Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Time Commando

  • PC 50
Znáte to. V budoucnosti, když se zaviruje počítač, tak to způsobí dimenzionální časoprostorovou bílou rozrůstající se kouli (čti trhlinu), která dovolí infikovanému počítači postupně ovládnout celý svět (muheheeee - zlověstný hluboký smích, s drsnou ozvěnou samozřejmě). Jak je to možné? Nemají asi antiviry a samotné škodlivé kódy se nahrávají zařízením o velikosti starého externího disku. Kdyby to bylo jako dneska, kdejaký puberťák infikovaný počítač ovládne rychleji než ten zlý virus. Ale protože jsme ve hře Time Commando, musí se neohrožený hrdina jménem....... ...... .... no, prostě, musí se neohrožený hrdina v tvrďácké žluté kombinéze vydat k té dimenzionální časoprostorové trhlině, musí se jí profesionálně dotknout a nechat se kontrolovaně vcucnout dovnitř. Máte to? Jo? No a když už tam bude, tak musí zachránit také ještě svojí Love, zničit virus a ukázat každému že je hroznej badass. Jak on se ale jenom jmenoval....?

Hra Time Commando vychází v principu ze stejné technologie jakou společnost Adeline Software použila u své prvotiny Little Big Adventure. Technicky se hra tedy odehrává na předem definovaných pozadích, které tvoří celé prostředí hry, a na popředí se pohybuje postava hráče, ale také ostatní počítačem ovládané NPC (Non Player Character), či CTBK (Character To Be Killed).

Hráč se vydává do simulace počítače s cílem zničit virus. Shodou okolností, což se stává tak jednou, maximálně dvakrát za deset let, se k samotnému viru ve virtuálním prostoru hráč musí prokousat simulací evolucí lidstva. Začínáte tedy v pravěku, končíte v procesoru (doslova). Jaká ale vlastně hra Time Commando je?

Styl hry je velmi jednoduchá bojová hra. Máte k dispozici dva údery rukou (levý hák / pravý hák), máte možnost kopnout a můžete se krýt. Nuda. Jenže, Time Commando má v esu dva rukávy. Má v rukávu dvě esa.

Veškeré předrenderované pozadí, tvořící prostředí hry, se plynule posouvá, jak se hráč pohybuje. Představte si Alone in the Dark, pouze místo přepnutí kamery v momentě kdy se hráč dostane mimo záběr té původní, se obraz prostě plynule posune a kamera se tak do nového úhlu záběru nepřepne, ale přejede v animaci skrz prostředí. Tato technologie velmi pomáhá atmosféře, bohužel s sebou přináší také nejeden problém.
Ve hře totiž sbíráte na zemi zdraví, ale také časové čipy. Pokud vám kamera odpluje v rámci vaší cesty příliš dopředu, nemáte žádnou šanci se vrátit. Jak kdysi řekl jeden pán na východ od naší země - Ani o krok zpět! Vzhledem k renderovanému pohybu pouze jedním směrem se nelze vracet se na již prošlá místa. Jakmile něco minete, je to minuté a nejde to odminout. Stačí aby se vám věc, co chcete sebrat, dostala jenom milimetr mimo záběr a máte smolíka.
V Time Commando se tak hledí jednoznačně stále kupředu. Pokud pominu tento neduh, je díky renderovanému pozadí hra slušně prokreslená (byť v nízkém rozlišení), prostředí disponuje stíny apod, což by v roce 1996 na úrovni jednoduchých enginů udělat nešlo. Díky posunu kamery na předem definované místa je hra velmi koridorová a i když prostředí je většinou otevřené, nelze sejít z cesty, která se prostředím proplétá.

Druhé eso, které hru odlišuje od své nejenom soudobé konkurence, je rozmanitost. Tolik nepřátel, tolik zbraní a tolik prostředí nenajdete kolikrát ani v dnešních titulech. Hru začínáte v pravěku, kde jsou vaši nepřátelé pravěcí lidé, medvědi, kočkovité šelmy a vašimi zbraněmi jsou kameny, klacky, kyje a kopí.
Každé časové období má dvě úrovně a vy se tak postupně podíváte do starého Říma, projdete si středověk, zažijete kolonizaci Ameriky na dobyvatelské lodi, stanete se svědkem moderního válečného konfliktu, až se podíváte do budoucnosti.
Co prostředí, to změna hudby, změna nepřátel, změna zbraní. V jednu chvíli na vás tak útočí římský voják na koni, jindy bojujete s nemrtvým rytířem, v dalším období se kryjete v zákopech před kulometnou palbou. Dojde i na bossfighty, takže čekejte samovládce, kouzelníka, draka, tank, nebo obrovského mutanta.
Tím jak se mění prostředí i nepřátele, mění se i vaše zbraně. V pravěku to je tedy kopí, později dostanete do ruky meč i štít, vyzkoušíte si revolvery, házení dynamitu, ale i raketomet či laserovou pušku.
Originalita a různorodost, tak bychom mohli definovat Time Commando.

Bohužel, i přes zajímavě udělané přechody kamery z místa na místo a přes neuvěřitelné množství nepřátel i zbraní, má hra dost slabin. Hudba, byť se mění v každém prostředí, při boji hraje vždy stejná. A protože bojujete pořád a s každým, originální středověkou hudbu ani starověké motivy si příliš neužijete.
Pohyb hlavního hrdiny je velmi pomalý, nepřirozený a špatně ovladatelný. Když míříte, stojíte například staticky na místě a pouze se otáčením snažíte dostat nepřítele do zaměřovače.
Pokud minete životně důležitý časový čip jenom proto, že se kamera zrovna teď otočí tak, že čip zmizí ze záběru, máte chuť rozkousat klávesnici. Když danou úroveň procházíte po několikáté, protože rozhodně budete umírat, tak časem zjistíte kdy se kamera a jak natočí, takže si to již pohlídáte, ale příjemné to není.
Co mi také vadí je omezená účinnost některých zbraní na konkrétní nepřátele. Občas prostě ve hře potkáte někoho/něco, na co působí jenom jedna zbraň/jedna činnost. Ale nikdo vám nic neřekne. V celé hře nezazní jediné slovo, takže se učíte stylem smrt/i live again/smrt/atakdále. To že na tank máte použít raketomet, je asi zjevné. Ale to že na jednoho mutanta platí jenom granáty, přitom máte brutální plasmový kulomet, je zjistitelné hůře.
O stodole a nutnosti hodit do ní dynamit, který hází nepřítel na vás, nebo otevření jedněch dveří granátem (žádné jiné dveře v celé hře takto neotevřete, takže vám to chvíli trvá než na to přijdete) je již horší. Tyhle věci vás budou zpomalovat, budete přemýšlet, ale zároveň budete přicházet o drahocenný čas.

Čas je v každé úrovni omezený. Odpočet můžete vynulovat párkrát za úroveň, nebo vždy na konci úrovni. A k tomu právě potřebujete sbírat časové čipy. Čím více jich máte, tím lépe. Při jejich nedostatku se totiž vynulování nepodaří zcela a vy další úroveň začínáte s kratším časovým limitem. Na obtížnost Very Easy a Easy se je to na pohodu, ale od Normal výše budete bojovat nejenom s ovládáním hry a nepřáteli, ale také s časem. Hra vás tak neustále dost nevybíravě tlačí dopředu.

Tlak dopředu je lemovaný zástupy nepřátel, občas ale dost nelogicky. Když se na středověké lodi dostanete ve svém žlutém hyper sci-fi oblečení do kajuty s dámou v šatech, prostě jí zabijete. Když potkáte člověka v metru, prostě ho zabijete. Když potkáte otroka v časech Říma, prostě ho zabijete. Zabíjíte prostě vše, nejenom ozbrojené nepřátele, ale i civilisty. V celé hře existuje pouze jediná živá postava, která na vás nezaútočí - pes v čase moderních válek. Ten vám jako jediný pomáhá jak s útoky na nepřátele, tak najít tajné místa. ALE, hra vám to opět neřekne. Takže v momentě kdy ho vidíte poprvé, hned po něm začnete střílet, jak vás hra učí od počátku. A připravíte se tak o jediného možného parťáka v celé hře.

Jaké je tedy vlastně Time Commando? Je to docela fajn oddychovka. Hru nebudete mít problém dohrát na Easy za necelé 4 hodiny. Jakákoli vyšší obtížnost do hry přidává problémy s časem z důvodu více odolných nepřátel, kteří vás tak budou zdržovat a boj se tak bude přesouvat spíše k nedostatku času. Průchod hrou je velmi přímočarý a nekomplikovaný, kromě pár míst, kde nebudete vědět co tvůrci chtějí, aby hlavní postava udělala pro posunutí hry dále. Je to taková ta jednohubka na odpoledne, která může pobavit, ale těžko nadchnout.

Trailer ke hře zde.

Pro: Neskutečná variabilita nepřátel i zbraní, velké množství časových prostředí,

Proti: Těžkopádné ovládání, repetetivní hudba, nulová komunikace s ostatními postavami, nemožnost vrátit se v rámci úrovně, nepříliš dobře podaný příběh

+10

Desperados III

  • PC 90
No, jelikož jsem se během hraní šklebil od ucha k uchu (pokud jsem teda zrovna neřval hlasité "Kurva!" a nebouchal do F8 pro quickload, protože mi jedno poncho zkazilo celý plán), tak je asi očividné, že z dlouho očekávaného pokračování Desperada mám docela radost.
Ale je pravda, že radost může být poměrně slabé slovo - Byla to pecka!

Abych řekl pravdu pravdoucí, před vydáním hry jsem byl poněkud skeptický. Z gameplayů jsem příliš odvázaný nebyl, přišlo mi to jednoduše vypadající, nemastný neslaný. Ale už po prvních dvou misích mi začínalo být jasný, že mé obavy byly plané. Jednou z nejlepších věcí na celé hře je především neskutečně snadné ovládání. Rotace kamery, jednotlivé příkazy, okamžitá reakce hrdinů, atd. To vše si nováček velice rychle osvojí. Obzvlášť velkou radost mi ale udělala obtížnost. Před pár měsíci jsem napsal komentář na Commandos 2: Men of Courage, ve kterém jsem si stěžoval (byť tu hru mám jinak velice rád), že ze slepoty a debility nepřátel, plus bez dovednostního omezení hrdinů, díky kterému bylo možné mnoho misí project pouze s jednou postavou, je ta hra poměrně dost jednoduchá. To však případ třetího Desperada není ani omylem. Odlákat nebo omračovat nepřátele neumí kde kdo, navíc nepřátelé (kteří už ale bohužel postrádají onen bláznivý humor z jedničky) jsou tak chytře a zrádně naštelovaní, že hráč bude muset popřemýšlet, co by mohl být nejlepší postup, pokud nechce vyvolat alarm. Díky tomu si hráč může být jistý, že plně využije veškerý arzenál všech členů týmu, nemusí se bát, že jednoho nechá samotného někde v křoví na startovní pozici, kde bude lamentovat nad nespravedlností života, světa a vesmíru jako takového.

Co se týče samotného vyprávění, přijde mi super, že celá hra je prequel. Díky tomu tak zjistíme, jak Cooper přišel ke svému ikonickému noži, plus kterak se seznámil se svými známými souputníky, líbeznou Kate a charismatickým McCoyem. Stejně tak jsem uvítal nováčky série - siláka Hectora, což byla taková příjemnější a inteligentnější verze Sancheze, plus i hustou Isabelle, kterou veteráni série mohou považovat za nepřímí odkaz na Miu z jedničky. Dohromady tak tvoří skvělou a pohodou skupinu hrdinů, každý se svým vlastním unikátním charakterem a dovednostmi, se kterými si hráč bude moct dosyta zablbnout. Různorodost prostředí dává hře dobrou atmosféru, nemluvě o pěkném soundtracku, ze kterého mi utkvěl v hlavě především track The Bridge at Eagle Falls.

Nejvíc záporů vidím především po narativní stránce. Samotný příběh není příliš ucelený, zcela nejhorší je ale konec. Nikoliv samotné finále, ale spíše ten fakt, že hra udělala stejnou hovadinu, jako v prvním díle - že skončí lusknutím prstu. Aspoň nějaké rozloučení, hrome, klidně i trapný a kýčovitý záběr, jak všichni hrdinové jedou vstříc zapadajícímu slunci. Do spoilerů vypíšu ještě další věci, které mi ve hře chyběly.
Chyběla mi nějaká pořádná scéna, kde bychom viděli, jak to Kate a Cooper dají spolu pořádně dohromady. Aspoň nějaký ten hollywoodský francouzák mohl být, sakra! Stejně tak mi chyběla scéna, kde by se Cooper a McCoy doopravdy spřátelili a navázali by tak na své parťáctví v prvním díle. Dále mě mrzí, že zcela vystřihli Sama. Jo, a Cooperův chraplák jsem taky oželel, ale asi si ho musí teprve vypěstovat.
Mimo narativní stránky toho fakt moc nebylo, občas se postavy dost nešikovně zasekávaly o sebe pokud se někam přemisťovaly, plus dávat příkazy v taktickém módu bylo krapet těžkopádné.

Ve výsledku nesmírná spokojenost. Hezky jsem potrápil mozek, potrénoval taktické myšlení a začal nenávidět lidi s ponchem. Určitě jednoho dne ozkouším i to Shadow Tactics: Blades of the Shogun.
A bylo nesmírně fajn vidět ty pardály zase pospolu.
Díky za přečtení a nenoste poncha.

Pro: Ovládání, obtížnost, hratelnost, hudba, postavy

Proti: pár gameplay maličkostí, konec

+24

Star Wars Battlefront II

  • PS4 80
Na začátku svého komentáře zmíním, že mám rád singleplayerové hry zaměřené na příběh a multiplayer mě nikdy vyloženě moc nebral, až jsem se mu postupem času začal úplně vyhýbat. Paradoxní je, že u této hry to mám přesně naopak.

Začnu kampaní pro jednoho hráče. Nedohrál jsem ji. Už od začátku mi přišla jako ta složka hry, kterou tam přidali aby se neřeklo a zavřeli fanouškům pusu. Mise jsou těžký koridor, bez nápadu či nějaké invence. Příběh a ani postavy mě nezaujaly natolik, abych pokračoval dál. Ale co už, tahle hra je hlavně o multiplayeru, a ten mě, světe div se, baví. A poměrně dost. Netrávím u něj spousty času, a vím že dotáhnu jen zlomek postav na nějakou vyšší úroveň, ale jedna dvě (tři čtyři) bitvy denně je pro mě zábavný relax.

A čím to tedy je, že mě hra pro více hráčů najednou tak chytla? Velký podíl na tom má samozřejmě značka, jinak řečeno svět Star Wars. Jsou tu známá místa z filmů, světelné meče, klasické postavy záporné i kladné (až na Qui-Gon Jinna, ten mi tu chybí, ale alespoň tu není zase Jar Jar, ten mi nechybí), světelné meče, vesmírné bitvy ve stíhačkách X-wing a dalších slavných vesmírných letounech... a už jsem zmínil světelné meče? Baví mě ty velkolepé bitvy o 40 hráčích, kde se střílí hlava nehlava a taktika jde kolikrát stranou (hlavně že je to zábava ne?), baví mě vesmírné bitvy (ačkoliv mi moc nejdou), baví mě souboje hrdinů 4 na 4 (navíc když můžu hrát za Darth Maula!). A k tomu to všechno perfektně vypadá a zní, kór když je využit originální soundtrack ze všech trilogií. Tvůrcům se prostě podařilo vytvořit zábavný titul naplno těžící ze své licence.

Není to žádná hra, která by cílila na esport (alespoň si teda myslím, že o to nikomu nešlo), ale je to prostě čistokrevná zábava odehrávající se v populárním světě (až na ten singleplayer samozřejmě). A vím, že mě to časem omrzí a pak už to v životě nezapnu, ale pro tenhle okamžik mě to prostě chytlo. A já jdu s hodnocením takto vysoko, i přesto že hodnotím jen hru pro více hráčů a zbytek raději ignoruji. Nic přitom neměním na svém tvrzení, že výhradně preferuji hru pro jednoho hráče, ani se nechystám své preference změnit. Battlefront II je prostě výjimka potvrzující pravidlo. A jelikož jsem sám příklad nepravděpodobného hráče, doporučuji ji k vyzkoušení každému, koho alespoň trochu svět Star Wars baví.
+15

Zeminátor

  • PC 80
Doufám, že u sebe máte popelníček, protože než se pročtete na konec, to cigárko vám bodne.
Je obtížné kloudně rozebrat tento skromný a ojedinělý pokus ukázat naši hlavu státu v tom pravém světle – jako odhodlaného, nedoceněného hrdinu, co se přes účinky své virózy hrdinně probíjí přes tu zpropadenou pražskou kavárnu až ke světu bez novinářů… Ano, tahle hra je neskutečný bizár, přičemž sám autor je první z těch, kdo svoji hru před ostatními s ochotou shazuje.

Když jsem se dozvěděl o tomto dílku s neobvyklým hlavním hrdinou, pojednávajícím o ryze „našich“ tématech a především když jsem viděl dlouhé (šest minut!) pixel artové intro s celou naší politickou reprezentací, Krtečkem, pandou a dokonce i Milošovým kamarádem Vladimirem Vladmiriovičem, řekl jsem si: „To musím zkusit.“

Dostal jsem přesně to, co jsem čekal. Ale možná i víc než to. Jediným cílem v této hře je za pomoci pana prezidenta vyhladit novináře z povrchu Země. Překvapilo mě, že hra vám nabídne hned dva režimy, jak toho docílit. A můžete mezi nimi libovolně přepínat. První je jakýsi zběsilý běh přes překážky (a novináře, samozřejmě), druhý něco na způsob tower defence, kde se se Zeminátorem odebíráte na vyšetření a musíte odrážet dotírající novinářské vlny. Rovnou říkám, že běh mě moc nebaví. Zato obrana, která se zde nazývá jednoduše: stát, je kupodivu celkem chytlavá. V ní se dá, rozuměj: MUSÍ i taktizovat a vy alespoň částečně získáváte zdání, že máte hru pod kontrolou, což o běhu prohlásit nemůžu.

Samotná hra si zjevně bere inspiraci v Hotline Miami. Alespoň co se grafické a hudební stylizace týče. Kde ale Hotline Miami funguje, Zeminátor selhává. Je to dáno onou nejvíce kritizovanou složkou hry, což je zabugovanost a špatná optimalizace. A já musím souhlasit - hra mi spadla už po prvních pěti minutách, prolitá krev novinářů se mi nepřičetla ke skóre a já si ani nemohl prohrábnout popelníčky s pokladem, čti: lootboxy. To ze začátku obzvláště naštve, protože Miloš je v základu dost slabý a abyste měli vůbec šanci proti armádě novinářů, musíte si svého Miloše trénovat a nakupovat pro něho bonusy v obchodě s vylepšeními. Počítejte tedy s tím, že na začátku nic nevydržíte a hra vám nebude vůbec dávat smysl. Ještě teď se směji sám sobě pro svou prvotní patetickou snahu, kterak jsem se ze začátku urputně snažil svého svěřence ovládat při běhu. Ne, ani těch sto metrů jsem nedokázal uběhnout. To proto, že Miloš prostě špatně reaguje na vaše příkazy, anebo neposlechne vůbec (a NE, nesvádějte to na to, že on je prostě takový). To je dost problém v situaci kdy jde často o setiny vteřiny, abyste se stihli něčemu vyhnout, někoho sejmout, něco sebrat, nebo něco přeskočit. Tudíž… víte, co to znamená pussy? Já se touto, vpravdě Shakespearovskou, otázkou při počátečních bězích zabýval až nezdravě často. Při obraně musíte mít zase rychlé prsty při přepínání zbraní, ale ani zde Milošovi reflexy jeho přezdívce neodpovídají. Přitom by stačila podpora scrollovacího kolečka a bylo by vymalováno.

Avšak když to nějak přehlédnete a vydržíte ve hře pár dalších okamžiků, začnete ji dostávat do ruky. Ač se většinu fíglů musíte naučit z vlastní praxe, neboť tutoriál zde za nic nestojí, postupně tomu začnete přicházet na chuť. A zde je třeba vypíchnout to, čím je hra tak atraktivní, originální a neobyčejná. Je to právě tím, že nemá sobě podobnou. Tato hra je co se zasazení, tématu a pojetí týče, zcela unikátní. Bizarním způsobem se v ní koncentrují veškerá aktuální témata, kauzy a skandály naší (i rádoby) vrcholné politiky. To vše je vám prezentováno ve stylizovaném, satirickém vizuálu a bere se to záměrně tak strašně vážně, až to právě má onen kýžený opačný efekt. A já se přistihl, jak se celou dobu směji od ucha k uchu, když s Milošem nasednu do Čapího hnízda, srážím jím zdrhající novináře, sbírám při tom bitcoiny a lahve s Becherovkou a sem tam zaslechnu autentický Milošův překlad slova pussy. Koutky mi cukaly i při zapřažení Ovčáčka do kočáru, nebo když na mně nabíhal vyšinutě tvářící se novinář s obřím, studiovým mikrofonem, Zeminátor ho uzemnil ze své brokovnice a znovu se jal překládat ono výše zmíněné slůvko. „Nepřátelé“ jsou zde opravdu legrační – zkouší to na vás na segwayi, nebo se schovávají za obří kameru. Na ty obzvláště pozor, to jsou obrněnci. Cílem vaší snahy je nepouštět si je k tělu, jinak okamžitě prohráváte. Sice máte možnost je na poslední chvíli přetáhnout vaší holí, ale mě se to ještě nikdy nepodařilo. Kdybyste se přesto nudili, můžete si zahrát skrytý kvíz a poznávat kdo je kdo, nebo hledat lahve Becherovek na obrazovkách v menu a tím si kompletovat sbírku vašich Zeminátorských achievementů. Jednu z odměn může kupříkladu představovat i krutopřísné ocenění od jistého pana Soukupa z Barrandova.

Stále nemáte chuť pokusit se svérázně spasit svět?

Kvůli zabugovanosti, těžkopádnému ovládání a někdy až nezáživné hratelnosti, by si hra objektivně zasloužila mnohem nižší hodnocení, ale tato hra má to, co drtivá většina ne a tou je nesporná originalita. Originálních her si cením a proto tento aspekt zahrnuji do svého celkového hodnocení a troufám si dopsat tento komentář i přesto, že jsem ji ještě nedohrál. Sorry jako, ale v tomto konkrétním případě to tak dělají všichni a navíc já ani neslyšel o někom, kdo by hru kompletně dohrál. A ani já nemám ambice být první. Přesto tu hru budu hrát dál, protože je to dílko vskutku nevídané a já se pořád směji, i když mi to hraní stále nejde. Kdo to má???

Vzkaz pro samotného Purna:

Dík názvu se mi Tvá hra zařadila v mém seznamu her až úplně na dno ;-).

Pro: Unikátní, bezkonkurenční počin

Proti: BUGY, optimalizace, příšerné ovládání

+17

GreedFall

  • PC 50
Když si nějaké vývojářské studio dá za cíl vytvořit kopii her jiného, podstatně zámožnějšího, studia, tak vznikne něco jako GreedFall. Ze všech koutů téhle hry přímo srší, jak moc chce být jako Dragon Age. Z trabantových součástek Porsche nepostavíte, a přeneseně to platí i pro hry.

Zpočátku vše funguje. Prozkoumáváte město, mluvíte s NPC, řešíte úkoly a vylepšujete svou postavu. Jenže postupem času zjistíte, že takřka každý jeden herní prvek postrádá hloubku a veškeré systémy jsou nedotažené. Vývoj hrdiny není nijak omezen a já tak třeba skončil s chlápkem schopným nosit těžké brnění, palcát, metat kotouly, léčit se kouzly a třeba i tvořit a házet výbušniny. Je tudíž vlastně jedno, jakým směrem se budete ubírat, protože každý úkol nějak vyřešíte. A vůbec ta různá řešení v praxi znamenají, že buď ukecáte stráže nebo ho zabijete, či se proplížíte dírou v plotě za rohem.

O nějakém průzkumu ostrova vůbec nemůže být řeč. Většina lokací je nelogicky uzamčených, dokud do nich nepůjdete plnit konkrétní quest. Vizuálně je všechno zaměnitelné a třeba interiéry jsou asi tak tři a pak vládne jejich copy-paste. Stejný je i počet nepřátel, jen je na ně občas nahraná jiná textura, aby se jako neřeklo. Soubojový systém nefunguje, jelikož můžete každého v klidu ustřílet z dálky. Munice se díky nesmyslnému respawnu předmětů povaluje všude dost. Na příběhu není co chválit. Téma kolonizace moc nezvládá a zapomenutelné postavy ničemu nepřidávají.

Pár povedených věcí se ale dá najít. Jako De Sardet jste diplomat a tomu i odpovídají řešené záležitosti. Nikdo po vás nechce zabít deset krys nebo sbírat bylinky. Stejně tak dabing je na vysoké úrovni a rozhodnutí, zdá se, mají i dostačující vliv na děj. Přesto si nedovolím tuhle hru doporučit. Snad za pár korun někdy v bundlu.

Ambice tvůrců ze Spiders až příliš okatě srážela budgetovost, se kterou jednoznačně bojovali. Být hra ve všem poloviční, mohla z ní být příjemná jednohubka. Místo toho tu máme tvrdý a nedopečený chléb.
+20

Grand Theft Auto V

  • PC 95
  • PS3 --
Psal se rok 2014 a já, čerstvý maturant, si natěšeně pořídil PS3 hlavně proto, abych si mohl zahrát nejnovější GTAčko. A bavil jsem se královsky.
O 6 let později, těsně po skončení vysokoškolských studií, nabízí Epic hru zdarma a já neodolávám a ponořuji se do hry podruhé, tentokrát na PC . A opět se bavím královsky.

GTA V mě dostává především svou velikostí, propracovaností a smyslem pro detail. Také však tím, jak ladně a plynule se hraje. Mám radost i z obyčejných pojížděk po městě, procházek po pláži nebo z vyhlídek na horách.

Skvělá satira tehdejší společnosti neztrácí ani dnes na humoru a trefnosti. Jsem opravdu zvědavý, jak se ta současná hyperkorektnost promítne do dalšího pokračování této legendární série.

Těžko hře něco vytýkat, přesto se tu ale pár detailů najde. Například především ke konci hry už jsou mise založené téměř jen na vyvražďování nekonečných hord nepřátel. Ne že by to nebyla zábava, systém krytí, střelby a fyzikální reakce postřelených oku lahodí, ale přeci jen bych chtěl příště trošku víc.

Celkově ale GTA V hodnotím jako megalomanství v tom nejlepším možném provedení. Kdybych měl z celého herního průmyslu vybrat jedinou hru člověku her naprosto neznalému, asi bych pro míru detailů, celkové technické zpracování a v neposlední řadě pro zasazení do „reálného“ světa, sáhl právě po této hře.

Pro: svět, míra detailů, satira, humor, technické zpracování, hudba, možnost hraní online

Proti: nízká obtížnost, příliš mnoho nepřátel v závěrečných misích, chybějící aktivity z předchozích dílů

+25

Unreal Tournament

  • PC 80
Unreal Tournament (4) versus Quake Champions – jak může mít tento legendární duel, přímo souboj titánů, dva poražené? Zatímco na přelomu devadesátých a nultých (fuj) let, obě herní série vítězily, nyní je koncept jednoduchých a rychlých stříleček (Arena FPS) ve stadiu klinické smrti. Poslední Unreal Tournament měl v době vydání své první funkční verze (2014) dobře nakročeno, ovšem nyní se píše rok 2020 a hra je stále ve fázi „pre-alpha“ s ukončenou oficiální podporou z důvodu změny (sexuální) orientace tvůrců na (homo) Fortnite.

Na první pohled vypadá UT i po letech velmi pěkně, grafika naštěstí v dnešní době tolik nestárne. Hratelnost zůstala skálopevně věrná předchozím dílům, pocitově se mi hned vybavil UT2003/UT2004. V rukou se vám prostřídají staré známé zbraně, žádné velké novinky se nekonají. Návrat ke kořenům může být ten nejlepší recept pro staré hráče UT, avšak nové příznivce bude získávat jen těžko. Rytířský odznak za chrabrost však náleží za nulovou cenu hry, UT je free to play.

Vyblbnout se v deathmatchi můžeme jako za mlada, k dispozici máme hrstku docela fajnových arén, které ctí starý známý koncept UT. Tedy spíše členitější, uzavřenější, či užší prostory a docela dost plošin,, v kterých vyniknou jinak pomalejší (raketomet), či méně obratné (pulse gun) zbraně. Ale jsou i výjimky, např. legendární mapa Facing Worlds. Novinkou je mód Blitz, z kterého cítím velké ambice, ale u mě se nesetkal s pochopením. Ve zkratce jedná se o 5v5 hru, kdy v každém kole musí útočící tým donést vlajku na základnu obránců. V teorii měl Blitz přinést do UT špetku taktického hraní (viz Counter-Strike), ale v praxi jsou jednotlivé střety stejně jen o mušce a skákání. Kempení (rozuměj: střežení nějaké taktické pozice, či držení úhlu) není v podání UT příliš efektivní a dostávat se půl minuty přes celou mapu po každé smrtí zase nudí. Budu však benevolentní a připustím, že se jedná pouze o „pre-alpha“ verzi hry, která sama hlásí, že je třeba na ni odvést ještě spousta práce.

Jako obvykle jsem omrknul nějaké profi hraní duelů a tím se dostávám k jedné z mála novinek UT a tím je vylepšení pohybu. Kromě klasického skákání, máte nyní možnost dělat tzv. wall dodge, tedy speciální rychlé odskoky od zdi, které je možno řetězit a získat tím větší rychlost v určitém úseku mapy. Přibyl také crouch slide, tedy poměrně rychlý skluz, kterým se také můžete dostat přes určité plošiny, kde by byl pohyb nemožný, anebo příliš nebezpečný. Osvojit si mechaniky pohybu nového UT nějakou tu chvilku zabere, výsledkem však může být alespoň o chloupek rychlejší a elegantnější hra. Při sledování hrstky profi duelů jsem viděl, jak obrovskou roli hraje design map. Pokud mapa umožňuje hráči využívat co nejvíc tyto nové skoky, resp. řetězit je na sebe, vypadá hra příjemně svižně. Bohužel spousta klasických koridorových arén nedokáže tento potenciál plně využít. Zde vidím tedy největší prostor ke zlepšení. Je to potenciál, který kvůli pozastavenému vývoji už nebude využit a to je škoda. Co se týče zbraní v duelu, opravdu bych se zamyslel nad tím, proč je v každém díle UT mezi profíky zdaleka nejpoužívanější shock rifle (ASMD), resp. proč nejsou ostatní zbraně schopny jí tolik konkurovat. Shock rifle svojí kombinací sekundární a primární střelby slouží primárně k zónování soupeře, velký damage se však podaří uštědřit jen málokdy, takže v UT padají fragy spíše méně a s tím je také třeba něco udělat – tedy pokud by měla hra ambice útočit na progaming a být divácky atraktivní...

Ve výsledku mám pocit, že UT (4) nic nezkazil, ale jsme pořád tak nějak tam, kde jsme byli. Je to starý známý UT v nové grafice, se solidní porcí zábavy a je zdarma. Nelze si stěžovat, jen povzdechnout nad umírajícím herním žánrem…
+19

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 100
Co říct o legendární první Mafii? Je to bez debat nejlepší česká hra. 100 %. Tečka. No dobře, zkusím to přeci jen trošku rozvést.

+ Příběh. Na hru z našich luhů a hájů je příběh hodně dobře propracovaný, zábavný, obsahuje rozumné a uvěřitelné zvraty, atd. Ano, obsahuje občas nějakou nelogičnost, ale jak říká Tommy: "I mistr tesař se někdy utne".
+ Samotné mise jsou různorodé, jejich obtížnost značně kolísá, což není na škodu. Po nějaké fakt těžké misi je fajn si odpočinout u lehčího průběhu.
+ Atmosféra. Město je logicky rozčleněno.
+ Hudba. Tady hodně zamrzí, že na Steamu již není dostupná licencovaná hudba, to bohužel ubírá značnou porci atmosféry při jízdě městem.
+ Dabing se opravdu hodně vydařil.
+ Grafika v době vydání vypadala fantasticky.
+ Závody. Spousta lidí na ně nadává. Vzpomínám si, že když jsem hrál Mafii poprvé, tak mi také trvalo slušnou dávku času, než jsem je dokončil. Přitom ale stačí jen netlačit tolik na plyn a obvykle není problém zvítězit i na nejtěžší obtížnosti.
- Trochu mi chyběla možnost se lépe krýt za překážkami.
- Ježdění po městě mi přišlo po čase nudné. Nejvíce jsem to pociťoval u nepovinných misí pro Lucase Bertoneho. Ty obvykle spočívají v tom, že se musíme dostat z centra mapy na jednu stranu, pak zpátky, pak na druhou stranu a pak přes celou mapu zase do Salieriho baru.
- Štvala mě policie. V prvé řadě mám podezření, že mají až moc rychlá auta, kterým se nedá moc jednoduše ujet (včetně rozjezdů do kopce). V druhé řadě mají problémy jen s Tommym, to že se kolem nich prožene auto jiných gangstrů, kteří střílí na všechny strany jim nevadí, dokonce ani Paulie s vytaženým thompsonem není problém. Naopak až moc hloupý je můj klasický únik před nimi. Stačí vystoupit, schovat se za roh, počkat na konec pátraní, nastoupit zpátky do auta (u kterého policisté stále stojí) a odjet.
- Líbí se mi, že autu může dojít benzín a je tedy nutné natankovat. Bohužel se mi to v hlavním příběhu ani jednou nestalo. Pouze je na to speciální úkol v extrémní jízdě.
- S některými i výkonnějšími auty nejde vyjet prudký kopec na Oak Hill, ale přitom jiní lidé ho bez problému vyjedou s horšími auty.

V době vydání to byla obrovská bomba. Uvedené zápory jsou psány z dnešního pohledu a jsou to vesměs drobnosti, které by mě v dané době nejspíš ani nenapadly.

Pro: Příběh, atmosféra, design, hudba, dabing

+20 +21 −1

Alone in the Dark

  • PC 60
Alone in the dark byla první hororově laděnou hrou, kterou jsem dostal pod prsty a předcházela pozdějším hitům jako Undying nebo Silent Hill.

Ale upřímně tohle byla jednoduchá záležitost se šílenou grafikou a ovládáním, celý ten strašidelný dům se dal projít poměrně rychle, když jste logicky sbírali a používali předměty a kostili podivné entity.

Suma sumárum průměrná věc, jestli si dobře vzpomínám pozdější díly mě bavily víc - 60 %
+5

Dead of the Brain ~Day of the Living Dead~

  • PC98 60
Vizuální adventury z počátku 90. let jsou poměrně specifickou a homogenní skupinou. Obvykle jsou dostupné pouze v japonštině, mají eroticky laděný námět, a vystupují v nich modelový představitel (obvykle obklopení slečny mladého věku). Dead of the Brain ~Shiryou no Sakebi~ není výjimkou, tedy mimo nového překladu od jednoho z fanoušků, a na pozadí zombie apokalypsy (která se v pozdějších letech ukáže jako alfa a omega mnoha videoherních sérií) vyvolané nepovedeným experimentem se setkáme se striktně béčkovým příběhem, který čerpá z minulé dekády (v kontextu kinematografie) a nechybí tak tropy v podobě napětí, humorných hlášek a velkého štěstí ladných hrdinů.

Minulý rok jsem byl pozitivně překvapen titulem Ushinawareta Rakuen, který nabídl až gamebookové schéma a vyváženou míru zábavy i vážných momentů. Mimo relativně podobně estetiky z PC-98 je ovšem Dead of the Brain striktním opakem. Lineární příběh, akční scény, a všudypřítomná tma. Ale není to naškodu, a tvůrci z Fairytale odvedli i z dnešního pohledu kvalitní práci po gamedesignové stránce. Hratelnost i v omezení adventury (vizuálního románu) je dostatečně pestrá, a jednou objevujete místnosti opuštěného hotelu (s připravenou zbraní v ruce) a podruhé se v časovém limitu snažíte vyřešit hádanku. I při relativně malém obsahu (a tedy i krátké době nutné k dokončení) je zážitek z Dead of the Brain povedený a svoji intenzitou si mnohdy nezadá se svižnějšími žánry. Ačkoliv, několika delších dialogových části ušetření nebudeme (příprava útoku na hotel, milostná scéna). Zážitek je asi nejblíže mnohem známějšímu Snatcher (PC-88), a určitá inspirace v této kultovní novele je nepopiratelná. Dead of the Brain je ale neokoukané a svěží, a jako zázrakem má i (kvalitní) anglický překlad, proto je v rámci širokého katalogu vizuálních novel z PC-98 tím nejsnáze dostupným.

Kvalitní, ovšem krátká a lineární, vizuální novela s prvky adventury, která potěší nadšence japonských videoher a herní archeology. Pro ostatní asi ani nemá smysl zapínat Dead of the Brain ~Day of the Living Dead~, protože nic nového nepřináší a v rámci žánru je mnoho a mnoho podstatnějších děl.

Galerie zde (NSFW).

Pro: estetika, zábava, proměna hratelnosti

Proti: béčkový příběh, krátké, lineární

+20

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

  • PC 85
I když jsem se jako malý s Crashem nikdy nesetkal a moje první dohraná hra s ním byla průměrná kolekce miniher Crash Bandicoot Fusion loni, N.Sane Trilogy jsem si i bez nostalgie velmi užil.

První díl je z celé trilogie nepřekvapivě ten "nejprimitivnější" a nejvíc soustředěný na čistý platforming bez všemožných gimmicků. Ale i když je nejméně složitý, obtížností zdaleka vede. Částečně si ji přenesl z originálu, částečně ale trochu doplácí na změny v remasteru. I když geometrie levelů zůstala stejná, sám Crash se po vzoru třetího dílu ovládá maličko jinak. Což po většinu času nepoznáte, ale v těch těžších levelech to dokáže zabolet. I když jsem tušil, že jednička můj nejoblíbenější díl trilogie nebude, tak mě nakonec i díky té o něco vyšší obtížnosti (s vrcholem v doslova sadistickém Stormy Ascent) nad očekávání bavila.

Cortex Strikes Back je vzorové pokračování, které navazuje na to, co bylo dobré na prvním dílu a po všech stránkách ho dělá lepším. Vyšší variabilita prostředí, vyváženější obtížnost, Crashovy nové pohyby umožňující stavět hráči do cesty nové překážky, nové mechaniky jako death routes a nitro krabice… zkrátka si není moc na co stěžovat. Snad až na poněkud těžkopádné, i když nepříliš obtížné jetpackové úrovně a chabý poslední bossfight, které bych si klidně odpustil. A ze všech tří dílů mi nejvíce sedla úroveň obtížnosti, která mi přišla přesně tak akorát. Zhruba tohle jsem si od série sliboval.

Warped je za mě poněkud rozporuplný díl, i když vím, že pro řadu hráčů je ten nejlepší. Originál do série přinesl řadu pozitivních změn, jako time trial relikvie, přehled vysbíraných bedniček, zjednodušené ukládání a všeobecně lepší hratelnost a grafiku, ale remake tyhle vylepšení všechny přenesl do ostatních dvou dílů. A když se tedy bavíme čistě o obsahu, trojka u mě jasně prohrává s dvojkou. Tradičních plošinovkových úrovní je míň než polovina a zbytek se většinou točí okolo vozidel, ať už se jedná o motorky, vodní skútry nebo letadla. Což je nepochybně nápadité a variabilní a ve své době to muselo být jako zjevení, ale kvůli arkádovým minihrám jsem se do hraní trilogie rozhodně nepustil.

Plošinovkové úrovně jsou srovnatelně zábavné jako v dvojce, i když mě úplně nepřesvědčila novinka v podobě upgradů Crashových schopností, které mi oproti novinkám z dvojky přišly tak nějak nadbytečné. Double jump je sice vždycky fajn, ale třeba taková bazuka úplně trivializuje nepřátele za cenu zpomalení tempa hry. Skoro všechny úrovně až na bonusovou Future Tense, která vznikla až při tvorbě remaku, navíc jdou dohrát bez jejich využití. Plusem oproti dvojce je ale o něco větší variabilita prostředí.

I přes výše popsané specifika se však všechny díly hrají velmi podobně a velmi dobře. Crash se víc než jiné 3D plošinovky páté konzolové generace podobá svým 2D předchůdcům (paradoxně i víc než takový Super Mario 64) a třetí prostor namísto rozsáhlých otevřených světů využil k tvorbě o něco zajímavějších lineárních úrovní. Což zestárlo líp, než by se mohlo zdát. Úrovně jsou svižné a krátké, dostatečně variabilní, Crash se krásně plynule ovládá a pokud se to nepřehání s počtem neplošinovkových úrovní, tak působí jako příjemné osvěžení. Graficky remake taky vypadá prostě skvěle a pokud máte to štěstí, že se dostanete k PC verzi (která jako jediná běží na 60 FPS), je to zcela bez výhrad.

Kolem a kolem je N.Sane Trilogy povedená kolekce, která neurazí ani v případě, že jste s Crashem zatím neměli tu čest. A jestli měla posloužit jako návnada na velmi slibně vyhlížející “čtyřku”, tak za mě účel rozhodně splnila.
+23

Gabriel Knight: Sins of the Fathers

  • PC 95
První díl Gabriela a obecně celou sérii považuji za jednu z nejlepších adventur a potvrdil jsem si to i při aktuální rozehrávce. Ke hře jsem se vrátil po dobrých dvaceti letech a přesto nemám žádnou podstatnou výtku. Začnu tedy tím kratším - zápory. Ovládání nepatří mezi nejpovedenější. Opravdu nemám rád hry, kde je hodně ikon akcí, z nichž některé se využijí pouze párkrát za hru. To opravdu mohlo být sloučeno s obecnější akcí. Také nutnost opouštět lokaci jednou pomocí použít, jindy odejít, je zbytečně nepohodlná. Nechci být jak ohraná deska, ale kombinace parseru a pohybu na numerické klávesnici je prostě nejpohodlnější. Nejlepší je na hře atmosféra. Jane Jensen a jejímu týmu se podařilo skvěle vystihnout prostředí New Orleans a voodoo rituálů. Grafika a detailnost jednotlivých lokací je super. Rozhovory jsou dobře napsané a plné informací jak o herním příběhu tak o samotném voodoo. Pokud někoho téma zaujme více, má na konci manuálu připraven seznam zdrojů, ze kterých autoři čerpali. Příběh se rozjíždí hned od prvního dne a přinese i několik překvapení. Zábavu mi nijak neumenšila ani znalost z dřívějška. I když jsem si samozřejmě nepamatoval postupy v jednotlivých lokacích, věděl jsem čeho se má zhruba dosáhnout a tak se mi obtížnost nezdála nijak vysoká. Rozhovory ale nabízejí dostatek nápověd a většina akcí je celkem logických, hra rozhodně nepatří mezi nejobtížnější ve své době. Dostal jsem se díky přílišné horlivosti u rozhovorů do slepého konce a musel načítat pozici, ale pouze jednou a hra je v tomto přístupná.

Přítomny jsou i "akčnější" pasáže, ovšem ve velmi rozumném množství a s bezproblémovou obtížností. Rozhodně kvůli nim nehrozí žádné dlouhé záseky. Řada scén je excelentní a zůstanou v paměti dlouho. Osobně mám nejraději scénu v hrobce nebo hrad v Německu. Pochválit musím také zvukovou část hry. Hudba je povedená a není problém se v některých lokacích zapomenou a jen tak poslouchat. Krásně dokresluje atmosféru a hodí se k prostředí. Dabing je kapitola sama pro sebe. Hvězdné obsazení podalo velmi přesvědčivé výkony. Mě nejvíce potěšil Mark Hamill. Samotný systém rozhovorů je fajn a díky portrétům je vidět mnohem více detailů postav, dobrý nápad. Milá pozornost je i v balení přiložený komiks, dějově předcházející hře. Hrál jsem s českým překladem, vše bez problémů. Herní doba se dostala na 12 hodin, ale při prvním hraní počítejte s delší dobou. Na plný počet bodů jsem bohužel nedosáhl, stále je co zlepšovat. Gabriel Knight je skvělá adventura, která si mě získala a mohu ji bez problémů doporučit. Já jdu hned rozehrát 20th Anniversary Edition, opravdu mě zajímají rozdíly.
+30

Railways

  • Android 80
Jedna z mála her, co mě na mobilu vážně nadchla. Mobilní hry se buď blbě ovládají (protože prsty), nebo člověk švidrá na malé objekty na malé obrazovce. U Railways ani jedno neplatí. Na mobilu vidíte celou herní plochu, obrazovka se nikam neposunuje ani nezoomuje, ale i na menších mobilech je velikost zcela dostatečná. Všechny objekty na obrazovce jsou příjemně veliké. Prstem přepojujete vlaky mezi kolejemi, což je poměrně přesná interakce. Hraje vám přitom veselá hudba, která mi připomněla (spolu s hektickým stylem hraní) Overcooked!. Obtížnost je výborně vybalancovaná, tzn. vyšší než je obvyklé, a donutí vás to několikrát opakovat každou úroveň, ale máte pak příjemný pocit uspokojení z vlastních schopností, až se vám podaří odnavigovat vlaky v úrovni bez zaškobrtnutí a o vlásek odvrátíte několik hrozících srážek. Asi i díky dobře nastavené obtížnosti mi přišla hra opravdu hodně zábavná. Přijde mi, že autorům se podařilo krásně vystihnout esenci mobilní hratelnosti, tak jak by měla vypadat. Railways mohu vřele doporučit.

Celkové hodnocení: Výborná
+10

Might & Magic X: Legacy - The Falcon & The Unicorn

  • PC 60
Bez tohoto DLC není příběh Might and Magic X kompletní. Je to smutné, ale je to tak. Je to úplně jiný styl hry, protože už se vlastně nehraje na nějaké sebezdokonalování. Dokonalí už máte být z původní hry. Tohle je maturita a možnost k vylepšení svých skillů hráč dostane už jen jednou, a navíc v době, kdy je to celkem k ničemu, protože jsem v tu chvíli ani neposkočil ve svém levelu.

Celé je to založeno na tuhých bojích a je to v podstatě lineární tahová FPS. Nejprve v prvním dungeonu, kde je hráči sebráno veškeré vybavení a jede se od nuly s těmi největšími cetkami, což značně komplikuje situaci pro bojovníky. Mágy to vlastně nijak zásadně nezasáhne (jen přijdou třeba o bonusy, co zvyšují skill). Tahle nevyrovnanost je terčem kritiky. Že pokud někdo má družinu zaměřenou na fyzický boj, je v háji. Ano, je. Ale sakra, to už je prostě riziko zvoleného stylu. Jak jsem psal, že tohle DLC je maturita, tak je to jako kdybyste si na maturitě stěžovali, že vás zkouší i z češtiny a vy jste se učili jen zeměpis. V Might and Magic je klíčové být co nejvíc versatilní. Umět si poradit s protivníky s brutální magickou odolností, stejně jako s protivníky, na které hrubá síla vůbec neúčinkuje. Tohle je sice sviňárna, ale je to logická sviňárna. Nikoho přece nepustí do vězení se zbraněmi v ruce (to, že mě pustili do vězení se 150 tisíci v kapse, je věc druhá).

První dungeon byl tužší, ale dalo se. V tom druhém ovšem nastaly krušné časy i pro mě, jelikož tamní protivníci z Azylu mají minimálně dvakrát tak větší zdraví než 95% potvor z původní hry, brutální kouzla a útoky, regenerují se a jejich počet je úplně šílený. Obzvláště v trůním sále na samotném konci. Ale na druhou stranu, byl to závěrečný boj, jak se sluší a patří. A pokud jste si před třemi hodinami, kdy jste byli naposledy ve městě, nekoupili dost lektvarů, tak máte smůlu, nahrajte si pozici a kupte si jich víc. Tohle DLC se s nikým nemaže. Já byl naštěstí velmi obezřetný, měl jsem mana lektvarů asi 100 a zbylo mi jich na konci 14.

Bojů ovšem bylo celkově už trochu moc a bylo to jen o nich, takže to celé ke konci je už maličko úmorné a stereotypní. Trochu WTF moment byl při závěrečném boji s bossem, kdy jsem ten zvrat vůbec nepochopil, takže jsem neměl až tak skvělý pocit z toho, že mě někdo oslavuje. DLC mi zabralo deset hodin, to je 1/10 doby původní hry, což je dost. A přitom to pocitově dlouhé není, ale je to fakt náročné a to myslím, že jsem měl takřka ideálně vytvořenou grupu (bez kouzla tsunami to snad ani nezačínejte).

Po dohrání hry a návratu do Karthalu jsem si pak samozřejmě musel ještě dovylepšit skilly, které jsem si vylepšit nemohl, když jsem byl pryč. Bylo to k něčemu, když v celém světě nezbyla jediná potvora a už se ve hře nemůže nic stát? Ano, bylo. Proč to dělám? Nevím!
+16

Need for Speed: Heat

  • PC 85
Pozorně čtěte - Need For Speed: Heat je doteď jedinou závodní hrou, kterou jsem dokončil na sto procent. Fakt, nekecám. BYLA TO KUREVSKÁ ZÁBAVA!!! Ale samozřejmě je zde plno negativ, které mají i kolikrát vliv na gameplay jako takovej.

Takže, Heat vypadá a hlavně zní krásně. Graficky je to docela pěkné, jen ta optimalizace je dost mizerná a míval jsem velké FPS propady. Naštěstí to nebylo nijak extra "game-breaking". Je nutno podotknout, že grafika je především pěkná, díky samotné mapě, která patří mezi vrchol série. Všechny ty barvy vynikají, v tom kontrastu a dynamice, se kterou se prostředí může pyšnit. A je fakt jedno, jestli hrajete během deštivé noci, nebo dění rámuje svit Slunce. Je to fakt pěkné i na střední detaily. A ten zvuk. Heat má absolutně bezkonkurenční nazvučení aut a turba. Všechny ostatní závodní hry působí jako kojenci o proti tomu. Kolikrát, když jsem jel autem, pustil jsem plyn jen abych slyšel, jak křupe to turbo a křupání těch backfire z vejfuků. Monumentální. Ten, kdo tu hru zvučil, si na tom dal kurevsky dost práce. Lahoda. Každé fouknutí, když auto zařadí během jízdy. Wow. A nejsem expert, nevím zda jsou modely aut nazvučený autenticky, ale každé zní odlišně.

Gameplay jako takovej je zábavnej. Hlavně i sbírání různých collectibles mě bavilo. Nejen kvůli tomu, že je na co koukat a co objevovat - já se fakt kochal tím prostředím. Ale hra odměňuje za každou maličkost. Crew 2 by si měl brát příklad, jak odměnit hráče, za plnění herní náplně. Získáváte neony a podobné blbovinky jen protože sbíráte plameňáky. Je to krásně provázaný. Závody jako takové pak na vás sypou extrémní počet peněz a je fakt za co utrácet. Tuning aut, zejména ten vizuální je detailní a monstrozní. Navíc tahle hra obsahuje téměř všechny mé oblíbené značky aut a jejich modely. Nissan Silviaaaaa...oohh bože. A závody jsou zábavné a adrenalinové. Tři body: Dynamická AI, která nejede podle scriptované lajny, ale dělá chyby, bourá o svodidla a když nepočítám poldy, tak jsem nezažil, ani jednou že by cheatovala. Další bod, pocit z rychlosti. Každé vstříknutí nitra, je dost nebezpečné protože pocit z rychlosti je ultimátní. Měl jsem pocit, že když jsem jel 150 km/h autem, byl to fofr. Dokonalost. A pak jízdní model. Ještě ze začátku to chce trošku break-to-drift, ale jakmile si koupíte lepší součástky do auta, pneumatiky apod. kompletně se změní jízda jako taková. Já často jezdil s Nissanem GT-R a během zatáček, jsem musel regulérně brzdit. Pokud ne, čekal mě náraz do svodidel. Drifty jsou pak taky zábavné, jakmile ovládnete své auto. Jízdní model v téhlé hře působí sice arkádově, ale dynamicky a dá se s tim parádně pohrát.

Nyní trošku mínusy; málo herního obsahu, AI poldů je dost nebezpečná a lehce nevybalancovaná. Jindy vám velkej náraz nic neubere, pak se vás sotva dotknou a čtvrtku životu máte fuč. Místama je hra frustrující, protože vám účelově zastavují NPCčka uprostřed svodidla. Skutečně, DO PRDELE s tímhle :D soundtrack je totální trash. Chybí mi nějakej punk, hardcore, rock, metal, starej house apod... tenhle "trap" mi trhá uši a je to hodně generický. Naštěstí, nebýt strašného soundtracku, tak si neoblíbím spoustu alb, co jsem si pouštěl na pozadí, během hraní. Není nic lepšího, než kosit plameňáky za doprovodu Scooteru, lol. Příběh je nezajímavej, a hlavně mě tak strašně štve, že tahle hra nebude mít další podporu, protože by si to zasloužilo a ten potenciál pro tuhle hru, je obrovskej. Néééé, prej se chystá další Need For Speed. Achjo. Jo a není zde cockpit. Sakra, i GTA V má cockpit!!!! Mno a pak nespočet bugů, glitchů, ale nic co by mi znechutilo herní zážitek. Vlastně jo, jeden ten radar, kdy musíte projet skrz určitou rychlostí. V jednom úseku se to téměř nedalo, kvůli obrovskému počtu NPCček. Zakončím to holt tím, že každá hra má asi tzv nějaké "fuck you" vůči hráčům ;-)
+16

Crysis 2

  • PC --
Crysis 2 je možná tak audiovizuální porno, ale rozhodně mi to nepřijde, natolik inovativní co se týče hratelnosti, aby to nějak nakoplo FPS žánr. Přijde mi to jako Modern Warfare na steroidech, říznuté emzákama. Ale našel jsem i několik kladů, o kterých se též zmíním.

Zvuk. Jsem prostě náročný na zvuk jako takový a všechny zbraně působí správně kovově. Během střelby jsem cítil olovo na svým těle a poskakoval během hraní na své židli. Tlumiče jsou správně, "izolovaně" nazvučené a ve sluchátkách, je to bomba. A nejen to. Slyším dopad nábojnic po každým výstřelu, přebíjení a jak to krásně křupe - mám pocit, že ty zbraně a zásobníky, mají nějakou váhu. První třetina hry, kdy jsem se přestřeloval s armádou, patří mezi úžasné momenty. Užíval jsem si každou vteřinu hry a vychutnával si tichej postup. Na to, že mapy jsou jen nepatrně, otevřené a působí dost koridorově, jsem měl pocit absolutní volnosti. Nejen co se týče toho, že se zde dal využít tichej postup, ale i dynamické AI vojáků tomu dost napomáhalo. Jejich reakce, když jsem udělal sebemenší hluk, apod.

Bohužel, Crysis 2 pak na vás vytasí obrovské kvantum naprosto, absolutně, generické, přepálené akce proti emzákům, kteří jsou kolikrát obtížné dorazit, ale rozhodně to není tím, že jsou nějak vyspělé co se týče AI. Jejich AI působí jednotvárně a mezi sebou se neliší ničím jiným než to, že některý potvory vydrží víc olova. Nedá se zde moc taktizovat, natož to hrát stealth. Můžete se proplížit kolem nich, ale to není zábava. A jakmile sejmete jednu potvoru, všechny se na vás sesypou. Až v tenhle moment se ukáže, že Crysis 2 působí klaustrofobicky. Není kam utéct, není se kam schovávat, protože ty mrchy jsou kurevsky overpowered. Zbraní je navíc docela málo a za chvíli jsem už ani neregistroval ten skvostný zvuk, co mají, protože jsem toho kropil tak strašně moc, až jsem se toho přejedl. A tahle hra mimo tohle nic extra nenabízí, krom přepálené akce a špičkové technické strány. Možná soundtrackem, ale upřímně, já hrál celou dobu bez hudby, abych si právě užil veškeré to ambientní nazvučení hry a aby to působilo víc "autenticky" a přítomně.

Myslím si, že problémem hry je dost nevybalancované dávkování akce jako takové. Ten kontrast mezi taktickou, stealth akcí o proti té agresivní, je strašně moc znát. Když jsem pak asi po pěti misích s emzákama opět v jedné misi střílel proti speciálním jednotkám, ta hra měla absolutně jinou dynamiku. Když jsem třeba xkrát chcípl kvůli tomu, že těch emzáků bylo tolik, NEBAVILO mě to, projít si tou recyklací znova. Pokud se mi tohle stalo u přestřelkách se spec. ops, tak jsem měl o to větší chuť zkusit jiné postupy a tak podobně. Bylo to víc hravé. K tomu je třeba si započítat, že jakmile na vás dolehne ta generická akce s emzákama, flákne vás i to prostředí. Věřím, že NY je pěkné místo, ale ta betonová džungle, je jednotvárná. Možná za to můžou i dost bledé filtry. Ta hra vypadá fakt krásně, ale chybí nějaký kontrast barev.

Bohužel, skončil jsem někde v polovině příběhu a podle toho, co jsem viděl za další mise, to vypadá, že další 80% herní výplně, budu opět kosit emzáky. Rozhodně zkusím Crysis 3, kvůli luku a grafice, ale raději si nebudu dělat naděje, že gameplay bude nějak výživnej.
+8 +11 −3

Prehistorik

  • PC 65
Prehistorik je jednodušší záležitostí, 2D putovačkou za naplněním neandrtálcova břicha je nutné sbírat všechny možné odpadky, probít se přes podivná monstra a sem tam si vylepšit statistiky sbíráním extra životů, energie, či třeba vylepšením skokanských schopností.

Obtížnost je místy až brutální, potvory se objevují při přesunech obrazovky, nebo na tajných místech u vstupu, takže energie rychle ubývá a jediná spása spočívá v rychlých prstech a zlepšeních z těla pravěkého šamana nebo co to bylo, a to nemluvím o časovém limitu - dvojka byla o dost povedenější - 65 %
+8

The Operative: No One Lives Forever

  • PC 90
Trvalo dva roky než někdo vytvořil střílečku, která se mohla měřit s Half-Lifem jako rovný s rovným. Počin byl o to impozantnější, že se No One Lives Forever tehdejšímu vládci žánru vůbec nepodobá. Hra je na FPS netradičně ukecaná, občas se obejde úplně beze zbraní a některé pasáže jsou téměř filmové.

Hra je zasazena do 60. let. Bere si hodně z klasických bondovek a ze špiónského seriálu The Man from U.N.C.L.E., připomenutého nedoceněnou filmovou adaptací z roku 2015. Už z toho je jasné, že atmosféra nebude zcela vážná. Dialogy a zápletka si utahují z žánrových klišé, popřípadě odkazují na známé scény z proslavených filmů. Protože jsme v Británii, tak se pochopitelně nešetří jemným konverzačním humorem.

V centru děje stojí Cate Archer, nová členka organizace UNITY, snažící se prosadit v původně výlučně mužské společnosti. Na plakátu je Cate krásná a ve hře ještě nádhernější, ale její hlavní devízou je jiskřivá osobnost. Zatímco ve Wolfensteinu měl hrdina sotva jméno, v DOOMu ani to ne a Half-Life se zmohl jen na povrchní charakteristiku Gordona Freemana, NOLF si dal práci, aby hlavní postavu polidštil a dodal jí hloubku. Projevuje se to zejména v hustě roztroušených animacích doprovázejících příběh. Tyto sekvence zabraly dohromady určitě přes hodinu času, přesto nezdržují a nenudí. Svou chvilku slávy si užili i umanutě zlí záporáci, jejich nesoudní pobočníci a dokonce i komicky neschopní poskoci.

Nejdůležitější na FPS je ovšem akce a ta je bez debat špičková. Protivníci moc nevydrží a většinou padnou na dvě povedené rány. Protože je míření benevolentní, tak mi častěji než jindy dopřálo pocit elitního zabijáka. Pochopitelně je to jen iluze, protože nepřátelé se vůbec nekryjí a neuhýbají. Jako odkaz na brakové akčňáky umírají dlouhé vteřiny, během nichž se komplikovaně kácí.

Obtížnost i tak dokáže potrápit, zvlášť v mapách vyžadujících opatrný postup. Buď při spuštění alarmu skončí misi neúspěchem, nebo se najednou vyhrne přesila nepřátel a chudinku Cate bez milosti zlikviduje. Prostoru na chyby moc není, protože jsem za celou dobu našel sotva dvě lekárničky a obnovoval jen neprůstřelnou vestu.

Stealth je vcelku použitelný a kdybych si dal práci, prošel bych část map bez zabití. K dispozici je skvělá pistole s tlumičem a serepetičky usnadňující infiltraci těžce chráněných objektů. Je jich opravdu hodně a bez některých se v misi neobejdete. Vývojáři využili toho, že ženy mívají spoustu módních doplňků, takže brož do vlasů slouží jako šperhák, přezka opasku vystřeluje lezeckou kotvu a parfém omráčí vojáka na tři metry. Pro agresivní postup je připravena pestrá nabídka zbraní. V jejich chování jsou znát rozdíly a nejvíc jsem si oblíbil kalašnikov, disponující skvělou palebnou silou a slušnou přesností. Každá zbraň má několik druhů nábojů, což je spíš na škodu, protože přebíjení mě jen zpomalovalo.

Smysl pro humor a akci doplňují výborné mise. Záchrana v letadle je vysloveně lahůdková a totéž bych mohl říci o úvodním hlídání velvyslance. Variabilita je obrovská a díky častému střídání jsem se nikdy nenudil. Nemění se jen struktura, ale i prostředí a některé mise mi připomněly Return to Castle Wolfenstein. Došlo i na souboje s bossy a zvlášť ten druhý z nich je docela těžký. GOTY edice obsahuje bonusovou prázdninovou epizodu.

No One Lives Forever se nezalekl popularity skriptovaných stříleček. Vsadil na příběh, propracovanou hlavní postavu a smysl pro humor. Byla to výborná volba, protože filmovost hry odůvodnila koridorovost map, parodování pokleslých špionážních dramat ospravedlnilo občas tupou AI a stylizace do šedesátek dodala nestárnoucí vzhled. Nad většinou chyb se tak dá mávnout rukou a stejně jich moc nebylo.

Pro: stylizace do 60. let, fimové sekvence, Cate Archer, skvělý dojem ze střelby, smysl pro humor, variabilní mise

Proti: občas hloupá AI, koridorové mapy, otravné přepínání různých druhů munice, tvrdohlavé nastavení ovládání

+23

Emergency 2012

  • PC 70
Herní výzva 2020 - bod č. 4 Reálná virtualita

V roli dispečera budete dohlížet na záchranné akce po celé Evropě. Svět se trochu začíná vymykat kontrole a vznikají různá přírodní nebezpečí jako například nedostatek vody, lesní požáry či naopak ukrutná zima. Kromě těchto nebezpečí číhají nebezpečí i v lidech samotných a vypořádat se tak budete muset s nepokoji nebo sebevražednou sektou.

V celkově 12 misích navštívíte několik měst v Německu (Kolín nad Rýnem, Mnichov, Berlín a Hamburk), dále se vydáte i do Paříže, Athén, Innsbrucku a dalších destinací. V každé destinaci narazíte na nějakou typickou památku, která povětšinou je poničená - zřícená Eiffelova věž v Paříži či katedrála v Kolíně nad Rýnem. Jiné památky tvoří kulisu v pozadí jako v případě Chrámu Vasila Blaženého v Moskvě.

Bohužel jsem na žádném z míst ve hře konkrétně nebyl. V některých zemích jsem byl jako Řecko, Německo či Rakousko, ale vcelku daleko od míst ve hře.

Jelikož jsem hrál již předchozí díly Emergency 3: Mission: Life a Emergency 4: Global Fighters for Life, které jsem kvůli vysoké obtížnosti nebyl schopný dohrát, a na novém PC je nerozchodil, rozhodl jsem se zkusit novější počin z roku 2010. Hra to není špatná, ale bohužel nedosahuje takových kvalit jako díly předchozí. Misí je méně, jsou méně náročné (to beru jako malé +) a méně rozsáhlé. Ze hry rovněž odpadla možnost nakupovat si vozidla na misi sám, ale na začátku jsou všechny přidělena a zůstávají na herní ploše do konce hry. Odjíždějí pouze sanitky a policejní vozy, když je naplníte, ale poté se automaticky vrátí. Tímto ulehčením vypadl ze hry jeden zajímavý strategický prvek.

Nutností je na mapě stíhat několik operací najednou, abyste uspěli. K rychlejšímu a přesnějšímu plnění výborně slouží klávesa pro zapauzování hry. V tom momentě si totiž v klidu prohlédnete mapu a zjistíte, co je kde potřeba a vyšlete tím správným směrem vozy. Poté zase hru necháte běžet a buď vše stíháte v reálném čase a nebo hru pozastavujete, abyste vše promysleli či provedli operace v klidu a něco neopomněli.

Pro: Oblasti a katastrofy

Proti: Nemožnost si vybrat jednotky k zásahu, menší počet misí oproti předchůdcům

+8

Homo Machina

  • Android 50
Hodně mě zaujal trailer, ale při hraní hry přišlo zklamání. Všechno to pořád vypadá skvěle, a estetika je určitě nejsilnější část tohoto díla. Ale bohužel hratelnost je dost minimální. V každé části těla máte udělat nějakou drobnost, jako pohnout pákami, otočit kolem, ve správném pořadí nebo frekvenci pomačkat čudlíky. Až na výjimky je všechno strašně primitivní. Občas se budete muset trochu zamyslet, ale spíše nad tím, co po vás tvůrci chtějí, než jak to provést. Ze začátku na mě dýchal tak trochu Byl jednou jeden život (i ten příběh v pozadí je hodně podobný - nakonec, oboje je to francouzské, takže inspirace tam mohla být snadno), a říkal jsem si, že by to mohlo být třeba poučné pro děti, jak funguje lidské tělo. Mohlo, ale asi až pro větší, protože musí pochopit analogii lidských orgánů na různá ozubená kola a písty. Celková doba hraní cca 1-2 hodiny.

Celkové hodnocení: Dobrá (pokud si užijete estetiku), jinak Nic moc
+10