Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Battle: Los Angeles

  • PC 35
Hra vypadá tak trochu jako amatérská modifikace Call of Duty. Jediné pozitivum je poměrně hezká grafika, vše ostatní je marnost nad marnost. Zbraně tu jsou 3 - ted si zpětně čtu popisek a směju se větě "K dispozici je spousta zbraní" - ne, opravdu tu je jen ta útočná puška, sniperka a asi 2x se dostanete k raketometu a turretu, to je celé. Nejhorší na tom je, že samopal vůbec nekope (zaměřovač stojí na místě) a pocit ze střelby je příšerný aneb nulový. Navíc emzáci moc rozumu nepobrali a tak si prostě vždy jen stoupnou a střílí. Žádné krytí, žádné úskoky, prostě stojí a nechají se zabít.

Vtipné je, že ve hře nelze přeskočit snad ani metrový plůtek/zídku (snad aby hráč omylem nevyběhl z toho 2 metry širokého tunelu) a sprintovat můžete maximálně 5 metrů, pak se vojáček zadýchá jako kdyby uběhl maraton s plnou polní (naštěstí se to dá ochcat a mačkat a pouštět tlačítko pro sprint v krátkých intervalech, takže můžete sprintovat nekonečně dlouho). Friendly fire tu nehledejte, můžete si v klidu stoupnout za kolegu a pálit na emzáky přes jeho hlavu :)

Nic moc nejsou ani cutscény, které jsou udělané v komiksovém stylu aneb statické obrázky, ve kterých se hýbají třeba jen mraky na obloze. Naštěstí to celé všehovšudy trvá jen 1 (!!!) hodinu, což nevím jestli je plus nebo mínus, protože déle bych to už asi hrát nevydržel.

Pro: Za 1 hodinu to máte za sebou, ucházející grafika

Proti: Za 1 hodinu to máte za sebou, pocit ze střelby, málo zbraní, tupí emzáci, sprint, odporně tuneloidní

+19

Wolfenstein 3D

  • PC 90
I přes své stáří jde o velmi dobrou střílečku, v níž neabsentuje jediný prvek klasických old schoolovek žánru. Akce je adekvátně zpracovaná, s nádechem jisté frenetičnosti a arkádovosti, secrety s účinnějšími zbraněmi a cennými poklady slušně poschovávané, klíče od dveří dobře střežené, bossové hojní a místy i tuzí. Level design už plošší být nemůže, ale nedá se říct, že by to bylo na škodu. Jelikož díky němu vyniká každá úroveň svým pojetím a nutí tak hráče se neustále vracet, nebo se (ne)zamotávat do zdejšího herního prostředí. Samozřejmostí je vyvážený postup hrou, závislý i na momentálně dostupných zbraních. Kdy např. na začátku druhé epizody není zbraní a nábojů dostatek, takže, zatímco je možné se vyzbrojit municí a MP 40 ve zbrojnici za normálně přístupnými dveřmi, nechybí ani účinnější varianta v podobě získaného Chain Gunu z tajného úkrytu poblíž. S nímž je to při likvidaci nepřátel teprve ta pravá zábava.

Taktéž statistiky po absolvování úrovně potěší, neboť se z nich dozvím procenta zabitých nepřátel, objevených sekretů atd. Nejvíc si cením všech stoprocentních statistik v sedmé úrovni druhé epizody, v níž nechyběly opravdu bravurně navržené tajné lokace napěchované velkým počtem itemů a nepřátel. Byť normálně jde tento level zvládnout hned, tak nalezení zmíněného úkrytu jeho projití o něco pozdrží, což v tomto případě vůbec nevadí. V jedné úrovni dokonce vedla, ke střeženému klíči, cesta i skrz secret a nacisty proto šlo obejít. Ukazatel dosaženého score v levé části poměrně archaicky vypadajícího HUDu také zahřeje na srdci. Z přítomných šesti hutných epizod se nenechají zahanbit ani poslední tři z packu The Nocturnal Missions, dávající hráčům možnost opět prožít další dobrodružství.

Čtyři dostupné obtížnosti patřičně prověří skill každého, ať už ostřílenějšího nebo méně zdatného. Fakt je, že kvůli těm ikonkám, ilustrujícím jejich obtížností stupeň, mému zraku nejvíce uhranula ta třetí s tváří zkušeného drsňáka. Při samotném hraní se tato obtížnost připomínala snad jen při velké sprše kulek z řad nepřátel nebo menšímu stavu životů, ale po pár loadech a opatrnějším postupu jejich eliminace, to takovou potíž zase nepředstavovalo. A pak také v souvislosti s funkcí Save, třebaže při častém uložení byl průchod levelem jako po másle, tak pokud save nebyl zrovna na pořadu dne, já nerušeně a plynule hrál, o to markantněji mé nervy následně pocuchal neúspěch, kdy můj avatar čuchal ke kytkám od spoda. Opětovné nahrání pozice, sebrání klíče, zneškodnění nepřátel, nalezení již předtím objeveného úkrytu a znovu vracení se ke dveřím na mnou získaný klíč, dokáže tedy místy, při opomíjení častého ukládání, dosti naštvat.

Za sebou má Wolfenstein 3D již téměř dvacet let od svého vydání, tomu ale nijak neubírá kouzlo z hraní i v dnešní době. A ačkoli má jeho původní grafika stále něco do sebe, já si oblíbil port Wolf4SDL, který zachovává původní rys vzhledu a nechybí mu i vyšší rozlišení 1280x800, toho využijí zejména ti hráči, co používají, jako já, širokoúhlý monitor. Na displeji viditelné kostičky nijak nekazily zážitek, stejně tak plynulá kamera a přehršel podporovaných neoficiálních add-onů do hry, využívajících též kvalit uvedeného portu. K vizuální stránce hry ještě doplním můj celkový dojem z ní. Líbí se mi ta křiklavost barev, pěkná viditelnost a ta stylizace obecně. Neboť hře dodává jistý nádech jedinečnosti, lišící se od spousty dalších her, jenž jsem doposud hrál.
+19

Crysis

  • PC --
Crysis to nakonec dokázal. Po třetím dohrání přeci jen zvedám hodnocení a tleskám Cryteku za výtečné dílo, které je svým vzácným pojetím otevřené FPS mému srdci nejbližší a zároveň je technickým zpracováním i po čtyřech (!) letech na špici a nemilosrdně ždíme CPU i GPU na max.

Je to snad jediná hra, kterou si dokážu v hlavě přehrát od začátku až do konce - každou část si pamatuju, každá mě nějakým způsobem zaujala.

Bugů je tady požehnaně, především v AI a v kolizích předmětů, ale vzhledem k povaze hry to jsem ochoten přetrpět. Člověk si může s nepřítelem doslova vyhrát, může si jít kudy se mu zlíbí, má spoustu možností v likvidaci a přístupu k potyčkám.

❤ ❤ ❤ ❤ ❤/5
+19 +22 −3

Zuma's Revenge!

  • PC 75
Logický rychlík ? Rychlík je to rozhodně v poslední třetině, ale určitě už ne logický, protože plivete kuličky jenom o svoje přežití. Líbí se mi domorodý nesrozumitelný hlášky, které vždycky pobaví zvlášť, když si je doplňuju za vlastní, který raději jmenovat nebudu. Nedostal sem se přes level 59, kde prežiju vždy jen na chvíli, takže adventure možná nedohraju a tak sem se přesunul na challenge mode, který je přijemnější a více motivující. V adventure se mi líbí boss fighty na konci každý části ostrova. Bossáci na vás hážou všelijaké nepříjemné kletby a mají určitou slabinu, takže musíte volit zvláštní přístup. Před střetnutím v průběhu ostrova vám vyhrožují různými žvásty ala "Fear me !". Ve hře je několik power-upů jako dělová brokovnice, laser oči, blesk, zpomalení, reverse, bomba a accuracy. Měl sem rád mise, kde se můžete pohybovat v jedné linii, nebo přeskakovat na dvě plošiny a vůbec kola, kde máte hodně prostoru pro střelbu. Je fajn, když máte čas střilet, tak abyste dostali "chain combo", jinak jde jen o reflexy a náhody. Pokud v pokročilé fázi, ani nehnete vrbou a budete hru hrát stále logicky, tak smekám před vámi flegmatičtí mind mistři. Ke konci mi bylo už dost špatně a začaly se mi plést a splývat barvy a nevydržel sem hrát v kuse déle než 15 minut. Na nervozitě přidává tlukot srdce oznamující váš brzký fail, aneb honem rychle, rychle než mě sežerou.
Otázka do diskuze: směje se ta žába, protože je optimista, nebo se vám vysmívá tomu jak vám to nejde ?

Doporučení:pro hráčky a těm, kteří hledají výzvu v klikfestu postřehu, reflexů, rychlého rozhodování a plánování.

Cena na Steamu

Pro: když vám to jde a je to pohoda, power upy, boss fighty, audiovizuál, satisfakce při vyhře viditelně prohraného levelu

Proti: opakováná frustrace a vyčerpání na konci, neočekávaný posun kuliček, přibývající počet barev

+19

Posel smrti

  • PC 100
Úplně dokonalá atmosférická adventura s pro mě nepředvídatelným dějem. Opravdu úžasný příběh. Asi jsem tupá, ale ten konec mě teda v žádným případě nenapadl. Navíc z dílny čechů - důkaz, že i taková malinká zemička dokáže udělat hru, která pohne Evropou. Dokonce se mi možná zdá, že se tu trochu inspirovali i USA filmaři, protože film Madhouse (doporučuju zkouknout) mi to hrozně připomíná. Ale třeba je to jen náhoda. Nevím. Dále je hra česky namluvená (asi se ptáte, že je to u český hry samozřejmost, ale bohužel to tak není - př. Alter Ego), je v úžřasném prostředí, které doslova vtáhne do hry. Je tam spousta zvratů + několikrát můžeme hlavního i zabít - to člověka, který pravidelně neukládá asi pěkně naštve. Během hry jsem se, musím říct, do Samuela úplně zamilovala. Samozřejmě ne podle vzhledu, to nic moc, ale do hry se to perfektně hodí. Úžasná animace, dabing přesně se hodící do charakteru postav. Opravdu nelituju času stráveným u týhle adventůrky:-)))

Pro: Už jsem uvedla ↑

Proti: Asi nic

+19 +22 −3

Peter Jackson’s King Kong: The Official Game of the Movie

  • PC 80
Bezpochyby nejlepší hra podle filmu, co jsem hrál. Příběh film nekopíruje. Sice tu je pár základních bodů, ale povětšinu času si jede hra svoje. Prostředí je vymodelováno moc pěkně. Ve hře je opravdu slušné množství wow momentů a prostředí jako celek působí skvěle. Škoda některých mizerných textur, zejména na konci hry v New Yorku odfláklost prostředí působí nehezky.

Hratelnost je na velmi slušné úrovni díky rozmanitému designu. Sice jsem měl radši hledání cesty a plížení se džunglí než souboje, ale hra po celou dobu nenudí a furt je na co koukat. Mnohými kritizované pasáže za Konga mě přišly jako příjemné zpestření, protože jich zas moc nebylo. Jack působil jak živá postava, funěl, hekal, dokonce párkrát zakřičel a hned byla atmosféra a sžití s postavou někde jinde. Slyšíš, Gordone? Nebo ty?! No, na tebe mluvím Alcatrazi!

Dabing je na velmi vysoké úrovní, stejně tak hudba. Jako celek je hra místy hodně napínavá a obzvláště souboje s gigantickým T-Rexem byly špičkové. Ona fauna celkově je hodně promáklá. Občas jsem zahlédl, jak se mrchy požírají navzájem a dokonce jsem se stal svědkem zápasu raptora s přerostlou stonožkou. A ne vždy se jednalo jen o skripty na efekt. Určitě mě potěšila absence HUDu. Hře to dávalo nádech nejistoty a nebyl bych proti, kdyby se tento prvek ve hrách v budoucnu používal častěji. U této hry mě to naprosto vyhovovalo.

A teď nějaké ty zápory. Jako první musím zmínit jistou nepříjemnost v hlavním menu, díky které jsem si (naštěstí) na začátku hry smazal účet. Jednalo se o drobnou nemotornost, kdy myš označila něco jiného, než na co jsem klikal. Nejspíš pozůstatek z konzolí. Druhá věc je závažnějšího charakteru. Optimalizace! Nic moc jako. Během hraní mi hra asi 10x spadla s chybovou hláškou nebo zatměním obrazu. Do toho se místy čas od času nepříjemně zaškubala bez jakékoli příčiny. Vzhledem ke grafice je optimalizace strašná. A jako poslední věc vytknu přílišnou „přizoomovanost“ obrazu. Přirovnal bych to ke střílečce s permanentně zapnutým zaměřovacím módem. Zpočátku to působilo dost rušivě a dokonce se mi z toho dělalo i lehce nevolno. Nakonec jsem si zvyknul.

80%

Pro: prostředí, atmosféra a emoce hl. hrdiny, rozmanitá fauna, dialogy, bez HUDu, jiný příběh než je ve filmu, zvuky

Proti: některé textury - hlavně na konci hry, špatná optimalizace, mohlo to být delší

+19

BioShock

  • PC 85
Takový dojmový bodový komentář:

- Prostředí je opravdu nádherné, prvních pár úrovní sem se doslova kochal všemi záhyby, plakáty, malůvkami a celkově prostředím. To bylo ještě ke všemu dostatečně rozmanité a art deco do něho vynikajícně pasovalo. Výtky mam až k posledním pár úrovním, které byly hodně tmavé a celkově ne tak postapokalipticky hezké, jako první úrovně.

- Líbilo se mi zpracování zbraní a plasmidů, resp. se na ně zase pěkně koukalo. Po vytunění i blbý revolver vypadal mocně. Zbraní je 8 a díky různým druhům nábojů na různé nepřátele sem mezi nima měnil celkem často. Což se nedá říct o plasmidech. Je jich tam hodně, ale do konce hry sem stejně nejčastěji používal blesky / oheň / levitaci. V krizových situacích včely. (ruka, používající včely nebo led, vypadá dobře kentusácky :) ) A aby se neřeklo, že když můžu z rukou střílet blesky, tak proč bych používal nějaký kvéry, tak plasmidama se dá vystřelit jen několikrát a pak mají vlastní speciální reload. Což se občas postará o pár infarktových úprků, kdy musíte nabít jak zbraň, tak si píchnout EVE.

- Rozmanitost vlastních herních principů taky neni ke škodě. Člověk si hned zvykne, že voda je vodivá, blesky vadí přístrojům (no i lidem), některé věci hoří, přístroje se dají hacknout, na Big Daddyho bacha, po vypití 3 vodek se mi bude motat hlava, apod.

- Kromě vylepšování zbraní (které se opravdu hodí), jde ještě vylepšit tonikama s různorodýma vlastnostma sebe sama. Bohužel, stejně jako u plasmidů, je jich hodně, ale užitečných je jen pár. Ale zase rychlejší hackování, různé odolnosti nebo dodatečné léčení z potravin se hodí.

- Atmosféra utopistického městečka, kde se něco šíleně podělalo, je dokonalá. Hlavně díky již zmíněnému prostředí. Než sem si zvyknul, tak několik prvních úrovních pro mě bylo hororových a lekal sem se i vlastních kroků. PLUS jak sem šíleně nadával na neskutečně debilní rozhovory nepřátel v SC: Conviction, tak tady vyplňovali tak moc atmosféru, že z některých jejich mumlání mám doteď husí kůži.

- Nepřátel bylo druhově jenom pár, ale alespoň byly tématicky oskinovaní podle úrovně. Big Daddy má respekt. Little Sisters pro změnu měli být roztomilé, ale i po vyléčení jsou pěkně hnusné. :)

- Příběh, na hru, chvalitebný. Pár zvratů tam je. Mnohem lepší je ale poslouchat nahrávky a zjišťovat, co se ve městě vlastně stalo, což je vedlejší příběh sám o sobě a ten je na druhou stranu naprosto božský.

- Úroveň s včelínem mě nebavila

- Voda a zaplavení, se kterým tak strašně machrovali, to všechno vypadalo v roce 2007 asi božsky, ale dneska musím říct, že sem viděl lepší. Ale efekt "tekoucí voda po obličeji" je fakt pěkný. :)

- Byl jsem trošku zmaten délkou hry, protože kde u novodobých her končíme, tak u Bioshocku sem byl sotva v půlce.

- Boss fight poměrně lehký. U vraždění Velkých Taťků sem se zapotil víc.

- Hackování napřed sranda, po milionpáté opruz

Pro: Prostředí, atmosféra, příběh, délka

Proti: nic závažného

+19

Portal 2

  • PC --
První díl mě spíše iritoval, druhý naprosto nadchnul. Portal 2 už není jen další krátkou logickou hříčkou, ale přimíchává do gameplaye i příběh, tolik chybějící prvnímu dílu. Logické hádanky už nefrustrují a nejsou hlavní náplní hry. Jsou jen součástí příběhu, který mi tak trochu připomínal Kostku s Bioshockem. Konečně se dozvídám detaily o prostoru, ve kterém se pohybuju, smysl toho všeho snažení.

Dokonale namluvené postavy trousí jednu sarkastickou hlášku za druhou s takovou kadencí, že mi občas i koutek škubnul, jak vtipné to bylo. Finální souboj má opět šmrnc a nápad a vůbec... Portal 2 je radost si hrát.

****/5 (zatím bez coopu)
+19 +23 −4

Oddworld: Abe's Oddysee

  • PC 100
Když se mi tato hra dostala do ruky bylo mi 6 let, a ještě k tomu jsem to dostal na PS one a dokonce v němčině. V tý době jsem ještě nevěděl co příběh obnáší a co je účel hry. Takže můj úkol byl: dostat se na konec levelu a dělat při tom blbosti. Vážně jsem se vyřádil. Když už jsem jakžtakž začal ovládat angličtinu a koupil jsem si tuto hru i na PC a konečně pochopil příběh a cíle této hry. Dokonce německý jazyk není vůbec špatný, například hlas německýho Sliga zní mnohem víc vražednějí a hustěji než hlas anglického =D. Když jsem hru dohrál, furt mi vrtalo hlavou, kde jsou všichni Mudokonové, porotže já jsem ty po cestě zachránil všechny. Pak se mi náhodou do ruky dostala strategická knížka a v tu ránu jsem pochopil, že autoři ze srandy vytvořili secrety které nejsou nijak označené oproti ve dvojce. No zpátky ke hře, série Oddworld patří k mým nejoblíbenějším hrám a i když to mám už dohráné snad podesáté, vždycky si rád sednu k PC a dohraji to během 3 hodin znovu. Dobrou atmosféru ke hře dodává její hudba, která se mění podle toho, když vás spatří nepřítel anebo prostě změnou krajiny. 3D sekvence jsou udělané parádně a vtip tam opravdu nechybí. A to že hra má dva konce, špatný a dobrý a když máte špatný, tak vás hra pošle do půlky hry se slovy: Víc se snaž tak to mě opravdu dostalo =D. Pár scén ze hry jsou opravdu obtížné a chybí mi zde quicksave. To už potom občas chytám upocený joystick od PSka a dělá mi potíže něco udržet v ruce, jakej mám vztek. Prostě tuhle hru doporučuji všem, kdo má IQ větší než 100 bodů a těm, kteří mají rádi plošinovky s velmi dobrou hratelností. A ke konci tři slova: "This is RuptureFarms" a německy: "Das ist ruptureFarms" =D =D

Pro: Originalita, příběh, nepřátelé, gamespeak, chantování do nepřátel, hudba a grafika

Proti: Místy obtížné

+19

F.3.A.R.

  • PC 65
Když mi bylo asi čtrnáct let dostal jsem se ke hře, která posunula moje vnímání strachu o dimenzi výš. Byla to hra, kdy v mnohých momentech bylo třeba zavřít oči, zmáčknout levé tlačítko myši a naslepo proběhnout chodbou na druhý konec. Když jste pak doběhli na ono místo, oddychli jste si "Bože a mám to za sebou", načež jste prošli dveřmi za kterými bylo ještě něco mnohem horšího. Byl to zkrátka poctivej F.E.A.R., kterej dokázal uchvátit jak těmito strašidelnými momenty, tak i fenomenální dynamickou akcí s nejlepším bullet timem herní historie (dle mého názoru). Posléze se objevilo pár neméně strašidelných datadisků (to už bylo ale více méně totéž).

F.E.A.R. 2 pak lehce posunul nudný grafický zpracování (nutno ale dodat, že to místy vypadalo špatně). Atmosféry zachoval co to jen šlo a akce byla stále zábavná.

ALE! To jsem si tak nainstaloval hru s názvem F.E.A.R. 3 a čekal masivní nálož strachu a šílený brutální akce. To se tak nijak nekonalo. První dojem a zároveň prvních pár minut hraní vypadá skvěle, čím dál se ale nacházíte, tím spíš máte pocit, že hrajete jinou hru. V prvním díle se čas od času nacházeli lokace, kde jste byli úplně sami (když pominu hordu paranormálních jevů), ve trojce toková místa ale téměř nejsou a když už, tak nemají tu starou dobrou atmosféru. K tomu všemu jste neustále stavěni před nátlak nepřátel, sotva se probijete skrze jednu skupinu hned za rohem na vás vlítne další v ještě hojnějším počtu (po chvíli nejenom, že začne akce působit samoúčelně, ale začne vás i náležitě srát). Nepřátelé se na vás hrnou ze všech koutů, k tomu všemu jsou navíc docela nudný, i když je třeba podotknout, že jsou dost chytří. Z řad nepřátel by byl zajímavej jenom týpek procházející skrze zdi (teleportem), ovšem pouze tehdy, že by byl ve hře jedinej, když se ale takovej magor objeví v každý misi, tak jeho zajímavost je rázem pryč.

Grafický zpracování je v některých, dobře nasvícených místech, super. Jindy ale, a to je poměrně často, je grafika dosti bídná. Zprvu se tváří jako Call of duty, což by nevadilo (dokonce i podobná lokace se najde. Lokace celkově jsou docela rozmanitý), jakmile ale onu pasáž opustíte dostanete pocit, že si hru vzali na starost jiní vývojáři. Bullet time (což bylo doménou jedničky i dvojky) je tady jenom jako doplněk, přičemž vůbec neni tak zábavnej, jako právě v původní hře. Vadí mi i strašně okatě nalinkovaná cesta, která byla sice pevně daná ve všech dílech, ale tak bídně to působí vážně jenom tady. Když pak vemu v úvahu i fakt, že jsem nezažil žádnou pamětihodnou situaci, musím se smutkem prohlásit, že mě FEAR 3 naštval, protože jedničku jsem dohrál pětkrát, zatímco trojku dohraju jednou a ještě k tomu s bídou.

Závěrem: Kdyby se novej FEAR neoháněl svým jménem, ani pes by po tom neštěknul. Pokud jste ale ochotni unést absenci atmosféry a vlastně všeho, co dělalo feara fearem, hru si docela užijete a to hlavně díky stále dynamický neústupný akci, která ovšem působí hrozně samoúčelně.

Pro: chytří nepřátelé, místy grafika, zvuk, hudební doprovod, stále slušně zabaví

Proti: grafika, nudný zbraně, nudnej bullet time, už to není FEAR

+19 +20 −1

Amnesia: The Dark Descent

  • PC 75
Tohle byla první hra od Frictional Games, kterou jsem hrál. Na jednu stranu mám teď nutkání otestovat Penumbry, na druhou stranu Amnesia nebyla tak docela to, v co jsem doufal.

Co se technické stránky týče, graficky hra neurazí, i když textury všeobecně působí dost genericky a animace jsou nahrazovány stmívačkama. Fyzikální engine je fajný, akorát věci, které mají byt rozbity, lze imho rozbít až moc snadno - když něco rozbíjím, přesvědčivě to na mě tady prostě nepůsobí. Manipulace objektů myší je ale jinak moc dobře zvládnutá a jediné, co mi v tomhle směru vadilo, bylo pozicování malých objektů do středu obrazovky - v tomhle určitě mohla být nějaká tolerance. Po zvukové stránce bych řekl že vzhledem k tématice není co vytknout, ani nad čím přehnaně jásat.

Osobně jsem od hry čekal mnohem víc survival prvků. V tom jsem se ale ošklivě spletl, protože Amnesia je docela klasická adventura, jen prostě z vlastního pohledu. Nepřátelé jsou tu především jako kulisa - součást atmosféry. A to je jedna z věcí, které mi vadila. Nepřítel se v drtivé většině případů objevuje, aby vyděsil svou přítomností. Pokud se člověk schová (příslušný kout je vždy poblíž) a neleze zmetkovi do výhledu, tak se zase odbelhá pryč. Co mě na tomhle neuvěřitelně štvalo, byla skutečnost, že se tito nepřátelé objevovali odnikud a mizeli nikam. Ze začátku jsem to pochopitelně nevěděl, takže to i fungovalo, ale ve druhé půlce už bylo čekání tak trochu vopruz a zjištění, že když mě nepřítel zabije, tak dřív nebo později zmizí úplně, pro mě nějakou atmosféru strachu zabilo definitivně.

Čekal jsem, že nepřátelé budou víc překážet - že bude potřeba se kolem nich důmyslně plížit, odlákávat pozornost, nastražovat pasti a lákat je do nich, ale ne. Nepřítel se objeví, hráč se schová, nepřítel zas odejde. A zmizí - vůbec se s ním člověk nemusí dál trápit. Sem tam na vás něco vybafne z poza rohu/dveří, v takovém případě následuje leknutí, zdrhačka a skrývání, nebo vše řešící smrt. A v první půlce to ještě fungovalo, ale dál už jsem se prostě nebál. Nepřátelé v Amnesii nejsou opravdovou překážkou, není důvod se jich bát.

Jako adventura je Amnesia náročná tak akorát, aby člověk nemusel moc civět do návodu. Příběhem asi bůhvíjak neohromí a ze začátku jsem mu ani moc pozornosti nevěnoval, ale nakonec celkem hezky splnil svůj účel a spolu se sympatickým Agrippou mě zabavil, když už jsem se smířil s tím, že tahle hra mě už asi nevyděsí. (Ad Agrippa, trochu mě zklamalo, že na cestě do finále už mi nic zajímavého nepovídal.)

Celkově vzato to byla Amnesia zajímavým herním zážitkem, ale herní náplň jsem čekal.. hm... pestřejší. Lokace nejsou tak atraktivně zpracované, aby samotné hledání předmětů a sem tam nějaký jednoduchý puzzle tak úplně ospravedlnily hráčovo (moje) snažení a atmosféra strachu... no... byla prohlédnuta a dál tam dohromady krom příběhu nic není.
+19

Assassin's Creed II

  • PC 20
Prototyp hloupé hry, a to jak po stránce herní, tak dějové.

V jádru hratelnosti se nachází kvalitní model skákání: lezením a přemísťováním po střechách vymodelovaných (a krásných) měst jsem strávil nejvíce času, a je to na hře to nejzábavnější - ovšem jen do určité míry. Z pochybných důvodů však autoři (ať už proto, že dala tahle složka hry spoustu práce, nebo proto, že nic lepšího neumějí) hráče motivují, aby se této činnosti věnoval daleko přes tuto míru: objev 20 A, aby ...; sesbírej 100 B, aby...; najdi 30 C, aby...; atd. Hra je prodchnuta ideou prostoduchého sbírání všeho možného, přičemž je k němu hráč nucen, aby se dozvěděl část příběhu, nebo je spoleháno na jeho puzení k hromadění, což je značně nízké.

Lokace a předměty v nich jsou rozvrženy, aby v nich hráč mohl vykonat to, co je jeho úkolem, do té míry, že působí často směšně nevěrohodně (extrémem je mše v závěru hry). Absurdní je rovněž výskyt předmětů určených ke sbírání: příkladem budiž truhly s poklady povalující se na každém kroku, aby jich mohlo být mnoho a nedalo to příliš práce, nebo malé plakáty oznamující pátrání po mé osobě na zdech v několikametrových výškách, kde na ně nikdo nevidí. Povahu hratelnosti dokonale ozřejmuje pasáž s pronásledováním vojáka, která se ve hře opakuje: s doprovodem dramatické hudby a výkřiky jako o život přede mnou prchá zcela nesmyslně navrženou úrovní, přičemž se co chvíli těsně přede mnou přihodí "něco", co mně jej znemožní chytit (propadne se podlaha, spadne mříž...), a já musím vyvstalou překážku nějak obejít, což se překvapivě vždy snadno podaří. A není třeba se u toho nijak nervovat, protože na mne voják za rohem vždycky počká.

Prostředí renesanční Itálie se jeví být originálním, ve skutečnosti je však pouze zneuctěnou kulisou. Autoři nevytvořili příběh přiměřený této době, nýbrž aktuálně módní fantasmagorii se zoufale křečovitými dějovými posuny (získej předmět X - získej znovu předmět X, který ti ukradli - získej ještě jednou předmět X, který ti opět ukradli -, s prvky O kohoutkovi a slepičce), která do období renesance nechává často vstupovat prostřihy z budoucnosti, čímž možnou atmosféru důsledně rozbíjí. Duchovní bída AC2 je nejzřetelněji vyjádřena v "symbolech" na zdech domů a v nich skrytých hádankách: světoznámá díla malířství či významné osobnosti jsou v nich zneužity k banálním rébusům, které naprosto neodůvodňují jejich použití.

Ve výsledku tak máme produkt, který se pyšní jednou kvalitní složkou řemeslného charakteru, avšak hratelností je primitivní, přeplněný berličkami a zcela přizpůsobený bezproblémovému zážitku s jednoduchými motivacemi (chabé dějové zvraty, hromadění), kterému je obětována mimo jiného i atmosféra renesanční Itálie. Zacházením s existujícími uměleckými hodnotami pak Assassin's Creed 2 vytváří kýč, který je až urážlivý. Takové hry je třeba odmítnout bez ohledu na zábavnost či líbivost, které jsou přece jen vyšší, než jak napovídá hodnocení.

Proti: Agnus Dei; CTF; Lorenzův atraktor; Všechno je dovoleno

+19 +32 −13

Killing Time

  • PC 95
Moje nejoblíbenější střílečka je plná krve. A právě Killing Time se dokáže jejím nedostižným kvalitám - atmosférou a celkovým zpracováním - alespoň částečně přiblížit. Nepatřím mezi velké obdivovatele herní hudby, ale nálada, kterou dokáže místní hudba vykouzlit, je zcela unikátní. Jenom škoda, že PC verze byla až na videa a FMV scény prakticky od základů překopaná. Letmým pohledem a srovnáním s původní 3DO verzí je totiž zřejmé, že některé prvky v ní byly o něco povedenější (např. nepřátelé). Jako celek je však PC veze mnohem lepší.

Killing Time je pravděpodobně první střílečka, která se snažila vyprávět příběh jinak než obligátním intrem/outrem. Kromě videí je ve hře přítomno několik desítek krátkých skriptovaných pasáží, které postupně odhalují příběhové pozadí - co přesně se vlastně na ostrově kdysi stalo. S průchodem jednotlivými lokacemi dochází na určitých místech k jejich samospouštění. A protože jsou umístěny přímo ve hře nedochází k jejímu zastavení.

Hlavní lokací je obrovské panské sídlo a zahrady kolem něj. Kromě bohatých interiérů samotného sídla příběh postupně hráče zavede do hlubokých lesů, okolí majáku, loveckou stezku, podzemních krypt, kanálů, jeskyní, vodního chrámu, mausolea… a i malý hřbitůvek s rozkopanými hroby se ve hře objeví. Ložnice Tess je díky „ozvěnám minulosti“ nezapomenutelná. Některé lokace jsou natolik rozsáhlé a spletité, že se v nich dá velmi snadno ztratit. Naštěstí těla zabitých nepřátel nemizí, takže orientačních bodů v podobě povalujících se tlejících mrtvol je na cestě zpět dost.

Killing Time je podobně nelineární akcí jako třeba HeXen. Přepnutí páky/nalezení klíče zpřístupňuje další část ostrova, v kterém je potřeba najít několik částí hlavního puzzlu. Samotné střílení pak nejvíce připomíná klasické střílečky - doomovky - s tím, že zaměřování cíle ještě nelze plně ovládat myší. Pro pohyb kamery nahoru/dolů je proto nutné využít tlačítka klávesnice. Vzhledem k tehdy běžnému částečnému autoaimingu se však nejedná o větší problém a klávesy k tomuto účelu není ani potřeba příliš používat.

Větší výtkou by spíš mohl být menší arzenál zbraní. K zabíjení slouží pouze páčidlo, revolver, brokovnice, tommy gun, zápalná láhev, plamenomet a magická hůl. Na druhou stranu žádná zbraň není jen do počtu jako tomu v jiných střílečkách často bývá zvykem. Díky neustálému nedostatku munice je nutné až do konce hry průběžně používat všechny.

Nepřátelé jsou přesně takový, jaké je od správné hororové střílečky čekám. Rituál změnil původní lidstvo i zvířectvo k nepoznání, a tak po ostrově pobíhají zombíci, šílení lovci, kostlivci, klauni, sukuby, dvouhlavá psiska, obří vosy, brouci a další kreatury, které je nutné zlikvidovat.

Hráčům, kteří si i dnes čas od času zahrají nějakou starou dobrou střílečku a Killing Time dosud nehráli, můžu jen doporučit. Pro oldskůl šůtéry je Killing Time povinnost.
+19

Transport Tycoon

  • PC 90
Legenda strategických budovatelských strategií a jedna z nejlepších her vůbec. Byla spousta snah udělat nového nástupce Transport Tycoona, ale nikdy nedosáhly tak výborné hratelnosti jako originál. Není divu, že má stále tak velkou fanouškovskou základnu, která se snaží původní hru dále modifikovat. Jedna z mých TOP 10 her.

Pamatuji se, jak jsme se s kamarády chodili navštěvovat a vzájemně se chlubili, kdo má kolik peněz na kontě, kdo má víc vlaků nebo letadel, kolik máme 8-mi kolejných nádraží, kdo máme nejdelší vlakovou soupravu, radili jsme si, jak řešit semafory na železnici nebo jak se efektivně zbavit konkurence. Mým zvykem bylo i pojmenovávání měst názvy českých měst, přičemž ve městě svého bydliště jsem měl i sídlo společnosti.

Pro: hratelnost, dopravní tématika, zábavnost na dlouhé hodiny, kultovní hra

Proti: absence kvalitního pokračování (nepočítám-li TTD)

+19

Mass Effect: Bring Down the Sky

  • PC 75
Toto dílko je prvním DLC, které jsem hrál a určitě jsem nebyl zklamaný. Celá mise je celkem zábavná a trvala mi něco přes hodinu, navíc zadarmo, takže "investice" se na peněžence nepodepíše. Projíždět se po asteroidu bylo mým snem už od prvního zhlédnutí filmu Armageddon, splnil jsem si ho až nyní po více než 10 letech.

Celé zpracování značně převyšuje kvalitu vedlejších misí ve hře a celkově se mi líbilo více než zhruba polovina DLC k ME2. Příběh je tuctový, ale přesto zajímavý, lokace vyhovující, ale největším kladem je nová rasa Batarianů, která se dočkala většího využití až v ME2, doufám, že by se nějaký Batarian mohl zatoulat i do vaší party ve trojce.

Instalací DLC se podle mě nedá nic zkazit, pokud vás hra baví, tak proč si ji neprodloužit.

Pro: Batariani, zdarma, asteroid

Proti: omletý příběh

+19 +20 −1

Moorhuhn 3 ...es gibt Huhn!

  • PC 80
Byly doby, kdy jsem tuto hru hrál i hodinu v kuse a měl opravdu obdivuhodné skóre. Ty už pominuly a až dnes jsem si na ní opět vzpomněl.

Hra by měla sloužit pro odreagování, či zaplnění volných pětiminutovek, což se u mě však minulo účinkem. Nehrál jsem ostatní díly, proto má trojka pro mě výsadní postavení. Moc se mi líbily bonusy v podobě dvojnásobku bodů po střelbě do majáku, nebo naopak mínusu za zabití špatných ptáků. Dobré byla i náhoda skrytá v podobě chmýříček, kdy vám jedno třeba přidalo čas, zpomalilo čas, nebo naopak přehodilo kalibraci myši :) I zvuky nebyly špatné.

Kvalitní hra za málo peněz (rozuměj za žádné peníze)

Pro: freeware, ptáci, zvířátka

Proti: možná závislost

+19

The Blackwell Legacy

  • PC --
Nemohu dělat nic jiného než upřímně poděkovat Nateovi, který nedávno postoval link na tenhle indie kousek. Za nějakých 3E se mi dostaly tři díly téhle adventury (a to nezmiňuji další hry).

Jedná se o velice krátkou adventuru (tak dvě až tři hodiny hraní), která se spíše soustředí na příběh a atmosféru než hádanky. Naštěstí se autoři poučili ze všech starých adventur, kde mohl hlavní hrdina nejen nosit po kapsách hevery, pneumatiky či různé kýble a cihly, ale také se v nich hráči zasekávali při logickou logikou neřešitelných úkolech. Nic z toho slečně Blackwellové nehrozí.

U TBL vám stačí jen průměrná bystrost a znalost aj, chyták tam není žádný, jen jsem narazil na dva případy, kdy jsem si říkal, že to „takhle nějak musí jít“, ale nešlo. Hráč musel nejdřív proklikat to, co po něm hra proklikat chtěla.

Ale jinak se jedná o skvělou věc. Malý počet charakterů, o to jsou propracovanější; plus celý ten nápad s duchem/duchy. V neposlední řadě i vtipnou. Za zápor považuji grafiku. Je sice fajn vrátit se do looku devadesátkových her, ale hře z roku 2006 to na ničem nepřidá.

Těším se až prubnu dlaší díly a rozhodně se chystám i na čtvrtý, který vyšel letos.

P.S.: Za život jsem nehrál moc adventur (tak pět šest), takže ostřílený adventurák možná bude mít jiný názor.

Pro: story, hudba, propracované charaktery, atmosféra některých momentů

Proti: grafika; je to krátké, prý to vykrádá nějaký seriál

+19

Eye of the Beholder

  • PC 65
Xanathare, ty bulvo prašivá, s tebou mám nějaký nevyřízený účty, že jo? Tak s takovým odhodláním jsem se, po více jak deseti letech, znovu pustil do hraní Eye of the Beholder. A musím uznat, nebylo to vůbec marné. Hra svižně odsýpala a přes všechny ty hádanky, spínače a mechanismy mi přišla poměrně jednoduchá a bezzákysová (proti náročné dvojce určitě). Nebo jsem prostě měl jen štěstí? Nééé, tím to nebude, vždyť jsem nenašel králičí tlapičku.

Na dungeonech mi vyhovuje, když hráče odměňují za poctivé prošmejdění mapy, což na EotB sedí přesně, slušné množství tajných místností a nepovinných puzzlů často bohatě přispělo do mého inventáře. Průzkumnický element je okořeněn o nutnost kreslit si mapy na čtverečkovaný papír, neboť chybí automapování. Oceňuju, že se mě hra pokoušela zabít hned několika způsoby, lítému bestiáři zdatně sekundují pasti a neúprosný hlad, jenže se nemůžu zbavit dojmu, že k pořádné atmosféře ji cosi chybělo.

Další věc, co mně né úplně sedla, jsou pravidla Dungeons and Dragons. Vím, vím, teď si říkám o fireball za 10d6, ale uznejte, není to ideální systém pro hru založenou na realtimových bojích, nejčastěji tváří v tvář. A k tomu neskutečně pomalé léčení při odpočinku (hrál jsem bez klerika, tak si za to můžu z části sám). A poslední výtka směruje do menu hry, kde se průběh hry může ukládat pouze do jediného slotu a je tak nutné průběžně zálohovat soubor ve Windows.

A grafika? Ta mi navzdory své plnoletosti vyhovovala, na podzemí docela světlá (fakt by mě zajímalo, čím si pod Waterdeepem svítí - pochodně jsem nikde neviděl), nicméně přijemně přehledná. Určitě nadprůměr.


PS: Pokud vás děsí použití domácích kartografických pomůcek (čtverečkovaný papír, tužka a pryž), můžete sáhnout po Amiga verzi s automapou.
+19

Need for Speed: Underground

  • PC 90
s touhle hrou jsem se poprvé seznámil u nás ve škole, kdy to tam natahal kámoš. Vypadalo to hezky a já už dlouho scháněl nějaký závodění, tak jsem si to sehnal.

První věc kterou musim zmínit je pekelná obtížnost...ze začátku to ještě jezdí, ale jakmile auto už jede o hooodně rychleji tak se ani nestíháte vyhejbat normal autům anebo sloupům atd.
Aut je zde docela hodně a tunning je asi největší plus týhle hry, protože je to fakt luxusně udělaný, spousta součástek, spousta vinilů, spousta zevnějších změn. Takže si svého krasavce můžete vymazlit jakjenkoli chcete.
A jezdí se s tim vážně parádně, žádný klouzání nebo cukání, je tam vidět že ve hře existuje fyzikální jev a sice tření (i když s gravitací už je to horší ;D). AI bych řekl, že jeslušně vytvořená, dávaj dobře zabrat. Módy závodění jsou taky super (drift, drag race, circuit a sprint), je to dobré když vystřídáte několik jiných závodů a ne furt, rychle předjet rychle předjet.
Bohužel největší mínus hry jsou opakující se tratě. Sice to vývojáři chtěli řešit, že nějaký otočí anebo složí trať z dalších tratí, ale pořád to je stejně, takže potom se dá jezdit i poslepu skoro.

Grafika je famózní, na nejvyšší detaily je to fakt nádherné. Dodává to lesk auta, diváky na startu a takový lesklejší silnice. Krása je v detailech přeci =)

Zvuky myslim že ujdou, auta jsou skvěle ozvučena a hra je doprovázena dobrou hudbou.

Když pominu ty tratě, tak bych řekl, že je to skvělá hra. A skvělý začátek série (po NFS: Porsche)

Pro: Grafika, Hudba, módy, auta, TUNNING

Proti: opakující se tratě, občas obtížnost

+19

007: Quantum of Solace

  • PC 80
V Quantum of Solace se mi naskytla příležitost, vžít se do role agenta 007 a splnit pár úkolů pro Spojené království, a protože mám Bondovky vcelku v oblibě, a když zrovna běží nějaký díl v televizi, rád se na něj podívám, náležitě jsem ji využil.

Když už jsem byl agentem se dvěma nulami a sedmičkou na konci, tak zvolení obtížnosti se stejným názvem bylo jasnou volbou, a jak se posléze ukázalo, vůbec ne špatnou. Trochu zmatený příběh asi pochopím až po shlédnutí obou filmů, ze kterých je převzat, ale i tak se mi celkem zamlouval.

Stejně se mi zamlouvala i stará známá hudba, jenž mě celou hrou provázela a také dabing, namluvený samotnými herci. Krycí systém je taktéž skvělý, když tedy pominu nesmrtelnost a až neuvěřitelnou přesnost při střelbě naslepo.

Co mě ale hodně vytáčelo byly klikací scény. Asi to bylo tou obtížností, ale při více než jedné chybě jsem mohl celou scénu dělat znovu, což nebylo zrovna optimální, když navíc vezmu fakt, že těmto scénám předcházely scény neherní, jenž nešly přeskočit.

Škoda také krátké herní doby, protože při dvojnásobné délce by byl můj výsledný dojem jistě ještě o něco lepší, ale zklamán určitě nejsem a počítám, že se k tomuto titulu někdy v budoucnu vrátím.

Pro: James Bond, příběh, hudba, dabing, krycí systém

Proti: klikací scény, krátká herní doba

+19