Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
Ke konci starého milénie se množí zprávy o pozorování tajemných létajících objetů. Někteří mluví o únosech, jiní dokonce o krvavých útocích. Státy se pokouší s fenoménem bojovat, ale bezvýsledně. 11. prosince 1998 se jejich představitelé schází v Ženevě a zakládají organizaci X-COM. Pověřují ji bojem s novou hrozbou a vybavují ji rozsáhlými pravomocemi. Tím mlčky přiznávají to, co je už nějakou dobu zjevné - začíná válka světů.

Krásně kreslené intro slibuje akční hru s komiksovým nádechem, ale UFO: Enemy Unknown je pomalá, téměř hororová tahová strategie, sestávající ze dvou rovin - budovatelské a bojové. Budovatelská část ničím nepřekvapí. Slouží ke stavění základen v nichž se provádí výzkum, výroba a trénink jednotek. V případě zjištění nepřátelské aktivity je vhodné poslat stíhačky s úkolem vetřelce sestřelit. Teoreticky má totiž velitel X-COMu v pravdě diktátorské postavení, ovšem tak jednoduché to není. Státy si nechaly pojistku v podobě financování, takže každý měsíc je potřeba skládat účty. Pokud je nějaká země s jeho prací nespokojená, může přísun peněz snížit. V extrémních případech mohou zoufalé státy úpící pod útoky mimozemšťanů z projektu vycouvat a uzavřít s cizáky spolupráci.

Bojová část představuje těžiště hry, a je to právě ona, díky níž má UFO ještě i po téměř třiceti letech zástup oddaných fanoušků. Po sestřelení dotěrného létajícího talíře následuje akce, v níž je potřeba dorazit přeživší, posbírat případné zajatce a zmocnit se užitečné technologie. Způsobů jak vést svůj tým je překvapivě hodně. Oblíbené je pomalé obsazování oblasti opřené o skener pohybu a pečlivé krytí. Odvážnější hráči mohou přesunovat úderné týmy rozsévajících zkázu těžkými zbraněmi, případně vsadit na mobilní, lehce vyzbrojené jednotky kryté strategicky rozmístěnými odstřelovači. V pozdějších fázích se zpřístupňuje i možnost ovládnutí mysli nepřátel, nebo taktika spálené země, kdy je celá mapa metodicky přeorána plošnou destrukcí.

Mechaniky hry bohužel neumožňují vybavit jednotlivé vojáky specifickou výzbrojí. To se musí udělat před každou misí ručně, znovu a znovu. V praxi tedy šest vojáků dostalo laserovou pušku a elektrický obušek, a dva měli něco extra. Mise byly i tak vrcholná zábava, jenže lehká pachuť zmařené šance přesto zůstala. Naštěstí hra vytáhla další trumf v podobě variability. Létajících talířů je několikero typů - od jednočlenného výzvědného plavidla, přes těžkého průzkumníka, zásobovací lodě, až po těžce ozbrojené, smrtelně nebezpečné bitevní lodě. Dobýt nepoškozenou bitevní loď je těžká práce i pro sehranou a špičkově vybavenou jednotku, protože se hemží dvouciferným počtem elitních nepřátel. Aby toho nebylo málo, tak Země nečelí invazi jednoho druhu cizáků, ale spíše koalici tvorů. Jednotivé druhy mají specifický typ útoku, odolnost a oblíbenou výzbroj. Svou roli hrají i světelné podmínky. Každý kdo má s hrou alespoň letmou zkušenost, tak má hluboce zažité, že boj se Sectoidy ve dne a v noci je diametrálně odlišný zážitek. 

K UFU jsem se dostal až po seznámení s druhým dílem. Ten sice dělá téměř vše o trochu lépe, ale i tak mi první díl připadal jako pokrok. Na rozdíl od bojů v prostředí obarveném mnoha odstíny modré, se mise prvního dílu odehrávají v rozmanitých krajinkách. Farmy, pole, deštné pralesy, lesy, hory, má oblíbená poušť, i exotické polární oblasti. Čas od času cizáci uspořádali nájezd na náhodně vybranou světovou metropoli, takže jsem si užil i boj ve městě. Příjemným zpestřením je obsazování nepřátelské základny. Bohužel po dobytí sice její značka přestane hyzdit glóbus, ale to je tak všechno. 

K výrazným kladům hry patří tísnivá atmosféra. Hudba je téměř primitivní, ale doslova famózní, a perfektně podkresluje bojové mise. Postup ztichlou, zdánlivě opuštěnou lodí, v níž se ozvývají jen opatrné kroky vojáků, a sem tam vrznou dveře, je to, co vyzdvihuje hratelnost do nebeských výšin. Nestává se často, abych se v tahové strategii bál o život svěřených jednotek. Respektive nestává se to v jiných hrách. Tady se to stává pravidelně.

Malou vadou na kráse je příliš nízká obtížnost. Při prvním seznámení je i ta nejnižší obtížnost výzvou, ale zkušení harcovníci by ocenili těžší překážky. Bohužel kvůli známému bugu mají smůlu. Respektive nemají, ale museli by záchranu planety dojet na jeden zátah. Tohle naštěstí řeší fanouškovský projekt OpenXcom. Určitou variantou je hrát na ironmana, čili na permadeath vojáků, ale to je jen slabá náplast. Protože je UFO tahová strategie, a start je vždy 1. ledna 1999, tak je schůdný cíl snažit se ji dokončit k co nejdřívějšímu datu. Pohodovým hraním to jde zhruba do října. Speedruneři to zvládají do konce května.

Pro: atmosféra, variabilita misí, přístupné ovládání, hudba a zvuky, rozmanité prostředí

Proti: nemožnost zvýšit obtížnost, vojákům se nedá přiřadit preferovaná výzbroj, přímočarý výzkum, "prostřední loď" je k ničemu

+24
  • PC 95
Hraju OpenXcom (více info zde) ..

Matka, otec, dědeček i babička tahových strategií, kde ovládáte skupinu vojáčků. Málokterý čtyřicátník tuhle hru nezná. A málokterý mileniál ji kdy hrál. Za mého mládí, když jsem ještě neměl počítač, jsme ji chodili hrát o pátcích s mým kamarádem do práce k jeho tátovi, který pracoval ve statistickém ústavu. Nechápu co tam tenkrát ti chlápkové dělali, když tam měli na disketách výkvět tehdejšího herního výběru. UFO bylo spolu se Scorched Earth první dvě *moderní počítačové hry, které jsem hrál (na péé-céé, do té doby jsem hrál pouze nemoderní hry na zx spektru).

UFO asi nemá cenu představovat. Jste ve vedení celosvětové organizace XCOM, která bojuje proti hrozbě mimozemských vetřelců, kteří dělají bordel na zemi (kradou, terorizujou, znásilňují, občas někoho sežerou nebo rozpitvaj, neplatí lístky za parkování, nedodržují pravidla letového provozu, jsou velmi ne-estetičtí a nepoužívají deodorant). Vaší zbraní jest odvaha mezinárodního teamu nejlepších vojáků, mozky nejlepších vědců a šikovné ruce teamu inženýrů, kteří jsou schopni zhmotnit nejdivočejší vynálezy zrodivší se z v laboratořích vědeckého teamu, který se neúnavně dnem i nocí snaží prolomit mimozemské patenty (mají-li nějaké) a po vzoru staré dobré Číny je okopírovat. Samozřejmě máte k ruce ještě nejlepší světové stíhačky a přepravní stroje a veliký arzenál zbraní pro pozemní kontingenty vašich vojáků. Boj proti mimozemské selance se defakto odehrává na 3 úrovních.

* V geostrategickém režimu, kdy máte přehled o celé planetě, zde stavíte základny a snažíte se pokrývat jejich radarovým signálem části obydleného světa, vaše stíhačky zde pronásledují mimozemské lodě (průzkumníky, bitevníky, transporty) a vedou s nima boj - ačkoliv je lepší je spíše stínovat a počkat až si sami sednou na zem, neb lépe je získat nepřátelskou loď v co nejlepším stavu, radši než sestřelenou hromadu kouřících trosek. Patří sem ještě mapy a statistiky, jak se vám vede v té které části světa a jak jsou s vaší prací donátoři XCOMu, které představují jednotlivé státy, spokojeni. Na rozdíl od novějších inkarnací můžete mít naráz ve vzduchu množství stíhaček z různých základen. Stíhačky mají několik módů chování a útoků při souboji s nepřítelem, dochází jim realisticky palivo, potřebují realistickej čas na opravy poškození a přezbrojování, lze je přesouvat mezi jednotlivejma základnama, apod.

* Další hlavní režim je správa základny (resp. základen). Stavíte a budujete různá zařízení, spravujete vaše sklady a inventář jednotlivejch základen. Řešíte velikost ubikací, různý výzkum na každé se základen i různou výrobu a spravujete složení a vybavení jednotlivejch teamů vašeho protiemzáckého komanda. Předměty můžete přepravovat mezi základnama a každá základna má svojí posádku. Dokonce v pozdější fázi má každá základna jiný design a jinou úlohu. Budete mít hlavní vědeckou základnu, výrobní základny, radarové a raketové základny. Samozřejmě s herní dobou vzrůstá i množství micromanagementu, já ale jako milovník strategií chrochtám blahem. Ta hloubka a ty strategické možnosti jsou úžasné.

* Poslední hlavní režim je strategickej mod, kdy řídíte výsadek hrdinů a hrdinek při samotné akci proti emzákům. Na výběr máte množství zbraní a vybavení a množství různých taktických postupů. Mise jsou noční i denní, hratelné i nehratelné. UFO a emzáci neodpouští. Kliknete konec kola a na začátku dalšího je 2/3 vašeho teamu transformováno na popel nebo hromady biologického odpadu během jediného kola tahu ufounů. Nepřátelé nejsou protivníky do počtu, kteří vylepšují statistiky vašeho teamu. Každý nepřítel je smrtící a nebezpečný a vždy hodně znamená, pokud jdete dobývat UFO, které přistálo, a které jste nesestřelili a nebo dočistit vrak a sesbírat co nepodlehlo zkáze. V prvním případě čekejte tuhej boj a mnohdy mise, ze kterých se musíte stáhnout a poslat třeba i klidně další team z jiné základny (pokud neholdujete save scummingu). Po boji je běžné mít padlé a zranění se léčí klidně desítky dnů. Při samotné přípravě na výsadek hraje velkou roli skladba teamu, takže je obvyklé, že rotujete množství vojáků na základě jejich zkušenosti a zkušené velitele a veterány držíte spíše v pozadí.

Přemýšlím, jestli byla jiná doba. Byli jsme asi skromější a méně nároční ? Kecám. Nebyli! UFO je totiž naprostým opakem. UFO má obrovské množství herních mechanik, obrovskou hloubku a dalo by se říct i obrovskou složitost a vysokou obtížnost. Nedá se to srovnat se současnou generací XCOM her, které jsou navržené tak, aby byly přístupné, snadno jste se do nich dostali, nebyly moc obtížné. Ne, tohle je maso jak za starejch časů. Dáte-li si obtížnost vyšší než 2/5, skončíte nasekáni do konzerv mimozemských mazlíčků a nebo v mimozemských řetězcích rychlého občerstvení mezi dvěma půlkami housky. Co je teda ten rozdíl  oproti současné generaci ? Tahle hra není přístupná pro každého, není lehká, neodpouští, není zjednodušená. Do dnešního trendu by nezapadla, protože představuje esenci čistého anti-kasuáru. Pokud nemáš skill a vlohy velitele, jsi mrtvej. I na nejlehčí obtížnost. Obrovskou roli hraje co potkáte. Rozhodně tu neplatí, že máte vždycky šanci. Lodí emzáků je několik tříd a pokud potkáte a necháte dosednou malého průzkumníka, tak je naprosti diametrálně jiná taktika než pokud se vůbec odvážíte dobývat sestřelenej bitevník

Abych to shrnul. Herně a mechanismama je tohle mistrovské dílo, které předčí drtivou vetšinu konkurence z tohodle žánru. Jediné, co se dá vytknout je zastaralá grafika, ale jinak *naprosto* nic. Znovu zdůraňuju, hrajte OpenXcom, nikoliv původní hru z roku 94.

koment v1.0.0 (Sorry Jabe, asi tam mam chyby ...)
+18
  • PC 90
UFO: Enemy Unknown nebo-li X-COM: UFO Defense je hra, u které jedno jméno nestačilo, proto má jména dvě. Dvou různých jmen bylo použito zřejmě ke zmatení nepřítele - tedy nováčka. K němu je hra opravdu neúprosná. Dvě jména pak na googlu při vyhledávání informací situaci nezlehčují. Aby toho nebylo málo, je tu ještě novější X-COM: Enemy Unknown, který google vyhledává přednostně. Kdo by dnes taky hledal informace ke hře z roku 1994, že?

Když Vás však ani tohle všechno neodradí, dostanete se ke klenotu, který je i dnes přes svou pochopitelnou technickou zastaralost schopen poskytnout hodiny kvalitní zábavy. Budování své vlastní základny určené k boji proti neznámému nepříteli, sestřelování nepřátelských lodí, průzkumné a záchranné mise, výzkum a z něj plynoucí viditelný a citelný pokrok - to vše je zpracováno na jedničku.

I když hra se svým nabízeným množstvím možností může z počátku působit nepřehledně a obtížně, po pochopení jejích základních mechanismů zjistíte, že zde platí poměrně jasná a jednoduchá pravidla.
Trpělivost růže přináší a zde to platí bez výjimky, občas tedy není na škodu rozmístit vojáky do krytu a pouze vyčkávat, popřípadě využívat postradatelné vojáky jako průzkumníky. Téměř není nutné plnit mise v noci, které se mi hned při prvním rozehrání staly osudnými, jelikož mě nepřátele rozstříleli dřív, než jsem se k nim dostal a vůbec je spatřil. Taky je dobré si uvědomit, že se nepřátelé dají likvidovat na dost velkou vzdálenost a opět tedy není nutné k nim vysílat všechny vojáky do bezprostřední blízkosti.

Hra nabízí různé strategické a taktické možnosti, jak s ohledem na využití dostupného vybavení, tak s ohledem na terén. Umělá inteligence nepřátel je však téměř neexistující - emzáci spolu nijak nespolupracují a v podstatě se jen volně pohybují po mapě, dokud nenaleznou cíl. Vhodným krytím a trpělivostí se tak dá prakticky vždy eliminovat to, že Vás emzák spatří dřív, než Vy jeho.
Berličkou hry je pak mind control, kdy vedoucí emzáci jsou schopni ovládnout mysl slabších vojáků a přetáhnout je na svou stranu. Bohužel toho mohou využívat i přes zdi, bez viditelnosti Vašich vojáků, což se mi zrovna dvakrát nepozdávalo. Tyto schopnosti se však mohou později naučit i Vaši vojáci, já jich ale moc nevyužíval, protože mi to přišlo, jako kdybych cheatoval.

Hru tak i přes její stáří vřele doporučuji všem, kterým zbyla aspoň kapka trpělivosti. Zezačátku je jí potřeba, jakmile se však do toho dostanete, nebudete litovat. 7. místo na poli nejlépe hodnocených her zde na databázi mluví za vše.

Pro: strategické a taktické možnosti, výzkum, pokrok, hudba, atmosféra

Proti: 2 názvy hry, technická zastaralost, nepřívětivá pro začátečníky, AI nepřátel, mind control

+22
  • PC 90
Jedná se o legendární hru, která mi společně s první Civilizací ukázala, co jsou to tahové strategie.

Skládá se ze strategické části, kde se na globusu budují základny a provádí letecké útoky na mimozemské letouny UFO a dále akční části, kde se provádí výsadek s cílem eliminovat všechny nepřátelské entity v dané oblasti. Může se jednat o UFO, co přistálo nebo bylo sestřeleno, místo teroru, kde musí hráč i chránit civilisty, obranu základny nebo útok na mimozemskou základnu na naší planetě. Celá akční část je viděna z pohledu z vrchu a probíhá na tahy, takže spousta věcí se dá takticky rozmyslet. Vzhledem k tomu, že se jedná opravdu o starou hru, nemůžeme očekávat přítomnost nástrojů, jako ukazatele, jak daleko může daná postava dojít, apod. (toho lze ale docílit pomocí nástroje OpenXCom).

Tato hra je pro mě osobně značně nostalgická. Dodnes si pamatuji, jak jsem jako malý odehrál stovky misí a jak jsem se bál zvuků Chryssalida (nebo v českém překladu Krysklada) a tím pádem jsem prakticky ani nemohl hrát mise, kde se tento mimozemšťan vyskytoval. :-D

Vřele doporučuji v dnešní době hrát prostřednictvím aplikace OpenXCom, která mimo opravy klasických bugů dokáže do hry přidat řadu mechanik z dnešní doby. Plus existují i kompletní modifikace, které mění celý svět.

+ Grafika
+ Stále stejně dobrá hratelnost
+ Akční souboje
- Aktuální verze obsahuje zvuky ve vyšší kvalitě, mně jako hráče původní verze ale přijdou horší, protože např. úmrtí mimozemšťanů je pozměněno tak, že řada různých ras zní naprosto stejně. Naštěstí si lze v OpenXCom vybrat původní zvuky.
- Snadno se stane, že hráč uklikne a pošle vojáka kam nechce s tím, že daná akce již nelze zrušit. Naštěstí tohle řeší OpenXCom.
- strom výzkumu je takový až moc přímočarý a málo košatý. Např. pitvy mrtvol mi de facto nic nedají. V tom se mi líbí víc novější verze, kde i pitva může přinést nějakou zajímavou novou technologii.

Pozn. Dřívější dosové verze měly pár bugů, které jsou ale v této verzi nejspíše vyřešeny. Jednalo se o bug s obtížností, kdy se po první misi zresetuje na nejlehčí. A pak taky "přetečení" vlastností jako čas, energie a zdraví, kdy se při dosažení 255 bodů daná vlastnost zresetovala na 0. Ani jeden z uvedených bugů se mi v současné verzi již naštěstí neprojevil.

Pro: Grafika, hratelnost

Proti: Bugy v dřívějších verzích

+21
  • PC --
UFO je tam, kde to začalo a vlastně i bohužel skončilo. Důvod je jednoduchý: 90 léta a v televizi dominuje X-Files na nově a po na dvou disketách v arj přiletí UFO, nabootujete svoji nadupanou 486 66Mhz v přepočtu na dnešní mzdy byvoko za třičvtrtě míče (v té době cena 2+1 na Vonohradech) a máte a jeden z nejsilnějších zážitků života může začít, protože Unknown v názvu znamená neznámé.

Žádný z nástupců nedásáhl pro mě na první díl. Kromě očividně záměrně frustrujícího Terror From the Deep, který dohrát je opravdová výzva na nejnižší obtížnost i pro někoho, kdo si dává celkem běžne Enemy Unknown za jeden večer a několik in-game měsíců, ale ten byl typyckým druhým dílem, více toho samého, tentokrát bohužel v ichtylním barevném spektru.

Zajímala by mě reakce mladších hráčů jestli je ten efekt stejný, nebo je to jenom nostalgie, protože svoboda a tajemnost tohoto skvostu může může mít appeal i dnes. Žádný z nástupců ať už od altaru nebo těch opensource až po moderní mě nezaujal. Raději pustím DOSbox a zahraju si tohle; po tisícáte první.

V době vydání to ale byla bomba. Teda po tom, co jste si upravili confg.sys na zvětšení EMS paměti DOSu, aby se vám v rozhlehlejších lokacích načetli všechny textury a hra nepadala. Bomba protože nikdo nečekal takto komplexní hru zabalenou do béčkového hávu zabíjení ještě béčkovějších vetřelců, kteří se snaži obsadit matičku Zemi.

Nejlepší byla ta tajemnost

Hra má všechno a nic. Diplomacie se státy je řešena spíše strategicky pomocí umístění základen, výzkum tajemných cizáků vede do stovky zbytečných cest a slepých uliček, či pouhého odemykání lore. Skoro by se dalo říct, že se jedná o první preshadow achievementů. A opravdu máte pocit, že bádáte, protože investujete neuvěřitelné množství zdrojů do výzkumu různých zařízení z cizáckých lodí a pitev nejrůznější havěti a hledáte cestičku, jak se vypořádat s útokem na Zemi jako celkem.

Hra se dělí na dvě základní činnosti - strategickou, kdy při pohledu na globus Země umisťujete základny, posíláte letadla a stavíte radary a taktickou, kde se odekrává boj zocelených mužu a žen proti kreaturám z vesmíru. A obě jsou akční a zábavné.

Co mi na hře chybí, nebo je mi spíš líto je nedostatečná využitelnost základního vybavení, kde kromě rotačního kulometu s explozivním střelivem ( a na to musíte mít vojáka s vysokou silou) a raketometu je celý úvodní tier k ničemu. Laserová pistole v jedné ruce a elektrický obušek v druhé ruce jistí úspěch a hladký průběh kampaně. Uvítal bych kdyby aspoň v nejvyšší obtížnosti byl začítek delší a muselo se bojovat více než jedna bitva se znevýhodňujícím vybavením.

Dále je potřeba si uvědomit, že se jedná o starou hru a pokud si budete opravdu hrát stylem sim-city a stavět a vymýšlet všechno zatímco budete po plných hrstech sestřelovat nepřátelské bitevní lodě, tak se stane, že máte vojáka generála, kterému přeteče buffer a po 255 přesnost střelby přichází 0 přesnost střelby a což můžete reagovat, že odešel do důchodu, nebo si stahnout trainer a statistiky mu snížit.

Podle mě je must-play hra pro všechny fanoušky her jako celku, nejen protože je to legenda, ale grafika je pořád snesitelná a herní mechanismy překvapivě komplexní a v souladu se současností, ale zároveň neomezující. Například vlastností jednotlivých vojáků jsem si začal všímat až dost pozdě, takže svou tajnou korporaci pro boj s vermírným nebezpečím můžete řídit i jen na vyšší úrovni.
+28
  • PC --
Na gymplu, jsme strávili tunu hodin hraním téhle pecky. Pamatuju si na pár vtipných bugů, třeba když hodnota nějaké vlastnosti přesáhla číslo 255, tak začala znova od jedničky. A z profi zabijáka byl trouba, který z plasmové pušky netrefí na pár kroků

Pro: Neslutečná hratelnost

Proti: Snad jen pár těch bugů, ale to mi tenkrát bylo jedno

+3 +5 −2
  • PC 85
Mimozemšťania sú už dlho veľkým fenoménom po celom svete, hlavne medzi záhadológmi a rôznymi konšpiračnými teoretikmi. Ich popularita je sčasti zrejme spôsobená bujnou ľudskou fantáziou a aj všeobecným povedomím o rôznych záhadných úkazoch po celom svete, kde si ľudia začali niekedy počas 2. svetovej vojny začali zrazu vymýšľať ich nové "vysvetlenia". Tie boli zrejme spôsobené tým, že približne v tomto období začali ľudia pozorovať prvé Ufá (a zaujímavé je, že pred tým sa vôbec nespomínali). Ich obľúbenosť je dokonca až tak veľká, že dala vzniknúť rôznym nezmyselným teóriám, ako napríklad, že to oni postavili egyptské a juhoamerické pyramídy, alebo že americká vláda má s nimi spojenie. Preto môže využívať časť ich technológií a na oplátku im dovoľuje unášať ľudí, zvieratá, a robiť na nich pokusy. Tieto všetky teórie však vychádzajú z presvedčenia, že vlastne ľudia a mimozemšťania boli (a vlastne stále sú) spojenci.

Avšak vo videohrách a vo filmoch sú mimozemšťania takmer vždy vykresľovaní ako agresívny nepriateľ. A práve z tohto vychádza jedna z prvých klasických turn-based stratégií, UFO Enemy Unknown, ktorá je toho najklasickejším znázornením. Proste mimozemšťania zaútočili na Zem a snažia sa ju dobyť. Samozrejme, ľudia nejdú ako dobytok na porážku, ale postavia sa na odpor. Tak vznikne špeciálna jednotka X-Com, ktorú financujú vlády po celom svete a ktorá má za úlohu sa definitívne vysporiadať s mimozemskou hrozbou. Príbeh je klasika a rozhodne nie je hlavným ťahúňom hry. To, čo tuto hru povyšuje nad bežný priemer, je zábavný, pomerne jednoduchý, ale hlavne funkčný systém všetkého, čo obsahuje. Od stavby základne, cez vylepšovanie vojakov, až po vydarené, kolové súboje. Prednosťou sú neobmedzené možnosti vývoja výzbroje, technológií, takže neustále máte pocit, ako v RPG, že ste sa o svoj vývoj zaslúžili sami. Proste snaha sa tu cení a záhaľka trestá. Keď dlho nič nevytvoríte, žiadne UFO nezničíte, tak sa situácia začne obracať proti vám. Vlády sa dokonca začínajú spájať s mimozemšťanmi a samotný emzáci začnú byť drzejší.

Páčila sa mi aj základná myšlienka, ktorá vychádza z toho, že silnému nepriateľovi sa treba postaviť nie priamo, ale používaním konceptu tzv. hybridnej vojny, teda využitím malých, diverzných skupín, ktoré aj v skutočnosti dokážu dosiahnuť oveľa viacej než veľká armáda. Taký Igor Strelkov na východnej Ukrajine by to iste tiež potvrdil...:)

V tomto smere UFO exceluje a tu sa mu toho moc vytknúť nedá, avšak....

...Po čase prichádza zákerný stereotyp. Čo som čítal tunajšie komentáre, tak skoro nikoho "nezasiahol", avšak ja som ho už po čase začal pomaly pociťovať. Po čase ma už to neustále zostreľovanie lietajúcich lodí začalo nudiť. Avšak našťastie sa to dostavilo až na konci.

Vizuálne spracovanie je dostačujúce aj v dnešnej dobe a pomerne rýchlo som si na neho zvykol. Rozmanitosť prostredia je slušná, avšak mohla byť aj o niečo väčšia, hre by to rozhodne neuškodilo.

Suma sumárum, UFO Enemy Unknown je veľmi dobrá ťahová stratégia aj v dnešnej dobe a stále má čo ponúknuť. Pokiaľ je hráč fanúšikom ťahových stratégií a nevadí mu staršia grafika, tak nie je nad čím váhať.
P.S: Druhý diel TFTD hrať nebudem, pretože, čo som sa dočítal, tak okrem náročnosti oproti EU toho moc neprináša. Preto idem radšej hrať Jagged Alliance 2 :)

Pro: Systém, súboje, možnosti, veľa nepriateľských druhov a atmosféra

Proti: Po čase stereotyp, mohla byť väčšia rozmanitosť prostredia

+27
  • PC 100
Hra mého mládí. Na této hře jsme s kamarádem strávili dobré 2 roky života. Mám jeden nezapomenutelný zážitek, kdy jsme měli sestřelené snad 450 ufo a pořád jsme se nemohli pohnout dále, nevěděli, co a jak máme udělat. Pořád dokola jsme sestřelovali, zajímali, vše již bylo vyzkoumáno a pak přišel kamarád, řekl, že hru hraje pár dnů a už letí do nějaké Cydonie. Cože??, jaká Cydonie? Co to je, ptali jsme se. On na to jen, že prostě musíme sestřelit nějaké ufo, vyzkoumat věci a jsme tam a prej, jestli máme Ďábelský odstřelovač. My zase, co to je sakra??. No takový raketomet, který střílí do zatáčky. Prostě jsme v té konkrétní rozehrané hře měli zřejmě nějaký bug, protože, když jsme rozehráli novou, tak zhruba u 100 sestřeleného ufa jsme letěli do Cydonie. Pamatuji si, jak kdyby tomu bylo dnes, když jsem byl přesvědčený, že mi kecá a že nic takového ve hře není :-).

Co se týká hry samotné, tak určitě bych pochválil hratelnost, moc se mi líbilo, jak byla hra propracovaná (výzkum, výroba, mise, základna, sestřelování ufo, atd...), na tu dobu mi přijde vyloženě kultovní. Grafika krásná a zvukové efekty také výborné. Trochu mě mrzela hudba, jelikož mi přijde, že uživatelé Amigy, na tom byli přeci jen o něco lépe, hudba byla taková elastičtější, zřejmě dáno možnostmi tehdejších soundblasterů. Mimochodem vynikající potemnělá hudba u geospace, která se do hry výborně hodí hlavně kompozičně. Přijde mi, že dnes už je to dost takové hi-tech, ale kompozice a takové ta správná trefa do prostředí hry už vzala za své.

Ještě si pamatuji, jak jsme si k této hře dělali i vlastní návod, včetně všech překladů anglické verze. Několikrát jsme se ke hře ještě v průběhu dalších let vrátili.

Pro: Hratelnost, nápad, originalita, atmosféra, prostě kultovní hra

Proti: Nic mě nenapadá :-)

+26
  • PC 100
Nejsem jeden z těch, co by si pamatoval, jak se hra šířila na disketách. Je to sotva pár let, co jsem UFO rozehrál. Předtím jsou dost často hrál UFO: Aftermath. Jak je teda možné, že mě tahle hra stará 20 let stále baví více než její pozdější napodobeniny?

Tak v první řadě je EU dost jednoduchá hra. Pravidla jsou jasná a srozumitelná, veškeré herní mechanismy není potřeba nějak sáhodlouze objevovat a snažit se pochopit. Vše je celkem dost přehledné, přístupné a relativně nenáročné na ovládání.
Výzkum, vybavování vojáků, výroba a nákup předmětu, stavění budov, to vše je jednoduché a přitom nabízí mnoho a mnoho strategických a taktických možností.
Výstavba základen je jednoduchá, ale lze vybudovat řadu různě orientovaných základen, kde každá bude něčím vyjímečná.

I boj je jednoduchý. Vojáci se prostě pohybují, střílí po nepřátelích a používají předměty co mají u sebe. Přesto ve hře nastávají všemožné situace, které je možno řešit mnoha taktickými způsoby
Zbraní ani výzbroje obecně není nijak závratně mnoho, ale v boji pak záleží na všem. I jeden granát může zcela rozhodnout situaci.
Nepřátel je dost druhů a jsou dostatečně různorodí, aby vás táhli celou hru. Jejich pitvy navíc odhalí některé zajímavé detaily.
Přes grafickou zastaralost dokáže hra svým výtvarným zpracováním a jednoduchou hudbou vytvořit atmosféru neustálého ohrožení od neznámého nepřítele. Nepřítele, který přišel z vesmíru, který je nelítostný, zlý a odporný.

A chce to pak hodně taktiky i strategie aby to člověk na nejtěžší obtížnost dotáhl proti těmhle odporným emzákům až do konce.

Pro: jednoduchost, různorodost, mnoho možností, boje, managment, atmosféra

Proti: zastaralá technická stránka hry

+36
  • PC 100
Zánik lidstva se blíží... ztrácí se dobytek z pastev i lidé z měst. Nevysvětlitelné úkazy jsou jen začátek. Jsme odsouzeni k teroru a záhubě z studeného a temného kosmu. Je jen jediná možnost obrany, tedy pokud se chopíte vedení projektu XCOM, jenž byl členy všech zemí schválen a založen. Tak toto je asi tak vše k nastíněni. Nyní jen samá chvála... Toto je PŘESNĚ ten typ hry na kterou se nezapomíná ani po téměř 19 letech! S klidným svědomím mohu říci, že UFO tehdy ukázalo všem jak se hry mají dělat. Je to hra s velkým srdcem a ti jenž ji hráli toto musí potvrdit. Prosím o odpuštěním, musím zatlačit nostalgickou slzu. :)

TIP: o sérii XCOM a více naleznete na fan stránkách XCOM Fans

Pro: VŠE co vás napadne

Proti: dnes již naprosto zastaralá hra (graficky)

+6
  • PC 95
Pamatujete si, jak se tahle hra šířila v českém překladu na disketách? Pamatujete, jak hodně byla zabugované třeba přetékání času u jednotlivých vojáků tak, že jste začínali zase na začátku? Nebo to, kdy vám to nehledě na zvolenou obtížnost, dalo opět začátečníka po první udělané misi?

Tohle vše k tomu patřilo a i tak je pro mě první UFO nejlepší z celé série. Zároveň určitě nejsem jediný, kdo to dohrál několikrát za sebou. Taky jste to celé prošli s laserovou puškou, létající energetickou zbrojí a psi-ampem? Poměrně promakané herní principy jako přizpůsobování si výzkumu, výroby, vytváření nových bází a chytlavé mise. To je prostě staré dobré UFO. Na začátku se v podstatě připravujete na záhadnou rasu Ethereálů, kteří dokážou ovládat mysl a přiletí si rovnou v bitevní lodi. To je pro mě takový ten pomyslný bod, kdy dostanete do ruky zajímavé hračky a naopak vy budete ovládat mysl těch emzáků, no tfuj. Vypitváte vše, co vám příjde pod ruku a hledáte dál, abyste našli tu jejich zpropadnou základnu a aspoň na čas odvrátili jejich útoky na Zemi. Všechny ty hrátky s eleriem, cizíma technologiema, apod. Zkrátka a dobře na svojí domu ultimátní hra. Hudební doprovod je solidní, i když velice krátký v podání Johna Broomhalla, který má na triku i specifický jazzový soundtrack k Transport Tycoonu. Mělo to celé atmosféru, kterou následující díly ztrácely, i když měly zase jiné pozitiva.

A abych jen nechválil. Co kromě obřího množství bugů je pro mě osobně mínus, je konec hry - nemastný a neslaný. Kdyby si s tím trochu pohráli, mohlo to být ještě lepší. Jo a někomu by to možná časem mohlo přijít trochu stereotypní. I když dohrál jsem to jednou, dvakrát, třikrát, čtyřikrát, pětkrát, ... jak to jen ta hra dělá.

Pro: atmosféra, hratelnost, herní principy, rozmanitost

Proti: bugy, konec, občasný stereotyp

+20
  • PC 90
k téhle hře jako Settlers II, Shadow over Riva, Planescape: torment, The Elder scroll: Daggerall, Heroes of Might and magic I+II+III, Albion, Fallout atd. se vracím pravidelně. Perfektní a stále zabavné, čím to bude? grafika po tolika letech nemá co nabídnout, je to prostě hnus, hudba a zvuky? dyť morče vydá čistější tón, hudba a zvuky taky hnus ááá áno už vím čím to je! hratelnost! hratelnost! HRATELNOST totiž narozdíl od grafiky a zvukových efektů nestárne!!! ZÁBAVA NAD ZÁBAVU.

PS: fanoušci Dragon age a mass effect, věřte že k těmhle rychlokvaškám se ani po dvou letech nevrátíte

Pro: hratelnost, nesmrtelnost hry

Proti: těžko něco tak starý legendě vytkout, dnes by to bylo sprosté

+5 +9 −4
  • PC 90
Ach. Další z našich "starých klasiků". Tentokráte nicméně klasika i pro mě.
Ufo-Enemy Unknown je strategií, která disponuje hnedle několika složkami. Minimálně polovinu času tak strávíte starostí o vlastní základnu (po čase základny), výzkumem a výrobou nových předmětů pro vaše speciální jednotky.

Druhou část se pak věnujete přímo misím a ty jsou skutečně fajn. Prostředí jsou poměrně variabilní (žádné terno to ale zase není) a navíc de facto všechno se dá zničit - obrovská výhoda když víte, že se nějaký parchant skrývá za rohem. Nejzajímavější mise pro mě byly nikoliv ty v terorizovaných městech, nýbrž při ohledávání největších létajících talířů (vždy je v nich osazenstva a výbavy dle toho, s jakou rychlostí a zbraněmi jste ufo sestřelili). I když jste se přibližovali k takovému kolosu s velkou a skvěle vybavenou jednotkou, stále budil respekt.

I přes tyto výhody se ovšem najdou i problémy. A dokonce problémy vážné. Určitě nejhorší je "přetékání" údajů u vašich nejlepších vojáků. Stále jsou pak vynikající, ovšem přesunují se logicky jak hlemýždi.

Druhak mám pocit, že stačí zaměřit výzkum na laserové zbraně (které tak skutečně můžete mít už v první misi) a poté na osobní zbroje (ke kterým stačí mít jen "cizácké slitiny" - jež najdete hned v první akci) a zbytek hry už je, s občasnými menšími problémy, procházkou růžovým sadem.

Konečně byť velmi chválím atmosféru, které bylo docíleno temnou grafikou, tak bych zde zároveň vyzdvihl graficky parádní třetí díl, kterýžto dosáhl svého pomocí stylových vozidel, budov, frakcí atp.

Pokud se ale přenesete přes těch pár chybek a nejste Číňan (přiznejme si - pokud se někdo přidal k ufonům tak tihle), tak si hru vysoce pravděpodobně užijete i dnes. Dobře funguje v tahových soubojích i jako svého druhu "budovatelská strategie". Prostě a jednoduše hnedle neomrzí. Byť možná při prvním hraní dostanete po čumáku (a uvidíte krásný obrázek, kde ufouni ovládli planetu), tak určitě i dnes stojí za zahrání.

Pro: Všechny složky hry dobře fungují, strašidelná atmosféra, zničitelné prostředí

Proti: Přetékání údajů, nižší replayabilita (druhé dohrání je přliš jednoduché)

+18 +19 −1
  • PC 100
...a když mě po operaci slepáku přišel navštívit táta, slíbil mi, že až se vrátím domů, budu moct celý den hrát Ufouny. To bylo někdy v 94-95 (dalo by se to zjistit podle toho kdy jsem v tý nemocnici byl, ale ta paměť).

Od té doby se se mnou táhne závislost na této hře. Dohrál jsem jí snad nejvíce ze všech her. Nejdříve horko těžko na lehkou obtížnost v dětství, pak hodně trénování na těžkou obtížnost, poslední dohrání levou zadní na "nadčlověk".

Sektan, levit, muton, krysklad, hadom, párák, celatid a jeho věrný druh silacoid (vypadají podobně), etheral, sektanoh a kyberdisk. Pokud jsem na nějakého zapoměl, pánové omluví. Snad. A další zajímavosti jako "nedostatek jednotek času", "cizáci terorizují Manilu" (hehe) a podobné dělali z Ufounů ještě větší zábavu. Děkuji pane Němečku (když nepřekládal, dělal skvosty jako Mravenci, nebo Vlak). I když asi neoficiální, stejně ho měl skoro každý. Tak leť, záškodníku.

Grafika je [slušné chování off] boží! [slušné chování je on]. Tak propracovaná, ručně kreslená (ještě lepší než ostatní DOSárny, pokud můžu říct). Hodně času jsem kdysi strávil nad glóbem. V té době to byl můj jediný kontakt s virtuálním modelem Země.

Hra je velice bohatá a zejména první mise, kdy je jednotka velice mizerně vybavená, stojí za to. Umře často i čtvrtina mužstva, protože bez brnění jsou vojáci koseni na první zásah.

A tak (prodat blbosti, nakoupit laviny a 22 vědců, postavit obytné buňky, sklady, cizáckou celu a ještě něco, zkoumání laserových zbraní=>laser pistole>laser pušky a tak kolem Den 22 máme vyzkoumáno). Bohužel Den 22 je také den, kdy je často první teror. A pustit ho není moc ekonomické.

Ohromně zajímavé je číst si různá diskuzní fóra co jsou rozházená po internetu. Člověk se dozví plno nových věcí, zanadává si na staré problémy, vzpomene si na radostné zážitky. Například před chvílí mě napadlo vyhledat si názory na problém, který mě štve už velmi dlouho. Cizáci co ovládají mé jednotky i když je nevidí. I když ještě vůbec nevyšli z lodě (která má zavřené dveře). Myslím, že je to podvod a myslí si to i spousta ostatních lidí. O UFO toho bylo hodně napsáno, na hru je mnoho názorů, ale její známost je neuvěřitelná. Rovnat se může snad i se samotnou Dunou 2.

* Tátův legendární voják Oscar Horton, který měl vskutku epické psionické schopnosti. Ne z dnešního pohledu, ale z pohledu párletýho fakana Martyho, co ho do obdivoval.
* Mou genocidu malých zelených přátel - Když jsem už velmi dobře ovládal Psi-amp a v největším UFU plném Mutonů jsem je všechny ovládl, nahnal ke zdi, vzal všechny zbraně a obehnal mými vojáky. Trvalo to mnoho kol a stálo dost úsilí a save/loadů, ale výsledek stál za to. Pak už jsem je jen smažil dábelským odpalovac(z)em (jak se zbraň jmenovala v Němečkovo překladu).
* Strach který jsem měl z temných chodeb cizáckých bází. Zdánlivě pusté chodby mě děsí dodnes.
* Jak jsem se někdy na začátku tohoto století snažil hrát EU na Playstationu. Pekelný zážitek a důkaz, že strategie a konzole nejdou dohromady. Dřív jsem zkoušel Warcraft 2, též na Ps1. To už bylo lepší, ael pořád nic moc.
* V temných dobách půlky 90. let, kdy jsem měl velmi omezený přístup k počítači
* Na jednom teroru jsem měl plno výbuchů a hodně políček tam hořelo. Do jednoho jsem vlezl vojákem a on začal hořet. Byla to docela směšná animace a já se mu pár kol smál. Pak umřel a už mi tolik do smíchu nebylo.
* Fakt, že sektani vypadají jak můj kocour je dost znepokojující. Roztomilost obou nezná mezí. Páráci zas připomínají tátovo psa.
* Když jsem měl záškodník mimo bázi a zrovna mi jí napadli. Dokázal jsem jí ubránit za pomocí jednoho muže a asi stovky loadů. Fakt jsem se cítil jako Rambo, běhat po nebezpečných chodbách a krýt se za rohy.
* Krysklad (SkladKrys?) a cizácký teror, to je dost smrtelná kombinace. A také strašidelná. Samozřejmě, létající zbroje to jistí, ale dostat takový teror jako první ze všech (který často nastává 22.1.) je zdrcující rána a většinou první porážka. Už jenom samotné vědění, že Krysklad má daleko víc jednotek času než moji lidé, že dokáže vyběhnout ze tmy mimo viditelnost, dostat se až ke mě a ještě si "mrdnout" do mých jednotek je skličující. Minimálně. Opravdu velké bestie.
* Slovní hříčka v českém překladu - Cydonie nebo ZMAR (když je to na MARZu, tedy marsu chci říct).
* Když už mi chybí někteří vzácní emzáci, tak nastává honba za (ne klenotem Nilu) mediky. Což tedy odnáší sektánci.
* Nudné hodiny ve škole, které jsem strávil kreslením si plánků UF na čtverečkovaný papír. Byly docela dost povedené, škoda že jsem to už dávno ztratil.
*
* A vlastně nejdůležitější ze všeho je obrovská rozmanitost hry. Zničit se na misích dá vše, dokonce i při obraně báze (nevím jestli je to pak zničené i po misi, asi ne). Odvážlivci si mohou prokutat cestu i solidní hlínou v UFO bázích. Náhodně házené přelety UFO, náhodně rozmístění cizáci a typy lodí. Přiletí snad první měsíc velké UFO ? Nemůžete dělat nic, jen se bezmocně koukat a doufat, že nic neprovede.


Na tuhle hru nemám žádné minimální vzpomínky, tato hra žije v mé paměti velkým životem.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé/naposledy) -------- 1994 (2010)
KOLIK (hodin circa) ----------- 300
DOJEM (ano/hmm/ne) ------------ ANO
OBTÍŽNOST (pokud je/pamatuji) - MASTERMIND
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Pro: Překlad, Grafika, Hratelnost, Atmosféra, Rozmanitost

Proti: Občasné bugy (na ty se dá ale zvyknout)

+15
  • PC 90
Tolik hodin. Tolik hodin. Tolik hodin skvělé zábavy!!! Ta hra má úplně vše. Vynikající realtime část, tahovou část, správu základen, mužstva, letky, výzkum, vývoj. Prostě všechno a všechno to funguje na jedničku.

Pro: vyvážený mix rts/tbs/rpg, atmosféra, výzkum, ...

Proti: kryskladi při obléhání města

+2 +4 −2
  • PC 95
Původní hra X-COM série.. Pamatuji si, jak jsem tehdy byl u kamaráda a on tam divně pohyboval panáčkama a pak čekal až panáčkama pohne protivník... Za pár dní jsem též zachraňoval ubohé obyvatele lidských velkoměst a stavěl si základny schopné odolat čemukoli. Hra mě absolutně pohltila. Atmosféra by se dala krájet, graficky hodně na úrovni, zvukově taktéž. Strom výzkumu a zbraní byl jedínečný a systém sestřelování létajících talířů též. Tahová strategie jak řemen, série pro mě bohužel zemřela třetím dílem. Ale první dva (hlavně tento) mám nesmazatelně zapsány ve svém srdci

Pro: Zábavnost, délka, vývoj, tahové boje, parádní intro, obtížnost.

Proti: Nemám zásadních výtek.

+17 +18 −1
  • PC 90
Protože jsem tuhle hru hrál až dávno po dvojce, nikdy mi nepřirostla k srdci tak, jako právě dvojka. Ano, rozdíly mezi nimi jsou minimální, ale i tak... Samozřejmě i jednička je super a dohrál jsem ji několikrát, ale dvojce se hratelností podle mě nevyrovná. Abych tu ale jen na UFO neházel špínu a obhájil své hodnocení 90%, trošku si zachválím. Atmosféra je parádní, hratelnost rovněž a když se vedle vašeho vojáka z nenadání objeví Krysklad (nebo jak se ten zmetek jmenoval, je to přecijen už "pár" let), bylo to o nervy.

Pro: Hratelnost, atmosféra.

Proti: Graficky mě hra moc neoslovila.

+8 +10 −2
  • PC 100
nevim tahla hra ve me stale probouzi moje mladi rad ju hraju do dnes i kdyz je asi uz hodne zastarala ale je hezke si pripomenou kdyz mi bylo tech 13 roku a bojoval jsem proti sektanum:o) pro me je tohle zarucene nejlepsi tahovka vsech dob:o) PS: kdy by nekdo vedel jak to rozjet na Macu napiste:o)
+2 +3 −1
  • PC 100
Tohle když jsem pozoroval hrát mého bratra tak jsem si říkal, co to je? vždyť to vypadá divně, nudně, o základnu se staráte prakticky jen v textech, co ho na tom baví??? Za nějaký ten čas jsem to sám zkusil a už to se mnou jelo, chytlavé, staral jsem se o základnu, nakupoval zásoby, rekruty, tvořil týmy vojáků a následně je vysílal na mise vždy když radary zachytili nějaké to sakra velké ufo. Pak jsem na celé mapě drtil emzáky, vše takticky a strategicky promyšlené žádná šílená akce, pěkně postupně a jistě na tahy.

Pro: základna, infrastruktura základny, mise, atmosféra

Proti: nic mě nenapadá

+4 +5 −1