Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Animal Well

  • PS5 100
Animal Well je pro mě největším překvapením od Baba Is You. Sólo vývojář nám tu prezentuje letošního nejžhavějšího adepta na indie debut roku, nejlepší artstyle, inovaci v hratelnosti a... sakra, hru roku taky.

Hned na první pohled vás uchvátí umělecký styl a celková atmosféra. Pixel art s neonovými a CRT efekty vypadá jednoduše úchvatně. Podrženo minimalistickou hudební kulisou, ale preciziním zvukovým designem je imerze do světa Animal Well téměř dokonalá. Příběh je vyprávěn beze slov. hrou vás neprovází žádná šipka směřující k úkolu. Autor vás nechá zdánlivě neomezeně prozkoumávat tajuplný a nádherný svět, který místy působí možná až nepatřičně zajímavě a krásně. Vysvětlím - několikrát jsem se zastavil v místnosti, která vypadá na první pohled podezřele. Čekáte bossfight, nebo puzzle, nebo nějakou skrytou funkcionalitu, ale ono tam nic není. Některé místnosti na první pohled vystupují nad ty ostatní, ale není to kvůli žádné herní mechanice, je to prostě jenom proto, že můžou. A to je jedna z věcí, která dělá Animal Well vyjímečnou hrou.

Žánrově je hra pojata jako metroidvania, což vám ale dojde až skoro v polovině hry, protože do té doby budete organicky procházet podzemním bludištěm, dokud nenajdete několik zdánlivě náhodných předmětů, které se metodou pokus omyl naučíte používat k překonání překážek. Naštěstí tady hra na kvalitě neubírá a prezentuje hned několik nástrojů s velmi originálními mechanikami, jako například bublifuk, frisbee, yo-yo a mnou oblíbenou pružinu, která mě vyloženě vrátila do dětství a vykouzlila mi úsměv na tváři při každém použití. Všechny mechaniky jsou vtipné, originální a hlavně mají více způsobů použití, které čekají jen na vás, až je objevíte, protože vám to hra sama neprozradí. K puzzlům potřebujete mozek, což je pro mě taky vítaná změna. Dobře kombinují již zažité standardy logických her s novými mechanikami, s potřebou recizního platformingu a taky "out of the box" myšlením. Nemám co dodat, kombinace funguje naprosto skvěle.

Animal Well je perfektní záležitost. Běžte si ji zahrát. Hned.

Pro: Umělecký styl, zvuky, level design, ovládání, mechaniky, puzzly

Proti: Nepřehledná mapa, jinak nic

+12

Returnal

  • PS5 90
Returnal mě zaujal hned při prvním představení, kdy hra vypadala, že dostaneme z třetí osoby viděnou bullet hell střílečku z atraktivního prostředí mimozemské planety. Pořídil jsem si ho hned při nákupu konzole v srpnu 2021. Dokončil jsem ho teď o tři roky později. Zařadil se k malé skupině her, které se mi hrozně líbí, trefují se do žánru, který mám rád, ale vždy po nějaké době hraní mě zlomí, já dám uninstall, po roce se chci vrátit, už vím hovno o co tam jde a jak se to ovládá, takže smažu save a začínám od nuly. Stejně to mám s Dead Cells, Rogue Legacy, Cuphead , Enter the Gungeon a pár dalšími vypečenými kousky. Takže když jsem teď rozjížděl Returnal potřetí, už mě ma PS ukazovalo počítadlo hodin hezkých odehraných a smazaných 70 hodin.

Returnal spojuje několik žánrů, z nichž dominantní je roguelike. Ten patří k mým nejoblíbenějším, ale nejsem úplně přesvědčený, že se hodí k third person střílečce. Vím, že se dají roguelike mechaniky naroubovat téměř na cokoliv, ale mě nejvíc pasuje k top down hrám typu Hades, Children of Morta, Binding of Isaac a podobné. Tady jsem navíc měl dojem, že jednotlivé runy jsou výrazně delší než je obvyklé a po smrti jsem neměl dojem z postupu jako je to v jiných hrách, kde po smrti v hubu něco levelujeme nebo odemykáme. Pochválit musím rozhodnutí autorů, že se můžeme vyhnout již poraženým bossům. V podstatě je možné přeskakovat celé dokončené levely, ale nedovedu si představit bez sbírání upgradů a lepších zbraní se hned vrátit do místa, kde jsem minule skončil.

Ostatní složky hry zvládli vývojáři na jedničku, graficky vypadají úrovně skvěle (mě se nejvíc líbila úvodní noční džungle a rudá poušť), hudba je úžasná hlavně boss fight s varhaníkem , pestrý je výběr zbraní (od klasiky až po vrhač kyseliny nebo zbraň, která vytvoří síť elektrických výbojů), z nichž každá dostává náhodně doplňkové skilly a sekundární střelbu. Super nápad je adrenalin, který se zvyšuje zabíjením nepřátel a vynuluje se po jednom zásahu. Adrenalin má pět levelů a každý vám výrazně vylepší střelbu, viditelnost soupeřů a další statistiky.

Returnal je výborná hra, možná není až tak těžká, jako spíš jsem měl problém udržet 100% pozornost, kterou potřebujete v každé minutě roguelike runu, jinak končíte. Těším se na další hru od Housemarque, která kdyby byla lineárnější střílečka, tak by mohla být úplná pecka.
+12

Sifu

  • PS5 90
Herní výzva 2024: 9. Ztraceno v překladu
 
Naozaj neviem, prečo sa tak mučím a vyhľadávam podobné hardcore hry. Asi vo mne fakt bude kus masochistu... Sifu je výbornou ukážkou toho, že na poli ťažkých hier sa dá stále vymyslieť niečo zaujímavé. A že „ťažká hra“ sa nemusí automaticky rovnať „kopírka Dark Souls“.

Sifu sa s tým príliš nepára, nechce ohurovať prepracovaným príbehom. Ten je úplne jednoduchý (zabili mu fotra, takže REVENGEEEEE!!!), podstatný je však samotný gameplay, ktorý je parádny. Zaujímavosťou je, že tvorcovia v neskorších updatoch pridali do hry tri rôzne obtiažnosti. Ja sám som začal hrať na strednej (teda takej, akú tvorcovia zamýšľali), ale hneď v prvom leveli som zistil, že to rozhodne nebude med lízať. Boj je výborný, ale trvá dosť dlho, kým hráč dostane pod kožu všetky mechanizmy. Ozval sa tak vo mne starý známy PTSD pocit z úvodu Sekira. V slabšej chvíľke som teda rozohral hru znovu, tentokrát na easy a bez problémov preplachtil až do tretej úrovne.

Ale potom som si povedal: „Ty idiot, však si si tú hru kupoval, lebo si chcel výzvu a toto nie je ani výzvička!“ Takže som sa pekne krásne vrátil k strednej obtiažnosti a trpel. Ale zároveň sa aj prekliato bavil. Cieľom hry je – ako inak – poraziť piatich hlavných bossov. Vtip je v tom, že ich porážka nie je to najťažšie. Vlastne sa dá povedať, že skoro každého bossa porazíte na prvý či druhý raz, ale aj tak budete tieto súboje často opakovať. Prečo? Pretože po každej smrti vaša postava starne, znižuje sa jej zdravie a približuje sa definitivnej smrti (tú dosiahne niekedy okolo 70-ky).

Ak teda bossa porazíte ako 70-ročný dôchodca a čakajú vás ešte ďalšie úrovne, tak budete mať problém, pretože vek, v ktorom bossa porazíte si automaticky prenášate do ďalšieho levelu. Inak povedané: cieľom je poraziť bossa ako čo najmladší junák. Táto mechanika mi prišla výborná a originálna. A trvalo rozhodne dosť dlho, kým som sa poriadne naučil všetky úhyby, parry, úskoky a údery. Hra je však totálne návyková a pokiaľ vám sadne, tak ju proste nepustíte z rúk, kým sa z vás nestane nefalšovaný majster kung-fu. Päť levelov sa na prvý pohľad môže zdať málo, ale vzhľadom na celý koncept je to tak akurát (cením, že autori hru zbytočne nenaťahovali).

Vyzdvihnúť tiež musím príjemne štylizovanú grafiku a vizuálne stvárnenie lokácií (výtvarne pôsobivá je najmä tretia časť v múzeu). Sifu som odohral s čínskym dabingom, čo sa mi hodilo nielen kvôli výzve, ale lepšie to pasovalo aj k samotnej hre. Bugy som v hre skoro nezaznamenal, teda okrem jedného nepríjemného okamihu, kedy sa boss zasekol mimo môj dosah a nemohol som ho tak poraziť (v hre, kde sa ráta každý pokus, by sa to predsa len stávať nemalo). Našťastie išlo len o jeden nešvár, inak viac-menej nemám čo vytknúť.

Pro: príjemná grafika, návykovosť, súbojový systém

Proti: počas hrania sa objavil jeden bug, inak nič podstatné

+12

Blasphemous

  • PS5 85
Herní výzva 2024: 7. Ve stínu pixelů
 
Keďže na poli 3D je to v žánri souls-like celkom biedne, rozhodol som sa vyskúšať nejaké 2D kúsky (navyše sa mi to hodilo aj do výzvy). Metroidvanie som síce doteraz nejako nevyhľadával, ale Blasphemous ma zlákal na parádny vizuál a zaujímavý svet. A neľutujem. Je to výživná jazda. Hra má vlastný ksicht, štýl a je vidieť, že bola vytvorená s láskou. A to si veľmi cením.

Pixel-art grafika by možno niekomu mohla pripadať ako z núdze cnosť, ale úprimne... Blasphemous si neviem predstaviť v inom (napríklad 3D) kabáte (teda viem, ale hra by stratila veľa zo svojho pôvabu). Autori z možností pixel-artu vydolovali najviac, ako sa dalo a hra vyzerá naozaj pôsobivo. Nádherne pochmúrny svet inširovaný katolíckym barokom s výdatnou porciou surrealizmu a so štipkou lovecraftovskej hrôzy. Funguje to výborne. Blasphemous je tiež solídnou výzvou a pekne od pľúc som si pri hraní ponadával (čo beriem ako klad).

Na strane druhej... nie vždy som sa zasekol kvôli vlastnej nešikovnosti. Na zopár miestach sa mi niektorí nepriatelia proste bugli, zamrzli na mieste a nemohol som ich zabiť. Blbé bolo, že som ich zabiť musel, inak ma hra nepustila ďalej (nemohol som ich teda len obehnúť). Ak by sa to stalo raz-dvakrát, tak nad tým mávnem rukou. Lenže ono sa to stávalo podozrivo často (našťastie len v asi dvoch lokáciách). A to prosímpekne v hre, ktorá je náročná a kde sa počíta každý pokus. Nebudem sa tváriť, že je v poriadku, keď konečne dobehnem k nepriateľovi s dostatkom životov, takmer ho zabijem, ale v poslednej sekunde sa proste bugne a musím to skúsiť znova. A to len preto, lebo tvorcovia neboli schopní si to ošéfovať...

Moja druhá výhrada smeruje k záverečnému bossovi, ktorý bol pre mňa sklamaním. Skákanie po náhodne generovaných plošinách, uhýbanie sa a občasné sekanie do ksichtu. No, príliš ma to nebavilo. Nebolo to zlé, ale od finálneho bossa som čakal niečo lepšie. Inak ale nemám k Blasphemous príliš mnoho výhrad a časom si určite dám aj dvojku.

Pro: vizuál, atmosféra, súboje, náročnosť

Proti: slabší záverečný boss, sem-tam nepríjemné bugy

+12

Slay the Spire

  • PS5 95
Já tušil, že jakmile se někdy ke Slay the Spire dostanu, vystřelí mě to z gatí. A přesně to se stalo. Kombinace rogue-lite a kartiček na mě automaticky řve ZÁVISLOST! a ve hře jsem i v průběhu běžného pracovního vytížení a s dvěma dětmi doma dokázal za týden "utopit" skoro třicet hodin. Díky bohu zrovna na tuhle hru z nějakého prapodivného důvodu baví malého syna dívat. Takže alibi jsou na světe :D.

Slay the Spire je vytříbená kombinace dvou žánrů, které miluju. Deckbuilding se perfektně doplňuje s prvkem náhody ovlivňující váš postup. Za každého ze čtveřice hrdinů se hraje velmi odlišně a i v rámci jednotlivých postav existuje nespočet pestrých strategií. Chtěl jsem si tu původně lehce žehrat na Defecta, ale i za něj lze nakonec hrát zábavně a funkčně. Postupně jsem tak prošel hru s velkou chutí za všechny postavy a lovkyně Silent (nebo jak by řekl syn "Koza") dokonce zvládla oba potřebné runy pro "dohrání" hry bez prohry. Uvidíme, jak si povede v dalších úrovních Ascension módu, který pro žánr tradičně činí hru stále obtížnější.

Hratelnost je famózní, karty i vylepšení zábavné. Nepřátel jsou svými schopnostmi unikátní a jejich složení pestré. Princip nutnosti pečlivého uvážení risku vůči potencionální odměně při cestě za pokořením "Spirály" funguje rovněž bravurně. Snad jedinou menší kaňkou na hře je tak podle mého vkusu nevábný vizuál, kdy i někteří nepřátelé působí jako namalovaní netalentovaným děckem. V konečném důsledku na tom prakticky nesejde, vyspělejší grafická stránka by však přeci jen přidala skvělé hře na určité dávce epičnosti.

Hra tak možná nemusí zaujmout na první pohled, taktičtějším hráčům však můžu tenhle dnes již kultovní kousek s naprosto klidným srdcem doporučit. V nenápadném balení se skrývají takřka perfektní karetní hody, které vás neodbytně budou lákat k dalším a dalším pokusům. Za mě jeden z nejlepších herních zážitků roku!

Hodnocení na DH v době dohrání: 82 %; 50. hodnotící;  zdarma v rámci PS Plus

Pro: Vymazlená návyková hratelnost; promyšlené systémy hry; odlišné postavy a taktiky; nepřátelé a jejich unikátní schopnosti

Proti: Nehezký vizuál; takřka nulový lore

+12

Returnal

  • PS5 90
Retournal som si zaradila do hernej výzvy, keďže som ju hrala v nemčine. Audio stránku hodnotím na výbornú. S dabingom hlavnej postavy som bola viac než spokojná a mala som pocit, že aj vďaka nemu mala hra ešte strašidelnejší nádych. Strach a beznádej hlavnej postavy takto enormne vynikol. Čo sa týka samotného prekladu hry, ten mi vyhovoval tiež, aj keď mi bolo povedané ( od rodeného Nemca), že kvalita tu a tam ,,pokulháva" a niektoré výrazy pôsobia nie úplne pasujúco. Ako vravím, mne to tak neprišlo. Zo zvedavosti som si pozrela pár videí aj v angličtine ale bola som oveľa spokojnešia s mojím výberom.


Returnal je rogue like hra. Človek prechádza levelom a ak zomrie začína znova. Po nejakom čase si sprístupní nové prvky, ktoré uľhčujú prechod hry.Ten začiatok bol pre mňa veľmi frustrujúci a bola som veľmi blízko toho aby som s hraním skončila. Prvý biom, ( celkovo ich je 6) predstavoval pre mňa kruté hodenie do studenej vody. Ja som celkom nešikovný hráč, hlavne čo sa týka strieľania- mierenia a k tomu ešte pohybu do toho. Takže pokiaľ som si zvykla na ovládanie nastávalo neustále umieranie.No a hlavne som mala pocit, že prvého bossa nikdy nedám. Ale podarilo sa. Prechod ďalšími dvoma biomami mi už nerobil až taký problém. Po týchto 3 leveloch nastáva predel a dostávame sa do ďalšieho aktu a hra sa ,,uloží". Druhý akt mi prišiel vo všeobecnosti príjemnejší ale zimný level mi dal totálne zabrať. To bolo peklo na zemi. To som si myslela, pokial som nenarazila na špeciálneho nepriateľa v 6tom biome a pri ktorom som nakoniec umrela viackrát ako pri poslednom bossovi. Toto bol môj druhý a aj posledný krízový okamih. Nasťastie som to ale prebojovala až do konca a nakoniec som si hru prešla ešte párkrát, kvoli ďalšiemu koncu.


Hra ponúka aj svojský multiplayer. Hráč sa môže pripojit do iného sveta a pomôcť spoluhráčovi alebo naopak. No a čuduj sa svet, aj po toľkom čase čo je hra vonku, sa mi podarilo, a nie len raz, zahrať si takto v iných svetoch.


Okrem tohto módu má hra aj challenge mode alebo skôr tower. Mýslím,že nemá koniec alebo ak má,tak je riadne vysoko. Hráč začína s ničím a postupne sa prebojováva levelmi vo veži. Skúsila som si ho aj ja a okrem smrti som si sprístupnila trochu z príbehu ale neviem koľko z toho príbehu sa človek dozvie, keď pokročí ďalej. Tento mód je hlavne pre ľudí, ktorí hľadajú výzvy.


Myslím ale, že to nie je hra pre každého, neustále umieranie môže byť veľkou stopkou a princíp uchovávania si nových schopností neuľahčuje hru až tak ako by si človek mohol myslieť.

Z Retournal som ale ostala milo prekvapená a aj napriek vyššej obtiažnosti ma hra neskutočne bavila a bola strašne návyková. Koľkokrát som si povedala: ,,Ešte jeden run. Teraz to dám."
+12

Ender Lilies: Quietus of the Knights

  • PS5 90
Pár metroidvanií za sebou už mám a Ender Lilies bych postavil v teoretickém žebříčku dokonce na úplný vrchol (byť Hollow Knighta nemám dohraného). Sice jde o v lecčems dost tradičního zástupce žánru, ve všech aspektech však exceluje.

Již během chvíle vás hra zaháčkuje krásnou grafickou stylizací. Ender Lilies mi v tomto ohledu připomínala Salt and Sanctuary s tím, že tady vše vypadá na rozdíl od druhé jmenované prostě krásně, i když ze všeho sálá všudypřítomný smutek. Ender Lilies má ostatně hodně unikátní melancholickou atmosféru, nelze ji tak tedy označit jen za vykrádačku Dark Souls, či podobných temně laděných her. Atmosféru dotváří zejména naprosto skvostný soundtrack plný tklivých melodií. Track před závěrečným střetnutím je poté vyloženě odporný a nepříjemný (zejména díky zahrnutí ženských úleků, které na mě působily zneklidňujícím dojmem). Ke konci hry tedy padne perfektně.

Možnosti pohybu a průzkumu se samozřejmě odemykají postupně, vždy jsou odměnou za porážku některého z hlavních bossů. Schopnosti se možná až tolik nevymykají standardům žánru, přesto jsou zábavné a funkční. Samotná střetnutí s bossy jsou prvotřídní. Obtížnost příjemně graduje a snad až na hned první souboj jsem se u každého na nějakou chvíli zdržel. Vizuální zpracování jak bossů, tak řadových nepřátel, je rovněž bravurní a autoři si toho na hráče přichystali skutečně hodně. Moc se mi líbil způsob, jakým autoři vyřešili souboje. Ústřední postava Lili vlastně sama nebojuje, to za ní obstarají tzv. spirits, tedy duchové/přízraky z řad poražených bossů či sidebossů. Parádní nápad, který hře propůjčuje hodně unikátní tvář. Během útoku se dané stvoření na chvíli zjeví a souboje jsou tak efektní. Než jsem si zvykl, měl jsem občas problém s tím, že útočící přízrak se někdy nachází na jiném místě, než vaše postavička a občas tak zavládl trochu zmatek. Během chvíle se vše vryje pod kůži a větší problém to není.

Ovládání je přesné. Místnosti jsou nacpané tajemstvími, čekajícími na objevení. Musím přiznat, že jsem snad ještě žádnou metroidvanii nedohrál úplně na 100 % a s Ender Lilies tomu bohužel není jinak. Někde se ještě válí jedna či dvě relikvie a nějaká ta vylepšení zdraví. Tajemství jsou často schovaná tak rafinovaně, až je to občas frustrující. Někdy je prostě chodba za falešnou stěnou, kterou běžným pohledem neodhalíte. Většina místností vyřešit šla logicky, občas přišla na řadu metoda pokus omyl no a někdy jsem sekci "nevyčistil" i když jsem bloudil dlouhé minuty po uzavřené lokaci. Alespoň konce jsem absolvoval všechny tři.

Hlavně zpočátku jsem párkrát také tápal v tom, kam mám vlastně jít. Stačí něco přehlédnout a je to. Tady by se zatraceně hodil systém "memory shards" z letošního Prince of Persia: The Lost Crown, který vám umožnil označit prozatím nepřístupnou oblast a na mapě ji poté zobrazit, aniž byste se museli na dříve navštívené místo dlouze plahočit. Ender Lilies nic takového bohužel nemá a občas jsem se tak celkem složitě dostával opětovně na místo, odkud jsem s aktuálními schopnostmi stejně nemohl dál pokračovat.

Uvedené nepříjemnosti jsou však naprostými prkotinami ve srovnání s obrovskými kvalitami hry. Ender Lilies nabízí vyladěný zážitek v rámci velmi zábavného žánru. Díky stylizaci a unikátnímu přístupu k boji jí navíc nechybí vlastní tvář. Pokračování s názvem Ender Magnolia: Bloom in the Mist se momentálně nachází v režimu předběžného přístupu a ohlasy jsou veskrze pozitivní. Plné vydání si tak rozhodně nenechám ujít.

Hodnocení na DH v době dohrání: 86 %; 11. hodnotící;  zdarma v rámci PS Plus

Pro: Krásná vizuální stylizace; úžasná melancholická hudba; zábavné a pestré útoky; tajemství; nepřátelé

Proti: Bez bloudění to občas nejde; skrytá zákoutí za falešnou stěnou, jejichž umístění takřka nejde rozeznat

+12

Need for Speed: Unbound

  • PS5 45
Předchozí díly jsem si v rámci možností užil a dohrál, sice to nebylo už nic světoborného ale zábava to byla. Zde poprvé od doby Rivals (od stejných vývojářů) jsem to přestal hrát s tím, že to nebaví a je něco špatně. Dal jsem tomu něco okolo 10 hodin, dostal se dál v kampani takže to nejsou jen úplně první dojmy.

Předně příběh a animované rádoby cool postavičky mi přišli úplně hrozné, že jsem vzpomínal s láskou na živé výstupy neherců kde se člověk aspoň pobavil. Další věc mizerná fyzika a blbý pocit z jízdy. Nevím co zde autoři udělali ale oproti předchozím dílům se to blbě jezdilo, auto víc plavalo, drifty neseděli a celkově pocit ze závody byl špatný, což je sakra problém v závodní hře. Drahý tuning který se málo projevoval během závodů mi taky neseděl. Výběr aut nebyl špatný ale opět přehnané finanční náklady mi zaváněly snahou EA donutit hráče k pořízení virtuálních peněz za reálné.

Systém závodů, kdy jsou peníze přidělovány opravdu málo ale každý úspěšný závod přináší wanted level od policie to mi přišlo taky hloupé. Nejenže se hráč projíždí v policejním státě kde na každou čtvrt je policejní vůz a míjí se pravidelně několik hlídkových aut ve všech směrech jízdy, ale všiml jsem si i bugu kdy jsem narazil do hlídky a zlikvidoval ji, že několik set metrů přede mnou najednou zhmotnila nová hlídka. Narazil jsem do ní též a postup se opakoval.

Soundtracky které v předešlých dílech byly dobré, zde se opět netrefili do mého vkusu. Celkově tento díl považuje za nejslabší co jsem hrál a mrzí mě jakým směrem série jde.
+12

Warhammer 40,000: Space Marine 2

  • PS5 70
Space Marine 2 se mi hodnotí jen velmi obtížně. S odstupem času od dohrání kampaně a slušné porci hodin v multiplayeru jsem už trochu polevil z toho, označovat hru za největší zklamání posledních let (byť zklamaný v určitých ohledech jsem samozřejmě stále). Závěr je takový, že mě ve hře nakonec velmi slušně bavily ty herní režimy, o které jsem původně větší zájem neměl, zatímco kampaň, na kterou jsem se těšil, je podle mě jednoduše bída.

Když jsem však se hrou začínal, první pocity byly prakticky výhradně pozitivní. Největší trable mi působilo nastavení grafiky (netušil jsem, že je něco takového na PS5 možné), nakonec jsem však problém rozlouskl a vzhled je bezesporu jedním z taháků hry (i když občasnému pocitu, že jde o AA a ne AAA hru, jsem se přeci jen neubránil). Zpočátku bavila i kampaň samotná, byť občas vystrčily růžky problémy jako občasný chaos při boji a některé nedostatky soubojového systému samotného.

Zlom (k výrazně horšímu) nastal ve chvíli, kdy jsem si uvědomil, že už jsem ve hře vlastně všechno viděl a zbylá větší polovina bude už prostě jen stejná. Hlavní hrdina Titus se během kampaně vůbec nevyvíjí, na začátku je přesně tak silný jako na konci. Schopnosti žádné nepřibydou, autoři vám jen v pár případech půjčí jetpack (aby vám ho zase poměrně rychle sebrali) a snad jediné oživení hratelnosti představovalo hromové kladivo, ke kterému se však dostanete stejně až relativně u konce. Kampaň se tak zvrhla sice v efektní avšak jednotvárná jatka. Za použití hodně zaměnitelných palných zbraní (a fajn zbraní na blízko… i když jen čtyř typů) se prosekáváte hordami bohužel stále dost stejně působících nepřátel, pak na vás čeká tlačítko, souboj, tlačítko, výtah (který je nutné aktivovat zmáčknutím dalšího tlačítka), souboj, tlačítko, nic moc bossfight tlačítko, konec mise…

Kampaň jsem proletěl za dva dny a druhá půlka mě regulérně nebavila. Připadal jsem si skoro jako podvedený, protože jsem snad ještě neviděl hru, ze které můžete „vystřihnout“ prakticky libovolných deset minut a vše bude vypadat skvěle, hra jako celek však taková není. Postupně mi začalo vadit snad všechno včetně absurdně stejných hlášek trojice protagonistů (jejichž jména si až na ústřední postavu dnes už ani nevybavím). Chápu, že v univerzu W40k není pro odlehčení a fórky úplně místo, scénář mi však přišel strašně plochý a příběh nezajímavý.

Skóre kampaně? 6/10. Spásu jsem překvapivě našel ve hře více hráčů a to jak v PVE, tak v PVP. PVE režim s názvem Operace je velmi šikovně napasován na (byť nezajímavou) kampaň. Mise jsou rázem kratší, přišly mi dokonce i pestřejší. Už nehrajete za Tita, ale Ultramariňáka v jedné ze šesti celkem zajímavých tříd. Každá třída má svoji fajn schopnost (ke které si v kampani ani nečichnete). V Operacích se dokonce objevují i některé v kampani nedostupné zbraně, noví bossové, scénář je odlehčenější a světe div se… najednou existuje i vývoj postavy a zbraní. Přesně toto mi strašně chybělo v kampani, která působila pořád stejně. Operací je momentálně šest, což vychází tak na 4 hodiny hratelnosti. Většinu jsem už absolvoval vícekrát. Vzhledem k dost pomalému progressu jednotlivých tříd se však k vyšším obtížnostem určitě neprokoušu.

Posledním módem je PVP multiplayer, který bohužel alespoň do vydání Gold Edice s předběžným přístupem prakticky nešlo vyzkoušet (v lobby logicky nikdo nebyl) a i proto jsem původně hru hodnotil ještě o něco hůře. Teď už je vše v plném proudu a SM 2 se díky přeci jen specifické hratelnosti v multiplayeru dokáže od konkurence odlišit. Zápasy obřích kolosů mají rozhodně něco do sebe a jednotlivé třídy se dobře doplňují. Sice jde o ty samé bijce jako v případě módu Operace, progress je ale až na kosmetické předměty oddělen. Nabídka herních módů je však jen naprosto nutný základ. Jde tedy o klasiku z nejklasičtějších v podobě Team Deathmatche a poté dobývání území (s jednou variací). Pokud jsem dobře počítal, tak v současnosti jsou k dispozici pouze čtyři mapy a pro všechny módy jsou společné. Obsahuje je tak v obou MP režimech prostě málo na to, aby se dalo na mdlou kampaň zapomenout a Space Marine 2 vnímat primárně jako hru pro více hráčů.

Je však už jasné, že můj ne úplně pozitivní názor je v menšině. Hra si momentálně drží ve světě průměr nad 80 %, což je více než slušné. Dle již vydané roadmapy má další obsah přibývat. Season pass mám k dispozici, tak se možná do hry ještě v budoucnu podívám. Jako celek jde však o zklamání. SM 2 pro mě byl jedním z černých koní letošní herní sezóny, přesto jsem od něj nečekal přehnaně mnoho. První díl se mi svého času líbil hodně a doufal jsem v něco ve stylu Evil West s větším rozpočtem. SM 2 tak vypadá nepopiratelně lépe, v některých místech je parádně epický, ale minimálně po polovinu kampaně mě ho skoro vůbec nebavilo hrát. 

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 2. hodnotící (sorry, ale těch 25 % je fakt zvrácenost :/);  digitální verze PSN od webu Game Press k recenzi

Pro: Povedený grafický kabátek; kulervoucí epické momenty (schované do cutscén...); zábavný režim Operace; velmi dobrý technický stav hry při vydání; PVP má nezaměnitelný feeling

Proti: Mdlá herní náplň kampaně; nulový vývoj postavy a hratelnosti; nic moc bossfighty; generické palné zbraně; časem čím dál otravnější scénář; relativně málo obsahu v multiplayeru

+12

The Crew Motorfest

  • PS5 85
Závodní sérii The Crew jsem v minulosti věnoval jen minimum svého času, a to i navzdory skutečnosti, že mám arkádové závodění velice rád. Situace se však změnila během oznámení The Crew Motorfest, třetího dílu série, který se měl od těch předchozích v lecčem lišit. Vývojáři z Ubisoft Ivory Tower slibovali rozmanitý svět, rozsáhlý vozový park a spoustu dalšího obsahu. Otázkou ale je, zda se sliby skutečně proměnily v realitu. 

Jak už jsem nastínil výše, The Crew Motorfest je arkádová závodní hra zasazena na havajský ostrov Oahu, kde právě probíhá Motorfest, obrovský festival oslavující motorsport všeho druhu. Po úvodní ochutnávce několika menších závodů se vám kompletně otevře celý herní svět a je už jen na vás, jakým motorovým kláním začnete. Oahu je vizuálně podmanivé místo nabízející skutečně pestré prostředí. Těšit se tak můžete na rozlehlé pláže, deštné pralesy, dlouhé dálniční úseky, města, vesnice nebo třeba vrcholky hor. Celá mapa je sice menší než v případě předchozích dvou dílů, ale aktivit nabízí bezesporu dostatek.

Středobodem celé hry jsou takzvané playlisty, tematické závody zaměřené na určitý druh závodění, typ vozidla, značku nebo historické období. Na své si tedy přijdou milovníci luxusních i historických strojů, elektromobilů, motocyklů, či dokonce letadel. V rámci každého playlistu je vám propůjčeno hned několik vozidel, které si následně můžete zakoupit za herní měnu. Za dokončování playlistů navíc získáte odměnu v podobě jednoho z vozů, který jste dříve měli možnost vyzkoušet. Samotná náplň playlistů je poměrně pestrá, od klasických závodů přes driftová klání až po vyhlídkové či orientační jízdy. Dle slov vývojářů budou playlisty nadále přibývat, což dělá z Motorfestu live service titul s velkým potenciálem do budoucna. 

A jak jsou na tom vozidla? K mému překvapení velice dobře. Vizuální zpracování je provedeno na jedničku, ovládání je sice arkádové, ale každý z dostupných vozů se ovládá trochu jinak. Vozový park je složen z více než šesti set vozidel, přičemž k dispozici nejsou pouze automobily, ale i již avizované motorky, letadla či motorové čluny. Tvůrci nezanevřeli ani na milovníky tuningu, pro které je připravena jak vizuální, tak výkonnostní customizace. Až doteď jste pravděpodobně pozorovali jisté podobnosti s konkurenční Forzou Horizon a ano, Motorfest je právě Forze dosti podobný. Celý koncept motorového festivalu však posouvá ještě o level výš, a to možností prakticky okamžitě přepínat mezi autem, letadlem a člunem. Díky tomuto prvku vznikají nové možnosti průzkumu herního světa a to je za mě velké pozitivum. Několik playlistů je také věnováno právě letadlům a motorovým člunům, přiznám se ale, že mě osobně moc neuchvátily. Letadla se ovládají poněkud krkolomně a závody v motorových člunech na mě zas nepůsobily moc zábavným dojmem.

Celkově pozitivní dojem podporuje i několik detailů. Jmenovitě se jedná například o pečlivě vybraný soundtrack či třeba o playlistové vypravěče. Ti vám během jednotlivých klání poskytnou pár zajímavých informací o právě řízeném vozu, okolním světě nebo historických momentech. 

Jak už tu jednou padlo, The Crew Motorfest se v mnoha ohledech podobá Forze Horizon, ale na poli arkádových závodu své místo určitě má. Doufejme tedy, že hře budou tvůrci i nadále věnovat dostatek lásky, aby se tahle skvělá alternativa držela konkurence zuby nehty. Král žánrů je totiž zatím stále neporažen.

Pro: Herní svět, různorodé playlisty, zpracování jednotlivých vozů

Proti: Krkolomné ovládání letadel, nezajímavé závody v motorových člunech

+12

Black Myth: Wukong

  • PS5 75
Black Myth: Too-long je na první pohled hrou, která se jako mnoho jiných snaží svézt na vlně popularity souslike žánru. Je to nakonec pravda jen tak trochu. I když si toto akční RPG půjčuje z fromovek hodně, ve skutečnosti má do soulslike kvalit, a hlavně obtížnosti, hodně daleko.

Začnu s pozitivy, protože ty převažují. Asi nás všechny Wukong na první pohled zaujal hlavně vizuálně, díky vhledu do čínské kultury a folklóru, který u nás, a hlavně ve hrách, zatím moc okoukaný není. Jsem rád, že zrovna v tomto ohledu můžu hodnotit hru velmi kladně - jelikož se jedná v podstatě o boss rush s nějakou tou vatou okolo, tak je super mít tolik různých a zajímavých bossů ke konfrontaci. I když si je, pravda, moc dlouho neužijete... Wukong není nijak obtížná hra, což nakonec autoři sami komunikovali dostatečně dopředu a mě to po Shadow of the Erdtree vadí ze všech lidí na planetě nejméně. Kde to Elden Ring přehání s komplexností, obtížností a vůbec vším, je Wukong příjemně při zemi a komplexitou soubojů s bossy zapadá zhruba mezi Bloodborne a Sekiro (když jsme u toho, srovnávat Wukong se Sekirem může jen někdo, kdo jednu z těchto her nikdy nehrál, jelikož ve hře ani není parry mechanismus). Obtížných bossů potkáte ve hře asi tak 3-4. Na drtivou většinu z odhadem 80 bossů vám bude stačit bez problému jen první pokus. Soubojový systém je na hře tím nejlepším, komba na sebe dobře navazují, hra vás neobtěžuje s přehnaným množstvím výbavy ani talentů, ale tak akorád vám dává na výběr dostatek, abyste si vytvořili svůj vlastní styl boje. Najdou se malé výhrady, jako nemožnosti přemapování kláves, kdy každé z přednastavených schémat s sebou neslo nějaký kompromis... jinak je ale soubojový systém zábavný, dobře se na něj dívá a hlavně - je fér.

Tam s chválením Wukonga pomale končím. I když se mi drtivá většina bossů líbila, najdou se i tady začátečnické chyby... jako nemožnost přeskočit nebo zapauzovat cutscény, a to i při opakované změně fází bosse, jako na sviňu zrovna u toho, kde umíráte víckrát. V jedné cutscéně dokonce dostáváte damage, aniž byste mohli cokoliv udělat (???).

Graficky je na PS5 Wukong v nejlepších momentech celkem pěkný. Jinak se jedná o ošklivou hru - doskakují textury, přiblížené detaily jsou rozmazané, světlo a stíny jsou naprosto příšerné. I když jde vidět, že prostředí, brnění a nepřátelé jsou plní detailů, na PS5 hra vypadá většinu času ošklivě a zastarale. Výkon také kolísá, ale ne tak, abych se na to mohl při hraní vymlouvat.

Nejhorší částí hry je prostředí mezi bossfighty. Wukong nabízí většinou lineární postup, což je dobře, protože autoři evidentně nemají zkušenosti na to přijít s kvalitním level designem. Zvlášť v kapitole 3, kdy se mapa hodně otevře, je vidět, jak obrovsky na tomto poli selhávají. Na každém rohu potkáte neviditelné stěny. Úrovně jsou nepřehledné, matoucí a repetitivní. Absence mapy je pak třešničkou na dortu. Příklad: přijdete na rozcestí. Cestou vpravo vidíte sníh, stromy a šutry. Vlevo jsou sníh stromy a šutry. Rovně sníh, stromy a šutry. Nejenže zapomenete, kde jste nebyli a kam jste chtěli jít, ale zároveň všechny cesty vedou nakonec do jednoho místa s bossfightem a nijak se nedoplňují, takže se pak musíte vydat každou cestou od začátku rozcestí, abyste náhodou něco neprošvihli. I tak ale polovinu věcí a bossů minete.
Kapitola 6 je pak naprostý clusterfuck toho nejhoršího, co ve hře najdete, hlavně co se týká level designu. Ani s ním neztrácejte čas, najděte si rovnou průvodce a hrajte podle něj. Myslím to stoprocentně vážně, o nic nepřijdete a ušetříte si 2 hodiny hledání bossů v nepřehledném, prázdném open-worldu. 10% dolů jen za tuhle oblast samu o sobě.

I přes výtky jsem si hru ale nakonec užil. Hra roku asi těžko, Wukong má hodně vad na kráse, ale akční hra roku? To bych možná i zvážil.

Black Myth: Wukong je hra, u které si budete připadat jako někdo, kdo si soulsovky maže ke snídani na chleba.

Pro: Soubojový systém, čínská mytologie a folklór, čínský dabing

Proti: Level design, grafika

+12

Uncharted: The Lost Legacy

  • PS4 85
  • PS5 85
Poprvé, když jsem tuhle hru uviděl, mne nenapadlo, že by mohlo Uncharted fungovat bez Nathana. Přece, Nathan patří k Uncharted jako uher k pubertě. Ale překvapení se konalo a dost zajímavý. Ale dokonalý počin to rozhodně není, ale špatný taky ne.

Zprvu vás čeká dost zajímavý začátek, který i atmosférou se tak trochu vymyká sérii Uncharted. Válkou pustošená země a vy musíte najít svou spojku. Atmosféra je hustá a člověk si opravdu dává pozor, dokonce trochu stealth přístup, jo tohle by šlo. (Jednou jsem narazil na myšlenku, co by se stalo kdyby Naughty Dogs udělali sérii Splinter Cell, no ale to jsme u jiného tématu tak nebudu odbočovat.)

A jakmile dojde na setkání s onou spojkou, tak začne klasický svižný a zábavný Uncharted, jak jsme zvyklý. Jasně, vše je zabaleno do nádherné grafiky a skvělého ovládání, tak jak kluci ze studia psů to prostě umí nejlíp. Jenže pak zase dojde na změnu a dostaneme tak trochu otevřenou lokaci, která není úplně uzavřená a tady zase musím své nadšení brzdit. Tahle část mne moc nebavila, obsahovala hluché pasáže, je tu pouze střílení a ježdění autem a celkově se ubralo na tempu. Jasně, máte tu hádanky a ostatní věci a chápu, že bylo zapotřebí trochu ubrat, ale nevím tahle část mne prostě moc nepřesvědčila.

Jenže potom se zase přidá na plyn a jede se klasické dobrodrůžo, tak jak to u týto značky mám rád. A další kamarád do party a hláškování může začít a já jsem se u toho fakt bavil. Prostě dialogy a vtipný scénky, to je taky doména těchto borců.

A takové tempo si hra drží až do konce a že to je opravdu pořádná jízda. Proto musím hned říct, že opravdu tahle značka může pokračovat bez hlavní postavy. Tahle série má opravdu dobře napsané charaktery postav a nejen Chloe, ale i jiné postavy se rozhodně mohou zmocnit otěží a vyrazit na další dobrodružství. Trochu změny žánrů a tempa není špatná věc a rozohdně to tvůrci umí, jen by to chtělo příště trochu zlepšit a určitě bych se nebál i vážnějších témat, protože tohle studio opravdu dokáže.

Ať už s touhle značkou to dopadne jakkoli, já určitě u toho budu protože pořád má co nabídnout a kdo ani jeden díl nehrál, tak nechápu na co ještě čeká.

Pro: dobře napsané postavy, Chloe v pohodě utáhne celou hru, grafika, ovládání, začátek hry a její atmosféra, opravdu svižná akce, vtipné dialogy, celkově nedělá značce ostudu, na rozšíření velká herní doba, od půlky hry jedna velká dobrodružná jízda

Proti: poslední mise zase ve vlaku, otevřené prostředí mi moc nesedlo, u otevřeného prostředí pokles tempa hry

+12

VED

  • PS5 30
VED jsem na databázi přidal já. Při vyplňování popisku jsem se musel hlídat, aby do něj neprosáklo, jak příšerná hra to je. V jistých ohledech je na místě paralela s nechvalně proslulým snímkem The Room. Je to prostě tak špatné, až je to trochu sranda.

Dle vyjádření autorů z litevského studia Karaclan na hře pracovali dlouhých dvanáct let... BOŽE MŮJ!!! VED sází na vyprávění a značnou část tak tvoří konverzace mezi postavami, což je ale trochu problém, když hra působí, jako by ji napsal mimozemšťan, nebo uplácala umělá inteligence. Příběh je šílený nesmyslný chaos. K jednotlivým příběhovým sekvencím vede cesta přes některý z portálů v magickém světě. Kousky vyprávění tak zaručeně při prvním průchodu neobjevíte. Celé je to ale jeden velký bizár včetně divných postav, které se ani vzdáleně nechovají jako lidé. Motivace nedávají smysl, vyprávění v sobě patlá nesourodé nesmysly a absolutně postrádá jasný fokus. Celé to splývá ve sled nesmyslných scén a zvraty jsou šílené. Prapodivné akce zavdávají příčiny bizarním reakcím.

Do absolutního videoherního pekla však hru poslal až scénář ruku v ruce s otřesným dabingem drtivé většiny postav. Byť to autoři v jednom z komentářů u traileru na YouTube popírají, hra působí jako namluvená pomocí umělé inteligence. V závěrečných titulcích se jména reálných osob objevují, v tom případě však odvedli práci na úrovni náhradních členů vesnického ochotnického divadla. Intonace často vůbec nesedí k zamýšlenému vyznění věty. „Herci“ si skáčou do řeči, aniž by byla předchozí replika zcela dořečena a ve chvílích, kdy má být některé slovo protaženo například za použití vícero hlásek „o“, čte je někdo zvlášť. Stupidní přezdívku hlavního hrdiny (Teleporter) pak některé postavy bůhvíproč vyslovují chybně. Musím hru pochválit za to, že jsem se u ní občas i vyloženě zasmál… bohužel určitě ne na místech, kde to zamýšlel autor scénáře. 

Hlavní hrdina Cyrus je z nějakého důvodu většinu hry slepý. Proč? To samozřejmě nikdo nevysvětlí, v lidském světě má však neustále zavřené oči (tedy až na chvíle, kdy na to autoři zapomněli a má je otevřené). Nijak ho to však nelimituje, nemá to na nic vliv až v jednu chvíli začne opět vidět. Proč, ptáte se? Absolutně netuším… asi kouzlo. V rámci jednotlivých scén se opakovaně dělo, že některé postava něco řekla, o větu dál to popřela a později udělala ještě něco úplně jiného. Cyrus má na zádech meč, který k němu asi třikrát za hru prohodil nějaký bezpředmětný nesmysl a pak byl opět dvě hodiny němý. 

Hra je plná WTF momentů. Utkvěla třeba Babča Yum-Yum, která vám z ničeho nic oznámí, že jednoho z obyvatel magického světa uvařila, protože dotyčný chtěl, aby mu uvařila pokrm z jiného z obyvatel vesnice. Ok. Nebo hodně „random“ vyznání lásky hlavního hrdiny jiné postavě a následná scéna s polibkem. Někdy postavy prostě jen tak ignorují již proběhlé události jako by se ani nestali (Knox při pohovoru... který je sám o sobě další WTF moment).

Abych alespoň na chvíli přehodil na pozitivnější notu, uznávám, že v magickém světě a v soubojích dokáže být hra pohledná. Zejména animace obličejů jsou však podivné a „uncanny valley“ efekt je velmi silný. I v tomto ohledu jsem se opět nemohl zbavit pocitu, že má hru minimálně z části na svědomí umělá inteligence, po které však výsledek už nikdo nepřekontroloval. No, mrkněte na trailer a posuďte sami. 

Hra je z minoritní části tvořena souboji. Ty takzvaně příběhové jsou řešeny absurdním systémem založeném na skillchecku a hodu dvacetistrannou kostkou. Neselhal jsem ani jednou za celou hru. Tento systém byl aplikován i na průzkum míst v magickém světě. Opět však nastávají bizarní situace, kdy sice uspějete, ale výsledkem je negativní kletba pro vaši postavu. Další z mnoha věcí, co ve hře vůbec nedává smysl. 

Prvních pár hodin jsem se držel naděje, že hru spasí souboje v magickém světě. Bojuje se na tahy s tím, že se hrdina Cyrus pomocí schopností i vlivem zásahů od nepřítele po bojišti pohybuje. Pro každý ze čtyř míst si vybíráte schopnosti a kouzla zvlášť a teoreticky by tak měla hra motivovat k taktickému uvažování. Schopnosti jsou však až na pár výjimek velmi podobné a nakonec jsem tak pendloval prakticky jen mezi dvěma sekcemi a efektivně používal ty stejné nudné schopnosti stále dokola. 

Druhů nepřátel je jen pár, ale celkem se povedly a nad otřesným zbytkem hry rozhodně vyčnívají. Soubojový systém působí zpočátku nápaditě, v praxi však příliš nefunguje a přes nevalnou délku hry se stihnou absolutně vyčerpat. Zdejší systém boje je jednoduše příliš plochý. V čem autoři spatřují avizované roguelite prvky, doteď nevím. I když se do mapy se souboji jde vrátit, je vždy stejná a o jiných pro žánr typických aspektech zde nemůže být ani řeč.

O hře VED by se toho dalo napsat ještě hodně, asi nic by však nebylo pozitivní. Na obrazovce se odehrává naprostý bizár prakticky po celých cca osm hodin jež vám hra z života ukousne. VED sice spadá do té delikátní sekce, kdy je tak beznadějně špatný, až je to místy sranda. To však asi jako klad počítat nelze. Výsledkem je tak nejhorší hra, co jsem hrál nejen letos, ale na férovku si to může rozdat i se srajdami několik let zpátky.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press k recenzi

Pro: Souboje mají (nenaplněný) potenciál; vizuální zpracování (pouze) magického světa a některých nepřátel

Proti: Scénář působí, jako by ho vůbec nepsal člověk; groteskně špatný dabing; příběh nedává smysl a pod rozhodnutími hráče se úplně rozsypal; nesmyslné a nefunkční prvky hratelnosti

+12

Maneater

  • PS5 65
Podmořská (i přímořská) genocida se žralokem bělavým v hlavní roli. Maneater snad ani v očích tvůrců nikdy neaspiroval na kdovíjaké umění či hru roku, potenciál na originální oddechovku však měl pořádný.

No, a on by onen potenciál byl i naplněn, nebýt toho ubíjejícího stereotypu, do kterého i za svých nevalných 10-12 hodin hratelnosti hra zabředne. Obavu ze stereotypu jsem měl vlastně již od ohlášení hry a bohužel byla na místě. Hra je rozdělená do několika regionu, plných zálivů, průplavů, mělčin i hlubších vod. I když se kulisy mění a jednotlivé lokality se od sebe přeci jen liší, herní náplň zůstává od začátku až do samotného konce naprosto stejná.

S každým přesunem do nové lokace tak nejdříve musíte najít útulnou jeskyni, následně sežrat určitý počet neškodných čudel, porvat se s jedním pořádným predátorem a přechutnat pár natvrdlých dovolenkářů. Doplňkové aktivity v podobě sbírání beden s živinami, zrezivělých registračních značek a transparentů rozhodně úmorný stereotyp nenarušují, ba právě naopak. Hru jsem bez větších potíží dohrál "na platinu" a po tu nevalnou herní dobu se to ještě dá zkousnout, i tak se však přistihnete, jak jednotlivé aktivity plníte strojově a bezmyšlenkovitě. Je to škoda, chtělo by to více rozmanitých aktivit.

K stereotypu přispívá i jednoduchý soubojový systém, který vlastně stojí jen na jednom tlačítku – "žer". Vaše žraločí bestie sice zvládá ještě máchnout ocasem, ale nezřídka jsem se přistihl, jak lovce na chytrných bárkách prostě jedním tlačítkem trhám na kusy hlava nehlava a dávám pouze pozor, abych těch harpun nedostal do čumáku příliš... Samotná obtížnost není úplně vyvážená, v ranné fázi vývoje žraločí prťavec příliš nevydrží a hra dovede být i lehce frustrující, ke konci však už prakticky nemáte konkurenci a není ani za co utrácet sesbírané suroviny. Na druhou stranu jsem to nevnímal vyloženě jako negativum, alespoň tak byl cítit přerod ze zubatého nedochůdčete v ohromnou bestii.

I přes výtky však hra těží z zajímavého nápadu a dobrého pocitu z ničení a plavání. Tvůrci mají smysl pro humor a v podvodních lokalitách tak narazíte na mnoho fajn odkazů třeba i na Ricka s Mortym. Příběh motivovaný pomstou i přes svoji jednoduchost vlastně dobře držel hru pohromadě a řádění lidožravého žraloka vlastně není v konečném důsledku problém doporučit. Jen se připravte, že vážně budete muset vypnout mozek a dopředu raději procvičit ukazováček na tlačítko útok.

Hodnocení na DH v době dohrání: 75 %; 18. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Vývoj žraloka; humor; relativně originální nápad i zasazení

Proti: Absolutně stereotypní herní náplň; ploché prakticky ve všech směrech; občasné problémy s načítáním

+11

Livelock

  • PS5 60
Twin Stick Shootery mám vlastně dost rád. Většinou jde o frenetické a ve své jednoduchosti i pořádně chytlavé oddechovky. Livelock se minimálně na první pohled tváří jako vcelku kvalitní zástupce žánru. Jeho hraní je však bohužel po pár hodinách nuda.

Papírově není nic zásadního špatně. Jsou tu tři třídy postav, dostatek zbraní a nějaká ta zvláštní schopnost k tomu. Pocit z ničení nepřátel také není vyloženě mizerný. Problém tkví v motivaci. Je prakticky jedno, jestli hru zapnete na lehkou, střední či těžkou obtížnost. Hra se tím nestává obtížnější, ale otravnější. Smrt ve hře defacto nic neznamená, po porážce prostě shodíte další modul s novým tělem a jede se dál. Penalizace prakticky neexistuje a pokud se nepokoušíte probojovat do vrchních příček tabulky skóre, lze hru projít hlava nehlava, smrt nesmrt. Vinou tohoto systému prostě není hraní příliš zábava a po osahání několika mechanik, co hra nabízí, přichází stereotyp.

Hra je koncipována jako cooperativní zážitek pro až tři hráče. V roce 2021 je už bohužel dost problém najít byť jen jednoho spoluhráče. Během 13 hodin hraní se mi to párkrát povedlo, pocit ze hry však více živých hráčů na bojišti příliš nezlepšilo. Střílení rozličných robotů je jednoduše až moc bezmyšlenkovité. Vaše snažení "pohání" vpřed nepříliš zajímavý příběh s místy dost chabým scénářem. Některé hlášky jsou vyloženě trapné a hlavní průvodce má tak otravný hlas, že vás jeho průpovídky budou zákonitě s*at.

Herní systém tak i přes své některé kvality (třeba design nepřátel není vůbec špatná) prostě v ničem vyloženě neexceluje a díky chybějící motivaci či zajímavější herní náplni přestátá být Livelock po několika málo hodinách zábava.

Hodnocení na DH v době dohrání: 80 %; 2. hodnotící; digitání verze PSN

Pro: Tři třídy postav; zajímaví nepřátelé

Proti: Náplň misí; stereotyp; nulová motivace či výzva; hlas postavy SATCOM

+11

Resident Evil 7: Biohazard

  • PS5 80
Můj úplně první dohraný Resident Evil :-). Bavilo velmi, jdu hned na remake dvojky. Osobně mě nejvíc bavila část hry u Bakerovic ve vile, samotný konec byl trochu víc akční, ale atmosféru to mělo. Jestli je tenhle díl hodnocen jako návrat ke kořenům, tak se do těch remaků pustím co nejdříve.

Pro: atmosféra, univerzum, brokovnice

Proti: molded monstra jsou hodně generický, klidně bych to snesl delší

+11 +13 −2

Resident Evil 3

  • PC 85
  • PS5 85
To co jsem napsal o prvním remaku bych mohl skoro zkopírovat a vložit i k druhému (resp. třetímu) dílu. Opět se jedna o velmi dobrou hru, která jménu Resident Evil rozhodně nedělá ostudu. Druhý remake přichází s pár vylepšeními oproti dvojce, ale má taky pár neduhů.

Tento díl je trošku více lineární, což mi vůbec nevadilo - spíše naopak. Nascriptované střety s Nemesis mi seděly více než náhodná setkání s Panem Random Píčusem ve dvojce. Vše je opět podloženo skvělou atmosférou a řekl bych ještě preciznější prací s kamerou a nasvětlením. Příběhem a scénářem vás hra asi nijak neuhrane, ale rozhodně se řadí k tomu lepšímu, co jsem zatím v sérii Resident Evil hrál. Jak adventurní, tak soubojová stránka hry jsou dobře vyvážené a odladěné. Konečně se ve hře objevuje tolik potřebný dodge, který má sice k dokonalému fungování daleko, ale aspoň něco. Souboje s bossy jsou samotné o poznání lepší než ve dvojce, i tak mám ale připomínky. Měl jsem hlavně problém vyrozumět, co se ode mě v daném souboji zrovna očekává. Někdy stačí napáchat dostatečné poškození, jindy zas musíte použít nějaký mechanizmus hry, abyste souboj směřovali k cíli. Chyběl mi jakýkoliv náznak toho, jestli mnou zvolená strategie funguje či nikoliv. Dokonce se mi stalo, že jsem postupoval přesně tak jak jsem měl, tak dlouho, dokud jsem nevypotřeboval všechny zásoby, až došlo k tomu, že se mi Resident Evil změnil doslova na Dark Souls, kdy jsem asi 15 minut praktikoval taktiku úskok/řízy-říz/úskok. Eventuálně jsem došel k názoru, že toto asi není správný postup a něco musím dělat špatně... jenže ne, ukázalo se, že je opravdu jen potřeba udělit dostatečné množství poškození. Po restartu byl najednou souboj u konce během dvou minut a polovina nábojů mi zůstala. Asi se jednalo o technickou chybu (EDIT: Po skoro dvou letech bug pořád neopraven, na PS5 stejná zkušenost). Lepší komunikace směrem k hráči, zda děláte opravdu to, co byste měli, by byla určitě na místě.

Pak bych chtěl zmínit délku a cenu. Délka hry mi nijak nevadila z hlediska herního, ale chtít po hráčích za 5 hodin hry plnou cenu, když je polovina assetů navíc přepoužita z předešlého projektu, je hnusná zlodějina. Kupoval jsem ve slevě a za plnou cenu bych hru nepořizoval, nehledě na to, kolik příšerných multiplayerových přídavků "zdarma" k ní dostanu.

Kolem a kolem, jedná se rozhodně o lepší díl RE série, možná se mi líbil i o něco víc než dvojka. Možná.

Pro: Úskok, atmosféra, postavy, hratelnost

Proti: Drobnosti, cena

+11

Demon's Souls

  • PS5 85
Původní Demon's souls jsem kdysi zkoušel, ale vlastně nikdy nedohrál - měl jsem tehdy půjčený PS3 a nějak se mi nechtělo v tom světě ztrácet (a umírat), ačkoliv jsem jinak Soulsborne hry od FromSoft dohrál všechny. Remaster mě ale naprosto odrovnal už z videí a obrázků tím, jak nádherně vypadá, a tak jsem si řekl, že je konečně načase, abych si prošel i světem Boletarie. A vůbec toho nelituju. Jasně, některé věci jsou tu v takém proto-stavu, který FromSoft v pozdějších hrách dotáhl o úroveň dál, ať už je to design propojených úrovní, rozmanitost zbraní nebo rozmanitost bossů, ale celé se to hrálo tak nějak klasicky příjemně a vlastně mi nic moc nechybělo ke štěstí. Některými oblastmi mě hra trochu potrápila, systém "world tendencies" se zdál být ze začátku neproniknutelný (alespoň bez wiki stránek), ale vždycky mě hnal kupředu pocit, že chci objevovat další zákoutí, najít další předměty a užít si souboje s bossy, který mám u všech her od FromSoftu. Remake navíc přidává několik "quality-of-life" funkcí, které v původních Demon's Souls nebyly, ale zachovává klasickou přesnost ovládání a plynulost animací, takže se to hraje opravdu moc dobře. Nakonec mě vlastně bylo líto, jak je hra relativně krátká a klidně bych v každém "arch stonu" bral ještě jednu část s bossem navíc. Ale kdyby to byla moje první soulsovka, možná by mi to trvalo déle.

Pro: nádherný vizuál, výborný soubojový systém, přesné ovládání, radost objevovat a procházet lokace, "quality of life" funkce oproti originálu

Proti: menší rozmanitost zbraní i bossů, podivný systém "world tendencies"

+11

Tales of Arise

  • PS5 75
Osobně považuji trochu za zázrak, že jsem Tales of Arise dohrál a to dokonce na platinu. I podle hodnocení (momentálně nejnižší ze všech uživatelů) jsem ze hry nebyl úplně "vydřenej" a vzhledem k povaze Arise (rozuměj zatraceně dlouhé JRPG) mi tento videoherní "výkon" trval 101 hodin.

Tales of Arise je místy vážně utahaná a v soubojích dost stereotypní hra. I když je schopností velké množství, nejsou vůbec vyvážené. Poměrně brzy se tak dostanete k útoku pro hlavního hrdinu Alphena, který dalších 80 hodin vlastně nic nepřekoná. Ne že byste drtili stále jen ono jedno tlačítko, pro zpestření používáte i jiné schopnosti a postavy, to ale spíš proto, abyste se z toho neustálého spamování "Reigning Slash" nezbláznili.

Nevyváženost schopností mě mrzí, souboje jsou jinak vlastně celkem zábavné a díky povedeným efektům trvá celkem dlouho než začnou vyloženě otravovat. I když toho během cesty k osvobození Dahny namlátíte dost, prim stále hrají četné (a pořádně dlouhé) rozhovory. Pasivní koukání na štěbetající postavy tvoří valnou část hry a výsledek povídání není možné žádným způsobem ovlivnit. Tales of Arise se naštěstí pyšní fajn protagonisty a dobrým scénářem i příběhem. I přes občasné plkání o ničem tak "povídací" složka baví i díky tomu, že Arise prezentuje hráči až překvapivě dospělá témata a přistupuje k nim s citem.

Příběh a svět hru táhne. Vedle zmíněných soubojů totiž hra ztrácí i v náplni vedlejších úkolů, které se omezují na "zabij, přines, najdi" a jsou často vyloženě otravné. Za (negativní) zmínku rozhodně stojí i zahrnutí mikrotransakcí, s jejichž využitím hra místy jakoby počítá. Sám jsem hrál bez nich (ačkoliv jsem měl k dispozici Ultimátní edici) a občas si další postup vyžádal i nějaký ten bezmyšlenkovitý grind, a to i proto, že výsledek na bojišti občas není až tak na hráčovi jako současné úrovni party.

Tales of Arise i přes četné výtky nemám problém doporučit. Nabízí příjemné vyprávění v zajímavém světě, které má potenciál zaujmout i hráče JRPG hrami nepolíbené. Odemykáním stále nových mechanik dokáže dobře motivovat a slušně baví po dlouhé desítky hodin. Jen by chtělo některé aspekty hratelnosti více vyladit a místo kosmetických blbin raději věnovat více úsilí zábavnosti soubojů a náplni vedlejších úkolů.

Hráno jako součást Herní výzvy 2021 – "4. Minihraní: Dohraj hru, která obsahuje alespoň jednu minihru." – základní varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 82 %; 4. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press (zde můžete také nalézt kompletní recenzi)

Pro: Zábavné postavy; poutavý příběh se zajímavými tématy; místy hezká grafika

Proti: Chaos na bojišti; nepřehlednost rozhraní hry a schopností; "cheatovací" DLC, na která je hra zdánlivě místy designovaná; vedlejší úkoly bez nápadu

+11

Marvel's Spider-Man: Miles Morales

  • PS5 80
Miles Morales sice není jednohubka, ale taky není tak velká jako jeho starší brácha Spider-Man, je to takové spíš větší samostatné DLC. Miles Morales se dostane pod křídla Petera Parkera a společně chrání ostrov Manhattan před vším zlým, ale Peter Parker si bere dovolenou a nechá město pod ochranou Milese Moralese, který se teprve všechno učí.

Spoustu věcí, které jsme se jako Spider-Man učili a zdokonalovali v předchozím dílu už umíme a spíš se soustřeďujeme na vylepšování 2 hlavních schopností, které můžeme používat zároveň.

Všechno, co bylo v předchozím díle je i tady, ale je to v menší míře, ale na zábavnosti to rozhodně neubírá, a já si zase mohl prodloužit čas strávený se Spider-Manem a užít si další příběh tentokrát v zimním New Yorku.

Určitě bych doporučoval si první zahrát první díl, a pak až se vrhnout do toho dílu, jelikož jsou oba díly provázané a už se nemůžu dočkat dalšího pokračování, které nás čeká.
+11