Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Tak po dlouhých letech jsem konečně pokořil tento mezník. Docela dlouho jsem měl za to, že jsem tuto hru již kdysi dohrál, ale v tomto případě byla paměť zastřená. Spellcross je jednou ze srdcovek, a dle mého pohledu jednou z nejlepších tahových her. Hru přinesl onehdy bratr jako součást časopisu Excalibur, součástí časopisu byl i průvodce rozhraním a základní herní strategie.

Grafická stránka hry mne zaujala hned na první pohled, a dodnes ji považuji za nádhernou. Vše vypadá jak má, a drží výbornou atmosféru. Ta je hodně temná, neboť tématem je napadení lidstva magickými nepřátelskými bytostmi, jenž z počátku působí neporazitelně. V rukou hráče se osud postupně obrací. Je to zápas moderní vojenské techniky proti fantasy bytostem. Už tato kombinace dává hře unikátní pocit.

Rozhraní hry tvoří dva bloky. Prvním z nich je strategická mapa. V mapě je možno plánovat svůj další útok, spravovat jednotky a určovat tok zdrojů mezi výzkumem a finančním kontem. Obojí je nutno vyvážit, neboť bez pokročilých jednotek není možné soupeře porazit. Bez financí ale jednotky nekoupíte a nevylepšíte. I zde plánování probíhá na tahy. Čím víc uzemí hráč osvobodí, tím více má času a zdrojů.

Druhou částí je samotná bojová mapa, kde v rámci jednotlivých tahů posouváte své jednotky a útočíte na nepřítele. Hodně se zde klade důraz na využití terénu, neboť ten znatelně ovlivňuje dohled a dostřel jednotek. Zásadní pravidlo - vylez na kopec. Ten, kdo je nahoře, má zásadní taktickou výhodu. Jednotky v boji získávají zkušenosti a ztráta jakékoli jednotky tak většinou znamená nahrání hry. Protože jednotky jsou drahé, a hlavně zkušenosti se získávají dlouho - nejde prostě nad ztracenou jednotkou mávnou rukou.

Tím se dostává na povrch i frustrující část hry - její obtížnost. Jelikož vše probíhá v tazích, stačí špatný krok, a už jen bezmocně koukáte, jak v rámci svého tahu soupeř likviduje vaše nejlepší jednotky. Často soupeř opanuje strategicky výhodná místa, a některé jeho jednotky jsou naprosto "overpowered".

Zvuková stránka hry je také výborná. Zvukové efekty a hudba drží správnou atmosféru. Jednotky jsou dabované, nicméně jejich hlášky se pořád opakují, mají minimální variabilitu.

Na čem je nejvíc znát zastaralost hry, tak to jsou filmové předěly, na kvalitě animace a videí se podepsal čas nejvíc. Nicméně je obdivuhodné, že tato pecka dokáže běžet již na počítači s CPU řady 486. Dnes se dá hrát na moderním PC pomocí DOSBoxu. Funguje to celkem obstojně, občas to havaruje, něco mi nešlo vůbec (encyklopedie), ale je to hratelné a dohratelné.

Hra má i své mínusy, jak jsem psal, obtížnost umí být někdy frustrující, a později se dostaví určitá repetitivnost. Hlavně variabilita úkolů je malá, naprostá většina misí zní - znič všechny nepřátele, občas dostaň někoho někam či dostaň se někam. Minimálně jde o zničení či zabití někoho konrétního.

Herní příběh je poměrně jednoduchý, ale vhodně doplňuje atmosféru a dává hráči smysl pokračovat.

Dohromady ale považuji Spellcross za herní klenot a nejlepší hru od našich Slovenských sousedů. Na svůj obrovský věk vypadá stále skvěle a má velkolepou atmosféru.

Pro: Skvělá atmosféra, stále výborná grafika, ozvučení

Proti: Občas obtížnost

+17
  • PC 95
Nedá mi to nenapsat komentář k této srdcové záležitosti. Spellcross si zahraju vždy cca jednou za sedm let a pokaždé je to paráda. Bohužel hra nejde oficiálně nikde koupit a proto instalace a spuštění na nejnovějších zařízeních je trochu věda. Také jsem byl mírně znepokojen posledními patche, které hru oproti původní verzi trochu zjednodušují (o tom ale později).

Začínáte již legendární první misí, která by svou obtížností odradila 90% dnešních hráčů. Po čase se dostanete do druhého scénáře, který je možná nejlepší z celé hry. Tam už ani nedutáte a cítíte stejnou bezmoc jako vaši vojáci. Velmi se mi líbí příběh i k tomu doprovodná videa. Příběh není kdoví jak originální, ale je kvalitně zpracovaný a opravdu vtáhne do děje. Hra je opravdu hodně hodně těžká. Na každé mapě můžete jen 3x uložit hru (v patchu 1.06 12x), peníze na vylepšení a nákup jednotek, případně na klíčový výzkum se vydělávají hodně pomalu (v patchu opět vyděláváte víc). Na začátku si sice můžete vybrat obtížnost, ale pozor. Pokud zvolíte jednoduchou, vaše jednotky budou bojovat proti méně nepřátelům a nebudou tak rychle získávat klíčové zkušenosti. Proto může být výběr jednoduché obtížnosti trochu kontraproduktivní a já ho nedoporučuji. Stejně tak při těžké obtížnosti máte brzo vyexpené jednotky a ke konci je to trochu nuda (což teda bohužel platí i na normal).

Jako největší nevýhodu vidím zdlouhavé posouvání jednotek. Vůbec bych se nebál zmenšit mapy. Hromadné označení a neomezený pohyb při neobjevených nepřátelích by byl sen. Největší peklo bylo na mapě, kde máte zachránit ztroskotaného pilota. Ten se nachází v protilehlém rohu, než je vaše startovací pozice. Když se tam po hodinovém boji dostanete a objevíte ho, objeví se vedle něj nepřátelská jednotka, která ho rychle zabije a vy můžete loadovat. Pokud si toto pohlídáte a pošlete pilota zpět na začátek (kam se musí trochu nepochopitelně dostat), nechce se vám jít se všema jednotkama a pilot jde sám (proč ne, když je mapa vyčištěná). Jenže na startovní pozici se objevila nová armáda a vy můžete znovu načítat. Pokud i tak misi splníte - ejhle - musíte na obří mapu znovu a tentokrát ji znovu celou vyčistit od nepřátel. Uf.. Jakmile máte jednotky vyexpené na maximu, obtížnost ke konci hry paradoxně klesá. Ale i přes tyto "drobnosti" dávám 95%, protože spellcross opravdu stojí za to si zahrát. Bohužel, psal jsem kdysi tvůrcům, proč hra není na GOGu atd., ale pohádali se o práva a tak se toho asi nikdy nedočkáme. O dvojce ani nemluvě.

Pro: Atmosféra, obtížnost, příběh, "čekám"

Proti: Hra nejde koupit, zjednodušující patche, zdlouhavé posouvání jednotek i při neobjeveném nepříteli

+16
  • PC 100
Pro mě absolutně nejlepší tahová strategie kterou jsem kdy hrál. Poprvé jsem ji hrál krátce po vydání, to mi bylo 18 let. A pamatuji si, že s těch video sekvencí a dabingu jsem byl úplně vyplesknutej. Nedávno jsem si ji dal znovu a stále je to bomba, i když grafika je na dnešní dobu zastaralá. Určitě bych ocenil pokračování nebo nějaký remastering.

Pro: Skvělá tahová strategie, zábava na dlouhou dobu, příběh, dabing.

Proti: Není pokračování

+14
  • PC 80
Kdysi dávno, ještě na na základní škole, byl Spellcross nezpochybnitelným králem tahových strategií. S výborným příběhem, pekelnou obtížností a hutnou atmosférou beznaděje mu konkuroval jen Heroes of Might and Magic 2, a to jen nepřímo. Ještě teď si pamatuju na nekonečné dobývání první studny, na noční level se zástupy kostlivců, nebo na epickou ofenzivu Other Side, kdy měla i našlapaná 486 DX2 o čem přemýšlet. Tah trval klidně deset minut a jakákoliv chyba smazala hodiny snahy.

Spellcross klame tělem a nezkušeného hráče může velice snadno zmást. Tváří se jako přímočará a prostoduchá akce, v níž je možné nazdařbůh přesunovat jednotky a hnát nepřítele před sebou. Falešnému dojmu nahrává i výzbroj obou stran. Llidé spoléhají na technickou převahu a dostřel, ale Other Side ráda bojuje v tváří tvář a její síle je v počtech. Ve skutečnosti je důležité vyčkávat, pečlivě plánovat, udržovat si přehled o mapě a využívat terénu.

Příběh Spellcrossu je notoricky známý a vyprávěný pomocí povedených filmečků. Obstojí i v dnešní době, především díky výbornému dabingu. Technicky za dobovou konkurencí zaostávají, ale působivostí se v klidu vyrovnají animacím z Warcraftu 2, nebo Command & Conquer. Graficky hra prakticky nezestárla. Jednotky i krajina vypadají skvěle, interface je přehledný a úroveň detailů je víc než dostatečná. Zamrzela mě jednotvárnost závěrečných map, hemžících se nerealistickým množstvím kaňonů a úzkých přírodních mostů. Pravděpodobně je to dáno snahou zvýšit obtížnost misí.

Taktická část hry je překvapivě propracovaná. Umožňuje několik variant stavby armády, přičemž každá má něco do sebe. Opatrní hráči se mohou zaměřit se na defenzivní, těžce pancéřované jednotky a dělostřelectvo. Ti odvážnější vezmou za vděk údernou variantou, těžící z rychlých leteckých jednotek a napadání izolovaných skupinek nepřátel. Samostatnou kapitolou jsou pěší jednotky umožňující průchod nesjízdným terénem a překvapivé údery na slabě bráněné pozice.

Defenzivní taktika je zpočátku validní možnost, ale postupem času dostává stále další a další trumfy, takže v poslední čtvrtině hry je účinější než cokoliv jiného. V momentě kdy jsem vyzkoumal MLRS a Leopard 2A5, tak jsem armádu změnil na 10 tanků, 5 raketometů, Humvee a radar. Other Side si ani neškrtla. Depeše z vrchního velení byly čím dál zoufalejší, ale mise byly čím dál lehčí. Co to udělalo s atmosférou, je asi jasné.

Spellcross si poprávu získal legendární statut a troufnu si říci, že v některých aspektech je stále jedinečný. Navzdory vyšší obtížnosti patří k těm přístupnějším tahovým strategiím a byla by škoda ho alespoň nezkusit.

Pro: atmosféra, obtížnost, část hry do pavouků, skvělé animace

Proti: zdlouhavost některých misí, v závěru stereotypní mapy, jednotlivé strategie nejsou vyvážené

+25
  • PC 75
Herní výzva 2017: „Nad Tatrou se blýská!“ 

Spellcross je bomba. Řekl bych, že co do obsahu, je to možná nejlepší strategie vůbec. Obsahuje totiž prakticky souhrn všeho, co jsem kdy v daném žánru viděl. Množství vlastních i nepřátelských jednotek, výzkum kterými na ně vymýšlíte vylepšení a rozšiřujete poznání nepřítele, systém morálky, zkušeností, přidělování velitelů i filmečky a příběh. Parádní upravování jednotek kdy si můžete jednotky specializovat a přejmenovávat. Navíc je to vše docela intuitivní a rychle se vám to dostane do krve. Postup na strategické mapě je volný, mnohé mise tak můžete vynechat, čímž však ztratíte zajímavou misi či možnosti získat zkušenosti. Ani bitevní mapy samotné nejsou nudné, terén je dostatečně rozmanitý a často je větším překážkou než nepřítel samotný. 

Je tu však také velké ale. Jmenuje se zdlouhavost. Jednotky musíte přesouvat po jednom a mapy jsou občas velké. Tento problém ještě násobí jednotvárná strategie, která především zpočátku nutí jednotky štosovat do houfu před koncem dohledu nepřítele, čekat na pomalejší dělostřelectvo, spouštět a vypínat radar atd... Nepomáhá ani systém ukládání, které je omezeno na 4 uložení za misi a tlačítko vracení tahu chybí. Tím pádem metoda pokus omyl stojí příliš mnoho. Nejvíce času tak ve Spellcrossu strávíte přesouváním a štosováním jednotek a obavami aby jste nějakým rychlejším postupem neztratily zkušenou jednotku protiútokem nepřítele. A to je časem otravné.

Pro: Atmosféra, rozmanité jednotky, výzkum, nelineárnost dobývaní území, systém morálky a zkušeností, řazení jednotek pod velitele, vylepšování a upravování jednotek, filmečky

Proti: Nutnost stereotypní strategie a zdlouhavého postupu

+24
  • PC 100
Jedna z her, kterou nesnáším pro její existenci..!

Není to proto, že by byla špatná. Právě naopak, jde o dokonalost! Asi proto jsem u ní proseděl tolik hodin a strávil tolik času.

Spellcross je asi desátý kousek, na který jsem si jako malý špunt vydělal sázením brambor a věšením prádla :-). Jedna z věcí, která mi dovolila upustit plyn a odpočinout si od nudného prvního stupně základní školy. Někdo by mohl namítat, že hard-core tahovka není to správné pro dospívajícího vykuka s nic moc známkami ve škole. Ale já byl rád.

Konec nostalgického blábolení a svěřování se, proto tady nejste, že?

Proč je tohle dokonalost? Začněme kombinací magie a techniky. Bylo to tady už předtím? Zasazeno do výnosného modelu strategických tahovek? Houby!
Co nápad? Příběh je pojat grandiózně, všechny situace v kampani jsou výtečně zpracované a celkový dojem kazí snad jen poněkud horší technická stránka.

Obtížnost je problém. Pro někoho, kdo u toho není ochoten strávit desítky hodin až neúnosná. Musím se přiznat, že když jsem hrát začínal, dával jsem si pauzy i na celý týden jen abych si tu hru neznechutil právě obtížností. Díkybohu se tak nestalo a já po čtvrtroce, v jedenácti letech, Spellcross se slzami v očích dohrál.

Proč by nemohla slovenská hra být dobrá? Tohle to je záležitost, která podobný mýtus vyvrací. Nelíbí se mi však přihlížení na tento fakt a přidávání procent k dobru jen pro místo původu.

Při psaní tohoto komentáře hledám na internetu možnost zakoupení originální krabice. Své staré CD se mi povedlo poškrábat a je takřka nepoužitelné :(. Byl bych moc rád, kdybych měl přes letní prázdniny čas se ke Spellcrossu vrátit, bojím se však, že nebude možnost.

Pro: Příběh, atmosféra, obtížnost, délka, inovace(!)

+12 +14 −2
  • PC 90
Jestli mám něco rád, tak jsou to strategie a rpg. Tuhle strategii jsem ve své době miloval a k jejímu hraní přilákal hodně lidí. Stačilo, aby se mi dívali přes rameno při hraní. Nebyla ničím extra výjimečná, ale i přes to byla skvělá. Nezáleželo na tom, kolik máte jednotek, jediný neuvážený krok dokázal zničit vše, co jste do té doby budovali.
V téhle hře se opět objevil systém zakopávání, což byla jediná možnost, jak přežít útok nepřátel, kteří byli silnější a bylo jich víc. Ne, že by vaše jednotky byly špatné, jen jste potřebovali, aby se jim nic nestalo, jelikož síla spočívala ve zkušenostech. Stejně tak se muselo dbát na pestrost jednotek, protože jste nikdy nevěděli, co proti vám vyleze. Hlavně tedy pokud jste to hráli poprvé. Osobně jsem jednou prohrál jenom kvůli tomu, že jsem zanedbal protiletecké jednotky.
Spousta a spousta jednotek, minometčíci, Piranha, AMX-13, jednotky Commando, Rangeři, výběr těch vhodných pro vaši strategii a taktiku byl smrtelně důležitý, stejně jako rychlost přizpůsobení se nepřátelům, čas od času se mezi nimi objevila nějaká novinka, na kterou bylo zapotřebí zareagovat jinak. Stejně tak jako ekonomická stránka, kdy bylo potřeba rozdělovat peníze mezi nákup nových jednotek, výzkum a vyzbrojování těch starých. K tomu se občas nepřítel odhodlal k protiútoku na vaše území a pak se ukázalo, jak moc si potrpíte na zálohy.
Výsledek byl nádherný. Hrozně mě bavilo, jak hráči, kteří o sobě tvrdili, jak skvělí jsou stratégové, dostávali na zadek takovým nehorázným způsobem, až jsem brečel smíchy. Tohle prostě nebyl Command and Conquer, kde v podstatě stačilo mít jenom hodně jednotek. Pokud jste tady shromáždili všechny síly a vyrazili, skončili jste. Jak jsem řekl, nepřítel byl silnější a v přesile a dával vám to patřičně sežrat.
A v tom to bylo. Není umění porazit někoho slabšího. Umění je porazit mnohonásobně silnějšího, kdy sám nevěříte, že se vám to povede a pak si najednou něčeho všimnete, nebo vám něco vyjde a vy ke svému úžasu zjistíte, že přeci jenom vyhrajete. Nemám rád výzvy, radši se dobře bavím, takže mi super těžké obtížnosti nic neříkají, ale tady se kombinovala zábava s těžkostí tak skvěle, až jsem přežil i to, že jsem několikrát musel hrát od znovu poučen z chyb předchozích. K tomu si přidejte tahové hraní, které vám dává čas na přemýšlení, ucházející grafiku, skvělou pestrost jednotek a lokalizaci, jelikož Spellcross byl československý. Mrzí mne jen jediné, že na dnešních strojích hra zlobí...

Pro: hratelnost, obtížnost, spousta jednotek

Proti: problémy se spuštěním na dnešních strojích, trochu naivnější příběh

+20
  • PC 100
Naši východní bratři dali světu hodně dobrých věcí. Například korbáčíky, halušky, brynzu, Zónu A, Obchod na korze a třeba taky Uherský salám, hmm ten možná ne, ale je to z té strany ne? Hlavní obdiv a můj doživotní respekt, jim ovšem patří za vytvoření jedné z nejlepších, nejoriginálnějších a nejtěžších tahových strategií. Takže zatímco se většina zdejších uživatelů modlí k falešnému bohu jménem Mafie, já roztahuji koberec a svoje modlitby směřuji do Maďarska, teda vlastně na Bratislavu, pořád se pletu.
Perfektní a skvěle namluvené intro, mě tehdy doslova uchvátilo. Díky dabingu jsem se těšil, na každý briefing po každém postupu hrou a hláška „problémy“, se stala součástí mého tehdejšího života, moje matka by mohla vyprávět.
Jak už tu někdo psal, hra je prošpikovaná různými popisky a detailními informacemi o každé jednotce ať už vaší, nebo nepřátelské. Jednotky Other Side, musíte nejprve potkat a pak je možné zahájit výzkum a díky tomu získáte nejvhodnější strategii pro jejich zničení. Samozřejmostí jsou nové technologie a nové jednotky. Stačí tohle zanedbat a nemáte šanci se ve hře dál pohnout.
Další podstatnou částí hry, jsou zkušenosti vašich vojáků či obrněnců. Můžete nakupovat nové posily jak zběsilý, ale stejně máte smůlu, protože většinou proti silnějším nepřátelům nemají šanci. Jakákoliv smrt zkušené jednotky, se rovnala restartu. Společně s časovým limitem u některých misí a možnosti ztratit již dobyté území, to byla nejvíc frustrující věc ve hře a to je samozřejmě dobře. Délka hry je taky úctyhodná, i když v té době nic neobvyklého.
Tahle hra se měla stát ve světe legendou, nevím proč tomu tak není a taky nevím, proč už dávno nehrajeme dvojku. Nicméně tohle je jedna z mých nejoblíbenějších her, na kterou nedám dopustit. No a teď už nerušte je čas na modlitbu a pak si udělám na počest tvůrců maďarský guláš.

Pro: obtížnost, délka, dabing, jednotky

Proti: opakující se mise

+41 +42 −1
  • PC 95
Určitě nejlepší slovenská hra. Obrovská atmosféra, velké množství jednotek. Originální zkombinování reálného a fantazy světa. Výborná hudba, zvuky i dabing. "Problémy?, příjem" :-) Strategické fantazy žně!

Pro: Atmosféra, dabing, zvuk, hudba, rozmanitost jednotek

Proti: Není to zrovna procházka růžovým sadem

+13
  • PC 70
70% dávám jako ne-fanoušek strategií, zvláště tahových (vedou u mně HOMAMy a Jagged Alliance 2, takže snad chápete:).

Z historického hlediska se jedná o jeden z prvních zářezů našich sesterských zemí (i když především Slovenska - česká strana přispěla snad jen dabingem a distribucí;) v zahraničí (Mobygames uvádí recenze v němčině a údajně se prodávala i ve Velké Británii). Jakožto strategický elév musím pochválit zvláště originální námět a hudbu. Rovněž taky přítomnost "hrdinských", tedy pojmenovaných, neanonymních postav.

Vydáno též jako cover CD v magazínu Excalibur v roce 1999 (i s poměrně rozsáhlým manuálem přetištěným v časopise).
+11 +14 −3
  • PC 100
Pri tejto hre sa da stravit co sa tyka casu najviac ako kdekolvek inde.

asi hra s najdlhsim dejom co som videl, vyborny pribeh, epicka hra, stoji za vsetky drobne.

urcite je v mojich top 5 hrach za 15 rokov hrania. Mozno na prvom mieste.
Obskurna atmosfera, budete zit tou hrou, a ked si myslite, ze by vas mala niekde sklamat, prekvapi vas v dobrom.

hrovy zazitok ktory nie je nikdy rovnaky, je stale originalny, nikdy vas hra nezacne nudit a kazdy den budete chciet z nej viac.

navyse pre dokoncenie hry su potrebne minimalne 2-3 tyzdne casu plne hrania, myslim, sedite na stolicke, jete, spite, dokonca i skuseni hraci, takze vas to vezme z vasho zivota do inej dimenzie.



Moze byt pekne tazka, treba hrat nesmierne takticky a v kuse savovat. Obcas ju musite nahravat x krat dokola aby ste presli urcitu pasaz bez straty jednotky ktoru budete pozdejsie urcite potrebovat. Je tam jeden velmi silny typ tanku ktory je najlepsie zakempovat a nechat ho nech schytava rany. Taktika zakopov je taktiez velmi silna no dost spomaluje hru a treba ju pri kazdom presune aplikovat. Taktiez treba rozumne zvazit ake jednotky kam rozmiestnit v zakopoch.

Verte mi, tuto hru treba zazit, dajte jej sancu.

Pro: vyborne spracovany vyskum, vojenske ohodnocovanie jednotiek dava plus body, rozmiestnenie vojenskych hodnosti jednotkam v armade

Proti: nema multiplayer, nemozete nejak specialne menezovat vojenske zakladne a nechavat tam jednotky

+15
  • PC 90
Jak je psáno níže pode mnou, Spellcross je špičková tahová strategie a nejenom v mých očích vrchol své kategorie. Pro mě osobně se jí po bok může postavit pouze UFO: Enemy Unknow, pokud vynechám fantasy turn-based strategie. Ať tak nebo jinak, systém velení, upgradů jednotek, příběh držící kupodivu logicky pohromadě, vývojem a hlavně, nepřekonatelnou atmosférou, toto vše činí tuto hru v mých očích nesmrtelnou a všem milovníkům tahovek ji vřele doporučuji...

Pro: Atmosféra, dabing, atmosféra, systém povyšování, atmosféra, systém velení, atmosféra.

Proti: Hromada map jde dohrát stylem "Zakopu vše co mám, průzkumníkem nepřítele vyprovokuji, a pak postřílím ze zákupů..."

+11 +12 −1
  • PC 90
Pro mě osobně nejlepší hra v žánru. Spellcross je příklad výborné tahové strategie. Prakticky vše má blízko k dokonalosti. Boj moderní techniky proti magii je velmi atraktivní, nevím proč se tohle téma ve hrách moc neobjevuje. Možnost zaválčit si s reálným tankem proti drakům je skvělý zážitek.

Velmi se mi líbil systém upgradů, zkušeností a vůbec piplání si vlastních jednotek. Sice se tak můžete dostat do frustrující situace, kdy vám nepřítel neustále ničí elitní jednotky, ale dá se to odpustit (ikdyž hra občas provede pěknou sviňárnu, například když se vám z ničehonic objeví nepřátelský oddíl uprostřed hry zrovna tam, kde to nejméně potřebujete).

Hra disponuje (na strategie) výborným příběhem. Ke konci mi akorát trošku vadil moc velký příklon k fantasy, které moc nemusím, ale dá se to skousnout. Vůbec je na strategii dost ukecaná, všemožných popisů jednotek s obrázky, misí, map, upgradů, prakticky všemu je zde věnováno dostatečné množství textu, abyste pochopili co a jak.

Náplň misí by ale mohla být rozmanitější, většinou totiž stejně skončíte u vybílení celé mapy. Každopádně občasná záchraná akce nebo ochrana konvoje působí osvěžujícím dojmem.

Celkově není Spellcrossu moc co vytknout. Zajímavý příběh, skvěle popsané jednotky, na svou dobu nádherné grafické zpracování. Repetivnost se nedostavila, vždy jsem se těšil na nové území, nové nepřátele a novou techniku. Jediné zápory bych viděl v tom, jak vám občas hra hází klacky pod nohy (zmíněné "zjevení se nepřátel zničeho nic") a pro občasné hráče brutální obtížnost. Hrál jsem na lehkou a občas jsem měl vážně co dělat, abych neztratil těžce vytrénované jednotky. Nepřítel má totiž VŽDY početní a většinou i silovou převahu (občas se stane, že trochu opomenete výzkum, protože jednotku považujete za zbytečnou a pak zjistíte, že nepřátele prakticky nejde zabít aniž by vás na to kdokoliv upozornil). "Posily" které k vám občas příjdou, nejdou považovat za nic jiného než krutý vtip autorů:)

Každopádně jsem se u hry bavil celý dlouhý gameplay. Jednoznačně povinnost pro každého fanouška žánru.

Pro: Prakticky všechno, výborný český dabing

Proti: Vysoká obtížnost, někdy jsem měl pocit, že mě ta hra prostě nemá ráda:)

+25
  • PC 85
Povedená tahová strategie s docela zajímavým příběhem (a vcelku dobrým českým dabingem, kupodivu), výborným systémem velení a upgrady jednotek.

Klidně bych jí dal i vyšší hodnocení, ale v mých očích trpí jedním malým neduhem - po čase úděsným stereotypem. Dohrál jsem ji asi napotřetí (mezi každým hraním byla půlroční až roční pauza).

Na druhou stranu tohle je možné omluvit/vysvětlit opravdu slušnou délkou hry (i na poměry doby, ve které vyšla).

A potom obligátní slabší závěrečná část (kde je kupodivu hlavní problém v tom, že vaše jednotky jsou maximálně vylepšené a tím pádem nezískávají další zkušenosti - na některé hráče (jako já) to může působit poněkud, ehm, depresivně).

Taky bych možná mohl kriticky zmínit určité zjednodušení hry v pozdějších verzích - ta první byla se svými 2 savy na misi (na střední obtížnost, mám dojem) zdravě obtížná, později se spolu se zvýšeným počtem savů dost vytratilo napětí i obtížnost (hra je potom docela snadná).

Pro: Příběh, jednotky, herní systém, dabing, délka

Proti: Stereotyp, délka

+17
  • PC 85
Pekelne náročná až takmer neprejditeľná turn-based stratégia s nervy drásajúcou atmosférou. Spellcross na veky ostane v mojej pamäti ako jedna z najťažších a zároveň aj najlepších turn-based fantasy stratégií všetkých čias. A to ju má na svedomí jeden jediný človek a je to jediná slovenská hra (ku ktorým som obvykle extra-kritický), ktorá sa dokáže rovnať vo svete.

Pro: Grafika, atmosfera, narocnost, turn-based, vyskum, pribeh, ovladanie, vsetko co ma napada

+6 +7 −1
  • PC 85
Tak tahle hra mě velmi bavila.Když jsem ji kdysi dávno hrál tak byla na mě dost těžká.Dohrál jsem ji z vypětím všech sil.Některé mise jsem musel opakovat,když jsem přišel z počátku hry o svou jedinou elitní a drahou jednotku.A nebo když mi zdrhli jednotky pod náporem nemrtvých. Má zajímavý příběh i dabing.Z nostalgie jsem si ji zahrál znova pod XP a zjistil jsem,že tak těžká teď už není.
+11