Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

The Last of Us Part II

  • PS5 85
Pokračování jedné z nejlepších her očekával napjatě asi každý. Vývojáři se však rozhodli zariskovat a polovinu herní doby naplnit hraním za postavu, kterou od začátku vlastně nenávidíte. Risk se však vyplatil a opět vznikl nezaměnitelný zážitek plný emocí, který vás zařeže do sedačky. TLOU znovu sází na výborný vývoj postav, kde do sebe vše hezky zapadá, a grafický kabátek vám nabídne špičkové vizuální orgie podtržené fotorežimem, kterým se vám podaří zachytit nejednu hezkou vzpomínku.

Ke hře bych měl však dvě malé výtky. Tou první je zbytečná roztahanost celé hry. Délka hry nerovná se kvalita. To si poslední dobou vývojáři nových titulů asi nemyslí a na této hře je to přece jen trochu znát. Druhým vroubkem je pak možná lehce nedotažený konec. Tím nechci říct, že by se mi nelíbil nebo mi připadal hloupý. Možná ale až moc se v něm skáče v čase a tvoří tak soubor jakýchsi malých epizod, kdy vlastně netušíte, zda už po stmívačce přišel konec nebo uvidíte ještě něco. No budiž, ale když už takto, tak tomu za mě přece jen ještě něco chybělo. Co se ale upřít nedá, je to, že druhý díl TLOU je asi první příběhovou hrou, kde má hraní na kytaru nějaký význam - geniální.
+12

Life is Strange: True Colors

  • PS5 90
Mnohem lepší Life is Strange zážitek, než v jaký bych si po velmi průměrné dvojce odvážil doufat. Studio Deck Nine opět dokazuje, že umí vytvořit lepší hru, než samotní původní autoři, kterým se stín prvního dílu zatím s ničím překročit nepodařilo. True Colors sice taky v mých očích netrumflo první sérii (což je možná jen based pohled, uznávám), ale i tak jí podle mě šlape pěkně zblízka na paty.

Příběh se tentokrát odehrává v kulisách důlního mětečka v Coloradu, které vypadá řekl bych asi tak, jak si může třináctiletý hipster z Kanady představovat komunismus. Utopická barevná říše snů, jakou je jarní městečko Haven Springs, je sice totálně mimo realitu, ale je to zároveň jediný a spíš menší zápor, který na hře vidím. Všechno ostatní funguje stejně skvěle a nebo ještě lépe, jak bych od hry ze světa Life is Strange čekal. Hlavní protagonistka Alex se mi svou osobností docela trefila do vkusu a přišla mi velmi sympatická. Steph byla sázkou na jistotu a ostatní postavy jsou dostačně zajímavé, abyste o ně projevili zájem a měli chuť s nimi trávit čas. Od Life is Strange očekávám většinou 3 věci: silné emoce, těžká rozhodnutí a skvělou hudbu. True Colors v sobě všechno má a já si tím pádem nemám na co stěžovat. Pomocí Alexiny schopnosti budete čelit nejen svým emocím, ale i pocitům druhých. Doslova uvidíte svět očima druhých lidí a budete jim pomáhat překonat jejich menší či větší životní problémy. Čekají vás hořkosladké chvíle, momenty radosti, smutku, strachu a vzteku. Poznáte přátelství, lásku i zradu. Vše za doprovodu perfektního soundtracku a konečně vylepšené mimiky obličejů. Hned od první minuty je vidět, jak dobře jsou vývojáři schopní vyjádřit emoce pomocí jemné mimiky, pohybu očí a dalších drobných detailů, které i se stylizovanou grafikou fungují mnohem přesvědčivěji, než o co se už tolik let snaží packalové ze Supermassive Games, kde jsou tradičně výsledkem jen nelidské robo-xichty, které perfektně odpovídají jejich nelidským robo-dialogům. True Colors má také velmi dobrý střih scén, velmi solidné práci s kamerou a hudbou a celkově dobře zvládnutou dramatizaci, kde by se opět supermasiváci mohli jen učit.

Zachování epizodického dávkování, které ovšem vychází jako kompetní hra, beru jako největší plus. Epizodické vydávání LiS už doufám konečně nadobro skončilo v propadlišti dějin. Maličko mě mrzí, že hra pro mě vyrcholila koncem 4. kapitoly, kdy 5. kapitola bohužel nezvládla úplně udržet krok a hodnotil bych ji skoro jako nejslabší. Zážitek mi to ale nijak nepokazilo, celkově se jednalo o perfektní 9 hodinovou zábavu a já chci další Life is Strange od Deck Nine - sorry Don't Nod.

Pro: Grafika, příběh, postavy, hudba, emoce, LARP, Alex, kamera, dramatizace

Proti: Občas lehce cringe momenty, ale to už hold k LiS patří...

+12

Life is Strange: True Colors

  • PS5 60
Na jednu stranu je naprosto super, že vznikají přesně takové hry jako True Colors - neakční a ukecané příběhovky s vysokou produkční kvalitou, které se snaží ve hrách otevírat vcelku náročná témata i mimo indie vody. Na druhou stranu, dokud se bude ignorovat tak důležitá věc jako scénář, tak se stejně nikam neposuneme. Trochu nešťastným potvrzením budiž odstrčení scénáristů v závěrečných titulcích až pod snad všechny technické profese.

Autoři z Deck Nine se rozhodli vytvořit simulaci ideálního Instagram městečka, kde každý úhel, každá žárovčička na drátě a každá rozkošná figurka vytvoří perfektní zátiší pro čtvercovou fotku s paprsky zapadajícího slunce. Z počátku jsem myslel, že extrémně kýčovitá stylizace bude mít svůj důvod a bude se s ní nějak pracovat. Nakonec je to však opravdu jen laciná berlička k nalákání hipsterů, která dle mého přichází pár let s křížkem po funuse. Stejně jako hraní Creep, pro zdůraznění hrdinčiny jinakosti, vyvolává spíše úsměv. Ale budiž. Premisa s příchodem nováčka do uzavřeného malého městečka se nikdy neomrzí a tady za mě vše v pořádku. Alex je správná young adult hrdinka a její speciální schopnost empatie je rozhodně zajímavá věc, která by se hodila nejedné necitlivé svini jako jsem já. Jenže celému skromnému osazenstvu městečka jsou na začátku přiděleny stereotypní žánrové role, které jim zůstanou neochvějně po celou hru. V kombinaci s tuhle šustivými, tuhle cringeovými dialogy, které mají daleko do přirozenosti, působí celé Haven jako podivná Potěmkinova vesnice ze sociálních sítí. Podobně jako celá hlavní dějová linka postavená na boji se zlým korporátem. Ta je zde totiž pravděpodobně jen proto, aby hráč dostal pocit, že řeší něco většího a ne "jen" emocionální svět hlavní hrdinky a lidské vztahy. Bez vyšetřování bratrovi smrti a šokujícího záporáka by na tom však hra byla mnohem lépe. 

Minimálně by alespoň trochu ubrala na šablonovitosti, když už se o to nepostarala herní režie. Mrzí mě, že zrovna LiS nabízí tak málo herní invence a jediný chabý pokus je příšerný LARP. Holt žádné What Remains of Edith Finch se nekoná. Ve finále True Colors není tak špatné, jak ode mě může znít. Technicky vše funguje skvěle, spousta detailů je milých, uplakané kapelky hrají, ale celé to mělo mnohem větší potenciál, který se úplně utopil v křečovitých dialozích a neumětelsky šroubovaném scénáři. Přesto bych byl rád, kdyby takových her mohlo vznikat více a postupně rostly.
+12 +15 −3

Immortals Fenyx Rising

  • PS5 85
Za mě paradoxně asi nejvyhlíženější hra Ubisoftu za mnoho let nezklamala. Ač jde dle některých ohlasů o poměrně sprostou vykrádačku The Legend of Zelda: Breath of the Wild, je mi to srdečně jedno. Jako hráč na PlayStation se do království Hyrule jen tak nepodívám a tak s radostí vezmu zavděk i "náhražkou". Navíc náhražkou poctivou a zábavnou.

Immortals si mě zaháčkovala již zasazením. Ke starověkým řeckým mýtům přistupuje sice se značnou dávkou nadhledu, přesto nejde jen o prvoplánovou kulisu a autoři toho do hry z mytologie napěchovali vážně hodně. Lehké výtky bych měl pouze k vizáži postav, které působí možná až příliš infantilně. Ke světu se však pestrobarevný vizuál hodí a prostředí jsou velmi pohledná.

Zlatý ostrov je napěchovaný tajemstvími, božskými výzvami a samozřejmě nepřáteli. Z příběhových aktivit je cítit větší propracovanost, vedlejší aktivity však naštěstí i přes značné opakování nepůsobí jako spíchnuté horkou jehlou. Jako (bohužel) dnes prakticky každá hra od Ubisoftu se dobrodružství outsidera Fenyxe "zvrhává" k čištění otazníčků na obří mapě, svět je však dostatečně pestrý a hádanky zábavné. Únava materiálu se tak projeví až po odehrání několika desítek hodin. Což je fajn.

Ze hry jsem cítil nadšení tvůrců a motivace k dalšímu průzkumu fungovala dobře. Immortals jsem hrál na nejtěžší (Nightmare) obtížnost a liboval si v nutnosti postavu náležitě vylepšovat. S řádně vylepšenou postavou je to však nakonec relativně procházka růžovým sadem, což však platí pro prakticky veškerou herní produkci podobného střihu.

Hra je hlavně o průzkumu, boji a hádankách. Všechny tyto pilíře pevně stojí a autory musím pochválit za precizní a logické ovládání. Fenyx se ovládá velmi dobře, což je při četných plošinovkových pasážím důležitým aspektem. Možnosti boje se postupem času dostatečně košatí a mlácení mytologických potvor je tak po většinu herní doby radost. Hádankami je hra prošpikovaná, byť jde o časté variace stejných mechanik. Osobně mne frustrovali ty s lasery, jelikož střet s nimi často předznamenával reset celé pokladnice Tartaru. I zde však platí, že než se rébusy okoukají, uplyne moře času. Variací je v konečném součtu však hodně a mechanik také.

Immortals Fenyx Rising je tak komplexně fajn hra s dobrými základy a zábavnou herní náplní. Časem to běhání po rozhlehlých pláních hráče sice unaví, tou dobou však bude mít odehráno více, než v několika konkurenčních titulech dohromady.

Hráno jako součást Herní výzvy 2023 – " 5.  Báje a legendy:  Dohraj hru, ve které se vyskytuje mytologické stvoření z antické, staroegyptské nebo starověké orientální mytologie." – Základní varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 79 %; 42. hodnotící;  fyzická kopie na disku

Pro: Povedené herní prostředí; fajn ovládání; satirický přístup k řeckým bájím většinou skvěle funguje; zábavné herní mechaniky

Proti: Opakování je matka moudrosti, ale zhouba Ubisoftích her; infantilní vzhled postav; uspěchané zakončení příběhu

+12

Bugsnax

  • PS5 80
Líbí se mi, když díky herní výzvě narazím na hru, ke který bych se asi normálně nedostal. V tomhle případě v rámci kategorie "Pero, mocnější meče," protože se zde ujmete práce novinářky, která přijde na podivuhodný ostrov vyšetřovat zmizení cestovatelky, která ji původně na ostrov pozvala.

Jedná se o adventuru z pohledu první osoby, která na první pohled graficky působí, že je spíše pro děti, ale podle toho, co jsem dohledal se ze hry stala poměrně kultovní záležitost i mezi starším osazenstvem. Bugsnax, stvoření, podle kterých se hra jmenuje, jsou příšerky nenápadně připomínají v některých věcech pokemony - stvoření inspirovaný skutečnými věcmi, v tomto případě hlavně pokrmy a nápoji, pobíhající po světě a stále dokola opakující své jméno. Je jich tam velký počet, nevím kolik přesně, ale jedna z trofejí vyžaduje chycení 100 druhů bugsnaxů.

Během hry navštívíte rozmanité lokace, od hor až po pláž u moře. Hra má i poměrně poutavý příběh a velké množství vedlejších questů, v rámci kterých se dočkáte i "boss fights" s gigantickými bugsnaxi. Ty mi občas přišly trochu frustrující, ale připisuju to spíš vlastní neschopnosti, na videích ze hry na youtube to zas složitě nevypadá :) na každého bosse se musí trochu jinak, a stejně tak i chytání běžných bugsnax je vázáno na využití prostředí a nástrojů, které v průběhu hrou získáváte. Některé bugsnax, které potkáváte už v začátcích můžete tedy chytit až v pokročilejší fázi hry, až disponujete takovou pomůckou.

Postavy jsou tu zajímavé, potkáte jich velké množství a každá z nich má svůj vlastní výrazný charakter. Kromě vyšetřování zmizení jejich oblíbené cestovatelky musíte řešit i problémy jednotlivých postav a jejich rozepře mezi nimi, během kterého je blíže poznáte.

Jedná se kvalitně zpracovanou adventuru s akčními prvky, u které jsem se ani chvilku nenudil.

Pro: příjemný příběh, zajímavý koncept, originalita

+12

Kena: Bridge of Spirits

  • PS5 75
Kena klame tělem jako taková roztomilá dětská hračka, která však uvnitř nemá měkkou výplň, ale pěkně tvrdý kámen. Vizuálně nádherná akční adventura s logickými hádankami a bossfighty, které si v některých případech nezadají s těmi z regulerních soulsovek. A to prosím není nadsázka. 

Pocitově a vizuálně mi hra nejvíc připomíná mix Enslaved: Oddysey to the West s moderní Zeldou s jemnou, kosmetickou příměsí God of War nebo Elden Ringu. A přesto hra dokáže působit jako originální, téměř až autorské dílo (kterým ve skutečnosti opravdu částečně je), což je po řadě remaků, remasterů, x-tých pokračovaní téhož a opakování stále stejných mustrů mimořádně osvěžující. Je to také hra, u které se vyplatí nevědět o ní nic předem, protože objevovaní, a to i herních prvků a mechanik, je jeden z nejzábavnějěích aspektů tohoto díla od malého studia Ember Lab. 

A i když hra vypadá jako stvořená pro děti, představuje výzvu i pro dospělého hráče. V nebojové adventurní části za to mohou především některé hádanky, u kterých se bez nápovědy nebo náhody dá snadno zakysnout. V uvozovkách zásluhu na tom má obecná vlastnost hry, totiž že příliš věcí nevysvětluje a nechává jejich objevení na hráči. Což je trochu dvojsečná zbraň, která vyžaduje citlivý gamedesign a trefení té správné míry. Kena balancuje na její hraně, a to jsem záměrně benevolentní. Na rozdíl od zmíněného God of War nebo třeba nového Horizonu se nedočkáte žádné nápovědy, hintu, samomluvy hlavní hrdinky nebo jakéhokoliv stébla, obvyklého (ale často přehnaného) v moderních hrách. Odměnou za frustraci je pak samozřejmě pocit zadostiučinění, cesta k němu však může být občas hodně trnitá. Ve hře se dokonce vyskytne nepřítel, kterého nelze zasáhnout jinak, než jedním speciálním pohybem, který vám ale hra představí pro jiný účel a na jeho bojové využití tak musíte přijít sami. Docela nevídané. 

Pokud jde o souboje, tak zatímco ty řadové jsou standardem a užijete si jak útoků na blízko, tak i na dálku mým oblíbeným lukem; úskoků, využívání štítů a pro fajnšmekry i parírování, tak bossfighty jsou kapitola sama pro sebe. Ty pozdější včetně finálního jsou i na střední obtížnost srovnatelné s některými bossy z Elden Ring a jakkoliv jsem všechny soulsovky dohrál a v nich takovou výzvu očekávám, přijímám a oceňuji, tak v kontextu "relaxační" Keny mi to přišlo trochu přehnané. Stejně jako jejich počet, kdy ve své závěrečné třetině se hra zvrhne v kombinací prostorové plošinovky a už trochu otravných soubojů s bossy. Zážitku nepomáhá ani to, že při úmrtí musíte často opakovat poměrně dlouhou pasáž nebo souboje předcházející samotnému bossfightu.

V čem hra exceluje jsou nápady, hrátky s prostorem a fyzikou, výtečná a ve výsledku zábavná integrace skákacích pasáží a vůbec celková roztomilost jak světa, jak i hlavní hrdinky a jejích mrňavých pomocníků. 

A i když jde o hru relativně krátkou, přesto mi přišla o kousek delší, než by být měla. Svůj podíl na tom měla čistě psychologická skutečnost, že jsem jeden bossfight považoval už za ten finální, aby se po něm otevřela ještě celá závěrečná část, do které jsem vstupoval již poněkud unaven, s cílem dohrát hru co nejdříve. 

Pokud by byla hra trochu lépe vybalancovaná a gradovala lépe zvoleným tempem, mohla to být pecka téměř bez výhrad. Ale i tak stojí Kena: Bridge of Spirits za zahrání a jednoznačné doporučení.
+12

Assassin's Creed: Valhalla

  • PS5 70
  • XboxX/S --
Klasicky AC... na prvy dojem krasna hra, zaujimave prostredie.... uveritelna zima v Norsku, potom nekonecne zelene pahorky v Anglicku... lenze s pribudajucimi hodinami dostava coraz vacsi vyznam prave to slovo nekonecne. Zvrhne sa to ako vzdy na bezduche mechanicke cistenie mapy, s velmi nizko nastavenou obtiaznostou (aj ked sa clovek trochu pohra s nastaveniami). Vzdy tieto hry nakoniec dohram, ale je to hlavne z povinnosti Platinovat achievementy. Datadisky v podstate pridavaju len to iste dookola. Uplne rozumiem, preco tato hra nema New Game+ - bolo by to len pre silne povahy.

Pro: Grafika, atmosfera, snaha o pribehovejsie ponatie side questov

Proti: Repetitivne a prilis dlhe, nizka obtiaznost

+12

Immortals Fenyx Rising

  • PS5 80
O Immortals Fenyx Rising (IFR) lze zaslechnout několik věcí. Za prvé, že se hra původně jmenovala Gods and Monsters, ale kvůli jakýmsi sporům o ochrannou známku pro značku Monster Energy došlo k přejmenování na současný název. To zní tak absurdně, že to asi bude pravda. Bohužel, nový finální název mi připadá výrazně horší a ani po desítkách hodin ve hře strávených jsem se s ním nesžil a stále mi zní poněkud krkolomně. Za druhé, že jde o kopii Zeldy BotW, což nemohu kvalifikovaně posoudit, neboť jsem Zeldu nehrál. Navenek se to tak ale do značné míry jeví a pokud by Immortals byly slabým odvarem originálu, chápal bych, proč je Zelda BotW tak oceňovaná a milovaná. A za třetí, že jde o takový Assassin's Creed (Odyssey) pro děti, s čímž bych pro změnu nesouhlasil vůbec. 

Ano, podobně jako AC je i IFR akční adventura v relativně malém otevřeném světě, s vylepšováním postavy, výbavy, lektvarů a vůbec všeho možného; podobně jako v AC zde najdete mapu posetou ikonami a aktivitami, více či méně zábavnými; nechybí ani (assassinovsko-zeldovské) šplhání na různé monumenty a celkově je hra stejně vertikální, jako průměrný AC. Ale hraje se to jinak. Stealth zde je, aby se neřeklo, ale reálně se hra stealthově hrát nedá. Souboje jsou poněkud toporné a obecně relativně jednoduché. Potěsí, jako vždy, přítomnost luku a možnost zpomalovat a jemně ovládat šípy v letu, což je dovednost užitečná na přesné headshoty a zároveň nutná pro řešení několika logických hádanek, z nichž některé jsou povinné pro další postup hrou. A hlavně mi to připomnělo podobnou herní mechaniku z klasiky z PS3 Heavenly Sword, čímž IFR získal další kladné body. Na rozdíl od AC má hra vyloženě a záměrně uhozený příběh s překvapivě vtipnými dialogy, ačkoliv tohle bude asi hodně o vkusu konkrétního hráče. Nicméně skutečnost, že se hra nebere příliš vážně, mi zrovna v tomto připadě prostě sedla a neměl jsem absolutně žádný problém hru přijmout takovou, jaká je a prostě se bavit. 

Hlavní rozdíl oproti AC a pro mě i nejlepší vlastnost hry spatřuji v míře a variacích logických úkolů a hádanek, kterými vás hra zásobuje. A to i v případě, že se rozhodnete nepovinné aktivity zcela ignorovat. I hlavní příběhové mise, které postupně plníte pro čtyři řecké bohy (v libovolném pořadí), nabídnou tolik logických úkolů, že bych neváhal IFR označit za mix akční adventury a logické hry. A vlastně bych si nebyl jistý, která složka hraje prim. Převážně se odehrávají ve vaultech, což je místní variace na klasické dungeony a snad každý z nich nabízí trochu jiný typ výzvy a vyžaduje trochu jiné řešení. Žádný z nich mi nepřišel přehnaně frustrující, ale u některých z nich jsem musel docela přemýšlet. A u několika z nich jsem si říkal, že by kolem takové herní mechaniky mohla být vystavěna samostatná dobrá kratší logická hra. Kvituji i to, že hra nenabízí možnost potenciálně zákysová místa přeskočit a necpe do vás žádné hinty. 

I když jsme tedy začali tím, že Immortals Fenyx Rising je kopie či derivát něčeho jiného, výsledkem je zajímavá svébytná hra, která mi ve svém mixu a výsledku přišla překvapivě originální a plná zajímavých nápadů.

Hra není bez chyb a zejména ovládání vaší hrdinky (nebo hrdiny) dokáže být místy poněkud krkolomné, nemotorné a frustrující. Zejména dropování na malé plošinky z plachtění nebo zachytávání se za okraje. Nezřídka ve víru větší bitvy zazlobí kamera, lockování nepřátel je zde spíš na škodu a prostor na drobnější vylepšení by se našel i jinde. Nic z toho ale nebrání příjemnému zážitku a pokud platí, že chybami se člověk učí, rád bych si v budoucnu zahrál i nějaké pokračování. A klidně by se mohlo znova přejmenovat na něco intuitivnějšího. 

80 %
+12

Bloodborne: The Old Hunters

  • PS5 95
Z FromSofťáckych DLC mám vždy strach. Väčšinou mi totiž veľmi rýchlo zrazia ego z toho, ako dobre sa mi darí v základnej hre. No, a inak tomu nebolo ani v prípade The Old Hunters. Bolelo to. Fakt bolelo. Ale zároveň išlo o skvelý zážitok!

V prvom rade ide určite jedno z najlepších rozšírení, ktoré FromSoftware vydali. Poriadne náročné a po všetkých stránkach prepracované. Okrem hardcore bossov ponúka aj dosť nepríjemných radových nepriateľov, takže nadávanie a bezmocné kvílenie je zaručené. Pravdaže, keď sa človek na podmienky adaptuje, tak to už ide oveľa lepšie. Aspoň teda do chvíle, kým nedorazí k prvému bossovi (Ludwig).

Ten je totiž solídny masakrátor a potrápi zrejme aj ostrieľaných Souls veteránov. Laurence je nepovinný boss, ale bola by škoda ho minúť a aspoň sa nepokúsiť ho zdolať (okrem iného má jeden z najlepších hudobných motívov). Opäť ide o solídnu výzvu, pre mňa možno ešte o stupienok (či dva) náročnejšiu než prvý bossák. Po cca 30-tich márnych pokusoch mi podal pomocnú ruku až jeden hráč... ale po chvíli boja sa porúčal na onen svet, takže som zostal zase sám.

Tentokrát som ale slávil úspech (hlavne preto, lebo som si ušetril liečivá) a myslel som si, že ťažší boss ma už v DLC nečaká. Lenže...

Nasledovali Living Failures. Otravný, zdĺhavý a často aj nasierajúci fight. Meh.

Našťastie to bolo vykúpené štvrtým bossom, a síce Lady Mariou. Famózny duel, ktorý som si užíval, určite patrí k jedným z najlepších v celej hre. Zomierate síce často, ale vôbec vám to nevadí, pretože samotný súboj vás strašne baví. Tak to mám rád. Zároveň musím povedať, že hoci to bol veľmi intenzívny boj, medzi najťažších bossov Mariu predsa len neradím. Možno aj preto, že boje proti ľuďom / humanoidným bossom mi všeobecne idú lepšie.

No a potom prišiel Orphan of Kos a jeho placenta, ktorý ma ničil, rozmrdával, žral moju dušu a zadupával ma do zeme zas a zas, znova a znova. Vôbec prvýkrát som sa priblížil k tomu, aby som od hnevu hodil ovládač o stenu.

Brutálny, veľmi brutálny fight. Padlo naňho odhadom 300+ lekárničiek a ja som vážne uvažoval, že to proste sám nedám. Požiadaj o summon, našepkávala mi jedna polovica mozgu vo vypláchnutej lebke. Ale zaťal som sa a rozhodol som sa začať hrať agresívnejšie. A oplatilo sa. Zmetek padol a nastala eufória.

Určite jeden z najťažších bossov, s ktorým som sa v celej Soulsborne ságe stretol. Zároveň však fantastický súboj. Na jeho konci sa mi ešte minúty triasli ruky a z prstov kvapkal pot. Proste typický Bloodborne.

Pro: svet, atmosféra, bossovia

Proti: jeden boss je vyslovene otravný

+12

Draugen

  • PS5 60
Draugen svým zasazením a s Ragnarem Tørnquistem v čele sliboval velmi zajímavou podívanou, kterou jsem dlouho odkládal. Walking simulatory jsou můj oblíbený žánr a rád se do nich pustím, když je na to ta správná nálada. Nakonec se zdá, že jsem čekal docela zbytečně. Norská vesnička je krásná, ale až překvapivě miniaturní a ne zcela uvěřitelně navržená. Příběh je předvídatelný a ani jedna z dvojice linek nefunguje ani trochu tak, jak bylo zřejmě zamýšleno. Šablonovitý scénář, společně s postupem hrou jak z příručky, tomu nijak nepomáhá. Jakoby šlo o prvotinu začínajícího indie studia, které jelo podle wikiHow to do walking simulator. Od takhle zkušeného týmu jsem čekal opravdu mnohem více. Tak alespoň se na to pěkně dívalo a krásně poslouchalo.
+12

Tails Noir

  • PS5 --
Velmi primitivní adventura, vhodná svým ovládáním a "obtížností" tak na mobil. Nepožaduje od hráče nic sofistikovanějšího, než je kliknutí na aktivní místo nebo výběr odpovědí. To jen tak pro pořádek, pro všechny kované adventuristy, kteří by od TN mohli čekat trochu něco jiného.

Je vidět důvod, proč se na základě první části hry autoři dočkali úspěšné kampaně na Kickstarteru - je o dost kvalitnější, než ten zbytek. Obsahuje jedinou hádanku ve hře a taky jakousi stealth hratelnost, k tomu solidní atmosféru. To stejné platí i o hudbě, která je skvělá, ale hraje jen někdy a některé části jsou tak až zbytečně tiché, což vzhledem k chybějícímu dabingu dost bije do uší.

Ačkoli se jedná o pixelártovou adventuru (na Unreal Engine 4 - jako fakt!), potýkal jsem se s technickými problémy. Několikrát mi zamrznul výběr odpovědí, jednou jsem musel úplně restartovat checkpoint kvůli nespuštěnému skriptu a ty dlouhé loadingy mezi přechody obrazovek byly taky dost podezřelé - znám openworldy, které loadují rychleji!

Díky mrazivému ději jsem TN rád sfouknul a úplně blbý pocit z ní nemám. Podle traileru z roku 2019 je vidět, že autoři vystříhali ze hry hodně obsahu a že to vlastně původně mělo být i trochu akční. Finální výsledek není špatný, ale uspěchanost děje, tempa a nevysvětlených ocásků příběhu ke konci hry zamrzí.

Hodnocení: ✰✰

Tip: na Steamu je k dispozici ještě přídavek Prelude a už podle košatějších rozhovorů a příběhovému stromu voleb je vidět, že si na něm autoři dali záležet možná více, než na původní hře
+12

Marvel's Spider-Man: Miles Morales

  • PS5 80
Prvý diel Spideyho ma bavil, takže som rád skočil aj do tohto „výplňového“ dielu (či rozsiahlejšieho DLC?) s Milesom Moralesom. A opäť som si toto poletovanie na pavučinách ulicami New Yorku dosť užil. Zmena hlavnej postavy bola osviežujúca a veľmi fajn boli aj nové útoky a schopnosti.

Po grafickej stránke je hra opäť veľmi prepracovaná a New York pulzuje životom (a zločinom, samozrejme). Príbeh ma príliš nezaujal (rovnako ako v jednotke), ale spracovaný bol profesionálne s postavy boli slušne napísané. A napokon, hlavným ťahákom je tu ten gameplay, ktorý je proste zábavný. Už len pohupovanie po meste na pavučine je úžasne spracované a ja som si ho vychutnával takmer rovnako ako akčné pasáže.

Akurát teda nechápem, prečo sa tvorcovia v pokračovaniach tak strašne držia poučky „všetkého viac“. Tu konkrétne to podľa mňa trošku prepískli v záverečnom fighte, ktorý zbytočne dlhý a unavujúci (a samozrejme by k nemu nedošlo, ak by sa istá postava nesprávala ako idiot a nechala si všetko vysvetliť v minútovom dialógu).

Rovnako ma tiež otravovalo, že postavy si musia aj počas boja vylievať srdce, trúsiť klišovité frázy o rodine, či osudové repliky typu „tvoj otec by nebol rád, ak by videl, čo sa z teba stalo“. Hoci to k tomuto žánru patrí, je to proste otravné. Obzvlášť, keď súboj opakujete viackrát. Tiež záporák bol taký nejaký matný a bez charizmy. Ale inak slušná zábava, ktorá aj vďaka rozumnej dĺžke zabavila.

Pro: grafika, gameplay, akurátna dĺžka

Proti: príbeh mi až tak nesadol, záverečný bossfight je až príliš dlhý

+12

Star Wars Jedi: Survivor

  • PS5 75
Byla to hra na kterou jsem se velmi těšil, po jejím vydání jsem pro jistotu nějaký čas počkal, protože jsem očekával, že optimalizace, je jedna z věcí v čem EA poslední roky tápe. Více jak půl roku jsem se vyhýbal všem možným spoilerům a tak ke konci roku 2023 došlo na samotné hraní.

Ocitáme se po time gapu, který nás poslal o 5 let. Záhy zjišťujeme, že původní banda přátel brázdící vesmírné soustavy v lodi Mantis je tu tam. Cal nám trochu dospěl a nevím, zda za to můžou ty vousy, nebo lepší motion capture, ale posun o 5 let je znát.

Příběh je napsaný vcelku dobře, ale musím říci, že v tomto ohledu mě více bavil příběh prvního dílu. Co mě ovšem bavilo, bylo množství plot twistů, které jsou skvěle napsané a ještě lépe zapadaní do celého universa Star Wars. Jediné co mě trápilo, byl ten nevýrazní přístup hlavního protagonisty, za mě působil trochu nemastně, neslaně.
Ovšem vytvoření vztahu mezi  Merrin a Calem ? No ty číčo! Hned mi hlavou proběhl vztah Anakin s Padmé. Jenže kombinace Jedi a Night sister. Wow!

Líbilo se mi, že se hra více koncipovala do RPG s prvky soulovek a nikoliv naopak a v tomhle ohledu musím říci, že to fungovalo na výbornou.
Jenže to by nebylo EA, aby i z odstupem času hra měla problémy. Osobně u soubojových her, preferuji to, aby soubojový systém reagoval na to co hráč mačká s pokud možno, co nejmenší odezvou. Tady ovšem narážím na asi pro mně ten nejzásadnější mínus celé hry, jelikož při 60 FPS, aby reakce na dodge trvala 3-4 vteřiny, jen evokuje, že zde asi něco není v pořádku. Korunu tomu celému pak dává, když se snažím někam vyskočit odrazit se, či běžet po stěně a pak znovu skočit a hra nereaguje na mou snahu skočit (v tom lepším případě), či dokonce dojde k běžení po stěně při výskoku k otočení o 180 stupňů, to ať se na mě nezlobí.
Soubojový systém s možností přepínání stylů, na mě působil trochu jako z Niohu, byť šlo volit pouze mezi dvěma druhy stylu světelných mečů, které lze měnit pouze na meditačních místech (Proč?)
Dobrou volbou byl i otevírání schopností pomocí stromu dovedností, což je již zajetý evergreen u RPG.
Jen si neodpustím jednu myšlenku, pokud Cal ovládal určité schopnosti v prvním díle, proč se musí učit některé techniky znova? Naštěstí těchto technik je opravdu jen pár.

Pokud jde o jednotlivé světy, na těch se vyřádili vývojáři opravdu hodně, byť některé místa ( Shattered Moon. Nova Garon. Tanalorr. ) působí velmi prázdně a jejich prohledání zabere méně než hodinu. Pravým opakem v toto smylu je pak planeta Koboh.
Upřímně, tolik collectibles ve hře dlouho nepamatuji, byť velmi kvituji, že po splnění některých činností je lze hledat na mapě, ovšem ta na mě osobně působila velmi nepřehledně až zmatečně. Vrcholem pak je, když mi chyběl poslední předmět a nikde jsem jej nemohl nalézt, tak jsem zabrousil na poradní fórum a světe div se, to množství hráčů, kterým chyběl přesně totožný předmět se 100% objevením celé mapy, to mi hlava nepobírala.

Kapitolou samo o sobě byly výzvy Force Tear, co si pamatuji, tak dlouho jsem tak nenadával i hry, která má parkurové výzvy (Proč? 2x), ty by sami o sobě nebyly problémem, jen v kombinaci s občas (ne)reagujícím stiskem tlačítka pro skok, se stávaly noční můrou.

Souboje s protivníky jsou zábavné a pokud vše funguje jak má (většinou tomu tak není), pak se dají zvládnou, bez obtíží. Pokud se nejedná o souboj Cal vs. Bode Akuna či Cere Junda vs. Darth Vader, kdy jsem opravdu potil duši a proklínal jak snahu o perfektní parry, tak o dodge. Dále by mě zajímalo, komu se urodilo v hlavě, že souboj s více monstrama, kdy přichází na řadu červený útok, tak se vyhnu a tak nešťastně, přímo do červeného útoku druhé příšery, kdy již nemám šanci jakkoliv reagovat (Proč? 3x)

Pokud jde o grafické zpracování, byla hra velmi průměrná, tak si říkám kam se podělo 155 GB dat? Zhruba od 3/4 hry se mi stávalo, že se nestíhaly načítat textury keřů a stromů, hold optimalizace ani po půl roce, nejspíše nedošla k finální verzi. To si nechci představovat, jak musela fungovat na launch.

Smutným paradoxem je, že celou hru zvedne skvěle a vtipně zapracovaný BD-1. Další věc, co se hře povedlo, byla pasáž, kdy Merrin vytvářela "červí díry", to fungovalo, tak skvěle a byl to ten posun, co jsem očekával v celé hře.
Mé očekávání bylo, že dostanu cosi jako první díl, jen se snahou vše posunout o kus dál, což se nenaplnilo.

Jako fanoušek Star Wars a prvního dílu, jsem byl v celku zklamaný a proto i chápu, že hra nedostala jedinou nominaci na Game Awards 2023.

Pro: Příběh, RPG s prvky soulovky, BD-1

Proti: optimalizace, optimalizace , optimalizace

+12

Haven

  • PS5 75
„Láska hory přenáší.“ 

Herní výzva 2024 - 2. Láska nebeská 
Odůvodnění: Celá hra se soustředí na rozvíjení romantického vztahu hlavní dvojice.

Haven jsem minulý rok zkoušel a zaujalo mě to natolik, abych si hru přidal na seznam her, které si zahrát. Díky herní výzvě nastal perfektní čas. Abych byl ale upřímný, tak se mi do hry teď vůbec nechtělo, ale koupil jsem si měsíční členství PS+, tak toho musím nějak využít. Nakonec jsem se do hry donutil, protože vhodnějšího kandidáta jsem do druhé kategorie neměl a naštěstí jsem tvrdě nenarazil a hře po pár chvílích podlehl.

Hned na první pohled okouzlí svou barevnou grafikou a poměrně minimalistickým art designem. Později okouzlí svojí jednoduchou ale vtahující zápletkou, kterou obohacuje zajímavým lorem světa, který se v rámci dialogů odhaluje.

Hlavním tahákem je ale vztah hlavních postav, tvořících pár. Tento vztah se postupně v rámci gameplaye a příběhu prohlubuje a je mu věnována péče, kterou tak běžně ve hrách nevídám. I na můj vkus až příliš intimní dialogy jsou přítomny. Hrál jsem s defaultní dvojicí (kluk, holka) a sympatičtější z těch dvou mi více byla holčina Yu, chlapec mi tolik nesednul ale vyloženě mi nevadil. Dalším důležitým aspektem hry je neustálý průzkum okolí. Prostředí planety je pěkné ale bohužel jednotvárné. Všudypřítomná pohodová hudba nebo dialogy to naštěstí dost zachraňují. Stává se z toho místy i mírná relaxace.

Je zde přítomný i combat, který je spíše navíc, aby se hráč chvílema nenudil. Působí jako tahový souboják ale na tahy se zde vůbec nehraje. Bitva se odehrává v reálném čase a je to hlavně o tom, kdo je rychlejší s útoky, jestli hráč nebo nepřátelé. Navíc se musí ovládat současně 2 postavy, což pro mě někdy činilo problém ale po čase jsem si zvykl. Ten tahový souboják by se zde vyjímal více.

Celkově jsem ve hře strávil kolem 12 hodin, a i přes nějaké neduhy to bylo hodně fajn. Vztah milostného páru byl dobře vyobrazen a o tom to celé je. Potěšilo mě i závěrečné morální dilema. Upřímně se mi nelíbil žádný z dvou konců ale byli dostatečně zajímavé, aby se o tom mohla vést diskuze. Pokud nevíte co do druhé kategorie, určitě dejte téhle menší hře šanci.

Pro: Zajímavý příběh, art design, soundtrack

Proti: Jednotvárná prostředí, combat mohl být lepší

+12

The Cub

  • PS5 70
Vizuálně krásná retro plošinovka, která je však svým staromilským designem pro mě na hranici příjemné hratelnosti. Ze svých devadesátkových vzorů si totiž nebere jen "trhanou" animaci, ale také lehce otravnou pokus-omyl náturu. Pokud vám tedy během skromných dvou hodinek nepadne ovládání ihned do ruky, tak vás čeká řada iritujících pasáží se spoustou nadávek a opakování. Zbytečně to narušuje jinak výborné tempo hry, která i při krátkém rozsahu stihne vybudovat skvělou atmosféru. A to i díky nápaditě pojatému soundtracku skrz rádiové vysílání z Marsu.
+12

Metal: Hellsinger

  • PS5 80
Hellsinger jsem si do Herní výzvy zvolil protože samotná hra pro mě představovala onu výzvu. Kdysi jsem jí zkoušel v rámci Steam Fest v demoverzi a udržovat rytmus mi vůbec nešlo, jen tak tak jsem demo vůbec dokončil. „Git Gud“ hry o skillu mám ale rád a tak bylo jen otázkou času, kdy se do hry znovu pustím a pokořím jí.

Herní výzva 2024 - 10. V záři reflektorů
Odůvodnění: Při držení určitého násobiče skóre hraje v pozadí hudba se zpěvem.

Hra jako taková těžká není, ale udržet rytmus jednoduché taky není. Na základě skóre se odvíjí síla poškození nepřátel a skóre se navyšuje na základě správného rytmu. Držet rytmus je tak v hráčově zájmu, aby i rychleji postupoval dále ale hlavně aby se do hry "dostal". Když se vám už podaří držet rytmus, máte nejvyšší násobič skóre a do toho někdo zpívá heavy metal, tak je to fakt nářez.

Moje počáteční přešlapy naštěstí během druhé poloviny hry polevili a už jsem se pravidelně dostával do rytmu. Na základě pouhého poslechu hudby sem se většinou orientoval jen těžko, spíše jsem jel podle indikátorů kolem crosshairu, což je celkem škoda. Tenhle problém bude ale asi dost individuální. Nemluvím ani tak o držení rytmu ale o to se do něj dostat. Prsty mi potom samy mačkali spouště na ovladači v nějakých pravidelných intervalech a tak jsem držel rytmus. Dopomáhal jsem si i malým dupáním a třásáním hlavou. Musel jsem někdy vypadat vtipně. Orientovat se ale dá i vizuálně, nepřátelé uskakují do rytmu nebo všude přítomný oheň plápolá do rytmu. Takové malé detaily jsou hrozně fajn a více umocňují to samotné jádro.

Kde hra už moc nevyčnívá, tak je to game design úrovní. Arény jsou poměrně obyčejné, celkem nezapamatovatelné ale vzhledem k tomu na co se hra soustředí to moc nevadí. Jen tu není ta přidaná hodnota. Vyloženě originální nejsou ani nepřátelé, kteří sice vypadají jinak ale už jsem je potkal třeba v současném DOOMovi. Ne, že bych si moc stěžoval, DOOMA mám rád. Příběh je zde taky do počtu ale je pěkně vystavený a tak nějak motivuje tu hru dokončit. Lore je taky celkem zajímavý.

Na hře je každopádně znát menší rozpočet. Není tak dlouhá a všechny úrovně mají stejnou strukturu čili probojovat se arénami a potom porazit závěrečného bosse. Úplně nepotěší že Boss je pokaždé stejný, jen má nějakou tu schopnost navíc ale potom se taky začnou silně opakovat. Z arzenálu zbraní taky nelze tolik vybírat. Hra je jednoduše menšího rázu, taková příjemná jednohubka na 2-3 večery. S rozpočtem určitě souvisí i volba enginu, kterým je Unity. K mému překvapení hra nabízí (pro mne) úchvatné grafické zpracování. Chvílemi bych ten Unity engine ani nepoznal. Když jsou tvůrci šikovní, musí to být někde vidět.

V rámci aktualizace byla hra obohacena o strašně zábavný Leviathan mód. Jedná se o obyčejný survival v aréně s přicházejícími vlnami nepřátel. Háček je ale v tom, že začínáte bez veškerých schopností, které musíte postupně znovu odemykat, abyste díky tomu vydrželi déle. Tenhle mód určitě doporučuji vyzkoušet. Obecně tuhle hru doporučuji vyzkoušet. Milovníci současného DOOMA zde budou jako doma, jen musí překonat výzvu ve formě rytmické mechaniky. My hráči ale rádi překonáváme výzvy...nemám pravdu?
+12

Hogwarts Legacy

  • PS5 90
Táto hra bola splnením môjho sna.


Možnosť sa detailne prechádzať po Rokforte a zažiť tú jeho jedinečnú atmosféru u mňa vyvolávala pocity eufórie dokonca dlhé hodiny od počiatku hrania.
Hneď prvou milou vecou bolo, že som si mohla preniesť charakter, ktorý som si vopred vytvorila na Wizarding World, do hry a dokonca aj moja palička sa mi do nej presunula. Ako veľký potterfan mi to príde úžasné a magické. No a keď mi potom nasadili na hlavu klobúk a fakt mi vyšiel Chrabromil, ktorý tiež korešpondoval s preneseným charakterom, tak som bola v siedmom nebi. Vôbec som nevedela, že je to takto možné.
Plusom bolo ale aj to, že som sa mohla nakoniec sama rozhodnúť, do ktorej fakulty chcem ísť naozaj a klobúk sa potom tak aj zachoval. Zo zvedavosti som si po skončení hry vytvorila novú postavu a vydala sa do iných fakúlt, aby som sa pozrela do ich klubovní. Fakt to odporúčam, pretože mi prídu jedinečné a možno aj trošičku zaujímavejšie než tá chrabromilská. Tú je totiž vidno aj vo filmoch. Škoda je, že v rámci príbehu nie je možnosť sa do iných klubovní určitým spôsobom dostať a takto si ich prehliednuť.

Samotná atmosféra Rokfortu je nezameniteľná. Vývojári urobili veľký kus dobrej práce a všade sa to hmýri maličkosťami, ktoré stoja za obzretie. Človek môže postávať pri hlúčiku ľudí a sledovať ich interakcie, ktoré bývajú často vtipné, alebo len porozovať duchov, brnenia a školských elfov, ktorí majú niekedy veľmi zaujímavé animácie. Osobne ma zaujala aj časť hradu, kde hrajú samotné hudobné nástroje alebo orchester žiab. Po vizuálnej stránke sú tieto kulisy určite niečo čo si prial každý fanúšik. Dokonca sme dostali možnosť pozrieť sa aj do kuchyne.

Nechcem veľmi zabŕdať do príbehu, ten by si mal hráč užiť sám, chcem len podotknúť, že mňa osobne neurazil ale ani nenadchol. Osobne vnímam ale to, že sa to celé odohrávalo ešte pred udalosťami z knihy, fajn a myslím, že si týmto tvorcovia mohli dovoliť aj trošku viac. Čo sa týka vedľajších misií, tie sa dosť často sústredili na mojich kamarátov zo školy. Už len to, že to neboli len kamaráti z vlastnej fakulty, bolo skvelé. Mala som pocit, akoby tu rozdiely medzi nimi nehrali takú veľkú rolu. Tieto dejové linky sa tiahli celým hlavný dejom a určitým spôsobom spadali aj do povinných misií. Vrámci nich som sa mohla pozrieť úplne všade a veľkú radosť mi urobilo aj to, že som mohla vidieť veľa magických stvorení. Dokonca aj Kentaurov. Hoci tí hrali oveľa menšiu rolu, než by som si priala.
Jedna časť hry sa dokonca sústredila na to, aby som ich čo najviac pochytala ( Gotta catch'em all ) a priniesla ich do nového domova. Vždy keď som ich chytala som si ale pripadala čudne a mala som pocit akoby som ich oberala o slobodu. Väčšina z nich totiž nebola v bezprostrednom ohrození života, ako mi to hra chcela nahovoriť.

Keď spomínam vedľajšie misie, tak nemôžem nespomenúť jednu extra. Tú som dostala k nákupu hry a neviem, či je normálne voľne dostupná alebo nie. Jednalo sa o akoby haloweensku úlohu a tam som mala konečne pocit, že sa v hre deje mágia. To čo sa dialo s levelmi ma neskutočne bavilo a viac tohoto by som brala všetkými desiatimi.

Hogwarts Legacy netvorí len zámok Rokfort alebo po anglicky Hogwarts ale aj okolná krajina.( dokonca aj Rokville (Hogsmeade) ) Tá sa dá brázdiť na metle alebo dokonca Hypogrifovi. Juhuu, to bol ale zážitok, keď som prvýkrát prelietala ponad jazero, k tomu hrala skvelá hudba v pozadí a môj Hypogrif sa letmo dotkol hladiny. Alebo keď som dupla na turbo a svišťala okolo vežičiek hradu a okolitých dediniek. Tento pocit mi nikto nevezme a bol jedným z mála plusov, ktoré veľká krajina priniesla. No a tá je príliš obrovská. Aspoň pre moje potreby. Keby ju tak okresali o polovicu, myslím, že by sa nikto nehneval. Hlavne sa to odráža na kvalite minihrách, ktoré sa všade tade povaľujú. Hráč musí robiť to isté stále dokola. Niekedy sa na kopci nachádza tento typ hádanky, inokedy zase tento ale inak je to stále to isté. Tie všetky minihry ako Merlin's trials, hľadanie astronomických stolov alebo praskanie balónov prináša do priechodu hry jedine extra nepotrebné hodiny. Zhustený obsah na menšom priestore by ma zabavil viac.

Ďalšími vecami, ktoré ma od začiatku dosť štvali bol nedostatok miesta v inventári. Hráč v priebehu hry zbiera oblečenie a to fakt veľmi rýchlo. Skoro každá truhla obsahuje nejakú časť a odomykanie nových slotov sa nedeje až pokial sa človek nedostane do určitej úrovne hry. A tak to všetko čo sa nazbiera sa musí buď predať alebo zničiť. Našťastie jednotlivé modely oblečenia ostávajú uchované a tak si človek môže vybrať čo mu pasuje. To bol ale tiež kameň úrazu. Pokial som narazila na niečo noseniaschopné, tak som bola celkom frustrovaná. Hlavne mi dosť vadilo, že hra mala v sebe akoby bug, že pri krátkych vlasoch a nasadenom klobúku, sa zo mňa stala holohlavá postava. To som vyriešila zmenením hlavného účesu o trochu dlhší. Takže za mňa by sa fashion v tejto hre mohol o čosi polepšiť.

K mojej nespokojnosti prispela aj úroveň hádaniek a rébusov. Ja vlastne ani neviem pre koho boli mienené. Mám pocit, akoby celý fan service stál na popredí a to ostatné len aby tam bolo. Alebo to tvorcovia fakt mysleli pre ľudí, ktorý s hraním nemajú veľké skúsenosti.Na prstoch jednej ruky by som spočítala tie hlavolamy, ktoré stáli za to a to je fakt smutné.

Na koniec musím spomenúť ešte jeden aspekt, ktorý ma sklamal- otváranie zámkov. To malo tri stupne a všetky boli identické. Takže ani pri trojke nenastal žiaden posun v obtiažnosti. No a level design, v ktorom si otvoríš dvere typu 2 aby si sa dostal na schody končiace dverami typu 3( samozrejme ten ešte otvoriť nedokážeš), mi príde úplne mimo.

Hranie Hogwarts Legacy ma bavilo, no ak by nešlo o svet Harry Pottera, bola by to len priemerná hra s podpriemernými hádankami a určite by nedostala toľko percent ako som jej dala.
+12

Star Ocean: The Last Hope

  • PS5 60
Ze současného pohledu představuje Last Hope docela hardcore japonské RPG. Zajistila si tím kultovní status, ale vykoupený dost těžkopádným pojetím. Třeba vedlejší questy nejsou nijak označeny a musíte si je, vyloženě, vykecat z NPC. Jejich řešení, tedy většinou zisk konkrétního materiálu, také není zrovna jednoznačné. 

I propracované craftění všeho možného i nemožného se nejdříve musíte naučit jako skill konkrétní postavy, ten pak vylevelovat a ještě vyzkoumat recept s pomocí dvou dalších charakterů. Potom si konečně můžete vytvořit onu vysněnou zbraň, byť samo sebou nejprve potřebujete sehnat dané materiály. Aby toho nebylo málo, tak můžete své výtvory vylepšovat syntetizací, ale o to jsem se osobně už ani nepokoušel, jelikož jsem neměl chuť studovat další tutoriál.

Podobně se to má se vším. Některé truhly nemůžete normálně otevřít. Potřebujete totiž speciální prsten (těch je asi šest typů). Zamrzlou bedýnku tak nejprve ohnivým prstenem uvolníte a konečně máte odměnu. Jenže ejhle, prsteny mají omezení počet použití a je nutnost si je doplňovat u daných NPC ve městech.  Třeba prstýnek s elementem světla má přesně jedno použití. Bez fast travelu docela vopruz. 

Další zvláštností jsou i monster jewely. S nimi si vytvoříte výbavu za kompletní analyzování nepřátel. Té docílíte jednoduše zabitím jejich dostatečného počtu. Většinou stovky. V jednom souboji jich potkáte 0-4, takže hurá do toho. Počítají se i unikátní bossové a k jejich úplné analýze stačí čtyři průchody hrou. Ten první mi zabral kolem 50 hodin, a to jsem ani neřešil většinu vedlejšího a post game obsahu.

Proč tedy vůbec zkoušet Last Hope? Protože má asi nejlepší akční souboják, který jsem kdy v JRPG zažil. Zdánlivě jednoduché systémy nutí využívat jednotlivé prvky. Záleží na postavě, kterou zrovna ovládáte, vzdálenosti nepřítele a nespočtu dalších aspektů. Důležitou technikou je Blindside, kdy správně načasovaným úhybem vlétnete soupeři do zad a zaručíte si kritický zásah. Ani to není tak jednoduché, protože je nutno brát v potaz dostatečný prostor pro tento manévr či možnost protiútoku, který vyžaduje Double Blindside. K tomu připočtete třeba Rush mód či Bonus Board a asi si dokážete představit propracovat herních mechanik.

Škoda plytkého příběhu a nezajímavých, až někdy otravných, postav. Umocněny jsou místy hrozným anglickým dabingem (doporučuju přepnout na původní japonský). Na druhou stranu v případě HD remasteru dostáváme opravdu pěkně vypadající hru. Občas je vidět stáří textur, avšak většinou vypadá Last Hope velmi pěkně. Paradoxně někdy dokonce i lépe, než novější díly série. 

Určitě jste si již uvědomili, že SC:LH je hrou pro úzkou supinu hráčů. Ti v ní zajisté dokážou zabít stovky hodin. Velká většina bude, obávám se, odrazena poněkud nepoddajným přístupem.
+12

Persona 3 Reload

  • PS5 95
Persona 3 Reload byla mým druhým setkáním s touto sérií a byla jsem zvědavá, co položilo základy čtvrtému a hlavně pátému dílu, který se těší tak velké oblibě. 

Začnu prohlášením, že jsem byla strašně ráda, že hra není tak ukecaná jako pětka. Ano, je pořád hodně upovídaná, ale už skončilo neustálé vypisování zpráv po nějaké příběhové události, ve kterých jsme si shrnuli přesně to, co se stalo, ale ještě jednou a nejlépe rovnou dvakrát. Co bylo zajímavé, tak i přes tuhle absenci neustálého vypisování s mými členy týmu, jsem měla větší pocit z toho, že jsem něčeho součástí a že ten tým doopravdy i tvoříme. Je fakt, že tady tomu dost napomáhají aktivity, kterým jsem se mohla věnovat večer na koleji a které mě sbližovali s mými spolužáky/kamarády. 

Když už je řeč u nich, tak bych ráda něco napsala ke zdejším vztahům, které jsem postupně rozvíjela, jak hra plynula. Některé social linky byly sice slabší, ale popravdě jsem to čekala o mnoho horší vzhledem k tomu, že se to spíše všechno začínalo a taková pětka už to dotáhla dál. Některé příběhy se zaobíraly i tématy, nad kterými jsem přemýšlela i mimo hraní, což se mi u pětky tak často nestávalo. Vyloženě jsem ovšem trpěla u social linku s Fuukou, protože mi přišla neskutečně blbá a naivní a řešit s ní její vaření opravdu nebyl zrovna top moment ve hře. Moc tomu nepomáhalo, že v Tartaru bylo slyšet nejčastěji, takže mi často a rychle lezla na nervy. Co bych vytkla, tak je to, že mužské postavy z týmu také neměli svoje social linky, jelikož mi přišli více zajímaví než ženská část týmu. Romanci jsem měla opět základní, ale nevím, jestli jsem udělala dobře, když jsem viděla, jak Yukari dokáže být majetnická. Jestli by mi na motorce s Mitsuru nebylo lépe.

Soubojová část byla opět pro mě velmi zábavnou složkou hry. Zpočátku jsem měla obavu, jak se mi bude líbit Tartarus a s tím i spojená absence unikátních dungeonů, ale vlastně mi to vůbec nevadilo a s radostí jsem vždy došla tak daleko, kam až jsem v daném měsíci mohla. Remake přidal do soubojového systému pár vychytávek a při sbírání karet z velké arkány jsem cítila radost, jak při sbírání Pokémonů do Pokédexu, chtěla jsem je všechny. Což teda bohužel nešlo. S fúzováním démonů jsem si opět vyhrála a svého Siegfrieda jsem měla na prvním místě až do konce hry. 

Ještě bych ráda napsala něco k příběhu a něco málo ke konci hry je pak ve spoileru. Na co jsem si musela zvyknout, tak byl vcelku pomalý rozjezd hry, kdy jsem měla první dva, tři měsíce ve hře pocit, že se vlastně nic neděje (a vlastně se ani nic nedělo), ale jak došlo k nějakým příběhovým odhalením a důležitým událostem, tak mě to dost chytlo a těšila jsem se, co bude dál. Hodně mě potěšilo to, že došlo k pár úmrtím, pro mě nečekaných, což bylo něco, co mi v pátém dílu chybělo. Co mě dost vzalo, tak byl konec hry. Ne, že by mě smrt protagonisty nějak šokovala, hra to dost naznačovala (finální útok proti Nyx stál veškerý protagonistův život, neustálé upozorňování v posledním herním dni, že Makoto nevypadá moc dobře, zdravě) a teď zpětně vidím, jak to na mě mnohdy hra i křičela (Sun a Aeon social link), ale stejně to pro mě bylo vcelku silné. Třeba když si Junpei nemohl uvědomit, jestli někoho miloval a já si pak říkala, že bude muset znovu prožít ztrátu Chidori, až si rozpomene. A obecně to, že veškeré plány, které s hlavní postavou všichni měli, už se nenaplní. Tak jako v životě, když si nepřipouštíme, že na druhý den tu nemusíme být nebo někdo nám blízký. Strašný, ale zároveň i vynikající závěr. 

Po dohrání u mě nastal zvláštní okamžik, kdy jsem si říkala, že se mi třetí díl líbil více než ten pátý, ale hodnocení 100 % bych mu nedala (tedy paradoxně to, které jsem dala pátému dílu) a nastal ve mně rozpor, jak k tomu přistoupit. Pokud možno neměním svá hodnocení v průběhu času, protože by to mohlo dopadnout také tak, že strávím část svého dne procházením her, které jsem odehrála, a budu je porovnávat s hrami, které jsem za tu dobu již odehrála, nebo třeba budu měnit svá hodnocení i na základě toho, jak mě něco ovlivnilo, jak se na některé věci dívám jinak atd. Pokud bych hrála třetí díl před pátým, tak bude mít vyšší hodnocení než pětka. Takže ve výsledku je pro mě trojka lepší hrou, ale má "jen" 95 %.

A rozhodně největším plusem trojky je přítomnost psa a absence mluvící kočky :)
+12

Helldivers II

  • PS5 80
Málokdo čekal jak velká pozornost a zájem se kolem hry spustí, jaké šílenosti hráči ve hře dokážou, a že druzí Helldivers prodají 12 miliónů kopií za 12 týdnů. Ale pro koho vlastně hra je, co se skrývá za o ním úspěchem?

Odpověď je hlad po kvalitních coop hrách, kdy s partou přátel čelíte obrovskému množství brouků či robotů, kdy díky friendly fire dochází k vtipným zabitím vlastních spoluhráčů nálety či špatně hozenými zásobami nebo palbou vlastních věží. Nástrahy tedy nepřináší jen nepřítel ale i spoluhráči.

A to funguje dobře s partou lidí co se znáte a bavíte se, potíž nastane když hrajete s random lidmi tam je to případ od případu. Potkal sem lidi kteří pomůžou a snaží se hrát týmově a pak i pravý opak co hru kazí nebo Vás vykopnou ze hry těsně před koncem mise.

Základ je tedy ověřená parta, tím se dostáváme k tomu že tato hra fakt není pro vlky samotáře. Nenabízí žádnou kampaň a příběh. Galaxii s planetami a soustavami které je potřeba osvobozovat a bránit demokracii.

Každé úspěšné splnění přináší peníze pro nákup nových zbraní, vylepšení lodi a její palebné podpory a level postavy které umožnuje využívání pokročilejších zbraní. A zde se dostáváme k věci která buď hráče nadchne nebo jako v mém případě řekne že má dost. A tím je obří grind a zvyšování obtížností.

Je tu 9 levelů obtížností kdy na těch vyšších se objevují mnohem větší množství nepřátel, tužší varianty a nové elitnější jednotky co mají hráčům zavařit. Zvětšují se i mapy přidává více úkolů a sekundárních misí. Dostali jsme se na tu 3 nejtěžší a to už mi přišlo jako peklo a trápení než zábava.

Ale věřím, že pro spoustu lidí budu právě toto onou zábavou kdy se snaží dosáhnout maxima. Jeden z mých pravidelných spoluhráčů byl blázen do toho a zvládnul to po 111 hodinách dokončit vše na platinu. Já oceňuji nápad a zábavnost ale ten grind pro mě není.
+12