Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Dragon Age: Origins – Awakening

  • PC 75
Dragon Age: Awekening se mnohém lépe snáší, pokud to neberete jako plnohodnotnou hru :). Vážně, zkuste to. Berte to na jednu stranu jako prolog k Dragon Age 2, částečně jako Epilog k Dragon Age: Origins – protože hrozba Zplozenců byla pro většinu hráčů na dost dlouho zažehnána, možná navěky – a zároveň jako splněná všech vlhkých snů hráčů a tvůrců. Rozebereme si to postupně.

Tuším, že Awekening vyšel cca rok před Dragon Age 2, což je mimochodem zřejmě důvod, proč v jistých ohledech působí dvojka nedodělaně – to sem ale nepatří. Jde o to, že datadisk na kousavá mnoho příběhů, a dokonce i hlavních zápletech pro budoucí hry, a nejvíce tak činí v případě Anderse a Spravedlnosti. Jde však primárně o to, že se jedná o plnohodnotný přechod od Zplozenců a Šedých stráž k mágům, templářům, a především záhadným světem duchů a démonů. Právě zde začíná být jasné, že to není tak snadné, jak se snažili v Origins namluvit, a vytvoří se tak plnohodnotná základna pro celý další děj tohoto světa.

Stejně jako datadisk vymetl cestičku k dalším hrám, zároveň plnohodnotně uzavřel děj předchozí hry. Samozřejmě ne nutně, princip volby, ale myslím, že většina hráčů uzavřela s Architektem dohodu, což dost možná řeší problém se Zplozenci na mnoho stovek let, ne-li navždy. Hra vlastně říká, že Zplozenci už problém nejsou – čekají nás jiné problémy, a Šedé strážce můžeme nechat za sebou. To je podle mě moc fajn. Ačkoliv – v míru bdělost.

No, a nakonec ten detail, že Awekening je ďábelská jízda, při které se z vás stává vraždící stroj. Vážně, pokud jste měli pocit, že třeba takový mág v Origins je neporazitelný, tak tady se z vás stává nezastavitelná hořící koule, která od sebe odhazuje nepřátele díky magické bariéře a poté je zmrazí na kost a roztříští. A válečníci i lotři to snadno dohání, protože datadisk přináší lektvary výdrže. A také výrobu run. A několinásobně zvýšení zdraví, many a výdrže, pokud do toho budete investovat. Mám zkrátka pocit, že tvůrci tam vrazili vše, co se do Origins nevešlo, nestihlo se udělat, nebo by to zamávalo s vyvážeností. A to ani nemluvím o nových specializacích. Zkuste si udělat Arcane Warriora + Battlemage, a budete naprosto chápat o čem mluvím.

Vesměs to jsou všechno ale skvělé věci. Máme mu poměrně dobrý příběh, uzavření starých věcích a otevřených nových, a vlastně ačkoliv může být halda novinek v herních systému i na obtíž, nakonec to nevadí, jde to i ignorovat a nic se nestane – tak proč je Awekening tak nízko hodnocení, a dokonce i já se na této vlně svezu? Odpovědí je několik.

Za prvé, hra se odehrává na strašně stísněném prostoru se strašně velkým množstvím nepřehledných questů. Cítíte se tak trochu klaustrofobně, v pasti, a hlavně nemáte možnost si oddychnout. Je zajímavé, že se to celkově moc neliší od Origins, ale tam vlastně bylo tolik lokací, že jste se nikdy necítili jako na provaze. Navíc se v tom jako nový hráč těžko orientujete a nemáte čas na rozkoukání. Tato situace se zlepší, pokud hrajete po druhé nebo po třetí, protože už víte, kam jít, jak to efektivně udělat apod. Ale nic to na tom nešvaru nemění.

A pak náš evergreen s bugy. Awekening to fakt vyvedl na úplně novou úroveň, která mě málem uprostřed noci přivedla k pláči. Předveďme si to na společnících, ke kterým se ještě dostanu, ale nyní jen stručně. Dostávají se k vám postupně, to je asi jasné, ale pokud jednu postavu získáte až jako úplně poslední – a já mám podezření, že to tak bude mít většina hráčů – zablokuje se vám možnost pro jeden společníkův quest, a pokud jste před jejím náborem splnili jeden vedlejší úkol – který na vás doslova zařve – zablokuje se druhý společníkův quest. Pokud tyto questy nesplníte, může to navíc vézt ke smrti postavy v epilogu, a to už je blbí. Dobrá, či spíše uklidňující, zpráva je, že většina těchto palčivých problémů je řešena nějakým neoficiálním módem, a to snadno a rychle bez instalace. Případně lze udělat questy v určitém pořadí, aby se vzájemně neblokovali, ale podstatné je, že to takhle být nemá – tohle se nemělo pustit ven, mělo se to opravit, případně se vydat oficiální záplata, ale do dnes nic. Fanoušci jsou odkázání sami na sebe, a to není dobře.

Společníci jako celek jsou fajn a zajímaví, ale nelze s nimi jen tak volně mluvit a vlastně velká část jejich příběhu vám zůstane uzavřena, protože se na něj nemůžete aktivně ptát – tohle bylo jedno z největších pozitiv Origins, a je jasné, že odstranění se muselo podepsat. Přesto ale musím vyzdvihnout, že i přes tato omezení si ke svým spolubojovníkům vztah vytvoříte – není to jako v DAO nebo DA2, ale vytvoříte.
Snad je pochopitelné, proč je můj vztah k Dragon Age: Awekening poněkud ambivalentní. Ale dá se to snést, zvlášť pokud hrajete už po druhé nebo potřetí. A pokud tvoříte „kánonický save“ pro Dragon Age 2, je prakticky povinnost si jej zahrát.

Pro: Skvělý přechod mezi jedničkou a dvojkou, zajímavé nové specializace, máte možnost nechat někoho zbičovat

Proti: Neskutečné bugy, omezení konverzací, malý prostor hry

+13

Doom Eternal

  • PC 85
Ach, to je nostalgie, vzpomínám na tuto hru, jako by to bylo včera… Protože včera jsem ji dohrál. Naliju si teplého kakaodémona, pinkym si zašťourám v uchu a přenesu se do mladých let, kdy jsem důma spustil Dooma a pěstoval si strach ze střetu s prvním strašákem známým jako imp(otence). Teď už se ale imp(otence) nebojím, po dvou dětech pro mě plození skončilo a manželka odmítá i samotnou simulaci.

Nicméně při hrání Dooma mám strach stále, tentokrát proto, aby mě nikdo nepřistihl při pařbě v práci… Jé, šéfe, vy jste taky na databázi her? To byla jen legrace, hehe, já jsem takový šprýmař, víte? Nevyhazujte mě, prosím… Jo, takhle, já mám jít domů, protože mám nařízený home office? Ne, šéfe, prosím, neposílejte mě tam, doma je manželka a děti a být s nimi celý den, to… To je teprve to pravé peklo na Zemi!

Dobrá, Doom Eternal začíná, téměř okamžitě vás uvrhá do rodinného života, neboli do masakrální akce plné křiku, pláče a obsahů střev protékajících až na záda. Musíte být neustále v pohybu, nevydechnete si, ani oka nezamhouříte, budete neustále skákat, jak ty malé potvůrky pískají. Graficky je to paráda, tedy na první pohled, úplně vidíte ten obrázek amerického snu, vesmírná loď na předměstí, arbalest visí nad krbem, krásná zahrádka s rozkvetlou plasmou a ve sklepě vlastní raketomet, jen si to zarámovat. I příbuzní mají radost. „Jé, ty sis koupil dům eternál? To je super, konečně budu teta malého důminíka“, ale nikdo už vám neřekne, že dohrání trvá 18 let a obtížnost je defaultně ultra nightmare. Zkoušíte to speedrunovat, ale přeskakovat nejde, jen několika šťastlivcům se podaří najít glitch, kterým vystoupíte z mapy, říká se mu rozvod. Taky vynecháváte achievementy, kroužek stačí jeden, berete střelbu z brokovnice, po základním výcviku rovnou do práce, ale co naplat... Ono se to ne a ne odstěhovat z harddisku, holt pořídili jste si Doom Eternal. A ten vás chytne a nepustí.

A teď bych měl možná napsat i něco ke hře, že? Líbí se mi, že Doom je v akčních částech třeba hrát v podstatě jako Quake III Arenu nebo Unreal Tournament. Neustále se hýbat, hodně skákat, k dispozici máte i dost alternativních vychytávek, je to velmi efektivní a přitom jednoduché, dostanete to pod kůži snadno. Kdysi se tomu říkalo „hratelnost“ a ta je u Doom Eternal na špici, tedy alespoň, co se týče akčních scén. Pocit ze střelby je výborný, skoro jako u Dooma II ve své době. Pro někoho můžou být diskutabilní neakční části, kde po přiměřeně dlouhou dobu skáčete po platformách a hledáte další místnosti, které v nadsázce řečeno fungují jako samostatné arény. Myslím, že tvůrci se pokusil skloubit řežbu ze staré školy (vlastně přímo z té nejstarší školy, co se týče FPS) s několika novými prvky, to jest ten důraz na skákání. Přijde mi to zajímavé, docela se to povedlo.

Grafika u akčních her z dílny ID software vždycky zasluhovala pozornost, nutno podotknout, že hardwarové nároky stoupají jako penis statného pornoherce, ale dovolím si rýpnout do jedné – pro Doom opravdu nepodstatné – drobnosti. Já vnímám grafický pokrok mimo jiné také v tom, že hráči umožňuje lepší interakci s prostředím, viz Half-Life 2. Jenže Doom Eternal, ač v něm spatříte spoustu pěkných efektů i detailů, neumožňuje ničím ani pohnout. Vše je perfektně naaranžované, ale statické. Pokud se něco pohne, je to skript. Avšak klobouček dolů za design prostředí. Zříceniny velkoměsta prorostlé mimozemskou tkání, gotické pozůstatky hradů, levitující vesmírné trosky i vzdálené fantastické světy, dívá se na to krásně.

Pokud v něčem vidím prostor ke zlepšení, tak je to dle mého názoru atmosféra. Velmi jsem si užíval horor v Doomu 3, jenže ten pocit obav a respektu z každého impa za dveřmi je do herních mechanik Doom Eternal asi nepřenositelný. Doom Eternal je taková frenetická rambo mlátička, jejíž explicitní násilí je určeno pro pobavení, ne pro skutečné prožívání…
+24

Pathologic

  • PC 65
Hodnotím, byť jsem nedohrála, neb již nikdy nedohraji. Alespoň ne osobně.

Začněme klady. Příběh a atmosféra vypadají hodně dobře a jen kvůli jsem se Pathologic snažila dohrát tak dlouho, přestože jsem u toho od začátku trpěla. Temná věčně zamlžená atmosféra distopického města v blíže nespecifikovaném časovém období. Zhoršující se epidemie (jak příhodné pro tuto dobu xD), která se každým dnem šíří dále a zamořené čtvrti, z nichž hrůza, beznaděj, odpornost a smrt jen čiší. A k tomu tajemná úmrtí, ještě tajemnější poslání, mysticismus, možná nadpřirozeno, možná jen čiré lidství. Kdo ví? Já ne, nedošla jsem na konec, ale ta tajemství mě vážně silně táhla. Z hlavních postav mě zaujaly všechny tři. Nedá se říct, že by mi byly nějak blízké a že bych s nimi srostla a pochybuji, že by se to do konce hry změnilo. Byly ale osobité, rozdílné a zajímavé. Rozhodně z nich nečišelo klišé a vlastně jsem nevěděla, co od nich čekat. To je vzácné. A hudba! Skvělá hudba! Pravda, jen pár opakujících se skladeb, ale dokonale sedly k atmosféře.

A teď zápory. Vlastně je tu zápor jen jeden ale naprosto zásadní. Hratelnost. Jsem dost průměrný, možná podprůměrný hráč. Ve hře jdu spíše po příběhu, přílišná obtížnost mě otravuje. A Pathologic byla strašně obtížná. Došla jsem jen do 4. dne, ale každý zatracený den jsem hrála třikrát! V prvním kole jsem zjistila, s kým mám vůbec mluvit, v druhém jsem zjistila, jak racionalizovat cestu, abych do konce dne přežila ve zdraví a se zásobami, a až po třetí se mi podařilo všechno oběhnout tak, aby mělo smysl postoupit do dne dalšího. A většinu herního času mi zabrala pomalá chůze dost rozlehlým městem, kde se v zásadě nedalo nic dělat, nic poslouchat, všechno a všichni byly střižené podle pár šablon. Bylo to tak strašně nudné, že jsem po každém sezení měla pocit, že jsem zestárla snad o 10 let! A po každém boji jsem chtěla trochu víc umřít, protože pohyby jsou pomalé, neohrabané a každý souboj byl tak nudný, rozčilující a těžký zároveň.
(A na základě jednoho komentáře níže: Přidávám se, z*kurvený ploty! Jak já je nesnášela!)

Závěr? Skvělý potenciál naprosto zabitý technickými nedokonalostmi.

Pro: příběh, atmosféra, hlavní aktéři

Proti: ovládání, rychlost pohybu, monotónnost

+15

Tales from the Borderlands: Episode One - Zer0 Sum

  • PC 60
Hodnocena kompletní série:

Tales from the Borderlands je dalším z interaktivních filmů vytvořených studiem Telltale. Na rozdíl od děl založených na filmové licenci, tentokrát se tvůrci rozhodli vydat do světa stvořeného akčními hrami - do světa Borderlands. Svět je mezi hráči akčních her nejspíš populární, milovníkům adventur však mnoho neřekne. Možná proto se tentokrát tvůrci rozhodli nepojmout hru příliš vážně, ale zvolili přesně opačný přístup - do hry umístili spoustu humorných dialogů, situací i všemožných narážek. I když, hlavní nosný příběh je pojat hodně vážně.

Kdo zná hry od Telltale, ví přesně, do čeho půjde. Opět jde vesměs o sledování interaktivního filmu občas okořeněné o nezáživné QTE akce či volby v dialozích, které hrají větší či menší roli v následujícím rozvoji příběhu. To vše je rozdělené do pěti samostatných epizod. A přesto se tato hra od ostatntních liší - a to právě humornějším pojetím celého vyprávění. Vzhledem k tomu, že prostředí pochází z počítačové hry, komiksové grafické zpracování tentokrát sedí naprosto ideálně.

Obdobně jako u řady předchozích titulů, použité univerzum mi před začátkem hraní mnoho neříkalo. Ale zatímco u The Walking Dead či Game of Thrones jsem se dokázal do příběhu celkem brzo vžít a užívat si ho, tady se mi to dlouho vůbec nedařilo. Hráči je hned od začátku dávkováno pojetí celého fantaskního světa Borderlands, objevují se osoby, které neznalému mnoho neříkají. Obecně pochopit zákonitosti celého světa není vůbec jednoduché. Hlavně v první epizodě jsem měl velké problémy se vůbec zorientovat, kdo je kdo a jak to celé vlastně funguje. Navíc se na příběh díváte z perspektivy dvou hratelných postav, mezi kterými se ovládání průběžně přepíná, což orientaci v příběhu, hlavně v úvodu, moc nepomáhá. Prostě mě to nedokázalo do hry vtáhnout. Možná za to může celkové pojetí světa, které je postavené vyhradně na násilí a zabíjení? Když ale člověk přistoupí na styl vyprávění i styl celého světa, nakonec si to užívat začne.

Co je velkou škodou, tak je nevyrovnanost pasáží v jednotlivých epizodích. Prakticky každá epizoda má opravdu vydařené pasáže, aby to pak zabila nějakou otravnou částí. Tím, že je svět Borderlands využíván hlavně v akčních hrách, je i zde několik akčních pasáží a přestřelek (vše samozřejmě prostřednictvím QTE), ale mě dojem ze hry spíš kazily a zbytečně odváděly pozornost od příběhu.

Celkově vzato musím říct, že se mi Tales of the Borderlands nakonec celkem líbilo. Měl jsem velké problémy se do celého příběhu dostat, neznalost univerza zde byla velkou nevýhodou. Když člověk přijme humornější styl vyprávění i kvalitativní houpačku jednotlivých pasáží, hru si užije až do konce.

Pro: humor, komiksová grafika, hudba a dabing

Proti: QTE, nepříliš zajímavé univerzum, místy příliš akční, nevyrovnanost pasáží v jednotlivých epizodách

+18

Red Dead Redemption

  • X360 100
Dohráno 2015. K RDR mě zřejmě přivedl tehdy redaktor stránky hrej.cz Jarda Mowald, kterej během jejich streamů pravidelně o tom mluvil jako o nejlepší hře co hrál. Já jsem předtím hrál od Rockstaru jenom GTA 4 a hodne mě bavilo. Red Dead mě od začátku chytlo zasazením, protože westernových her je málo a silným příběhem, který Rockstar umí. Výborné byly i postranní úkoly, podobně jako v GTA vám je zadávají většinou různé pochybné figurky a skoro všechny byly zábavné. Dobré byly lovecké, sběračské a střelecké challenge. Hudba skvělá i když úrovně dvojky asi zatím nedosahovala. Málokdy v open world hrách jezdím na koni nebo autem, spíš využívám fast travel, ale tady jsem si jízdu v sedle v přírodě užíval.
Myslím, že to mělo i online, ale ten jsem ani nezapojil.
Je to top hra Xbox 360 generace, grafika už není nic moc, ale hra dostala grafický patch na Xbox one X , který nemám a tak se těším až si Red Dead znovu zahrají na Xbox series X ve výrazně lepší grafice.

Pro: Příběh, western, aktivity mimo hlavní příběh

Proti: Nic

+12

Forklift Truck Simulator 2009

  • PC 25
Ke svému jubilejnímu 50tému komentáři jsem si nemohl zvolit nic epesnějšího než simulátor řidiče vysokozdvižného vozíku. Hru jsem si pořídil před devíti lety ze zaprášeného stojanu před prodejnou vietnamské obuvi jen z toho důvodu, že jsem onehdy na zmíněné pozici pracoval. Cokoliv má motor a čtyři kola, ať už je to auto, traktor, čtyřkolka nebo třeba autobus, mě vždy neskutečně bavilo. To samé se ovšem nedá říct o Forklift Truck Simulator 2009.
Grafiku bych čekal na simulátor lepší, ovládání jednotlivých vozíků dejme tomu sedí, ale stejně, klávesnice nejsou skutečné fyzické ovladače. Celkový herní obsah tohoto titulu je tragický.
Opravdu pochybuji o nějaké reálné užitečné hodnotě celé této série ''simulačních'' her. Pokud se chcete připravit na pozici řidiče VZV, tento kousek vám v tom ani v nejmenším nepomůže. Pokud si chcete jen zapařit nějakou hloupou kravinu, zkuste cokoliv jiného, namátkou zkusím z hlavy třeba Bikini Karate Babes. To je navíc určitě více hra než tato nehra.
Něco jako zábavu nebo přeženu-li, nadšení, zde můžete zažít tak maximálně prvních 25 herních minut. Proto 25%. Kdo nikdy neřídil ''vézetvéčko'', může si v klidu odečíst 15%. Kdo to ani do budoucna neplánuje, mínus 25%.

Pro: Podařilo se mi to týden po koupi prodat za 150,-Kč..

Proti: ..bohužel to stálo dvakrát tolik.

+15

Oddworld: Abe's Exoddus

  • PC 90
Ihned po dohrání prvního dílu jsem si sehnal dvojku, která prakticky beze zbytku splnila mé očekávání. Druhý je typické pokračování - hratelnost i grafika zůstává stejná, ovládání se nezměnilo, příběh je podobný, takže pokud jste dohráli první díl, budete tady jako doma. Změnily se jen drobné novinky, které tvůrci přidali, zvýšil se rozsah hry, snížila se celková obtížnost a naopak se občas zvýšila obtížnost jednotlivých obrazovek.

Abe´s Exodus začíná ihned po skončení prvního dílu. Abe je na oslavě, praští se do hlavy a vidí duchy. Ti se zlobí, protože Glukkoni přišli na nový plán - z kostí mrtvých Mudokanů vyrábí v Soul Storm Brewery nový nápoj, který pak dávají Mudokanům a závislé je nutí do práce. Aby Mudokani netušili, co dělají, ti co pracují s kostmi mají zašité oči. Abe se vydá prozkoumat výkopy, spadne do dolů a začíná epické dobrodružství, které ho provede spoustou míst. Opět se podívá do chrámů Paramitů či Scrabů a především bude procházet monumentální komplex budov, který tvoří kasárny Sligů, vykopávky, kanceláře a samotná fabrika. Přes docela temný námět je to opět víceméně zábava - v animacích nechybí vztekající se bossové, neschopní zaměstnanci, všechno komentuje Sligský moderátor a i ten happyend, který je takový trošku dojemný a otevřený si neodpustí pár fórků.

Grafika zůstala víceméně stejná, s tím že většina lokací je vedená v tmavých odstínech. Líbí se mi stejně jako v jedničce nádherně vykreslené pozadí jednotlivých obrazovek, do kterého občas v rámci hry přejdete. Nechybí opět vtipné, černohumorné a pěkně udělané animace včetně neodfláknutého outra.

Hratelnost přináší jednu podstatnou změnu a to možnost ukládat kdekoliv, jednak v rámci normálního savu, jednak quicksave. Tím pádem odpadá vztekání se a frustrace nad složitými pasážemi a adrenalinové hledání checkpointu. Místo toho se tvůrci soustředili na jednotlivé obrazovky, které jsou občas opravdu zapeklité, protože možností co druhý díl nabízí je opravdu spousta. Někdy jako v jedničce přijde zběsilý útěk před něčím a to pak na quicksave nemáte čas, jindy si quicksavem můžete zkazit záchranu Mudokanů, pokud něco uděláte špatně, celkově ale je hra mnohem pohodovější (nikoliv jednodušší) než první díl.

A zbytek hry? Z jedničky zůstalo prakticky všechno, opět tedy budete mačkat páky, kličkovat mezi pastmi, skákat nemožné skoky, ovládat, či jinak oblbovat Sligy na 100 způsobů, štvát jedny monstra proti druhým, házet návnady, vodit Mudokany do ptačích portálů atd... Kromě většího rozsahu máte možnost zachránit až 300 Mudokanů, což jsem zvládl i díky konzultaci s návodem. Ale všeobecně platí, že pokud chápete principy hry a už ji ovládáte, většinu normálních Mudokanů zachráníte i sami a secrety? Drtivá většina z nich je označena hromadou poházených flašek, takže víte, že někde na obrazovce něco je. Odměnou za záchranu všech Mudokanů jsou gratulace od tvůrců a pár bonusových obrázků.

Novinky se mi vesměs líbily. Přibyly slizky, které Vás pronásledují i přes plošinky, chvíli Vás ohlodávají a pak Vás sežerou. Sligové jsou i v létající variantě s bombami, které se hodí ke kobercovým náletům na miny či nebožáky na zemi. Oproti jedničce můžete posednout Scraby či Paramity, kteří si poradí s jinak nezničitelnými slizkami. A objevili se i Glukkoni, rasy bossů, kteří sice neumí nic, ale Sligové je poslouchají. Ve výsledku tak ovládáte Glukkona, který ovládá Sliga, který používá páky, likviduje nepřátele a ovládá výtahy, což je parádní záležitost. Většina ovládaných potvor má více funkcí a příkazů, některé potřebujete k aktivaci zámku či teleportu.

Trošku přes čáru mi přišlo ovládání prdu. To si takhle dáte z automatu nápoj, pak si uprdnete a máte výbušný prd. Ten ale můžete pomocí chantování ovládnout, proletět se k Sligovi a odpálit ho.

Změn se dočkali i Mudokani. Ti jsou v různých formách. Slepý Mudokan jde za Vámi kamkoliv a nestaví ho ani propast. Nemocného Mudokana musíte vyléčit léčivým zaříkáváním. Jsou tu Mudokani zdeptaní či naštvaní, které uklidníte slůvkem sorry, přičemž naštvaný Mudokan Vás může i zabít většinou u ovládací páky nějaké pasti. A pak jsou Mudokani zfetovaní plynem, což spraví pár facek :) Především je ale potřebujete ve spoustě puzzlů, kde je třeba otočit koly, nebo pohnout pákami ve více lidech.

Není to málo na obyčejnou plošinovku, popravdě nehrát první díl, asi bych se v tom hodně ztrácel. Vyzbrojen zkušenostmi z jedničky a možnosti ukládat jsem úvodní doly prošel za 2 hodinky, měl jsem 65 Mudokanů a pocit, že to zvládnu levou zadní. Nebylo tomu tak, Abe´s Exodus je pořád solidně náročná hra, kde si potrápíte mozek i reflexy při plánování a realizování jednotlivých řešení. Jen se u toho nemusíte vztekat a užijete si pár dní pohodové hratelnosti. Arkáda roku 1998.
+20

Tormentum - Dark Sorrow

  • PC 90
Po grafické stránce nádherný puzzle počin. Styl hraní podobný hrám od Amanity, ale grafika ještě o kus lepší a stylovější. Logické hádanky nijak těžké, takže je víc času na kochání se, jelikož co obrazovka, to potenciální obraz na zeď. Podobně jsem byl nadšený designem snad jen při hraní prvního Oddworldu. Vysoké hodnocení tudíž hlavně za provedení a zajímavý příběh. Respektive mytologii světa. Nutno taktéž vyzdvihnout hudební podkres jež dodává silné atmosféře další voltíky
+10 +11 −1

Blood II: The Chosen

  • PC 80
"When you get to hell, tell them I sent you. You will get a group discount."

Toto je, prosím, skvělá ukázka zcela nekompromisní temné atmosférické rubanice, respektive tedy spíše střílenice. S hlavním (anti)hrdinou Calebem, který od začátku do konce hláškuje jako o život a jeho neméně ostrými kumpány jsem se poprvé setkal kolem roku 2000. Tedy mnohem dříve, než se slavným Half-Life, zajímavým SiN nebo revolučním Unreal ze stejného roku vydání. Možná i proto je Blood II: The Chosen ze všech zmíněných titulů mým nejoblíbenějším. Těsně na paty mu šlape akorát Unreal.

"They're gonna need a bucket and a mop when I'm done with you!"

Autoři se zde s ničím nemazlí, nepřátelé a třeba i obyčejní kolemjdoucí se po zásahu z upilované brokovnice, nebo ještě lépe ze dvou upilovaných brokovnic, rozprsknou doslova na sračky. Zbyde po nich většinou jen životní esence v podobě lidského srdce. Stejně tak je lze naporcovat základním nožem nebo dalšími nápaditými zbraněmi. Oceňuji především možnost zdvojení určitých typů střelných "rozprašovačů". Nechybí dokonce ani voodoo panenka z prvního dílu a další mystické ujetosti v podobě hůlky s lebkou nebo automatického "vyklešťovače" pod tajemným názvem "The Orb".
O příběh zde jde až ve třetí řadě, nic světoborného se samozřejmě nekoná, nakonec proč taky. Děj je zasazen sto let po konci Blood. Čekají vás čtyři středně dlouhé kapitoly nabité nápaditými levely, na konci každé kapitoly nesmí chybět bossfight s nějakou bytelnou potvorou.
Vše doplněno o úžasný hlas ústřední postavy prostřednictvím dabéra Stephana Weyta.
Grafika je na svou dobu povedená a ani dnes mi nepřipadá nějak šíleně směšná.
Mnozí se mnou asi nebudou souhlasit, ale tady prostě nostalgie a skvělá řeznická zábava, neberoucí se v žádném případě vážně, vítězí. 80%.

"Rest in pieces..."
+17

Gobliins 2: The Prince Buffoon

  • PC 75
Vracíme se do poutavě kresleného světa Goblinů. Tentokrát dojde k tomu, že králův syn Princ Buffoon byl unesen zlým démonem, který je inkarnací všeho zla. Naštěstí ale není vše ztraceno, protože se na výpravu za jeho záchranu vydají dva stateční hrdinové. Větší a nepříliš chytrý goblin Winkle oplývající silou a menší Fingus, který má pod čepicí, ale nemá moc síly a je plachý. Tito dva hrdinové jsou poslední královou nadějí na cestě k záchraně jeho syna.

Toto je první hra ze světa Goblinů, se kterou jsem se v 90. letech setkal a nesmírně jsem se do ní zamiloval. Oproti jedničce došlo k značnému vylepšení. Jednotlivé úrovně jsou již tvořeny více obrazovkami. Po najetí myší na aktivní předměty, dochází k vysvícení názvu daného předmětu. Obě hlavní postavy dokáží používat předměty (každý ale svým způsobem), je možné hru normálně ukládat a hlavně není možné v ní umřít s nutností daný level opakovat.

Hratelnost je tedy dle mého názoru o hodně délek dál, než první díl. Do toho všeho je tu ještě hezčí typická "gobliní" grafika a skvělá hudba. Líbí se mi i další nové detaily. Např. když se Fingus nudí, tak si píská. Když se něco nepovede, tak se postava zlobí. Když se stane naopak něco vtipného, tak se goblini smějí (i mezi sebou). Pár detailů, které dodávají spoustu atmosféry navíc. Co se týče jednotlivých úkolů, jsou místy logické, místy nelogické. Často je potřeba přesně načasovaná spolupráce obou goblinů. Suma sumárum, hra je určitě složitější než jednička, ale daná složitost není dána nepřehledností levelů nebo tím, že nevíme s čím se dá interagovat.

Pro: Grafika, humor, lepší hratelnost

Proti: Občas nelogické hádanky, obtížnost

+16

A Plague Tale: Innocence

  • XOne 95
Než začnu psát tak chci upozornit, že tenhle komentář není na spoiler, ale můj dojem ze hry.

Když jsem přišel jeden krásný den na game pass, tak mi do očí bubnovala hra A Plague Tale.
Když jsem se podíval na internet podíval o čem ta hra je, tak jsem si řekl proč ne, když je ten nouzový stav, a tak jsem klikl na download. První zapnutí hry a vklouznutí do hry mi hned přejel mráz po zádech. Pěkná grafika, lemující stromy a pozadí na mě dělalo velký dojem. 1. kapitolu jsem hrál v angličtině, a to je chyba. Hra se odehrává ve Francii 14. století, takže jsem tam šupl hned francouzštinu, a to na mě udělalo ještě větší dojem. Takže kdybych měl hodnotit celkově hru i s příběhem, cutscénama a vše okolo tak dávám 95 %. V některých pasážích jsem měl i slzy v očích a v některých jsem byl zase nasraný jako prase. Byl jsem tak zakoukaný do té hry že se mi i přes noc zdálo o krysách aaaaaaaa to nedoporučuji.

Hra má bohužel i stinné stránky. Někdy se mi zdálo jako by mě a hra stále vodila za nos, Jediné pozitivum je to, že si můžete vybrat, jak tu hru budete procházet. Bud´ steahlt, nebo akčně.
Další věc, které jsem si asi tak všiml je to, že postavy nesmyslné chodí. Ale to je jen drobnost, která hru nezkazí.
Takže tuhle hru velice doporučuju. Má skvělou atmosféru, děj hudbu, grafiku. francouzský dabing.

Pro: Atmosféra, Dialogy, Možnosti zlepšování hrdiny, Příběh, Grafika, Francouzský dabing

Proti: Ul pokulhává, Některé herní mechanismy

+10 +11 −1

Monument Valley 2

  • Android 80
První řadě musím říct, že nejsem zastánce hraní her na mobilu. I když už existují telefony výkonnější než moje Pc ale u Monument Vallay jsem už podruhé udělal výjimku.

K prvnímu dílu mě přivedla DH výzva a po dohrání jsem byl unesen, že lze udělat roztomilou, logickou hru s pěkný hudebním doprovodem na mobil. Proto jsem dal šanci i druhému dílu, obzvlášť když je teď zadarmo.

Druhý díl se vůbec neliší od prvního dílu opět je to audio vizuální paráda "na mobil". Logické hádanky jsou velmi primitivní ale řekl bych, že o ně tak nějak ani nejde, jelikož věřím že by autoři zvládli určitě těžší hádanky, spíš chtěli udělat co nejlepší audio-vizuální zážitek a to se povedlo, i na podruhé.

Dál asi nemá cenu nic víc psát, pokud hledáte audio vizuální zážitek na mobil, Monument Valley 1 i 2 mohu doporučit ale pokud hledáte logickou hru s rébusy, tak se Monument Valley vyhněte. 80%

Pro: Auido-vizuál

Proti: velmi ale velmi jednoduché

+16

Surviving Mars

  • PC 60
Surviving Mars na mě působilo velmi lákavě a zajímavě. Proto je pro mne výsledek spíše zklamáním. Po počátečním objevování nových budov, materiálů, ale i potřeb vašich svěřenců se dostává na řadu celkem těžkopádný stereotyp. Na nějaký micro-management mi rychle nezbývaly síly (a navíc bohužel ani nebylo vlastně moc co micro-managovat), rozrůstání kolonie celkem rychle zamená akorát stavění pořád těch samých kopulí, zaměřených na těžbu, farmaření, výzkum či bydlení a pak není moc co vymýšlet. Navíc máte sice k dispozici jednu z několika hlavních příběhových linek. Zkoušel jsem jen jednu, ale teda bohužel to byla těžká nuda a po jejím skončení jsem vlastně neměl ani žádný cíl, snad kromě získání několika dalších achievementů. Škoda potenciálu. Plusem budiž alespoň vtipné rádio :)
+18

FlatOut 3: Chaos & Destruction

  • PC 30
Po shlédnutí gameplay videí ještě před samotnou instalací jsem si říkal, že tak nízké hodnocení si FlatOut 3: Chaos & Destruction určitě nezaslouží a že to bude pravděpodobně dáno neschopností určitých jedinců projevit svůj vlastní názor. Za tím si i nyní částečně stojím, protože šesti procenty bych tedy ohodnotil úplně jiné chuťovky. Hra je ale špatná, to přiznávám. Je vlastně tak špatná, až je dobrá..
Než jsem se vůbec pustil do samotného závodění, pořádně jsem se zapotil u nastavení grafických parametrů, které jsem nakonec kvůli své "neherní šunce" musel nechat zhruba někde na úrovni medium. To ale nakonec nebyl problém, hru jsem zdárně dokončil bez jakéhokoliv škubání a na relativně solidní grafické úrovni.
Nabídka závodních módů je zde značně rozsáhlá, bohužel většina z nich je svým katastrofálním zprácováním téměř nehratelná. U obou typů destrukčního derby, noční jízdě, off-road kláních a klasických závodech jsem jen s úžasem zíral, co že se to kolem mě vlastně děje. Vozidla byla absolutně neovladatelná, působila jak přišpendlená k zemi a při sebemenším nárazu šla do kytek. Následné hození zpět na trať trvalo bohužel pár vteřin a mezitím jsem se propadl až na konec ocasu. Chtělo to nějakou dobu, než jsem se hře dokázal přizpůsobit a odjet vše a ještě k tomu vyhrát. Ale podařilo se. O něco lepší už bylo poté plnění úkolů s monster trucky a úplně nejvíce jsem se bavil u módu Speed, který mi připadal jako nejlépe zpracovaný a tak akorát náročný. O pozůstatku z původní skvělé série, tedy o kaskadérských kouscích se moc vyjadřovat nechci, doteď vlastně ani nevím, jakou náhodou se mi podařily splnit. Tohle vůbec nedávalo smysl. Ve hře, ve které vlastně už z podstaty nic nedává smysl.
Režim kariéry byl nahrazen jakýmsi závodnickým kočkopsem - padesáti výzvami ze všech různých koutů FlatOutu 3, což třeba mně osobně vůbec nevadilo, ale dokáži si představit naštvané obličeje fanoušků předchozích dílů. Přitom toto pokračování má vlastně se starším předchůdcem FlatOut 2 společný jen název a styl jednotlivých herních obrazovek. Vývojáři jiní, hudba absolutně neznámá, ale především nudná a nehodící se zde, jiné typy závodů, jízdní model vozů ve stylu domácího úkolu do IT v GameMakeru a model poškození opravdu prapodivného formátu. Podle mě, jmenovat se to třeba "Budget Crash Racing: Real Chaos & Ultimate Destruction" a nabídnout to na Páře za pět babek, nemusel by se takovýto (toto slovo nerad používám, ale nic jiného mě teď nenapadá) "hate" vůbec konat. Krom toho, podle artworků přiložených vývojáři v menu extras si nemyslím, že by se při vytváření této divnoty zrovna dloubali v nose. Prostě a jednoduše, vzali si vzhledem ke svým zkušenostem až moc velké sousto.
Vydržel jsem u toho až do konce a sem tam jsem se i solidně pobavil. Zbytek stál za psí pšouk. 30%.
+12

Teen Agent

  • PC 70
Agent Mlíčňák je asi první klasická point & click adventura, kterou jsem kdy hrál. V té době jsem si díky ne tak vídanému českému jazyku myslel, že hra pochází od nás, ale její originální původ je u našich severních sousedů z Polska. O samotný legendární český překlad se pak postaral neméně legendární herní novinář Andrej Anastasov. Tento překlad bohužel není dostupný pro GOG verzi, kde si lze tuto hru zahrát pouze v angličtině nebo v polštině. Nyní jsem si ze zvědavosti zahrál anglickou verzi a až nyní jsem tak zjistil, že spousta dialogů byla překladatelem značně změněna. Vznikla tak spousta více i méně vtipných hlášek, které ale původní autoři vůbec nezamýšleli. Co ale u překladu nechápu je to, že došlo i ke změně jmen postav. Hlavní postava se tak místo originálního Mark Hopeh jmenuje v CZ Kevin Hoppef (ale později sám o sobě říká, že je Marek zelenáč !!!), hlavní záporňák se zase jmenuje v CZ Pankrác Oblouk, v originále John Noty (což je nejspíše schválně foneticky stejně znící jako 'naughty').

A o co vlastně ve hře jde? V jedné bance z ničeho nic zmizelo beze stopy všechno zlato a to přímo před zraky strážců. Protože si s daným případem neví nikdo rady, dostala jej na starosti tajná vládní organizace RGB. Co ta zkratka znamená je tajné (v češtině se organizace jmenuje Hurvínkovo Spasení (???)). Tato organizace si následně najala kartářku, která na základě svých schopnosti vybrala v telefonním seznamu právě našeho hlavního hrdinu Marka. Ten na nabídku kývne především proto, že na tajné agenty přece letí všechny holky. Před nasazením do akce však nejprve zamíří do tréningového tábora, kde má místní kapitán za úkol z něj udělat tajného agenta.

Jako malý jsem hru a její překlad zbožňoval. Dnešníma očima mi ten překlad nepřijde zase tak moc vtipný, ale z čisté nostalgie přivřu obě oči. Samotná hratelnost je intuitivní pro všechny hráče klasických point & click adventur. Příběh není nijak světoborný, sází hlavně na humor, toho se bohužel týká i řešení některých problémů. Grafice nemám co vytknout, co ale musím hodně vyzdvihnout je hudba. Často se mi stává, že si na některé melodie vzpomenu a začnu si je pobrukovat.

Pro: Hratelnost, Hudba, Český překlad z pohledu teenagera v 90. letech

Proti: Český překlad z pohledu dospělého v dnešní době

+16

Call of Duty: WWII

  • PC 60
Hodnocen pouze multiplayer.

Další CoD ke kterému jsem se nějakým způsoben nachomítl a opět rozporuplné pocity. Vážně nechápu tu místy až nekritickou fanouškovskou základnu. Hra je svižná, rychlá, technicky odladěná a konzistentní. Grafický styl ze kterého čiší jista plastovost světa mě moc neoslovil ani kdysi a ani teď.

Největším průšvihem jsou ale mapy, které jsou zkrátka malé a nudné. A když píšu, že malé, tak opravdu malé Shipment 1944 je v TDM asi nejhorší mapa jakou jsem kdy hrál. Velikostí dobrá tak pro souboje max 2 na dva 2 a řeže se tam 6 na 6 lidí. Výsledkem jsou takřka instatntní spawn killy granáty.

Druhým zásadním hřebíkem do rakve je samotné vyhledávání a připojování k zápasům. Žádný seznam her rovná se pekelné situace, kdy chcete změnit hru, třeba díky tomu, že je tam hacker nebo se pouze kempí někde v rohu, ale prakticky to nejde. Hra si usmyslí, že tato herní lobby je pro vás ta jediná správná a ustavičně vás připojuje zpět, i když vám při vyhledávání suše oznámí, že našla 5 jiných. Klidně desetkrát v řadě.

Kolem a kolem, je spousta lepších WW2 střílenic.

Pro: Běhá to plynule, načítá se rychlostí světla

Proti: Nudné a maličké mapy, rozbité vyhledávání zápasů bez nějakého server listu

+16

EVERSPACE

  • PC 70
Což o to, hra je to po grafické stránce velice hezká a hratelnost báječná. Jenže jde rogue-like a na tom nic zábavného nevidím. Tento styl her nemám ani trochu rád, vyjma Dead Cells. V ní totiž nebeská hratelnost to pravidelné chcípání dostatečně ospravedlňuje.

Pro: Krásná grafická stránka

Proti: rogue-like

+4 +7 −3

Half-Life: Blue Shift

  • PC 75
Tomu, kdo zaplesal nadšením při dokončení legendární Half-Life, nemusí nostalgicky štkát, ale s nadšením se vrhnout na pokračování v datadiscích a opět se ponořit do atmosféry této výborné hry.

Blue shift samozřejmě představuje stejné prostředí, logiku i samotný systém, tentokrát se do boje s monstry z jiných dimenzí pustí člen ochranky Calhoun a světe div se, i tento prosťáček se dostane na samotný XEN.

Pořád je to zábava, sice s o dost kratší délkou, ale co by fajnšmekr zlobil, takže u mě lehký nadprůměr a jdu se vrhnout na chválený Opposing 'Force - 75 %
+13

Half-Life

  • PC 85
Těžko říct něco objevně nového k této notoricky známé hře, opředené legendami, přispívající diskutéři popsali vše podstatné, takže nejspíš budu papouškovat to, co jiní už poznamenali.

Half-Life je se může zdát klasickou 3D střílečkou, nicméně to, co jí vyčleňuje z masy žánrových kousků je především příběh a jeho zpracování, kdy už samotné intro naznačuje, že se nejedná o tuctovku. Nejde o žádné postupné mise, ale o neuvěřitelný počet navazujících levelů ( na tu dobu ) v bludišti společnosti Black Mesy, plném podivných monster, které se objevily při výměně prostorů s planetou XEN ( trochu jsem si tady vzpomněl na Kingovu a Darabontovu MLHU ) - kam Vás ostatně příběh zavede ( mě ale příliš nebral ).

Aby toho nebylo málo, neohrožují Gordona jen tyto stvůrky, ale musí se vypořádat se zastírajícími příslušníky armády ( za pomocí některých netradičních zbraní ), problémů s unikající párou, elektřinou a několika hlavolamy, které potrápí mozeček - bez jejich vyluštění není možno postoupit dále - takže za mě rozhodně silný nadprůměr a vzhůru za pokořením datadisků - 85 %

Pro: příběh, spousta levelů, hádanky, zbraně

Proti: nic mě nenapadá

+20

Symmetry

  • PC 65
Jsou dvě cesty, jakými lze tuto jednohubku připomínající lowcost This War of Mine slupnout:

První cesta:

"Letět na tuhle planetu byla obrovská chyba. Fakt, že ji Agentura nemá zanesenou v mapě, i když leží tak blízko, nás měl varovat: za tímhle stojí buď velké prachy, nebo velký malér.
Pro nás to bylo rozhodně to druhé.
Jenom co jsme sestoupili do atmosféry, šlo všechno do prrr... oboha, co to je?!
No nic, teď jsme tu tři, skrýváme se v troskách nějaké staré základny a kolem je tak zvláštně zasněžená krajina... Hlavně je tu teda příšerná kosa. Raketa je rozbitá a základna stěží provozuschopná. Musíme pracovat systematicky, v těchhle podmínkách se moc rychle pohybovat nedá. Všechno je zamrzlé, musíme se udržovat v teple, jíst a prohrabávat hromady šrotu, co se tu kolem – KRUCINÁL FAGOT, TOHLE JE ZAS CO?! – ehm, co se tu kolem válí. Ostatní si občas něco mumlají pro sebe, mají na věci svůj pohled a svůj názor. Mechanicky se ploužíme pro suroviny, máme co dělat, abychom se vůbec udrželi při životě a pochopili, o co tady jd...eeéé, nenenene, ať to zmizí! Uf!
Na opravu motorů už vůbec nezbývají prostředky. Prostě to tu zkusíme vydržet co nejdéle, třeba se věci obrátí k lepšímu... nějak... i když poté, co tam venku zemřela Juliet, protože se vzepřela lidskému rozumu a odešla do mrazu na pokraji vysílení a nikdo si toho nevšiml, už moc naděje nechová...áááÁÁ, no tak potom, co se na obzoru objevilo TOHLE, tím spíš ne!
Až mě tahle planeta taky dostane, až taky nevyhnutelně padnu tváří k zemi, snad mě ostatní nenacpou do lednice, snad po mně zůstane alespoň hrob zavátý sněhem..."

Druhá cesta (poté, co zjistíte, že tam je tlačítko na urychlování času):

"Tak hele, vy mizerové, jsme totálně v háji, ztroskotaný na hnusný zmrzlý planetě, ze který mi běhá mráz po zádech, a my chcem co? Chcem se vodsaď dostat! Takže fofrem všichni naklusejte dělat to, co máte, střídejte se v regeneračních kapslích, spolupracujte a dostanem se odsud všichni živí! Je vám to jasný? Teď padejte ven do tý bouře, protože to je pohodička proti tomu, co přijde, pokud tu zkejsnem dýl, než je absolutně nezbytně nutný! Na ty divný zvuky se vykašlete, koukejte makat!
Tady žádná pomalá smrt mrazem nebude, slyšíte?!"

Pro: Sci-fi příběh s dobrou pointou, houstnoucí atmosféra, stylizace, relativně vysoká obtížnost, náhodný výběr z více postav (různé aspekty příběhu)

Proti: Je to takové strohé a prosté, vše v jedné lokaci, s minimalistickým intrem a outrem. Celá hra má asi jen 170 MB, není tam opravdu nic "navíc".

+13