Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Slay the Princess

  • PC 100
Do I contradict myself?
Very well then I contradict myself,
(I am large, I contain multitudes.)


Song of Myself, 51 — Walt Whitman

Na první pohled něco jako rogue-like vizuální novela o rekovi a princezně, která hned zkraje zaujme tím, že je navzdory žánru zcela namluvená.

Záhy vzbudí mylný dojem, že z prezentovaného bludiště zabít–nezabít je potřeba se vymotat, aby nakonec nabídla osvobozující ujištění, že nikam nedojdeš, labyrint jsi ty.

Uhrančivá analýza „já“ prostřednictvím „ty“, reflexe, se kterou se potkáváš v roztříštěném zrcadle, důsledná dekonstrukce maskovaná jako body horror. Těžko ji redukovat do slov či herních mechanismů. Hra – Píseň.
+6 +7 −1

Alan Wake: The Signal

  • PC 75
DLC "The Signal" je úplně jiná liga, co se týče napětí a toho psychologického šílenství, co znám z původního Alan Wake. Pokud vás hlavní hra vtáhla do temného světa a nechala vás v něm tápat, tak Signál vás vezme ještě hlouběji – a přitom ještě změní pravidla. Říkám si, že kdyby hlavní hra byla jako temná pohádka, tak tohle DLC je noční můra, kde vůbec netušíte, co je realita a co je jen výplod Alanovy mysli.

Tady totiž Alan řeší spíš sám sebe, svoje vlastní vnitřní démony, a do toho se ještě snaží vyhrabat z temnoty, co ho kompletně pohltila. Už nejde jen o příběh s temnými stíny a zmizelou manželkou – je to spíš jako hororová introspektiva. Ta tísnivá atmosféra je zpátky, a dokonce mi přišla ještě silnější než v původní hře, protože tady se pohybujete v místech, která se mění přímo před očima, a každou chvíli máte pocit, že vám někdo zasahuje přímo do mozku.

Co mě překvapilo, bylo, že hra trochu upravila i herní mechaniky. Tady totiž na vás hází výrazy a slova, která doslova ožívají, což je nápad, který mě fakt dostal. Když střelíte do slova „baterky“ a najednou se z toho na zemi objeví hromada baterek, to je takový mix surrealismu a příjemného šílenství, který ale do toho světa naprosto sedne. Celý to působí skoro jako Alanova bitva proti vlastní mysli, kde se všechno hroutí a ohýbá do podoby, která je nepředvídatelná.

A samozřejmě, temnota se tu vrací – a má pořádně naostřené drápky. Nejenže vás pronásleduje s ještě větší vervou než v původní hře, ale je i chytřejší a najít cestu ven je o to složitější. Na obtížnost si tady prostě budete muset trochu zvyknout, protože nejednou mi došly baterky nebo náboje v naprosto nevhodné chvíli. Tady je každý krok a každý výstřel dobře promyšlený, jinak vás ta temnota rychle pohltí.

The Signal je pro všechny, kdo po původním Alan Wake zůstali s pocitem, že chtějí víc toho podivného, temného šílenství. Pokud máte chuť na ještě zvrácenější dobrodružství s pořádnou porcí napětí, tohle DLC vás nezklame.
+13

Edge of Sanity

  • PC 75
Prvé trailery na Edge of Sanity vo mne evokovali mrazivý thriller, ktorý mi intenzívne pripomenul kultový film Johna Carpentera The Thing. Je síce pravdou, že primárnou inšpiráciou pre hru bola mytológia Cthulhu, no nehostinná aljašská zima bola pre mňa dostatočne silným spúšťačom spomínaných spomienok. Férovo musím uznať aj to, že hra ma celkom dlho držala v napätí a veľmi som si užíval kvalitnú atmosféru a dobre zapracované nápady v oblasti hrateľnosti. V závere sa to, naneštastie, trochu rozsypalo, poďme si hru preto rozobrať hlbšie. 

Ústrednou postavou Edge of Sanity je muž menom Carter. Ten pracuje pre spoločnosť s názvom PRISM a stará sa primárne o doručovanie tovaru. Počas jedného dňa však v celom komplexe nastane nepríjemný incident, ktorý sa skončí bojom o holý život. Budova je razom zaplavená najrozličnejšími monštrami od nebezpečne vyzerajúcich zmutovaných červov, až po silných zmutovaných humanoidov z chápadlami. Preto je dôležité sa čo najrýchlejšie dostať do bezpečia. Vašim najväčším pomocníkom bude váš priateľ Frank, s ktorým sa dostanete do svojho prvého tábora a vašou úlohou je čo najrýchlejšie nájsť ďalších preživších, zabezpečiť si dostatok jedla a vody, no najmä sa nejako ochrániť pred nebezpečnými príšerami a neutíchajúcou zimou. Čakať na evakuáciu nevyzerá ako najlepší nápad, preto sa Carter rozhodne vziať veci do vlastných rúk a spolu s Frankovou pomocou urobia maximum preto, aby si zachránili životy.

Napriek tomu, že hra nie je výraznejšie orientovaná na príbeh, tvorcom sa darí solídnym spôsobom predstaviť jednotlivé postavy, dať im určitý charakter a do tohto konceptu aj nejakým spôsobom zakomponovať ústrednú príbehovú líniu. Primárnou otázkou totiž zostáva, čo sa vlastne stalo, prečo sú všade naokolo nebezpečné monštrá, a ako ste do toho všetkého zapojený vy, teda váš hlavný hrdina Carter. Koniec koncov, nebude to trvať veľmi dlho, aby ste pochopili, že on sám má svoje vlastné tajomstvá, ako napríklad záhadný hlas, ktorý občas dokáže skrz neho prehovárať. 

Výrazne oceňujem aj to, že hra disponuje vcelku zaujímavými spoločníkmi. Napriek tomu, že primárne sa budú postavy pohybovať vo vašom tábore a plniť úlohy, ktoré im zadáte tak sa dokážu v určitých momentoch celkom slušne prejaviť. Jackie je napríklad aktivistkou, ktorá chce chrániť živé tvory, no v určitých momentoch bude bojovať sama so svojim vlastným presvedčením. Najmä, keď jednotlivé príšery primárne infikujú iné živé tvory, ktoré následne premieňajú na svoj obraz. Na druhej strane tu máme zase Clair, ktorá pracovala v PRISM na ľudských zdrojoch a počas hry silne otrasie jej viera v schopnosti najvyššieho manažmentu. Kedykoľvek je možnosť rozprávať sa s nimi (najmä po dôležitých questoch), čo vnáša do príbehu viac ľudskosti. Pozitívne je aj to, že všetky postavy sú dobre nadabované a vedia tak solídne predať svoje charaktery.

Jediné výraznejšie sklamanie v oblasti príbehu sa u mňa dostavilo počas finále. Hra ponúka solídnu prvú a druhú kapitolu, kedy sa pomaly buduje všetko okolo vás, no počas tej tretej veci nedopadli úplne ideálne. Nakoľko však nechcem prezrádzať žiadne kľúčové udalosti, poviem iba toľko, že hra si zaslúžila niečo lepšie. K dispozícii máte dva konce, no ani o jednom neviem povedať, že by bol výraznejšie uspokojivý. Je super si pomaly poskladať mozaiku faktov a pochopiť skutočnú rolu spoločnosti PRISM, no príbeh mohol minimálne vo finále dospieť k niečomu inému. 

Po stránke hrateľnosti som však s Edge of Sanity veľmi spokojný. Vo svojom tábore sa budete musieť starať o svojich spoločníkov, pričom budú potrebovať jedlo, vodu a prístrešie. V prvej časti hry sa preto budete musieť postarať o to, aby ste mali k dispozícii sklad jedla a vody a takisto aj stan. Ku každej postave môžete postaviť jedného z preživších, aby mohol počas vašej neprítomnosti pracovať a vďaka tomu si budete zvyšovať zásoby zdrojov. Najzákladnejšie suroviny sú okrem jedla a vody železo a drevo, no okrem nich tu budete zbierať aj mnohé ďalšie. Všetky sa primárne ukrývajú v debnách, ktoré musíte neustále otvárať. No a nachádzať sa tam môže skutočne čokoľvek. Zásoby, zbrane, suroviny, no rovnako môžu byť aj prázdne.

Čo sa príšer týka, je ich celkom solídna variabilita. Je pravda, že tu máte viacero druhov rozličných červov, no každý z nich má iné silné stránky a rovnako aj slabiny. Niektorí protivníci sú síce odolní voči klasickým útokom, no na svetle začnú horieť. Iní naopak na svetlo reagujú veľmi agresívne. Levely tiež ponúkajú aj skrýše, kde sa môžete ukryť pred všetkými nebezpečnými tvormi a tiež tu môžete nájsť dostatočné množstvo najrozličnejších zbraní. Či už nôž, sekeru, svetlice, kamene a neskôr aj granáty, molotov koktejly alebo aj pištoľ na svetlice. Každý typ zbrane sa dá využiť v rozličných situáciach, pričom nože môžu niekedy aj odomknúť dvere zamknuté na reťaz. 

Oceňujem aj dizajn jednotlivých levelov, hoci je potrebné rozlišovať medzi príbehovými a vedľajšími. Príbehové sú (zväčša) povinné a počas nich buď objavíte nejakých preživších alebo sa dozviete kľúčové informácie. Častokrát sú väčšie a ponúkajú aj viac miest na preskúmanie. Vedľajšie levely primárne slúžia na zbieranie zdrojov a surovín. Nadizajnované sú tiež celkom solídne, pričom počas prechádzania jednotlivých kapitol budú označené od jednoduchých až po náročné. S nimi mám však v zásade len jeden vážnejší problém, ktorý som postrehol najmä vo finálnej tretej kapitole. Konkrétne ide o to, že sa jednotlivé levely začnú veľmi často opakovať. Niekedy začnete na inom mieste, no v podstate ide o tie isté levely, ktoré ste už nejaký čas dozadu úspešne zakončili. Vadí mi to aj z toho titulu, že aj jednotlivé predmety sú v nich presne tie isté a dokonca umiestnené na rovnakých miestach.

Z času na čas sa taktiež v hre objavil nejaký ten bug, ktorý ma vedel nahnevať. V jednom vedľajšom leveli sa mi predmet, ktorý som už nemohol zobrať kvôli plnému inventáru, dostal na miesto, z ktorého som ho už nemohol následne vytiahnuť. Problém bol len ten, že išlo o kľúčovú kartu, ktorou som potreboval odomknúť dvere do ďalšej miestnosti. Nezablokovalo ma to k tomu, aby som mohol level úspešne dokončiť, no veľká časť levelu tak ostala pre mňa zamknutá. Nebude asi prekvapivé ak poviem, že príbehové levely sú nadizajnované o niečo lepšie a ponúkajú aj viac zaujímavých momentov, no podarilo sa mi objaviť aj niekoľko bočných, ktoré sa ukázali byť ako celkom tvrdý oriešok.

Pochváliť musím aj solídne spracovaný crafting, ktorý sa v hrách tohto typu nachádza bežne. Keď budete počas hry využívať vaše zdroje na zdokonalenie vašich budov, postupne si odblokujete aj možnosť vytvárať silné zbrane ako granáty alebo molotove koktejly. Celkovo má tak crafting len jeden drobný nedostatok. Nie je to nevyhnutne problém z oblasti funkčnosti, no minimálne z oblasti logiky. Pretože napríklad kombináciou byliniek a alkoholu môžete vytvoriť liečivo, no rovnako aj benzín do vašej lampy. Neviem, či niektoré veci ostali trochu nedomyslené, no je to zvláštne, keď rovnaké položky dokážete spojiť do dvoch úplne iných produktov. Je to detail, ale vie ma trochu dráždiť.

Hrateľnosť inak využíva aj element duševného zdravia, ktorý tu plní veľmi zaujímavú rolu. Je to niečo, na čo si treba dávať pozor, no v prípade, že budete počas hry neustále viac a viac posúvať Carterove hranice, môžete postupne odblokovať aj nové schopnosti, zobrať viac predmetov do vášho inventára, byť z pohľadu nepriateľov nenápadnejší, alebo mať silnejší úder v prípade, že vám príliš klesne vaše zdravie. Stále však platí, že pokiaľ budete príliš Cartera vystavovať nepríjemným situáciám, môže ho to stáť aj život. Vnímam to ako najlepšie spracovanie ukazovateľa mentálneho zdravia od čias “Amnesia: The Dark Descent.” Zaujímavé tiež je, že čím hlbšie Carter pôjde do zajačej nory, tým výraznejšie to bude vidieť aj na ňom samotnom. Kruhy pod očami budú väčšie a brada neupravenejšia.

Ostáva ešte zhodnotiť protivníkov a tiež vaše možnosti, ako sa brániť. Ako som už napísal, v hre sú slabší, no rovnako aj silnejší protivníci. Niekomu stačí jedna rana sekerou, proti inej príšere mi ich nestačilo ani tridsať. Navyše je treba dávať pozor, že zbrane majú určitú životnosť. Po určitom počte úderov si budete musieť zaobstarať novú, alebo si ju opraviť. Protivníci občas vedia dať celkom zabrať, no väčšinou platí, že pri súboji na diaľku máte výhodu vy. Nablízko to vie byť občas problém a musíte si uvedomiť, kedy je lepšie ustúpiť. Niekedy však môžete využiť aj prostredie vo váš prospech, ako napríklad nechať svetlicou vybuchnúť výbušné sudy, nechať príšery aktivovať nejakú pascu, alebo ich dokonca postaviť proti sebe a zabiť dve muchy jednou ranou. Možností ako sa vysporiadať so situáciou je vždy viacero. No a na konci hry vás čaká aj boss súboj. Záleží však len na vás, pre ktorého sa rozhodnete, keďže každý z koncov má svojho vlastného bossa.

A ako sú na tom ostatné aspekty hry? Vizuál vie navodzovať solídnu atmosféru a dobre sa tu pracuje so svetlom a tmou. Nevýhodou však určite je, že jednotlivé prostredia budov PRISM, lesov a baní už časom neponúknu nič nové, čo môže na niekoho pôsobiť trochu stereotypne. Nevnímam to síce ako zásadnejší problém, no je to určite niečo, čo si počas hry všimnete. Naopak zvuková stránka hry je excelentná. Dianie vám v správny moment naznačí, kedy ste v nebezpečenstve, údery a výbuchy znejú adekvátne a v správnych momentoch hra dokáže vydesiť. Je tu dokonca aj niekoľko rafinovaných jumpscarov, pričom pri jednom som skutočne nadskočil na svojej stoličke.

Vo výsledku tak Edge of Sanity vnímam ako solídny survival horor, ktorý preverí vaše schopnosti v oblasti starania sa o preživších a zabezpečovania dostatočného množstva zdrojov pre všetkých. Chyby hra nemilosrdne trestá a v prípade nesprávneho vysporiadania sa so situáciou môže niekto z vašich spoločníkov aj zomrieť. Nie všetky elementy boli zvládnuté na sto percent, no napriek tomu si myslím, že fanúšikovia hororových titulov sklamaní nezostanú. Hre by možno pomohol kvalitnejší naratív a menej recyklovania vedľajších levelov, no nedá sa uprieť snaha tvorcov priniesť poriadny mrazivý horor, v ktorom tú blížiacu sa zimu skutočne pocítime na vlastnej koži.
+6

Bud Spencer & Terence Hill - Slaps And Beans 2

  • PC 70
Protože jsem si první díl s dvojicí známých mlátiček hodně užil, na pokračování jsem se těšil. Spencer s Hillem jsou zpět v plné síle a dokonce nově mluví čtyřmi jazyky. Hudba je znovu parádní a dodává hře tu správnou atmosféru. Co se může pokazit? Bohužel se toho může pokazit poměrně dost.

Příběh navazuje tam, kde prví Facky a fazole skončily (tedy na voru) a pokračuje v podobném duchu, jen zde už tentokrát není zastoupen Divoký západ. Poznal jsem spoustu filmů, kde hlavní protagonisté hráli spolu nebo samostatně, jako jsou třeba Hroši v Africe, Banánový Joe, Kdo najde přítele, najde poklad, Šerif a mimozemšťan, Dva poldové, Sudá a lichá, Jestli se rozzlobíme, budeme zlí nebo můj nejoblíbenější počin Jdi na to včetně mapy s blikajícími tečkami, znázorňujícími padlé agenty.

Hra obsahuje několik otravných bugů, kdy se například ovládaná postava či některý z protivníků zasekne na místě a je nutný restart od posledního záchranného bodu nebo se místo tlačítek ovladače na obrazovce objevují písmena klávesnice. Nejlépe na tom není ani ovládání, které není vždy tak úplně poslušné. U jedničky se tyto neduhy neobjevovaly v takové míře a překvapuje mě, že si na hře, na níž byly vybírány peníze přes Kickstarter, dali vývojáři méně záležet, než na té původní, jejíž vývoj financovali z vlastní kapsy.

Samostatnou kapitolou je osmička miniher. Většinu jsme jich s Romčou nepochopili hned napoprvé ani po prostudování návodu, ale na správný postup jsme museli přicházet až při opakovaném hraní. Některé nás nakonec opravdu hodně bavily, jako třeba karty a podvádění při nich, ale vysvětlení pravidel by mohlo být srozumitelnější. Dokonce i té pelotě jsem přišel na chuť a vyhrál v ní 19:0 a vznášedla, která byla v příběhovém módu příšerná, mě v párty módu chytla. To bylo však dané také tím, že v rámci příběhu jdou všichni protivníci po mě, ale při samostatném hraní jsou to všichni proti všem. Doporučuji tak minihry v příběhu nějakým způsobem zdárně dokončit a naplno se do nich ponořit až zvlášť.

K prvnímu dílu se ještě určitě někdy vrátím, i vzhledem k tomu, že jsem se dostal ke krabicové verzi na PS4, ale na další průchod dvojky to moc nevidím. Těžké to u mě bude mít i případná trojka, protože jak jsem se na první dva díly vyloženě těšil, další dobrodružství se Spencerem a Hillem mě po zažitém zklamání už moc neláká. Nevěřím ale, že nějaké pokračování vůbec někdy bude.

Pro: Bud Spencer, Terence Hill, dabing, hudba, filmové prvky, některé minihry

Proti: bugy, občas neposlušné ovládání, špatně vysvětlená pravidla miniher

+13

Farming Simulator 22

  • PC 80
Na farmářskou sérii jsem se díval vždy s obdivem a přemýšlel jestli mě to bude bavit. Už před několika lety jsem přemýšlel, že si koupím Farming Simulator 19, který byl zrovna nejlepším dílem série. Netrvalo dlouho a byl oznámen tento díl. Hodně se mi líbila sběratelská edice, která obsahovala USB majáček. Takové kraviny mám rád, tak jsem po něm hned zatoužil. Ale nakonec jsem si pořídil krabicovou verzi hry a majáček mi donesl Ježíšek se speciálním DLC. A co je boží, že od letošního roku funguje ten majáček i v Euro Truck Simulator 2

Jedná se tedy o klasický simulátor se řízením vozidel. Traktory a různé stroje se řídí velmi dobře, vše je krásně animované a dobře se na to dívá. Různé mechanismy mají skvělé animace, které člověk v realitě nemá šanci ani vidět. A to množství licencovaných firem je ohromné. Člověk by ani nečekal, že existuje tolik agro firem a strojů. Hra působí velmi relaxačně a je vhodná na odpočinek.

Skvělou věcí jsou továrny, do nichž se dají vozit vaše plodiny. Je to takový tycoon prvek, který je super. Z továren je opět možné vyvážet vyrobené zboží do prodejen a celé to farmaření má nějaký pěkný smysl. Některé továrny si lze zakoupit i na vlastní pozemek.

Co bych vytkl je, že hráč je zde zcela sám. Kromě NPC aut a chodců tu není žádný další traktor či kombajn, co by jezdil na vedlejším poli. Což je docela velká škoda a promarněný potenciál. Dalším mínusem je zpracování zimy. Je to takové nemasné neslané. Sníh se chová divně a vozidla v něm nenechají ani stopy.
Další výtkou je řízení auta, což je v simulátoru docela otravné. Nějak to není ono.

Pro: Grafika, množství zemědělské a lesnické techniky, spousta možností co dělat, velikost map a obrovská podpora modifikací.

Proti: Zpracování sněhu, řízení auta, chybí NPC zemědělci.

+9

Alan Wake's American Nightmare

  • PC 75
The line between fact and fiction becomes hopelessly blurred. And nowhere as vividly as in Night Springs. 

Alan Wake’s American Nightmare je dost zajímavý kousek, který se liší od původního Alan Wake, ale pořád si zachovává ten podivný, temný vibe. Tady nejde ani tak o psychologický horor a budování atmosféry, jako spíš o akčnější a přímočařejší zážitek. Místo temných lesů a mlhy Bright Falls se přesouváme do pouště v Arizoně, kde světla moc není, ale příšer o to víc.

Hlavní hrdina Alan má tentokrát před sebou úplně jiný typ problému – je tu něco jako jeho zlý dvojník, Mr. Scratch, který po něm jde a dělá mu pěkný peklo. Zatímco v původní hře byla temnota spíš něco abstraktního a děsivého, tady máte mnohem konkrétnějšího nepřítele. Scratch je fakt slizoun, a je to takový ten záporák, který vám svou arogancí a děsivým úsměvem poleze na nervy. Ale jako postava je parádně napsaný, takže o to víc máte chuť mu zatnout tipec.

Co se týče gameplaye, tahle hra je mnohem víc o akci – skoro jako by si vzala původní koncept a napumpovala ho steroidy. Nepřátel je víc, zbraní je víc, a přestřelky jsou o dost intenzivnější. Někdy se mi dokonce zdálo, že temnotu už tolik nevnímám jako děsivou sílu, ale spíš jako něco, co mám prostě rozstřílet, a to trochu mění celkový pocit ze hry. Vzhledem k tomu, že jsem si v původním Alanovi zvykl na takový ten pomalejší, napjatější styl, kde každý krok může být poslední, tady jsem měl pocit, že hra trošku ztratila ze své tísnivé atmosféry.

Ale co se mi fakt líbilo, byl ten bizarre styl příběhu. Působí to skoro jako jeden z Alanových hororových příběhů, co se zvrhnul úplně jiným směrem. Tahle hra si totiž trochu hraje s formátem a hodi vás do opakujících se událostí, což vám nejdřív přijde zvláštní, ale postupem času to začne dávat smysl. Jako když jste uvězněni v nějaké noční můře, co se pořád točí dokola a vy nemůžete ven – taková zvláštní časová smyčka, která tomu dodává trochu surrealistický nádech.

Celkově, Alan Wake’s American Nightmare je super akční odbočka od původní hry. Pokud jste milovali původní Alan Wake kvůli atmosféře, možná vám tady bude něco chybět, ale pokud máte chuť na větší dávku akce a lehce ujetý příběh, tak tahle hra určitě stojí za to. Teda pokud nevadí, že se dá dohrát za 2-3 hodiny, takže působí trochu jako DLC.

All I did was take the things you always wanted and never had the balls to go for! It's my turn now! It's my life! It's my life!
+14

Život není krásný 7: Útěk z věznice Georgetown

  • PC 60
Tak a poslední díl je za mnou. V sedmičce si zahrajete za hovado, který je přistižené zásahovkou v lese u rozsekané ženské. Policajti ani soudce se s Vámi moc neserou a skončíte v base. Kromě brutálního strážného který neváhá použít bouchačku a nasraných muklů je tu plno narážek na homo sex, přenášení věcí v prdeli a samozřejmě krve, hoven, chcanek a blití. Vy rozjíždíte komplikovaný plán útěku (mno komplikovaný, prostě se snažíte vyrobit si pilník).

Herně se sice nekonají žádné bugy, ale ani žádná sláva. Máte v podstatě 4+1 lokace, pár postav a především spoustu strojů a materiálů, které můžete různě opracovávat a vyhazovat do koše. Je to v podstatě takový simulátor dílen, kde většinu času trávíte naprosto šílenými kombinacemi, netušíte vůbec co dělat a hra háže klacky pod nohy jak jen to jde, takže přes relativně malý rozsah jsem půlku hry trávil zkoušením všechno na všechno a tu druhou čučel do návodu co mám vlastně doprdele udělat. A moc mě to nebavilo... sedmička je suverénně nejtěžší ze všech her a ani není příliš zábavná. Ta pohodička předchozích dílů kdy každou chvíli někoho vykucháte je pryč.

Co mě ovšem naopak bavilo a to velmi byl druhý, tajný průchod, kdy hra razantně změní žánr a mění se v průchod upraveným Dungeon Masterem. To jsem si užil a velmi, dokonce i mapku jsem si nakreslil :) Takže co s tím? Tak neutrálně 60%.
+10

Homefront: The Revolution

  • PC 60
Na druhý Homefront jsem se kdysi, před těmi zhruba 6-7 lety, kdy jsem jej hrál poprvé, neskutečně těšil. Jednička byla fajn a zabavila, od dvojky jsem očekával více téhož, ale ve výsledku je vše docela jinak.

Byla to tehdá hra, která mě donutila si upgradovat PC, abych si ji mohl vychutnat v plných detailech a musím říct, že se to vyplatilo. Grafika hry je na svou dobu velice pěkná a propracovaná, ať už se jedná o postavy, modely čehokoliv nebo prostředí. O to víc pak zamrzí nevyužitý potenciál prostředí jako takového. Je příliš statické, sem tam občas můžete otevřít nebo odbouchnout dveře, skřípnout kabel nebo zmáčknou tlačítko a otočit ventil, a tím to prakticky končí. Takže prostředí zůstává za mě docela nevyužité, jediná krása spočívá v postupné proměně ulic z "civilizovaných" KPA hlídaných ulic na totálně zdevastované ulice ovládané odbojáři. Nemělo by to být naopak? :D

Zvukově je hra v průměru, dabing je veskrze povedený, škoda hlavního hrdiny, který vůbec nemluví, a když ses jej někdo na něco zeptá, tak zarytě mlčí. Na druhou stranu takový odbojář se docela hodí - plní, co se mu řekne, nestěžuje si a navíc, když jej zajmou, tak nikomu nic neřekne. Se zvukem se pojí česká lokalizace, která je povětšinou velice vydařená, jen mě v samotném závěru po vítězství revoluce překvapila hláška: "Tohle všechno je tvoje vina, Brady." Aha, myslel jsem, že revoluce je našim cílem, ale příště si asi radši dám pozor, aby mě za to zas nevinili.

Hratelnost je kolísavá, spíše velice průměrná. Spočívá v postupném obsazování území, abyste mohli pokročit v příběhu (ne vždy to tak je). Tedy něco hackni, otoč ventilem, zastřel, objev, vyndej a takhle pořád dokola. Je obrovská škoda, že pevnosti jsou absolutně na jedno brďo. Ať vběhnete do kterékoliv, víte, kam se vydat, abyste ji do 30 vteřin dobyli. A to je u pevnosti sakra škoda. Combat systém je docela v pohodě, jde hrát chvílemi stealth, což je většinou opruz, protože pohyb ve skrčení je pomalý, nebo bojem - střelbou, a to je poměrně uspokojivé. Jen mi pořád nejde do hlavy, proč vývojáři neozvláštnili hru třeba možností projet se v Goliášovi nebo jiném vozidle než jen na motorce.
Zbraní je málo, prakticky skoro ze začátku si je vylepšíte a hra pak ztratí výzvu. Posílá na vás jen víc nepřátel, dronů nebo obrněných aut, které s přehledem obvykle sundáte.
Můžete si najmout také pomocníky, ale to nechcete. Obvykle se ztratí už někde po cestě nebo je hnedka zastřelí (na druhou stranu si z nich můžete vzít kořist...). A jestli se těšíte na spolupráci s Goliášem, tak doufám, že vám vyjde lépe. Mě totiž nejméně třikrát během jedné mise zastřelil a pak se mi na zbytek mise radši někam ztratil s hláškou, že se asi něco na něm porouchalo - no, upřímně jsem si v tu chvíli oddychl a říkal si, že snad začnu spolupracovat s KPA, pokud mě ušetří přítomnosti Goliáše.

Aktivity jsou tedy na jedno brďo, hratelnost průměrná, zvuky také, grafika i na dnes pohledná, jen škoda statického prostředí, ale nejhorší jsou postavy a příběh. Dana nebo Parrish - celou hru jsem si říkal, ať už je konečně někdo sejme. A Walker, který má celé povstání řídit? Ten tam prakticky celou hru vůbec není... Příběh i postavy jsou tak docela snadno zapomenutelné i díky tomu, že byly většinou otravné a příliš logicky uvažovat nedokázayi. Příběh je předvídatelný a plný klišé.

Štvaly mě také všudypřítomné bugy, např. jeden z nich mi znemožnil obsadit všechna území, protože se v hotelu nepřátelé spawnují pod zemí místo v něm. Druhý mě zas donutil 3x hru restartovat v závěrečné misi, protože parťáci místo vyříznutí dveří do nich neustále bourali... atd.


Shrnutí: Graficky stále pěkná hra, zvukově průměrná, postavy a příběh plytké až otravné. Hratelnostně fajn na odreagování, ale nečekejte žádné zpestření, jakých si užíváme např. u konkurenčních sérií. Tady se prostě pořád jen dobývá a střílí nebo někam jezdí. A takto se, vážení, vyhrává revoluce! A nejhorší na tom je, že to je vlastně celé naše vina! (viz výše :)

Pro: Grafika, lokace, proměna lokací, odpočinkové, dobývání mě i přes repetetivnost většinou bavilo, český překlad

Proti: Stereotyp, příběh, otravné postavy, minimum inovací, pořád to samé dokola, pevnosti, málo zbraní, nevyužití vozidel či prostředí, nemluvící hrdina, bugy

+7

Alan Wake II

  • PC 90
Alan Wake II nabízí opravdu mnohem lepší zážitek než jednička. V mnoha ohledech vážnější, temnější, propracovanější. S vyladěnou hratelností, novými mechanikami (mind place u Sagy, Writer's room u Alana) a atmosférou posunutou od thrilleru směrem k hororu. Naštěstí to nabízelo, stejně jako Control, možnosti úpravy obtížnosti, a tak úroveň stresu zůstávala relativně nízká, byť lekačky šly jen ztlumit, a ne vypnout úplně, a fakt jsem je nesnášel (zdravím hlavně Cynthii Weaver – mimochodem chudák ženská, Alan si při psaní skutečně nebere servítky).

Wakeův temný New York mi dal vzpomenout i na první hry s Maxem Paynem (ostatně tam taky hráč na začátku pobíhá v temném metru). Je až škoda, že z něj nevidíme víc. Času tam strávíme sice víc než dost, někdy až na únosné hranici stereotypu, ale vlastně jde jen o pár ulic a budov. Totéž vlastně v příběhu Sagy, Bright Falls je v podstatě mrtvé město, ve kterém se téměř nedá s nikým mluvit a nic dělat. Ale hlavní dějová linka plná napětí hráče vtáhne tak, že si relativní prázdnosti a omezenosti prostředí všimne, až když se nad tím zamyslí.

Líbí se mi nejednoznačnost velké části dějových prvků, je zde spousta možností interpretace, spousta věcí, které hráči hlodají v hlavě, a definitivní odpovědi hra neposkytne. Strávil jsem dlouhé hodiny čtením teorií ohledně toho, jaký vztah k sobě mají Wake, Zane a Scratch, jak přesně funguje Dark Place, a jestli náhodou hra není tak trochu alegorie na deprese, nebo alkoholismus, nebo kdo ví co dalšího. Je přeci zvláštní, že vyhořelý, depresivní a alkoholický Alan se v Dark Place plácá (ha!) dlouhých 13 let, zatímco vyrovnaná Saga pošle své démony do háje během pár minut, a za chvíli je zpátky v reálném světě. A ostatně Door naznačuje, že si za své problémy Alan může sám, protože se drží nesmyslných arbitrárních pravidel... Třeba v takovém Oceanview Hotelu jsem měl fakt nepříjemný pocit, když se scény s každým přepsáním stávaly více násilnými a krvavými, protože Alanovi připadalo, že to tak správně sedí do příběhu.

Samotnou kapitolou je hudba. Yötön Yö a Herald of Darkness se nepochybně stanou stálou součástí mého playlistu. Ale i skladby na pozadí jsou povedené a navozují tu správnou hororovou atmosféru.

Co se DLC týče, šlo v podstatě o jednohubky, které popravdě trochu narušují ucelenou atmosféru hry tím, že ji více propojují s dalšími Remedy hrami, ale zábavné rozhodně jsou. Nejvíce asi The Lake House, které je snad i děsivější než původní hra, a z toho, co dělali Dr. Marmontové, docela mrazí. Otázkou je, jestli byli takhle zkažení sami od sebe, nebo jestli to způsobil Alan, či snad Dark Place?

Na závěr už snad jen – RIP James McCaffrey. Naprosto ikonický hlas Maxe Payna, a nyní i Alexe Caseyho. Radost to poslouchat. Za sebe bych jako náhradu do plánovaného remaku navrhnul dabéra BoJacka Horsemana, podobnost hlasů tam celkem slyším.

Pro: příběh, atmosféra, hudba, dabing

Proti: relativní prázdnost prostředí, místy stereotyp

+21

Please, Touch The Artwork 2

  • PC 75
Humorem jemně sofistikovanější, ale hratelností přímočařejší Four Last Things. Klidná jednohubka na kterou se velmi hezky kouká.

Ve hře je hlavní postavou kostlivec umělce, se kterým postupně procházíte různými uměleckými díly. Až na jeden případ hledání rozdílů je obsahem hry hledání X množství jednoho předmětu napříč několika obrazovkami/obrazy, a oprava obrazů (styl "nakresli domeček jednou čarou"). Na částečné vypnutí mozku a relax je to za mě ideál. Když člověk přimhouří oči, tak tam možná najde i nějaký ten příběh.

Já hru zvládla za necelou hodinu. Kdyby byla hra delší vůbec bych se nezlobila, ale vzhledem k tomu, že je hra zdarma, asi nemůžu chtít víc. V každém případě teď pokukuji po prvním díle. Víc takových hidden-object her prosím.
+11

Život není krásný 666 - Flaška

  • PC 65
Bez přemýšlení asi zatím nejlepší díl. Hrdinou je tu jaký odpudivý vousatý plešoun a štamgast, který se s bráchou vsadí v hospodě o flašku rumu, že za šest dní zabije šest lidí. Tak trošku něco mezi Dreamweb a 7 dní a 7 nocí. Každý den vyrážíte ze svého zasviněného brlohu do města zlikvidovat vybranou oběť, přičemž startovací místo bývá většinou hospoda a pak se lokace mění. Oběť musíte najít, dostat se k ní a zabít ji, přičemž po cestě padne za oběť šílenství pár náhodných kolemjdoucích včetně zvířátek a dětí :) Brutalita a nechutnosti jsou už tak samozřejmé, že mě to už ani nepřišlo divné.

Hra je konečně rozsahem celkem tradiční adventura, ne hříčka na pár obrazovek. Způsoby likvidace se liší, vracíte se ke známým místům i postavám, v jedné z kapitol musíte oběť dohnat k sebevraždě, v poslední přijde na řadu celebrita Václav Upír Krejčí a ve čtvrté se vrací i RPG ze čtvrtého dílu. To světe div se funguje a dokonce mě tentokrát i bavilo. Dokupujete si léčení, grindujete na random cigánech či Vietnamcích a šetříte na lepší zbraně, zbroj a pomocné předměty; přičemž Vás čeká několik rozsáhlých "dungeonů". A v tajném konci Vás čeká poslední cíl zabít sám sebe.

Hra se konečně dá spustit, hrát a dohrát, i když se i tady objeví pár chybějících textů v dialozích (klikáte na odpovědi naslepo). Je tu kompletní dabing, ukládání a dokonce i full screen. Za ten se mi hra ovšem ve finále odměnila nejen rozhozením rozlišení Win 7, ale i barevného schématu a bůhví čeho ještě (mám silný pocit, že teď mám celý obraz ve Windows podivně rozplizlý, ovšem proč na to jsem nepřišel). Za tohle 5% dolů z původně plánované sedmdesátky a pocit, že už se mi do posledního dílu (a dalších freeware pokusů) ani nechce.
+12

Život není krásný 5 - Četnické humoresky

  • PC 45
Pátý díl je opět relativně kratičký, opět je to čistá adventura bez RPG prvky s poměrně ucházející (na freeware) grafikou a dokonce i dabovanými rozhovory. Po různých vrahounech, zločincích a členech gangu si tentokrát zahrajete za poldu. Že byste stáli na správné straně zákona se ale nemusíte bát. Hrdina s knírkem je typický zupácký fízl, jehož vyšetřovací metody zahrnují obušek, či rovnou pistoli. Kulka do kolene či hlavy vyřeší všechny problémy, třeba s hovadem seroucím u zdi. Hrdina sice vyšetřuje vraždy ze dvojky, ale stopa ho zavede k drogám a nakonec se na vraždy vysere a jeho starostí je komu prodat nalezené drogy. Je to takový Polda na steroidech s mnohem větší brutalitou a nechutnostma. Alt. konec paralelní svět tentokrát dost o ničem.

A opět je to rozhašený jak prase. Windows 10 v práci i Windows 7 doma vyhodí nekompromisní runtime error 91 po intru a hra spadne. Nastavování nepomůže, podpora, patch cokoliv nikde. chápu že Řezník je dneska už někde jinde a ty hry ho už asi nikoho nezajímají, ale nahrát ty knihovny o kterých mluví v "manuálu" na svoji stránku by snad mohl. Ve Virtual PC s XP módem jsem to sice rozjel, ale hra podruhé spadne při pokusu mučit prodavače. To se sice dá obejít jinou kombinací předmětů, ale už mě to pomalu tahle série začíná lézt na nervy. Člověk by řekl, že podobné série rozjede i na kalkulačce a namísto toho tu žongluje s virtuálními počítači. Nu je to přesně o ten dabing lepší než předchozí díl, tak 45%.
+10

Alan Wake

  • PC 80
Alan Wake je přesně ta hra, co vás vtáhne a už nepustí. Hned od začátku vás hodí do temného a tajemného světa, kde máte pocit, že vám něco neustále dýchá na záda. Atmosféra je prostě hustá jak sirup. Mlha, stíny, zvláštní zvuky a příběh, který se rozplétá jako skvělá detektivka, vás drží v napětí, ať chcete nebo ne.

Příběh je tu hlavním tahounem a fakt to stojí za to. Jako Alan Wake, spisovatel hororů, který se snaží najít svou zmizelou manželku, se dostanete do městečka Bright Falls, které jako by vypadlo z nějaké noční můry (inspirace seriálem Twin Peaks se nezapře). Každý krok je jako listování stránkami temného románu. Navíc ty stránky knihy, co sbíráte cestou – to je geniální detail, který jenom prohlubuje tu mystičnost příběhu.

No, ale pak přijde na řadu boj s temnotou. Tady to začíná být trošku na nervy. Temnota je totiž nepřítel, který vás nenechá ani na vteřinu v klidu, a musíte ji odstranit pomocí světla, což není vždycky úplně jednoduchý úkol. A přiznám se, občas mi to přišlo fakt dost náročný. Čelíte davu zatemnělých nepřátel a musíte si hlídat zásoby baterií do baterky a munici. Ve chvílích, kdy vás obklíčí několik temných postav a baterie v baterce bliká na poslední kapce, jsem kolikrát měl chuť vzít nohy na ramena (a někdy se taková taktika ukázala jako jediná možnost, jak přežít - zdrhat jako o život k nejbližší svítící lampě, kde se pak většinou aktivoval nový checkpoint). Je to napínavý, ale někdy až moc.

Celkově je to ale zážitek jako žádný jiný. Pokud máte rádi temnou atmosféru, pořádnou porci napětí a příběh, který vás dostane, Alan Wake je hra přesně pro vás. Připravte se ale na to, že budete potřebovat trochu trpělivosti, když přijde na souboje. I když pohled na Barryho ověšeného světýlky z vánočního stromečku byl více než dostatečnou kompenzací za některé předchozí frustrace.
+22

Bud Spencer & Terence Hill - Slaps And Beans 2

  • PC 65
Filmy s Budem a Terencem jsem nikdy úplně nemilovala. Nemám ráda parodie. Ale znám je a občas jsem se při některých scénách zasmála. V rámci herní výzvy 2024 jsem se domluvila s manželem, že si tuhle hru zahrajeme spolu. Chtěla jsem hrát za Terence a na Jumase tak zbyl Bud.

Hra je vtipná a hravá i když vlastně člověk jen celou dobu mlátí lidi ;o). Hráli jsme jí v originálním jazyce, tady v Italštině s anglickými titulky. Nejsem žádný zdatný angličtinář a přesto jsem se často nějakému vtípku uchechtla.

Celou hru jsme hráli na hard a musím říct, že kromě závěrečných bojů a miniher mi ani nepřišlo, že by to bylo těžké. Za to některé minihry byly vskutku výživné. Třeba lodičky jsme dělali snad na 20x, možná i více. A musím zmínit hru s kartami. U té nám trvalo několik kol než jsme pochopili pravidla. Pak najedou byla jednoduchá a skutečně nás to bavilo.

Závěrečná bitka byla těžká, což oceňuji. Nemám ráda když je závěrečný boss lehčí než kdejaký noname protivník. Jelikož jsem nehrála jedničku, tak rozhodně nevylučuji, že na ní nedojde. Zvláště proto, že si ji můžeme zahrát ve dvou na PS4.

Pro: vtipy, akorát dlouhé, narůstající obtížnost 

Proti: občasné bugy

+10

Lorelai

  • PC 75
I žánr, jako je 2D adventura, občas může nabídnout něco netradičního, neobvyklého. Prostě něco, na co jen tak nezapomenete z nějakého většinou jasně daného důvodu. A ty důvodů můžou být rovnou různé. Třeba v případě Harvester Games jsem pochopil, že jde především o atmosféru, příběh a způsob, jak je hra nakreslena. Tedy tři body, které mě v případě prvního herního zážitku od tohoto studia s názvem Lorelai přikovali do křesla a já si ji tak mohl jednoznačně užít.

Pravda, takové pocity z 2D adventury věru nemám každý den. Ale Lorelai má něco do sebe, co se těžko rozklíčovává. Něco poněkud nestálého, nepříjemného, co čeká, že se vydrápe na povrch a vy tomu coby hráč musíte, chtě nechtě, pomoci. První z bodů, který jsem totiž výše zvěčnil, je určitě příběh. Příběh Lorelai je velice temný a smutný. Žije v bídě. V rodině, kde ji táta v minulosti umřel, máma si našla alkáče, ten prochlastává všecky peníze, mlátí mámu a do toho tu neustále plaká miminko - její nevlastní sestra, kterou se snaží srdceryvně ochránit. No a v tomto prostředí se ocitáte vy – hráč – který se snaží Lorelai pomoci, leč její boj o záchranu života nebude vůbec jednoduchý. Spíše naopak.

Bude hodně složitý, éterický a v mnoha ohledech se budete v ději ztrácet, abyste se v něm zase tak nějak, možná, nacházeli. To je asi i jediný kámen úrazu příběhu. Autor umí napsat napínavý příběh, umí z běžného smutného děje vymáčknout něco tajuplného, něco nadpozemského, co se celým dějem vane jako smrad. Jen to neumí úplně adekvátně ukončit. Asi jako když koukáte na díl Akt X, celý ten děj je zahalen atmosférickou mlhou, aby Vás závěr zklamal tím, že Vám naznačí, ale nic konkrétního neřekne. V případě Lorelai je třeba se na i toto připravit.

Jinak ale super. Atmosféra vostrá jak žiletky, dialogy perfektně napsány, dabing na úrovni profesionálů a do toho originálně nakreslené 2D prostředí, ve kterém sem tam něco posbíráte, sem tam něco nakombinujete, ale ve skrytu duše toho nejenom, že moc není, ale ještě to ani tak obtížné není. O to více se máte šanci vžít do děje, který je z podstaty věci hodně silný.

Lorelai je tak určitě jedna z nejzajímavějších adventur, kterou jsem v posledních letech hrál. Počítejte s tím, že Vám u ní dobře nebude, ale po dohrání na ní zapomenout taktéž nedokážete. Má něco, co z ní činí samotářský ostrůvek uprostřed oceánu. A jak jsem pochopil, podobné jsou i další hry od studia. Takže už se těším, až se s dalšími někdy v budoucnu setkám. Věřím, že to bude zážitkově podobné.
+16

Hunt the Night

  • PC 75
O kvalitné RPG nikdy nie je núdza a keď som videl trailery na Hunt the Night, cítil som, že by sme sa mohli dočkať silného titulu. Ide o druhý titul od vydavateľa DANGEN Entertainment, ktorý sa mi dostal do rúk a tentokrát priniesli skutočne kvalitné dielo, ktoré ma zabavilo na viac ako 20 hodín. Dostávame sa v ňom do role bojovníčky menom Vesper, ktorá patrí do spolku takzvaných Stalkerov. Tí majú za úlohu chrániť ľudstvo pred bytosťami s temnoty. Vesper sa však spojila s jednou takouto bytosťou, ktorá si hovorí Umbra. Otázkou už ostáva len, kto v tomto boji zvíťazí? 

 Hunt the Night je avšak v podstate skôr hack and slash titulom, v ktorom je potrebné likvidovať nepriateľov a postupne sa presúvať jednotlivými questami, až k finálnemu bossovi. Najviac mi tak hra pripomínala dávnejšie hodnotený a vizuálne podobný Moonscars , ktorý bol však akurát snímaný z trochu inej perspektívy. Kým akciu v spomínanom titule sme mali možnosť sledovať zboku, Hunt the Night využíva pohľad zhora. Pohyb je vďaka tomu oveľa otvorenejší.

Hrateľnosťou je to ale relatívne podobné. Hunt the Night síce disponuje vlastnými nápadmi, no nie sú natoľko výrazné, aby som tieto tituly medzi sebou nemohol porovnávať. V oboch prípadoch je potrebné neustále sekať do protivníkov, útoky odvraciate primárne šprintom, za porážku každého získavate body, ktoré slúžia ako vaše platidlo, plníte jednotlivé questy a postupne si otvárate ďalšie a ďalšie časti mapy, na ktorých konci vás čaká súboj s bossom. Súčasne však musím uznať, že herný dizajn Hunt the Night pôsobí o poznanie zaujímavejšie, a to vďaka aj zakomponovaným hádankám či možnosťami vybočiť z lineárneho stereotypu. 

Ja som osobne za tento prístup vďačný, keďže mi to dalo viac dôvodov na prieskum mapy, všímanie si detailov, či čítanie jednotlivých textov v snahe lepšie porozumieť celkovému kontextu. Väčšinou sú pritom hlavolamy relatívne jednoduché. Pokiaľ totiž poriadne preskúmate svoje okolie a všimnete si všetky miesta na mape označené výkričníkom, nemali by ste mať problém. Za seba teda môžem povedať, že lúštenie hádaniek a hlavolamov ma počas hry ani raz nepribrzdilo.

Po vizuálnej stránke, tvorcovia taktiež odviedli veľký kus práce. Jednotlivé prostredia majú pekný umelecký nádych, z každej lokality cítiť tú nepríjemnú temnú atmosféru, no najmä som bol fascinovaný ich citom pre detail. Ktorékoľvek z prostredí, ktoré navštívite, má svoj osobitný vzhľad a dokážete si ho veľmi dobre zapamätať. Podobne sú na tom aj interiéry. Najvýraznejšie mi však v tomto ohľade imponovala atmosféra, ktorá vyžarovala z hry počas záverečných momentov v bloodisfelskej katedrále. 

Ide o skutočný highlight titulu, kde máte možnosť naplno precítiť jej veľkoleposť, dôležitosť, no rovnako aj pompéznosť. Počas skúmania jednotlivých miestností som sám mal pocit, ako keby som sa ocitol vo vnútri nejakej obrovskej historickej budovy, ktorá ma svojimi interiérmi doslova vítala. Atmosféru však okrem toho ešte umocňuje aj fantastická hudba, ktorá tomu miestu dáva oveľa väčšiu dávku života. Tá je prítomná počas drvivej väčšiny hracej doby (pokiaľ stíchne, môžete si byť istí, že sa niečo bude diať) a počas prechádzania sa jednotlivými lokalitami sa bude neustále meniť. 

Dokonca sa mi podarilo naraziť aj na veľmi sympatický easter egg. Pre tých, ktorí nevedia, tak vydavateľ DANGEN Entertainment počas februára tohto roku priniesol aj kriminálnu adventúru Loretta, ktorú som taktiež recenzoval . Bolo preto veľmi príjemným prekvapením, keď som počas presúvania sa po mape objavil lístoček, ktorý ma pozýval na svadobný čajový večierok, ktorý sa koná na počesť Loretty Adams. Takéto maličkosti ma vždy vedia potešiť.

Od sympatických drobností však teraz prejdeme k dôležitejším aspektom titulu. Konkrétne sa zameriame na nepriateľov a súbojový systém. Myslím si, že v rámci možností je oboje spracované solídne. Nepriateľov tu máte dostatok, každý je veľmi unikátny a má vlastné metódy boja. Je tomu preto potrebné prispôsobiť taktiku a rozhodnúť sa, ktorého sa rozhodnete zbaviť ako prvého. Možno vám počas prvých pár hodín budú pripadať všetci protivníci rovnakí, no v závere vás tvorcovia prekvapia hneď niekoľkými novými typmi, s ktorými si budete musieť poradiť. A nebude to prechádzka ružovou záhradou.

Súbojový systém je taktiež solídny. Máte svoju primárnu sečnú alebo bodnú zbraň a ako doplnok ešte aj strelnú zbraň, do ktorej získavate náboje úspešnými zásahmi nepriateľov vašou primárnou zbraňou. Okrem toho ešte môžete počas boja zosielať rozličné kúzla a hádzať po nepriateľoch toxické granáty. A je to práve kombinácia týchto elementov, ktorá robí súboje rýchlymi a svižnými. Trochu síce chýba blokovanie, no pomocou šprintu sa viete vyhnúť dokopy ktorémukoľvek útoku. Zdrojom liečenia sa vám zase stávajú krvavé kvetiny. Na začiatku budete mať k dispozícii tri, no postupom času môže ich množstvo narásť a rovnako sa zlepšiť ich účinnosť.

Netreba zabúdať ani na súboje s bossmi, ktoré vedia byť vcelku vyčerpávajúce. Minimálne zo začiatku. V momente ako však pochopíte princípy jednotlivých útokov a ako sa im brániť, už to pôjde oveľa jednoduchšie. Jedinou výnimkou bol pre mňa druhý boss. V tejto fáze mohli totiž tvorcovia zvoliť jedného z neskorších protivníkov, ktorého taktika boja je oveľa jednoduchšia a pôsobí ku koncu už len ako malé zdržanie na ceste k cieľu. Ten, ktorého sa dočkáme, však disponuje veľkým množstvom útokov, v druhej fáze boja je schopný sa liečiť a odhaliť taktiku jeho útokov bolo asi to najnáročnejšie, s čím som sa v tejto hre stretol. Mal by som ešte podotknúť, že v tomto čase ešte nemôžete svoju postavu nijak vylepšiť. Podobný moment sa už neskôr vyskytol iba jeden, tentokrát to však už bolo v blízkosti záveru.

Niečo však ešte musím v tomto smere vytknúť. Nemyslím si, že je bossfightov veľa, alebo že by boli príliš náročné, no od určitého momentu začali byť trochu na úkor samotnej hry. V momente ako totiž získate štvrtý “úlomok noci” sa z nej stane načas séria boss súbojov. Porazíte jedného, prejdete do novej lokality, tam vás ihneď čaká ďalší. Následne vylúštite jednu hádanku, na ktorej konci vás čaká ďalší súboj s bossom. Je pravda, že potom sa dostanete do oblasti Bloodisfel a potom aj už spomínanej katedrály, v ktorých opäť hra nájde lepšie tempo, no hneď potom vás budú opäť čakať ďalšie tri súboje s bossmi za sebou. Priznávam, že v týchto momentoch som už začínal mať pocit, že to tvorcovia preháňajú. No aby som bol fér, všetky sú minimálne zaujímavé – až na jednu výnimku.

Tou je pre mňa finálny súboj, ktorý vnímam ako číre sklamanie na záver. Ak som dokázal bossa zlikvidovať technikou, že som sa k nemu rozbehol a neustále sekal všade naokolo, až kým som ho neporazil, niekde sa stala chyba. Je pravda, že rovnakou metódou som porazil aj toho predtým, no ten mal k dispozícii aspoň dostatočné množstvo protiútokov, ktoré mi dokázali tento typ taktiky trochu skomplikovať. Vo výsledku to potom pôsobí, že na úvod sme sa dočkali náročnejších súbojov, než na záver.

Je tu však ešte jedna vec, ktorú musím však v rámci bojového systému skritizovať a tou je miznutie kurzora. Toto je niečo, čo by sa malo čo najskôr nejakým spôsobom opraviť, pretože to dokáže výrazne skomplikovať situácie, do ktorých sa budete dostávať. Môže to pôsobiť ako úplná banalita, no v prípade, že neviete, ktorým smerom je kurzor otočený a začnete sekať, často sa stane, že budete bojovať so vzduchom. Kritiku však v tomto bode uzatváram, pretože si myslím, že podstatné veci, ktoré bolo potrebné v rámci bojového systému spomenúť, som už spomenul.

Čo som však zatiaľ úplne vynechal je systém ukladania. Ten realizujete pri soche havranov s červenými kvetmi a kým zdravie a granáty sa vám pritom doplnia na maximum, na mapu vrátia aj všetci porazení nepriatelia okrem bossov. No výhodou je, že aj v prípade úmrtia sa vraciate naspäť k miestu posledného uloženia a všetky dosiahnuté úspechy a kľúčové predmety vám zostávajú. Vďaka tomu sa vám nikdy nestane, že pokiaľ aj porazíte bossa alebo získate nejaký kľúčový predmet a následne prídete o život, budete to musieť absolvovať znovu. Sochy okrem toho slúžia aj na rýchly presun medzi jednotlivými lokalitami, čo taktiež určite oceníte.

Ostáva mi ešte zhodnotiť celkový príbeh hry a jej lore. Na úvod som spomenul niekoľko základných informácií, no deje sa tu toho oveľa viac. Môžem povedať, že sledovať vzťah, ktorý sa buduje medzi Vesper a Umbrou bol veľmi zaujímavý. Dialógové časti, ktoré spolu vedú počas posedenia pri vatre patria v tomto smere medzi jedny z najlepších. Mimo toho totiž Vesper veľa nenahovorí. Taktiež som čakal, že sa niečo dozvieme aspoň od ostatných postáv v hre, no ani tie toho veľa nepridávajú. Väčšinou dokola omieľajú tie isté texty, ktoré od nich počujete prvýkrát. Sú tu, samozrejme, i výnimky, no je škoda, že v tomto smere hra nebola schopná lepšie rozvíjať príbeh cez svoje postavy.

O to zaujímavejšie preto pôsobí samotné lore, ku ktorému sa dostávate zbieraním pierok počas hry. Tie slúžia ako vaša osobná knižnica informácií ohľadom sveta, v ktorom sa nachádzate. Vďaka nim máte aspoň nejakú predstavu o tom, kto sú vlastne Stalkeri, aká je ich misia a podobne, no rovnako získate aj množstvo informácií o jednotlivých lokalitách, postavách, ktoré sú často v hre zobrazené prostredníctvom sôch, či o tom, ako fungujú jednotlivé hádanky a čo sa z nich môžete dozvedieť. Považujem to za veľmi šikovné riešenie, nakoľko je svet ako-taký dostatočne zaujímavý na to, aby som sa o ňom chcel dozvedieť viac. Väčšinu informácií pritom získate práve takýmto spôsobom.

Na záver by som chcel spomenúť ešte jednu veľmi dôležitú vec. Napriek tomu, že primárne budete ovládať Vesper, jej spojenie s Umbrou má rozhodne využitie v rámci samotnej hry. Konkrétne vás bude schopná presunúť na základe určitých pravidiel na miesta, na ktoré by Vesper sama nemala prístup. Celé to funguje na spektrálnej báze, kde pomocou Umbry prekonáte prekážku a následne sa Vesper takýmto spôsobom presunie z jedného miesta na druhé. Počas boja však tieto možnosti veľmi nevyužijete, nakoľko Vesper nemôže byť počas takéhoto úkonu zranená.

Hunt the Night vnímam vo výsledku ako solídnu pixel art akčnú hack and slash hru, ktorá určite poteší všetkých, ktorí majú chuť vytiahnuť meč a rozsekať ním všetkých nepriateľov naokolo. Nedá sa povedať, že by nemala svoje problémy, no ešte je čas na to, aby ich tvorcovia vychytali a doručili kvalitný titul, na ktorý budem v budúcnosti rád spomínať. Som tak veľmi rád, že som jej venoval svoj čas, už len čisto pre tú nádhernú retro grafiku a kvalitnú hudbu, ktorá jej dáva život. Tých 20 hodín času za to skrátka rozhodne stálo.
+10

Život není krásný 4 - Back to the days

  • PC 40
Čvrtý díl razantně mění žánr, z adventury se stává takové proto RPG. Hrdina je skin a člen gangu, kterému se v rajónu roztahuje nový gang a tak jim vyhlásí válku. Jsou tu cigáni, bezďáci, ukrajinci, dealeři, ruská mafie a hrdina kromě sbírání předmětů leveluje, dokupuje zbraně, léčivo (perník) a čistí sklep, kanály či pevnosti gangu. Brutální hlášky tu jsou, nekorektnost funguje na 100% a celkově jde asi o nejambicioznější díl série, který by byly celkem zábavný... jenže se to autorovi rozsypalo naprosto pod rukama.

Čtvrtý díl je absolutně zabugovaný a nehratelný. Ve Windows 7 nepomůže nic, prostě se nezobrazují určité dialogy a při setkání s bezdomovcem to zamrzne. Po marném hledání řešení jsem zkusil poprvé Virtual PC, emulaci XP, což mi pomohlo s dvěma zákysy, ale milion dalších přidalo (na dialogy nejde klikat atd...). Neobjevující se dialogy, splývající předměty v inventáři, mizející aktivní místa, mizející lokace při pokusu dohrát tajné kolo. Ukládal jsem a nahrával, vypínal a zapínal, přepínal z XP na 7 a naopak. Nakonec definitivní bug na kanci tajné druhé cesty Ježíš který se měl objevit se neobjeví.

Základní hru jsem dojel, takže odfajknout dohrál jsem můžu, ale radost z toho nemám a absolutně mě to otrávilo. A s adventurou to toho zas tak moc společného stejně nemělo.
+12

Život není krásný 3 - Doktořina, krutá dřina

  • PC 60
Třetí díl pomaličku, polehoučku začíná připomínat opravdovou adventuru. Je to sice jen jedna (krátká) adventurní lokace, ale sevřená, s postupně odhalujícími se místy, navazujícími úkoly a jasným cílem. V grafice, délce, ani ovládání se nic nezměnilo, ale odpadlo nakupování kravin (a přemýšlení co potřebuju nebo ne) a naopak přibyla brutalita, nově také dělené (sprosté dialogy) a samozřejmě zůstal krvavý humor a nechutnosti (hovno v pisoáru).

Hrdinou je gangster, který s kumpánem zkoušel propašovat diamanty (v žaludku kumpána). Při střetnutí s poldy si to nechal projít hlavou, teď leží v márnici a hrdina v přestrojení za doktora proniká do špitálu a rozpoutá jatka. Řádění tentokrát neunikne většina postav, u dvou si můžete i vybrat jestli splníte úkol, nebo je zabijete (u třetí zase ne).

Opět mě to stálo jedno nakouknutí do návodu ruka a opět je tu tajný konec s globální katastrofou po atomové válce a mimozemském útoku vyvolání ďábla. Začíná mě ta série celkem bavit, třeba když hrdina skončí ve vězení, tak nejrůznější způsoby jeho smrti jsou geniální :) Na oddech ideální.
+10

Život není krásný 2 - Dwa

  • PC 50
V podstatě totéž co první díl. Pár obrazovek, spousta nechutnosti (hajzlíky stojí za to), brutalita. Hrdinou je týpek ze stejné fabriky jako hrdina jedničky, kterém doma dva vymahači s pomocí bejbzolky a uříznutého ušního lalůčku vysvětlí, že dluhy se mají platit a že musí do večera sehnat 350 tisíc.

Což se povede samozřejmě s pomocí pár mrtvol na vašem noži. Hra je ze stejného roku jako jednička, takže nic nového tu není. Jen inventář je nahoře a scrollovací (mizerně) a trošičku začíná vypadat i jako adventura. Vyplatí se hned všechny nezabít, naopak si je vyslechnout, zkusit na ně všechno možné i nemožné a teprve poté je vykuchat. Několik předmětů má více použití, jeden musíte koupit dvakrát, jiné jsou k ničemu.

Tentokrát jsem opravdu zkusil přemýšlet a ve výsledku jsem návod nepotřeboval na běžný konec, ani na tajný s globální katastrofou (stejně jako v jedničce). Pak je tu ovšem ještě supertajný konec a na ten bych za živýho boha nepřišel. Každopádně na pár mikrozměn a o fous delší hratelnost totéž co první díl, takže stejné hodnocení.
+10

Život není krásný 1 - Prober se, pobudo!

  • PC 50
Do svého seznamu adventur jsem zařadil i různé všeobecně známé freeware pokusy, české i zahraniční, hlavně ty co tu mají aspoň 10 hodnocení. A rázem mě seznam nabobtnal o spoustu her, o některých jsem někdy i slyšel, třeba o téhle Řezníkově sérii, která se vleze do sto megabytů :)

První díl těžko hodnotit. Nasraného týpka vyhodí z fabriky, jeho stará mu uteče se šéfem, takže mu hrábne a rozhodne se je zabít. Cca 5 lokací, herní doba pár minut pokud víte co dělat, hra v malém okénku, jednoduchá grafika (ovšem o nic horší než třeba takové Léto s Oskarem). Pár prodavačů na ranu, bezďa kterému můžete donést flašku nebo ho flaškou vzít... a ano brutalita. Někoho zabít můžete, někoho musíte, u někoho Vám to nevyjde, někdy Vás chytí.

Je to brutální, relativně vtipné s typicky českou neférovou hratelností ještě z devadesátek a zkoušení metodou pokus/omyl. Takže se stydím, ale do návodu jsem nakoukl. A druhý, tajný konec bych nenašel ani za milion let. Každopádně pobavilo, na náctiletého kluka (Řezníkovi bylo v době vydání 15-16) a kdyby to nebylo na pár minut, bylo by i víc, takhle těžké hodnotit.
+9