Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Uncharted 4: A Thief's End

  • PS4 95
Hraní Uncharted 4: Thief’s End mě dostalo do poněkud zvláštní situace. Jedná se totiž o již osm let starý titul, který většina cílového publika zajisté hrála. Nabízí se tedy otázka, zda jsou mé dojmy a názory ještě vůbec na místě. Po dohrání ale zkrátka nemůžu jinak, než vám mé dojmy alespoň stručně a v rychlosti shrnout. Čtvrté Uncharted je totiž skutečně excelentním zážitkem.

Hned zpočátku musím přiznat, že je pro mě Thief’s End vůbec prvním setkáním se světem proslulého Nathana Drakea. O to větším překvapením pro mě bylo zjištění, že titul skvěle funguje jako vstupní brána pro nové hráče. Jasně, sem tam narazíte na referenci k předešlým dílům, ale jako celek je čtvrté Uncharted plnohodnotným zážitkem i pro naprosté nováčky v sérii. Děj se točí kolem ztraceného pokladu pirátského kapitána Henryho Averyho, který se Nathan společně s dalšími dobrodruhy vydává hledat. Vedle hratelnosti je příběh bezesporu hlavním tahákem celého titulu. Tvůrci v něm totiž skvěle kombinují vydatné akční pasáže s prvky explorace a precizními filmovými cutscénami. Výsledkem je vyvážený mix akce a emocí, který přetváří tradiční herní vyprávění v dokonalý zážitek.

Další předností titulu je již avizovaná hratelnost, která je složena převážně ze střelby, lezení a řešení nenáročných hádanek. Bojovat budete jak pěstmi, tak střelnými zbraněmi a využít můžete samozřejmě i tichý přístup. Nepřátel je však mnohdy víc než dost, a tak se lokacemi budete občas muset zkrátka prostřílet. Za zmínku rozhodně stojí i detailně zpracovaná prostředí. Městské oblasti působí živým a autentickým dojmem, hory nabízí dramatické výhledy a jeskynní komplexy skrývají nejeden malý poklad. Ačkoliv je Uncharted 4 silně lineárním titulem, nabízí hráčům v některých oblastech značnou volnost v exploraci. To je rozhodně vítaný prvek, který slouží jako příjemné odlehčení mezi akčními scénami. 

Předposlední odstavec bych rád věnoval postavám, bez kterých by titul nebyl ani zdaleka tak povedený. Nathan Drake je charismatický sympaťák, jehož dynamický vztah s Elenou, Sullym a Samem posiluje emocionální stránku celého příběhu. Záporáci výborně kontrastují s Nathanovými hodnotami, a vytváří tak další intenzivní konflikty, ve kterých musí Nathan přehodnocovat své cíle a priority.
 
Uncharted 4 je skutečně excelentním zážitkem, který mohu i po osmi letech od vydání s nadšením doporučit. Vývojářům z Naughty Dog se povedlo vytvořit pokračování, kterým se zavděčí jak zarytým fanouškům série, tak naprostým nováčkům. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak perfektní technické a scénáristické zpracování.

Pro: příběh, hratelnost, prostředí, technické a scénáristické zpracování

+16

Rollerdrome

  • PS4 75
Hratelnost má Rollerdrome výtečnou. V teorii trochu zvláštní kombinace Tonyho Hawka na kolečkových bruslích a střílení funguje v praxi znamenitě. Vlastně jsem z hry byl místy až nadšený, přesto se najde hned několik aspektů, které hlavní hrdince Kaře Hassan hází pod brusle pomyslné klacky.

Základem je precizní ovládání a výborný pocit z řetězení triků a likvidace nepřátel pomoci čtyř palných zbraní. To vše s možností (a nutností) zpomalení času. V praxi to funguje znamenitě, střílet po nepřátelích budete i z absurdních úhlů, přesto jsem se jen málokdy cítil v prostředí ztracený. Rollerdrome je přesně ten typ hry, kde se postupně hraním přirozeně zlepšujete. Postava v průběhu hry kromě dalších zbraní nezíská nic navíc a Kara v první a poslední úrovni vydrží a umí přesně to stejné. Zatímco zpočátku jsem snad již ve třetí aréně párkrát dostal na zadek, když jsem se do stejných kulis vrátil po dokončení kampaně, přišla mi úroveň velmi jednoduchá.

Rollerdrome je náročnou hrou a některé pokročilejší úrovně mi zatopily pořádně. Po dokončení klasické kampaně se navíc hráči zpřístupní "Out for Blood" režim, kde už je obtížnost vážně nekompromisní. Dle statistik hru ostatně minimálně na PS dokončily jen asi tři procenta hráčů (klasickou kampaň). Na druhou stranu hra nabízí i řadu zapnutelných asistentů, kde nechybí dokonce i nesmrtelnost. Jejich zapnutí vás sice vyloučí z žebříčků, ale podle všeho zůstanou trofeje/achievementy přístupné. Vážně by mě zajímalo, kolik hráčů reálně sesbíralo všechny trofeje bez aktivace těchto "cheatů". Před každým z nich, ale musím smeknout. Já osobně po dokončení kampaně s obtížemi zdolal jen první misi v Out for Blood a v rámci zachování příčetnosti a zdraví ovladače již raději dále nepokračoval.

Po stránce hratelnosti jde tak o vyladěnou parádu, přesto 75 % není až tak oslnivá známka. Co je tedy špatně? První neduh je čistě subjektivní – vizuálně mi hra přišla ohyzdná. Tento typ grafické stylizace mi jednoduše vůbec nesedí, grafická paleta je hnusná a prostředí jakbysmet. Na druhou stranu je vše jasně funkční a přehledné. Výsledný vzhled nejspíš souvisí i s nižším rozpočtem, to nic nemění na tom, že graficky se mi hra prostě nelíbí.

Mezi jednotlivé sekce šampionátu autoři rozmístili pár narativních sekvencí. Za mě jde o naprostou zbytečnost. Žádný smysluplný příběh se odvyprávět nepodařilo a pozadí zdejšího světa je jen lehce načrtnuté. Omáčka okolo mi přišla tak naprosto zbytečná. Interaktivních předmětů v lokacích je pár. Proč po mě někdo chce, abych zvedl plechovku, přičemž popisek se omezuje na to, že je zpola vypitá? "Příběhových" pasáží je ale jen pár a není problém je absolutně ignorovat.

Rollerdrome i přes vyšší obtížnost není dlouhou hrou. Měli byste mít hotovo do deseti hodin. Nepřátelé jsou co do mechanik velmi zajímaví (byť vizuálně odpudiví), ale druhů není mnoho. Arén také není závratné množství a některé jsou si vzájemně vizuálně velmi podobné. Třeba samotné finále se odehrává v lokaci, která vypadá jen jako rozsáhlejší první úroveň. Hra nabízí i "dva" bossfighty. Boss samotný je však v obou případech naprosto stejný.

Autoři tak přišli se zajímavým nápadem, který přetavili v překvapivě zábavnou hratelnost. Přijde mi však, že na bytelných a naprosto funkčních základech mohli vystavět daleko pestřejší a nápaditější hru. Pocity však i tak převládají pozitivní a rozhodně mě mrzí, že hra nejspíš bude labutí písní zjevně talentovaných vývojářů z Roll7.

Hodnocení na DH v době dohrání: 73 %; 5. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Výborná hratelnost; precizní ovládání; neotřelý nápad, který v praxi velmi dobře funguje a baví; příjemně náročné

Proti: Ohyzdná grafická stylizace; nepříliš pestré arény; 2x takřka stejný bossfight; zbytečný a nezajímavý příběh

+6

Warlords III: Reign of Heroes

  • PC 80
Série Warlords je mezi tahovkama zajímavá tím, že má velmi rychlé herní tempo. Třetí díl přinesl do této svižné koncepce, přetahování se o města ve fantasy prostředí, několik novinek. Hodně mě potěšila souvislá příběhová kampaň, která sice není nijak originální, ale vždy raději hraji navazující mise než samostatné scénáře. Nečekejte ale žádnou velkou výpravu, jen pár textů mezi misemi. Propracovanější je také práce s hrdiny. Magie, questy dostupné na více místech a především přenos těch nejsilnějších celou kampaní. Když si člověk dá s hrdinou práci hned od začátku, tak jde o vítanou posilu v každé misi, i když se nepřenáší předměty.

Města po dobití nabízejí více možností, ale téměř to není potřeba. Naopak funkce automatické obrany je k nezaplacení. Změnou k horšímu je nedostupnost nepřátelských jednotek po obsazení města, dost to snižuje možnosti zajímavých strategií. Grafická stránka je detailnější, ale méně přehledná než ve dvojce. Celkově ztratila grafika něco ze svého kouzla.

Většina změn vede k pomalejší hratelnosti, takže celkový pocit z třetího dílu je dost odlišný. Tím rozhodně nechci říct špatný. Stále jde o zábavnou a chytlavou fantasy strategii a někdy bych se rád vrátil k dalším kampaním z později vydané vylepšené verze.
+14

Turning Point: Fall of Liberty

  • PC 40
Ani po dohrání druhého zrebootovaného Wolfensteina jsem se nezbavil chuti denacifikovat pár nácků a i když jsem od Turning Point: Fall of Liberty nečekal vyloženě to, že mi napraví chuť po nemastném neslaném zážitku, jeho klasické pojetí lineární válečné FPS, které mi v dnešních dnech tak zoufale chybí, mě lákalo. A tím svůj účel víceméně splnil.

S ohledem na ambice a rozpočet je to přesně ten očekávaný průser, ale pokud má někdo chuť na extrémně tupou válečnou střílečku a zároveň jsou pro něj budgetovky od původního City Interactive guilty pleasure, tak směle do toho. Turning Point: Fall of Liberty nezaměstná na více než jedno či dvě odpoledne (já ho sfouknul za jedno sezení) a hráč dostane obdobný zážitek jako u her výše zmiňovaného studia. Žádná registrace, žádné kecy, jen tupé střílení nabíhajících panáků v nacistických uniformách.

Až na supr čupr akční úvod je to statické, generické, vizuálně šedivé a prakticky bez příběhu. Nevím, jestli jsem to náhodou neměl nějak buglé, ale hudba, zvuky a dabing jsou v tak nízké kvalitě a tak divně namixované, že všechno splývá v jeden nejasný bordel.

První půlka hry ještě jakž takž oplývá určitou atmosférou probíhající invaze, ale v půlce druhé se to zvrhne opravdu v obyčejnou interiérovou koridorovku. Ve třech misích rozdělených do devíti sekvencí se hráč podívá do New Yorku, Washingtonu D.C. a Londýna, přičemž ve finálním Londýně se tvůrci pokusili přitvrdit a na hráče čeká poměrně citelný skok v obtížnosti. Zatímco první dvě mise jsem na medium prošel s prstem v nose a umřel maximálně tak jednou, v misi poslední, která je plná úzkých koridorů a soubojů tělo na tělo, jsem zdechl hned několikrát a ne vždy byly checkpointy úplně blízko u sebe. Ale žádné velké drama se naštěstí nekonalo. Závěr je stejně pitomý a nevýrazný jako celá hra.

Dostal jsem, co jsem chtěl a očekával, takže si nechci příliš stěžovat. Ale v případě této hry je bezesporu škoda, že není kvalitnější a nevyužívá jinak dost zajímavého co by kdyby tématu.

Pro: relaxační střílení, akční úvod

Proti: je to pocitově jen mizerná budgetovka na jedno použití s nevyužitým potenciálem, optimalizace (kouř místy způsobuje framerate dropy i na moderních strojích)

+13

Silent Hill 2

  • PC 75
Ano, remake druhého Silent Hillu se povedl. Mnohem víc, než jsem si troufal doufat. Čekal jsem vpravdě katastrofální trapas v podobě nepovedené, a hlavně extrémně přepísklé, akce vražené do nějaké párhodinové turbolineární rychlotůry jedním ikonickým městečkem. Dostal jsem ovšem velmi metodický, dnešní optikou mechanicky striktně standardní horůrek, s jehož mnoha rozhodnutími sice prudce nesouhlasím, ale rozhodně ho nemohu nařknout z nevěrnosti či jiného nedocenění originálu.

Nejsilnější devízou remaku jest audiovizuální stránka, kterou opravdu vypiplali k dokonalosti. Lépe Silent Hill v obou jeho verzích v roce 2024 snad ani vypadat nemohl, a rozhodně nemohl o nic lépe znít, mezi původní hudbou a prvotřídním sound designem a samotným VA, který bez okolků ten origo trumfnul jednoduše tím, že ještě lépe podpořil základní koncept hry - na nějaké úrovni se jedná o manifestovaný šílený sen, přičemž hráč je cíleně držen v nejistotě, co se skutečně děje a co je jen blud. Příslušný snový, odosobněný přednes nebude po gustu všem, ale vizi díla slouží neomylně. Nu a graficky musí i ten nejcyničtější puritán chrochtnout blahem nad takto znamenitou příležitostí si ty legendární lokace prohlédnout řádně zblízka a navýsost volně.

V rámci ostatních stránek se to ve mně už dost pere. Jo, staré zafixované kamerové úhly jsou technologickou relikvií, kterou v tomto případě netřeba oplakávat. Jenomže s přemístěním kamery nad Jamesovo rameno odzvonilo i památnému pocitu klaustrofobie a jisté cinematičnosti. Jistě, je to i věkem a zkušenostmi, ale kde jsem se u původního dílu jako puboš z celé duše opravdu bál, tento remake mě na této rovině nechal dokonale chladným. Jo, moderní standardní soubojový model bez debat předčí ten staroškolský tank s nemožností se při střelbě hýbat. Jenomže i to mělo své místo, a v remaku je James v podstatě stejné komando, jako Leon S. Kennedy, ovšem s naprosto primitivní opozicí. Obava o život nehrozí, za celý první run jsem nezemřel ani jednou, střídavě jsem zkoušel přepnout na nejvyšší obtížnost soubojů, ovšem shledal jsem, že ta je činí jen ještě protivněji natahovanější, ne nezbytně obtížnější. Léčení i munice je absurdní přehršel, Jamesovo uskakování je absurdně efektivní a snadné, na ucho se sice zadejchává, ale staminu má neomezenou. Jo, hraje se to tak vcelku nerušeně příjemně a psychologický horor je to stále, nicméně býval to i survival horor. 

V neposlední řadě je tu příběh, tedy to, čím se značka tehdá tak razantně vymanila z konkurence. A pro ten se to ve mně pere asi nejvíc. Na jednu stranu jsem moc rád, až jak striktně se tvůrci drželi předlohy. Na druhou stranu bych občas byl radši, kdyby se byli drželi ještě víc. Na třetí stranu jsem si často naopak říkal, že bych daleko víc ocenil volnější průchod vlastní vizi, nepotřebuji přece znovu prožít ten stejný příběh. Tento konkrétní konflikt se ve mně dost možná nevyřeší nikdy, takže věcně: Je to bajvoko dvakrát delší, než originál, poněvadž 'změny' jsou zde zastoupeny takřka exkluzivně formou 'obohacujícího prodloužení', přičemž jo, v některých chvílích jsem nadřženě hltal, v jiných zase cringoval (Mařka se i u tyče musí nakrucovat, protože bez toho by její flirt byl asi příliš subtilní; Abstraktní Tatínek musí bombasticky rozbořit celej barák, protože jeho původní vyznění by asi dnes bylo už až příliš tíživé). Celkově mi to ale rozhodně přišlo spíš neučesané a mnohdy velmi zbytečně natahované. 

Bejt to ale kratší, možná by si řekli, že za to nemůžou chtít 70 éček. A to bych se hádal, že za 70 éček to nestojí tak či tak. Pod tou přepychovou audiovizuální slupkou je to AA jak břemen, hezky se věci hýbou jen v rámci animací, nic zde nemá vlastní fyziku, sklo se rozbíjí kontextuálně, dveře James otvírá celým tělem obyč chůzí...a performance je přesto spíš žalostný. A já...já jsem v konečném důsledku spíš smutný. Šrajtofli mi to vyluftovalo víc, než by bylo zdrávo, a ještě jsem kvůli tomu přerušil svou pětiměsíční herní pauzu. 

Ale zároveň mám velkou radost, ostatně čekal jsem naprosto katastrofu. Jak říkám, pere se to ve mně, a nejspíš dlouho bude. Jako remake jedné nesmrtelné klasiky občas velmi, občas až moc, občas nedostatečně věrné dílo, které každopádně svému původu vzdává nepřehlédnutelný hold. Jako samostatné dílo s cenovkou 70€ v roce 2024 ovšem jen solidní nadprůměr.
+22

The Last of Us Part I

  • PS5 95
Priznám sa, neveril som tomu. Voči do nebies vychvaľovaným AAA hrám som prirodzene skeptický, dokonca mám istú tendenciu sa im vyhýbať. Do The Last of Us sa mi teda bohvieako nechcelo, ani napriek jeho kultovému statusu. Súviselo to aj s tým, že zombíkov považujem za tak sprofanovaných hororových záporákov, že vo mne vyvolávajú skôr úsmev, než strach.

Ale keďže sa remake povaľoval v katalógu PS+, tak som si povedal, že za skúšku nič nedám. Vedel som, že hra nie je príliš dlhá, takže som si hovoril, že sa budem nudiť a trpieť len krátko. Napokon to dopadlo tak, že som ani náhodou netrpel a už vôbec som sa nenudil!

Vlastne ma to okamžite chytilo. Ak som to správne pochopil, tak remake je po príbehovej/dialógovej stránke rovnaký ako pôvodná verzia, len je graficky vytunený a obohatený o nejaké nové mechaniky. Pôvodnú verziu som nehral, takže to nemôžem porovnať, ale z hľadiska grafiky sa nedá remaku nič vytknúť. Modely postáv, svet, svetlá, voda, rôzne efekty. To všetko je absolútne bez chybičky. Sem-tam sa síce nejaký glitch objaví, ale to sú naozaj drobnosti. Nekonajú sa žiadne dlhé loadingy, samotná hra je plynulá a je radosť sa na rôzne animácie dívať (neplatí to len pre cutscény).

Skvelá je aj zvuková stránka, vrátane hudby a dabingu. Zapôsobilo na mňa aj v rámci možností drsné a realistické vykreslenie post-apokalyptického sveta, ktorý sa prepadol do chaosu. Palec hore dávam aj za naturalistickosť v súbojoch. Keď niekoho odprásknete brokovnicou, tak je to poriadne krvavé, nezriedka postave odletia aj končatiny. Niežeby som sa v tom vyžíval, ale proste to dodáva na realistickosti a určitej špinavosti. Bavil ma aj dôraz na detail, nielen čo sa týka pôsobivo vymodelovaného sveta, ale aj niektorých mechaník. Ak si napríklad upgradujete zbraň, neodbije sa to jedným klikom, ale vidíte, ako ju Joel vylepšuje na pracovnom stole.

Príbeh je vynikajúci. Pravdaže, nejde o nejaký originálny námet (s podobnou premisou pracoval napríklad film Potomkovia ľudí), ale napísaný a zrežírovaný je skvele a veľmi rýchlo ma zaháčkoval. Zrejme to bolo aj vďaka perfektne napísaným postavám. Neplatí to len pre hlavnú dvojku Joela a Ellie, ale aj vedľajšie charaktery (Tess, Bill, Henry, Marlene, David... človek si tie postavy a situácie s nimi proste zapamätá, aj keď sa nezriedka zdržia len krátko). Vzťah medzi ústrednou dvojicou bol dušou celého príbehu a tvorcom sa ho podarilo vykresliť naozaj citlivo a presvedčivo a bez zbytočného pátosu.

Bavili ma aj súboje a možnosť zvoliť si taktiku (stealth vs. streľba, pokiaľ teda máte muníciu) a hoci princíp boja sa do konca hry nezmenil, neomrzelo ma to. Akčné pasáže boli svižné, nechýbalo im napätie a zombíci (ktorí vlastne nie sú zombíci, ale chápeme sa) naozaj pôsobili ako hrozba a nie ako jaloví panáci. Hra má navyše slušné tempo, tvorcovia vedia, kedy dupnúť na plyn a kedy zase spomaliť. Chválim aj ideálnu dĺžku, pritom sa ponúkalo viacero možností, ako stopáž natiahnuť. Našťastie, tvorcovia sa sústredili na to podstatné. Celkovo teda výborný zážitok a už teraz sa teším na dvojku.

Pro: grafika, príbeh, postavy, súboje, detaily

Proti: nič podstatné

+18

The Last of Us

  • PS4 90
Píše se rok 2024 a já vůbec poprvé dohrál kultovní The Last of Us. Na místě je skoro další omluva (podobně jako v případě Days Gone). Poprvé jsem dobrodružství Joela a Ellie zkoušel začátkem roku 2016 a hra mě regulérně nebavila. Fanoušky již tehdy zbožňovaná hra mi přišla jako vykrádačka McCarthyho cesty byť se slušným scénářem a začátek příběhu na mne působil jako slepenec již jinde viděných motivů. Důraz na stealth mi neseděl, stealth samotný mi přišel i poměrně jednotvárný a neustále házet cihly a láhve po nepřátelích se mi zajídalo. Korunu všemu nasadila moje tehdejší úchylka vše nutně hrát na nejtěžší obtížnost a zrovna u The Last of Us jsem na Survivora (měl jsem alespoň tolik soudnosti, abych hned nepouštěl Grounded) trpěl jak čokl. Protrápil jsem se tehdy někde k výpravě pro autobaterii s Billem a pak už hru nezapl. Občas jsem si v následujících letech v nějaké diskusi na internetu„ulevil“, že to zbožňované TLOU zase taková paráda není. No, byl jsem nefér.

Stále si sice nemyslím, že je TLOU nejlepší hra všech dob, hratelnost má pořád podle mě jisté rezervy (uvědomuji si, že teď hodnotím více než deset let starou hru), které však dvojka rozhodně mohla doladit. Tentokrát na obtížnost HARD mě hra však už zpočátku velmi slušně bavila a řekněme někde od poloviny jsem byl už prakticky nadšen. Už na mne spolehlivě fungovala chemie mezi Joelem a Ellie a jak jsem pozvolna nasyslil dost munice, rázem začaly být i souboje krásně pestré a zábavné.

Přijde mi, že v první cca třetině se zpočátku prostředí přeci jen trochu opakuje a v městské zástavbě strávíte dost času, pak se však hra neustále mění a podíváme se na skutečně zajímavé a pestré lokace. Dnes už hra ani v remasterované verzi pro PS4 nevypadá vyloženě k světu (existenci remaku nakonec celkem smysl dává), ale třeba zasněžená pasáž v chatové oblasti a okolí byla skutečně parádní. Líbila se mi ostatně celá pasáž za Ellie a to jak po stránce hratelnosti tak i při budování příběhového pozadí.

Postavy jsou velkou devizou hry a to nemluvím ani zdaleka jen o úvodní dvojici. Během putování narazíte na slušnou řádku epizodních postav. Napsané jsou skvěle a rozhodně je nejde jednoduše zaškatulkovat na ty hodné a zlé. Ono to ostatně platí i pro ústřední dvojici a Joel je v konečném důsledku vážně spíš antihrdina… to co na něj čeká v druhém díle si v jedničce vlastně celkem zasloužil. O silné osudy tu jednoduše není nouze. Pocitu z celku dopomáhá i naprosto špičkový dabing.

I když jsem velkým fanouškem série Resident Evil, asi ještě nikde jsem tak moc nešetřil municí, jako právě v The Last of Us. Tady se hrou vážně prostřílet nejde a vždy jsem měl radost, když jsem našel nějakou skrýš s náboji. Když už ale na střelbu dojde, mají zbraně ten správný říz, kopou jak mladá kobyla a bez vylepšení se Joelovi roce třesou jako by měl pokročilé stádium parkinsona. Ještě jednou se vrátím k vyšší obtížnosti, kde jsem měl kolikrát pocit, že si prakticky nemůžu dovolit vystřelit a řešit úplně vše „růčo“ byla otrava. Dle statistik jsem hru dohrál s přesností střelby přes 80 % a ani přes zevrubné prolézání opuštěných stavení jsem se v munici fakt nekoupal.

Na průzkum okolí ostatně hra klade opravdu značný důraz. Nezřídka se tak stane, že i relativně skrytá zákoutí nebo rozlehlý dům v konečném důsledku nabídnou pouze nějaké ty suroviny na výrobu. Nelíbilo se mi, že hra nenabízí žádný způsob, jak mít reálný přehled o tom, kolik a kterých sběratelských předmětů člověk v určité kapitole nenašel. Vážně se není čeho chytit a třeba takové komiksy jsou ve hře rozmístěné na přeskáčku. Nejde tedy ani odhadnout, že někde mezi tou a onou kapitolou asi leží komiks číslo 5. Přirozeně se mi povedlo najít pouze všechny plánky k vylepšení a třeba přívěšků Světlonošů jsem minul spoustu. Takhle bez indicií je sesbírání všeho skoro až nereálné a troufám si tvrdit, že většina hráčů to prostě sbírala podle videonávodů. V tom já ale absolutně nevidím smysl a uspokojení. EDIT: Opět jsem TLOU křivdil, volba kapitoly přehled nabízí, ale až po dohrání hry. Díky uživateli BUMTARATA za upozornění :).

Multiplayer jsem do celkového hodnocení nezahrnul. Dnes již logicky není aktivní. Cca deset hodin jsem do něj vložil před lety, ale již tehdy jsem byl zelenáč mezi veterány s maximalnimi úrovněmi, což je samozřejmě velký vopruz.

Letos jsem tak konečně pochopil, proč je The Last of Us legenda. Už při psaní těchto řádek mám pocit, že se mi s odstupem času bude hra líbit stále více a budu na ni vzpomínat častěji, než na některé další 9/10 kousky. Jak jsem dosud kroutil hlavou nad nesmyslností remaku, najednou mám pocit, že bych ho strašně chtěl.

Hodnocení na DH v době dohrání: 91 %; 505. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Skvělé postavy a scénář; špičkový dabing; zajímavé lokace; zajímavý svět; zábavné zbraně; silné motivy a témata; hudba

Proti: V některých lokacích je prd vidět i s baterkou; možnosti stealthu by mohly být i pestřejší

+16

Forgive Me Father

  • PC 80
Jak tady mnozí hře vyčítají, hra není moc dlouhá a ani moc sofistikovaná. Je to rychlá akce s komiksovou grafikou. Forgive me father je velice oldschoolová střílečka. Taková směsice Dooma a Quaka, velice intenzivní a krátká. Místy dost těžká(ale s výběrem nastavení obtížnosti). Za mě hra umí dobře škálovat obtížnost, kdy po náročném boss fightu přijde úvodní lokace nového světa v trochu poklidnějším tempu, aby pak zase gradovala. Směsice zbraní a dovedností s lehkým RPG systémem je fajn. Rozhodně jsem se u hraní nenudil. Graficky hra vypadá moc dobře a má super atmosféru. Zazlobit dokázal trochu těžkopádný platforming, který je podle mě nepovedený a ve hře být ani tolik nemusel. Víc asi nemá cenu psát. Hra jde dohrát za 2 večery.

Pro: Grafika, atmosféra

Proti: Platforming

+4

Silent Hill 2

  • PC 100
Remake. Silent. Hillu. Dvojky. Sa. Podaril.

Nejak tomu stále nemôžem veriť, pretože som preventívne pristupoval s tomu s veľkou skepsou a možné nádeje si držal na uzde – ale s prvými krokmi na parkovisku som ich mohol popustiť, pretože od prvých krokov som bol vtiahnutý a cítil, že toto je Silent Hill. Grafika nie je úplne trojáčková, ale tá atmosféra je do poslednej rozptýlenej kvapky hmly tak verná, že mi je to úplne jedno.

Silent Hill 2 totiž pre mňa doteraz predstavoval zvláštnu kategóriu „srdcovky, ktorú nemôžem nikomu odporúčiť“, lebo originál je dnes fakt na hrane hrateľnosti. No, a teraz ho konečne odporúčit môžem, lebo ako remake je to prakticky ideál.

Sú zachované presne tie motívy, ktoré zachované byť mali, ako práve atmosféra a príbeh. (Niektoré scény sú síce toned down, čo mi teda príde kontraproduktívne, ale zďaleka nie v takej miere, aby to ovplyvňovalo celkové vyznenie.) Je rozšírené to, čo rozšírené byť malo: hádanky boli v origináli skvelé, ale boli asi štyri, a tu ich je podstatne viac. A pre mňa (na hard) trafili presne ideálny balans, kde boli sofistikované, nebanálne, a zároveň intuitívne, bez frustrujúcich zlomenín mozgu.

No a bolo nemilosrdne spláchnuté všetko, čo spláchnuté byť malo, ako statická kamera či frustrujúce oldschoolové adventúrne „aha, tak tá minca bola zrovna v tomto náhodnom kontajneri na kraji obrazovky“ zlozvyky. Hrá sa to ladne, bez zásekov, level design je excelentný a lineárny tým najlepším možným spôsobom (t.j. nekráča sa v koridore, ale človek vždy vie, kam má ísť, a odomyká a prepája si nové cesty v stávajúcom komplexe). 

A takto herne ladne sa odvíja to, čo už z originálu učinilo moju srdcovku: že Silent Hill 2 je psychologický horor par excellence, ktorý pôsobivo a bolestne zobrazuje reálne ťažké témy. A doteraz zostáva pre mňa jedným z najlepších vyobrazení „dark side of the psyche“ naprieč umeleckými médiami. A keď hovorím o temnote, tak nemyslím ani teenagersku edgy temnotu, ani nejakú romantizovanú emocionálnu živelnosť a vášeň, ale skutočne odpornú, démonickú, slizkú, zlú temnotu. V tom je Silent Hill 2 po všetkých (vizuálnej, symbolickej, charakterovej, naratívnej) stránkach nadčasový masterpiece. 

A keďže nehodnotím dokonalosť, ale impresiu, a impresia originálu bola svojho času dostatočne silná, aby som jej napriek príšernej hrateľnosti udelil 90%, nemôžem remaku, kde sa to nielenže dá hrať, ale hrá sa to výborne, neudeliť počet absolútny.
+30

Far Cry

  • PC 90
Did you see something? NOOOOOO!  

Mafie, Vietcong, Gothicové, hry od Blizzardu, Maxové Paynové a FarCry. Bratrům přes rameno, 10x levnější z Levelu než v obchodě nebo vypálený od cholerického souseda/ajťáka z ulice. Dělila je delší doba než si pamatuju, ale tehdá synku trvaly prázdniny jako dnes celá pětiletka v práci. Magické časy.

Buddy, l'm gonna shoot you in the face. You want some more of this? I've got some more of this. You want less of this? Well tough luck pal!  

Jednička kromě klasického designu (levely si zapamatujete) nabízí úžasně zpracované kolize a hitboxi. Technicky možná i nejlépe. Opravdu máte pocit, že střílíte do něčeho hmotného a to něco reaguje, ne do pofiderní animace, která se ještě uráčí spustit pozdě, co už je patrné na jinak z hlediska soubojáku solidní dvojce. Mutanti tomu dávají dynamiku, mimochodem i zápletku, in-game boje a jako malej jsem v misi, kdy chodíte po stromových lávkách nad rezervací propotil slipy.

Look, fuckstick, I'm incredibly busy. So why don't you get the hell out of here before I snap your dick off and jam it into your ass. Otherwise I'm gonna have to head down there and I will rain down an un-Godly fucking firestorm upon you! You're gonna have to call the fucking United Nations and get a fucking binding resolution to keep me from fucking destroying you. I'm talking scorched earth, motherfucker! I will massacre you! I WILL FUCK YOU UP!

Moc dlouhé a nestřídmé jak měl Crytek ve zvyku a často zbytečně těžké. Když neměli zrovna dobrý nápad, vrzli do chodby z obou stran zmutovaného raketometčíka, kterej vydrží jeden a půl zásobníku z automatické brokovnice do hlavy. Borec to profesionálně omódoval, ale i utažené a s lepšími vstupy jsem nešel víc než do Veterána. Omezený pohyb nutí k věčnému zaklekávání, chybí stealth mechaniky a nepřátelům se zvyšuje poměr útok/obrana/počet v poslední třetině příliš hrubě, byť palec nahoru za imerzivně zpracovaný progres v podobě výstroje těžkooděnců a andrenalinový reset těsně před koncem.

Pro: první, otevřenější půle hry cirka do Archivů je FPS jako řemen a celý je to prostě prča: https://youtu.be/occqEcRd6Qg?si=EzW9NExWJL46TIOS

Proti: skripty mě serou i přes roztomilou Valerie Constantine C.I.A. v ještěrce s atomovkou

+16

The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • PC 75
Notně zjednodušený, místy opravdu pohnojený (leveling příšer spolu levelem hráče), ale pořád monstrózní díl obří ságy. Hlavní dějová linka úplně nenadchla. Určitě nadchla next gen grafika otevírající "bloom" období PS3/X360 éry. Dnes už je to spíše nevkus, ale tehdy to bylo coool.

Pro: Krásný svět k prozkoumávání, grafika - fotorealistické prvky, frakce.

Proti: Konzolovitost, hlavní dějová linka.

-5 +3 −8

BioShock

  • PC 85
Pro mne velmi kontraverzní dílo kterému nechybí pekelná dávka fantazie, možná ta dávka byla až moc velká. ale celkově výborný zážitek.

Pro: Originální prostředí 3D akce

-1 +2 −3

Crysis

  • PC 80
Vynikající hra s (možná bohužel) dokonalou grafikou která dojela na spatně provedený launch, a paradoxně tu grafiku. Ta se totiž v době vydání hýbala pouze na úplně nejrychlejších grafikách, a v extrémním nastavení se to nedalo na ničem hrát ani téměř rok po vydání. Neslýchané, běžné snad jen v dobách softwarového renderingu. 
Nelíbil se mi závěr. Popisována je původní hra z roku 2007, nevím proč tu mají hry a jejch remaky stejnou kartu.

Pro: Nexgen grafika, slušný příběh, výborná destrukce prostředí a gunplay

Proti: HW nároky a konec hry

+3 +5 −2

Dreamfall: The Longest Journey

  • PC 75
Povedená andventura kterou hodně shazuje dost podivný konec. 
Technologie v roce 2006 ještě nebyly úplně připravené na adventury v plném 3D.
Grafika je... Ještě to nebyla cesta.

Pro: Slušná adventura, ale.....

Proti: .... horší, než první Longest Journey

-4 +2 −6

Shadowgrounds

  • PC 70
Nenápadná budgetovka a nejspíše už i zapomenutá pařba ze staré školy. Pohled shora, tuny nepřátel, výborné efekty a upgradovatelné zbraně.

Race Driver: GRID

  • PC 85
Pokus o Gran Turismo v režii Codemasters. Tehdy startovali se svým vybloomovaným EGO enginem a v době rozmachu X360/PS3 to byla opravdu velmi pěkná podívaná

Pro: Velmi dobrý balanc mezi simulátorem a arkádou. Zábavné ve smyslu je to hra, ne supersimulace.

The Witcher

  • PC 85
Začátek Polské temné invaze na pole 3A her. Dospělá RPG plná sprosťáren a šedého alternativního středověku bez příkras. Dnes prakticky kultovní záležitost, tehdy ještě složitě vyvíjená a X krát předělávaná věc běžící na naprosto překopané Aurora enginu od Bioware.
Víc netřeba popisovat, herní mechaniky jsou již zastaralé. Hrát se to dá, ale chce to remake.

Lost Planet: Extreme Condition

  • PC 75
Slušná úderná akce, která vás nenechá vydechnout. Předělávky z konzolí nejsou na PC zrovna moc oblíbené, ale myslím že je to chyba. Abych jen nechválil, tak dost mě štvala minimální délka jednotlivých úrovní, a na konci každé z nich boss který zabral skoro stejně času jako projití celé dané úrovně. Bossové jsou obecně problém, na konci hry budete mít pocit že jsou tam jen samí bossové. Mě osobně to vadí, ale to uz je hold Japonský styl.

Pro: Frenetická akce v super grafickém kabátku, originální zimní prostědí,

Proti: Krátké a i tak to začne časem nudit.

Lost Planet: Extreme Condition Colonies Edition

  • PC 60
Recyklace původní hry s podtitulem "Extreme Condition" s minimem invence a přidané hodnoty. Pokud jste hráli původní hru, tak ruce pryč, a pokud jste ji nehráli, berte Colonies a přidejte si 20%.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

  • PC 80
Devadesátková adventura kultovních LucasFilmGames označována za nejlepší adventuru vůbec. Vdobě hraní na mě tak nepůsobila, ale hrál jsem ji dlouho po vydání.. Každopádně velké plus.
-2 +2 −4