Poslední komentáře
Disco Elysium
Yakuza 3
Začnu něčím, co snese i samotné srovnání s "novějšími" díly a to je příběh. Pořád se jedná v herním světě o slušný nadprůměr, pořád je to dosti filmové, založené na emocích se spoustou plot twistů, ale zároveň se jedná asi o nejpředvídatelnější příběh. Jak jsem zpočátku oceňoval části v sirotčiny, tak mě postupem hry tato část spíš nudila a dost zpomaluje celkovou dynamiku příběhu. Jasný, závěr to znovu slušně nakopne, ale já se zhruba třetinu hry vyloženě nudil.
Postavy jsou opět výborně napsané, ale řekl bych, že jsou opět oproti předchozím dílům méně ikonické (beru v potaz ty novější) a dost se vlastně všechno opakuje. Vedlejší minipříběhy jsou vyloženě tragické, je jich zhruba 5, které za to stojí a nabízejí hráči něco víc, pak je tu zhruba 70 příběhů, které jsou buď ždímání něčeho, co už jsme v sérii viděli a nebo nezajímavé rádoby srandičky. V tomhle nasadila Zero až moc vysokou laťku a tentokrát jsem si vedlejšáky vyloženě neužíval. Navíc, když skoro všechno končí tím, že Kiryu někoho zrube... to je prostě dost nuda. V tomhle by mohli vývojáři více popustit uzdu své fantazii.
Další vedlejší aktivity a minihry, na kterých série stojí také stojí za... No, není to prostě již ono. Hrát po čtvrté to samé a ještě v horším provedení už hráče nijak neoslní, nových miniher je zde minimum a ty staré mají horší provedení, takže je hrajete spíš z povinnosti kvůli questům či trofejím. Nový je snad jen velký golf, který se sice povedl, ale to je hrozně málo. Kabaret je například vyloženě špatný a velká ztráta času. Šipky, bowling, kulečník, to už prostě známe.
Souboj. Další kapitola sama o sobě. Tentokrát mě vyloženě nebavil. Jednotlivé mini souboje, kterých je zde až přehnané množství jsou příliš jednoduché a v podstatě v nich nejde neuspět, takže váš budou jen otravovat. Navíc je z nich hrozně málo xpéček, takže ani jako farmení to nefunguje. Souboje je nudný, budete nejspíš spamovat pár tlačítek do kola a větší taktické rozmýšlení vám přinesou bouze boss fighty, které jsou otravné hlavně v tom, že se jedná o zdlouhavé utloukání silnějších nepřátel. Za celou hru jsem zemřel párkrát, ale každý boss fight byl nudně zdlouhavý a výzva to nebyla, vždy jsem věděl, co dělat, ale nebavilo mě to postupné upitvávání.
Ač je hra možná ze všech dílů nejkratší, tak mi přišla šíleně dlouhá, protože to velkou část hry byla prostě nuda. Asi už mám v sérii moc nahráno a vyžaduji drastičtější změny, které zde nepřichází, navíc všechno, co je to již známe je zde oproti předchozím dílům kvalitativně horší a to, co je nové, tak se jednoduše moc nepovedlo (snad až na ten golf). Tenhle díl bych doporučil pouze fanouškům série, kteří musejí mít odehrané všechny díly či si maximálně na lehkou obtížnost projít příběh. Kdo ve hrách musí projít všechny příběhově linky a nedej bože sbírat trofeje, tak tomu jen popřeji pevné nervy. Snad bude čtyřka zase lepší a přinese i něco nového, každopádně si od série po tomhle díle musím dát pár měsíců pauzu.
Mafia: Definitive Edition
Asi mám tu výhodu, že si nepamatuji úplně přesně každou scénu záběr po záběru a tak mě tolik nezatěžovala potřeba srovnávání s originálem a hru jsem si užil skoro jako novou. Potěšila mě věrnost předloze a že se autoři nepouštěli do divokého přepisování a vlastních interpretací.
Až u českého dabingu člověku znovu dojde, jak skvělý a přínosný je, když se hráč může očima věnovat dění na obrazovce a ušima poslouchat rozhovory, aniž by musel do toho všeho ještě stíhat číst titulky. Marcel Vašinka se role Salieriho zhostil skvěle a sednul mi dokonce pro postavu vůdce mafie víc než Antonín Molčík.
Zamrzí snad jen horší nevýrazná grafika města. Obzvlášť, když hra vychází na samém konci životního cyklu generace konzolí a nepochybně z nich šlo vytáhnout mnohem víc. Občas mě rozesmál nějaký ten vizuální bug, ale nic vážného.
Pro: legendární příběh Tommyho Angela, věrnost předloze
Proti: jen průměrná grafika mimo cutscény, tu a tam bug, některé přehnané komické animace postav
The LEGO Ninjago Movie Videogame
Lego hra podle lego filmu tentokrát neparoduje, ale přesouvá film do interaktivní zábavy. Hra má slušný spád a baví od začátku do konce. Znalci filmu sice budou vědět co se stane a ani to není moc dlouhé. Jsou tam ale Lego kostičky, které se dají sbírat. Dokonce se dá stavět a díky tomu řešit pár lehčích hádanek. Nemusíte chodit rovnou po dějové lince. Svět Ninjaga můžete prohledávat do omrzení. Plnit všechny úkoly, odemykat figurky a trofeje. Máte tady arénové souboje, závody, můžete si vytvořit vlastní figurky nebo splnit úkol pro NPC postavu. Hra ve výsledku nabízí celkem dost obsahu.
Hra bohužel obsahuje nedostatek, který mě hodně rozčiloval. Tím je kamera. Dlouho jsem nezažil ve hře tak špatnou kameru. Zapomeňte na to, že by jste si jí natočili podle svého. Kamera si žije vlastním životem a často je k vzteku, když není pořádně vidět. Nejvíc mi vadila při závodech. Skákání naslepo ve hře o čas opravdu není nic moc. Stejně jako mizerný frame-rate. Je pěkné, že se na obrazovce hýbe milión věcí. Když se to ale vlastně tak moc dobře nehýbe, bolely mě z toho někdy oči. Méně je někdy víc. Ani Pro verze PlayStationu nepomohla.
Děti ale nic neříkali. byli spokojení, že si mohli zahrát Ninjago. Ten nejmenší tím žil ještě dlouho. Některé vtipy mi přijdou už trochu omšelé nebo trapné. Já ale nejsem cílovka. V tomhle případě jsem byl spíš zprostředkovatel a vlastně jsem se také celkem bavil. Až na tu kameru!
edit 19.1.22: Hru jsem poprvé zkusil v singlu a plynulost je mnohem lepší než ve splitscreenu. Takže jsem hře trochu křivdil a přidávám pět procent do hodnocení.
Pro: pohodová lego hratelnost, celkem dost vedlejší obsahu, pro děti skvělá volba (hlavně když sjíždí Ninjago)
Proti: hodně krátká dějová linie, pšíšerná kamera, pomalý frame-rate na konzolích ve splitscreenu
Rayman Legends
Dark Souls: Artorias of the Abyss
Pro: více Dark souls
Proti: nic
Draugen
Je to de facto walking simulator.
Chutná příběhová jednohubka, pokud máte rádi tajemné severské detektivky.
Nečekejte žádnou dlouhou herní dobu.
Atmosféra se dá krájet, poplakáte si u hudby, budete se kochat grafikou, ale příběh je trochu předvídatelný a skončí trochu uspěchaně.
O to ale jsem víc zvědavý na pokračování
Pro: dabing, hudba, atmosféra
Proti: uspěchaný konec příběhu
Chimparty
Za mě uspěli autoři tak napůl. Hratelnost je ohlodaná na kost, za což nejspíš může ovládání jediným tlačítkem na vašem telefonu. A taky meteorismu (prdění) je tu snad víc než v South Parku. Celkově tak hra působí jako hra cílící na mladší školáky a u nich taky nejvíc boduje. Zatímco ostatním se stylizace, zvuky, odemykané možnosti kosmetických doplňků pro vašeho avatara a selfie jako ikona brzo zevšedněli, na synovci bylo znát, že jej tyhle detaily nepřestávají bavit ani po několikátém zahraní.
A to vystihuje celou tuhle hru. Příjemná a zábavná party hra třeba pro silvestrovský večírek s dětmi. Ale sofistikovanou hratelnost od ní nečekejte. ...A nebo si ke hře dejte něco ostřejšího ;)
Pro: Zábava vhodná i pro děti
Proti: Malý výběr miniher
MediEvil
Fortesque měl pech. Odvážně nakročil k tomu stát se na věky oslavovaným hrdinou, jenže o tuhle možnost, stejně jako o oko i spodní čelist, ho připravil jeden blbý letící šíp! Tak málo stačí, aby se na člověka na onom světě dívali kolegové skrz hnilobné prsty. Jo, všichni tam z něj mají srandu. Jenže! Daniel nečekaně dostává druhou šanci. Zlý čaroděj Zarok, jeho dávný nepřítel, si chystá armádu nemrtvých a při jejich oživování omylem probere i Fortesquea. A ačkoliv by Dan byl jen s jedinou čelistí na soutěži v pojídání hot dogů bez šance, na zabíjení zombies, dýňových strašáků, démonických přízraků a jiných monster to je víc než dost!
V průběhu hry se probíjíte skrze království Gallowmere, oháníte se meči, kladivy, sekyrami, palicemi, střílíte z luků, kuší, ale ovládnete třeba i blesky! Také řešíte logické hádanky a postupně odemykáte lepší a lepší zbraně, přičemž největší jatka to jsou s těmi magickými. Ale v případě nouze si můžete klidně utrhnout vlastní ruku a válčit s ní. Morbidní poetika inspirovaná např. filmem Noční můra před Vánoci každému jasně připomene tvorbu Tima Burtona, a skutečně, MediEvil je sice vizuálně jakoby pochmurné, ale jinak obrovsky vtipné a nápadité dobrodružství. Jen je místy také brutálně obtížné! Ale těžko říct, možná jsem jen zhýčkaný většinou novodobých her, které hráčům mnohé odpouští.
Remake MediEvilu vám neodpustí nic, zůstává věrný hratelnosti z časů prvního Playstationu. Umřete, tudíž začínáte celý level komplet od začátku! I pomalé zombie v úvodu vás pošlou zpátky do rakve, pokud si na ně nedáte pozor. Takže to je místy trochu frustrující, ale na druhou stranu i zábavné a nikoliv nepřekonatelné.
Zkrátka to není žádná bezstarostná procházečka, ale o to větší získáte v průběhu skill, a o to víc se budete chtít na konci pomstít Zarokovi, který vám takhle náročnou cestu připravil! For Gallowmere!
PS: Další nejen videoherní recenze najdete na mém instagramovém účtu, profil instageek_cz , díky!:)
PPS: Hra má kompletní českou lokalizaci, včetně dabingu! Z ukázek na mě působil solidně, ale nakonec jsem zůstal u angličtiny, z nostalgických důvodů, abych se i tímto původním nastavením přenesl zpět do časů ZŠ!:))
Pro: Atmosféra jak z filmů Tima Burtona v jeho nejlepší éře, humor, příjemný retro feeling.
Proti: Místy lehce frustrující, ale to už tak u her bývá:))
Jurassic World Evolution 2
Do hry se totiž dostalo i trochu moc mikromanagementu (složitosti a trápení se zaměstnanci, potřeba učinit více kroků, než by bylo potřeba a hratelně příjemné atd.), jenž sráží dojmy z novinek, které dvojka nabízí. Ačkoli nedostatky stírá stále zábavná hratelnost a spousta povedeného obsahu, nelze zapírat, že by hra mohla být ve výsledku o něco lepší. Stále je však nutné ocenit detailní zpracování dinosaurů a jejich počty, navíc potěší i přidání těch vodních a létajících, po nichž hráči toužili. A když už o tom mluvíme, je radost je sledovat, jak se pohybují, jak se chovají, jak se pasou či loví. Animace jsou opravdu vydařené, totéž platí o hudbě a zvucích.
Zredukování kampaně na protáhlý tutoriál je spíše zklamáním, to však vyvažuje velice vydařený mód Chaos Theory, jenž nabízí alternativní filmové scénáře. Jen je škoda, že sandbox není tak volný, jak by si zasloužil. Necháme-li stranou v mých očích přepálenou cenovku, v případě, že po podobné hře toužíte, zabaví vás i toto pokračování se spoustou budování a hrátkami s dinosauří genetikou na pěknou řádku hodin.
Více zde: https://www.vortex.cz/recenze-jurassic-world-evolution-2/
Pro: detailní grafické zpracování dinosaurů, množství animací, jejich chování; létající a vodní ještěři; Chaos Theory; urychlení času; propracovaný zvuk, výborná hudba; příběhové vsuvky, filmové předěly, dabing postav; DNA a genetický výzkum celkově
Proti: hlavní kampaň; záseky a výpadky zaměstnanců během vykonávání akce či jejich úplná nečinnost; omezení sandboxu; přehnaný a otravný mikromanagement; občasná nepřehlednost
Assassin's Creed Rogue
Pevnosti, poklady na blízkých ostrovech, písně na střechách, zakopaná tajemství nebo hledání kousků nejrůznější zbroje. Všechno tu je a tak nějak šedivěji, bez invence. A hlavně vynuceně. Proč dávat námořníkovi na ledovém moři a v oblasti Severní Ameriky za úkol něco, co je neoddělitelně spjato s pirátskými vyprávěnkami, které jak kdyby vypadly z Knih odvahy a dobrodružství? Vždyť i domorodci, kterým jsem právě zachránil život, mě posílají opět po všech koutech mapy, abych okouknul sloupy. Ale já už nechci, protože hra si v tu chvíli nemile zahrává s oním pejorativním označením Open World: The Game. Je to strašná škoda a bije to do očí tím spíš, že je příběh opravdu krátký. A to se přitom mohl stát jasně nejlepším dílem.
Motiv zrady a vůbec celý námět o přeběhlíkovi mi první hodinu bral dech, ale s přibývajícím časem mu bere sílu uspěchanost. Co jediné mě zpětně mrzí u čtvrtého dílu, je místy slabší propracovanost postav a zvratů - a to přitom měl k dispozici dvanáct kapitol a epilog. Zběh jich má k dispozici šest a k tomu rozkouskovanou poslední vzpomínku. Z nápadu za milion se proto stává horská dráha, která by dokonale fungovala jako film, ale jako ucelený příběh lámaný stále dokola desítkami vedlejších aktivit si nikdy dokonale nesedne. Samotné finále mě pak téměř uráží. Je jasné, že se bude opět hrát na mystickou notu - na to si nestěžuji ani po tolika předchozích vějičkách. Fackou do tváře je ale poslední lokace. Čert tomu chtěl, že stejně jako se ve futuristickém chrámu odehrává konec Black Flag, odehrává se v něm i konec Rogue. Jen je opět přenesen z džungle a ostrovů do říše sněhu a ledu. Chápu snahu přiživit se na předchozím úspěchu, ale urážet myslícího hráče je pak něco úplně jiného.
Abych tvůrcům jenom nekřivdil, zkusili pár nových mechanik. Bohužel jsou buď kosmetického rázu - a nebo mi nesedly. Tou nejzásadnější jsou stalkeři. Věřím, že něco takového působilo v samém úvodu jako dobrý nápad, ale právě asasínské čtvrtě nebo nepřeberné množství číhajících a šeptajících (?) nepřátel v hustě osídleném New Yorku jsou zábavné přibližně první tři setkání. Jednoho zabiju, dalšímu se za rohem vyhnu, ve vedlejší uličce na mě skočí další a jen obejdu blok, šepot je opět zde. A to vše na ploše jediného náměstí. Když se pak skrytí hašašíni krčili i v džungli nebo v ledové pustině, už jsem jen přemýšlel o tom, jestli tam trénují nebo zkrátka jen odpočívají a zašívají se před nadřízeným.
Takhle zkrátka ne. Hře dávám smířlivé hodnocení, protože je nádherně zpracovaná a každý západ slunce nebo bortící se ledovec by se měl malovat a rámovat, to vše navíc na pozadí čarokrásného atmosférického soundtracku. Ale podivná kombinace revolučního dějového nápadu a prachsprostého zkopírování konceptu ze hry náladově úplně opačné, mě otravuje natolik, že si dám od války dvou nesmiřitelných stran zase na čas pokoj.
Pro: Mise v Lisabonu, vedlejší role známých postav, audiovizuál
Proti: Kopírka všeho, co bylo dobré na Black Flag - a tady není
Uncharted: Drake's Fortune
První Uncharted jsem trochu paradoxně hrál až jako poslední z trilogie. Čekal jsem totiž, že už hra bude zastaralá a nebude moc hratelná. Naštěstí jsem se ale mýlil.
I přes to, že se jedná o starší hru, užil jsem si jí. Příběh je zajímavý a poutavý, mechaniky trochu sice zestárly, ale nic strašného to není. Bohužel ke konci se hra více zaměřuje na střílení, což patří mezi slabší stránky hry. Lépe hodnotím první polovinu, kde si i hráč může více vychutnat krásné prostory a jednoduché hádanky.
Nakonec tedy musím přiznat, že mě hra mile překvapila. Rozhodně se nejedná o slabý článek série, a věřím, že v době vzniku se jednalo o téměř dokonalou hru. Obstojí ovšem i dnes.
Pro: příběh, prostředí, postavy
Proti: mechanika bojů
Uncharted 2: Among Thieves
Pátrání po tajemství Shambaly a zapojení historické postavy Marca Pola mě bavilo - hra má super příběh, solidní postavy, krásné a propracované prostředí jak exteriérů - Istambul, Nepál, Himaláje, džungle, tak i samotných interiérů. Samozřejmě u adventury je nezbytné plnění hádanek ( ty pravda nejsou nejsložitější ), prolézačkami a ručkovačkami se můžete trochu zapotit, protože ne vždy se Nathan chová při jejich zdolávání realisticky a kvituju vložené mezihry ( souboje ) ve vlaku nebo automobilové honičky.
Nathan, Chloe, Elena a Sully hláškují ostošest, ale abych jen nechválil - těch stříleček a záplav nepřátelských týpků bylo na můj vkus pro tento druh příběhu zbytečně moc, hádanek mohlo být naopak víc a odfláknutý konečný souboj v těšném prostoru nepotěšil, ale kupodivu dal jsem ho na první dobrou - ale většinou jsem se bavil, dávám hodně solidní nadprůměr s těšením se na další Drakeovo dobrodrůžo - 85 %
Resident Evil Village
Jako první zmíním příběh, který je podle mého dobrý a zmatenost na začátku se začne hezky vysvětlovat a dávat smysl. Pak bych zmínil postavy, které jsou stejně jako v sedmém dílu skvělé, a opět vynikají hlavní záporáci, kterých je pět. Jsou to: Lady Dimitrescu a její tři dcery, ale s nimi se rychle vypořádáte. V jejích časti hry se nacházíte v jejím hradě, který je fantasticky navržen a má skvělou upírskou atmosféru. Pak tu je Donna Beneviento a v jejím v domě, který je plný loutek a jedná se o nejděsivější část hry, protože tam jsou hnusný panenky. A pak se přesunete s k takovému monstru z temné laguny, což je Salvatore Moreau a zrovna jeho část mi přišla nejslabší, ale furt dost dobrá a zároveň i nejakčnější. Pak tu je Karl Heisenberg, který je takový Frankenstein a Magneto se série X-Men v jednom a pro mě moje nejoblíbenější část, protože se nacházíte v jeho továrně, která je prostě fantastická a bojujete proti jeho výtvorům, a nakonec tu je Matka Miranda, což je takový vůdce téhle party a také závěrečný boss.
Tak ty hlavní záporaky mám teď jsem na ty nepřátele které budete potkávat během hraní jsou tu vlkodlaci kteří se mi hodně líbily a mají více variant, pak tu jsou takový zombie nebo něco co jim je dost podobné ty také mají více variant a používají i nějaké ty sečné zbraně, obři ty spořádají dost nábojů a setkání s nimi nejsou vůbec příjemné, a nakonec mechaničtí vojáci kteří jako by vypadli z Wolfenstein, tak přesuneme se dál.
Zbraně těch tu je o dost více než v sedmém díle od pistolí, brokovnic, útočné pušky, granátomet, odstřelovací puška, nášlapné miny, bomby a pochopitelně i magnum, většinu z těchto zbraní můžete vylepšovat stejně jako ve čtyřce.
Teď aspoň ve zkratce zmíním a grafiku a ta je na jedničku já hru hrál na PS4 a na ní to vypadá fantasticky a k tomu si připočtěte krásné prostředí vesnice.
Pak střílení je hodně zábavné a rozhodně si vyzkouším mod Mercenaries.
A poslední dvě věci které tu u kladů zmíním jsou hádanky a délka já hru dohrál za krásných 10 hodin.
Tak jo a teď na nějaké ty zápory, někdy je to hodně akční hlavně úvod když jsou na scéně vlkodlaci je tu prostě málo děsivých částí ale i tak mi tu mráz po zádech běhal a to díky tomu že tu je skvělá atmosféra prostředí, pak mi vadilo že jsem se například po poražení Lady Dimitrescu se nemohlu vrátit do hradu a pořádně ho prozkoumat bez toho aby mi furt dejchala na záda. To je k záporům vše.
Na závěr jsem si hru užil je to skvělý mix mezi čtyřkou a sedmičkou co se týče hratelnosti, a pro mě se tenhle díl stal mým druhým nejoblíbenější protože čtyřku jen tak nic nesesadí, ale tohle je taky velká pecka a co nejdříve chci pokračování 90%.
Pro: Příběh, postavy a hlavně záporaci, souboje s bossy, hratelnost, prostředí, skvělá atmosféra, hudba a zvuky, grafika a optimalizace, zábavné střílení, běžní nepřátele, hádanky, systém zbraně a jejich vylepšování a délka hry.
Proti: Moc akce a málo děsivých momentů.
No Man's Sky
2016-2017: Opravy (56-70%)
2018-2019: Velké Updaty (85%)
Za těch 5 let co je hra venku se dočkala dost velkých vylepšení. V den vydání hra vypadala odporně a byla špatná. Ale postupně se hra začala vyvíjet z hrozně špatné na dost dobrou hru. Grafika je dobrá v dnešní době. V době vydání byla grafika extrémně špatná. Prostě teď můžu hru doporučit.
Life is Strange: Wavelengths
Hrdinka Steph je zavřená ve známém obchodě s vinyly, který zároveň funguje jako rádiová stanice a celé cca čtyři hodiny herní doby se budou odehrávat pouze zde. Na začátek je potřeba uvést, že krom Steph zde žádnou jinou postavu neuvidíte a prožijete tak osamělé svátky během jednoho roku. Mezi těmi je Pride Month, Halloween a závěr roku. Jeden svátek tak znamená vždycky jednu kapitolu, ve které máte seznam úkolů jak co se rádia týče, tak i povinností v obchodě. A zde je trochu kámen úrazu. Úkoly jsou vždy naprosto stejné. V rádiu přečtete reklamy a vyřídíte telefonáty, v obchodě pak většinou uklízíte, případně děláte trochu zajímavější činnosti jako hledání stop k vyřešení hádanky od vašich kamarádů, procházíte předměty představující různé vzpomínky nebo dokonce skládáte vlastní písničku. Problém je, že to začne být trochu stereotypní už v polovině hry.
Na druhou stranu je potřeba uznat, že celé tohle čtyřhodinové sólo překvapivě funguje. Zmíněné telefonáty jsou většinou docela zajímavé, dávají vám možnost volby a poslechnete si různé příběhy ze života. Vzpomínky Steph se točí kolem prvního dílu a Before the Storm, tudíž se zde reflektuje i váš konec v Arcadia Bay a hra dokáže být jak vtipná, tak často i smutná až depresivní. Tvůrci totiž zpracovávají různá psychologická témata a i když na ně není příliš času, většinou je zpracování dostatečně úderné. Příjemnou novinkou je i variace na Tinder a následné chatování, kde se vývoj konverzace vyvíjí dle vašich rozhodnutí a co víc, v dalších kapitolách se jejich výsledek projevuje. Tohle mi osobně přišlo jako fajn fíčura navíc, která mohla být klidně i v základní hře.
Ale abych se dostal k tomu hlavnímu, což není nic jiného, než hudba. Samozřejmě. Pokud sérii Life is Strange milujete právě kvůli hudebnímu doprovodu, tak tohle je DLC přímo pro vás. V pouhých čtyř hodinách je tu snad víc skladeb, než ve všech hlavních dílech dohromady a milovníci indie soundtracku si zde přijdou na své. Vrací se třeba Foals, Local Natives nebo Alt-J, poslechnete si třeba i Maribou State, Sigur Rós nebo Agnes Obel. Zároveň ale i spoustu písniček od méně známých autorů. Do vysílání rádia navíc můžete v tomhle ohledu i lehce zasahovat a pouštět tak hudbu dle vlastního výběru. Pokud po odehrání někdo bude tvrdit, že nechce takovou práci i ve skutečnosti, tak lže!
Wavelengths je výborný koncept, který by nebylo vůbec špatné trochu rozvést do samostatné hry, protože příběhově zaměřené moderování rádiové stanice nebo správa obchodu s nahrávkami není něco, co herně vidíme běžně. Jediný problém jde zde malá variabilita úkolů a tím pádem následný stereotyp. Určitě z toho šlo vytřískat víc, ale i tak jde na poměry DLC o nadprůměrný kousek, kterému byla očividně věnována nadstandardní péče.
Star Wars Battlefront II
Takže asi jen 30% jakéhosi zážitku, který si člověk má odnést.
A asi z 30% taky tvůrci vynaložili energii do téhle příběhové mini-kapitolky jinak skoro 120ti gigového kolosu.
Tohle celé na mě fakt působilo, že dělali multiplayerovou hru, ale pak někdo (třeba LucasArts) přišel a řekl: "Hele on teď frčí ten SW, tak tam dejte pro lepší prodeje příběhový režim." No a tvůrci vůbec nevěděli co s tím, tak vlastně nechali vytvořit pár hezky vypadajících cutscén (ale taky odfláknutých) a naroubovali to na multiplayerovou hru plnou nepřetržitého automatového chaotického střílení, kde nepřátelé nabíhají po desítkách bez nějakého většího smyslu či inteligence. Level design jsou v podstatě za sebou poskládáné nepřehledné a jednotvárné arény, kde se neděje kromě toho střílení fakt nic jiného. Žádné osvěžení, žádný nápad. Nic. Lítání mě bavilo, a hezky se na to kouká, to jo, ale k čemu to, když to nemá při bližším prozkoumání žádnou atmosféru.
Stealth jsem nepochopil, furt k tomu jakoby hra vybízela, ale na tichý postup mi přišlo, že to prostě není. Takže se to vždycky zvrtlo v hektickou akci.
Ale nemůžu to srovnat ani s akcema v Call of Duty sérii, kdy tam jsem měl pocit, že se přes tu válečnou akci nějaká příběhová nit vleče, a s těma šikovně vkládanýma naskriptovanýma pasážema to nějak působilo. Tady nic. Tady nehrajeme za příběhové postavy, ale za multiplayerové avatary. Nejvíc to bilo do očí ve hře za postavy z filmů. Které tam jsou jen prostě proto aby tam byly a to je vše. Bez smyslu. Plus ještě když každá má nějakou přidanou schopnost, která vlastně nesouvisí s kontextem dané postavy. Hlavně pasáže s charaktery oplívající světelnými meči byly hrozné. Samotný příběh Iden Versio kýčoidní a velmi zkratkovitý. Její přeběhnutí od Impéria (kde je elitním respektovaným vojákem a velitelem) k Povstalcům je dost pohádkový - její důvod k opuštění Impéria byl jasný (i když furt si myslím, že divný, ale jsem otevřený diskuzi :)), ale její přeběhnutí k Povstalcům už ne. A najednou ji Povstalci mezi sebe vpustí bez opatření (i když jim zabila bůhví kolik lidí), a vypadá to, že si ve všem rozumí z fleku. A pak aby to bylo ještě jednodušší, tak hned misi na to příběh přeskočí o několik měsíců později, aby jsme mohli rychle následovat Iden jakožto zapřísáhlou Rebelku, která už to dělá dlouho.
Jak mě takové hry alá "no tak jsme tady něco zplácali a jdeme dál" nebaví.
Ghost of Tsushima
Ghost of Tsushima. Lhal bych kdybych řekl, že jsem k této hře nebyl poněkud skeptický. Když jsem jí viděl poprvé moje první myšlenka byla „Jaj Japonskej asasín“.
Ovšem jako chlap musím uznat svojí chybu a že jsem se sakra hodně pletl, protože tady Ghost by si s většinou Asasínů vytřel půlky jak s toaleťákem po půlhodinový práci z bramborovýho salátu.
Každopádně už k samotné hře.
Jedním plusem pro hru je příběh. Nebudu tvrdit, že je to best story v mém životě to určitě ne, ale rozhodně je nadprůměrný. Nenudil jsem se, zabavil mě, udržel mě a mělo to skutečně hlavu a patu. Občas jsem si až říkal, že proboha co to jsou ty samurajové za blázny?
Co musím dát za hře jako obrovské plus je akčnost. Ani vteřinu jsem se nenudil. Mapa je obrovská, ale není prázdná. Na každém rohu něco čeká ať už nějaký bandita, mongol, liška nebo nějaké haiku. Máte spousty vesnic a cílů k osvobozování, stovky nepřátel co máte zlikvidovat. Zkrátka hra se hraje úžasně a stejně tak úžasně i vypadá. Vzhled hry je další věc kterou musím vyzdvihnout. Vypadá to sakra nádherně. Je jedno jestli skládáte haiku, koupete se, honíte se za liškama, bojujete nebo prostě jen jedete na koni po poli či kolem rozrostlých sakur. Všechno tady vypadá neskutečně. Dokonce i na původní PS4 hra běží kromě občasných dropů úplně v pohodě což od už celkem starého železa v podobě PS4 je dost slušný výkon (Rozhodně to není žádnej Cyberbug). Další věcí co se mi líbila je možnost vylepšování. Ano není to žádné extrémní RPG kde máte 1250 lvlů, 5000 druhů oblečení a 400 variací skillů, ale na potřeby hry a gameplaye je to za mě zcela dostačující. Také bych rozhodně doporučil hru hrát s Japonským dabingem. Dodává to na atmosféře a celkově se to k sobě dokonale hodí. Za co jsem také dost rád je, že se hra s ničím nepatlá. Přijdete k člověku a prostě mu useknete ruku. Všude krve jak ze tří volů a jdete si vesele dál. Upřímně netuším co hře přímo vytknout nebo zkritizovat. Ano jsou tam sem tam maličkosti, ale každá taková maličkost je ihned zadupána stovkou pozitivních částí hry. Vesměs bych doporučil Ghost of Tsushima všem hráčům tedy kromě těch mladších. Krve je tam opravdu dost a ne každá křehká dušička to snese. Kdo má rád samuraje, solidní příběh z Japonska, hektolitry krve a nabušenýho týpka co všem usekne každou končetinu co jim matka nadělila rozhodně si to zahrajte. Pokud jste hňupové co by skvělou hru nepoznali ani kdyby jim jí někdo položil na pipi – zahrajte si to taky pač je to fakt skvělý.
Pro: Příběh, grafika (na to že to běží na relativně staré PS4, souboje, mapa, živost prostředí, japonský dabing
Proti: Poslední boss hry je dost easy, nic víc mě nenapadá
Life is Strange: True Colors
Hře bych v podstatě vytkl jednu jedinou věc, tak s ní rovnou začnu. Je to námět samotného jádra příběhu, který působí jako kdyby tvůrci moc koukali na americké westerny. Nechci spoilovat, ale je to děsné klišé. Naštěstí je dobře podaný a jakkoliv se jednotlivé kapitoly vždy snaží posouvat ve svém hlavním příběhovém cíli, z naprosté většiny svého obsahu jsou vyplněny osobnějšími příběhy obyvatel městečka Haven, s nimiž se naše hrdinka jako nováček seznamuje. A jestli patříte k těm, co ani po třech předešlých hrách nepochopili, že tahle série se fakt nesnaží být klasickou adventurou a "málo hraní" je zde překvapivě cíleně, tak vás možná lehce, ale fakt jen lehce, potěším, protože True Colors nabízí rozhodně nejvíce interakce a hádanek z celé série. Jednotlivým obyvatelům tak můžete různě pomáhat i při naprostých banalitách a dokonce i těm, kteří v příběhu nehrají žádnou roli. Konečně totiž lze často volně procházet část městečka aniž byste byli omezeni na jednu malou lokaci či místnost jako tomu bylo dříve.
Zmínění obyvatelé jsou rozhodně dobře napsaní. Osobně mi na některých z nich v průběhu příběhu začalo i záležet či jsem s nimi soucítil, k těm zápornějším jsem si vytvořil dostatečný odpor a ty nejbližší jsem začal mít i rád. Jasně, Steph a Ryan, což jsou zdejší největší sidekickové, asi nenahradí Chloe nebo Rachel, ale co je překvapivé, samotná hrdinka Alex bez problému nahradí Max. Jakkoliv mám první díl ze všech nejraději, tak s klidným srdcem prohlásím, že Alex je nejlepší hrdinka z celé série. Samozřejmě sympatie bude mít každý individuální, ale u mě se tvůrci trefili přesně. Nemohou si zde tentokrát stěžovat ani odpůrci teen středoškolských příběhů, protože Alex je dospělá a pracující dívka a rozhodně celé pojetí tentokrát působí nejdospěleji.
Velké plus za mě mají Deck Nine i za to, že sci-fi prvky na rozdíl od Dontnod drží trochu na uzdě a zdejší empatická schopnost ani nepůsobí nadpřirozeně. Jestli něco dle mě herní průmysl potřebuje, tak jsou to příběhy ze života bez sci-fi a fantasy kravin a to se vývojářům poměrně daří, což dokázali i u skvělého Before the Storm. Navíc je zde i snaha o jakousi osvětu, neb, co si budem, lidem často empatie vážně chybí. Jsem opravdu rád, že značka skončila v jejich rukou, neboť Dontnod po slabší dvojce a řadě dalších průměrných či lehce nadprůměrných her působí jako trochu one-hit wonder studio.
True Colors není emocionální roller coaster jako jednička a není ani dobrodružná dvojka. Je to spíš takový indie film z jednoho krásného městečka v Coloradu, který plyne velmi poklidným tempem. A ono to vlastně vůbec nevadí. Bohatě stačí si sednout na nějaké hezké místo, vychutnat si zdejší atmosféru se skvělým soundtrackem na pozadí a mezi tím prožít pár lidských příběhů, poznat sám sebe (nejen herně) a mimo to i vyřešit jeden kriminální případ. Za mě naprostá spokojenost.
PS: Uvidíte zde Steph bez čepice. Na to určitě všichni čekáte.
Doom 64
Nejprve jsem to zkusil na myši s klávesnicí. Vzhledem k tomu, že hra nenabízí mouselook, dospěl jsem k názoru, že myš tady vlastně ani není tolik potřeba. I když, zaměřovací terčík by bodl. Páčky mi připadají trochu citlivější a je potřeba si na to zvyknout. Hru jsem s menšími počátečními obtíži projel na druhou nejtěžší obtížnost. I Lost Missions. Epizoda, která byla dvojnásob těžká, než základní hra. Mimochodem, nevím jak na PC, ale na PlayStation šlo nastavit jen čtyři obtížnosti, které byli úplně jinak pojmenované. Už žádné Hurt me Plenty nebo Ultraviolence.
Vždycky jsem si lámal hlavu nad tím, co vedlo ID Software k tomu, aby udělali Dooma 3 takového, jakého ho udělali. Důraz na hororovou atmosféru, úzké chodby, méně nepřátel a zjevování se démonů za zády. Doom 64 je takový předobraz Dooma 3. Obsahuje perfektní ambientní hudbu, která v člověku budí znepokojení. Je v něm méně nepřátel v užších chodbách. Když seberete nebo spustíte něco zásadního, můžete si být jisti (hlavně v druhé polovině hry), že se blízko vás objeví démoni.
Design démonů podle mě není tak zdařilý jako v Doomu 1,2. Jejich zvuky už trochu postrádají takový ten ikonický drive. A chybí obživovatelka. Můj nejnenáviděnější nepřítel. Asi se autorům její koncept nehodil do designu. Místo masterminda ve hře potkáme o mnoho tužší královnu. Nový druh impa je fajn a nová zbraň je ultimátnější než BFG. To jsem ani nevěděl, že v roce 1997 se v Doomu objevila nová zbraň.
Doom vždycky stál a padal na designu úrovní. Tady je design skvělý. Občas vás zaměstná i nějakou tou hádankou. Klasické akční Doom cítění ale nemá. Potkáte zde spíše méně nepřátel, ale odolnějších. Souboje už nejsou tolik o klasickém rytmickém střílení jednoho nepřítele za druhým, ale spíše o výstřelu, vyhnutí se střele, výstřelu, vyhnutí atd.. Nepřátelské útoky mě hodně zraňovaly a občas jsem trpěl nedostatkem nábojů. V tomhle případě tajná místa hodně pomáhají. V Doomu 64 mě ale tolik nebavilo je objevovat. Mapka tentokrát tolik nepomáhala. Mnohem více se mi osvědčilo jet podle paměti.
Dobrá a dlouhá hra je to. I s tajnými levely nějakých 40 misí vydrží dlouho. A je to celou dobu zábavné. Co víc chtít za jedno euro.
Pro: perfetní design, skvělá hudba, důraz na tísnivější atmosféru, nová zbraň, Lost Missions
Proti: nudné secrety, nudné zvuky monster, hra nepůsobí tak epicky jako Doom 2, nemožnost zapnout zaměřovací terčík
Pro: příběh (hlavně finále), další vývoj postav
Proti: opakování toho samého v horším kabátě, slabé souboje