Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Sniper: Ghost Warrior Contracts

  • PC 80
Asi bych se jako v případě předcházejících dílů této sniperské série opakoval, tudíž svoje dojmy shrnu tentokrát do pár vět, kde bych především poukázal na určité neduhy, jelikož pozitiva zůstala.

I když to vyloženě nepovažuji za negativum, občas jsem byl zmatený z úkolů, jejichž směr k místu, kde je mám plnit, je sice znázorněn na mapě, avšak častokrát velmi nekonkrétně a tempo hry je pak dost loudavé a průchod některými lokacemi tak trochu zbytečný.

Hru jsem se snažil hrát co nejvíce stealth způsobem, bohužel však přehnaná bystrozrakost nepřátel a jejich následná nepřirozeně přesná muška mě nakonec donutily se vrhnout do akce, kde kromě výborného zraku nepřátel přibyly nebezpečné drony a mnohem nebezpečnější minomety, před nimiž kolikrát téměř nebylo úniku. Akce to však kvůli tomu nebyla určitě špatná, pouze jsem se u ní dokázal častěji naštvat.

Co dodat? Pro mě nejlepším dílem zůstává i nadále díl třetí, který bych si klidně někdy zopakoval znovu. U tohoto dílu si ovšem touhou po opakování moc jistý nejsem.
+20

Fallout 4

  • PC 85
Hned na úvod se přiznám, že nejsem zrovna příkladný fanoušek Falloutu. Vlastně jsem dosud hrál pouze F1 a F:NV, přičemž NV je pro mne jasný vítěz (ano, vážně jsem to řekl). Tahové souboje prostě nejsou můj šálek kávy, mnohem radši mám akční přístup.
V čemž F4 rozhodně vyniká. Již to není tak úplně RPG, ale spíš FPS/TPS s RPG prvky. Oproti New Vegas je zde mnoho změn:

► Hlavní hrdina je nadabovaný. Což by bylo samo o sobě super, ale jeho projev mi přijde takový...bez emocí. Celkově to na mě působí, jako kdyby dabérovi dali text, který má namluvit, aniž by měl potuchy o kontextu. A tohle není problém jen hlavního hrdiny, ale i většiny NPC. Chybí tu emoce. Snad jen Kellog je celkem cool týpek.

► Dialogy jsou nyní omezeny na 4 možnosti: otázka, sarkasmus, dobrák a zmetek. Ve finále je však úplně jedno, co vaše postava řekne. Dialogy jsou plytké a nudné a většina NPC vám prostě jen odvykládá naučený text. Ne fakt, takhle to vypadá, když chcete, aby se žák páté třídy naučil referát nazpaměť. Hnus. Oproti skvělým a promyšleným dialogům z New Vegas je to opravdu propastný rozdíl.

► Zrušení dovedností a plné zaměření na perky. Tahle změna mi zas tolik nevadila, je to prostě posun k akčnějšímu pojetí hry. Za mě asi ok, ale bylo mi líto, že některé fajn perky zde nebyly (např. Viva la resistance nebo Jízlivý Imperalista z NV).

► Konečně přidán pořádný crafting a modifikování zbraní. Jasně, v NV bylo do jisté míry obojí, leč velmi omezené a celkem k ničemu. Tady můžete každou zbraň vylepšit spoustou různých modifikací, což dodává i jistou individualitu-málokdo střílí zcela stejnou zbraní. Navíc se konečně vyplatí sbírat ten okolní bordel, kterého je ve Falloutech požehnaně.

► Power armor je nyní na speciální baterie, které musíte najít nebo zakoupit. Vzhledem k tomu, že jej prakticky nepoužívám, mi to nijak nevadilo. Nyní už to není to OP brnko, ale jeho použití si musíte dopředu promyslet.

► Velká část zbrojí netvoří neměnný celek, ale jednotlivé součásti, které můžete různě kombinovat. Tohle se mi moc líbilo a dost jsem se na tom vyřádil. Ještě by to chtělo možnost zbroje nějak nabarvit :)
Pozn.-kombinace kožené vesty, kovových chráničů, černého šátku, klobouku a revolveru vypadá skvěle :)

► K dispozici je možnost stavět osady, popřípadě vylepšovat ty již postavené. Tuhle možnost jsem tak nějak vynechal, nezaujala mne. Ale někoho to třeba zabaví.

► Zbraně se neopotřebovávají. Asi to pro děcka bylo moc těžký...

►V Pustině se nyní vyskytují i lehce obtížnější legendární enemáci, ze kterých vám po zabití padne nějaký solidní kousek (např. automatická brokáda s výbušnou munici je skvělá)

***Za zmínku dále stojí***

►Pip-boy je děsně nepřehledný. Vlastně je snad horší než v NV. Nesčetněkrát jsem se v něm ztrácel či omylem vyhodil item. Tu radioaktivní zelenou jsem po chvíli začal nenávidět.

►Enemáci toho vydrží až nechutně moc. Jasně, nikdo tu nechce realističnost, ale když chlápkovi z jednoho metru vystřílím dva zásobníky z brokovnice do hlavy, tak fakt nečekám, že se po takové náloži ještě zvedne.

►Soundtrack i ozvučení zbraní je fajn. Jen u energetických zbraní mi bylo líto to, že než jako laserové zněly spíš jako obyč palné

► Questy jsou...meh. Najdou se skvělé kousky, které mají vtip i nápad (např. Silver Shroud), ale většina je prostě nezajímavý průměr. Hlavní příběh má pár zajímavých momentů, ale ty jsou opravdu výjimečné. Jinak je hlavní linka plytká, nezajímavá a po dohrání ji nejspíš rychle zapomenete.

►Frakce jsou děsně debilní. Máme tu Minutemany a jejich nekonečné: "Another settlement needs your help", dále je tu Brotherhood of Steel, což je opět jen nezajímavá banda v energozbrojích, bojovníky za práva syntetiků od Railway a v neposlední řadě taky šílené a děsně zlé vědátory z Institutu. Dlouhou dobu jsem se tedy rozmýšlel, která z těchto frakcí je mi nejméně protivná. Nakonec jsem to vyřešil jednoduše-pomocí Railway jsem se dostal do Institutu a v jeho službách jsem následně vyvraždil Railway i Brotherhood of Steel.

►Pokud čekáte města velká jako Primm, Novac, Westside, Freeside, New Vegas nebo Goodsprings, máte smůlu. Jediné velké město je tu Diamond City, jinak je tu jen minimum opravdu podstatných osad. Většina usedlosti jsou pouze místa pro generické úkoly u Minutemanů. Škoda.

Suma sumárum, Fallout 4 má hromadu záporů. Příběh, frakce, questy a NPC jsou neskutečně mdlé, nezajímavé a přinejlepším průměrné. Na druhou stranu sám musím uznat, že jsem se celkem bavil. Průzkum Pustiny má něco do sebe a zejména ta radioaktivní oblast na jihu, kde musíte mít ideálně hazmat oblek, je super. Rovněž mi vyhovovalo akčnější ladění hry. A najde se i pár zábavných úkolů, jen je potřeba hledat. A přidání legendárních enemáků je taky určitě posun k lepšímu.
Pokud tedy hledáte kvalitní příběh a dialogy, hledejte dál. F4 je pouze pro ty, co si chtějí zahrát akční Fallout s hromadou lootění a průzkumu.

*******************
Doba hraní: 44 h (Steam)
Frakce: Railway, později Institut

Pro: akčnější ladění, modifikace, zbroje rozděleny na součásti, power armor na baterie, radioaktivní zóna na jihozápadě mapy, legendární enemáci a itemy

Proti: NPC, prožití, dialogy, absence durabelity zbraní, pip-boy, questy, příběh, frakce, minimum osad

+28

Life is Strange 2 - Episode 5: Wolves

  • PC 95
Po dohrání mě přepadla melancholie, která pramenila nejen z toho, jak příběh dvou bratrů na útěku skončil, ale především z toho, že jsem hru jednoduše dohrál. Mluvím o tom známem pocitu prázdnoty, který se vás zmocní, když dokončíte skvělou knihu, film, či hru. O té neukojitelné touze pokračovat dál a být stále součástí onoho světa a postav, přestože víte, že už vás žadné pokračování nečeká. Klidně si mě nazývejte cíťou, ale přesně takhle na mě druhá sezóna Life Is Strange zapůsobila.

Emoční výlev máme za sebou a teď snad ve zkratce o hře. Je to skvělé. Vyvijející se vztah obou bratrů je poutavý a uvěřitelný, druhá sezóna má o několik tříd zajímavější a rozvinutějí vedlejší charaktery, každá epizoda nabízí jak jiné prostředí, tak i kontakt s odlišnou životní filozofií místních. Je to fakt skvělé. Pokud jste navíc u první sezóny remcali, že na vašich volbách nezáleží, s čímž osobně nesouhlasím, druhá sezóna vám nabídne hned několik konců a odlišných vyústění v průběhu hry na základě vaší interakce s mladším bratrem během hraní.

Proč jsem dal ale dvojce o těch 5% méně než jedničce? Je to komplikované. Objektivně mám k jedničce víc připomínek, ale tandem Max/Chloe mi byl asi o malinko bližší a samotný závěr na mě zapůsobil ještě silněji, než ten ve druhé sezóně. Pravděpodobně taky hraje dost velkou roli, že jednička byla prostě první. No, takže to zas tak komplikované není. Rovněž jak zmiňoval Fritol v diskuzi, hra neobsahuje takové množství licencované hudby jako předchozí sezóna a svým výběrem se mi netrefila tolik do vkusu. To je ale prkotina, která na mé hodnocení vliv nemá.

Škoda, že neakčních příběhových her, které by se zaměřovaly na budování vztahů a interakci s jinými postavami, je tak málo. Já chci víc.

Shrnutí: Nemám, co bych vytknul. Jedná se ale samozřejmě o dost subjektivní dojem, protože u podobných her záleží především na tom, jak moc vám příběh sedne. Pokud se vám ale líbila jednička, nemusíte se dle mého bát.
+28 +29 −1

Test Drive

  • PC 65
Test Drive je další se stařečků, držící si primát ve svém žánru - v tomhle případě, jak název napovídá, simulátor závodní.

Žádné závodění o čelní pozice tady nenajdete, jde vlastně jen o soupeření s nekompromisní časem, sebemenším kontaktem nebo vyjetím z dráhy, který Vás vyřadí ze hry a nechybí ani úniky před těmi, co Chrání a Slouží. Aby toho nebylo málo, programátorům se moc nevyvedlo ovládání, které jaksi ignorovalo předchozí zvolenou klávesu.

No ve výsledku to vidím na lepší průměr, žádná zvláštní pecka to nebyla.

Pro: palubky

Proti: ovládání, stereotyp

+8

Lollypop

  • PC 60
Tak nějak jsem při procházení 90s hopsaček zabrouzdal do skupiny "četl jsem recenzi ve Score, ale nikdy jsem nehrál". Cool Spot, Zool nebo třeba Lollypop.

Poslední jmenovanou hru jsem nikoliv zcela poctivě dohrál naprosto poprvé, čili komentář bude bez jakékoliv nostalgie. Lollypop nemá žádný příběh, dokonce ani žádné intro. Ujímáte se v něm malé panenky s podobou nevinné holčičky, která kromě skákání háže po nepřátelích lízátka. Na konci Vás čeká naprosto ujetý boss obří vzteklé mimino a po něm nějaký generický text o úspěchu a poražení nepřátel.

Zmiňovaná panenka se k němu musí prokousat osmi koly plnými nástrah a nepřátel. Na cestu si můžete zvolit autofire, který Vám výrazně usnadní likvidaci potvor a 3-7 životů. A zde přichází zdrada jak z konzolovek. Zvolit si 7 životů je pro autory asi ekvivalent cheatování či volba na easy, takže když projdete tři kola, hra končí a doporučí Vám hrát se třemi životy. Za takovou prasárnu dávám body dolů.

Jinak to není špatná hra. Panenka má tři dílky energie, v jednotlivých kolech sbíráte upgrade lízátka, který je opravdu poznat, sbíráte životy či energii, sbíráte také klíče do "subsvětů" (Nejen) v těch musíte sesbírat 4 části fotografie, aby Vás hra pustila k bossovi kola. Bohužel zrada číslo 2 je, že mezi potřebnými předměty vypadávají i hnusy, které Vám pokazí ovládání, znemožní skákat, či Vás rovnou zabijí.

Kola jsou poměrně obtížná. Nikdy ta obtížnost není neférová, každý skok se dá zvládnout, každá potvora zničit, ale těch pastí, monster a možností přijít o energii je spousta a energie a životy ubývají. Po dohrání kola sice získáte password, ale pokud projdete dál s jedním životem, je lepší si kolo zopakovat a pokusit se ho projít s co nejmenší ztrátou. Já takhle prošel až do 7. kola, kde jsem skončil. Dostal jsem se v jeskyni k 4skoku, ve kterém Vám brání ostnatý strop. Ze zoufalství jsem si napsal cheat na někonečně životů, zkusil to asi stokrát, ale marně. Máte tři dílky energie, ale potřebujete mnohem více skoků. Nakonec jsem si napsal heslo do posledního kola a dohrál to aspoň takhle jinak to nešlo.

Celkový vizuál hry je rozporuplný. Ano je to hezké, mění se tu prostředí a s ním i monstra, ale celé to působí šíleně infantilně.

Každopádně bez nostalgie a vzpomínek nemám proč nijak nadhodnocovat. Lollypop mi připoměl konzolové hopsačky, kterých jsem dohrál s pomocí různých emulátorů tunu a proti některým z nich je to čistý průměr. Slušně to vypadá, slušně se to hraje, klacky pod nohy nepotěší a infantilita z toho prostě číší až moc. 60%.
+13

Q.U.B.E.

  • PC 70
Přestože Qube zanechává dojem hlavně jako "budget Portal", našlo se tam několik prvků, které tvoří místy celkem zajímavou hru. Hádanky jsou docela nápadité a jakmile jednomu typu přijdete na kloub, hlavní principy se nějak změní a čeká vás další výzva - různé barvy kostek s různými efekty, potom koule, magnety, či dokonce otáčení celých místností. Hru jsem však dohrál cca za 2 hodiny, takže zase tolik obsahu nečekejte. Hlavní výtku bych měl k "příběhovým" pasážím, kdy na vás mluví lidé přes vysílačku a během toho musíte procházet extrémně nudnými a nesmyslnými chodbami, příp. dokonce čekat ve výtahu. Tyto části mě velmi nudily, dost zasekávaly tempo hraní a celkově byly hlavní příčinou dojmu, že tohle prostě není žádný AAA titul, ale prostě nízkorozpočtovka s nějakými povedenými nápady.
+11

Super Mario Bros.

  • NES 80
Legendární Super Mario … kdo není pokřtěn tehdejším Nintendem naládovaným žlutými cartridgi, jakoby nežil.

Hopsající pajďulák sbírající prašule, objevující skryté průchody, které urychlují splnění něco přes 30 levelů ( některé z nich dost krutě těžké ), extra životy v podobě Easter Eggs a nekonečné hodiny zábavy.

Kolegové diskutující už vše podstatné dodali, jen bych se opakoval, prostě s Arkanoidem a Tetrisem legendy herního světa 90. let - silný nadprůměr.

Pro: Zábavnost na dlohou dobu, nápaditost prostředí a levelů

Proti: obížnost, časovka

+11

Pokémon Card GB2: Great Rocket-Dan Sanjō!

  • GBC 85
Druhý díl pokémoních kartiček na GBC se oficiálně nikdy nedostal za hranice své rodné země, ale naštěstí se našli tací, kteří se postarali o anglický překlad a uvolnili jej alespoň k hře na emulátor. Dvojka je v mnohém zábavnější než jednička, ale stejně jako u prvního dílu, i tady platí, že se dá dohrát za jedno klidné odpoledne.

Příběh je opět prostý. Hrajete buď za Marka nebo novou dívčí postavu Mint (samozřejmě si je můžete pojmenovat, jak chcete) na ostrově příhodně nazvaném TCG Island, kde se nachází několik kluboven zaměřených na různé typy herních balíčků, a také laboratoř dr. Masona, jenž zasvětil svůj dlouhověký život studiu pokémoních kartiček a pomáhá zelenáčům jako jste vy nebo já, aby se vypracovali v kartičkových soubojích. Na housle vašeho rivala hraje Ronald známý i z prvního dílu, ale ten se teď hodně upozadil, jelikož na ostrov zaútočili Rakeťáci v čele s proradným samozvaným králem Birurichi (někde v přepisu latinkou Vilicchi), jenž nechal unést všechny mistry kluboven a pokusil se ukrást jejich i vaše vlastní vzácné karty, což se povedlo. Proto se vydáváte na jejich záchranu na rakeťácký ostrov s cílem všechny porazit v kartičkových soubojích a nakonec i pokořit samotného krále ukradených kartiček. A kdo ví, třeba se vrátí retard Imakuni…?

Hra samotná vypadá a hraje se úplně stejně jako jednička, takže základní pravidla hry již nebudu popisovat. Design ostrova je stejný, jen přibyl další, kam se dá postupem ve hře dostat vzducholodí a na obou ostrovech se konají v určené časy nové šampionáty, kde je možné získat vzácné karty. Kartičky ovšem klasicky sbíráte porážením obyčejných hráčů a řadových rakeťáků, kteří vás po zásluze odmění náhodným balíčkem či dvěma.

Kartiček je nyní o něco více, jelikož přibyl hlavně rakeťácký set (tuším něco přes 80 karet). Jinak je možné získat i všechny z předchozí hry včetně původních díky přenosu mezi GBC pomocí Card Pop! a existuje asi 13 karet exkluzivních jen pro tuto hru (některé byly uvolněny i do reálného oběhu). Během hry hráč získává také mince na náhodné hody (v prvním díle medaile), přičemž každá mince má nějaký jiný symbol nebo obrázek.

Herní balíček je stále možné upravovat a budovat i další, takže po tom, co odejdete od dr. Masona se startovním balíčkem, se kterým toho zas tolik nesvedete, budete mít stále co dělat. Pak už jen záleží na tom, zda vás hraní starobních kartiček baví. Abych byl upřímný, tak já se bavím i dnes a čas od času si nějakou tu partičku s rakeťáckým králem dám. S ním musíte svést dva souboje hned za sebou, ale on má v zásobě několik různých herních balíčků a dopředu nevíte, jaký na vás vytáhne, takže je dobré si připravit nějaký univerzální, ale porazit ho (minimálně na emulátoru) není moc velký problém a jde to opakovaně.

Od psaní komentáře k minulému dílu jsem stačil omrknout dnešní hru ve virtuální podobě Pokémon TCG Online a ačkoliv základní pravidla jsou stále stejná, přibylo mnoho pravidel, karet, schopností a dalších drobností, kvůli kterým není do hry snadné naskočit a být důstojnou konkurencí ostatním. V drtivé většině jsou proti vám použity supersilné karty a prvek náhody dost často hraje ve váš neprospěch. Na druhou stranu se objevilo mnoho typů dalších balíčků a nejrůznějších taktik, až oči přecházejí a je vidět fajn variabilita. Musel jsem hrát soustředěně více či méně 2 měsíce, abych se do hry dostal a měl trochu konkurenceschopný balíček (mluvím o free módu, kdy si balíčky vyhrajete sami bez placení reálných peněz), ale jinak je to jen žrout času. Pokud se tedy chcete podívat na začátky pokémoních kartiček a přesunout se do doby, kdy se hra ještě nebrala tak vážně jako dnes, pak obě GBC (první i na 3DS) verze jsou přátelským pozváním.
 ---
Zajímavosti a detailní historii o vydání prvních Pokémonů najdete v mém komentáři k Pokémon Green.

Pro: Pokémoní kartičky; vhodné pro začátečníky, svižná a rychle dohratelná hra.

Proti: Občasný nepřejícný prvek náhody; oficiálně nedostupná hra.

+13

Lust for Darkness

  • PC 60
Jedná se o kratší hororovou adventuru z pohledu první osoby. Při hraní jsem si nejdřív myslel, že hra bude plná jump scare momentů, ale těch tu není naštěstí mnoho. Autoři spíš sází na zobrazování scén z alternativní dimenze očividně inspirované Lovecraftovou tvorbou a sexuálních orgií jednoho kultu. To vše dohromady dává zajímavou atmosféru, tu ale pohřbívá nemastná neslaná hratelnost kolem.
Jde de facto jen o chození, zpestřené několika obvykle velmi jednoduchými hádankami. Dále se ve hře sem tam vyskytuje nutnost skrývání se před strážnými, ale celý sneak systém působí značně nedodělaně. Naštěstí ho není mnoho.
+ Atmosféra
+- Hra je krátká
- Utíkání před nepřáteli
- Souboj s finálním bossem

Měl bych hru doporučit? Těžko říct. Asi to není pro každého, protože je potřeba překousnout nemotorná hratelnost. Mně se to povedlo hlavně díky skvělé atmosféře a mystičnu.

Pro: Atmosféra

Proti: Hratelnost, Utíkání před nepřáteli, Sneak systém

+13

Her Story

  • PC 70
Her Story je netradičně pojatá adventura. Nejedná se ani tak o klasickou adventuru, kde hráč plní nejrůznější úkoly, ale pouze o prohlížení policejních záznamů z výslechu svědkyně. Záznamy jsou hrané, hra je tedy spíše interaktivním filmem. Našim úkolem je vhodným dotazováním se pomocí klíčových slov zobrazit co nejvíce útržků z výslechu a rozkrýt příběh ohledně vraždy.
+ Zajímavá hratelnost
+ Dobrý příběh
+ Skvělý výkon herečky
+- Princip hry je na jednu stranu super, na stranu druhou je dost náročné si dát všechny střípky dohromady. Naštěstí existuje způsob, jak si bez větší námahy přehrát výslechy chronologicky a podívat se na příběh z celistvého pohledu.
- Trochu mi vadilo, že když hra nabízí možnost si uložit některé záznamy na pozdější snadné přehrání, tak v případě ztráty této potřeby nelze daný záznam ze seznamu zase odstranit (nebo jsem nepřišel jak na to).

Hra je určitě zajímavá a můžu ji jen doporučit.

Pro: Hratelnost, Příběh, Herecký výkon

+13

Půl kila mletýho

  • PC 45
Čtvrtá hra z Majerovic universa přesedlala z adventurního žánru na akci z pohledu třetí osoby. Už Žhavé léto 3 ½ se odchýlilo od klasického point and click pojetí a přineslo řadu akčních pasáží, ale zde již adventurní prvky vymizely úplně. Změna žánru ale jistě není tím hlavním důvodem, proč je Půl kila mletýho tak špatnou hrou.

Zpočátku mě hra zaujala a celkem i bavila, bohužel mlácení, střílení a posléze i přejíždění zombíků mě velmi rychle omrzelo a moc dalších aktivit ve Snake City a okolí není. Skoky s autem, které se dá mírně vylepšit, byly sice příjemným zpestřením při projíždění pustou krajinou, ale samozřejmě nezabaví věčně.

Dělal jsem tak, co po mě hra chtěla a rychle postupoval ke konci. Určitě doporučuji Steam verzi, která obsahuje achievementy, jejichž plnění vyplní hluchá místa. Zkoušel jsem i krabicovku s českými titulky, ale ta mi často padala. Steam verze mi spadla jen párkrát, avšak vždy chvilku před checkpointy, takže mě to moc nepotěšilo.

Sem tam některá z postav prohodí něco vtipného, ale vesměs jsou rozhovory spíše nudné až trapné. Celkově jde jednoznačně o nejhorší díl a je jen dobře, že Centauri Production již nechali sérii být a nevypadá to, že by s ní studio mělo ještě nějaké plány. Některé hry si své hodnocení nezaslouží, ale tato do nejhorší stovky na DH jednoznačně patří.

Pro: začátek, achievementy

Proti: stereotyp při likvidaci nepřátel i jízdě autem, trapný humor, pády hry

+22

Lands of Lore: Guardians of Destiny

  • PC 40
Je ještě Lands of Lore 2 RPG? Nebo už adventurou? Co chtěli autoři touto hrou říct fandům předchozího a skvělého dílu?

Lands of Lore 1 jsem ve svém dětství dohrál jedním dechem. Westwood Studios pro mě tehdy byla modla. Hltal jsem každou jejich hru. Nikdy nezapomenu na den, kdy jsem viděl v trafice Score a na titulní obálce Luthera, syna Scotie z prvního dílu. Věděl jsem, že Lands of Lore 2 je tady, nutně jsem si chtěl recenzi přečíst a těšil se na každý střípek informací o hře. Také nikdy nezapomenu na ukázku hry na Score CD, která mě absolutně uzemnila, pouštěl jsem si jí stále dokola a říkal si, že takhle to vypadat nemůže, protože potom by dokonalost dostala své druhé jméno - Lands of Lore: Guardians of Destiny. Navíc Score hru ohodnotilo 9/10. V době všeobecného pirátství se ale čtyřcédečkový titul sháněl špatně a osekanou verzi jsem hrát nechtěl. A i když recenze ve Score a Gamestaru pěli ódy, tak Level hru strhal, já jí nesehnal, a časem upadla v mé zapomnění.

Abych ale odpověděl na otázky v úvodu. Ne, Lands of Lore 2 není adventurou. Ale není ani RPG, tak jak si tento žánr většinou představujeme. Co tedy chtěli autoři touto hrou říct fandům prvního dílu? To že druhý díl bude více epičtější. To že bude delší. To že bude prostě lepší. Ale nepovedlo se to, co si budeme nalhávat.

Předně, Lands of Lore 2 měl problém v obrovském očekávání, které do něj bylo vkládáno. Hra byla toužebně očekávána nejen kvůli svému skvělému předchůdci, ale také díky jménu tvůrců. Westwood Studios měli neskutečně dobrou pověst a jednoduše se očekávalo, že jejich hra bude špičková.

Lands of Lore 2 ale obsahuje spousty chyb, nedomyšleností, klacků pod nohama, nesmyslů a nelogičností. Navíc v kombinaci se špatným enginem, špatnými animacemi, slabým příběhem a dobrou hudbou. Kde jenom začít?

Engine hry je pseudo 3D a kdo hrál jakoukoli 3D hru z počátku devadesátek, bude doma. Rádoby 3D prostředí doplněné o 2D sprity všech objektů, které se neustále natáčejí na hráče, těžkopádné ovládání a deformace při jakémkoli pohledu nahoru a dolů (pomocí klávesnice!) budou vaši průvodci od začátku do konce. Na běžné ovládání myší zapomeňte, hra myš podporuje pouze pro interakci a to si ještě budete muset přepínat klávesou mezi používáním předmětů ve světě okolo vás a mezi útoky. Po určité době si na engine zvyknete a přestanete vnímat ošklivé prostředí okolo vás. V jeskyních a místnostech to ještě jde, ale ve venkovních lokacích vás divadelnost světa bude zarážet až do konce hry. Proč divadelnost? Celé prostředí vypadá jako kdyby jste procházeli kulisami, uvnitř dřevěných desek které jsou pomalované texturou džungle/sněhu/budov, za kterými tak nějak ale tušíte podpěry, které dané desky drží. V kombinaci se špatnými texturami tahle šablonovitost světa tahá za oči celou dobu co hru budete hrát.

Ještě horší jsou ale digitalizování herci / renderovaní nepřátelé, oboje v nízkém rozlišení, takže při souboji tělo na tělo se před vámi míhá doslova a do písmene pouze několik neidentifikovatelných pixelů. Ruku v ruce s nepovedeným enginem jde špatné ovládání, které je těžkopádné, pomalé, zastaralé a špatně konfigurovatelné.

RPG prvky jsou osekány na absolutní minimum, Luther postupuje tak nějak automaticky a kromě předmětů, které vám zvyšují sílu, obranu, magii, nemáte žádnou možnost jak ovlivnit vývoj své postavy. Hra navíc neobsahuje žádné titulky. A to ani v animacích, ale ani v samotné hře. Chcete vědět co je ta zelená podivná rozpixelovaná věc? Musíte na ní v inventáři najet kurzorem, počkat pár vteřin a Luther vám to řekne - Léčivá rostlina. Hm. Super. A jak léčí? A kolik zdraví? Nevíte? V pohodě, neví to nikdo. Najedete kurzorem na meč s plamenem a Luther řekne “Meč plamene”. Skvělé! To jsem netušil. Jaký má ale meč poškození? Zapaluje? Nebo ohněm jenom zraňuje? A jak moc? Nevíte nic, hra vám nic neřekne, prostě neexistuje žádný způsob jak cokoli zjistit. A v manuálu se to také nedozvíte. To až návod na internetu vám prozradí co který předmět dělá, případně jakou má obranu, efekty, útok, další schopnosti. Za tohle bych autory hnal. Ale to není vše…

Luther má skvělou schopnost měnit se na malou ještěrku a na velkou příšeru. Ještěrka je rychlá, umí kouzlit, skákat a protáhne se prostory, které jsou pro Luthera jinak zapovězené. Příšera pro změnu hodně vydrží, je silná, ale skákat neumí, kouzlit také ne a je navíc velmi pomalá. Nápad to je skvělý, kdybych v celé hře nenašel pouze JEDNO jediné místo, kde jsem potřeboval sílu příšery. A nikdy jindy jsem jí ve hře už nepotřeboval. Ale to hru nezajímá a do velké příšery mě jednou za čas, někdy až nepříjemně často, přeměnila. A já pak musel vždy čekat, a čekat, a čekat, až se divná a nepoužitelná příšera promění zpět v Luthera. Časem získáte omezenou možnost nechtěnou transformaci v jejím počátku zrušit, ale to pouze když budete velmi rychlí a připravení. O to více naštve nevyžádaná a nechtěná proměna. Až ke konci hry máte plnou kontrolu nad morfováním Luthera. Kromě pár míst, kde využijete schopnosti a velikost ještěrky, je tohle nechtěné přeměňování pouze k vzteku a částečně důvod k příběhu.

Hudba se ve hře naopak velmi povedla. Frank Klepacki se nezapře, ten pán jednoduše hudbu umí. Dokonce máte na výběr mezi orchestrální hudbou a mezi MIDI verzí toho samého. Osobně jsem neustále přepínal, povedené MIDI mám rád, audio stopa ale také má své kouzlo.

Příběh je zmatený a notnou část hry nepochopitelný, kromě faktu, že je tu pojítko mezi prvním a druhým dílem v rámci rovnice “hlavní enemák prvního dílu = matka hlavního hrdiny druhého dílu, postižený navíc náhodnými přeměnami”. Je to zajímavé do té doby, než zjistíte, že je to vlastně jedno. Luther tak hledá větší část hry lék na tento problém a postupně začne, jen tak mimochodem, řešit existenci a řád celého světa, byť mu nikdo kromě Draracla ze začátku nevěří a naopak po něm všichni jdou.

S příběhem se pojí lokace světa ve kterém se Lands of Lore 2 odehrává. Podíváte se do jeskyní, do města “bohů”, do džungle (asi nejvíce ošklivá část hry), na hřbitov, do podzemních laboratoří atd. Některé lokace mají atmosféru, jiné jsou o ničem. Engine hry lokace většinou strhává svojí neschopností dolů, hudba je zase vytahuje nahoru. Svým způsobem se některé ale naučíte milovat i přes fakt, že se jedná dost často velké bludiště.

Rozhraní hry je nepřívětivé a to především díky velmi omezenému inventáři, takže si budete muset chtě nechtě začít předměty odkládat, protože prodat je nemáte komu a ani za co, měna ve hře neexistuje. Hra navíc nikdy nebohému hráči neřekne, který předmět je zásadní a který zbytečný. Ve výsledku syslíte co jde, přenášíte předměty sem a tam protože inventář máte narvaný a doufáte, že je časem použijete. Úkoly jsou navíc dost často silně nelogické, jako třeba ten, kdy musíte zprovoznit fontánu tím, že zničíte vznášející se kouli nad vypnutou fontánou pomocí chladu. Nehledejte tu logiku, není tu, hra vám navíc absolutně nijak nenaznačí, že musíte použít něco co generuje chlad. Jenže, pokud na to nějak náhodou přijdete, uvědomíte si, že ledovou kuš jste nechali o tři lokace dozadu a ledový meč jste zahodili jako slabý o tři hodiny dříve. A vrátit se nemůžete. Nebo musíte zničit dveře v chrámu tím, že k nim přitáhnete bednu s výbušninami a tu pak z dálky rozstřelit. Jinou stejnou bednou si navíc musíte potom udělat díru v okně, abyste mohli ven. Vtip je v tom, že ty bedny si můžete rozstřílet v rámci bojů, nebo vám je mohou rozstřílet nepřátele. A co se stane když nebudete mít bedny? Správně, neotevřete dveře a ani průchod ven. Hra vám tuto skutečnost navíc nijak nesdělí, takže bloudíte, přemýšlíte, ale řešení už dávno neexistuje. To, že tyto dveře nejdou rozmlátit pomocí zbraní, ale velmi podobné dveře na konci hry běžně zbraní rozmlátíte, je už jenom důkaz neschopnosti tvůrců. Protože na konci hry vás to absolutně nenapadne, když víte, respektive si to myslíte, že to hra neumožňuje. A ona to nakonec umožňuje, ale až tam, kde se to tvůrcům hodí do krámu.

I přes téměř negativní text ale musím Lands of Lore 2 jedno nechat. K té hře jsem se pořád měl potřebu vracet. Štvala mě, iritovala mě, nesnášel jsem její nelogičnosti. Ale přesto jsem byl zvědavý jak se Luther s mojí mocí dostane dál. Byl jsem rád když jsem potkal Baccatu, když jsem mluvil s Dawn, když jsem narazil naopak na pár logických věci, byť je jich pomálu. Ve hře jsem přestal řešit jakékoli RPG prvky a vnímal pouze její svět, vývoj událostí, byť zmatených a zvláštních. Po určité době mě přestalo štvát že tu není žádná měna, žádné obchody, že nevím co která zbraň co dělá a prostě se posouval dál. Tu jednoduše,, tu s obtížemi. Nakonec jsem Lands of Lore 2 dohrál a i když je tahle hra je plivanec do tváře všem kteří milují první díl a těšili se na druhý, svým způsobem nějak drží pohromadě. Blbě, těžkopádně, ale nějak to prostě funguje.

Stejně jako u Legend of Kyrandia od stejného studia, druhý díl Lands of Lore ve výsledku k hraní nedoporučuji. Pokud máte nutkání dohrávat staré série, tak jako já, stejně hru třeba zkusíte. Pokud ale hledáte dobré RPG, podívejte se jinde. Pokud hledáte dobrou adventuru, podívejte se také jinde. A pokud si nechcete kazit vzpomínky na Westwood Studios, zahrajte si raději první díl.

Pro: Kvalitní hudební doprovod, určitá návaznost na prví díl, různorodé lokace

Proti: Špatný engine, nehezká grafika, zcela chybějící popisky čehokoli, těžkopádné ovládání, nelogické úkoly, malý a omezený inventář, téměř žádné RPG prvky, zmatený příběh

+25

Deus Ex: Mankind Divided

  • PC 85
Herní výzva 2020 - 4. Reálná virtualita

Parádní pokračování Deus Ex: Human Revolution a úžasné zkrácení dlouhého čekání na Cyberpunk 2077. Tak nějak by se daly shrnout mé dojmy po dohrání, ale na mysli toho mám samozřejmě mnohem víc.

MD nám opět naservíruje Adama Jensena jako hlavního hrdinu, polorobotického sympaťáka, který dokáže jednou ranou vypnout libovolného frajera, plížit se úzkými šachtami rychlostí normální chůze či ukrást všechno nepřibité majitelům přímo pod rypákem. Do toho se v průběhu hry může vylepšovat o nejrůznější skilly od seskakování z libovolné výšky bez zranění, přes master hacking až po neviditelnost. Zkrátka chlapík do nepohody, se kterým se mi sžilo opravdu parádně.

Dokonce tak, že i když stealth hrám a tichošlápskému postupu ve hrách nijak neholduju, MD je možná první hra, kterou jsem se rozhodl dohrát bez jediného zabití a opravdu se povedlo (achievement The Pacifist toho budiž důkazem). Dokonce tímto způsobem padl final boss asi za tři vteřiny, což pro mě byl asi nejkratší final boss ever... :-)

Drtivá většina hry se odehrává v Praze, z čehož mé patriotské srdéčko plesalo (a to nejsem z Prahééé). U čeho už mi plesalo méně byly ty mraky chyb v názvech ulic a nápisech na zdech, bilboardech apod. Drtivá většina nedávala smysl a bylo vidět, že se s nějakou kontrolou od rodilého čecháčka vůbec nezdržovali a jen to narvali do Google Translatoru. Ona i ta výslovnost trhala uši (Václav jako [vaklaf], Růžička jako [rzyka] apod.), ale tady bych to pochopil, vzhledem k tomu, že Adam není Čech.

MD jsem si ale po stránce hratelnosti užil od začátku do konce. Hlavní příběh mě sice moc neoslovil a přiznám se, že jsem se v těch postavách a jménech pak i trochu ztrácel, ale potěšilo mě různé řešení situací (což samozřejmě vyústí v různé konce), dobré sidequesty a vynikající hudba, jež dodávala celé ty cyberpunkové atmosféře ten správný punc. Za mě velká spokojenost.

Pro: Cyberpunková atmosféra; Praha; různá řešení situací; variabilní questy.

Proti: Tragický čéštin; HW náročnost; lokací mohlo být více.

+35

League of Legends

  • PC 25
Celková doba promarněného života: 4 roky

Tak jako jsem k LoLku snadno přišla, tak z něj i snadno odcházím.
Tehdy to byla jedna z mála her, které můj starý notebook celkem utáhl, byla zdarma a kamarádi mě k tomu lehce překecali. Začátky byly hořké a nechápavé, naštěstí se našlo pár učitelů, kteří mě s hraním seznámili a vysvětlili mi principy do sebemenších detailů. Uznávám, že díky hře jsem si našla několik kamarádů a herních parťáků.

Bohužel, v drtivé většině času potkáváte nepříjemnou sebranku. Noobové vám rychle prohrají hodnocený zápas, třebaže v týmu dřete jak mezek, oni vás zkrátka táhnou ke dnu (jen někdy to zachráníte, tzv. "potaháte", sami). Trollové darují killy protihráčům nebo dělají jiné voloviny. Instalockeři pickují jen svého "maina" a nic jiného neznají (a asi ani neumějí), a tak klidně opustí zápas před samotným začátkem. Afkaři jsou přítomni proto, aby byli nepřítomni (chápu, když se děje něco v reálném živote, nechápu úmyslnou neaktivitu, dotyčný třeba vesele nadává do chatu, ale nehraje). Sluníčkáři asi nikdy nepochopili slovo "KAPITULOVAT" a instatně klikají na "Ne", ačkoliv je všem jasné, jakým směrem se zápas žene...

Prolijete všechen pot a krev, aby vám po hodinovém snažení svítila na obrazovce PROHRA. Mnohdy to vítězství bylo opravdu sladké, jenže pak se podíváte na hodiny a vidíte, kolik času uteklo. Tímto se dostáváme k další nepříjemnosti a to je trvání zápasu. Co si tak vybavuji, tak na surrender se čekalo čistých 15 minut. Při nepřítomnosti spoluhráče šlo do 3 minut boje předčasně ukončit pro nevyrovnaný počet. Takže dejme tomu, že průměrný PvP zápas trvá cca 25 minut. A teď si představte, kolik jich asi tak stihnete, když se vrátíte ze školy/práce domů...

A aby toho nebylo málo, vývojáři si z čísel taky dělají pěknou p*del. Jednou někoho nerfnou, příští měsíc ho zase šíleně buffnou a šampioni, na které si lidé dlouhodobě stěžují, zůstávají celkem neporazitelní. Zbytek je víceméně nehratelná sorta (achjo). Než aby se konečně začaly věci dávat do pořádku, přidává se nový obsah v podobě skinů, které mají mnohdy ke kráse opravdu daleko, a podivných šampionů s ještě podivnějšími schopnostmi.
Ve finále jediné, co vás žene dál, je jakýsi stereotyp. Takový tichý nenápadný sterotyp každý den tu hru zapnout (alespoň kdo chce first win of the day) a ani už pak nevíte, proč to vlastně hrajete.

Na druhou stranu, aby to nevypadalo, že chci hru jen hanit, uvědomuji si její nemalé úspěchy a slávu. Hru se neustále snaží udržovat čerstvou v podobě velkých updatů (ať už se jednalo o logo, mapu, klienta, herní systém, apod.). Výborné soundtracky jsou kapitola sama o sobě. Originální vizáž a osobnost samotných šampionů je radost pohledět, dost možná i cosplayovat. Zkrátka a jasně, i po tom všem musím připustit, že League of Legends je pro mě stále MOBA #1, to bez pochyb.

- Nalivo, lvl 198

Pro: zdarma, žádný pay-to-win, memes, pravidelná obměna herních režimů (eventy)

Proti: toxic komunita, návyková

+11 +13 −2

Icewind Dale: Heart of Winter

  • PC 70
Datadisk se dá projít za 3 hodiny. Alespoň já jsem ho za 3 hodiny prošel. Celkově jsem však teď s ID:HoW strávil cca 8 hodin. Hned vysvětlím proč.

Poprvé jsem do datadisku naskočil z hlavní hry - po odchodu z elfského stromového města a před vstupem do Dornovy hlubiny. Hra to umožňuje, tak proč ne. Prošel jsem datadisk sice ne úplně v pohodě, ale prošel. Tedy... skoro, protože závěrečný boss či spíše bossice se ukázal jako nezdolatelný. Snížil jsem si obtížnost na lehkou a zkoušel jsem to asi tak hodinu, nebo možná dvě. Celkový výsledek ... závěrečný boss: 22, Old Branch team: 0. Nakonec jsem to vzdal.

Takže jsem nahrál starý save a dokončil základní hru. Teprve pak jsem se (s vyexportovanou partou) pustil do datadisku. Moji nabušení svěřenci to tentokrát celé prošli s veselým smíchem a s prstem v nose. I ten závěrečný boss-fight byl celkem pohodička.

Z toho vyplývá hlavní úskalí jak datadisku, tak samotné hry: jakékoliv pokusy o "příběhové hraní" nebo o "roleplay" budou potrestány a zavedou vás do slepé uličky. Bez "silového" přístupu si pořádně zavaříte a možná to ani nedokončíte.

No ale musím přiznat, že HoW má svoje charisma, kouzlo a atmosféru. Možná lepší než základní hra.
+20

Home Sweet Home

  • PC 85
Jak už jsem před časem zmínil, hororově pojaté hry mě začaly nesmírně bavit, a to z několika důvodů. Obvykle jsou založeny na mém velmi oblíbeném stealth postupu a jednak adventurně zaměřené úkoly jsou v nich méně náročné a pro zdárný postup hrou tak snesitelné. Po dohrání dema této hry jsem si sice říkal, že plnou verzi rozhodně chci, ovšem po jejím rozehrání jsem si velmi brzy pohrával s myšlenkou, jestli jsem se přece jen trochu nepřecenil. Co mě k tomu vedlo, vzápětí vysvětlím.

Přečteme-li si popisek, zjistíme, že hlavní postava se pohybuje po jemu cizích prostorách a při pátrání po své manželce mu pohyb po nich ztěžuje neznámá ženská démonická postava, která mu po celou dobu nedá ani na chvíli pokoj a setkání s ní je pro něj smrtelně nebezpečné. Jak už to v takovýchto hrách bývá, hlavní postava kromě plížení a zběsilého útěku nemá nic, čím by proti této ženě bojoval. Často se tak nevyhne urputnému prchání a leckdy chaotickému hledání úkrytu v útrobách skříněk a po dobu útěku ho pak doprovází křik dívky, z něhož mě mrazí ještě nyní a na jehož odpornost jsem si po celou dobu hraní nezvykl. Naštěstí při těsném kontaktu s ní mám šanci se z jejího smrtícího útoku po chvilce vymanit, bohužel je hra naskriptována tak, že není možné se jí ubránit po útocích, které jsou častěji po sobě. Hra navíc nedisponuje rychloukládáním a na dosažení checkpointu nijak neupozorňuje, tudíž po nahrání poslední pozice na mě častokrát čekalo poněkud nemilé překvapení, jak dlouhý a nepříjemný úsek musím znovu opakovat.

Pokud jde o plnění úkolů, ty jsou v tomto případě totožné podobně laděnému titulu Outlast, kde splnění úkolu, jako např. nalezení klíče, předmětu apod., bylo úspěšné jen v prostorách, kde se zmíněná dívka pohybuje, a nenápadné procházení v této lokaci bylo pro mě opravdu nervy drásající.

Co dodat? Bál jsem se hodně a často a při náročné finální scéně jsem zažíval stav zoufalství, ale nakonec musím po tomto herním výkonu říct, že zážitek to byl zajímavý. A přestože jsem se důrazně zařekl, že po tomto titulu s horory ve hrách končím, můj první krok mířil na Steam, kde jsem si zakoupil druhou epizodu. Zdá se, že jsem opravdu nepoučitelný.

Pro: atmosféra, děs, stealth postup

Proti: absence upozornění na checkpointy, neuzavřený příběh

+16

Operation Wolf

  • PC 60
K Operation Wolf jsem se dostal až ve verzi s myší a upřímně si nedokážu představit, jak mířit a sypat munici s pomocí klávesnice, to musel být opravdu rachot.

Jedná se jednoduchou ( myslím tím námětově a provedením ) akcičku, ve které máte za úkol zlikvidovat všechny humanoidy, bojové stroje za principu Moorhuhnu, který jsem samozřejmě poznal později.

Obtížnost je opravdu silná, myslím, že málokomu se povedlo dostat se daleko, dávám průměrné hodnocení - neurazí ani nenadchne.

Pro: trénink postřehu

Proti: obtížnost, grafika

+7

The Secret of Monkey Island

  • PC 70
Mám pocit, že Tajemství Opičího Ostrova jsem dohrál hned po kutálejícím se vajíčku Dizzym a když ty 2 adventurky zpětně porovnám, tak nějak bych je viděl na stejném místě, co se týče hodnocení.

Opičí ostrov je zbytečně komplikovaný jak pověly tak i někdy nelogickými záseky, s kterými jsem měl opravdu co dělat, abych pohnul dál, zejména v městečku Melee ( kdy jsem musel na šermířský souboj použít návod ). Řada dialogů mi přišla nezajímavá, nevtipná a zbytečně zdlouhavá, ale zase mě bavilo dobrodružství na ostrově kanibalů poletovat lokacemi sem a tam a postupně řešit hádanky, některé z nich opravdu originální.

Takže suma sumárum dávám silný průměr.

Pro: originálnost, hádanky

Proti: dlouhé dialogy, místy opradu těžká obtížnost

+7

Half-Life

  • PC 95
Pokud jste vyrůstali s hrami z devadesátek jako já, nepochybně si pamatujete souboj titánů 3D akčních her z vlastního pohledu: Quake II versus Unreal. Quake II byl dynamičtější s více nepřáteli, Unreal zase rozvážnější, s neuvěřitelnou grafikou, hudbou a v neposlední řade i revoluční AI.

Aby to bylo zajímavější, do pranice se vložila tehdy neznámá firma Valve s jejich titulem Half-Life, který ovšem z mého pohledu zdaleka nesmetl oba kandidáty na nejlepší 3D akční hru devadesátek tak, jak je zde často prezentováno.
Už tenkrát v 98 jsem poslouchal od nadšeného kamaráda jak je ten Half-Life skvělá hra. Už tenkrát v 98 jsem jej rozehrál a skončil někde v kapitole 8-9, tedy zhruba v polovině hry kvůli vyžadovanému skákání. Half-Life není zdaleka klasická 3D akční hra alá Doom, apod. Half-Life mě osobně přijde jako mix 3D akčního walking simulátoru říznutý plošinovkou (skákání vyžadováno) a okořeňený logickými puzzly.

Half-Life umí být velmi působivý. Začátek hry je skvělý, ne-li nejlepší jaký jsem kdy v 3D akčních hrách zažil!. V okamžiku kdy si Gordon Freeman obleče Hazardous EnVironment oblek a začne hrát dynamická hudba, mám okamžitě chuť hodnotit 100% a přidat se do klubu nadšených.
Je zcela na místě, že si Half-Life získal takovou oddanou (místy až nekriticky) základnu fanoušků. Ve své době byl samozřejmě revoluční především filmovým podáním příběhu skrz scripty, interakcí s NPC (vědci, security), spousty skvěle namluvených dialogů, které jsem naneštěstí dříve neocenil pro chabou znalost angličtiny ale o to si je více vychutnal nyní v roce 2020.

Přesto všechno nemohu Half-Life hodnotit absolutní známkou. Pravděpodobně nejvíce mi na hře vadilo a tak trochu stále vadí otravné všudypřítomné skákání (za těch 36 hod jsem si pochopitelně zvykl).
Half-Life je na dnešní poměry velmi dlouhá hra, podobně jako Unreal. Střídající se variabilita prostředí spolu s působivými scripty, securiťáky, vědci, nepřáteli, HECU vojáky i mimozemskými potvorami, včetně různých automatických věží, apod. je taktéž působivá. Možná je trochu škoda, že ve hře je méně hudebního doprovodu, protože místy je hudba skutečně špičková a skvěle se podílí na budování atmosféry.

Grafická stránka hry dokáže místy, především v podzemí kde se nachází bio-hazard materiál, díky nasvícení vykouzlit neopakovatelnou atmosféru. Upřímně na to, že se jedná o notně modifikovaný engine Quake I, to vypadá dobře i v roce 2020. To platí více méně až do okamžiku kdy vylezete do exteriérů jenž jsou silně limitované schopnostmi engine hry. V tomhle je Unreal na světelné míle vpředu.

Možné se po pročtení diskuze ptáte jaký dojem ve mě Half-Life zanechal. Ve finále lepší než jsem čekal, neboť jsem ke hře přistupoval s předsudky. Half-Life je nicméně dokázal rozbít a udělal na mě lepší dojem, než bych si byl kdy ochoten připustit.

Half-Life je místy matoucí, tváři se jako otevřená 3D akční hra, kde lze nalézt různá alternativní řešení postupu, což tak nějak vychází z poměrně realistického prostředí tajné základny ale ve finále je více přímočarý než jsem si byl ochoten připustit. V mém případě to vedlo k celé řade menších nebo větších zdržení a pocitu frustrace.

Líbil se mi zbraňový arzenál, opravdu každá zbraň zde má využití, alternativní módy palby jsou příjemnou třešničkou na dortu. AI úroveň nepřátel, především lidských HECU vojáků není na takové úrovně jako v Unreal (HECU Gordona Freemana nenahánějí po celém komplexu) ale zatopit umí, především ve vyšším počtu a díky hojně využívaným granátům.
Tempo hry se dost střídá, což mě na 3D akční hru úplně nesedí (Doom to umí lépe) ale Half-Life není typická 3D akční hra ze staré školy.

Nakonec jsem projel i Xen, ke kterému jsem zpočátku měl slušný odpor a už, už jsem hru definitivně odložil. Překvapivě mě bavil víc než jsem si byl ochoten připustit. Úplný závěr hry byl pro mě spíše zklamáním, čekal jsem víc.

Přes všechny ty chyby, mě Half-Life mile překvapil a uznávám, že jsem mu trochu křivdil. Je výrazně lepší 3D akční hrou, než byl v mých vzpomínkách z 98. Stále mě dávkoval slušnou porci zábavy, jenž mě motivovala hru dokončit. Asi to nebude úplně naposledy, kdy si Half-Life ať již v původním enginu nebo reinkarnaci představovanou Black Mesa zahraji. Přiznávám se bez mučení a docela se začínám těšit na Half-Life 2.

Pro: variabilita prostředí a nepřátel, filmové podání příběhu a skripty, zbraně, atmosféra, hudební doprovod

Proti: místy dost otravné a vyžadované skákání, pár chyb co nestojí vzhledem k délce hry za řeč, matoucí design levelů vybízející k hledání alternativních cest které ve skutečnosti neexistují :)

+36

Far Cry 4

  • PC 70
Série Far Cry je z mého pohledu asi něco jako filmové Rychle a Zběsile. Víš o tom že to bude scenáristický průjem, ale stejně ti to nedá a když nutně potřebuješ u něčeho vypnout hlavu, tak to zapneš, na nic nemyslíš a vlastně zjistíš, že se docela dobře bavíš.

Takhle jsem přistoupil k Far Cry 3 a nejinak tomu bylo i u tohohle dílu. Fajn na tom nemít velká očekávání je, že to může být jedině lepší žážitek, případně zklamání tak nebolí, ale to nebyl tenhle případ. Náhodou se mi tenhle díl na konec i docela líbil. Otevřeně přiznávám, že jsem se mu vyhýbal záměrně, protože byl prezentován jako akce na sněhu a já bytostně nenávidím sníh ve hrách, ale když mě kdosi uklidnil, že sněhu tam sice trochu je, ale jinak se to odehrává ve vnitrozemí, změnilo to můj názor. A musí se nechat, že krajinky prostě v Ubisoftu dělat umí.

FC4 nabobtnalo, mapa je nechutně velká, aktivit je až nechutně mnoho, příběh se ve výsledku nesl v trochu umírněnější notě, i když je to samozřejmě zase přestřelené jako kráva, tak to na mě působilo trochu méně otravně než v předchozím díle bandička výletníků. Tady se člověk ocitne v příběhu, kterému by se snad i dalo věřit, když teda pominu fakt, že se z člověka stane likvidátor armád během 30 minut po útěku z kláštera šílence. Pagan Mim byl náhodou docela fajn týpek, kterého hlášky se po celou hru skvěle poslouchají a když přimhouřím oko, tak i příběhové volby, které člověk činí na druhé straně v rámci odboje Zlaté stezky mě nejednou donutili zapřemýšlet jaký typ hrdiny chci být. Celou dobu jsem bojoval s tím, že jsem se pokoušel přijít na to, co bude nejlepší volba a to se teda rozlišovalo místy zatraceně těžko. Nevěřím vlastním očím, ale jo, skoro by mě zajímalo co by se stalo, kdybych ty volby dělal jinak. Ovšem, znovu to nezahraji. Jednou jsem to proběhl, užil jsem mnoho masakrování, pobíhání, smrtí, duchovního světa a na konec.... No nebudu spoilovat.

Jednoduše, je to prostě klasický akční průměr, který má od všeho něco, v ničem zásadně neexceluje, ale všechno to tak nějak funguje a když se člověk nebude otravovat tím, jak se všechno opakuje, ano opakuje a hodně, ale zkusí si to prostě projít bez předsudků na pohodu, tak se u toho pobaví, zrelaxuje a jako takové se dá říct, že to plní co hra plnit má.

No a je na čase pustit Far Cry 5

Pro: Záporák, hudba, příběh

Proti: Příliš mnoho aktivit o ničem, hudba, příběh

+17