Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Tales of Graces

  • PS5 60
Tales of Graces je hrou dvou tváří. V obalu vcelku fádního JRPG se ukrývají překvapivě propracované herní systémy a mechaniky. Aspoň v případě, že nebudete hrát na nižší obtížnost.

Akční souboje patří mezi ty nejlepší v žánru. Zdánlivě jednoduchý základ je doplněn mnoha možnostmi. Důležitá je kombinace úhybů, bránění, využívání slabostí nepřátel i načasování používání podpůrných itemů. K tomu si připočtěme, možná až zbytečně překombinované, vytváření a vylepšování předmětů. Nebo eleth mixér sloužící (mimo jiné) k automatickému používání jídel v průběhu boje či také systém levelování nejen zvyšováním úrovně, ale i odemykaných Titulů. Asi je jasné, že na pozadí se odehrává hodně věcí a proniknutí do tajů hry zabere dost času. Vše do sebe ale zapadá a je jen škoda, že novější díly Tales of se vydaly cestou zjednodušování.

Horší už jsou ostatní aspekty hry. Příběh je klasický (čti předvídatelný a zapomenutelný). Postavy s jejich osobními linkami docela ujdou, nicméně zbytek děje spíš nudí. Postupem času se to navíc zhoršuje. Střety mezi národy a následná očekávaná záchrana světa vůbec nepůsobí epicky a záporák je spíše k smíchu. Průměrná hudba ničemu extra nepomáhá a vedlejší úkoly jsou po většinu času prachbídné fetch questy.

Dnešním hráčům toho, bohužel, nemá Tales of Graces příliš co nabídnout.
+10

Assassin's Creed Origins

  • PC 100
Přiznám se, že tohle bylo moje první setkání s Assassin's Creed. Nemám zkušenost s žádným z předchozích ani z pozdějších dílů, takže nedokážu ohodnotit, jak si Origins stojí v porovnání s ostatními díly série, ale pokud ji budu posuzovat jako samostatnou hru, musím říct, že je naprosto fantastická.

Zpočátku jsem byl skeptický, protože jsem na hru četl hodně negativních reakcí, např. že spadává, že je plná bugů, že se pořád opakují stejné úkoly atd. Já jsem s hrou strávil celkem 120 hodin a za tu dobu mi nespadla ani jednou (jen jednou se stalo, že měl Ubisoft výpadek serverů a hra nešla pustit), bugů jsem napočítal jen pár a vždy to byly jen drobnosti (občas se stalo, že zlobil výpočet vzdálenosti úkolů), což je u takto rozsáhlé hry skoro zázrak. Vedlejší úkoly byly občas dost podobné, to je pravda, ale na druhou stranu mě i tak bavily.

Assassin's Creed: Origins mě naprosto okouzlilo svým nádherným prostředím a mistrovsky ztvárněným starověkým Egyptem. Mám rád starověk a ze všech her zasazených do této doby u mě Assassin's Creed: Origins vítězí na plné čáře. Celý ten ohromný otevřený svět je přímo boží. Bavilo mě prozkoumávat pyramidy, procházet starověké vesnice, seznamovat se s egyptskou mytologií, závodit v hippodromu, bojovat v gladiátorské aréně a hlavně objevovat nádhernou krajinu delty Nilu. Líbilo se mi, jak tvůrci chytře propojili skutečné historické události s příběhem hlavních hrdinů. Dokonce mě to donutilo, abych si o dané době dohledal další informace a rozšířil si znalosti. Zkrátka líbí se mi, že má hra i tak trochu edukační efekt.

S trochou nadsázky bych se nebál říct, že Assassin's Creed: Origins k dokonalosti nic nechybí, ale naopak přebývá. Ve hře je podle mě pár věci navíc, které kdyby tam nebyly, byl by výsledek ještě lepší. Za mě je zcela nadbytečný celý ten příběh "archeoložky" odehrávající se jakože v budoucnosti, který hru jen brzdí. Také bych se obešel bez fantasy prvků (viz třeba jednorožec), které se do hry vůbec nehodí.   

Za mě je Assassin's Creed: Origins fantastická hra odehrávající se v nádherném prostředí otevřeného světa, který si bere inspiraci ze Zaklínače 3. Jeho kvalit sice nedosahuje (protože The Witcher 3: Wild Hunt je samostatná a nedosažitelná liga), ale i tak se nebojím říct, že Assassin's Creed: Origins je jedna z nejlepších her, které jsem měl možnost hrát.  

PS: Nesmím zapomenout zmínit Discovery tour mode, který se taktéž povedl.

Pro: nádherné prostředí starověkého Egypta; propojení příběhu s reálnými událostmi

Proti: skoro všeho je ve hře moc (mohlo se trochu ubrat na kvantitě)

+11

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

  • PC 80
Z prvních dvou dílů Falloutu jsem byl velmi nadšený, dvojku považuji jako jednu z mých nejoblíbenějších her vůbec. A tak jsem se těšil na další pokračování. A místo plnohodnotného dílu přišel spin-off Fallout Tactics, který přináší trochu jiný koncept hry. Mnoha hráčům se tato změna moc nelíbila, ale to naštěstí nebyl můj případ.

Stále je tu hlavní postava, avšak tentokrát dostáváme pod plnou kontrolu dalších až 5 postav. To vybízí k plížení, taktickému rozmísťování a koordinovanému útoku. A přesně o to se vždycky v prvních misích snažím. Tento přístup je ale trošku zdlouhavý a tak po několika misích tuto taktiku opouštím a hraji především se svou hlavní postavou, která se specializuje na boj z dálky a druhou, nejčastěji si pro ni vybírám deathclawa, která si nepřátele podává zblízka. Zbytek pak plní roli nosičů vybavení obraného z mrtvol nebo sem tam pomohou s lockpickem či odstraněním nějaké té pasti.

Příběh je zde osekaný na minimum a bohužel to nezachrání ani malá linka s generálem Barnakym. Líbí se mi ale, že si tvůrci alespoň sem tam udrželi smysl pro humor jako třeba u hlášení při výbuchu nukleární bomby, nebo když má Calculator připojené geniální mozky jako doktora, vědce či právníka, ale taky game designera nebo porno hvězdy

Průběh hry je především o jednotlivých misích spočívajících v pozabíjení všech nepřátel v převážně městských oblastech. Zde je často potřeba splnit různé jednoduché úkony typu zničit generátor nebo zachránit rukojmí. Hodně mě to bavilo jezdit s hummerem v Macombu, první setkání se super mutanty ve St. Louis, obrana ghoulského města v Kansas City, odrážení vlny Reaperů v Junction City či likvidace zlodějů v Cold Water. Dobrým zpestřením jsou mise s dopravními prostředky, které se pak dají využívat i na přesun mezi lokacemi v rámci herního světa. Bohužel je jejich ovládání celkem nepřesné a těžkopádně.

Určitě musím pochválit přizpůsobení Falloutích mechanismů pro potřeby taktického boje. Tím mám na mysli možnost se plazit či módy útoků. Stejně tak se zde mnohem více využívá skilly jako plížení či pasti, které jsem v původních hrách zase tolik nepoužil. Co naopak zamrzí je časté zasekávání běžících postav o překážky nebo také když některý velmi rozměrný nepřítel po zničení zabere celý prostor dveří a tím pádem se přes něj není možné dostat, což může vést i k loadu dříve uložené pozice.

Světová mapa je opravdu obrovská, až je škoda, že se do velké její části v rámci příběhu ani nepodíváme. Náhodná setkání s nepřáteli jsou až na výjimky nezáživná a otravná, zvláště když se vracím z mise na základnu. Naštěstí není problém u jedné z postav vybudovat slušnou úroveň zálesáka a všemu se úspěšně vyhýbat. Problém ale je v tom, že i tak je těch setkání skutečně hromada a odklikávat klidně i 20 nabídek možnosti se setkání vyhnout po cestě ze základny na misi je děsná otrava. 

V původních hrách se mezi náhodnými setkáními občas narazilo i na speciální a často dost vtipné situace. Ty jsou i tady, ale přijde mi, že jich je zbytečně moc a mnohé z nich jsou doslova o ničem. Příkladem za všechny může být Uprising připomínající návštěvu Bratrstva Oceli v prvním dílu, tedy vstup do bunkru chráněný dvěma paladiny. Problémem ale je, že to je všechno. Nejde s nimi mluvit, nejde se dostat dovnitř, prostě nic. Abych ale hře úplně nekřivdil, setkání s B1000 či Brahmin Armor mě pobavilo. Také je divné, že speciální náhodná setkání nejsou náhodná, ale vždy na přesně daných místech.

Vizuální stránka hry vypadá pořád dobře. Prostě starý dobrý vzhled původních her s vyššími detaily a ve vyšším rozlišení. Za mě palec nahoru. Horší je to s hudbou, která dříve utvářela dobrou atmosféru. Zde je bohužel často ticho, případně je slyšet vítr či zvuky padajících trubek. A do toho opravdu zřídka kdy zahraje jen nějaká krátká melodie. A to je celkem škoda.

Fallout Tactics není klasickým Falloutem, při hraní vždy pociťuji super atmosféru prvních dílů, ale ani zdaleka ne tak intenzivní. I tak mě hra vždy dobře baví a rád se k ní vracím.
+25

Syberia 3

  • PC 50
První dva díly Syberie jsou vedle The Longest Journey moje nejoblíbenější old-school adventury. Doslova srdcovky.
Proto jsem do třetího dílu šel i s vědomím, že to není žádný zázrak. Očekávání jsou dvousečná zbraň. V případě, že toho moc nečekáte, můžete být jen mile překvapeni, že? No, problém je, že jsem nečekal, že bude hra tak opravdu hrozná.

Má svoje klady. Vizuál je na pečlivě vybraných screenech opravdu krásný a má atmosféru a v některých částech hry takhle opravdu vypadá, bohužel konzistence je dost tristní a většinu obrazovek které uvidíte, jsou podprůměrné.
Model Kate je krásný, její obličej je opravdu nádherný a je radost se na něj koukat, stejně jako poslouchat původní dabérku. Je pojatá hodně realisticky. Většina dalších hlavních postav jsou také skvěle technicky udělaná, ale jde o hodně silné karikatury. Stylově se to tak bije.
Příběh a atmosféra se jen tak tak drží. Rozhodně to nedosahuje původních kvalit. Má to svoje silná místa, ale kvalitativní sinusoida je i zde a setkáte se tu s hodně silnými příběhovými WTF momenty.

A to je vše, vážení. I těhle pár kladů, které jsem chtěl zmínit, bylo nutné uvést do negativního kontextu.
A teď si tu trošku vyleju srdéčko, protože si upřímně za poslední dekádu nepamatuju hru, která by byla více rozbitá.

- Lip sync často nesedí nebo třeba  vůbec není (postava vůbec nehýbe pusou). Vtipné jsou taky momenty, kdy postava hekticky štěbetá ústy s kadencí tak 300 otevření za minutu.
- Ovládání gamepadem je mučení, ovládání myší za trest
- Celý kód zodpovědný za UI je totálně rozbitý (viz dále)
- Abyste mohli kliknout na aktivní bod, musíte na něj najet a on se prvně musí aktivovat - jenže hover pravidelně vůbec nefunguje a vy tak myší stojíte na bodu, co má být aktivní a nic. Musíte vyjet ven a pomalu na něj zase najet.
- Strašlivý výkon. Hra jede hůře jak novější a lépe vypadající hry. Není možné držet 60fps. Propady jsou v naprosto absurdních místech, které nevykazují žádnou zvýšenou zátěž. Prostě fušeřina.
- Otřesný dabing vedlejších postav. Běžně zcela staré postavy mluví extrémně mladí lidé (dvacítka mluví 70 letou bábu). Je to směšné. A to není výjimka. To vypadá, jakoby neměli staré dabéry.
- Samotná kvalita je taky příšerná. Některé postavy mluví jen že to čtou, aby to měli rychle za sebou. Uplně slyšíte Blážu ze 4.c, jak čte před tabulí a sype to tam, protože už chce být pryč. Například číšnice - sestra hodináře, tu to vyloženě nebavailo.
- Kompletně nezvládnutý ambientní zvuk. Tam kde potřebujete doplnit atmosféru ambientním pozadím a ruchy, zde hra často mlčí. Doslova. Ani píp. Jsou tam scény, kdy máte komplet ticho, jako ve vakuu.
- Někdy se pro změnu zvuk třeba jen na sekundu zasekne, aby se pak zase rozjel
- Jedna postava dokáže promluvit jednou větou a když promluví za sekundu podruhé, je nadabována někým jiným.
- To se dokonce v jeden moment stane i hlavní postavě, že na jednu hlášku vymění hlas (asi dotáčky :) )
- Rozbité animace ve stylu "přijdu k předmětu, interaguju, skončí interakce, postava je najednou 15m pryč od předmětu". To se mi stalo několikrát.
- Často velké nepřirozené mezery v dialozích.
- Nekonzistentní pozice "aktivních teček". Jednou jí má postava vysoko nad hlavou, jindy zase v pase.
- Aktivní tečky (body k interakci) jsou skoro neviditelné. Asi záleží na rozlišení, protože v jednom videu jsem je viděl krásně plné a velké a já ve 4k je měl uplně titěrné a nevýrazné, takže jsem je někdy přehlédl.
- Prohlížíte PC s maily a ty se začnou překrývat.
- Občas neslyšíte ani zvuky kroků.
- Někdy se zvuk vypne uplně a je nutné restartovat hru.
- Chybějící a rozpliznuté textury.
- Aktivní body jsou v ose Z totální výplach, protože vidíte i body, které jsou schované za nějakou věcí a vidět byste je neměly, takže hodně štěstí, až kliknete a Kate poběží oklikou 50m daleko kamsi jinam.
- Jestli si myslíte, že ovládání myší je superior proti gamepadu/WSAD, tak zpátky na zem. Klikání mě přivádělo k šílenství. Že se neustále hýbe kamera a vy tak máte o to těžší se trefit, tomu nepomáhá. Ale i když se trefíte nebo je obraz nehybný, nemáte vyhráno, protože kliknout někam ještě vůbec neznamená, že tam postava půjde. Někdy jde někam zcela jinam. Do dnes mám noční můry, kam až by došla, kdybych jí nezastavil.
- Jednou si tak prohlížím předmět a Kate vylezlo oko z lebky :)
- Několikrát mi zmizely všechny aktivní body, takže jsem nemohl nic dělat a musel jsem loadovat.
- Jednou jdu po trhu a nikdo tam nemluví. Pak jdu podruhé a lidi se můžou přerazit, jak mluví přes sebe.
- Ukládání se děje samo skrze jako checkpointy, což u adventury vůbec nedává smysl a občas se to fakt nehodí a musíte opakovat postup.
- Jednou mě hra kompletně vyhodila mimo mapu :) To jsou problémy, které jsem zažíval na přelomu tisíciletí.
- Během rozhovoru neustále opakování, že čekají na mou odpověď a ještě k tomu naštvaně, přestože to nesedí do hovoru. Úplně vidím, jak to někdo vymyslel na papíře jako mechaniku, která zněla zajímavě a nikdo neměl koule mu říct, že to v praxi nefunguje. Minimálně ne takhle implementované.
- Je vtipné, jak je ta hra na řadě místech technicky 10 let nazpět a pak jsou tam nějaké aspekty, které jsou hrozně dobré a vy víte, že to je hold  technologie z enginu, kterou jen zapnuli. Takže třeba celé prostředí je extrémně neinteraktivní a statické a pak jdete a projdete pověšeným prádlem a bam, brutálně dobrá fyzikální simulace oblečení. Jde to tak daleko, že jasně poznáte, že plátěná věc se hýbe jinak než třeba neoprenový oblek, že má různé oblečení jinde těžiště atd. V Adventuře :D Pěst na oko.
- To stejné se dá říct o efektech a filmečcích. Většinou meh a z ničeho nic na vás vystřelí brutální scéna. Třeba když se zvedla obrovitánská vlna na moři, koulil sem úžasem oči.
- Z nějakého podivného důvodu má hra předrenderované filmečky (asi nezvládli v enginu streamování nebo složitější render). Jenže mají rozlišení tak 720p, šílenou kompresi a 30fps. To vás graficky hodí zase o dekádu hezky nazpět.
- Nemůže chybět klasické prolínání objektů.
- Některé scény jsou tak moc hloupoučké a neuvěřitelné, že vám to rozmašíruje už tak horkotěžko u sebe držící vizi Syberia světa a uvěřitelného děje. Třeba scéna, kdy doslova pod nosem třech profesionálních vojáků se proplížíte do léčebny otevřením velkých vrzajících dveří ... 10 metrů od nich … kde jediný objekt, který mají hlídat, jsou ty dveře.... ufff. A takových věcí je tam více.
- Občas kompletně zmizí postava. Prostě tam fyzicky je, ale nejde vidět. Přepne se kamera, je tam, cut-scéna, není a zase naopak. Někdy slyšíte i její zvuky, ale prostě tam nejde vidět.
- Tupé vedlejší hlášky. U jiných her vyzobávám každou lajnu sebevedlejšího dialogu. Třeba v The Pillars of the Earth člověk prokliká vše, protože každá poznámka nějak rozvíjí svět nebo hrdinu. Tady je to z 90% uplnej balast. Ale myslím totální. Občas postavy už mají tak málo co říct, tak dělají jen skřeky nebo všechny postavy papouškují to stejné.
- Šílená kamera, která je schopna se na vás koukat shora a točit se jak ponocná, takže vy nic nevidíte, kamera nic nevidí a nikdo neví, kam se jde ani jak se z toho vymotat. Přitom nápad s občasnými zoomy vypadá na papíře dobře, ale zase - v praxi to nefunguje a ještě to zhoršuje ovládání pohybu, které už je tak dost hrozné.
- Neviditelné stěny.
- Jednou se mi stalo, že mě hra zavřela v sekci a nebylo možné jít pryč, protože nešlo aktivovat otevření brány. Kdyby tehdy hra uložila ten jediný automatický load v té sekci, skončil bych. Spokojení tvůrci s automatickým checkpointem bez možnosti vlastního uložení?
- Mimika i animace jsou na strašlivé úrovni.
- Puzzle - dělí se na dva typy - ty hodně jednoduché a ty naprosto nesmyslně stupidně složité, kde vás ještě mučí ovládáním. Jak někdo může tak hrozně zmrvit naprosto jednoduchý výběr hodnoty na kolečku? Jsem v životě nezažil, aby to by hře skoro nebylo možné vybrat myší číslo z kolečka. Copak to nikdo nehrál, aby řekl "toto musíme předělat"? Puzzle s modelem lodi v češtině ani nemůžete vyřešit - to je jasný důkaz, že to nikdo neotestoval. Puzzle se zrcadly je tak neintuitivní, že chvíli myslíte, že je tam asi miliarda možností. A některé puzzle jste rádi, že se vyřeší po pár pokusech samy (přehrada), aniž byste věděli proč. 
- A ten konec... Božínku ten konec. Naprosto bez legrace, když to skončilo, myslel jsem si, že mi hra spadla do menu. Prostě scéna a hup menu. Useknutý děj na sílu. Co vždy očekáváte po hře? Jasně, titulky tvůrců. Tady ani ty titulky nenaběhnou. Titulky jsou vždy takový prostor, kdy přemítáte o těch hodinách hraní, o příběhu, urovnáváte si pocity a do toho koukáte na všechny ty šikovné lidi, kteří na tom pracovali. Mám neodvratný pocit, že se nejedná o chybu, ale že tvůrci se za to styděli a tak to po konci hry nespustili.
- Uuu, a ještě uplně naposled jsem zapomněl tu nejhorší chybu ze všech - mizí myš/kurzor. Pořád, nekontrolovaně, vrátí jí jen náhoda, někdy ani to ne. To byste nevěřili těch infarktů, co jsem málem dostal. Mi povězte, jak můžete vydat hru, kde vám mizí myš, aniž by si to ho někdo všiml?
Stav v roce 2025 - tohle už nikdo neopraví.

Zpětně se divám na ten seznam a je to naprosto šílené, jak ve hře může být tolik chyb takového kalibru.
Sérii Syberia miluju a u hraní jsem se místy cítil s Kate a jejím hlasem příjemně, ale jako celkek mě ta hra štvala tak moc často (pocit, který u her běžně nezažívám), že jsem si nebyl schopný ani pořádně užít těch pár příjemných aspektů, které hra přináší. 

Na další díl se ale těším moc.

Pro: Kate je pořád Kate

Proti: Viz seznam v recenzi

+12

Final Fantasy VII Rebirth

  • PS5 90
Rebirth je ještě lepší než Remake, ale zároveň není. Skvělá věta na úvod,co? Hned vysvětlím, jak to myslím. 

Kapitola 1. - Milníky v životě hráčově

Je to rozhodně nejkrásnější hra, kterou jsem kdy hrála. Grafická úroveň všeho je opravdu dechberoucí. Ať už se jedná o detaily postav, samotnou krajinu nebo výhledy do dálky. Ty mě dojímaly snad nejvíc. První rozhlédnutí se v Grasslands, kochání se kaňony u Cosma nebo cachtání se v potůčcích v jungli u Gongagy, doplněné o ikonické melodie od Nobua, jsou splněným snem každého FF fanouška. Navodilo mi to vzpomínky na momenty, kdy jsme na přelomu milénia s kamarády slintali nad úžasnou grafikou z FF VIII intra a potom FF X, kde už ta bomba grafika byla i mimo filmečky. 
Na PS5 se to hraje luxusně. Je to první hra, kterou jsem na něm hrála a musím vychválit i haptické fičury ovladače, které přinášejí další vrstvou zážitku. Technická stránka hry, ovládání i rychlost loadování na jedničku s hvězdičkou, třikrát podtržená. 

Kapitola 2. - Óm mani padmé húm

Příběh. Příběh je alfou a omegou. Jestli je teď horší nebo lepší se neodvažuji hodnotit. Zatím. Změny vůči originálu tam jsou, ale je těžké je uchopit a nějakým způsobem posoudit. Snažila jsem se zenově ustát všechny triggery přístupem: „Je to jejich hra, můžou si s tím dělat, co chtějí.“ S jedním jediným bullshitem se mi to nepovedlo, což je po 90 hodinách hraní slušný výsledek. 
Části, kde se hraje za Zacka, a pak konec inklinuje k myšlence, že existují alternativní světy. Zdá se mi to strašně laciné a většinou se k tomu uchyluje, když už nevíš příběhově coby. Avengers to vytěžili dostatečně a určitě nejsem jediná, kdo má na alternativní dimenze od té doby alergii. Ještě neházím flintu do žita a doufám, že se to ve třetím díle vysvětlí, že to jsou celý jen Cloudovy PTSD halušky, což by do univerza zapadalo FF VII mnohem více.  

Kapitola 3. – Podstata zla 

Gameplay. Tady se většinou láme chleba, jestli je hra dobrá nebo ne. Bojování a exploring zabírají většinu herní doby a jsou povedené a zábavné. Co bohužel povedené není je četnost, kvalita a do jisté míry i povinnost miniher. Stala se kardinální chyba - k rozhodování byl puštěn nějaký maniak, a dopadlo to nadmíru tristně. A to opravdu nemyslím klasické open-world otazníčky/ikonky, kterých je tu také plno, ale ty pravé otravné debility, které jsou většinou ještě ztížené pitomým ovládáním nebo výběrem aktéra, jenž je bude vykonávat. Jedná se o čistou vatu a časový filler, který ale vůbec nebyl nutný, protože hra má tunu kvalitního obsahu. I ten kvalitnější obsah jako sbírání world intelu, závody s Chocoby, hraní na piano nebo VR mise získávají hořkou pachuť kvůli ostatním podprůměrným činnostem a je to škoda. Nejhorší na tom je, že úplně zbytečně. 
Costa del Sol byla herně úplný očistec. Dvě minuty hraní, povinná hrozná minihra, pět minut hraní, další minihra, která ušla, cringe filmeček, převlíkání do plavek, jedna minuta hraní, další úplně debilní minihra. Ani jsem se nestačila z toho traumatu oklepat a došla jsem do Gold Sauceru, který je jedna velká minihra. Designéři, kteří toto nechali dopustit, by měli na místě dostat padáka. 
Top nejhorších miniher: Moogle house – zlo, od lvl.5 čiré zlo. Nahánění kuřat. Gears nad Gambits. Delfín. Cactuar Crush s Aerith. 
 Naopak milým překvapením byla karetní hra Queen’s Blood. Ta mě chytla hned od začátku. Řadím jí na druhé místo za Triple Triad, který už asi nikdy nic nepřekoná. 
Po pracném sesbírání protoreliců mě encounter s Gilgameshem trochu zklamal. Čekala jsem to nějak…lepší.  

Kapitola 4. – Co je víc, než ježdění na čoklech? 

Ráda bych dala Rebirthu 100%, ale kvůli všem těm minihrám a pasáži v Costa del Sol odebírám 10% a jsme na stejném hodnocení jako u Remaku. Jinak je to báječná hra, která se dobře hraje a fantasticky vypadá a zní (když teda nemluví Nanaki, ten hlas mě neskutečně vytáčel). Kvality prvního partu Rebirth překonává ve všech směrech, hlavně ve volnosti pohybu a nádherně zpracovaném open-worldu. Moc mě baví pomrkávání směrem k FF veteránům a těším se na finální part, kde už si snad konečně zasnowboardujeme. 
Moc to bavilo hrát i moji malou dceru, z čehož mám neskutečnou radost. Vychovávat novou generaci FF fanoušků je totiž důležité. :) 

Dětské zhodnocení na konec: „Fanto Fantazy je dobrý, protože tam můžeš jezdit na čoklech.“ 
+16

Gothic

  • PC 90
Populární a povedených RPG sérií není málo, ale Gothic přesto dokázal nezapadnout a zapsat se do srdcí mnoha hráčů. Má totiž naprosto jedinečnou atmosféru, odlišnou od dobové konkurence. Jeho fantasy prostředí je totiž ponuřejší, špinavější, syrovější, což je v přímém kontrastu s hrdinskými eposy typu Elder Scrolls nebo Might & Magic. A je to znát od první chvíle, kdy je hrdina vržen do vězeňské kolonie bez naděje na návrat. Celá kolonie je od začátku k dispozici, hráč je regulován jen obtížností a NPC postavami.

Rozsah není na dnešní dobu velký, ale podle mě tak akorát. Tři různé tábory, dostatek postav s rozhovory a úkoly, dávají slušnou porci obsahu. Hlavní i vedlejší úkoly jsou zajímavé a dostatečně různorodé. Tady je vidět výhoda menšího rozsahu, není nutné sahat k nějakým generickým zadáním. Cíle lze navíc dosáhnou různými cestami, přidat se k libovolnému ze tří táborů. Příběh vás ale pěkně protáhne celou kolonií, takže ani jednou variantou nepřijdete o nic zásadního. Oceňuji také nutnost zlepšování postavy u jednotlivých trenérů, ať už statistik nebo schopností. Těch také není mnoho, ale zase je hned vidět jejich přínos. Naopak všelijaké výstroje a výzbroje je dost.

Ovládání a souboje jsou trochu těžkopádné, zvláště z dnešního pohledu. Zvykl jsem si ale celkem rychle a rozhodně nic nenarušovalo zážitek. Průzkum prostředí a rozplétání osudu jednotlivých postav i celé kolonie je zajímavé a dokáže udržet u hraní. Aktuálně dostupná verze Classic běží bet problémů i na moderních systémech. Navíc je zaintegrovaný Steam Workshop a manažer modifikací, takže rozšiřování a úpravy hry jsou jednoduché a na jedno kliknutí. Gothic má zkrátka stále něco do sebe a rozhodně stojí alespoň za vyzkoušení.
+32

Crysis 2

  • XOne 75
Na pokračování docela povedené střílečky Crysis jsem se opravdu těšil, přechozí akce maskovaného muže v Tichomoří mě bavila, takže pustit se do dalšího dílu byla nevyhnutelné.

Tentokrát bylo prostředí zalesněného ostrova plného rákosníků a emzáků vyměněno za New York, jehož obyvatele napadne záhadný virus Manhattan.   K mocnému obleku druhé generace přijde tentokrát jako slepý k houslím mlčenlivý mairňák Alcatraz, který ho dostane od jedné z hlavních postav dílu předchozího Proroka Barnese. No a tak se vydává ve zpustošeném městě čelit jednotkám C.E.L.L a samozřejmě mimozemské havěti, která prošla, které došly k upgadu a už umí brázdit velkoměsto ve vytuněných obrněných strojích.  

Kladně hodnotím samozřejmě grafiku včetně podob vetřelců, hudební stopu, k mínusům přidávám průněrný příběh a nemožnost průběžného ukládání. Ve výsledku oproti prvního dílu ubírám pár procent, ostrovní prostředí mě bavilo víc – 75 %
+5

Metro: Last Light Redux

  • XOne 90
K sérii Metro jsem se napřed dostal přes knížky od Glukhovského, první díl mě bavil hodně, další už méně. Později jsem začal dohánět i herní sérii a první dva díly považuju za mistrovská díla, třetí otevřený už tolik ne, ale i ten jsem si užil.

Last Light Redux jsem si teď na začátku roku projel po druhé a potom na dosbírání achievementů i potřetí. Až v průběhu hraní jsem zjistil, že se hodí i do herní výzvy za rok 2025, konkrétně do HC varianty desáté výzvy (vrak letadla).

Hra navazuje na "špatný" konec jedničky kdy Arťom odpálí bomby na černé . Děj se točí kolem zlobivé komunistické stanice a malého přeživšího černého.  Souhlasím se starším komentářem zde na databázi, že druhý díl je mnohem víc zaměřený na tišší stealth postup, který mi vyhovuje ve většině her od Assasins Creed až po Sniper Elite a snažím se ho maximálně využívat až do okamžiku než pravidelně selže. Až selže tak může Arťom vyváznout pomocí širokého arzenálu zbraní od klasik jako kalach, revolver, brokovnice až po různé kulometobrokovnice s dlouhým nábojovým pásem nebo puškovzduchovky, které je potřeba před střelbou napumpovat, aby fungovaly. Lidští nepřátelé jsou až moc vnímaví a vidí vás i když by asi neměli, mutanti naopak kolem zmateně pobíhali místo, aby ve stádu zaútočili.

Metro má krásnou východoevropskou atmosféru, která vynahrazuje ne úplně top grafiku, v každé misi, kde procházíme nějakou obydlenou stanicí z každého NPC dialogu kape deprese a zmar života v podzemí.

Jediný menší problém se sérií mám v jejím systému dobrý/špatný konec, kterého se dosahuje sbíráním morálních bodů, ale není jasné kolik jich v průběhu lze získat a kolik jich je potřeba na dobrý konec. Morální body se získávají za poslech dialogů mezi NPC charaktery, při objevování skrytých míst v lokacích typicky s nějakým flashbackem a hlavně asi snahou o zabití co nejmenšího počtu nepřátel, což mi ke střílečce úplně nesedí. Takže když jsem ho nedokázal sám dosáhnout, tak třetí průchod jsem jistil návodem z youtube.

Jinak ale s druhým Metrem žádný problém nemám a snad se dočkáme nějakého nového dílu, který ideálně nebude pouze pro VR a po trojce se vrátí ke kratšímu kompaktnějšímu "tunelovějšímu" gameplayi.


 Herní výzva HC varianta 2.kategorie Crash

 5."platina" roku 2025, 73. celkově
+7

Black Mesa

  • PC 85
Série Half-Life je pravděpodobně nejdůležitější herní značkou v kontextu mé herní identity. Každý díl stál na počátku momentu, kdy mě hry uhranuly něčím novým. První Half-Life ukázal, že hry nejsou jen hříčky a můžou působit jako živý interaktivní svět a předčit atmosférou film. Druhý Half-Life 2 ze mě udělal hráče, který hry miluje nejen pro svůj gameplay, ale vše okolo - lore ale i technikálie. Tehdy poprvé jsem začal sledovat technická videa o vlastnostech enginu, vývojářské deníčky a ještě mě to nepřešlo. Je to jedna z mých vášní. A pak Half-Life Alyx, jedná z nejlepších her, co jsem za svůj život hrál. Hra, která mě intenzitou pocitů vrátila právě a uplný začátek. Tam, kde jsem myslel, že můj ošlehaný mozek už být nemůže.

Vracet se na začátek díky Black Mesa byl nostalgický zážitek. Hrozné díky, že to Crowbar Collective nakonec za ty roky dotáhly do konce. Původní HL se dnes už nehraje nejlépe, ale je pořád super, že je tady a že si ten kousek historie může každý ochutnat, byť už z toho nebude mít zážitek jako my, kteří jsme to před těmi 25 lety hráli. Pro ty ostatní je tu Black Mesa. Je až děsivé, jak jsem při průchodu ze začátku poznával každou druhou zatáčku, každý druhy roh a dveře. Jednak  proto, že je místy Black Mesa tak moc věrný originálu, ale i proto, že můj mozek si zážitek starý 25 let stále pamatuje.

O Black Mesa nemá cenu se moc rozpovídávat. Hra je věrná originálu, co to šlo. Vhodně ho místy rozšiřuje nebo krátí, ale ten duch tam je a často extrémně věrný. Hratelnost je zábavná a hlavně - je to duší stále Half-Life. 

Na po-Xenovskou část, Vortigauntí továrnu, se už moc očí přivřít nedá a je to jeden z důvodů, proč nemá hra ode mě 90%, přesto před dílem jako celkem smekám. Že něco, co vznikalo jako mod zdarma, skončilo takhle perfektně.

Děkuju, protože jednou za pár let se vždycky rád vrátím k těm pochmurně prázdným uličkám depresivního komplexu Black Mesa, kde i hodinová pasáž bez živáčka má svoje pevné místo v atmosféře tohoto nadčasového díla.

Pro: Half-Life; i v kontextu délky vývoje skvělý audiovizuál; všechny klady původní hry; atmosféra; prostředí

Proti: Poslední část po Xenu je dost repetetivní, nezáživná a po delší době nezábavná; hudba v polovině případů nesedí do atmosféry HL universa

+16

Fort Solis

  • PS5 75
Taková jednohubka, která ale podle mne má co nabídnout. Jen se k ní musí přistupovat opatrně a hrozně záleží, co od toho člověk čeká.

Já jsem neočekával nic jelikož jsem o tom titulu ani nic nevěděl a rovnou jsem si ho koupil a udělal jsem dobře. Byl jsem aspoň překvapen. A je hrozně důležitý tady u této hry nesrovnávat. Pokud to začnete porovnávat a budete si říkat a proč to není jak u tamtoho a toho, tak opravdu budete zklamaní.

Ale pokud k tomu přistoupíte s čistou hlavou, hra může zabavit. V první řadě je důležitý říct, že to není horor. Takže žádný Dead Space atd nečekejte, ale hra si umí udržovat atmosféru. Grafika a atmosféra opuštěný základny je fakt super a hra má opravdu dobrý detaily. Jen co může být kámen úrazu, tak fakt, že to je hlavně walking simulator. Takže jen prozkoumáváte a chodíte. A to někoho může nudit.

Ale jakmile začne jít do tuhého, tak člověk je opravdu opatrný a není si jistý v každý místnosti. Tohle jsem u hry opravdu cítil.

S hratelností jsem neměl žádný problém a s kamerou, jak už to bejvá u těchto her, tak občas, ale nic zásadního.
QTE eventy jsou dost nekompromisní, ale ty mne bavily. A dost mi u této hry sedly, tak nějak bez nich by to bylo víc prázdnější a je to aspoň větší zábava.

Hra není nikterak dlouhá a za jeden den se dá sfouknout. A co se týče příběhu, jasně záleží, pokud vysbíráte všechny indície, videa, dokumenty atd tak pochopíte, ale i bez toho se to dá celkem pochopit. Někoho ten konec může zklamat, ale já byl spokojený s tím jak to skončilo.

Netvrdím, že je to must play titul, ani takový, ke kterému se budete vracet. Ale pokud někdo hledá něco trochu jiného s krásnou grafikou a celkem v pohodě cenu k tomu, že hra se dá odehrát za cca 5 hodin, tak ať to zkusí. Ale vstup do této základny je jen na vlastní nebezpečí.

Pro: grafika, dabing, filmovost, QTE, cena je adekvátní

Proti: pro někoho může být hra až moc krátká, QTE můžou vadit, můžete být zklamaní z konce hry

+6

Call of Duty: Black Ops

  • PC 85
Zatím rozhodně pro mne jedna z nejlepších kampaní COD. Celá kampaň má skvělej příběh, odsejpá to a kosíte opravdu hromady nepřátel. A ta mise ve Vietnamu, o bože. To jsem si fakt užíval.

Ale jak už to u COD bejvá, ne vždycky se tohle hodnocení dokáže sejít u dalších lidí, proto to beru jako čistě subjektivní věc jelikož je mi jasný, že spoustu lidí se mnou nebude souhlasit.

Jasně, jsou tu prostě klasický problémy, které bejvají u single playeru téhle značky jako je kratší délka, béčkovost a další věci, ale když tohle nebudu brát v potas, tak já se opravdu hodně bavil.

A na to, že je hra z roku 2010, tak graficky opravdu nezaostává, jako občas to jde poznat na prostředí, ale i tak na tu dobu to vypadá fakt parádně. A příběh mne překvapil, nečekal jsem, že bude mít i takovou hloubku, jde vidět, že to byl první díl Black Opsu a proto si na tom dali záležet.

Pokud člověk si chce užít o víkendu nějakou pořádnou akci, tak u této opravdu neprohloupí.

Pro: krásná grafika, variabilní prostředí, mise ve Vietnamu, hlavní hero, kosení hromady nepřátel je zábavný

Proti: vysoká cena, občasná repetetivnost, mohlo to být i delší

+6

SUPERHOT

  • PC 95
Celá zábavnost hry spočívá v její geniální herní mechanice. Tedy, že se čas posouvá jenom pokud se hýbete vy. Když stojíte můžete si takticky naplánovat další postup. Super je to, že když během hry maté i jiné možnosti než střílet. Můžete vyhodit nepřátele z rovnováhy tím, že po nich hodíte nějaký předmět. Z blízka můžete nepřítele i praštit a asi nejvíc cool prvek bylo hození nepřítele zbraň, ve které došli náboje, kterému potom vypadne jeho zbraň, tu vy chytnete a zastřelíte ho sní. Ve hře se zkratka cítíte jako silný akční hrdina. Vizuál hry je sice jednoduchý avšak, ke hře se hodí. Docela zajímavý je i styl vyprávění příběhu, kde se hraje s čtvrtou stěnou. Trochu mi vadilo, že finální level byl skokově obtížnější než ty minulé, až tak, že to ubíralo to kouzlo. Jinak velice originální střílečka, která se od všech ostatních výrazně odlišuje a je sakra svěží.

Pro: Geniální gameplay mechanika, musí se v hře takticky přemýšlet, akční feeling, příjemný jednoduchý vizuál, vyprávění příběhu

Proti: Nevyvážená skoková obtížnost finálního levelu, krátké

+8

Dead Island 2

  • PC 85
Druhý Dead Island měl poměrně dlouhý vývoj a spousta hráčů už čekala, že hra bude možná i zrušená. Proto je docela šokující, to jak je hra vlastně povedená. Graficky je hra hodně pěkná. Jednotlivých zombií je poměrně dost druhů a vzhledově jsou i v obličeji hodně pestří. Co musím nejvíce pochválit je soubojový, který má více prvků než v jedničce a je zkratka pestřejší a zábavnější. Zvláštní rozhodnutí je, že ve hře není jedna nebo dvě velké mapy, ale asi okolo deseti menších otevřenějších lokací. Což je docela zvláštní rozhodnutí. Příběh hry je z hlediska scénáře jednoduché s bídou průměrné bečko. Zase, alespoň na cutsceny se dobře kouká s tím, jak se z prvního pohledu imerzně odehrává děj. Přišlo mi to z hlediska práce s kamerou vizuálně lepší než třeba i cutsceny v Cyberpunku. Celkově hra není bez chyb, ale je to solidní zombie akce, která pobaví.

Pro: Vylepšený soubojový systém, různorodost zombie , grafika , vzhled cutscen, zničitelnost těl zombie, zbraně a jejich vylepšovaní

Proti: Místo jedné mapy více menších lokalit, scénář, práce s postavami

+3

Vlak

  • PC 60
Krávovinka z devadesátek, kterou v té době znal a pařil asi každý, povětšinou ve škole. I já ji pařil v hodinách informatiky, tak jak píše Marty McFly, zatímco se nám typicky devadesátková učitelka pokoušela vysvětlit jak otevřít internetový prohlížeč a najít v něm Václava Klause... no kdo by ho hledal že? Namísto toho jsme hledali hry ke stažení a nějakým zázrakem jsme dokázali najít Othello/Hexagon?, Dyna Blaster a tohle.

Variace na hada, kterého jsem v té době znal jen jako vedlejší hru z polského handheld Tetrisu, GameBoye pro chudé. Variace pěkně barevná, roztomilá, jednoduchá na pochopení a (tehdy) i na ovládání. Tak si člověk jezdil mašinkou, nabíral všechno možné od lidí přes ovoce, slony až po diamanty a za každou nabranou věc přibyl jeden vagón v ocase. Zpočátku jednoduchá kola přituhovala, měnila se v bludiště s na vteřinu přesně vypočítanými pohyby, kde člověk musel nejen do puntíku naplánoval kudy pojede, ale ještě to zrealizovat bez jediné chybičky.

Nikdy jsem podobné krávovinky nepovažoval za plnohodnotné hry, ale dohrával jsem vše co mi přišlo pod ruku a Vlak se dohrát dal (narozdíl od podobného ale už tehdy nelidského Supaplexu). V té době jsem pařil ultratuhé NES hry na Vietnamských konzolích a Vlak oproti tomu byl až dětsky lehký.

No dekády plynuly, Vlak jsem objevil v nudnějších chvílích v práci na jedné stránce, kde se dá hrát online, pustil se do něj a za dva dny ho dohrál. Jednoduché to už v žádném případě nebylo :) Kola jsem opakoval do zblbnutí protože reflexy slábnou a ruka už není tak rychlá jako dříve. U 48 kola jsem se musel kouknout na youtube protože zhruba jsem věděl, ale chyběl mi nějaký detail. Párkrát jsem si zanadával, jednou vzteky praštil do stolu :)

Je to jedna z těch her, které se Vám vysmívají když zařvete. S odstupem je to vtipný, ale po desátém nárazu do zdi/ocasu opravdu ne. Pár hlášek k dobru:
- takhle to asi nemělo být
- a zase vedle
- na tohle jsem se těšil
- tak kolik bylo dneska rumíků
- a co jinak doma všichni zdrávi
- netlučte počítač nemůže za to
- pozor na krevní tlak
- přiznejte si že na to již nemáte

Zejména poslední dvě hlášky jsou trefné :) Každopádně pěkný návrat za střízlivých 60% (víc to nebylo ani tenkrát, natož dnes).

PS: Druhá nejhodnocenější hra PC na databázi v roce 1993 hned za Doomem... kdo by to byl řek?
+19

Dreamfall Chapters - Book Two: Rebels

  • PC 75
Tak tohle beru. Po nemastné a neslané první knize tady Dreamfall začíná vystrkovat ty svoje pravé drápky a příběh se rozjíždí na všech linkách. I když znovu převažuje pobíhání od jedné postavy ke druhé, příběhově se děj neskutečně posunul a konečně má i slušný spád, který předtím úplně chyběl. Druhá kniha je tak ve všem o poznání lepší, než ta první.

Kiana moc nemusím a tahle část je především o něm, ale město Marcuria, i když celkem minimalistické a ostatní postavy v Arcadii, jako je Krtice, Bip a hlavně Enu, jsou parádní, takže mi tato linka nakonec přišla lepší, než ta Zöe. Enu ze sebe vydává jednu hlášku za druhou a opravdu jsem si jí hodně oblíbil.

Rozhodnutí zde už mají nějakou váhu a také se zde projevují ta z předchozí části. Super je, že nejde úplně odhadnout, co se stane a potenciálně horší rozhodnutí (třeba mučení a zabití azadského vojáka) mají ve výsledku příznivější důsledky a naopak. Některá rozhodnutí pak budou mít jistě velký vliv na vývoj událostí v dalších knihách (prozrazení Na'ane) a některá jej mají již zde (předání dat Barutimu). Teď už konečně má smysl přemýšlet, jak se zachovat.

Ovládání zůstalo stejné a stále je občas potíž zamířit pomocí myši na aktivní bod, ale už jsem si na něj trochu zvykl. Linka se Ságou zde úplně chybí, což mě mrzí, ale třeba se pak dočkám delších částí s ní příště. A teď vzhůru na třetí knihu již s větším optimismem.

Pro: pravý Dreamfall, rozvíjející se děj, Marcuria, Enu, rozhodnutí mají smysl

Proti: náplň většiny úkolů, ovládání, chybí Sága

+14

Life is Strange 2 - Episode 1: Roads

  • PC 90
Je zajímavé, že jednotlivé série LiS hraju se čtyřletými rozestupy (2017, 2021, 2025), asi už to nebude náhoda a znamená to, že mi svět LiS ještě dlouho vydrží :) Tentokrát už to ale nebude holčičí párty, ale zřejmě napínavá bratrská odysea. No uvidíme, jak to celé nakonec dopadne.

Sean je fajn šestnáctiletý kluk a vypadá to, že bude i dobrý průvodce příběhem. Hned od začátku jsem ho však začal krotit a cigaretu, nebo trávu jsem mu vymluvil. Seznamovací pasáž u Diazů doma je moc fajn a už tady se buduje ten správný bratrský vztah. Danielovi je tedy "pouze" 9 let, ale to je to fajn končící dětství, kdy to ještě není otravný puberťák, takže snad bude skvělý parťák.

Spouštěcí událost byla teda hodně silná. To i ta Max v jedničce to měla snažší (navíc si to mohla přetočit zpátky). Tady je nutné s důsledky počítat a žít s nimi a není to nic lehkého. Putování dvou bratrů, kteří mají jen pár desítek dolarů a prakticky žádné zásoby tedy začíná. Nutno dodat, že cíl není jasný a první půlka epizody je tak spíš o přežití v divočině, budování vztahu bratrů a poznávání herních mechanik. Byl jsem moc rád, že i tady se ale pokračuje s těmi občasnými "relaxačními" místy, kde si hlavní postava, nebo oba dva, jen sedne/sednou na lavičku, nebo do trávy, něco si vypráví, nebo jen nasávají sílu místa a doplňují energii za doprovodu tklivých hudebních tónů. Už to byl pro mě jeden z nejsilnějších momentů i u původní hry, ač je to ta nejmíň herní náplň.

No a pak to začne. Trocha akce, zlý člověk, útěk ze zajetí, hodný člověk, road trip, drobná reference na jedničkové reálie a krutý střet se všemi následky té původní události. Rychlé a pomalé tempo je přesně to, co dělá hru skvělou. Ale nejdůležitější jsou jako vždy vztahy hlavních postav a jak je vidět, zase to bude tahák následujících epizod.

Jsem zvědav, kam a jak se dostanou bráchové příště a jak si poradí s nově nabytými vědomostmi. A taky co se stane, když mi skutečně dojdou ty peníze, třeba pak oba umřem hlady :) Hurá na další putování.

Pro: LiS ve své nejlepší podobě, vztah hlavních postav, významné i nevýznamné rozhodnutí s dopady, hra se s hrdiny nepáře

Proti: občas až příliš dlouhé cutscény, herně špatně, ale příběhově skvěle ;)

+9

Asylum

  • PC 70
Asylum. Dlouhé roky odkládaná adventura, která se přeci jen dočkala světla na konci tunelu a byla vydána. Agustín Cordes, svérázný argentinec a tvůrce kultovního Scratches (2006) si dal na čas, ale statut "vaporware" můžeme s definitivní jistotou od Asylum odpárat. Podobně jako u Duke Nukem Forever nebo Grimoire : Heralds of the Winged Exemplar. Děj se nyní odehrává v opuštěném psychiatrickém ústavu Hanwell, kde se hráč ocitá v roli bývalého pacienta pátrajícího po informacích o sobě samém i institutu jako takovém.

Podobně jako u Scratches, hlavní devízou této adventury je silná a pochmurná atmosféra, která buduje pomalu ale jistě napětí. Hlavní postavou Asylum je Jonathan, muž, který se do ústavu vrací po letech, aby odhalil pravdu o své minulosti i temných událostech, jež jsou s tímto místem spojené. Hned po příchodu se ocitá v podivně opuštěném a tísnivém prostředí. A to i přes to, že je, překvapivě, přivítán novou recepční. Ta Jonathanovi dovolí kratší nahlédnutí do budovy, čehož Jonathan plně využije. Během průzkumu nachází záznamy o bývalých pacientech i personálu, z nichž si pomalu skládá obraz hrůzných událostí, které zde probíhaly. Příběh směřuje k očekávanému, ale podání je kvalitně zpracované a míra detailů (různé dokumenty, novinové články atd.) je vysoká.

Bohužel, přes všechny tyto kvality je zde několik výrazných problémů. Jedním z nich je překvapivě (po letech vývoje) malý obsah – prostředí ústavu sice působí rozsáhle, ale interaktivních předmětů je málo (v řádu jednotek) a překážky v postupu jsou spíše ojedinělé. Převládá tak pocit jisté nedodělanosti (zvláště k zavěru, kdy je celé třetí patro využito jen minimálně), který potvrzuje i to, že několik týdnu před vydáním byla hra předabována. Nicméně je jasné, že tvůrce hry, A. Cordes, chtěl mít toto obrovské břemeno konečně sejmuto, a titul už musel vydat. A je to dobře, i když ambice na nejlepší, nejrozsáhlejší adventuru z prvního pohledu nejspíše padly. Co je ovšem škoda, je to, že je jasné, kam příběh směřuje – nadpřirozeno, prastaré zlo, šílenství – což trochu ubírá na momentu překvapení, který jsem zažil u Scratches. Konec působí antiklimaticky a nenabízí tak silnou katarzi, jakou by si hráč po dlouhém budování atmosféry zasloužil. Vlastně se mi nelíbil tak, že jsem z uvažovaného hodnocení 80 procent musel výsledné ohodnocení snížit.

Naopak se mi líbilo strukturování hry do jednotlivých hodin s jasně danými úkoly. To funguje dobře a pomáhá udržet tempo hry. Hráč má většinou jasnou představu o tom, co má dělat, a většinou je přístupná jen část rozlehlé budovy. Nebo některé, až nečekaně hororové (nechutné) scény.

Ačkoliv se Asylum snaží být duchovním nástupcem Scratches a atmosféru zvládá výborně, celkový dojem kazí pocit nevyužitého potenciálu (po všech Kickstarteru, demu atd.). Asi bylo jasné, že to tak skončí. Za těch dlouhých 15 let se herní trh změnil, návyky hráčů se proměnili, a na poli hororových her (adventur) vznikly stovky dalších titulů. Asylum je ve výsledku velmi dobrá adventura, která se dle mě nevyrovná podobně laděnému John Saul's Blackstone Chronicles: An Adventure in Terror, ale i tak ji moho doporučit.  Pokud hledáte atmosférický horor s pěkným vizuálem takzavného "urban decay", Asylum stojí za vyzkoušení – ale pokud očekáváte hlubokou adventurní hratelnost nebo kvalitní scénář, můžete zůstat zklamaní.

Pro: hratelnost, estetika, hudba, dabing

Proti: kratší (cca 6-8 hodin), scénář

+18

Dead Space

  • XboxX/S 90
Dead Space je dalším kouskem, ke kterému jsem se dostal až po několika letech od vydání, ale v tomto případě k remaku původní hry na konzoli a musím říct, že jsem byl moc spokojený - atomsférický survival horrorek odehrávající se ve vesmíru s dobrým příběhem a feelingem zubatých Alijénů, to mám rád.

Tak jsem se společně s hlavním hrdinou Issacem Clarkem, mechanikem údržbářské lodi Kellion, doplavil k těžařské lodi USG Ishimura, která má za úkol v 26. století vytěžit z planet cenné kovy, protože na matičce Zemi nic nezbylo. Lodička se ale přestala pravidelně hlásit a při přistání vypadá, že posádka, včetně přítelkyně Issaca-Nicole, se vypařila, no postupem času začínají vylézat z ventilačních šachet, propadávat stropy nebo se líhout z válejících se těl jakýsi odporní šmejdi, už jen vzdáleně připomínající lidská stvoření, toužící ukončit Issacův život.

Takže v celkem 12-ti kapitolách putujete ztemnělými chodbami a místnostmi, nasloucháte robotickému palubnímu hlasu počítače lodi, otevíráte průchody a obnovujte přerušené vedení a do toho Vás chtějí sežvýkat ti zmutovaní šmejdi – Necromorfové – naštěstí je k dispozici rozmanitý arzenál zbraní, který lze levelovat, a munici lze “vydupat“ z torz rozstřílených potvor nebo nakupovat za kredity v obchodě na lodi – nicméně je záhodno používat munici s rozvahou a volit správně zbraně, protože ne na všechny příšery fungují stejně. Aby toho nebylo málo, místy jste nuceni vstoupit do vakua, kde je samozřejmě omezená kyslíková kapacita. U čeho jsem neskutečně klel byly epizodky, kdy jsem se navíc dostal do prostor s nulovou gravitací, ať už na lodi nebo v kosmu – při chybnému pohybu jsem se kolikrát otočil tak, že jsem nevěděl, kde je nahoře a dole a ještě po mě šel jeden z těch šmejdů - to jsem vývojáře proklínal, ale tak si představuju autentické prostředí. Další povedenou věcí bylo přitahování předmětů na dálku a zpomalení času a hlavně možnost průběžného ukládání hry na terminálech.

 Za mě velká spokojenost, jak píšu výše atmosféra skvělá, prostředí vesmírné lodi a všeho kolem mi přišlo autentické a nápadité, akce tak akorát, příběh mě vtáhnul a konec rozhodně navnadil na druhý díl – 90 %
+9

Two Point Museum

  • PC 85
Za posledné roky mi už začali chýbať zaujímavé stratégie, v ktorých by som si mohol vyskúšať svoje schopnosti manažéra. Nie je to jednoduché viesť nejaké zariadenie a je to úplne jedno, či ide o zábavný park, nemocnicu, ZOO alebo aj múzeum. Je potrebné pracovať s peniazmi, vykazovať zisk, mať spokojných zákazníkov aj zamestnancov a neustále prinášať niečo nové. No a Two Point Museum v tomto ohľade splnil všetky moje očakávania na jednotku. 

Pýtate sa, čo konkrétne je náplňou hry? Stávate sa v nej kurátorom múzea a je potrebné, aby ste zabezpečili plynulý chod jednotlivých operácií. To znamená zabezpečiť výstavy pre návštevníkov, cestovať na expedície s cieľom získať nové artefakty, ochrániť múzeum pred zákernými zlodejmi a vandalmi, no najmä zaistiť, aby ľudia chceli utrácať čo najviac peňazí. Najvyššie zisky vám totiž v tomto prípade neplynú z predaja lístkov a dotácií, ale z finančných príspevkov, ktoré spokojní zákazníci umiestnia do vašich urien. A verte mi keď poviem, že v tejto hre majú očividne ľudia poriadne veľké finančné rozpočty.

Vyzdvihnúť musím primárne dva elementy – a to celkovú hrateľnosť a humor, čo sú najsilnejšie stránky Two Points Museum. Som rád, že hra sa rozhodla ísť cestou titulov z deväťdesiatych rokoch, kde boli síce niektoré aspekty náročnejšie, no súčasne sa dalo všetko jednoducho pochopiť. Stavanie miestností je teda dostatočne intuitívne a vystavovanie exponátov či vnímanie záujmov vašich návštevníkov vám nebude robiť žiadny problém. Navyše má hra dobre spracované užívateľské rozhranie. Dá sa v ňom ľahko navigovať a v momente ako si pozriete jednotlivé karty, budete vedieť úplne presne ako postupovať.

Je taktiež super, že hra dokázala aj tematicky ozvláštniť jednotlivé expozície. V prvom múzeu budete pracovať najprv skúmať primárne prehistorické artefakty, no v ďalších budete postupne budovať akvária, botanické sekcie, vedecké expozície a dokonca aj strašidelné artefakty. Múzeá sú síce v kampani nadizajnované tak, že sa primárne venujete jednej oblasti, no pokojne to môžete kombinovať a osloviť tak väčšie množstvo návštevníkov, ktorí odídu s úplne inými zážitkami.

Okrem toho hra myslí i na najrôznejšie detaily. Vaše zárobky môžete zvyšovať aj predajom suvenírov v gift shopoch, ponukou jedla a nápojov zákazníkov počas návštevy jedálne a, samozrejme, vylepšovaním vašich exponátov tým, že budete posielať vašich zamestnancov na expedície, po ktorých sa dočkáte vždy obrovskej krabice s veľkým prekvapením. Expedície sú zaujímavé aj tým, že svojim zamestnancom nikdy nemôžete zaručiť absolútnu bezpečnosť. Určitými akciami môžete znižovať určité riziká, no treba počítať, že po ceste sa môžu vrátiť do zamestnania chorí, zranení, alebo sa dokonca nemusia vrátiť vôbec. Jeden z mojich zamestnancov skončil dokonca posadnutý duchom a začal strašiť nič netušiacich návštevníkov.

Čo sa humoru týka, ten je na výbornej úrovni a len vaša asistentka občas prednáša do ampliónu mimoriadne vtipné hlášky. Jedna z mojich obľúbených je: “ Our team is going on an expedition. Say good-bye and good riddance .” Funkčné sú v tomto smere aj reportáže, ktoré pôsobia, ako keby boli vystrihnuté z iného sveta. Nikdy som nevedel čoho sa dočkám, no vždy to stálo za to. 

To však nie je zďaleka všetko. Hra obsahuje i veľkú dávku vizuálneho humoru, najmä čo sa týka oblasti prehistorickej sekcie. Niektoré artefakty sú skutočne exempláry, na aké nikdy nezabudnem. Ako napríklad skamenelina diskety, obrovský iphone, prípadne zmrznutá chladnička. Ľudia však očividne chcú niečo také vidieť a sú ochotní za to poskytnúť solídne príspevky. Samozrejme, platí, že nie všetky artefakty, ktoré budete vo vašom múzeu vystavovať sú takto zaujímavé, no v momente ako ich získate do svojej kolekcie, o zábavu máte postarané.

A ako sú na tom ostatné aspekty? Nemám sa popravde na čo sťažovať. Hra mi fungovala viac-menej bez problémov, s vašimi zamestnancami môžete podľa potreby manipulovať a presúvať ich z jedného miesta na druhé (neoceniteľná výhoda, ktorá mi výrazne chýbala v Park Beyond ), nenarazil som dokopy na žiadne väčšie bugy alebo problémy a vizuálne je hra sympatická už na prvý pohľad. Či už sledujete vaše múzeum z vtáčej perspektívy, alebo sa rozhodnete viac priblížiť kameru, vždy sa je na čo pozerať. 

Kampaň je rovnako solídne vyladená a je potešujúce, že na vás autori nevybalia hneď všetko naraz, no postupne sa budete učiť spĺňať jednotlivé úlohy, ktorými budete postupne zvyšovať kvalitu múzea. Nikdy som skrátka nemal pocit, že by bolo niečo príliš náročné. Takto sa do hry vedia veľmi rýchlo dostať aj ostrieľaní hráči, no rovnako i nováčikovia, ktorí si chcú užiť len trochu nenáročnej zábavy s budovaním svojho múzea.

Ak by som však mal spomenúť niečo, čo mi trochu prekážalo, tak to bola umelá inteligencia vašich zamestnancov. Nechcem ich nejako výraznejšie haniť, nakoľko oproti iným hrám, ktoré som mal možnosť z tohto žánra testovať, je spracovaná celkom solídne, no párkrát sa mi stalo, že nesplnili úlohu, o ktorú som ich požiadal. Následkom tak bolo, že najväčší exponát v mojej botanickej sekcii bez vlahy umrel a z času na čas som ich poslal na expedíciu, na ktorú nikdy nevyrazili, nakoľko sa im nechcelo nasadnúť do helikoptéry. Problém je pritom v tom, že v momente ako danú expedíciu odkliknete, nedá sa to zrušiť a jediným riešením je uložiť hru vopred a reštartovať ju.

Taktiež je pravdou, že občas sa u vás môže dostaviť istý stereotyp. Nechcem tvrdiť, že ide o monotónny titul, no postupne si začnete uvedomovať, že budovať svoje múzeum je len natoľko zaujímavé, ako to hra dokáže vykonávať. A v prípade, že vám budú niektoré úlohy trvať dlhšie, budete stále počúvať tie isté hlášky vašej neviditeľnej asistentky, alebo sa nebudete vedieť vyhrabať zo straty, môže hra pôsobiť trochu frustrujúco. Nevnímam to však ako zásadný problém, ktorý by bránil tomu, aby ste si mohli hru naplno užiť. Nikdy som nemal možnosť byť kurátorom svojich vlastných múzeí a Two Point Museum dokázal tento koncept predať vcelku suverénne.

Recenziu by som teda zakončil slovami, že ak máte radi tento typ stratégií, Two Point Museum vám určite ulahodí a vráti vás do čias, kedy tento žáner zažíval najväčšiu slávu. Hru by som však rovnako odporúčal i úplným nováčikom, keďže vám nehádže pod nohy žiadne polená. A že sa občas objavia i nejaké problémy? Je len na vás, aby ste ich vyriešili.
+10

Stray

  • PC 85
Tento kočičí příběh mě zaujal již v prvních ukázkách. Jde o dobrodružství se zajímavým příběhem a trochou akčních vsuvek. Post apokalyptických příběhů s pátráním po osudu lidstva a alternativními civilizacemi je řada, ale Stray se vymyká hlavním hrdinou. Tím je malá kočička, která zpočátku nemá nejmenší tušení co se děje poté, co se ztratí své smečce. Kočičí pohyby a zvyky jsou zpracované velmi pěkně. Většina hry je postavena na dobře udělaném, plynulém a celkem jednoduchém pohybu prostředím. Není složité někam vyskákat, ale spíše najít správnou cestu.

Skvěle je udělán i systém úkolů. Jste kočka, takže nečekejte žádný quest log. Jednoduše je třeba z rozhovorů poznat, co je třeba udělat, kam jít a to i v případě vedlejších úkolů. Jednotlivé kapitoly jsou až na dvě spíše lineární, ale ty rozsáhlejší nabízejí očekávatelných pár vedlejších úkolů a něco sběratelských aktivit. Akčnější sekvence bych si klidně odpustil, ale není jich mnoho. Ve dvou kratších částech je potřeba zůstat neviděn.

Že si jako kočka občas někde zaškrábete asi nepřekvapí, ale potěší implementace této vlastnosti i do několika překážek. Grafika, zvuky i ovládání jsou na dobré úrovni. Za zmínku stojí povedený soundtrack. Příběh funguje dobře a má i silný závěr. Celkové dojmy jsou tak dost pozitivní, hra rozhodně umí vtáhnout a udržet, čemuž napomáhá i rozumný rozsah.
+21