Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Doom

  • XOne 100
Dohráno leden 2020. (Ne poprvé). Herní výzva 2020, základní kameny hardcore.
Koupil jsem si hru znova na Xbox One, protože tam přidali kapitolu sigil od Romera.
Nostalgicky na hře nevidím pořád žádný chyby, grafika nejde řešit, ale je to pořád super zábavný, stále mě bavil soundtrack a zvuky zbraní a monster.
První hry jsem hrál od roku 1990 napřed na didaktiku gama pak PC a Doom byl už v takové druhé vlně, kdy už sem byl trošku zkušenější hráč.
Není k tomu moc co dodávat, všichni doom znají. Snad jenom že původní jsem to hrál v době předinternetové a nikdy jsem nehrál multiplayer.
Pořád 100%.

Pro: Všechno.

Proti: Nic.

+12 +14 −2

WWE 2K15

  • PC 70
Po hodně dlouhé době se nám konečně vrací wrestling i na PC.

Hra nabízí hned několik modů hry. Buď je možné si zahrát jen tak tím, že si hráč vybere některého ze 124 dostupných zápasníků (jsou zde jak aktuální superstars a divas z dané doby, tak i některé legendy a nezápasející manageři, kteří wrestlera či wrestlerku doprovází do ringu a mohou případně upoutat pozornost rozhodčího ve vhodných chvílích), typ zápasu, pravidla a jít na věc.

Druhou a pro mě asi nejzábavnější možností je tzv. Showcase mode. Zde se podíváme do historie a prožijeme si rivalitu některých wrestlerů přesně tak, jak se staly ve skutečnosti. Jde hlavně o rivalitu CM Punk vs John Cena a Triple H vs Shawn Michaels. Vždy se dostaneme do daného zápasu a máme za úkol provést určitou činnost (porazit soupeře definovaným způsobem, nebo jej prostě jen dostat do rohu, apod.)

Dále je zde možné si vytvořit vlastního wrestlera a s ním rozjet vlastní kariéru. Začíná se ve výcvikovém středisku NXT a postupně se náš zápasník propracovává do hlavního rosteru a rozjíždí rivalitu s ostatními wrestlery, až se nakonec dostane i k nějakému vysněnému titulu.

Hra ještě nabízí Universe mód, kde si můžeme tvořit vlastní scénáře shows a možnost hraní online, kterým jsem se prakticky vůbec nevěnoval.

Co se týče typů zápasů, hra nabízí prakticky všechno, co můžeme vidět i na tv obrazovkách. Klasický zápas, submission, no DQ, v kleci (klasické i Hell in a Cell), last man standing, iron man, se stoly, s žebříky, tag teamy (eliminační nebo normální), Elimination chamber i Battle royaly. Tam se bohužel nedočkáme hodně zápasníku najednou. Nejspíš z důvodu výkonu je totiž zápas omezen na maximálně 6 wrestlerů najednou. Myslím, že z daného výčtu (určitě jsem na něco zapomněl) si vybere každý. Chybí mi tu maximálně backstage souboje, nebo nějaké specialitky typu inferno, rope match, apod.

Samotné zápasení probíhá celkem intuitivně, nicméně pro hraní určitě doporučuji gamepad. Hraní na klávesnici je možné taky, ale nedokážu si představit, že bych to celé ovládal právě na ní. Jediné, co mi na zápasení vadí je až příliš časté reversování chvatů počítačovými soupeři s tím, že mně se to tolik nedaří (což může a nejspíš i bude spíš mým nízkým skillem v této dovednosti) a tak trochu zdlouhavé pasáže chain-wrestlingu.

Se hrou jsem jinak spokojen.

Pro: Grafika, souboje, herní mody, hodně superstars

Proti: Hodně reversalů od CPU zápasníků, zdlouhavý chain wrestling

+7

Battlefield 4

  • XOne 70
Singl je bullshit, příběh postrádá logiku. Je jen škoda toho konce.. Ale to je BF no, co se dá dělat.
Co se týče MP tak klasika BF

Pro: Grafika, Zvuky zbraní. Celkem i MP

Proti: Příběh( no prostě BF)

Doom Eternal

  • PC --
V první řadě chci říct, že Eternal a jeho mechaniky nepovažuju za něco špatného - věřím, že většina lidi z toho bude nadšená. Je to nový přístup, který mi ale, jako oldschool FPS gamerovi, vůbec nevoní.

Gunplay - chci vzít brokovnici a střílet démony do obličeje. nechci, aby mi id říkalo, že musím zbraně střídat (protože do brokovnice mám max. 16 nábojů, duh) a ještě si je "dobíjet" používáním motorovky na zombících. ve 2016 jsem mohl používat jakoukoli zbraň kdykoli se mi zalíbilo a nikdo mě za to netrestal - motorovka byla jen jakýsi poslední resort a né pomůcka pro lootování.

Levely - ve 2016 byly UAC základny na Marsu a peklo. dávalo to jakože smysl, v rámci kontextu. v Eternalu jsou fantasy levely, které sice vypadají ukrutně dobře a masérsky, ale vůbec mi nezapadají do feelingu Doomu. třeba ten začátek, kdesi v (asi) v podpalubí lodi? chvíli jsem jen tak koukal kde to vlastně sem a co tam dělám... nesedí mi to do hry a to i přesto, že příběh vůbec neřeším a enginové animace přeskakuju.

Hopskání - už v první místnosti s větším soubojem mám tři patra, jump pady a žluté hrazdy. ještě mi chybí švédské bedny a gymnastické kozy. dvojvýskok je k dispozici hned od začátku a je potřeba ho používat mnohem častěji. a to vůbec nemluvím o těch platforming pasážích, kde se z D/slayera stává zkušený parkourista.

Furt na mě vyskakuje nějaký informační bullshit, dokonce se otevírají i training místnosti, které mi v reálném čase ukáží, jak zmáčknout spoušť a kam namířit laufem, aby to bylo jakože úplně nejvíc. mám 3 upgrady zbraní za 10 minut, fak det šyt!

Jako jo, technicky je to slast. Jede to asi tisíc fps na Ultra, a to se mi větráky na grafice neroztáčí ani po hodině hraní. A Mick Gordon je tuřín. Ale asi už jsem moc starej na to, abych se přizpůsoboval a učil se řetězení mechanik pro efektivní likvidaci nepřátel.
+43

Ori and the Will of the Wisps

  • PC 80
První Ori pro mě představoval perfektně zvládnutou plošinovku. Perfektní technické zpracování a zábavné herní mechaniky. Bohužel subjektivně byla hra těžší, než by mi vyhovovalo. Hlavně únikové pasáže představují věc, kterou ve hrách z duše nenávidím. Opakování stejných úseků stále dokola v mám případě ničí zábavu. Uvědomuji, že se jedná o moji nešikovnost a netrpělivost, ale pokud má hra primárně zabavit, tak takhle ne.

Z tohoto důvodu jsem pro hraní druhého dílu zvolil pro mě netradiční obtížnost snadnou. Díky tomu jsem si hru užil o něco víc. Ubylo výrazně frustrace. V pokračování navíc přibyla k únikům i novinka kombinující je s bossfighty. Brrr. Hra na snadnou obtížnost hodně odpouští. Boje jsou snadné a umřít se při nich prakticky nedá. Po bodlinách se dá skoro chodit a laser dokonce procházet. To už bylo asi zbytečně moc a ze hry se vytratila větší výzva. Na druhou stranu hra byla pro mě plynulá a rychle odsýpala.

Novinek oproti prvnímu výrazně nepřibylo ale nějaké jsou. Je zde nový je systém schopností. Ten podle mě ale není příliš funkční, protože si po krátké době hraní nějaké vyberete a pokud nemáte velkou chuť experimentovat v podstatě nemáte důvod je měnit. Nic vás k tomu totiž nenutí. Meč a regeneraci jsem používal od začátku do konce. Další levelování schopností je pro hraní hry zbytečné a bez efektu. Tohle ale může být specifikum snadné obtížnosti a nevylučuji, že celý systém dostává smysl s obtížností vyšší. Pokud to tak je pak by to bylo jedině dobře.

Při hraní za vámi nezůstává tolik nevyřešených míst. I s nově získanými schopnostmi se tak naštěstí v přehnaném množství nekonají návraty do již prošlých oblastí. Autoři trochu lépe pracují i s učením nových schopností. V prvním dílu jsem párkrát novou schopnost nepobral úplně hned. Tady je to hladší.

Nově hra obsahuje i nepovinné úkoly. Není to úplně na škodu, ale spočívají jen v nošení věcí sem a tam. Stejně tak vylepšování osady Mokiů. Trend doby je asi takový. Naštěstí oboje je jen něco navíc a není nutné se tím zabývat. Trochu větší smysl mají nové bojové arény a zejména úseky které je nutné zvládnout na čas. Já s tím čas neztrácel, ale tohle může pro jiné hráče představovat výzvu, a i díky vestavěnému žebříčku touhu se zlepšovat a porovnávat s ostatními.

Grafika opět nádherná. Hudba na mě působila jako recyklát z prvního dílu. Nicméně toto není výtka. Audiovizuál je opět parádní. Zvuk měl menší bug a občas podivně zabzučel. Hra je možná o něco náročnější na hardware. Ve hře je implementovaný nový systém ukládání. I když mi ze začátku chyběl ten původní, tak nový systém beru jako pozitivum. Ukládá skoro všude a po tom starém se vám velmi brzy stýskat přestane.

Pro: Opět nádherné audivizuální zpracování

Proti: Oproti prvnímu dílu nic moc nového

+21

Excitebike

  • NES 90
Excitebike jsem hrával na polystation jako maléj kluk což byl klon nesu klasika to byla uz tenkrát osobně ji považuju za nejlepší motokrosovou hru na nesu a možná i vůbec nejlepši libi se mi editor a možnost stavět si vlastní urovně což muselo bejt v době vzniku hry něco užasného dale pak možnost soupeřit s ostatními hrači

Pro: Editor soupeři

Proti: Občas moc težke tratě

+9

WWF Raw

  • PC 60
Jako mladý začínající lékař..ne, pardon, to jsem trošku odbočil k cimrmanovskému Záskoku.
Jako mladý pokročilý uličník někdy na druhém stupni základní školy jsem wrestlingové zápasy v televizi vyloženě hltal. Jasně, už tehdá jsem věděl, že výsledek i průběh jednotlivých konfrontací je předem dán, ale jelikož mě vždy bavily bojové a kontaktní sporty, nenechal jsem si ujít snad jediné vysílání tohoto (zdánlivě stupidního) pořadu. Někdo by ještě dodal "..pro hloupé obtloustlé americké hamburgerožrouty!". Pro mě osobně ale kouzlo tohoto sportu nespočívá v nějakých dopředu domluvených provokacích, trash-talcích nebo ne moc povedených hereckých vystoupeních. Spočívá v tom, že zápasníci musí ve skutečnosti podstupovat velice náročné fyzické tréninky a sparingy, od kterých se pak odvíjí téměř vše, co v ringu předvedou. Klasický punch, u kterého i kojenec pozná, že nedošlo k žádnému kontaktu, samozřejmě nikoho neohromí. Ovšem takové skoky z výšky nebo různé variace přehazování a shazování protivníka, to už jiná káva. Sem tam to i nevyjde úplně podle plánu a borci si ze zápasu odnesou nepěkný úraz..
To by byl tedy nějaký obecný úvod a nyní už se budu věnovat jen a pouze hře samotné. Dostal jsem se k ní někdy v roce 2007, tedy zhruba pět let po jejím vydání. Už tehdá mi připadala graficky lehce zaostalá, především tedy hlavní menu a jednotlivé in-game "entrance" filmečky zdejších fighterů "stály za to". To ale není až takový problém, jelikož grafická stránka je pro mě vždy až na druhém místě. Ze začátku mě trošičku zlobilo ovládání a potvrzování jednotlivých úkonů, ale celkem rychle jsem si na ně navykl. Jakmile jsem se pak prokousal mnoha nastaveními ke zkušebnímu zápasu, byl jsem už celkem spokojen.
Tato mlátička rozhodně není nějaký další Mortal Kombat, v rámci možností se opravdu jedná o reálné wrestlingové zápasení. Soupeře se nesnažíte ukopáním k smrti připravit o poslední čtvereček zdraví na jeho health baru. Ten zde mimochodem ani není. Pomocí chvatů a kombinací musíte oponenta "unavit" a poté mu nejlépe nasadit jednu z mnoha pák na tělo, po kterých v časovém intervalu zápas takzvaně odklepe. Další možností budiž ponechání soupeře mimo ring delší dobu, než dovoluje časový limit.
Každá z hratelných postav má, krom základních pohybů pro všechny totožných, své specifické údery, zakončováky a různé jiné vylomeniny. Líbila se mi podobnost oněch úderů s reálnou předlohou, například takový "The Rock" a jeho oblíbené punch combo je zde vykresleno opravdu skvěle. Obrovskou předností WWF Raw je možnost tvorby vlastní postavy. Od úvodního intra, přes hudební motiv, vzhled, vlastnosti až po jednotlivé bojové kombinace. Chválím také předvolbu, díky které je možné zápasit v týmech nebo s více protivníky.
Každopádně, nedávno jsem Raw nainstaloval, abych zavzpomínal na staré dobré časy a ...hra mě bohužel absolutně nebavila. Grafika mě strašně bila do očí, ovládání mě vytáčelo, jednotlivé zápasy nudily a některé prapodivné úhly kamery tomu ještě dodaly korunu a po hodině šla tato mlátička do virtuálního koše. Hodnotím tedy lehkým nadprůměrem s ohledem na stáří hry. Pro fanoušky wrestlingu i dnes zajímavá volba, pro ostatní asi zbytečná ptákovina.

Pro: reální wrestleři, tvorba vlastního bojovníka, hra v týmech, zajímavé údery a kombinace, používání předmětů (židle atd.)

Proti: ovládní, úhly kamery, grafika, po chvíli hraní přichází stereotyp

+9

Alan Wake's American Nightmare

  • PC 70
seriál night springs byl už v alanu wakovi strašně cheesy a v american nightmare jste v jedné z jeho epizod. tam, kde dlc ztrácí na výborném příběhu z původní hry, to dohání akcí, která je minimálně o úroveň lepší. nečekal jsem to, ale bavil jsem se celou dobu.

Pro: akce, alan wake universum

Proti: horší příběh než v původní hře

+10

Alan Wake

  • PC 80
psychothriler s arogantním spisovatelem v hlavní roli, odehrávající se v atmosférických lesích amerického severozápadu. akční složka trochu pokulhávala, ale svět i příběh na výbornou.

p.s. doporučuji zahrát i dlc the signal a the writer. to první je bohužel víc akční, ale dark place má výborný level design. zato the writer je výborný a zároveň má nejoblíbenější část celého alana waka.

Pro: prostředí, atmosféra, příběh, dlc

Proti: akční pasáže

+12

Ori and the Will of the Wisps

  • PC 90
Po dlouhé době jsem měl od hry velká očekávání a rovněž můžu říct, že je hra v plné míře naplnila. Will of the Wisps je ve zkratce vše co se mi líbilo na jedničce plus další vylepšení navíc. Zůstává krásná grafika a hudba, poutavý pohádkový příběh, perfektní pohyb a herní mechaniky, skvělý level design.

A co tedy přibylo? Není toho málo. Pár zajímavých nových pohybových mechanik (pohyb pískem, modrý mech a další), úplně nový rozměr boje doplněný o celou řadu bojových schopností (tady musím říct, že jich možná bylo až příliš, vystačil jsem si většinu času asi se třemi), bossfighty spojené s únikovými pasážemi (které se opět povedly parádně) a nově se také více potkáte s tvory obývajícími herní svět spolu s jejich hlavním útočištěm, o které můžete pečovat a vylepšovat ho plněním úkolů. Pak byl také trochu změněn způsob vylepšování schopností, přidány nějaké bojové a závodní pasáže a možná ještě nějaké další drobnosti.

Pokud bych měl hledat nějaká negativa, tak to bude akorát pár bugů - párkrát se úplně seknul zvuk ve videu, párkrát jsem byl v bossfightu promlácen skrz stěnu do nicoty (ale to je i moje chyba :D).

Shrnuto celkem, jelikož jsem byl zcela unesen z Ori and the Blind Forest, z pokračování si odnáším obdobný pocit spokojenosti. A ač nejsem moc fanda vytěžování herních sérií, tady bych se ani nezlobil za ještě jedno pokračování.
+22

Doom 64

  • PC 90
Zatímco se všichni vrhli na Eternal, já si smlsnul na předobjednávkovém bonusu - Doomu 64. Neměl jsem s ním tu čest na původní platformě a neoficiální porty jsem vynechal, takže pro mě šlo o první střetnutí. Střetnutí, které jsem si náramně užil a vychutnal.

Jde o klasický old-school Doom, do kterého byl dodělaný mouse-look a grafika se trošku zaostřila, aby se na to dalo i ve FullHD dobře koukat. Zbytek příliš péče nepotřeboval, a tak jej taky nedostal - brutální oldschoolová řežba bez kompromisů tak jen čeká, až vás pohltí.

Rozjezd, resp. Garretem zmiňovaných prvních osm levelů, není úplně úžasných, ale potom se Dooma 64 stává neskutečná adrenalinová jízda, která drží tempo až do závěrečných titulků. Tedy pokud v některé z úrovní autoři nedostanou nápad, že by mohli zapojit i nějaké hádanky - a to pak vytváří víc mrzení, než užitku. Nicméně hádanky nejsou složité a pokud se přes ně přenesete, stejně jako přes někdy zvláštní touhu udělat z některých úrovní bludiště, dostanete opravdu čistou, adrenalinovou akci ve většinou skvěle nadesignovaných úrovních: ať už jde o spirálovitou arénu v devatenácté úrovni, nebo úžasně propracovaná Unholy Temple... Tohle je prostě akční nářez, kde se ve skvělém tempu střídají přestřelky v otevřených prostranstvích i klaustrofobních chodbách a vaším nejlepším přítelem je dvojhlavňová brokovnice.

Hlavní devízou nového vydání je nicméně šestice nových úrovní, která propojuje příběh starých Doomů s novým rebootem z roku 2016. Z příběhového hlediska na nich nic objevného není, z hlediska designu jsou to nicméně lahůdky: už první z nich vám trochu pocuchá nervy tím, jak od začátku zostra šlape na pilu, a vy teprve pomalu skládáte svůj arzenál a prokousáváte se vesmírnou stanicí... Druhá odsýpá zrovna tak dobře, třetí Frozen Grounds v hradu plném démonů je asi moje nová oblíbená Doom mapa, čtvrtá super, pátá taky a šesté závěrečné over the top peklo s naplňujícím poražením dvou kyberdémonů a hlavního bosse jen podtrhuje, že i přídavek se povedl.

Ve zkratce: pokud máte rádi starý Doom, tenhle díl si nenechte ujít.

Pro: Dobře navržené úrovně; vylepšená grafika; super adrenalinové tempo

Proti: Zmatené hádanky; u původních úrovní je někdy znát, že doba je už někde jinde

+28

No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.'s Way

  • PC 90
Shrnu to stručně hned ze začátku: skvělá hra! Tento komentář bude z 90% jen chválící, ke konci se zmíním akorát o jediném nedostatku, který si (možná zbytečně) uzmul těch zbylých 10%.
Zatímco první díl byl v mých očích "jen" velmi dobrý a pár věcí mi na něm určitým způsobem vadilo, pokračování No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.'s Way mě nadchlo ihned od prvního kroku ve hře a nepustilo až do poslední in-game scény po závěrečných titulcích. Přesně takto vypadá ideální střílečka dle mého gusta.
Lehký údiv u mě začal hned v první seznamovací misi, a to nad implementovanými RPG prvky v podobě inventáře a především možnosti vylepšovat své dovednosti pomocí nasbíraných zkušenostních bodů. Nejedná se samozřejmě o žádné kouzlení nebo aury, jak by nyní někomu mohlo připadat, ale například o zdokonalování se v práci se špiónskými nástroji, se zbraněmi nebo posílení svého zdraví. Tyto body se sbírají automaticky za plnění hlavních úkolů, za plnění vedlejších úkolů a především také za nalézání "secretů" v podobě obálek nebo tajných dokumentů. Tento bonusový obsah plný vtipných textů jsem se snažil hledat opravdu poctivě, otevřel jsem snad každý šuplík ve hře a na konci jsem díky tomu měl své statistiky téměř na maximu.
Tím se dostávám dále. Prostředí je na svou dobu nebývale interaktivní, většina skříněk, skříní, dveří nebo zmíněných šuplíků lze reálně otevřít a zavřít. Ty, které zrovna nejdou a jsou označny šedým nápisem, stejně později prozkoumáte v rámci posunu příběhu v dané lokalitě. Level design je výborný, nemohu mluvit ani o koridoru, ani o nějaké otevřené možnosti pohybu, zkrátka něco mezi tím. Sem tam se vrátíte i na místa dříve navštívená, ale vše dává smysl a je to v pořádku. Nedokáži s jasnou hlavu říct, která z misí mě bavila nejvíce, každá byla totiž originální a naprosto specifická. Ze začátku procházíte městečko v asijském stylu, poté přichází na řadu zasněžený srub, od kterého se vydáváte postupně plnit úkoly do všech směrů herní mapy, podíváte se do polorozpadlého domu jedné postavy z předchozího dílu, abyste o chvíli později sváděli souboj v obytném přívěsu, který unáší tornádo (výborná část!) a tak dále, nebudu zbytečně spoilerovat.
Příběhová linka je velice zábavná, částečně navazuje na The Operative: No One Lives Forever, postavy jsou opět naprosto dokonale nadabované a sáhodlouhé nudné rozhovory zde již naštěstí nenajdete. Nelze zapomenout na úžasný a naprosto pasující dabing indických občanů, policistů a strážných. Hlášky jako “Somebody ate my mango chutney! My mother made that for me!!!" v indické angličtině mě totálně zničily. Stejně tak i francouzský vrahoun Pierre the Mime King a kopa dalších vtipných charakterů.
Grafika za ty dva roky doznala výrazných změn, Cate Archer je zde trošku jinak vykreslená, už to není ta elegantní dáma, která mi, nevím proč, připomínala vzhledem i chováním herečku Cate Blanchet (tu moc nemusím), ale je pojata spíše jako mladá, sebevědomá a přidrzlá slečna s odhaleným pupíkem.
Zbraní sice není mnoho, ale i zde si vystačíte především se základní pistolí s tlumičem. K tomu stačí přidat pár užitečných udělátek, která jsem hojně využíval a je to. Stealth způsob projití hrou je zde částečně možný, ale já ho beru spíše jen jako takový doplněk, který NOLF zase o něco více odlišuje od stříleček bezhlavého typu.
Na bugy jsem ve hře naštěstí nenarazil. Délka hry je optimální, kratší než jednička určitě bude, ale žádná šílená rychlovka to taky není a na vyšší obtížnosti, které si určitě časem zkusím, to bude ještě pěkných pár hodin herního času navíc.
Co mi tedy na této jinak vynikající akční hře vadilo a připravilo ji o plné nebo skoro plné hodnocení?
Stupidní respawn nepřátel na místech, která už jsem dříve vyčistil. Je mi jasné, že pokud například vystřílím komplex budov a pokračuji dále na kopec odpálit radiostanici a poté se vrátím zpět do komplexu, tak tam na mě mohou čekat třeba ze dva noví nepřátelé. Pokud je ovšem zlikviduji a začnou se zde odnikud objevovat další skupinky v přesných časových intervalech ještě asi pětkrát, něco je špatně. Je to značně otravné, kazí to dojem ze hry, ale naštěstí se to děje jen na několika místech v rámci celé hry a to především v její první třetině. Škoda. 90%.

Pro: příběh, dabing, postavy, grafika, interaktivní prostředí, délka hry, RPG systém, mise, gadgety a další

Proti: respawn nepřátel v určitých oblastech

+29

Fallout 1.5: Resurrection

  • PC 55
Autoři Falloutu 1.5 mají můj obdiv. Z vlastní zkušenosti vím, že přijít s nápadem na hru je snadné. Pracovat na něm a dát si záležet, to už je o poznání jiná písnička. Ale oddat se mu a dotáhnout ho do konce, to je meta, na kterou si sáhnou jen ti nejzarputilejší ze všech tvůrců. Ostatně pamětníci vzpomenou na velké a ambiciózní mody jako Beyond Good and Evil nebo Fallout: Yurop. Kde je jim dnes konec? O nápady není nouze nikdy, ale schopných a cílevědomých lidí není nikdy dost.

Fallout 1.5 měl ambice navázat především na odkaz prvního Falloutu a v mnohém se mu to povedlo. Rozsahem je sice o něco menší, ale i tak to znamená, že přinejmenším při prvním hraní nabízí desítky hodin hry. Má podobnou atmosféru a smysl pro estetiku jako první dva díly, ačkoliv někdy je znát, že se původní předlohy drží až trochu moc křečovitě. Některá místa jako by z oka vypadla městům, osadám a opuštěným základnám z originálních Falloutů. Naopak někdy přichází s příjemnou vlastní invencí, která je vidět zejména u některých rozhodnutí. Často si totiž nemůžete být jistí, jestli děláte správnou věc, a většinou odejdete s pocitem jakési morální šedivosti. Svět postapokalyptického Nového Mexika není postaven kolem hráče a postavy v něm nečekají, až se jich protagonista ujme a vyřeší jejich problémy. Jsou zde takové problémy, které nemají ideální řešení, jiné odkrývají jen nepříjemnou pravdu a jiné se nedají vyřešit vůbec. Tedy tak je tomu alespoň v nejlepších pasážích hry. Zejména tragický příběh města Rat Hole nebo spiknutí v Císařství byli vynikající. Čeká na vás však i celá řada banálních úkolů typu "kup od farmáře krmivo pro brahminy" nebo "domluv schůzku s vedoucím vedlejší karvanní společnosti". Obzvlášť v první polovině hry se mi zdálo, že úkolů je opravdu poskrovnu, tedy alespoň takových, které měla moje postava motivaci dělat.

A tady se dostávám k některým problémům tohoto modu. Je jedna věc, která tento počin hluboko sráží, a tou je úroveň veškerého psaného textu. Ten totiž působí, abych tak řekl, velmi začátečnicky. Především v oné již zmíněné první polovině hry se setkáte s extrémně nepříjemnými postavami, které nejspíš měly sloužit k tomu, aby dokreslily onen drsný svět Falloutu 1.5. Ale chybí jim ona grácie, se kterou je uměl podat třeba Fallout 2 (Cassidy: "Jestli sem ještě jednou vleze nějakej debil a bude chtít slevu na panáka, tak mu z prdele udělám parádní klobouk."). Jednak jsou všechny jedna jako druhá, ale především absolutně odrazují od jakékoliv interakce s nimi. Nevěřím tomu, že pokud by se někdo snažil o opravdový role-playing, tak by měl jakýkoliv důvod se s nimi bavit. Tím se ovšem připraví o značnou část questů. Nakonec se mi nad to podařilo povznést a na slabší úroveň dialogů přistoupit, nicméně musel jsem při tom zatnout zuby. Jindy postavy mluví spíš jako kniha než jako člověk, což jim na věrohodnosti také nepřidává. A vůbec, často texty ve hře působí spíše jako kostrbatý překlad z angličtiny než jako originál od českých tvůrců. Opravdu mě zaráží, že si tohoto nikdo z tvůrců během vývoje nevšiml.

Druhým problémem je poněkud rozlítaná hratelnost. Ze začátku je hra velmi obtížná a mnohokrát vás staví do situací, ze kterých jinak než díky save scummingu nevyváznete. Ke konci je naopak snadná až příliš, a tak se budete topit v desítkách tisíc zátek, za které ovšem nebude moc co koupit. Tento mod vás navíc rád staví do, na poměry Falloutu, velkých přeštřelek, ve kterých figuruje třeba i dobrých dvacet účastníků. Jenže, jak víme, engine Falloutu velké souboje nezvládá zrovna bravurně, a tak se může stát, že se všech patnách nepřátel rozhodne střílet jen a jen do vás, což jim samozřejmě zabere dobrou minutu, kterou nemáte šanci přežít, a celou dobu jen budete čekat, až budete moci nahrát uloženou hru. Trochu slabší mi přišly i detaily typu, že většina věci, kvůli kterým má smysl vraždit nepřátele, je ukrytá v zamčených skříňkách, které, pokud se na Paklíče nespecializujete, téměř určitě neotevřete. Nebo fakt, že v poslední čtvrtině hry se hra velmi točí kolem počítačů, bez nichž je závěrečná lokace opravdové martyrium. Na druhou stranu, jde víceméně o drobnosti, nad kterými dokážu mávnout rukou, zejména proto, že sám vím, jak těžké je vyvážit hru.

Celkově je Fallout 1.5 skvělým fanouškovským počinem. Krom vlastního příběhu přináší i několik sympatických detailů, jako jsou nové animace postav, nové zbraně nebo, a to především, skvělé nové skladby, které do soundtracku původních Falloutů perfektně sedí. Nebýt toho, že není moc dobře napsaný a občas se až příliš okatě snaží tlačit na pilu po cestě do hlubin temnoty, býval bych mu dal vyšší známku. Každopádně pro fanoušky Falloutu je to velmi vítané rozšíření již objeveného a tak oblíbeného světa.
+24 +25 −1

SUPERHOT

  • XOne 90
Zábavný jako kráva.

FPS, ve které běží čas (a tedy i vaši protivníci) podle toho, jak moc se hýbáte. Skvělej, originální nápad. A i když to zpočátku vypadá jako jednoduchá arkádička, některý levely vás pořádně vyškolí.

A když se nad to nalepí povedená cyberpunková povídka, nejde to nemít rád. Tvůrci měli i dost rozumu hru utnout včas, takže sice je jen na pár hodinek, nikdy nenudí.

Pro: Originální koncept, story

Proti: Inteligence NPC je až moc přímočará

+9

Eye of the Beholder II: The Legend of Darkmoon

  • PC 85
O druhém dílu by možná stačilo říci, že je téměř ve všem lepší něž jednička. Ale tak kvalitní hra si zaslouží víc. Základ hratelnosti je samozřejmě naprosto totožný. Ovládání, uživatelské rozhraní, to vše zůstalo zachováno. Ač má hra stejný engine, grafika je ještě o něco hezčí, taková dotaženější. Velice potěší přítomnost šesti ukládacích pozic a díky za to. Je totiž možné dostat se do míst, odkud není návratu a pokud družině chybí důležitý předmět... Družinu jsem importoval z jedničky a potěší, že téměř veškeré vybavení zůstalo. Úvodní pasáž v lese je tak opravdu snadná, boj s vlky pomocí mečů +5 a +4 je spíše masakr. Dále se už obtížnost bojů dost liší patro od patra. V EoB2 je mnohem výraznější respawn a to hned na několika místech. A zatímco mravence není problém pobíjet po desítkách, vosy už jsou horší a illithidi byly vyloženě vysilující. Výrazně náročnější je také finální souboj, což je rozhodně plus.

Už jsem zmínil, že začátek se odehrává v lese. Venkovní lokace je dobré zpestření, ale bohužel je jen jedna. Největším zlepšením hry je ale design levelů. Vše je mnohem více propojené, ale díky větší míře informovanosti není až takový problém odhalit, co je třeba. Informace poskytují nejen nápisy na zdech a rozhovory a NPC, které jsou také častější, ale i porůznu roztroušené svitky. Puzzle jsou skvělé a pestré, nejen samé neviditelné teleporty a spinnery. Hledání tajných oblastí ztěžuje dost proměnlivá velikost pater (nebo jsem minul třetinu hry). V hledání naopak pomohou členové družiny, kteří v některých případech upozorňují na skryté prvky (tlačítka, neviditelné zdi). Nejde se na to samozřejmě spolehnout, je to jenom šance si něčeho všimnout, prostě ADnD. Chyběli mi nepovinné questy, zde byla každá hádanka nutná. Nijak jsem se nezaobíral výrazným pobíjení respawnujícíh se nepřátel a tak družina postoupila o pouhé dva levely. Většina má tak level 10 až na čarodějku Moirain s 11. Cestou se k nám připojila i bojovnice Calandra a klerik Tanglor. Dva klerici usnadnili boje s paralyzujícími nepřáteli. EoB2 je také o dost delší, herní doba se mi vyšplhala na celých 43 hodin. Konečně se mi také vyplatilo mít Perrina jako částečného zloděje, nejspíš díky tomu mi zbyly asi čtyři klíče až do konce hry, ale dostal jsem se i do oblastí ke kterým žádný klíč není.

Hra má právem statut nejlepšího dílu série. Je úžasné jak autoři za pouhý rok zlepšili celou hru. Rozhodně bych ale nedoporučil hraní bez prvního dílu a naopak bych se přimluvil za import party, hra je slušně obtížná i s dobrou výbavou.
+22

Rage 2

  • XOne 75
Ale jo...

Jo, je to repetitivní. Ne, nemá to kdovíjak originální herní mechaniky. Ne, není to vizuálně nejhezčí hra, co jste kdy viděli. Ale ta dynamika, punkovost, Madmaxovské kulisy, adrenalin i docela slušná otevřenost tomu dodávají punc nemalé zábavy. A to někdy docela stačí.

Pro: Dynamika, adrenalin

Proti: Repetitivnost

+9

Lara Croft GO

  • Android 60
Hra se rozdávala zdarma, tak proč to nezkusit. Hraní na mobilu je pohodové, menší obrazovka nevadí (pokud teda nehodláte hledat všechny skryté drahokamy abyste si odemkli obleček, to mě vůbec netankuje). Je to tahové, takže pro mobilní hraní ideál. Do Lara Croft prostředí je to napasované pěkně, různé rozvaliny a kobky, propadla, valící se kameny, nebezpečná zvířata. Čekal jsem casual logickou hru, ale některé úrovně mě příjemně překvapily potřebou slušně zapojit mozkové buňky. A z nalezeného řešení jsem pak měl radost, takže motivaci hra zvládá dobře. Přes všechna tato pozitiva jsem došel jenom něco za půlku hry a pak už to odložil a nedohrál, přestalo mě to bavit. Přišlo mi, že se hra příliš opakuje. Takže za mě příjemných 60%.

Celkové hodnocení: Dobrá
+10

Florence

  • PC 60
Minimalisticky pojatý příběh mladé ženy, Florence Yeoh, je ideální hrou na přenosná zařízení (mobily); Florence po dohrání totiž zanechá více než jen finální skóre a statistiku, a to vše v opravdu krátkém čase. Není tak divu, že se v roce 2018, kdy titul vyšel, pozornost médií obrátila na počin studia Mountains a nechyběla ani početná ocenění. A to i přes to, že jde více méně o lehce interaktivní knihu (více příhodný pojem by byl leporelo, to ale asi nebude znít lákavěji), která kombinuje pár opravdu jednoduchých herních mechanik.

Ovšem světe div se, dobře strukturovaná narace dokáže divy. A radosti a strasti slečny z opačné části Země jsou v minutových aktech, kdy si prožije osudový vztah a některé další fáze života, umně zařazené aby tvořily funkční celek. Až by se mohlo zdát, že důsledný editor opravdu nechal jen to nejdůležitější a ušetřil tak nám, hráčům, čas.

I ve svém rekordním čase ale Florence dokáže zaujmout a být zapamatovatelná. A to je velký plus u média, které cílí na akční a někdy až povrchní zážitky (pokud se stále bavíme primárně o hrách na mobily). Nicméně i port na PC má své kouzlo, a ukazuje, proč se zrovna tento počin stal tím diskutovaným a kladně přijímaným.

Pro: vizuální stránka, hratelnost, "slice of life" téma

Proti: krátké a u PC verze hůře ovladatelné

+32

A Short Hike

  • PC 85
Pokud v poslední době vyhledáváte hry, které by vám zlepšily náladu a poskytly únik od reality všedního dne, A Short Hike byste rozhodně neměli minout.

Minimalistická, ale velmi chytře nadesignovaná jednohubka, kombinující především radost z prozkoumávání všemi barvami hrajícího ostrova a velmi rychlého postupu v podobě nabytých schopností a dovedností hlavní postavy. Společně s příjemnou hudbou, vtipnými krátkými dialogy a jasně ohraničeným cílem (jistá paralela s Journey, kterou zmínil Drolin, je určitě na místě), kterého dosáhnete za cca hodinku (nebo taky tři, záleží, jak moc se budete poflakovat a hledat všechna skrytá zákoutí), se tak jedná o velmi příjemnou záležitost, po jejímž dohrání prostě budete mít dobrý pocit. Do těchto dní jako stvořené.

Pozn: Pokud si předplácíte Humble Monthly, hra je dostupná zdarma v rámci Humble Trove.
+32

Sen Tmavomodrej Korytnačky

  • PC 65
Skoro by se dalo říct, že tahle hříčka se načítá déle, než se hraje. Skoro. Záleží na tom, jak rychle čtete a jak výkonný máte počítač, ale pokud i autoři říkají, že jim načítání trvá dlouho a že tenhle aspekt zrovna nevychytali, to už je na pováženou. Tento titul stojí na příběhu a svérázném (a minimálně na české poměry) unikátním grafickém zpracování, ke kterému přispívá fakt, že se zde nerecyklují předtvořená pozadí. O příběhu vám záměrně neřeknu nic, protože na něm to celé stojí. Prozradím jen, že jednu půlku tvoří flashback...

Link ke stažení: http://freehry.doupe.zive.cz/recenze/sen ... cka-jako-korytnacka/

Jinak abyste věděli, proti čemu Korytnačka stála a jaké bylo pořadí:

1) Podzim
2) Enmaku
3) Sen Tmavomodrej Korytnačky

(Cena diváků): Heartbeat
Anime Rande
+7