Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

  • PC 90
Herní výzva 2025 – 6. Nekonečné čekání (Hardcore) 
Hodně vody uteklo od posledních dílů série S.T.A.L.K.E.R., za tu dobu se herní průmysl vyvinul ve všech směrech (ačkoliv ne jen v těch dobrých). Z mého pohledu se však o tak dlouhou dobu nejedná, jelikož jsem k sérii přičich teprve nedávno a takřka hned po sobě dohrál všechny dosavadní díly. Otevřenost světa, atmosféra, ale často i ten příběh mě opravdu zabavil na tolik, že díly utekly jako již zmíněná voda. Jaký posun tedy v sérii nastal po tolika letech komplikovaného vývoje?

Pokud jste sérii měli rádi kdysi, budete ji mít nemálo rádi i dnes. Z atmosféry, která již tenkrát stála za to, se vyklubalo něco neskutečného. Anomálie, příšeří, noc, ale někdy klidně i jen západ Slunce dokáže vytvořit nezapomenutelný zážitek. Grafická stránka hry je velmi specifická, kde v jednom záběru vypadá zastarale, ale hned při dalším vypadá až neuvěřitelně.

Herní svět je v tomto díle jedna z hlavních věcí, kterou bych bez pochyb vychválil. Pokud si pamtujete některé lokace z původních dílů, zde je též takřka zaručeně najdete. Mapa dává smysl a tím, že jsem podobné lokace v předchozích dílech zkoumal poměrně nedávno, byl jsem z mapy opravdu nadšen. Příběh, ačkoliv ne s každým se shoduji, je tak akorát odpovídající sérii. Není to žádné zlomové dílo, ale i tak je zápletka a konečné rozuzlení (opět je k dispozici vícero konců) působí velmi zajímavě. Hlavní hrdina taktéž mluví, což je velké plus oproti skoro až konkurenční sérii Metro.

Abych jen nechválil je třeba se dotknout také těch negativních přínosů nového dílu. Ačkoliv AI nepřátel není minimálně zatím nijak zvlášť propracovaná (vývojáři stále slibují opravu), tak pokud se s nimi dostanete do přímé konfrontace, takřka neminou, a to na žádnou ze tří obtížností. Náboje jim nikdy nedojdou a o to více paradoxně působí, kdy při následném sběru lootu u sebe má nepřítel maximálně 3 nebo 4 náboje. Pokud je nepřátel více, tak se celý souboj skládá ze střelby, krytí a neustálým používáním lékárniček. Samotné souboje jsou celkem neduhem i velké mapy, jelikož pokud nechcete často využívat (minimálně z počátku) předražený rychlý přesun, strávíte chůzí velmi podstatnou část herní doby. Během těchto přesunů narazíte na nepřátele, ať už v podobě lidských nepřátel nebo mutantů, až zbytečně často. S přesunem také úzce souvisí to, že hlavní hrina Skif nejspíš neni žádný silák ani sporotovec. Už pár věcí v batohu znamená přetížení a tím zmenšení už tak poměrně malé výdrže. Přesuny jsou tím pádem ještě zdlouhavější. K dispozici je také opět mnou příliš nevyužívaná mechanika artefaktů, které jsem nikdy na chuť úplně nepřišel.

Samotný pocit ze střelby je opravdu jeden z nejlepších, na který lze dnes narazit a vybavení funguje na velmi podobném principu jako předchozí díly. Domácí lokace obsahují sdílenou bednu s neomezenou kapacitou, kam lze uložit nepotřebné haraburdí. Dále se zde nachízejí technici, obchodníci, lékaři a další.

Na závěr bych se rád zmínil k technickému stavu, o kterém toho lze od vydání načíst asi nejvíce. Zkrátka, jsem asi jeden ze šťastnlivců, kterým hra takřka od začátku funguje bez větších komplikací. Na drobné bugy, které znemožňují splnění především vedlejších questů jsem sice narazil, ale vždy se jednalo pouze o bug, který bylo možné opravit načtením maximálně pár minut starého savu. Největším problémem pro mě alespoň z počátku bylo několikaminutové načítání Shaderů při každém spuštění hry. To však lze obejít po prvotním načtení mírnou úpravou souborů hry. Následně jsem měl tedy hru připravenu do půl minuty od spuštění.

Jak tedy hru shrnout. Za mě, jakožto pro poměrně nového fanouška série se jedná bez pochyby o nejlepší díl, který kombinuje vše skvělé na původní trilogii a přidává ještě něco navíc. Dostal jsem přesně to, co jsem očekával. Všeho bylo víc, vše bylo zajímavější, hezčí a otevřenější. Samozřejmě technický stav dělá hodně a věřím, že některým hru výrazně zkomplikuje. Snad se i tam dočkáme opravy.

Hodnocení: 90 %

Pro: Atmosféra hry, herní svět, příběh, finále hry, hrdina mluví!, pocit ze střelby, pro fanoušky série.

Proti: Tupé AI s dokonalou přesností střelby, dlouhé přesuny spojené s malou výdrží a nosností, u někoho technický stav.

+14

The Uncertain: Last Quiet Day

  • PC 70
V rámci procházení herních restů, dlouho zapomenutých ve Steam knihovně, jsem narazila na tuto scifi jednohubku. The Uncertain mě příjemně překvapilo, nalákalo, ale než jsem se nadála, bylo po všem. Skutečně se jedná o jednohubku, hra je sama o sobě velmi krátká a pokračování (The Uncertain: Light At The End), pokud vím, navazuje jen napřímo. Ráda mu ale dám šanci. Námět má dle mého názoru co nabídnout a zasloužil by i více propracované zpracování.

Svět je osídlen roboty a lidstvo zmizelo, údajně se samo zničilo válkami. Nic ale není tak, jak se na první pohled zdá a i v rámci krátkého příběhu nastane pár zvratů. Nejvíce mě na hře bavil RT, robot, jehož role se ujímáme. RT se nechce aktualizovat, protože by se rád vyvíjel sám. RT nehledá problémy, zabývá se opravováním věcí a průzkumem toho, co po sobě lidé zanechali. Jeho komentář je osobitý, jeho pohled na pro nás běžné věci mnohdy vtipný a velmi mě bavil.

Hratelnost má svá úskalí, ale funguje. Nejhorší pasáží je zcela jistě let vznášedlem, nepřišla jsem na to proč tam byla, snad jen pro frustraci z ovládání.
Celkově určitě hodnotím kladně. Námět sice mohl být zpracován i lépe, ale výsledný dojem je pozitivní.

Pro: námět a prostředí mají potenciál, RT :)

Proti: pasáž ve vznášedle, krátké, useknutý konec

+9

Sniper Elite: Resistance

  • PC 90
Jsem rád, že vývojáři z Rebellionu opět vytvořili simulátor snipera a rozšířili tak známou sérii Sniper Elite o další titul, ovšem ani tentokrát si podle recenzí příliš fanoušků nezískali. Já jsem však opět výjimkou, tudíž nejnovější díl Resistance jsem ani v tomto případě nechtěl minout.  

Příběh je tentokrát situován do Francie a opět se tu budeme utkávat s nacisty ve snaze překazit jejich válečné plány. Musím říct, že jediná a pro mě vcelku citelná změna, byla obměna hlavního hrdiny, kterým není Karl Fairburne, ale mladší nástupce Harry Hawker. Možná je to jen obyčejná síla zvyku, ale pravdou je, že muselo uplynout pár misí, abych vytěsnil Karlův hlas a jeho charisma ze svojí mysli a nahradil jej někým, z něhož tolik nečiší typická profesionalita, kterou Karl vyloženě oplýval. Zarážející je to pro mě o to více, beru-li v potaz to, že Karl byl v předchozích dílech třicátníkem a ve svojí kariéře tak mohl v klidu pokračovat. Ale budiž.  

Pokud jsem zmínil ne tak úplně kladné recenze tohoto dílu, o nichž jsem se dočetl, musím i přes moje vysoké hodnocení uznat určité pochopení. Faktem je, že pokud by hlavní postava zůstala přece jen neobměněna, jiné změny bychom se vlastně nedočkali, otázkou však zůstává, zda-li v takto zaměřené hře lze něco radikálně změnit. Mně osobně absence změn citelně nevadila, a to zejména ze stále stejného  důvodu, kterým je možnost takřka ideálně kombinovat akční styl s tichým postupem. Není totiž nadto po úspěšném použití sniperky vyvolat u nacistických nepřátel zmatek a z úkrytu, do něhož se vzápětí přemístím, tiše i hlučně likvidovat další a tak trochu škodolibě pozorovat, jak bezradně se snaží zjistit moje aktuální místo výskytu, které před nimi stále bedlivě skrývám. Naopak u likvidace konkrétní osoby z řad německých pohlavárů je vyloženě libůstkou, provedu-li toto odstranění tak diskrétně a čistě, že o mojí přítomnosti a provedené likvidaci nemá zbytek nepřátel sebemenší tušení. A toto vše odehrávající se v různorodých objektech, kterými jsou např. nádraží, rezidence apod., a rozprostřené do obsáhlých misí, mě přivádí k tomu, že i když se v průběhu hraní může dostavit určitá monotónnost, nijak radikálně bych hru neměnil, nebo alespoň nevím, jakým způsobem by to mělo být. Jediné, co mě v tuto chvíli napadá, je snad jen Unreal Engine, který by udělal hru přece jen o dost vizuálně atraktivnější.  

Co dodat? I když Resistance byl v podstatě vydařenou kopií dílu předchozího, který jsem si z celé série oblíbil suverénně nejvíce, já jsem po dohrání opět spokojený a z Adolfa Hitlera, kterého jsem nechal vyhodit do vzduchu při vykonávání velké potřeby, kterou si evidentně užíval, mám pocit ještě výrazně lepší.
+12

Enslaved: Odyssey to the West

  • PC 75
Typická hra z období éry PS3, kterou bezmezně miluju. Hry tehdy byly více arkádové a rovnou vás vrhly do akce bez zbytečného zdržování. A přesně tak to funguje i tady.

Hlavní hrdina Monkey hned na začátku prchá z otrokářské lodi ve velmi intenzivním úvodu a brzy se ocitne ve vynuceném společenství s dívkou jménem Trip, kterou musí doprovodit do její rodné osady. Musím přiznat, že mě překvapily sympatické a svěže napsané postavy, což jsem v takto akční hře nečekal. Trip, i když by to svádělo, není otravná a namyšlená ženská postava – naopak, je chytrá, rozumná a velmi sympatická. Stejně tak Monkey, který na první pohled působí jako typický nakorbený borec je nakonec fajn "normální týpek". Jsem rád, že z něj neudělali klasického ultra vážného drsňáka, co je ve skrytu úplnej nufííísek. Uf!

I když samotný příběh není nic převratného, jsou to právě postavy, které ho táhnou kupředu. Bohužel hra míří k cíli tak rychle, že je tu pramálo klidných scén, kde by postavy mohly více rozvinout svou minulost či charakter. Chápu, že na to asi nebyl rozpočet, ale je to škoda. Co mě také trochu zklamalo, je zvláštně useknutý konec. Nedává postavám patřičné rozloučení a působí násilně utnutě. Závěrečná kapitola, kde jen odrážíte útok velkého robo-škorpiona, navíc nepůsobí jako správné finále. Gradace děje tu vůbec nefunguje. Jako náběh na finále by to mohlo fungovat skvěle, ale takhle? Meh.

I přes tyto výtky mám ze hry veskrze pozitivní dojem. Hratelnost je sice občas stereotypní, a některé puzzle jsou zbytečně zdlouhavé, aniž by byly obtížné, ale mě hra bavila. Miluju to šplhání a svižný bojový systém, který působí uspokojivě díky zpomaleným fatalitám a podobným efektům. Hra navíc rychle odsýpá, střídá klidnější pasáže s adrenalinovými momenty, takže jsem se ani chvíli nenudil. I když jsem si párkrát povzdechl, že opět dělám něco, co už jsem dělal před půlhodinou.

Co se týče grafiky, ta i dnes vypadá skvěle, zvlášť když vezmeme v potaz menší rozpočet. Detaily obličejů mi přišly obzvlášť povedené. Na druhou stranu, soundtrack mi přišel poměrně nevýrazný a nudný.

Ve výsledku je to příjemná jednohubka z éry PS3, která není moc dlouhá a dobře zabaví. Má své chyby, ale pod povrchem je to zábavný titul se sympatickými postavami. Škoda jen, že nedostaly více prostoru, aby se mohly pořádně rozvinout

Pro: Postavy, grafika, po většinu doby hratelnost, dabing

Proti: Málo prostoru pro postavy, soundtrack, místy stereotypní náplň, závěr

+15

Desperados III

  • PC 95
Tak jsem se k tomu konečně dostal. Jakožto velký fanoušek a veterán tohoto žánru jsem musel a byla to pouze otázka času. První díl byl před tím skoro čtvrtstoletím naprosto senzační, tak jsem byl opravdu zvědavý jak s prequelem poradí novodobí mistři žánru z Mimimi.

Mladý Johník Cooper hned na začátku, to bylo nádherné shledání a chytře udělaný tutoriál a zasvěcení do hry. No a pak se to všechno rozjelo pěkně naplno. Konečně jsem se dozvěděl jak se setkala trojice John, Doc a Kate a stálo to za to. Jednotlivé mise byly každá jiná a každá naplněná i drobnými detaily a možnostmi řešení. Nikdy jsem se nedostal pod hodinu hraní (čistého času), a často se to šplhalo až třeba ke 3 hodinám. Proto nechápu, že v každé misi je nějaký časový limit na zisk odznaku, který je pro mě úplně šibeniční. Jak se kruci dá zvládnout dvouhodinová práce za 15 minut? :) Nové 2 postavy jsou také velmi výrazné a schopnosti mají hodně zajímavé, ono takové použití medvědí pasti od Hectora a zároveň propojení 2 obětí, které umřou najednou vypadá opravdu efektně. Šamanka Isabelle je vskutku jedna z nejzajímavějších postav v rámci Commandos, Desperados a dalších příbuzných her. Nedá se vyhnout srovnání s předchozí hrou od Mimimi: Shadow Tactics: Blades of the Shogun, která byla skvělá, ale v Desperados III je všechno ještě o kousek lepší a vypiplanější. Více detailů, více možností, více emocí. Všech 5 postav se skvěle doplňuje a nikdo nevyčnívá, což se ne každému představiteli dřív podařilo.

Jednotlivé mise jsou dostatečně odlišné, v různých prostředích - ve městě, poušti, močálech, dolech... A i cíle jsou značně variabilní. Lahůdkou jsou ty, kde se nesmí vyvolat poplach, nebo dokonce hrdinové nemají zbraně a musí si poradit důvtipem a pěstmi. Trochu srandovní může být fakt, že mrtvoly se dají schovávat např. do křoví, kde prostě zmizí z mapy. Když ale do takového keříku nesete třeba 20. mrtvolu, tak je to přeci jen malinko nepřirozené.

Každá z map má nakonec i svou další výzvovou variantu, kde tajemný baron rozjíždí jakousi reality show a kde je nutné plnit různě netradiční, nebo dokonce zvrácené úkoly od sponzorů akce. Původní mapa s novými pravidly a často i postavami, které měly v základní hře v daném momentu jiné starosti, to je prostě boží.

Můžu s čistým svědomím sdělit, že tato hra je pro mě po Commandos: Behind Enemy Lines tím nejlepším, co v daném žánru vzniklo. Celých 50 hodin jsem se bavil. Znovudohrání je prakticky zaručeno, protože si musím ještě dodělat pár výzev a především odznaků. Za pár let se budu zas bavit, to je jasné.

Pro: skvělá práce s prostředím, postavy jsou všechny stejně užitečné, hraní odsýpá a zároveň trvá desítky hodin, senzační zhodnocení každé mise

Proti: keře jsou bezedné, nepřátelé se občas nepodívají tam, kde by mohl někdo být schovaný

+20

Hard West

  • PS5 65
Tohle mohlo být skvělý. Jenže autorům se nepodařilo prakticky nic úplně dotáhnout, takže se obrovský potenciál rozplynul jen v obstojný nadprůměr.

Styl "Weird West" pro mě zase takovou exotikou nebyl. Poměrně nedávno jsem odehrál ehm... hru jménem Weird West a propojení kovbojů s okultismem a démony mi tak již bylo poměrně povědomé. Hard West se tématiky ujímá obstojně. Specifickou atmosféru navodit dokázal a ústřední filmečky uvozující každý z osmi hratelných scénářů jsou fajn, stejně jako stylový hlas vypravěče, kterým není nikdo jiný než Smrt samotná!

Co mě celkem zarazilo je fakt, že jednotlivé scénáře jsou vzájemně dost oddělené a ke slovu se během kampaně dostane dokonce celých šest hlavních postav (a fůra parťáků k nim do bandy). Co scénář, to tak 3-4 hodiny hratelnosti a pokaždé se začíná od znova, i když vždy trochu jinak. Příběh postav scénářů je sice částečně provázaný, ale přišlo mi, že některé dějové linky hodně vyšuměly a závěr byť i poměrně zajímavě rozjetého scénáře byl skoro vždy dost neuspokojivý. Po závěrečném souboji sekce prostě vypravěč pronesl dvě tři věty a hotovo. Některé scénáře mě svým tématem bavily (hledání příčiny šířícího se šílenství), jiné moc ne (útěk Cassandry před fanatickým magorem).

Vyjma tahových soubojů ve hře možná až překvapivé množství času strávíte na mapě daného scénáře, kde se vaše banda pistolníků přesouvá mezi lokacemi. Pro většinu scénářů si autoři připravili i určitou unikátní mechaniku. Ty na mě však působily v lepším případě zbytečně, v tom horším prostě jen otravovaly. V jednom scénáři se tak například střídá denní cyklus a postavy se potřebují večer najíst. V tom, jak je hra celá dost neohrabaná musíte příděl jídla každému ze členů skupiny manuálně odklikávat každý večer. Přínos do hratelnosti? Regulérně nula.

Průzkumem mapy lze získat určité odměny, další peníze ale i nepěkné zranění pro některou z postav. Dopady vašich rozhodnutí však dost limituje fakt, že nejpozději do pár hodin budete s jinými postavami v jiném scénáři a vedlejší aktivity tak působí trochu zbytečně. Alespoň jde však odemknout některé unikátní předměty, jež je poté možné v rámci dalšího scénáře zakoupit od speciálního obchodníka.

Každý ze scénářů obsahuje cca 5-7 soubojů z nichž je drtivá většina povinná. Mapy jsou pro každé střetnutí unikátní a celkem povedené. Jsou plné překážek sloužících ke krytí, které je pro přežití naprosto stěžejní. Na samotných soubojích by však chtělo taky ještě zapracovat. Hra se na PS4/5 ovládá trochu humpolácky a přepínání mezi patry baráků je hrozný voser. Není vůbec problém se ukliknout a panáčka poslat kam jste úplně nechtěli. V Hard West se bojuje exkluzivně na dálku a jiné než palné zbraně zde nejsou. Hlavně zpočátku částečně ale až do samotného konce jsem tápal, jestli z daného místa budu schopen nepřítele trefit, popřípadě jestli jej hra při přesunu na danou pozici bude stále vnímat jako v plném či částečném krytu. Tohle šlo udělat daleko přehledněji. Nastávají tak situace, kdy má vaše postava na nepřítele už zdánlivý výhled a střílet nemůže (nebo s velmi omezenou účinností) a pak vás jednou ranou nepřítel přes půl mapy zastřelí skrz dvě okna.

Nejprve jsem měl v plánu hrát střetnutí bez nahrávání pozice. Tohle siláctví mě však hodně rychle opustilo. Nepřátelé na mapě totiž nevidíte, pokud je nevidí přímo některé z ovládaných postav. Velmi často mě tak některou z postav odpravil nepřítel, o jehož pozici jsem nevěděl a vědět ani nemohl. Můj pistolník se prostě zrovna kryl vůči támhletěm oknům, avšak ještě neviděného protivníka počítač umístil jinam. Když nejste v krytu a dojde vám atribut štěstí, dle kterého se vypočítává šance na úhyb, stačí jedna maximálně dvě rány a je vymalováno. Navíc mě otravoval nepříjemný bug, jehož vinou mi po celou hru mizeli portréty s ovládanými postavami. Jediné řešení? Quick save/load. Někdy vše fungovalo správně alespoň pár kol, jindy byly portréty po dvou odehraných akcích opět fuč. Bez nich přitom nevíte, kolik dané postavě zbývá štěstí či jakou má zrovna zbraň... ultimátní edice MY ASS!

I přes neduhy však dokáže hra v tahových soubojích bavit. Sytém vylepšení a schopnosti jsou zde řešeny formou tarotových karet a některé schopnosti zavánějící okultismem rozhodně dokáží bavit. Postupem času čím dál více zjišťuji, že tenhle žánr mi zatraceně sedí (jen bych si konečně mohl pustit taky něco vyloženě dobrého... místo toho se trápím se zabugovanými kousky jako Crown Wars: The Black Prince či právě Hard West). 

Se hrou jsem i díky bugům a hraní na nejvyšší obtížnost strávil cca 30 hodin. Část z nich jsem se dobře bavil, část se vztekal nad tím, jak špatně některé aspekty hratelnosti autoři vymysleli. I přes ne úplně oslnivé hodnocení mě však nakonec mrzí, že druhý díl není pro PlayStation naportovaný. Většinu nepříjemných nedostatků by zase nebyl takový problém odstranit a s trochou snahy by ze série mohlo vážně něco být. Škoda.

Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – " 2. Tenkrát na Západě: Dohraj hru, která se odehrává z větší části na Divokém západě. – Hardcore varianta /zcela zjevný "westernový setting" šmrncnutý Weird West prvky/

Hodnocení na DH v době dohrání: 71 %; 25. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Tahové souboje dokáží být zábavné (když hře odpustíte určité nedostatky); atmosféra většinou dobře funguje; části příběhu (jako celek mě však už tolik nenadchl)

Proti: Mizející portréty postav; souboje jsou mnohdy dost nepřehledné; doprovodné mechaniky k jednotlivým scénářům jsou zbytečné a nic do hry nepřináší; občasné zápasení s ovládáním na PS

+9

Primal Rift

  • PC 70
RPG Maker je pro mě spojen s hrami nevalné kvality, nicméně občas se najde titul, který stojí za pozornost. Ostatně milované To the Moon je výjimka potvrzující pravidlo asi pro většinu z vás. Když jsem tak při RPG Maker festivalu na Steamu narazil na tuhle dinosauří akci, tak jsem neodolal. Dino Crisis ve 2D? Proč ne! A možná bych si ten skutečný Dino Crisis měl konečně zahrát, že jo, ale o tom třeba jindy.

Primal Rift je krátká hra, která vám zabere dvě až pět hodin, záleží jak moc se zasekáte s hádankami a kolik lidí se vám bude chtít při průchodu zachraňovat. Nicméně i tak skromná herní doba je napěchovaná skvělými nápady a na hře jde vidět vášeň, kterou tvůrce při tvorbě měl. Jestli tak čekáte jen nezáživné procházení lokací, kde vám co pět sekund vyskakuje náhodný souboj, tak jste těžce na omylu. Level design je relativně zvládnutý a propojený po vzoru Resident Evil, ač musím vytknout místy zbytečně zdlouhavý backtracing, a jednotlivá patra nabízejí v rámci enginu neokoukané nápady. Puzzly tak budete řešit třeba jízdou ve vysokozdvihu, lákáním dinosaurů na pizzu, potápěním se nebo plížením se pod stoly aby vás dinosauři nezpozorovali a spoustou dalších způsobů. Ve výsledku tak na hráče co chvíli čeká něco nového a stereotyp se nemá šanci dostavit.

Grafická stránka hry by však rozhodně zasloužila přidat. Modely postav jsou v kontrastu s povedenými modely dinosaurů lehce odfláklé a grafika prostředí, ač herně funguje a vlastně vše působí dobře, vypadá místy při větším zkoumání jak modely rozostřené následkem přílišného zvětšení. Škaredé jsou pak především avatary postav v dialogových oknech, naopak hezky vypadají statické cutscény. Celé je to takový kočkopes, který byl nejspíš dělaný vícero umělci a styl ani kvalita tak není zrovna konzistentní. Stejně tak hudební doprovod občas nabídne nějakou chytlavou melodii, většinu hry mě však příliš nezaujal.

Hlavní však je, že v akci se to prodává za jedno euro a za ty drobné jsem dostal hodně velkou porci zábavy. Pokud máte rádi hry s dinosaury nebo jste si říkali, že by bylo cool si zahrát Dino Crisis ve 2D (což jste si samozřejmě nikdy neříkali), tak jde o povedený počin a důkaz, že RPG Maker hry mají stále co nabídnout.
+16

Half-Life

  • PC 100
Half-Life! Když se řekne tento název, v podstatě mi projede mráz po zádech. Těch hodin, těch radostných chvil, které jsem jako puberťák prožil s touto hrou. V té době sem si nedovedl ani představit, že by existovala lepší hra, než HL. Postupem času, si to moc nedokážu představit ani teď.

Hrajete za Morgana Freemana, ehm.. tedy Gordona Freemana, který je zaměstnán jako fyzik v komplexu zvaném Black Mesa. Při vykonání dalšího rutinního testu se ale něco pokazí. A to poměrně dost ošklivě. Systém zkolabuje a vy se ocitáte v jiném vesmíru na pár okamžiků. Když se opět vrátíte, nic není jako dřív. Na naši modrou planetu proniknou mimozemské bytosti a hra začíná.  

Hra byla na tehdejší dobu graficky fantastická. Dokonce ani dnes neurazí, ale tohle bych spíš přisuzoval tomu, že jsem pozitivně zaujatý k tomuto titulu. Objektivně řečeno je samozřejmě grafika již zastaralá. Pokud by si chtěl někdo užít hru v modernějším kabátu, má možnost si zahrát remake s příhodným názvem Black Mesa z roku 2020. Zpět ale k HL. Hra nás zavede do několika různých lokací, ať venkovních, tak vnitřních, servíruje nám několik různých nepřátel, spoustu zbraní a čím dál se hrou brodíte, tím víc nastupuje fascinace těmi všemi nápady, které ve Valve vymysleli. Logické hádanky, příběhové zvraty, level design atd. Mezi protivníky najdeme samozřejmě stvůry z vesmíru, zombie doktory a jiné lidi, kteří neměli to štěstí a potkali se s tzv headcrabem, ale i armádní vojáky, kteří přišli zemi bránit a nevěří nikomu a ničemu, takže ani Vám. Průchod hrou není nikdy jednotvárný. Hra se vždy snaží být rozmanitá, ať v level designu, tak v tom ostatním. Když tyto řádky píšu, nemohu uvěřit, že to je 27 let od vydání.

Když už si hráč myslí, že by mohl být u konce, hra jej vyvede z omylu a pošle na planetu XEN. Tady vás čeká trochu odlišný zážitek a mě upřímně tolik nebavil. Nicméně nemohu říct, že by nudil. Jen to zkrátka bylo na Zemi zábavnější.  

Nevěřím tomu, že by někdo tento počin neznal a nehrál. Pokud se ale i tak někdo najde, tato hra je kult. Nelze se považovat za herního nadšence, pokud nemám zážitek z Black Mesy. Gordon a záhadný muž s kufříkem, který se vždy objeví, když jej nejméně čekáte je zkratka něco, co mně, jako hráči, z hlavy nikdo nedostane. K původnímu titulu pak vyšlo i několik datadisků, které jsou v mých očích pořád velmi kvalitní. Samozřejmě ale už nedosahují kvalit originálu. Na podobně kvalitní titul jsme si od Valve museli počkat až do konce roku 2004. To už jsme ale zase někde jinde.

Pro: Na tehdejší dobu grafika, inovace, zábavnost, gameplay

+25

Hellblade: Senua's Sacrifice

  • PC 85
Jsem rád, že svůj jubilejní 500. komentář mohu věnovat právě této hře. Příběh Senuy, jakkoli není z herního hlediska úplně perfektní a výtky vůči repetitivnímu gameplayi vlastně i chápu, je unikátní především v tom, jakým způsobem zpracovává a vyobrazuje duševní poruchu.

Není žádným tajemstvím, že Senua to má v šišce trochu pomotané a celý její svět je ze značné části produktem její vlastní psychózy. Tu tvůrci údajně studovali opravdu zevrubně tak, aby mohli věrně hráči přiblížit, co člověk trpící takovým onemocněním zažívá. A byť mě příběh samotný emocionálně nepoložil až tak, jak bych po některých nadšených a takřka ultimátních hodnoceních čekal, to zpracování vskutku unikátní je.

Hellblade: Senua's Sacrifice je více než cokoli jiného imerzivním walking simulatorem. Kromě chození a kochačkami z parádně vymodelovaného a měnícího se prostředí inspirujícího se severskou mytologií je tu hratelnost složená z mechanicky jednoduchých soubojů a runových hádanek, kde si hráč v herním prostředí pohrává s perspektivou. Věřím, že ne každého tahle jednoduchá smyčka dokáže zabavit, ale mě to s ohledem na kratší délku naprosto stačilo. Vypíchnout musím hlavně hrátky s portály a změnami prostředí, které byly svou plynulostí z technického hlediska tak impozantní, že jsem si musel najít, jaký designérský trik tvůrci na jejich vytvoření použili (aniž by výrazněji zatížili HW).

Druhá věc, která rozhodně zaujme, je způsob zpracování cutscén a nadabování. Tvůrci si dali na samotné Senue a její detailní hodně mimice hodně záležet. Většina cutscén je postavena na tom, že kamera jí doslova nesleze z tváře a neustále krouží okolo ní. O plně 3D zvuku už bylo řečeno mnohé, ale celý ten šeptavý ASMR způsob hereckého projevu, který vyloženě šeptá (nebo řve) hráči do ucha, v kombinaci s klaustrofobní kamerou působí velmi intimním dojmem a hodně napomáhá přímému napojení se na hlavní postavu a její pocity. I když na hráče často mluví i několik hlasů naráz, je to zpracováno tak dobře, že to není ani protivné a ani nepřehledné. Zneklidňující a stresující ano, ale ne protivné. A nejvíce cool věc na tom je, že to není jenom prostředek k vyprávění příběhu, ale slouží to i samotnému gameplayi namísto HUDu a různých ukazatelů. Hlasy s hráčem neustále komunikují, dávají drobné hinty při navigaci v prostředí a např. při soubojích upozorňují na nepřátele mimo zorné pole a blížící se útok. Hráč tedy nehraje čistě jen očima, ale i ušima. Fakt dobrý. Čistě technicky není dabing vždycky úplně stopro, občas jsou někde slyšet podivné výkyvy v hladině zvuku nebo změny v tónu hlasu, ale na to, že Melina Juergens neměla do té doby žádné zkušenosti ani s herectvím a ani s dabingem, tak je její syrový až do morku kostí se zažírající herecký projev vskutku impozantní a ocenění BAFTA za nejlepší herecký výkon obzvláště zasloužené.

Je trochu znát, že se nejedná vyloženě o tříáčkový titul, ale vizuálně hra vypadá nad poměry skvěle. A obzvláště se zapnutým ray tracingem, který ovšem zase trpí na slabší optimalizaci. Všechno je ale parádně ponuré a špinavé a zasazení do severského prostředí tomu náramně svědčí. Tvůrci herní dobu nenatahují žádnými zbytečnostmi a tak si hra drží neustálé tempo a svižně odvypráví přesně to, co odvyprávět chce. A zážitek to je, ne že ne.

The world is just illusion, trying to change you.

Pro: herecký projev, práce se zvukem, způsob vyobrazení psychózy skrze obsesi vzorci, atmosféra a vizuály, prostředí severské mytologie, intenzivní finále, doprovodný dokument

Proti: občas přeci jen trochu monotónní gameplay, horší optimalizace

+17

Xenosaga Episode III: Also Sprach Zarathustra

  • PS2 90
K dohrání třetí epizody mě hnala touha nejen po zodpovězených otázkách trilogie, ale také celého obšírného Xeno-univerza. Protože se jedná o aktuálně poslední střípek mojí osobní skládačky všech odehraných Xeno-her, těšil jsem se na příběhové finále spojené s navazujícím studiem vzájemných herních vztahů. Jak jsou Xeno hry propojené a jak spolu souvisí? Čím je Xenogears pro Xenoblade Chronicles? Proč má Xenosaga tolik viditelných odkazů na Xenogears? Jak do toho zapadá Xenoblade Chronicles X? Co nám prozradilo Future Redeemed? Kolik litrů kafe vypil Takahashi při tvorbě her? Na to poslední se odpověď asi nikdy nedozvím, tudíž vy taky ne; a protože jsem hodný člověk, tak zásadní odpovědi na vše ostatní ukryji do spoileru. Více v epilogu komentáře, který určitě neotvírejte.

Ještě se mi trochu točí hlava ze zakončení hry a následného pročítání Perfect Works (nějaká vyhledaná ukázka tady), ale zkusím to nějak dát dohromady. Je toho docela hodně, o čem se dá psát, nicméně pokusím se o stručnost. …Anebo ne, stejně si to sem budu ještě sám chodit číst a vzhledem k brzkému vydání nové verze XCX je i reálná šance na zpětnou editaci.
Prostor na případný budoucí edit zde: EDIT: Tak ne, nic zásadního se nestalo. :)

Epizoda III v úvodu poskočila o nějakou dobu kupředu. Shion se trhla od Vectoru, KOS-MOS je zanechána v péči Allena, a Shion s Miyuki se dopouští tajných akcí po boku pochybné buňky Scientia. Nicméně se pak vydává na poklidný sraz s Allenem, což byl tedy zrovna dost nezáživný kus příběhu v úvodu hry, ale hned poté už to bylo jen lepší, protože část party zmizela v nějaké vesmírné anomálii, pročež se věci daly do pohybu.  

Grafika hry taky postoupila – ať už jsem předchozí dva díly hrál bez jakékoli snahy vylepšit obraz, tady už jsem neodolal a nechal vyhladit objekty (opět hráno v emulátoru), neboť postavy vypadají ještě více jako reálné postavy. Nádhera. Sluníčko, pláž, moře, Shion na pláži u moře… Potud fajn a je čím se kochat. Nicméně charakter Shion se někde po půlce hry zvrtnul a stal se z ní prototyp puberťačky, jejíž nesoudné a ostudné chování mi totálně pilo krev. Úplné finále trošku napravilo výsledný dojem, ale stejně ta pachuť zůstala. Takže sbohem a šáteček, Shion, vracím se k Pyře. Naopak Allen se vyšvihnul, dávám mu medaili za statečnost. Ostatní postavy si podle mě přilepšily. Zejména pak Jin; a taky Momo, která tu působí velmi roztomile (a samozřejmě i užitečně, jako vždy).  

Po soubojovém systému předchozí epizody přišla vítaná úleva díky zjednodušení všech aspektů na nějaké základní minimum. Útoky se vybírají z menu, nabíjejí se speciální útoky a protivníkům se nabouchává i ukazatel štítu, který na maximu způsobí dočasný kolaps nepřátel. Když jsou v tomto stavu smeteni speciálním útokem, jsou za to slušné bonusové body. Více mě snad bavily souboje v E.S. plechovkách (obří mechové), které tu našly větší bitevní využití. Navíc je hra na rozdíl od minula dynamičtější, takže člověk má lepší pocit z pohybu a rychlosti animace. No a za EP body se nakupují lepší statistiky, dovednosti a útoky. A jelikož teď zkušenosti a body skáčou určitým dílem celé partě, je radost sledovat jejich rychlý osobnostní růst. Ve finálním dungeonu už jsem měl celou partu maximálně naskillovanou.  

Minihra HaKox! Dějiště největší frustrace hry a zároveň poskytovatel největšího uspokojení. Tuto minihru bych nikdy nedokončil, nebylo-li by emulátoru. 60 úrovní, z nichž některé jsou hodně zapeklité (i když jiné jsou zase fakt lehké). Ani ne tak kvůli zvolenému způsobu řešení, jako kvůli provedení svižné akce. Je to hodně o reflexech a koordinaci včasného mačkání tlačítek. Celá minihra se odehrává v kostičkovaném 3D prostoru, kde jsou rozmístěné cestičky z kostiček jako z lega. Na barevných kostičkách se objevují postavičky chodící neustále kupředu a mají za úkol dorazit do jiné barevné kostičky. No a na cestě mají řadu překážek a nástrah, jež musí překonat za pomoci hráče, který jim do cesty přihrává zase další barevné kostičky, vyhazuje je do vzduchu, propadá se s nimi anebo se jim snaží načasovat komba, aby do cíle dorazily ve stejný čas jako jiné chodící postavy. Je to někdy docela mumraj a občas je to na přemýšlení, ale naštěstí jsem k tomu nepotřeboval návod, stačí jen nacvičovat a pozorovat jejich chování v každé úrovni. Nejvíc mi pomohlo zpomalování rychlosti a občas ukládání. Ale zadařilo se, takže jsem spokojen.  

Potěšila mě absence vedlejších úkolů. Ve dvojce jich bylo habaděj a i když se tady v jednu chvíli může něco více řešit, tak je na hráčovi, zda se tomu bude věnovat. Já jsem se do toho naštěstí pustil a ještěže jsem měl k ruce návod, jinak bych vůbec nevěděl, že existuje nějaká možnost, jak si přilepšovat. Před finálním dungeonem jsem se navíc pustil do vyzbrojování a potyček se „superbossy,“ kompletování červených dveří a sbírání herních dokumentů. Docela mě překvapilo, že to vůbec jde, protože jsem tuto možnost očekával až v post game, ale hra to umožnila brzy. Nakonec se mi přes ně podařilo zázrakem projít (yay emulátor), díky čemuž pak Shion mohla sesílat jakýkoliv útok jen za 1 EP – wow! A ano, finální dungeon už byl po tomhle hračka.  

Jedna věc ohledně postavy Ziggyho. Existuje jistá vydaná hra (a již nedostupná) pouze v Japonsku. Vyšla na Vodafone live a nějaký i-mode (takže ji sem nemohu přidat) s názvem Xenosaga: Pied Piper.
Provází hrou za Ziggyho z doby 100 let před událostmi epizody III, ukazuje jeho bolestnou minulost a jak došlo k tomu, k čemu došlo na Abraxasu/Michtamu. Takahashi ji vydal jako spin-offovou záplatu hlavního příběhu.  

A teď přemýšlím, jak naložit s tím zbytkem obsahu, který přesahuje běžné hranice JRPG. Epizoda III je totiž napěchovaná příběhovými kličkami, bossy k porážení a vršícími se nápady, které by jednoduše chtěly ještě více rozvést a něco dalšího odvyprávět (např. U-DO), ale je z toho cítit ta bezmoc a lámání přes koleno, aby to prostě fungovalo a nestalo se z toho za každou cenu další Xenogears. Kromě toho jsou tu biblické (a dokonce i mimo-biblické; třeba Lemegeton) odkazy vytěžené až na dřeň, ale v některých případech nedávají vůbec smysl anebo jsou symbolikou využité tak moc praštěným způsobem, že už jsem to nedokázal brát nijak vážněji, jak to Takahashi plácal jedno přes druhé a páté přes deváté. Ale aspoň došlo k nějakému vysvětlení a uzavření, no.
Jo, a jak jsem se dříve zamýšlel nad postavou chaose, tak… inu, zjistěte si to sami.    

Ale víte co. Já jsem si tu hru stejně užil díky tomu zdynamičtění, zjednodušení a hezčí grafice (a opět ty cutscény). A jelikož jsem se dobral odpovědí Xenosagy, tak jsem ukojil svoji touhu po poznání a pustil jsem se do čtení Perfect Works v pevné vazbě, kterou jsem koncem minulého roku koupil někde na ebayi (je to ovšem jen tisk přeloženého PDF, které se dá stáhnout). Výtažek o Xeno hrách v závěru níže.

Epizodu III samotnou tedy jakožto vyvrcholení ságy hodnotím kladně (KOS-MOS jako vždy skvělá, tady navíc s novou nemesis T-Elos, jejichž společné scény jsou famózní). Tedy i přes poznání, že vlastně v každé xeno-sérii jsou úplně ty stejné motivy a zápletky, jenom v jiných kulisách a situacích.
Tak jakpak si letos (2025) povede nové XCX, hm? EDIT: No je to bomba, jak jinak <3

Epilog – zamyšlení nad propojeností Xeno her (pozor, nikdo to nečtěte, nejzásadnější spoilery)!
Začátek všeho je v Xenogears, to se Takahashi snažil uplatnit v Square, všichni to znají. Tam mu to zatrhli a zkrouhli na jediný díl, protože chtěli víc rozvíjet hromskou Final Fantasy. Takahashi proto poté odešel k Namco a spekulace říkají, že kvůli licenčním podmínkám nemohl navázat na Xenogears a pokračovat v něm. Jistou míru v tom ale hrál i vývoj jeho autorské vize.

Kniha Perfect Works vysvětluje dějovou linii Xenogears v plánovaných šesti epizodách takto:
Od naší současnosti uplyne 5000 let, kdy se lidstvo dokáže dostat za hranice našeho solárního systému a cestovat vesmírem díky tomu, že na Zemi byl nalezen Zohar, zdroj vesmírné energie a zhruba všeho jsoucna, který uspíšil vývoj života na planetě. Země je poté opuštěna a ponechána svému osudu neznámo proč. Je označena jako Lost Jerusalem. Vesmírem brázdí koráby s lidskými koloniemi ve snaze najít obyvatelné planety. Jednou takovou je planeta pojmenována jako Neo Jerusalem.

15,000 let před událostmi Xenogears však propuká meziplanetární válka a tady začíná děj první epizody – zrod nejstrašlivější poznané zbraně, Deuse, ale i jeho následného poničení a uložení k regeneraci na příštích 10,000 let. Okolnosti jsou nám neznámé.
Za dalších 5000 let se odehrává děj druhé epizody. Poznáváme Abela, jediného přeživšího ze zřícené lodi Eldridge a jeho konflikt se svatým císařem Cainem. Objevuje se Elly a nastává jejich koloběh sebeobětování a reinkarnací díky Kontaktu.
Epizoda tři se odehrává za dalších 6000 let během vrcholné fáze kultury Zeboim. Lidstvo je na vědeckém vrcholu, ale kvůli genetickým chybám ztrácí schopnost rozmnožování. Kim přijde s nápadem nanotechnologií, ale je zapuzen jako heretik. Do svých služeb ho nicméně zapojí Miang, která potřebuje lidský materiál na oživení Deuse. Je vytvořena Emeralda.
Čtvrtá epizoda se odehrává za dalších 3500 let, tedy 500 let před událostmi Xenogears. Existence Solaris netrvá dlouho, lidé se naučili ovládnout ether a Solaris je zničeno, propukla totální devastace známá jako Day of the Collapse.
Pátá epizoda vypráví příběh Xenogears.
O šesté epizodě se nic neví, snad jen to, že má osudově zakončit nejistou budoucnost planety.

Protože Takahashi nemohl pokračovat s rozvojem Xenogears, musel si poradit jinak. Xenosaga je proto jakýmsi alternativním rebootem ústředních motivů a vložil do ní nápady, které se nevešly do Xenogears, či v něm nemohly za vytvořených podmínek z různých důvodů fungovat. Hráči Xenosagy si však mohou všimnout přímých odkazů – Zohar, U-DO/wave existence, Abel a Nephilim/Elly, příjmení Uzuki, Lost Jerusalem apod. Tyto odkazy mohou hráče mást, protože navádějí k pocitu, že jsou obě značky propojené, ale není tomu tak, jedná se spíše o recyklaci stejných prvků (ovšem s mírně odlišnou funkcí).
Xenogears proto můžeme brát jako oddělený základní kámen, který posloužil jako inspirační zdroj pro Xenosagu a Xenoblade Chronicles (ničení planet, zrod planet a vesmíru, lidé mohou vzít osud a budoucnost do vlastních rukou atd). Teoreticky by to mohl ještě napravit a propojit nějaký multivesmír, jiná dimenze nebo něco podobného, ale o tom nic nevíme.  

Xenosaga proto víc pracuje s kánonem a díky zakončení příběhu si nechává viditelně otevřená vrátka, která se s příchodem DLC Future Redeemed ke Xenobade Chronicles 3 možná, ale jen opravdu možná začínají otevírat. Momentálně to nemáme potvrzené, avšak ta poletující blecha po titulcích třeba opravdu je KOS-MOS (protože co jiného).
Další vazba byla vytvořena stejným dílem ke Xenoblade Chronicles X, když se parta hrdinů z Future Redeemed ocitne na „Klausově planetě“ a z rádia se line to samé, co v úvodní scéně XCX.
Zatím ale visí ve vzduchu jiná zásadní otázka – když jsou Xenosaga, Xenoblade Chronicles a XCX propojené, tak jaký byl tedy osud Země?
Protože každý z těchto příběhových vesmírů nakládá se Zemí trošku jinak a s šíleným časovým rozpětím. Opět by se to nejspíš dalo nějak vysvětlit a propojit různými způsoby, ale to se budeme pohybovat na úrovni fanouškovských teorií. Takže dobrovolníci, sem s tím. Komentáře k mému komentáři pište do diskuze :D
  

Rozcestník na mé ostatní komentáře Xenosagy:
Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht 
Xenosaga Freaks 
Xenosaga Episode II: Jenseits von Gut und Böse 
Xenosaga Episode III: Also Sprach Zarathustra (jsi zde!)

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: 45 hodin
Segment file: komplet 15/15
Skill line: komplet 7/7
HaKox komplet 60/60
Omega ID, Erde Kaiser Sigma kaput
Heaven’s Door 

Pro: Finále; hezčí; zjednodušené; dynamičtější; KOS-MOS a T-Elos

Proti: Uspěchaný závěr; Shion

+15

Black Mirror III

  • PC 75
Další díl z Gordonovy trilogie dohrán. Třetí díl navázal na předchozí díl, což bylo super. Člověk začal tam kde skončil a to u hořícího zámku. Hra hned začne zběsilým tempem, které se drží do zhruba poloviny hry. Následně se tempo zpomalí a ve hře se objeví další velmi důležitá osoba, která nám pomáhá dojít až k Černému zrcadlu.

Prostředí hry je opět velmi temné a tajuplné. Autorům se opět podařilo naprogramovat skvělou ponurou atmosféru s krásnou grafikou a zvukama. Zvuky a hudba skvěle doplňují děj. Musím pochválit i povedený český dabink.

I tady nechybí různé minihry a hádanky. Zejména ty poslední s hieroglyfy byly nejtěžší a musel jsem použít nápovědu. A pak nastal konec. Celkem divoký a rychlý.

Pro: Ponurá atmosféra celé hry, hvězdný dabing, stylizované lokace, dokončení celého příběhu, postavy, zvraty.

Proti: Občas obtížné hádanky, druhá půlka hry je pomalejší v tom dávkování příběhu. Chybí nějaký happy end co vlastně bylo se zámkem po tom všem. To už je o naší fantazii.

+18

Mercury Abbey

  • PC 90
Do hry jsem vstupoval s očekáváním silného mystery příběhu a detektivní zápletky, ale to, co jsem nakonec dostal, mé očekávání předčilo. Nemůžu říct, zda ostatní hráči ocení způsob vyprávění a vývoj příběhu, který tvůrci zvolili, ale pro mě to byla naprosto správná volba.

Hlavní postavou je spisovatel Harrod, který stojí za oceňovanou dobrodružnou knižní sérií. Ta se s nástupem sci-fi žánru (hra se odehrává ve fiktivní verzi 17. století) dostává na okraj zájmu čtenářů a poslední díl se téměř vůbec neprodával. Harrodova agentka proto navrhuje, aby využil pozvánku do sanatoria, které se nachází v odlehlých lesích a poskytuje pacientům ozdravnou vodu zajišťující kvalitní spánek a živé sny. Donucen načerpat inspiraci a restartovat svou kariéru, je Harrod přinucen vydat se do sanatoria – a aby toho nebylo málo, musí se postarat i o svého energického synovce, kterého mu svěřili. Brzy se ale oba zapletou do zvláštních událostí a odkrývání temné historie sanatoria.

Příběh, i přes slibnou zápletku, stojí především na postavách a vztahu Harroda s jeho synovcem Williem. K mému překvapení to bylo něco, co jsem skutečně uvítal. Tvůrci dávají hlavním i vedlejším postavám prostor dýchat, a já si ústřední dvojici po pár hodinách zcela zamiloval. Tempo hry je zpočátku pomalé, což umožňuje důkladné seznámení s prostředím sanatoria i jeho obyvateli. Cení se, že zápletka se odkrývá pozvolna, a vy máte hezky čas na snídani, rozhovory, procházky a řešení puzzlů. Indicie o tom, že něco není v pořádku, se objevují postupně, což umožňuje skvělé budování atmosféry. Tento pomalý přístup mi skvěle sedl, protože většina her vás okamžitě vrhne do akce, zatímco zde máte pocit, že jste opravdu součástí světa.

Hlavní postavy, zejména vztah mezi Harrodem a Williem, jsou jedním z nejsilnějších prvků hry. Harrod je chápavý a laskavý strýc, kterého by chtěl každý. Bohužel však překlad hry, jelikož se jedná o čínskou produkci, není vždy ideální. I když dialogy občas působí kostrbatě, vše je pochopitelné a nezpůsobuje to větší problémy. Tvůrci navíc pravidelně vydávají aktualizace, takže se na tom pravděpodobně pracuje. Navíc možná někomu bude vadit, že hra není dabovaná.

Hratelnost se skvěle doplňuje s příběhem, a nádherný pixel artový vizuál ve spojení s ručně kreslenými animacemi a vyladěným uživatelským rozhraním je prostě pastva pro oči. Hádanky jsou rozmanité, obsahují logické minihry a vizuálně jsou zpracovány nádherně. Hra přináší osvěžující přístup k adventurní hratelnosti, a i když jde o klasickou adventuru, příležitostné změny hratelnosti dodávají energii.

Vizuální zpracování si zaslouží zvláštní pochvalu – dlouho jsem nehrál tak krásnou a "pohodovou" hru. Soundtrack a atmosféra jsou naprosto výborné, a scény, kdy se procházíte v dešti a okolí je zahaleno mlhou, jsou skutečně slastné. Hra je plná detailů a vizuálních herních prvků, které jsou opravdu na špičkové úrovni. Cena okolo 17,49 eur za herní dobu 11 hodin je naprosto férová.

Pokud vás láká hra zaměřená na postavy a nevadí vám, že příběh se rozvíjí pomaleji, určitě si ji zahrajte. Pro fanoušky Night in the Woods je tohle naprostá povinnost!

PS: Hru jsme také zařadili do našich doporučení v nové pravidelné rubrice Somhráč.sk kde ob týden budeme přidávat zajímavé typy na indie tituly.

Pro: Příběh, postavy, vizuál, velká diverzita puzzlů, soundtrack, pomalé tempo

Proti: Horší překlad, pro někoho absence dabingu

+18

Karate Survivor

  • PC 80
Je všeobecně známo, že čas od času do zatuchlé chajdy, známé též jako video herní průmysl, někdo vnese svěží vítr, otevře okna kreativity a pořádně vyvětrá. Někdy k tomu nepotřebujete miliony dolarů a obří kancly plný lidí, ale jeden nápad a pořádnou dávku nasazení. A to je povedlo jednomu šikovnému hochovi z Itálie. Ten vytvořil Vampire Survivors - jednoduchý to simulátor genocidy nestvůr v 8 bitovém kabátku, prodal desítky milionů kopií a udělal ze sebe milionáře. A víte, co mají společného lidi a tvůrce Vampire survivors? Že chtějí být milionáři též! A tudíž se stalo, že se za krátkou dobu zjevilo mnoho derivátů a kopírek, at už na mobily, PC či jiné platformy. Mnohé z nich neuspěli, na některé se autoři vyprdli (přestali updatetovat ) a některé ani nevyšli z early accesu.

Minimálně 2 napodobeniny tohoto triviálního, leč zvláštně návykového konceptu, ovšem existují. Halls of Torment ,která zaujala nestárnoucí estetikou Diablo a přidala lehoučké RPG prvky. A hra, které se týká tento komentář - Karate Survivor. Ta pro změnu sází na tématiku 80 tých let a sklání poklonu převážně Hong Kong legendám akčního filmového žánru. Jackie Chan, Bruce Lee, Jet Li a jiným baletákům smrti.
Co Karate Survivor odlišuje od zbytku " Survivorů " je velice kvalitní pixel artový vizuál, skvělé animace a interaktivita prostředí. Karetní kombo systém je nekonvenční a z počátku se vám může zdát nepraktický. Avšak brzy se na něj dá zvyknout, ba dokonce se s ním bavit. Jde převážně o načasování a správnou pozici ve správný moment, aby jste mohli učinit co největší poškození. Obecně vzato to z téhle hry dělá o dost taktičtější záležitost. Úderů je tu nespočet, a díky již zmíněným oku lahodícím animacím, je zábava je používat. Jak už to tak bývá u rogue like zvykem, čím déle budete hrát, tím zákeřnější údery se vám budou odemykat, což ale zapříčiní to, že zbraně, které jsou velmi užitečné prvních několik hodin, ztratí svoji cenu, takže se jim budete spíše vyhýbat.

Karate Survivor má ovšem jednu velkou nevýhodu oproti Vampire. A to je nedostatek obsahu. Map je tu jen 5 a pouze jedna postava. A krom přidaného endless modu, který na malou mapičku náhodně nez logiky nahází předměty z jiných map je poměnud lame. A bossové jsou otloukánci bez jakékoliv výzvy.
Pokud vás však šeredná grafika a jednoduchost Vampire odradilo, Karate vás může nalákat. Krom toho že opravdu hezky vypadá, tak i inovuje už po dvou letech poměrně dost saturovaný žánr.

Pro: Produkční hodnoty oproti konkurenci, netradiční gameplay v rámci žánru, hromada úděrů a komb, interatkivita prostředí

Proti: Málo obsahu, bossové, endless mode, časem neužitečné zbraně

+7

Uncharted: Drake's Fortune

  • PS5 65
Hm, hm. Tak toto má byť ten slávny Nathan Drake? Nebudem klamať, čakal som viac. O dosť viac. Samozrejme, do hry som išiel s tým, že ide o starší kúsok, takže som bol pripravený, že to nebude úplne "smooth" (v rôznych ohľadoch), ale aj tak som sa príliš nebavil.

Grafika remasteru je síce pekná, ale všetko ostatné bolo také... priemerné a nijaké. Príbeh ma nebavil, ale tak dobre, na dobrodružnú hru založenú na akcii a hádankách to nebolo úplne márne (resp. postačujúce). Horšie to už bolo s postavami.

Možno okrem Eleny som tam nenašiel jedinú sympatickú postavu. Nathan je otravný namachrovaný tlčhuba, Sully je na tom síce lepšie, ale tiež žiadna sláva. Záporáci sú zameniteľní panáci a už si ani nepamätám, že tam vôbec nejakí boli. Rádoby vtipné hlášky mi neprišli vtipné (som už starý, viem) a ani akcia a hádanky na mňa veľký dojem neurobili. Hádanky sa mi páčili viac, hoci boli ľahučké. Akcie bolo hádam až príliš a bola dosť stereotypná.

Nechcene vtipné mi prišlo, ako nepriatelia po zásahu 9 mm zbraňou odleteli niekoľko metrov dozadu ako v Tarantinových filmoch. Ten koncept striedajúci hádanky s akciou bol až príliš okatý a dosť často ma to proste nudilo. O čom svedčí asi aj to, že túto pomerne krátku hru som hral niekoľko týždňov. No nič. Ešte zrejme dám šancu sequelu. Snáď prinesie zlepšenie (tunajšie hodnotenie naznačuje, že by mohol) a budem sa baviť predsa len viac.

Pro: grafika

Proti: je to dosť priemerné (vo všetkých ohľadoch)

+11

Mafia II: Zrada Jimmyho

  • PC 55
Zrada Jimmyho je prvním DLC k povedené Maffi 2, kterou jsem odehrál s velkou chutí. Hlavní postavou je chlapík Jimmy, považovaný v Empire Bay za jakéhosi “čističe Viktora“, prostě úklidovku, když potřebují hlavouni někoho odstranit, stačí zavolat. No jednoho dne ve čtvrtek ale někdo ušije na Jima levárnu …

V celkem 25-ti časově omezených misích plníte různé arkádové úkoly s hlavním cílem sběrem bodů, takže především krádež aut, rozstřílení obchodu, postřílení bandy gangsterů. Takže je nutné připravit se na spoustu ježdění z jednoho konce města na druhý, nekonečné se vyhýbání se fízlům, protože většina úkolů probíhá na veřejných místech no a příběh nikde, bohužel. Ve výsledku stejně jako Jimmyho vendeta působí pocitem zbytečnosti – 55 %
+10

Serious Sam: Siberian Mayhem

  • XboxX/S 70
Po Serious Sam 4 je tohle má druhá hra v sérii, minule jsem vytýkal hnusnou grafiku a vysokou obtížnost. Obtížnost zůstala, opět po zapnutí na normal a obrovském skoku v obtížnosti u side misí, jsem to zhruba v polovině stáhl na easy a v klidu si hru za pár hodin dojel.

Jedná se spíš o samostatně stojící DLC, misí je asi jenom pět nebo šest oproti snad 15 ve čtvrtém dílu. Tahle kratší herní doba mě hodně vyhovovala, potřeboval jsem trochu odlehčení od seriózních her, které jsem v té době hrál a to jsem dostal. Došlo opět na misi v mechu a tentokrát i v tanku, který moc nešel ovládat, ale byla to krátká změná od klasického střílení. Nepřátelé jsou většinou stále stejní a stejně nesmyslní (sebevražední řvoucí borci (kdy se mi jednou za celou hru stalo, že jeden z nich byl velký jak mrakodrap a nevím jestli to tak mělo být nebo to byl bug), rychlé kostry házející bola s kovovými koulemi a další), potěšil závěrečný boss, zbraní mám pocit že několik přibylo, hlavně jsem si oblíbil kuši, která dokázala jedním šípem sundat obrovské soupeře přes půl mapy. Grafika je buď lepší nebo mi prostě tentokrát nějak nevadila, nedostavily se ani jiné zásadní chyby (minule mě moc nepotěšil chybějící zvuk u poloviny cutscén a doskoky textur) a v podstatě jsem byl spokojen natolik, že jsem si dal na wishlist nějaký balík asi prvních tří dílů a jsem ochoten za to ve slevě odhodit pár korun a zase pár hodin při neustálém ústupu kosit armády lidí, koster, dronů, robotozvířat a jiných monster.

Nečekal bych to, ale ze série se v podstatě stalo moje guilty pleasure a pokud někdo chcete jenom zarelaxovat u nesmyslného střílení obrovských hord nepřátel, tak za to stovku ve slevě bez obav dejte.
+12

Submachine 1: The Basement

  • PC 60
V této PC hře trénujete hodně logiku.Je to celkem krátká hra.Avšak není omezena časovým limitem.Musíte zde najít celkem 4 "mechanismy".Jsou "schované"v různých koutech této PC hry.Umistujete zde různé předměty(na správném místě).Ony 4 "mechanismy"musíte poskládat na 1 místě v této hře.

Pro: Zajímavá hra,trénink logiky

Proti: Krátká a trochu jednoduchá hra

+8

Bio Menace

  • PC 70
Tato hra je mojí nostalgií z 90.let.Jsou tam dobré zbraně a akce.Například červené a zelené granáty a pistole(pěstmi se tam bojovat nelze).Hrajete tam Logana(veterána).Cílem hry je dostat se na konec hry.Animace nejsou až tak dobré(stará hra).
Logan tam čelí "dinosaurům" a "růžovým malým potvorám".Jinak je tam nepřátel více...Po odemknutí dveří klíčem(klíč musíte během hry nalézt).Klíčů je v této hře hodně.Po odemknutí dveří získáte "odměnu".Bud´je tam "bodová odměna" či lékárnička pro doplnění "životů".
Hra má více levelů.Musíte se jimi "probojovat".Červené granáty jsou lepší a průraznější než ty zelené.A také můžete mít více druhů nábojů(laser,rychlostřelbu...)atd.Také v 1 z levelů je k nalezení malý robot,který Vám pomáhá zničit nepřátele.Tedy osud světa je na Vás.

Pro: Zbraně,akce a dveře na klíč(odměna)

Proti: Grafika nic moc,stará hra

+6 +7 −1

Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

  • PC 60
Steam mi doporučuje Poldu. Prej by se mi to mohlo líbit, protože jsem hrál "tohleto a támhleto". Jó kámo, kdybys ty věděl... here I am, 25 let poté. Dostávám chuť na kotletky na hrášku.

V dobách, kdy zimní pneumatiky nebyly povinné, přestože v zimě sněžilo, vydává Zima Software Poldu. Možná že Dračí Historie byla první česká adventura s dabingem, ale Polda byl první namluvený skutečnými herci s hlasy, které jsme znali z našich zářících CRT televizorů. A to mu dodávalo takový ten punc serióznosti, který dokázali ocenit i rodiče. Tehdy mi vypálené CD s Poldou donesla sama matka a to byl skoro historický okamžik. Oni tomu rodiče moc nerozuměli, ale když tam mluví Sobota nebo Nárožný, tak to přece musí být lepší, než ty střílecí blbiny, že jo.

Možná toho později trochu zalitovala, když vlítla do pokoje zrovna v momentě, kdy Petra Hanžlíková podávala svůj životní dabérský výkon při muchlovačce Pankráce a paní velitelové Ištokové. Chápejte, střílet nácky v deseti letech je v pohodě, ale sex scéna v patnácti je problém. Sice tam není nic vidět, ale bylo to slyšet. Reálným hlasem reálné herečky. A to už je jó seriózní...

Dabing byl pro Poldu naprosto zásadní, přestože adventuřením to nebyla žádná slast. Většinu času jsme byli zakyslí až do chvíle, než v časopise vyšel návod. Steam verze obsahuje mj. i nápovědy, díky kterým se hraní zrychlí a zjednoduší - zobrazení aktivních míst a hlavně aktivních předmětů, které se na dané obrazovce dají použít. Bohužel jsem si nepamatoval na podpásovku s aspirinem, takže do návodu jsem mrknout musel i dnes.

Byl to příjemný návrat do let na základce, kdy jsme neznali internet ani bluetooth a Microsoft nám prodával hry za 2 tisíce, přestože hrubá mzda byla sotva trojnásobek. Zlatý časy jsou fajn, ale vrátit bych se do nich nechtěl a ty hry mi vlastně taky nechybí.
+31

Tomb Raider

  • PS4 75
Herní výzva 2025 – Crash 

Tohle je přesně ten případ hry, kdy po celou dobu, co hrajete, tak se bavíte, v podstatě všechno vám tam nějak sedí, ale nejste z ničeho vyloženě nadšeni. Všechno už člověk někde viděl, zažil, postavy mu až moc někoho připomínají. Má to tu správnou flow, kdy hra nezdržuje, krásně to odsýpá, ale pořád jsem měl pocit, že ještě něco tam chybí.

V první řadě bych začal tím, že kdo hrál Uncharted, tak tohle je v podstatě jeho dámská verze. Jasný, Lara tu byla mnohem dřív, ale mám takový pocit, že si zde tvůrci vzali až moc velkou inspiraci od Naughty Dog. Je fakt vtipný, že třeba prozkoumání artefaktů je tu jedna k jedné, pocit ze střelby, lezení, prozkoumávání, úplně stejný. Je to dobře? Je to špatně? Nevím, ale je to třeba jeden z těch důvodu, proč se nedostavil vyložený wow efekt.

Další menší problém, co s hrou mám, že je to daleko víc third person střílečka, než hra založená na exploringu a hádankách. Za mě je to škoda, ačkoliv tu soubojový systém je zábavný (jak by ne, když je i v Uncharted), nicméně závěrečná fáze hry je přesně to, co bych od samotné hry očekával v celém jejím průběhu.

Klady. Hra vypadá i po tolika letech velmi pěkně. Změny v počasí jsou skvělé, stejně tak střídání denní doby. I to je jeden z důvodů, proč hra tak hezky plyne a v podstatě to funguje jako dobrý seriál, který chcete zkouknout během víkendu. Ze začátku jsem měl problém z akční kamerou a velmi tmavým prostředím (zesvětlení jsem si musel nastavit asi o 15 bodů výš než mám obvykle u her), ale zvykl jsem si.

Výhradu mám i k postavám, které sice jakoby fungují, ale jsou to hrozně stereotypní prototypy. Ani jedna není nějak výrazná, nedej bože, že si jí oblíbíte. Vlastně i Lara tu místy je dost na pěst, což vzhledem k jejímu věku se dá ještě docela tolerovat, ale i tak. Klasické, chci někoho zachránit, tak díky tomu umřou další 3 kamarádi a desítky nepřátel.

Obecně hra působí dost ne-uvěřitelně, což je do určitě míry fajn, do určité míry už mi to přišlo zbytečně za hranou. Zachraňuje to samotná hratelnost a tempo. Hra mě ale bavila, na zadek jsem si z ní nesedl, ale jednou za čas si takhle dát 15-20 hodin akční Lary, proč ne.

Pro: tempo, zábavná hratelnost, vizuál

Proti: postavy, víc o akci než exploringu

+15