Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Death Stranding

  • PS4 85
Death Stranding. Hra, na kterou jsem čekal bezmála čtyři roky. Hra, kterou jsem bedlivě sledoval a hltal každý nový trailer. Hra, kvůli které jsem si koupil konzoli. Byl to zvláštní, nepopsatelný pocit, když jsem v roce 2016 viděl první trailer na Death Stranding. Série Metal Gear Solid je pro mě to nejsvatější ve videoherním světě, takže mě oznámení další “kojimovky” namlsalo neuvěřitelným způsobem. Možná jsem i nějaký čas doufal, že se z toho vyklube ta nikdy nedokončená část Phantom Pain. Zároveň jsem si ale přál, aby Kojima vystoupil ze stínu MGS a zkusil něco opravdu svého. Páni, a že to byly dlouhé roky čekání. V jednom kuse jsem zobal spekulace, teorie i sebemenší náznaky. A když hra konečně vyšla, tak jsem se dobrovolně odřízl od čehokoliv, co by mi mohlo vyspoilovat byť jen jediný krůček. Popravdě jsem ani nedokoukal první gameplay trailer, který vyšel ještě před vydáním. Tehdy na začátku listopadu jsem téměř přestal používat YouTube, abych náhodou něco nezahlédl. A když jsem cca před rokem letěl na dovolenou a letadlo sebou začalo nepříjemně házet, v duchu jsem si říkal: “Do hajzlu, teď ještě nesmím umřít, ještě jsem nehrál Death Stranding.” Wow, takhle zpětně to zní šíleně, skoro až fanaticky. Asi jsem v té hře našel krátkodobý smysl života. Hm, možná právě to posunulo má očekávání do astronomických výšin. A taková očekávání se bohužel velmi těžko naplňují. Snad i proto bude tento komentář patřit k těm delším. Proč jsem se ale k DS dostal až teď? Nikdy jsem nebyl velký konzolista, takže mě zpráva o PC verzi nadmíru potěšila. Čekání na ni mě ale ubíjelo. A jakmile padla karanténa, nešlo dál odolávat. Stal jsem se hrdým majitelem PS4 Pro.

První krůčky ve hře byly .. no, však to znáte, když se na něco tak bláznivě těšíte. Byl jsem naprosto očarován. Pohlcen tou mírou detailů, dokonalou grafikou, herními mechanikami. Vším! Ta nádherná Islandská krajina (Island je jeden z mých cestovatelských snů), výhledy, potůčky, kopce a kopečky, mech, skály, pahorky .. mohl bych pokračovat do nekonečna. Dokonce mě naprosto položilo zjištění, že si mohu náklad vyskládat před sebe, manuálně ho přerovnat a přerozdělit, ovlivňovat tím Samovo těžiště a podobně. Jo, to jsem ale zatím netušil, že tenhle náklad bude alfou a omegou celé hry. Ach jo? Prvně vás to baví. Všechno je nové, funkční, interaktivní. Dojdete na místo, spustí se filmeček. Dostanete úkol, lajky a těšíte se na další filmeček. Pak ale filmečky i lajky přestanou stačit a začne vám docházet, že to běhání s hromadou beden na zádech není zas tak super. Že tomu vlastně chybí něco dalšího. Nějaký posun. Přece ta hra nebude opravdu jenom o doručování, ne? Takhle jsem se začal cítit zhruba po 10-12 hodinách (to u mě odpovídalo třetí epizodě). Na druhou stranu je to docela dobrý, když uvážím, že spousta AAA titulů této stopáže ani nedosáhne. A on tam je vlastně i ten posun. Po třetí kapitole se vám otevře spousta možností i nástrojů, které lze použít. V tomhle hra neselhává. Neustále vám servíruje nové vychytávky, upgrady i stavby. Otázka zní: stačí to? Celou hru děláte to samé. Mění se pouze způsob, jakým to provádíte (nebo můžete provádět). Není to nuda? Celkem jo. Nechybí tomu trocha akce? Nejspíš taky. Tak proč mám sakra za sebou už 50+ hodin, dohranou příběhovou linku a disk mi v mechanice rotuje rychleji než kočka s přivázaným chlebem na hřbetě?!

Víte co? Kdybych se tenkrát v listopadu neuvrhl do informační izolace a podíval se na pár gameplay videí, pravděpodobně bych si tuhle hru nikdy nekoupil. Sledovat ji musí být hrozná otrava. Představte si, že si pustíte film, jehož jedinou myšlenkou je sledování extrémně vytíženého listonoše při práci. Několik desítek hodin. To vás zákonitě unudí k smrti. Nudí se ten pošťák? Ne. Má plný ruce práce, jak by se mohl vlastně nudit? A nějak podobně to funguje i v Death Stranding. Pokud tedy nejste zarputilý pařan akčních kousků, tak si na této hře najdete své. A pokud ne, možná vás Death Stranding prostě minulo. Nebo jste tomu nedali čas, který si zaslouží. Dost záleží na úhlu pohledu. Není to totiž tak úplně hra. Přirovnal bych to spíš k hernímu dokumentu. Sledujeme člověka, který doručuje nezbytně důležité zásoby v době, kdy neexistuje žádná jiná alternativa. Pokud nahlížíme na DS takto, je svou realističností až mrazivě přesný. Tam, kde jiné hry zobecňují, ulehčují a zkracují, jde DS až na kost. Ukazuje všem “normálním hrám” i konzervativním hráčům prostředník a říká: “Takhle by to prostě bylo a vztekejte se jak chcete.” Druhý úhel pohledu je o něco skeptičtější a vyznívá spíš stylem: “Hru si mám sakra užít! Kdybych chtěl simulátor chození, tak prostě vypnu “péesko” a jdu do lesa.” V jedné diskuzi jsem četl příspěvek člověka, který psal něco ve smyslu: “Kdo by sakra hrál hru, ve které trvá 10 hodin, než začne být dobrá?” Zvláštní je, že mě hra bavila na začátku dost možná nejvíc. Jen tak se courat krajinou, hledat zkratky, překonávat terén, učil se hrát. A když zničehonic spustila hudba impozantních Low Roar, kamera se oddálila a ostatní zvuky šly do pozadí .. sakra, to byla nádhera. Najednou jsem nebyl kurýr, ale tvůrce melancholického videoklipu. Až po těch hodinách ve hře nastalo rozčarování z repetitivnosti. Do jisté míry jsem si za to ale mohl sám. Namísto plnění příběhové linky (která mě ani na vteřinku nezklamala) jsem usilovně spojoval rozbořenou krajinu sítí chirálních dálnic. V tu chvíli jsem si začal říkat, že ta hra začíná být opravdu o ničem. Pak jsem si ale vzpomněl, že existuje něco jako děj a že měl dost slibně nakročeno. Vrátil jsem se tedy k příběhu a byl jsem zpátky na vlně Death Stranding.

Příběh je zde totiž zpracován na jedničku. Ať už se jedná o neuvěřitelně realistické cutscény, které si lze snadno splést s filmem, nebo o skvěle napsané postavy (snad krom Amelie, která mě osobně rozčilovala). To převedení reálných herců do hry je zatraceně skvělá práce. Norman Reedus se svým nesympatickým ksichtem a nabručenou povahou se pro mě stal virtuálním parťákem číslo jedna a Hannibalovo, pardon Mikkelsenovo, charisma vypumpovalo celkový dojem ze hry o šest levelů výš. Mysteriózní atmosféra by se dala krájet a má touha po odpovědích mě nutila chodit spát až kolem třetí hodiny ranní. Pozitivní je to, že na konci se opravdu dočkáte odpovědí na všechny otázky, které jste si během hry kladli. Ke konci jsem byl už značně nervózní, protože mi spousta věcí unikala, a já si nebyl jistý, jestli jsem je prostě jenom nepřehlédl. Nemějte strach, vše má svůj čas a zdánlivá překombinovanost děje se dočká důstojného rozuzlení, po němž nebudete nuceni zběsile hledat odpovědi na redditu. Spousta myšlenek mi i dva dny po dohrání rezonuje hlavou.

Online složka, která měla být zároveň hlavním tahákem na poli inovace, se dle mého názoru rozhodně povedla. Nehrál jsem sice všechny hry na světě, ale i tak si myslím, že v tak velké míře toto dosud žádná hra nepředvedla. Ostatní hráči do vašeho světa promítají stavby, které vám mohou pomoci s průběhem hry. Co mohou pomoci, ony to skutečně dělají! Pominu-li naprosto vytrollené záležitosti jako třeba mostu uprostřed ničeho, tak mi jejich výtvory v 90% případů opravdu pomohly. A já doufám, že i ty mé pomohly druhým. Vidíte to? Ten pocit sounáležitosti? Snažím se usnadnit průchod hrou lidem, které jsem v životě neviděl a činí mi to radost. Jestli tohle není to, co chtěl Kojima do své hry otisknout, tak co jiného? A při tom mi vůbec nejde o lajky. Ach ano, lajky, a jsme u toho. První opravdu rušivý element, na který jsem v DS narazil. Už od začátku jsem si říkal, že to snad nemůžou myslet vážně. Hra, která se na jednu stranu bere smrtelně vážně, vám začne vykládat o tom, že se nic nevyrovná několika získaným lajkům. A lajky nedostáváte jenom od NPC postav a jiných hráčů. Dostáváte je i od svého BB a dokonce i od těch odporných příšer, které se vás pokouší v jednom kuse zabít. Vrcholem pro mě bylo několik okamžiků, kdy vám postava během cutscény strčí před ksicht vztyčený palec a připíše vám na vaše konto 20 lajků (ano, mluvím o tobě Heartmane). Vážně?!

No a když už jsem se dostal ke kritice, tak budu v tomto duchu pokračovat. Ačkoliv jsem měl místy pocit, že dělám dokola to samé, tak mě vlastně neskutečně vytáčela většina akčních pasáží. Zejména ty, kde se Sam ocitá na bojišti. Do jisté míry je to dané tím, že je pro mě míření pomocí páček dualshocku absolutně frustrující věc, kterou dosud nemám v paži. Oproti tomu boss fighty jsem si užíval nadmíru. Ono přece jen trefit několika metrové monstrum je jednodušší, než sejmout obyčejného človíčka. Ale to samozřejmě není jediný důvod. Bossové se povedli. Mým asi nejoblíbenějším byla mega postava, která se zjevila v souboji s Higgsem. No a vlastně i ta závěrečná velryba byla kulervoucí. Nicméně všechny souboje jsou tu na stejné brdo. Stačí se řídit jednoduchou radou: “Střílej dokud máš čím a až ti dojdou náboje, tak si najdi další.” Na prvního bosse ovšem jen tak nezapomenu. Přišel nečekaně a dost mě zaskočil. Najednou se přede mnou zjevilo obří monstrum a já absolutně netušil, jak zabít klasickou PT, natož tuhle oslizlou oliheň. První, co jsem zkusil, byl útěk. Když jsem zjistil, že není kam utéct, došlo mi, že budu muset holt bojovat. Bylo to intenzivní, děsivé a .. vcelku jednoduché. Koneckonců celý DS není zrovna bůhvíjaká výzva. Zemřel jsem jenom dvakrát. Jednou pádem z útesu, podruhé v boji ve Vietnamu. Své v tom hraje i fakt, že vás hra nutí řešit vše pokud možno nekonfliktně. Vlastně se jedná o jednu z nejpacifičtějších her, které jsem kdy hrál. Jenom málo která hra vám dá do ruky arzenál zbraní a řekne: “Tady máš, ale opovaž se někoho zabít.”

Co mi dále vadilo byl ten typický Kojimův humor (nebo to tak mají všichni Japonci?). Že jednou z herních mechanik bude močení, to jsem zjistil už před vydáním. Ale jakmile se mi v inventáři začali objevovat granáty vytvořené z mých výkalů (byť bylo jejich použití uspokojivě vyargumentované), začal jsem se bát nejhoršího. A sice příchodu dalšího Johnny Sasakiho. Ten se naštěstí nekonal, ale fascinace sprchovacími scénami (skládají se celkem ze čtyř po sobě jdoucích cutscén!) a vyměšováním obecně mě dost iritovala. Stejně jako mi vadil odporný product placement v Samově úkrytu. Když jsem poprvé spatřil plechovku Monstera, které se dostalo minimálně stejné péče jako reálným hercům, říkal jsem že to už je trochu moc. Připočtěte k tomu reklamu na Reedusovu motorkářskou show a máte poctivě budovanou atmosféru v háji. Safehouse ale skýtal i pozitivní záležitosti. Třeba mnohé mini-animace, krátké blbůstky a noční můry. To mě opravdu bavilo. Co mě nebavilo byly totálně otravné a všudypřítomné animace při zadávání zakázek. Vypěstoval jsem si díky tomu dokonce odpor k videoherní recyklaci (ta tabulka s poděkováním prezidentky mě vytáčela do ruda). Nehledě na to, že hra po doručení objednávky vyskočí z terminálu, přestože jsem většinou chtěl ihned přijmout další zásilku. Jo a nesmím zapomenout na maily. Proboha, takovou žumpoidní vatu jsem už dlouho neviděl. Kupříkladu v Life is Strange jsem s radostí četl každý nový zápis v deníku. V MGS V si přehrával pásky. A v GTA V zase poctivě pročítal smsky a sociální sítě. Ale tyhle výblitky v DS typu: “Božínku, Same, ty jsi tak úžasný, moc tě zbožňujeme a nevíme, co bychom bez tebe dělali, lajk, lajk, lajk, lajk”, mě málem zabily. Lehce patetická byla i pasáž, kdy jsem měl za úkol svést dohromady milenecký pár, který se po následné svatbě opět rozvedl. To ale spíše pobavilo. Mimochodem doručování lidí je něco tak hrozně “creepy”, že jsem z toho první noc nemohl spát. O to hůř, když přenášíte živolu. No a poslední rejpnutí nakonec. Jízdní model. Nevím, jestli Kojima Productions došly peníze, nebo to prostě lépe nezvládli, ale řídit motorku či náklaďák je čiré utrpení. Zasekávají se o sebemenší šutry, občas nesmyslně vystřelí opačným směrem, než nakláníte páčku, no hrůza. Časem jsem si ale zvykl a naučil se tu zabugovanost využít ke svému prospěchu. Občas mě to ale stálo pěknou dávku nervů.

Můj ultra dlouhý komentář se pomalu blíží ke konci, takže se přesunu i k samotnému konci hry. Finální souboj s Higgsem mě bavil. Najednou se Sam ocitá na absolutně tichém, opuštěném místě. Bez výbavy, bez BB, bez nákladu. Silné scéna. A to lehké pomrknutí při pěstním souboji, které ve mně evokovalo MGS IV zahřálo u srdce. Pak už se vše vezlo na filmové vlně. Ze hry se stal najednou velice kvalitní a umě zrežírovaný celovečerák s dechberoucím vizuálem. Sem tam nějaké to vstoupení do děje, sem tam nějaký plot twist. A pak konec - titulky. Někomu mohl přijít závěr více či méně přes čáru, ale mě se ta myšlenka interaktivních závěrečných titulků neskutečně líbila. Jen a pouze takto se dalo vyjádřit utrpení EE, která byla nucena trávit veškerý svůj čas na jednom místě jen sama se sebou. Byl jsem nadšený, zároveň mě dost mrazilo. A jakmile spustilo “I’ll Keep Coming”, tak jsem se rozběhl se Samem po pláži a tvořil si svůj vlastní, depresivní videoklip. A pak vyvrcholení. Příběh Sama, Cliffa, Die-Hard Mana a mnoha dalších najednou dokonale zapadl do sebe a já nedýchal. A komu byť jen na vteřinu nezvlhly oči při poslední scéně s BB, tak je šutr a patří do kamenolomu.

Shrnutí? Death Stranding je velkolepá, úžasná hra, která má ale několik větších či menších much. Možná jsem si to ale zavinil sám tím přehnaným očekáváním. Tak jako tak, děkuji za strhující zážitek a (trochu) jinou hru.

Hra dokončena v rámci herní výzvy 2020 – 3. ♫♫♫

Pro: Příběh, grafika, zvuk, hudba, herní svět, herní mechaniky, online

Proti: Repetitivnost, jízdní model vozidel, terminál zadávání objednávek

+27

Horké léto, aneb Majer v akci

  • PC 70
Už je to celkem dlouho co jsem dohrál nějakou klasickou adventuru a dostal jsem znovu chuť. Ale co s tím, když ty známější mi v podstatě došly a do těch méně známých z druhé půlky 90. let se mi moc nechce - jsou tu většinou FMV záležitosti, 3D adventury, často bez titulků, často s nemožností je normálně zprovoznit. A tak volba padla na českou scénu, kde těch ke kterým jsem se dlouho nevracel mám ještě celkem dost.

Horké léto bylo s Poldou první vlaštovkou nové české adventurní školy. Po technicky nebo hratelně příšerných záležitostech jako byly Tajemství Oslího ostrova, Mise Quadam, Swigridova kletba či 7 dní a 7 nocí se zablýsklo na lepší časy - Dračí historie byla lepší, leč dětinská, Gooka byla solidní záležitost ale v rámci české scény spíše úkrok stranou. Až rok 1998, kdy paradoxně ve světě klasické adventury umíraly v Česku přišla éra vtipných, typicky českých ulítlostí.

Honza Majer je obyčejný kluk, kluci mu říkají Rambo a holky kreténe. Už jen tahle nesmrtelná hláška stojí za to a ve stejné duchu se nese i zbytek hry. Honza Majer ztroskotá s celou rodinou na tropickém ostrově, jeho rodinku unesou lidožrouti a když se mu je podaří zachránit, přichází druhá část, totiž zajetí mafiánem Floriánem Andreasem, který chce vypěstovat novou drogu. Honza celou záchrannou akci, každou věc, každý objekt komentuje lehce přitroublým, puberťácky dementním stylem, neustále chrlí šílené rodinné historky, lemtá pivo a fascinují ho bernardýni :) Ten humor je dost jednoduchý. Ale! Když hra vyšla, bylo mi cca 16-17 a byl jsem absolutně nadšený, spoustu hlášek jsem používal a některé si pamatoval dodnes.

Hra se s tím nepáře, pouští se do typicky devadesátkých záležitostí (Vietnamci, TV Nova), nemá problém ukázat kozy, dabing včetně pár imitací dělá Zdeněk Izer, který dokazuje, že Miloš Zeman byl k smíchu už v roce 1998 (jsem ztroskotanec, životní ztroskotanec). Nepáře se s tím ani Honza Majer, který hned na začátku sestřelí brokovnicí opici, rozpáře ji, nacpe do ní podomácky vyrobenou bombu a odpálí s ní žraloka :) Pak to schytají dva strážní (u druhého přijdou potoky krve, ale určitě jenom spí) či jeden zahradník.

Ani proti jednoduché, účelné a pěkně barevné grafice s karikovanými postavami nelze mít moc výhrad.

O něco horší je na tom hratelnost. Líbí se mi ovládání dvěma tlačítky, prakticky absence pixelhuntingu a na rozdíl třeba od Gooky se nedostanete do slepé uličky. První ostrov se dá s trochou trpělivosti vyřešit bez návodu, stejně tak ten druhý. Jakmile se ale dostanete do vily, začne hra házet klacky pod nohy. Backtracking na dávno prošlá místa s nutností projít vše znovu, protože se může něco objevit. Předměty lze použít na sebe až v určité situaci, dříve ne, navíc přesně (to znamená předmět A na předmět B ano, naopak ne). Některé věci nedávají smysl - třeba proč jde slaná voda nabrat jen na jednom místě a do jedné konkrétní nádoby, když jsou tu tři různé moře a Majer sebou táhne x nádob. Samozřejmostí jsou i nepotřebné krámy v inventáři, které nepoužijete, nebo aktivní místa k ničemu.

Zkrátka typicky česká záležitost, bez pořádného příběhu, s tradičními adventurními nelogičnostmi, ovšem s parádním dabingem a českým 90s humorem, který víceméně funguje i dnes, přestože už dávno nejsem cílová skupina. Ostatně už jen ten dovětek je prostě nádherně český - a tak jsem získal čtyři tisíce dolarů a vzal si nejhezčí holku ze třídy, která mi za rok utekla i se 4 tisíci dolary :)
+24

Grand Theft Auto: Vice City

  • PC 90
Tommy Vercetti byl právě po 15 letech propuštěn z vězení a vrací se do Vice City, aby dohlédl na velký drogový obchod. Ten skončí fiaskem, protože Tommy přichází jak o peníze, tak o drogy, což se nelíbí bossovi Sonny Forelliovi.

Takhle nějak začíná mafiánský příběh, odehrávající se v 80. letech v městě neřestí: Vice City (Miami). Po úvodu je Tommy ubytován v Ocean Beach Hotelu a je jen na něm a jeho přátelích a spolupracovnících (na začátku Lance Vance a Ken Rosenberg), jestli se mu podaří vymotat z problémů a "ovládnout" celé město.

Oproti předchozímu třetího dílu je zde řada novinek. Tou hlavní je ta, že naše hlavní postava oproti Claudovi z třetího dílu mluví. I díky tomu je příběh dle mého názoru osobitější.
Hodně se mi líbí i grafické zpracování, kdy je vše stylizováno do velmi pestrých barev, což dobře navazuje atmosféru tropické ráje. Co se týče dopravních prostředků, přibylo několik druhů aut, ale hlavně jednostopá vozidla v podobě motorek a skútru. Dále došlo k rozšíření letadel a přibyly i vrtulníky. U nich se i značně zlepšilo ovládání (s Dodem se v trojce lítalo otřesně), takže doprava vzduchem je nyní tou nejrychlejší variantou.

+ Rozšířený zbraňový arzenál, tentokrát ale nemůžeme držet všechny zbraně najednou, ale jen jednu od každé třídy.
+ Líbí se mi, že tu je i propojení s předchozím dílem. Dozvíme se, jak přišel o svou ruku Phil Cassidy, který později v GTA 3 prodává těžké zbraně, taky se zde mihne mladý Donald Love, který v trojce zadává úkoly. Pak je tu ještě Fernando Martinez, který měl ve trojce seznamovací pořad v rádiu. Tady už má na starosti celou rádiovou stanici Vice City FM.
+ Hudba. To, co se prakticky pokaždé vývojářům povede, je výběr písní na jednotlivá rádia. U mě převážně jel V-Rock, Flash-FM a K-Chat a hlavně jsem si užil reklamy.
+ Hlavní postava může měnit oblečení
+ Některé postavy mluví známí herci (Burt Reynolds, William Fichtner, Danny Trejo, Dennis Hopper)
+ Ve hře je všudypřítomný typický GTA humor.
+ Spousta sub misí.
+- Co tak slýchávám, tak spousta lidí nadává na misi s modely vrtulníků, já jsem s ni kupodivu neměl nikdy problém.
- Hlavní postava stále neumí plavat, takže pád do vody znamená okamžitou smrt.
- Malá paměť okolí. Ve smyslu, projede kolem mě auto, já se podívám doleva, doprava, pak dozadu a nikde nikdo. Nebo vystoupím z auta, oběhnu blok, vrátím se a auto je pryč.
- Tradiční omezení přístupu na druhý ostrov. Zde je docela vtipný fakt, že se na prvním ostrově nenachází hasičská stanice, ale v případě požáru hasiči přijedou.

Pro někoho je tato hra nejlepším dílem série. Já mám Vice City hodně rád, ale pro mě je až na místě třetím. První místo si u mě drží vynikající pětka a druhé o chloupek lepší San Andreas.

Pro: Akce, volnost, humor, submise, rádia

Proti: Tommy neumí plavat

+21

Tom Clancy's The Division

  • PC 70
The Division je hodně zvláštní kousek. Je to klasická Ubi hra, ale ne zas až tak úplně. Dokážu si představit, že to někdo po chvíli otráveně vzdá. Po pár hodinách totiž hráč objeví veškerou herní náplň, která se recykluje po zhruba dalších 45 hodin, než avatar vyšplhá na maximální 30. level. Online hry nikdy nebyly vůbec pro mě, looter shootery mě nikdy příliš nebavily a třeba takový Borderlands řadím mezi to nejnudnější, co jsem měl tu čest na poli kooperativních stříleček zkusit. A The Division je pro sólo hráče opravdu hra mělká jak cyp. Má všechny predispozice pro to, abych se u ní nudil k smrti. Tak proč mě nakonec tak chytla, že jsem ji celou sólo dohrál?

Fakt těžko říct. Možná k tomu dopomohla situace okolo nového koronaviru, který aktuálně kosí celý svět. Díky tomu jsem s chutí sbíral veškeré audio-logy a další collectibles a nasával atmosféru nedávno opuštěné metropole. Možná za to může překrásné prostředí, které je ze začátku opravdu radost prozkoumávat. Apokalyptický sváteční New York je jedna z věcí, co jsem chtěl zažít, jen jsem o tom nevěděl. Po zhruba dvaceti hodinách se ale prostředí okouká a do očí začnou bít klasické Ubi vzorce, jakými kluci své hry tvoří. A to nejen v hratelnosti, ale i v designu. Žádná z misí není ničím zajímavá. I ty hlavní jsou jedna a ta samá repetitivní nuda. A přesto, gunplay je tak zábavný a looting tak chytlavý, že mě to dlouhou dobu vůbec nevadilo. Ani dlouhé courání prázdnými ulicemi. Bavilo mě sledovat generované okolní dění - potyčky mezi civilisty, jejich nářky, dialogy, pokřikování zvědavců z oken či hrátky zdivočelých toulajících se psů. Po čase se všechny události začnou do zblbnutí opakovat, ale prvních pár hodin tvořily zábavu samu o sobě.

V pozdější fázi už to bylo převážně o číslíčkách a honbě za lepší výbavou, ale i v téhle formě mě The Division bavil, i když jsem si už ho už raději dávkoval o poznání méně. New York se po čase holt trochu okoukal. Zejména proto, že jsou všechny oblasti v podstatě stejné. Při postupu dále jsem neustále očekával něco nového, nějakou změnu, ale té jsem se nedočkal. Tvůrci se vyloženě bojí vyjet ze zajetých kolejí a veškerý zážitek je koncipován především pro kooperativní hraní. Po pár hodinách hráč objeví veškeré málo, co hra nabízí.

Z technického hlediska mě asi nejvíce mě mrzí tuhý konzolový vertikální pohyb, kdy postava umí lézt jen na určených místech. Obecně vertikalita "velkého jablka" je tu brutálně nevyužitá a spíše otravná. Stejně jako nenaplněný potenciál pro různé tours po pamětihodnostech. K dispozici je jen malá část Manhattanu a ještě je z toho půlka tzv. Dark Zone, tedy oblast určená pro PvP hraní, kterou jsem osobně zcela vynechal.

V The Division jsem strávil téměř 50 hodin, z čehož drtivou většinu hry jsem poctivě čistil veškeré mise i collectibles. Ke hraní je to bohužel potřeba, protože i s completionist OCDčkem jsem se v pozdější fázi hry hodně zapotil, jelikož mi nasbíraný loot nestačil ani na o pár lvl nižší nepřátele. Poslední tři oblasti jsou doslova zasypané "zlatými" nepřáteli, kteří ve většině hry tvoří bosse a jsou klasickými houbami na náboje. V těchto posledních oblastech je však tvůrci začali sázet (sic v mírně oslabené podobě) i do ulic, což docela zamíchalo obtížností (a mým krevním tlakem). Vše se zlomilo v momentě, kdy jsem dosáhl 30 lvl a já si vzpomněl na overpowered end-game equip, který jsem vyfasoval někdy na začátku hry. Ten jsem na sebe nasadil a nakonec finálními hlavními misemi doslova prosvištěl a na vedlejší činnosti se už nepodíval, z herního hlediska v tu chvíli naprosto pozbyly smyslu. Je dobré nezapomínat, že The Division je opravdu looter shooter RPG a výbava tu hraje dost zásadní roli.

K The Division bych měl fakt kotel výhrad. Není to hra pro každého. Je to hra v mnoha směrech odfláknutá, prázdná a generická. Dokáže však ale i dobře chytit a nepustit. Pro příběhové milovníky toho však věru moc nenabízí. Kdo má ale chuť na vyblbnutí v coopu a rád se oddává honbě za lepším equipem, toho to nutně zklamat nemusí. A pokud jste blázen jako já, který repetitivní hry nesnáší a stejně je hraje, klidně to zkuste. Pro ten vánoční New York to za vyzkoušení stojí. :)

Pro: atmosféra, prostředí zasněženého vánočního New Yorku, grafika, gunplay, chytlavý looting, těch pár cut-scén a předrenderovaných videí, náhodné události v ulicích...

Proti: kterých je ale na tak obří hru málo a po chvíli se začnou opakovat, statické prostředí, minimum opravdového obsahu, který by nějak využíval prostředí; kampaň prakticky bez příběhu, brutální repetitivnost, je to dost vyčerpávající

+26

Test Drive Unlimited

  • PC 80
Koncepčně naprosto geniální hra, svého druhu a ve své době téměř ojedinělá. Test Drive Unlimited jsem si poprvé sehnal v roce 2009 a neskutečně jsem se něj těšil, bohužel jsem neměl dostatečně výkonnou sestavu a i při rozehrání na nejnižší možné detaily se mi stejně trošičku škubal. To se mi pochopitelně vůbec nelíbilo, takovou hru si člověk musí prostě užít naplno. Takže jsem si ještě pár let počkal a nakonec se i dočkal.
Po úpravě vizáže svého charakteru a krátkém letu na havajský ostrov Oahu jsem se ocitl v ráji autíčkářově. Obrovská herní plocha plná nekonečných silnic, již od počátku možnost naprosto volného pohybu po celém ostrově, dealerství všech možných skutečně existujících automobilových značek s pěkně velkou zásobou skladových vozů, nákupy nemovitostí, to vše mě ze začátku naprosto odrovnalo.
Zakoupil jsem tedy povinný první dům a ihned si domluvil schůzku s prodejcem u dealera Alfy. Po chvíli jsem byl na místě, po krátké obhlídce pro mě cenově dostupných vozů jsem se rozhodl pro svůj startovní základ - Alfa Romeo GT. Chlápek v kravatě se mi sice ještě snažil vnutit vyhřívané sedačky a výhodné havarijní pojištění, ale pohrozil jsem mu odchodem ke konkurenci a dal mi naštěstí pokoj. Po utracení většiny mých zbylých peněz jsem ihned vyrazil do ulic, svezl první slečnu stopařku, která mě ale ještě v polovině cesty opustila. Při vystupování říkala něco jako: "Jezdíš jako hovado, ty hovado!". Nevadí. Pokračoval jsem dále a účastnil se jednoho závodu za druhým, vyhrával, něco málo zase našetřil a šup zpátky do autosalonu. Tentokráte už ke svému oblíbenému panu Nissanovi. Tam jsem si napoprvé pořídil nejsilnější verzi 350Zka a po dalších vyhraných závodech konečně svůj milovaný Skyline. S tím jsem byl samozřejmě naprosto spokojen ve zrychlení i ovládání a než jsem si pořídil ještě další výkonnější střelu, uběhlo mnoho a mnoho hodin herního i reálného času.
S nabídkou vozidel jsem byl tedy nadmíru spokojen. Stejně tak s jejich zpracováním, a to i v interiéru. Jízdní vlastnosti mi také připadaly celkem solidní. Silnice již na mě tak skvělým dojmem nepůsobily a zejména některé typy převýšení spojené s klopením mi způsobovaly akorát nervy. Hlavně tedy při hodně dlouhých závodech, kde jsem si snažil celou dobu držet čelní příčku a těsně před koncem jsem jak na potvoru skončil otočený v protisměru, tedy v tom lepším případě. Ostrov je sice obrovský, ale nakonec nenabízí vůbec tolik vyžití, kolik by hráč vlastně čekal. Jelikož jsem multiplayer nezkoušel a tím se možná i o nějaký ten obsah ochudil, mojí nejoblíbenější činností tedy byla volná jízda po neskutečně rozsáhlé herní ploše. Hra je to výborná, pro mě tedy jednoznačně, ale k dokonalosti jí ještě určitě něco chybí. Plus nevyzkoušený multiplayer, což je moje chyba, ale v hodnocení ji prostě zohlednit musím. Jo a bugy to má taky. 80%.

Pro: otevřený a rozsáhlý herní svět, reálné vozy, nemovitosti, oblečení

Proti: časem stereotyp, podivné zpracování silnic, bugy

+20

Green

  • Android 80
Přestože se jedná už o pátou hru ve stejném stylu, Bart Bonte stále baví. Tentokrát 50 zelených levelů, tématika lesa a přírody. Možná to je jen můj dojem, ale tentokrát mi úrovně přišly o vlas těžší než v předchozích dílech. Nejednou jsem musela otevřít nápovědu.

Několikrát se mi ale také stalo, že jsem sice chápala princip řešení, ale i tak jsem nebyla schopná úkol vyřešit. Specificky šlo o sloupce 'srostlých' čísel anebo třeba kaktusů tvořících písmena. Nejvíce jsem se ale asi navztekala u úrovně s hadem, protože z časů, kdy jsem ho tak před 15 lety naposledy hrála na mobilu, si nepamatuji, že by uměl zatáčet jen na jednu stranu.

Sečteno podtrženo, hraní jsem si užila a zrovna zelená barva prý uklidňuje, což se mi v posledních dnech z nejednoho důvodu hodilo. Další díl si samozřejmě nenechám ujít, jsem zvědavá která barva bude příště.
+13

Close to the Sun

  • PC 60
Achjo. Docela jsem se na Close to the Sun těšil, fakt že jo. Pak jsem si omrkl pár recenzí a nebyl jsem z toho dvakrát chytrej. Posléze mi to Epic naservíroval zdarma a nastal můj čas udělat si svůj názor. Inu, začnu asi příběhem. Chopíte se ženy jménem Rose jejíž zaměstnání jest novinařina a vydáte se na moře za svou sestrou Adou, místo vašeho setkání má být ultra moderní loď jménem Helios jež nestvořil nikdo jiný nežli Nikola Tesla. Po vzoru Bioshocku je tato bárka zázemí těch největších mozků své doby (například Alberta Einsteina). Vývojáři se dušují že Rapture rozhodně nebyla jejich zdrojem inspirace ale jakmile se nalodíte tak zjistíte že je tam podoba více než zřejmá a to nejen díky použité architektuře. Cíl vaši cesty je najít sestru, zažít hrátky s časem a k smrti se nudit. Gameplay je místy čisté utrpení (například při pasážích kdy je třeba utíkat - skriptovanou cestou za občasného použití tlačítka myši pro podlezení nebo přeskočení překážky) protože zkrátka nefunguje. Chození je neskutečně pomalé a běhání to dvakrát nenapraví - zřejmě zlepšovák na natáhnutí herní doby. Loď samotná je plná mrtvol, vyšinutého vraha a dalších překvapení ale jinak na ni zažijete opravdu nezajímavé chvíle - ať už při sběru neatraktivních sběratelských předmětů nebo pomalým šouráním se po chodbách které vedou do nikam. Zvuková stránka je taky pěst na oko. Dabing není ještě tak zlý ale problém je v nevyváženosti - někdy hlas přebíjí hudba jindy hudba hlas nebo prostředí (neustále jsem byl v nastavení a mixoval volume). Grafika vypadá místy skutečně hezky ale optimalizace by snesla ještě pár hodin práce. Vůbec nechápu proč mi na Intelu i7-7700, 32 GB RAM a GeForce GTX 1080 Ti frejmy občas spadly na hranici 20 FPS - naštěstí tenhle problém neměla každá kapitola tak se to dalo přežít.

No nebudu se tady dlouze vykecávat, shrnu to asi tak, že jsem čekal víc. Lepší story, zvuky, optimalizaci a atmosféru. Dopadlo to tak, že jsem dostal - místy - špatně ovladatelný walk simulátor co se nazývá adventurou (ano, je tu pár "hádanek") a snaží se hráče nalákat na Nikolu, loď a její tajemství. Jo a taky je to extra krátké (naštěstí), za cca 6-7 hodin máte dohráno a z konce o nic chytřejší nebudete. Mám sto chutí tomu vrazit průměrnou známku protože to prostě průměr je, ale jsem měkota a dám tomu bod navíc za snahu a nízký rozpočet. Hodnotím tedy 60% a důrazně doporučuji všem zkusit hru dokud je zdarma, protože i ve slevě by byla asi drahá. Varováni jste byli avšak rozhodnutí jak naložit se svým drahocenným časem už ale nechám na vás.

Pro: Místy slušná atmosféra a grafika

Proti: Pomalá chůze, nudný příběh a postavy, sběratelské předměty jsou nezajímavé, optimalizace by snesla více péče

+22

The Cycles: International Grand Prix Racing

  • PC 90
Accolade bývali něco jako Electronic Arts - vydávali hodně sportovních her a většinou ne špatné. The Cycles byla jedna z nich a byla to i druhá hra, kterou jsem v životě viděl a hrál.

Na úvodní obrazovce si vyberete buď trénink, jeden závod (včetně jednokolové kvalifikace) nebo šampionát, kde postupně projedete všech 15 tratí ve hře. Dále nastavení obtížnosti - to zrychlí soupeře při závodech, takže je nepředjedete o půl kola i s nejpomalejší motorkou. A pak už jen své jméno a počet kol při závodech. Jde nastavit až 99 kol, ale pochybuju, že by na to někdo měl nervy :-) No pak už jen výběr jedné ze tří motorek a hurá do akce.

Hra je bez problémů hratelná i dnes. Ovládání je trošku těžkopádnější, ale na to se dá rychle zvyknout. Tratě zhruba odpovídají reálným okruhům, ale samozřejmě po grafické stránce se hra nemění, pouze drobné rozdíly v pozadí, na které se při hraní stejně nesoustředíte. Potěší i drobné detaily, jako když trať vede do kopce, tak motorka nezrychluje, ba občas i zpomaluje. Nebo pokud během závodu některý z protivníků spadne, válí se v trávě až do konce závodu. Zvuk obstarával pc speaker a na jeho možnosti docela schopně, i když po delším hraní už to trochu lezlo na mozek.

Ke hře se občas vracím a i když zub času už se hodně podepsal, pořád se u ní dá strávit nějaká ta zábavná hodinka, například při překonávání vlastních traťových rekordů.

Pro: Možnosti nastavení, stále docela chytlavá hratelnost

Proti: Při delším hraní jednotvárnost, jednolité okolí tratě

+10

Kingdom Come: Deliverance – From the Ashes

  • PC 60
Už když jsem podpořil Kingdom Come na Kickstarteru, řekl jsem si, že další podporu českému studiu, které tvoří hru kopírující české dějiny, vyjádřím nákupem všech DLC, které vyjdou. Takže, jakmile vyšel From the Ashes, neváhal jsem a okamžitě zakoupil.

Nemohla zde tedy vzniknout z mé strany žádná pachuť nad penězi, které jsem do DLC vložil, pokud bych s ním byl nespokojený, bral jsem to prostě jako podporu. Přesto jsem se na DLC, které dokáže změnit ráz krajiny, těšil. Už jenom proto, že stavba vesnice je prostě něco jiného, než zbytek poměrně komplexní RPG hry. Nebo ne?

From the Ashes pasuje hráče na starostu zapadlé vesnice, respektive plácku se stromy, ze kterého vesnici má vytvořit. Pokud se jakýkoli hráč těší na takové menší Sim City uvnitř RPG, jednoduše se nedočká. Pokud ale hráč čeká zpestření, které mu osvěží samotnou hru, dočká se. Jako vždy má vše dvě strany mince.

Problém tohoto DLC netkví ani tak v systému, se kterým se vesnice staví/obnovuje, ale v očekávání hráčů, která byla jednoduše příliš vysoká. Warhorse nikdy neřekli, že obnova Přibyslavice bude strategickou částí, nikdy neřekli že si hráč bude moci vybírat kde co postaví, ani nic podobného. Ale hráči ve velkém přesně tohle čekali a po vydání DLC přesně nad tímto žehrali. Ano, nedostali co si představovali, ale myslím že v tomto případě se nejedná o chybu DLC.

Osobně bych tak From the Ashes zcela nezatracoval. Člověk prostě najednou někam v Kingdom Come patří. Nemusí spát v mlýně, nemusí spát v komůrce v Ratajích, ani v pronajatém pokoji v hospodě. Má prostě svůj vlastní barák. Své stavení, kde má vlastní postel, truhlu, ale také i alchymistický stůl, zahrádku s bylinky apod. Je to fajn pocit. Mezi pozitiva také řadím možnost ovlivnit jaké budovy budu ve vesnici mít, je to určitá forma rozhodování, byť pouze povrchního. Stejně tak jsou celkem fajn sousedské spory, které musí/může hráč řešit a které přinesou, pokud se dobře rozhodne, do pokladnice pár drobných denně navíc.

Je fajn vidět, jak se vesnice rozrůstá, jak se z původně zapadlého kusu lesa stává něco, co patří vám. Něco co žije vlastním životem. Jak se to mění, roste a nakonec jako celek funguje. Zním až příliš optimisticky? Všechno by takto optimisticky vypadalo, nebýt několika chyb, které celé DLC bohužel sráží dolů.

Proč například ve vesnici kromě obyvatel, kteří žijí ve staveních produkující to či ono, nežije někdo jiný? Chybí prostý lid, který tam žije, obdělává pole, apod. Vše jsou pouze najaté postavy obsluhující tu hospodu, tu stáje, tu něco jiného. Běžné domy pro běžné obyvatele nejsou.
Proč mi nemůžu mít stáj a kasárny najednou? To je takový problém mít oboje? Proč tvůrci postavením jedné budovy zakážou jinou? Místa na stavbu všech budov je tam až až.
Proč mi lidé při soudu jejich sporů projevují úctu a oslovují mě pane rychtáři, když při běžné procházce vesnicí na vás nijak nereagují a stráž je na vás dokonce hrubá, třeba že nemáte louč? Starosta, nestarosta. Celá vesnice vás ukázkově ignoruje, dokud neproběhne předem připravené animace, kde vás naopak vyzdvihují.
Proč ve vesnici, ale vlastně ani v celé hře, není vidět obchodí ruch? Do vesnice musíte dostat kamení, potraviny apod., ale kromě jednoho polámaného povozu u mostku, není nikdy ani náznak toho, že by někde probíhal nějaký obchod.

Tohle všechno tak sráží DLC, které je jinak povedené, dolů. A bohužel tomu nepřidá aní možnost výdělků ve vesnici. Jakmile totiž budete mít Přibky postavené, rozbijete celou ekonomiku hry. Už nikdy nebudete muset řešit peníze, už nikdy nebudete muset obírat zabité lapky. Budete mít totiž takové množství peněz, že si budete moci koupit celý hrad. Tedy, tu možnost nikdy nedostanete, ale finančně na to budete připraveni. Hru jsem končil s téměř 300 000 groši v truhle. K čemu? K ničemu. Máte je tam, ale nemáte si za ně co koupit. Ve hře neexistuje nic, co by mělo nějakou větší hodnotu. Ty peníze jsou vám doslova k ničemu. To považuji za velikou chybu celého DLC.

Příběhově se ničeho nového nedočkáte, stejně tak ani graficky, či zvukově. Postavíte si vesnici, na chvíli vás to zabaví a posunete část krajiny na novou, hezčí úroveň. Občas se tam vrátíte, zkontrolovat kolik desítek tisíc se vám objevilo ve vaší truhle na vaší rychtě, a zase pojedete pryč. Důvody se vracet, po dostavení všech budov, budete mít vlastně nulový. Přitom samotné stavění, shánění materiálů apod., je celkem fajn. Jenom škoda těch nedodělků a chyb.

Pokud si chcete From the Ashes užít nejvíce, začněte se stavbou jakmile Přibyslavice dobijete. Pokud budete stavět až po dokončení hlavní dějové linie, jedná se o nudu, protože budete mít dost peněz na zakoupení všech budov ihned a DLC přestane mít jakýkoliv smysl.

Pro: Pocit že někam patříte, vlastní dům, alchymistická dílna, zahrádka a další, přehledná účetní kniha, fajn pocit z obnovy

Proti: Lidé vás ve vesnici zcela ignorují, nemožnost postavit všechny budovy, časem zcela rozbije ekonomiku celé hry

+25

Mortyr 2093-1944

  • PC 55
Tak já vám nevím, ale mě tahle hra neurazila.

Teda urazila mě tím, jak strašně špatně se dá dneska spustit. Už jsem si ji chtěl zahrát tak před pěti lety, ale grafika byla úplně mimo a nepoužitelná. Ale před třemi dny jsem si řek: "ne, já to dám!" Takže jsem musel nahrát speciální knihovny, aby si hra myslela, že mám Voodoo 2 grafickou kartu, nebo co. Ale to není všechno, ještě předtím si musíte dát bacha na to, abyste hru nainstalovali z prvního virtuálního CD, ne třeba ze čtvrtého, jinak to ani nenainstalujete. Pak jsem to s velkou slávou spustil a zvuk byl naprosto nesnesitelný, šumělo to tak, že jsem se cítil jak David Copperfield uprostřed Niagárů. Takže musíte přes příkazový řádek spustit setup a zlepšit počet hertzů v kvalitě zvuku. No jo, jenže pak se to každou chvíli stejně kousne, řešením je změnit v tomhle nastavení sound engine a pokud budete mít kliku, můžete vesele hrát. No jo, jenže ta hra je na dnešních počítačích zběsile rychlá, takže poslední věc je si nainstalovat cheatengine a uměle tu hru zpomalit speedhackem. A pak už to jde! Hurá!

Moc se mi na téhle hře líbí, že jsou to vlastně dvě 3D akce v jednom. Nejdřív v roce 1944, potom v roce 2093, s jinými zbraněmi, v jiném prostředí a s jinými protivníky. Asi budu v menšině, ale mě mnohem více zaujala ta futuristická část. Přišla mi taková méně blbá, než ta historická část. V budoucnosti tolik nevadí, že to prostředí je v celé hře takové papundeklové a uzavřené, v budoucnosti jsou zajímavější nepřátelé i se mi líbilo, že mi přišla druhá část o dost těžší a byl to větší adrenalin. Nutnost šetřit náboji, kterých nebylo nazbyt. Celý tenhle můj problém s náboji byl způsoben patrně tím, že jsem někde minul zcela zásadní zbraň (jmenuje se nějak od G, už ani nevím, jak dál), která spolehlivě ničí silné mechy/roboty, a tahle hra je tak svinská, že ta zbraň tam pak už nikde znova není (až těsně před koncem) a jen smutně koukáte na náboje, kterých máte plnou zadnici a jsou vám úplně k ničemu a se zbytkem zbraní můžete do těchhle mechů narvat s radostí celou kapacitu zásobníku jedné zbraně a pak ještě trochu z druhé zbraně, a pak se teda skácejí. No a ke konci jsou tam tyhle mechy klidně 4 vedle sebe. Radost!

Graficky je to na svou dobu mírný podprůměr, ale hodně mě pobavily ty luxusní odlesky na některých podlahách. Oni jsou ty Němci hodně pořádkumilovní, ale že by to drhli až tolik, to se mi nezdá.

Až při zpětném sledování gameplaye jsem si všiml, že asi ve druhé čtvrtině hry narazíte přímo na samotného Adolfa, já si toho vůbec nevšiml, protože jsem ho sejmul bezpečně z dálky, tak kdo to budete hrát, buďte pozorní.

Zvuk je i po opravení šumění hrozný. Zbraně mají každá jinou hlasitost, všechno to zní hrozně levně a zvuky nepřátel začnou brzy iritovat.

Nevím, jestli to má hudbu, protože mi nic nehrálo a na youtube taky v podstatě nic není. Edit: Už jsem našel 5 tracků, ale nevím, jestli je to všechno, jestli jo, tak možná štěstí, že mi nic nehrálo, protože z toho by mi praskla hlava to poslouchat furt dokola.

Příběh je relativně zajímavý, i když je vyprávěn opět velmi levnou formou. Je celkem vtipné, když zjistíte, kdo že je ten váš rádce, po kterém čtete zprávy (a můžete tuhle informaci snadno minout). Jinak je tu jen intro a asi patnáctivteřinové outro a po něm vás to hned vyhodí do menu. Jenže já mám rád credits! Bez nich mám pocit, že to neskončilo!

Je to celé hodně ryzí doomovka, bez zbytečného balastu, působí hodně arkádově, ale úplně lehká není (někteří nepřátelé vás zabijou i při stoprocentním health a plné zbroji klidně do jedné vteřiny), protivníci pobíhají jak pominutí a je těžké je strefit (o umělé inteligenci bych nehovořil). Loadoval jsem docela často, ale taky je možné, že jsem si tu hru nezpomalil dost a měl jsem to tak o dost těžší.

Takže jo, není to žádná vejška, ale vlastně mě to bavilo a i když ta hra umí být protivná, tak jsem si ji zahrál s chutí a její negativa se dají pro budgetový původ prominout.
+17

Good Company

  • PC 90
Komentář se váže k první předběžné verze, proto kritiku neberte doslovně...
Když smícháte Factorio k tomu přidáte Software Inc. a dokořeníte Production Line dostanete hybrida jménem Good Company.
Velmi milá grafika a jednoduchost, která časem graduje až do neskutečné složitosti a ta začáteční milost se změní na dokonalé logistické trápení, kde by se ne jeden manager zapotil.

Příběh je jednoduchý, musíte vyrábět produkty o které je zájem. Zní to jednoduše, až na to, že ten "zájem" se časem mění a co je na začátku COOL, tak za pár týdnů výroby je to "šajz" o který nikdo nemá zájem a tu je zakopaný ten pes. Ve hře musíte vyrábět stále nové produkty no k tomu musíte staré výrobky upgradovat a proto budete muset překopávat celou výrobu a to je to pravé co přecvičí vaše logistické myšlení, protože když někdo tvrdí, že někdy je lepší všechno zbortit a znova začít na zelené louce, tak tady má 100% pravdu. Když máte překopat výrobu z jednoho produktu na druhý anebo ten původní upgradovat musíte dát do toho všecek důvtip, kterým disponujete, protože dosáhnout to, aby vše fungovalo, tak aby se nikdo nenudil a nečekal a nepostával bez práce a na druhé straně musíte vyrobit dostatečný počet výrobků a zase ne moc abychom jste nezahltili trh a tým by váš výrobek začal ztrácet na ceně... Už chápete kam to směřuje ?!?! Tady skončím a komentář edituji při vypuštění plné verze.
Nateraz koupu doporučuji, ale na hře je dost cítit, že ještě potřebuje dodělat, hlavně ovládací prvky, obtížnost a celkově popracovat a odladit...

Hra mi dokonce 3x padla za 7 hodin, doufám že při plné verzi nebudeme takové věci zažívat...

verze hry: v0.6.1b (Hra s předběžným přístupem)

Pro: Logistika, logické myšlení, ekonomické myšlení, coop multiplayer

Proti: padání hry, zatím předběžná verze

+10

Heretic

  • PC 85
Další hra, co se ke mně dostala prostřednictvím shareware cd (ono to v době bez internetu bylo fakt jalový), ale v nespočtu Doom klonů rozhodně čněla velmi vysoko. Dodnes si pamatuju, jak jsem si lámal hlavu, kde sakra najdu ty lahvičky co pořád sbírám? Inventář tehdy pro mě byl něco naprosto neznámýho. Hratelností je to prostě Doom ve fantasy kabátku, ale ta creepy atmosféra podpořená výbornou hudbou a zvuky tomu dávala ještě lepší celkovou atmosféru. A hodně často jsem si říkal, proč sakra nemůžu skákat - ale na to byl ještě čas.
+14

One Must Fall: 2097

  • PC 90
Hru jsem měl dlouho jen jako demo, pak na ní na pár let zapomněl a vrátil se k ní až když byla freeware. No a zasekl jsem se u ní minimálně na týden. Na datum výroby hodně slušná grafika, neskutečná hudba, která nutila do klávesnice zběsile mydlit a dokázala udržet díky upgradům robotů. Tohle si s chutí zapnu i v dnešní době a většinou to opět dojedu až do konce. Jen škoda, že obtížnost je trochu nevyvážená a někteří protivníci (ano, koukám na Flaila a Pyrose) občas vyloženě cheatují.
+9

Jazz Jackrabbit

  • PC 75
Jazz sice nikdy nepřekonal Sonica, ale hodně se mu přiblížil, což na PC chybělo. První díl ale ještě není dokonalý, hlavně proto, že Jazz umí být opravdu rychlý, ale pokud moc nevidíte své okolí, tak do dvou vteřin narazíte buď na pastičku nebo nepřítele. Takže se musíte pohybovat přískoky, pokud nechcete zařvat hned na začátku a to hru dost sráží a to je taky důvod, proč jsem ji nikdy nedohrál do konce. Druhý díl už na tom byl o poznání lépe.

Pro: Hudba, animace, grafika celkově, množství levelů

Proti: Malý rozhled po herní ploše

+11

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

  • Switch 70
Remake starších titulů Red Rescue Team a Blue Rescue Team měl hlavně vyplnit díru během vyčkávání na nové DLC k hlavní dvojici her a ač by k tomu jistý potenciál měl, brání mu v tom poměrně široké spektrum nedostatků, které dokážou přehlédnout jen ti největší (nebo vzrůstem nejmenší) fanoušci. Je to docela škoda, protože v opačném případě by hra mohla klidně obstát i mezi dospělým publikem. Ale k věci.

Spin-off známé značky přivádí hráče do světa příšerek v těle jedné z nich. Hned na začátku projdete vstupním pohovorem a dle odpovědí na předložené otázky dostanete doporučení k volbě vašeho Pokémona, v jehož kůži budete zažívat všechna dobrodružství. Doporučení si ale všímat nemusíte a z uvedené nabídky si prostě vyberete jednoho, co vám sedne.

Probudíte se ve světě Pokémonů, kde se zčistajasna zrovna začnou projevovat přírodní katastrofy, jejichž následkem puká země a objevují se náhodně generované jeskyně a dungeony. Pokémoni se v nich dostávají do nebezpečí, a tak se svým novým parťákem zakládáte záchranný tým a vyrážíte na záchranné mise. Brzy budete budovat základnu, začnou se k vám připojovat další příšerky, které můžete libovolně zapojovat do tříčlenného týmu a kromě záchranných výprav budete řešit záhadu, proč jste se tu objevili a proč je z vás Pokémon, když jste předtím byli člověkem.

Základnu máte hned vedle drobné pokémoní vesničky. Tam najdete obchod, banku, dojo, úložiště, evoluční jeskyni nebo leteckou poštu a můžete rovnou využívat místní služby. Abyste mohli ubytovat veškeré zrekrutované příšerky, je potřeba zaplatit výstavbu speciálních útočišť, které nejsou ze začátku úplně levné a je jich hodně. Každá příšerka může žít v přesně daném biotopu, takže pokud nějakou na cestách naverbujete a nemáte pro ni domov, příšerka vás posléze opustí.

Z hlavní série hra převzala nutnost zvyšování úrovní na maximum 100. Děje se tak během porážení agresivních Pokémonů v jeskyních, kteří na vás okamžitě útočí, když vás uvidí, anebo když děláte to samé v místním doju (musíte mít pozvánku do speciální jeskyně), což je podstatně méně náročné, ale časový limit k této aktivitě je hodně krátký. Příjemný je ovšem fakt, že bodíky dostává nejen váš hlavní tým, ale i všechny příšerky zanechané doma, takže postupem času všichni kontinuálně sílí.

Během záchranných výprav se dostáváte na nejrůznější místa skrze několikapodlažní jeskyně. Ty mohou mít jen několik poschodí, ale taky několik desítek. Ty nejdelší z nich mají 99 poschodí. Což o to, jedno takové poschodí se dá proběhnout během několika sekund, ale s pokračujícími poschodími se mění složení a síla nepřátel s nejrůznějšími útoky. A pasti. K překonávání překážek vám dopomáhá celá řada předmětů s různými funkcemi. Některé z nich můžete navléknout na Pokémona a třeba vidět na mapce nepřátele, povalující se předměty nebo nastražené pasti. Ty mají také různá specifika, takže kromě zranění mohou přeměňovat položky v inventáři na jablka (ty spotřebováváte pro nutný pohyb v jeskyni a také jimi můžete vzkřísit vyčerpané Pokémony, kteří se k vám následně přidají), polepit je, takže se nedají používat, teleportovat vás do jiné části jeskyně; a tak podobně. V posledním poschodí na vás vždy čeká buď série odměn nebo miniboss, jehož musíte porazit, případně chytit. Nejhorší jeskyně jsou 99, kde se dá jedině chytit Celebi, Jirachi nebo Mew. U prvních dvou jmenovaných navíc začínáte na úrovni 5 a bez jakýchkoliv předmětů, na Celebiho ještě k tomu jdete sólo bez parťáků. Tyto jeskyně vytvářejí oproti zbytku hry neuvěřitelnou hard core obtížnost, při které hráč jako já několikrát umře, a to i když postupuje maximálně opatrně. Ale náhoda je vždycky blbec.

Naštěstí tu funguje interaktivní prvek záchrany ostatními hráči, díky kterému nemusíte pokaždé začínat znovu. Potom, co vám dojdou oživovací předměty a odumřou i všichni spolubojovníci, které se vám do té doby povedlo naverbovat pro průchod jeskyní a jediným vaším společníkem je jistá smrt, zadáte žádost na internet mezi všechny ostatní žádosti o pomoc (anebo speciální kód pro vaše kamarády) a čekáte na chvíli, kdy přijde vytoužená záchrana. Za záchranu Pokémonů a ostatních hráčů totiž dostáváte body pro postup v ranku, jehož poslední meta Grandmaster rank je zároveň posledním achievementem na hlavním menu ve formě odkrytých ikonek a čím vyšší číslo v poschodí jeskyně, tím vyšší odměna. Takže i na 97. poschodí je jistota, že se k vám nějaký hard core Japonec probojuje a zachrání vás. Milé, že?

Co však není moc milé, je ono množství bodů na ranky. Poslední achievement jsem tak nechal nedohrán, jelikož po cca 160 hodinách hraní jsem byl teprve v půlce (i s celým příběhem, odbočkami atd.) bodů potřebných pro dosažení toho maxima. A tím se dostávám k největšímu záporu Mystery Dungeonu: grindování. Jelikož hlavní příběh dohrajete velmi rychle (kolem 14-18 hodin), nastupuje brzy post game, během kterého „dosbíráváte“ všechny ty legendy a vzácné Pokémony, můžete se pustit i do shiny huntu a vyvíjení svých Pokémonů, objevování zbylých lokací, odemykání dalších vychytávek a dělat všechny ty věci, na které předtím nebyl prostor. Se zvyšujícími se ranky navíc roste i místo v domovech pro Pokémony nebo v inventáři. Ach, inventář. Místo v inventáři bohužel není nafukovací. Dokáže pojmout pouze omezené množství předmětů, takže hra vám průchod jeskyněmi příliš neusnadňuje a musíte pečlivě zvážit, co vše si s sebou vezmete. V rámci post game se navíc v jeskyních objevují náhodně tak zvané Mystery houses. V těchto tajemných domečcích se vyskytují náhodně zvolení Pokémoni (obvykle trošku vzácnější), najdete u nich užitečné předměty a oni sami se k vám připojí, budete-li chtít. Některé Pokémony lze získat pouze tímto způsobem. A abyste se dovnitř dokázali dostat, musíte mít speciální pozvánku, již s trochou štěstí koupíte ve městě nebo dostanete jinde jako vzácnou odměnu. Takže je třeba vždy tak jednu-dvě nosit stále u sebe, protože jeden nikdy neví.

Každý Pokémon má nějakou schopnost usnadňující nějaký úkon a tyto schopnosti lze kupodivu měnit, když Pokémona vylepšujete za pomoci gumových fazolek. Někdo tak má větší šanci na zverbování příšerek, někdo jiný nepadne po vyčerpání energie a nemusí ani jíst jablka, jiný zas má šanci na multi-úder. Vylepšování Pokémonů tady má vůbec poměrně velký smysl a účinek, takže tato mechanika tu funguje dobře. Zlepšit můžete kterýkoliv z atributů, stačí jen mít dostatečné množství vitaminů. Každý Pokémon může ovládat až čtyři útoky a používat je v jeskyních. Útoky se dají také najít a naučit, což je fajn. Zejména ty plošné. Kupodivu typová výhoda a nevýhoda tu nehraje příliš velkou roli – relevantnější je výše konkrétních atributů.

Jednou z novinek je potom přítomnost mega evolucí, ale v tomto mě tvůrci velmi zklamali. K aktivaci je třeba mít velmi vzácné semínko na probuzení síly a po konzumaci zmizí, takže zábava s mega evolucí je spíš hodně okrajová záležitost, navíc vydrží jenom v rámci jeskyně, kde se zrovna nacházíte. A pokud náhodou šlápnete na past snižující energii, máte po ní taky. Smůla…

Jelikož jsem původní díly série nehrál, tak mě hra v začátku mile překvapila, tahový dungeon crawling jsem tu zažil možná poprvé. Ovšem postupem času začne být poměrně stereotypní, a to i přes náhodně generovací systém. Objevíte se v nějaké místnosti na poschodí a jdete a snažíte se najít schody do dalšího poschodí, přičemž cestou přežíváte pasti, okolní Pokémony a sbíráte poklady. Někdy se objevíte hned u schodů, takže stačí udělat tři kroky a hned jste v další úrovni. Ostatní místnosti nevidíte, jedině že byste použili předmět na přeměnu poschodí v jedinou místnost; nebo předmět na odkrytí mapy. Nebo rovnou použijte teleport ke schodům a ani nemusíte chodit okolo. Je to takové Diablo pro děti. Chodíte a rubete všechno kolem, až tedy konečně vylezete.

Svět venku (vesnička) je ovšem docela malebné, idylické místečko plné pastelových barviček. Vesnička má své obyvatele, se kterými můžete interagovat. Třeba banku řídí Persian a sklad zase Kangaskhan. Obchůdek vedou dva Kecleoni, kteří obměňují zboží po každém výlezu z jeskyně, ale nikdy nemají všechno; vždy je to takový náhodný mišmaš věcí a koupit lze předměty jen po jednom kuse. Nejotravnější je pak způsob vylepšování pokémoních atributů. To jde udělat jenom v pokémoních domovech, kam přijdete na návštěvu (vidíte pouze takový strohý seznam přítomných příšerek, ale orientace a filtry mají vážné nedostatky, takže ani nelze najednou zjistit celý rozsah vlastněných Pokémonů na způsob pokédexu – a že jich jde zverbovat skoro 400). Vylepšování se děje pomocí vitaminů a fazolek, ale PO JEDNÉ! Kdo tohle vymýšlel, neměl hlavu v pořádku.

A poslední věc, kterou bych vytkl, je nemožnost vidět ukazatel protivníkova zdraví. Což mi přijde naprosto tristní, zejména u tahových soubojů, kde je výhodné plánovat úkony dopředu a kdy se hodí vědět, ve který moment protivníka dorazit Pokémonem, jehož aktuálně ovládáte (přepínat můžete mezi všemi třemi v týmu, ale ne mezi zverbovanými pomocníky), jelikož v tu chvíli je jediná šance, že příšerku zverbujete k sobě. Ostatní v partě klidně můžou překvapit kill stealem. Jedna věc je zápas s minibossem a jiná s klasickým mobem či neklasickým shiny v jeskyni.

Takže jejda, hra má pár dobrých nápadů a ještě během hlavního příběhu vše hezky odsýpá, ale potom už jen předkládá (na moje poměry) nesmyslné výzvy a občas zvyšuje obtížnost neúměrně. To celé je prošpikováno mechanikami, které mi přijdou nedodělané nebo nedomyšlené, což mě překvapuje vzhledem k tomu, že se jedná o remake a navíc o docela přitažlivý rodinný titul; tím spíš, že mimo tyto nedostatky se hraje překvapivě svižně a dobře a čas od času se dá najít i pěkná melodie. Ale výsledek je bohužel takový zapomenutelný průměr.
---
Zajímavosti a detailní historii o vydání prvních Pokémonů najdete v mém komentáři k Pokémon Green.

Pro: Pastelový vizuál; náhodně generované jeskyně; legendární Pokémoni; vlastní základna; zachraňování ostatních hráčů.

Proti: Příšerky nelze vylepšovat dávkově; nutný grind; občas nesmyslně obtížné a táhlé; malý inventář; nelze vidět zbývající zdraví nepřátel.

+13

XCOM: Enemy Within

  • PC 80
Jedná se o DLC rozšiřující možnosti základní hry XCOM: Enemy Unknown. Mezi hlavní novinky patří nová organizace EXALT a speciální látka zvaná Meld.

Po několika měsících hry se ve hře objeví v misích noví nepřátelé. Jedná se o lidské vojáky tajné organizace EXALT, která vnímá XCOM jako konkurenci v získávání mimozemských artefaktů a dalších zdrojů. Na začátku nejsou až tak velkou hrozbou, postupem času však mají lepší vybavení a jejich vojáci mají genetické vylepšení.

V misích se nyní objevují speciální kontejnery s látkou Meld. K nim se vojáci musí dostat v určitém časovém limitu, jinak bude látka zničena. S její pomocí se pak dají dělat vojákům genetické úpravy zlepšující jejich vlastnosti nebo schopnosti.

Dále je zde nyní možnost nechat vojákovi odstranit končetiny a udělat z něj MEC Troopera, čili vložit jej do těžkého mechanického "obleku" (voják pak bude mít novou specializaci včetně stromu skillů při povýšení).

Dále hra nabízí několik speciálních misí, na které hráč dřív nebo později narazí. Jedná se o "Whale" misi, obranu základny a útok na základnu EXALT

DLC přidává spoustu zajímavého obsahu, osobně doporučuji první díl restartovaného XCOMu hrát výhradně s tímto DLC.

Pro: Spousta zajímavých novinek, speciální mise

Proti: Časem stereotyp

+9

XCOM: Enemy Unknown

  • PC 80
Je jaro 2015 a naše planeta čelí invazi mimozemšťanů. Skupina státu zvaná Council of Nation zakládá XCOM - elitní vojenskou a výzkumnou organizaci s jediným úkolem: zastavit útok mimozemšťanů.

Hra začíná výběrem lokality základny (každá lokalita má různé výhody) a následně se jde hned do první (tutorial) mise. Je hlášená mimozemská aktivita a naši neohrožení vojáci se musí zbavit veškeré jejich hrozby. Tím se dostáváme do akční části hry odehrávající se na kola. Mise probíhají v malých týmech, kde máme k dispozici 4 vojáky (později lze jejich počet rozšířit až 6). Každý voják může během svého tahu udělat celkem dvě akce. Mohou to být přesuny, výstřel, hod granátu, overwatch (sledování prostředí a automatické střelbě po případném nepříteli, pokud se objeví v dohledu), atd. Obě akce mohou být "utraceny" pro běh, pak je velmi vhodně graficky znázorněno, do jaké vzdálenosti běh spotřebuje jednu akci a kde dvě. Navíc se zde ukazuje, jak moc se bude v daném místě voják schopný se krýt. Jakmile dokončí své tahy vojáci XCOMu, jsou na řadě cizáci (případně civilisti). Mise končí odstraněním veškeré mimozemské hrozby, smrtí vojáků XCOM nebo útěkem, pokud jsou mimozemšťané až příliš silní.

Na konci mise může dojít k povýšení některých vojáků a s tím přichází i určení jejich specializace. Vojáci mohou mít třídu Assault (voják se specializuje se na útok na blízko), Heavy (voják používá těžké zbraně), Support (léčení), Sniper (boj na dálku). S každým dalším povýšením lze vybrat novou schopnost, kterou daný voják v dané specializaci bude navíc ovládat. V pozdější fázi hry se pak ještě bude u nadaných vojáku rozvíjet psionická specializace.

Po dokončení mise přecházíme do taktické části hry. Zde se setkáváme s důstojníkem Bradfordem, který má na starosti mise. Postupem času dostaneme informace o možných misích. Buď se jedná o mimozemskou aktivitu, UFO, co přistálo, sestřelené UFO, teroristická mise (je třeba zachránit co nejvíc civilistů) a nebo mise od Councilu. Zde obvykle dostaneme několik cílů, ale musíme si vybrat jeden, za který dostaneme specifickou odměnu, např. credity, vědce, inženýry, vojáky, atd. V samotné misi pak máme často nějaký specifický úkol.

Kromě řízení misí je třeba se věnovat i výzkumu, ten vede doktorka Shenová. Kromě vlastních technologií lze zkoumat veškeré cizácké artefakty, které vojáci dovezou z úspěšné mise. Technologický strom je dobře košatý a vše vede k objevům umožňující mimo jiné vyrábět lepší vybavení, atd. Samostatnou kapitolou jsou potom pitvy mimozemšťanů nebo jejich výslech v případě, že se je vojákům podaří omráčit. Ty jsou doprovázeny povedenou samostatnou video sekvencí.

Dále je zde ještě stavba nových oddělení a výroba vybavení. To vše má na starosti doktor Shen. Na oddělení je k dispozici omezený prostor (před stavbou je potřeba danou oblast vykopat), ve kterém lze budovat místnosti jako laboratoře, dílny, satelity (pro lepší pokrytí sledování UFO), generátory, atd. Nic však není zadarmo, vše stojí kredity (§) nebo další zdroje.

Závěrem musím říct, že XCOM: Enemy Unknown je důstojným nástupcem původního Ufo: Enemy Unknown (někde známo pod názvem XCOM: Ufo Defense). Bere všechny původní myšlenky a dává je do moderního hávu. Vše do sebe výtečně zapadá a hra baví. Hlavní nevýhodou budou časem stereotypní mise. Velmi doporučuji hrát hru s DLC XCOM: Enemy Within, který hře dodává další zábavné mechanismy.

Pro: Hratelnost, napětí

Proti: Časem stereotyp, občasné bugy

+12

Spear of Destiny

  • PC 80
Je vidět, že Spear of Destiny bylo po úspěchu W3D šité horkou jehlou, ale naštěstí zábavnost zůstala. Ale nic nového kromě pár textur nenabízí, ale kdo je hladový po větším množství obsahu po dohrání Wolfa, tak to plně postačuje. Jen tady v level designu působil ještě sadističtější psychopat, protože někde jsem se dokázal zaseknout i na víc jak půl hodiny, než jsem se dokázal vymotat k exitu.

Proti: je to v podstatě jen level pack pro Wolfa, občas příšerná bludiště

+10

Cosmo's Cosmic Adventure

  • PC 20
Jestli jsem si u prvního Duka stěžoval na nepřehlednost a trhaný scrolling, tak tady to znásobte tak deseti. Toto muselo původně sloužit jako kalibrační test na monitory, ze kterého pak někdo splácal hru, jen ty barvy tam všechny nechal. Z toho opravdu bolí oči a v kombinaci se špatným ovládáním mě už víc nelákalo ji dál zkoušet.
+5

Secret Agent

  • PC 90
Agent 006 a půl mě ze všech tehdejších plošinovek bavil nejvíc a to hlavně kvůli grafické stylizaci a téměř dokonalému ovládání. Tady už se chyby nedaly svádět na nic jiného, než na nešikovné ruce :-) Levely byly různorodé, hra se dala buď rychle proletět nebo pokud jste jeli na co nejvyšší high score, tak třeba sbírání písmen SPY ve správném pořadí znamenaly klidně ještě jeden průchod tam a zpět. Obtížnost ale není nijak vysoká a hra se dá naprosto v pohodě dohrát. Další epizody ovšem žádný upgrade nepředvedly, byly to prostě další 2 balíky úrovní bez viditelnějších změn.
+6