Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Sudeki

  • PC 75
K Sudeki jsem se dostal díky hernímu magazínu Level, jehož byla v té době přílohou. Do dnešního dne mám za sebou již pět kompletních průchodů a nepopírám, že v budoucnu ještě nějaké nepřidám.
Nejedná se o čistokrevné RPG, jak se kdysi tvrdilo, ale spíše o zajímavou kombinaci adventury, mlátičky a střílečky s RPG prvky. Ovládáte postupně skupinu čtyř postav, kdy každá má svůj styl boje, zbraně a kouzla. Nejvíce mě baví hra za úvodní charakter Tala, který k porcování nepřátel používá větvená komba pomocí různých typů mečů. Buki je pak jeho obdoba, akorát s drapáky místo meče, princezna Ailish a vědátor Elco bojují ve 1st person pohledu buď hůlkou nebo pistolí. Spojení fantasy světa s moderní technologií (zbraně, výtahy atd.) hře dodávají punc originality.
Příběhově to není žádná ultra bomba, ale nenáročnému hráči to ke spokojenosti určitě postačí. Dle mého názoru se jedná o nepříliš náročnou oddechovku vhodnou třeba na deštivý víkend. Poslední souboj sice není z nejlehčích, ale po pár neúspěšných pokusech jej zvládne určitě každý. Úkoly jsou většinou na jedno brdo, objevování herního světa je zábavné jen do té doby, než se přes určitou lokaci vracíte už popáté a opět vás čeká ta samá bitva s respawnovanými nepřáteli.
Na druhou stranu, města a prostředí se často mění, nepřátelé jsou čím dál silnější a i v takto koridorovité hře není nouze o mnoho schovávaček, které ukrývají nové předměty pro každou z vašich postav.
Zasloužených 75%.

Pro: vylepšování postav, grafické zpracování, komba, kouzla, lokace

Proti: dlouhé cestování, respawn nepřátel, koridorovitost

+21

Half-Life 2: Episode Two

  • PC 85
K plnohodnotnému dohrání Half-Life 2 a jeho dvou epizodických pokračování jsem se dostal až v prosinci minulého roku. Kdysi dávno jsem si sice vyzkoušel pár zápasů v deathmatchi, to bylo ještě v jedné z počítačových heren, které tehdy frčely, ale o příběhové stránce jsem vlastně nevěděl zhola nic. Jelikož jsem se rozhodl napsat komentář jen k té nejlepší a nejzábavnější části a zbylé dvě jen letmo srhnout, mohu se do toho směle pustit zde, u Epizody Dvě.
Původní HL 2 mě bavil především v první polovině, v té druhé už jsem na sobě místy pozoroval pocit očekávání konce, který se ne a ne dostavit. Ocenil jsem především jízdu vznášedlem a buginou, misi v Ravenholmu, grafickou stránku, fyzikální model a jednotlivé postavy. Konec v budově nepřátelské rasy Combine mě za srdíčko příliš nevzal a hra mi zde připadala poměrně nudná. Bohužel, právě zde začínala a nějakou dobu pokračovala Half-Life 2: Episode One. Pro mě osobně nejslabší díl z celé trilogie. Od začátku do konce jsem se prostě, nevím proč, vůbec nebavil. Neříkám, že by třeba zpracování nějak pokulhávalo, jen mě prostě útěk z City 17 nějak neohromil. Příběhem, minimem novinek a už vůbec ne jednotlivými lokacemi.
Do Half-Life 2: Episode Two jsem se tedy pustil po několikadenní pauze bez jakýchkoliv očekávání, zkrátka jen pro to, abych zakončil rozjetý příběh. A bum ho! Jakmile jsem se vyhrabal z havarovaného vlaku a ocitl se v dolech plných slizké havěti, nedokázal jsem se od počítače odtrhnout až do unikátního (a hořkého) konce. Jako kdyby tady najednou atmosféra zase ožila a má chuť ke hraní s ní. V průběhu celé epizody jsem nenarazil na vyloženě slabé místo, jízda s buginou mě samozřejmě opět potěšila, prozkoumávání zdánlivě opuštěných osad a budov v krásné horské scenérii bylo nepopsatelné, stejně jako první seznámení s Combine Advisorem. Na druhou stranu oni vychvalovaní Hunteři mě zase tolik nezaujali, oproti jiným nepřátelským jednotkám do nich stačilo nasypat o něco více nábojů a bylo hotovo. Každopádně ale i za nové druhy protivníků ode mě míří této hře pochvala. Poslední mise je zcela ojedinělá, měl jsem spíše pocit, že hraji něco jako 1st person real-time strategii než obyčejnou střílečku. Prostě bezva. Skvělé zakončení výborné hry. 85%.

Pozn.: můj druhý nejoblíbenější uživatel DH Drolin celé sérii postupně udělil 20% a méně, což sice úplně nechápu, ale plně RESPEKTUJI a musím uznat, že mě to dnes i vcelku pobavilo. 85, 90, 80, 95, 90..šup tam nekompromisních 20% :)

Pro: lokace, atmosféra, noví nepřátelé, poslední mise

Proti: délka hry, nedokončený příběh

+25 +26 −1

Legend of Grimrock 2

  • PC 80
Legend of Grimrock 2 voní jako dávná vzpomínka na časy bezstarostného mládí. Jako když po desítkách let otevřete dětskou knížku, která vám kdysi dávno byla společnicí pod peřinou a vy v jejích ohmataných stránkách a nakřáplém hřbetu cítíte svou vlastní minulost. To aroma, ilustrace a úryvky textů vám jsou povědomé a evokují vám někde hluboko v mozku cosi nepřirozeně příjemného. Tomu pocitu se říká nostalgie a Legend of Grimrock 2 na tuhle notu zabrnká hlavně těm hráčům, kteří se kdysi dávno proplétali spletitými chodbami, řešili obtížné hádanky a jejichž fantasie byla extaticky vybičována k hranicím nirvány i z prostého nalezení běžného meče, nebo potencionálně důležitého klíče. Ale tohle není podstatné. Mnohem důležitější je fakt, že Legend of Grimrock 2 je nesmírně zábavná a vzrušující hra i pro hráče mladšího data narození. Tedy pokud rádi u her přemýšlí. Tady se totiž vaše mozkové buňky zaměstnají více než vaše reflexy a postřeh. Byť i ten se vám tu bude hodit.

Pravděpodobně hned ten první pocit, který mne po spuštění této hry oblažil, bylo potěšení z přehlednosti. Tady je vše na první pohled jasné, byť nikoli prosté. Menu, inventář, mapa i veškerá rozhraní jsou nezkažená moderním či konzolovým vkusem, takže se můžete pohroužit do změti statistik, čísílek a popisků, aniž by vás cokoli mohlo rušit ve vaší geekovské zálibě. Podobný pocit se hrou rozlévá i během samotného hraní, poněvadž krokovací dungeon, kde se můžete otáčet pouze o 90 stupňů, či chcete-li o pi/2 radiánů, vaši slabost pro orientaci nijak sabotovat nebude. Nicméně možnost volného pohledu zde je i tak přítomna, pokud budete cítit potřebu se pokochat nádherným okolím. A že je na co se dívat.

Hned na úvod hry budete po ztroskotání lodi i se svou maximálně čtyřčlennou partou vrženi na pobřeží nezmapovaného ostrova. A ten skvostný výhled na písčité pobřeží lemované skalami, které zpestřuje sem tam nějaká ta flóra a fauna, vám možná dost dobře vyrazí dech. Ten se vám ale ihned vrátí, když vás uprostřed kochání kousne želva do paty. Pokud vás má předchozí slova přesvědčila, že se zde budete pohybovat výhradně ve více či méně otevřených exteriérech, musím vás vyvést z omylu. Ostatně dungeon bez pořádných dungeonů by neměl na svůj titul právo. Poměr venkovních lokací a atmosférických kobek a jeskyní je zde přibližně vyrovnaný, což je veliká změna oproti prvnímu dílu, kde jste sluneční svit nezahlédli po celou hru. Ba co více, v této hře se podíváte i pod vodu a zvláště za slunného dne se jedná o nádhernou podívanou. Nad hlavou se vám mihotá hladina, houby a korály se lísají k stěnám jako vášniví milenci a jakési podvodní rostliny se ladně kolébají v náručí vodních mas. Nádherně smrtelné místo, kde vám rychle dojde dech a nějaký zelený skřet s harpunou vás rád bodne do zad. Ve hře se střídá den s nocí a některé venkovní lokace vypadají po setmění snad ještě lépe než ve dne. Rozličné zbořeniny a skaliska se zde za hlubokých nocích proplétají s bujnou květenou za svitu ohňů i modrého pableskování krystalů a silových polí jako démanty rozhozené do uměleckého díla a ani kobky a podzemní komplexy nezůstávají nijak pozadu. Však si na má slova vzpomenete, až meteor vyslaný vaším mágem rozehraje mezi sloupy a chodbami úchvatnou podívanou světel a stínů, ve které se zaleskne černá pokožka dvoumetrového pavouka. Nebo až se před vámi s rezavým zaduněním otevřou mříže a světlo vaší pochodně odhalí na okraji poloměru svého svitu až moc podezřelé stíny.

Ale to jsem trochu přeskočil, protože právě vaše první kročeje obtištěné v písku pláže jsou tím okamžikem, kdy začnete dělat přesně to, co od podobné hry očekáváte. První nesmělé krůčky vás provedou právě pobřežím a mezi soutěskami skal a stromů, kde budete každé nalezené vejce, větev a šutr považovat za malé vítězství a takřka cítit, jak vaše partička sílí a stává se více a více konkurenceschopnou na tomto místě, které vašemu přežití příliš nepřeje. Ale ještě větší překážku ve vaší cestě k svobodě a za odpověďmi budou všechny ty páčky, nášlapné plošiny, posuvné kameny a teleporty, stejně jako tajná tlačítka, která ovšem až tak tajná a nenápadná nejsou, ale přehlédnout se i přesto dají. Vývojáři zde s celkem málem nástrojů dokázali rozehrát velice složitou symfonii dedukce a kombinatoriky. Počáteční překážky jsou prostinké jako mysl vyznavače homeopatie a vy se nad nimi možná i cynicky ušklíbnete, ale ten úsměv by se vám na tváři mohl brzy změnit v hodně groteskní grimasu, až budete narážet na stále těžší a mazanější rébusy. Ne, nemusíte se zas tak moc bát. Tak šílené puzzly, na jaké můžete narazit například v pozdějších levelech her jako Fish Fillets či Quadrax X, zde zase nejsou, ale i přesto bych vám doporučil se obrnit jistou trpělivostí a připravit se, že ne vše vám bude na první pohled jasné. A kolikrát ani na ten druhý. Já sám, a stydím se to přiznat, se musel dvakrát lehce inspirovat internetovým návodem, abych se hnul z místa. Kupodivu nešlo o ony matematicky logické rébusy, ale spíše o ty lingvistické. I ty se zde totiž nacházejí a mohu váš ujistit, že matoucí nápovědy filosofických hlav a nejasná doporučení na svitcích vás kolikrát více zmatou než vám pomohou. Ale pokud ten či onen zádrhel rozřešíte, možná se plácnete rukou do čela, jak zřejmá a fikaná ta nápověda byla.

Jak vám možná už některé mé předchozí věty naznačily, tahle hra není jen pro intelektuály, ale i pro hrdinné reky, kteří nejdou pro ránu daleko a které agresivní nepřátelé dokáží rozběsnit do amoku spravedlivého hněvu. Paleta nepřátel zde není nějak zvláště široká, ale přesto je zde protivníků více než dost, abyste se nemuseli nudit. Přes počáteční želvy, skřety a kostlivce se časem tváří v tvář postavíte i tradičním a děsivým pavoukům, různým duchům, mumiím či překvapivě tuhým zombiím, které se na vás budou z mlh hřbitova vrhat jako černí andělé pomsty. Hodně tuhý je i mohutný ogr s palcátem, obrovská krysa s kanonem či jakási hodně rychlá psovitá potvora. Originálním sokem vám zde bude i obrovská ropucha, která je s to svým lepkavým jazykem vám dokonce zcizovat drženou výzbroj. Tak jako vy se i všichni nepřátelé pohybují po čtvercích a mohou útočit buď z bezprostřední blízkosti ze čtyř směrů, nebo případně na dálku jako věž ze šachové hry. To je i vaší výhodou, protože díky vhodnému tanečku po čtvercích jde většina nepřátel s trochou snahy udolat, aniž by se vás dotkal. Tedy pokud jich není více, nebo nejste vehnáni do úzké chodby. To se pak ukáže, jak dobré brnění vaši borci v přední linii mají a jak nabroušené zbraně třímají v rukách. Vydatnou pomoc v boji vám poskytnou i mágova kouzla, rozličné granáty a střelné zbraně, stejně jako schopnost alchymisty vyrábět z rostlin užitečné lektvary. Vyjma zkušenostních bodů vám nepřátelé nezřídka po své smrti zanechají ležet na zemi i části svých těl, na kterých si můžete pochutnat, protože hladoví borci přestávají regenerovat životy a energii, nicméně hlady se tu umřít nedá.

Hratelnost Legend of Grimrock 2 stojí na několika masivních pilířích. Vyjma povedených a nezřídka obtížných rébusů to je i vývoj postavy, hledání lepšího vybavení a prozkoumávání kobek i exteriérů záhadného ostrova. Jisté potěšení můžete nalézt i v příběhu, který je ale hodně prostinký a posouvá se vpřed více méně jen díky několika nalezených zprávám od Pána ostrova. A to je naneštěstí skoro vše, což mohou mnozí považovat za zápor této výtečné hry. Něco jako rozhovory zde vůbec není, protože ani není s kým se bavit. Nebudete tedy ani obchodovat a rovněž zde schází něco jako odstraňování pastí, páčení zámků (paklíče zde jsou, ale ty otvírají jen truhly a jsou vždy úspěšné a na jedno použití) a další podobné atributy komplexních RPGček. Je jen a jen na vás, jestli tohle budete brát jako zápor hry. Legend of Grimrock 2 totiž žánrově není klasické komplexní RPGčko, je to dungeon s mnoha logickými rébusy, kde jste se svou čtyřčlennou partou na vše sami. Záleží tedy jen a jen na tom, jestli tomuto žánru holdujete. A pokud ano, budete ve svém živlu, protože takhle promyšlené rébusy a krásně přehledný vývoj postavy v okouzlujícím prostředí ostrova dělá tomuto žánru čest.

Pro: Puzzly, rébusy a hádanky, grafika, atmosférické deungeony i exteriéry, přehledný interface, žádné bugy

Proti: Slabší příběh, celkově je hra málo komplexí

+22

Vampyr

  • XOne 80
Na Vampyra jsem měl od vydání hry zálusk, ale asi jako všichni z vás i já mám velkou frontu her před sebou, takže na upíra došlo až teď, když Xbox oznámil, že ho stáhne z Game Passu.
Hra se odehrává v Londýně v roce 1919 v době španělské chřipky. Naším hrdinou je doktor Jonathan Reid, který se probudí v masovém hrobě, pocítí touhu po krvi a smolně jeho první obětí je jeho sestra. Hra ho dál provede čtyřmi londýnskými čtvrtěmi při snaze vypátrat a ukončit upírskou nákazu.
Vampyr je velmi ukecaná záležitost, není divu, že Dontnod předtím dělali skvělý Life Is Strange, dialogy mě hodně bavily, bylo to jako sledovat panství downton. Soundtrack byl úžasný, zasazení hry do temných nočních uliček dodalo hře skvělou atmosféru. Graficky žádná bomba, ale nemůže všechno vypadat jak to Battlefield.
V každé čtvrti bylo kolem 12 NPC postav, o které jsem se mohl postarat nebo "postarat". Pokud jsem někoho zabil a odkrvil, získal jsem expy, ale záleželo jak na tom dané NPC bylo zdravotně. Mohl jsem někoho napřed vyléčit jako doktor, zvýšit jeho exp hodnotu a pak ho zabít. Touto mechanikou se ve hře reguluje obtížnost, protože když nezabiju tak leveluju opravdu velmi pomalu. Vampyr má achievement za dohrání hry bez zabití těchto postav, je to v boss fightech výzva, ale není to nehratelné. Bossové jsou zábavní, jsou dostatečně odlišní, aby nenudili, což se nedá říct o běžných soupeřích, kteří se neustále na ulicích spawnují a v druhé půlce hry už nejsou žádnou výzvou a pouze zdržují.
Jonathan disponuje několika schopnostmi, které se levelují, není jich moc ale jsou dobře navržené a při kompletování v new game mě bavilo zkoušet odlišné věci než při prvním průchodu. K dispozici jsou střelné zbraně a zbraně na blízko, střelné jsem asi ani jednou nepoužil.
Nejsem si úplně jistý, jestli je Vampyr tak skvělá hra nebo mi prostě zrovna výjimečně sedl, ale kdyby bylo vše v pořádku dával bych 95 %. Bohužel hra i dva roky po vydání má na Xboxu velké potíže s nahrávacími časy, každý vstup do domu je loading, něco v něm seberu, ihned odcházím a další loading. I při volném běhu ulicí velmi často hraní přerušil zhruba 15sekundovy loading s velmi to kazilo zážitek ze hry takže nakonec snižuji hodnocení na 80%.

Pro: Atmosféra, příběh, hudba.

Proti: Loading

+18

The Moment of Silence

  • PC 50
The Moment of Silence je vzhledem ke svému datu vzniku zřejmou a pochopitelnou reakcí na 11. září a především na následné kroky Bushovy administrativy, které znamenaly celkem převrat v ochraně soukromí, vládní kontroly a celkového omezení svobod pod všeomlouvající rouškou vyšší bezpečnosti.

Jako v podstatě všechny dystopie, které se odehrávají v blízké budoucnosti a jež v rámci příběhu odkazují na fiktivní události odehrávající se v budoucnosti ještě bližší, však trpí jistou přehnaností a nedůvěryhodností a při zpětném pohledu i neaktuálností.

Přesto je příběh a svět okolo něho vytvořený jednoznačně největším tahákem i kvalitou, kterou hra nabízí. Je však paradoxní, že přestože hra popisuje něco, čeho se částečně už od 11. září dost obávám, dělá to tak, že výsledkem je něco, co mi prostě nesedí v mnoha směrech a co z toho dělá jednu z těch dystopií, které mě nechávají dost v klidu, což nebývá časté. Přesto je tu dobrých nápadů dost. Co mi nesedí? Umělá inteligence v tak blízké budoucnosti a tak vyspělá, že ovládne svět, aniž by si toho kdokoliv všiml? Naprostá ztráta kolektivní paměti a kritického myšlení, a to i u lidí, co zažili dvacáté století? Jistě, média jsou mocná, vymytí mozků reálné, myšlenka o tom, že, co se nedá nikde přečíst, stane se mýtem, znepokojivá. Kdyby se jednalo o rok 2100, naprosto to přijmu, Ale tady jde o něco, co začalo v podstatě pár let po vydání hry. Představa, že je společnost naprosto totalitní a až na naprosté výjimky si toho nikdo nevšimne, je pro mě v tak blízké budoucnosti v podstatě nepřijatelná a v dystopiích dost netypická (vzpomínám si ještě třeba na základní dystopickou knihu Kallocain, ale ten je od reality tak vzdálen, že jsem to spíše schopen přijmout). Co mi naopak velmi sedlo? Dílčí nápady jako zákaz automobilové dopravy a nahrazení výhradně taxíky, zákaz tištěných a psaných projevů a příkaz výhradně těch elektronických, celková digitalizace ad absurdum nebo idea Lunaru 5 k mírumilovnému přetransformování vzpurných jedinců. Tyhle věci mě potěšily.

Teď ale k tomu horšímu a to je samotná herní realizace. Jak já mám rád point 'n' click adventury, ale tohle bylo čiré utrpení. Nikdy jsem nezažil v tomto žánru nic horšího a rozčaroval mě hned úvod v bytě hlavního hrdiny. Jsou to reálně dva pokoje, ale rozděleny asi na 9 různých částí pod různými úhly, do nichž se velmi obtížně dostává, postava jde často na úplně opačnou stranu, obrazovky se přepínají tuhle z téhle strany, tuhle na druhou stranu. Hráč je naprosto dezorientován a není schopen se dostat tam, kam chce. Není nijak zřejmé, zda další průchod existuje nebo je znemožněn, i přestože trasa dále pokračuje, takže je nutno neustále mačkat tlačítko H pro radu, ale ani to není 100% spolehlivé. Pokud chce hráč otevřít šuplík pod skříní, musí to udělat z obrazovky vzdálenější, pak se přepnout na tu bližší a pokud chce otevřít šuplík druhý, je opět potřeba se vzdálit a kliknout na druhý šuplík. To samé s dveřmi od skříně. A taková je v podstatě celá hra. Někdy je to lepší, někdy je to horší, ale části jako Peterův byt, Peterovo pracoviště, hlavní třída u Peterova baráku, starožitnictví, lokace bazénu na Lunar 5 a především komplex na Aljašce, to jsou naprosté antihighlighty téhle hry a může za to tahle šílenost.

Naopak mě potěšilo občasné rozanimování průchodu z lokace do lokace, které mi připomnělo Atlantis, kde se dělo to stejné. Hned jsem věděl, odkud jdu a kam směřuji. Škoda, že těchto průchodů je v celé hře jen asi deset.

Moc se mi nelíbil zvuk. Zvukových efektů je tu velmi málo, hra je často zvukově hodně strohá a někdy naopak hrozně otravná, takže jsem si neustále hrál s hlasitostí.

Grafika vypadá jako FPS z roku 2002 s tím, že tu chybí volný pohyb, který FPS mají. Okolní prostředí je ještě často fajn, ale postavy včetně té hlavní jsou dost ošklivé.

Rozhovory trpí klasickým neduhem ptaní se na úplně všechno, co je možné, což mi zas až tak nevadí, ale fascinuje mě, že i v momentě, kdy se nějaká postava na něco ptá hlavního hrdiny, tak ten jí odpoví, je nějaká reakce a záhy může odpovědět na tu stejnou otázku úplně opačně, je nějaká reakce a takhle pořád dokola a je to úplně jedno. Všechny možnosti v rozhovorech zůstávají neustále přítomny. Tohle rozhodně nepomáhá uvěřitelnosti fikčního světa. Co je ovšem dobré, jsou samotné dialogy, kterých je možná až zbytečně mnoho, ale jsou napsány dobře a celkem mě zajímaly. Za ten nejpodnětnější považuji rozhovor s majitelem starožitnictví, který je podle mě zcela stěžejní a zásadním bodem celé hry.

Herní prostředí je pochopitelně úplně mrtvé a postavy mají 1 až 2 místa, kde se vyskytují celou hru.

Četl jsem v diskusi chválu na charakter hlavního hrdiny a že konečně někdo, s kým je možnost se nějak ztotožnit. No já s tím měl zrovna celkem problém, protože jsem už dlouho nehrál za někoho s takovou absencí fištrónu. Jednak mu trvá opravdu dlouho, než mu dojde, o co vlastně jde jako celek, ale třeba i po prvních dvou větách jeho nové přítelkyně mi bylo úplně jasné, co je zač, ale hráč se to má dozvědět s velkou pompou až na samotném konci hry? I přestože po přečtení deníku a cestě na Lunar 5 to muselo dojít opravdu už úplně všem? Nebo se pletu? Tohle je taky jediné nějaké odhalení, které v té hře je, jinak je to naprosto bez překvapení, a tohle jediné překvapení fakt vůbec nefunguje.

Hra střídá jednoduché části s bezproblémovým průchodem s těmi, které jsou na palici a jsou to ty 2 rébusy, které souvisí s deníkem a přestože jsem přesně věděl, že mám tu konkrétní část deníku použít, bylo mi to naprosto k ničemu. Asi jsem hloupý, ale to, co jsem provedl na konci hry s těmi parabolami, jsem vlastně doteď moc nepochopil a netuším, jak jsem na to měl přijít, krom pokusu a omylu.

The Moment of Silence je pro mě silně rozpačitá věc, ačkoliv jsem obrovským fanouškem tohoto literárního žánru (mám ho opravdu nejradši ze všech), ale možná právě proto. Hra je udělána tak, že mi bylo silně nepříjemné ji hrát a táhl mě vlastně pouze příběh a vyobrazený svět. Poslední kapkou pak pro mě byl ten nejlacinější poslední záběr, který mohl autory napadnout. Škoda.
+19

Uncharted 3: Drake's Deception

  • PS4 85
@Ria Kon (komentář): - navazující na komentář k druhému dílu.

Třetí Uncharted je prakticky podobný jako dvojka. Natolik podobné, že jsem si musela oba díly oživit, abych si utřídila, co kam patří. Grafika je na podobné úrovni a gameplay je prakticky totožný. Přesto je tu pár věcí, ve kterých se liší.

Drake's Deception možná neotevírá hru tak nadupaným úvodem (i když se o to slušně snaží), ale za to si vývojáři dali jasný nový cíl - vývoj charakterů jednotlivých postav. Doposud se Uncharted odehrávalo v daném momentě. Sem tam nějaká ta zmínka z minulosti, ale nikdy nic zásadního. Popřípadě informace odkazovala na předchozí díl v případě Among Thieves. Nyní se však celá hra točí okolo Nathanovi minulosti a naše hlavní trio dostává zcela nový hlubší rozměr. Postavy jsou díky tomu ještě lidštější a hráči zase o kousek víc přirostou k srdci.

Zdá se, že si v Naughty Dog uvědomili svoji chybu v konečném boss fightu v případě dvojky a vrátili se v tomto směru k duchu první hry, kdy finální boj se záporákem je spíše soupeření tělo na tělo dvou vyrovnaných sil, než zběsilé pobíhání před hordou svalů s brokovnicí. Pro mne určitě vítaná změna.

Třetí Uncharted bohužel nebylo pro sérii nijak revoluční, ale zaselo důležitou myšlenku, kterou si série pořádně osvojila až s novou generací konzole.

Pro: hollywoodský scénář, humor, hlavní postavy, animace a filmovost cutscén, backstory, level design, stealth, puzzly

Proti: stále trochu neohrabanější animace mimo cutscény

+16

Nioh 2

  • PS4 90
Úvod do deja
V koži Hideho, napol Yokaia sa spolu s našimi priateľmi zapojíme do vojny v Japonsku v období Sengoku.

Plusy
➤hlavná postava: už nedostaneme do rúk pred vytvorenú postavu ako bol William ale dostanete možnosť si vytvoriť podľa vašich predstáv, či už mužskú, alebo ženskú postavu. S vzhľadom sa dá vyhrať skvelo a ide si dokonca upraviť ako budete vyzerať v Yokai forme. Jediná vec čo sa mi nepáči, a to v žiadnej hre, je to, že vaša postava nerozpráva, čo je veľká škoda.
➤príbeh: vo veľa častiach podobný tomu s prvej časti aj ked vaša postava nie je angličan. V príbehu tejto hry sa dajú ale za mňa lahšie sledovať postavy a ich príbehy a tak je lahšie si spojiť všetko to pekného celku, ktorý v sebe skrýva aj pár zvratov a prekvapení, či už príjemných alebo nie.
➤prostredie a leveli: tie začiatočné nie sú ničím špeciálne ale každý level má svoje kúzlo. Niektoré, hlavne tie v poslednej časti hry sa mi veľmi páčili. Určite ich je aj viac ako v prvom dieli a sú rozmanitejšie, aj ked tu sa taktiež v niektorých vraciate na miesta ktoré ste už videli a dokonca navštívite aj miesta z prvej časti. Krásna japonská kultúra v tejto hre len vyniká a kombináciou s fantasy prvkami je celá hra veľmi pekná.
➤nepriatelia: k tým starým s jednotky, ktorých bolo príjemné znovu vidieť ( aj ked niekedy ani nie ) pribudlo značné množstvo nových, aj keď pre mňa mohli byť nový aj nepriatelia, ktorý sa nachádzali v DLCčkach prvej hry, ktoré som bohužiaľ nehral. Veľká väčšina problém nebol pretože mali celkom čitateľné útoky ale našlo sa aj pár takých, ktorý už boli nepríjemný, aj ked na konci hry nebol problém nikto.
➤bossovia: po dizajnovej stránke, po stránke schopností či dokonca príbehu hodnotím bossov lepšie ako v prvom dieli ale po stránke obtiažnosti sa nejako neviem rozhodnúť. Novinkou je že každý boss sa môže po vyčerpaní stamini dostať do yokai dimenzie a vtedy je súboj skutočne len výzva, teda väčšinou. Na väčšinu z nich stačilo max 5 pokusov a na niektorých dokonca 1. Len pri dvoch sa mi stalo, že som pri nich strávil viac ako 10 pokusov, a z toho jeden bol v twilight misii a ten druhý mal za mňa zbytočne veľa životov ale uznávam že to bola naozaj výzva. O poslednom bossovi som počul že by to mal byť jeden z najťažších bossov hry ale nejako som si to nevšimol a stačilo mi na neho len pár pokusov. Samozrejme keby hral túto hru niekto, kto napríklad nemá s Niohom vôbec skúsenosti, viem si predstaviť že mu prechod zaberie omnoho viac času ale pri mne nejaký extra problém nenastal.
➤ostatné postavy: bolo ich mnoho ale narozdiel od jednotky sa mi nejako extra neplietli a dokázal som sledovať ich príbeh a pozadie. Veľmi rád som stretol starých známych a zoznámil sa s tými novými, aj ked veľa z nich nebolo až tak sympatických.
➤guardian spirit: pribudlo veľa nových spiritov aj ked som si myslel že už veľa možností neostáva po prvej časti keďže spiriti sú poväčšine zvieratá. Tentokrát sa vám ale neprenesú do zbrane a nevytvoria living weapon ale vytvoria z vás Yokaia. Na výber máte z troch typov aj ked ja som celú hru vyberal len typ brute. A čo sa týka nejakého obľúbeného spirita, prvú časť hry som používal hada a druhú pantera, ktorý mi už vydržal do konca. Keď ste v Yokai forme tak vám každý spirit dovolí použiť jeho špeciálne schopnosti, na ktoré som väčšinou zabúdal, čiže som v danej forme len bezducho mlátil všetko naokolo.
➤soul core: nová úžasná mechanika hry, ktorá mi veľakrát zachránila život. Z každého yokaia máte šancu, že vám dropne jeho duša. Tú si následne môžete vložiť do vašeho spirita a používať ju pokiaľ sa vám nabije bar pod vašim Ki. Každý nepriateľ má svoju unikátnu dušu aj keď niektoré sú zbytočné. Dokonca ani tie bossácke nie sú bohvieako super. Celú hru som používal len jeden soul core ( z hadieho bossa ) a občas som k tomu doplnil nejaký iný. Každopádne je to skvelé vyváženie toho že každý boss, či občas aj nepriatel môže vstúpiť do svojej yokai dimenzie a potom sa hra stáva opoznanie ťažšou.
➤zbrane: pribudlo nám pár nových typov zbraní aj ked ja som ich moc neskúšal. Na začiatku ma ale zaujali nové dualne sekery a s tými som ( s občasnými obmenami ) vydržal po celú hru. High stance som sa vždy bál používať, pretože sa mi zdalo že to žerie moc stamini ale pri sekerách som sa vôbec nebál a aj ked sa mi zdalo že niekedy ten damage nemám tak poväčšine času som ho mal znateľný. Hra vás stále zahlcuje novými zbraňami, teda novými v zmysle že sa vám mení vzhľad a staty.
➤vedľajšie misie: je ich možno až zbytočne moc a mňa osobne ku koncu hry ani nebavili, pretože často požadovali maxovanie určitej zbrane, ktorú som nehral, či prejdenie twilight misie. Väčšina sa odohráva na miestach hlavných misií aj ked sa mi nestalo tak mnohokrát ako v jednotke že sa veľa misii odohráva na jednej a tej istej mape. Vedľajšie misie určite prešli vylepšeniami ale aj tak je väčšina stále o tom istom.
➤hudba: krásna japonská hudba super dopĺňa hlavne záverečné úrovne.

Mínusy
➤strategická mapa: mapa, na ktorej ste si vyberali misie sa mi teda úprimne páčila viac v prvom Niohu ale to je len môj osobný názor. Veľakrát sa mi aj stalo že som prehliadol vedľajšiu misiu lebo splývala s farbami mapy.
➤zbytočné množstvo predmetov: večný problém Niohu. Veľké množstvo rozličných predmetov, ktoré aj tak nevyužijete. No našťastie sa dajú s Kodamákmi vymeniť za elixír. Človeku sa podľa mňa nechce stále prehľadávať inventár či tam niečo nemá čo by si mohol nasadiť.
➤recyklácia bossov: toto sa mi nepáčilo ani v jednotke. Aby ste bossa s hlavnej misie stretli ešte aspoň 5 krát, si myslím že je poriadna blbosť. Po čase už to nie je ani sranda a ani výzva. Konkrétne sa tu nachádza jedna mapa, ktorá nám zrecykluje pár bossov no našťastie je to v tejto pasáži hry slušne spracované.


!! Záverečné zhrnutie !!
Nioh 2 som si predobjednal a to rovno steelbook edíciu. Jednotka ma neskutočne bavila a keď som sa dozvedel že vyjde dvojka a videl prvé ukážky tak som nezaváhal. A určite som neurobil chybu. Tvorcovia vzali super jednotku, vylepšili ju a vznikla výborná dvojka aj ked je pravda že niektoré veci ostali pri starom, napríklad prehnané množstvo itemov, recyklácia bossov vo vedľajších misiach, či dokonca trošku zhoršili vzhľad mapy, na ktorej si vyberáte misiu ( môj osobný názor ). No veľa vecí je vylepšených a dotiahnutých. Napríklad v jednotke by som prijal od začiatku zmenu vzhľadu Williama. V dvojke si môžete komplet vytvoriť vlastnú postavu a idú vymýšľať skutočné kreácie. Príbehovo je hra na rovnakej úrovni ako prvý diel no postavy sú mi viac bližšie a ľahšie sa pamätajú, čiže ich celkový príbeh viete jednoducho sledovať. Pár skvelých, nie vždy pozitívnych zvratov zažijeme čo je taktiež super. To všetko sa odohráva na začiatku jednotvárne mapách ale neskôr naberajú na kráse a ked sa k nim na konci pridá skvelá hudba tak je to skutočne radosť hrať. Zbrane tu máme taktiež nové. A práve s takou som prešiel prakticky celú hru, s dualnymi sekerami na high stance. Popri zbraniach tu máme aj nových nepriateľov, ktorý nie sú až taký zložitý no kým sa ich naučíte vedia potrápiť, no na konci hry už vás zaskočí len málokedy niekto. Čo sa týka bossov tak ich obtiažnosť nestúpla nejako výrazne. Za mňa občas aj klesla. Stalo sa mi len pri dvoch bossoch že mi zabrali viac ako 10 pokusov, z toho jeden bol v twilight misii a ten druhý mal síce prehnane HP ale uznávam že to bola skvelá výzva. Trošku ma sklamal finálny boss o ktorom som čítal že je dosť ťažký ale nejako som si to nevšimol. Posledná veľká novinka je soul core. Zachránili ma mnohokrát a aj ked som používal skoro celú hru len jeden core tak občas som to doplnil aj iným. A tieto špeciálne schopnosti sa skvelo doplňujú s novými spiritami, ktorý vám tentokrát nevlezu do zbrane ale vytvoria z vás rovno démona. Jednoducho má Nioh 2 veľa nových vecí, ktoré sa úžasne dopĺňajú s tými tradičnými a vytvárajú skvelý celok. Túto hru môžem len odporučiť a už mi neostáva nič iné len dúfať že vyjde ďalší diel čo najskôr :) možno za ten čas konečne dohrám Bloodborne.

➤Čas strávený v hre: cca 40 hodín

HODNOTENIE: 90/100%

Pro: postavy, nepriatelia, misie, soul core, nové zbrane

Proti: znovu zbytočné množstvo predmetov, občasná recyklácia bossov

+15

Dragon Age: Origins

  • PC 100
Komentář k Dragon Age: Origins byl jeden z prvních, ne-li první, který jsem na Databází her psal – stručně, byl hrozný. Navíc jsem slýchával, že mé hodnocení je silně neobjektivní. Je to pravda, ale jak vidíte, nejvyšší známka zůstává a já se pokusím vysvětlit proč.

Myslím, že každý, kdo se považuje za vášnivého hráče her, i kdyby to měl být jen Majong a Solitaire, má nějakou hru, kterou považuje ve svém životě za přelomovou. Já mám nostalgický vztah k mnoha skvělým hrám, jako je třeba Legend of Kyrandia, nebo i horším, jako je například Mask of Eternity. Tyto hry mě formovali jako hráče, ale nedá se to srovnávat s mým zážitkem při hraní Dragon Age. Svět, který se přede mnou objevil byl tak dokonalý, propracovaný, zábavný a se skvělými postavami. Dva, možná tři týdny jsem nežil ničím jiným než touto hrou, byla to snad jediná hra, do které jsem se vážně natolik ponořil, že jsem silně zanedbával své povinnosti. Myslím, že nyní už chápu, proč to mnoha lidem moc neřekne. Byly tu jiné hry, které na ně měli stejný vliv. Třeba Planescape: Torment, Baldur's Gate nebo i třeba starý dobrý World of Warcraft. Ale Stvořitel mi pomoc, pro mě tou hrou byl a je Dragon Age.

Většina hráčů to již mým pohledem asi hodnotit nebude, protože v jejích očí není DA:O zase tak přelomové. Ostatně, herní mechaniky jako je taktika, společníci a rozhodnutí ovlivňující svět nebyli ani v roce 2009 nějaká žhavá novinka. Někteří píšou o návratu k old school, jiní, že nemá moc co nabídnout. Já za sebe mohu pouze říct, že se jednalo o velmi jedinečný zážitek, který bude v mém srdci mít velmi zvláštní místo. Asi jako pro jiné „old school“ hry, které s Dragon Age srovnávají.

Když jsem nyní, v rámci přežití karantény, hrál znova, vše se opět probudilo. Nesmírná láska ke společníkům, pocit klidu uprostřed tábora, touha pomoci všem v překonání nepříjemností a pochopit základy složitého světa, jehož problémy jsou poté zásadně řešeny v pokračováních. Vymýšlení možností, jak hrát za případné jiné postavy, zkoušet různé styly, tvořit nové charaktery – je to tak sladké a opojné, a ani po letech se na tom nic nezměnilo.

Nic to nemění na tom, že má hra celou řadu chyb. Jedna z těch nejpalčivějších je bohužel očekávaná a nelze s ní nic dělat – Dragon Age je hra. Pouze hra. A jakákoliv svoboda je pouhou iluzí skrytou v herním kódu (jen napsat to mě bolí). Vaše postava málo kdy řekne, co byste úplně řekli vy, a mnoho situací bude mít řešení pouze řešení, které vám nebude vyhovovat. Je to skutečně škoda a ničí to roleplaying zážitek. Ale stejný problém má i Mass Effect. Zatím jsme, a zřejmě ještě dlouho budeme, otroci herních skript.

Dalším problém jsou bugy. Až mě při mém replayi překvapilo, kolik má Dragon Age nepříjemných bugů. I na neoficiální wiki na vás při každém questu praští do tváře nějaký červený brouk. Přičemž některé jsou velmi nepříjemné, například nutnost vykonání questů v určitém pořadí, jinak se může nějaký zablokovat. Je to na budku.

A nakonec slavný nesvař – „nudné části hry“. Mezi fanoušky bude vždy probíhat vášnivá diskuse, co je horší. Jestli Věž mágů nebo Orzammar. Já osobně se z vícero důvodu přikláním k tomu druhému, ale především proto, že tam je několik velkých lokací tvořenými bludišti a nepřáteli, které zbytečně natahují herní dobu. Zřejmě tomu tak je i proto, že Orzammar měl původně být poslední lokací před finálám hry, tedy hordy nepřátel asi měli prokázal vaše schopnosti. Při replayi sem ale zjistil, že ani město trpaslíků není tak hrozné, jak si to pamatuji ale stejně je podstatné to zmínit – hra má lokace které jsou čistě o boji, a jen sem tam se střípkem příběhu. Do jisté míry to naplňuje tu taktizační složku hry, ale pro mnohé to může být jen frustrující výplň.

Ano, Dragon Age má mnoho chyb – přesto ale nechávám plné hodnocení. Je to neobjektivní, kaju se, ale směrem k této hře jsem jako Potterhead – i ti se pro svůj svět objektivy vzdávají. Já to dělám pro Dragon Age. Zkuste to prosím brát tak, že v jednom chlapci vzbudila tato hra takové pocity, vášeň a naprosto proměnila jeho pohled na hry, že si to hodnocení nakonec zaslouží.

Pro: Skvělý svět, příběh, společníci, a vlastně vše co vás napadne :)

Proti: Některé části hry jsou nudné a pouze o boji, nemálo nikdy neopravených bugů

+20

The Last of Us

  • PS4 90
NIKDY! Nikdy, nikdy, nikdy nekoukám na filmy a seriály o zombících a rozhodně NIKDY nebudu hrát žádnou hru se zombíkama.
Tak takhle nějak zněla moje odpověď, když se mě manžel snažil přesvědčit, abych si zahrála The Last of Us. Jestli existuje něco, co snad nenávidím víc než tuto havěť, tak jsou to horory a postapo. Tato hra je ztělesněním všeho, od čeho se snažím držet na míle daleko. Tak jak se sakra mohlo stát, že sem ji odehrála? Karanténa je svině ;)

Ano, není nic vhodnějšího, než zahnat myšlenky na světovou pandemii hraním hry o světové pandemii... poetické. Hned po naskočení menu, které bylo doprovázeno atypickým soundtrackem mne zašimralo na zátylku. První náznak, že tento počin od Naughty Dog nebude běžná zombie střílečka. Po dohrání úvodního prequelu se mé na kousky roztrhané srdce válelo někde pod gaučem v jezírku vlastní krve. Něco takového přece nelze zvládnout za pár minut gameplaye, ne? Běžně ne, ale v Naughty Dog to nějakým zázrakem dokázali. A právě díky tomu jsem okamžitě věděla, že ať se stane cokoliv, vždycky budu s hlavní postavou soucítit.

The Last of Us je jako indie film hollywoodských rozměrů o stopáži seriálu. Drama na vás dýchá z každé scény, ať už je akční, emotivní, nebo s nádechem hořkého humoru. Středobodem všeho je dynamika mezi hlavními postavami - Joelem, samotářským mužem pozdního středního věku a světem neotřelou čtrnáctiletou Ellie. Vývoj jejich vztahu je to, co hráče motivuje v pokračování a splnění cíle hry, což je opět vcelku netradiční na poli videoher. Cílem není vyčistit každou oblast od nakažených potvor. Prostě jen pokračujete dál, snažíte se přežít a možná tak udělat jeden dobrý skutek v tomto nehostinném světě. Neznám žádnou jinou hru, kde by se gameplay stal téměř neviditelným i přes to, jak je relativně propracovaný se svou škálou různých zbraní na dálku i na blízko.

O The Last of Us je těžké psát či mluvit, jelikož většina podstatného, co vám hra jako hráči dá, spadá do kategorie spoilerů. Co ale můžu říct... během celého hraní jsem měla na hrudi těžký nepříjemný pocit. Mix soucitu, lítosti, znechucení a občas i vzteku. A to i v části, kdy hra zpomalila na úplné minimum a dala hráči možnost se po dlouhých hodinách hraní konečně zhluboka nadechnout. Celá scéna působí v kontrastu se zbytkem hry neuvěřitelně surreálné a je vývojářským mistrovským kouskem. V pozadí hraje tichá, jemná a procítěná melodie. Váš pohyb je místy regulován na poklidnou chůzi, aby nedošlo k rušivému efektu. A před vámi je ztělesněný malý zázrak uprostřed apokalypsy, který symbolizuje nejen dosažení cíle hry, ale zároveň ztrátu, která bude nevyhnutelně následovat. Standardně, kamera po ukončení cutscény vždy od postavy lehce "poodjede". Univerzální jazyk napříč herním průmyslem, který nám dává najevo opětovné převzetí kontroly nad postavou a popíchne hráče k činnosti. Naughty Dog záměrně pro tento jediný okamžik porušili toto pravidlo - kamera zůstane na stejném místě, jako v okamžiku ukončení scény a hráč tak na možnost pokračování ve své cestě přijde až v momentě, kdy už je skutečně připraven dotáhnout celý příběh do konce. Někdo na daném místě stráví vteřiny, jiný minuty. V každém ale zanechá silný dojem. A takové je The Last of Us.

Pro: filmové podání, příběh, hlavní postavy a jejich dynamika, skutečný pocit omezených surovin a zásob, soundtrack

Proti: DLC mělo být součástí základní hry, AI při stealthu

+23

Might and Magic VIII: Day of the Destroyer

  • PC 85
K osmému dílu jsem se po vynikající sedmičce dostal až o pár let později, a to díky tehdá v trafikách velice populární edici Game4U. Jelikož jsem se již předem seznámil s tím, jak bude hra vypadat a jak se asi bude ovládat (ano, úplně stejně jako předchozí díl), pustil jsem se na druhý den hned časně z rána do objevování světa Jadame. S malou přestávečkou na oběd, bez pitného a větracího režimu jsem se k večeru ocitl na pirátské Regně, odpalujíc úkolovou dělovou kouli. Tedy zhruba někde v poslední čtvrtině celého příběhu. Poté mě ale přepadla velmi nepříjemná bolest hlavy (proč asi), díky které jsem další den hru naštvaně odinstaloval bez zálohování savů a vrátil se k ní až o rok později. Tehdy už jsem vše poctivě dokončil a časem jsem si průchod ještě několikrát zopakoval.

Celý Might and Magic VIII: Day of the Destroyer na mě vždy působil značně depresivně, nevím jestli je to hudbou zvolenou v jednotlivých lokacích nebo existenčními problémy každé z ras ve hře, které pochopitelně musíte vyřešit vy nebo snad tím, že mapy jsou zde docela prázdné. Alespoň na mě tak odjakživa působily.
Volba družiny doznala jistých změn, vybíráte si už pouze jednu postavu a její atributy, zbylé čtyři volné sloty poté obsazujete charaktery vyskytujícími se ve světě volně anebo nějakým způsobem souvisí s hlavní dějovou linkou. Proč ne. Sice už ke své partě nemáte takový osobní vztah, ale zase vám to poskytuje více herních možností a kombinací.

Osobně oceňuji přidání rasy draků. Jednak jejich rivalita s drakobijci v Garrotově rokli krásně vylepšuje už tak solidní fantasy příběh, druhak - drak je neocenitelný člen vaší partičky. Je poměrně silný a především umí létat, tím pádem odpadá potřeba neustálého kouzlení a váš pohyb po herním světě již není tak zdlouhavý.

Předmětů a vedlejších úkolů zde hráč nalezne požehnaně, karetní hru Arcomage karbaníte již od prvního hostince bez nutnosti hledat balíček někde po jeskyních, jediným mínusem tedy zůstávají ony pusto-prázdné herní lokality. Pro někoho samozřejmě také fakt, že hra nedoznala od roku 1998 žádných změn v grafice a ovládání. To třeba mé maličkosti ale vůbec nevadí. 85%.
+30

Blue

  • Android 80
Na tuhle barevnou sérii logických her jsem narazila před pár lety. Čas od času se tedy kouknu, jestli Bart Bonte nevydal nový díl. Čtvrtá v řadě je zatím Blue, a stejně jako předchozí díly, mě bavila.

I když je Blue, hrou velmi minimalistickou, je hezky zpracovaná a zabaví. Stejně jako u ostatních dílů, i když jsem se u pár levelů trochu zasekla, většina hry se dá projít bez obtíží. A když se člověk zasekne nějak víc, tak je k dispozici nápověda. Princip řešení jednotlivých úrovní je hodně podobný, ne-li několikrát stejný jako v předchozích dílech, ale tentokrát si k barvě modré přibrala i tématiku vody. Přes minimalistické vzezření, mě i ty jednoduché obrysy rybiček potěšily.

Chtěla jsem nakonec komentáře napsat, že si příští díl nenechám ujít a teď koukám, že ani ne před 14 dni vyšla hra Green. :)
+14

Ori and the Will of the Wisps

  • XOne 100
Druhý díl se snaží jako většina pokračování být lepší a větší a téměř ve všech aspektech se mu to daří. Graficky si hra stále drží krásný kreslený styl jedničky, ale je tam vidět výrazný posun např. jak se pohybuje tráva, jak se pod Orim při skoku prohne shnilej kmen, prostředí působí živějším dojmem. Nové přibyly boss fighty, podle některých recenzentů dost obtížné, ale pro mě spíš byly těžší únikový pasáže v jedničce. Ty jsou tady taky , ale zdají se mě kratší než minule. Boss fighty nejsou nějak nápadité, ale zase jich není tolik, aby vás nějak obtěžovaly.
Další výraznou novinkou je příklon k RPG, je zde nové velké množství NPC, který vám dávají questy, některé obvyklé něco odnes a vrať se mě úplně nebavily, naopak stavba vesnice a sbírání semínkem byly zábavné.
Jedinou malou výtkou může být, že množství schopnosti, které nasbíráte je asi zbytečně velké, něco kolem 14 a z nich jsem reálné použil asi polovinu (některé použijete jednou v konkrétním problémů a už se k nim nevracite, např. koule světla v temné oblasti).
Příběh podobne dobrý jako minule, opět dojme, pomáhá mu opět úžasný soundtrack.
Rád bych hru po prvním dohrání kompletoval, ale na Xbox One jsou velké problémy s achievementy, mě nevyskočil ani ten za dohrání hry. Snad to vývojáři dají brzy do kupy.
Celkově skvělý zážitek, snad na další díl nebudeme čekat pět let.

Pro: Grafika, hudba, dobře nastavená obtížnost, hratelnost.

Proti: Stačilo by polovina schopností, rozbitý achievementy

+8

Overcooked!

  • PC 85
Tato hra má dva zápory.

První z nich je špatné ovládání na gamepadu. ačkoliv k tomu hra ve více hráčích přímo vybízí, nebylo pro mě hraní na ovladači vůbec konfortní. Časté zbytečné chyby, nepřesnosti, které vedly k zbytečnému rozčilování. Tento problém ale dost možná pramení čistě z moji neschopnosti. Proto jsem k hraní se spoluhráčem volil raději druhou připojenou klávesnici (i když se dá spolehlivě hrát ve více hráčích na klávesnici jedné, pokud vám nevadí kontakt tělo na tělo).

Druhým záporem je, že se u Vás brzy po prvním zapnutí dostaví silná závislost. a to taková, že se prostě nespokojíte s hrou na jednu hvězdičku. No dobře... možná ze začátku ano, ale postupně se k jednotlivým levelům vracíte a vychytáváte chod své restaurace k dokonalosti. S přítelkyní jsme takto propařili několik večerů. Mnohdy se Vám na první pokus nepodaří podat nejlepší výkon, i když do další úrovně třeba postoupíte. V této hře je velice důležitý time management, ve kterém doslova rozhodují setiny. Nejednou se Vám stane, že držíte poslední připravený talíř u výdeje, který rozhoduje mezi úspěchem a neúspěchem.... no a pak ho prostě položíte na zem metr od výdeje a čas Vám uteče. Jindy je třeba reagovat a měnit si role během hry.

"Ty krájíš, já smažím!" "Ty vař, já meju nádobí!" "Ty nandávej polívku, já vydávám!"

Hru vám stěžují neustálé překážky. Jednou Vám chod restaurace hatí zemětřešení, pak zas celou dobu kloužete po ledu. Největší nepřítelem v této hře je však váš spoluhráč a vy sám!!! Tak či tak při této hře se hodně nasmějete. V Overcooked vznikají skutečně komické situace, pro které stojí za to si tuto hru zahrát.

Pro: humor, coop, hudba, hratelnost

Proti: hra vybízí k hádkám

+15

Terminator: Resistance

  • PS4 85
Letošním pokořeným číslem deset byl Terminejtr Rezistánc a hned na začátku vypíchnu, že sem se místy až královsky bavil - je to totiž fan servis jak hovado, gor pro milovníky prvních dvou snímků. Od vývojářů co udělali velmi špatnou "kolejnicovou" hru Rambo jsem po shlédnutí traileru Terminátora nečekal spíš raději nic ale dostal jsem velmi příjemnou facku. Příběhově se nejedná o nic extra, jste obyčejný voják a hrozí vám smrt v akci - zrovna v tu chvíli vás kontaktuje pan neznámej a poradí vám jak se zachránit a kam dojít. Později se stanete členem odporu a vrhnete se do boje proti plechovkám. Gamesu pohání Unreal engine a musím podotknout že to vlastně vypadá celkem fešně, ne ideálně, ale dobře (tak trochu jako hra z roku dejme tomu 2017). Jsou zde mise které se soustředí jen na boj (lineární kosička robotů) a nebo na průzkum kde sbíráte suroviny tolik potřebné pro craftění. Když máte chvilku klidu můžete ve vašich safe housech rozmlouvat s různými NPCčky, zjišťovat co že jsou zač, odkud jsou a co po vás chtějí (zdroj sekundárních misí). Co se týče herního světa je detailně zpracovaný a nebojí se sáhnout pro inspiraci k filmům. Nechybí zde T-800ka (v podobě skeletonu i infiltrátora) před kterou budete nejdřív prchat a později (až obdržíte správný gun - osobně jsem je kosil s jejich vlastní plazmovou puškou která zní přesně jak ve filmu a je radost ji používat) si je budete dávat k večeři. Nachází se zde ale hned několik druhů termosek a je radost na ně pohledět (zvláště když jsou v troskách). Level design není nic extra ale průchody misema zabaví a svět je plný zajímavých reálií. Zvuková stránka je za mě na výbornou, jak klasické "ta dam tam ta dam", tak i hudba stvořená přímo pro hru líznutá právě ikonickou melodií. Náplň misí je klasika, přijď, nič, uteč, dones, nic objevného, ale když se dáte na zobání collectibles a materiálů, tak si jednak protáhnete herní dobu a jednak se víc pobavíte. Když jsem hru po cca 12ti hodinách dokončil (dá se v klidu projít na posezení například na obtížnost normal), první co mě napadlo bylo, že chci víc a že bych byl rád aby vývojáři dostali za svůj titul zaplaceno (kupujte, klidně ve slevě ale kupujte) a chci další nášup nebo jejich Vetřelčí hru. Z univerza Terminátora toho moc nevyšlo a kromě nic moc Salvationa už mám v paměti jen moji oblíbenou sérii od Bethesdy (Future Shock a SkyNET), takže tohle byl velice slibný a voňavý vánek.

Vzato kolem a kolem hra není bez chyb, občas na PSku padla, někdy se slušně trhala, ale jinak se jedná o přístupnou a chutnou jednohubku která rozhodně stojí za vyzkoušení (pakliže jste fanda Termosek, je to nutnost). Hodnotím velmi slušných 85% a jsem velmi zvědav, co nám přinesou vývojáři příště. No a taky mi tam (podobně jako u Salvationa) padla platinovka která se dá udělat na jedno zahrání a je to - za mě - příjemný bonus. Zkrátka pokud chcete něco u čeho není třeba moc myslet ale spíše se chcete pobavit a zastřílet si, je to ideální cesta.

Pro: Hudba, zvuky zbraní, povedený svět co se týče reálií a různých odkazů, kulervoucí finále

Proti: Občasný pád na PSku, nepříliš propracovaný příběh, později totální nevyužitelnost zdrojů pro craftování, vše si nasbíráte v misích

+18

Tick Tock: A Tale for Two

  • PC 80
Vzhledem k tomu, že mám ráda únikové hry, jak v reálu, tak na PC, byla jsem jasně rozhodnutá si tuto hru zahrát. Mým spoluhráčem na PC byl Gotreg a já ve stejném pokoji rozehrála hru na gauči na notebooku.

Princip hraní jsme pochopili téměř hned po spuštění. Nejdůležitější bylo postupovat společně a říkat si, kdo a co na dané obrazovce vidí. Jen tak jsme mohli přijít na to, jak daný rébus vyřešit a posunout se v příběhu dál.

Některé rébusy jsme zvládli s přehledem, jiné nás zase potrápily, že jsem měla chuť to vzdát. Konkrétně se jednalo o jeden, který byl časově omezen, a když jsme jej nestihli vyřešit, museli jsme vždy začít od začátku.

Hru jsme zvládli dohrát za necelé tři hodinky, ale věřím, že nebýt některých zákysů, měli bychom ji dohranou mnohem dříve.

Pro: hra pro dva, zábavné rébusy

Proti: krátká herní doba

+22

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

  • PC 90
Pokud by se někdo pídil po tom, v jakém žánru mám největší mezery, budou to bezesporu RPGéčka. V mém případě to nejsou mezery, ale krátery gigantických rozměrů. Jeden takový kráter jsem se před časem pokusil zaplnit dohráním prvního dílu kultovní série Baldur’s Gate. Bohužel mi hra moc nesedla a dohrál jsem jí v podstatě se sebezapřením. A tak jsem se do druhého dílu nijak zvlášť nehnal. Nyní mohu říct, že to byla chyba.

Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn se sice na první pohled zásadně od prvního dílu neliší, ale nejspíš to byly právě ty drobné detaily, které se vývojářům podařilo doladit, že mi najednou tahle hra chutnala od začátku až do konce. V první řadě musím pochválit nastavení obtížnosti. Najednou už nestačilo používat osvědčenou taktiku z prvního dílu, že střílím na dálku vším co mám, a když potvora dojde až ke mně, tak jí Minsc a Boo bací pořádným mečem. Zvlášť pokud si hráč nehlídá nepřátelské kouzelníky, tak vám za chvíli část party běhá v panice nebo chaosu po obrazovce, další část je paralyzovaná nějakým zpomalovacím kouzlem a na posledního chudáka se valí deset monster.

Na řadu tak přišlo studium manuálu, hlavně co se týká magie a zjišťování co je na co, a co je proti čemu dobré. Těch kouzel je tu na můj vkus až možná zbytečně moc, některá bych rovnou zrušil (takové Imprisonment je pěkné svinstvo… ), ale celkově mě magie fakt bavila. Některé souboje připomínaly šachovou partii s pečlivou přípravou, a došlo i na to, že jsem si po několikátém loadu psal do notýsku postup, co kdo bude dělat.

Překvapivě mě i po celou hru táhnul příběh. Zatímco v prvním díle tak nějak brzy zjistíte “vo co go” a až do konce jde jen o to zlikvidovat hlavního záporáka, ve dvojce mě po celou dobu vrtalo hlavou, o co tomu bubákovi Irenicusovi jde. A když jsem to nakonec zjistil, tak mi ho vlastně bylo i trochu líto, ale schytal to zmetek. :) Navíc mi ten příběh nepřišel až tak narušovaný těmi vedlejšími questy jako v jedničce, asi jsem jich i dost minul, a přesto mi to zabralo pořádnou porci času, než jsem hru dotáhl do konce.

Co se tedy zatím BG sérii nepovedlo, je probuzení mého zájmu o svět Forgotten Realms. Fakt jsem se tentokrát ze začátku snažil a poctivě jsem četl všechny nalezené knihy, ale prostě ne. Nakonec jsem to vzdal, akorát to rozbíjelo skvělý zážitek ze hry a ten svět mě zatím vůbec nezaujal. Je zvláštní, že u The Elder Scrolls se objevování toho lore pro mě stalo skoro tím nejdůležitějším aspektem série, tady to zatím vůbec nefunguje. Ale čert to vem, hra je to jinak parádní a rozhodně si BG série u mě vylepšila reputaci.

Pro: Herní mechanika a možnosti, Aplikace D&D pravidel, Příběh, Atmosféra, Souboje

Proti: Pathfinding, Trochu překombinová magie, Nezajímavost světa Forgotten Realms (ale to je asi hodně subjektivní)

+47

CyClones

  • PC 80
Raven patří mezi má oblíbená studia a tak jsem většinu jejich her alespoň zkoušel. V případě CyClones jsem hrál demoverzi. Z té si pamatuji hlavně to, že mě hra bavila a jeden druh nepřátel, kteří jako by vypadly z o rok novějšího Hexenu. Navzdory pozitivnímu názoru jsem se dostal k dohrání plné verze až o 26 let později. A přesto, že hra technicky zestárla, mám hlavně slova chvály. Hráč se ujímá prototypu speciální jednotky HAVOC a musí zastavit mimozemskou invazi. Páteř nepřátelské armády tvoří kybernetické klony CyClones, vytvořené ze vzorků lidských tkání. Odtud název hry. Další nepřátelé jsou různí roboti, sami mimozemšťané a jejich stvůry. Mezi misemi a někdy i během nich se objevují dva druhy videí - klasické počítačem vytvořené animace a digitalizované záběry herců. Ty jsou samozřejmě v dost nízkém rozlišení a na malé části obrazovky, přesto jde o milé zpestření. Hra je v podstatě klasická FPS, ale obsahuje několik revolučních prvků. Nejzásadnější je dost unikátní ovládání, kdy myš řídí zaměřování, ale neotáčí výhledem jak je obvyklé. Zaměřovač také slouží jako kurzor při výběru položek z inventáře, odpalování náloží nebo aktivaci zařízení v jednotlivých levelech. Na svou dobu je celkem unikátní i zmiňovaný inventář i když obsahuje jen lékárničky, energii pro oblek a několik úkolových předmětů. Mimo života má hráč také brnění s vlastní výdrží (podobně jako v Halo).

Samotné levely jsou skvělé. Prostředí se mění dostatečně často a design je dost komplikovaný aby zaujal, ale není frustrující. Větší zásek jsem měl jen dvakrát a to přestože je často nutné pokračovat skrytými chodbami. Zaměřovač je naštěstí indikuje změnou barvy, stejně jako dveře a tak není problém je rozpoznat klidně přes celou místnost. V případě záseku bohužel moc nepomůže mapa, která je navzdory mnoha možnostem dost nepřehledná a tak jsem jí vlastně vůbec nepoužíval. Úkoly jednotlivých levelů jsou také dost různorodé, často nestačí prostě dojít k nějakému východu. Engine umožňuje omezený pohled nahoru a dolů, ale využil jsem to pouze při sbírání předmětů na malém prostoru. Předměty se sbírají také pomocí zaměřovače. CyClones je bohužel trochu pozapomenutá hra, kterou bych ovšem s klidem doporučil. Myslím že by se dobře hrála i dnešním hráčům a díky mnoha originálním prvkům a slušné atmosféře stojí za pozornost.
+25

Oddworld: Abe's Oddysee

  • PC 85
Konečně se mi po 23 letech od vydání podařilo Abeho zdolat! Jednak už mi těch klasických nedohraných arkád zbývá jen pár, jednak jsem se do něj už párkrát pustil, hrál ho poprvé už někde v době vydání na playstationu, ale nikdy jsem se nikam nedostal.

I tentokrát se mnou ta hra bojovala. Na vině je jediná věc, kterou budu kritizovat a za kterou dávám "jen" 85% a to je prokletý save systém. Ve hře se ukládá na checkpointech. Checkpoint poznáte podle toho, že se Vám nad hlavou objeví čtvereček a tu chvíli můžete uložit a uloží se Vám celý postup, včetně zničených nepřátel, pastí a zachráněných Mudokanů. Jenže hra Vás nechá myslet si, že uložit můžete kdekoliv, prakticky se ovšem nic nestane. Checkpointy jsou od sebe občas pekelně daleko, naštěstí jsem na netu našel fintu - pokud uložíte hru, můžete se vrátit zpět k předchozímu checkpointu a uložit si ji znovu a pak zpět. S tímhle systémem se z nehratelné hry stává sice brutálně obtížná, ale hratelná záležitost.

Jinak můžu jen chválit. Grafika je temná, renderovaná, barvami zrovna nehýří, ale umí vykreslit i celkem pěkné prostředí, animace jsou parádní, oddělují důležité mezníky hry a tvůrci párkrát přejdou z animace plynule rovnou do hry, což je poměrně působivý efekt na dobu vzniku.

Příběh je parádní. Na planetě Oddworld žije rasa Glukkonů, která s pomocí brutálních vojáků Sligů vede továrnu na maso. V tom jsou zpracovávány méně vyspělé druhy (Paramiti, Scrabové) a jako otroci pracují slabí Mudokani se zašitými pusami. Jedním z nich je Abe, který náhodou objeví, že novým masem mají být právě jeho druhové. A začíná útěk, boj za svobodu a ve finále i devastace celé továrny Rupture Farms. Ultimátním a bez návodu prakticky nesplnitelným cílem je najít a zachránit všech 99 Mudokanů. Pokud jich nenajdete aspoň 50, dočkáte se špatného konce, za více je dobrý konec a za nalezení všech Vám hra dá možnost si znovu pustit všechny filmečky.

Pakliže Glukkoni jsou mozkem, Sligové jsou brutální silou, která se spoléhá na kulomet, věrné "psy" Slogy. A i ostatní druhy mají ostré drápy a zuby. Abe naopak nemá nic, žádnou zbraň, střetnutí s čímkoliv končí rychlou smrtí. Abe toho ale umí jinak opravdu hodně, čemuž odpovídá i množství použitých kláves. Chodí, běhá, plíží se, ve stylu Prince of Persia se zachycuje na zdi a slézá z nich, umí kotoul, přepínat páky, deaktivovat bomby (což je dost oříšek), házet nalezené kameny či bomby (trefit se je opravdu kumšt), skrývá ve stínech.

Kromě toho má asi 8 hlasových příkazů z nich ty nejdůležitější (ahoj, pojď za mnou, počkej) slouží ke komunikaci s Mudokany. Pomocí nich donutíte Mudokana aby šel za Vámi, ideálně ho dovedete k portálu, otevřete mu ho a sledujete jak mizí za svobodou.

Otevírání portálů probíhá pomocí zaříkávání, což je dost podstatná věc. Tím můžete nejen otevírat portály, ale také posednou libovolného Sliga. Ten poté ve Vašich rukou může postřílet nic netušící kamarády, otevřít nepřístupnou bránu, či komunikovat s pejsky. A až Vás to omrzí, efektně ho pomocí zaříkávání proměníte na krvavý flek. Samozřejmě to není tak snadné, Sligové nesmí být s Vámi na jedné úrovni, jinak Vás zastřelí, nesmí mít kam utéct a nesmí tu být neutralizační sondy, které Vám při pokusu o zaříkávání dají pořádnou ránu.

Hra toho obsahuje samozřejmě ještě mnohem více - miny, bomby, výtahy, trampolíny, jsou tu nepřátelé imunní vůči zaříkávání, zajezdíte si na podivném velbloudovi. Je tu tuna secretů, který bych bez návodu asi nikdy nenašel a které jsou životně nutné k nalezení všech Mudokanů. Jsou tu chrámy, kde postupně řešíte jednotlivé místnosti, abyste se v té hlavní účastnili běhu o život proti hordě naštvaných monster. Občas získáte speciální schopnosti jako ničení min či ničení všeho na obrazovce.

Čili Abeho Odysea toho nabízí opravdu hodně, spíše než tradiční plošinovka je to taková logická arkáda s adventurními prvky, kde ovšem musíte mít opravdu pevné nervy a stoprocentní postřeh. Hratelnost je v některých pasážích opravdu pekelná - musíte vymyslet jediné možné řešení a to řešení na milimetr přesně udělat. Řešení se skládá z mnoha úkonů, použijete v těch složitějších pasážích opravdu všechny schopnosti a já si na klávesnici občas připadal jako chobotnice.

Nebudu lhát, Abe je těžký, míra frustrace nad 50* opakovanou pasáží je obrovská, v závěrečné části přibude vražedný časový limit. Občas se mi stalo, že jsem nevzal nějaký secret, který jsem bláhově myslel že najdu sám a musel opakovat obrovskou dlouhou pasáž. Vztekal jsem se, nadával, ale přesto je to parádní hra, která nabízí opravdu spoustu možností. Jsem zvědavý na druhý díl s možností quick save. Arkáda roku 1997.
+24

Ori and the Blind Forest

  • XOne 100
Dohráno 2017. Ori mě dostal od první chvíle dojemným intrem, hned jsem si titulní postavu oblíbil. Vyražíte na cestu za záchranou lesa a po cestě narazíte na různé a nápadité druhy nepřátel. Postavička se skvěle ovládá, jinak by to asi nešlo, protože jste nucení používat skoky a ostatní schopnosti s milimetrovou přesností. Ori je metroidvania, to znamená, že se hodně vracíte a tam, kam jste se původně nedostali, můžete diky novým možnostem a schopnostem, které hra skvěle dávkuje po celou dobu hraní.
Hra je hodně těžká a zejména při třech rychlých pasážích jsem málem hodil ovladačem o zeď.
Graficky a zvukové je hra úžasná, soundtrack skvělý, příběh je hezký a dojemný, párkrát skoro ukápla slza. Hru všem doporučuju, ale je potřeba se nenechat zmást pohádkovým vzhledem a nebýt překvapen vysokou obtížností.
Ve většině her se snažím kompletovat achievementy, ale tady jsem to rovnou vzdal, protože dohrát to bez ztráty života je blbost.

Pro: Soundtrack, grafika, skvělý ovládání Oriho.

Proti: Achievement dohrát hru na jeden život.

+12

Anime Rande

  • PC 25
Tedy jako.. ehm... došla mi slova. Asi takhle - má to nápad. Má to taky poměrně velké množství možností/seriálů (nicméně pobyt v nich není příliš dlouhý). Možná bych si to užil víc, kdybych z těch seriálů měl alespoň nějaký nakoukáno (tuším jsem viděl jeden díl Blood+ a kromě toho, že by to mohlo být o upírech, si nepamatuji vůbec nic - přece jen jsem spíš koukal na Neon Genesis Evangelion, Hellsing nebo Haibane Renmei, tři další z herní nabídky znám jen podle názvu a u ostatních vůbec nevím, která bije). Co bych si asi neužil v žádném případě je kresba postav, ta mi trhala oči. Neodvažuji se odhadnout, kolik bylo autorům (spíš autorkám) let (nick jedné z nich něčemu napovídá), ale ať se na mně nezlobí, tohle neskousnu.
PS, Heartbeat dostává při zkušenosti s Anime Rande úplně nový rozměr...
+9