Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Syberia II

  • PC 70
Nejdříve bych chtěla upozornit, že jsem nehrála předchozí hru, tak mi mohly uniknout některé souvislosti a zážitek ze hry nemusel být úplný. Proč jsem začala hrát druhým dílem? Tuto hru jsem si vybrala pro splnění pro splnění výzvy č. 9 (rok 2020). Byla to prostě první hra v seznamu řazeném dle data přidání, kterou vlastním a kterou jsem měla chuť vyzkoušet. Určitě bych dále v seznamu našla něco jiného (kde by mi nechyběl předchozí díl), ale to bych seznam musela pečlivě projít a to se mi zrovna nechtělo dělat. Hru jsem si před nějakou dobou přidala na Originu zdarma. První díl se nikde nerozdával, tak jej nevlastním. Myslím, že mě tato hra nezaujala natolik, aby si první díl koupila a hru si zahrála. Seznam her, které už mám a ráda bych si je zahrála, je i tak dlouhý.
Na začátku hry není žádný tutoriál, který by hráče seznámil s ovládáním. Možná to máte umět už z předchozí hry, nebo se předpokládá, že kvůli jeho jednoduchosti vysvětlení není potřeba. Já jsem se poměrně dlouho rozkoukala. Hned první zaseknutí, kde jsem musela použít návod, souviselo s nepochopením ovládání. Myslela jsem, že jednotlivé lokace jsou statické a nenapadlo mě, že když dám pokyn jít na kraj, obrazovka se posune a odhalí další místo, kam jít. Zasekla jsem se tedy na místně, kdy jsem potřebovala najít bratry Ivana a Igora a sebrat jim benzín. Možná je to dáno mým nedostatkem zkušeností s adventurami, ale právě proto se hodí, když je ve hře ukázáno alespoň základní ovládání.
Se hrou jsem měla i technické problémy. Hlavně na začátku bylo několik dialogů, kde se nepřehrál celý dabing. Titulky ukazovaly, že má být ještě něco řečeno, ale zvuková stopa se již ukončila. Také mi hra několikrát spadla, což byl velký problém, protože nejsem zvyklá pravidelně ukládat a přišla jsem o značný postup ve hře. To se stalo jen 2x. Rychle mě to naučilo pravidelně ukládat.
Příběh hry mě bavil, i když v několika částech mi asi chyběla znalost předchozí hry. Například dojemná scéna s Oskarem, mě nijak nezasáhla. Jako postava mi přišel spíše otravný. Možná, kdybych hrála první hru, měla bych k němu jiný vztah. Některé dialogy, nebo spíše jejich navazování, mi přišly hloupé. Chápu, že by mohly fungovat, když se k postavě vrátíme po delší době, ale já chtěla zjistit od každé postavy všechny možné informace, než půjdu dál, tak jsem zkoušela všechny dialogové možnosti, než se začaly opakovat. Vznikali tak divné situace jako např. postava mi řekla, že se jmenuje Malka a v následujícím větě jsem se jí zeptala: „Ty se jmenuješ Malka?“
Hádanky byly ve většině případů logické, zábavné a hlavně originální. Když jsem se ale zasekla, tak jsem na řešení prostě nepřišla a musela jsem hledat návod. Jak už jsem psala, jedno velké zaseknutí jsem měla kvůli nepochopení ovládání. Další byly kvůli tomu, že jsem něco přehlédla, například cestu do jiného místa, nebo předmět, se kterým lze interagovat. Ty se mi celkově hledaly špatně. Kolikrát jsem třeba věděla, co hledám, ale nemohla to najít a kurzorem jsem procházela milimetr po milimetru všechny místa (např. dřevo na zapálení okně k rozpuštění ledu na rybě pro youkiho). Určitě by se ve hře hodily nějaké hinty, aby člověk nemusel rovnou hledat návod a s mírným popostrčením na hádanku přišel sám. Z toho je vždy lepší pocit.
Ve hře se stráví velké množství času chozením tam a zpět. To je pochopitelné a v pořádku, ale některé lokace jsou úplně prázdné a trochu zbytečné. Nejvíce mě naštvalo neustálé chození pro vodu k vyřešení ledového bludiště. Místo pro načepování bylo zbytečně daleko. Mohlo klidně být před jeskyní.
Jak už jsem zmínila, zasekla jsem se ve hře tak, že jsem si musela najít návod. Protože jsem nikdy nemohla vědět, jestli osoba hrající Walkthrough někde předtím nesebrala něco, co já zapomněla, dívala jsem se vlastně na celý průchod hrou (vždy od posledního momentu zaseknutí do toho, kde jsem byla). Musím říct, že vlastně dívat se, jak hru hraje někdo jiný, mě bavilo více, než jí hrát sama. Člověk necítí tu frustraci sám, ale baví se, jak trpí někdo jiný. A také samozřejmě daný videa dobře sestříhal, tak tam dlouhá zaseknutí vůbec nebyla.
Když to vezmu kolem a kolem, jedná se o lehce nadprůměrnou hru s dobrým příběhem, hádankami a roztomilým zvířátkem (youki). Když je někde roztomilé zvířátko, má to u mě hned plusové body.
+16

Chameleon Run

  • iOS 80
Chameleon Run je originální postřehovou hrou, která vyžaduje neuvěřitelné množství trpělivosti. Všechno musí být perfektně načasované, což vyžaduje (tedy alespoň u mě) opakování, opakování a opakování. Škoda, že hra neukazuje počet pokusů, než se podaří level zvládnout.
V části II jsem se nejdříve ani nepokoušela sbírat kuličky, krystaly a uběhnout hru bez změny barvy. Pak mi to ale nedalo a všechny tyto úkoly jsem splnila. Vůbec nechápu, že se mi to podařilo. Myslela jsem, že nemám šanci, ale ono se to podařilo. To byl fakt skvělí pocit. Získání hvězdiček za čas jsem ale vzdala, to mi opravdu nešlo. Ani po těch mnoha pokusech. Halloweenské úrovně jsem zvládla tak napůl. Ta poslední je opravdu extrémně náročná.
Je pravdou, že se vlastně v principu jedná o jednoduchý koncept. Je ale velmi chytavý a motivuje ke snaze posunout se dál. Jak jsem psala, že vše musí být perfektní, tak to není úplně pravda. Je totiž řada způsobů, jak jednotlivými úrovněmi projít. Pokud tedy se něco úplně nepovede, můžete rychle změnit plán a pokusit se o jiný průchod a záchranu. Nejde to však vždy a je to velmi obtížné.
Problém je, že když jsem se do hraní zabrala, několikrát se stalo, že jsem málem přejela zastávku, kde jsem chtěla vystupovat. Hrála jsem hru totiž při cestě do práce (kvůli splnění výzvy). Myslela jsem, že budu mít problém s tím, že se budu u hry rozčilovat, protože mi to nepůjde a budu vypadat v metru jak blázen, ale kupodivu jsem byla klidná.

Pro: originalita, chytlavost

+10

Q.U.B.E. 2

  • PC 75
Q.U.B.E. 2 je logická hra, která nezapře inspiraci Portálem. Procházíte postupně různými místnostmi a řešíte logické hádanky.
Prostředí hry je hezké, ale trošku jednotvárné. Občas se našly i části, které byly příliš tmavé. V černé tmě jsem vůbec nic neviděla a úpravou jasu jsem docílila jen zešednutí, které nebylo hezké. Ale nikdy to nebylo v částech, kde by bylo třeba řešit nějaké úkoly. Jednalo se jen o průchozí části, tak to zase velký problém nebyl. Otravná ale byla animace při skoku/pádu z větší výšky. Kvůli té jsem dělala, co jsem mohla, abych z výšek neskákala. Taky mi chyběla rychlejší chůze nebo běh. Občas bych si ráda popoběhla.
Příběh je v celku dobrý. Na můj vkus se bere moc vážně, což s pomalejší hratelností, kterou řešení hádanek je, může být trochu nudnější. V Portálu je zábavný příběh, který hře dává šmrnc a tak. Zde pro mě příběh probíhal spíše na pozadí a nebyl téměř vůbec důležitý. Mnohem větší důraz mělo řešení jednotlivých místností. V příběhu mě docela štvala Emma, že pořád radí, ale sama nic nedělá, ale to se později vysvětlilo. Také ten konec by trochu zklamání. Byla jsem nadšená, že budu mít takovou volbu, ale její dopad mě trochu zklamal. Asi bych raději, kdyby to bylo, jak se to zdálo být.
A teď k tomu nejlepšímu. Řešení hádanek. Hra v tomto opravdu skvělá a fakt mě bavila. Náročnost hádanek byla pro mě absolutně ideálně nastavena. Neměla jsem pocit, že se u nich nudím a ani jsem se nikde zásadně nezasekla. Občas jsem nevěděla, ale to většinou stačilo hru vypnout a vrátit se k ní jiný den. Nový pohled na věc pak při řešení pomohl. Vše jsem zvládla sama a měla jsem z toho moc dobrý pocit. Hádanky nijak zásadně neopakují a hra postupně přidává další a další mechanizmy a přináší komplexnější hádanky. Můžu jen říct, že jsou fakt super. Jen jsem úplně nepochopila, proč jsou téměř vždy 2 plochy pro kostky vedle sebe, když stejně většinou šla využít jen jedna (např. pro skok).

Pro: logické hádanky

+8

Tom Clancy’s The Division 2: Warlords of New York

  • PC 80
Hru jsem zařadil do Herní výzvy 2020 do HC varitanty kategorie Parťák, kde jsem první sezónu odehrál v multiplayeru s ostatními agenty z celého světa.

Toto DLC pokračuje v příběhu původní hry, ale příběh docela zaniká, není jinak výrazný, takže nic převratného tady nečekejte, ale spíš tu jde o představený endgame a důvod se ke hře vrátit.

Endgame ve formě sezóny, jejich aktivit dosti připomíná Diablo 3, až jsem si říkal, jestli v Ubisoftu najali lidi co dělali na Diablo 3 sezonách, nebo se tím jen inspirovali. Ano Division je looter shooter, takže hlavně tu jde o sbírání vybavení a vylepšování postavy, ale i tak bych řekl, že se mohli snažit víc a přijít s něčím jiným než Diablo 3.

Naštěstí s vydáním DLC jsem neměl ještě úplně dohranou základní hru, takže jsem pak krásně navázal na příběhovou část a pak se začátkem sezony jsem spíš celou dobu doháněl ostatní, což ale bylo fajn, důvod proč hrát, sbírat vybavení s cílem se dostat do jediného raidu v rámci endgame, což se mi nakonec podařilo.

Druhá sezóna, která teprve vyjde, ale asi nenabídne nic nového, kromě nového raidu, takže důvod proč se vrátit ke hře se najde, ale pak to zase spadne do zajetých kolejí a neustálým hraním se hra dosti opakuje a nepřináší nic nového, pokud člověk nezkouší neustále nové buildy své postavy, což je i docela těžké, vzhledem k omezenému inventáři.

Jinak hra se hraje skvěle, skvěle optimalizovaná, při jednom updateu ovladačů grafické karty mi FPS dokonce poskočily o 50%, ale sem tam se nějaké bugy najdou, jde přeci jen o Bugisoft.
+6

Deus Ex: Mankind Divided

  • PC 85
Předešlý díl jsem nehrál, asi to sice úplně nevadí, ale rozhodně si to zahraju, ať mám příběh kompletní.

Hru jsem vlastně hrál na 2x. Při prvním pokusu jsem brzy umřel v přestřelce v úvodní misi na začátku, kdy jsem vůbec netušil, co se děje, hru jsem vypnul a dost jsem přemýšlel, že už si ji znovu nepustím a do Herní Výzvy 2020 si najdu něco jiného. Ale díky dobrý recenzím a seznámení s hrou na youtube Agraela jsem tomu dal druhou šanci a jsem moc za to rád.

Příběh je super a věřím, že při dalším průběhu hry, kdybych jí hrál úplně jiným způsobem, tak dostanu zase jiný zážitek ze hry i samotného příběhu.. Vydal jsem se cestou stealth, hackování a nezabíjení v podstatě až do poslední mise, a tam to bylo takové půl na půl, takže s akční střelbou jsem se setkal, až v podstatě úplně na konci. Přijímal jsem všechny vedlejší mise, snažil se být se všemi "kamarád".

Líbilo se mi, že mise nebyly pořád jen o tom a samém, že i vedlejší mise měly zajímavý příběh, a většinou pak nějak navázaly na hlavní příběhovou linii, nebo se z nich i staly hlavní mise. I jejich rozložení po mapě krásné na sebe navazovalo, takže jsem pořád neběhal sem a tam jak tajtrlík, ale taky to mohla být náhoda tím, jak jsem se rozhodoval.

Co se týče voleb, rozhodnutí, tak až na pár výjimek mi úplně nepřišlo, že měly až tak zásadní vliv a za celou hru se objevily 2 větší rozhodnutí a i tak jsem se pak dostal k výsledku nebo k druhému rozhodnutí později ve hře. Ale když jsem se snažil zachránit stoupenkyni, matku Mechanického boha, tak se mi ji nepodařilo zachránit a docela mě to i mrzelo, ale nezkoušel jsem to znovu, nechal jsem to plynout tak, jak to dopadlo.

Na nějaké bugy jsem nenarazil, občas si se mnou hrála interakce s předměty, ale co mi vadilo byla trošku slabší umělá inteligence nepřátel. V podstatě v případech, kdy jsem si myslel, že mě zpozorují, zareagují tak se nic nedělo a když jsem si myslel, že jsem v klidu, nic se nemůže stát, tak jsem byl odhalen. Hrál jsem na střední obtížnost a klidně by to možná sneslo ještě trošku ztížit na této obtížnosti.

Z Prahy je asi pouze znázorněno nástupiště hlavní nádraží (Růžičkovo nádraží ve hře), ale jinak město celkově žije v rámci příběhu, je fajn sem tam slyšet češtinu, slyšet od českých občanů, že anglicky nemluví. Jen jednou mě zarazilo při jedné cutscéně jeden policista mluvil česky, jeden anglicky a naprosto si rozuměli, což bylo takové zvláštní.


Na závěr, kdo nehrál, má rád příběhové hry, kdy ještě nějakým způsobem ovlivňuje příběh a jakým směrem se dostane ke konci příběhu, můžu směle doporučit.
+15

Blue Estate The Game

  • PC 80
Překvapivě solidní moderní uchopení téměř vyhynulého žánru on-rail shooterů, které ve mě vzbuzuje lítost, že podobných her v moderní grafice není víc.

3 hodiny (příběhový režim, ale arkádová verze je ještě kratší) herní doby samozřejmě nejsou moc, ale jde stále o nadstandardní čas ve srovnání s klasickou konkurencí. Dovedu si představit, že s poutavějším příběhem a větší různorodostí levelů by hra mohla být ještě delší a pozornost by si udržela.

Nicméně - jednotlivé úrovně jsou poměrně slušně nadesignované a dynamické, takže kosení vln nepřátel je v nich zábavné, nikoli úmorné. Tomu pomáhá i pár ozvláštňujících mechanik (krytí, směrová gesta sloužící například ke sběru předmětů nebo různé výzvy typu "zastřel skupinku nepřátel ve stanoveném pořadí"). Samozřejmě pomáhá i humor, kterého jsem se trochu bál, protože mě na vulgární přízemnosti moc neužije, ale i když jsem se nepopadal za břicho (což je dobře, protože jinak by se špatně hrálo), pobavit přece jen dokázal.

Příjemným detailem je fakt, že jako hráč vidíte vlastní zbraň jako v obyčejné FPSce, což pro mne hru činí o trošku vizuálně atraktivnější a imerzivnější (v případě, že sedíte u PC a nedržíte pistoli v arkádové herně).

Pro: v rámci moderních zástupců žánru v podstatě nemá konkurenci, ozvláštňující herní prvky, humor

Proti: hra odhalí, že on-rail shootery mají celkem slušný potenciál, který zde nebyl zcela naplněn

+10

The House of the Dead 2

  • Arcade 80
Dvojka se mi sice zažrala pod kůži především ve verzi The Typing of the Dead, ale není pochyb o tom, že představuje vylepšení toho, co jsme znali z jedničky. Posun v grafice je dle mého oka dosti výrazný: Hra je barevnější, detailnější, textury bohatší a prostředí Benátek atraktivnější než rezidence z prvního dílu. Ostatně, celé to jede i na výkonnější arkádové mašině (Sega Naomi; jedničku poháněl Model 2).

V servisním módu automatu je možné nastavit i červeně zbarvenou krev; nicméně tak samozřejmě musí učinit majitel hardwaru a obyčejný hráč s defaultní zelenou mnoho nezmůže.

Výhradu mám hlavně proti boss fightům, které opět vyžadují bleskurychlé reakce (nebo hodně "continues") a jsou i poněkud nevyvážené - zatímco několikahlavá saň je mimořádně otravná, vyřízení vodního bosse je triviální záležitostí.

Dnes už je zjevná brakovost a prkennost dabingu (který mi jako dítěti přišel cool), ale vzhledem k celkové stylizaci hry mi to přijde spíš jako roztomilá součást atmosféry než jako něco rušivého.

Pro: vylepšená grafika, prostředí Benátek, brutalita, sympaticky braková atmosféra

Proti: nevyváženost a obtížnost bossů, defaultně zelená krev, absence grafických nastavení u PC verze

+8

Mafia III: Stones Unturned

  • PC 65
Dalším datadiskem, který jsem u po Sign of the Times M3 odehrál, byl Stones Unturned. Ten mne přiznám tolik nenadchl jako předchozí, protože se opět vracíme k příběhu pomsty, a většina datadisku je opět jen o zabíjení. Hledání stop a jiné činnosti jsou tu opět minimalizovány.

Naštěstí je tu pár věcí, které datadisk zvedají do lepších čísel. Hlavním a největším je to, že ve většině doby máte parťáka – agenta Donovana ze základní hry. To je sympatická a vtipná postava, takže jeho komentáře a pomoc v boji dávají hře poměrně zábavnou šťávu. Pak potěší některé nové lokace, především tajná základna agentů s poměrně hezky vymodelovanou počítačovou místností a nakonec úplně nová ostrovní lokace mimo běžný herní svět s ruskou ponorkovou základnou, kde dojde k finálnímu souboji . V tomto datadisku se většina úkolů odehrává v přísné koridorovce. Nově dostáváte k dispozici odstřelovačskou podporu – ale tu jsem moc nepoužíval. Celé je to odehrané za chvilku.

Sečteno a podtrženo, není moc co k tomuto datadisku co dodat. Nijak zvlášť se neliší od základní hry, příběh jakýsi drobný tu je, nicméně je to zase příběh o pomstě a lemovaný tunou zabíjení, prvky vyšetřování jako v DLC SOTT jsou tu úplně na minimu. Jediné co tomu dává něco navíc je poměrně hezká nová lokace (ale zase ne že by si z toho člověk kecnul na zadek) a Donovan jako NPC parťák.

Po skončení dostanete ještě navíc drobný úkol jako lovec odměn. Nicméně to je tak za čtvrt hodiny kompletně hotovo.

Pro: Donovan, nová lokace

Proti: Není to nic zvláštního ani zapamatovatelného, velmi krátká herní doba

+15

Pilgrims

  • PC 80
Pilgrims je taková jednohubka, kterou jsem s radostí zhltnul na jeden zátah. Amanita Design se vrátila v plné síle a po ne příliš povedeném Chuchlovi vydala naprosto nečekaně další vtipný kousek, který se může směle zařadit mezi to nejlepší, co tato firma vyprodukovala.

Činnosti řešené pomocí karet jsou vcelku originální a je fajn takovýmto způsobem obměnit klasické ovládání adventur. Nejvíce jsem si oblíbil loupežníka, ale ani další hratelné i nehratelné postavy nebyly špatné.

Zvuky jsou opět skvělé a dabingu je zde nezvykle tak z půlky rozumět, ale styl zůstal stejný, jako v předchozích hrách od Amanity. Abych získal všechny karty, musel jsem hru rozehrát čtyřikrát, ale dohrál jsem jí jen dvakrát. Další hraní nemá moc smysl, jedině snad se synkem, který by byl z Pilgrims jistě nadšený.

Pro: humor, karty, loupežník, zvuky, dabing

Proti: krátké

+30

Pinball FX3

  • PC 100
Jako u Pinball FX2 jsme si řekl až budu mít odehraných 1000 hodin, tak napíšu komentář. Tak směle do toho!

Pinball FX 3 přebral vše od své předchůdce, vylepšil grafiku a optimalizoval fyziku míčku. Navíc přidal turnaje, ligu, více herních systému. Jako je pouze jeden míček, na čas nebo hru s vylepšeními. To znamená že na začátku hry si určíte jaká vylepšení budete používat, například více bodu za multiball, delší čas na ball saver atd a pak jeden speciální, který sami ovládáte tlačítkem. Zde je výběr ze tří možných, zpomalení, dvojité body nebo vrácení času. Jinak opět zde naleznete stoly, které už byli Pinball FX2 a jejich známe značky Star Wars™, Marvel komiks, filmové Universal Classics™ (Back to the Future, E.T., Jaws), Bethesda® (Skyrim, Doom, Fallout) od vývojářů ze Zen Studia a nově i originální stoly od firmy Williams™, které lze najít v hernách. U stolu Williams je mnohem realističtější odraz míčku, který se podobá fyzickým stolům. Dále u stolů Williams je možnost přepínat originální vzhled s upravením od Zen Studia. V tomto ohledu vývojáři odvedly fantastickou práci, obzvlášť u stolu Creature from the Black Lagoon (který možnost si zahrát Arcade Herně, Červený Újezd) nebo mnou oblíbený Theatre Of Magic.

Co říct závěrem... Maďarské Zen Studio ví co dělá a dělá to dobře, prostě není lepšího digitálního Pinballu a to že jsem jich hrál hodně. Pomyslná koruna krále přešla z otce na syna. Pinball FX2 předal žezlo Pinballu FX3 100%

Pro: Vylepšená grafika, Licencované stoly, turnaje, Liga, Více herních režimů.

+11

The Last of Us

  • PS4 90
Nevím pořádně z jakého rozmaru jsem se rozhodl dát TLOU druhou šanci po tom, co jsem hru před 7 lety po dohrání na PS3 zařadil jako "jen lehce nadprůměrný, ale příliš zdlouhavý zážitek". Nicméně jsem za to rád.

Pravděpodobně jsem sám dospěl, ale konečně jsem dokázal ocenit ty úžasné postavy. Tohle není hra o střílení nepřátel a plížení. Je to primárně příběh o dvou lidech, kteří si oba už něco zažili a snaží se přežívat ve světě, který je s prominutím úplně v prdeli a jen shoda náhod je svede dohromady. Ellie je charistmatická, zábavná a úžasně silná (až do chvíle, než ji svět a jeden pedofilní lidojed zlomí, což je moment, u kterého není ostuda plakat). Joel je zatvrzelý cynik (což je těžké mít mu za zlé), ale jeho charakter má úžasnou hloubku. Sledovat kam se tyhle postavy vyvinou je radost sama o sobě a emocionální horská dráha.

Herní mechaniky potom hrají spíš druhé housle, nicméně příběhu sekundují znamenitě. Je to náramný pocit, když se podaří proplížit přes nepřátelské opevnění, sundat odstřelovače šípem skrz okno a ještě perfektně nastražit hřebíkovou minu smontovanou z vašich posledních zásob. Zdroje jsou tu omezené, se vším se musí šetřit a o to větší je radost, když se plánovaná taktika zadaří.

Konec hry pak jen potvrzuje, že celá hra je o Joelovi a Ellie. Kdo by čekal boss-fight s finální mega-zombie-houbou, ten bude zklamaný. Ale kdo má zájem o lidské vyústění příběhu dvou postav, ten bude nadšený.

Pokud vám tahle hra poprvé nesedne, zkuste to za pár let znovu. Možná vás příjemně překvapí.

Pro: postavy, příběh, svět, řemeslně perfektní

Proti: horší míření zbraní, hlavně lukem (a to už mám na gamepadu něco nahráno)

+34

Northmark: Hour of the Wolf

  • PC 70
Hrábě v trávě znám především díky tomu, že jejich tituly byly často součástí přílohy herních časopisů. Jen u jubilejního dvoustého SCORE je pět z dvaceti her právě od Rake in Grass. Přesto, že jsem dříve hry z příloh hojně zkoušel, doposud jsem od těchto vývojářů nic nehrál, protože mě nic nezaujalo. To se změnilo se hrou Northmark: Hour of the Wolf.

Příběh mi přišel jako mix významných fantasy ság v čele s Pánem prstenů (Hobiti), Hrou o trůny (zmíněný příchod nemrtvých ze severu) nebo Zaklínačem (nepřátelství lidí vůči elfům a trpaslíkům), a i když je dost otřepaný, mě se celkem líbil. Karetní souboje mě bavily hodně. Jejich princip jsem pochopil za chvilku a nejsou moc těžké, což mi vcelku vyhovovalo.

Největší chybou Northmarku je to, že kvůli neúspěšné Kickstarter kampani působí trochu nedodělaně. Příběh končí asi v polovině, mapa je poloprázdná a nesedí některé statistiky. Třeba skrýší jsem našel 17 z 15, otevřel jsem šest truhel a statistiky mi hlásí sedm a nejvíce mě mrzí, že nemohu zkompletovat všechny karty. Ze 196 jsem jich nasbíral 110, vím o dalších šesti, na které jsem neměl peníze, ale kde je těch zbylých 80 netuším.

S nedostatkem financí na vývoj souvisí i herní doba, která měla být dvojnásobná. Rád bych pokračoval dále, poslouchal příjemný hudební podkres a přečetl další kupu rozhovorů, v nichž nechybí humor všeho druhu. Vývojáři si v nich dělají srandu dokonce i sami ze sebe, že používají stejné postavy, aby ušetřili. Bohužel žádný přídavek nikdy nebude.

Pro: příběh, souboje, hudba, rozhovory, humor

Proti: nekompletní, krátká herní doba

+19

Pokémon: Let's Go, Pikachu!

  • Switch 70
Treti navrat do Kanto, regionu, kde to vsechno zacalo.

Rozporuplna hra.

Pozitiva:
1) Grafika. Kouka se na to a kocha se tim krasne, prochazet si Kanto v plnohodnotny Switch grafice je podobne fajn jako znovuobjevovat plnohodnotnej 3D svet a pokedex v XY.
2) Prvni pokemonni hra s malou revoluci - pokemony konecne vidime v overworldu! Neni to perfekne udelany, ocekaval bych vetsi variabilitu pohybu atd, ale jak je videt ze Sword/Shield i datadisku, tvurci tenhle system snad budou dal zlepsovat (edit: no, to jsem byl trošku moc optimista...). Prvni krok je to zasadni.
3) S tim souvisi i moznost osedlat si Rapidashe (au!), proletet se v postgame na Charizardovi a jako v Heartgold nechat se nasledovat jakykoli monem - super.
4) Zapojeni Alolan pokes z Gen 7, Mega Evoluce.
5) Propojeni s PoGo.

Negativa:
1) CONTENT. Je mi lito, ale kdyz uz jednou existuje HeartGold s TUNOU obsahu, ale i prvni remake FireRed, kterej obsahoval velice fajn bonus v podobe souostrovi Sevii Islands, Let's Go proste pusobi ochuzene. Potesi par detailu (Legendarni trenerka Green), ale krom bodu 2 a 3 (sekce pozitiva) tu neni jakakoli perlicka navic, ktera by oslovila. Chybejici Safari Zone taky dost zamrzi. Post-game rovnez chudicka a quest s Master Trainers nic moc.
2) OBTIZNOST. Skutecnost, ze Gamefreak nejpozdejc od XY, kdy se objevilo naprosto prepaleny/gamebreaking Exp Share, (pri jehoz uzivani v novejch hrach snadno ke konci hry bez grindingu skoncite o 10+ levelu nad souperi) nepredstavil prinejmensim dva ruzny obtiznostni mody je naprosto neomluvitelnej. Opravdu cira nekompetence, zurim.
3) Chybej abilities - zbytecny.
4) Spis detail pro competitive hrace, ale nechat ve hre zasadni move typu Stealth Rock a vyhodit tolik potrebnej countermove Rapid Spin, to je opravdu dukaz toho, jak "moc" maj vyvojari prst na tepu metagame. CHJO.

Celkove - neni to zly, ale kdyz to clovek srovna s klenotem Switche jimz je Super Mario Oddyssey, kde clovek totalne cejti tu lasku, s jakou to tvurci delali, je to preplneny obsahem a kreativitou... tak to proste uplne neobstoji. Jestli je na vine spis tradicni casovej tlak (Super Mario bylo myslim o mesice odlozeno, Gamefreak si tohle kvuli propojeni s Pokemon Company vcetne anime, karet atd nemuze dovolit) nebo v zatuchajicim Gamefreaku... odpoved by me samotnyho zajimala.

Pro: Grafika, Kanto v plne parade, pokemoni v overworldu, following a da se na nich jezdit/letat, kompatibilita s Go

Proti: (Pod)prumernej herni obsah zdaleka se nepriblizujici vrcholum HeartGold/Soulsilver a Black/White 2. Chybej Sevii Islands, jakakoli slusna postgame, neco navic. Opet trestuhodne chybejici obtiznostni mody nebo lepsi vybalancovani.

+9

Desperados III

  • PC 90
Herní výzva 2020 - 3. ♫♫♫

Komu se líbilo Shadow Tactics: Blades of the Shogun, bude z Desperados 3 nadšený. Stejné principy, stejný engine, stejní vývojáři. Já osobně jsem se na D3 fakt těšil a zklamaný rozhodně nejsem. Každá další mise byla jako nový impulz, abych nepřestával hrát a abych se podíval na další část herního světa.

A že je na co se koukat. Variabilita prostředí je velká, takže se podíváme do pouští, bažin, skal i měst. Grafika je naprosto excelentní, o to víc příjemně překvapí výborná optimalizace, plynulá rotace i okamžitý quicksave/quickload.

Tým tvoří kromě hlavního hrdiny Johna Coopera i starý známý Arthur "Doc" McCoy i krásná Kate O'Hara. Nové tváře jsou těžkotonážník Hector Mendoza a tajemná Isabelle Noreau. Každý z týmu má jiné schopnosti a kouzlo hry je tak kombinovat nejrůznější metody odlákání a následná eliminace zmetků.

Misí je 16, plus několik výzev od tajemného Barona, kdy se podíváme na již dříve navštívenou mapu, ale s unikátním úkolem. Herní doba se tak na obtížnost Normal natáhne na nějakých 30 hodin a pokud s obtížností přitvrdíte, případně budete chtít plnit speciální medaile (nepoužití převleku, splnění mise za určitý čas, ...), dostanete se klidně nad 50.

Desperados 3 milovníkům minulých dílů maximálně doporučuju, zaručeně nebudete litovat.

Pro: Krásná grafika; parádní design; hratelnost.

Proti: Drobnosti.

+35

Duke Nukem

  • PC 60
Když se řekne Duke Nukem, většina lidí si vybaví drsného blonďáka v akční střílečce z pohledu první osoby střílejícího mimozemšťany. To samé bych si vybavil i já na konci devadesátých let v době, kdy jsem hodně hrál Duke Nukem 3D. Až několik let poté jsem zjistil, že se vlastně jedná o třetí díl a že jeho dva předchozí díly byly plošinovky. A hraní úplně prvního dílu jsem si po letech zopakoval i dnes.

Jedná se o akční plošinovkovou střílečku s jednoduchým příběhem i hratelností. Duke se snaží zmařit plány doktora Protona, který chce ovládnout svět. Ve hře se nacházejí celkem 3 epizody (L.A., Základna na Měsíci a základna v budoucnosti) po 10 levelech, kde je cílem najít dveře vedoucí do dalšího levelu (s výjimkou posledních levelů, kde je třeba porazit samotného Dr. Protona). V cestě stojí především několik druhů robotů a sem tam nějaké ty zamčené dveře nebo silové pole. Duke cestou nachází v krabicích nejrůznější bonusy, ale občas i vybuchující dynamit. Škoda jen, že nebyly souboje s Dr. Protonem trochu náročnější, ve výsledku prostě nebyl problém ho během chvilky ustřílet.

Co se týče level designu, tak na první pohled vypadají některé levely značně nepřehledně, ale po krátkém průzkumu není obvykle problém se v nich vyznat. Horší je to se samotnou hratelnosti, tam mi všechno bohužel přišlo na jedno brdo. Myslím, že by bohatě stačila buď jen jedna epizoda případně by to chtělo něco nového v těch dalších (jiné nepřátele, nějakou novou mechaniku, apod.).

Vyzdvihnout ale musím poslední dvě úrovně třetí epizody, které jsou mírně obtížnější, ale jinak je hraní zcela bezproblémové. Stejně tak se mi líbí, že nelze hru ukládat kdykoliv, ale jen mezi jednotlivými levely a taky, že se na začátku úrovní neobnovují životy.

Pro: Nenáročné

Proti: Stereotypní levely, málo nepřátel

+18

Arx Fatalis

  • PC 80
Arx Fatalis je duchovní nástupce Ultimy Underworld. Pokud máte na tuto dvoudílnou sérii krásné vzpomínky, budete se v něm cítit jako doma. Já s ní mám jen letmou zkušenost, takže mi připomněl Stonekeep, občas Metro 2033 a s trochou představivosti Deus Ex.

Zápletka je překvapivě originální. Životodárná hvězda světa Exosta pozvolna vyhasíná. Ve snaze zachránit alespoň trosky svých civilizací zvolili nešťastní obyvatelé stěhování do podzemí. Vzniklo několik izolovaných pevností, které spolu udržují sporadické styky díky odvaze a obětavosti členů guildy Cestovatelů. Ti jediní se odváží vyjít na věčně temný, zmrzlý povrch.

Hrdina svou pouť začíná (i končí) sólo. Rozvoj postavy se dá vést libovolným směrem, pomocí prostého přidávání dovednostních bodů, přičemž možnosti jsou široce rozkročené mezi válečníkem, zlodějem a mágem. Hra ustojí i opatrné experimentování, ale protože zkušeností není nekonečno a nepřátelé dokáží potrápit, je dobré držet se při zemi. Soubojový systém vyžaduje trochu cviku a ještě více to platí o magii. Kouzlí se pomocí malování obrazců z run, což je náročné na čas a na přesnost. V praxi to znamená, že než namalujete fireball, krvácíte v bezvědomí na podlaze. Naštěstí se dají tři kouzla připravit do zásoby.

Mechaniky hry obsahují několik zdánlivě zbytečných, ale užitečných dovedností. Je možné kovat zbraně, péct, lovit ryby, páčit zámky, krást, míchat lektvary nebo prozkoumávat tajné chodby. Také je možné všechno ignorovat a spolehnout se na hrubou sílu. Z Arx Fatalis čiší komplexita a každý průchod umírajícím světem může být úplně jiný. Tomu odpovídá i příběh. Není to koridor, ale připomíná spíše říční deltu. Ať už si vyberete jakoukoliv cestu, skončíte v tom samém cíli.

Rasy usídlené v Arx Fatalis se sice snažily o idealistické soužití, ale postupně to mezi nimi začalo skřípat a nakonec se jejich vztahy zvrhly do neustálých potyček. Putování podzemím je tedy nebezpečným podnikem. Všichni jsou podezíraví, případně rovnou útočí. Problémy a překážky mají vícero řešení, bohužel málokdy se mi podařilo najít jinou alternativu než "vezmu ho po hlavě mečem". Schůdnou variantou se zdá být stealth, ovšem na úspěšné plížení je nutné budovat postavu.

Hra se tváří jako dungeon, ale podstatou se blíží adventuře. Aby se otevřela možnost dalšího postupu, je často nutné splnit podmínku v nesouvisející lokaci. Neustálému bloudění a hledání cesty se tedy nevyhnete.

Plnění questů vyžaduje pečlivé procházení chodeb a prozkoumávání zákoutí, ale jen málokdy jsem musel přemýšlet. Těch několik puzzlů není žádná výzva a chvíle zoufalství přicházely především kvůli zlomyslně schovaným předmětům, nebo proto, že bylo nutné do puntíku dodržet postup o několika krocích. Například s obří krysou v trpasličích dolech jsem se potýkal celé dopoledne a následná výroba meče zabrala podobně času. Pár vedlejších úkolů jsem úplně ignoroval a jsem si téměř jistý, že někde v bludišti byly oblasti, do nichž jsem se vůbec nedostal.

Zdaleka nejsilnější stránkou hry je překrásně vykreslený a neuvěřitelně atmosférický svět. Prostředí je parádní a vypiplané do skoro absurdních detailů. Proto mi ani nevadilo chodit od ničeho k ničemu, kochat se jeskyněmi a poslouchal okolní zvuky. Občas jsem zatoužil aby vývojáři zdivočeli, roztáhli herní plochu na několikanásobek a dotáhli koncept do "podpovrchového Skyrimu". Částečně se to dá realizovat svépomocí, ale na plnohodnotný zážitek chybí specializovaná NPC a strom questů není dost košatý.

Ke hře existuje patch/mód Arx Libertatis. Doporučuji ho minimálně zkusit, protože opravuje několik grafických bugů a "zjemňuje" kouzlení. Bez něj jsem nakreslil každou desátou runu, s ním jsem uspěl třikrát z pěti pokusů. Nejsem si ovšem jistý, jestli opravuje opravdu vše, protože závěrečný souboj jsem absolvoval proti netečnému a úplně neškodnému protivníkovi.

Pro: fantastický svět, skvělá atmosféra, zvuky, soubojový systém, příběh, variabilita, velmi omezený respawn

Proti: náladové ovládání, kostrbaté kouzlení, adventurní řešení problémů, bugy, nevhodně použitý humor devalvující atmosféru

+32

Command & Conquer

  • PC 95
Mezi real-time strategiemi jsem vždy inklinoval ke stylu Westwoodu více než ke konkurenci. Už Duna II je má oblíbená, ale teprve první díl série Command & Conquer znamenal posun na čelní příčky. Na hře se povedlo mnoho věcí, ovšem ve své době jsem nejvíce oceňoval ovládání. Především možnost využívání skupin jednotek znamenala proti Duně velký posun. Z dnešního pohledu má ovládání řadu dalších nedostatků, ale přesto je hra mnohem přístupnější než její předchůdce nebo třeba česká Paranoia. Grafika je také výrazně lepší a obzvláště Gold verze vypadá koukatelně i dnes. Hrané filmečky byly tenkrát super a i dnes mají některé skvělou atmosféru. Především si užívám záběry na jednotky a budovy.

Příběh není kdoví jak propracovaný, ale svět má slušné pozadí, které navíc další díly dobře rozvijí. Velice povedené a originální je dodneška Tiberium, které slouží nejen jako surovina, ale je smrtící pro pěšáky. Příjemně tak ovlivňuje hratelnost více způsoby. A právě hratelnost je to, co na mě funguje i v dnešní době. Konstrukce základny, jednoduché závislosti pro stavbu lepších a lepších jednotek a jednotky jako takové, to vše mi perfektně sedne. Ta radost, když za GDI konečně mohu vyrábět ultimátní mamutí tanky nebo za NOD obelisky. Mé zhodnocení hry samozřejmě hodně ovlivňuje nostalgie, ale obě kampaně jsem si velice užil i dnes. Obtížnost je zpočátku spíše nižší a to i na hard, ale zhruba v polovině dost přituhne a některé mise tak zaberou celkem dlouhou dobu. Pokud jsem neudělal opravdu velkou chybu, tak jsem opakoval pouze mise bez možnosti stavět základnu. Ty nepatří mezi mé oblíbené a trestají každou ztracenou jednotku.

Soupeřící strany GDI a NOD mají odlišný styl hry. GDI spoléhá na silné a drahé zbraně, kdežto NOD má levnější a rychlejší jednotky. Přepady neviditelných tanků NODu jsou fajn. Za obě strany je jednou z nejužitečnějších jednotek inženýr. Ten může jednoduše ,v tomto díle, obsadit nepřátelskou budovu. Postavit vedle ní připravenou věž a začít chrlit jednotky uprostřed nepřátelské základny je k nezaplacení. Pro sérii jsou typické i superzbraně a obzvláště iontový kanón jsem si oblíbil. Chtě nechtě musím zmínit i negativa. Otravný je především pathfinding. Je nutné skupiny jednotek řídit podrobně a po malých úsecích, jinak hrozí katastrofa. Mapy nejsou nijak velké, takže to není tak problematické a jde spíše o zvyk na starší hry, které tím často trpí. Ve výsledku nemohu hodnotit jinak než kladně. Hru jsem komplet dohrál v různých edicích asi po čtvrté a to mluví samo za sebe. Pokud máte rádi RTS tak není nad čím přemýšlet.
+32

Mafia III: Sign of the Times

  • PC 80
Tak i přes přísloví – darovanému koni na zuby nekoukej (měl jsem pouze Mafii 3 bez datadisků, ale dostal jsem automaticky na Steamu update na DE, která obsahuje veškeré DLC) jsem se rozhodl napsat hodnocení. A zcela upřímně musím říct, že příběh tohoto datadisku je lepší, než celá základní hra.

V tomto rozšíření se dostává Lincoln na stopu vraždícího kultu, který využívá manipulaci s myslí lidí pomocí drog (no, trochu má člověk pocit, jako by přepnul do Far Cry), a musí provést vyšetřovaní, pátrání a čelit útokům kultistů. V tomto úkolu mu pomáhá otec James.

Ačkoli celý příběh není nijak zvlášť dlouhý, a ani se v něm nestane nic extrémně překvapivého (podobné téma likvidace „ďábelských“ kultů už bylo v obdobném vidět v mnoha hrách), tak v Mafii 3 působí extrémně osvěžujícím dojmem. Zatímco v základní hře není prakticky žádný příběh, jen pomsta, a hráč si připadá, jako by Lincoln byl jen vraždící bezcitný robot jdoucí od mrtvoly k mrtvole, tak najednou v tomto datadisku začal působit jako člověk. Navíc to není jen o tom jít na místo, vše tam povraždit a odejít (byť zabíjení je tam stále dost), ale tady musí hráč také hledat indicie a cestu pomocí UV lampy v temných místech a ohledávat těla a místa kvůli důkazům – hodně mi tohle připomíná Sherlocka od Frogwares. A je to dobře, najednou ta hra ukázala, že neumí být jenom tupou střílečkou, konečně tam byl nějaký duch Mafie – příběh, který člověka chytí a úkoly, které nejsou jen o pustém vraždění.

Takže ano, jakkoli tento příběh úplně dle mého nezapadá do světa Mafie (která se snaží být realistická, a tahle kultistická tématika už balancuje na hraně fantasy), tak oproti plochému a prázdnému ději základní hry je to jak výborná zmrzlina v parných letních dnech proti suchému chlebu. Je až k naštvání, že je vidět, jaký Mafie 3 mohla mít potenciál, stačilo se nad příběhem trochu lépe zamyslet, přidat tam obdobné úkoly ředící maratón zabíjení, a mohla to být skvělá hra.

P.S. Dohrání tohoto datadisku umožní provést renovaci Sammyho baru. Nic speciálního, dostanete k tomu nějaký ten drobný úkol a závod. Spíš mě pobavilo, že jim hapruje návaznost příběhu - v základní hře v jedné cutscéně odehrávající se dlouho po událostech hry povídá otec James, že se už město nechtělo dívat na spálenou ruinu a tak nechalo zbytky baru zbourat a postavit parkoviště. To trochu hapruje s tím, že v DLC můžete bar obnovit a zásadně zvelebit. Jasně, šlo by se vymluvit na to, že bar byl poté znovu vypálen...ale prostě to je tak, že jim ujela návaznost. :-)

Pro: Mnohem lepší příběh i pocit z postavy než v základní hře

Proti: Na Mafii možná až moc fantaskní

+21

Ni.Bi.Ru: Posel bohů

  • PC 55
Herní výzva 2020 - 9. Základní kameny (Hardcore)
Než začnu psát samotnou recenzi, musím se vám k něčemu ohledně téhle adventury přiznat. Za prvé, jakožto adventura s českým dabingem, mám od hry velmi vysoké očekávání, natož pak od tvůrců legendárního Posla smrti. Za druhé, jsem originální titul Posel Bohů nehrál, setkal jsem se tedy s tímto příběhem poprvé. Tudíž nemám potřebný podklad k porovnání, co se zlepšilo a co ne.

S okamžitou platností můžu říci, že co se týče českého dabingu, očekávání bylo oprávněné. Zkrátka a dobře na dané téma se ztvárnění jednotlivých hlasů skutečně perfektně hodí a nenarazil jsem takřka na žádný problém. Pro někoho, kdo měl nedávno zkušenost s Memento Mori a jeho (někdy až doslova strojovým) dabingem. Je to jako pohlazení. Zápletka se tváří již od počátku velmi poutavě a poměrně dospěle , dokonce po nalezení Barbořina těla ve vaně je patrné, že si své místo zde našlo i "tajemno". Potěší také zajímavé a často i známé lokace. Hádanky jako takové jsou poměrně jednoduché a tudíž minimálně první půle (spíše dvě třetiny) hry přijemně odsýpá. Pokud je tedy hráč ochoten přežít některou z komických sekvencí alá: "Hej vy tam, pojděte sem na chvíli" po čem následuje uvěznění, ze kterého by se dostal asi i největší trouba. Jelikož mu věznitel tak ochotně přenechá k možnému útěku nůž.

Vše jde jako po másle. Dokud se ovšem nedostaneme do závěrečné třetiny hry (=Mexiko). Najednou se tajemno ze hry naprosto vytrácí a následují spíše archeologické práce , které ovšem nekončí jinak, než kdyby jej psal sám Stephan King. MIMOZEMŠTANI!. Místo logických hádanek střídá čím dál tím narůstající počet miniher, z nichž některé skutečně vyžadují obrovskou dávku soustředění, štěstí a i tak je nutné počítat s tím, že se pěkných pár hodin z místa vůbec nemusíte pohnout. Ten kdo vymyslel minihru kuliček, mě již málem měl na svědomí. Bohužel, ani to co následuje příliš nepotěší. To má být jako konec? Co jsem vlastně tím "objevem" dokázal? Že žijí mimozemšťani, o kterých nesmím někomu říct? Opravdu super, na to že to stálo tolik životů. Příběh se bohužel začína odvracet zcela jiným směrem a právě zde na vás může dýchnout pocit naprosto promarněného potenciálu.

Zkrátka a dobře opět se jedná o poctivou českou adventuru, která potěší především místní hráče a to ať z důvodu již zmíněného dabingu, známých lokací nebo už jen tím, že se jedná o další kvalitní point & click titul. Ovšem pokud od hry čekáte adventuru s napínavým příběhem až dokonce, u které necháte pár poklidných večerů. Sáhněte raději po jiném titulu. A i když vím, že spoustu hráčů mi danou radu bude vyčítat. Zvolte raději Alter Ego, které má minimálně mnohem dusnější a přitažlivější hororvou atmosféru, na kterou jsme my, z generace Posla smrti, zvyklí.

Hodnocení: 55%

Pro: Český dabing, známé lokace, úvod hry

Proti: Nevyvážená obtížnost miniher, vytrácí se tajemno, příběh nesplňující očekávání, závěrečná část hry

+17

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PS4 100
Herní výzva 2020: Zimní radovánky

Opravdu jsem se někdy k tomuto hernímu skvostu od našich sousedů musel dostat a musím uznat, že jsem se zamiloval. Již knížky od pana Sapkowskiho mě drželi napjatého a plného očekávání co se Geraltovi přihodí v další kapitole a potom přišel CD Projekt, jež za mě přinesl jedno z nejlépe zpracovaných RPG tohoto století. Perfektní příběh, zajímavé úkoly a rozmanité zaklínačské zakázky vám nedovolí od hry odejít. Poté následovaly skvělé DLC, které mě zahřály u srdíčka. Nemám žádnou proti tomuto skvostu zhola nic.

Pro: příběh, lokace, grafika, zajímavé questy

Proti: asi nic

+8 +10 −2