Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Duke Nukem Forever

  • PC 55
No nedá se říct, že by mě to nějak oslovilo ale dobrá zpráva je, že je to pořád Duke Nukem.
Na to, že tato hra vyšla v roce 2011, se ale spíše hraje jako střílečka z roku 2004/2005.
Co ten inventář? Jak to, že můžete mít u sebe jen dvě větší zbraně a pokud chcete další, musíte jednu z těch co máte zahodit? Ano v nastavení sice můžete dát expanded inventory ale co jako? Stejně nemáte možnost mít u sebe všechny zbraně jako v DN3D. Myslel jsem, že hry typu Duke Nukem, Half-Life, DOOM jsou střílečky s arzenálem zbraní a střílíte to hlava nehlava.
Nehledě na to, že vám každou chvíli dojdou náboje, třeba (a to je dost častý) i u prostřed boje, a pak ani nevíte kde je máte hledat.
Lokace taky nejsou bůhví jaké. V DN3D jsou alespoň pestré, zábavné a ne jako tady, kde všechny mapy působí velmi podobně.
Alespoň těch easter eggů na DN3D je tu opravdu dost a také nesmrtelné hlášky Duka a to je to jediné co je na té hře aspoň zábavné, jinak je pro mě spíše zklamáním.
+12

Final Fantasy XIII-2: Sazh's Story - Heads or Tails?

  • PS3 70
Pokud se během hraní Final Fantasy XIII-2 podíváte do Serendipity, kasína ukrytého někde mezi prostorem a časem, uvidíte v místní herně hrací automaty a karetní stoly. Automaty jsou vám zpřístupněné ihned, ale u karetních stolů se dozvíte, že je otevře až jedno z DLC, a to ačkoliv máte všechna DLC nainstalovaná.

Důvodem je, že musíte do Serendipity vlézt speciálním časovým portálem (který se v PC verzi odemkne až po dokončení hry), kde nebudete hrát za Serah s Noelem, ale za pilota Sazhe, jednoho z hlavních charakterů v původní Final Fantasy XIII. Teprve za něj dostanete příležitost si zahrát karty, což je taky jediná možnost, jak úspěšně dohrát toto rozšíření.

Vaším úkolem je totiž získat 30 speciálních medailí, díky kterým nejen osvobodíte svého synka, ale hlavně se vysvětlí, jak se dostal do budoucnosti, kde ho Serah s Noelem mohou potkat v rámci svého cestování časem. Tyto medaile získáváte za různé předem nespecifikované situace, které se během vašich karetních her stanou, a tedy je teoreticky možné je nasbírat, aniž byste vyhrávali. Samotné herní žetony se sdílí s těmi, které jste získali za Serah a Noela, a pokud byste je náhodou všechny prohráli, majitel kasína vám nějaké dá. Jinak Sazh nemá ani peníze, ani (velkého) chocoba, takže navštívit místní směnárnu a závodiště chocobů nemůže.

A co vlastně budete hrát? Buď starý známý Texas Hold'Em poker ve čtyřech hráčích s přednastaveným systémem sázek a nebo zcela novou hru Chronobind, což je taková kombinace karetní hry s ruletou. Volba je na vás. Každopádně s trochou snahy a štěstí nasbíráte všechny potřebné medaile za pár desítek minut.

Sazh's Story obsahuje ještě jedno malé zpestření, a to možnost zjistit totožnost tajemné Chocoliny, superprodavačky cestující prostorem a časem. Sazh pro ni musí po Serendipity ulovit několik mrňavých chocobů, což vám také ve finále dá asi 6 nebo 7 z 30 potřebných speciálních medailí. DLC můžete libovolně opakovat a za každé dokončení získáte Sazhe jako "monstrum", tedy si ho můžete dát do party, kde působí jako šikovný synergista. Bohužel, pokud se do DLC dostanete až po dokončení hry, tak je pravděpodobně nepříjemně podlevelený oproti vašim oblíbencům.

Jo a ani po tomto DLC si za Serah karty nezahrajete...

Pro: Karty ve Final Fantasy mám ráda. Škoda, že tu nemají svoji tradiční sběratelskou formu.

Proti: Mohla by existovat jen jedna verze Serendipity, kde jsou všechny minihry a ne to mít takto rozdělené do dvou.

+16

Ghost of Tsushima Director's Cut

  • PS5 95
Uf, tak na začátek letošní výzvy jsem si ukousl pěkný sousto. Přes 50 hodin herního času a to mi na mapě pořád svítí spousta otazníků. A bavil jsem se celou dobu.

Ghost of Tsushima jsem se nějakou dobu vyhýbal právě kvůli tomu, že je to další z her, který člověk musí věnovat pořádnou porci času. Naštěstí do toho není problém proniknout a už jen hltat obsah. Ovládání je poměrně přímočaré a i když jsem pár dní nehrál naskočil jsem do toho rovnou zpět. Hrál jsem teda na nižší obtížnost, ale soubojový systém je intuitivní a i u nižší obtížnosti je nutné střídat styly podle toho, který oponent zrovna stojí proti, anebo rychle střídat i v průběhu souboje, při větším množství soupeřů. Navíc v průběhu hry se objevují jak noví soupeři, tak nové způsoby souboje, a tak souboj nepřejde do stereotypu.

To samé se dá říct i o lokacích. Každá část ostrova totiž vypadá úplně jinak, při cestování na sever se postupně ochlazuje a Sakai díky tomu vystřídá naprosto odlišné lokace a všechny jsou opravdu dechberoucí. Jak jsem se v minulosti kochal prostředím v Horizon nebo God of War, tady mi to přijde ještě o chlup dál a ty výhledy na krajinu jsou až neskutečné. Hrál jsem na PS5 v quality režimu (oba režimy jsou min. 60fps) a za celou dobu jsem nezaznamenal nějaké technické potíže nebo pokles framerate. Jakožto původní exklusivita je hra skvěle optimalizovaná a hlavně nahrávací časy při fast travelu byly neskutečně rychlé, i když šlo o přesun přes celý ostrov.

Příběh pěkně graduje a i když je docela jednoduchý a dá se i odhadnout jak dopadne, jsou tam silné momenty a celkově se jedná o nadprůměr. Stejně tak mě potěšily vedlejší questy, nebo jak se tu jmenujou "tales" ty jsou mnohem zajímavější, než v mnoha open world hrách, kde často některé vynechávám, tady jsem hru vytěžil do posledního zbytku. Jediné mé osobní minus je asi občas naivní motivace některých postav, které jsem zkrátka nepochopil a možná trochu zbytečné jsou tu možnosti různých odpovědí v rámci konverzací, protože, pokud se nepletu, nemají vůbec na nic vliv a příběh je úplně lineární. Motion capture je pak na vysoké úrovni a herecké výkony taky. Hru jsem hrál v angličtině, jelikož herci jsou sice japonského původu, ale žijící v USA a náběr motion capture probíhal v angličtině, proto mi to přišlo přirozenější, než v japonském dabingu. Krátce jen zmíním i hudební složku a obecně zvuk. Hrál jsem na Dolby Atmos sestavě na které už jsem hrál dost her a tady mi přišel prostorový efekt opravdu nejlepší. Při pohybu v lese různé praskání, vítr, tekoucí voda, všechno znělo velmi přesvědčivě a soundtrack je taky krásný.

Ghost of Tsushima jsem si užil a určitě se jedná o jednu z nejvýraznějších her, kterou jsem za poslední roky hrál, těším se na pokračování.

Pro: grafické zpracování, příběh, herecké výkony, prostředí, soubojový systém

Proti: motivace některých vedlejších postav

+15

Endless Fables: Shadow Within

  • PC 60
Viete, čo je na hrách ako Endless Fables: Shadow Within a spol. výnimočné ? Absolútne nič ! Aspoň podľa mňa. Bohužiaľ je to moje guilty pleasure podobne, ako má Garret (a vlastne už aj ja) svoje Zombie army alebo Sniper elite, a tak sa k tomuto žánru (#1 #2 #3 #4 #5 #6 #7 #8 #9) opakovane vraciam, aj keď sú v rybníku ďaleko kvalitnejšie kúsky.

Hry ako Endless Fables patria do skupiny hidden object hier (HOG), kde je to iba o nájdení správneho predmetu a o jeho použití na správnej obrazovke. Kto nehral, ten by mal vedieť, že tých predmetov je vždy počas hrania neúrekom a hráč nerobí nič iné, iba nachádza predmet za predmetom (aj na tých najneuveriteľnejších miestach) a potom hľadá správnu obrazovku, kde by mohol daný predmet použiť. Technicky je hranie vyriešené ako first person adventúra, takže prechádzanie z obrazovky do obrazovky je okamžité a nezdržuje ho pozeranie sa na pomalú postavičku. To má ale za následok, že už po polhodine hrania si človek nepamätá na nič, čo riešil pred chvíľou. Súčasťou hrania sú samozrejme "rôzne" hlavolamy a tu autori HOG hier používajú prakticky non stop tie isté rébusy. Toto ale platí primárne pre hry distribuované vydavateľom Artifex Mundi, kde býva originalita len výnimočne. Kto ale hľadá, ten určite nájde aj naozaj dobrú hru a ja za takýto klenot považujem My Brother Rabbit.

Čo zvyčajne poteší je grafika. Krásne ručne kreslené pozadia na mňa občas pôsobia trošku umelo, ale krásu grafiky som si uvedomil hlavne nedávno. Zakysol som v 3. prípade v Darkside Detective a keďže som potreboval prečistiť hlavu, tak som sa prepol na Endless Fables a veru som sa chvíľu kochal. Pritom grafické spracovanie Darkside Detective sa mi páči tiež, len je to iné.
Zákysy v týchto hrách príliš nehrozia, stačí preklikať všetky prístupné scény a nájsť to jedno alebo 2 alebo 3 blbé miesta, na ktoré bolo potrebné niečo priložiť. Keď je najhoršie, tak pomôžu 3 pomôcky. Mapa vie zobraziť obrazovku, na ktorej je možné niečo spraviť, alebo je tu hint, ktorý ukáže presné miesto na obrazovke a nakoniec pomáha fakt, že sa rébusy/minihry dajú preskočiť. Kupodivu som príliš nekysol ani v prípade, keď som sa k hre vrátil po niekoľkých dňoch. Výnimkou bola hra Path Of Sin: Greed, kde bolo po celý čas prístupných cca 10+ obrazoviek a prechádzanie medzi nimi už bolo naozaj otravné.

Zatiaľ to vyzerá, ako keby som písal len všeobecne a o Endless Fables som nenapísal nič, no nie je to tak, celý popis sedí ako na Endless Fables, tak na ostatné HOG hry, ktoré som spomenul úplne hore.

Takže sumár:
Adventúrčenie: Môže byť
Hádanky/Rébusy: Áno, sú fajn, ale medzi HOG hrami sa príliš často opakujú
Príbeh: Can I laugh to your face ? :)
Grafika: Podľa mňa je fajn
Herná doba: Zvyčajne 5-6 hodín
Verdikt: Oddychovka, skúste

Pro: Oddychovka

Proti: Rébusy sa medzi hrami opakujú, slabý príbeh

+7

Sniper Elite III

  • PC 30
Ideálně by tyto infiltrace elitního snipera měly připomínat MGSV nebo Hitmana, kde možnosti řešení byli značné a umělá inteligence nepřátel lepší.
Samozřejmě, že zdejší koncept neumožňuje takovou variabilitu, protože se nejedná o sci-fi a pohybujeme se jen ve vojáky střeženými objekty. Hráč má na mapě pár úkolů a může vyřešit dřív ten či onen, takže to není tak lineární jako SE:V2, jenže ty úkoly jsou beztak na jedno brdo (znič dělo) a pokud je cílem někoho eliminovat, tak možnosti kreativity jsou značně omezené a ani se nevyplatí nic moc zkoušet a ztrácet s takovou hrou další čas.
Ovšem pokud člověk moc neočekává, dávkuje si to a baví ho destrukce těl, tak ho to může jakž takž bavit na těch pár hodin - dlouhá hra to není. Je ovšem škoda, že x-ray průstřely nepřátelských těl nebyly zdokonaleny. Sice je uspokojivé vidět, jak kulka penetruje lebku/orgány, ale někdy se kosti rozprsknou jen na jedné straně a ačkoliv by dle záznamu nepřítel měl mít úplně odjebanou držku, tak jeho ležící tělo tomu neodpovídá. Pokud nepřítele zabijete granátem, nebo odstřelením barelu, tak se žádná x-ray sekvence nespustí. Ambice mohli být vyšší.

Pro: x-ray průstřely baví

Proti: x-ray průstřely měly být ještě zdokonaleny, umělá inteligence nepřátel, schématičnost, nezajímavý příběh, misi Siwa Oasis jsem musel opakovat, protože autoři nechali jeden nesmyslnej script, kvůli němuž nebylo možno dohrát misy

+7

Beyond the Wall

  • PC 65
Jsem malá holčička s bezva kamarádem se kterým trávím volný čas. Něco se stane a kamarád najednou nechodí ven. Jdu tedy za ním. Nutno říct, že jsem velmi odvážná malá holčička. Protože mě nezastaví ani obří zeď, kterou musím překonat, ani nástrahy poměrně divoké přírody v zahradě. Dokonce mi ani není divné, že kámoš bydlí uprostřed děsivé zahrady v děsivém baráku sám na půdě a zírá na televizi jako zombie. Naštěstí se neštítím ničeho a klidně mu v pokoji odbouchnu v kamínkách rachejtle čímž skalpuju záda kočky.

Hra mě bavila, je to jednohubka na jeden večer, a to i když se někde zaseknete. Zvláštní je to, že kurzor se neaktivuje když najedu na něco co mohu sebrat, takže je to trochu složitější přijít na to, co dělat, než v jiných adventurách.

Atmosféra mě hned vtáhla. Hra nabídla i malou nápovědu na kterou jsem se sem tam podívala. Nevadilo by mi, kdyby byla delší.

Pro: příběh, občas úsměvné řešení, atmosféra

Proti: délka

+10

Desperados III: Money for the Vultures - Part 3: Once More With Feeling

  • PC 90
Pokud dobře počítám, tak je to počtvrté v rámci série, co nás autoři zavedli do Eagle Nest (2x v jedničce, jednou ve dvojce a nakonec teď ve trojce). Ale nakonec proč ne. Je to ikonická lokace a nostalgie pracuje na plné obrátky. Bylo moc pěkné, že tým bylo nutné sbírat pěkně postupně cestou, to mělo určitě velký vliv na hratelnost, protože si dovedu představit, jak by se průchod vyvíjel, kdybych si vybral tu druhou ženskou postavu jako první.

Oblast podhradí (nebo spíš podpevností) byla nakonec slušný oříšek a dost možná nejtěžší pasáž celé hry (kdy nebudu počítat tu opileckou misi v půlce původní hry). Ale vše se podařilo a vstoupil jsem tam, co už tolikrát předtím (to ostatně nesvědčí o dobré obraně tohoto kolosu, když se tam chodí tak často jako do zoo) :) Na místě to byla ta správná nostalgie, bylo skvělé, že to autoři vytvořili pěkně 1:1, bez jakýkoliv změn. Nicméně mi přišlo, že v jedničce to uvnitř bylo několikrát těžší, ale za to mohla asi tak dvojnásobná posádka. Závěr mise byl skoro jako v té jedničce i s tím drobným zvratem. Prostě nádhera.

Koncová scéna celé hry byla tak nějak jasná od začátku hraní celého DLC nášupu. Ale bylo to uděláno celkem chytře a souhlasím s tím. No a po 3 hodinách je konec, po krachu Mimimi je to dost možná konec celé série, ale to už jsme si mysleli někdy před 18 lety taky, takže kdo ví ;) Třeba se za 15-20 let dozvíme, jak se John potkal se Samem a s tím zálesákem, který ho hned v první misi zradil. Tak snad někdy příště.

Pro: ikonická lokace, sběr týmu cestou, dobrá těžší místa

Proti: konec celé hry a možná Desperados celkově

+13

Trine 4: The Nightmare Prince

  • PC 75
Po skvělém prvním a druhém dílu, a slabém třetím, jsem se velmi těšil na nová dobrodružství hrdinného trojlístku. Fantastická tematika zaujala i moje děti, které trvaly na tom, že si také potřebují vyzkoušet vykouzlit předměty, střílet ohnivé šípy z luku, a skákat přes propasti, takže se mi herní doba pravděpodobně zdvojnásobila. Zároveň jsem neodolal a vyzobal všechny nepovinné sběratelské předměty a lahvičky s lektvary, takže mám dohrání opravdu kompletní.

Hra se vrací ke kořenům 2,5D zobrazení, a vypadá opravdu skvěle. Obrazovky mají propracovaná pozadí, u kterých je až škoda, když je člověk jen tak rychle proběhne. Objekty v popředí jsou také pěkně zpracovány, a téměř bez výjimky není problém odlišit, co je interaktivní část, a co je jen obrázek vzadu. Prostředí střídá prostředí, takže chvíli jste na zasněžených horách, chvíli v pohádkovém lese, chvíli v bažinách. Známí tři hrdinové mají své klasické schopnosti, ale i spoustu nových. Jejich kombinací se dá vymyslet množství šílených způsobů, jak zvládnout konkrétní hádanku. Pravidelně jsem měl pocit, že jsem vymyslel nějaké úchylné řešení, které funguje jen díky přiohnutí "pohádkové fyziky" (tzn. často nerealistické), a že "oficiální" řešení musí být něco serióznějšího. Ale hra vás nediskriminuje, hlavně když dosáhnete svého. Když jsem se pak náhodou podíval na nějaké video ze hry a koukal, že místo mého stylu stavění věže je člověk schopen prostě jen nadhodit kostku, odrazit se ve vzduchu, a dostat se na vysoké místo za zlomek času, tak jsem musel uznale zabručet - přístupů je opravdu hodně, a spousta z nich by mě vůbec nenapadla.

Trochu nevýhoda je, že většina hry je poměrně snadná. Případně někde u střední obtížnosti, když se třeba chcete dostat k bonusovým předmětům. Ale opravdu těžká místa, kde jsem si musel déle lámat hlavu, těch ve hře zas tak moc nebylo. Až ke konci začalo trochu přituhovat, a pak některé oblasti od začátku navržené jako logické hádanky (bez nutnosti skákání, prostě jen posouvání zrcadel, beden, atd) mě potěšily, protože mě přinutily k zamyšlení.

Ačkoliv hra v podstatě všechno dělá dobře, tak jsem měl ke konci pocit, že už se vlastně jen opakuje, a stává se repetitivní. Sice vám stále přibývají některé nové schopnosti, a rozšiřují se ty stávající (více beden naráz, atp), ale principiálně se nic nemění. Možná to bylo tím, že jsem hru kvůli dětem hrál mnohem pomaleji, roztaženou v rámci několika měsíců. Ke konci jsem byl sice velice spokojený, ale zároveň jsem neměl už potřebu kupovat si dostupné rozšíření. Dokonce ani ten pátý díl série, který vypadá až příliš podobně (i včetně většiny schopností), mě aktuálně nijak neláká. Ale to je možná jen aktuální přehlcení, které za půl roku přejde.

Celkové hodnocení: Výborná
+10

American Arcadia

  • PC 80
Roztomilá skákačka s dystopickým příběhem a originálními nápady.

Klíčovým prvkem je ovládání dvou hlavních postav, z nichž jedna se po světě pohybuje ve 2D rovině s pohledem z boku ve stylu INSIDE, a druhá klasickým first-person pohledem -- a legrace to je zejména tehdy, když musíte ovládat obě zaráz. Je mi trochu líto že na tento aspekt hra více nezatlačila, protože ty části kdy hekticky musíte dávat pozor na více věcí naráz jsou nejlepšími gameplay momenty.

Hádanky ani akční pasáže nezapotí, ale příběh se příjemně svižně odvíjí a není to jen tupá vykrádačka onoho filmu. Gameplay je velmi variabilní, takže i když je to poskládané z poměrně tradičních elementů, tvoří to neotřelý celek.

Doporučuji, pokud máte náladu na něco lehčího a originálního.
+11

Metal Slug

  • PC 85
Moc zkušenosti s takovýma arkadovkama nemám. Přesto, že to z dnešního pohledu není nějak sofistikovaná hra, tak mě silně bavila. Hra je návykově rychlá. Zběsile tu střílíte, pořad něco vybuchuje. Na střílečkovou plošinovou je tu cítíc silný příjemný akční pocit při hraní. Líbila se mi stylizace a i samotné animace jsou pěkné na pohled. Celkově působivý zážitek.

Pro: Návykovost, akčnost, stylizace, animace, adrenalinový pocit

Proti: V jádru poměrně jednoduché z dnešního pohledu

+4 +5 −1

LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

  • XboxX/S 70
Mám rád Indiana Jonese. Mám rád lego hry. Takže jsem šel do téhle hry. V jádru mě gameplay bavil. Musím říct, že jsou tu zajímavé levely, ale u některých levelu jsem cítil, že jsou z hlediska náplně prostě takové nijaké a točí se tu nějaké mechaniky zbytečně často a chybí v nich větší rozmanitost. Lego humor je fajn. Zábava pro fanoušky takových her to bez pochyby je. Jenom i v rámci lego her to mohlo být kreativnější.

Pro: Klasicky lego gameplay, lego humor pobaví, Indiana Jones soundtrack z filmů

Proti: Místy slabší naplň, málo různorodějších mechanik , horší kreativita

+1 +2 −1

Baldur's Gate III

  • PS5 100
Nějak mě přestalo bavit hrát hry, které mě během několika hodin nepohltí (dřív jsem to dělala, asi ze stejného důvodu jako jsem chodila na artové filmy - měla jsem na to čas). Za poslední rok dva jsem zkusila dát šanci Alanu Wakeovi II, dalšímu Diablu, Elden Ringu, dokonce i Hogwarts Legacy a asi je fér zmínit i tristní omyl Dragon Age Veilguard, ale co u mě na plné čáře a zcela bezkonkurenčně vyhrálo byla právě BG3, kde mám od začátku roku 2024 odehráno ... velmi mnoho hodin. Jako fakt hodně. Nemůžu říct kolik, protože na home office zásadně vždy pracuju.

Upřímně, tahle hra má taky spoustu chyb. Zpočátku tam bylo dost bugů, zaseklých konverzací a nedořešitelných úkolů. Souboje, řekněme si to na rovinu, hodně závisí na tom, v jakém pořadí do nich naběhnete a jaké máte na začátku rozmístění postav. Než si je totiž došoupete do výhodnější pozice, tak vám je pavoučí matka a její potomstvo dokážou slušně zrušit a vy tak ztratíte Honor Run v prvním tahu. Kamera je (hráno na PS5) celá nějak divně dolů, takže vám třeba nad hlavou proletí drak, aniž byste se na něj mohli podívat. Prostředí je taky takové ve stylu sem ještě můžu skočit (a o skákání samotném mi ani nemluvte) a sem už ne a sem jo, akorát za sebou nechám půlku družiny, protože ti tak daleko nedoskočí a musím se pak na ně přepínat a dovést je jinou cestou ... Jo a taky, že skoro v celém druhém aktu jste v neskutečně hnusné, doslova i metaforicky život vyčerpávající krajině a když si z ní chcete oddychnout, čeká vás jen zdánlivě nekonečný chrám bohyně Shar a v něm několik neuvěřitelně otravných úkolů. Ale to čert vem. Všechno má něco, ale pro mě má tahle hra evidentně všechno, protože ji prostě nemůžu přestat hrát. Přirovnala bych ji k Dragon Age Origins, která mě kdysi taky takhle strašně bavila a která taky místy (Fade) uměla poškádlit trpělivost. A která shodou nikoliv okolností, ale vědomé a chvályhodné vývojářské volby, taky měla němého, ale o to víc výřečného protagonistu. Ano, jsem ráda, že tu není dialogové kolečko, které poprvé a naposledy fungovalo v Mass Effectu.

Co se mi strašně líbí je, když začneme od maličkostí, třeba to, že si tuhle hru můžete naprosto kdykoliv uložit, uprostřed boje, uprostřed dialogu. To je strašně fajn, když vám třeba někdo volá nebo musíte jít uspávat dítě. Ta hra to prostě chápe, že prostě teď musíte skončit a nechcete příště opakovat minulých 45 minut, protože 45 minut je třeba celá doba, kterou na ni ten den máte.

Co se mi samozřejmě líbí úplně nejvíc jsou všechny postavy, jejich příběhy, dabing, animace, náhodné hlášky a reakce (Astarianovo mávnutí na Gandrela při setkání v BG), prostě úplně všechno kolem nich. A že těch společníků můžete vzít do party pěknou řádku, až to s modem Unlimited Party vypadá spíš jako školní výlet než válečná výprava. Z těch vedlejších postav třeba překvapila Minthara, pokud mám jmenovat jména. Z těch úplně vedlejších třeba Voss nebo "můžeš být taky tak krásný jako já" Emperor. Jen Mayrinu chci zabít jen, co ji slyším. A ano, Laezel orgasmující jen co cítí můj "odér" se mi taky vryla pod kůži - mám je ráda všechny, i s těmihle trapnými momenty, kdy doufáte, že nikdo nevejde do místnosti, protože neuvěřitelně cringe mnohakončetinová sex scéna s Galem se nedá vysvětlit nikomu, kdo nezažil. Taky mě baví donekonečna začínat znovu a znovu a zkoumat všechny ty možné reakce a nuance, když děláte jiná rozhodnutí. A taky to, že všechny hlavní postavy mají svoji dobrou a "zlou" cestu, na kterou je můžete navést. Příběh hry a celý svět jsou neskutečně robustní, jo, možná tam sem tam něco nefunguje, ale já za ty stovky hodin fakt nemám o nic menší pocit, že svět Faerunu žije svým životem, na který mám já zásadní vliv. Strašně moc se mi líbí ta provázanost všeho se vším, jak mají všichni vaši společníci něco společného s hlavním příběhem a jak vás všechny v titulním městě Baldur's Gate čeká rozuzlení osobního i celosvětového příběhu. Fakt se mi líbí, jak tu zlou skřetici potkáte v Emerald Grove, ve skřetím kempu, i v Moonrise Towers. To samé s tím zakletým pekelným týpkem, kterého vysvobodíte a on vám pak přijde pomoct proti Rafaelovi v jeho domě. A líbí se mi i ta Rafaelova nazpívaná písnička. A takových případů je tam spousta.

Jestli v téhle hře něco zažívám, tak je to skutečná možnost roleplay - pokaždé si můžu hrát na jiného hrdinu, či nehrdinu. Mám pocit, že to, co dělám, má význam. Že můžu konečně říct, to, co chci a ne vybrat kladivo nebo srdíčko. Pro mě je tahle hra nový zlatý standard a všechny následující budu poměřovat s ní. Bylo to lepší než všichni tři Zaklínači a všechny tři Dragon Age? Těžko říct, protože minimálně na Origins (Inkvizice mě nebavila) a na Zaklínače 1 a 3 mám stejně krásné vzpomínky jako už teď na Baldur's Gate III. Doteď si pamatuju hudbu a určité scény a ten pocit, kdy vás někdo zradí, kdy zjistíte, že tohle je ve skutečnosti xy, kdy si strašně přejete, aby něco dopadlo jinak, než dopadlo ... Prostě takové to kouzlo, které se nedá vytvořit jinak, než kombinací skvěle napsaného příběhu a vybudováním specifické atmosféry pro daný svět a toho, že nějakým kouzlem, zaklínadlem nebo lektvarem vývojáři dosáhnou toho, že to celé klikne a vám na tom všem najednou strašně záleží. Než jsem tuhle hru před víc jak rokem začala hrát, myslela jsem si, že už jsem moc cynická, stará a korporátní na to, abych tenhle pocit zase zažila; BG3 mi zas po čase připomněla, že dobré hry dělané s láskou s vámi dokážou zamávat ještě víc než kdejaký parazit :)

Proč pořád hraju Baldur's Gate III? Mě to baví.

Pro: fakt hodně dobrá hra

Proti: spousta maličkostí vypsaných v textu

+25

Tokyo Jungle

  • PS3 75
Lidstvo vymřelo, Tokio leží v ruinách, příroda pokrývá beton zelení a divá zvěř v ulicích svádí líté boje o vládu nad troskami kdysi vyspělé civilizace. Pěkný námět, spousta živáčků a atraktivní prostředí bez jediného člověka. Prosté, animální, bestiální. Přežije jen nejsilnější vládce tokijské džungle. Pokud vás baví akční post-apo a aktuálně nemáte chuť na zombíky či podobnou havěť, možná vám toto zrovna sedne.  

Začnu grafikou, jak je mým zvykem. Hra vyšla v roce 2012, takže vizuál tomu odpovídá, nicméně přece jen se snaží být v rámci možností věrná realismu a zároveň kombinovat hravé herní prvky v prostředí tokijských ruin – například liánovité mosty mezi vysokými budovami nebo vzrostlé traviny, v nichž se mohou zvířata ukrývat či číhat na ostatní. Zvířata vypadají jako reálná zvěř a líbil se mi i jejich sugestivní způsob pohybu a ozvučení.
Po stránce zpracování mám ze hry pozitivní dojmy, byť častým opakováním se hráč naučí číst město zpaměti; tím spíš, že se jedná o uzavřené koridory na nevelké rozloze, což jsem výrazně pociťoval zvláště během poslední třetiny hry, kdy jsem se ještě snažil plnit dobrovolnou aktivitu s odemykáním dalších zvířátek – tímto zacykleným procesem však dochází k silnému pocitu okoukaného prostředí.
Tokio zobrazené ve hře je rozsekáno na 10 částí, které jsou pospojovány jako nudle za sebou (začíná se zhruba uprostřed mapy) a když se chce hráč dostat z poslední části na první, musí to celé proběhnout po svých po povrchu, případně v podzemní kanalizaci, jenže ta ústí asi jen ve dvou protilehlých městských částech. Zase je fajn, že člověk vidí známé názvy jako Shibuya nebo Yamanote (jsou doplněny čtvrtěmi Dogenzaka a parkem Yoyogi/zoo, které jsem dříve neznal).  

Jaká je tedy zápletka? Lidé kompletně zmizeli a zpustošené město zabydleli ostatní živočichové. Natáhla se sem divoká zvěř z okolí, ale daří se tu i mnoha dalším – utečencům ze zoo, z chovných stanic, pokusných laboratoří a farem; domácím mazlíčkům, a dokonce i několika druhům dinosaurů – cože? Ano, z nějakého důvodu se tu objevují i další vyhynulí tvorové a lze je také odemknout pro hraní – třeba mamuty, raptory nebo šavlozubé lvy, ba i další. Je to poněkud úsměvné, ale hra má kupodivu pro tento jev vlastní vysvětlení.  

Jedním z cílů hry je sbírání útržků rozesetých archivů v survival módu (volná hra s libovolným zvířetem), z nichž si hráč sestavuje pomocí zpráv obrázek o tom, co se stalo lidstvu. A nejen to, za každé tři záznamy je zpřístupněna příběhová kapitola v hlavní kampani (celkem tutorial + 14 kapitol). V ní se střídají variabilní úkoly a zvířecí druhy snažící se přežít nebo vládnout tokijským čtvrtím, je to taková menší ochlupacená, uslintaná hra o trůny. Nicméně má relativně zajímavý závěr s dvěma možnými konci. Příběhová kampaň se dá odehrát za pár hodin a vidět titulky, bohatší vedlejší náplň hry však spočívá v tom survival módu.  

Na módu přežívání to stojí i padá. Trvalo mi několik hodin, než jsem se dokázal naučit všechny zákonitosti hry, přičemž cílem tohoto režimu je kumulovat body a plnit úkoly v mírném časovém limitu, obojí slouží k odemykání dostupných zvířátek. Hráč má na začátku k dispozici pouze jednoho zástupce býložravců a jednoho masožravce – jelínka siku a domácího psíka pomeraniana. Šelmy zabíjejí jinou zvěř a býložravci se snaží hledat konzumní zeleň, aniž by je něco ulovilo. Zpočátku mě bavilo odemykat další druhy a hrát i za ně, abych jimi zase odemykal další. Zkusil jsem si zahrát třeba za bígla, zlatého retrívra, kočku, ale i prasátko, kuře, ovci nebo tura domácího, nějaké druhy gazel, zajíce, koně, vlka a podobně. Pochopitelně jsem se chtěl prokousat k těm největším šelmám, jako je lev, černý panter nebo raptor, nicméně i přes mé prvotní zanícení na mě dolehly pozdější opakující se cykly gameplaye smíchané s náhodnými nepovedenými pokusy, a tak jsem to raději ukončil odhadem někde na půl cesty.
Očividně se dají do hry dokoupit nějaká DLC zvířata (krokodýl, žirafa, panda, šavlozubý lev a podobně), ale skrze ně se zase nedají odemykat další živočichové (nemají pro ně konkrétní vedlejší úkol), a navíc jsem to hrál na emulátoru. Nicméně si myslím, že ani v originále bych si ona DLC nepořizoval. Horko těžko se mi však podařilo nasyslit dostatek bodů k zakoupení ultimátního „zvířete,“ což považuji za jeden z mých velkých úspěchů hry. Měl jsem v plánu s ním splnit všechny úkoly a dosáhnout na metu dožití 100 let, ale těsně před 75. rokem života mi dal one-hit KO deinonychus, po čemž jem rage quitnul. Možná si to ještě zkusím někdy znovu, uvidím…  

Ono přežívání pomocí skillů hráče ještě víceméně jde, ale je nutno také přežívat nepřízeň počasí (toxicita a znečištění ovzduší), sucho, střídání dne a noci, nedostatek potravy v těsném okolí (stále klesá ukazatel nasycenosti), je nutno značkovat teritorium, zvyšovat rank a růst zvířete a zajišťovat potomstvo (kvalitnější samec či samička znamená početnější smečku/stádo). Pokud je zvíře moc staré, tak má zase horší statistiky a rychleji hladoví. V ulicích se střídají druhy zvěře podle náhodných eventů, takže je kolikrát dílem štěstí nebo smůly, zda hráčovo zvířátko v pořádku proběhne čtvrtí, protože smečka hladových lvů je přeci jen o poznání horší než hejno pípajících kuřátek. A do toho se stále ozývají výzvy k plnění úkolů (zkonzumuj xx kalorií, rozmnož se, označkuj teritorium, doběhni do určené čtvrti atd.).  

Je to tedy celkem guláš a dlouho jsem se bavil. Jakmile se ale vše začíná moc opakovat s hloupými náhodami (kolikrát jsem úkol nestihl jen o pár vteřin nebo jsem těsně nepřežil útok) a bez rozumné odměny (příběhové kapitoly se nasbírají rychle v začátku hraní a samotná příběhová kampaň také netrvá dlouho), pak už není příliš motivace se dál snažit. Chtělo by to rozhodně větší druhovou nabídku v začátku hry, pouze základní dvě jsou nic moc. I tak jsem toho odehrál poměrně hodně během hrubých 30 hodin a hraní za zvířátka mě netypickým způsobem potěšilo.  

Herní výzva 2025 – 3. Dohraj hru, ve které hraješ za psa, kočku nebo jiné domácí zvíře.

Pro: Zvířátka; dinosauři; Tokio v troskách

Proti: Příliš koridorovité; málo zvířat k okamžitému hraní

+17

Copycat

  • PC 90
Herní Výzva 2025 - 3.  Zvířecí duše 

Rok 2024 bol nabitý titulmi, v ktorých som si mal možnosť vyskúšať, aké to je byť v koži mačky. Mali sme "Little Kitty, Big City", z ktorého sa vykľula veľmi príjemná ľahučká hra na dobrú náladu, mali sme "Stars in the Trash", ktoré bolo o niečo akčnejšie, no súčasne zarezonovalo ako spomienka na všetkých zvieracích priateľov, ktorí tu už s nami nie sú, a nakoniec ešte dramaticky ladený titul "Copycat", ktorý sa pokúsil o veľmi silný ľudský príbeh nabitý emóciami. A pokiaľ mám byť skutočne úprimný, tak ide aj o titul, ktorý so mnou zarezonoval najviac a priam by som chcel, aby to niekto spracoval ako filmové dielo. Pretože tento príbeh si to priam pýta.

Nebudem zbytočne zachádzať do detailov, nakoľko tu nechcem zbytočne vysvetľovať veci, ktoré je lepšie si zažiť na vlastnej koži, no môžem povedať, že pri tejto adventúre som ku koncu mal v očiach až slzy. Hovorí sa, že mačky sú ľuďom veľmi podobné. Pokiaľ ste videli film Kedi, tak viete presne o čom hovorím. Mačky majú charakter a osobnosť a ku každej treba pristupovať úplne inak. A keď si Olive berie "Dawn" z útulku ako dospelú mačku, prešla si už určitou históriou a má nejaké skúsenosti. Nie je preto ťažké pochopiť, že spočiatku sa nechce správať veľmi priateľsky. No bariéry budú postupne prekonané, no do ich spoločného života príde nový konflikt, ktorý veci výrazne skomplikuje.

Oceňujem, že postavy sú nadabované a tiež, že máme spracované textovou formou všetko, "čo má Dawn na srdci". Pôsobí to potom skutočne ako keby obe postavy viedli spolu dialógy, hoci Olivia Dawn určite rozumieť nemôže. Je zaujímavé sledovať vývoj vzťahu medzi oboma postavami. Ako Dawn najprv neustále premýšľa nad tým, že odíde do divočiny, ktorá je jej domovom, no postupne si začne uvedomovať, že jej je vlastne konečne skutočne dobre. Práve tým budú neskôr pôsobiť niektoré momentky veľmi smutne. Niekedy je skutočne ťažké sa pozerať na to, čo sa deje.

Okrem toho je zaujímavé, že máme možnosť aj vidieť Dawn keď sníva. Vidí seba ako pantera a veľa toho, čo sa v nej odohráva je následne premietnuté do jej snovej reality. V podstate to odzrkadľuje výrazne jej duševné rozpoloženie. A vieme ju vždy pochopiť. Či už jej smútok, hnev, strach, no rovnako aj vzdorovitosť a odhodlanie, ktoré je schopná preukázať. Príbeh a postavy sú v tomto ohľade zvládnuté na jednotku.

Hrateľnosťou nemám moc čo v hre komentovať, nakoľko funguje ako väčšina 3D walking simulátorov, no sú tu aj určité výnimky, kedy budete musieť stláčať správne tlačidlá formou quick time eventov, alebo sú tu ešte aj kvázi nejaké vsuvky. Sú tu utekacie sekcie, kde sa musíte vyhýbať prekážkam, občas budete musieť v správnom momente stlačiť tlačidlo na vyskočenie alebo naopak aj zasyčanie na protivníka, a nakoniec ešte je tu hra s pierkom, ktorá sa neskôr pretaví aj do lovenia rybičky. Funguje to v podstate ako má.

Vizuálna stránka hry je podľa mňa celkom pekná, no rozlišoval by som pasáže v realite, kde sa snaží grafika pôsobiť viac realisticky a snové pasáže, kedy to pôsobí celé tak trochu geometricky. Asi sa to takto tvorcovia snažili odzvláštniť, no nevidím dôvod, prečo sa rozhodli takto. V zásade mi to výraznejšie neprekáža, no rozdiel kvality grafiky je tam badateľný. Hudba v hre je takisto veľmi príjemná a veľmi dobre vie reflektovať všetko čo sa odohráva vo vnútri "Dawn".

Ešte by som mal dodať, že okrem svojich vlastných vnútorných textových monológov má Dawn ešte aj svoj vlastný vnútorný hlas, ktorý má symbolizovať rozprávača z televízie, ktorý komentoval dokumentárne programy o divokých mačacích šelmách. Je v podstate pre Dawn jej najväčším radcom. Je zaujímavé tiež vidieť, kam vlastne nakoniec všetko dospeje. "Copycat" je skutočne hra, ktorá ukazuje, že domov nie je miesto, kde sa môžeme najesť a spať. Je to niečo oveľa viac. A prísť o ten pocit domova a rodiny môže byť to najbolestivejšie, čo nás môže postihnúť. No ako sa ukáže, domov nikdy úplne nestratíme.
+15

Desperados III: Money for the Vultures - Part 2: Five Steps Ahead

  • PC 90
Druhé DLC a zbrusu nová mapa, pořádný jižanský ranč plný polí s bavlnou. Vše při starém a čtyřka postav tentokrát bez McCoye si to tam pěkně užila. Možná půjdu proti proudu, ale přišlo mi, že byla obtížnost dost ponížena. Mezi nepřáteli jsou dost velké mezery a tak kombo Isabelliných šipek, Cooperova vrhacího nože a Hectorovy pasti na medvědy si s tím poradilo možná až moc lehce. Možná bych čekal více strážnických budov a více početných hlídek, více strategicky rozložených Dlouhých kabátů a nějaké ty úzké uličky, kde je problém něco vymyslet. Shadow mód (je to vůbec shadow mód, nebo se v Desperados jmenuje jinak?) jsem použil asi jen jednou, protože jsem ho prostě nepotřeboval. Ale jo, asi dvakrát na odvrácené straně mapy u takových chatek a stodol jsem se trochu zdržel, tam ten stísněný prostor udělal svoje.

No ale konec drobných výtek. Mapa je celkově krásná, celkem dobře promyšlená a zařadila by se určitě do první třetiny toho nejlepšího, co Desperados III nabízí. I těch 2 a půl hodiny mluví pro to, že to byla zábava.

No a vzhůru na poslední dobrodružství. Název poslední lokace zmíněný na konci tohoto rozšíření mi je nějaký povědomý, bude to to, co si myslím? Už se těším.

Pro: krásný ranč a jeho okolí, mnoho míst pro dovádění, jednotlivé kouty mapy se liší

Proti: pocitová nižší obtížnost

+8

Desperados III: Money for the Vultures - Part 1: Late to the Party

  • PC 90
Po dohrání základní hry jsem stále neměl dost a tak přišla na řadu hned i DLC. A jsme tam, kde jsme byli, vlastně doslova. Protože mapa prvního DLC už byla v základní hře, nicméně tady jde o úplně jiný úkol a zároveň se ten obrovský palác s okolím změnil takřka k nepoznání. Ponurost ještě nedávno velkolepého sídla je opravdu dotažená do velkých detailů. Některé trasy jsou ucpané, některé se objevily úplně nově. Takže se to hraje o trochu jiným stylem. I ti tužší protivníci jsou tu nějak ve větším počtu a zároveň se vzájemně sledují, jak jinak :)

Přišlo mi, že obtížnost se o pár procent zvýšila, ale to vždycky jen vítám. Novinky ve hře prakticky nejsou, ale proč měnit něco, co funguje. Tohle je přeci hlavně vydatný a vítaný nášup. Hrál jsem to 2 a půl hodiny čistého času, tj. byla to jedna z těch nejdelších misí v rámci celé hry. Kvalitou a zpracováním ji také řadím řekněme do TOP5 celé hry, takže už teď jsem zvědav, jak bude tenhle menší příběh pokračovat dál. Třeba to bude nějaká epická nová mapa, nebo jen skvěle zrežírovaná osvědčená lokace z minula. Hurá na další nášup.

Pro: kvalita jako v základní hře, ponuré prostředí z minula, chytře rozestavění nepřátelé

Proti: nic nového, ale to v konečném důsledku nevadí

+15

THE LONGING

  • PC 85
Noční můra speedrunnerů, oáza pro lidi unavené a přehlcené dnešním hektickým stylem života a kanonádou podávaných informací, a dle mého velmi zajímavý a povedený experiment, který vás donutí zpomalit a vážit si malých úspěchů a radostí. Není zde žádoucí (ani možné) splnit vše během hodiny ani dne; právě naopak vás hra odměňuje za trpělivost a pečlivost; za to, že si dáte načas a prozkoumáte každý roh, že se zastavíte a zvednete ten malý zdánlivě bezvýznamný kamínek v cestě, že si necháte hlavního hrdinu v klidu malovat nebo číst, nebo že si počkáte, až vám doslova vyroste mech před očima. A možná budu už zase v menšině, ale mě to všechno prostě přišlo moc pěkné. Vždycky jsem se těšila, až zase na půl hodinky tuto pohádku zapnu a podívám se do další chodby, kde jsem ještě nebyla, nebo se vrátím na známé místo, kde se třeba přes noc něco změnilo. Dohráno přesně za 50 dní, ale nenudila jsem se ani jeden.

Pro: relaxace, audiovizuál, člověk má radost z každé maličkosti, netřeba se bát, že něco nestihnete

Proti: achievement Neverending Notebook nelze splnit bez návodu

+16

Hard West: Scars of Freedom

  • PS5 65
Slušné rozšíření. Problémy základní hry zůstávají, ale náplní i námětem snese Scars of Freedom srovnání spíše s těmi lepšími scénáři kampaně. Překvapila mě celkem délka, jelikož bonusový příběh je ve srovnání s osmi základními rozhodně nejdelší. Tentokrát je i část dialogů dabovaná atmosféra Weird West opět dobře funguje... scénáristé si bohužel neodpustili i pár kiksů. Například když nějakým nevysvětleným způsobem striktně němá postava sdělila konkrétní jména hlavní hrdince, která však podle jiné části scénáře neumí číst. Ok.

Novinek moc není (tuším jedna zbraň, kterou jsem ale nepoužil), mapy střetnutí jsou ale dobré. Stejně jako v základní hře nejde ani tady vždy pouze o vyvraždění nepřátel. Ve Scars of Freedom na mě čekal i nejnáročnější souboj z celé hry, kupodivu šlo o střetnutí nepovinné. No, měl jsem fakt co dělat a mapu jsem zdolal metodou pokus omyl snad po hodině a půl. Neuváženě jsem se vydal pro zásoby Etheru se slabou partou a málem na to úplně dojel. Souboj se nachází až v poslední čtvrtině DLC. Pokud jej však spustíte, lze ho už pouze restartovat a vzhledem ke zdejšímu systému ukládání nahrát pozici před soubojem není možné. Ohroženo tak bylo cca 4-5 hodin hraní v případě, že bych musel scénář prostě celý pustit od začátku.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Poměrně dlouhé; dobý námět; doprovodná mechanika scénáře má tentokrát alespoň nějaký dopad na hratelnost

Proti: Nemožnost nahrání pozice před soubojem; opět otravný bug s mizejícími portréty a další problémy základní hry

+9

Mafia: Definitive Edition

  • PC 85
První Mafia z roku 2002 patří dodnes k českým herním klenotům. V době jejího vydání šlo o přelomovou hru v rámci českého herního průmyslu. Poprvé totiž byl použitý engine s technologií Motion Capture, zachycující pohyby v reálném čase. A nutno podotknout, že v tehdejším enginu vypadaly velmi dobře. Roky však uplynuly a prvotní verze s léty samozřejmě zestárla, zejména po grafické stránce. O to víc byla fanouškovská základna navnaděna, když Hangar 13 oznámil vydání remaku.

Rozepisovat se zde o příběhu nemá cenu, jelikož jej téměř všichni znají od A až do Z. Spíš se zaměřím na rozdíly mezi verzemi z pohledu Definitivní Edice a co je v ní lépe zachyceno. Už v úvodu si můžeme všimnout, že u srazu v restauraci si Tommy vyměnil roli s detektivem Normanem co se týče příjezdu. Poté, co je druhý den Tommy přepaden Morellovými gorilami je těmto před Salieriho barem vyhrožováno, ale přežijí. Dále v mezihře a vyprávění je viníkem nehody s jiným řidičem Morello, při úniku z farmy vás pronásleduje hromada policistů, zrádce Carla zabije Salieri, Sergio Morello je zabit výbuchem ve kladu, jeho bratr zemře po pádu letadla, doutníky kradete ze skladu federálů a podobně. Podrobněji jsou probádány postavy a jejich vztah s Tomem. Například Sam není tolik uzavřený a partnerství se Sárou je rozvinutější díky řadě animací během celého příběhu. Rovněž rozhovor s Normanem je propracovanější a ve hře je lépe zpracovaný i samotný Salieri. V originále byl takovým hodným strejdou, zde je drsnější a jde z něj víc strach. Prostor je dán i například osobnímu strážci Dona Carlovi, který s vámi jede i na misi.

Všeobecně chování lidí ve hře je realističtější a uvěřitelnější, město žije. Lidé se shlukují, povídají si, chodí sem a tam. V Malé Itálii je tržiště, kde lidé prodávají ovoce, zeleninu nebo maso. Město je mnohem lépe vykresleno. Nejde jen o lepší grafický kabátek. Město se vykresluje na větší vzdálenost, je detailněji zpracované co se týče například billboardů, cedulí, baráky jsou detailněji propracované, parky taktéž. Lze navštěvovat více míst a nejen v rámci misí. Hrát se dá i na více obtížností, aby byli uspokojeni jak veteráni série, tak i noví hráči. Velmi se povedlo zakomponovat nové dabéry, kteří propůjčili hlasy Vinniemu, Raphovi, Luigimu, Carlovi a také Salierimu a Morellovi. Marcel Vašinka se role Salieriho zhostil víc než důstojně a troufnusi říct, že Antonína Molčíka i překonal. Spokojeni budou i příznivci sběratelství díky několika sadám karet nebo například novin, které můžete číst v baru nebo v misích. Stejně tak i různé papíry s informacemi, které můžete využít v samotných misích.

Hře vytýkám zejména přehnanou rychlost. Originálka odsýpala takovým pohodovým tempem 30. let, zde mám dojem, že hraju spíš hru z let 80.. Toto je vidět zejména na úniku z farmy v misi Výlet do přírody, kde se na vás vrhají ve velkém policejní auta a musíte jich zničit opravdu hodně. No a ve finále na vás nastoupí obrněný policejní transportér a než přijdete na to, jak se jej zbavit, několikrát skončíte rozstřílení jako řešeto. Vůbec v téměř všech misích od té v hotelu Corleone se na vás vždy nahrne snad celý policejní sbor z Lost Heaven, často i za podpory konkurenčního Morellova gangu. Nebo mise, kde musíte odstřelit radního Gilottiho a poté vystřílet celý zbytek snad dvaceti ozbrojenců, dále přestřelka ve vile prokurátora, jatka při útěku z vězení a podobně. Ze hry se vytratila původní realističtější atmosféra a zařadila se v tomto po boku dnešních moderních generických her ala GTA série. Rovněž mi chybí vynechané vedlejší mise pro Lucase Bertoneho, bonusová auta by se rozhodně šikla. Závěrečný epilog jsem také přijal s rezervou. Chápu, co jím chtěli autoři říct, ale mohli se více držet originálu a vykašlat se na morální zásady. I tak jsem se ale u hry víc než bavil a patří k tomu lepšímu, co jsem v posledních letech v tomto žánru hrál.

Pro: výrazně lepší grafika, propracovanější interakce s jinými postavami, větší volnost v pohybu po baru, čtení novin, papírů, méně munice vyžaduje přesnější střelbu

Proti: přehnaná rychlost, atmosféra jako z 80. let, od 8. mise přehnaná jatka, chybějící vedlejší mise, moralistický epilog

+26

Manhunt

  • PC 35
Zajímá mě herní historie a hry, které z nějakého důvodu měly zajímavý osud, kolem kterých se toho hodně dělo a nebo které byly kontroverzní. A taky jsem zvědavý a tvrdohlavý. Což jsou jediné důvody, proč jsem celý Manhunt dohrál, protože jinak bych ho zahodil už po pár hodinách.

Technologicky hra na svoji dobu nevypadá špatně, ale kromě stylizace animaček à la VHS je vizuálně strašně nezajímavá. Všechno je šedé. Lokace jsou šedé - šedé staveniště, šedé vězení, šedá ZOO, šedé nádraží. A kromě toho, že je to nuda, není přes šedou ani pořádně nic vidět - hlavně šedí nepřátelé.

Herně na mě Manhunt působil, jako by studio Rockstar založilo hru na těch méně zábavných částech GTA - podobně to vypadá a podobně se to i ovládá. Když se v GTA objeví mise, ve které je potřeba se někam bez upoutání pozornosti proplížit, a ještě k tomu třeba eskortovat NPC postavu, je to většinou docela otrava. V GTA je to naštěstí otrava jen krátkodobá. Tady je na tom ale postavený celý Manhunt.

Příběh je prakticky nulový, hlavní postava za celou dobu pronese asi tři věty. Motivací a jedinou vlastností hlavního záporáka je to, že je úchyl. Zbytek osazenstva jsou jen rekvizity pro různé způsoby vraždění.
Ano ano, to byl tehdy ústřední tahák a zdroj kontroverzí - hromady vraždících propriet, každá s plejádou různých animací. Je libo škrtící drát, mačeta, nebo skleněný střep? Zavraždění drsné, drsnější či naprosto bestiální?

Mno... ne že by mě to pohoršovalo, a navíc o 20 let později už animace nejsou až tak šokující, ale... to má být jako všechno? Na tomhle chtěli postavit celou hru? Připlížím se za nepřítele, a krátce, dlouze nebo hooodně dlouze podržím jedno nebo druhé tlačítko. Výsledek je vždycky stejný, jen s trochu jiným filmečkem. Později hráč dostane střelné zbraně, u kterých jsem paradoxně ocenil, že jsou bez speciálních animací - aspoň o něco líp hra odsýpala.

Posledním hřebíčkem do rakve pak pro mě byla místa, kde výrazně stoupala obtížnost. Mnohokrát během hraní jsem narazil na situaci, kterou jsem musel opakovat znovu a znovu. Protože místa k uložení hry můžou být celkem daleko od sebe, občas jsem opakoval velmi dlouhé úseky, což pochopitelně příliš nepřidá k trpělivosti, která by byla potřeba pro nenápadné plížení. A tak jsem opakoval a opakoval - ideálně ještě s nepřeskočitelnou animací uprostřed, abych ji musel vidět třeba dvacetkrát.

Opravdu kromě historické zvědavosti na hru, která ve své době vyvolala tolik pohoršení, nevidím moc důvodů Manhunt hrát. A pro ukojení této zvědavosti by klidně stačilo odehrát pár hodin, žádné výrazné překvapení se později nekoná.

Herní výzva 2025 - 8. Zločin a trest - Dohraj hru, ve které hraješ osobu, která páchá zločiny (popř. zločince na svobodě).

Pro: ani se mi nechce vymýšlet

Proti: nuda nuda šeď šeď, výkyvy obtížnosti, nulový příběh

+13 +14 −1