Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Overcooked! 2

  • PC 95
"Tahle hra vás bude bavit tak moc, jak moc si užíváte trávení času s lidmi, se kterýma ji budete hrát"

Síla Overcooked! jednoznačně spočívá v hot-seat multiplayeru. Při hře pro jednoho hráče, ale pravděpodobně i v případě on-line multiplayeru ztratí většinu svého kouzla.

Overcooked! má poměrně jednoduché mechaniky a pravidla, které se však vhodně kombinují a společně s dynamicky proměňujícími se levely dokážou před hráče postavit značnou výzvu, zejména pokud budete chtít dosáhnout vyšších hodnocení. Ze začátku bude potřeba si hru trošku osahat, ale po chvíli už házíte burgry rovnou na pánev přes celou kuchyni, abyste zbytečně neztráceli čas.

Osobně jsem Overcooked! vybral jako vstupní bránu do hraní pro osobu, jejíž jediné zkušenosti s hraním se datují 15 let zpět v podobě The Sims. Trošku jsem se obával toho, že zvolit jako první hru s časovým limitem je poněkud odvážné, tak i přes to, že gamepad držela poprvé v ruce, jsme se skrz Story Mode prokousali bez výraznějších zádrhelů. Pokud tedy hledáte hru pro hraní se svými blízkými, můžu jedině doporučit :) Jen zachovejte chladnou hlavu, pokud se v některých levelech nebude dařit :)

Samotný Story Mode zde funguje pouze jako nějaké propojení mezi levely, a o nic nepřijdete, když ho rychle odklikáte. Samotné pojíždění po story mapě, společně se zbytečným otvíráním cest prostřednictvím tlačítek, jen zdržuje od hlavní náplně hry. To je ale jen drobná výtka ke hře, která dle mého názoru dokonale přináší to, co si sama klade za cíl. A to především zábavu ve více lidech.

Pro: Jednoduché pravidla a mechaniky nakombinované do zajímavého gameplaye; zábava především ve více lidech u jedné obrazovky;

Proti: Zbytečně zdržující prvky mimo samotné vaření (pojíždění po mapě, nutnost se vracet pro příběhové rozhovory)

+11

Battlefield V

  • PC 70
Každý v minulosti měl nějaké sparring partnery na hraní her. Jeden z těch mých byl zrovna bratranec, kterého jsem dlouhou dobu neviděl a když jsme se na Nový rok sešli, slíbili jsme si, že jak na nový, tak po celý a v následujících dnech si domluvili hraní. To víte, rodina, děti, práce...a pak Vám rok uteče, ani nevíte jak. Herní model celodenního (nutno dodat - několikadenního) hraní padl na Battlefield V s tím, že dáme jak singl, lokální multi, tak regulérní multi. Po mnoha a mnoha hodinách hraní v rámci několika prohraných dní a po mnohém počtu vypitých piv včetně i sudových piv, které jsme si nakoupili, abychom si hraní notně okořenili, jsem došel k přesvědčení, že se podívám i na názory ostatních. Ostatně Battlefield je legendární série, nepředpokládal jsem, že v povědomí hráčů by hra byla hodnocená průměrně. Ale ejhle...56 procent zde na Databázi her? Tomu jsem sakra nechtěl uvěřit.

Předem bych chtěl všem, kteří budou tento komentář číst, říct, že Battlefield V je cokoliv, co si pod samotným názvem představíte (nebo jste zažili již v minulosti) ale v případě tohoto dílu se jedná především o zábavný herní simulátor války. Nečekejte historické přesnosti, nejsou tu. Vůbec. Na druhou stranu Vás ale hra překvapí hratelností, a tou především. Je to, jako kdybyste čekali nový film Rolanda Emmericha nebo Michaela Baye. Režiséři by tomu udělali masivní letákovou reklamní kampaň, Vás by okamžitě přesvědčili, že jejich nejnovější film bude dozajista tím nejlepším, co udělali, ale po shlédnutí jste nakonec stejně jako pokaždé dospěli názoru, že zábava je to jediné, čím film disponuje. Nelogičnosti ať jdou stranou. No a stejný problém je i zde.

Navíc jsme hru začali hrát něco málo přes dva roky po premiéře, takže i dneska musím konstatovat, že bugů bylo docela dost pomálu. Nejhorší momenty jsou asi když se před Vámi zřítí letadlo. Čekáte výbuch jak hovado, protože jinak tady bouchá úplně všechno, a ono vlastně při dopadu na zem jenom tak spadne na zem a...nic. To jen tak na okraj, tak teď už také k samotné hře.

Single player je super záležitost. Jednak na něj nejsem u Battlefieldu zvyklý, protože tato série byla vždycky o tom připojit se na server, kde je minimálně 60 lidí a snažit se přežít, jelikož i když jsou mapy velké, pořád si Vás může kdokoliv najít a kulku Vám během pěti sekund na světě vpálit mezi oči, ani nemrknete. Nicméně tady jsem byl okamžitě mile překvapen. Prolog a Epilog moc komentovat nehodlám. Jsou to takové úvody a závěry, které chtějí přidat na epičnosti a docela jím to funguje. Vprostřed hra pak disponuje čtyřmi kampaněmi. V první hrajete za anglického vojáka v Africe, trošku hloupého vojáka, ale taková už mladická nerozvážnost holt je. Druhá kampaň se pak odehrává v Norsku, kde se převtělíte do mladičké Solveig, se kterou by nebylo marné si ani něco začít, navíc je to agentka jak se patří, a vlastně to ani neví. Do třetice pak další překvapení v podobě Francie podzimu roku 1944, kde se zhostíte role jednoho ze senegalských vojáků bojujících za nově nabytou vlast - Francii. Poslední kampaň Vás pak přivede do role německého velitele tanku Tiger, který svým zoufalstvím v hlavě začíná přemýšlet nad tím, kam to jeho vlast s existencí sobě vlastní až dotáhla. Ano, ve všech čtyřech případech je to hodně poplatné dnešní době. Nějak si nevybavuju (kromě No One Lives Forever), že bych hrál za ženskou hrdinku, jako zde bylo za Solveig. Navíc si ani nepamatuji, že bych v druhé světové válce zažil nějakého černošského hrdinu, jako zde byl Deme. Dobře, osobně mi to v posledních letech, především ve filmovém průmyslu, přijde zatraceně úsměvné, až k vzteku, jak do filmů násilně rvou feminismus a černochy, ale tady jsem si ke všem vytvořil takový vztah, že i když jsem s každou kampaní vydržel cirka hodinu a půl, chtělo se mi na konci doslova brečet. Členité mapy, nádherná grafika a model, ve kterém můžete zničit prakticky cokoliv, ve mně vyvolávalo neuvěřitelný herní zážitek, který jsem z druhé světové války dlouho neměl. Ano, co Vám budu povídat, single player se mi v případě této hry opravdu zamlouval, a to i přesto, že historicky přesné tu není skoro nic. Řekl bych, že ani ten příběh. Je to celé kryptofašistické (fanoušci Červeného trpaslíku jistě pochopí) až běda, ale na mě to prostě fungovalo. Navíc, co Vám budu povídat, Solveig byla super šťáva.

Druhá verze hry - a především ta verze hry pro kterou je hra samotná určená - tedy multiplayer, přišel okamžitě záhy po dohrání singlu. Neváhali jsme. Spustili lokální multiplayer a rozjeli hraní ve třech. Zábavné, asi 20-25ti minutové hry nás v týmu docela zabavily. Opět jsem se setkal s tím, že členitost map se mi zde pozdává. Navíc jsem byl nadšený i z grafického kabátku, ale to bude asi tím, že sám si na svém počítači zahraju maximálně nějaké indie tituly (kecám, dohrál jsem na něm i Kingdom Come v rozlišení 640x480 a navíc ve vokně :-D). Když jsme se ale nabažili lokálního multiplayeru, přišla řeč na klasickej multiplayer...a tam už to všechno odkazovalo na to, co dělá Battlefield Battlefieldem, ale i přesto to bylo trošku jiné.

Mapy se střídaly jak jídlo na stříbrném podnose během královské honorace. Navíc musím říct, že právě ony mapy byly místy neskutečně velké, nápadité, originální. Doslova si s nimi vyhráli a sympatické bylo i to, že tvůrci nezapomněli ani na Wake Island. Onen Wake Island, kterého jsme se tak nahráli v teď už prehistorickém Battlefield 1942. Překvapilo mě, jak tu tvůrci kašlou na jakoukoliv historickou přesnost, střílíte si tady s čímkoliv, jezdíte tu s kdečím. Je vlastně úplně jedno jestli jste oblečen jako Němec, Angličan nebo Japonec. Střílíte prostě s tím, s čím se Vám střílí nejlíp a hotovo, žádná věda. Vše se ale váže k zábavě a ta je tu také více než solidní. Sice se občas stane, že Vás někdo sejme tak, že jste přesvědčen, že bez cheatů tohle nemohl dát nebo že se občas zřítí letadlo (ano opakuji to z komentáře výše, protože tuhle vlastnost je dobré připomínat hře neustále) před Vámi a vy v návalu předešlých nekonečných výbuchů čekáte smrt a ono se vlastně nestane nic. Vůbec nic. Ale co si budeme, v tu chvíli už jsem byl těžce nad věcí a přijal, že je to tady o čisté a nekonfliktní zábavě. A ta tu naštěstí dokáže zafungovat poměrně obstojně, když už nic jiného. Ostatně jako v jakémkoliv jiném díle ze série. Jen se tu navíc nesmí bádat, hloubat a přemýšlet nad samotnou myšlenkou hry...a prostě začít a skončit u zábavy.

Musím konstatovat, že ač jsem zahrál snad skoro všechny tituly ze série Battlefieldů kromě Battlefield 1, tak ani tento titul nestojí nikde v koutě v povzdálí, ale hrdě se může tyčit v popředí toho nejlepšího, co dnešní multiplayer nabízí. Je to zábava, je to odpočinek, je to série bojů, kde se na jedné mapě objeví extrémní množství hráčů, což, řekl bych, hraničí i s rekordním počtem na úkor jakékoliv multiplayerové akce. Jelikož ale máme rok 2021 a takový zrovna můj oblíbený Battlefield 2142 je již dávno za zenitem, tak musím konstatovat, že se jedná o solidní záležitost, která je přesně jako vzorovej letní blockbuster v kině - musíte se na něj správně nažhavit (třeba zrovna se žlázou jako je zde Solveig) a pak Vás bude bavit i ta nelogičnost.

A jeden hudební skvost na závěr.

Pro: Pokračování tradice série Battlefield, která nezklamala - akcí, efekty, hudbou, zvuky, atmosférou, velkými mapami,

Proti: ale kterou musíte přijmout jako jeden velký herní blockbuster. Navíc tady ta druhá světová je asi největší herní fikcí, kterou jsem kdy viděl. Ve všech ohledech.

+15 +16 −1

Kingdom Rush

  • PC 80
V hre Kingdom Rush bude našou úlohou brániť kráľovstvo proti hordám banditov, orkov, čarodejníkov a mnoho ďalšieho.

Čo nám hra ponúkne?
➤lokácie: tri veľké lokácie poskladané z množstva menších máp. Každá z týchto lokácii má unikátnych nepriateľov a čo sa týka grafickej stránky sú krásne. Hlavne vďaka komixovému štýlu v akom je hra spravená. Na každej mape je cesta, jedna alebo viac, z ktorých budú prichádzať nepriatelia a vašou úlohou je ich poraziť pomocou obrany skôr, ako sa dostanú do označeného cieľa. Pár nepriateľov vám samozrejme prejsť môže, na každej mape máte totiž 20 životov. Potom to už je o tom, či chcete level splniť na tri hviezdy.
➤hrdinovia: základom obrany bude váš hrdina. V hre ich je 12. Každý má unikátne schopnosti, a tie sa mu odomykajú na každej mape útočením do nepriateľov. Osobne som skúsil počas hry len 4 hrdinov, ale najviac sa mi páčila ľadová čarodejnica, ktorú som používal celú hru.
➤stavba obrany a schopnosti: vašou hlavnou úlohou v hre bude postaviť fungujucu obranu za pomoci 4 hlavných typov veží. Každá sa dá až trikrát vylepšiť. Na treťom vylepšení si môžete vybrať jednu z dvoch finálnych podôb danej veže a potom už len vylepšujete jej dve schopnosti. Lukostrelecké sú rýchle a najlepšia je posledné vylepšenie, ktoré stunuje. Magické majú obidve finálne vylepšenia super, ale častejšie som používal to, čo teleportuje nepriateľa kúsok naspäť. Bombardéry som používal najmenej ale najlepšia bola varianta s raketami. A hrady na vašich vojakov sa hodili vždy, pretože vedeli krásne zdržať nepriateľa, a aj preto som si radšej kupoval vylepšenie na paladinov. Na niektorých mapách sa vyskytujú aj špeciálne budovy ako základňa elfov či slnečná veža. A do toho všetkého máte k dispozícii dve schopnosti, čo vám veľakrát zachránia život a hru. Vyvolanie dvoch vojakov a meteority.
➤nepriatelia a bossovia: v hre je množstvo nepriateľov. Od základných bez zbroje typu goblini, pavúci či zombie cez obrnených na ktorých nebudú niektoré veže účinné, ako orkovia, démoni či rytieri, až po bossov. Tých v hlavnej kampani stretneme troch a v neskoršie sprístupnených mapách ďalších. Nie sú nejako zvlášť silný, keďže neskôr už máte postavenú solídnu obranu. Jediný, čo mi robil problém bol veľký troll. Hlavne preto, pretože držal štít a uberať život sa mu dalo len odzadu. Zo základných nepriateľov vedel narobiť problém nekromancer, ježibaba, lukostrelci a ešte by sa ich pár našlo.
➤hlášky, humor či easter eggy: v hre je humor všadeprítomný a vlastne je na ňom veľká časť hry aj založená. Na každej mape budete počúvať hlášky a zároveň easter eggy ako: avada kedavra, might and magic či you shall not pass. A všade možne nájdeme ďalšie skrýte záležitosti. Napríklad Splintera z Ninja korytnačiek, lochnesskú príšeru atd.

!! Menšie záverečné hodnotenie !!
Kingdom Rush je veľmi milá, zábavná a celkom krátka hra. Pokiaľ sa teda nerozhodnete splniť všetky achievementy ako ja. Ale nenudil som sa ani chvíľu. Veľmi sa mi páči grafická stránka hry. Takéto komixové zasadenie nevidíme často. Humoru je tu tiež požehnane, k tomu nejaké tie super hlášky a easter eggy. Vašou jedinou úlohou bude brániť na jednotlivých mapách cieľový bod pred nepriateľmi. Na to vám bude slúžiť široká škála veží, dve schopnosti a 12 hrdinov. Osobne doporučujem ľadovú čarodejnicu. Čo sa nepriateľov týka, tak tých je množstvo druhov. Od základných goblinov, vlkov, banditov, cez nekromancerov, démonov, trolov až po bossov. Táto hra bola zábava po väčšinu času. Len občas sa stalo že by som nejakú mapu musel opakovať a ked tak preto, lebo som chcel na nej dosiahnuť tri hviezdy. Nikdy sa mi nestalo že by mi životy klesli na nulu. Každopádne aj ked hra není nejaká extrémna výzva, tak ju môžem určite doporučiť a ja sa idem vrhnúť do hrania nasledujúcich dielov.

➤Čas strávený v hre: 20,1 hodín
➤Achievementy: 74/74

HODNOTENIE: 80/100%
+15

Control

  • PC 90
Už po pár momentech hraní jsem si připadal díky atmosféře jak v Alan Wakeovi a co se týče akce a střílení, zase jak v Max Payneovi, natož jsem se vlastně dozvěděl, že hraju hru od Remedy, což jsou autoři těchto 2 her. Max Payne jsem měl kdysi si tak trochu zahrát a Alana Wakea jsem hrál loni. A to co se mi nelíbilo na AW, což byl technický stav a gameplay, tak tady byl naprosto v pořádku a nic mi nebránilo si naplno užívat příběh.

Hrajete za Jesse F, která hledá svého bratra Dylana a stopy jí zavedou do Federal Bureau of Control, kde se z ničeho nic uchází o pozici asistenta správce, načež se v kanceláři ředitele za divných okolností stává ředitelkou, ale vzhledem k tomu, že musí celou budovu dát do kupy, tak by se dalo říct, že až do konce je ve skutečnosti asistentkou správce a až na konci hry se stává pravoplatnou ředitelkou.

Mrazivá atmosféra v budově úřadu, který je sám o sobě jevem se zvláštními schopnostmi, vybavením jak z 80. a 90. let, magnetofonů, promítaček, zaměstnanců, u kterých nevíte, kdy vás podrazí nebo za rohem přetáhnou sekerou, zvlášť hlavní správce budovy, ale taky nepřátel z jiné reality, která ovládá zaměstnance, kteří neměli to štěstí jako ostatní, Vás bude držet ve střehu, zvlášť s každým podezřelým zvukem. To celé doplňují různé dokumenty o všech nadpřirozených objektech, které se v budově nacházejí, o současných i bývalých zaměstnancích.

Skvělý gameplay a akce s RPG prvky, kdy máte možnost si vybrat z různých zbraní, které postupně odemykáte a vylepšujete, jak zbraně samotné nebo různými mody. Mody vylepšujete i vlastní postavu, plus si vylepšujete schopnosti za splněné mise body tak, jak chcete hrát vy a pokud máte pocit, že zaostáváte, máte možnost si za poplatek celý strom schopností resetovat a vyladit tak, jak vám bude vyhovovat.

Co je o něco slabší je obtížnost. Ve hře si obtížnost nevybíráte, s postupem přibývají těžší nepřátelé, ale občas mi přišlo, že hra Vám najednou začne házet klacky pod nohy, i když není úplně důvod a zejména pak u některých bossů u vedlejších misí. Nevyváženost obtížnosti mezi hlavní misí a vedlejšími misemi mi ten zážitek trošku kazila. S tím i souvisí systém control pointů, na kterých se objevíte když zemřete, který je dost nevyvážený a občas si i zaběháte, abyste se dostali na místo, kde jste umřeli, ale aspoň postup který jste mezitím provedli, sbírání collectibles a otvírání beden s mody si zapamatuje, tak to nemusíte znovu obíhat.

Pro fanoušky příběhových her s mrazivou, nadpřirozenou atmosférou a fanoušky Alana Wakea povinnost.
+13

Shadow of the Tomb Raider

  • PS5 70
Zvláštní ironií je už samotný název téhle hry. Tomb Raider se totiž krčí ve stínu, ve všech ohledech lepší, série Uncharted. Předně se třeba bere hrozně vážně, obzvlášť bereme-li v potaz jak hloupě celý příběh působí. Stejně tak postavy nejsou zajímavé a samotná Lara je vyloženě nesympatická. Právě humor by mohl hodně pomoci, leč bohužel. Nic takového.

Nedokážu říct, že bych se nebavil. Překvapením se stává poměrně malá četnost přestřelek. Větší důraz je zde kladen na průzkum prostředí a sběr, docela přehnaného, množství všeho možného harampádí. Džungle mi přijde docela uvěřitelná a nebýt několika soubojových "arén", tak bych jí zařadil k tomu nejlepšímu, co dnešní hry nabízí. Podobně povedené jsou i nepovinné hrobky a krypty. V rámci možností jsem si opravdu připadal, jak ve stovky let nenavštíveném a temném místě.

Bojování už je podstatně horší. Naštěstí většina nepřátel lehne na pár zásahů, takže, i na vyšší obtížnost, nejsou přestřelky frustrující. Vyjma závěrečného bosse, ten je tak videoherně debilní, až by snad bylo lepší ho úplně vystřihnout. Naučitelné skilly jsou převážně k ničemu. Většina z nich je tak situačních, že jsem musel vyloženě hledat jejich uplatnění. Právě tady by se hodila větší obtížnost, protože stealth zcela nestojí za používání, ačkoli se do něj vývojáři snaží hráče tlačit při každé příležitosti.

Zatím nejnovější velký Tomb Raider se tak řadí co zástupu moderních AAA videoher. Pěkný audiovizuál je nadřazený hloubce a logika dostává bolestivé facky takřka každých deset minut.
+24

Donut County

  • PC 100
Tahle hra se vážně povedla. Hrajeme za záporáka a přitom požíráme celý Raccoon.

Pro: Skvělá hra, skvělý děj

Proti: Nic moc ovládání, ale moc mi to nevadilo

-2 +2 −4

A Plague Tale: Innocence

  • XboxX/S 85
jo tak tohle jsem si moc užil. Jasný, je to tunelovka, některé části jsem hrál snad stokrát a nadával, že tam není další checkpoint. Ale i přesto je to skvělý příběh, super grafické zpracování a dobře to dopadne :).

Akorát grafika krys mne někdy trochu štvala.
-2 +6 −8

DIRT 5

  • PS5 70
Arkádové závodění ořezané až na kost. Po vzoru silničního bratrance GRID osekali v Codies DIRT 5 ve všech oblastech. Na rozdíl od jeho autorů však bývalí Evolution Studios stále mají slušný fištrón, jak i takové holátko dostat do vůně. A že je to moc příjemné poježdění, ať už jste úplní makovci nebo zkušení Vataneni v důchodu.

Auta se chovají jedno jako druhé a v rámci třídy prakticky nepoznáte rozdíl. Zatáčky se tu projíždí kamarádským poplácáním o soupeře nebo placákem o stěnu. Širokánské bulváry aka tratě mají nápaditý vizuál, který dokáže být kýčovitě přeplácaný i překvapivě strhující. Díky rychle se měnící denní době a efektnímu počasí se navíc i omezený počet hned tak neomrzí. Na rozdíl od plků slavných daberů, které asi vznikly jen proto, že v karanténě nebylo do čeho píchnout.

DIRT 5 ležérně plní svou roli odpočinkových závodů se skoro až retro nádechem. Nenutí vás předhánět se s přáteli o nejlepší čas, necpe vám žádný moderní "vytoč si odměnu" balast, ani si nebudete hrát na závodního manažera. Prostě sedni a jeď. Je to málo? Možná. Ale někdy je i s voňafkou větší zábava než s vránou ftopu.
+24

Song of Horror - Episode 4 - The Last Concert

  • PC 85
Čtvrtá epizoda Song of Horror je naprosto bez diskuse nejtěžší a nejdelší část celé série. Vzhledem k tomu, že už mám dohranou i pátou epizodu to mohu říct s naprostou jistotou.

Hra se odehrává v prostorách opuštěného Opatství, což je první důvod zmíněné obtížnosti. Prostor v kterém se hra odehrává je nejen obrovský, ale i s velkým počtem dveří, místností, a omezenými prostory ke schování. Tím pádem je zde mnohem více příležitostí zemřít velmi temnou smrtí.

Kromě toho je většina dveří od počátku hry zavřená, a hráč musí postupně Opatstvím procházet, neustále chodit sem a tam, a řešit nesmírně složité hádanky (bez návodu bych tu ztvrdl možná dodnes, ačkoliv stále platí, že ty hádanky jsou vesměs poměrně logické).

Nepomáhá také fakt, že se zřejmě jedná o nejtemnější a nejděsivější oblast ve hře – a to prosím berme v potaz, že pátá epizoda se odehrává v psychiatrické léčebně. Zřejmě za to může fakt, že se jedná o jedinou oblast, kde se reálně odstřihnete od civilizace. Zatímco první tři epizody jsou koncipované stylem „zlo přijde k vám domů, nejste v bezpečí“ tak čtvrtá sází na nejistotu děsivého a Bohem zapomenutého místa. Mimo jiné nabízí asi také nejkurióznější náhodná setkání, třeba mnoha co se změní v havrany nebo rozkošný náznak upálení za živa v peci. Kopfrkingl plesá.

Čtvrtá epizoda přichází s groteskně obtížnou, život ohrožující událostí, The Requiem, která spočívá v tom, že musíme v zrcátku pozorovat nepřátele kteří se k vám blíží a zničit je světlem. Podle historie patchů byla tato minihra dříve poměrně snadná, protože šlo nepřátele zničit na první pokus. Nyní se ale změní v oblak černého kouře a přemístí se za vás, a to klidně několikrát. Jedná se asi o jedinou událost, kde je potřeba i pořádná dávka štěstí.

Také zde cítím poprvé potřebu zmínit nějaký sběratelský předmět, protože mě ten v epizodě čtyři skutečně zaujal. Sběratelský předmět zde tvoří tarotové karty, které vám může dát záhadná bytost ve zpovědnici, pokud jí donesete zpovědí, které jsou rozseté po celém Opatství. Každá karta je za jednu život ohrožující událost, a pokud jednu z karet otočíte, událost se nemůže stát. A ano, The Requiem kartu dostanete až jako poslední.

Obtížnost čtvrté epizody podtrhuje fakt, že na nejvyšší obtížnost (Lovecraft) se jednalo o první epizodu při které jsem skutečně ztratil všechny postavy a musel jí nuceně restartovat.

Čtvrtá epizoda je tak zřejmě nejděsivější, nejvíce frustrující, a nejnepříjemnější vůbec. Ale nakonec, proto tak trochu hrajeme horrory.
+10

Black Mesa

  • PC 70
Hra z roku 1998 v enginu z roku 2004, která měla potenciál zabavit i v roce 2020. A značnou část se jí to bezchybně daří, bohužel autoři podlehli svým velkým ambicím rozšířit původní konec a závěrečné mise jsou nekonečným, nudným a frustrujícím utrpením. Xen je nádherný na pohled, po 20 minutách se však vizuálního zpracování člověk nabaží a po stránce gameplaye či storytellingu nemá co nabídnout. V tomhle případě platí, že méně je někdy více.
+15 +18 −3

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

  • PC 70
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain je moje první hra ze série Metal Gear a taky první hra od Hidea Kojimy. Samozřejmě jsem za tu dobu vstřebal nějaké dojmy z Kojimovy tvorby a tak nějak jsem tušil, že jeho hry asi nejsou úplně pro mě. A možná i proto jsem se těmto hrám tak dlouho vyhýbal. Hra byla v akci, tak jsem si řekl - proč to aspoň nezkusit. S nulovými očekáváními jsem tedy hru zapnul ...

... a obratem málem zase vrátil. Hned úvodní mise je přímým opakem toho, co od hry očekávám. Namísto hraní je úvodní epizoda pouhým nekonečným sledem cutscén. Každých deset sekund gameplaye je ředěno dvouminutovou pauzou v podobě mnohdy zbytečné cutscény, z nichž ty nejdelší byly dokonce tak dlouhé, že se mi mezi nimi i vypínal ovladač. Naštěstí vás ikonka na obrazovce upozorní, že UŽ je konec a zas můžete deset sekund hrát. No, stručně a jasně, nultá kapitola mi přišla opravdu příšerná a nevím kde jsem v sobě našel sílu ve hře pokračovat.

Naštěstí se poté hra rázem drasticky změní a postupně vám představí, proč je tak zábavné ji hrát. Začnete postupně létat na mise, ve kterých si můžete prakticky dělat cokoliv, co se vám zlíbí. Výbavou a možnostmi postupu hra skutečně nešetří, a i když je téměř každá mise uvařená podle receptu infiltruj-unes/zabij/ukradni-exfiltruj, je to právě rozmanitá výbava a svoboda v postupu při plnění daného úkolu, díky kterým není hra nudná a repetitivní. K tomu se hra perfektně ovládá (až na pár výjimek), je dobře odladěná, dobře zní a podle mě i celkem slušně vypadá. Jako zbytečný přežitek mi však přišel samotný open-world. Řekl bych, že v této hře je otevřený svět úplně zbytečný a nemá žádný účel. Ve světě se nepohybuje nebo není k nalezení nic zajímavého, navíc spuštění a ukončení mise je nejrychlejší a nejefektivnější pomocí vrtulníku, takže nemá žádný smysl plahočit se od jednoho úkolu k druhém po svých nebo autem přes prázdnou a ubíjející pustinu.

Příběh samotný si jako ne-fanoušek ani nedovolím hodnotit, avšak pár poznámek si neodpustím. Spousta věcí co se ve hře děla, šly mimo mě a nemám s tím problém, jelikož neznám příběh předchozích dílů. Proč mě pronásleduje létající zrzka v kazajce? Netuším a je mi to jedno. To, co jsem pochopil mi přišlo celkem originální, ale příběh je dávkován velmi špatně, zmatečně a se spoustou nesmyslů. Skoro ani nevím jak bych to nejlépe popsal, nejblíž bude asi slovo "nekonzistentní". Střípky příběhu se objevují v jednotlivých misích a narážíte na ně skoro až náhodně. Tím příběh hodně roztříštěn a celkově sám pak působí jako jedná dlouhá vedlejší mise. Nejlíp to asi popisuje situace kolem konce první kapitoly. Že jsem zrovna v poslední misi mi třeba vůbec ani nedošlo, z ničeho nic titulky a já si říkám "aha, tak to je teda všechno, no tak jo no..." a nejednou Chapter 2. Cože? To jsem hrál 30 hodin první kapitolu? Opravdu nevím jak lépe to popsat, prostě jsem neměl ani trošku přehled o tom, v jaké části příběhu se nacházím, a kdyby příběh tehdy a tam skončil, bylo by mi to úplně jedno.

Od příběhu k samotnému Kojimovi. Tento člověk má v herním světě status boha, a přiznám se, že nevím proč. Samozřejmě hodnotím na základě jedné hry, ale musím říct, že mě po režijní, příběhové ani scénáristické stránce na MSGV nic ani zdaleka nezaujalo. Jak už jsem řekl, příběh je nekonzistentní a plný nesmyslů. Super-moderní zbraň, jediná svého druhu, se vymkne kontrole a stačí do ní nasypat dvě dávky z kulometu abych ji zničil? Aha. Následuje pátrání po jejím dvojčeti, které je - světe div se - přesně tam kde jsem je v minulé misi viděl stát. Na určení její lokace jsem nemusel lítat do Afriky a plnit 10 misí mezitím. Zničeho nic je ke zničení druhé, identické zbraně potřeba celá armáda. Asi zlepšili obranu proti konvenčním kulometům... Kamera mi vadila celou hru, vhledem k tomu, kolik je ve hře cutscén si neodpustím otázku, proč to vypadá jako by jí držel na mol opilý kameraman? V jednom kuse lítá zprava doleva, třese se a zabírá všechno, jen ne to důležité.

Pak je tu například Quiet, která dodává hře nový rozměr absurdity. Mám na mysli hlavně její vzhled. Ve hře je scéna, kdy postava jménem Ocelot nadává vojákovi za zdobení na zbrani, protože nepřidává žádnou taktickou výhodu. Zbraň má plnit účel, nezáleží na tom, jak vypadá. No a pak se objeví Quiet v rozervaných průsvitných leginách a mikro-podprsence. Ideální vybavení pro plížení se Afgánskou pouští. Ještě vtipnější je pak vysvětlení, Quiet totiž může (oprava: nějaký lore-master mě upozornil že dokonce MUSÍ) dýchat kůží, a proto musí nosit co nejméně oblečení. Toto se opravdu může objevit jen v japonské videohře (mimochodem Nier:Replicant, postava Kainé, přečtěte si, proč se obléká jako šlapka). Ještě pořád jsem ale heterosexuální muž a rozhodně si nebudu stěžovat na přítomnost polonahé hrdinky v mojí hře. Jen bych si přál, aby měli japonští vývojáři koule a dokázali říct "tady ta postava je skoro nahá proto, aby šla naše hra lépe na odbyt, hlavně u sexuálně frustrovaných mladých Japonců".

Mimochodem narážek a sexuálních momentů je v této "taktické espionážní akci" taky nějak podivně moc. Opět kamera, která ve scéně s ženskými antagonistkami zabírá a efektně zpomalí hlavně při nájezdu na jejich prsa a zadek. Krása. A pak je tu samotný zlatý hřeb, obří mechanický robot s ještě větším tyčovým plamenometem přímo mezi nohama. Kompenzujeme si něco, pane Kojima?

No, asi chápete, že se ze mě Kojimův fanoušek nestal, ani když jsem jeho jméno viděl v titulkách za 35 misí dohromady přesně 70x. Na příběh dalších her ze série Metal Gear mě MGSV nijak nenalákal a na hraní Death Stranding už vůbec ne. Každopádně by byla ale škoda zavřít oči před velmi dobrou hratelností. Plnění misí samotných mě bavilo, pokud dokážete moc nepřemýšlet nad tím co se ve hře děje, jedná se o dobrou hru kde se dá utopit desítky hodin.

Pro: Hratelnost, volnost, délka pokud vám nejde o příběh

Proti: Režie, kamera, scénař, příběh, délka pokud hrajete kvůli příběhu

+14

Middle-earth: Shadow of War

  • PS4 70
shadow of war je zvláštní sequel - na jednu stranu skvěle rozšiřuje nemesis systém, s kterým je radost si hrát, na stranu druhou je skoro ve všech ostatních ohledech o úroveň horší než první díl. je to takový herní mcdonald, najíte se z toho, máte na to chuť, ale uvědomujete si, že to není žádná špička. je to zábavné hrát, ale vlastně vás moc nezajímá, co se ve hře děje.

Pro: nemesis systém

Proti: přeplácanost, příběh, hlavní postava

+7

Sniper: Art of Victory

  • PC 50
Příběh z druhé světové války, jak s odstřelovací puškou projít několik misí a postřílet několik Germánů.
Kdybych to býval kdysi nekoupil v rámci nějakého balíčku (ještě tam byli další dva Snipeři), tak bych to asi nikdy nezahrál. A znovu to taky určitě hrát nebudu.
Žádná nádhera to graficky není, všechny objekty jsou nepříjemně hranatý a zblízka rozplizlý. Ale ty zvuky výstřelů se mně líbily. Nejsem žádný odborník na zbraně, takže ani pořádně nevím, čím jsem střílel, ale ten pocit byl fajn. Mínusem pro mě je, že mám k dispozici ještě nějakou pistolku, která je mi úplně k ničemu, nezabil jsem s ní ani potkana. A když jsem mrtvému Němci sebral jeho zbraň, tak ti pitomci tam všichni měli posledních 5-14 nábojů a tím pádem jsem s takovými zbraněmi taky mnoho škody nenadělal. Takže mě vlastně hra nutila všechny pozabíjet jen tou odstřelovačkou. Při headshotech je vidět, jak kulka pěkně letí k svému cíli a to mě bavilo.
Příběhově se hra příliš nevytáhla nebo vlastně vůbec. Každá z osmi misí se odehrává trochu někde jinde a na začátku se vždy jen dozvím pozadí úkolu. Pak už jdu jen střílet a střílet. Cesta do cíle je dost lineární, ale co by člověk čekal. Němci si jedinou přístupovou cestu k nim příliš nehlídají a když už mám nějaký parťáky, tak ti jsou nejspíš úplný lamy nebo střílí slepýma. No, dotáhl jsem to do konce spíš z povinnosti.

Pro: střílení odstřelovačkou

Proti: střílení čímkoliv jiným, hnusné prostředí

+8

Tom and Jerry: Yankee Doodle's CAT-astrophe

  • PC 40
Primitivní arkádička, která má za úkol jediné - krátkodobě pobavit, větší ambice nemá. Škodolibý nejznámější myšák musí potrápit stejně slavného kocoura v rámci několika miniher, nicméně jak graficky, tak herně je to jedna z těch nejslabších kusů a po pár kolech na férovku mě to přestalo bavit.

Ale je jasné, že se dostala na spoustu tehdejších 286tek a my byli rádi, že je zase něco nového k dispozici, takže dávám shovívavých 40 %
+7

Doom Eternal: The Ancient Gods – Part One

  • PC 65
Doom Eternal: The Ancient Gods - Part One je prvním příběhovým přídavkem k oslavované, ale mnohými (včetně mě) i zatracované hře Doom Eternal. Připomíná mi klasické datadisky, jež vycházely jako doplňky klasických 3D akcí, i když je samozřejmě distribuován digitální cestou. Takže nové levely, noví nepřátelé, navýšená obtížnost a původní osvědčený herní základ. To by teoreticky mohlo stačit k odškrtnutí komentáře, ale samozřejmě mi to nedá, rozepsat se trochu podrobněji.

Datadisk přináší zdánlivě pouhé 3 levely, ale ty jsou poměrně dlouhé a komplexní. Kampaň plyne dynamicky a hráč ani nenabývá dojmu, že prochází mezi jednotlivými oddělenými úrovněmi. Svou herní dobu odhaduji kolem 6 hodin, což je myslím na DLC velice slušné. Po stránce vizuálu a atmosféry designéři odvedli dokonalou práci, zejména první level na rozpadající se základně i druhý v bažinách mě dostaly.

Nicméně design bohužel nadále zůstává v intencích základní hry, což znamená zachování plošinkových pasáží s přeskoky, dokonce s cestováním po pohyblivém kontejneru, jenž vás přenese na místo určení. Naštěstí jsem si na ně už asi zvykl a moje soptění nebylo tak výrazné. Takže bez ruky šmátralky se i v datadisku neobejdete.

Namíchly mě dvě akční sekvence s přeskakováním po kostkách a zraňující elektřinou, zejména u finálního bosse, což k atmosféře Doomu příliš nepatří a připadal jsem si opravdu jako v nějaké arkádě. Rovněž jeden úsek v bažinách mě docela nažhavil, protože bloudění v mlze a v ní velmi špatně viditelné nepřátele považuji za designovou chybu.

Tahákem datadisků bývají nové postavy protivníků a zde se tvůrci vyznamenali a nová monstra vám notně zdvihnou adrenalin (nebo mandle podle libosti). Obří chapadlo vás sice zbrzdí, ale nepředstavuje zásadní problém, spíše poskytuje efektní podívanou na porcování masa. Stacionární střílny opatřené skrývajícím se a docela špatně trefitelným okem už jsou trochu větším oříškem, jelikož bulva se jako naschvál schová zrovna tehdy, když máte namířeno.

Ale další mutanti dokážou být osinou v zadku. Duch se vtěluje do ostatních potvor a teprve až je udoláte (přičemž se mi zdálo že jim trvá smrt déle), zjeví se v celé své průhledné kráse a zabít ho lze jedině sekundárním útokem plazmovky. Blood Maykr je poměrně tuhý a lze jej zabít jedině v okamžiku, kdy ztrácí své ochranné pole. Když vás předtím zasype sprškou svých magických útoků, tak chvíli trvá než vystoupíte ze zákrytu, a zejména pokud na vás útočí jiní mutanti, jeho slabá chvilka je rychle pryč.

Ancient Gods přinesly navýšení obtížnosti. Takže když jsem v trailer videu viděl dva Maraudery najednou, pokorně jsem hrál na nejnižší obtížnost, abych se vyvaroval frustrace. Tento pocit se částečně dostavil, možná šlo ale spíše o stereotyp, jelikož boje mi připadaly poněkud útrpné a monotónní. Hra před vás staví masivní vlny nepřátel pestrého složení a bohužel na můj vkus už byly útočící nájezdy až příliš dlouhé a repetitivní. Kdyby byly tyto přívaly kratší, mám dojem, že bych se bavil víc. Je možné, že se tímto autoři snažili o určité prodloužení herní doby. V závěrečných fázích už šlo do tuhého, jelikož zmíněné nové potvory se vyskytovaly společně spolu s dalšími nepřáteli, sloužícími jako stafáž, a nedokážu si představit, že bych hrál na vyšší obtížnost.

Boss fighty najdete dva, první z nich spočíval v likvidaci levitujících očí, ten jsem absolvoval v pohodě na třetí pokus. Druhý závěrečný stál za to a byl notně obtížný. Jednak spočíval ve zmíněném přeskakování po elektrizujících krychlích a poté vícefázová likvidace závěrečného Samura byla docela úmorná, jelikož ke své ochraně využíval dva duchy. Takže jsem hru končil s propocenýma rukama, ale měl jsem příjemný pocit ze zvládnutí náročné bitvy.

Doom Eternal: Ancient Gods je důstojným obohacením herního obsahu základní hry. Nicméně nepřináší zásadní inovace a oproti základní hře strhnu 5 procent za popisované problematické úseky. Jsem zvědav, co bude příště. Další navyšování obtížnosti už bude kontraproduktivní, takže v druhém DLC očekávám pouze další nová monstra a povedené lokace. A pak se třeba autoři vrátí k dokonalému modelu Doom 2016. Ale to bude asi mé zbožné přání, protože mladší hráči Doom Eternal milují takový, jaký je.

Pro: Grafika, atmosféra, vizuální provedení lokací. Nová monstra.

Proti: Skákací sekvence. Příliš dlouhé boje. Design některých lokací

+33

Abducted: 10 Minutes!!!

  • PC 50
Doporučení od kamaráda M.a.t.t.a, splnění jednoho z bodu Herní výzvy pro rok 2021 a skutečnost, že tato pidi adventura je vytvořena v engínu AGS, ve mně vyvolalo pocit, že bych touto hrou mohl spláchnout víc much jednou ranou. Nic ale není tak jednoduché jak se zdá a ne každá adventura z AGS prostředí je tak krásná, jako ty nejlepší, které jsem v té době hrál.

Abducted: 10 Minutes!!! je pidi kousek. Doslova. Jste policajtem a Vaší náplní práce v tu chvíli je vysedávání u televize, cpaní se koblihami a pozorování zpráv. Jenže náhle se ve zprávách objeví v přímém přenosu přenos únosců z jednoho čínžáku, který je cíleně směřován přímo Vám. Únosci totiž drží v zajetí Vaší dceru, vypráví Vám srdceryvný příběh, jak jste nějakýho Abdulaha (odkaz na Mohamedány věcný a stále zábavný) dostali do vězení a on první, co po propuštění udělal je, že si schrastil kumpána, vloupal se Vám do bytu, unesl dceru, svázal jí a přes televizi Vám poslal ultimátum, že ji do deseti minut zabije.

V tu chvíli začíná ta správná sranda a ten správně neúnosný desetiminutový odpočet…

Hra začíná před domem, ve kterém se nachází únosci. Čas se okamžitě odečítá a nezastaví ho jediné tlačítko na klávesnici, které by mělo moc zapauzovat děj. V tu chvíli jsem vběhnul do baráku a hned dostal kulkou do těla. Po druhé jsem si to rozmyslel a byl opatrnější. Graficky je to na AGC design dost jednoduché. Postupem času jsem ale objevil pár zajímavých nápadů, se kterými jsem se dříve nesetkal. To, že je odpočet sám o sobě výzvou a nebývá úplně standardem, jsem přijal hned, ale chvíli mi trvalo, než jsem pochopil, že nepřítel mě v určitém úhlu může vidět a v určitém úhlu za zdí ne. Když máte klasickou adventuru ve 2D pohledu, najít ten správnej úhel je docela řehole. Jako nápad se pořád ale počítá.

Vrcholem všeho bylo, když jsem se nedokázal dostat z místnosti do místnosti. V tu chvíli se rozjelo asi největší úskalí této hry, kde jsem formou pixelhuntingu musel hledat správný pixel, na který kliknout, abych se dostal alespoň do místnosti, kam zrovna potřebuju. Věřte mi…pixelhunting, když Vám na odpočtu svítí 00:59 není úplně k popukání.

Pořád ale musím brát to, že se jedná o freeware titul. Je to jednohubka, hlavně teda v momentě, když přijdete jak na ní. Opakování je sice matka moudrosti, ale tady je spíš k vzteku. Pokud ale máte rádi adventury, jste odkojeni stařičkými a AGC engine Vám něco říká, možná bych se tuto hru nezdráhal jí zkusit. Je to adventurní jednohubka. K vzteku, ale pořád jednohubka. Navíc za ty nápady to docela stojí ji alespoň vyzkoušet.

Pro: Kraťounké (desetiminutové), když teda víte, co dělat, kupodivu i s obsahem hudby a zvuků, logické úvahy v pohodě. Hra Vám to ale zadarmo rozhodně nedá.

Proti: Nutné dělat přesně to, co je třeba. Těch deset minut musíte mít perfektně rozvrhnuté. Pixelhunting k posrání. Grafika nic moc. Stále dokola, k vzteku.

+13

Ugh!

  • PC 95
UGH! To je povzdech pravěkého mužíčka se šlapacím „letadýlkem“. které slouží všem jako výtah. Pravda je, že jsem se s ním zapotila i já. Nejdříve to vypadalo na velkou pohodičku, protože převážení stařečků, slečinek a dalšího pravěkého lidu od jedné jeskyně do druhé nebylo až tak náročné. Vše bylo na čas, ale ten šel občas prodloužit tak, že jsem sebrala kámen a hodila ho na strom, ze kterého vypadlo ovoce. To však nešlo do nekonečna, takže to někdy byl dost kvapík.

Velmi brzy však hra přitvrdila a musela jsem s výtahem létat tak, aby se mě nedotknul letící Pterodaktyl nebo rozzuřený Triceratops. Když s mým strojem ještě mlátil vítr se sněhem, opakovala jsem jedno kolo hned několikrát. Opravdové zoufalství přišlo v poslední desítce kol. Ta mi trvala asi stejně dlouho, jako těch 60 předchozích.

Někdy se mi podařilo nějakého zákazníka shodit do vody a občas jsem ho ještě zachránila, ale někdy se mi utopil. Konec příběhu ukázal, že už v pravěku na tom byli muži stejně jako dnes ;o)

Pro: jednoduché ovládání, velmi chytlavé

Proti: poslední kola velmi obtížná

+26

Ghostbusters: The Video Game

  • PC 60
Ghostbusters: The Video Game Remastered, hra podle filmové předlohy. Přiznám se, že jako fanda filmů jsem přistupoval ke hře tak trochu s obavou co z toho vyleze. Hru jsem si nekupoval, byla zdarma na Epicu a to dokonce remastrovaná verze.

První věc která mě zaujala, byla samozřejmě licence, všichni herci věrně nadabovaní, dokonce se podíleli i na scénáři, to je za mě plus, protože hlášky a konverzace patří k tomu lepšímu co zde můžete najít. Další věc jsou duchové, hlavně tedy v první polovině hry zde najdete staré známé ať už zeleného slizouna, tak i obřího námořníka. A jako poslední plus které mě napadá je hudba a zvuky, vše je z filmů a dokáže to navodit nostalgickou atmosféru.

Co mě naopak nenadchlo je grafické zpracování hry, věrně vymodelované postavy vypadají jak gumáci nebo jako voskové figuríny a prostředí je na tom ještě hůř, dlouho jsem neviděl nic tak ošklivého. Předměty, prostředí a vše o co zavadí váš pohled mi přišlo jak ze hry o pár let starší a to je zde prý vylepšená verze hry, ale já opravdu to vylepšení nevidím.

A hratelnost, první půlka mi, jak už jsem zmiňoval, přišla určite lepší, řekl bych že si brala více z filmů a jak už to bývá, poznáváte nové možnosti zbraní a vlastnosti nepřátel. První chycení ducha do pasti mě samozřejmě nadchlo, ale časem to nadšení mírně upadá. Právě s druhou polovinou mám větší problém, zde už jsou nepřátelé jen ve větším počtu, takže souboje jsou o něco delší, ale snaha přivést nové nepřátele se míjí učinkem. Třeba pavoučí hnízdo mi přišlo jak z nějaké jiné hry a vůbec mi k duchařině nezapadalo.

Abych ještě něco pochválil tak je to inteligence ostatních krotitelů, opravdu se snaží vám pomoci ať už s menší havětí, popřípadě udržet ducha nad pastí, kde ale hlavní úlohu dostat ducha dovnitř přebíráte vy. Poslední výtka asi bude spíš ve mně, ale v pozdějších částech jsem asi třikrát netušil jak pokračovat dál, hra vám sice obecně sdělí co po vás chce, ale není to vždy úplně jasné a na řadu přišlo vyhledání postupu u jiných hráčů, což mě štve, protože rád si hru procházím sám, ale jak řikám, možná byla chyba za stolem :)

Nemůžu říct, že bych si hru vyloženě užil, byl jsem docela rád, že po osmi hodinách přišlo finále, ale těch 60% je pořád mírný nadprůměr a když už nic tak díky hře mám obrovskou chuť se podívat na filmy, takže už vím co budu sledovat dnešní večer...
+17

Spyro 2: Gateway to Glimmer

  • PS1 100
Spyro je skvěle vyvážený mix oddechové zábavy, ryzí hratelnosti, milého příběhu a nervydrásajících herních výzev. Je to nadčasová 3D skákačka v polo-otevřeném světě.

Fialový dráček Spyro a jeho kámoš, vážka Sparx, možná vypadají jako dětská omalovánka... ale herně pořádně vyspělá! Kdo chce, může si probíhat světy sem a tam, jen tak oddechově, sbírat diamanty a zápolit s legračními nepřáteli. Pestré a různorodé světy plné roztodivných příšerek jsou pokaždé jiné a vždycky originální. Někteří obyvatelé fantastických světů jsou mírumilovní, jiní poněkud zlobivý. Ti hodní poradí nebo za odměnu něco dají, ti zlobiví si zaslouží sfouknout pořádným dračím plamenem.

Kdo však se Spyrem hledá výzvu, ten ji najde. Objevování ukrytých zákoutí jednotlivých levelů a hledání toho posledního diamantu, je nejen zábava, ale občas i pořádná výzva. A to ani nemluvím o některých úkolech a minihrách zahrnujících přesnost a rychlost. Tady se projeví skill těch nejlepších.

Pamatuji si, tehdy ještě jako malý kluk, prozkoumávání všech světů a svoje nadšení z objevení nových tajemství. Otevření nové části hry s sebou vždycky neslo velkou dávku těšení a následného nadšení. Hledání tajných chodeb a ukrytých orbů mě náramně bavilo. Za splnění úkolů vždy následovala odměna, ať už v podobě nové schopnosti, vtipného filmečku s obyvateli daného světa nebo otevření další super části hry.

Je to už nějakou dobu, co jsem Spyra hrál. I po letech jsem se k němu rád znovu vrátil díky emulátoru na PC. A ještě teď, s delším časovým odstupem, na něj vzpomínám v tom nejlepším. Spyro 2 v sobě ukrývá, podle mého soudu, esenci toho nejlepšího, co se dá s podobnou hrou vymyslet. Spyro 2 je králem plejstejšnové zábavy.

Pro: Různorodé světy a objevování, ryzí a zábavná hratelnost, minihry a úkoly, rozsah, filmečky a příběhy.

+11

Bastion

  • Switch 80
Po fantastickém Hadesovi jsem se rozhodl, že se v rámci výzvy podívám na zub starším hrám Supergiant Games a jako první mi pod ruku přišel Bastion, který se mi i přes všechny možné výhrady líbil a ukazuje, že už ve svých počátcích toto studio ukazovalo velký talent.
Hře nelze upřít úžasnou vizuální stránku, která nadchne na první pohled a vydrží až do závěrečných titulků. Celé to je velice pěkné i po zvukové stránce. Příběh není zrovna něco, kvůli čemu bych hledal čelist někde na zemi, ale dokáže zaujmout a udržet pozornost, což spoustu her nedokáže. Způsob vyprávění skrze jednoho jediného vypravěče sice malinko upozorňuje na nízký rozpočet, ale bereme-li to z čistě narativního hlediska, tak svůj úkol plní dostatečně.
Soubojový systém je jednoduchý, ale zábavný, problém je leckdy s vyvážeností. Některé úrovně jsou vcelku zívačka, zatímco třeba proving grounds jsou obtížností o mnoho levelů výše. Nové zbraně získáváte uprostřed úrovní, což ukazuje další problém s vyvážeností. Hra vám totiž uprostřed arény sebere vaši oblíbenou zbraň a nahradí jí nějakou mnohem slabší a hůře ovladatelnou. Zbraně tu jsou tak 50/50, některé jsou zábavné a silné, jiné nejsou ani jedno.
Hra není příliš dlouhá, což mi osobně nevadilo, ale pro někoho to může být mínus. Ještě musím zmínit onen izometrický pohled, ten mi jako takový zas tak nevadí, problém je, že vzhledem ke stylu hry není často poznat, kde je ještě zem a kde už padáte do hlubiny, v některých úrovních mě to dokázalo velice frustrovat.
Vzhledem k výše zmíněnému musím konstatovat, že Bastion je příjemná jednohubka, která dokáže zaujmout a zabavit, i když má pár vad na kráse.

Pro: vizuální styl, příběh, jednoduchost

Proti: nevyváženost úrovní a zbraní, někde problémy s pohybem po světě

+21