Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

System Shock 2

  • PC 95
Po vynikajícím prvním dílu přichází ještě lepší díl druhý. Lepší snad ve všech ohledech, od atmosféry až po skvělý soubojový systém.

Právě ona atmosféra je, řekl bych největším tahounem. Hra se opět odehrává na vesmírné stanici, kde jediným (lidským) přeživším zůstáváte právě vy, pocit odloučenosti je zde tedy znatelný na každém kroku. K tomu přihoďte ještě určitý hororový prvek, boje proti hordám zmutovaných bestií s minimálním počtem nábojů, respawnování nepřátel, kteří vám často nepříjemně vpadnou do zad (tohle si nicméně mohli autoři odpustit:)) a dostaneme atmosféru tak hustou, že by se dala krájet.

Hůře na tom není ani soubojový systém a s ním spojený vývoj postavy, který je na FPS/RPG nebývale povedený (co se téhle směsice žánrů týká asi nejlépe) . Ve hře získáváte tzv. kybernetické moduly, kterými si můžete u speciálních terminálů vylepšit celkem 4 zaměření, jimiž jsou „Psionické Síly“ (obdoba magie ve fantasy), „technické znalosti“ (hackování, oprava zbraní, modifikace zbraní apod.), „ovládání zbraní“ a 5 základních statistik (Síla, Odolnost, Obratnost, Inteligence a Kybernetická přizpůsobivost /zlepšuje hackerské schopnosti/), moduly si samozřejmě můžete sbírat, či je později získáváte za splnění questů. Tímto si můžete postavu opravdu přizpůsobit k obrazu svému a (znovu)hratelnosti to tak jenom prospívá. Souboje jsou taktéž perfektní a je nutno při nich často trošku taktizovat, neboť jak jsem se již zmínil předtím, nábojů je málo, čili plýtvání se trestá smrtí, navíc každý nepřítel má určité slabosti/odolnosti na jiný typ munice, takže je lepší se dopředu trochu připravit. Například již základní pistole obsahuje hned 3 typy munice- průrazné (proti mechanickým cílům), standardní (na všechny cíle průměrné zranění) a jeden typ proti živým cílům.

Po technické stránce je System Shock 2 obstojný, zvuky jsou opravdu perfektní (i díky nim je atmosféra taková, jaká je), grafická stránka vcelku dobrá, alespoň co se týká prostředí, modely postav jsou na tom ovšem prachbídně. Hudba nijak výrazná a vlastně zní pouze v akčních pasážích, ale celkově skvěle podtrhuje určitou situaci.

Celkově jsem ze System Shocku 2 opravdu nadšen a vlastně nemám žádnou větší výtku, ale tak abych tu pouze nevychvaloval, něco přeci jen přihodím... ne každému se musí zdát košer ten respawn nepřátel, ač příliš otravný vlastně ani není.
Ačkoliv jsem hrál SS 2 po všeobecně až příliš vychvalovaném Deus Exu (který tímto těm, kteří ho snad ještě nehráli, doporučuji, neboť není vůbec špatný), překvapilo mě, že o rok starší a vlastně i méně populární (?)/minimálně zde na DH určitě:)/ System Shock 2 je na tom vlastně o dost lépe.

Pro: Atmosféra, Příběh, Vývoj postavy, ozvučení

Proti: Někomu může vadit respawn nepřátel, graficky slabší modely postav.

+37 +38 −1

Plants vs. Zombies

  • PC 80
Pozadí příběhu této „obranné“ hry by mohlo začít tímto úvodem: Byla nebyla jedna chemická laboratoř postavená na dávném pohřebišti... Tak jak to většinou chodí v amerických béčkových hororech, i zde se jeden pokus proklatě vymknul kontrole, laboratoř vyletěla do luftu a sajrajt z ní vytekl do útrob nebohých zesnulých a ti se posléze proměnily v zombie, lačnící po čerstvém masu. Co čert nechtěl, laboratoř stávala přes cestu naproti vašemu domu a zrovinka vy, jako chutná přesnídávka, jste první na řadě. Zombie se začínají přibližovat a jakmile vstoupí na trávník vašeho pozemku zjišťujete, že mrtví nebyli jediní, kteří byly zasaženi neznámou chemickou sloučeninou, a že z květin, vysázených původně pro potěchu ducha, jsou jako jediné schopné živé-mrtvé poslat zpět kam patří. Pod drn.

Hra samotná je vytvořena velmi jednoduše, při tom ale funkčně a komplexně. Po stránce grafické je líbivě (až dětsky) malovaná, každá zombie nebo plodina (a že jich není málo) je skutečně hezky vyvedena. Místa, kde dochází k odražení zombíků jsou celkem tři (na zahradě, na zahradě s bazénem, na střeše), přičemž se ještě střídá den s nocí. Hudební doprovod je ze začátku pěkný, u podobně návykové hry, kde se počítá s několika hodinovým hraním, se ale postupně stává stereotypním až otravným (raději jsem ho nakonec vypínal). Obtížnost je koncipována pro široké publikum a tudíž po zjištění principů a systému na jakého zombie platí jaká rostlina se stává vyváženou, i když se objeví i chvíle, které dokáží pozlobit. Hratelnost je zábavná a ovládání jednoduché (pouze myš a levé tlačítko).

Díky nástavbě v podobě třech módů (Survival, Puzzle a Mini-Games), achievementům a zen zahradě se čas ztrávený u této hry sice prodlužuje, ne vždy je to ale k dobru. Pro hráče, který musí mít vše na 100% odehrané, jsou některá rozšíření vyloženě zbytečná.

Pro: počet zombie a rostlin, návykovost

Proti: po čase hudební doprovod

+37

Crysis 2

  • PC 85
Crysis 2 mě mile překvapil a to v mnoha směrech. Úplně první milé překvapení přišlo se zjištěním, že mi běží snad plynuleji, než díl první a přitom ještě líp vypadá. To ale samozřejmě má svoje důvody a nemyslím tím zrovna optimalizaci - prostředí městské zástavby přece jen není tak narvané tolika detaily (fauna) a procesor si díky omezené zničitelnosti prostředí taky jistě nemálo oddychne.

Graficky je ale Crysis 2 každopádně dál. Sice ne na cestě za realismem, protože scény jsou často vyloženě absurdně přesvícené, ale právě to vypadá obvykle moc hezky. Hlavní pokrok ale vidím hlavně v přístupu k tvorbě prostředí: V prvním díle se téměř celá hra odehrávala v relativně stejné a nudné džungli, která tak na nejvýš v závěru změnila barvu ze zelené na bílou a to je tak asi všechno. U dvojky, i když je to de facto všechno "ulice New Yorku" se ale autoři vytáhli a v rámci možností nám předhodí tu přístav, tu ostrov/park, onde tunely metra, kanceláře, laboratoře, dálnici, zahrady na střechách domů, nebo parky a jak se NY během hry postupně rozpadá (což je samo o sobě žůžovní podívaná), pokochá se oko hráče i na bizarních údolích a kráterech protkaných emzáckými strukturami, polorozpadlých budovách a mostech a nejvíc se mi líbil právě asi závěrečný "ostrov". Tady prostě před autory smekám - z NY vyždímali opravdu hodně.

Řada lidí si stěžuje na "tunelovitost" a ano, Crysis je v podstatě lineární hra, ale chodba, ve které se pochybujete je obvykle docela široká, aby vás to nemuselo trápit a na "bojištích" (nebo chcete-li arénách), kterých je ve hře spousta, máte často prostoru pro manévrování tolik, že to podobným konfrontacím z prvního dílu opravdu ostudu neudělá. Osobně si myslím, že tohle rozumné zeštíhlení hře jen prospělo.

I gameplay si z mého pohledu značně polepšila - AI je u CryTeku tradičně na vysoké úrovni, souboje s emzáky jsou dobře namíchány se souboji s lidskými protivníky a nejsou už tak trochu nutné zlo jako dřív. Jednoznačně pozitivně vnímám i změny v používání obleku, kdy tentokrát máte možnost přepínat mezi armor a stealth módem (nebo je vypnout) a funkce zbylých módů se používají tak nějak automaticky, takže používání obleku je mnohem přirozenější.

Příběh je dobře napsaný a zajímavý, ale je bohužel pravda, že nemluvnost hlavního hrdiny často působí prostě debilně a to samé platí i o tom, s jakou samozřejmostí plní cokoliv se mu rozkáže. Takže - jak tu někdo trefně poznamenal - i samotný nano-suit je zajímavější postavou, než hlavní hrdina Alcatraz.

Co mi na Crysis 2 vadilo asi nejvíc, je absence quick savu. Dneska relativně běžná věc, ale přece jen, když máte vyčistit prostranství plné emzáků na jeden zátah... radši bych uvítal možnost si sem tam prostě quick-savenout. A pak pohyb myši. Hrál jsem s nižší citlivostí, než mám ve zvyku, protože při vyšších číslech odezva myši citelně lagovala, což bylo velmi wtf. A smrdělo konzolema. Stejně jako checkpointy. Stejně jako ovládání, ale to zároveň funguje na PC, takže to není problém. Každopádně kecy o tom, jak CryTeku záleží na PC hráčích, jsou trošku prázdné a záleží jim spíš na partnerství s nVidií.

Celkově jsem ale s Crysis 2 nad míru spokojen. Musím říct že předčila moje očekávání. Herní doba na dnešní poměry taky není zlá, hudba sice není můj šálek kakaa, ale kvalitu jí upřít nemůžu, no prostě horký kandidát na FPS roku.
+37

Portal 2

  • PC 90
Druhému Portalu jsem moc nevěřil, protože jsem si myslel, že to bude jen další vynucené pokračování s cílem vyždímat peníze. Nakonec musím říci, že se jedná o dost velké překvapení a dle mého názoru o jednu z nejvymazlenějších hříček za poslední dobu, protože z ní přímo čiší nadšení tvůrců a smysl pro detail. Valve opět nezklamali!

Hra jako obvykle jede na Source enginu, který jsem měl docela problémy rozeznat, protože prošel pořádnými změnami. Grafická stránka je naprosto dostačující, textury jsou velmi ostré a stejně hra mi běžela naprosto plynule po celou dobu hraní, přičemž spadla pouze jednou jedinkrát. O tomhle si drtivá většina konkurence může nechat zdát. Vyzdvihnout musím pasáž ve tmě, kdy mi Wheatley svítil na cestu. Hra světel a stínů v této lokaci byla úžasná.

Logické hádanky byly vcelku jednoduché a díky kombinaci různých prostředí nepřicházel stereotyp. Snad jen v 8. kapitole byly některé místnosti o nervy, jinak je ale obtížnostně Portal hra spíše lehčí. Já osobně jsem měl radši akčnější a lineárnější části, než ty s rozsáhlejšími hádankami.

Ale co tvoří hru tak originální a lákavou, jsou rozhodně dialogy. Tento typ humoru mě NAPROSTO sednul. Místy jsem se i nahlas zasmál. Portal 2 je hra HODNĚ ukecaná, občas jsem až nestíhal číst titulky. Co věta to perla! Takhle inteligentní a vtipné dialogy nemají ani nejlepší současné komedie.

Celou story završil maximálně originální a velmi vtipný závěr s novou písničkou v čele. Rozhodně Portal 2 určitě zařadím mezi hry, na které budu rád vzpomínat. 90%

EDIT: Dohrán coop. Vcelku krátké a lehké to bylo. Také jsem čekal lepší rozuzlení. Jinak nemám výhrady. Stejně zábavné a napěchované hláškami, jako základní hra. 85%

Mimochodem, všimli jste si jisté podobnosti s filmem Cube?

"I'm in space... spaaaaaceeeeeeee"

Pro: špičkové dialogy a humor, hratelnost, skvělá a odladěná grafika, nižší obtížnost,originální a velmi vtipné zakončení, česká lokalizace, Want You Gone

Proti: nic významného

+37

Age of Empires II: The Age of Kings

  • PC 90
Jako stý komentář na této databázi jsem si nemohl vybrat nic jiného, než velice populární strategii Age of Empires II. U této hry jsem strávil se vší pravděpodobností nejvíce času ze všech hraných videoher, a jde říci, že ji mám stále nainstalovanou přes deset let, a její hraní považuji za výbornou relaxaci i adrenalin. Z počátků pro mě měla i silný eduitment prvek v podobě učení se základních pojmů a frází angličtiny a i něco málo z obecné historie.

Ke hře jsem se dostal skrze demoverzi, která se nacházela na jednom přiloženém CD-ROMu časopisu Score. A jelikož mě grafika od prvního prezentovaného screenshotu zaujala (tentokrát rozsáhlá recenze v Levelu), Age of Empires II bylo rázem nainstalováno. Přestože bylo možno hrát jen tutoriálovou kampaň a ostatní byly šedé a neinteraktivní, u real-time strategie jsem strávil řadu měsíců opakováním misí skotského Williama Wallaceho.

Když se mi do rukou dostala plná verze, přišlo to pravé pohlcení počítačovou hrou, kdy i dnes nepociťuji žádné vyčerpání zábavnosti titulu, ba naopak. Jedním z faktorů je jak nestárnoucí vizuální podoba, tak i hudba (zde). Stejně tak pestrá je i nabídka typů hry, nebo i zakomponovaný editor, u kterého jsem strávil řadu hodin vytvářením různých situací, které by v běžné misi možné nebyly nebo jen tvorbou co nejčlenitějšího povrchu a propracovaných obraných valů. Tím hlavním tahákem AoE II je ale pětice kampaní, kdy každá je do jisté míry specifická a vyžaduje rozdílný přístup hraní. Z nabízených mě nejvíce zaujala ta za Čingischána, obzvláště mise úvodní, kde bylo třeba plnit úkoly pro menší klany.

Mimo nich je možno v náhodně vygenerovaných scénářích hrát až s třináctkou národů, kdy každý disponuje jinými přednostmi a technologickým stromem. A tak Turci disponují janičári a věži schopnými za pomoci střelného prachu a dělových koulí rozmetat cokoliv nepohyblivého, zatímco například Britové spoléhají na typické lučištníky s dalekým dostřelem.

Jediným negativem je tak opomenutí Slovanů (což již napravuje Age of Empires II HD: The Forgotten), kdy v jedné misi za Fredrika Barbarossu vystupují jako Germáni a možná i menší zásoby zlata a kamení, které se projeví při delším hraní jedné mapy.

Po všech stránkách povedená hra, která nejednoho hráče přiměla se zajímat o historii, dále, a především, také titul, který pokud vás zpočátku chytne, máte na velice dlouhou dobu vystaráno o zábavu, i díky možnosti hraní přes internet a objevování nových taktik. Z mého pohledu nejlepší kdy vydaná strategie.

Pro: grafika i hudba, zvuky, návyková hratelnost, počet národů, kampaně, řada možností - propracované, historické zasazení

Proti: pár drobností

+37

The Witcher 2: Assassins of Kings

  • PC 95
První Zaklínač se bezpochyby zařadil mezi mé nejoblíbenější hry. Hra to nebyla jedinečná samotnou hratelností, nýbrž prostředím, příběhem a skvostnými dialogy, které nemají obdoby. Na dvojce mě trochu mrzí fakt, že na novém enginu je vše strašně barevné a překontrastované a celá hra jde spíše na vlně politiky, než po vzoru prvního dílu a povídkových knih. Chybělo mi tu to „zaklínačovské evropské“ temné prostředí a celá hra trochu spadla do klasického fantasy. To je jedna z výtek, jejichž počet bych vyjmenoval na prstech jedné ruky nešikovného dřevorubce.

Příběh přímo navazuje na konec prvního dílu. Geralt zachránil krále Foltesta před vrahem a nyní se stává jeho osobním bodyguardem. Tak nějak začíná druhý díl. Ale nebyl by to Zaklínač, aby se něco neposralo. Příběh jako celek je sice hodně promyšlený, ale občas (hlavně ke konci) až moc zmatený a hra na hráče chrlí přehršle jmen, které absolutně nic neříkají. Ano, svět Zaklínače je neskutečně komplexní, ale k čemu to je, když se v tom obyčejný hráč ztrácí. Já měl tu výhodu, že jsem před hraním měl načtené první dvě povídkové knihy a tak jsem to pobíral docela obstojně. Ale když si vezmu hráče, Sapkowským nezasaženého, musí v tom mít strašnej maglajs. Dialogy jsou špičkové, za celou dobu jsem se nenudil a strašně mě bavilo čekat, co bude dál. Trošku mě mrzela absence českého dabingu, i když musím uznat, že tohle přeložit, by muselo být hodně finančně náročné, protože ve hře jsou desítky hodin mluveného slova. Hrál jsem s dabingem anglickým, který se mi jevil jako povedený i když to samozřejmě nebylo ono. Český překlad v podobě titulků byl naprosto bezchybný a odpovídal termínům a nářečím z knih. Takže za mě spokojenost.

A jak je na tom hratelnost? Ve dvojce je nový systém soubojů. Zpočátku mě to strašně vyděsilo, protože na první pohled jakoby potyčky z oka vypadly Arcanii, kde mě po delší době tuze nebavily. Naštěstí jsou boje v Zaklínačovi 2 přesným opakem. Jsou jednoduché, ale neskutečně variabilní. Navíc hráč musí hrát takticky a nějaké tupé mačkání tlačítka akorát přivede Geralta na jistou smrt. Hra se dělí na 3 kapitoly, přičemž ta první je na střední obtížnost místy až hardcore, zbytek už je v pohodě hratelný, ač pár soubojů náročných opravdu je a přiznám se, že jsem párkrát obtížnost musel stáhnout. Pokud Zaklínače 2 porovnám s ostatními moderními hrami, dojdu ke zjištění, že je to hra opravdu těžká a mnoho hráčů to může odradit. V EE verzi tohle už tolik neplatí, hra mi přišla neporovnatelně lehčí. Já si liboval a teď po dohrání mě mrzí, že je tak strašně málo takových her, které nevedou všude hráče za ručičku.

Do hry vrátily některé vedlejší činnosti, jak jsou kostky a souboje. Toho, kdo designoval kostky, bych nejradši bacil po palici pořádně ostrým palcátem. Římské číslice, navíc umístěné v jakýchsi ornamentech, jsou strašně nepřehledné a s nižšími detaily navíc nečitelné. Naštěstí se dá stáhnout modifikace, která navrátí design kostek těch z jedničky (díky Sayovi za tip).

Pěstní souboje fungují na principu QTE, nic originálního ale funguje to dobře. Poslední minihrou je páka. Cílem je udržet cukající kurzor ve vyhrazené oblasti po určitou dobu přičemž se kýžená oblast čím dál více zmenšuje. Tato minihra trpí malým neduhem a to jest, že pokud hra nejde zcela plynule, tak je nehratelná (lze obejít nastavením easy obtížnosti pro minihry).

Míchání lektvarů funguje dobře, ale moc sem toho nevyužíval. Stačilo mi cca 10 druhů elixírů a víc jsem jich nebyl nucen používat. Trochu mě vadilo nutnost pít je jen při meditaci, což bylo docela otravné. Podotknul bych, že hra hráči neřekne (nebo jsem si nevšiml), jak do meditace vstoupit a proto jsem jak idiot obíhal všechny ohně v úvodní lokaci. Až později sem zjistil, že se do meditace vstupuje skrz tlačítko CTRL.

Vývojový strom mi ve dvojce přišel lepší, ač mě mrzí, že jsem si otevřel pouze zhruba třetinu schopností. Na druhou stranu je zábava s každým zkušenostním bodem šetřit a uvážlivě investovat. Oproti jedničce je přítomno velké množství itemů a jejich možnosti „craftění“. S tím jsem si opravdu velmi vyhrál. Za každou novou zbroj jsem byl strašně rád a za každý nový meč jsem se třásl radostí. Tohle jen tak nějaká hra neumí.

A jak to celé vypadá? Nádherně! Zaklínač 2 je bezpochyby nejkrásněji vypadající hrou současnosti. Sice mi grafika prvního dílu sedla atmosférou o něco více, nemůžu ji upřít, že jsem často nevěřícně koukal na nádherné scenérie a neskutečně ostré textury. Vymazlená grafická stránka ale vyžaduje opravdu výkonný hardware, ale ten, kdo má slušné železo, hra jede krásně a engine je až neskutečně odladěný a stabilní. Přímo ukázkově.

A ještě nějaké ty výtky. Druhý díl je oproti jedničce o mnoho kratší a nezlobil bych se za dalších 10 hodin hry. Rozloha herního světa není moc velká a tak mi trochu chyběla radost z objevování. Všechny místa na mapě se vážou vždy k nějakému questu a tak není nutno odbočovat. Trošku škoda. Na druhou stranu je hra (v1.2) naprosto bez bugů a herní svět je vypiplán do nejmenších detailů.

A celkové dojmy? Pozitivní. Na hře je vidět, že byla dělána s láskou a ačkoli u mě subjektivně nepřekonává první díl, tak je minimálně jeho důstojným nástupcem. RPG roku! 90%

Po dohrání EE verze za Iorwetha zvedám hodnocení. Ta hra je jednoduše boží!

Pro: polský dabing, skvělý příběh, dospělý svět, lokace, krásná grafika, špičkové dialogy, výborné souboje, povedené minihry, postavy, hudba, není to vůbec jednoduché, vymakané questy včetně úžasných subquestů, bez bugů, kometa na obloze

Proti: nevyvážená obtížnost, docela krátké a oproti jedničce kratší (byť hodně rozvětvené)

+37

From Dust

  • PC 60
From Dust je hra o tom, jak se parta zfetovaných křováků rozhodla nasrat svého Boha, a tak se vydali do světa a začali stavět svoje vesnice situované kolem pofidérních totemů na těch nejabsurdnějších místech. Zpočátku dobrotivý Bůh tuto zvláštní úchylku neřešil a s radostí vycházel vstříc jejich požadavkům, ale jakmile se maskovaní mužíci začali dožadovat, aby jim umožnil postavit vesnici uprostřed moře, v oblasti kde pravidelně řádí tsunami či v kráteru činné sopky, začal Bůh pochybovat o jejich zdravém rozumu.

Křováci navíc po chvilce začali zneužívat lásku svého patrona. V okamžiku, kdy cesta, po které kráčeli, nebyla úplně rovná, místo aby si poradili sami, začali nevychovaně hulákat směrem k nebeské bráně a dožadovali se, aby Bůh svým neohrabaným kurzorem dal vše do pořádku, aby snad nemuseli vylézat metrový schůdek. Také v okamžiku, kdy kolem totemu byla jen kapka vody, nemohlo se stavět a Bůh musel nejdříve vše vysušit. Něco na nich ale přesto bylo kouzelného - bylo úžasné, že do nového světa kráčeli stále tou stejnou podzemní cestou a vždy vylezli jinde.

Bůh tedy odkláněl lávu, vysoušel moře, zalesňoval pouště a stavěl nové kontinenty a to až do okamžiku, kdy křovákům došli nápady kam jít. Poté už následovalo jen překvapivě rychlé sbohem (bez jakéhokoliv outra). I když počkat! Křováci si vzpomněli, že by s nimi Bůh mohl projít ještě Challenge mapy. "Ne, děkuji. Zkuste jiného Boha, já na vás už nemám nervy", odvětil Bůh a odešel.

Pro: povedený sandbox, místy epické (první setkání s tsunami, apod.)

Proti: krátká kampaň, malé mapy, úvodní animace na začátku/při restartu levelu nejdou přeskočit, rozmazlení křováci

+37

Deus Ex: Human Revolution

  • PC 90
...but you can see it from here.

Vítej v 21. století, Perkmane.

V první řadě; Deus Ex bez pořadové čišlovky je pro mě top-notch. Vyjádřit 11 leté čekání skrz zábavný oslí můstek jde stěží, takže jednoduše: za tu dobu se tu pro mě neobjevilo nic, co by zpětně DE překonalo. Svět. Atmosféru. Pulz. Šumění větru v Paříži a ambientní hudbu, návaznosti příběhu i jeho pozadí. Do toho v ůvodu i zpětně Spector, ION Storm, vzpomínky. A demo. Červen 2000.

Uběhlo 11 let, při hraní trojky jsem si tohle hodně řikal. A objevil jsem, že Human Revolution dělá čest principům a ideálům dnešních her – bere si z nich od začátku to nejlepší, potom je taví do moderních mechanismů a nakonec zalije jednoduchostí; ať už vzhledem, všudepřítomným capslockem, ukazatelem směru mise, autohealem. A přes slabší ůvod – po první volnost v Detroitu – jsem se nejednou zastavil a řikal si - líbí se mi to? Je správně, že to vypadá jednoduše? Kde je multitool, kde je páčidlo? Je správně, že vím, kam jdu, je správně, že ačkoliv ten top-notch Deus Ex je nedotknutelný, tohle mě baví?

A ono baví. Principy třetího Deus Ex jsou pro mě krystalizovaná zábavnost v duchu vzpomínaných ‚moderních‘ her a vzdáleným úsměvem k prvnímu dílu. Funguje to. Bavilo mě prozkoumávat, bavilo mě zkoušet NPC, bavilo mě sledovat tu vzdálenost, jakou hry uběhly za jednu dekádu. I s tímhle se člověk nutně setká, pokud miluje první díl.

Nejsou tu multitooly, není tu „hra stínů“, všechno to vynahrazují ale jiné mechanismy – stealth, cover systém, hacking, jsou vnitřní, vlastní zábavné minihry, které dovolují hnát momentum hry dopředu. A že ho ženou vehementně.

Zatímco jednička kroužila kolem cyberpunku s malým fontem, žádnými ukazateli, kódy jste si museli psát na papírek a měla o něco větší nelinearitu, trojka zamířila ke ‚khool oranžové‘ vizi, která nabízí ponor, atmosféru, odkazy a nový, (opět) moderní desing, který patří a musí patřit do světa po 11 letech od originálu.

Jedničku jsem nečekal, ale mohl jsem – nakonec jsem ale pochopil vývoj a přišlo mi vyškrtnutí těch herních ideálů z minula a dodání jiných - jako jediná správná věc. Nečekal jsem Spectorovské „tři cesty na druhou“ (tichošlápek, akce, hacking a každá z nich ještě jednu vlastní odbočku), čekal jsem moderní, rychlou, jasnou hru, která ano, bude jednuduší, ale s pevným zázemím a fungujícím světěm. Dostal jsem. Co mě dohnalo k potlesku a ještě většímu nadšení pak byla ta všudepřítomná pokora a láska měrem k originálu, kterou Montreal hře dal. Rádio, remake některých (příběhových, mapových) schémat, poslední tóny některých skladeb a desítky dalších, drobných věcí.

Hra mě bavila, dohrál jsem ji na normální obtížnost za celých 32 hodin (lamička!) plus všechny ty zkoumání, mluvení a objevování a zažitek to byl stoprocentní. Plus závěrečné titulky, že jo. Den na to jsem to rozehrál znova, kvůli přitažlivosti a chtíči se vrátit. Chci víc. Investice absolutní a nelituju ani koruny.

Human Revolution je proto pro mě dospělé dítě, které našlo vlastní cestu od jedničky v zhýčkaném, zkratkovitém světě a pokud opravdu nečekáte, že hra v roce 2011 bude hrou z minulé dekády (jako kdyby původní Deus Ex kopíroval 20 let staré věci, že), dostanete ultimátum, krásu i oranžový desing, který patří do cyberpunkové evoluce stejně tak dobře, jako všemi milovaný originál od Spectora. Bravo!

Pro: Atmosféra, styl a moderní desing; zabalené v pokoře k jedničce

Proti: Občas buginy, pravděpodobně boss fighty

+37 +38 −1

Dead Island

  • PC 90
Stejně jako v Borderlands je i v Dead Island mnoho nelogičností, nedodělků a chyb, které by v jiných hrách nemohly být za normálních okolností tolerovány. Stejně jako Borderlands je však i Dead Island natolik návykovou záležitostí, že jsem si většiny nepovedených věcí přestal během hraní všímat. A nakonec mě přestaly i úplně vadit. Při psaní komentáře jsem se musel sám sebe ptát – co mě to na začátku tak otravovalo? Co mě vytáčelo? Bylo toho skutečně mnoho. Pátral jsem dlouho v paměti… Pak jsem si řekl, proč to dělat, když to hlavní – likvidace zombíků - se podařilo autorům zpracovat na jedničku.

Masaporcování a krveprolévání totiž už dlouho nebylo v žádné hře tak zábavné jako právě v Dead Island. Hratelnost nade vše. Navíc na začátku hry vypadají souboje se zombíky úplně jinak než na jejím konci. S vylepšenými schopnostmi postavy a lepší zbraní v ruce je i vizuální požitek z masakrování mnohonásobně kvalitnější a během hraní se prostě neomrzí. Na tanečky, které dokáží zombíci předvádět, když jsou zasaženi elektřinou nebo ohněm, je radost pohledět. O useknutých končetinách létajících vzduchem ani nemluvě. Nádhera. Díky pohledu první osoby je možné si vychutnat probíhající jatka opravdu zblízka. Kolikrát jsem měl pocit, že vyhřezlý mozek vyletí skrz monitor až ke mně do pokoje. Rozdupávání kebulí ležících zombíků vysokým podpatkem malé Číňanky byla moje oblíbená kratochvíle. Škoda, že na ni nebyl achievement.

Chování zombíků v akci je velmi podařené. Na tupě postávající masy čekající na ránu z milosti známé ze stejně tupých her tu prostě nenarazíte. Naopak zombíci jsou velmi agresivní a jakmile zavětří v okolí živou bytost, okamžitě se ji vydají zlikvidovat. Souboje s některými druhy z nich si dokonce vyžádají i vyšší míru taktizování. Oproti tomu chování lidských protivníků poněkud pokulhává a souboje s nimi občas nepůsobí příliš dobrým dojmem. Dokonce by se dalo říct, že AI nepřátelských zombíků je v Dead Island na vyšší úrovni než AI nepřátelských lidí. Naštěstí souboje s přeživšími nejsou příliš časté.

Herní plocha určená k pořádání krvavé veselice je obrovská. Část hry odehrávající se na pobřeží tropického ostrova, v zpustošeném městě a kanálech pod ním je zpracována výborně a velmi detailně. Překvapilo i měnící se počasí. Džungle se také povedla, ale vytratila se v ní původní atmosféra hry a kolem laboratoří se u mě dokonce dostavil lehký závan nudy. K lepšímu se vše změnilo až s přesunem do věznice, ale i ta mohla být zpracována mnohem lépe. Jakoby Polákům na konci malinko došel dech a v megalomanském projektu se trochu začali ztrácet.

Příběh jsem neřešil. Stejně je tu jen proto, aby celé to řádění dostalo nějaký vyšší (ne)smysl. Ve hře tohoto typu na něm příliš nezáleží, i když si na něm mohli autoři dát samozřejmě daleko více záležet. Bez záporáka na konci by se hra zcela obešla. Stejně tak nad smysluplností některých úkolů jsem příliš nehloubal. Byl jsem rád za každý, během kterého na mě čekal další přísun masa určeného na porážku. A o tom to je.

Celkový odehraný čas: 24h 05m 45s
Level: 34
Dokončené úkoly: 114
Počet zabitých nepřátel: 1675
+37 +39 −2

Assassin's Creed: Revelations

  • PC 90
Sérii her Assassin's Creed mám hodně v oblibě a je velká škoda, že je to poslední díl ve kterém se setkáváme s Eziem, protože mi po tolika dílech přirostl k srdci. Po dohrání hry ještě všem doporučuji podívat se na krátký film Assassin's Creed: Embers, který definitivně uzavírá Eziův příběh.

A teď ke hře, věci které fungovaly v předchozích dílech se vrátily a je tu i pár novinek které zlepšují hratelnost. Mě osobně se z nich nejvíce líbil hookblade, který usnadňuje nejen pohyb po městě pomocí dopravních lan, ale pomáhá i při lezení po budovách a hlavně i v boji. Ostatní novinky sice byly zajímavé jako třeba bomby, ale nevyužíval jsem je pokud jsem nemusel.

Grafická stránka hry se mi moc líbila, sice jsem tak velké změny od předchozího dílu nezaznamenal, ale to vůbec nevadí, protože i tak je grafika na skvělé úrovni, což dokazuje skvěle navržená Konstantinopol, která sice nemá tolik pěkných míst jako Řím, ale i tak je dokonalá.

Hudba je v tomto díle, stejně jako v předchozích, výtečná a perfektně zapadající do herního prostředí. Příběh je poutavý po celou herní dobu, a já mu nemám co vytknout. Omezení vedlejších misí na minimum jsem uvítal, protože mě v Brotherhoodu nudilo neustále plnit jedny a ty samé mise dokola. Závěr hry mě navnadil na další pokračování a jsem moc zvědavý co v příštích dílech hra nabídne.

Pro: hookblade, Konstantinopol, hudba, příběh

Proti: Nic podstatného, snad jen to, že je to poslední díl ve kterém se setkáváme s Eziem

+37

Doom 3

  • PC 80
Vždy jsem si říkal, jestli má cenu hrát třetího Dooma, aby nedošlo ke zkažení dojmu z předchozích dílů. Nakonec jsem se však k tomuto činu odhodlal a určitě to nebyla špatná volba.

Po seznámení se s provozním řádem základny, jsem se dostal k hernímu automatu, jenž obsahoval hru Super Turbo Turkey punker 3, se kterou jsem si užil spoustu legrace. Zanedlouho však přišel můj první rozkaz, při jehož plnění se okolo mě náhle začaly objevovat všemožné druhy nepřátel.

U hororových filmů mě strach přepadne jen velmi zřídka, ale jelikož her z tohoto odvětví moc nahráno nemám (asi jen The Suffering a The Thing), všudypřítomná tma a lekací scény mě v Doom 3 vystrašily nejednou.

Stejně jako předchozí díly nabízí i Doom 3 vcelku slušný zbraňový arzenál, ze kterého si jistě vybere každý ať už se jedná o plazmovou pušku nebo o motorovku. Nejinak je tomu i s nepřáteli, kteří se zde vyskytují jak ve velkém počtů jedinců, tak ve velkém počtu druhů.

Hojně jsem využíval PDA, kam se stahovala videa, hlasové nahrávky a hlavně e-maily, jenž obsahovaly užitečné anebo alespoň zábavné informace (např. poděkovaní za hru Quake 43).

Trochu mě zklamala nevyváženost lokací, protože někdy jsem počítal každé procento života a někdy byla k dispozici kupa lékárniček, jenž jsem vůbec neměl šanci využít. Další zvláštností je, že baterka není připevněna na zbrani. Ne kvůli pohodlí, protože by to značně ubralo na atmosféře a navíc klávesa F umožňovala rychlé přehození mezi baterkou a jakoukoli zbraní, ale kvůli logice, protože když tato kombinace existuje už nyní, tak nechápu proč ji neznají v roce 2145.

Ke konci Doom 3 už hodně ztrácí dech, ale dvacátý level (Peklo) hru znovu oživí a přichází nový náboj ve zvýšení počtu nepřátel a znovunacházení ztracených zbraní. Herní doba je tak podle mě úplně ideální.

Pro: nepřátelé, všudypřítomná tma, atmosféra, zbraňový arzenál, PDA, Peklo, herní doba, Super Turbo Turkey punker 3

Proti: nevyváženost lokací, ke konci už to není ono

+37 +38 −1

Deus Ex: Human Revolution

  • PC 90
Steam ukazuje něco přez 35 hodin a já jsem u konce. Nadšení z této hry je velké a nemohu se dočkat dalšího dílu, jak už naznačuje krátky rozhovor po titulkách.

Snažil jsem se hrát na maximálního puntičkáře, prolezl jsem snad vše co šlo, hacknul jsem vše co šlo, hrál jsem si na lidumila takže jsem se i pokoušel co nejméně zabijet, avšak jsem nenechával nikoho - kdo se na mně jen koutkem oka zamračil - při vědomí.

Dialogy jsou perfektní, jde vidět že s těmi si vývojaři hodně vyhráli. Přesvědčování postav mně velice bavilo. I když jsem měl nainstalované sociální vylepšení, vždy jsem se nažil postavy přemluvit klasickým způsobem, ale občas to vyžadovalo pár loadování.

Dobová atmosféra a zpracování jak interiéru tak exteriéru je dechberoucí a s tím skvěle sladěný soundtrack dělají z této hry prvotřídní záležitost.

Abych hru však stále jen nechválil, tak vypíchnu i pár much.
Za prvé design postav, poněkud zastaralí a jednoduchý. Na to že hra podporuje DirectX 11 s Tesselací nic moc...
Za druhé takedown animace, z prvu to byla krásná podívaná, ale jak se to začalo opakovat a jednu jsem viděl už snad po 20té, celkem mně to omrzelo.
Za třetí ekonomika hry. kreditů jsem měl u sebe v jednom kuse tisíce a jediné, co jsem nakupoval byly praxis soupravy, vše ostatní jsem našel. Jelikož jsem to hrál ve stealth stylu, nic moc jiného jsem ani nepotřeboval.
Za čtvrté obtížnost hry. Ani na nejtěžší obtížnost jsem s tím neměl sebemenší problémy. Od závěrečného protivníka - projektu Hyron - jsem očekával, že bude mít tuhý kořínek a bude s ním spousta práce, avšak jsem se mílil. Souboj mi netrval déle jak 3 minuty. I ostatní souboje s hlavními padouchy nestáli za nic a všechny jsem je zvládl na první pokus. Všechny až na Federovou.
A poslední, pátá moucha je energie. Jakožto tajný agent jsem ji potřeboval opravdu hodně, ale jelikož se pokaždé dobil pouze jeden článek, musel jsem postupovat velice pomalu a to také zabralo většinu mého odehraného času.

I přes všechny tyto nešvary má hra stále co nabídnout a kladů je bezesporu mnohem víc.

Pro: Atmosferická grafika, soundtrack, dialogy, příběh.

Proti: Design postav, obtížnost hry.

+37

Alan Wake

  • PC 90
"And now to see your love set free
You will need the witch's cabin key
Find the lady of the light gone mad with the night
That's how you reshape destiny"

Alan Wake hovoří jazykem starých her, kdy ještě příběh a atmosféra byla tou vůbec nejdůležitější složkou, s tím rozdílem, že tady je krásná i grafika... Prožíváte příběh spisovatele Alana Wakea, který je pomalu lapen v temném světě, loven stíny, temnotou a svými běsy. Všechny lokace jsou lahodné na oko a i na duši, atmosféra je na každém kroku pohlcující a mrazivá.

Hra oplývá výbornými nápady, již zmíněnými epizodamy, ukončené hudbou, ale také využití hudby/rádia v příběhu samotném je úžasné. Například si zapnete rádio, začne vám hrát píseň a do toho se zrodí nepřátele a vy za baladické hudby bojujete o život. Nebo když sedíte s Barrym v domu u farmy a hledáte klíč ve skladbě, či samotný koncert na farmě mi přišel naprosto výborný a úsměvný. Také to, že hra odkazuje na díla S. Kinga a zmiňuje i jiné spisovatele mi bylo sympatické a hrála mi tak na strunu. Safra, spoustu takových drobných i velkých scén, které k vám promluví...

Snad malé mínus je ovládání. Řešení bojů je pěkné, co se týká používání světla a zbraní, nicméně ovladatelnost je vcelku složitá. Hodněkrát jsem nedokázala uhnout nepřátelům a byla jsem umlácená, spadla jsem do jedné propasti 5x za sebou, nedokáza jsem včas zaměřit nepřátelé světlem ap., protože kamera a úhyby jsou trochu nešikovně řešeny. Nicméně je také možnost, že jen nejsem na takové ovládání zvyklá...

Na závěr bych hru opět chtěla jen vychválit. Remedy nám předkládá temný čarovný svět myšlenek, slov a stínů a povedlo se jim to naprosto skvěle. Tato hra využívající iluzí a mrazivých scén je opravdu malým klenotem v dnešní produkci, kdy se to hemží jen rychlokvaškamy spolehající na grafiku a násilí.

Pro: atmosféra, příběh, nápady a zpracování hry, grafika, hudba

Proti: ovládání, délka hry, animace ( jen malé mínusy :)

+37

Spec Ops: The Line

  • PC 80
Nad hraním Spec Ops jsem dlouho váhal. Demo na PS3 mě bůhvíjak nenadchlo, ale v recenzích opěvovaný příběh a zjistějní, že je to docela krátké a víc jak 2-3 dny na tom stejně nezabiju, mě přesvědčily Spec Ops alespoň zkusit. No a nelituju toho.

Střílečka tak trochu ze staré školy, žádná akcelerace myši a podobné sračičky - už ani nevím kdy se mi naposled takhle dobře mířilo. Přitom zbraňový arsenál se postupně rozrůstá a jednotlivé kousky si dokážou držet nějakou tu variabilitu i skrz jejich sekundární módy. Občas mě štvalo ovládání přeskakování překážek (nějak se mi asi zalíbilo ME3 "mezerník na vše", no) a nepřátelé moc variability ani rozumu nepobrali, ale katastrofa to taky není. Systém checkpontů dovede v krušných momentech dát zabrat, ale dřív nebo později se zadaří. Podstatné je, že i když je to dohromady celkem na jedno brdo, hraje se to dobře.

Čím mě Spec Ops hodně potěšilo a přilepšilo si tak u mě o nějakých 5-10 bodíků, je morální aspekt celé té válečné srandy. Člověk se skoro až stydí, že hrál věci jako Modern Warfare a Medal of Honor, kde dělají z války takovou velkou veselou akční jízdu pro drsný chlapy. Spec Ops radši ukážou chaos a jak lehce se v něm můžou věci (i navzdory/v důsledku vaší snahy) srát a jak snadno to může člověku vlézt na mozek. A občas to působí trošku nuceně, občas nedostanete v podstatný moment na výběr, a i jinak kosíte vojáky po tuctech, ale i tak Spec Ops přínáší do žánrů moderních válečných stříleček témata, která tam (a ve hrách všeobecně) docela chybí. Hlavně asi podobný pocit viny jsem při hraní ještě neměl.

Aale aby to nebylo moc drsné, tak vaši kolegové sem tam utrousí nějaký ten fórek. Audiovizuálně se jedná u slušný základ a jak někdo poznamenal, Dubai je dostatečně zajímavá na to, aby se hra odlišila od jiných válečných stříleček.

Nevím, jestli bych za Spec Ops platil plnou pálku (přece jen je to docela krátké a proti alternativám spíš zajímavější, než zábavnější), ale kolem Vánoc bude nejspíš k sehnání za cenu, za kterou bych ji doporučil každému. Do té doby yaaarr.
+37

Quake

  • PC 90
V herní kultuře, existují tři fenomény na poli FPS. Tou první je Wolfenstein 3D, který byl průlomovou hrou a zaspal se do herní historie, druhou ač prostou kopií a klonem wolfa byl Doom, jeho úspěchem byla popularizace FPS a první FPS hra s možností multiplayeru. Tou třetí, po Wolfovi nejvýznamnější je Quake, který byl první skutečnou 3D FPS a odstartovává herní 3d revoluci.
Svého času nejlepší FPS, které kdy bylo, překonává předchozí a inovační grafickým pojetí vytváří 3d revoluci. V Čechách však v té době měl málo kdo na tuto hru Pc sestavu, protože sebou přináší i nároky na grafické karty a Pc sestavu celkově, zde více méně stále žil Doom.
Technologickým pokrokem k Penťákům dvojce, však nezávratně klesá cena grafických 3d karet, procesorů a hardwaru celkově, což způsobilo i větší dostupnost pc. Už žádné 2000 kč za 4 mb ram paměti do vaší 486. Naval třicet táců na penťáka II táto, jinak přísahám bůh zřeknu se tvého jména a nerozšířím tvůj rod! Tenkrát to na otce udělalo velký dojem, po týdnu když jsem již opět mohl chodit, jsem to zkusil již jinak, přes maminku a hle! Brutální násilník byl pokořen, něžností a mateřským pudem mé drahé milované maminky, která zcela jistě kdyby věděla, jaký že synáček jí to vyroste, tak by to dopadlo úplně jinak a nechodil bych ještě další týden, avšak tenkrát bylo rozhodnuto moudře.. Quake tatíček všech 3d her(jehož herní revoluce proběhla ještě pod systémem DOS!) se brzy rozprskl po všech monitorech těch movitějších, či pracovních PC(tehdy se to ještě vůbec neřešilo) a tak tu a tam postupně začal prosakovat do tehdejší ještě témeř neexistují komunity i zde.

Dnešnímu hráči nemá Quake ani co pořádně nabídnout, pokud se však chcete projít muzeem herní revoluce a vývoje, Quake si rozhodně zahrajte, zjistíte, že v mnohém naplňuje standarty dnešních her. Svého času létakrišny 2541 byl však Quake perfektní hrou, které vážně nebylo co vytknout.
+37 +41 −4

Call of Juarez

  • PC 90
Další hra, kterou jsem v ABC sehnal za krásných 39 kč. Musím říct, že za ty prachy to byla výborná koupě.

Hra běží na silně vylepšeném enginu Chromu. Grafika vypadá pěkně, ale optimalizace stojí za prd. Na mém, v té době nabouchaném počítači, jsem pařil na střední detaily. Divoký západ je ve filmu dost omšelé téma, ale ve hrách (na rozdíl třeba od druhé světové) dost neprozkoumané téma. Bez pořádného příběhu by zajímavé prostředí bylo k ničemu. To naštěstí případ téhle hry není.

Příběh je plný klasického klišé. Jsem za to rád, protože jsem si mohl alespoň užít pořádný akční biják, jak vyšitý z Hollywoodu. Ve hře vás čekají dvě postavy a dva herní styly. Akční část hry za drsného reverenda je naprosto fenomenální. Skvěle zpracované akční a lineární mise, kde vždycky přesně víte kam máte jít a žádné zbytečnosti (hádanky atd.) vás neruší při hraní. Skvěle zpracovaný bullet time a souboje. Hra za Billyho už vyžaduje trochu zapojit hlavu. Stealth v jeho podání mi vůbec nevadil a v akci je také obstojný. Rozhodně to ale není nadčlověk jako reverend. Utíkání a bičování mu jde líp.

Hra je to krátká, ale co bych chtěl za 39 kč. Na druhou stranu, v téhle uspěchané době mi to akorát tak sedlo, abych z toho měl dobrý pocit. Pocit z grafiky, hratelnosti, z příběhu, ze hry.

Pro: přímočará zábava, příběh, hra za reverenda, pěkná grafika

Proti: špatná optimalizace, délka (chtěl bych ještě)

+37

Sleeping Dogs

  • PC 80
Takový GTA klon z HK. O několik tříd lepe zpracované souboje, ať už jde o bitky, střelbu, honičky pěšmo i v autech. Proti tomu město nepůsobí tak organicky, jízda vlevo je dost nezvyk a pokud člověk dělá všechny vedlejší mise, začne se herní náplň trochu opakovat.

Příběh zaujal, hlavně postavy, ale závěr pro mě moc uspokojivý nebyl. Vyznačení závodů světlicema mi přišlo dost nepřehledné, a rychlost s jakou se při nich protivníci zotavují z kolizí mě občas dost vytáčela. Spousty vedlejších úkolů, závodů, collectibles, atp. Levelování na několika frontách. Konzumace jídla atp. přidává dočasné bonusy. Vůbec je tu řada zajímavých nápadů. Na druhou stranu taxíky nejsou tak užitečné, jak by se dalo čekat, taky většina rádií hraje neskutečný sračky a vůbec na mě Hong Kong nepůsobil tak přesvědčivě... možná je to těma barvičkama.

Celkově určitě doporučuju každému, kdo hledá něco jako GTA, protože Sleeping Dogs mají co nového nabídnout a v řadě věcí jsou lepší, ale... nevim, celkový dojem prostě nakonec není tak dobrý, abych hodnotil za 85+.
+37

Transport Tycoon

  • PC 75
Ach jo zase ten registrační formulář... Název společnosti... samozřejmě "Crash Lines".
...
Ne já nechci růžový autobusy, opravdu ne! Ukažte co tam máte za barvy ... no dobře třeba tuhle zelenou, ne... ne, tuhle modrou, děkuji.
...
Sakra koukám tady na sebe do zrcadla, ten plešatící pán v kvádru to jsem já? To bude asi tím stresem. Ale na to teď není čas.
...
Cože? Vy mi půjčite do začátku jen 100 tisíc babek? Ale já tady rozjíždím dopravní společnost, kterou Amerika ještě nezažila a Evropa nikdá nezažije, rozumíte? Cože 10% úrok? Cha dejte to sem, kde to mám podepsat, za pár let si tu vaši banku koupím i s tím parkem co máte vedle baráku...
...
Jasně jsem vám řekl, že vozím jenom uhlí, žádný zrní, na to si najměte tamty převozníky ze Smith & Louda Company. Moment, co jste to říkal, pokud to dovezu do měsíce, tak dostanu dvojnásobek? Tak to si plácnem...
...
Co mi sem lezete? Jakej Road Crash? Jakejch 25 mrtvých na železničním přejezdu? Sakra vidíte tu horu nevyřízený pošty a objednávek? Co mě votravujete s nějakejma mrtvejma? Máte už ten výkaz zisku za poslední měsíc? No tak koukejte padat...
...
Haló? Dobrý den pane Smith, jak se má pan Louda? Cože nemáte hotovost? Bankrot? No vlastně proč ne, ano koupím vaši společnost. Pět miliónů?... Není to moc? .... Já vím, že máte ty lukrativní pozemky, letiště v Gordon City by se mi hodilo, dobrá, pět miliónů...


---

Myslím, že nemá smysl pokračovat. Transport Tycoon to všechno začal, Deluxe verze krásně rozvedla a fanouškovská komunita s Open Transport Tycoon Deluxe dovedla k dokonalosti. Takže stahujte a bavte se alespoň tak dobře jako já!

Pro: Báječná nekončící zábava pro milovníky vláčků, autíček a letadýlek

Proti: Spousta drobností, které jsou ovšem v TTD a OTTD většinou odstraněny

+37

XCOM: Enemy Unknown

  • PC 70
Ne, já na tohle prostě nemám. Neupírám hře jisté kvality, ale PANEBOŽE TA AKČNÍ ČÁST MĚ SERE!!! Snažil jsem se přes to přenést, věřte že bych vážně moc rád tu hru chválil do nebes, ale nejde to.

Při hře se neřídím podle toho čtvercového pole, ze kterého se herní plocha skládá, ale podle toho co vidím. Hra to má evidentně naopak a vše si počítá na nějaké své imaginární šachovnici, která nemá s tím, co se mi zobrazuje na obrazovce moc společného a neustále mě nutí vykřikovat "Cože? Jak to, že...? Dyt tohle nejde!" Když schovám vojáka do full-coveru za pevnou zed, tak předpokládám, že mě ten základní ufoun z 20 metrů netrefí. Taky že ne, protože před ním táhne jiný ufoun, který mě z naprosto nemožného úhlu trefí přes 2 zdi a mýho těžce cepovaného vojáka pošle do kytek. Střílení přes zdi je tady na denním pořádku, a tak místo hezky svižné taktické akce vzniká glitch fest, kdy si nikdy nemůžete být jisti, že váš voják přežije, i když ho pošlete na opticky ideální místo, ze kterého ho přece žádný ufoun nemůže dostat, protože kdo ví, jaké zdi se emzákovi zase podaří prostřelit.

Taky by mě zajímalo, kterej magor vymejšlel počítání pravděpodobnosti zásahu. Zatímco v některejch situacích, kdy se zdá, že není možné emzáka trefit, protože je moc daleko a v krytu, hra nabídne něco mezi 50-60%, často se mi stávalo, že můj (vytrénovanej) sniper, který měl dobrý výhled a emzák přímo nabízel svojí hlavu, byl schopnej jen pravděpodobnosti 8 %. K šílenství mě přivádí raketomet, to mám takhle vojáka skrčeného za přední částí auta a chci, aby se jen postavil a vystřelil do poblíž stojícího auta, za kterým se schovávají emzáci, ale ono to nejde, protože "shot is blocked". Ano, tahle debilní hláška mě neustále sere, i když evidentně vidím, že střele nic bránit nemůže. Taky napěst je, když přesunu vojáka na viditelně lepší místo pro střelu, ale hra mi vyplivne naprosto stejné procento pravděpodobnosti zásahu.

Další negativa jen ve zkratce - proč se povolání pro vojáky vybírá automaticky? Chci jim to vybírat sám. Proč si můžu vzít jen jeden doplnující item (granát, lekárnu, stun nebo armor)? Interface je viditelně uzpůsoben xboxu. Grafika taky žádná sláva, ale čert to vem. Týpci na základně ale aspon nemuseli vypadat všichni stejně (všiml jsem si toho v jedné cutscéně, kterých tam je taky na můj vkus příliš).

Soubojová část je pro mě jednoduše nedoladěná a jelikož na tom stojí 3/4 hry, tak i s oběma přivřenýma očima můžu dát max 70%. Možná se objeví patch, který něco z toho opraví, ale to už mě nezajímá, protože to stejně dohraju dřív, než vyjde. Ta hra je prostě dobrá a baví mě, i když mě někdy dokáže neskutečně vytočit. Ale mohla bejt o hodně, hodně lepší. Díkybohu, že jde aspon ukládat během soubojů - sice jsem si to takhle usnadnovat nechtěl, ale momentálně to jinak nejde.
+37 +40 −3

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 95
O většině her to říct nemůžu, ale k mému (ne)překvapení, Mafia ani po 10 letech neztratila nic ze svého kouzla. Co na tom, že postavy jsou hranatější než v současných next-gen hrách. Atmosféra(!), to je to, co Mafii udělalo (a pořád ještě dělá) legendární, originální a nezaměnitelnou. Úchvatně stylově zpracované město, nakažlivá retro hudba, která se snad nikdy neobehraje, dabing, který z hry (aspoň pro mě) dělá film a nějaký ten příběh, kde mě víc než samotná zápletka baví mafiánská moudra a hlášky. S chutí jsem si tenhle audio-vizuální koktejl dal znovu a jestli mi to Windows 15(?) dovolí, rád si tuhle herní legendu vychutnám i za dalších 10 let. P.S. V DH má tahle hra id = 1... myslím, že to sedí.

Pro: Filmová atmosféra, hudba, dabing, retro styl, uvěřitelný příběh, konec.

Proti: Občas nesmyslné chování postav (hlavně policajtů :) a místy nevyvážená hratelnost.

+37 +38 −1