyrovná, ale už jsem to čekal. Ale na "to si dělaj prdel, tak to je boží" moment je zde situace popsaná ve spoileru výš. Co-op mě moc nebaví, ačkoliv Atlas a P-body jsou rozkošní ale protože jsem ho hrál jen chvíli nezapočítám ho do hodnocení.

Ještě takové dva detaily které nehrají vliv na hodnocení
1) část Apertue Science enrichment center kterou jsme viděli v jedničce byla ještě jakž takž reálná. Ale když si vybavím GIGANTICKE kaverny ve dvojce sahající kilometry pod zemí ketré byli vybudovány již v roce !1961! tak si říkam že bych chtěl vydět jak se něco takového staví. 2)Portal se odehrává v Half-Life universu a Portal dva několik staletí po Portalu, čili i několik staletí po HL2. Když se dostanete ven, je zde krásné zlaté pole a dýchatelný vzduch. A vzhledem k tomu jak Combine zemi zplundrovali za 20 let se dá usuzovat že Gordon Freeman zvítězil.

Pro: finále, obstojná délka, nové prvky, nový song, humor

Proti: bilí gel, hledání místa na portály, loadingy

+8 +11 −3
  • PC 90
Yaaay. Co napsat, co napsat. Obtížnost stoupá velmi pozvolna, na začátku jsem měl až pocit, že se se mnou jedná jako s retardem (zmáčkni tady tohle, zmáčkni támhle tamto), ale ke konci mi to občas až chybělo... hm... I když jednička je přece jen něco těžší - puzzly v Portalu 2 ad1 jsou o něco míň komplexní, ad2 jsou méně náročné na koordinaci pohybů, načasování a přesnost.

Loadingy. Pozdějš už je to celkem ok, ale první sadu testů člověk každou chvíli civí na loading screen a říká si, jestli by bylo vážně tak těžké dát na jednu mapu ty test chambers třeba dvě.

Čeho si taky člověk docela rychle všimne, je humor a ukecanost všech.. e... "postav". Koule blbě kecá, Glados trousí sarkastické poznámky, atd. atd. Působí to už ale místama trošku nuceně, scénáristům dalo asi zabrat zaplácat tím patřičně celých 6 a něco hodin kampaně.

Ono vůbec je vidět, že se do toho nasypalo mnohem víc peněz - ať už na rozmanitějším prostředí (třebaže absence uniformní čistoty prvního dílu dělala puzzly trochu nepřehlednější), nebo na množství skriptovaných eventů a jiných animací, na celkové ukecanosti, délce.. no vůbec na všem. Jen mě trochu mrzí, že z druhého dílu už nečiší ty nové svěží nápady a celé je to hrané docela na jistotu, na efekt.

Tím ale nechci říct, že by nové prvky v puzzlech byly jen tak do počtu - svoji roli plní celkem slušně a myšlení s portály je tak zase o něco složitější. Megalomanské puzzlo-kombinace všech možných prvků tu ale (naštěstí?) nejsou.

Challenges. Na ty jsem se docela těšil, v prvním díle jsem si je docela užil a bylo fajn plnit maximální limity a... tady nejsou. Místo nich tu je co-op. Ale ten si prosím pěkně můžou ve Valve narvat někam.

Co se týče zjednodušování ovládání, zpozoroval jsem jen pár relativně příjemných prvků, jako že při dlouhém skoku směrem na portál vás hra lehce směruje, abyste se do portálu snáz trefili, podobně při tvoření portálu na kritických místech je tento patřičně natočen a zarovnán tak, aby to dávalo smysl. Rozhodně teda za vás (až na totální začátek) hra puzzly neřeší, jen už prostě neklade takový důraz na přesnost vašeho hopsání a míření.

A jinak.. co říct... bylo to fajn, konec byl docela wtf, imho i na poměry Portálu to už bylo lehce přes čáru. Což mi připomíná - střílení portálů na velké vzdálenosti... proč? Kdo má ty daleký bílý plochy hledat?

Portal 2 je větší, hezčí, delší, zajímavější, ukecanější. Portal 1 zůstává lepší logickou hrou, která víc srší přirozenou originalitou a humorem - ve dvojce už z toho trochu smrdí marketingový kalkul, ale pořád je to výborná záležitost.
+49 +52 −3