Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Unreal Tournament

  • PC 95
Zvláštní... já se považuju za herního asociála, preferuju prakticky výhradně singly ale multiplayerové hře dám skoro maximální hodnocení? Když právě ona mě k té asocialitě převedla? Nezbláznil jsem se, opravdu to tak je. Tady je malá sonda singleplayerového hráče do cizího prostředí...

Do singlu jsem se ponořil právě díky tomu, že mě nebavila nutnost se naučit každý pixel prostředí nazpaměť a trénovat stovky hodin jen proto, abych si rovnocenně zahrál (což je nutnost u většiny MP her). Naštěstí UT nabízí tunu zábavy i s boty, které si přizpůsobím momentální náladě. Chci peklo? Nastavím je na max. Chci si připadat jako king? Dám jim inteligenci napařovací žehličky. A pak mi nic nebrání v tom si užívat perfektně navržené arény, skvělé zbraně (minigun je moje láááska), ještě lepší ozvučení a naprosto DOKONALÝ soundtrack. A můžu si hrát jak chci a ne tak, jak musím, protože jinak by se moje životnost v aréně počítala sotva na vteřiny.

Singl kampaň naštěstí vydrží docela dlouho a zahrnuje všechny herní módy. Jasně, v těch kooperativních byste boty nejradši picli a odběhali to celé sami, ale aspoň to není tak jednoduché. Takže já hodně oceňuju, že vývojáři na nás asociály mysleli a dali mi možnost si hru užít. A ne jen lítat sem a tam bez možnosti si vychutnat prostředí, jen aby mě nikdo netrefil. Hmmm, já fakt asi stárnu.

Je asi jasné, že tenhle žánr není úplně pro mě. Když už se někde pustím do multiplayeru, tak jedině tak, kde vím, že mám nějakou šanci. A to FPS hry rozhodně nejsou. Ale UT mi umožňuje zažít pocit neporazitelnosti kdy se mi zamane. Samozřejmě jsem i v dalších letech pár podobných her zkusil (včetně UT2003 a 2004), ale vždy se pokorně vrátil zpět. Jednak takový pocit z hraní už mi nikdy žádná jiná multiplayerovka nenabídla a vývojáři pak všude začali cpát vozidla, což jsem vždycky považoval za nejblbější nápad v historii blbejch nápadů. To já radši jednoduše a hezky postaru :-)

Pro: level design, zvuky, zbraně, soundtrack, single kampaň

+22

SnowRunner

  • PC 60
Předem komentáře bych chtěla upozornit na to, že jsem ani Spintires ani Mudrunner nehrála, protože mě nezaujaly tím že se tam tahá jen dřevo. Snowrunner mě zaujal hned právě tím že je tam možnost plnit různé úkoly a že jich je opravdu hodně. Jak přesně začít ..... grafika je super, prostředí je super, úkoly jsou rozmanité a je jich dost na několik desítek hodin, mapy vypadají zajímavě a že je jich tolik je určitě plus. Je fajn začínat a oběvovat svět a získávat zkušenosti s terénem a pomalu si předělávat auta na lepší a silnější a nevím co všechno. Potud je hra v hodnocení na krásných 90% jenže ..... a tady narážím bohužel na to co dělá Snowrunner zajímavým, a to je bahno. Je všude, je ho plno a je silně přepáleně nastavené. Po prvotním zkoumání mi přišlo docela fajn probrodit se prvními úseky a určitě má své "kouzlo" že sami dokážete vyprostit xy tunový kamion a náklad z bahna, ale tady to začne hodně skřípat a to tak že opravdu hodně. Dokážete postavit asi 20 mostů, opravit vrtné plošiny, odstranit závaly a vytvářet tunely na jiné mapy, ale nedokážete spravit 10 metrový úsek silnice který je tak zabahněný, že na něm strávíte 20 minut. Pokud tuhle trasu jedete poprvé, podruhé, potřetí, je to v pohodě, ale když už stejným úsekem jedete po sedmé - a objet se to nedá, protože to znamená objet celou mapu a dostat se v podstatě do toho samého bahna jen z druhé strany - začínáte si říkat že ten úkol vám může být ukradený. Bahno je nesmyslně přehnané, do určitých skladišť se bez zapadnutí a 20 minut tahání navijákem nedostanete a co se týká dalších map, tak třeba Alijaška je v podstatě jen bahno a nic jiného. Moje trpělivost se dá rozdávat a nejsem žádná vynervovaná magorka která mlátí do stolu a nebo háže ovladačem, ale tohle je prostě moc. Hru jsem v podstatě vzdala a nestydím se za to, protože tohle není nějaký normální simulátor bláta ale nesmyslný simulátor zapadání do bahna. Po cca 25 hodinách hraní mi došla trpělivost právě na Alijašce, kdy jsem se do jedné lokace dostávala na 5x (použila jsem 4x možnost "vrátit auto do garáže") a při 5 pokusu se mi sekla vlečka o sloup a nejde s ní hnout ani dozadu ani dopředu a po bocích mám jen kameny takže se tam s kamionem nedostanu, takže mi zavazí v cestě a ještě jsem převrátila kamion. Pokud bych měla hodnotit, tak za všechno možné, kromě bahna, bych dala krásných 90% ale pokud připočítám bahno a fyziku - která je taktéž přehnaná a bylo by potřeba ji dost snížit - tak se dostanu v hodnocení na nějakých 40 - 50%. To co tuhle hru dělá zajímavou je zároveň to co ji dělá v podstatě nehratelnou. I s výkoným kamionem 6x6 zapadnete v malé kaluži a dostáváte se ven půl hodiny a to je podle mě špatně. Na hru jsem se těšila ale to zklamání je prostě moc velké na to abych ji nějak doporučovala. Auta jsou hezké a je velký výběr, ale toho bláta je prostě moc. Přehnaně moc.
+21

Q.U.B.E. 2

  • PC 90
Q.U.B.E. 2 mě velmi mile překvapil. Očekával jsem jen další průměrnou puzzle hru, která se chtěla svézt na vlně popularity vyvolané Portalem, ale nakonec hra předčila moje očekávání. Q.U.B.E. vám dává k dispozici tři základní funkce : trampolínu, krychli a kvádr. Zní jako nuda? Věřte mi, že není. Autoři nakládají s takto jednoduchým konceptem velmi dovedně a originálně.

Hra na vás nijak nespěchá, tempo je pomalejší a jednotlivé mechaniky řešení jsou vám předkládány velmi pečlivě a krásně plynule, díky čemuž se vám nikdy nestane, že byste zabloudili do místnosti ve které si nebudete vědět rady. Geniálně jednoduchá mechanika vám doslova přejde do krve během chvilky a vše je navíc dokonale přehledné. Po vstupu do místnosti stačí jen rychle přehlédnou prostředí a elementy se kterými máte pracovat, a ihned je vám jasné co po vás hra chce. Provedení úkolu lze pak realizovat během několika sekund, maximálně minut pokud jde o poslední akt hry. Skutečně se mi ani jednou nestalo, že bych bloudil po místnosti a hledal co mám kde udělat dlouhé minuty, natož potupně hledat řešení na internetu. Je nutno říct, že puzzly nejsou příliš těžké a pokud je hardcore výzva to co hledáte, asi budete možná zklamaní. Na druhou stranu, já jsem obětování vyšší obtížnosti pro zábavnou a plynulou hratelnost spíš uvítal. Rád bych ještě vypíchnul perfektní odladěnost hry co se týče pohybu a interakce. Vše je absolutně bezchybné - vždy doskočíte tam kam máte doskočit, dosáhnete na co máte dosáhnout a skoky a orientace v prostoru jsou bezproblémové (ano, nárážím na Portal) stejně jako fyzika předmětů. Hra navíc není dlouhá, vyšla mi asi na 4 hodinové sezení, což mi plně vyhovovalo.

Jediné co jsem u hry postrádal je kvalitní příběh. Schválně ho nebudu počítat do hodnocení, protože jsem nehrál první díl, ale bohužel mě příběh a pozadí hry už od začátku nijak nezaujalo a časem jsem o příběh úplně ztratil zájem. Na druhou stranu, vůbec jsem ho u hraní nepostrádal a hru jsem si i tak užil. Kdyby byla do hry přidána silnější dějová linka, věřím že by se mohl Q.U.B.E. směle měřit i s králi puzzle her, jako je Portal nebo Talos Principle.

Pro: Herní mechanika, plynulost hry, přehlednost, odladění pohybu

Proti: Slabší příběh

+10

Rex Nebular and the Cosmic Gender Bender

  • PC 70
Rex Nebular je jedna z adventur ve kterých jsem kdysi nedošel moc daleko. O novém hraní jsem začal uvažovat, když jsem procházel hry od Microprose, ale když jsem narazil na High-Voltage na nový projekt Zahrajem bylo jasno. Tři důvody ke hraní jednoho titulu, to už musí být osud. Rex je zjevně inspirovaný Space Questem, který mám ale raději. Přesto jsou prostředí a příběh dobře udělané s dost vtipnými momenty. Jen mi je prostě styl Space Quest bližší. Na kvalitě příběhu a dialogů se jistě podepsala účast legendárního autora z Infocomu - Steva Meretzkyho. Grafika jako celek působí pěkně. Povedené jsou především animace, zbytek je trochu slabší. V pozdějších fázích autoři zbytečně ukazují skvělé animace a cesty autem při průzkumu jsou tak dost zdlouhavé. Zbytečně to prodlužuje a komplikuje už tak náročnou část. Hra využívá jako první engine MADS, který se později objevil u Dragonsphere nebo Return of the Phantom.

Obtížnost je zde zajímavé téma. Na adventuru je celkem překvapivě k dispozici volba ze tří stupňů obtížnosti. Po krátkém vyzkoušení jsem zjistil, že se mění komplikovanost některých hádanek - dobrý nápad. Přítomny naštěstí nejsou žádné akční minihry, které v podobných titulech pouze ruší. Po dohrání jsem si našel rozdíly mezi obtížnostmi a není jich zase tolik. Přesto stojí za to projet hru na nejtěžší, alespoň má více lokací smysl. První část hry má standardní obtížnost, ale v druhé již dost přituhne a především díky rozsahu je dost náročná. Jde ovlivnit i nastavení interface, které doporučuji zapnout do stavu easy. Po najetí myši jsou pak vidět aktivní objekty, bez toho by šlo o zbytečný pixelhunting. Hra je plná humoru, který mi sice sedl méně než v Space Questu, ale má světlé chvilky. Především Machoprose pobavil. Zasazení na planetu žen a její historie je zajímavé, ale bohužel to hra využívá celkem málo. Stejně jako samotný Gender Blender.

Po dokončení se v menu hry objeví položka Quotes, která stojí za prozkoumání. Milá odměna. Pochválit musím také GOG - při spuštění hry je nabízen bonusový obsah, který stojí za projití. Různé druhy smrti, popisy lokací nebo možnost poslechnout si jednotlivé skladby soundtracku je fajn bonus. Pozor při spuštění je přehozena možnost 2 a 3. Rex Nebular je slušná adventura, která rozhodně stojí za zahrání, ale do zlatého fondu se nezařadí.
+28

Black Mirror II

  • PC 75
Posel smrti 2 není špatná hra. Jen ji musím srovnávat s prvním dílem a tady mi to prostě po všech stranách trošku pokulhává. Tam kde jednička měla všechno geniální, dvojka má všechno jen mírně nadprůměrné.

Grafika je vyhlazenější, lepší ale o nějakých nádherných obrazech jaké byly v prvním díle si můžete nechat jen zdát. Nabízí sice staré známé lokace v nových podobách, ale ty nejsou zdaleka tak působivé. Dabing je slušný, hudba mě chvílemi přišla otravná, protože přeřvávala dialogy a to i přes to, že jsem ji ztlumil. A vadil mě titěrný a slabý font titulků, které občas nešly přečíst. Působivé animace z jedničky jsou bohužel pryč, mezi kapitolami máte jen nejasné snové sekvence, doslova odfláklé je asi pětisekundové outro.

Hratelnost se příliš nezměnila. Kombinace jsou opět vesměs logické, zmizelo otravné čekaní než Vám někdo něco udělá a v drtivé většině objevování se aktivních míst. Hrdina většinou okomentuje proč něco nejde zrovna teď a dá Vám stopu, že to později půjde. Stejně jako v prvním díle nepotřebné aktivní místa mizí a ty co zůstanou víte, že budete v budoucnu potřebovat. Vzhledem k tomu, že hra je z roku 2009, tak pohodové ovládání a moderní featury považuji za samozřejmost, nechybí tu ani označování aktivních míst pomocí mezerníku. Díky bohu za to, protože některé místa jsou opravdu titěrné a vzhledem k tomu, že označení probíhá téměř neviditelnou lupou, občas si zapátráte i s touto vymožeností. Hra je mnohem delší než první díl, obsahuje opravdu spoustu puzzlů, na druhou stranu díky označování i celkem jedoduchá, vyjma asi 2-3 puzzlů jsem nemusel ani koukat do návodu.

A co příběh? Slušný ale s výhradami. Děj se přesouvá do roku 1993, hlavní hrdina je moderní mladík, který poslouchá grunge a na vše má hbitou odpověď. Dalo by se taky říct, že je to arogantní kretén, který neustále shazuje všechno a všechny co komentuje. Navíc je to zapřísáhlý skeptik, který po všem co prožije stále nevěří na kletby, duchy a nadpřirozeno. Něco jak Scullyová v Akta X. Ke konci se pravda trošku usměrní a začne být normální, ale ze začátku mě lezl na nervy.

A vůbec začátek stojí za hovno. Místo staroganlického sídla se s Darrenem ocitnete v malém americkém městečku a první dvě kapitoly se odsud nehnete a řešíte blbosti. Během toho se Darren zamiluje, odhaluje vraždu a tajemného muže co po něm jde, ztrácí matku a hra se pozvolna rozjíždí. Budete odhalovat opět tajemství rodové kletby Gordonů a co s ní má společného Darren i jeho láska Angelina. Vrátíte se na staré známé místa jako Willow Creek, kde po turistickém boomu opět chcípl pes, Ashburry ze kterého je hotel a nakonec i na Black Mirror. Opět se objeví pár krvavých mordů, opět potkáte některé staré postavy a dojde k pár nečekaným zvratům.

Tvůrci chytře počítají s tím, koho bude hráč po dohrání jedničky podezírat a tak překvapí zase trošku jinak. Jenže zatímco v jedničce to zpětně smysl dávalo, ve dvojce to nefunguje. Pokud víte, kdo za vším stojí, chování té postavy je většinu hry naprosto nesmyslné - a nebo je postava mistr světa v přetvářce.

Každopádně dvojka byla velmi slušná hra, z herního hlediska nemám výhrad, ale příběhově mi to přišlo trošku jako nastavovaná kaše a filler. Cliffhanger na konci je opravdu na naštvání, naštěstí třetí díl vznikl relativně brzy poté.
+31

Journey

  • PC 40
Je mi jasné, že touto recenzí půjdu proti všeobecnému proudu. Hra Journey vyšla již v roce 2012 a získala si spoustu kladných hodnocení, převážně pro své umělecké kvality a vzbuzující emotivní zážitky. Ač jsem se snažil sebevíc, kouzlo této hry, které zapůsobilo na ostatní hráče, jsem objevit nedokázal.

Americká společnost thatgamecompany vydala svou hru ve spolupráci se Santa Monica Studio na PS3 již v roce 2012, na počítače a mobilní platformu se dostala až o dlouhých sedm let později. Už z velmi pochvalných recenzí i záběrů z hraní jsem moc nechápal, v čem může tkvět její kouzlo. Proto jsem čekal, co se mnou hra udělá. A neudělala vůbec nic.

Pokud bychom se podívali na dílo co se herních mechanik týče, nic zázračného ani zábavného neobjevíme. Jedná se o walking simulator, kdy chodíte pouští (či později jiným prostředím) od jednoho místa ke druhému, kde vždy zaktivujete "zapísknutím" zdejší totem, vylétne létací šála a jde se zase dál. Hlavní postava může jen chodit, chvíli lítat (energie k lítání se nabíjí na řadě stanovišť s lítacími papírky) a pískat (což se ve hře používá jako spouštěč všech akcí). Náplň hraní tedy hodně jednotvárná a nezajímavá.

Všichni však byli unešeni z audiovizuálu, z atmosféry. Přestože mám rád kýčovité obrázky zapadajícího slunce, tady mě neoslovilo ani to. Z grafiky jsem si nepadl na zadek. Spíš jsem si chvíli připadal, jako když se ocitnu na Rallye Paříž-Dakar. Na rozdíl od jízdy autem se tu pohybujete jen pomalou chůzí (a občasným letem). Hned po pár minutách hraní jsem marně hledal tlačítko, které by tuto chůzi urychlilo.

Postup jednotlivým prostředím mi přišel nudný a nezajímavý. Několikrát jsem hru vypnul a snažil se pročíst pochvalné recenze, abych objevil kouzlo této hry. Kromě naštvání ze špatného autosavování, kdy mě to vždy vrátilo jinam, než kde jsem končil a já tak musel tupě projít stejnou pasáží, kterou jsem měl už dávno za sebou.

Jak to shrnout a neurazit. Nedokázal jsem objevit kouzlo tohoto díla, kterou řada fanoušků hodnotí jako neopakovatelný umělecký zážitek. Pro mě je to nezajímavý a nudný walking simulator, který mě nedokázal vůbec ničím zaujmout.
+22 +24 −2

Journey

  • PS4 90
Journey vlastně není ani hra, je to zážitek. Audiovizuálně opojné a emotivní dvě hodiny s Journey jsou něco naprosto nezapomenutelného, co se vskutku dotkne lidské dušičky. Celá cesta trvá jen dvě hodiny, které uplynou jak lusknutím prstu. Člověk je pohlcen klidnou a mírumilovnou pouští a jeho tajemný sen končí na vrcholku hory. Těžko se to popisuje, jedná se o hru, která se musí opravdu zažít, protože mě nenapadá s čím by se to dalo srovnat.

Herně je to velice jednoduché, takže si to může zahrát prakticky kdokoliv bez ohledu na herní dovednosti a zkušenosti. Journey může fungovat i jako terapie. Hra to není náročná, nehrozí zde nějaké záseky, ani nějaké velké nebezpečí. Hudba s krajinou uklidňují a celý setting světa odnese skoro mimo prostor a čas. Hraní se sluchátky lze jenom doporučit.

No už se tu moc pouštím do filozofování. Journey je krásná/ý hra/zážitek, který by si měl každý zkusit. Je to krátké, ale znovuhratelné a dokáže si to podmanit každého. Alespoň já si to tedy myslím. Už jenom kvůli oné jedinečnosti v rámci herního média si to zaslouží pozornost.
+24

Max Payne 2: The Fall of Max Payne

  • PC 80
Hra se odehrává dva roky po prvním díle. Na úvod slyšíme od Maxe několik vět, které ale postrádají větší smysl, protože prozatím neznáme kontext. Za zvuku policejních sirén se následně příběh vrací o několik hodin zpět, na začátek večera. Max je hospitalizován se střelným poraněním. Po nabytí vědomí ale vstává a snaží se dostat pryč, prochází nemocnicí a přitom má halucinace plné flashbacků a to především o Moně Sax. S tou se již setkal v prvním díle, ale byla postřelena ve výtahu, takže by měla být mrtvá. Zjišťuje ale, že ve vedlejší místnosti leží mrtvola a ve dveřích se objevuje maskovaný vrah. A aby těch retrospektiv nebylo málo, po chvíli se posouváme ještě o den zpět a zjišťujeme, že Max je po událostech z jedničky opět policistou a jde prozkoumat skladiště Vladimira Lema, gangstera, se kterým dříve spolupracoval. Takhle nějak začíná další kolotoč plný akce.

Příběh je na začátku trochu zmatený, ale během hraní postupně dává větší smysl. Je opět vyprávěn pomocí komiksových stripů, což funguje stejně dobře jako v prvním díle. Celá hra má opět skvělou melancholickou noir atmosféru. Zajímavým a zábavným zpestřením hlavního příběhu je možnost sledování pořadů v televizích, na které Max průběžně naráží. Je tak možné si prohlédnout řadu reklam, detektivní příběh podobný prvnímu dílu, romantický příběh (větu "My Lady, My Lord" už budu mít navždy spojenou s touto hrou) a animák, který je částečně spjatý s příběhem hry.

K hratelnosti se dá jednoduše říci, že pokud někoho bavila jednička, ten jistě dvojkou také nepohrdne. Hra má skvělý spád (chvíli si zahrajeme i za Monu Sax), zábavné přestřelky s bullet timem a velké množství zločinců čekajících na zásah z některé z Maxových zbraní. Jejich nabídka je obdobná, jako u jedničky, ale ocenil jsem možnost střílet dvěma pistolemi desert eagle najednou.

Co se týče vizuální stránky hry, je zde vidět slušný pokrok. Grafika vypadá o dost lépe, stejně tak i Maxův obličej již není jeden plochý škleb. Dále musím opět vyzdvihnout hudební stránku hry, která doplňuje právě probíhající akci a samozřejmě nesmím zapomenout na skvělý melancholický hlavní motiv.

Negativních věcí se na hře moc najít nedá. Snad jedině to, že zde toho není moc nového. De facto je hra stejná jako jednička, akorát s jiným příběhem a v trochu lepším grafickém kabátku. Možná je to naopak dobře, protože proč něco měnit, když to funguje. Snad jen herní doba by mohla být trochu delší a možná mohli vynechat misi odehrávající se v Maxově noční můře, která je ve stylu zdrogovaných misí z jedničky.
+17

Someday You'll Return

  • PC 90
Svým zasazením a vlastně i zpracováním příjemně originální záležitost. Žánrovou kombinací 3D adventury s důrazem na práci s inventářem, občasnými survival prvky a environmentálním vyprávěním walking simulatorů, si Someday tak trochu vytváří vlastní malý subžánr. Someday od hráče vyžaduje pozornost a pečlivost při řešení hádanek, zkoumání jednotlivých předmětů i schovaných zákoutí. Ve všech případech často skrývajících důležité střípky z příběhu. Ten si postupně dáváte sami dohromady nejen z deníkových útržků, ale také vlastním pozorováním lokací. Paměť hlavního hrdiny je totiž ta poslední věc, na kterou by se tady dalo spolehnout. Postupné brodění vzpomínkami není samozřejmě nic originálního, ale v tomto prostředí a tématu je to vcelku osvěžující a nepřestane napínat "jak to bylo dál". Proto může zamrzet, že bez důsledného šmejdění hráč snadno mine podstatné dějové souvislosti.

Možná je to jen mou ignorancí adventurního žánru v posledních letech, ale už dlouho jsem nezažil, aby mě hra takhle potrápila. Autoři na to jdou postaru a nebojí se hráče potrápit, až mu nad hlavou vyskočí otazníček "co mám sakra dělat?". Obrovské hinty "zmáčkni tohle a stane se tohle" tady nehledejte (do finální hry se však alespoň malá nápověda dostane). Občas to dokáže být frustrující, ale výsledek je velmi uspokojující.

Podobně jako výsledný dojem po dokončení. Tohle že opravdu udělali jen dva pánové? Nezbláznili se? Zbláznili. A to je dobře!

PS: Dejte si skrytý konec hned na začátku hry. Však vy víte jaký.
+50

Alan Wake

  • PC 65
Herní výzva 2020 - 5. "Moje jméno je..." (Hardcore varianta)

Tak s Remedy jsme si nepadli do oka ani napotřetí. V Alanu Wakovi jako by přesně zkombinovali nedodělaný příběh prvních dvou Maxů a hratelnost s grafikou třetího. Výsledkem měl zřejmě být psychologický hororový thriller, který nemá obdoby. Něco se ale muselo zvrtnout, protože psychologické to nebylo, horor se po chvilce mění na frustraci a veškerý thrill tu reprezentuje nekonečná a repetetivní akce.

Příběh je skrz naskrz brakový a neustále jsem z něj měl pocit, že Sam Lake při své údajné izolaci u jezera neměl nápady, tak se podíval na Nekonečný příběh, otevřel pár Kingovek a řekl si "dobrý, to nějak zkombinuju a zbytek vymyslíme při programování". I přes očividnou (a zčásti i přiznanou) inspiraci však jeho výsledná podoba není úplně k zahození, a k mému nemalému překvapení se docela i dařilo jej gradovat. To všechno až do samotného zakončení. Místo mnou vysněného hořkosladkého konce, ve kterém Wake přijme skutečnost, že svou ženu vepsat do příběhu znovu nemůže, a učí se s tím žít společně s Barrym, Sarah a terapií u doktora Hartmana, jenž to s ním od počátku myslel dobře, a na který opravdu nebude navazovat sequel, tu máme neuspokojivý otevřený (polo)konec, po němž nakonec sequel prostě přijít musí. A to jsem opravdu doufal, že budu mít nakonec pozitivní dojem alespoň z povedeného příběhu.

Hlavní postava je oproti Maxi Paynovi mizerně charakterizovaná. Kde Maxovy nabručené monology barvily postavu a překládaly hráči její myšlenky, tam Alan prostě popisuje, co právě dělá a na co se chystá, pochopitelně v minulém čase, jak už je u Remedy zvykem. Jeho hlavní vlastností je, že ztratil ženu, a schopností zbraně, které údajně drží poprvé v životě.

Gameplay je strašný. Držíte světlo, kterým osvítíte všechno ve své cestě, popřípadě následně rozstřílíte, pokud osvícení nestačí. Bojujete proti třem nepřátelům pořád dokola, občas se na vás vrhnou vznášející se věci a možná přijde i pár bossů. Na začátku každé epizody je krátký úvod za světla, následují dvě hodiny bloudění lesem v noci a konec se vás snaží navnadit na epizodu další nějakým šokujícím okamžikem v příběhu. Zkrátit to celé na půlku a vyházet veškeré samostatné putování lesem s nízkým počtem nábojů, ve kterém jsou posedlí ještě tak tisíckrát otravnější než ve skupině, a hře by to ohromně prospělo.

A proč že tedy mířím s hodnocením tak vysoko a nezůstanu někde u padesátky jako pár dalších uživatelů na databázi? Právě kvůli již zmíněné gradaci příběhu ve třetí, čtvrté a především páté epizodě. A nejen tomu. Dostáváte v nich větší množství nábojů, díky čemuž se souboje stávají snesitelnějšími, a dokonce občas i zábavnými. Ocitáte se v zajímavějších situacích (pódium, vrtulník, přístav) a připojují se k vám vysoce užiteční a milí Barry se Sarah. V některých částech jsem se dokonce i opravdu začínal bavit. Něco, co mi po prvních dvou epizodách přišlo zhola nemožné. A kdyby konec stál za to, možná bych střelil hodnocení ještě výš a těšil se na znovudohrání. Takže se vlastně nakonec nejedná o zas až tak velkou prohru.

Pro: námět, potenciál, 3., 4. a 5. epizoda, gradace příběhu

Proti: hlavní postava, zklamání z konce, gameplay

+24

A Hat in Time

  • PC 85
Stále pouze 7 hodnocení? Šálí mne snad zrak? Uniklo vám snad, že hat in time je nejlepší platformovka na PC za posledních 10+ let? Nepřesvědčili vás recenze na Steamu nebo dva zdejší komentáře? Ne? Tak Pajma se tedy pokusí o nemožné a skrze slovo psané vás snad uvede na cestu pravou.

A hat in time není nic jiného než projekt tvořen zápalem a vášní k žánru a hrám obecně. Původně projekt jediného odvážného Dána, který byl však nad jeho síly, proto se plánované datum vydání 2013 o několik let odložilo. To nakonec vedlo ke stvoření týmu, v jehož útrobách začalo pracovat několik talentovaných dobrovolníků, kteří pocházeli, mimo Dánsko, z dalších čtyř zemí. Nakonec se ale kluci a holky statečně s vývojem poprali a hra oficiálně v roce 2017 vyšla. Konečný výsledek byl nad očekávání pozitivní.

Takto okouzlující, kreativní, milou a zábavnou hru jsem nehrál hooodně dlouho. Inspirovaná Super Mario 64, Spyro the Dragon a Psychonauts si bere to nejlepší z těchto legendárních žánrových souputníků. Obecně z toho vychází titul ze skromných poměrů, který se může rovnat i Nintendovským gigantem - a jeho dementním, autistickým, obtloustlým pseudo instalatérem.

Hra se ovládá velmi dobře, pohodlně a plynule - Hat girl umí skákat(dokonce dvojitě), plachtit, běhat horizontálně po zdech a zachytávat se okrajů budov, říms apod. Vaše neúspěchy se tedy jen opravdu málo kdy dají svalovat na chyby designérů, jako spíše na hráčovu neschopnost. Dobré ovládání se nepochybně hodí, nebot a hat in time není jednoduchou procházkou, i když se to na prvních několik úrovní může tak jevit. To platí hlavně se souboji s bossy, které jsou jednoduše parádní! Nápadité, dlouhé a dost tuhé.

K dispozici vám postupně budou čtyři planety, na nichž jsou rozdělené epizody, které zahrnují jiné úkoly, příběhový či environmentální event. Každá planeta má unikátní atmosféru, nepřátele, prostředí, paletu barev a téma. Například na planetě, kde sovy a tučňáci zápolí na poli filmové tvorby. Strašidelný les, kterému vládne pošahaný zlý(?) duch, jenž si uzurpuje vaši duši, ergo musíte plnit jeho úkoly a přání. Každá planeta má svůj unikátní theme, který navíc k sobě skvěle svazuje storyteling a hratelnost.

Úrovně jsou různorodé a kromě obligátního hromadného sbírání "pokébalů" je tu hledání tajných portálů, které vás zavedou do bonusových úrovní. Konvezrace, řešení hádanek, eventy na čas, segmenty tichého plížení. Hra se Vám neustále snaží předhazovat něco nového a zajímavého či unikátního (něco, co se ve hře objeví jen jednou - avšak to nepůsobí jako gimmick!). Dále sbíráte klubíčka, ze kterých si posléze můžete ušít nový klobouk, jenž vám propůjčuje unikátní vlastnosti. Některé jsou pro postup hrou nezbytné, některé jsou zase spíš jen takovou zajímavostí pro nic.

Napříč vaší roztomilou anabází narazíte na několik velmi zajímavých postav, které jsou výborně namluveny a zkonstruovány. Hra je velice vtipná, někdy překvapivě za hranici hry pro děti. Postavička, kterou ovládáte, je asi nejvíce cute človíček, který se kdy objevil na obrazovkách monitorů. Pravda je taková, že holka skoro vůbec nemluví, ale její projev neverbální komunikace, vzhled a milá pozitivní povaha z ní dělají naprosté zlatíčko, které si prostě nejde neoblíbit.

Kdybych měl něco vytýkat, tak to budou nedostatky technického rázu. Hra mi běhěm několika hodin 5x zamrzla, framerate také není vždy stabilní a náročnost na GPU není malá. Pak je tu problém s nedostatkem obsahu, což beru za bolístku hlavně proto, že jsem prostě chtěl hrát dále, až tak to dokáže pohltit. Pak je tu poměrně slabá 4 epizoda, která je poněkud rozvleklá a jako by nedokončená, což se dá říci o celé hře obecně.

Je vidět, že bylo z pomyslného dortíku dosti ukrajováno, aby se vešel do trouby a stihl upéct. Což ve výsledku přineslo hru, kterou tu máme nyní. Originální, zábavnou, vtipnou, roztomilou, milou (občas i ztrašidšlnou) hru, která má duši a srdce! Mega super překvapení a už těd se nemohu dočkat, co Gears for Breakfast upečou přístě.

A hat in time si zasluhuje Vaší, MNOHEM VĚTŠÍ pozornost!

7 hodnocení......Jesus, fuck this world.
+16

Space Quest: A Son of Xenon

  • PC 75
Neoficiální úvod do příběhu Rogera Wilca je celkem povedená hříčka. Schválně říkám hříčka protože jde o pouhých sedm lokací. Obtížnost ale není nejnižší a tak se herní doba přiblížila třem hodinám. Většina problémů má celkem logické řešení. Nejobtížnější je rozluštění hesla k výtahu, ale je to povedený problém a bavilo mě se tím zabývat. Prostředí je zajímavé, počet aktivních objektů velice rozumný. Přítomno je klasicky několik vtipných pop-kulturních narážek. Není problém získat maximální počet bodů - 68. Grafika krásně evokuje staré časy a je moc pěkně udělaná. Ve výsledku jsem velmi spokojen a doufám, že autor bude pokračovat. Také se chystám na jeho předchozí projekt.
+23

Skyhill

  • PC 60
Opět jsem se setkal s tím, že jak v recenzích, tak i zde negativně hodnocené tituly, stojí za to vyzkoušet, protože se můžete dočkat nečekaně milého překvapení a kvalitního zabavení na pár hodin. Stejně tak je to totiž u tohoto titulu s praktickým názvem Skyhill.

S praktickým říkám proto, že příběh je vcelku prozaický. Jste týpek na vrcholu mrakodrapu hotelu Skyhill a jelikož se nacházíte ve 100. patře v momentě útoku zrůd a zombíků na věžák, tak Vaším úkolem je dostat se do přízemí a z mrakodrapu pláchnout. Příběhově jednoduché a herně jsem si přišel jak u dávno vydaných Neighbours from Hell. Dnešní hráči by hru možná přirovnali k This War of Mine. Jen s tím rozdílem, že Skyhill není tolik promakaný. Na rozdíl od výše zmíněných titulů. To ale neznamená, že je nutně špatný.

Začínáte ve VIP patře, slovem klasika - stovka je Vaše číslovka. Tam máte nějaký ten ponk, na kterém si vyrábíte jídlo nebo součástky na rozbitý výtah. Slovem dnešního hráče - ve vrchním patře craftujete, ve spodních patrech bojujete o přežití. Pak už je Váš úkol totiž jednoduchý. Jakmile si vyrobíte (vycraftíte), co potřebujete, cesta je Vaše a je jen na Vás, jak moc si ji uvolníte. Hrou tedy postupujete požárním schodištěm vedle výtahu s tím, že se můžete podívat do levé místnosti a do pravé místnosti. V každé je buď zrůda, nějaké ty věcičky na craftění nebo taky nic. No a když je v nějakém patře automat na sušenku a vy zrovna najdete nějakou tu kačku, tak i v tu chvíli máte vyhráno.

Takhle si tedy sestupujete dolů až do přízemí a to prosím pěkně na jeden zátah. Ukládat hru nelze, ale po každé Vaší smrti se Vám otevře něco nového. Hra má tedy za úkol získat si svoji znovuhratelnost, která ji tak nějak jde, i nejde. Možností je málo a tak to v podstatě stihnete během pár hodin vyzkoušet a jakmile se dostanete do cíle, můžete se sami rozhodnout, jakou cestou se vydáte. A jelikož se pokaždé mapa měnila, musím říct, že žádný z těch sestupů nebyl stejný.

Nápad jednoznačný, příběhově prázdné (a to i přesto, že hra má snahu formou našlých pásek nebo poznámek tvořit příběh), ale na pár hodin určitě bez problémů zábavné. Ze série podobných 2D her určitě kousek, který se za nic stydět nemusí. Já se docela zabavil.

Pro: Nápad, pokaždé nová mapa, různá vylepšení v průběhu hraní

Proti: Když se dostanete na úroveň 10. patra a nějaká zrůda Vás sejme, nemáte v tu chvíli chuť ani žít...graficky na úrovni freeware titulu

+12

Ceremony of Innocence

  • PC 60
Jak se psávalo, a označovalo, v časopise Riki (například u recenze na Gadget), elegantní žánrové zařazení s názvem interaktivní art-adventura zcela sedí i na netradiční titul Ceremony of Innocence.

Nepřímé navázání na Peter Gabriel: Eve se povedlo na jedničku. Tvůrci implementovali do svého dalšího díla kvalitní příběh, interakci redukovali na zajímavější (ale i kratší) úkony a vizuálně celý zážitek ještě povýšili o v rámci média neobvyklý rozsah inspirace, jakým byla vizuálního stránka Ceremony of Innocence obdařena (setkáme se s kolážemi jako od Jiřího Koláře, jindy zase s kresbou ve stylu Albrechta Dürera). A to vše skrze poštovní komunikaci dvou osob z rozdílných částí světa; seznámíme se s londýnským gentlemanem Griffinem s pravým britským přízvukem a tužbou opravdové lásky a kráskou z pacifického ostrova (smyšleného), která mísí koloniální etiku s vášnivým zápalem po objevování nového, Sabinou.

Po celou dobu hraní (několik hodin) tak hráč otvírá, tedy pokud vyřeší opravdu jednoduché interaktivní klikání ve stylu Amanita Design, dopisy, které si protagonisté čtou navzájem. Děj se začne komplikovat, a zjišťujeme další a další okolnosti. A to je také hlavní náplní tohoto interaktivního zážitku na pomezí videohry a knihy (ze které i titul Real World Multimedia vychází).

Je škoda, že podobné hry (minimálně s větším rozpočtem - dabing obstarala Isabella Rossellini nebo Ben Kingsley) nevznikají a prakticky vzato od 90. let se s něčím podobným (The Residents - Bad Day on the Midway, Cosmology of Kyoto, Alice: Interactive Museum) již nelze setkat. V komerčně kompetitivním prostředí tvorby videoher ale nebylo reálné, aby tyto krátké hry u zákazníků obstáli. Dnes jsou ovšem vynikajícím mementem své doby, a právě přístupné Ceremony of Innocence lze doporučit.

Pro: zpracování, dabing, literární kvality, vizuální nápaditost

Proti: krátké a málo interaktivní

+20

XCOM: Chimera Squad

  • PC 80
Skvelé ale zabugované jak tri svine po raňajkách! Tak nejako by sa dala zhrnúť Chimera Squad po prvom týždni jej existencie (a skúsenosti s XCOM2 hovoria, že možno ja potom).

Chimera Squad nie je taká výrpavná ako hlavná hra v sérii a prináša niekoľko zmien, ktoré nie všetkým budú po vôli. Napríklad nemožnosť si vytvárať vlastných spolubojovníkov je hodne veľké mínus. Ale vidím, že to prináíša zaujímavú dynamiku do týmu. Osobne by som skôr privítal nejaký kompromis, kedy by sa tím skladal z vytovrenej osoby (á la Jagged Alliance 2 napríklad) a preddefinovaných charakterov. Ale v konečnom dôsledku je to maličkosť. Dôlkežitá je hrateľnosť a tá je v tomto prípade na vysokej úrovni – ako inak.

Bojiská a misie sú totiž viac uzatvorené a hra sa sústreďuje na okamžitú akciu. Do misie sa vchádza vo veľkom – tzv. „Breach mode“, kde si hráč vyberie pozície, z ktorých chce vtrhnúť do priestoru. Každá pozícia môže mať svoje nevýhody, ale i výhody a dajú sa tu použiť rôzne pomôcky, ktoré vašu situáciu ešte uľahčia. Bolo zábavné špekulovať nad tým, kto vstúpi do miestnosti v akom poradí a čo to bude znamenať pre váš následný ťah.

Najväčšou zmenou je asi spôsob akým fungujú ťahy. Teda pod Slnkom nič nového, akurát, že pre XCOM trochu nezvyklé. A ak máte naozaj nahraných veľa hodín v starom-dobrom XCOMe, tak si budete chvíľu zvykať na to, že v jeden moment ťaháte len s jedným panákom. Čo je skvelé, pretože to od vás vyžaduje prispôsobiť taktické myslenie novým situáciám a problémom. Kde v XCOM 2 bol hlavnou stratégiou „Alpha Strike“ všetkého na čo ste narazili, tu tak úplne nefunguje. I keď prioritizácia nepriateľských tried tu stále existuje. Áno, na teba sa pozerám Ronin!

Selekcia špecializácii vašich vojakov a vlastne aj výber ich samotných je tiež kapitola sama pre seba. Maximálny počet členov Chimera Squad je totiž osem (má to svoje príbehové dôvody) a na misiu si beriete vždy len štyri osoby. Takže vám na ďalšie hranie ostáva i nejaký ten nový výber – ak sa tak rozhodnete. Vlastne ono je fajn, že pri každom zložení musíte používať inú taktiku. Ak ste si zvykli na nejakú štvoricu a z nejakého dôvodu (tréning, liečenie, spec-ops) ste túto štvoricu museli rozhodiť, zrazu ste zistili, že pred vami stojí nová výzva. A prídete na nové taktiky, ktoré sa budú zdať ešte zábavnejšie ako tie posledné.

Čo sa týka chýb v hre. Nuž, takto... tá hra zdedila ešte bugy a glitche z pôvodného XCOMu. Tu fakt netuším čo robia ľudia vo Firaxise, ale niektoré zasekávačky som zažil už v tejto starej hre. Tak sa zdá, že chyba bude niekde v matrixe pôvodného kódu. Čo sa týka ostatných bugov, tak tie najhoršie, ktoré behajú po internete sa mi nestali. Áno, hra mi dvakrát za celých 25 hodín kampane padla a gremlin, ktorý používa Patchwork dostával občas vizuálne glitche, ale nenarazil som na nič vyslovene „game breaking“. Čo neznamená, že to neexistuje. Viď. internet. ;-) Ale nestane sa to každému.

25 hodín ubehlo ako voda. Ani chvíľu som sa nenudil a užíval si hru po celej dobe jej trvania. A áno, plánujem sa k nej vrátiť ako bude na to čas. Hlavne, keď sa nám rozbehne modovacia komunita a... Treba vyskúšať aj agentov, ktorých som v predchádzajúcom prechode vynechal.

Pro: dĺžka hry, ťahový režim iniciatívy, breach mode, rôznorodosť členov jednotky, pokračovanie budovania post-war loru, hudba

Proti: chyby v kóde, ktoré hra ešte podedila z XCOM 2 :-)

+16

Hearts

  • PC 80
Srdce. Jinak také Microsoft Hearts. Jedná se o karetní hru, která je součástí systému Windows už prakticky od pradávna (poprvé se objevily ve Windows 3.1) a ve Windows 7 přichází její labutí píseň. Dá se zprovoznit i v novějších Windowsech, nicméně novější verze od Microsoftu než ta z Win 7 neexistuje. Samotná hra Srdce má navíc několik variant. přičemž tato varianta pro systém Windows se v originále nazývá Black Lady. Název je odvozen od pikové dámy, která je krom srdcí jedinou jinou kartou ohodnocenou body.

Je to jednoduchá hra pro 4 hráče (přičemž jednoho ovládá hráč), ve které se hráč musí během jednoho kola postupně zbavit všech karet, které náhodně dostane (každý hráč má 13 karet). Hodnoty karet jsou stejně jako u jiných her, eso nejvyšší, dvojka nejnižší. Hlavními kartami jsou zde srdce a piková dáma. Hráč se během kola musí snažit pomocí taktizování zbavit všech karet, přičemž se snaží, aby ostatním hráčům nesebral během hry žádné srdcové karty nebo pikovou dámu. Pokud mu na konci kola zůstanou srdcové karty, tak za každou srdcovou kartu se mu přičte bod do celkového pořadí a pokud má v držení i pikovou dámu, dostane bodů hned 13. Jedinou vyjímkou v téhle hře je situace, kterou není tak snadné zahrát, nicméně nemožné to také není. Když se hráči podaří během kola posbírat všechny srdcové karty a pikovou dámu k tomu navrch, automaticky se všem jeho soupeřům přičte 26 bodů. On sám samozřejmě zůstane na nule. Hra se hraje do 100 bodů a kdo je první dosáhne, hra končí a dotyčný prohrál. Vítězem je naopak hráč, který má bodů nejméně.

Abych pravdu řekl, je to jedna z mých nejoblíbenějších karetních her. Je rychlá, jednoduchá a zábavná. Navíc se zde nehraje o peníze jako např. u mého oblíbeného Blackjacku či Pokeru. Na PC jsem ji z nudy občas hrával, nicméně až během letošní výzvy jsem si řekl, že si dám hezkých 10 hodin potřebných pro splnění (budu hrát samozřejmě více, jen těch 10 hodin si vyměřím), během kterých si budu zapisovat i výsledky, jak jsem dopadl.

Po 10 hodinách hraní a pečlivého zapisování si výsledků zde přicházím s vyhodnocením.

Čas: 600 minut
Hry:
První místa: 27
Druhá místa: 17
Třetí místa: 13
Čtvrtá místa: 14
Celkem: 71
Průměrný čas na hru: 8 minut 30 sekund
Průměrný výsledek: 2,2 místo
Nejdelší vítězná série: 4 výhry za sebou
Nejdelší série bez výhry: 7 her

Seznam her:
4.; 2.; 1.; 4.; 1.; 1.; 2.; 3.; 1.; 2.; 4.; 1.; 2.; 1.; 1.; 4.; 2.; 2.; 2.; 2.; 4.; 2.; 1.; 3.; 2.; 3.; 3.; 3.; 1.; 4.; 1.; 1.; 3.; 3.; 1.; 2.; 4.; 1.; 3.; 2.; 1.; 4.; 1.; 1.; 4.; 1.; 3.; 2.; 4.; 1.; 1.; 3.; 1.; 2.; 1.; 1.; 2.; 3.; 4.; 4.; 2.; 1.; 4.; 3.; 1.; 1.; 1.; 1.; 2.; 3.; 4.

Pro: Zábava, odreágování, nepředvídatelnost

Proti: Občasná frustrace, nelze hrát online proti živým hráčům, v klasické podobě špatně hratelná, hráči mohou lehce podvádět

+11

Agatha Christie: The ABC Murders

  • PC 70
Vraždy podle abecedy patří k nejzajímavějším dílům legendární britské královny detektivek Agathy Christie. Po konci adventurní série od AWE Games získali práva francouzští Microïds, kteří se toto dílo rozhodli převést do podoby klasické point-and-click adventury a nutno přiznat, že se jim to podařilo.

Hercule Poirot je detektiv se specifickou poetikou. Všechno je stavěné na pečlivém zkoumání jednotlivých činů a dávání do souvislostí všech poznatků. Vše se děje v poklidném tempu, bez nějakých speciálních akčních vložek nebo ústrků. A tuto atmosféru se tvůrcům podařilo zachytit výborným způsobem. Společně s Hastingsem a detektivem Jappem průběžně proplouváte příběhem, řešíte jednu vraždu za druhou a postupně dáváte dohromady střípky k velkému finálnímu rozuzlení.

V příjemném audiovizuálním zpracování tak různým způsobem hovoříte ze všemi možnými lidmi, spřádáte logické souvislosti prostřednictvím speciální mezihry známé z posledních her o Sherlocku Holmesovi, řešíte řadu vydařených logických puzzlů.

Celá hra však stojí hlavně na velmi kvalitní příběhové předloze. Té se v řadě míst tvůrci drží a je to jen dobře. V některých místech se hra od originálního příběhu odlišuje (ať už nutností implementace interaktivních částí hry, díky čemuž jsou třeba první vraždy prozkoumány detailněji, než v samotné knize, tak také lehké poupravení konce), rozhodně to však celkový dojem nekazí.

Shrnuto podrtženo - The ABC Murders je vydařená adventura přesně vystihující styl, který k Hercule Poirotovi patří. Kvalitativně úspěšně navazuje na předchozí tři adventurní tituly od Agathy Christie.
+17

Assassin's Creed Origins

  • PC 75
Po dohrání tohoto dílu Assassína vlastně nevím, jestli se mi líbil. Po ročním odkladu měl přijít nový vylepšený Assassín a spousta lidí změny také uvítala. Dle mého názoru tyto změny nebyly na těch správných místech a problémy předchozích her se zde opakují.
Možná se ke hře za pár let vrátím, převládnou u mě nostalgické vzpomínky a bude se mi líbit mnohem více, ale z prvního dohrání mám rozpačité pocity.
Hlavní příběh nepatří mezi mé nejoblíbenější v sérii, ale určitě není špatný. Můj problém je, že se vždycky nechám zlákat okolními úkoly a různými collectibles a nejdu nejdřív jen po hlavní příběhové lince. Tu mám hodně rozkouskovanou. Příběh pak nezanechá takový dojem (i přes všechny ty super zvraty). Na druhou stranu tím leveluju a získávám lepší vybavení. Bez toho by bylo dohrání hlavního příběhu značně obtížnější.
Některé momenty příběhu mi přišli trochu černobílé. Když ti „dobří“ dělají špatné věci (někdo poměrně brutálně zabije nepřítele), jsou prezentovány jako dobré, místo poukázání na to, že i dobří mohou udělat špatné věci.
Ironicky je můj největší problém s příliš velkým množstvím obsahu. Jenže se bohužel nejedná o zajímavý a různorodý obsah, ale pořád to samé dokola. Na vyhlídce otevřít mapu, vyčistit nějaký ten kemp nebo pevnost, zabít kapitány, najít poklady, a tak pořád dokola. Ve hře se bohužel často dostanete na jedno místo opakovaně a pokaždé jsou tam znovu nepřátelé. Dle mého názoru by bylo lepší, kdyby po splnění všech požadovaných úkolů, nepřátelé danou oblast opustili. Některé vedlejší úkoly vás samy přímo posílají do té samé pevnosti. Takto jsem některé pevnosti prošla i třeba 4x.
Je zde velké množství vedlejších úkolů. Ty mají své mini příběhy, které se snaží přinést oživení. Často jsou ale příliš krátké, např. pouze 1 úkol. Určitě jsem ve hře ocenila všechny vedlejší příběhy, které byly alespoň trochu rozvinutější. Dávám v tomto přednost kvalitě před kvantitou.
Ještě k tomu otevírání mapy. Pokaždé, když se synchronizuje vyhlídka, hra napsala informaci, že citlivost Senu se zvýšila. Já musím říct, že pokud došlo vždy k nějaké změně, byla tak malá, že jsem si jí vůbec nevšimla.
Trochu mě mrzí, že chybí takové ty podúkoly, které se v předchozích dílech plnili pro získání 100 % synchronizace (např. nepustit se do otevřeného souboje, zabít jen cíl, atd.). Ty většinou byly velkým motivantem pro stealthový postup. Jejich plnění dělalo hru obtížnější, ale bez nich mi nic nebrání na nějaké místo prostě naběhnout a všechny zabít v otevřeném souboji (pokud tedy budu mít dostatečný level). Ve starších hrách, když mě nepřátelé objevili, jsem často musela spustit misi znovu, zde jen pokračuji v souboji. S Assassíny mám spojeny spíše ten tichý postup, proto mi přijde, že když vybiju úkryt nepřátel v otevřeném souboji, kazí to atmosféru hry. Když ale za to nemám žádný trest, opakovat to samozřejmě nebudu.
Souboje ve zkouškách bohů jsou rozhodně adrenalinové. Stačí pár chyb (naštěstí ne jedna) a jste mrtví. Jde ale o to být trpělivý a nic neuspěchat. Postupně boha udolávat. Ceny za vítězství stojí za to. Já bohužel nemám DLC ke hře a ke zkouškám jsem se dostala až na konci hry, tak jsem zbraně moc nevyužila, ale vždy je možnost new game +.
Vím, že velkou mírou je můj negativní zážitek ovlivněn špatným hraním. Měla bych si vypnout hub a prozkoumávat hru bez pomoci mapy a dalších usnadňovačů. Bohužel je mým, jako snad dnes téměř každého, limitujícím faktorem čas. Toho se zoufale nedostává. Kdybych hru hrála „správně“, bude mi její dohrání trvat snad celý rok. No, a já si prostě chci zahrát více her. Už takhle mám poměrně velké zpoždění s Odyssey dávno venku a Valhallou za dveřmi.
Hra je samozřejmě nádherná. Na dechberoucí scenérie narazíte na každém kroku. Prostředí je prostě vymazlené do nejmenších detailů. Ze začátku jsem měla jen trochu pocit, že není dabing sleděný s animacemi, ale časem jsem už žádný problém nevnímala. Další výtku mám k póze, kterou mají snad všichni při jízdě na koni. Mě přišla hrozně hloupá. Ještě hůře vypadala, když jsem jela na koni bez otěží. Také působilo komicky, když jelo najednou více jezdců a všichni měli úplně stejnou pózu s rukou dozadu.
Automatická jízda na koni mě ale opravdu potěšila. Nemuset při dlouhém cestování držet W je pohodlné. Všeobecně Origins má řadu změn, které dělají hraní pohodlnější. Tím je třeba možnost sbírat věcí z koně, nebo úprava rychlosti chůze/jízdy, když někoho sledujete. Příjemný je také zvuk, který vydají objevené předměty přes orlí pohled. Podle zvuku člověk hned ví, jestli v okolí něco je, nebo ne.
Hezkou ukázkou věcí, které ukazují na dotažení některých detailů světa je to, že nepřátele uklízí své padlé kumpány. Po tom, co začnou pobíhat a hledat narušitele, se uklidní a nenechají mrtvoly ležet, ale odnesou je pryč.
Trochu mě potrápilo nekonzistentní ovládání, tedy konkrétně zrychlování při jízdě na lodi a při letu orla. Když letíte s orlem zrychlujete shiftem, ale u lodi je zrychlení přes mezerník. To se mi pořád pletlo a mačkala jsem špatnou klávesu.
Je jasné, že takto velká hra se neobjede bez nějakých těch bagů a dalších chybek. Já to chápu, ale stejně mě naštve, když musím s plněním úkolu začínat od znovu, protože cíl se nějakým způsobem dostal do stěny a nemůžu ho zabít. Vtipnou chybou, se kterou jsem se setkala byla změna barvy pejska, které jsem měla v jednom vedlejším úkolu sledovat. Najednou jsem sledovala úplně jiného psa.
Přidání Discovery tour do hry je jednoznačně super. Sice jsem to jen vyzkoušela a neprošla si poctivě všechny vycházky, ale je to skvělá možnost se při hraní i trochu vzdělat. Líbilo se mi, že je možnost vybrat si postavu, se kterou budete Discovery tour procházet. Je jen škoda, že sem se nedodaly české titulky. Zrovna zde by se hodily.
Hra má bezesporu spoustu kvalit. Mě se ale ve snaze hru dohrát na 100 % z ní stalo běhání od otazníku k otazníku.

Pro: prostředí, hlavní příběh

Proti: umělé natahování hry, příliš krátké vedlejší příběhy

+20

Posel smrti

  • PC 100
Nakonec jsem neodolal a při svém procházení českých adventur jsem si spustil i tu nej s velkým N. Posla smrti jsem dohrál i s pokračováníma několikrát, při posledním dohrání jsem si vypisoval dokonce záznam děje a seznam postav, abych stíhal sledovat kdo všechno a jak zařve. Ovšem prvnímu dohrání se nic nevyrovná. Byl rok 2005, už jsem pár adventur za sebou měl, ale tahle byla výjimečná. Usadila mě na pár dní do židle, vychrlila na mě neskutečnou atmosféru a příběh a naprosto zarazila do země pointou, která se v mým očích dodnes rovná síle třeba filmu Šestý symsl.

A ani xté dohrání na tom nic nemění. Posel smrti je jedna z těch her, kde se naprosto perfektně snoubí skvělá hratelnost, fantastický příběh a nádherná grafika.

Technická stránka je stále působivá i po 17 letech od vydání. Pochmurné anglické panství Black Mirror, kde se snobství střídá s chladem zastaveného času a tíhou pradávné kletby. Vesnička, ve které chcípl pes, ďáblesky působící sanatorium či márnice a k tomu zatuchlé katakomby či hřbitovy. Půlku hry prší, zuří bouře, občas se ozve nějaký ten hudební ruch, který zvedne adrenalin. K perfektní technické stránce patří i fantastické animace, které jsou občas tajemné, občas děsivé a občas brutální až stydne krev (kbelík v márnici). A rovněž dabing s plejádou špičkových herců, kteří už bohužel často nejsou mezi námi. Vizuál a všechno kolem fungují na 100% a křičí ano takhle vypadá staroanglický detektivní horor.

Atmosféra, grafika a všechno pozlátko by bylo k ničemu bez pořádného příběhu, což se ukázalo třeba v NIbiru. Tady se bát nemusíte. Píše se rok 1981 a Samuel Gordon se vrací po 12 letech na panství Black Mirror na pohřeb svého dědečka Williama. Ten vyskočil z okna, před smrtí se z něj stal podivín a místo pokeru v hospodě začal trávit čas v kostele a hrobkách a pátrat po minulosti. Po čem? Po kletbě rodu Gordonů, kterou vyřkl jeden z dvou zakladatelů, zloduch Mordred, když ho jeho spravedlivý bratr Marcus proklál mečem. Po kletbě, která způsobuje v rodu šílenství ne zcela přirozeného původu.

Samuel je víceméně cizincem, před 12 lety při požáru který zavinil ztratil ženu Catherine a rodinu zavrhl. Přesto se setká se s pár postavami a začíná pátrat. Po historii, po tajemstvích z dávné minulosti, po černých kaňkách v současnosti rodiny Gordonových. Po pěti "soul keys", po původu tajemných znaků. A především po pachateli brutálních vražd, které se opakují každou noc a které místní bohorový detektiv v klidu uzavírá jako nehody či sebevraždy (tuhle postavu si mohli autoři odpustit). Autoři se s tím nepárali, mordy jsou opravdu chutné a s nebývalou chutí vraždí přesně ty, které budete podezírat.

A jak se to vlastně hraje? I tady je to (skoro) bez výtek. Stejně jako v pozdějším Nibiru levým tlačítkem zkoumáte a berete, pravé na podrobnější průzkum. Aktivní místa, které nepotřebujete mizí, nepotřebné krámy většinou také, použitelné kombinace se hlásí zasvícením kurzoru, 99% věcí co uděláte je naprosto logických. Ve hře je spousta parádních puzzlů, které jsou tak akorát pro někoho kdo není génius jako já, dá se krásně zařvat většinou vlastní blbostí (a jako bonus uvidíte hezkou animačku).

A samotné styl hry je parádní. Někde postupujete výslechy postav a následnou konfrontací jiných postav. Jinde zase adventuřeníte na malém prostoru, kombinujete, něco zprovozňujete. Na začátku máte jen panství a vesničku, postupem času přibývají další lokace, ale nikdy nejste zahlceni tím kam jít. Naopak postup a veškeré činnosti co provádíte jsou reálné a slouží jasnému cíli, většinou zpřístupnit nějakou katakombu, hrobku či tajný prostor. Se znalostí dalších dílů mě pobavilo, kam se Samuela v jedničce nenapadlo ani podívat MEGASPOILER nečíst!třeba za dveře kde ležela jeho domněle mrtvá žena.

I 100% hra má chybičky, které mé hodnocení neovlivní, ale všiml jsem si jich. První - po někom něco chcete a musíte čekat až to udělá. Takže lítáte jak kreténi tam a zpátky "kdy už to bude". Realistické, ale otravné. A vzhledem k logickým kombinacím a celkem normálnímu počtu předmětů a lokací by hra byla asi moc jednoduchá a tak si tvůrci pomáhají pěknou prasárnou - na obrazovce se objevují aktivní místa, které předtím aktivní nebyly. Být to mezi kapitolami, dejme tomu, ale ke konci je to prakticky nonstop a vedlo to k pár brutální zákysům. Až budete pátrat po hřebíku k zahradnickým nůžkám, pochopíte.

I přes drobné chyby je Posel smrti nejlepší českou adventurou, kde funguje vše podstatné na 100%. Adventura roku 2003.

PS: Pokud víte jak to dopadne, je zábava sledovat náznaky a stopy, které hra dává. Jsou celkem jasné, ale já si jich při prvním hraní nevšiml a zbaštil to i s navijákem.
+30

Spellcross: Poslední bitva

  • PC 95
Nedá mi to nenapsat komentář k této srdcové záležitosti. Spellcross si zahraju vždy cca jednou za sedm let a pokaždé je to paráda. Bohužel hra nejde oficiálně nikde koupit a proto instalace a spuštění na nejnovějších zařízeních je trochu věda. Také jsem byl mírně znepokojen posledními patche, které hru oproti původní verzi trochu zjednodušují (o tom ale později).

Začínáte již legendární první misí, která by svou obtížností odradila 90% dnešních hráčů. Po čase se dostanete do druhého scénáře, který je možná nejlepší z celé hry. Tam už ani nedutáte a cítíte stejnou bezmoc jako vaši vojáci. Velmi se mi líbí příběh i k tomu doprovodná videa. Příběh není kdoví jak originální, ale je kvalitně zpracovaný a opravdu vtáhne do děje. Hra je opravdu hodně hodně těžká. Na každé mapě můžete jen 3x uložit hru (v patchu 1.06 12x), peníze na vylepšení a nákup jednotek, případně na klíčový výzkum se vydělávají hodně pomalu (v patchu opět vyděláváte víc). Na začátku si sice můžete vybrat obtížnost, ale pozor. Pokud zvolíte jednoduchou, vaše jednotky budou bojovat proti méně nepřátelům a nebudou tak rychle získávat klíčové zkušenosti. Proto může být výběr jednoduché obtížnosti trochu kontraproduktivní a já ho nedoporučuji. Stejně tak při těžké obtížnosti máte brzo vyexpené jednotky a ke konci je to trochu nuda (což teda bohužel platí i na normal).

Jako největší nevýhodu vidím zdlouhavé posouvání jednotek. Vůbec bych se nebál zmenšit mapy. Hromadné označení a neomezený pohyb při neobjevených nepřátelích by byl sen. Největší peklo bylo na mapě, kde máte zachránit ztroskotaného pilota. Ten se nachází v protilehlém rohu, než je vaše startovací pozice. Když se tam po hodinovém boji dostanete a objevíte ho, objeví se vedle něj nepřátelská jednotka, která ho rychle zabije a vy můžete loadovat. Pokud si toto pohlídáte a pošlete pilota zpět na začátek (kam se musí trochu nepochopitelně dostat), nechce se vám jít se všema jednotkama a pilot jde sám (proč ne, když je mapa vyčištěná). Jenže na startovní pozici se objevila nová armáda a vy můžete znovu načítat. Pokud i tak misi splníte - ejhle - musíte na obří mapu znovu a tentokrát ji znovu celou vyčistit od nepřátel. Uf.. Jakmile máte jednotky vyexpené na maximu, obtížnost ke konci hry paradoxně klesá. Ale i přes tyto "drobnosti" dávám 95%, protože spellcross opravdu stojí za to si zahrát. Bohužel, psal jsem kdysi tvůrcům, proč hra není na GOGu atd., ale pohádali se o práva a tak se toho asi nikdy nedočkáme. O dvojce ani nemluvě.

Pro: Atmosféra, obtížnost, příběh, "čekám"

Proti: Hra nejde koupit, zjednodušující patche, zdlouhavé posouvání jednotek i při neobjeveném nepříteli

+16