Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Nejdříve musím říct, že jsem bohužel nehrál původní dva díly, ale jsem rád, že jsem se k tomuto třetímu dostal díky SCORE DVD č. 207. Některé věci jsou na hře vážně zábavné a je plná dobrých nápadů, ale naopak je tam plno věcí co mi vadily anebo by šli udělat určitě mnohem lépe.

S grafikou jsem neměl vůbec žádný problém. Přišla mi velice vydařená a v datadisku je dokonce i o trochu vylepšená, takže v tomto ohledu vývojáři odvedli dobrou práci. Rozlehlost mapy mě docela překvapila, takže nouze o nové prostředí určitě nebyla. Datadisk je oproti původní hře o hodně kratší a tak jsem zmenšení rozlohy mapy jenom uvítal.

Příběh je celkem dobře propracovaný a má své silné stránky, ale najde se hodně úkolů, co se stále opakují a mohou začít být nudné. Například v každém městě neustálé zvyšování reputace, abych si mohl promluvit s vůdcem, mě pak už celkem nebavilo. Nebo úkoly, kdy jsem měl někam někoho dovést, byly strašné, nejen že ten kdo mě následoval, byl strašně pomalý, ale stále se o něco zasekával. Taky mě překvapilo, že hlavních úkolů bylo velice málo, naopak vedlejších bylo tolik, že člověk nevěděl co dříve dělat.

Souboje jsou celkem jednoduché na ovládání a mě velice bavili, jak v aréně, tak při osvobozování jednotlivých měst. Učení schopností od NPC postav je docela příjemná změna oproti jiným RPG hrám co jsem hrál, ale uvítal bych více učitelů určitých schopností, protože jsem se například specializoval na boj se dvěma zbraněmi, ale učitel na vylepšení této dovednosti byl jenom jeden, ale ten mě to naučit odmítnul, protože jsem byl proti Hashishinům. Inventář je velice přehledný a jednoduchý na používání, ne jako v Zaklínačovi 2, kde byl doslova příšerný. Ještě bych rád pochválil vynikající hudbu ve hře, zvlášť soundtrack Title Theme jsem si velice oblíbil.

Moje postava na konci hry:
Úroveň: 68
Schopnosti: téměř všechny kromě kouzelných
Herní čas: 29 dní
Zlato v inventáři: 550 000 a to jsem ještě nestihl prodat všechny zbraně a zbytečné vybavení
Kořalek v inventáři: 880 :)

Rozhodnutí: Osvobozena Myrtana (od skřetů) a poušť (od Hashishinů), Nalezeny a rozneseny všechny Ohnivé kalichy, Za Innose!, Zuben zabit

Doufám, že si časem zahraju i předchozí dva díly, abych doplnil své herní znalosti, a doufám, že se v budoucnu dočkám i Gothicu 4 (ten už sice vyšel, ale nesklidil takový úspěch, abych si ho zahrál). Závěr hry mohl být lépe zpracován, jinak nemám hře, kromě bugů a nudnějších částí, co vytknout.

Pro: Rozlehlý a propracovaný svět, grafika, souboje, inventář, hudba

Proti: I v opravené verzi je dost bugů, sem tam nudnější úkoly, slabší závěr hry

+23
  • PC 55
Audiovizuálně nejkrásnější tech demo (i opatchované a plně funkční!) v historii počítačových her. Jen se musíte trochu stydět, pokud s někým bydlíte, protože při soubojích to zní jako byste se dívali na gruppen gay porno. ;)
+3 +11 −8
  • PC 100
Komentáře založené především na chvalozpěvech o hře většinou nestrannému čtenáři nic podstatného neřeknou, ale u třetího Gothicu nemohu jinak. Nejlepší díl, výborné zakončení inovativní RPG série a především skvělá zábava na dlouhé hodiny, podpořená dech beroucím audiovizuálním zpracováním.

Jako jedny z mála her, sérii Gothic jsem hrál ve správném chronologickém pořadí a i s minimálním odstupem od jejich vydání. A tak jsem se s příchodem druhého a třetího dílu těšil, kam Piranha bude směřovat děj. O ten tu předně nejde, hlavní je pocit, který asi nejvěrněji zpracovává základní terminologii role-playingu. Důraz je zaměřen na prozkoumávání světa s nebývalou volností, kdy platí jasně daná pravidla, na které je nutno pro delší přežití přistoupit. Ze začátku se strachujete menší skupinky mrchožroutů nebo divočáků, o několik desítek hodin později se už nastrojeni ve zbroji jedné z frakcí procházíte neohrožené hvozdy a pleníte různé druhy jen proto, aby úroveň hrdiny konečně stoupla na vytouženou hodnotu a biodiverzita klesla na přijatelnou mez pro většinu zemědělců. Vyvážení se mi zdálo optimální, nestalo se mi, že bych v jednu chvíli příliš často umíral pod náporem zástupů protivníků, či procházel hrou jako nůž máslem.

Nyní k technickému zpracování. Osobně považuji dodnes estetiku hry jak v menu, tak i samotné hře za to nejlepší, co je možné vidět ve fantasy žánru a jeho tradičních stylizací. Ve hře se nachází vše - jak pouštní oblast a klasické středoevropské zalesnění tak i zamrzlé vrcholky hor. O hudebním podkladu toho bylo napsáno mnoho, tak postačí jen zmíním, že Kai Rosenkrantz odvedl vynikající práci, která by se neztratila prakticky nikde a svůj podklad by vždy posunula o několik úrovní výše. Menší ukázko toho nejlepšího zde, a moje nejoblíbenější tady.

Velká část hráčů narazila na častý výskyt bugů, to mě však nepotkalo. Hru jsem hrál takřka v původní verzi v době vydání, a tak mi kazily výsledný dojem pouze delší loadingové časy a velké hardwarové nároky - ty však u takto kvalitní a propracované hry nehrají podstatnou roli v míře zábavy.

Pokud bych měl Gothic 3 srovnat s nějakou jinou hrou, žádná mě nenapadne (samozřejmě mimo Risenu, to už je ale jiná kapitola) a tak si pomohu ve filmovém průmyslu. Konkrétně filmem Conan the Barbarian, který je také spíše o nádherné hudbě, výpravnosti a sžití s hlavní postavou. Pokud je Planescape z hlediska děje uměním, pak je jim třetí Gothic po stránce audiovizuální také.

Jasné doporučení pro všechny RPG pozitivní jedince, a minimálně z mého pohledu jedna z nekvalitnějších her prvního desetiletí 21. století.

Pro: grafická zpracování, výborná hudba, volnost, rozmanitost prostředí, unikátní atmosféra a hratelnost

Proti: větší hw nároky, někdy stereotypní - podobné questy

+35 +38 −3
  • PC 80
První dva díly považuji za dokonalé a vysloužily si u mě absolutní hodnocení. Proto jsem se na Gothic 3 velmi těšil. O to větší bylo mé zklamání, když jsem zjistil, že to na svém tehdejším pc nespustím. Dnes si uvědomuji, že to bylo spíše štěstí a ke Gothicu 3 jsem se dostal, až když byly na světě Community patche. Zde musím podotknout, že tvůrci patchů odvedli skutečně skvělou práci a vypracovali Gothic do hratelné podoby. Já sám jsem se za celou hru nepotkal s jediným bugem a hra mi ani jednou nespadla.

Herní svět je skutečně rozlehlý a graficky velmi hezky zpracovaný. Systém získávání reputace mi moc nesedl a jeho opakování v každém městě nebo vesnici mi přišlo spíše otravné. Questů je ve hře spousta a kromě typický přines tohle, zabij tamto se najde i pár originálních. Trochu mi vadilo, že není možné se napevno připojit k nějaké frakci jako v předešlích dílech a s tím spojené získání zbroje dané frakce. Zde si můžete na základě reputace klidně koupit paladinskou zbroj a pak sympatizovat třeba se skřety. K tomu si také nemůžete vybrat zaměření mág/bojovník, ale tak nějak můžete rozvíjet všechno, protože zkušenostních bodů je dostatek. Můj hrdina byl na konci spíše takový polobůh, který ovládá magii, boj s mečem i střelbu s lukem.

I přes jistá negativa a odklonění od konceptu předchozích dvou dílů je podle mě Gothic 3 stále kvalitním titulem. Myslím ale, že tímto dílem měl příběh Gothicu skončit, protože to co se z něj stalo dnes je otřesné. Ještě že tu máme Risen, který jde v jeho stopách.
+11
  • PC 30
Tuto hru jsem rozehrál v létě, mořil jsem se s ní snad dva měsíce než jsem musel sám sobě přiznat, že propařené hodiny byly ztrátou času, který mi nikdo nevrátí.

Je to drzost, vydat takovou hru. Hru, která půlce uživatelům nefunguje, hází pod nohy grafické chyby a "where is a guru" hlášku. Je to drzost, chtít peníze za nudný svět plný bezcílně se potloukajících potvor, které jen stojí mezi vesnicemi, aby je hráč mohl pozabíjet, což mu zabere 50% hrací doby. Možná by čekal, že mu odměnou bude posunutí děje. Kdepak! Dorazíte do další vesnice, zde vám řeknou "musíš si vybudovat respekt 75, jinak se s tebou nebudem bavit". Tak splníte pár úkolů, vyvraždíte jeskyni, naleznete náramek, doprovodíte někoho někam... pak získáte onen respekt a co se stalo? Nic. Tak jdete dál. A další vesnice a dalších 75 bodů respektu a další jeskyně... a zase nic. A tak dále a tak dále. Nudí vás to? Tak si zaskočte do arény? Ale copak, žádná výzva, všechny porazíte na první pokus? Tak jste asi velký bijec. Ale nebojze, hejno vlků vás stejně dostane do kolen.

Když jsem takto absolvoval celé středozemí a dostal se do pouště a tam musel absolvovat to samé, řekl jsem si - A DOST! Po brilantní jedničce a nadprůměrné dvojce přichází výsměch všem kupujícím hráčům.

Pro: dohlednost, hezké stromy

Proti: absence děje, motivace k hraní, všechny questy stejné, každá ves je stejná, vedlejší postavy nezajímavé, vaši "kámoši" ztratili to, co na nich bylo zajímavé

+14 +22 −8
  • PC 25
Gothic 3 Collector Edition, môj najhorší pre-order mi pripomenul, narozdiel od Overclocked: History of Violence, čo je zlé na počítačových hrách.

Zle, horšie, najhoršie na počítačových hrách je 3 minutové čakanie na loading screen. To bolo treba absolvovať po každej smrti - aj pri smrti z dôsledku prepadnutia cez textúru, (časté) zaseknutia v stene (občasné), CTD (neustále), či nedajbože po boji na blízko s prasaťom (stopercentné). Prasa ako hlavný nemesis, to tu ešte nebolo. Vzdialene to pripomína Lord of the Rings Online s Moria raid bossom - ultra large turtle.

Ono, ani s ostatnými fíčurami (pre kristove rany kto toto poslovenčil) to nie je moc ružové. Grafika je fajn do 10 metrov, ale pri long-range view je všetko tak rozmazané, že by sa za to nemusel hanbiť ani Picasso. Rozhľad z veže je už len pre drsné povahy. Hudobný doprovod nie je ani zdaleka na takej úrovni aký by sa od orchestra očakával. Systém frakcií je zbytočný, každý quest pripomína onlinovku (zabi 10 hentoho, prines 10 tamtoho), všetky mestá sú o tom istom a pre lásku božiu v každom musí byť aréna. S lukom sa dá zabiť čokolvek pri štipke trpezlivosti s kitovaním, AI sa každú chvíľu zasekáva, chodí tam a späť, či ostane stáť vedľa vás bez toho, že by sa snažilo útočiť. Samozrejme až na prasa, ktoré vás sundá za dve sekundy.

Ja neviem, pobehovať po krajinke kým som nenatrafil na prasa, alebo sa neprepadol cez textúru, alebo nezasekol o peň, alebo nedostal CTD, alebo sa mi nezacyklil zvuk bolo celkom fajn. Chválim snahu vytvoriť velký otvorený svet, no ten zákerný lepréchaun v teame Piranha Bytes sabotoval všetko ostatné.

Edit po znovu dohratí v roku 2012: Komentár zobrazuje dobu počas vydania hry v 2006. Avšak po vydaní Community Patchu 1,74 a opravení takmer všetkých bugov a revampovaní súbojového systému by si hra zaslúžila hádam aj trojnásobok tohto hodnotenia.
+13 +21 −8
  • PC 90
Tak jsem konečně G3 po 4 letech od vydání dohrál. Přitom jsem měl originálku doma už pěkně dlouho, ale při prvním hraní jsem narazil na všudypřítomné bugy, hrozně se mi to sekalo a k tomu jsem ještě velice brzo osvobodil dvě města v Myrtaně a nevědomky jsem si tak znepřátelil všechny orky, tudíž místo poctivého plnění questů jsem jen zoufale běhal po světě a přemejšlel, proč autoři nějak neupozornili jaké bude mít rebelie následky. Pamatuju si hlavně na osvobozování Montery, které jsem začal na nějakém 15. levelu a trvalo mi to celý den a padlo na to spoustu loadů a nadávek do čů**ků a zas*anejch orků :) Přecejenom hrál jsem za warriora a v ruce měl jen nějaký obyč sword + farmářský hadry, takže to bylo dosti těžké, ale když bylo hotovo, měl jsem děsnou radost. Ale pak jsem došel k dalšímu městu a při představě že bych měl dělat to stejné jsem hru zabalil, ukončil a odinstaloval.

Po několika letech jsem si ale řekl - sakra, musim napravit starou křivdu - nainstaloval jsem G3 spolu s Community patchem 1.7.4 a G3 Quest Paket 4 Update 1 s hotfixem (kterej byl v němčině, ale poněkud složitě jsem tam aspon dokázal narvat anglické texty). Navíc jsem zapnul alternativní vyvážení a alternativní AI + jsem si pohrál s grafickým nastavením (tehdá jsem tomu nerozuměl) aby se mi to moc nesekalo. No a vylezla z toho úplně jiná hra, je neskutečné kolik práce dokázala komunita udělat - za celou hru jsem narazil na jediný quest který byl buglý tak, že nešel dokončit. Vše ostatní šlapalo jak hodinky a mnohé bylo přidáno a vylepšeno. Jel jsem tentokrát za Dark mage s cílem získat kouzlo Army of Darkness (které původně ve hře nebylo) - pravda, dočkal jsem se a byla to sranda, ale škoda že se k těmto nejmocnějším kouzlům hráč dostane až úplně na konci.

Hrozně se mi líbil celý svět - nejenom Myrtana, ale i rozlehlá poušť plná ruin a zombíků a neskutečně zamotaný Nordmar, kde jsem se ztrácel i když jsem šel podle mapy. Spolu se SKVĚLOU hudbou a ucházející grafikou, která je hezká i po tolika letech, to tvoří dílo, které se jen tak nevidí. Je opravdu radost prozkoumávat každý kousek země (říkal jsem už, že ta hra je OBROVSKÁ?), nacházet partičky trollů hlídající zamčené truhly (copak v nich asi může být?), kochat se krásnými vodopády blízko Sildenu (je za nimi nějaká skrytá jeskyně?), zabíjet draky (dá se z jejich šupin udělat nějaká zbroj?) nebo objevovat úžasné poklady které ukrývají hašašíni ve svých chrámech (ten poklad v Bakareshi je solidní, mohl bych ho přemístit do své kapsy).

Bohužel celou tu srandu kazí pár nepříjemných věcí, které nedokázal odstranit ani Community Patch. Jeden z největších vopruzů jsou dlouhé nahrávací časy - nahrání quicksavu trvá přes 30 vteřin, což je prostě moc, protože občas se umírá docela často. Také optimalizace stále není nejlepší - hra si pořád něco tahá z disku a občas se ošklivě začne sekat - hlavně když se třeba teleportujete do města nebo vytáhnete pochodeň. Souboje se s patchem o hodně zlepšili, už to není taková sranda a to hlavně za warriora, protože na vás můžou útočit až 3 protivníci naráz, přičemž se povětšinou solidně kryjí. Za mága to je zpočátku ještě těžší, ale v momentě kdy jsem se dostal k abilitě Mana Regeneration a Summon Demon se vše obrátilo o 180° a protivníky jsem drtil s prstem v nose. Tedy až na ty co používali magii, protože ti jsou tak 10x nebezpečnější - i podělanej Goblin shaman dokáže znepříjemnit život když si nedáte pozor - dva, tři firebally a je po vás. A to vůbec nemluvím o High Priestech na poušti, kteří mě dávali jednou ranou.

Nepotěší ani umělá inteligence postav, které se k vám přidají. Ta je přímo děsivá, respektive žádná - hlavně v Nordmaru bylo peklo, když jsem dostal quest někoho následovat. Dotyčný běžel předemnou a vůbec ho netrápilo, že naběhl mezi smečku asi 10 vlků jako kdyby tam nebyli a zastavil se. Vlci na něj chvíli čuměli jestli si nedělá srandu a pak se na něj všichni vrhli - samozřejmě jsem mu chtěl pomoct, ale když jsem zranil prvního, s panem NPC zůstal jediný a ostatní se vrhli na mě - děkuji pěkně. Ještě horší případ byl, kdy se ke mě někdo přidal a vydali jsme se zničit tábor orků. Myslel jsem, že mi NPC pomůže, ale nakonec jsem měl daleko větší starosti s tím aby zůstal na živu a já mohl quest dokončit.

I přes to, že G3 má spoustu chyb a spíše než mých 90% si zaslouží tak 70%, nemůžu jinak. Ta hra je prostě v některých ohledech úžasná, epická, skvělá, což dává zapomenout na všechny ty hrůzy okolo a já na ní budu vždy s láskou vzpomínat. A o to jde především :)

Postava na konci

Pro: Úžasně udělaný svět, HUDBA, grafika, přítomnost starých známých postav, mrtě questů a míst k prozkoumání, s CP bez bugů

Proti: Dlouhé nahrávací časy, optimalizace, AI, rozlehlost a nelineárnost je někdy až na škodu, slabá hlavní příběhová linie

+36 +37 −1
  • PC 80
Předem bych chtěl říci, že je to jedna z nejdelších her co jsem kdy dohrál. Bohužel trojka ztroskotává na mnoha věcech. Počínaje questy, konče příběhem. Ono qeustů jsou opravdu stovky. Bylo by to super, kdyby to mělo nějaký celistvý příběh. Cílem hráče je najít 5 artefaktů, ty následně zničit nebo si vybrat mezi dvěma bohy a na závěr zabít 2 velitele a odejít do záhadné neznámé země portálem. WTF? Takhle si teda Gothica nepředstavuju. Autoři prostě vsadili na (zbytečně!) velkou mapu. Áno, grafika je nádherná a je pořád co objevovat. Scenérie jsou fakt pěkné, ať už zelená Myrtana, ledový Nordmar a nebo vyprahlá poušť Varant. Bohužel jsem opět ke konci vymlátil v poušti, co jsem neměl a díky tomu na mě zase útočilo úplně všechno, tak jsem neprošel asi 3 města. Trapný ale je, že to je vlastně fuk. Kdybych měl dělat pouze hlavní úkoly, dohrání by mi trvalo pouze několik hodin. Hromada nepodstatných questů hru dost natahuje. Naštěstí jsou ale dost zábavné a pro velké dobrodruhy je brouzdání po světě a pomáhání lidem fakt zábava. Po několika desítkách hodin hraní mi ale nastoupila otázka "A k čemu mi to kurňa vlastně je?". K ničemu. Ke konci je už hra opravdu nudná a nemá prakticky co nabídnout, jelikož souboje na těžší obtížnost akorát zdržují a většinu předmětu v inventáři jsem stejně nevyužil (viz mých 789 kořalek :)) Jako plus považuju nádherný soundtrack, který považuju snad za vůbec jeden z nejlepších, co jsem měl tu čest slyšet.

Verdikt: Pěkný svět, zajímavé dialogy a hromada questů - to je ok. Zbytek je na tom už o dost hůře. Přesto mě to bavilo, ale už to nebylo ono. Do dokonalosti Gothica tomu něco chybělo. Jedna z her, na kterou jsem hrdej, že jsem ji dopařil. Není to zrovna krátká záležitost. Hra je to obří a díky nevyvážené obtížnosti ji ne každý dohraje do konce, protože v závěru je již výzva nulová. 80%

Pro: nádherná grafika, hromada questů, je to Gothic, opravdu úžasná hudba, Myrtana

Proti: tak trochu Nordmar a Varant (Gothic nám Oblivionatí), ke konci otravně moc bojů, hw náročnost, trapnej konec

+18 +19 −1
  • PC 95
Gothic není špatný. Není vůbec špatný. Sem tam si majznout. Občas vykrvácet až do potupného loadu. Ale ta atmosféra, kde kosmír je rybou a ryba je to o co tu kráči. Krásné. Věru.

No dobře no. Původní komentář jsem byl nucen vymazat, ale něco tu zůstat musí. A teď co s tím? No, tak začnu plkat. Já rád plkám. Hm.

Proti: švih švih

+6 +11 −5
  • PC 60
Gothic vždy stavěl na příběhu a atmosféře. Po naprosto dokonalé jedničce a podobně vydařené dvojce přišla trojka, které mne zklamala na plné čaře. Až příliš obrovský svět, který snad nejde nikdy celý projít, neuvěřitelné množství zbytečných questů, na svojí dobu hrozná grafika, zamotaný příběh, tragická hratelnost a nerovnoměrné a naprosto blbě řešená obtížnost(zvířata na severu nebo na jihu jsou silnější než orkové na začátku). Hra má tři konce, jenže datadisk tohle kazí...je to snad k něčemu ukončovat to jiným koncem než tím,kterým začíná datadisk.
Trojka je pro mne obrovským zklamáním, které jsem projel s trainerem, neboť bez něj bych u té hry strávil víc mého času, který za tuto hru opravdu nestojí.
-1 +6 −7
  • PC --
Tak tuhle hru jsem musel rozehrávat snad pětkrát než mi vůbec něco nabídla, kvůli čemu bych se rozhodl u ní strávit víc jak deset minut. Když už jsem konečně jakž takž pochopil co se po mě vlastně chce a jak to v Myrtaně chodí, mohl jsem začít bádat.

Hned jsem dostal pár úkolů typu dojdi tam a onam, promluv si s tím a oným, přines to a ono a od počátku jsem byl dost zmaten z hlavní dějové linie, která rozhodně neptří k těm, kde je hráč napjatý jak tětiva luku co se stane dál. Poměr vedlejších úkolů k hlavním je tak 50:1.:) Frakce jsou tu jen tak naoko, k žádné se během hraní nemusíte přímo upoutat, můžete si klidně bez problémů plnit úkoly na všechny strany a nic se neděje. Žádná velká rozhodnutí činit nemusíte. K frakci se budete muset přidat snad až ke konci hry abyste ju mohli vůbec dohrát.

Grafika je překrásná. Všechny kopce, duny, jeskyně, řeky, všechno působí naprosto přirozeně jako by to bylo skutečné. Proti Gothicu působí Oblivion jako stavebnice, kterou vlastně ve skutečnosti je. Škoda, že Piraně nevěnovali větší pozornost a čas správné optimalizaci hry.

Dialogy jsou vedené povětšinou stručnou vtipnout formou, nic formálního. Sice často používají podobných frází, ale příliš mi to zde nevadilo. U většiny RPG po pár hodinách hraní dialogy odklikávám (samozřejmě po přečtení), zde jsem se přistihl jak poslouchám každou větu i po odehraných dlouhých hodinách. Dabing mě tedy velice potěšil. V určitých fázích si ale vývojáři mohli nekteré dialogy odpustit. Co takhle začít obchodovat po kliknutí na příslušnou ikonku a ne si pokaždé vyslechnout otravné ‚show me your goods.‘? A kapsářství přes dialogové okno taky není moc pohodlné.

Jak už jsem zmínil, úkoly nepřinášejí téměř žádné překvapení - většinou se jedná o sesbíraní nějakých předmětů či zabití skupinky nepřítel. Plnit je ale budete s chutí, protože odměnou vám budiž velká porce zkušenostních bodů. V G3 totiž dostáváte za plnění úkolů mnohem víc zkušeností než za souboje. Tomu říkám správná motivace.

Zkušenostní ‚strom‘ je zde docela slušný, některé upgrady jsem ale v praxi příliš nezaznamenal. Například Souboj s mečem mi přišel stejný jak na druhé, tak na třetí úrovni skillu. Přítomna je samozřejmě i magie, ale není moc užitečná. Kouzla, která budete využívat se smrsknou tak na tři (podle zaměření).Magická energie se bez skillu sama neobnovuje, takže magické léčení také nemá mnoho výhod.

Až na pár maličkostí se mi u Gothic 3 líbí jeho antiakční přístup. Nepřátelé se na vás nehrnou po desítkach, souboje jsou osobnější a složitější. Střelba z luku není jako z kulometu, ale pěkně pomalu se natahuje tětiva (podle skillu) apod. Ty maličkosti, které mi zde nesedí jsou např. lektvary. Proč se musí bezejmenný zastavit a schovat zbraň aby si mohl přihnout z baňky života? A proč se nezvyšuje hp s postupem na další úroveň?

Resumé: Gothic 3 není dokonalý, bugů jsem se nezbavil ani použitím nejnovějších updatů, úkoly nejsou z nejzajímavějších, svět je možná až příliš velký a ne moc konzistentní, ukládací a nahrávací časy jsou pekelně dlouhé a vůbec celá optimalizace by měla být lepší i vzhledem ke grafice hry. Soubojový systém je minimálně zvláštní a mezery ve skillech jsou až překvapivě hluboké. Přesto jde o nadprůměrné RPG, které si svoji pozornost rozhodně zaslouží.
+29
  • PC 30
jak hodnotit hru ze které bolí oči... nehratelná sekaná, ostudný nástupce skvělé dvojky
-32 +2 −34
  • PC 85
Bylo by pokrytecké na Gothic 3 házet špínu kvůli katastrofálním bugům, nulové optimalizaci a strašné spoustě gameplay kixů, když jsem s ním strávil obrovskou spoustu hodin a dohrál ho dvakrát a to hned po sobě, což se mi ještě u žádné jiné hry nestalo. Tím chci naznačit, že jsem se královky bavil, i když jsem se nespočetněkrát vztekl a chtěl ho smazat.
+14 +15 −1
  • PC 80
No, co si budeme namlouvat... Piranha Bytes si i přes své dravé rybí zoubky ukousli příliš velké sousto. Svět je přehnaně velký a roztahaný, často prázdný a díky tomu je příběh děsně nekonzistetntní. Navíc je vyplněn spoustou úkolů "jen aby tam něco bylo," kde se donekonečna točí "dojdi do jeskyně a pobij tamní obyvatele," přičemž všechny ty jeskyně jsou stejné. A soubojový systém také smrdí, i po tunách patchů se stává, že se do vás nepřítel zakousne (divočáci?!?!) a nepřestane útočit, dokud není po vás... a vy s tím dělat nemůžete vůbec nic.

Vývoj postavy se také moc nepovedl, je to až moc lehké, zkušenosti naskakují jak blázen. A vůbec, "vývoj" prostě nefunguje. Když hned druhý obchodník, kterého potkám, nabízí nejlepší brnění ve hře, je ve zdejším státě něco shnilého.

Pořád mě to baví, pořád mě to drží, pořád je to super hra... jen to už není starý známý Gothic s jedinečným příběhem, světem, postavy a úkoly.

UPDATE: Ke třetímu Gothicovi jsem se vrátil s několikaletým odstupem a po bohatém komunitním záplatování, a musím říci, že je rázem docela jiný! Pokud jste tedy ještě nehráli, těch (doslova) pár stovek teď už klidně investujte.

Pro: Atmosféra pořád fajn a kdo zná předchůdce, vychutná i ten jinak pokulhávající příběh, ohromný svět

Proti: ohromný svět, technické nedodělky, šité horkou jehlou

+10 +14 −4
  • PC 70
Jako fanoušek původních dílů jsem se na třetí díl hodně těšil( i když to je trochu slabý slovo :). Když jsem však rozehrál prvních pár minut hry, měl jsem takový divný pocit, jako bych hrál úplně jiné RPG.Možná to bylo tím, že orci byli v minulých dílech za hodně silné soupeře(doteď si pamatuju v G2 útěk před armádou orků do hradu) a tady je zabíjíte po desítkách většinou bez problému(vyjímkou jsou šamani).

Naštěstí se ona "gothicovost" vrátila a to díky náramnému designu úrovní, kdy každá lokace(Myrtana,Varant,Nordmar)má svoji specifickou atmosféru(např. z Nordmaru čiší divočina:). Gothic znovu exceluje ve zpracování denního života NPC. Není nad to si v noci v městě opékat maso nad ohněm a sledovat tancování orků do rytmu bubnů. Zpracování se víceméně týka i zvěře(párek jelenů nebo stádo bizonů).
Obměna vývoje postavy mě osobně nevadila, ale chtělo to trochu dořešit učení z knížek(starověké znalosti jsem se učil jen z knih, ale stačilo to, abych se naučil získávání bonusových doved. bodů

Horší to bylo s celkovou zabugovaností, které se pohybovali od těch hodně častých(doprovázení Npcček se stalo pro mě noční můrou, díky jejich záhadnému mizení a znovu objevení) až po ty méně časté(propad přes textury). A ještě horší to bylo s optimalizací(resp. neoptimalizací). Prvně jsem hru zkoušel na počítačí, který měl o něco vyšší parametry než byly uvedeny minimální. Ani na nejmenší detaily jsem to nerozjel plynule. Na silnějším to už šlo, ale i tak mě hra několikrát spadla.

K mínusům dá přiřadit i bojový systém(čti neustálé klikání levého tlačítka).Pokud existují nějaká komba, tak jsem na ně nepřišel.Taky mě mrzelo, že hlavně ze začátku jak si chybí příběh a taky některé vedlejší linky jsou odfláklé(např. Leeova pomsta).
Málem jsem opomenul hudbu, která je parádní (úžasná hlavní znělka z Nordmaru).

Gothic 3 ve mě probouzel rozporuplné pocity po celou dobu hraní.Nakonec však nelituju, že jsem ho dohrál.

Pro: hudba, zpracování života npcček, design lokací

Proti: bugy,bojový systém, odfláknutost některých vedlejších linií

+13
  • PC 80
Živě si pamatuji, jak jsem po počátečním osvobození první vesnice po ní běhal sem a tam a křičel jsem radostí: "Tohle je Gothic! Tohle je Gothic! Tohle je..." Nevím čím to bylo přesně způsobeno, ale hned v první chvíli mě hra chytla za srdce svou atmosférou "gothicovosti", pocitem, že jsem zase "doma". A zelená část hry je opravdu typicky domácká, detailní, vyšperkovaná, vyhračičkovaná. Takový Faring - ááách, to je prostě jedna slast.
S přístupem do Nordmaru jsem se začal trošku ztrácet (byť včlenění sněhu vítám - příjemne osvěžení), poušť už mi přišla tak nějak moc prázdná a bez života (to by asi poušť být měla, že) - ale také nějak cizí a nemotivační. Nevím, zdali to bylo celkovou rozlohou nebo kontrastem mezi detailním středem a prázdným spodkem a vrškem mapy, ale prostě mne hra vždy přestala bavit a ani v jednom hrání jsem se nedostal ku konci.
Celý svět dokáže vypadat hezky, tedy když najednou odnikud nepřijde mlha, která je zákeřná hlavně v Nordmaru (nejde nějak vypnout?) - desetimetrový dohled strašně prudí, člověk i běžně viditelné věci (jednotlivé klany v Nordmaru) hledá strašně dlouho.
Přesto je Gothic 3 jednou z mála her, která stoprocentně podporuje mou nejoblíbenější strategii - průzkumník všudybyl, který loví a stahuje zvěř a zároveň kolektuje bylinky a míchá lektvary (byť zde se spíš vyplatí bylinky jíst než míchat permanentní lektvary). I přes konečné vyznění do ztracena jsem s každým hraním Gothicu 3 strávil pěkných pár desítek hodin - účel to tedy splnilo.

Pro: Atmosféra "Gothicovosti", vychytanost designu "zelené" části, hudba

Proti: Konečné vyznění do ztracena, kdy hra v pozdější fázi začne nudit v prázdných lokacích, otravná mlha

+41 +42 −1
  • PC 85
Mohlo to být lepší. Fakt jsem se na to těšil, ale tím víc jsem byl zklamán.

Pro: Hudba,...nic jinýho mě nenapadá, ale není to špatná hra.

Proti: Grafika (někdy je fakt dost hranatá), absence příběhu,HW náročnost...

-20
  • PC 80
Očekávání byla obrovská, první dojmy také. Přesto po dohrání musím říct, že se trojka, ač graficky excelentní, svým předchůdcům nemůže ani zdaleka vyrovnat. Velkou vinu na tom nese velké množství bugů a hlavně příšerná optimalizace, kdy se hra trhá i na hi-end sestavách. I přesto vás ale Gothic 3 dokáže odměnit parádní hratelností, skvěle nadesignovaným herním světem (hlavně zalesněná Myrthana vypadá skvěle, zamrzlý Nordmar už se mi líbil méně, stejně jako poušť na jihu), parádními dialogy a atmosférou předchozích dílů.

Pro: Vynikající grafika, design herního světa, atmosféra.

Proti: Spousty bugů, neoptimalizové.

+10 +11 −1
  • PC 85
Na rovinu - vývoj postavy zmrvený (vůbec nevím proč se na skvěle vyvážený systém z jedničky a dvojky vůbec šahalo), souboje dojebané (možná je to jednodušší ovládat, ale jednotlivé údery ztrácejí smysl, zbraně jsou nevyvážené jak cyp, kouzelník silnější než průměrný šaman je teměř nezdolatelná překážka) a celé je to prolezlé bugy, z nichž díky bohu většina není kritická a spoustu jich ostranily patche.
Příběh je roztříštěný, roztahaný a prakticky jsem zachvíli vůbec nevěděl co je zrovna můj cíl a co se po mě chce, tak jsem prostě jen chodil a plnil questy a nejdnou jsem byl uprostřed hlavního questu ani jsem nevěděl jak.

Tohle všechno autoři dojebali. Co nedojebali je svět, ve kterém se hra odehrává, který je opět přirozený, vymodelovaný s citem pro detail a v enginu (který je jinak docela náročný a neodladěný) vypadá prostě kouzelně, rozhodně alspoň jeho zelená část. I questy a rozhovory s postavami jsou pořád staré dobré Gothicovské, s přirozenou mluvou a okořeněné špetkou humoru. Je třeba říci, že plnění questů a kochání se krajinou je asi tak všechno, co na Gothic 3 stojí za zahrání. Na durhou stranu tyhle dvě věci jsou tak skvěle provedené, že jsem u hry vydržel přilepený desítky hodin, takže by byla škoda si nechat tuhle hru ujít.

Pro: překrásný svět Myrtana tvořený s citem pro detail, pěkná grafika, kupa zajímavých questů, příjmenný humor

Proti: bugy, hw náročnost, dojebaný bojový systém, dojebaná hlavní dějová linka, dojebaný vývoj postavy, další bugy

+16
  • PC 80
Netrpělivě očekávaný třetí díl mnoho fanoušků zklamal, mnohé však přesto ohromil. Pravda bude někde uprostřed, protože Gothic 3 působí dost neoptimalizovaným dojmem a ani jemu se nevyhnul tradiční neduh v podobě nepřijemných bugů. Atmosféra Gothicu ze hry však stále přímo čiší a hlavní hrdina během rozhovorů neztratil svůj osobitý styl humoru. Neuvěřitelně rozlehlé prostředí však působí narozdíl od prvních dílů poněkud prázdně, nudně a postupem času čím dál tím víc stereotypně. Na úkor obrovské plochy se vytratila ta typická vypiplanost každičkého koutu herního světa. Nicméně hra dokáže i přesto zaujmout a hlavně díky značné porce nostalgie při setkáních se starými známými NPC Vás stejně připoutá do křesla.

Pro: Stále je to ten "Gothic", humor, provedení střelby z luku/kuše, grafika

Proti: Na svou dobu opravdu ďábelské HW nároky, bugy, zbytečně obrovský, ale ve skutečnosti celkem prázdný svět

+9