Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Spelunky

  • PS4 85
Čím více jsem se prodíral úrovněmi hlouběji, tím více jsem nervy upadal do temnoty, hlavně když to byl můj pátý, desátý, dvacátý, třicátý a další pokus. Souhlasím tedy zde se Zoltanem, že hru je třeba s rozumem dávkovat.

Herní výzva 2022 - 2. Cesta do středu země Hardcore  
Odůvodnění: Celá hra se odehrává pod povrchem země.

Dříve bylo hodně 2D skákaček těžkých nebo řekněme neodpouštějících, Spelunky k tomu všemu ještě přidává, že se jedná o rogue-like hru. I přes její náročnost se hraje a působí výborně a chytlavě.

Příběhem není Spelunky nějak komplikovaný, jednoduše se jako lovec pokladů prodíráte jeskyní furt dolů a dolů. Na cestě za pokladem máte k dispozici výbušniny, lano, bič a sami sebe. Kromě jeskyně vystřídáte i jinačí biomy, jako džungli nebo ledové jeskyně, které se stále nachází pod povrchem země a které by zde neměli existovat, ale jeskyně, do které jste vstoupili není obyčejná, ale kouzelná, a která si nechce nechat vzít svůj poklad. Skoro mi ty změny biomů připomínají Cestu do středu země, což je dvakrát tak vtipné, že jsem si jí zrovna zvolil do druhé kategorie herní výzvy.

Úrovně jsou pokaždé náhodně vygenerované, aby si hráč mohl vždycky poradit jinak. Jakmile se hráč naučí pravidla hry, není tolik obtížné je živ a zdráv projít. Je tu však přítomno občasné hození klacku pod nohy, kdy se úroveň vygeneruje fakt nepřívětivě ke klidnému projetí. Může se to projevit náročnějším level designem, kdy je potřeba využít více bomb nebo provazů, a když už žádné nemáte, může to být konec. Jindy je zase až moc nepřátel pohromadě nebo jsou šikovně umístěni, aby vám pěkně zatopili ve výpravě.

Opět musím souhlasit se Zoltanem, že většina neúspěchů plyne z hráčovi neopatrnosti. S výše napsanými strastmi si lze tedy poradit a záleží hlavně na hráčově trpělivosti a skvělém plánování, nemluvě o potřebném skillu. Úrovně jsou navíc naštěstí vždy generované stylem, aby je šlo projít, takže z hlediska hry problém není.

Ke snadnějšímu průchodu dopomáhají různé položky, které si lze nakoupit u obchodníka nebo je získat ze všude přítomných krabic. Například rukavice pro lezení po zdech nebo plášť, pro plachtění z vysokých výšek. Hra navíc nabízí doplnění si životů, v každé úrovni se nachází dáma v nesnázích, když jí přivedete na konec úrovně, dostanete život navíc. V nastavení hry si lze nastavit i alternativní vzhled pro dámu, například to může být pán, pejsek a další.

Každý biom má 4 úrovně, na konci každého biomu potkáte horníka, který vám za darování určitých předmětů (včetně vašich bomb a lan) nabídne vybudování zkratky, abyste nemuseli začínat celou hru od znova. Ostatně, pointou hry je jí natolik ovládnout, aby se dala dohrát celá od začátku do konce na jeden zátah, za co nejrychlejší čas a nejvyšší skóre. Ale zároveň stačí, aby hráč hru vůbec dohrál, i za použití zkratek, důležité je aby naskočili závěrečné titulky. Dodnes se snažím hru dohrát na jeden zátah, ale zatím se mi nedaří. Jednou jsem to málem zvládl, ale finální boss mě nakonec rozdupal.

Hře také sluší velký sortiment nepřátel, pro každý biom jejich specifický výběr, někteří se ale vyskytují ve více biomech. K některým jsem si poctivě dokázal vypěstovat nenávist (ironicky...netopýři mi zde nehorázně pili krev).

Hudební podkres je převážně v poklidnějším tónu, ale když jde do tuhého, tak se přepne do akčnějšího režimu. Vizuálně se na hru pěkně dívá, jsem rád že se nejedná o pixel art, jako originální verze, i když mám pixel art velice rád, nemusí být všude (myslím jako u podobných her).

Spelunky je další hrou, po které jsem pokukoval a díky herní výzvě jsem se k ní nakonec dokopal. Příští rok si snad dám pokračování. Fanouškům žánru doporučuji.

Pro: Hratelnost, pravidla hry, vizuální různorodost biomů a nepřátel

Proti: Občas až příliš nepřívětivé vygenerování úrovní

+13

Assassin's Creed: Valhalla

  • PS4 85
Přestože je Assassin's Creed: Valhalla nejvýdělečnějším dílem série, pohybuji se v komunitě dost, abych věděl, že o její kvalitě se vede nejedna debata. Není tedy pochyb, že svou vysokou známkou někomu šlápnu na kuří oko.

Jsem dlouhodobým fanouškem série a každý díl v mých očí dost stojí na hlavní postavě. A vzhledem k tomu, že v této RPG trilogii má člověk trávit nižší stovky hodin, platí to zde dvojnásob. Ve Valhalle se chopíte role Eivor, popřípadě Eivora. A hned tady u mě hra dostala pár bonusových bodů. Stejně jako u předchozího dílu zde sice opět dostáváme možnost volit mezi mužem a ženou, zároveň tu ale je defaultní možnost, která je tou verzí, která odpovídá loru rozvíjeném i v dalších médiích. Eivor Varinsdottir je za mě velmi sympatickou postavou. Přestože zde máme opět možnosti rozhodnutí, kterých je však podstatně méně, má od začátku daný charakter, který je podle mě skvěle napsaný. Vžil jsem se do ní tak moc, že jsem později přemýšlel spíše stylem, jak by se asi zachovala Eivor, než co bych udělal já.

Celý styl příběhu se nám v podstatě vrací ke kořenům. Začátek je sice dosti přímočarý, jakmile se ale dostanete do Anglie, působí to do jisté míry jako první díl. Tentokrát si tu sice nevybíráte město, kam se vydáte zabít dalšího Templáře, ale lokaci, ve které se pokusíte zařídit nějaké to spojenectví (a při tom stejně toho člena Řádu prastarých, jak si v této době budoucí Templáři říkají, zabijete). Tento styl může začít být pro hodně hráčů repetitivní. Na druhou stranu hraje zase do karet více příležitostným hráčům, kteří si například o víkendu během studia či práce mohou vždy zařídit vztahy v jedné lokaci a nechat to během týdne plavat. Jedná se tedy spíše o samostatné příběhy se stejnou hlavní hrdinkou, kde mě ale zvraty a vedlejší postavy do děje většinou tak vtáhly, že jsem stejně chtěl co nejdříve přídavek. Postupem času se to navíc všechno začne více propojovat.

Během té vikingské diplomacie tu máme samozřejmě i zápletku, která více zapadá do série. Hned pro začátek musím říct, že se opět jedná spíše o vikingskou hru ve světě Assassin's Creed. Tentokrát je ale přítomnost i Isu linka natolik podstatná, že by to při jejím odstřihnutí nedávalo smysl. Když už jsem nakousl tu přítomnost, tak ta je za mě asi nejpovedenější od Assassin's Creed III. Velmi se mi jinak líbí to napojení první civilizace na samotný děj. Bez většího ohýbání loru tu dostáváme spíše indicie, které si hráč musí poskládat, pokud ho to zajímá. Opět se tu vrací také odhalování pravdy, které bylo představeno v Assassin's Creed II, a je tu tím posledním střípkem skládačky, která, když do sebe zapadla, mě opravdu nadchnula.

Tím se dostáváme k samotným vedlejším aktivitám. Nikdy by mě nenapadlo, že ze hry v podstatě zmizí vedlejší mise. A musím říct, že po předchozích dvou dílech, je to osvobozující. Místo nich zde můžeme natrefit na události ve světě, které se vedlejším misím mohou na první pohled podobat. Nevedou ale většinou hráče za ruku a spoléhají spíše na jeho důvtip, aby danou situaci nějak vyřešil. To platí i pro většinu sběratelských předmětů a vybavení, které ve světě lze nalézt. Už po vás hra nevyžaduje jen se na dané místo dostat a obejít či zneškodnit nějakou stráž. Celé je to spíše o hledání cesty nebo způsobu, jak odemknout dveře nebo kudy se jinudy do dané místnosti dostat.

Stejně jako dva předchůdci je i Valhalla postavena na jakési úrovni postavy, která se zde ale nazývá sílou, jež je znatelně ohebnější než levely. Pomocí správných schopností lze tak například instantně zavraždit nepřátelé i v lokacích, kde byste na to třeba u Origins neměli nárok. Soubojový systém zase spíše nabaluje na nové mechaniky. Rozhodně se mi líbí návrat četnějších dorážecích animací, avšak místy to celé začíná působit překombinovaně a je to vidět i na ovládání. Několikrát se mi stalo, že jsem místo dupnutí na ležícího nepřítele označil jiného. Jindy jsem zase místo použití Odinova pohledu vytvořit z nedaleké mrtvoly výbušnou past. To vše se děje, protože hra chce dávat dohromady až moc funkcí a ovladače zkrátka nemají tolik tlačítek.

Největším problémem Valhally je však technická stránka hry. Když tak pátrám v paměti, přijde mi, že je to snad nejrozbitější díl od Unity, což je docela (ne)úctyhodné. Nejsou to sice bugy, které by tolik ničili hru, avšak nějaké NPC to občas přeci jen postihne a značně to znepříjemní zážitek z úkolu či události ve světě. To samé platí pro grafické glitche. Mnohé věci od vydání byly sice opraveny, namísto nich ale občas nastoupily problémy jiné.

Na závěr za zmínku rozhodně stojí, že Ubisoft do hry stále přidává nový obsah. A nejedná se jen o nové předměty do obchodu, ale o plnohodnotné herní módy. Rozhodně bych vypíchl režim River Raid, ve kterém se spolu s Jomsvikingy ostatních hráčů vydáte plenit nejen celou Anglii. Za získané materiály si můžete vylepšit nákladní prostor vaší lodi, rozšířit ubikace pro Jomsvikingy nebo pořídit unikátní předměty. Dále do hry přibyly Mastery Challenges, kde nejen prokážete, jak dobří ve hře opravdu jste, ale také si vyzkoušíte různé kombinace vybavení, jež jste třeba během samotného průchodu opomíjely. Více na logických hádankách je pak založený update s Tombs of the Fallen, kde se mimo jiné dozvíte něco o starých hrdinech, a v neposlední řadě nedávno přibyla The Forgotten Saga, která nabízí unikátní roguelike zážitek. K tomu se pravidelně vrací také festivaly a to vše je nový obsah v rámci základní hry, do kterého nepočítám placená rozšíření, která také nabídla nejednu novinku.

Po přečtení mého komentáře pro vás asi už není překvapením, že Assassin's Creed: Valhalla je pro mě opravdu velmi povedenou hrou, která si zaslouží vaši pozornost. Není bezchybná a není ani z daleka nejlepším kouskem série. Po více jak 300 hodinách mě avšak stále neomrzela a už teď se těším na nový obsah, který by ještě měl dorazit.

Pro: hlavní postava Eivor se silně daným charakterem, solidně napsané příběhy a postavy, přítomnost, napojení děje na první civilizaci, vedlejší aktivity vyžadující více důvtipu, animace v souboji, obsah přidávaný po vydání

Proti: technický stav, překombinovaný souboj, místy neposlušné ovládání, pro někoho repetitivní

+13

Marvel's Spider-Man: Miles Morales

  • PS4 65
Jelikož je Peter Parker otravnej loser, skočil jsem rovnou po jeho hispánském bratru ve zbrani. To je sice taky morální maják obklopený nudnýma archetypálníma postavama, ale aspoň má o nějaké ty schopnosti navíc.

Nemám moc přehled o moderních AAA titulech, takže moje asociace budou mít zpoždění asi tak deset let. Nicméně celá hra je prakticky Batman: Arkham City se vším všudy. Od soubojů, přes formu přemisťování po městě, po nudný a nezajímavý příběh. Ale musím říct, že tady mě to přemisťování po městě bavilo přecejen o fous víc a mnohdy jsem si ho užíval - ačkoliv mi dlouho trvalo, než jsem vlastně pochopil, jak pavučinování mezi mrakodrapy funguje.
Co mě štvalo u obou her stejně, je neustálé kecání. Buď si s někým voláte, nebo posloucháte otravné podcasty (vyhýbám se jim ve skutečném světě a rozhodně je nechci poslouchat u playstationu), které jsou navíc tendenční, kdy na jedné straně máme hodnou aktivistku a na straně druhé zlého starého muže. Nicméně musím poznamenat, že celé je to mnohem méně woke (prakticky vůbec) než jsem se bál.

V New Yorku jsem nebyl, ale co se her týče, je to rozhodně nejnudnější město, ve které se dá virtuálně existovat. Mrakodrapy a jeden park. Výhodou Moralese je, že v něm nejezdí autem, ale pohupuje se nad ním na pavučině. Nicméně nenarazíte na nic, co by vám nějak výrazně utkvělo v paměti. Prostě baráky, ulice, nuda, šeď, šeď. Zážitek ale zlepšilo roční období, do kterého je hra zasazena.

Líbila se mi interakce s NPC, lidi na vás mávají, fotí si vás, chtějí si plácnout. Díky charakteru hlavní postavy mizí problém s motivací pro hráče - u většiny her se často ptám, proč má můj avatar potřebu pomáhat každému Lojzovi s totálníma banalitama (zdravím Aloy), ale tady je to úplně jasné - Spider-Man je dobrý soused a pomáhá všem. Vedlejší úkoly jsou díky tomu smysluplné a hlavně jsou zábavné. Lovení koček ftw.

S hlavní linkou už je to horší. Zezačátku mě štvala, říkal jsem si, že za víkend bych napsal lepší story. Ale pak jsem si uvědomil, že cílovka téhle hry jsou 12leté děti a že v tomhle věku by pro mě byla takováto hra se Spider-Manem splněný sen (popravdě mě hodně bavilo demo Spider-Man a to je prakticky totožná hra).

Hra je krátká, což je její veliký klad. Ani těch collectibles tu není moc a kromě crimes tu nejsou žádné copy paste mise, což je dneska malý zázrak. Celkový zážitek byl více než kladný, hra funguje, souboje jsou jakž takž zábavné, postavy jsou meh (geek hacker kámoš je klišé už třicet let), příběh tam prostě je (milionář je záporák, jaký to šok), ale přemisťování po městě a celkově gameplay je zábavný. Hlavně časem se stává zábavnějším, jak se člověk naučí hru ovládat.

V rámci ps+ fajn hraní.

Pro: fajn relax, nádherná grafika, občas se člověk fakt diví, kam se to až dostalo, že i takováhle basic hra má tak parádní grafiku

Proti: nejsem cílovka, takže vyčítat tomu špatný scénář a otravné postavy není úplně fér... měl jsem tam pár bugů (závěrečnou cutscénu jsem neviděl přes rozpadlé textury) ale největším záporem je prostě tradiční plytkost AAA open world titulů bez duše

+10 +12 −2

Stray

  • PS4 90
Co to je zase za debilní hipsteriádu? byla moje první a jediná reakce na hru Stray v dobách, kdy o ní na internetech kolovaly první informace. O projektu jsem věděl, ale nechával mě naprosto chladným. Kategorické odsouzení a moje láska ke psům ale byly odsunuty na druhou kolej asi dva dny poté, co hra vyšla. Hype byl obrovský, internetem kolovaly memy, modifikace s vlastními mazlíčky a další roztomilosti. V momentě, kdy se hra objevila v jedné z padesáti verzí nového PS+, nebylo vo čem.

Stray je jiný. Paradoxně právě indie charakter, který mě na hře odrazoval, mohl nakonec za to, že jsem si hru nehorázně užil. Vtáhla mě během prvních momentů. Jen nelida by nesoucítil s kočkou, která vinou osudu přijde o svoji smečku a ocitne se v dystopickém stísněném světě plném červených potvor.

Jelikož jsem nevěděl co od hry čekat, překvapilo mě na ni úplně vše. Prostředí, forma dialogů, NPC, gameplay. Nezažíval jsem to, co zažívám u každé AAA hry, tedy takovéto "jojo, takže tady mám safehousy, tady mám obchody, tady jsou tyhle vedlejší mise, támhle jsou tamty vedlejší mise", ale byl jsem vtažen do lineárního zážitku, který v takto parádním kabátku nemá obdoby. Indie her je spoustu, ale toho bohdá nebude, abych rozehrával různé pixelartové podivnosti. Takovouhle grafiku chci od moderní videohry.

Z charakteru hry jsem očekával nějaké složitější puzzly a hlavně nějaké dovednostní disciplíny, u kterých budu trpět jako dítě hrající The Lion King. Vývojáři ale asi dobře vědí, že moderní hráč je neschopný a líný, a hra je vesměs taková přímočarovka s pár pasážemi, kde je občas potřeba trochu pozornosti. Mně osobně dělaly největší problémy dvě místa, na kterých mi nedošlo, že jsem přece kočka, a mohu ten plot před sebou prostě podlézt. Linearita mi vůbec nevadila. V jeden moment se hra otevře do jakéhosi malého hubu, kde je prostor i pro plnění vedlejšího questu, což je příjemné (ale ne povinné) zpestření. Tam jsem si vzpomněl na Kingpin: Life of Crime.

Stray mi ale nejvíc připomíná Beyond Good & Evil. Věřím, že pro hodně 12letých hráčů a hráček bude Stray to, co je pro mě právě BGaE. Roztomilá pocitová hopsačka z nepříliš růžové budoucnosti, která má velice silný, i když prostý příběh.

Přeji tvůrcům, že se hra stala hitem a doufám, že kvůli Sony passu moc nevykrváceli. Klidně bych si dal nějaký sequel, ale obejdu se i bez něj. Herní zážitek to byl krátký, ale rozhodně silnější, než u random ubi open world game number 51.

Zážitek umocňuje také parádní ost.

Pro: hudba, grafika, vizuál, level design, příběh (po delší době mě příběh skutečně zajímal), impozantní konec

Proti: sem tam bug, ale ne fatální

+28

Creaks

  • PS4 85
Amanita Design se mi po celé roky vyhýbala, až konečně tenhle rok jsem si ke studiu našel cestu. Creaks je teprve moji druhou hrou od nich a rozhodně nebude poslední.

Herní výzva 2022 – 1. Novinky z domova 
Odůvodnění: Hra vyšla v roce 2020 a je od českého studia Amanita Design.

Na Creaks je strašně krásné, jak je ve všem jednoduchá. Příběhem, hratelností, konceptem, ovládáním. 
Mladý jedinec ve svém pokoji nalezl průchod do jiného světa, který se rozhodl objevit. Příběh není vyprávěný dialogy, pouze předpřipravenými animacemi postav, které fungují jako cutscény. Dialogy zde jsou ve formě hulákání a šušlání, místy jsem ale dokázal zaslechnout jedno nebo dvě české slova.

Hratelností se jedná o logickou hádankovou adventuru, s jednoduchým ovládáním. Chodí se sem, chodí se tam, rozsvěcují se lampy, posouvá se nábytek, chytře se manipuluje s nepřítelem (nelze útočit) a po vyřešení hádanky se může jít dál. Cestou se mohou nalézat obrazy jako sběratelské předměty, některé skrývají menší minihru, která je každá vždy něčím výjimečná a odlišná od ostatních. Všechny lokace krásně propojuje pečlivě vytvořený podzemní svět.

Celkový koncept hry je tedy skutečně jednoduchý a nádherně taky funguje. Všechno navíc podtrhuje výborná stylizace, pro kterou je Amanita velice známá a jedinečná, co jsem koukal. V doprovodu se zajímavou hudbou.

I obrazy bez minihry se dokážou hýbat, respektive některé objekty na obraze dokážou dělat snadné pohyby do stran a zase zpět. Těch objektů je ale skutečné minimum, byl bych raději, kdyby jich bylo daleko více nebo rovnou celý obraz. Pokud to má nějaký důvod, proč tomu tak je, budiž. Je také škodou, že ve hře není větší sortiment nepřátel, to se ale pojí s délkou hry, která je tak akorát, muselo by se vymyslet více hádanek pro nové nepřátele a natáhnout tak herní doba. Nepřátelé mají ale skvělý design, ostatně jako všechny postavy ve hře. Hádanky zde byli velice kreativní, některé byli snadnější, u některých jsem se zaseknul a přicházela zoufalost, ale naštěstí jsem si vždy poradil.

Doufám, že někdy Amanita udělá znovu podobně laděnou hru, velice jsem si jí užil. Doporučuji všem, kteří můžou logické puzzle hříčky.

Pro: Jednoduchá hratelnost, stylizace, absence dialogů, minihry

Proti: Malá variabilita nepřátel, moc statické obrazy, natahovaný konec

+17

Stray

  • PS4 80
Zahrál bych si Stray, kdybych v ní nehrál za kočku? Patrně asi ne. Není to tedy jeden velký vymňouklý gimmick? Je to možné, ale čert to vem. Bylo to roztomilé a zábavné.

Když si na chvíli představím Stray, ve které bych hrál třeba dejme tomu za robota s amnézií, jednalo by se v mých očích o dobře zvládnutou hru s příjemnou atmosférou, která ale vlastně ničím extra zajímavým nevybočuje a já bych za půl roku patrně nevěděl, že jsem ji hrál.

Hlavní hrdina/hrdinka a gameplay s touto postavou spojený je absolutní středobodem hratelnosti i zážitku. Maniakální potřeba mačkat tlačítko mňoukání kdykoliv je to jen trochu příhodné, touha využít každého vhodného místa ke krátkému šlofíku, nebo skórování s basketbalovým míčem do odpadkového koše. To jsou ty pravé herní zážitky, které si ze Stray odnáším.

Ale abych si z toho nedělal jen srandu. Podání příběhu, ač neoplývá přílišnou originalitou, je za mě s ohledem na náladu a atmosféru hry dobře zvolené, hráč přirozeně proplouvá lokacemi a plynně prochází hrou až do konce, aniž by se někde zasekl. Myslím, že se může jednat o ideální hru, na které hráč může ukázat svému nehrajícímu okolí, jak v dnešní době třeba taky vypadají ty "ošklivé videohry" a trochu tak změnit ten stále někde zakořeněný náhled.

Neoznačím Stray za zážitek roku, nicméně jedná se o velice příjemný zážitek, který může působit jako fajn psychohygiena do stresujících dní.

Pro: kočičí život a všechny jeho slasti a strasti, originálně pojatý hudební doprovod, friendly atmosféra pro celou rodinu

Proti: nečekat od toho hardcore zážitek

+15

Snake Pass

  • PS4 80
Jak vidím, tak hra zde nemá žádný komentář, tak já alespoň něco malého napíšu, ať tu není takové prázdno, hra si to zaslouží. Prvně musím zmínit, jak je v mém herním kroužku přátel, docela vtipné a zároveň kontroverzní, že zrovna já hraji podobnou hru, když trpím ofidiofobií (strach z hadů). Je to však pravdou, nesnáším hady, přesto jsem se do téhle hry zakoukal. Největší zásluha patří uměleckému ztvárnění, které je „cartoonovské“ a z toho důvodu jsem se hadíka tolik nebál, nebudu však lhát, místy (hlavně z počátku) jsem neměl moc příjemný pocit, hlavně když se kamera šíleně sama od sebe přiblížila až za zátylek k hadovi, to jsem se nejednou lehce vylekal, ale později už ten pocit čím dál více opadal a já si normálně užíval hry.

Její náplní je sběr magických kamenů a postupné prodírání se lokací, které sází na jedinečné fungování hadů a jejich motoriky. S tím souvisí poměrně citlivé ovládání hada, kdy se místy musejí mačkat více tlačítek zároveň, s čím mívám problémy i u jiných her. Jinými slovy, hra z vás toho hada udělá a vy musíte přemýšlet jako had. Samozřejmě silně přeháním, ale musíte se naučit hada ovládat a na základě jeho fyziky se propracovávat přes menší či velké lokace. Na cestě není sám a doprovází ho jeho kamarád kolibřík, který může hada chytat za ocas a pomoci mu tak v prekérních situacích.

Ve hře se vyskytují 4 odlišné skupiny lokací, zaměřené na zemi, vodu, oheň a vítr. Většina lokací v jedné skupině se od sebe liší pouze designem, jinak vizuálně jsou stejné. V ohnivých lokacích se vyskytuje láva, ve vodních je zase více vody… Zde se mi moc nelíbí, že ačkoliv není design lokací k zahození, tak ve větší míře není nijak extra kreativní. Největší změnu v hratelnosti jsem pocítil až ve větrných lokací, kdy foukající vítr silně stěžoval pohyb a musela se přizpůsobit i hratelnost. Škoda jen že se jedná o závěrečné části hry.

Příběh je natolik primitivní, že tam skoro nemusel ani být, ale krásně propojuje celou hru v jeden celek, tak proč ne. Hudebních skladeb zde není mnoho ale nejsou špatné a dají se poslouchat. Grafika je pěkná ale textury jsou trochu rozmazanější a chvílemi to působí jako hra z PS3 generace, ale zachraňuje to aspoň povedené umělecké ztvárnění.

Hru mohu zajisté doporučit, jedná se o originální kousek, u kterého člověk zase trochu změní myšlení. Ve hře se ani nevyskytuje žádná forma násilí a tak je hra vhodná i pro mladší publikum. A pokud se člověk bojí hadů, hru stejně doporučuji vyzkoušet, protože takový strašpytel jako já to taky zvládnul, samozřejmě to nemusí být případ každého, ale za zkoušku to stojí. Ke hře se jednou znovu vrátím pro platinovou trofej, a budu doufat v nějaké pokračování, které by mohlo být krapet komplexnější, ale zároveň se stejnou duší jako tenhle kousek.

Pro: Hratelnost, umělecké ztvárnění

Proti: Design lokací mohl být kreativnější, stereotypnost

+14

A Plague Tale: Innocence

  • PS4 90
Neřeknu nic nového, když hru označím jako The Last of Us ze středověku. Z mého pohledu to opravdu dost sedí a je to také jeden z hlavních důvodů, proč mi Plague Tale přinesl tak silný herní zážitek.

Trochu paradoxem je to, že narozdíl od The Last of Us pro mě nebyl hnacím motorem zážitku příběh. Mám rád, když se příběhy ve hrách drží alespoň základů reálného světa, nejsem příliš příznivec fantasy příběhů nebo fantasy prvků ve vyprávění. Proto mě asi příběh zajímal a bavil přeci jen víc první polovinu hry, kdy se děj drží víceméně realistické roviny. Závěrečná část, kdy je součástí gameplaye i ovládání krysích kamarádů byla sice dobrým zpestřením právě v rovině gameplaye, z hlediska vývoje příběhu bych ale podobnou fintu klidně oželel. 

Možnosti překonávání protivníků a celkové pojetí arén, které před hráče staví pokaždé trochu jinak definovanou logicko enviromentální hádanku (tma, louče, lucerny, krysy, helmy...) jsou pro mě vedle atmosféry hry tím asi největším kladem. Každý střet byl díky jinému rozložení vstupních atributů v podstatě originální a mazal tak nebezpečí rutinního procházení prostředím. Navíc odvaha tvůrců neudělat z hlavních dětských postav chodící terminátory skvěle tlačí hráče do lehce úzkostné pozice, kdy na každé akci opravdu záleží a jediná chyba většinou znamená smrt.

Na grafickém ztvárnění je sice vidět, že hra nepatří do úplného rozpočtového topu, o to víc ale cením, jak tvůrci vyřešily možné grafické nedokonalosti. Týká se to především prostředí. Hra automaticky používá filtr chromatické aberace, který skvěle sedí k náladě a atmosféře hry a přirozeně se stává součástí výtvarného pojetí. Jako slabší článek grafiky vnímám ztvárnění postav.

To, co ve mně zůstane po dohrání hry je pak především atmosféra. Plague Tale má úžasný zvukový doprovod, který skvěle doplňuje vizuální ztvárnění světa a tvoří stísněnou atmosféru středověké deprese.

Upřímně se těším na druhý díl a doufám, že dá tvůrcům možnost odstranit některé slabší detaily (pohyb vaší postavy když se drží za ruku s postavou druhou je v některých nevhodných momentech trochu těžkopádný, checkpointy se často nachází před dialogovou sekvencí atd.) a celkově posunout to skvělé z prvního dílu do třeba i dokonalé podoby.

Pro: depresivní středověká atmosféra, systém překonávání nepřátel, grafické ztvárnění prostředí, soundtrack

Proti: checkpointy před cut scénami, občas kostrbaté ovládání hrdinů, slabší grafické ztvárnění postav

+22

Stray

  • PS4 80
No a co to je? Ještě jsem ji neviděl, nikdo ji neviděl, ale myslím, že Stray je hra, kde se zhostíte role toulavé kočky. No a co to je? Ještě jsem ji neviděl, nikdo ji neviděl, ale myslím, že Stray je hra, kde se zhostíte role toulavé kočky. No a co to je? Ještě jsem ji neviděl, nikdo ji neviděl, ale myslím, že Stray je hra, kde se zhostíte role toulavé kočky. No a co to je? To byl jen fór.

Ne, Stray není zacyklený Kocour ze seriálu Červený trpaslík. Ale ano, je to hra, kde se zhostíte role toulavé kočky. Děj hry je zasazen do blíže nespecifikované doby. Stylizace světa je oděna do cyberpunkového kabátku a zvláště pak na pc musí být radost hrát ve 4k a 60fps. A tohle je právě jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl napsat další komentář. A to i přesto, že komentářům nijak neholduju a mám jich jak šafránu. Hru jsem totiž odehrál na starší generaci konzolí, tedy na ps4. A musím říct, že i když se s tím holka poprala srdnatě, byl přeci jen znát její neodvratný konec. 1,82 tflops je dnes už proklatě málo, a tak se hra v pokročilých fázích solidně cukala, fps padaly pod 30 prakticky nonstop a textury doskakovaly jak o závod. I tak se ale dalo hrát celkem bez problému. Za celou dobu jsem nepotkal žádný závratný bug, který by mi znemožňoval postup hrou nebo nějaké větší glitche, které by narušovaly zážitek ze hry. Jen ve měste mi levitovala bunda před obchodem s oblečením a v jedné cutscéně jsem stopl hru, zvuk dojel celou scénu a při pokračování zbytek scény už proběhl bez něj. Prkotiny. Jinak se s tím babča vypořádala slušně.

Co se týče hry jako takové, původně jsem tomu nevěnoval moc pozornost a nějakým způsobem se mi v hlavě usídlil dojem, že se bude jednat o typologicky jiný druh kočičího života. Jak šel čas, začal jsem hru vídat čím dál víc a zalíbila se mi představa, že někoho umňoukám k šílenství. Po prvotním prozření, že se hra zaobírá jinými věcmi, jsem se během hodiny do hry plně dostal. Mňoukací čudl jel jak o život a já se přiblble usmíval. A to kočky nijak nežeru. Ani tak, ani tak. Ale tenhle malý chomáč chlupů mě bavil natolik, že jsem se k němu pravidelně vracel celý týden. Času na hraní mám poměrně málo, takže mě i tak krátká hra zabrala tolik času. Že se jedná o kratší titul napoví už cenovka. A kočičákovat někde 30 hodin asi opravdu nechcete. Čím jsem pokračoval dál a dál, tím víc mě překvapovala rozmanitost prostředí a nápady tvůrců. Ti samozřejmě nezapomněli na kočičí podstatu, a tak dostanete třeba jeden achievment za to, že skočíte na stůl do rozehrané šachové partie nebo že 9x zemřete. Příběh není nikterak složitý a díky pomocnému dronu komunikujete s prostředím. Většinou se jedná o hledání nějakých postav nebo předmětů, popřípadě o přesun něčeho někam, abyste se pohnuli dál. Taková klasika, takže zase žádná herní revoluce to určitě není. Hrozně moc bych uvítal třeba misi, kdy musíte pro někoho chytit otravnou myš nebo utéct před lovci toulavé zvěře. Bohužel se ničeho takového ve Stray nedočkáme a celkově je těch ryze kočičích aktivit spíše poskrovnu.

Celkově ale musím uznat, že mě kočičí indie dobrodružství vážně bavilo a to až nečekaně. Dokonce natolik, že v srpnové nabídce PS plus her vyzkouším Little Nightmares. Kdo ví? Třeba se mi tímto otevřel svět indie her.

Pro: nezvyklý protagonista, grafická stylizace, mňoukací čudl

Proti: málo ryze kočičích aktivit

+14

Ghost of Tsushima

  • PS4 85
Když hra vyšla, zaujala mě svým zasazením do samurajského prostředí, nicméně po zhlédnutí pár gameplay videí jsem usoudil, že to bude příliš Assassin's Creed a naopak moc málo RDR2.

Když jsem před pár týdny zkusil nové PS Plus Premium, šáhl jsem na první dobrou právě po Ghost of Tsushima s tím, že to prostě zkusím a uvidíme. K mému milému překvapení jsem strávil desítky hodin ve hře, která mi nabídla emotivní příběh, vizuálně krásně pojatý expresivní svět, a poměrně zábavný soubojový systém (ačkoli v akčních adventurách obecně souboje rozhodně nevyhledávám).

V momentě kdy mě nějaká hra zaujme a rozhodnu se v ní čas trávit, mám problém jít jen po hlavní příběhové linii, naopak, přirozeně zkoumám každý kout hry a v open world hrách tak často dojdu do kontraproduktivního momentu, kdy už se hra jen a jen opakuje pouze z toho důvodu, že v ní mám zbytečně navíc několik (desítek) hodin a všechny mechaniky jsem už xkrát prošel ve všech možných variantách. Možná i proto tedy nejdu na úplné maximální hodnocení, zase jsem si ale opravdu jist, že jsem hru prošel skrz naskrz.

Příběh - Přístup k tomu, co chtějí tvůrci vyprávět, považuju za skvělý příklad dospělého mainstreamového vyprávění. Mnohdy těžká témata dokázali tvůrci vybalancovat do podoby, která mi naprosto vyhovovala a v něčem připomínala právě už zmiňované RDR2 (smrt koně je v obou hrách jedním z nejemotivnějších momentů). Mám rád, když se hra nebojí přinášet morální dilemata a dokáže po stránce scénáře působit na hráče stejně jako kvalitní film na diváka.

Vizuální zpracování a svět okolo - Na první dobrou to největší lákadlo. Grafika je krásná a co víc, v momentech, kdy by její "realistické" ztvárnění mohlo dosahovat na určitý limit, rozhodli se chytře tvůrci jít expresivnějším směrem a využít všech mainstreamových představ o japonské přírodě. Tím vytvořili svět, který působí na první pohled reálně a zároveň přistihne hráče v okamžicích snové vizuální krásy, kdy kombinace počasí, výhledu a přírodních krás bere dech.

Aktivity a gameplay - Jak jsem zmiňoval, soubojový systém mě překvapil tím, jak zábavný je. První polovinu hry jsem strávil v akčních momentech tím, že jsem naprosto ignoroval stealth techniky a vždy jsem nakráčel před nepřátele, vyzval je na férový samurajský souboj a užíval si okamžiky, kdy jsem v pravý moment vykryl útok protivníka a následně mu zasadil smrtelnou ránu. Opakem jsou vedlejší aktivity, které dávají důraz na uklidnění mysli hlavního hrdiny a nabrání sil na další souboje. V prvních desítkách hodin úžasné a zábavné, po čase přeci jen trochu opakující se rutina.

Ghost of Tsushima je krásná, propracovaná hra, která nabízí desítky hodin kvalitní herní zábavy. Ať už vás baví kosit jednoho protivníka za druhým efektními technikami, nebo se chcete jen tak meditativně projíždět lány trávy, nebudete zklamáni.

Pro: vyspělý příběh, krásné prostředí, zábavný soubojový systém, perfektní samurajský feeling

Proti: po desítkách hodin se logicky už některé činnosti stávají trochu nudnou rutinou (např. běhání za liškou atd.)

+19

FIFA 22

  • PS4 50
Fifa 22 je skvělá hra, ve které je příšerný fotbal. Byl jsem bohužel donucen tuto "hru" hrát společností KONAMI, která se rozhodla, že nejlepší fotbalovou simulaci na světě totálně... potopí.

Pro člověka, který byl zvyklý hrát poměrně dobrou simulaci je fifa opravdu utrpení. Všechny online zápasy vypadají v podstatě stejně. Rychlost, rychlost, rychlost... Že je fotbal týmová, kombinační hra? Kdepak, ve fifě je to hra sprintů a naprosto stupidních kliček, které vyjdou naprosto vždy a nedávají smysl. Když se někdo snaží hrát kombinačně, má smůlu. Soupeř vezme míč a prostě běží. A to je vše. Vznikají i vtipné, že hráč jako James má náskok asi deset metrů, ale na příštích dvaceti metrech je dohnán, až předehnán a obrán o míč. Super vyvážené.

Je to škoda, protože mody jsou velmi zábavné a zajímavé. Onlinový FUT je návykový a kdyby fotbal za něco stál, jistě bych si snadno vytvořil závoslost.

Hodnocení:

Hra - 90%
Fotbal - 10%

Pro: Mody, obsah

Proti: Fotbal, toxická komunita, pěněženka

+9

Mass Effect 2

  • PS4 85
Herní výzva 2022 - 10. " Vzhůru do oblak"

Druhý díl Mass effectu jsem díky Legendary edition začal hrát ihned po dohrání toho prvního. A rozdíl byl znát hned od začátku. Vylepšené střílení, pohyb, HUD, pocit ze hraní. Těžko jsem se od hry mohl odtrhnout.

Absenci Maka jsem také uvítal (i když v dlc se opět objevil). Začátek příběhu hezky vtáhne a toužil jsem vědět, jak bude příběh pokračovat. Postupné verbování posádky a řešení jejich problémů se mi líbilo, morální rozhodování u vedlejších i hlavních misí nebylo vždy lehké. Co se týče scénáře není co vytknout.

Důvodem, proč mi nakonec tak dlouho trvalo hru dohrát, bude nejspíše akční složka hry. Ta z mého hlediska za tou příběhovou pokulhává. Ano, oproti prvnímu dílu se jedná o značné vylepšení. I tak se však postupem času stane repetativní složkou hry bez velké obměny. I skript je v podstatě stejný, ať děléte jakoukoliv misi. První vlna na rozehřátí, druhá vlna, třetí vlna a pak super vlna s cílem mise.

To se naštěstí na konci hry výrazně vylepší. Hra vám spočítá to, jak jste po celou dobu poctivě plnili mise a připravovali se a také, jak moc jste dávali pozor. Proto pokud chcete, aby se ideálně nikomu nic nestalo, nebude to zadarmo. A tedy i konec byl opět strhující.

Závěrem se tedy těším, jak celá trilogie bude zakončena a jak se veškerá rozhodnutí promítnou do příběhu. Vše je krásně rozehráno, tak se do toho pusťme!

Pro: Příběh, postavy, rozhodování

Proti: Akční složka hry

+20

Mass Effect 2: Arrival

  • PS4 80
Poslední rozšížení k Mass effect mi přijde jako jedno z nejlepších. Originální by mohlo být už tím, že zde jedete čistě sólo. Způsobů, jak misi vyřešit, je tedy více. Zajímavější mi spíše přijde reálné morální dilema při rozhodování jak se zachovat. A lehké rozhodování to skutečně není.

Jelikož jsem poslední Mass Effect ještě nehrál, jsem doopravdy zvědavý, jaký dopad na hru bude toto dlc mít. Z logického hlediska by měl dopad být signifikantní, ale nechme se překvapit.

Pro: Dopad rozhodnutí, solo mod

Proti: Moc střílení

+11

Mass Effect 2: Firewalker Pack

  • PS4 35
Vezměte to nejhorší z prvního Mass effectu a.... logická odpověď by byla "odstraňte to ze hry". V tomto případě na tom ale autoři založili celé DLC. Takže jen lítáte s jinak pojmenovaným Makem a nutno dodat, že celkem beze smyslu. Opravdu jsem čekal na konci nějaký wow efekt, nebo zvrat, pointu. Ale bohužel nic.

Pro: Zdarma

Proti: Zbytečné

+8 +11 −3

Mass Effect 2: Overlord

  • PS4 65
Overlord je jedno z mnoha dlc ke hře Mass Effect 2. A dle mého názoru nepříliš zábavné. Nenabízí příliš (možná nic) nového, navíc samotné ježdění v modulu patřilo mezi mé nejméně oblíbené kratochvíle ve hře. Než se v misi dostaneme k tomu zajímavému, trvá to příliš dlouho. A samotné rozuzlení není tak úžasné.

Máme zde také pár puzzlů, které asi patří k tomu lepšímu, co může rozšíření nabídnout. Jinak spoustu gethů a létání.

Pro: atmosféra je fajn

Proti: Modul letání, kvantita nad kvalitou

+8 +11 −3

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan

  • PS4 75
The Dark Pictures Anthology: Man Of Medan  je prví diel z novej hororovej série od Supermassive Games, tvorcovia známej a úspešnej exkluzivity na PlayStation Until Dawn.

Hra tiež spadá k interaktívnemu hororu ako predchádzajúce hry od vývojárov. Vypadá to že hra má viac možností v rozhodovaní a ich následkov, čo je perfektné. Príbeh je celkom dobrý a má originálny základ ale prevedenie už trošku nevyšlo. Loď duchov kde nemôžete veriť ani svojim vlastným očiam bola super ale niekde a celkom často chýbala atmosféra. Priestory boli pekne nedizajnové a pôsobili jemne klaustrofobicky. Animácie gest a mimiky postáv pôsobila kŕčovito a neprirodzene. Herné ovládanie na PS4 gamepad bolo dosť nepríjemné a nepohodlné. Hra po prvom zahraní dosť sklame, hlavne ak ste predtým hrali Until Dawn ale na druhý priechod už hra pripadá ako lepší priemer.

Pro: Grafika, Rozhodovanie

Proti: Ovládanie (PS4 gamepad), Prvotné sklamanie

+8

Red Dead Redemption 2

  • PS4 100
Dohrát tento nářez mě vyloženě bolel. Už v podstatě před koncem první části mi krvácelo srdce. Kdo by chtěl opustit svět, kde je možné snad ÚPLNĚ VŠECHNO? Kam se hrabe GTA. Tady ti koně dokonce kadí! Morbidní vložka: Člověk může vykrvácet po střelené ráně, jde ho sledovat podle krvavé stopy a pak i po pár dnech vidět, jak se tělo rozkládá. Příběh netřeba popisovat, to je absolutní špica hodna zfilmování, veškerá tématika, od lásky, věrnosti, zrady, ztráty všeho, lesk a bída divokého západu a touha po svobodě. Všechno nebo nic. Pomáhat a být milován, nebo zabíjet a být nenáviděn. Ulovit si zvířata a nechat si udělat fajnové oblečení a ochočit si divoké koně. Tahle hra je prostě tak sakramentsky správná a zatím nedostižná.

Pro: Grafika, příběh, hratelnost, jde tu dělat fakt všechno, neskutečná práce s detaily

+11 +13 −2

Days Gone

  • PS4 40
Asi už se nebudu nutit, abych tohle dohrál.

Days Gone je hra s docela chytlavým (leč repetetivním) akčněním a poměrně zajímavým resource managementem. Ale hlavně s absolutně nezvládnutým designem příběhových misí. Máme tu open-world hru s dynamickou denní dobou a vylepšitelnou motorkou. Nic z toho hlavní příběhová linie nevyužívá. Naopak!

Před začátkem skoro každé mise přetáčí denní dobu a mění počasí. Omezuje nebo rovnou zakazuje motorku. Taková mise na hřbitově, před kterou si schválně vylepšíte motorku a jdete tam za dne, aby vám hra udělala noc a zakázala na motorku sedat. A pokud neplníte misi po rigidních kolejích, které vám hra dává, tak se často rozbije. Třeba v misích kde máte šmírovat vojáky NERO se pravidelně rozbíjí AI, pokud si vyberete jinou než nedesignovanou cestu. A aby vás na těch kolejích udržela, tak nadužívá cutscény a zdlouhavé přesuny, při kterých do hráče cpe podružné informace. Hra je tím tak zaplevelená, že skutečné hraní tvoří menší část z přefouklé herní doby (prý 60 hodin, vzdal jsem to odhadem v půlce).

Náplň questů (i hlavních příběhových) se tu recykluje častěji než u Ubisoftu. Těch několik zbývajících unikátních misí je pak většinou tak plných neinteraktivního bordelu, že to má blíž k filmu než hře. Tady jsem si jeden takový hřích rozebral, vlastně je to skoro vtipný (minimální spoiler). Proč herní vývojáři nevyužili ten hlavní trumf, který oproti filmu a literatuře mají, mi nejde na rozum. Přece hráč může být hybatelem děje namísto tupého pozorovatele v pouťovém autíčku, kterého jen tlačí kde ho chtějí mít.

K tomu přidejme hloupého a emočně nevyvinutého hlavního hrdinu (anarchie, brm brm, lidi zlí, motorka hodná, motorka neublíží, brm brm) a není moc důvodů se tímhle pokusem o story-telling trápit. Jedná se samozřejmě o typickou cestu hlavního hrdiny k vykoupení, čili se to postupně lepší. Ale stejně, cynický a zapšklý hrdina nemusí být přece automaticky ukázkový pitomec. Podívejte na Joela z The Last of Us.

Hra si nicméně cílovku, která se za ni dokáže i prát, očividně našla. Nehodlám to nikomu brát, mně to ale proste nestačí.

Pro: souboje, crafting

Proti: rigidnost, zbytečné omezování hráče, ne-interaktivita, příběh, postavy, cutscény

+17 +22 −5

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes

  • PS4 75
House of Ashes je zatím nejméně hororová část z antologie Dark Pictures. Je to způsobeno tím, že skupina postav za které hrajete, jsou po zuby ozbrojení vojáci. Vytrácí se tedy určitá část napětí, protože všechny bubáky můžete konec konců rozstřílet. Příběh se ze začátku rozjížděl slibně, ale pak se strašně pomalu, nezajímavě a dlouho vlekl, až se naštěstí dovlekl do finále. Přežila nám jenom jedna postava (tentokrát ta moje), ale vůbec nemám chuť si to někdy zahrát znova a vidět další možné scénáře, kdyby přežilo víc postav. Což je u tohohle typu hry škoda. Stejně jako v reálu, skončilo hledání Saddámových zbraní hromadného ničení nezdarem.

Pro: lokální multiplayer, vztahy mezi postavami

Proti: málo hororu, nic moc příběh

+13 +14 −1

Metro Exodus

  • PS4 75
K sérii Metro mě přivedl až třetí díl a jeho působivé exteriéry. Nebylo to ale zrovna šťastné rozhoduntí, protože i když mi nedělalo problémy chápat hlavní příběh, bylo jasné, že spousta souvislostí mi uniká a tak znalost předchozích dílů je rozhodně žádoucí. Po celou dobu hraní mě hrozně iritovalo nepřirozené ticho Arťoma (hlavní postavy), který nepromluví ani na položené otázky nebo když si to situace vyloženě žádá. Často na mě působily hloupě i některé dialogy okolních postav, které mluvily přiliš uměle a připraveně. Někdy jim ani nic jiného nezbývalo, protože musely zastoupit Arťomovo zapřísáhlé mlčení. Pokud se však hráč obrní dostatečnou trpělivostí při čekání na nahrávací obrazovky, dýchne na něj atmosféra postapokalyptického zničeného světa zamořeného radiací, kde každá oblast má svůj příběh a nepůsobí nadbytečně.
+11 +13 −2