Časem se však začnou vyskytovat menší pihy na kráse. Začnu příběhem - zatímco první Mafie se inspirovala v Kmotrovi a Mafiánech, zde cítím největší inspiraci v seriálu The Sopranos, což je sice fajn, jenže děj je zde o poznání méně koherentní. V první Mafii byl vzestup a pád vybudován s chirurgickou přesností, tady by pár misí mohlo být zpřeházeno a my bychom nic nepoznali. Stále však jednoznačně palec nahoru pro Dana Vávru a kolektiv.
Město je prvotřídní ještě více, navíc po modernizaci aut se v něm parádně jezdí, už to není šourání se šedesátkou s tím, že do kopce vám to zpomalí na čtyřicet, transportovat se z místa na místo je tak záživné… Skoro jako v GTA… Ehm. Vzhledem k městu mi však chybí nějaká větší motivace pro jeho exploraci – nějaké vedlejší mise, série závodů, sbírání něčeho, co bude mít vztah k hratelnosti. Tady série GTA boduje na celé čáře a musím přiznat, že i ničení pořád těch samých stanovišť v Sabotérovi na tom bylo líp (že lze v Mafii sbírat Playboye jsem se dozvěděl až po dohrání hry… Pěkně děkuji).
Herní principy se téměř nezměnily, máme tu akorát nový systém kryti, který se mi hodně zamlouvá, hlavně proto, že působí realističtěji než střílení naslepo zpoza překážky v GTA 4. Ocenil bych však nějaké delší střílecí, nebo stealth pasáže jako byla např. vloupačka do trezoru či umístění bomby v hotelu z první Mafie, mise jsou zde sice vždy zábavné, avšak poněkud „stručné“. Čímž se dostávám k největšímu záporu a tím je herní doba. Hra dohrána za 9:48, to mi opravdu nejde do hlavy, autoři si dali tolik práce s pěkným, realistickým městem a ono to profičí kolem vás za dvě odpoledne a nezbyde ani hromádka popela v podobě extrémní jízdy…
Pro: Grafika, herní prostředí, stealth prvky, humor, nápadité mise, spousta drobností
Proti: Opět tak trochu strojově vymezené pozorovací úhly vojáků