Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Daikatana

  • PC 75
Jakoby John Romero věděl, pro koho Daikatanu dělal. Neboť jde o nesmírně propracovanou a komplexní střílečku, že upřímně nechápu, proč se na ni celá herní veřejnost v době vydání vykašlala a tím de facto předurčila osud, který tuto hru potkal. Tehdejší hype a oznamování novinek na Internetu, v časech jejího vývoje, jsem nezažil a proto se zmiňuji jen o tom, jak na mě tato FPS, s mnoha prvky her ze staré školy, zapůsobila. A to po mnoha letech od jejího vydání, nikdy dříve jsem s ní neměl tu čest. Ničím jiným ani Daikatana není, jen čistokrevnou střílečkou vzdávající hold klasikám typu Qukae/Hexen/Heretic.

Zatímco první epizoda v Japonsku byla nesmírně temná, těžká a frustrující, tak v epizodě druhé už tomu bylo naopak. Díky relativní jednoduchosti, světlosti a osvěžující hratelnosti, pramenící z nových zbraní, nepřátel a prakticky všeho ostatního. Třetí z epizod byla opět o něco tužší, ale stále šlo o parádně zpracovanou a situovanou pasáž. Poslední čtvrtá epizoda v San Francisku na tom byla zábavou zhruba akorát, zbraněmi mě ale nijak neoslnila. Což mělo jediný důvod, můj meč, jenž byl v soubojích rychlejší a efektivnější, než většina střelných zbraní v této kapitole. V jednotlivých úrovních pramenila obtížnost z omezených možností ukládání a neustálé nutnosti s sebou vodit kolegy. V praxi se to projevovalo tak, že v průběhu hry bylo potřeba hledat ukládací kameny. Ty byly přitom mnohdy nevyváženě rozmístěny, na řadě krkolomně položených místech. Takže se nejednou stalo, že jsem měl jeden z těchto červených kamenů na dohled a šel si pro něj. Zrovna mě ale někdo přepadl, omylem jsem spadl a podobně, já si nestačil uložit a následoval game over. Následná pokažená nálada z představy opakovaně procházet tentýž úsek znovu, mi způsobovala mnohokrát frustraci a hru mi nezbylo, než vypnout a vrátit se k ní později.

I přes popsané nepříjemnosti byla Daikatana ale skvělá, k čemuž přispívaly i časté a propracované sekvence. Několik poznatků z její opatchované verze, jak si šlo výrazně ulehčit hraní. V první epizodě stačilo mnohé roboty udolat holýma rukama, když byly někde za rohem, dveřmi a podobně. Na omezené ukládání šlo několikrát vyzrát následovně: V rámci mise jsem procházel tam a zpět do předešlé úrovně. Tak se mi přepsala poslední uložená pozice a hra se uložila. Při tomto postupu bylo vždy nezbytné se, po vyčištění části úrovně, jen vrátit na začátek, takže byl-li se mnou kolega, čekal na mě na startu úrovně. A já ho tak nemusel ze zmíněného důvodu neustále brát s sebou. Stručně řečeno, nejlépe se mi hrály druhá a třetí epizoda. Z důvodů čistě nostalgických, připomněly mi totiž dvě starší klasiky, Hexena 2 a Rune. Jak známo, tyto hry se odehrávaly ve středověku a nejinak tomu bylo i ve zmíněných epizodách Daikatany. Mám zkrátka raději procházení úrovní v různých středověkých kulisách. V této střílečce od Iom Stormu jsem si ze zbraní oblíbil hlavně používání disku a meče Daikatany. Prvně uvedená zbraň byla mým neocenitelným pomocníkem ve druhé epizodě ze starého Řecka a druhá zbraň našla, z mého pohledu, nejlepší uplatnění v zasněženém Norsku ve třetí epizodě. Při hraní jsem samozřejmě neopomenul i ostatní zbraně z nabídky, jako různé kuše, kladiva, magické zbraně a v epizodách 1 a 4 i různé moderní pistole, granáty a brokovnice. Už ale nebyly tolik preferované jako ty dvě ve zmíněných epizodách.

V dnešní době, kdy už žádné střílečky ze staré školy nevychází a redakce Levelu považuje za FPS kde co, včetně Strike Force a Sniper Elite - zdůrazňuji, že nejde o čistokrevné FPS, bylo pro mě hraní této Romerovy hry velkou výzvou. Která mi dávala vzpomenout na doby dávno minulé a poskytla mi nesčetně hodin u ní strávené. V jednom totiž současné FPS oproti těm starým zaostávají, herní délce. Nikdy jsem nebyl příznivec her s pouhými pěti hodinami pařby na jeden zátah, a i proto k této hře z roku 2000 vzhlížím s respektem a nemám jediný důvod ji nesnášet, jako skoro každý, kdo si kdy zkusil alespoň její demoverzi. Děkuji tímto tvůrcům Daikatany za její stvoření, a že jsem měl možnost si ji zahrát. Dále redakci mého oblíbeného plátku o hrách patří také dík, a to za její umístění na DVDčko v čísle 93 – 10/2002.

Pro: Druhá a třetí epizoda, na dnešní poměry slušná délka a hodně tuhej souboj s bosem na konci.

Proti: První tři úrovně ve hře, nutnost v průběhu hry vodit a ochraňovat sidekicky, nemožnost neustále ukládat a z toho pramenící frustrace z častého opakování několika herních pasáží.

+12

Chaser

  • PC 80
Nedoceněná střílečka která nebyla vůbec špatná. Na české respektive slovenské poměry jde o dobře zvládnutou FPS. V níž je nutné občas zapojit i mozek, což má sice za následek časté bloudění. Mě ale vůbec nevadilo. Dle některých právě tahle vlastnost způsobuje to, že nejde o střílečku ale chodičku. :) Jenže s tím nesouhlasím. Neboť měla rozlehlost hry a její náplň své opodstatnění v kvalitně podaném příběhu a i celkově se mí líbila, díky rozmanitým misím, víc než jiné zahraniční střílečky obdobného typu, např. Red Faction.
+12 +13 −1

Counter-Strike

  • PC --
Hrál jsem nesčetněkrát na LAN párty. Zde souhlasím s Pipboyem, hru kazí Terminátoři a Supermani, kteří se trefí naprosto vším, vždy, všude, do všeho, na jakoukoliv vzdálenost a znají mapy po slepu. Jinak by to byla docela dobrá odreagovačka, ale tímto se CS degraduje na výplach mozku, v mých očích roven demenci zvané Travian. Nebudu hodnotit CS čísly, zbytečně bych snižoval celkový průměr hodnocení, protože bych jí musel dát tak 20%.. A to za naprostou výplachovost a neoriginalitu. Stále to stejné dokola, nikdy nekončící. Pouze modaři podporují CS mohutně, ale, to mě nijak neobrací na víru v CS. Pro mě je i F.E.A.R. Combat MNOHEM zábavnější, než tohle, pocit ze střelby je tam takřka hmatatelný, ale tady?? Pche.. Pokud jedu na LAN a uslyším, že se tam bude hrát CS, tak jednoduše nejedu. CS je fenomén, svého času nejhranější MP na světě, mistrovství světa v CS to dokazují, ale to z něj ještě nedělá dobrou hru.

Pro: Masová hratelnost, výborný engine, jak v1.6, tak Source, modařská komunita.

Proti: Výplach a´la Travian (hnus), nekonečnost, stále to stejné dokola, terminátoři a supermani v CS.

+12 +15 −3

Alone in the Dark

  • PC 90
Alone in the Dark jsem hrál až po Resident Evil 1,2. Ale i přesto, možná právě proto mě tolik bavil. Strach a atmosféra je zde hlavní průvodcem ruku v ruce s nedostatkem nábojů. Zbraní není mnoho, ale někteří nepřátelé stejně ani zabít nejdou, takže po dlouhých chvílích likvidace zjišťujete, že jste vyplýtvali všechno úplně zbytečně. Takže LOAD a znova. Každý posun příběhu přinesl velkou radost a zadostiučinění vůči vynaloženému úsilí. Hra je to těžká-prostě survival horor. Tehdy se slovníčkem v ruce po nocích, parádní zážitek. Dnes asi nic nenabídne, ale já jsem rád, že jsem tuto legendu žánru hrál. Hodnotím zde hlavně leveldesign, který je velice realistický a deprimující. Zvuky taktéž, velice vydařené. Jediná výtka je kamera, sice jsem byl zvyklý z RE série, ale tady místy opravdu nešlo vidět nic. Za zásadní chybu bych to však nepovažoval, občas to jen zazlobilo..

Pro: ATMOSFÉRA, zvuk, grafika (tehdy), leveldesign.

Proti: Kamera, ale jen místy.

+12 +13 −1

Need for Speed II

  • PC 90
NFS2 jsou vůbec první ,,spýdy" co jsem kdy hrál. A popravdě, užil jsem si s nima asi nejvíc zábavy. Pravdou je, že jsem byl malej klučina, ale nezapomenu na Splitscreen závody se strýcem (nejlépe nacheatovaný pioneerem, takže auta pak byli ještě rychlejší). Taky pamatuju na závod ve sněhu, kterej byl dost těžkej (protože se tam dalo vypadávat z tratě a já jako malej jsem neznal brzdu, takže se mi to stávalo dost často :-D). Těžko k této hře napsat víc, prostě je to klasika a klasikou zůstane.

Pro: Velký výběr aut, dobře udělané tratě, split-screen mod

Proti: Nic mě nenapadá

+12

Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse

  • PC 85
V prvé řadě musím hře vyčíst stereotyp alá Painkiller. I když oproti Painkillerovi mne hra bavila dvakrát víc a sice
1)Architektura, vozidla, hudba, lidé, všechno vypadá tak, jak si v roce 1959 lidé představovali budoucnost. Graficky je to velmi pěkné, po této stránce nelze nic vytknout.
2) Vozidla, která můžete ovládat, jsou hodně netradiční, stejně jako všechno v téhle hře.
3)Příběh tam je, profesionálně nadabovaný, originální a na konci s překvapivým rozuzlením.
4) Takové "zbraně" jaké používáte v této hře jste ještě neviděli.
5) Lokace se mění a jsou ze začátku velice nápadité.
6) Některé ůkoly vás dokážou překvapit. Např. čůrání do...

Náramně jsem se u téhle hry pobavil Stubbs hází perfektní ksichty, je to frajer. Opravdu za zahrání to stojí.
Jediné proti je fakt ta stereotypnost doprovázená ke konci nudou. Ale až ke konci. Stejně to už dotáhnete do konce, jen aby jste věděli jak to dopadne.

Pro: Zábavná mlátička v pěkném prostředí s dobrou hudbou.

Proti: Stereotyp, ale ozvláštněný o různé úkoly a dá se říct i puzzly.

+12

Jazz Jackrabbit 2: The Secret Files

  • PC 50
Jsou datadisky, bez kterych si puvodni hru nedovedeme predstavit (Armageddon`s Blade k HOMAM3), vetsina datadisku pak pridava nasup novych tezkych misi a bohuzel existuji i datadisky, ktere jsou nehoraznym tahanim penez ze zakazniku a jejich sestaveni nemohlo trvat dele nez 1 den. The Secret Files je bohuzel priklad prave takoveho datadisku. Jedina novinka stojici za rec je pridani 1 noveho charakteru, za ktery jde hrat - roztomile blond zajecice Lori. Tot vse. Ona slavna nova epizoda je pouze snuskou nekolika po vzoru puvodni verze druheho Jazze neuveritelne snadnych levelu, ktere jsem na nejvyssi obtiznost dokoncil za 2 hodiny bez ztraty zivota. Designove neprinaseji absolutne nic noveho a co je nejhorsi, neni v nich ani zadny boss, proste nic! K dovrseni vseho na konci ceka pouze cedule se suchou informaci o dokonceni epizody... Datadisk dale obsahuje urovne od fanousku, ktere byly k dispozici zadarmo (!) na internetu, ktere onu ubohost puvodnich autoru povetsinou strkaji do kapsy a nabizi konecne trochu vyzyvajici obtiznost. Jazz by si rozhodne zaslouzil neco lepsiho...

Pro: hratelnost puvodniho jazze 2, nova hratelna postava

Proti: zadne animace, zadni bossove, zadny pribeh, nulova obtiznost

+12

Heroes of Might and Magic V

  • PC 80
Keď sa nejaká slávna herná séria so silnou fanúšikovskou základňou dostane do rúk vývojárom, ktorí s predošlými hrami série nemajú nič spoločné, fanúšikom sa zatají dych strachom. A to mnohokrát oprávnene. Určite by bolo nosením dreva do lesa, ak by som obšírnejšie mal spomínať, že v prípade HOMAM IV, sa ešte pôvodní vývojári NWC rapídne odklonili od štýlu hry, čo spôsobilo rozporuplné reakcie.
Možno práve preto nechceli Nival Interactive, ktorí majú za sebou tvorbu dvoch dielov Etherlords - hier nie nepodobných HOMAM, nechať nič na náhodu a štýl hry a nápady čerpali predovšetkým z najuznávanejšieho HOMAM III.
Preto možno niekto namieta, prečo by tá hra mala byť dobrá, ak ide v podstate len o prerábku tretieho dielu do novej 3D grafiky (ktorá tiež nesadne každému)? Dôvody sú hneď dva:
1.Lebo je to skrátka HOMAM, nepoznám inú návykovejšiu ťahovú stratégiu, kto zažil ten faktor "ešte jeden ťah a idem spať", tak vie o čom vravím. Nival jednoducho pripravili novú porciu zábavy z tých najosvedčenejších ingrediencií. Máme tu hrady a upgradovanie jednotiek, existuje tu slušný balanc (narozdiel od HOMAM IV), dobýjanie hradov aj kúzlenie sa vrátilo do normálu, dokonca ani z hrdinu nie je nesmrteľný avatar, ktorý ani nepotrebuje armádu.
2.Nie je pravda, že piaty diel je bez noviniek. Okrem spomínanej 3D grafiky s čím súvisí aj zintenzívnenie dejového prežitku z kampaní pomocou cutscén v engine hry, prichádza aj jedna nevýhoda, vďaka možnosti natočenia uhlu a smeru pohľadu na mapu a 3D zobrazenia objektov sa stáva občas mapa neprehľadná a človek nemusí napríklad zbadať na mape suroviny a podobne, na celkovú orientáciu na strategickej mape si rozhodne treba zvyknúť. Azda najlepšou novinkou je zaradenie bojového "poradovníka". Počas boja je v dolnej časti obrazovky pomocou ikon zobrazené poradie v ktorom hráčove aj súperove jednotky budú útočiť a hráč si môže lepšie usmerniť svoje ťahy. Čo však nepochopím je jedna zmena v rámci stavania budov v meste: Hráčovi sa od začiatku neukazujú všetky budovy ktoré môžu byť v danom hrade postavené. Hra mu ukazuje len tie čo postavené má a tie čo si môže postaviť (napriek tomu, že nemá na ne dostatok surovín či peňazí).
Tak či onak je piaty diel plnohodnotným pokračovaním série a fanúšika rozhodne nemá čím sklamať a zároveň dokáže zaujať aj nových hráčov, azda najmä pre nižšiu obtiažnosť oproti minulým dielom.

Pro: zdravé jadro prebraté z HOMAM 3, "bojový poradovník", príjemná 3D grafika, dobre spracovaní hrdinovia

Proti: mierny chaos v orientácií na mape spôsobený prechodom do 3D

+12

Tony Hawk's Pro Skater 3

  • PC 90
Tony Hóka 2 mám hodně rád. Třetí díl ho sice nepřekonal, ale zároveň neudělal sérii ostudu. Jednotlivá kola byla originální, velmi dobře udělaná. Bohužel téměř vymizela jakási reálná základna, která byla ve druhém díle. Abysme si rozuměli, ježdění po letištní hale, nebo po sněhu a stromech mi nepřipadá moc reálné. Ne že bych to vyžadoval, ale přece jenom budu každý díl Tonyho srovnávat s dvojkou. Zatím to žádný díl nepřekonal. Ale ke trojce:
Graficky to není nic moc, ale dá se na to koukat. Hudba je skvělá, navíc je fajn, že stačí přepsat koncovku souboru a můžu si hudbu ze hry vytáhnout, či si vložit vlastní. Ovládání na numerické klávesnici je na prd, z dvojky jsem zvyklý na šipky, space a c,v,b. Ale i na to se dá zvyknout, popř. připojit joypad. Ve hře oproti minulému dílu přibylo značně různých pitomostí, hlavně bonusové postavy. Darth Maul, Wolverine či bezďák a mnoho dalších, za ty všechny můžete hrát. Navíc mají ty postavy své speciální triky. Tohle je dobrý. Až odemknete všechny levely, začne hra trpět častou nemocí PC her, a sice stereotyp, respektive nuda. Pořád prostě jezdíte a skáčete.

Každopádně se jedná o zábavnou hru a doporučuji zahrát. Pro mne je druhý díl společně s o trochu horší trojkou nejlepší z celé série.

Pro: Zábavné, zajímavé lokace, hudba, bonusové postavy.

Proti: Po čase stereotyp, ucházející grafika, nerealističnost.

+12

Pariah

  • PC 90
Tahle hra byla jako příloha u časopisu. Nečekal jsem od ní nic, předpokládal jsem, že ji vyzkouším a pak odložím na později. Nicméně, jak píší kolegové pode mnou, hra mě chytla a nepustila, dokud jsem ji nedohrál. Jedná se o scifi střílečku v celkem zajímavém prostředí, s dobře udělanými zbraněmi. Až na tu plazmovou pušku nebo co to bylo za sračku, tu jsem používal jen když jsem neměl náboje do ostatních. Ve hře jsou i ovladatelná vozidla, ale moc jich neužijete. Jen když musíte. Grafika je celkem dobrá, ale všechno je takové lesklé, nepřirozené. Zvuk a všechno mi jelo normálně (viz. komentář níže).

Konečný verdikt? Zajímavá, zábavná, dobře udělaná hra, které musíte dát šanci a ona vás chytne a nepustí.

P.S. Opomenul jsem zmínit editor, který není nijak složitý a na chvíli zabaví.

Pro: Zábavné, pěkně to vypadá.

Proti: Plazmová puška, nikde jsem nenašel zapnutí titulků.

+12 +13 −1

Call of Duty: World at War

  • PC 70
Tak jsem konečně našel dostatek času dohrát tuhle hru. Asi by možná stačilo napsat po svěží změně Call of Duty 4: Modern Warfare je toto velké zklamání. Hra sama o sobě nuda. Mise tu už několikrát byly. Za američany to byla bída, nepřehledné, japonská přesila byla až dětsky naivní i to jejich věčné běhání do zad s puškou s nasazeným bajonetem, AI spolubojovníků i nepřátel bídná ( nepřátelé čučeli i když jsem stál kousek od nich a nic nedělali), respawn a zase respawn, bez logiky (i když téhle sérii nic zvláštního). Už by taky konečně mohli udělat, aby kulomety nebyly co vylezete z krytu permanentně zaměřeny na vás.

Pro: jen málo momentů,některé mise za rusy

Proti: 2. světová válka, krátké, nepřehledné a nudné.

+12 +13 −1

Hexen II Mission Pack: Portal of Praevus

  • PC 80
Oproti Hexenu II se tento mission pack hraje nevídaně lehce, svěže a s chutí. Přestože hratelnost je stejná, jen úrovně jsou menší a úkoly jednodušší. Díky tomu není prakticky potřeba se dívat do návodu. Stačí následovat cestu před sebou, sbírat artefakty a umístit je tam kde jsou potřeba. Tato nutnost spolu s vracením se do již na navštívených míst zůstala z původní hry. Naštěstí je nyní možnost si zahrát i za novou postavu, Démonku. S níž je procházení úrovní asi nejsnazší a nejzajímavější, díky její základní přednosti. Kterou je sesílání střel v neomezené míře, nehodí se sice na všechny protivníky a vzdálenosti. Na druhou stranu se ale jedná o nespornou výhodu proti ostatním charakterům nebo zbraním.

Zredukovány jsou i souboje s bossy a dalšími obtížnějšími protivníky. Je ale možné si je zpestřit zajímavou taktikou, nebo způsobem nutným k jejich eliminaci. Takže se v tomto ohledu stále jedná o povedenou složku, která původnímu dobrodružství nedělá vůbec ostudu. Celkově jde o dobře zpracovaný a zábavný datadisk, v němž není hráč ochuzen ani o rozmanitě a odlišně pojaté úrovně.

Pro: Je to Hexen a i díky nové postavě se hraje stále skvěle, možná o něco líp než předtím.

Proti: Vyžaduje původní hru a pro co nejlepší zážitek, nutnost použití dvou patchů verze 1.12 a 1.17.

+12

Wizards & Warriors

  • PC 85
Zapomenuté old school 3D RPG se vším, co k tomu patří. Tedy rozsáhlé a atmosferické dungeony, tuny vedlejších questů, ale i nepříliš strhující příběh, zdlouhavé přesuny mezi jednotlivými městy (ala Albion) a NPC, na která brzy zapomenete.

Pro: atmosféra, hádanky, rozsáhlost, originální rasy

Proti: (ne)zaznamenávání questů, pomalé přesuny mezi městy, absence odpočinku (takže budete muset občas přetrpět noční cestování)

+12

Arkanoid

  • PC 80
Legenda, jejíž klony hraju dodnes. Namátkou třeba Jardinairs. Tahle hra má tak jednoduchý princip a přitom je tak zábavná a myslím, že asi neexistuje hráč, který by si nějaký arkanoid nezahrál. Neustálé zrychlování tempa hry má za následek buď nervový kolaps a nebo křeče v rukou. Hra je ze začátku jen takové pinkání, ale celkem rychle zrychluje až téměř k nehratelné rychlosti. Proto potřebujeme nějakou pomoc. Tu nám poskytne sama hra v podobě různých power upů. Nicméně hra po určité době začne být stereotypní.

Pro: Návyková hratelnost

Proti: Až novější arkanoidy přinesly ozvláštnění, aby hra nebyla tak rychle stereotypní.

+12

Dungeon Master

  • PC 95
Jak tady každý začíná s komentářem - klasika! No ano, klasická hra, která už v té době byla herní modlou všech, co si ji zapůjčili od nějakého kamaráda. Na Dungeon Masterovi mě fascinovala ze všeho nejvíc atmosféra: zvuky mumií, když se po vás napřahovali pazourou slyším v hlavě dodnes, když si na setkání s nimi vzpomenu (ale jinak jsem normální :) ). Kolik já si užil hodin a hodin s pipláním každé postavy - mačkal s věcí na oko, abych poznal, co to třímám ve své dlani. A co teprve kouzlení pomocí run, kteréžto jsem měl okopírované na černobílém papírku. A teď k tomu negativivnímu na DM: no, grafika nic moc - ta v Beholderovi byla mnohem lepší. Ale, na druhou stranu, DM vyšel o několik let dřív, takže to zase za takové mínus považovat nemůžu. Celkově shrnuto: (asi) nesmrtelná klasika počítačových her, které poprávu náleží místo v síni slávy.

Pro: atmosféra, mumie, piplání s postavami, bloudění

Proti: grafika

+12 +14 −2

Day of Defeat: Source

  • PC 65
Day of Defeat má co se kvality týče sestupnou tendenci. Stařičká verze 3.1 byla i přes svou zabugovanost výborná a do určité míry i realistická (třeba oproti CS), další verze sice přinesly zajímavé vylepšení (třeba Brity), ale hra se stávala čím dál více zběsilejší. DoD:S působí oproti minulým dílům poměrně chudě, Britové nebo němečtí paragání jsou pryč, krvácení je pryč a nějaká ta realističnost je taky pryč. Na můj vkus je hra až moc zběsilá a arkádová. Grafika je celkem pěkná, ovšem zvuky jsou otřesné - střelba z STG44 zní jako když jezdíte kartáčem přes koberec :) Day of Defeat jsem hrál několik let klanově, Source verzi taky chvíli, ale už to prostě není to, co to bývalo. Dnes si raději zahraji Red Orchestru :)

Pro: grafika, dobré mapy, atmosféra

Proti: zvuky, arkádovost

+12

World of Goo

  • PC 90
Tahle hra mi udělal radost. Spíš než o zkoušce našich mozkových závitu je to o odreagování. Je to pro i proti, holt někdy neni nálada cosi vymýšlet. Audiovizuální stránka, různé nápady, design levelů to vše je výborné. Jediné co lze hodnotit záporně je krátkost.

Pro: audiovizuální stránka, jednoduchost

Proti: krátkost, jednoduchost

+12

Ghost Master

  • PC 95
Tak když se mi konečně dostala do rukou tahle gameska, byl sem štěstím bez sebe. Ihned po instalaci a prosvištění tutorialem sem se vrhl do misí. Po 2 hodinách mi už herní princip připadal jednoduchý no a já mohl bezproblémů strašit poslušné občany jednoho malého městečka.
Strašení se prostě v počítačvých hrách moc nevyskytuje no a já si to pořádně užíval. Autoři si hodně dali záležet na rozmanitosti levelů takže stereotyp ve hře rozhodně nepoznáte: prostrašíte se např. nemocnicí, policejní stanicí, či mafiánskou loďí. No postupně odemknete spoustu nových duchů, odhalíte pár promlčených záhad a vyženete z města spoustu otravných lidí.
Hra, která by svým originálním tématem se spostou neotřelých herních možností mohla prorazit. Bohužel nestalo se tak.
Dalším zklamáním je pro mně zastavení vývoje druhého dílu, který by třeba v trochu lepší grafice a novějším kabátku mohl konkurovat tomu prvnímu.

Pro: Herní princip, Rozmanitost levelů, Odemykání skrytých duchů

Proti: Trochu horší grafika z pohledu člověka, Inteligence neherních postav

+12 +13 −1

Operation Flashpoint: Resistance

  • PC 90
Flashpoint je legenda. A Resistance? Ta za svým bratříčkem rozhodně nijak nezaostává. Máme tu vylepšenou grafiku a členitější ostrov s mnohem propracovanějšími městy (čert vem tenkrát ty krvavé nároky). Ačkoliv příběh je zde trochu kompaktnější a jeho gradace je trochu střídmější, jeho zpracoání se povedlo na výbornou a dodává ten správný pocit, že tam do toho boje prostě patříte. Tomu pomáhá i nenásilný způsob nelinerity kampaně. Například pokud se vám jednou nepovede zničit tanky, později proti vám ty tanky pojedou. Podobnými drobnosti je hra celá prošpikovaná a když se vám něco povede, máte radost z toho, že jste pomohli rebelům v zastavení postupu invazních vojsk.

Atmosféře hry dopomáhá i obtížnost bojů, stačí jedna nešťastná kulka a následuje konec mise. Proto je potřeba postupovat pomalu a s rozvahou, styl Ramba či dnes oblíbený způsob bojů ála Delta Force: Black Hawk Down vyústí tak akorát v expresní objednávku černého pytle z místního "márnice" shopu. Zkrátka při a před akcí se holt musí používat mozek a důmyslně využívat terén, techniku, zbraně (takové časté přebíjení zbraní se nedoporučuje, pač se jen prohazují jednotlivé zásobníky... přece jenom nastrkat do zásobníku chybějící kulky, jak je dnes ve hrách běžná praxe, pár minut zabere), spolubojovníky i civilisty.

Je škoda, že podobné hry se již nikdy nedočkáme (OFP2 bude pravděpodobně více arkádové... i když je tu stále ArmA2...).

Pro: zbraně, technika, koopeace v jednotce, partyzánský způsob vedení války, gradace příběhu v závěru

Proti: oproti OFP sterilnější příběh s pomalejším rozjezdem, pár úsměvných detailů (omezení enginu, jako je nastupování do vehiklů, procházení domů, řízení volantem)

+12

Fallout 3

  • PC 85
Ó ten kontroverzní Fallout3, toliko komunitou opovrhovaný, zbytkem velmi kladně příjímaný. Já, jakožto člověk Falloutem (i Oblivionem) nepolíbený, hodnotím F3 takto:

Příběh:
Vynikající. Svět po atomové válce si představuji jinak, ale každý máme svou vizi a tahle je více než výborná. Příběh si hráč může v mezích vytvářet a korigovat dle svého uvážení, a to považuji za obrovské plus. Důkazem toho je již narození se ve Vaultu a volba pohlaví-což mě mimořádně kladně překvapilo, prostě to bylo skvěle stylově udělané. Seznámení se s Vaultem, otcem, bojovým systémem, se světem. Jsou zde zvraty, nečekané situace a množství příběhových i nedůležitých postav. Postupem hry příběh začíná gradovat, spousty věcí se vyjasňují. Finále se dle mého povedlo na jedničku- umřel jsem.:-))

Bojový systém:
Nemám k němu výhrad, je to něco úplně nového (pro mně). Hrál jsem z 1st. pohledu a jsem rád, že F3 nezklouzl do prachsprosté střílečky (jako že je mám rád) a W.A.T.S. se prostě musel používat. Na začátku jsem se používání WATS vyhýbal, ale když jsem ze dvou metrů samopalem netrefil ani dvéře od chlíva, tak to prostě ani jinak nešlo. S perkem "Tajemný Cizinec" to už pak byla jízda. Ale to bylo až ke konci a tam se to opravdu hodilo, nepřátel mnoho a frenetičnost bojů nabývá na obrátkách. Animace občas zazlobila, když se kamera natočila jinam, ale o tom až níže. Toto považuji za velký klad hry, opět zvedám palec.

NPC:
Nemastné neslané. Zaprvé jsou použity asi 4 šablony typů postav=vousáč, mlaďoch, baba bloncka, baba bruneta. Málem bych zapomněl na 2 šablony dětské=holka, kluk.. Všichni se podobají, jako by byli zjedné rodiny a to ať jste kdekoliv na mapě. Jedině snad pan Burke do tohoto profilu nezapadá, čest vyjímkám. Rozhovory ploché, čtené z papíru, bez špetky intonace a vcítění se do "role". Jedině Otec v podání Liama Neesona exceluje, opět čest vyjímkám. To považuji za hrubou chybu, protože na tom je vlastně RPG založeno. Tj. na zajímavých lidech a bytostech, které v daném světě potkáváte a které ho určují a dávají vám motivaci do plnění questů, neboli hraní. Velice nepovedené a je to největší chyba Falloutu 3, to jej degraduje na průměrnou hru. A tohle jistě komunita nedokáže mody a záplatami nijak ovlivnit.

Questy:
Plytké. Samozřejmě mě jako hráče ovlivňuje NPC, který mi danou věc zadává, pokud je to nezáživná kopie nějaké kopie s nezáživným okopírovaným hlasem, tak bohužel se nepoženu nadšeně přes celou mapu, abych kopii kopie vyřídil danou věc. Kromě vyhození Megatuny do luftu mě nic pořádně nenadchlo, bohužel, elán se nedostavoval. Opět v tom vidím velkou hrubku, myslím že RPG na tom doslova stojí a padá.. Tady bohužel padá....

Nepřátelé:
No tady si nepřítele můžete udělat z koho chcete, takže myslím tím ty základní. Je jich poměrně dost, za jetužžšího bych považoval Rozparovače. Vyplenit jejich doupě mi zabralo hodně času....:-))) Jinak síla všech je vyvážená, byl jsem v tomto směru velmi spokojen..

AI:
No tak tady už to tak slavné neni. V postatě se to omezuje na to, že nepřítel buď přešlapuje na teritoriu 4x4 metry (roboti), nebo jde střemhlav po vás. Jak zvířata a mutanti, tak i lidé. Ikdyž bylo nepřátel více, taktika z jejich strany pražádná..Divné, o ničem, ale jak jsem říkal, není to FPShooter, takže to třeba k žánru patří. Chtělo to prostě víc modelů chování, prostě více inteligence... Škoda.

Pipboy:
Humpolácký, nepřehledný, pro PC uživatele nepřívětivý. Zde odkaz z konzolí, děkujeme... Funkcí mnoho, výborný nápad(který nepřipisuji Bethesdě). Chce to trochu cviku, aby se v tom člověk vyznal a vše dostal takříkajíc "do ruky". Prostě výborná věcička.

Svět:
Obrovský!! Tam kam člověk dohlédne, tam si může i dojít. Ani se neopakují lokace a nic podobného (krom dungeonů) . Všude pěkně po svých, to je prostě moje a hrozně mě to bavilo chodit po zdevastované krajině. Velké plus za tohle.. Míst k nalzení a prozkoumávání je nespočet, taky proto činí moje herní doba 60+ hodin (nevím přesně), což jsem u SP hry nikdy nezažil. Ani jsem nestihl objevit úplně vše, tak 20% jsem neprošel.

Levelování:
Super věc tohle vylepšování. Nemohl jsem se dočkat každého stupínku, abych si vylepšil postavu, schopnosti a perky. Leč mělo to být pozvolnější a zdlouhavější, Level cap 20 se dostaví příliš brzy, za některé splněné úkoly je až nesmyslně moc bodů. Nebo udělat Level cap 50, ale to řeší komunita, takže čert to vem.... Jinak super, bavilo mě to.

Zbraně:
Velké množství-pro mě až zbytečně velké... Jinak pár opravdu hezkých a účinných kousků, čekal bych ale trochu jiný design na post apo hru, spíš nějaký splácaný haluzový zbraně, ne jednoduše AKáčko. Účinky na začátku zoufalé, ale postupem se to lepší, což byl záměr a povedl se... Opět povedené..

Grafika:
Je velice hezká a dobře mi koresponduje s daným prostředím. Existují lepší špičky, ale i mnohem horší, já byl nad míru spokojen. Hra mi nepadala, po vypnutí NODu se neškubala, nic se nedočítalo, nic se nesekalo.. Prostě pohodička, akorát lesklé silnice v zaprášeném světě mi přišli divné, ale čert to vem, východy a západy slunce krása... no až na to fázované nebe, kde se přidává postupně světlost když svítá a naopak, ale to jen tak z hnidopišství..:-)) Ale animace postav je havárka, fakt na to jsem koukal jako blázen. Humus.

Fyzika:
Žádná...

Level design:
Jednou jsem vyslovil, že Fallout 3 aspiruje na první místo mého pomyslného žebříčku her v oblasti level designu, tudíž útočil na Stalkera. No v žádném případě ho nepokořil, možná se mu trochu přiblížil, ale to je asi tak všechno. Něco tomu prostě chybí, nevím co to je... Možná absence nějakých opravdu pikantních míst... no fakt nevím.. Jinak moc fajn, líbilo se mi všude, opravdu povedené.


Hudba a zvuky:
Vynikající hudební doprovod, zejména úvodní skladba, opravdu z rukou mistra. Hudba se mi oposlouchala někdy kolem 40. hodiny hraní, což je silný úzpěch. Jinak zvuky docela ploché, chtělo to trochu podbarvit a nabasovat. Opět moje hnidopišství.

Celkově:
Mohlo by se zdát z mého komentáře, že zápory převažují nad klady, ale celkový dojem mám velice kladný. Navzdory všem "mouchám" se mi Fallout hrál dobře, opravdu CELOU dobu jsem se stále bavil a nesetkal jsem se s vyloženě hluchým místem. U takto dlouhé hry je to až neuvěřitelné a obdivuhodné..Ocenil bych jen hutnější atmosféru, ale asi bych chtěl moc.





Pro: Příběh, grafika, délka, rozloha, množství míst, levelování, perky, Liam Neeson.

Proti: NPC, chabé questy od chabých NPC, eng. dabing,AI, nulová fyzika.

+12 +17 −5