Komentáře
Dá se s nadsázkou říci, že RE5 spojuje vše špatné z předchozích dílů a ještě k tomu přidá nějakou podpásovku navrch:
Máme tady v podstatě stejné protivníky jako ve čtyčce - tedy mutovaný lidi (kteří často třímají i normální střelný zbraně) a stejně neosobitý lokace. Pocit survivalu se vytratil úplně. Po vzoru Revelations je pohyb postavy nesmírně nemotornej.
Novinkou tohodle dílu je to, že se při zamíření člověk nemůže pohybovat (teda jasně dřív to tak vlastně bylo, ale to ještě RE nebyly akční střílečky, ale poctivý adventury). Chriss je sice schopen efektně vyskočit z prvního patra oknem a ještě si k tomu dát salto, ale nabít zásobník do pistole při chůzi - to ne. Jakousi nemotornost hlavní postavy to tak ještě umocňuje.
Celou hru vyplňují hektické boje proti vlnám nepřátel, jediná cesta v před (často prostý tunel bez odbočky). Bez hádanek. Pokud musím najít klíč, znamená to, že musím zabít nabušenýho protivníka a vyzvednout si klíč z jeho mrtvoly, nikoliv jej hledat.
Obtížnost ke konci (cca od kapitoly 5) až rozčilující a boss v části 5-2? OMG! Neuvěřitelně těžká svině!
Jako pozitivum snad můžu zmínit docela fungující společnici, která střílí, sbírá itemy (a pokud se hodí mě předává je), léčí - AI to tady vše zvládá docela pěkně.
Muzika je sice místy dobrá, "CAPCOM team" je tam slyšet, ale to takhle nepovedenou hru asi zachránit nemůže.
65%
RE REVELATIONS 2 nainstalován a opravdu doufám, že dno série je za mnou.
Pro: RE univerzum, AI společnice, místy slušná muzika
Proti: Bez hádanek, bez atmosféry, nemožnost pohybu při zamíření, bossové a zvlášť ten v 5-2
Pro: Akcia, CO-OP, Ovládanie
Proti: Umelá inteligencia parťáka
Tužší ovládání postavy, omezený inventář, málo nábojů nebo nemožnost použít melee útok kdykoliv uznám za vhodné, jsou prvky neúprosně spojené se survival žánrem. Očekával jsem „Call of Duty mezi Residenty“, což jsem samozřejmě nedostal. Větší počet nepřátel vykompenzovaný trochou nábojů navíc mi přišlo mnohem víc frustrující, než třeba bloumání po chodbách policejní stanice. Za což do jisté míry může intenzivní začátek, který tak nějak počítá s tím, že nováčci budou trochu tápat.
Novinka v podobě parťáka je super nápad, pokud parťáka ovládá kamarád a ne AI. Tím, že je hra koncipovaná jako coop hra, je důležitá souhra jak v menších hádankách, tak hlavně v boji proti nepřátelům. Většina z nich mají slabá místa na zádech, jenže AI parťák se ovládá dvouma příkazy a ani jeden z nich není „oběhni nepřítele do zad“.
To, že jsou dva příkazy jsem zjistil až v půlce hry, což vlastně nebylo ani takové převratně zjištění. Jeden úkol přiváže parťáka k hlavní postavě a druhý příkaz jí nařídí „jdi a vystřílej vše, co máš“. Ale je pravda, že důležité úkony, které ovlivňovaly průchod hrou, dělala AI bez problému.
Pátý díl téhle legendární sérii mi pomohl objasnit mojí nelásku k ještě legendárnějšímu čtvrtému dílu. Resident Evil jsem měl vždy spojený se zombíky, jenže během let se lore a příběh celé série posunul dál a už dávno se nestřílí jen pomalý a nemotorní zombíci. Střílí si takový paraziti jako jsou las plagas.
Nepřátelé podobní spíše lidem, kterým občas z pusy vyleze chapadlo. Rozhodně je evoluce v Resident sérii super a hrozně se mi líbí, kam se koncepty dalších virů mohou posouvat. Krásně nabobtnaný svět zombíků, parazitů a zmutovaných psů je krásný Béčko, který oživuje hru od hry. Ale já bych docela rád střílel polorozpadlý zombíky v pěkném grafickém kabátku.
Co mi asi nikdy vyloženě nesedne a budu s tím mít problémy, jsou boss souboje ve survival hrách a v Residentech vůbec. Patří to k tomu žánru, chápu to, ale souboje s bossákama ve hře, kde jsou důležité zdroje mi vždycky přijdou divný. V tomhle díle se ale vývojáři minimálně vyřádili jak na designu nepřátel, tak na průběhu soubojů samotných.
Některé souboje se nedají řešit sypáním nábojů do určitých míst nepřítele. Což teda u třech takových soubojů způsobilo to, že jsem si na internetu musel potvrdit, že to co dělám, dělám správně. Přišlo mi, že mi hra nedávala zpáteční odezvu.
Poslední odstaveček věnuji třem menším rozšířením, které mě vůbec nebavily. V Desperate Escape se na jedno posezení musí utéct z komplexu a prostřílet se desítkami nepřátel – meh. V rozšířených Mercenaries jsou nové postavy s lepšími zbraněmi - spíš ok. V Lost in Nightmares hodili vývojáři očkem po původním Residentu a zaměřili se spíš na hádanky, než na souboj. Já mám radši akci, takže taky spíš meh, ale vzdání holdu v podobě otevírání dveří bylo milé.
S tím, jak se mi pátý Resident líbí nebo jsem se pral větší část hry. Nebyl jsem si jistý, jestli se mi líbí kombinace více nepřátel a ponechání survival prvků z předešlých her. Zároveň jsem to po 5 hodinách stále nevypínal, což je u mě dost podezřelý, protože většinou pochyby ve hrách řeším jednoduchým alt+f4 řešením. Když jsem se dostal na konec, byl jsem rád, že jsem vydržel. Odměna přišla v podobě finále, který se odehrává v AKTIVNÍ SOPCE. Po pádu letadla do AKTIVNÍ SOPKY, vylezli přeživší a Sheva zavolala na Chrise „Chris, get to high ground“. Když se do toho ještě objevil záporák jen tak bez trička, protože prostě mohl, tak mi bylo jasný, že další díly si nenechám ujít.
Herní výzva 2021 - 8. Herní nášup
Pátý díl residentí série se nám vrtnul kapku víc do vod akčního zážitku a hororovou složku ponechává někde v pozadí. Úplně pryč není, ale hraje menší roli, než v předchozích dílech. Daleko více budete střílet, pohybovat se koridory a na hlavolamy nenarazíte. Temné kobky a tajemná místa daleko častěji nahradí prosluněné exteriéry a industriální místa.
Možná to zpočátku pro RE5 nezní nijak pozitivně, ale tak zle zase nebude. Prostě nesmíte příliš myslet na to, že jde o Resident Evil. Příběh slušně odsýpá, hra na vás chrlí různorodé nepřátele a je daleko víc zapotřebí správně mířit na jejich slabá místa. Tím spíš, když jsou rychlejší, než kdy předtím. A u bossů to platí tuplovaně. Tentokrát je jen tak šupem nesestřelíte, boje s nimi se dovedou dost táhnout. Každopádně k ruce vám bude partnerka a i při AI vedení dovede dost pomoci (i když taky si dovede vybrat svoje slabé chvilky a plýtvá náboji).
Správa inventáře tentokrát je vyloženě ke zlosti. A nic naplat, že máte k dispozici dva. O to je to někdy horší. Naberete si pár zbraní, náboje a ejhle, už nemáte příliš placu. Ale tak nějakým způsobem se to zvládnout dá.
Ovládání je obdobné čtvrtému dílu, ale o něco víc user friendly, takže jsem neměl při průchodu hrou nějaké potíže. Graficky je Resi také o nějakou tu úroveň výše.
Hudební podkres je na tom však tentokrát dle mého spíš hůř. Chybí více zapamatovatelných linek. Ostatně to je dost možná i jeden z důvodů, že hra nemá takovou atmosféru, jako dříve.
Opět jsem přistupoval k dalšímu dílu RE s despektem a opět zbytečně. Tentokrát sice nezadupal moje obavy tak, jako čtyřka, ale stejně jsem se bavil.
Pro: příběh, staří známí (a licker k tomu), ovládání, grafika, bossfighty
Proti: absence hororové atmosféry, slabý hudební podkres, koridorové
V koži Chrisa Redfielda sa tentokrák vydáme na Africký kontinent v dôsledku preskúmania výskytu biologických zbraní.
Plusy hry
➤hlavné postavy: sympatická dvojica nezničiteľných hrdinov. Chris, svalovec ktorý chce zachrániť stratenú parťačku a pritom mu nerobí problém len s nožom preisť cez hordu zombíkov. Sheva, precitlivéné, pekné africké dievča ktoré by chcelo zachrániť svet a pri tejto príležitosti jej nerobí problém zašpiniť si jej sexi oblečenie.
➤Aleber Wesker: či už v hre alebo vo filme ( aj ked tam trochu menej ) je Wesker ten praví záporák za akého bi sa nehambila žiadna hra. Vždy upravený ( a to aj ked naňho vystrelíte raketometom ) a pripravený vás nakopať a to hlavne za pomoci jeho MATRIX trikov a jeho štýlových okuliarov o ktorých vznikol dokonca song.
➤pribeh: samozrejme plný klišé ale v tejto hre mi to vôbec neprekáža. Tradične sa jedná o záchranu sveta ktorá bi sa dala občas vyriešiť dobre mierenou guľkou to bi nám ale vývojári nespravili. Nakoniec ale zo množstva akcie a cutscén vznikne celkom slušná filmová zápletka.
➤coop: na tejto hre je možnosť coopu určite najväčší plus. Hlavne ked sledujete ako vášho spoluhráča mláti banda afričanov alebo ked ho napríklad nevinne udriete elektrickým obuškom.
➤zombici: vtejto hre sretnete celkom slušné množstvo rôznych typov zombíkov. Či už tradičných radových tentokrát hlavne čiernych zombíkov ( či už s krompáčom, samopalom alebo raketometom), krokodílov, známych lickerov, otravných reaperov, ale aj veci ktoré sa nedajú presne pomenovať.
Mínusy hry
➤klišé: v hre je ho plno ale nie vždy je na škodu ale situácie z ktorých sa hrdinovia vždy dostanú bez zranenia alebo slová typu: Vy ste naša posledná nádej sú už také ohrané že ked na ne narazíte tak ich ani nemôžete brať vážne.
➤prostredie: prostredie ale aj grafika všeobecne určite nieje najväčší mínus ale určite sa nedá považovať za dychberúce. Čím daľej v hre sa človek dostáva tak tým menej kreativity sa mu dostáva. ( našťastie DLC Lost in Nightmares trochu tento grafický podpriemer vylepšuje )
➤boss suboje: za mňa najväčšie sklamanie. Príliš jednoduché a poväčšine stačilo len nezmyselne behať a strielať a bossa ste porazili. Tento postup bohužial platil u všetkých bossov.
➤stereotyp: určite nastáva pokiaľ túto hru hráte sami ale našťastie u mňa sa nedostavil.
!! Záverečné zhrnutie !!
-Resident Evil 5 určite nieje hra pre každého. Ľudia bi si mali pred spustením uvedomiť hlavne to že táto hra je port z konzolí takže nieje na tom v technickej oblasti a v oblasti ovládania najlepšie. Určite vás ale bude baviť a zaujímať viac pokiaľ vás zaujíma Resident Evil séria ( čo mňa určite áno ). Jedna z vecí čo ma po dohraní jemne sklamala tak je absencia Shevi v iných dieloch, pretože by si to určite zaslúžila. Takže moje posledné odporúčanie je že zavolajte kamaráta ( ked nemáte tak si odporúčam si niekoho náisť ) a pustite sa do tohto dobrodružstva.
➤Čas strávený v hre: 10 hodín ( bez DLC )
➤Achievementy: 26/70
➤Obtiažnosť: normal
HODNOTENIE: 80/100%
Pro: hlavné postavy, Wesker, coop, zombie
Proti: bossovia, klišé, občasný stereotyp
Moje zkušenosti se sérií Resident Evil nejsou moc velké, dvojku jsem si užil a rád na ní vzpomínám, jedničku jsem nedohrál a ostatní díly jsem bohužel nikdy nezkusil. Od pětky jsem čekal už trochu jinou hru, přeci jen už je to nějaká doba od vydání jedničky a z ukázek vše naznačovalo, že tohle bude hlavně o střílení než o řešení ruzných hádanek.
Na první pohled hra vypadá pěkně, po celou dobu mi i na mém stařičkém pc běžela plynule, takže v tomle ohledu jedině plus. Afrika mi sice jako moc vhodné prostředí pro RE nepřipadá, ale pokud se někam posunout, tak proč ne i v prostředí. Bohužel, to kde se hra moc neposouvá je ovládání postavy a hlavně inventář. Věřim tomu, že na gamepadu se to hraje asi trochu lépe, ale když mám střílet, klávesnice a myš je pro mě mnohem lepší volba.
Chápu že je to už s Residentem spjaté, že postava chodí pomalu, střílet šlo jen když postava zastaví, ale ve spojitosti se změnou rychlosti zombíků, kdy už to nejsou pomalé mátohy, tohle ovládání moc nefunguje. Navíc když vlezete do inventáře hra běží stále dál, což mě nejednou pěkně vytočilo. I když vlastně máte k dispozici dva, ta velikost inventáře je zbytečně omezující. A pokud už chcete provést výměnu s parťákem, chce to víc trpěliosti než by člověk čekal, aspoň u mě :)
Střílení je v pohodě, jen kdyby některé potvory nebyly zbytečné houby na náboje a souboje s bossama jsou trochu jako na houpačce, dobrý nápad posléze vystřídá hloupý souboj s QTE, ale jako průměr vcelku ujdou. Parťačka ve hře mě mile překvapila tím, že není až tak otravná jako to bývá jinde, dokonce dokáže i uhnout pokud mi vleze do úhlu střelby, ale samozřejmě jen v rámci možnosti. Okamžiky kdy místo střílení jen kouká nebo naopak bláznivě naběhne do houfu nepřátel tady také jsou, ale nebylo jich tolik abych tuhle část hry nepochválil. Samozřejmě hra je převážně dělaná na hraní s kámošem, takže pokud jste na to dva, vše funguje mnohem lépe...
Docela mě potěšilo vylepšování zbraní, je to motivace sbírat různe cetky, které pak prodáte a získáte peníze na vylepšení nebo zakoupení nových věcí. V menu pak je spousta článků, odkazů a vysvětlení událostí z předchozích dílů, takže pro mě jako nezasvěceného do přechozích dílů to bylo příjemné překvapení. Po dohrání se vám odemkne možnost záhrát si hru znovu za vaší parťačku, případně mít zbraň s neomezenou municí. Je to trochu změna, ale víc jak třetinu jsem napodruhé už nedal :)
Resident Evil 5 je pro mě trochu návrat k něčemu co jsem kdysi hrál a rozhodně si na tuhle sérii ještě někdy čas najdu a pustím se do ostatních dílů. Za mě lehký nadprůměr.. 70%
Pro: Grafika, Resident, Sheva...
Proti: Dialogy, koridor, ovládání, inventář...
Zde zmíním možná i největší plus hry a sice kooperaci. Hra totiž dostává nový rozměr zábavy, když to hrajete s člověkem, kterého máte rádi a ještě když leží vedle vás. Sice byla někdy horší domluva a doslova jsme si kradli náboje před xichtem, ale víceméně jsme se shodli a vymýšleli různé taktiky. Sice jsem si ve hře hrál často na gentlemana a vrhal se často čelem do akce, zatímco girlfriend mi kryla záda, ale tot nám oboum vyhovovalo, takže jsme hru dolouskali za dva dny (tedy spíše dvě noci).
Tímto ukončuji odstavce o coopu a vrhnem se na hru samotnou. Hratelnost je víceméně ponechána ze čtyřky, ale pětka se o dost lépe ovládá. Chris už totiž umí dělat úkroky, ale bohužel stále se nenaučil přebíjet a mířit za chůze. Jistě, má to samozřejmě ztížit hru a také bez toho by byl upgrade na čas přebíjení k ničemu, ale v 75% to bylo spíše na obtíž. Co je rozhodně vylepšené, tak je míření. Hra totiž umožňuje si místo laseru zapnout klasický zaměřovací kříž a konečně je možné střelit něco i z dálky a nehonit laser po skalách. Další věc, která jistě potěšila je miniaturní mapka, která se dá zobrazit do rohu, takže nemusíte pokaždé vejrat do mapy a pozastavovat hru. S tím souvisí i jednoduché přehazování zbraní pomocí čísel, na které si to nastavíte vše v inventáři. U inventáře je možná škoda, že jeho otevřením se hra nepozastaví, protože když na vás jde půl tuctu Uroboros a bliká vám zdraví, tak to teprve začnou pracovat nervy, abyste v rychlosti otevřeli inventář, najeli na kytku a vybrali z nabídky použít. Mohla na to být aspoň klávesová zkratka. Ještě zmíním QTE, které nevadily, ale ani netěšily. Občas totiž jsem si byl naprosto jist, že jsem danou kombinaci zmáčkl, ale stejně akce nebyla provedena, jinde se dokonce kombinace objevily asi na nanosekundu. A co mě nejvíc rozsekávalo, tak to byly kombinace kláves u kterých jsem si doslova musel vykroutit prsty, abych je mohl zmáčknout :D
Co zmínit k příběhu? Nejspíše přes velké nesouhlasy uživatelů napíšu, že mě přišel docela zajímavý a hlavně plný zvratů (viz. Wesker fight na konci. Člověk si myslel, že už je po něm, ale stále neměl dost). Chris se Shevou mi přišli jako dobrá volba hlavních postav pro tento příběh doplňované Jill a Weskerem. A právě díky rozuzlením na konci každých epizod mě hra nutila rozjet další a další.
Další skvělá věc na hře jsou prostředí. Hra se z 85% skládá z otevřených prostranství, kde je spousta prostoru, ale také i spousta schovek s poklady a střelivem. Tudíž boje jsou více záživné, můžete třeba si vylézt na vyvýšenou plošinku a odtřelovat. Anebo můžete enemáky obkroužit a kosit zezadu, kombinací je spousta. K tomu ještě zmínit suprový level design, který se povedl. Obzvlášť takové ty badatelské úrovně se mi hodně líbily, až jsem si občas připadal jako Indiana Jones a čekal jsem, kdy najdem Archu úmluvy :D Grafika je špičková, to Capcom umí a PC portem se ještě ždibec zdokonalila. Modely postav jsou krásně modelované, mimika dobrá, nepřátelé správně odporní.
U nepřátel nejspíše proběhl jakýsi upgrade předchozích Las Plagas. Ti první Majini zombie byly ještě takové blbé i když zase odolné. Jejich největší výhoda tkvěla v početní převaze, kdy obklíčení znamená smrt. Poté již ale začali moudřet a začínají používat střelné zbraně, čili zombák a ákáčkem umí pěkně potrollit. Ale i tak zde najdeme více druhů nepřátel. Klasické zombie psíky, nějaké verze Lickerů z předešlých dílů, odporné můry, ale také upgradované a ještě více oslizlé Reapery. Co je hodně cool jsou boss fighty, zde si designéři dali velkou práci a vytvořili fakt odporná monstra, kterých by se člověk nedotkl ani lopatou a ještě k tomu jejich likvidace spočívá v hledání slabin či u speciálních zbraní, které mají například zdlouhavé nabíjení apod. Najdeme zde Executioner Majini neboli kata, kterého jistě většina pozná z RE filmů, odporné oběti viru Uroboros, ale také i samotného Weskera, z kterého se vyklube ten největší sviňák pod sluncem, který ne a ne chcípnout. Nejednou jsem flákl s víkem od notebooku, protože Wesker nasadil speedhack.
Myslím, že RE5 je celkem zdařilá a zábavná hra, která dostává nový rozměr zábavy, když hrajete v coopu ať už klasickou kampaň anebo minihry Mercenaries. Hru ještě doplňuje solidní RE hudba a špičkový dabing postav (obzvlášť Wesker má super ďábelský hlas).
Pro: Coop, nepřátelé, boss fighty, hl. postavy, grafika, prostředí, dabing, Mercenaries, optimalizace, lepší hratelnost oproti čtyřce, upgrady zbraní, WESKER!
Proti: nemožnost přebíjení a míření za chůze, nemožnost pozastavit hru v coopu, občas šílené QTE, někdy až moc složitá boss taktika
Série RE tak pro mě skončila stejně rychle, jako začala. Ale po letech jsem pátral po hře s Coop režimem a čirou náhodou narazil na RE 5. Zatímco do tohoto dílu nabízel RE více hratelných postav, ale jen SP hru, od pětky výš je hra uzpůsobena pro dva hrdiny (hráče) v jediné hře. To znělo zajímavě a tak jsem ve snaze dostat se do problematiky RE shlédnul pár filmů. Idiotský nápad… Když Nemesis, o kterém jsem náhodou věděl, že je prakticky nezničitelný, dostával v jakémsi kung-fu boji těžce do tlamy, došlo mi, že je něco špatně. To se potvrdilo, když jsem se na RE wikipedii dočetl, že hlavní hrdinka filmů v herním RE neexistuje! A tak jsem si musel vystačit s řadou článků o výtahu děje z her a doufat, že od sebe oddělím klasický svět RE her a idiotský svět RE filmů. Povedlo se.
V RE 5 se mi dostalo jedné z nejlepších kooperativních akcí, kde na rozdíl od řady Coop her nechybí dvě základní věci…
1. Tolik vzácná kampaň, tedy příběh ve dvou. Jasně jsme v akčním béčku, aneb až po uši v klišé. Nebudu je tu všechny přemílat, ale znáte to – prostě Hollywood hadr. Občas jsem naladěn na takovou hnidopišskou náladu, kdy na podobných filmech nezanechám nit suchou. Ale občas si prostě chci užít pěkný nářez, u kterého se dá vypnout, a nepřemýšlím nad tím, proč se všichni chovají jako pitomci a proč by byli hrdinové v reálu už dvacetkrát mrtví. A přesně takový oddechový nářez RE 5 je.
2. Důraz na opravdovou spolupráci. Bylo fajn ve starém Doomovi čistit jeden megawad za druhým ve dvou, ale něco tomu chybělo. Ty možnosti, o nichž se dá domlouvat, přece! V RE je to rozdělení zbraní, sběr munice, výpomoc při pohybu, taktika při bossech anebo… kdo bude řídit vznášedlo :) Mít s sebou cizího troubu z druhého konce světa, můžu to zabalit, ale dvě PC vedle sebe (rychlá domluva) a rozumný kámoš byly klíčem pro plné využití potenciálu Coopu. A výsledek? 10 hodin zábavy, kterou jsem si od té doby zkusil ještě jednou a sám, ale i když je počítačový parťák celkem schopný, Coop je prostě Coop.
RE byl kdysi horor… Dost se na RE 5 plive, že prý už to horor není A to není… tedy pokud vám nestačí vnitřnosti a všelijaké chapadlovité stvůry – zdravím Japonsko! Nicméně z žánru hororu se sklouzlo na akční béčkový film ve velkolepém pojetí. Autoři názorně předvedli, jak vypadá akční nářez na monitorech, a myslím, že slavnému CoD solidně nakopali pozadí (u RE 6 zkopali CoD lépe než by to svedl Chuck Norris, ale to až někdy příště). Zkrátka RE 5 mě dostal už jen tím pojetím, kdy o výbuchy, přestřelky, vozidla a dokonce bojová umění není nouze. Krucinál, kdy naposledy jsem ve hře viděl choreograficky tak nabušené bojové scény jako v RE 5?! No… pominu-li Fahrenheit, tak asi nikdy.
Grafika je líbivá… nevím, co dál k ní napsat. Prostě se na hru koukalo pěkně, postavy hezké (Sheva moc hezká :)), Africké scenerie taky hezké a vlasy… vlasy jsou přímo fantastické. Zvláštní, jak ty postavičky díky vlajícím vlasům ve větru vypadají mnohem živěji. Když se řekne RE, nevybavím si jen zombíky a experimenty, ale taky vlasy… divný, co? :)
Zmínil jsem Shevu a pak tu máme ještě Chrise. Dvě hratelné postavy, každá s drobnými odlišnostmi - ať už jde o speciální zbraň, o boj zblízka, či dostupné prostory, znamená to jediné – druhá hra za druhý charakter může nabídnout trošičku odlišný průběh. A právě za Shevu se mi hrálo lépe. Přeci jen ta myšlenka ochrany vlastní země mi byla v jejím případě sympatická. To týpek na steroidech, co zmlátí kámen 10x větší a těžší než je on sám mě nějak netáhl. Ne, že by byl Chris nesympatický, ale je to až moc velký ikonický borec a tahat z bryndy slabší a lidštější polovinu týmu mi přijde lákavější. Ještě tak kdyby nebyla Sheva autorkou těch nejstupidnějších hlášek, ale co už – idiotské průpovídky do koloritu akčních béčkových filmů patří.
Věc, která povznáší RE nad řadu běžných stříleček je inventář. V akčních hrách mohl kdysi hráč tahat s sebou celou zbrojnici a byl omezen jen maximální kapacitou munice, pak se rozmohlo omezení na počet zbraní, ale teprve inventář vybízí k taktice a volbě strategie pro jednotlivé situace. Co si vezmu s sebou? Kolik granátů? Mám zaplnit prostor léčivy nebo vzít radši munici? Otázky! A co víc – hra umožňuje za sběr penízků předměty nakupovat a vylepšovat zbraně. Hloupé je, že během jediné hry člověk vylepší sotva 1/5 všech zbraní, ale zase patří RE k hrám, ke kterým se možná vrátím, takže to tak nevadí. Opět ale vyvstávají otázky – co vylepšovat? Více munice nebo účinnost? Má smysl vyexpit revolver, když nábojů do něj je jen pár? Otázky! Ano, otázky, které si během hraní pokládám, jsou známkou toho, že hra vyžaduje zapojení mozku hráče. V kolika jiných střílečkách jsem musel nad něčím uvažovat? Zvláště dnes, kdy vládne autoheal a obrazovka se neustále plní idiotskými nápisy typu – nabij, máš málo munice. RE je prostě hra u které mám pocit, že ji opravdu hraju, ne že jen držím W a vezu se na kolejnicích, směr závěrečné titulky.
Nechci jen chválit, RE má své mouchy. Nemožnost pokládat věci z inventáře na zem, otravný Windows Live ani občasné kiksy AI mi ale zážitek nezkazili. Uměl bych si představit trochu více volnosti okolo sebe, na druhou stranu i čistě koridorové střílečky mohou mít něco do sebe. Tím spíše, když vaší jedinou náplní není kráčet vpřed jak Rambo a pálit po zlých entitách. Například možnosti likvidace některých bossů mě vpravdě zaujaly. Nejen, že lze bosse jednoduše rozstřílet, ale někdy bývá v okolí zlepšovák, který může bossfight ulehčit. Takže si každý může vybrat, jestli dá přednost klasickému způsobu, nebo tomu modernímu.
Co ještě dodat? Hra je plná maličkostí, které potěší. Zaujala například statistika zabitých, což je dobrá zpětná vazba při porovnávání kdo si jak vedl. A jako každá správná Japonská hra má i RE škálu bonusů. Figurky, tajné emblémy, skiny,… Je to prostě nabitá hra, která hráči má co nabídnout.
Nezasažen nostalgií, nezklamán změnou žánru a neodrazen prosťoučkým příběhem, mohu s klidným svědomím dát 85%
Pro: Kvalitní Coop režim, inventář, bossové, systém vylepšování, bonusy, mnoho druhů nepřátel
Proti: Chabý příběh, občas AI parťáka, moc těsný koridor
Hra se může pochlubit překrásným grafickým zpracováním a velice pěknými monstry. Hra má také spoustu svižné akce, pěkné lokace, skvělý příběh a povedený soundtrack. Problém je ale v tom že se ze hry vytratila ta tísnivá hororová atmosféra předchozích dílů a zbyla nám jen solidní akce, dalším nedostatkem hry je špatně vyřešený inventář a občas divné dialogy mezi postavami. Resident Evilu 5 dávám 70%.
Pro: Příběh, hudba, monstra, grafika, lokace.
Proti: Příliš akce a málo hororu, špatně vyřešený inventář, občas divné dialogy.
Od vydání čtvrtého dílu (resident evil 4) se z dříve úspěšné série začala stávat bohapustá střílečka. Nic proti RE4, to je hra která mě velice bavila. Ovšem pak už to šlo nějak z kopce a RE5 je krásnej příklad. Dle mého názoru si hra už ani nezaslouží honosit se názvem resident evil, jelikož pod názvem resident evil si já představuji uplně něco jiného a fakt že se tu vyskytuje pár postav z předešlých dílů to nezachrání. Být po mém, hru bych radši přejmenoval na ,,Afro attack" ,,massacre of the possessed villagers" ,,shoot black guys while breaking vases for money" nebo ,,c'mon, roger, c'mon, okay, take it, roger" . Myslim že by to hru vystihovalo víc.
Ovladatelnost je otřesná, hra působí uměle. Neustálé pobíhání okolo a masakrování čarnochů stejným způsobem. Neoriginální bosové. Jak již tady někdo vystihl... Vidíte velkou pec a předem vám je jasné že v ní někoho budete muset upálit... A věc kterou nesnášim na hrách snad ze všeho nejvíc.... Neustálé ničení váz ve kterých se jako zázrakem nacházejí peníze.... Šíleně mě to ruší, člověk se ani nevěnuje příběhu, protože než prošmejdí celou místnost a rozbije všechny vázy aby posbíral pár ušmudlanejch zlaťáků aby si mohl koupit zbraň... To je prostě zbytečné až přímo hru kazící....
Co se grafiky týče.... Nic moc.... Dál to komentovat nebudu, prostě nadšenej jsem nebyl.
Příběh? Jestli to mám porovnat s RE 1, RE2, RE3 .... Tak v porovnání s nima je to hnus.... Jinak průměr....
Stručně řečeno. Hru bych přejmenoval a prodával jako béčko pro lidi který baví masakrovat lidi po stovkách... Hra rozhodně mezi špičku nepatří.
Pro: někoho by příběh mohl zaujmout, interaktivní ukázky
Proti: stereotypní, samé střílení, vázy, moc koridor....
V RE5 se vrací Chris Redfield, nabušený steroidy a pořád stejně nesympatický a nudný. Přidá se k němu chodící inventář jménem Sheva Alomar. Jinou roli jsem ji přes všechnu snahu nenašel. Po většinu času se akorát pletla pod nohy a plýtvala municí. Ashley ve čtyřce aspoň mohla někam zalézt a jít z cesty. Chápu, že v coopu je partner vítanou pomocí, jenže u RE na něj kašlu. Zpět je ještě Albert Wesker, který se pro změnu po RE4 zakoukal do Matrixu. Ostatní charaktery nestojí za zmínku. Charisma Luise nebo Salazara scénárista nejspíš zapálil, počůral a někde zahrabal.
Grafika je jednoduše hnusná. Zaostalé a tmavé Španělsko nahradila prosluněná a zářivá Afrika. Postavy se lesknou, jak z reklamy na Taft a atmosféra je v tahu. Připočtěme si ještě otřesný interface, který slovní spojení user friendly nepotkal ani cestou ve vlaku. Do konce hry jsem nepochopil, jak funguje. Příběh je patlanina plná jmen, postav a názvů z předchozích dílů a bez jejich znalosti se dá těžko pochopit.
Nutno ovšem uznat, že akce je zábava a střílení nepřátel hned tak neomrzí. Po dokončení příběhu se otevře známá minihra Mercenaries, která je lepší, než celý zbytek hry. Soustředí se právě a pouze na akci a nemusíte se starat o zbytečné parťáky. Smutné, ale je to pravda. Těžko říci, komu RE5 doporučit. Snad těm, kteří chtějí hrát akční hru v coopu a dokážou ignorovat vše ostatní.
I po všem, co lze číst výše Residentu věřím a šestému dílu dám v budoucnu šanci. Jenom doufám v lepší atmosféru, příběh, postavy a trochu logiky do toho všeho.
Pro: akce, minihra Mercenaries
Proti: příběh, postavy, grafika, interface
Capcom umí! Opět udělalo kvalitní akci pyšnící se výbornými filmovými animacemi, které připomínají klasický béčkový letní blockbuster. Jak nadabování, tak hudba jsou na vysoké úrovni. Díky velmi detailní grafice to všechno krásně vypadá a díky skvělé optimalizaci se to i svižně hýbe.
Po hratelnostní stránce jde o jednoduché střílení skrz koridory vedoucí z bodu A do bodu B. Pro jednoho hráče to nejspíš působí jak klasická střílečka, ale jakmile se sejdou dva sehraní parťáci, hned je o zábavu postaráno. Na výběr je ze slušně velkého množství zbraní a díky neustálému nedostatku munice je nutno šetřit, což mi přišlo jako skvělý nápad. Škoda jen, že v závěrečných pasážích už to tolik neplatí. Zato závěrečný boj s bossem jsme si užili. Není nic lepšího, než poslední kulkou ve sniperce srazit poslední kousek nepřítelova života a tím ho poslat do horoucích pekel (a to doslova).
Trochu haprovalo ovládání, obzvláště mi vadila nemožnost pohybu při míření. Nebylo to nic, co by výrazně kazilo hraní, ale občas by se tato možnost v hektických přestřelkách hodila. Dále vytknu debilně vyřešený inventář, kdy během boje dá slušně zabrat jen jednoduché vyléčení. Ale pravda, že to je spíš o zvyku, a ke konci to už hráč zvládá levou zadní.
Závěrem bych dodal, že hra disponuje slušnou herní dobou. Příjemně se to hrálo a mám i takový pocit, že neuplyne dlouhá doba a dáme repete. 85%
Dle statistik jsme hráli 19h 25m a 26s.
Pro: správně béčkový příběh a promakané animace, návykové střílení a zvrácené potěšení při každém headshotu, krásná a svižná grafika, závěr
Proti: možná až moc koridor, drobné nedostatky v ovládání
Suma sumárum, slušná zábava na nějakejch 10 hodin (hrubej odhad).Těch 400kč nelituju, ikdyž to už hrát asi nikdy znova nebudu.
Pro: návykovost, zábava, grafika, ovládání
Proti: prostě jen střílení, žádná ambice, nic nového
Pekna grafika nie je vsetko.A tato slnkom preziarena akcna strielacka nie je hodna nosit nazov Resident evil.Amen.
Graficky je to dnešní standard a nejednou mi to připomělo nejnovější díl Tomb Ridera. Ani ne tak level designem (i když v jedné fázi je to TR až hanba), jako použitým enginem. Optimalizace je taky na výbornou.
Ovládání je dobré jak na klávesnici, tak na gamepadu. Nutno říct, že je pořádně oldchool, ale to tak nějak k tomuto žánru patří (survival horor) a RE5 je díky tomu stále značně odlišný od TPS/FPS her.
Arzenál zbraní docela luxusní s velkým množstvím dostupných upgradů. A potěší také sympatické bonusy za nabrané bodíky. Co však frajeři z Camcomu pořádně zmrvili je inventář.
RE5 je zábavná koridorová řež!
Koridorové kosení zombáckých negrů, kde každý povedený zásah protivníka vyvolá pocit zadostiučinění. To je cca shrnutí toho, co je na RE5 dobré. Teda taky ještě grafika je dobrá - technicky, hlavně co se týče hlavních postav a efektů - díky všemožným filtrům vypadají cut-scény opravdu filmově. Tím spíš mě ale štvaly některé rozplizlé textury a hlavně fakt, že prostředí je drtivou většinu času je zkurvený šedo-hnědý hnus.
Nelíbila se mi ani kombinace snahy o filmové, "seriózní" pojetí při zachování "arkádové" hratelnosti ála RE4 a příběhu plném hovadin, který jednoduše smrdí japoncem.
Ovládání je opět těžkopádné, ale to už tak nějak k sérii asi patří a je třeba uznat, že jeho rozšíření na myš dopadlo zdárně. Zatímco v RE4 to podle mě pomáhalo udržet atmosféru napětí, tady se nedá o napětí nebo strachu vůbec mluvit - nábojů je prakticky pořád dostatek, ve druhé polovině většinou vyloženě mrtě a jen málokdy je problém příval nepřátel kosit. Tohle už je doopravdy spíš arkádové kosení s pár survival prvky, o hororu by pak mluvil leda blázen.
Společnice mě ze začátku nehorázně lezla na nervy, ale když jsem se ji naučil používat jako nosiče léčiv a přebytečné munice, dalo se říct, že byla i ce- ehm... nepřekážela tolik. Mnohem užitečnější by ale rozhodně byl pořádný inventář a ne ta hrůza, s kterou přišel nějaký sadomasochistický úchyl. Kdo hrál, chápe - můžete s sebou tahat jen pár krámů, každou chvíli je potřeba řešit co vyhodím teď, manipulace s čímkoli je otřesná, obzvlášť předávání předmětů uprostřed boje, bo ta nebetyčná pí*a furt někam odbíhá. Zlatej kufřík ze čtyřky. Kufřík ze čtyřky taky držel hubu, což je pro mě další plus, protože přízvuk a styl vyjadřování téhle "afričanky" je pro mě i díky kontextu dění další WTFOMG prvek. Alespoň ta mrcha jakš-takš zvládá léčit když je třeba, jen kdyby ještě neměla tendence střílet ze zbraní, které si u ní občas odložím.
Takže jo - je to blbost, hovadina, trapný béčko, společnici bych bez mrknutí oka vyměnil za kufřík ze čtyřky (stejně tak obchodníky), inventář a jeho správa jsou bez debat trestuhodným zločinem, ale co se týče toho kosení zástupů negrů a sledování cutscén plných hovadin, tak prostě baví a vzhledem ke všem těm chybám baví dost.
S RE4 se sice nemůže rovnat a hlavně ze začátku jsem přemýšlel spíš o 75, když se hra přesunula do laboratoří a podzemních měst, dalo mi to zapomenout na hnusné úvodní lokace a pošoupnul jsme hodnocení na 80. Nicméně je to slabých 80. Pro příště bych uvítal BUĎ hovadiny, NEBO AAA prezentaci - ne oboje dohromady, slušný inventář a pokud už spolubojovníka, tak ne emancipovanou modelku s haldou blbych keců.
Pro: vypadá to hezky, střílení zombíků/negrů is phun.
Proti: naprosto příšerná práce s inventářem, míchání arkádové hratelnosti ála RE4 a rádoby seriózní pojetí story dává těžce trapně béčkový výsledek, mě nesympatická parťačka, GfWL
Léta její největší slávy jsem bohudík prospal nepoznamenán a poprvé si ji ošahal až s příchodem razantně pozměněné čtyřky. Navíc v oblíbené PC verzi :)
Hra to byla věru pěkná. I přes výtky všech okolo, vypadala i na PC k světu. Šedivý nádech a rozplizlé textury jí sekly. Avšak ovládání bylo něco neskutečně stupidního jak na gamepadu, tak na klávesnici. Prý že ale "zlepšovalo atmosféru strachu". (jen tak mezi náma... není a ani to nebyla pravda, prostě a jednoduše bylo na hovno a tečka) Koridorové úrovně byly hrůzné a celé to bylo až přespříliš natahované a neúnosně dlouhé. Tudíž jsem skončil někdy ve 3/4 hry u nějakýho pitomýho souboje, díky pitomýmu sytému ukládání.
K pětce sem tím pádem přistupoval značně obezřetně s tím, že zkusím a odinstaluju. Hle neodinstaloval.
A vůbec nejhorší na tom je, že... že nevím PROČ. Opět je to celé pitomé. O ničem. Neskutečně blbě ovladatelné i na gamepadu. Předvidatelné. Neoriginální. Stupidní. Lineární a koridorové, že Call of Duty vedle toho vypadá jako vrchol sandboxových her. Prostě BLBÉ.
Proč sem to teda hrál celej týden, 1-2 hoďky skoro každej večer? Těžko říct. Ta hra má prostě nějaký prapodivný kouzlo. Ať už je to spolupráce s Shevou (miluju když nemusím ve hře pobíhat sám jak trotl) nebo nádherná grafika se solidní atmosférou. Není to nijak dlouhé, ani přehnaně krátké. Narozdíl od čtverky tak akorát. Není to tak kurevsky těžké jako čtverka. Nehraje si to na nějaký ukrutný horor, ani na africkou moralitku. Naopak díky příšernýmu příběhu je to krásné béčko.
Vážně nevím, proč mě to bavilo. Každopádně znovu do toho nejdu.
Autoři pravděpodobně dostali za úkol, vytvořit co nejkrkolomnější systém práce s inventářem, a ten splnili na jedničku. Nic horšího jsem zatím neviděl. Pokud chcete cokoli odhodit z Shevinina inventáře, musíte si to nejprve přetáhnout do svého. Nemáte místo? Musíte něco vyhodit na zem - jenže vyhozená věc na zemi hned zmizí (!). Kombinovat věci v Shevině inventáři není možné - musíte si opět obě věci přetáhnout k sobě. Pokud máte prázdnou zbraň a na zemi se válí munice, nemůžete s ní automaticky nabít. Je potřeba vyhodit něco ze svého inventáře (čímž o věc přijdete), sebrat náboje a přebít manuálně. Zastaralý systém slotů už dneska bije do očí, aneb "vyhodím jeden náboj, abych si udělal místo na raketomet"... A mohl bych pokračovat ještě hodně dlouho.
Krkolomné je i ovládání samotné postavy. Panák se pohybuje jak opilý malamut, pozadu běžet neumí, o úkrocích ani nemluvě. Nějaký pohyby na úhybné manévry úplně chybí atd. Oproti čtverce je to sice posun, ale ta aspoň bodovala po stránce hratelnosti.
Samotný level-design maximálně zklamal a z originální africké vesničky se přesouvám do bažin, ohraničených hnusnou šedivou zdí potaženou ještě hnusnější texturou a dál do katakomb ala Tomb Raider, kde se zatažením za jednu obrovskou páku dá do pohybu nadčasový mechanismu tvarující obyčejné zdi na schodiště atp. Boha! Po kolikáté už?? Nesmí chybět ani podzemní ultra-komplexy. I když nedávají smysl a nebylo by reálné je vystavět ani ve Star Treku. Ani jednou jsem nebyl překvapen a když přijdu do místnosti s velkou pecí, je mi maximálně jasné, že se tady vyskytne boss, kterého v ní budu muset usmažit. Méně průhlednosti a trocha originality by vůbec neškodilo. Nechybí ani super-zlý ukecaný záporák, co mi vykecá všechny své plány a pak mi patnáctkrát řekne, že mě zabije. Typický odjezd do západu slunce po jeho poražení už mi přijde jako komedie. Capcom, go to hell!
*/5
čistý herní čas: 14hod 13min
Pro: Bezchybné filmové cut-scény, které jsou navíc interaktivně proloženy mačkacími minihrami, příběh, hratelnost, chemie mezi hlavními protagonisty, herní doba, sbíraní bonusů=znovuhratelnost; knihovna, ve které se dozvíte propracované pozadí přiběhu.
Proti: Pro některé možná inventář, krkolomnost některých soubojů.
-Atmosféra se trošku změnila a zatímco ve 4 jste šetrili každý náboj tím že jste střelili vidláka do kolena a pak ho ukuchali, tady na to není prostě čas,ne že by jste nepotřebovali šetřit, to ano, snad dokonce víc než ve 4, ale není na to čas, ze všech stran se na vás valí černí zombíci zatímco bílý Chris Redfield je rasisticky všechny zabijí (podle mnohých vrchol ale hra 50 Cent: Blood on the Sand se vesele bez řečí vyvíjí dál) spolu se společnicí Shevou, k té jsem zpočátku přistupoval s odporem vzhledem k misím ze 4 kde se staráte o Ashley, nic podobného se naštěstí nekoná a jedinkrát kdy mi umřela je prostě na instant kill od chlápka s motorovkou.
-Zbraně a výbava je zase špičková jen škoda že tam nejsou nějaké obchody a všechno kupujete mezi misemi, sice ti týpci ze 4 moc smysl nedávali ale ty jejich hlášky jsem si oblíbil. Už se moc těším na odemknutí handcannonu a ať mi nikdo neříká že tam nebude. A k tomu všemu si připočtěte režim Mercenaries kde opět hrajete za rozličné charaktery a snažíte se rozkropit co nejvíc negr... ehm domorodců kteří neštastnou náhodou zmutovali..
-Bossové opět na první pohled těžcí ale když se do toho dostanete budete je kuchat bez potíží
-Inventář je zatím největší problém, už jsem si sice zvykl ale stejně mi tam připadá strašně málo místa a sebrání předmětu když máte oba plný inventář je prostě porod, škoda že ve hře není společný inventář kde si na chvílku můžete odložit cokoliv aby jste mohli následně sebrat sprej a vyléčit se, ne kvůli tomu musíte něco nenávratně vyhodit..
-Celkově je to jedna z nejlepších her tohoto roku, ne-li nejlepší ale jelikož podzimní nášup her teprve čeká tak ji tímto titulem nenazvu, protože dragon age ji překoná :P
A opět jako ve 4.. chvaty na blízko jsou kreténsky vyřešeny, první musíte ranou nějak omráčit zombíka a uhodnout jestli vám tentokrát skočí možnost dát mu kopanec nebo ránu do xichtu, přiběhnete k němu a doufáte, pokud totiž ne nastává problém že než zamíříte už si na vás hoduje, pokud ano což je víceméně o náhodě, tak zombíka efektivně odmrštíte přes půlku chodby..
Pro: Zbraně, mercenaries, atmosféra ač trochu slabší než ve 4, hodně bossů a hlavně Wesker
Proti: Chris oproti Kennedymu působí divně, moc stereoidově, .... chvaty na blízko
Pro: Úžasná grafika, atmosféra
Proti: Tragické a zastaralé ovládání, častý loading, hloupě řešený inventář
Pro: furt ještě klasický Resi, super coop.
Proti: Už to není horor a už to není pomalé plíživé.