Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Uncharted 2: Among Thieves

  • PS4 90
Kolekcia prvých troch hier Uncharted bola jednou z prvých vecí, ktoré som si kúpil po zaobstaraní PS4. Akcia s adventúrnym príbehom a filmový feelingom, to znie celkom dobre. Musím povedať, že jednotka ma celkom sklamala, ale dvojka... To už je iná káva.

Predovšetkým musím povedať, že je to nádherná vec, a to som ju hral v podstate deväť rokov po vydaní. Oproti prvému dielu sme sa dočkali väčšej rozmanitosti hádam vo všetkom - v príbehu, prostrediach, postavách, a v neposlednom rade aj v hrateľnosti. Jednotka mi občas pripadala ako presúvanie sa z jednej bojovej arény do druhej, tentokrát autori trochu pridali na tej „adventúrnej" časti, hoci strieľanie (omnoho vyladenejšie ako v jednotke) stále hrá prím. Niektoré levely boli navyše poriadne chuťovky či už to bol veľmi slušný úvod, prestrelka a následné vykoľajenie vlaku alebo Nepál.

Príbeh samotný nie je nič extra, záporák je klasika, no drží dobre pokope vďaka solídnemu humoru a chémii medzi hlavnými postavami. Ako ale píše aj Zoltan, scenáristi z Naughty Dog sa nevyhli nejakým tým nelogickostiam, resp. nerealistickostiam, tie sa však v takomto type príbehu asi dajú čakať.

Za sklamanie považujem záverečný boss fight - to naozaj prišlo vývojárom ako zaujímavé pobehovanie dookola, spojené s občasným vystrelením? Come on. Ani súboje s monštrami, na ktoré naďabíte v posledných misiách hry, nepovažujem za zábavné. Občas nahnevala aj kamera, tá spôsobila pár zbytočných smrtí v skákacích / lezeckých častiach.

Uncharted 2 je vynikajúci titul, kvôli ktorému sa oplatí prehrýzť sa priemerným prvým dielom. Hollywoodsky podaný príbeh, poriadna rozmanitosť a akčná hrateľnosť z neho robia zážitok, na ktorý tak skoro nezabudnete.
+20

South Park: The Stick of Truth

  • PC 75
  • PS4 70
South Park je hodně specifická zábava sama o sobě a tahle hra zaujme hlavně fandy seriálu, kteří jsou na ten osobitý humor prostě zvyklí. Kromě všemožných skvělých popkulturních referencí hra obsahuje i nepřeberné množství reakcí na seriál (zejména pak na nejtradičnější starší díly) a vytváří i spoustu nových neotřelých žertů, na které sama později odkazuje.

Grafika samozřejmě odpovídá té seriálové, a tak se toho o ní moc říct nedá. Hudba je často také plná narážek na seriál, často na pozadí hrají i písničky, které zazněly v mnohých dílech. Příběh je také docela zábavný a i vedlejší úkoly nepřestávají být humorné a mají většinou nějaké smysluplné zakončení. Postavy málokdy něčím překvapí, protože se přecijen drží svých seriálových předloh, ale i tak se v průběhu hry dočkáme páru zvratů.

Největší vadou na kráse je tak asi soubojový systém, který mi vůbec nepadl do noty. Tahové souboje by samy o sobě nebyly špatné, ale snažit se do nich zapojit realtimovou složku v podobě neustálého nesmyslného mačkání tlačítek a správného načasování bylo téměř od počátku naprosto otravné a nutilo mě to vyhýbat se nepřátelům jak jen to půjde. Přitom schopnosti hlavního hrdiny i jeho pomocníků jsou rozmanité, vtipné a zábavné a samy o sobě by fungovaly mnohem lépe bez nutnosti se neustále muset soustředit a bránit v každém tahu.

Pro fandy seriálu je ale Stick of Truth prostě dobrá volba. Hra je až na pár vad dost zábavná a byla by škoda si ji nechat utéct, už jen kvůli tomu, že druhý díl je ještě o něco zábavnější a na prvním díle částečně staví.

Pro: nepřeberné množství popkulturních a seriálových referencí, velká dávka vtipů

Proti: nudný a otravný soubojový systém, kratší délka, cílení na specifické publikum

+20

Unravel Two

  • PS4 85
Hneď na začiatku by som rád zdôraznil, že hru sme hrali vo dvojici. Keďže moja co-op parťáčka patrí skôr k príležitostným hráčom hneď prvá vec ktorú som ocenil bola možnosť navzájom si pomáhať v technicky náročnejších pasážach. Keďže obaja Yarnyovia sú spojený šnúrkou, hra vám umožňuje šnúrku "pridržať" a tým svojmu parťákovi pomôcť preskočiť nejakú komplikovanejšiu pasáž a teda sa nemusíte báť hru hrať aj s ľuďmi do hier absolútne nezasvätenými. Väčšina levelov a puzzlov z hlavnej linky má príjemne nastavenú obtiažnosť a tempo a niekoľko z nich je skutočne veľmi nápaditých, podľa môjho osobného názoru je hrateľnosť ešte o level vyššie ako v prvom diely. Využitie oboch postáv v niektorých pasážach je rovnako nápaditá. Pre skutočných hardcore hráčov sú určené challange levely s postupnou gradáciou obtiažnosti ktorá končí na úrovniach kde som to už skutočne vzdal - je potrebná absolútna technická precíznosť, načasovanie a chytré nápady.

Medzi najsilnejšie stránky hry patrí jednoznačne vizuálne spracovanie. Po fantasticky vyzerajúcom prvom diely prichádza druhý diel ktorý skutočne nemá ďaleko od fotorealizmu. Je až neuveriteľné ako prekrásne a živé prostredie sa podarilo vytvoriť v takto malom indie štúdiu. Príbeh je jednoduchý a funguje skôr ako určujúci prvok atmosféry daných pasáží, neočakávajte žiadne dialógy ani cutscény. Čo sa týka hernej dĺžky tak hlavná herná linka nám zabrala cca. 6 hodín, challange levely ju natiahnu aj na dvojnásobok. Z osobného hľadiska je dĺžka tak akurát aj vzhľadom na to, že hra je stavaná na hranie vo dvojici a preto oceňujem, že je tam minimum pasáží ktoré by tam boli iba z dôvodu naťahovania hernej doby.

Celkové hodnotenie je preto veľmi kladné, hrateľnosť je veľmi príjemná a po vizuálnej stránke sa jedná o klenot medzi platformovkami.

Pro: hrateľnosť, vizuálne spracovanie, implementácia co-op hrania

Proti: pre niektorých ľudí kratšia dĺžka

+20

Marvel's Spider-Man

  • PS4 90
Spider-Man by se dal jednoduše shrnout jako téměř dokonale vysoustružený produkt. Příběh není kdoví jak originální, ale v tomto připadě to nepovažuji za mínus (přeci jen určité hranice jsou dané). Ve skutečnosti je neurážející a příjemný, byť zvraty jsou snadno odhalitelné, protože jednotlivé figury jsou v komiksech (případně filmech) prostě jasně rozestavěné.

To co Spider-Mana jednoznačně šlechtí je gameplay; skvěle zpracovaný pohyb se do krve dostane rychle a "létání" nad zemí detailním Manhattanem je jedna radost. Spidey sice občas udělá jiný pohyb, než zamýšlíte, ale pocítil jsem to jen párkrát (zejména v aktivitách). Také soubojový systém je intuitivní, ale v zásadě příjemně komplexní, a každý si může najít svůj osobitý styl.

Samotné mise a vedlejší úkoly nejsou jednotvárné, potěší i to, že některé typy misí jsou obohaceny nějakým doposud atypickým prvkem třeba stealth pasáž s MJ, ve které hráč označuje nepřatele, které Spidey následně eliminuje.

Aktivit je ve hře požehnaně, jen škoda, že hra nutí některé aktivity vykonávat, pokud si chce hráč zlepšovat výbavu. Nejde mi samozřejmě o to, aby byla výbava "zadarmo", ale některé ingredience prostě získáte jen v případě konkrétních aktivit. Ty jsem pak za účelem vylepšení vykonával spíš z povinnosti. To je ale jen drobný mínus.

Větším mínusem jsou bossfighty. Nejde o to, že by byly přehnaně těžké, ony jsou hlavně zatraceně zdlouhavé. Na výšší obtížnost Vás hra navíc často potrestá i za jednu chybu smrtí (tedy i nutností sekvenci opakovat), a někdy se tak dostaví i frustrace. Přiznám se, že ke konci jsem vyměkl, a finálního bosse v DLC (tedy na konci 3 epizody města, které nikdy nespí) jsem vykostil na nejlehčí obtížnost, protože zdlouhavý souboj mě už dopředu odrazoval. Jsem si vědom, že je to ryze subjektivní. Nicméně, i když i běžné souboje končivaly smrtí, ta zdlouhavost bossfightů (hlavně v druhé polovině hry) mi velmi kontrastovala se svižným zbytkem hry.

I tahle vada na kráse však neni tak velká, abych se bál označit Spider-Mana za minimálně jednu z řemeslně nejvychytanějších her roku 2018 v rámci žánru.

Pro: Doslova příjemný pohyb Manhattanem; soubojový systém; neoriginální, nicméně nenudící přiběh; lehké RPG prvky; hra za Petera; hromada aktivit...

Proti: ...,které však budete někdy plnit z povinnosti, pokud si chcete jen zlepšit vybavení; zdlouhavé (tedy i nudné a někdy frustrující) souboje s bossy

+20

South Park: The Stick of Truth

  • PS4 100
KURVADRÁT JO! Přesně takové byli moje pocity během hraní a dohrání hry kterou jsem dohrál jako nic. Sice neholduji RPG žánru a souboje mi nejdříve nepřipadaly nijak zajímavé ale miluju South Park a koupě rozhodně nelituji. Líbí se mi, že jde nejen o kvalitní fanservis ale i o dobře odvedenou práci, prakticky od začátku do konce jsem se válel smíchy klasickým humorem ze seriálu.

Jak už jsem říkal tak souboje vypadají nezáživně, ale po několika odehraných minutách zjistíte, že to je strašná sranda ať už jde o využití různých zbraní či kooperaci s parťákem, ti mají každý unikátní a velmi vydařené schopnosti (Cartman rules!). Město vypadá božsky, jako bych se díval na jednu z epizod ale vše si řídil podle sebe.

Příběh je vcelku prostý a utahování si ze všeho fantasy (a nejen toho) je výborně napsaný, vedlejší mise sice nějaký velký příběh nemají ale třeba mise s Al Gorem mě taky přišli vtipné. Co mě teda neskutečně vadilo byla (překvapivě) cenzura, ta během hlavní linky přišla tuším čtyřikrát a pokaždé mě to vytočilo. Takže, když lezeme v něčem konečníku, to je v pořádku
Níčení obřího potratu? V pořádku.
Hajlující vše co má ruce a nohy? V pořádku.
Ale zavádění análních sond a potrat už není? To bylo něco co mě vyvedlo z míry, doslechl jsem se že cenzura byla jen na konzolových verzích ale nevím co je na tom pravdy, nu což najdu si ty scény na internetu.

Co víc dodat, chcete tumu zábavy, vtipů a referencí? Tohle je ideální hra pro vás. Mám doma už i The Fractured Bud Whole takže se těším až se do South Parku vrátím jako superhrdina a budu moci srovnávat oba tituly.

Pro: Perfektní vtipy, skvělá hratelnost, vydařený dabing, reference, příběh

Proti: Místy kostrbaté ovládání, nutnost znát alespoň trochu lépe seriál

+20

Assassin's Creed: Odyssey

  • PS4 80
Kvalita série Assassins Creed mi vždycky přišla hrozně nahodilá. Skvělý druhý díl následovala nudná trojka, po obstojném pirátském Black Flag jsem zase zkoušel otřesný Syndicate. S Origins prý nastala změna v pojetí celé série. Podlehl jsem tak zvědavosti a zkusil, většinou opěvovaný, Odyssey.

Přemáhání ke hraní během prvních několika hodin vystřídalo nečekané ponoření do celé hry. Možná až moc rozlehlý a nádherný svět vybízí k prozkoumávání. Ubisoft se přiklonil více k RPG a hře to jedině prospělo. Soubojový systém už nepřipomíná nacvičené divadelní představení, ale působí, že se opravdu dva lidé chtějí navzájem zabít. Několik druhů zbraní pomáhá oživit hratelnost a dostatek schopností k naučení umožňuje dostatečně přizpůsobit styl hraní svým potřebám.

Většinu času sice pořád budete pořád běhat mezi otazníky na mapě, ale omáčka kolem dokáže občas vytvořit zajímavý obsah. Vedlejší questy umí pobavit, dobývací bitvy zase „oživují zabíjení“ a odhalování kultistů nabízí dostatečné rozptýlení. Pokud dokážete jednotlivé aktivity správně střídat, tak se stereotypu bát nemusíte. Třeba střety s mýtickými tvory jsou dobrý nápad a příště víc takových.

Příběh celkově moc netáhne a chvílemi je vyloženě pitomý. Ukončení žádné ze tří hlavních linií není uspokojivé a pokud se nad nimi člověk trochu zamyslí, tak zjistí že dost věcí nedává smysl. Aspoň, že částí ze současnosti pořád ubývá, jelikož se mi nechce věřit, že ještě někoho zajímají. Kolikrát i hra zcela ignoruje některá rozhodnutí. Alexios je za idiota, když ho někdo pošle prohledat už jednou prozkoumané ruiny a on se strašně diví, kde se tam daná zřícenina vzala.

Odyssey občas dokáže být i hodně hloupá hra. Osvobodíte rukojmí v táboře a ten se po vyjádření vděčnosti sebevražedně vrhne mezi skupinku stráží. Když máte následovat nějaké NPC, tak to si jde bezhlavě za svým a z cesty nemilosrdně odhazuje každého, kdo se mu připlete pod nohy. Romance jsou k smíchu a (pravděpodobně) brigádník, který je v Ubisoftu psal by měl radši dělat něco jiného. Systém žoldáků potřebuje nutně přepracovat a do hry byl očividně vsunut na poslední chvíli. Tragicky neovladatelný kůň se nedá pořádně využít a chodit pěšky je většinou stejně rychlejší.

Celkově vzato nicméně zatím nejnovější Assassin uspěl. Navíc má dostatek věcí ke zlepšení, což dává jistou naději do dalšího dílu. Snad vývojáři neusnou na vavřínech a budou sérii dál posouvat správným směrem.
+20

The Surge

  • PS4 70
Herní výzva 2019 - číslo 1 "Lovec Trofejí"

Začnu tedy tím, že jsem snad v žádné hře doposud nehrál za vozíčkáře. Sice to trvá jenom první opravdu kratičkou část hry, než si vyberete svůj primární oblek, ale i přesto mi to přišlo zajímavé.

Po procitnutí v obleku, jsem byl absolutně ztracen, než jsem pochopil, alespoň malou část hry. Až teprve po prvním bossfightu jsem zjistil, že odsekáváním částí těla nepřátelům, získávám nové součásti obleku, takže jsem do té doby chodil pouze s brněním na ruce a nohy.

Ve světě hry The Surge budete ztraceni ve velikém výběru možných cest, kudy se vydat, ale pokud vám orientace nedělá problémy, bude tato hra pro vás rájem. Pokud to však máte naopak, pak vítejte v bludišti. Ke všemu budete muset neustále běhat sem a tam, pokud budete chtít splnit některé vedlejší úkoly nebo posbírat určitý level brnění na jeho vylepšení.

Hra trochu trpí jedním neduhem, a tím je, že pokud si dobře vylepšíte zbraně a brnění a vcelku rychle, můžou být pro vás některé pasáže velice jednoduché. Ovšem pak najednou přijde velký boom a vy dostáváte od nových nepřátel rychle přes hubu.

Bossfighty v této hře nejsou snad tak frustrující jako v jiných "Souls" hrách, protože vás nepřátelé tak často nezabíjejí úplně "random"(Když si vzpomenu na bossfight z Dark Souls, jak mě tam neustále Iron Golem házel ze římsy dolů a jinak to byl úplně lehký bossfight), ale protože jste udělali hodně velkou hloupost, tím že jste si řekli, že to přece nebude nic těžkého.

Získat zde na první pokus všechny trofeje je nemožné, protože se některé buď vylučují vaším činem a nebo jsou přímo určeny na dvě zahrání.

Můj první průchod: 33/47 (69%) viz odkaz

Pro: Soubojový systém, sci-fi zasazení

Proti: Některé lokace, příliš časté vracení

+20

Dragon Age: Inquisition

  • PS4 65
Inkvizitor Cadash, pašerák Carty, plenitel profesí, ale šampion s dobrým srdcem dotáhl své bezmála stohodinové tažení do konce, leč namísto zaslouženého odpočinku chroupe hořkosladké plody své mamutí časové investice.

Inquisition uzavírá pomyslnou trilogii Dragon Age, která je pro mě symbolizovaná především v metafoře dítěte, které se nejprve snažilo dosáhnout věhlasu svých starších sourozenců, poté se pokusilo jít vlastní cestou, což se ukázalo jako báječný nápad plný omylů, aby se nakonec pokusilo opájet vlastní výjimečností, byť právě tím se paradoxně postavilo do řady šedého nikoli strážce, ale průměru.
Nejprve tedy, co hra dělá dobře. Dokreslím oblouk, který jsem začal u komentáře k prvnímu dílu tím, že uznám, že mě konečně zajímá svět i mytologie Dragon Age a co víc, konečně mi dává smysl zajímat se o jednotlivé rasy. Konečně mám pocit, že je vše domyšlené, setkání se starými známými místy nahání husí kůži a z každého mám upřímnou radost a to i často navzdory mým antipatiím k těm samým postavám v předchozích hrách série.
Scenáristi se však vytáhli nejen u nostalgie, nýbrž opravdu každý jeden nový parťák je zábavný a svým dílem práce přispívá do celkového dojmu, že hlavní postava Inkvizitora opravdu patří do nějakého, i kdyby třeba notně dysfunkčního celku. Může to třeba chvíli trvat, ale věřte mi - zamilujete si každou z nich.
Zlepšení doznal i holý příběh, který rozhodně není nikterak bravurní, ale hlavní padouch zaujme a přiběhové lokace - tedy lokace, které nejsou open worldové - se počítají na úplně jinou kvalitu, než kterékoli jiné v sérii. Tyto lokace mají neuvěřitelnou dynamiku, s jejich designem někdo viditelně strávil spoustu bezesných nocí a příběhové části v nich vyprávěné jsou v nich neuvěřitelně ukotvené. V těchto místech hra ukazuje to vůbec nejlepší, co může nabídnout, a tato místa jsou důvodem, proč si Inquisition zahrát.
K těmto lokacím hraje nádherná hudba, i kdyby šlo i jen o ten nejzavšivenější popěvek.

Proč ale nehodnotím lépe?
Za prvé si hra ublížila tím, že do ní bylo násilím na úrovni inseminace dobytka vpraveno několik otevřených lokací. Tyto se dají snadno považovat za filler a po jejich projití a dokončení questů v nich se u lidí s prací na plný úvazek a zdravým společenským životem musí nevyhnutelně projevit syndrom ztraceného času. Nadpoloviční většinu jejich náplně tvoří sběratelské úkoly typu pět kůži z medvěda, dva entí pestíky, patnáctero tydlifidly a kvadrilion bambáren - a to vše jen proto, abyste získali agenta, s nímž se už setkáte jen písemně, případně se dočkali sedmiřádkového poděkování a odměny v podobě tretky.
Každý jeden aspekt hry mimo příběhové lokace byl navržen zcela bez ohledu na hráčův čas. Jakoby vývojáři zcela nedovedli vyhodnotit, co tvoří kvalitní a zábavnou část hry - je tu mamutí crafting, při jehož využívání vám soustavně chybí důležité informace, je tu spousta úžasného lore, ale musíte číst tuny textu knih a poznámek a to celé je k pláči, protože mimo to se s ním nijak dál nepracuje a ty opravdu zajímavé kousky vám utečou, protože jsou rozředěny v hektolitrech zbytečností.
A to je přesně důvod, proč hra nemůže dostat vyšší hodnocení - je totiž ROZŘEDĚNÁ. Nesporně je v ní spousta kvalitního obsahu, ale ten přebíjí ohromná tsunami průměru.
Úplně nejhorší je potom War Table, což je mechanika mobilních her vražená zbytečně do hry. Čekáte klidně šest hodin, než se mimo obrazovku vyřeší quest, který byste ale chtěli plnit vy! Jedna z nejpodstatnějších událostí pro svět hry - volba nové Divine - se pro vás stane mimo monitor a vy dostanete shrnující text! Nechci ani přemýšlet, kolik obsahu mi uteklo, protože jsem prostě dokončil hru dřív, jelikož se mi na tohle nechtělo čekat.
Vrcholem celého zklamání je samotný závěr, kdy zřejmě ani sami autoři nepředpokládali, že to tam doklepe alespoň třetina hráčů a - navzdory upozornění hry, že odteď už nebudete mít možnost vyřešit některé věci - prostě zabijete záporáka, objevíte se na základně, parťáci s vámi prohodí každý asi deset vět a jedou titulku.

Bioware žije většinu své existence přisáté na auře, kterou vydobilo duo Zeschuk & Muzyka, a s každou další hrou je jasné, že byť je studio plné nadaných lidí, chybí manažeři, kteří by okráli sádlo a nastavili priority. A to je Inquisition v kostce.

Pro: Příběhové lokace, hudba, super práce s nostalgií, parťáci a postavy obecně

Proti: Zahlcení nudným obsahem, War Table, naprosto nezvládnutý konec

+20 +21 −1

Red Dead Redemption 2

  • PS4 100
Herní výzva 2019 – Barevný svět

Po 150 hodinách a dohraní na 100% (ale platina je v nedohlednu) se konečně odvážím hodnotit a nemůžu dát nic jinýho než 100%.

Příběhu nemám co vytknout, všechny charaktery jsou naprosto parádně napsaný. Ty co sem měl nenávidět, sem nenáviděl a ty co sem si měl zamilovat, sem si zamiloval. Dávkoval jsem si ho pomalu a snažil se si užívat celý svět, ale i tak mě neuvěřitelně vtáhnul. Jeden z nejsilnějších momentů byla první návštěva Saint Denis, kdy mi mezi těma lidma ve fancy hadrech a tramvajema došlo, že Arthur a spol. jsou opravdu vymírající druh, pro který už není ve společnosti místo. Samotný finále a oba epilogy jsou pak nádhernou tečkou za mimořádnou hrou.

Propracovanost a komplexnost herního světa je naprosto famózní a byly dny, kdy jsem nepohnul s příběhem ani o píď a jen lovil, sbíral nebo se mořil s challengema.

Jedinou malou vadou na kráse je ovládnání výběru zbraní, kvuli kterýmu se mi párkrát stalo, že jsem byl v misi odkázán jen na pistole.

Pro: Perfektní příběh; skvěle napsaný postavy; propracovanej otevřenej svět nabízející desítky hodin zábavy

Proti: Ovládaní výběru zbraní

+20 +23 −3

Stardew Valley

  • PS4 70
Na autobusové zastávce kdesi v zapadlém údolí v městečku Pelican mě vyzvedává jakási Robin, abych začal nový život na farmě mého dědečka. Poradil mi sem jít, až budu unavený moderním životem ve světě nových technologií, mobilů a počítačů a vrátím se tak zpět do přírody, k původnímu způsobu života. A nutno říct, že život to není vůbec snadný. Uvelebil jsem se ve ztrouchnivělé chatrči, nachytal pár ryb, vykopal jsem záhon, zasadil pár semen, zalil je a vyčerpaný jsem padnul do postele. Dědeček mě měl očividně hodně rád. Protože ani další dny to nebylo snažší. Neustále dokola to samé. Dřina, repetetivní činnosti, kterých se na mě valí jedna na druhou, že nevím, kam dřív skočit. Záhony jsou větší a větší, trávím na nich víc a víc času a s každou další sklizní dostávám objemnější úrodu. Jaro střídá léto, léto střídá podzim, podzim střídá zima a tak neustále dokola. Čas u Stardew Valley letí opravdu rychle, protože všechno se za den opravdu stihnout nedá.

Jen mi za celou dobu hraní dost chyběla nějaká myšlenka. Důvod, proč vlastně všechno tohle dělám. Autoři hry označují Stardew Valley za relaxační hru, kde se můžu věnovat tomu, co mě baví a užívat si ji, jakým způsobem chci. Jenže ať už jsem se vydal rybařit, těžit vzácné rudy a kameny do dolů nebo sázet zeleninu a ovoce, přišlo mi to tak nějak k ničemu a ukrutně nudné. Navíc kreativitu tady hráč taky zrovna dvakrát neprojeví, protože veškeré postupy jsou přesně dané. Můžu se vlastně tak pouze rozhodovat, jaké práci se budu věnovat a kde co zasadím, pokácím nebo nechám postavit.

Strávit lze ve Stardew Valley bez problémů stovky hodin a stále bude co dělat. Já hře věnoval hodin pouze pár desítek a to mi stačí. Vím, že veškerý další postup by byl pouze o tom, kolik vlastního času bych do hry nasypal nekonečným otrockým opakováním stejných bezmyšlenkovitých činností, kterých jsem za tu dobu již stejně stihnul udělat nespočetně a nic zásadního jiného by mě už nečekalo. Protože po zimě přeci znovu přijde jaro. Nebo ne?
+20

Horizon Zero Dawn

  • PS4 85
Herní výzva 2019 – Hra roku

Jsem rád, že nejsem člověk, kterej by po pár hodinách hru zahodil s tím, že ho nebaví a šel hrát něco jinýho. Dost možná bych se tak připravil o příjemnej zážitek, kterej se z HZD nakonec vyklubal.

Aloy totiž chvíli trvalo, aby mi přirostla k srdci a příběh mě na začátku nějak ne a ne chytnout. Jasně, úvod a dospívání Aloy až do "Proving" je fajn, ale to co následovalo po tom mě zkrátka neoslovilo. Celá ta zápletka mi přišla taková jalová, questy jsem znuděně proklikával a jen čekal až mi na mapě vyskočí marker ať vím, kam běžet.

Naštěstí mi parádně sedl combat systém a užíval jsem si to, že na každého robota platí něco jiného a člověk tak prověří celý arsenál a neběhá s jedním lukem od začátku do konce. Takže jsem se spíš věnoval craftění a lootování a questy jsem bral jen jako směrovku, kam zrovna běžet něco ulovit.

Jakmile se ale začalo odkrývat více z historie, tak si mě hra získala totálně a i Aloy mi začala být sympatická. Nakonec jsem HZD věnoval 90 hodin vč. DLC Frozen Wilds a jsme rád, že jsem to po vlažném začátku nevzdal.

Pro: Combat systém, herní svět, funkční crafting a looting, cca od poloviny parádní příběh

Proti: Vlažnější rozjezd

+20

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

  • PS4 70
Do DLC jsem vrhla po dohrání hlavní příběhové linky a musím říct, že ledové prostředí mi učarovalo. Sněhová pokrývka a místy hustá vánice se opravdu povedly a oproti pro mě už nudnějšímu prostředí ze základní hry to byla velice příjemná změna. S dominantní bílou barvou krásně kontrastovala barevná jezírka a výhledy na zasněženou krajinu mě ani na konci hry nenudily.

Úkoly, včetně těch hlavních, nebyly pro mě osobně ničím výjimečné a kvalitou je řadím k základní hře. I když zdejší obyvatelstvo mi bylo o trochu více sympatické nebo mi aspoň nevadilo. Co mi trochu zkazilo zážitek a může za nižší hodnocení, než je zdejší průměr, je závěr DLC. Přesněji řečeno nápad tvůrců dát k mojí postavě další dvě, které za normálních okolností dokážou vyskákat všude jako Aloy, ale náhle, v posledním tažení, nejsou schopné nikam vyskočit a hráč jim tak musí "stavět" mosty a při bloudění a skákání poslouchat jejich "my tady počkáme a ty nám pomůžeš na druhou stranu" nebo "čekáme tady, Aloy" a pořád dokola. Opravdu už dlouho jsem nezažila nic tak otravného ve hře, jako bylo tohle. Ještě že to byl jen jeden úkol.

Hraní osvěžili i noví roboti a věže, stejně tak nové dovednosti, které jsem ovšem až tak moc nevyužila. Hru jsem dostala v kompletní edici a pokud bych si měla DLC kupovat samostatně, tak bych byla vcelku zklamaná tím obsahem.
+20

Overcooked!

  • PS4 80
Solidní párty hra, při které se nakřičíte stejně jako Gordon Ramsay v Pekelné kuchyni a prožijete při ní více emocí než v The Last of Us.

Bude to možná znít absurdně, ale skutečně pomáhá, když nějaký pozorovatel pouze radí a křičí, jaké objednávky je potřeba udělat. Hra jich totiž posílá dost za sebou a některé musíte vydat dříve než jiné. I přes absurditu lokací (ledová kra, dva jedoucí náklaďáky, dům plný duchů) jsem si prožil pár vzpomínek na brigádu v kuchyni. Makáte na objednávkách tak rychle, žer nestíháte sledovat nic jiného a běda tomu, kdo udělá chybu (například vyhodí hotové jídlo omylem do koše).

Ovládání je neskutečně intuitivní, ale obtížnost hry je překvapivě vysoká. Některé lokace si musíte projít několikrát a je třeba vymyslet i taktiku, jak mise splnit na nejvyšší hodnocení. Skutečné peklo přichází při pečení pizz, kde jsem s touhle sranda hrou skončil a pak přešel na dvojku.

Ale rozhodně doporučuju, zasmáli jsme se u toho s kámošema a manželkou neskutečně.

Pro: je to prdel

Proti: relativně obtížné, na párty hru; ježdění po mapě mezi misama mi přijde zbytečný, to samé platí o příběhu

+20

Call of Duty: Modern Warfare

  • PS4 80
Klasická příběhová kampaň nenadchne a rozhodně nešokuje, jak bylo avizováno. Na ty čtyři hoďky zabaví tradiční CoD hratelností a zklame tradičním CoD patriotismem, bez špetky sebereflexe. Naivně jsem čekal více Homeland/Jack Ryan styl s realističtějším pojetím. Bohužel jsou tu zase jen bubu rusové a ženy sahající po zbrani. Odvážné!

Kooperativní Spec-Ops je parodie na co-op, vytvořená za víkend v editoru map. Třeba se dočká časem opravdových nadesignovaných misí, ale aktuálně spíše nehratelná záležitost.

Klasický multiplayer je ovšem jiná písnička. Když tedy pominu Ground War, což je zbytečná a chaotická snaha o Battlefield. V běžné skvadře módů se však zběsilé tempo předchůdců uvolnilo a člověk má překvapivě často šanci přežít déle než 5 vteřin. Gunplay je perfektní a přestřelky neuvěřitelně uspokojující (zvlášť ty vyhrané, že ano). Map není přehršel, ale po vzoru původního Modern Warfare jde o skvěle vybalancované kousky. Progress je příjemně odstupňovaný, smysluplný a levelování zbraní umožňuje doslova mazlení s každou flintou. Oproti BFV je navíc vše mnohem intuitivnější a svižnější. Pro mě už od bety velmi příjemné překvapení a první Call of Duty po mnoha letech (spíše úplně první), ke kterému se do multiplayeru budu často a rád vracet.
+20

Shadow of the Colossus

  • PS4 80
Můj velký rest z období PS 2 a následně i PS 3, ke kterému jsem se ale vždycky chtěl dostat.

Naprosto dechberoucí prostředí hry mě přikovalo k televizi jako málo co. Obrovská "zapovězená" země je sice prostá jiných lidí, ale tak nádherná, že jen projížďka z centrálního chrámu k nejbližší skále je zážitek. Hra se nezdržuje s nějakým vysvětlováním co a jak, a raději Vás do všeho vrhne s tím, aby si člověk na mechaniky přišel sám. To mi plně souznělo s pocitem osamění, který jsem zde cítil na každém kroku, a to i přes přítomnost věrné klisny Agro (mimochodem nádherně naanimované), která mi velmi rychle přirostla k srdci (ačkoliv jsem až do psaní tohohle komentáře netušil, že to je klisna, ehm).

Kromě zabíjení titulních kolosů ve hře není moc co dělat a jelikož se hra neobtěžuje s nějakým vysvětlováním, vlastně jsem ani nevěděl, proč je zabíjím (tedy krom toho, že by to snad mohlo přivést lásku hlavního hrdiny zpět k životu). Navíc většina kolosů není primárně agresivních, což mě o to víc nutilo k zamyšlení, co jsem zač a co to vlastně dělám. Kolosové jsou majestátní a ve většině případů mi jich bylo opravdu líto, ale to jde opět ruku v ruce s celým příběhem.

Hru mi trochu kazilo ovládání kamery, která se neustále sama upravovala, a kdykoliv jsem se snažil podívat na něco nahoře, trochu jsem s ní musel zápasit. Absence tutoriálu a moje vrozená blbost navíc zapříčinili, že jsem až někdy po půlce hry konečně pochopil, že pro sprint na koni mám tlačítko držet, nikoliv každou chvíli zmáčknout jako v jedné jiné hře, kde jsou koně (a klobouky). To ale nemění nic na tom, že se jednalo o úžasný melancholický zážitek.

Pro: Nádherné prostředí, klisna Agro, epické souboje s kolosy, osamělá a smutná nálada hry

Proti: Občas zlobící kamera, absence tutoriálu pro blbý, nálada hry nemusí sednout každému

+20

Kingdom Come: Deliverance – From the Ashes

  • PS4 70
Ono dohromady není co vyprávět. Během Jindrova příběhu si můžete oddychnout přestavbou vesnice Přibyslavice (ke které se dostanete zhruba na konci první třetiny základní hry), nic víc, nic míň. Stanete se rychtářem a můžete zadávat výstavbu jednotlivých více či méně vydělečných a prodělečných staveb, od rychtářova stanu počínaje a konče luxusní hospůdkou či malovaným kostýlkem. K tomu Vám dopomáhá krásně ilustrovaná manažerská a účetní kniha. V průběhu výstavby lze rovněž rozsoudit zhruba desítku více zajímavých (sraní ve vesnici) či méně zajímavých sporů (kravka vs. vdavky), které mají spíše minoritní dopad na ekonomiku vesnice. Tak vemte do ruky rychtářskou bulu a dotáhněte to až k výstavbě Jindrovy malé katedrály. Je to rozhodně příjemné zpestření základní hry.

Silně doporučuji hrát toto DLC v průběhu základní hry, aby to mělo ten správní drive a Vy jste si tak mohli rozmyslet každou jednotlivou investici z důvodu nedostatku peněz.

Pro: Přehledná manažerská a účetní kniha, řešení sporů ve vesnici, mít vlastní radnici a v ní svůj manažerský stolek je vždycky cool.

Proti: Málo staveb, co lze postavit, krátká herní doba, pouze kosmetické dopady Vašeho rozhodování.

+20

Ratchet & Clank

  • PS4 80
"Mr. Zurkon is ready to kill!"

Nabušený akcí, svižný, zábavný a hlavně příšerně ukecaný. Takový je Ratchet a Clank. Ukecaný tak moc, že jsem nestíhal polovinu těch textů vnímat nebo číst, protože tu klapačku nezavírali aspoň na chvíli ani uprostřed akce. Což je tak trochu škoda, protože hlášky mají všechny postavy opravdu vtipný a když už jsem si tu chvíli našel, abych se soustředil kromě akce i na to, cože to tam zrovna mektají, vážně jsem se dobře pobavil. Do toho tu a tam pěknej filmeček jak vystřižený z dílny Pixaru, a o zábavu je postaráno. Akce střídá akci. Klasickou střílecí hopsačku doplňují závody, ať už ty pozemní nebo ve vzduchu. Není nad to rozstřílet pár emzáků doslova na pixely pomocí Pixelizeru nebo navždy změnit velkého robota na ovečku.

Dobrodružství dvou parťáků má ale i slabší místa. Na každou mapu si autoři umí připravit několik zpestření v hratelnosti, i když repetetivnosti jsem se zanedlouho bohužel neubránil a tak nějak nic zajímavého po stránce hratelnosti jsem zde neobjevil. Sbírání kartiček nebyl špatný nápad. Jen je posbírá spíš ten, kdo hodně umírá, než ten, kdo se hodně snaží. Navíc odměny za sety mi nepřišly moc zajímavé. Otevírání dveří směrováním laserových paprsků po 150té mě už také unavovalo. Obzvlášť ke konci, kde byly snad na každém rohu. Závěrečný boss dost potrápil. Přišel mi nedořešený v hodně ohledech.
+20

Uncharted: Drake's Fortune

  • PS4 75
V momentě, kdy jsem se rozhodla do své rodiny poprvé od PS One opět přivítat konzoli, Uncharted série byla jasnou koupí. Série, kterou tisíce hráčů dodnes vyzdvihává do nebes, sebou nese vysoká očekávání - dokázala je původní, dnes již víc jak dekádu stará, hra splnit?

Hned v úvodní scéně hra zabodovala v prezentaci svých kvalit. Skvělý scénář ala hollywoodské blockbustery, organické a vtipné dialogy, postavy, které doslova hýří charismem a v neposlední řadě přenos vzájemné chemie mezi herci do herního prostředí.
Uncharted je jednou z prvních her, kde jste mohli opravdu cítit kouzlo motion capture. Dnes je toto zřejmé možná ještě víc právě díky kontrastu zastaralé grafiky. Ano, animace "herního" pohybu jsou dosti kostrbaté v porovnání se současným standardem, ale cutscénám není moc co vyčítat.

Grafický boost, který přinesl remaster pro PS4, pomohl hře ubrat hned několik let na svém stáří. Avšak ani remasterovaná verze hru nezbavila trofeje za barevně a vizuálně nejméně zajímavý díl z celé série. Dokonalý reprezentativní příklad je level, ve kterém se snažíte vyšplhat na nejvyšší věž zříceniny - kam se člověk podívá, tři odstíny šedivé a jeden (možná dva) odstíny zelené. Sem tam se objeví nějaké to NPCčko, které konečně barevnou paletu roztrhne.

Byť se nedá upřít upřímnou snahu vývojářů o zajímavý a kreativní level design, Drake's Fortune je spíše náčrtem toho, co by Uncharted mohlo být. Již v první lokaci se drtivá většina hráčů zasekne. A pokud si postup nevyspoilujete zmáčknutím tlačítka pro radu, může se stát, že budete dlouhé minuty běhat kolem dokola, dokud konečně náhodně nevyskočíte na ten správný kámen. Takových případů je ve hře více, ale vydat hru s jedním z nich hned v tutoriálové části je opravdu začátečnická chyba. Chyba, která velmi jednoduše mohla být kritická (především pro začínající sérii), kdyby úvodní scéna na hráče nezapůsobila dostatečně poutavě.
Typické šplhací sekvence se vývojáři snažili roztrhnout nejen bojem/přestřelkami, ale také jízdou na jeepu či vodním skútru. Vzhledem k tomu, že skútr jsme již za celou sérii už neviděli, myslím, že si každý dokáže udělat vlastní představu o tom, jak moc úspěšná jeho implementace byla... ta věc je absolutně neříditelná ;)
Soubojový systém je standardním ztvárněním střílečky z pohledu třetí osoby s krycím systémem. Neurazí, nenadchne. Zábavným aspektem na tomto poli je různorodost zbraní k dispozici a systém achievementů, který vyzývá hráče vyzkoušet si každou z nich.

Všichni ale víme, že Uncharted je série, kterou hráči hrají hlavně kvůli příběhu. Oproti ostatním dílům má Drake's Fortune jednodušší a kratší dějovou linku. Aby jsme ale byli fér, narozdíl od pokračování, původní hra má vždy těžký úkol představit naprosto neznámé postavy a ustanovit svět, ve kterém se příběh odehrává. V ději je hned několik zajímavých scén a "wow" efektů. Mnoho nečekaných zvratů však nečekejte. První Uncharted však podalo dostatečně zajímavou podívanou, aby byl hráč po dohrání spokojen s tím, co dostal a chtěl víc.

Pro: hollywoodský scénář, humor, hlavní postavy, animace a filmovost cutscén, koncept pohybu po levelu, puzzly

Proti: sekvence se skútrem, občasná nejasnost úkolu/progresu, kostrbatější animace mimo cutscény

+20

Batman: Arkham City

  • PS4 75
Arkham Asylum jsem si náramně užil. Přitahovala mě proměnlivá flora ostrova, každé další otevřené dveře i sevřenost příběhu, který s menšími odbočkami směřoval k jasnému cíli. Hra mi přišla těžká, ale férová a tuze rád na ni vzpomínám. Nedlouho po jejím dohrání jsem se proto logicky vydal i do City a tvrdě narazil. Ze dvou zásadních důvodů.

Tím prvním je forma světa. Batman v open world zní náramně, ale mně se tenhle výhled pod kůži ne a ne dostat. Nevlídné šero a tma zabraňovalo jakémukoli užití si dalekého horizontu a za každým rohem číhal ten či onen gauner. Ještě větším problémem pak byl příběh a jeho tempo. V prvním díle jsem odstartoval Jokerovým zajetím a vzpourou, prošel jsem si jednu budovu, druhou budovu a pořád věděl na čem jsem a jen přidával na provázek korálky ve formě více či méně zásadních zvratů. Tady je zatčený Bruce, Hugo Strange zná jeho dvojí identitu, na scéně se objevuje Two-Face, který má v moci Catwoman, spouští se Protocol 10, přidává se řádění Jokera a pomoci může Mr. Freeze, kterého má ale zavřeného Penguin a mně jde hlava kolem, protože mám v tu chvíli za sebou snad dvě hodiny hraní a kvapíkové tempo by stačilo snad na dva celovečeráky.

V tu chvíli jsem hru odložil s tím, že se k ní zanedlouho vrátím, ale pachuť byla natolik silná, že se pauza protáhla na rok a půl. Aby mi nepřekážela v rozehraných, řekl jsem si, že se naposledy nasoukám do kevlaru a pak dám hře nejspíš sbohem, jenže nedalo mi to. Tu nápaditý úkol, tu překvapivá cut-scéna a bylo jasné, že tohle dobrodružství si prolétám až do konce. A díky vedlejším úkolům na to budu vzpomínat s úsměvem.

Zatímco hlavní linka má sice spoustu vychytávek a parádních akčních nápadů, nejednou jsem měl pocit, že tam a tady by se hodilo přibrzdit a nutnost vměstnat celý příběh do jediné noci je v tomto případě trochu na škodu. Užil jsem si sice jak manického Ra's al Ghula, tak atmosferické šplhání do pozorovací věže za účelem konečného zúčtování s Hugem Strangem, ale daleko příjemněji mi bylo u pozvolného odkrývání neznámých pozorovatelů či nepřátel, kteří mi byli neustále v patách a kteří skrývali nějaké to tajemství (Azrael, Deadshot, mrtvoly s důkazy směřujícími k Batmanovi) nebo v neposlední řadě změnu nálady v čele s krátkou, ale tuze působivou epizodou v Mad Hatterově domácnosti.

Soubojový systém mi přišel daleko přehlednější (snadnější?) než minule. Lépe se řetězí série úderů, logičtěji jsou do boje zapojena Batmanova udělátka a i ten nejtužší souboj v mém případě Mr. Freeze, kde jsem si chvílemi úzkostlivě připadal jako myš pronásledovaná kočkou se dá vykoumat tak, že i jeho případné opakování může být zábava.

V hodnocení tak hodně, subjektivně opravdu hodně přidávám, protože jak je patrné, ne všechny změny mi přišly k lepšímu, respektive většina revolučních změn mi přišla k horšímu (ani vsuvky s Catwoman nepřidávají tolik, kolik mohly / měly, včetně ošizeného posledního souboje). Tím spíš ale dokážu ocenit odvahu, s jakou tvůrci do projektu šli a jak museli trnout, jestli tahle riskantní sázka vyjde. Vyšla, ale příště by toho spoléhání na vrtkavou štěstěnu nemuselo být tolik.

Pro: Nápadité vedlejší mise dávající pocit funkčního otevřeného světa, větší potěšení ze soubojů oproti prvnímu dílu

Proti: Nezastavitelná dějová rychlodráha, která působí, jak když se nemůže dočkat, až skončí. Počkat si přece neznamená nutně zastavit.

+20

Horizon Zero Dawn

  • PS4 95
Horizon je pro mě jedna z nejlepších her, ke které jsem se za posledních pár let dostal.

Není to nicméně proto, že představuje revoluční herní mechaniky. Ani proto, že má úplně nejlepší příběh či zasazení. Nelze ani říct, že by byl graficky naprosto jinde, než konkurence. Vlastně z herního hlediska nepřináší nic nového. A přesto...

Největší devizou této hry ale je, že všechny aspekty naprosto skvěle kombinuje do vyváženého herního zážitku. Dlouho se mi nestalo, aby vše krásně zapadalo do sebe a já se dokázal ponořit do světa hry tak, že mi opravdu záleželo na tom, co vlastně dělám a jak se budou odehrávat události dál.

Od počátečních momentů mě pohltila atmosféra světa, vykreslení postav a - přestože trošku tuctové - představení antagonisty. Bez nějakého vykrucování můžu směle říct, že si mě hra získala během první hodinky. A netušil jsem, že se vše bude stupňovat ještě výš.

Mohu o sobě prozradit, že se mi morbidně líbí vize, jak by vše mohlo vypadat, kdyby naše civilizace skončila. A Horizon: Zero Dawn mi v tomto ohledu přiděluje dávkou vrchovatou - po světe běhají robotičtí dinosauři, v podzemí jsou schované jakési bunkry, v nichž můžeme nalézt stopy a vzkazy posledních přeživších ze zaniklé civilizace. A světe div se - tuto hodně divokou premisu dokáže hra naprosto graciózně a poutavě vysvětlit. Což je dost možná největším úkazem. Kdybych si měl za každý herní příběh, který nadějnou zápletku nedokáže dotáhnout do konce, useknout prst, musel bych teď hrát hry pouze na Kinectu.

Nicméně, jak již stojí psáno výše, nejsilnější stránkou hry je jakási vyváženost všech herních prvků. Otevřený svět nesklouzává k naprosto fádnímu a generickému mustru her ubisoftu. Souboje jsou zajímavé od začátku do konce. Příběh se nevnucuje, ale příjemně se rozvíjí. Sidequesty jsou rozvážně navržené - a přestože se hra nevyvaruje řady fetch questů a sběratelských aktivit, nenutí vás do nich. Vše pěkně plyne.

Závěrem nelze napsat nic jiného, než jednoznačné doporučení hry - hratelnost je rozmanitá, příběh zajímavý, grafika skvělá, zasazení naprosto unikátní - a celkově se jedná o jednu z nejlepších her této generace.

Pro: unikátní zasazení, skvěle gradovaný příběh, zábavná hratelnost, uvěřitelný herní svět

Proti: časem trošku repetitivní - ale to je u open world her pravidlem

+20