Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Nové prostředí, nové pohyby Lary, naprosto fantastické vizuální zpracování (ale chápu, že tak jako já tu hru nevidělo možná ani procento lidí - na 3D totiž tak nějak už napadala tuna prachu, ale to není můj problém).
Nicméně co mě ani v nejmenším nezaujalo byl příběh - upřímně mi přišel vlastně ukradený :-/

Pro: Prostředí, grafika, filmovost

Proti: Slabší příběh, není z čeho moc vařit

-1
  • PC 80
Je to neuvěřitelných 8,5 roku, co jsem dohrál předchozí díl a byl z něj tehdy poněkud rozladěný. Nebyla to vůbec špatná hra, ale jestli mě na Rise of the Tomb Raider něco nechytlo, tak to byl nepříliš zajímavý setting. Druhá věc, která mi na hře vadila, bylo to, že když už tu konečně máme fakt atraktivní západní hrdinku, tak s ní musím prakticky po celou dobu běhat zabalený v bundě. Yo, prostě simple man...

A proto začnu hned zhurta a začnu tou největší výtkou, kterou ke trojce mám. Aniž bych nějak více spoileroval: Shadow of the Tomb Raider se odehrává v pro sérii naprosto klasickém tropickém prostředí a tvůrci v Definitive edici poněkud štědře hráče zahrnou množstvím více či méně zajímavých outfitů, což je super. Blbý ale je, že z příběhových důvodů jsou tyhle normální outfity po většinu hry locknuté a tvůrci mě ZASE nutí v oblasti Paititi, tvořící ústřední hub celé hry, nosit příšerné kostýmy - tentokrát jak z Horizon Zero Dawn. Srsly... proč proboha? Já chci své upnuté černé tílko ffs!

Uff, jed je venku a teď už můžu pokračovat více konstruktivně. Možná je to tím, že jsem si dal mezi hrami dlouhou pauzou, možná je to fakt krásnou grafikou, ale hraní Shadow of the Tomb Raider jsem si jinak fakt užil a únavu materiálem nepociťoval. Je pravda, že hra po příchodu do Paititi ztrácí docela výrazně tempo a příběh začne stagnovat a do konce hry se už pořádně nerozjede, ale jestli mě v SotTR něco bavilo, tak to byl exploring a hádanky. Všechny ty kobky a collectibly k prozkoumání mi zabraly slušnou řádku hodin a prakticky až do konce mě neomrzely. Možná i tím, že ústřední huby skutečně žijí a jsou zaplněné NPCčky, což je oproti liduprázdným předchozím dílům posun.

Ale není to až takový posun, abych hru nesrovnával s posledním Uncharted, protože tady Lara ve všech ohledech dost výrazně zaostává. Od trhavých, krkolomných a často glitchujících climbing animací, přes samotný mírně Ubi-like design až po fakt, že i přes všechnu tu zábavu z prozkoumávání kobek, odhalování dávno zapomenutých tajemství a sbírání všeho možného jsem z toho necítil to dobrodružství. Ten pocit z putování, díky kterému je Uncharted 4 tak jedinečný. Ale to je holt daň za to, že zatímco Uncharted je vesměs lineární dobrodružství s důrazem na příběh, survival trilogie Tomb Raider je tak trochu semi-open world metroidvania, kde jednotlivé lokace jsou spíše takové nelogické hřiště na hraní, než-li uvěřitelný svět. A navíc se ta jedna jediná lokace časem okouká. To je důvod, proč doufám, že jestli někdy nějaký další reboot téhle série vznikne, zvolí tvůrci právě spíše více lineární story-driven přístup. Jestli tomuto dílu něco fakt chybí, tak i navzdory mnoha vizuálně pohledným lokacím a hezkým kobkám především jakékoli silnější wow momenty, které by propojovaly měnící se vizuálno a příběh. Tedy, jsou tam, ale tvůrci je vystřílí hnedka v první třetině hry.

Potěšilo mě, že navzdory poměrně robustnímu crafting systému mě hra nenutila zbytečně grindit. Resp. pokud hrajete stylem jako já, že luxujete lokace od všeho, co není přibité, budete i na vyšší obtížnost trpět spíše neustálým přebytkem. Nečekané pro mě bylo velice střídmé množství akčních sekvencí (DLC to celkem vynahrazují), což jsem ale nakonec spíše uvítal, protože akce tu stejně není nic moc. Další věc, která mě vadila úplně stejně, jako v předchozích dílech, byla pevně stanovená místa, kde se sama skriptem aktivuje baterka. Hra mi ale často přišla dost tmavá a docela bych ocenil, kdyby tuhle volbu příště nechali tvůrci hry na mně. Podobných technických hovadin je ve hře poněkud dost. Za zmínku rozhodně stojí podivné design decision, kde hra v nastavení nabízí autentický režim, kdy jednotlivá NPC hovoří vždy svým rodným jazykem. Což zní jako super věc, takže jsem ji s nadšením zapl. Problém je, že autenticky hovoří opravdu jen ta NPC, kdežto Lara na ně žvatlá celou dobu anglicky. Dialogy tedy potom probíhají tak, že si tam každej mele svou řečí, což pochopitelně nedává žádný smysl.

Často mám tendenci ve svých komentářích akcentovat negativa, což může působit dojmem, že mě dané tituly nebavily nebo že je hejtím, ale tomu tak rozhodně není. I navzdory výše uvedeným výtkám je Shadow of the Tomb Raider velmi zábavná akční adventura s tunou obsahu. Velice solidní osmičková hra, u které je jenom škoda, že nedosahuje na ty nejvyšší příčky.

Pro: hratelnost, špičkový sound design, hodně kobek, vizuál, herní doba, chvályhodný DLC obsah, nevyužitá postava Lary

Proti: neuvěřitelně otravné omezení outfitů, od druhé třetiny příběhu absence nějakých větších wow momentů a postupný pád do určité rutiny

+20
  • XOne 85
Tak nám autoři kozaté Lary Corft alias Tomb Raider předsstavili už dvanácté pokračování a konečně jsem se jako milovník této archeologické adventurské série dostal k pokoření posledního dílu survival trilogie. Jak se už stalo zvykem v předchozích dílech, Crystal Dynamics se zase hecli s vizuálem, který je vymazlený – lokace jsou dechberoucí, tentokrát bych řekl, že hlavní příběh je povedenější než v Rise Of The Tomb Raider a pokud se jako já rozhodnete, že všechny lokace 100 % prosmejčíte a půjdete hledat všechny dokumenty, survival cache, relikvie, vyřešit všechny hádanky a rozlousknout hrobky a krypty, čeká na Vás spousta herního času.  

Tentokrát se Lara vydává do tropických oblastí Mexika a Petu nalézt skryté město Paititi, kde se opět střetává a snaží se zastavit polovojenskou organizací Trinity, která se snaží rozpoutat mayskou apokalypsu. Archeoložka má pro konfrontaci k dispozici palné zbraně, luk se šípy a kudlu s cepínem k přepadávání ze zálohy – z vody, maskovaná blátem v křoví nebo skokem z vyvýšených míst. Za plnění různorodých úkolů získává dovednostní body, díky kterým může levelovat své dovednosti ve třech oblastech a sběrem surovin po cestě také upgradovat svoje zbraně.  

Ve srovnání s dílem předchozím došlo i k několika vylepšením – v rámci plavání pod hladinou má Lara možnost nadýchnout se ve vzduchových kapsách čímž pádem je schopná vydržet déle ve vodním živlu, dále může nově slaňovat pomocí cepínu a lana a dokonce i lézt díky vytuněným botkám vzhůru ve zlomených skladních převisech. Hrobky, challenge a hádanky jsou rozvětvenější a náročnější na rozluštění, nicméně se mi vyloženě nestalo, že bych se někde dlouhodobě zasekl, za mě je to opět silně nadprůměrná zábava, být ještě trochu lepší hlavní příběh, mohlo být ještě veseleji – 85 %
+16
  • PC 70
Jak bych to jenom…. Je třetí novodobá Lara temnější? Nepřátelé jsou drsnější? Příběh je překvapivější? Ne. 

Dlouho jsem novodobou trilogii poměrně slušně ignoroval, abych poté, co jsem zkusil její první díl z roku 2013, byl nadšený z toho, jak se reboot značky výtečně vydařil. Druhý díl přidal více skoro všeho, hlavně u hádanek a velikosti prostředí, díky čemuž byl viditelný posun, přičemž zábava zůstala zachována. A co třetí díl?

Co na třetím novodobém dílu musím vyzdvihnout je zvuková stránka hry. Úmyslně píši zvuková, ne hudební, jelikož jedna z věcí, které u her až na výjimky dělám, je vypnutí hudby. Opravdu nemám potřebu uprostřed temné kobky slyšet hudbu, byť sebelepší. Nepatří tam. Do temné kobky patří kapání vody z krápníků. Valící se kamínky od nohou. Temné hučení větru ve skulinách. A přesně tohle Shadow of the Tomb Raider umí absolutně fantasticky. Po mém překvapení, jak hra skvěle zní, jsem si zjistil, že má nativní podporu prostorového zvuku Dolby Atmos. A byla to právě tato hra, díky které jsem si koupil Dolby Atmos sluchátka a zaplatil si licenci do Windows. A nemohl jsem udělat lépe. Jestli mi předtím přišla zvuková stránka fantastická, stala se po přepnutí do Dolby Atmos doslova famózní. Zvuk vystřelil ještě o třídu výše a já mohu před autory pouze smeknout pomyslný klobouk, protože tohle je pravděpodobně jedna z nejlépe ozvučených her, které si můžete zahrát. Zvuky různých mechanických strojů uprostřed rozsáhlých podzemních prostor, tlumené zvuky pod vodou, odrazy všech zvuků v okolním prostředí, kvílení větrů v podzemních tunelech. Pokud bych měl hodnotit pouze tuto část hry, bylo by to jasných 100 procent.

Pochválit musím také vizuální stránku - hra vypadá fantasticky. Občas jsem pouze stál a kochal se pohledem, jelikož jak džungle, tak podzemní prostory jsou zpracovány výborně. Důraz na ostrost textur, plné a rozmanité prostředí, ale také na hru světla a stínů, která se ještě umocní po zapnutí Ray tracingu, je jedním slovem úchvatná. Hra svým vizuálem zdatně sekunduje dokonalé zvukové stránce, po technické stránce jí tedy není příliš co vytknout, naopak, pouze pochválit.

Kde je to s chválením již horší je samotný gameplay, příběh, ale také všechny ty serepetičky, které Lara cestou sbírá. Hraní hry je velmi podobné předchozím dvěma dílům, bohužel zhruba ve třetině se hráč dostane do lokace Hidden City, která zcela zničí slušné tempo hry a hráči dá naoko obrovskou volnost, aby ho ale ve stejný okamžik svázala asi tak miliardou věcí, které jdou sebrat, objevit, získat, zničit… Obyvatelé Paititi, kteří v daném místě žijí, vůbec nemají tucha, že okolo nich je obrovské množství neobjevených hrobek, tajných vodopádů, cenných artefaktů a nemilosrdných nepřátel - to vše člověk objeví, sotva vyleze za hranice města, občas se stačí potopit do studny přímo ve městě. Ale po staletí je to neobjevené a tajné. Dokud nepřijde Lara. A pokud někdo o těchto místech ví a a vydá se tam, tak tam taky umře. Kromě Lary. Tahle naivita příběhu, jak mladá holčina přijde mezi neschopné indiány, kteří sedí ve svém městě a nevytáhnou paty za poslední barák, aby ona mohla a všechno objevila, bylo jí děkováno a mohla být oslavována, je po delším hraní únavná. Lara se navíc ve hře profiluje jako poměrně sobecká a labilní žena, která oproti prvnímu dílu novodobé trilogie postrádá mé sympatie. Ano, některé momenty jsou fajn, ale Jonah, její parťák, musí být neuvěřitelně chápavý a empatický člověk, aby s Larou vydržel a za ty její výlevy jí neposlal kamsi. Ve výsledku mi byla více sympatická tahle vedlejší postava, jak samotná Lara.

Kromě této naivity se právě v Hidden City objeví šílené množství předmětů na sebrání. A za vše má Lara zkušenosti. Sebere klacek? 15 XP. Sestřelí šípem papouška ze stromu? 20 XP. Rozbije truhlu s bordelem? 20 XP. Přečte si na zdi starou zprávu? 15 XP. A takhle je to pořád. Od začátku hry, do konce. Za všechno, i za sebevětší blbost, je hráč odměňován zkušenostmi. A protože zkušenosti chce, tak sbírá fakticky každou kravinu. No, kravinu. Jsou to vlastně důležité věci. Pokud chcete totiž zvýšit poškození například pistole, potřebujete k tomu dvě vzácné jaguáří kůže, tři klacíky a dvě kapky oleje. Tím vyrobíte speciálně vrtanou hlaveň a pistol má automaticky +20 procent poškození. A takhle je to ve hře se vším. Hráč sbírá neuvěřitelné množství nesmyslů, aby si za ně poté upgradoval zbraně. Případně si dle plánů vyráběl nové outfity, které tu přidají zkušenosti za zabíjení nepřátel, jindy učiní Laru více nenápadnou. O kolik a proč, to se hráč už nedozví. Celé tohle snažení a sbírání věcí je tak pouze výplní hry, které uměle prodlužuje herní dobu. Hrobky jsou zábavné, to ano. Ale ty tanečky okolo všeho, neustálé otrhávání keřů, sbírání klacíků a otevírání beden se součástkami, už ne. Navíc, tím jak se hráč snaží vše sebrat, aby si mohl upgradovat své věci, velmi často odbočuje od příběhu, který se tak stává roztříštěný a méně zábavný. Byť příběh není žádný zázrak, pár světlých momentů má. Jeho neustálé odkládání, protože hráč potřebuje ještě 4 vzácné peříčka, aby si mohl vylepšit zásobník do útočné pušky, příběhu a tempu hry ale nepomáhají. Naopak.

Strom dovedností Lary je na druhou stranu zábavný a i když hráč časem získá všechny schopnosti, minimálně ze začátku hry svým výběrem lehce ovlivňuje styl hraní.  Lara na ovládání reaguje výborně. Skvěle je vyřešené jak na klávesnici, tak na gamepadu. Přestřelky jsou zábavné, prostorové hádanky taktéž, byť mozek si u nich neuvaříte. Ale to byl zjevně záměr autorů. Hra tak díky tomu slušně odsýpá, tedy dokud se před vámi neotevře Hidden City, kde se namazaný stroj jednoduše zadrhne. S tím ostře kontrastuje konec, který je opět přepálený, plný výbuchů, mezi kterými Lara proplouvá s brutalitou Johna Ramba, odolností Terminátora a vynalézavostí MacGyvera.

Pokud bych to měl nějak shrnout, tak si takhle. Shadow of the Tomb Raider je famózně ozvučená hra, která navíc fantasticky vypadá. Hrobky k prozkoumání jsou zábavné, postupně odemykané schopnosti Lary taktéž, stejně tak přestřelky s nepřáteli. Příběh je naproti tomu slabší, lokace, byť nádherné, se od sebe celou hru příliš neliší. Kde hra naopak pokulhává je přepálený důraz na collectibles, stejně tak nesmyslné upgrady zbraní právě z veškerého odpadu, který Lara cestou sbírá. Hra díky tomu často ztrácí své tempo, které je především na začátku skvěle nastavené. 

Pokud se vám líbily předchozí dva novodobé díly, směle se můžete pustit i do toho třetího. Je větší (občas na škodu), skvěle vypadá a zvučí, a pořád je to ta Lara, kterou máme rádi. Příště to chce ale už změnu, protože u Shadow of the Tomb Raider platí více než jinde, že do třetice všeho dobrého i zlého. Hra je to určitě nadprůměrná, ale už stačí. Příště jinak, prosím.

Pro: Famózní zvuková stránka, nádherná grafika, Jonah Maiava (Lary parťák), architektura hrobek, napínavé podvodní pasáže

Proti: Slabý příběh, velká ztráta tempa v cca třetině hry, přepálený konec, naivita celého herního světa, nezdravé množství předmětů na sebrání

+31 +32 −1
  • PC 55
Tak jsem se dnes po zrale uvaze a mnoha tydnech nehrani na 30h/50% (!) hry ve 150. kobce po vrch nacpane lootem a roztrousenymi, nudnymi prestrelkami s nejakymi zombiky rozhodl, ze to ukoncim a neco o tom napisu. Hra sice mela svoje lepsi momenty (puzzle z rozpadajici se spanelskou galeonou, intermezzo z detstvi), ale dospel jsem k nazoru, ze delsi pauza vyvojarum prospeje. Zcela idealni by za me bylo dat znacku zcela nekomu jinemu, odvaznejsimu a kreativnimu i mimo landscape a level design, a zacit uplne od piky.

Asi nema smysl moc psat o tom, jak moc je hra zabugovana a plna nesmyslu a nelogicnosti. To bych asi narazil na word-limit. Na me to pusobi jakoby vubec nemeli betatestery. Dokonce jsou ve hre stale mistama zasadni questove bugy. Diky bohu za YT, ze uz to neni jako s problemovama hrama ala hruzoveci od Bethesdy na 386ce bez netu. Za uplne nejhorsi pokladam distrakci od pribehu a naprostou rozcamranost a vatove aktivity (side-questy cringe urovne, crafting, looting, twatting...). Hru bych klidne nechal linearni, jako byvala kdysi - usetrene prachy mohly jit klidne na lepsi AI, combat a poradneho scenaristu.

Pritom tahle hra zcela jiste stala hromady penez a nedovolim si rict, ze by byla narychlo zpichnuta nebo odflaknuta. Akorat ty prachy padly na blbosti (obri svet do znacne miry o nicem, motion capture a herci, marketing aj.). Podle me je SOOTR poctive vyvijenou hrou, jen proste nejsou schopni sehnat poradny lidi na pribehovou a charakterovou slozku a udelat nejaky vetsi zmeny. Vubec se mi nelibi charakter Lary. Opet je spatne (patosne/bez jakekoli nadsazky) napsana a opet je sexy jen dokud neotevre hubu, protoze scenaristi opet nejsou dobri a storytelling se opet nikam neposunul. Lara tedy furt stejne heka a fnuka nad jednotlivci ale killovat stovky ks spatne AI a fragovat pro +5xp a brko z kozichu na crafteni papousky je ok. Jako lead designer bych charakter Lary zcela prepsal. Akorat se bojim, ze by v mem podani byla hra ponekud nepublikovatelna v alfaverzi na Gamesconu pred 15ti letymi pobedarovanymi bledymi intosi z Jokohamy.

Opet je pulka "puzzlu" zavisla na propojovani vselijakych ropes just for the sake of it a druha pulka zakysu plyne z nepochopeni terenu, ktery je neuveritelne vyvinuty a komplexni (toto neni vytka, jen me moc nebavi resit vlastni nevsimavost, kde jsem prehledl jaky klacek pro preruckovani na druhou stranu).  Ale opet to vsechno vypada audiovizualne skvele, protoze grafici a concept artisti jsou skveli a maji prvotridni esteticke vnimani. Hudba a zvuky jsou opet fantasticke a hra velmi snadno utoci na emoce skrz audiovizualno a animace smrti Lary jsou napriklad velmi desive ozvucene, ze je mi az fyzicky neprijemne je podstupovat.

Nerikam, ze by si ta hra mela hrat na realismus, ale mela by mit vetsi svih, byt pribehove vice primocara a konstantne zabavna. Svet TR je bublina uz z podstaty a mista, jake jsou v teto hre, nikde na svete v dane podobe nenajdete. Tedy je mi napr. jedno, jestli je hra velmi akcni a Lara zabije treba tisic nepratel. Anebo naopak zcela komorni a skoupa na prestrelky a zamerena na relikvie a puzzly, kdyz tech par souboju je kvalitnich. Rozhodne mi ale vadi delat ve hre napul nucene veci, ktere me zcela irituji (sidequesty v nastolene kvalite, looting, crafting, souboje v predpripravenych sandbox arenach v jungli) ci boje se stupidnimi neprateli se stupidnim layoutem ovladani a divnym ovladanim Lary. A vsechno se resi lanem, bahnem nebo vybuchujicimi nadobami (ty jsou zde naprosto vsude a byl jsem na ne zcela alergicky). ROOTR chce byt napul sandbox jako prvni Far Cry, ale zcela postrada jeho lehkost, neskriptovanost, inteligentni AI a tedy celkovou herni poetiku a pritom urcitou sevrenost a napeti, protoze tam clovek nevedel, co se semele za 5 vterin a savepoint daleko. I predchozi dily rebootu tedy zdaleka nebyly bez chyb, ale nebyly takhle rozcrcane a vse jsem nakonec tak nejak dokoncil. (Vubec nejradeji mam porad stary dobry TRII z roku 1997?, s Benatkami a vrakem lodi Maria Doria).

Sirsi pozitiva: Rozehrano na Novy rok trochu pod parou, znacna vetsina projeta v lednu. Konecne jsem se o mesic nato dokopal k vyletu do Guatemaly (kde jsem na mistnim trhu splasil sexy Mayan outfit na mrnavou zenskou trochu ve stylu co na Laru oblikli ti indiani a taky se docela slusne rozsekal 12m skokem do jezera Atitlan, kam pomalu vsakuje na dno stara indianska vesnice, akorat mayska). Docela dobre se u toho pil premiovy salvadorsky rum Cihuatan Nikte, ktere mam celkem rad...

Pro: Audiovizualni stranka, asi 5% contentu je top, zbytek prumer nebo me to vylozene sralo

Proti: Storytelling, Lara character design, AI/combat, divne inovace, na pribeh se v pripade nudy nelze upnout, hra rozesrana do nikam. Bugy, betatesteri po dobu vyvoje zjevne bezkriticti nebo imrvere na dne lahve

+25
  • PC 70
Za mě tedy nejhorší z nových Tomb Raiderů. Shadow sice přišel s pár zajímavými invencemi, ale zároveň také přinesl spoustu frustrujících věcí.

Za největší pozitivum rozhodně považuji grafický a zvukový design. Ten se vývojářům vážně povedl a hře z audiovizuálního hlediska nemůžu vytknout zhola nic. Celé je to navíc docela dobře optimalizované, takže jsem SOTR v klidu rozjel i na mém ne zrovna novém počítači.

A teď ta delší část - to, co se mi oproti předchozím dílům nelíbilo.

Za největší problém nejnovějšího Tomb Raidera považuji pacing. Během hraní se střídá množství dosti dlouhých pasáží, které neobsahují vůbec žádnou akci a souboje, pouze zdlouhavé cestování a lezení; s pasážemi, ve kterých na mě vývojáři házeli jednoho nepřítele za druhým, až hra pomalu připomínala Serious Sama. V tomto ohledu byly předchozí díly podstatně lepší.

Hra nabízí poměrně pěkný systém skillování a vylepšování zbraní, bohužel mi přišel tak trochu... zbytečný. Těch soubojů je v SOTR oproti minulým dílům totiž vážně málo. Navíc mě herní design docela často nutil postupovat tak, jak to chtějí vývojáři (nucený stealth, omezení používání určitých zbraní), ne tak, jak bych si přál já, takže jsem si těch upgradů moc neužil.

Příběh mi přišel z celé rebootnuté série nejhorší, takové klišé o záchraně světa, které obsahuje tunu logických děr. Myslím, že by bylo lepší, kdyby se hra nebrala tak vážně.

Shadow of the Tomb Raider není špatný. Jen jsem po předchozích dvou dílech čekal něco jiného, lepšího.

Pro: Grafika, audio, optimalizace

Proti: Pacing, příběh, místy nucený způsob postupu

+29
  • XboxX/S 85
Když jsem v recenzi dvojky psal, že grafika se příliš neposunula, tak u trojky to zaručeně neplatí. Už při prvním zapnutí jsem byl unesen. Jasně "trošku" tomu pomáhá FPS boost na XSX, ale i tak.

Z celé nové série mi trojka sedla nejlépe (jen do mne!). Do začátku mne trošku naštvali změnou ovládání, ale atmosféra, příběh, puzzle i zvukové zpracování mi to naprosto vynahradilo.

Pro: grafika, příběh, puzzle

Proti: někdy zbytečně očividné

+7 +11 −4
  • PS5 70
Zvláštní ironií je už samotný název téhle hry. Tomb Raider se totiž krčí ve stínu, ve všech ohledech lepší, série Uncharted. Předně se třeba bere hrozně vážně, obzvlášť bereme-li v potaz jak hloupě celý příběh působí. Stejně tak postavy nejsou zajímavé a samotná Lara je vyloženě nesympatická. Právě humor by mohl hodně pomoci, leč bohužel. Nic takového.

Nedokážu říct, že bych se nebavil. Překvapením se stává poměrně malá četnost přestřelek. Větší důraz je zde kladen na průzkum prostředí a sběr, docela přehnaného, množství všeho možného harampádí. Džungle mi přijde docela uvěřitelná a nebýt několika soubojových "arén", tak bych jí zařadil k tomu nejlepšímu, co dnešní hry nabízí. Podobně povedené jsou i nepovinné hrobky a krypty. V rámci možností jsem si opravdu připadal, jak ve stovky let nenavštíveném a temném místě.

Bojování už je podstatně horší. Naštěstí většina nepřátel lehne na pár zásahů, takže, i na vyšší obtížnost, nejsou přestřelky frustrující. Vyjma závěrečného bosse, ten je tak videoherně debilní, až by snad bylo lepší ho úplně vystřihnout. Naučitelné skilly jsou převážně k ničemu. Většina z nich je tak situačních, že jsem musel vyloženě hledat jejich uplatnění. Právě tady by se hodila větší obtížnost, protože stealth zcela nestojí za používání, ačkoli se do něj vývojáři snaží hráče tlačit při každé příležitosti.

Zatím nejnovější velký Tomb Raider se tak řadí co zástupu moderních AAA videoher. Pěkný audiovizuál je nadřazený hloubce a logika dostává bolestivé facky takřka každých deset minut.
+24
  • PS4 60
Po dost dobré dvojce se hráči jistě těšili na zakončení trilogie a to včetně mě. Bohužel finální dojem působí negativně a v mé amatérské recenzi se pokusím objasnit proč.

Musím začít se zasazením děje a hry, protože tam Rise of the Tomb Raider zanechalo v hráčích velmi kladné pocity. Džungle je tu strašně nudná. Všude stromy, listí, bahno, pak vesnička a zase stromy, listí a bahno. Já vím, hahaha, však ve dvojce byl jen sníh, sníh a zase sníh, ne? No jo, ale byl dávkovaný lépe. Nejdřív horolezecká úvodní sekvence, pak začátky přežití, potom ruiny po Sovětském svazu, chrámy v horách (i v Mad Maxovi dokázali podat písek 100x jinak). Z Shadow of The Tomb Raider to cítit nebylo. Jakoby hra nebyla metaforicky v celém spektru barev, ale jen černobílá. Nejvíc mi v hlavě utkvěla galéra v hoře a to byla prosím vedlejší aktivita. Graficky hlavní postavy ok, vedlejší nic moc, stejně jako v Horizonu: Zero Dawn. Za mě palec dolů a jistě to šlo udělat lépe.

Nevím, jestli teď budu působit trochu jako ubrečená děv..dívka, ale ze soubojů jsem byl docela nešťastný. Celá kombinace léčení, úhybů a pohybů po bojišti mi přišla nezábavná. Kde jsem nedal headshot a můj stealth byl prozrazen, jsem vzal souboj rambo stylem. Proto jsem i raději vše řešil ze stealthu a podle toho i situoval strom schopností. Mimo jiné i vzhledy kostýmků byly hodně úsměvné a že by v tom Lara aspoň vypadala sexy, aby nerdíci (včetně mě) měli radost, to teda ne no... Přitom to nechápu, ze druhého dílu jsem byl spokojený na všech frontách.

Dějově jde taky bohužel o zklamání. Naše Lara se měla v rámci příběhu jakože sebekonfrontovat, což mělo vyvolat vývoj postavy, ale vše, čeho se dosáhlo, bylo jen řvaní, jak všechno posrala a že musí zachránit svět. Hrozná nuda. Přesně ten typ postavy, který si prostě nezamilujete. Mimo to i děj samotný byl špatný, tak nějak plynul až jste se nakonec objevili v aréně s bossem. Vedlejší postavy taktéž plytké. V hlavní vesnici jsem si 3/4 hry říkal: "Jak to, že ti domorodci, do prdele, umí anglicky?!". Kdybych přešel jeden sběratelský předmět, který to vysvětluje, tak to dodnes nevím. Vedlejší mise taktéž zbytečné a už tak s nimi odbíháte od nic moc hlavních misí.

Jak to tak píšu, jsem ze hry nakonec více zklamaný, než jsem původně byl (70 %). Vývojáři si mohli dát ještě rok práci s hrou celkově a třeba by to dopadlo lépe. Pokud ještě nějaká Lara bude, tak doufám, že si vezmou jako příklad Naughty Dog a jejich čtvrtý Uncharted nebo si budou muset udělat brutální analýzu druhého dílu a vrátit se k tomu, co fungovalo výborně.
+12 +13 −1
  • PC 60
Po dohrání se mi mísí v hlavě vícero různých dojmů, ale převládá především zklamání. Po minulém dílu jsem byl velmi příjemně překvapen a na tento jsem se dost těšil. Jenže hrát tyhle jakože open-world hry, napěchované collectibles, krátce po sobě asi není úplně dobrá volba.

Začnu tím pozitivnějším. Hra si drží krásnou grafiku, občas se vám naskytne nějaký ten fotogenický výhled, nové prostředí (tentokrát džungle) vypadá parádně. Dál bych pochválil fajn prvek s maskováním se v blátě a celkově trochu lepší důraz na stealth postup. Po technické stránce (šplhání, střelba, puzzly,...) je to v podstatě standard, na který jsem si zvykl v minulých dílech. Začátek se nese ve slibném duchu napínavého survivalu v džungli, což je fajn, ale vydrží to sotva čtvrtinu hry. Příběhově mě potěšily pasáže z Lařiny minulosti. Přes to, co napíšu dále, mi tato pozitiva stačí na relativně slušné hodnocení.

Teď co mi vlastně tak vadilo? Asi předně, že je to prostě nuda. Po slibném začátku přijde totální příběhový bizár a clusterfuck. Ten muselo dohromady splácat tak dvacet lidí, kde každý přinesl něco svého a všechno tam zůstalo. Výsledkem je boj o jakési zapomenuté město, kde běhají křováci v bederních rouškách a jehož osud mi prostě nemohl nebýt totálně ukradený (a je to teda navíc vlastně stejný námět jako v minulém díle). Vedlejší postavy se chaoticky objevují a říkají nesmysly, záporáci mají prapodivnou motivaci a pořád se střídá dynamika Totální psychopat/Vlastně dobrák s kladnými úmysly. Totéž se bohužel dá říct i o Laře. Navíc se tam mihne nějaká rasa goblinů a samozřejmě konec světa (ve skutečnosti jen zatmění slunce?!). Navíc je hra plná opravdu nehorázně velkého množství strašně nudných video sekvencí.

Za naprosto nejhorší považuji level v rafinérii. Lara se tady ocitne zcela náhodou, zničeho nic ji začne kontaktovat sekundární záporák přes rádio ("... Fuck you Rourke!" "Commander Rourke!" je scénáristický skvost) , Lara zešílí, naběhne tam hlavním vchodem, všichni do ní začnou střílet, nikdo ji netrefí, ale VŠECHNO ZAČNE VYBUCHOVAT, načež Lara vystřílí pár desítek lidí a vrtulník. Okamžitě následuje scéna, kdy se zase odnikud vynoří Jonah a uprostřed hořících trosek spolu klidně rozebírají co dál. To se prostě nedá brát vážně.

Navíc mě trochu trápily bugy. Různý clipping předmětů, zasekaný zvuk, občas trochu trhaný pohyb hlavní hrdinky a zvláštně navazující předpřipravené animace (skok + zachycení se něčeho vypadalo skoro vždy divně). Pohyb Lary je divně jakoby zrychlený a tak vlastně vypadá veškerý gameplay nepřirozeně, ať už se jedná o skoky, souboje, plížení nebo cokoliv.

Bohužel jsem se do dohrání musel už docela nutit (9 hodina hraní jsem natáhl na měsíc). Klady hry jsou vlastně to, co bylo dobré už v minulých dílech, v jiných věcech ale šla hra dolů a mnohdy jsem dost koulel očima. Zklamání.
+25
  • PS4 75
Další TR v serii, ktery ničím nevycniva coz je dobře a zároveň ne úplně dobře. Příběh mi nepřišel zajímavý: musime zachránit svět. funguje ale stejne jako v předchozích dílech: Lara neco najde a buď už tu někdo byl před ní nebo ji to v zápětí někdo sebere. Pak se jede na novou lokaci a znova aaaa znova. při tom hledáte hromadu veci pohazenych po světě. Finalni souboj byl zakimavy skoda ze je jenom jeden.

Pro: hadanky, grafika,

Proti: repetivni, pribeh

+12 +13 −1
  • PC 70
Eidos nám sliboval trošku drsnější a méně sluníčkářskou verzi Lary, než Crystal v minulých dvou dílech. A dopadlo to.. o něco lépe? .. Asi.

SotTR stále těží z perfektního ovládání a eye-candy záběrů příznačných z dřívějška. Hratelnost už se nikam neposunula, vrací se nějaké starší vychytávky z prvního dílu (rozstřelování překážek brokovnicí, přitahovák na lano), zmizely otravné šplhací šípy z RotTR. A jinak je to stále o nekonečném běhání v semi open world lokacích, sbírání nespočetných collectibles, plnění opět nedobrovolných (!!) a ještě jednodušších (!!!) puzzlech v hrobkách a pomalým posouváním příběhu Lary dál.

Co se týče lokací, mám z toho rozporuplné dojmy. Je tu víc kompaktních levelů ala první díl, které jsou podle mě super. No a potom tu je naprosto nesmyslně gigantická oblast Ztraceného města, které představuje noční můru pro všechny OCD sběrače všeho možného. Netuším, jestli chtěli autoři oslnit uměním, že zvládnout udělat něco tak velkého do podobného titulu, ale tipl bych, že 50% herní doby jsem strávil jen sbíráním a plněním hovadin na tomto místě. Těžce to rozbilo plynulost příběhu.

Nicméně graficky je to podle mě pecka a především je hra mnohem líp optimalizovaná. A pro mě asi největší tahák, samotné prostředí. Pro Tomb Raidera je tropická džungle snad nejpříznačnější a v SotTR je velmi povedená, jak vizuálně tak zvukově.

O příběhu si myslím, že tentokrát se autoři snažili jeho prázdnotu docela utopit v mapách přehlcených různými bočními aktivitami. Kdybych šel pouze za žlutým markerem, odhadoval bych čas tak na 6 hodin, zdaleka nejméně z aktuální trilogie. Na 100% mi průchod trval 25 hodin.

Autoři slibovali, jak tentokrát už opravdu budete muset v akci taktizovat, že nepřátelé budou silnější a vy křehčí.. no možná ze začátku, než si znovu po třetí odemknete ty stejné skilly. A jelikož XP už dostáváte za každé sebrání klacku ze země, a já plnil všechny boční aktivity před hlavní příběhovou linií, tak mi akce přišla komicky jednoduchá. Proč se pomazat bahnem a v tichosti škrtit na laně ve stromech nebo podřezávat krky, když můžu vzít plně vytuněný samopal a prostě všechny postřílet. Možná to příště zkusím na nějakou nejtěžší obtížnost, jestli poznám rozdíl.

Co se týče Lary zdeprimované, nefunguje to. Ačkoliv za sebou tentokrát necháváte opravdu kopce mrtvol (ať přímo herně nebo jenom příběhově), ve hře to není dostatečně prokreslené. Pár dojemných scén se možná najde, ale celkově Lara pořád působí jako totální sobecká kráva. A co se týče Lary zlé nebo temné.. jedná se vlastně jenom o jednu pasáž ve hře, ale stála za to. Kdyby měli autoři větší koule (nebo snad víc fantazie), mohl se z ní stát hororový řezník na delší čas, příběhově by to šlo ospravedlnit.

SotTR bych zařadil mezi první díl a Rise. Nenaplněné očekávání "temného" Tomb Raidera a druhé převaření již vyrobeného vyvažuje nádherný audiovizuál, krásné prostředí a pár velmi dobrých storyline scén. Dalšímu dílu bych se nebránil, zvlášť kdyby se Lara časově trošku posunula dál.
+30
  • PC 90
Oukej. Teď asi napíšu něco, nad čím možná někteří budou nechápavě kroutit hlavou a říkat si, jestli se ten Vurhor dočista nezbláznil. Ale jak to cítím, tak to ventiluju - Shadow of the Tomb Raider se mi z této nové trilogie pravděpodobně líbil úplně nejvíce. There. I said it.

V první řadě si totiž myslím, že hra se se svým settingem a atmosférou vrací ke kořenům celé série, ale zároveň si skvěle zachovává svůj moderní styl a pojetí. Jihoamerické džungle jsou snad tím nejtypičtějším prostředím série. Bylo fajn se do nich v kůži Lary, která navíc má své staré dobré akvamarínové tílko z jedničky, podívat v novodobé trilogii tohoto desetiletí. Když už je řeč o samotné Laře (která má patrně neomezené množství onoho zázračného šampónu), opět jí to tu náramně sluší. (Pokud teda nevypadá jako její model z roku 1996, za který, věřte nevěřte, lze také hrát. Doteď nevím, jestli mi to přijde víc směšný nebo děsivý.) Hra i lépe pracuje s jejím charakterem, její minulostí, plus i s jejím přátelstvím se sympaťákem Jonahem. Myslím ale, že hra naprosto promarnila dobrou příležitost, kterou si skvěle nahrála na začátku - doufal jsem, že poté, co Lara odsoudila svět k zániku uzmutím Zlaté dýky, bude napříč hrou více zpytovávat svědomí, plus že jí to lidé budou dávat sežrat. V rámci vývoje jejího charakteru, který už tak je celkem slušný, by jí to jen a jen prospělo.
A hlavně sakra, ta atmosféra! Co na tom, že rozmanitost prostředí už není tak patrná, když SotTR naprosto senzačně pracuje se zvukovými efekty, ruchem lidnatých oblastí, plus samozřejmě hudbou, kterou považuju za jednu z nejlepších ze série. Každá lokace má opět své kouzlo, Peruvian jungle je dobrou expoziční oblastí pro zopáknutí Tomb Raiderovského řemesla, Hidden City nechá nahlédnout do všedního života jihoamerických indiánů, a Cenote je dost slušnou horrovkou, plus bezesporu asi vůbec nejděsivější lokací z celé nové trilogie. Ne že bych měl vyloženě stažené půlky, ale nervózní a napjatý jsem byl stopro. Akorát jich nebylo moc, což mi přijde škoda.

Gameplay zůstává více méně stejný, plus je pravda, že v některých směrech už je poněkud ohraný. Možná ale onen důvod, proč se mi hra tak líbila, tkví i v tom, že SotTR se ze všech dílů nejvíce přibližuje žánru RPG. Kromě klasických zkušeností, vylepšování skillů, zbraní, atd., se zde dají craftit i nové obleky, které jsou daleko podmanivější než v dílu předešlém, plus nově zde jsou i obchodníci. Dokonce ani ty collectibles už nebyly tak otravný, plus optional tombs jsem si vychutnával každým coulem. Klaustrofobní pasáže pod vodou byly teda hustej zážitek, to jako jo. Oceňuji taktéž, že hra ubrala od soubojových pasáží, přičemž se víc zaměřila na prozkoumávání, šplhání a řešení puzzlů, kterých je o trochu více než v předešlých dílech. Samotné souboje jsou opět fajn, ovšem je tam jedna pasáž, kdy z Lary dělají moc velkého křížence Ramba a Terminátora. Jako cool, ale přeci jenom furt je to jen roztomilá dvacítka, která jen krapet umí s bouchačkou. Příběh opět není kdovíjak úžasný, ale velice oceňuji, že ho více propojili s RotTR, respektive ve spojitosti s organizací Trinity, která tu opět vystupuje jako ultimátní padouch.

Ano, já chápu, že se lidem moc nelíbí, že to je furt ta stejná písnička, má to divnou AI, plus oproti předchozím dílům to může působit jako slabý odvar. Nicméně já osobně jsem byl tak uchvácený tou úžasnou atmosférou, skvělým vyprávěním a větším pojítkem na staré Tomb Raider hry (ať už v rámci prostředí, většího počtu puzzlů, atd.), že se mnou tahle hra opravdu asi hnula nejvíc. Ta hra má prostě unikátní kouzlo, které, i přes všechny ty relevantní chyby, z ní dělá fakt parádní zážitek.

Díky, Laro.
(A do příště (v jiné rebootované dimenzi) si zapamatuj, že když mačkám E, chci, aby ses chytla, ty pako.)

Pro: Atmosféra, vizuální lahůdka, dobře odvyprávěné, gameplay, hudba

Proti: několik promarněných příležitostí, průměrný příběh, AI

+44
  • PC 80
Třetí, respektivě dvanáctý díl mojí veleoblíbené série mně úplně nesednul. Shadow of the Tomb Raider pokračuje ve stopách předchozího dílu, což je paradoxně hlavní problém. Rise of the Tomb Raider je možná můj vůbec nejoblíbenější díl, ale zdá se, že rebootovanou trilogii už trochu vyčerpal. SOTTR se od předchozího dílu takřka nemění.

Nové jsou tu jen drobnosti. Pro zábavnou a akcí nabitou podívanou to dostačuje, ale už je to zkrátka pořád to samé dokola. Osobně mě nenadchlo ani geografické zasazení a navíc se Lara opět potuluje jen v jedné lokalitě.

Jsou tu i příjemné a zajímavé momenty, jako třeba průchod oslavujícími nočními ulicemi s maskou nebo návrat do dětství. Nadšení ale rychle zmizí, když se v těchto zajímavých situacích zdržíte sotva pár minut. Následuje standardní herní postup, který se opakuje už od restartu v roce 2013, a který už začíná být ohraný.

SOTTR byl první díl ze tří nových, který jsem jen tak proletěl a moc si z něj neodnesl. Nadšení z předchozích dílů a chuť hrát dál, znovu a víc se tentokrát ani v nejmenším nedostavila… škoda… snad se příště Lara zase polepší.

Pro: Je to zábava, příjemně se to hraje, vypadá to pěkně, je tam Lara Croft

Proti: Už tomu dochází dech, je to stále dokola

+17 +18 −1
  • PC 90
Som naozaj veľký fanúšik TR série. Táto mánia u mňa pretrváva viac ako 10 rokov a z každej novej hry mám vždy veľkú radosť. Ak toto bude niekto čítať tak chcem len povedať, že napriek niektorým "proti", ktoré sa v texte vyskytnú hra má u mňa svoje miesto. Pretože povedzme si, čo už môže byť horšie ako Angel of Darkness? Nič.

Shadow of the Tomb Raider má jednu veľkú nevýhodu. Z celkovej reštart série je v poradí tretí, a i posledný ako som nedávno zistila. Každopádne, dôležité je to, že je tretí, a tak veľa scén je príliš repetetívnych z predošlých dielov. Každý kto aspoň na jedno oko vidí, neexistuje aby si to nevšimol. Tak schválne – Lara, ktorá sa brodí nejakou brečkou, v ktorej sú zhnité mŕtvoly. Lara, ktorá sa plazí úzkym priechodom, samozrejme cez mŕtvoly. Lara, ktorá sa presúva cez rôzne previsy zatiaľ čo nad ňou stoja nepriatelia bez povšimnutia. To všetko sme už zažili v predošlých dieloch. Ale nakoniec, dámy a páni, je tu jedna exkluzivitka na záver: na Larinom mieste prehodnotím ku komu nasadá do lietadla, lode alebo akéhokoľvek iného prostriedku. Prvý krát to bolo stroskotanie lode. Druhý krát to bolo zrútené lietadlo okej, avšak tretí krát? Trošku kreativity by ich naozaj nezabilo. Keby je i štvrtý diel, tak ak si smiem tipnúť, mohla by to byť ponorka, ktorá explodovala. No, a keď je tu už reč o kreativite... koniec teda kreatívny ani zďaleka nebol. Prišlo mi to celé odfláknuté, ako keby ich tlačil čas a tak narýchlo zbuchli nejaký random záver s final bossom.

Avšak! Veľmi oceňujem nové a rozhodne zaujímavé možnosti stealth kill. Jednoznačne bol môj favorit halucinogénny jed, ktorý špinavú prácu urobil za mňa. To viete, lame ako ja je každý náboj veľmi drahocenný, takže zabíjanie sa navzájom bol akýmsi cheatom pre mňa. A samozrejme spomeniem moje obľúbené popravy lanom. Vždy tam tak krásne viseli, pripomínalo mi to film Predator. A keď, je už vlastne reč o filme Predator, nesmiem zabudnúť na slová ako "bahno" a "termo videnie". Pokiaľ ste film videli, nie je ťažké spojiť si dokopy, že o čo ide. Problém je však v tom, že nebolo to kde využiť. Prišlo mi, že v hre bolo strašne málo pasáží, kde boli nepriatelia a hra sa viac zamerala na hádanky. Neberiem to ako nejak veľmi zápornú vec, ale stealth kill ma naozaj baví, boli tu nové možnosti, ale nebolo ich kde využiť. Avšak, ja osobne som ocenila i nové možnosti v odvetví horolezectvo. Lara pravdepodobne absolvovala akýsi letný kurz, takže pribudli jej nové skilly. Veľa ľudí je nespokojných s tým, že viac to bolo o tomto než o súbojoch, ale aj keď i mne to chýbalo neberiem to ako nevýhodu. Aspoň tentokrát bolo niečo inak.

Páči sa mi, že Laru ukázali ako osobu, ktorá takisto robí chyby. Aj keď pre mňa vždy bude dokonalá, tak v tejto hre ukázali, že i ona môže niečo posrať, a musí to napraviť. No vlastne nemusí, ale to by sme teda toho moc nenahrali. Pochválim i divoký domorodý kmeň, ktorý mi naozaj naháňal strach, a neraz som zvreskla, keď sa zrazu pri mne títo hnusní škrati zjavili. Ďalšou novinkou je i možnosť nastaviť si obtiažnosť pre puzzle, boj a hľadanie artefaktov. Túto možnosť veľmi oceňujem, pretože možno v strieľaní som totálna lama, ale aspoň mi to páli pri riešení challenge tombs. Takisto veľmi rada hľadám secrety, takže hru som si mohla prispôsobiť tak, aby to zodpovedalo mojím schopnostiam. To, že som aj tak často umierala je už vedľajšie.

Celkovo sa mi príbeh páčil, aj keď ako som už spomínala koniec bol odfláknutý. Ja som naozaj vďačná za akúkoľvek TR hru, takže aj keď je tu toho veľa čo som popísala ako zlé a blah blah, aj tak to skončí ako pri RotTR. I na ten som hundrala a nakoniec tam mám takmer 100 odohratých hodín. Side questy boli zaujímavé a mám aj pocit, že ich je tu oveľa viac, čo je tiež fajn. Tak trošku zažívam sklamanie, že zakúpiteľné Challenge tombs majú veľmi biedne ohlasy a tak ma to veľmi odrádza zakúpiť ich za plnú sumu. Radšej by som dala peniaze za plnohodnotné DLC, avšak tieto, ktoré ponúkajú plnohodnotnými ani zďaleka nie sú, a tak je iba na vás či do toho investujete alebo nie.

Čo ma trošku sklamalo sú jej skiny. Tentokrát si ich v hre vyrábate, čo je fajn ale ak mám byť úprimná z tých všetkých, ktoré som si vyrobila sa mi páči iba jeden. Zjavne si nedali záležať na spodných častiach skinov, pretože to boli len dáke štucne natiahnuté cez nohavice. Chápem, že pre túto hru vytvorili také skiny, ktoré zodpovedajú prostrediu, v ktorom sa hra odohráva, avšak behať v nejakom modrom koberci a v šľapkách a lá kristusky mi akosi nelahodilo mojim očiam. Takisto ma veľmi rozčuľovalo, že som musela neustále meniť medzi modrým kobercom a zelenou plachtou s perím. Vysvetlím. Pri vedľajších questoch bolo nutné mať zodpovedajúci kus oblečenia aby ste mohli začať rozhovor s postavami. Čo nie je také hrozné, avšak všetky tieto questy sú v jednej oblasti. Takže viete si predstaviť, aké príjemné bolo neustále meniť v základnom tábore oblečenie. Najmä ak ste ho práve vymenili, a medzitým ste už stretli osobu, ktorá vyžadovala mať ten druhý. Myslela som, že po dokončení príbehu na tom nebude už záležať. Bohužiaľ, je to nutné naďalej. Takže je jedno či side questy budete robiť počas hlavného príbehu alebo po jeho dokončení, je to na hovienko aj tak. Takisto nesmiem zabudnúť na jeden veľmi dôležitý bug. Bug, ktorý vám bráni urobiť quest. Neviem, či je to už fixnuté ale človek ako ja, ktorý sa snaží mať hru na 100% a zabije pri nej viac hodín ako treba na samotný príbeh, a potom zistí, že to proste nejde dokončiť... tak to proste nasere.

Samozrejme vizuálne je opäť TR pastvou pre oči. Nádherné prostredie, ktoré pripomína staré diely. Je to proste nádhera.

Ani neviem či toto vôbec niekto čítal, pretože je to asi príliš dlhé.. ale pokiaľ áno, a rozhodli ste sa hru kúpiť, tak áno odporúčam ale nie za plnú sumu.
+18
  • PC 75
Pořád nevím co si o nejnovější Laře myslet, a to jsem ji dohrála během září za nějakých 31 hodin. Tomb Raider 2013 byl pro mě skvělým inovativním dílem nebo spíš restartem série, i když místy příliš akčním. Rise of the Tomb Raider byl pro mě hlavně parádním grafickým upgradem se zajímavějším a působivějším pojetím hrobek a lepšími animacemi. A Shadow of the Tomb Raider? Hraje se téměř stejně jako ten předchozí. Akorát si představte horší optimalizaci a pár "inovací" (alespoň v rámci této nové trilogie) ve formě možnosti zamaskovat se blátem, zalidněnějších oblastí nebo více adrenalinového lezení až "ke stropu". Vynovený je také systém získávání skillů a možnost se oháknout do různých setů s menšími bonusy, avšak s nutností se na rozhovory s NPC převléci do "stejnokroje". Jen se přiznejte, kdo jste alespoň na pár vteřin zkoušeli tělíčko retro Lary! :))) Graficky, animačně a po stránce hudebního podkresu, který byl v tomto díle dle mě nejlepší - nebo jsem ho alespoň nejvíce vychvalovala a hlavně si jej často všímala, nemám co vytknout. A našly se dokonce momenty, kdy jsem žasla. Stejně tak nastaly chvíle, které mě dokázaly vyvést z míry. Dokonce mi bylo za vývojáře chvilkama tak trochu trapně. Jo, zní to možná přehnaně, ale bylo to tak... Ať už to byl záměr nebo ne.

Od přirozenosti přes teatrálnost až k nucenému humoru. Nějakým takovým menším rýpnutím bych shrnula vývoj nové trilogie Tomb Raider. Pochopitelně se srovnávání jednotlivých dílů nevyhnu. Možná by bylo lepší napsat dojmy i k těm předešlým, ale stále mám plnou hlavu toho posledního. Vtipe vylez! Jak moc mi vadily teatrální výkřiky do tmy v RotTR, tak mi vadily i nucené rádoby vtipné poznámky v rozhovorech Lary a Jonaha. Nemluvě o neustále se opakujících hláškách obchodníků při každém prodávání/nákupu. Zaručeně přijde chuť jim nacpat celý obsah (jejich) inventáře do chřt... pardon. No zkrátka už to leze časem člověku pěkně krkem a do džungle se půjde ztratit velice rád.

Optimalizace je fajn a zároveň není. Na jednu stranu člověk uzná, jak hra krásně vypadá, až se skoro diví že ji rozjede, na druhou stranu se dostaví mikrozáškuby, propady FPS - hlavně v zalidněných oblastech a nebo například vypadávání zvuku. Spolu s objevením více tajemství a sběratelkých předmětů na mapách mi pak vzrostla odezva při ovládání - to samé se mi dělo ale i v RotTR. A ne, nebylo to hned po vydání - vlastně po vydání mi to běželo lépe než teď, trilogii jsem si totiž před vydáním SotTR zopakovala. Ale to bude pravděpodobně problém u méně výkonných procesorů.

A příběh? Nic překvapivého ani světoborného. Nová Lara pro mě nikdy nebyla o příběhu, spíš o hratelnosti a průzkumu hrobek. Teď mám na mysli hlavní příběhovou linku, kterou jsem brala s rezervou. Ta je předvídatelná, nijak moc neoslní. Víc mě zajímaly příběhy vedlejších postav, v případě prvního dílu to bylo nahlédnutí do deníků posádky. Tady vedlejší úkoly. Zarazil mě akorát moment proměny povahy Lary. Na jednu stranu to (asi) nebyl špatný krok, na druhou to však bylo přehnané - ale co jiného jsem vlastně mohla čekat. Svým způsobem mi to přišlo jako mrhání hereckým talentem. Nic to se mnou neudělalo. Asi jsem se měla v daný moment cítit stejně jako Lara a jít chladnokrevně a zuřivostí bez sebe po pomstě, ale bylo mi to všechno tak nějak jedno. Protože jsem se nemohla ubránit pomyšlení na to, že to přejde, že za chvilku budu opět hovořit s vesničany, a vše bude probíhat, jakoby se nic nestalo a hlavně jsem to Laře nežrala. Tady mě tak napadá, že kdyby se v ní opravdu něco zlomilo a nahráli třeba dvě verze rozhovorů, kde je bezcitnější, chladnější a drsnější, udělalo by to na mě úplně jiný dojem. Ale rozumím tomu, jak moc náročný krok by to byl. Těžko říct, jestli jsem takového dojmu nabyla sama nebo je nás takových víc. Taky je možné, že jsem se do hry nedokázala tolik zažrat, jako to obvykle umím.

Ale teď už k tomu, co mě přimělo závěrečný díl nové trilogie dohrát a vysbírat jednotlivé lokace na 100%. A hlavně si to celé užít. Jednak to byly hrobky, které působily mnohdy velkolepě, zajímavě a vyvolávaly ve mě zvědavost a touhu je vyřešit. Nemluvě o jejich různorodosti. Myšlenka a vůbec pojetí hlavního záporáka mi přišly originální a jako postava byl asi doposud nejzajímavější. A hlavně si nemůžu vynachválit hudební podkres, který jsem vychválila minimálně 5x a to se mi zrovna u předchozích Tomb Raiderů nepoštěstilo. Ale je to opravdu tím, že byl soundtrack tak dobrý? Nebo tím, že jsem na hře hledala něco čeho bych se mohla chytit a pochválit to? A nesmím zapomenout na ztvárnění lokací. Hlavně prvotní zavítání do džungle má něco do sebe. Nevidíte pořádně na nebe ani kolem sebe, nevíte kudy se vydat ani co Vás čeká o pár kroků dál. A i když za chvilku potkáte volnější prostranství, dojem to na Vás rozhodně zanechá. Průzkum na souši i pod vodou je pořád stejně zábavný a pro puntičkáře možná trošku náročnější.

Jak jsem psala už výše, nová trilogie Lary je pro mě hlavně o hratelnosti, a po této stránce hra nezklamala. Na skákání, akční pasáže i možný stealth se pěkně dívá, ba se i dobře hraje. Více podvodních pasáží hru pěkně oživí, stejně tak různorodé lokace a hlavně povedené hrobky. Vysbírávání na 100% je stejné jako u předchozích dílů. Vedlejšákům se můžete věnovat a nemusíte, společnost Jonaha místy potěší, ale některé poznámky v rozhovorech bych si na jejich místě odpustila. Potěší i návštěva panství Croftů. A zda bych si zahrála další díl? Kdyby byl v plánu, proč ne. Ale uvítala bych nějaké originální dobrodružství v kůži Lařiny dcery či syna nebo klidně obou. Případně zcela něco nového s podobnou hratelností.

Pro: Animace, grafika, hratelnost, herní doba, hudební podkres, inovace, Jonahova společnost, vedlejší úkoly, záporák, ztvárnění hrobek, podvodních částí i lokací

Proti: Nucený humor, optimalizace, předvídatelný příběh, umělá inteligence

+27
  • PS4 90
Tak mam za sebou dalsi dil tomb raidra.
Dle meho nazoru hodne povedeny dil se skvelou hratelnosti ale pribehove me teda vic zaujal rise .

Pro: Grafika, hratelnost,

Proti: Skoro nic

-14 +5 −19
  • PC --
Oproti RotTRu je SotTR technicky vyspělá a optimalizovaná hra, která nevypadá dobře jen v cinematických scénách a drží si 60fps rock solid na Ultra bez škytání. Od prvního stromu peruánské džungle až po poslední krápník v nejposlednější jeskyni, SotTR grafikuje fantasticky. Ani koupačky s Larou ještě nikdy nebyly tak vizuálně bohaté.

Ale je to především zvuková stránka, která mě dostala. Jestli máte tu možnost, hrajte se sluchátky nebo na kvalitní aparatuře. Nepamatuju takhle dobře nazvučenou hru a když nepočítám dabing vedlejších postav a hudbu, je zvuková stránka balzámem pro uši. To cvrlikání džungle, obyčejný výstřel z pistole nebo jen funění Jonaha, to všechno zní naprosto fenomenálně.

Příšerný příběh o záchraně světa mě nepřekvapuje, ale jeho vyprávění je tak jalové a nelogické, že jsem často propadal zoufalství s obličejem v dlaních nad hloupostí a nesmyslností. Tenhle slepenec těžko uvěřitelných situací má tak špatný scénář a režii, že místy připomíná tragikomedii. Nic naplat, nad příběhem nemá smysl přemýšlet a už vůbec ne se ho snažit pochopit. Trochu to zachraňuje Lara, která projevuje emoce a frustraci víc lidsky, přesto jsou některé její reakce napřesdržku.

Hratelnost se od předchozích dílů příliš nezměnila, jediným odklonem je možná místy temněji laděný tón, s nádechem hororovna. Neohrožená Lara má samozřejmě všechno v paži, ale já osobně jsem párkrát mírně zabrejkoval leknutím. Na současném vrcholu je samotná explorace, která je tady vyvedena zatím nejlépe ze všech TR. Je dokonce tak silná, že by to utáhla sama, bez zbytečných bojových pasáží, lineárních prolejzaček nebo hektických utíkaček. Trochu to kazí jen baterka, která je skriptovaná a zapíná se sama v předem daných pasážích, takže jsem často mžoural ve tmě a nadával.

Systém vylepšování postavy je nadbytečný, většina důležitějších schopností se dá odemknout až po prošmejdění určitých kobek a zároveň se polovina schopností nedá řádně využít na tak omezeném prostoru, který SotTR nabízí. Navíc nedává smysl, když si člověk musí aktivovat skill na to, aby si u obchodníků mohl koupit větší kapsy. A aby to nebylo málo, tak ty větší kapsy si můžu koupit až poté, co si koupím střední kapsy a ty si můžu koupit až poté, co si koupím malé kapsy! To už je opravdu větší demence, než skill na pomazání se bahnem... a ten je tam taky.

Souboje mají zásadní nedostatek výzvy i na nejtěžší obtížnost s vypnutými ukazateli a bez rentgenového vidění. Stealth se soustřeďuje na mačkání jednoho tlačítka k likvidaci ideálně rozestavěných patrol a na samotné střílení prakticky vůbec nemusí dojít, resp. naprosto výjimečně. Což je škoda, protože zbraně znějí opravdu masakrálně. Příjemná změna, od těch pšoukátek z RotTRu. Na druhou stranu, jejich účinnost je diskutabilní a když to natankuju brokovnicí domorodci v tangách z jednoho metru do nosu a ten se maximálně trochu zakymácí, je tady něco špatně.

I když první třetina hry vypadala hodně nadějně a neskrýval jsem své nadšení, ten zbytek už zajel do zaběhnutých kolejí tohodle restartovaného trademarku. SotTR je lepší než RotTR, ale původní TR z roku 2013 je pro mě stále vítězem.

Hodnocení: ✰✰
+27 +28 −1
  • PC 80
Na jaře jsem byl z nové Lary podle trailerů dost skeptický, to prostředí a hraní si na predátora mi k ní vůbec nesedělo. Nicméně jsem měl možnost si hru přednostně zahrát na Gamescomu, kde mě zhruba 30 minutový gameplay celkem bavil. Nyní mám ale stejné pochybné pocity jako zprvu. Hra mě celkem baví, ale hrozně mě štve, že si s řadou věcí vývojáři nedali vůbec záležet...

Celkově nemůžu říct ani slovo na lepší grafické ztvárnění a hra má i své dobré momenty a zlepšení. S porovnáním s předchozími tituly je tu ale dost kroků k horšímu.

K tomu lepšímu patří určitě grafika, zalidněné lokace, NPC jenž poskytují questy, více pohybu ve vodě, širší možnost skillování postavy, lepší pohyb v prostředí (např. nově zavěšování se na lano a zhoupnutí se), nakupování equipu a určitě jsem ještě mnohé vynechal.

Nicméně po celou hru pak doprovázejí mechaniky, které spíše herní zážitek otravují. Hloupost AI je poměrně samozřejmá, ale obecně je nepřátel méně a jsou často sami či po dvojicích, otočeni zády, stojí u hořlavého sudu apod., takže zabít je je dost primitivní a stačí opravdu jen luk a pár šípů. Využitelnost prostředí je minimální, hrátky na predátora a zavěšení nepřítele na laně je též minimální (mimochodem, nevidí Vás na metr ani nepřítel s termovizí).

Celé prostředí se odehrává v jedné lokalitě (Peru), což neberu jako výtku, ale ani jako plus, protože vše vypadá dost unitárně. Kdo hrál Laru z roku 2013, může namítat, že tam byl také pouze jeden ostrov, nicméně i tam se na můj vkus měnila dynamika a tématika prostředí daleko víc.

Level design hry vypadá zhruba takto: velký plácek s NPC - řada koridorů s hrstkou nepřátel a spousty naturálií pro grindování - jedna otevřená lokace s výhledem - dlouhý koridor s překážkami - navrácení se zpět do plácku s NPC. Kdo si pamatuje předchozí dvě hry, kde byla řada nepřátel, vy jste si jezdili na laně sem a tam a koukali scenérie kopců, staveb a na moře ... to se zde bohužel až na výjimky nekoná. Předpokládám, že to je kvůli výkonu, protože mezi levely je častokrát i řada zdržovacích překážek pro načtení dalšího levelu (bláto, škvíra ve zdi, přelezení stromu, další bláto).

Další bizarností je již zmíněný nucený grinding (to věčné sbírání klacků). V praxi to vypadá tak, že hráč vidí u obchodníka kus drahého oblečení s popiskem ve smyslu "hunting clothes". Za velký obnos si ho koupí, doběhne k ohni a zjistí, že je to jen recept, na který musí nashromáždit tunu vzácného materiálu. Nashromáždí, vyrobí a zas zjistí, že je to šílený kus hadru, který nedává prakticky žádné bonusové statistiky. Ve hře totiž nelze dopředu zjistit, co jak dobré, co to má za bonusy ani jak to vypadá... a že na vzhledu nezáleží? Myslím, že většina hráčů raději ocení oblečení militaristické, trekingové či roztrhané tílko než něco, co vypadá jak z Far Cry Primal.

Další paradox je, že hra používá již mrtvý systém z Far Cry, od kterého Ubisoft po x letech naštěstí upustil - hráč musí ulovit např. čtyři jaguáry, aby si vylepšil zásobník na automatické pušce. Gratuluji. Také vylepšit zbraň na max nic neznamená, protože hra poskytne novou zbraň, kterou musí hráč znovu vymaxovat. Nebo si koupí drahou zbraň a zjistí, že i na max je horší než základní. Cepín a nůž manuálně vylepšit nelze. Upgrady mají minimální kosmetický vzhled, takže po celou dobu hraní má hráč rezavý nůž a dřevěný luk.

Těch paradoxů, nelogických nesmyslů a chytání se za hlavu je tam tolik, že bych mohl pokračovat ještě na pár stránek. Ale o tom tohle není. Co chci říct je to, že nová Lara, i když třeba není tak dobrá ani akční, jako předchozí díly, tak overall je to pořád dobrá hra a stojí za to si ji zahrát. Mlátit vývojáře po hlavě s tím, že mu tam něco chybí, může každý individuálně :))
+33