Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Dead Space 3

  • PS3 60
Kde začít. Možná menší historií: neskutečně se mi líbil první díl. Dvojku jsem si i přes akčnější pojetí užil. Bavily mě i odbočky na Wii a Androidu. Ale u trojky jsem chvílemi skoro trpěl. Ne snad proto, že by mi vadila očividná inspirace Lost Planet (protože v rámci atmosféry mi ledové pláně v dobrém připomněly kultovní Věc Johna Carpentera). Hádanek ubylo, akce je znovu o něco víc tlačena do popředí, ale minimálně první třetina je hodně blízko první herní štaci Isaaca Clarkea. Vyloženě na hubu spadne Dead Space 3 v poslední třetině, kdy se tvůrci hry z nějakého absurdního důvodu rozhodli natahovat (aniž by to bylo třeba). A tak se hráč pořád někam vrací a když už neprochází stejné lokace, tak prochází lokace téměř identické, za každými druhými dveřmi je loading a hra nahání čas vlnami nepřátel (když projdete 6 malých místností a z toho ve 2 vás čeká loading a ve 3 potvory a zas jen potvory, je to vyloženě frustrující). Byla by to skvělá hra, kdyby ji autoři uměle nenatahovali. Bez toho by měla sice nějakých 10 hodin a já bych jí s klidem nalepil 80%. Takhle za 60% pro díl, který bohužel právem pohřbil celou sérii.
+7 +8 −1

Mafia III

  • PS4 75
Málokdy si tak okatě podá ruku dobré se špatným. Mafii III nelze upřít snahu o napravení hříchů předchozích dílů, kde se nadávalo na to, že absentují vedlejší mise a hra postrádá více konců. Vlastně by stačilo vzít to, co se kritizovalo hlavně v recenzích na dvojku (myšleno do míry herního obsahu) a trojka se, zcela upřímně, snaží mezery vyplnit. K tomu si udržela vysoké produkční kvality, takže má opravdu fantastický storytelling (celé to doku-rámování je hrozně sexy a má šmrnc), našlapaný soundtrack i velmi pěkný vizuál (po opravách). Hrdina je meh, ale to platilo víceméně zpočátku i pro Vita a jak jsme si k němu s odstupem našli cestičku. Lincoln má nicméně tu nevýhodu, že mu příběh nenabízí vykoupení. Vstoupí do něj jako tupé maso na zabíjení a navzdory budování zločinecké sítě z něj stejně i vyjde. A tady trojka citelně naráží. V prvé řadě nenechá postavu růst v rámci zločineckého impéria. Že to není o klasickém postupu skrz mafiánský potravní řetězec bych osobně ještě přežil (přeci jen nemusí každý díl být o tom samém). Ale Lincoln si mohl budovat reputaci ve městě a tím i vliv. Namísto toho je jakýmsi anonymním agentem v pozadí, což je možná odvážný, ale pro sérii nešťastný tah. Ale pořád jde podle mě o něco, s čím se hráč nakonec může smířit. Ale ta hratelnost... Tam, kde předchozí díly sypaly nápady, tam se Mafia III zmůže jen na "jdi a zabij" a málokterá mise z rutiny vybočí. Hodně tomu pomáhají DLCčka, která - jakmile si jimi člověk prokládá hlavní děj - dodají potřebné koření. Ale to základ neomlouvá. A jakoby té repetitivnosti nebylo málo, nějakého pablba napadlo, že se bossové objeví v místě, které už hráč vyčistil, takže se pocit toho samého pravidelně umocňuje. Uf. Navzdory veškeré kritice jsem si ale Mafii III dokázal nakonec užit. V prvé řadě pomohla zmíněná DLCčka, která hře zvedají body o nějakých 10%. A baví mě různé vedlejší postavy, otcem Jamesem počínaje a Donovanem konče (to je dle mého skutečná hvězda celé hry). Práce se společníky, kdy člověk získává nejrůznější výhody, má také své kouzlo a umí okořenit jednotlivé mise. Nemluvě o tom, že hraním člověk rozhodne o jejich osudu. Kdyby se nenatahovala herní doba opakováním téhož a vyhodilo se nějakých 10 hodin balastu, byla by to skvělá hra. Takhle je "jen" hodně slušná a v rámci série podobně nešťastně vybočující, jako třeba Doom 3. Pokus o něco jiného ale nutně z Mafia III nedělá špatnou hru. Jen nevděčného bratříčka, dvakrát tolik v případě natolik milovaného fenoménu, kde se nic neodpouští. Jak ostatně ukázaly některé reakce na DE jedničky, ono se fanouškům zavděčuje všeobecně blbě.
+16

Transient

  • PC 75
Transient z dielne tureckých tvorcov zo štúdia Stormling prináša skĺbenie fiktívnej mytológie amerického spisovateľa H. P. Lovecrafta s aktuálne populárnym žánrom cyberpunk. Toto štúdio nieslo v minulosti názov Zoetrope Interactive a na konte má také tituly ako dvojdielnu sériu Darkness Within, či Conarium, všetko počiny silne inšpirované dielom tohto kultového spisovateľa.

Transient je v prvom rade zase poctivou lovecraftovskou hrou, avšak zasadenou do bližšie neurčenej, vzdialenej budúcnosti. Cyberpunková forma teda tvorí len akýsi rámec, do ktorého je zasadené rozprávanie celkom odlišného charakteru. Tento rámec je však veľmi dôležitý a predstavuje pre vývojárov dôležitý krok vpred, pretože im umožňuje pracovať s tradičnými témami kozmicizmu (ako sú hroziví, vesmírni bohovia a prastaré, mimozemské civilizácie) podstatne modernejším spôsobom.

To v praxi znamená, že okrem tém, týkajúcich sa vyššie spomenutých entít a okultistických tajomstiev, Transient rozvíja i témy bytostne aktuálne, ako sú extrémna digitalizácia spoločnosti, odcudzenosť, či umelá inteligencia. Z tohto dôvodu dochádza k akejsi syntéze starého a nového, ktorá však vôbec nepôsobí násilne, ani umelo, a už vôbec nie smiešne, pretože tvorcom sa tieto tak rozdielne zložky podarilo skombinovať nanajvýš vhodným spôsobom.

Príbeh sa zameriava na postavu Randolpha Cartera, ktorého meno je jednoznačnou narážkou na Lovecraftovo dielo a nepriamo nadväzuje na Conarium, ktorého udalosti sa tu v jednej pasáži explicitne spomínajú. Nový hrdina, Randolph Carter je člen skupiny hackerov s názvom ODIN a hneď v úvode zisťuje, že jeho skupina utrpela ťažké straty po útokoch zvláštnej bytosti, zvanej Aperion. Nezostáva mu teda nič iné, ako sa vydať (fyzicky i digitálne) do útrob zvláštneho dystopického sveta, zasadeného do ďalekej post-apokalyptickej budúcnosti. Ľudská populácia sa v tomto svete blíži totálnemu vymretiu a jej zvyšky sa uzavreli v citadele zvanej Domed City Providence, vytvorenej skupinou elitných vedcov pre prežitie ľudstva v drsnom vonkajšom prostredí.

V priebehu hrania používate v koži Randolpha Cartera pokročilé implantáty na zvýšenie vnímania, PHI na prieskum okolia, a máte možnosť skenovať i predmety za účelom vyhľadávania stôp. V neposlednom rade je tu aj hackovanie ako nástroj na prekonanie bariér. Okrem prieskumu svojej reality však Carter musí absolvovať aj prechádzky svojimi snovými sekvenciami a virtuálnymi svetmi, v ktorých ho čakajú aj rôzne bytostí. Tu musím spomenúť, že i keď niektoré pasáže, či obsahové časti môžu pôsobiť bizarne (ako to u správneho kozmického hororu má byť), nikdy neprekročia stanovenú mieru.

Transient sa zrejme inšpiroval v týchto ohľadoch aj poľským Observerom – rovnako obsahuje skenovanie mŕtvol, rovnako je tu dystopické mesto a neustále sa zväčšujúca odcudzenosť ľudstva. No na druhej strane, táto inšpirácia nie je explicitná a v žánri cyberpunk ide o bežnú vec, takže nemožno tvorcov podozrievať z nejakého vykrádania nápadov. Okrem toho, že Transient obsahuje i tradičné hackovacie minihry, hádanky a niekoľko zábavných easter eggov, pridáva navyše aj iný sympatický obsah. Aby ste napríklad našli nápovedu k istej hádanke, musíte prejsť minihrou, ktorá predstavuje poctu tradičným hororovým titulom ako Alone in the Dark. V takmer pôvodnom vizuáli, teda so zubatými textúrami a statickými kamerami v nej musíte zabíjať zombíkov nožom, alebo pištoľou.

Na rad prišiel aj kultový System Shock, keďže v druhej minihre sa dostanete do útrob kozmickej lode ovládanej umelou inteligenciou po vzore Shodan a zase sa musíte prebiť, či prestrieľať cez vzbúrených robotov a hľadať vstupné karty. Obe tieto nostalgické minihry netrvajú dlho, nie sú náročné a tvoria tak veľmi osviežujúci a sympatický prvok.

Vývojári si vymysleli vlastné lore už v sérii Darkness Within, ktorého zložky vkladajú do svojich jednotlivých počinov, tie však na seba priamo nenadväzujú. Príkladom môže byť hlavne zmes Dversahe, umožňujúca prekonanie telesných limitov, či tematika metamorfózy duše, okolo ktorej sa viac-menej sústreďovali obe časti série Darkness Within. V titule Conarium sme sa zase stretli so zvláštnym, rovnomenným zariadením, ktoré sprevádzalo tamojšieho hlavného hrdinu, pričom na obe tieto zložky narazíte aj v Transiente.

Od predchádzajúcich počinov pôvodného štúdia sa však Transient predsa len v niečom odlišuje. V prvom rade ide o príliš krátku hraciu dobu. Aj napriek tomu, že som hral veľmi pomaly, dokončil som ho za necelých šesť hodín. Tento aspekt však nie je tým najhorším. Hlavný problém tkvie vo veľmi useknutom konci. Som síce ochotný odpustiť tvorcom aj zlý, či otvorený záver, a to i vzhľadom na prípadné pokračovanie, ale v prípade Transientu ide o extrém. Bez toho, aby som výraznejšie spoileroval sa k tomu nedá príliš vyjadriť, ale fakt, že vôbec neviete, čo sa v závere vlastne stane a ako skončia hlavné postavy príbehu, je už trochu príliš aj na mňa. Neviem, či to bol len nešťastný zámer, či v závere došli štúdiu peniaze alebo nápady, ale vzhľadom na celkový dojem je to jednoznačne škoda. Zostáva len dúfať, že nesporný talent tvorcov sa opäť prejaví v nejakom pokračovaní, kde budú viaceré neukončené línie výraznejšie rozvedené a uvedené na správnu mieru.

Pro: Opätovne vydarená aplikácia lovecraftovských mýtov, osviežujúce minihry

Proti: Nedostatočná dĺžka hry a doslova useknutý koniec

+15

Never Alone: Foxtales

  • PC 50
recenze základní hry byla dost negativní, ale tady u toho rozšíření to vidím kupodivu naopak pozitivně - a to ačkoliv jsme jej nedohráli, protože to moji polovičku začalo v polovině nudit. Moje zdůvodnění je takové, že pokud se vám líbila základní hra, tak tento dodatečný obsah na mě působil lépe než ten základ (liška je opět hratelná, místo nezranitelného ducha), a tudíž je zde slušná šance na dobrý herní zážitek. Ty dobré části ze základní hry zde rozšířili. Technické problémy ze základní hry bohužel stále platí taktéž.

Celkové hodnocení: Dobrá 

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2018 v angličtině na Steamu).
+8

Never Alone

  • PC 45
První polovina hry byla svým vlastním způsobem zajímavá a okouzlující, ačkoliv plošinkové sekce nebyly zas tak skvělé. Druhá polovina byla však dost otravná, zejména pro druhého hráče ovládajícího lišku (která je nezranitelná a pouze pomáhá prvnímu hráči), a netrpělivě jsme očekávali, kdy už to skončí. To není moc dobrá vizitka.

Z technického hlediska byly některé části rozbité, a několikrát nás hra teleportovala vpřed k následujícímu záchytnému bodu (nestěžovali jsme si). Ve Windows při pokusu přehrát dokumentární video hra zamrzla a museli jsme odehrát část úrovně znovu. Pod Linuxem nefungovaly gamepady a zobrazování stínů bylo rozbité na jiných kartách než od Nvidie - oba problémy se daly triviálně obejít, ale vývojářům oprava viditelně nestála za námahu.

Celkové hodnocení: Nic moc / Dobrá

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2018 v angličtině na Steamu).
+12

>observer_

  • PC 90
V Polsku nejspíš ví, jak se postavit ke cyberpunkovému žánru. Od vývojářů jsem nic nehrál, takže to s nimi byla první zkušenost a hned velmi příjemná.

Ocitáme se v roku 2084 v Krakově, po válce mezi západem způsobena tzv. digitálním virem a moci se ujaly korporace a bohatí stále bohatnou a chudí se snaží přežít do dalšího dne. Hrajete za detektiva místní policie, speciální jednotky Observer, kteří mají možnost se napíchnout na nervový implantát a dozvědět se, co je třeba z vzpomínek ať už oběti nebo svědka a k tomu jim ještě dopomáhají 2 skenery na zjišťování a analyzování místa činu.

Celý příběh začíná divným telefonátem detektivova syna a vy po vystopování zdroje volání se vydáte do budovy zdroje volání. Budova je po vašem příjezdu z neznámých příčin uzamčena a v bytě, který patří jeho synovi najde mrtvolu, ale bez hlavy, tak nemůže určit jestli je to on a v tu chvíli začíná vyšetřování toho, co se vlastně stalo a jestli je syn stále naživu.

A jako správný detektiv chodíte od dveří ke dveřím a snažíte se zjistit, cokoliv, co by vás posunulo dále, sem tam si vyslechnete příběhy místních obyvatel, z nichž někteří nemají žádné augmentace, i když většina lidí je už má, sem tam narazíte na vedlejší misi a i na jednu minihru na počítačích místních obyvatel, když už se vám podaří dostat do nějakého bytu, jelikož většina je kvůli lockdownu uzavřena.

Při pátrání se postupně připojujete na nervové implantáty obětí, které najdete a jelikož tohle děláte celý život a vybralo si na to vás daň, tak se tyhle výlety do podvědomí ostatních začínají projevovat i do reality, máte okna a přicházíte o kontrolu, kterou tak tak udržujete díky injekcím.

Celé tohle podtrhuje horrorová a mysteriózní atmosféra, která přidává na otáčkách, čím víc se blížíte vyřešení případu a zjištění toho, co se stalo vašemu synovi. Celý vizuál je nádherně zpracovaný, včetně audio stránky a hra vás neskutečně vtáhne.

Co vás z ní lehce vytáhne, je ovládání, na které se dá zvyknout, ale rozhodně by to chtělo lepší zpracování, ať už interakce s předměty a jejich analýza, tak třeba i samotná chůze, by mohla být o něco rychlejší. Další škoda je, že v jednu chvíli se dostanete do bodu, kdy už nemůžete dokončit vedlejší mise a jedete čistě vstříc cíli, kdy se rozhodnete mezi 2 možnostmi, jak celý příběh skončí. Není to nic závratného, ale taky nic co neurazí, ale dokáže vás to vtáhnout.

Hrána vylepšená verze Observer: System Redux.
+13

Call of Duty: Black Ops III

  • PC 10
Neskutečné. Naštěstí jsem za to neutratil peníze.
Nejhorší Call of Duty v dějinách a taky první, které jsem nebyl schopný vydržet dohrát.

Update > dohrál jsem a trpěl jsem. Názor nezměnil.

10%

Pro: Vůbec nic

Proti: Grafika, odladěnost, příběh, všechno

-6 +1 −7

Brothers: A Tale of Two Sons

  • PC 85
Když jsem si tuto hru před pár lety kupoval, neměl jsem od ni moc velké očekávání. Možná i proto tak nějak zapadla mezi hromadu dalších her, které si mám někdy v plánu zahrát a časem jsem na ni zapomněl. O to víc mě tak hra překvapila, když jsem ji v rámci letošní herní výzvy rozehrál.

V prvé řadě mě zaujalo vyprávění příběhu bez jakýchkoliv dialogů, ale pouze posunky nebo spíše pomocí jednoduchého neznámého jazyku. Příběh samotný je velmi jednoduchý, ale vzhledem k herní době obvykle nemá cenu rozjíždět něco komplikovaného, to by bylo spíše na škodu.

Protože jsem hru hrál sám, musel jsem si chvíli zvykat na ovládání obou bratrů současně (ovládání na gamepadu mi pak přišlo intuitivnější než na klávesnici). Občas mě ale zlobila kamera, která někdy ukazovala nevhodným směrem a ani manuálním otáčením se mi ji nepovedlo přimět se otočit tam, kam jsem v daném okamžiku zrovna potřeboval.

Asi největším šokem z hraní této hry je nekonající se happy end. Nejprve jsem si myslel, že jsem udělal něco špatně a tak došel ke špatnému z konců hry. Následně jsem na internetu zjistil, že hra má jediný konec a to právě ten špatný. Nejprve jsem tak byl ze hry zklamaný, ale postupem času jsem si začal říkat: "Proč ne?". Prostě ne všechno musí končit zrovna happy endem. Ve výsledku jsem tak rád, že jsem hru nehrál s dcerou, protože hra na první pohled působila jako dobrodružství vhodné i pro nejmenší. Ale něco mi říká, že ona ještě není ve věku, kdy by tento tragický závěr zvládla.

Za sebe tedy musím říct, že hra je i přes svoji velmi krátkou herní dobu povedená a určitě stojí za zahrání.
+22

CARRION

  • PC 80
Carrion je indie titul, ktorý ma zlákal svojím spracovaním ale hlavne možnosť hrať za rôsolovitú hmotu, ktorá požiera všetko „humanoidné".

Príbeh je prostý, vlastne ide o to, že ako monštrum sa musíš rozliezť po celom vojensko-výskumnom stredisku. Hra je úplne bez dialógov a ani nepotrebuje nič vysvetľovať, lebo koniec hry je pre každého pochopiteľný,

Ovládanie monštra možno pôsobí trocha krkolomne ale časom sa do toho určite dostanete. Predsa musíte uznať, že nieje jednoduché ukočírovať XY chapadiel. Môžem sa však zaručiť, že časom sa určite dostaví ten slastný pocit z ovládania, keď to monštrum zmáknete a budete to mať úplne pod kontrolou.

Prostredie sa môže zdať trocha jednotvárne a možno niekomu to voniať nebude, ale za to je celkom dosť interaktívne a reaguje na vaše pohyby. Takže pocit z deštrukcie je skvelý, Kľudne môžte vytrhnúť dvere a niekoho s tým umlátiť až k smrti.

Ako som písal trochu vyššie cieľom hry je rozliezť kde sa dá. Na začiatku začínate ako „baby" monštrum a postupne ako získavate DNA a požierate ostatných výskumníkov, tak rastiete. Na každej úrovni má tento „hlien" iné vlastnosti, a tak sa bude bežne stávať, že dobrovoľne-nasilu budete zmenšovať alebo zväčšovať, aby ste mohli prekonať danú lokáciu. Sem-tam narazíte na nejaký puzzle, čo pekne spestrí hru. Stealth sa tu hojne využíva a nieje niekedy rozumné sa postaviť nepriateľovi čelom.

Možno ako jedinú nevýhodu beriem absencia mapy (odkedy príšery používajú mapu však?). Občas sa stane, že hráč bude dezorientovaný a nebude vedieť ako ďalej a to jednotvárne prostredie tomu taktiež neprispieva, avšak to nieje nič čo by sa nedalo prekusnúť a kazilo zážitku z hry.

Hra je skvelá oddychovka, na pár hodin, pokiaľ niekde neskystnete. Na opakovateľnú hratelnosť to moc však nevidím, keďže tu absentuje akýkoľvek endgame content. Možno ak tak na speedrun alebo gameplay, ktorý je dosť chytľavý, keď to dostanete pod ruku.

Odporúčam!
+12

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 100
Vrchol českého herního průmyslu, který se dle mého již nepodaří nikdy překonat. Proč? Mafia překonala ve své době svoji konkurenci ve všech ohledech a navíc udala nový směr pro další hry. Ale to se musíme vrátit do roku, kdy tato hra vznikla. Tehdy konkurencí bylo GTA III:
- malé město ve 3D
- barvy jak z vodovek
- arkádové ovládání vozidel
- příběh, který proti Mafii neuměl tolik vtáhnout
- hudba = jen mp3 z daného období, možná někde náznak rádia
Oproti tomu Mafia nabízela:
- na tu dobu obrovské a rozmanité město
- graficky vypadal naprosto neuvěřitelně
- velmi dobrý fyzikální model
- strhující příběh se do té doby neviděným vyprávěním, které se v budoucnu stalo základem mnoha dalších her
- hudba, co se naší generaci vryla pod kůži
A právě proto si dnes už neumím představit, že bychom zde v Čechách dokázali vytvořit hru takto zajímavou, která by byla po všech stránkách dobrá a navíc udala směr několika dalším hrám.
Jak ukázal remaster, i takový "detail" jako je správně udělaná fyzika vozidla, je pro mne osobně rozdíl v tom, zda mě jezdit po městě vytvořeném před 20 lety baví, nebo v krásně vypadající grafice z loňského roku nebaví.

Pro: příběh, fyzikální model, grafika v té době, hudba

+24 +30 −6

SiN Episodes: Emergence

  • PC 30
Tedy, tak tohle bylo hodně slabé, většinu hry bojujete dokolečka s jedním druhem, později dvěma druhy panáků pomocí třech druhů zbraní, v nehorázně strohých, nezajímavých, stejně vypadajících lokacích. Nepřátel je asi tak desetkrát více, než by hře slušelo, nadto občas využívá debilní Call of Duty like respawn mechaniky (dokud nepřekročíte určitou neviditelnou hranici, nepřátelé prostě z těch dveří donekonečna vycházejí).
Celý gameplay vypadá asi takhle- vejdete do místnosti (často nějaké skladiště či kancelář), ze všech stran a ze stropů se do místnosti začne hrnout desítky stejných vojáků, zlikvidujete dvě-tři-čtyři vlny, pokračujete dále, do totožně vypadající místnosti, kde si to celé zopakujete, šup dále...load screen, healing station a zase nanovo, občas proložené pasáží, kdy čekáte než se vám deaktivuje silové pole/otevřou dveře a tu chvilku si vyplníte opět likvidováním desítkami vojáků rojících se ze všech stran... vlastně nic moc jiného se ve hře ani neděje, nápady autoři nehýří, snaha alespoň občas obměnit gameplay v podstatě nulová (jen v jedné části likvidujete místo dvou druhů vojáků, dva druhy mutantů), skriptů a zajímavějších sekvencí je pomálu a ani nejsou příliš zábavné, mozek si můžete nechat v šatníku, vrcholem oněch všude zmiňovaných „logických hádanek“ je rozstřelení kusu dřeva k uvolnění traverzy, která prorazí cestu dále, hra je striktně lineární, byť obsahuje i nějaké ty secrety, nesecrety. I přesto, že vám zabere maximálně nějakých 5 hodin, mi přišla ke konci už dost natahovaná, což asi není dobře.
Přitom to na první pohled vypadalo jako slušná Half-Life 2 like FPS (ten posun a inspirace oproti předešlému dílu je značný) na skvělém Source enginu... jediným kladem tak nakonec zůstává možná tak Jessica a Elexis a občas hezký výhled na město "Freeport" :)...no nic, absence dalších epizod rozhodně litovat nebudu.
+12

Saints Row: The Third

  • PC 55
Koukal jsem na zdejší komentáře, hodnocení uživatelů a valné hromadě hráčů se musím omluvit předem, že jsem se do Saints Row vůbec pustil, protože moje zážitky s hraním jsou dosti odlišné.

Co musím pochválit je ta očividná přestřelenost a nadsázka od záčátku do konce, s tím jsem i tak nějak počítal a dostalo se mi míry vrchovaté někdy zvláštního, ale přeci jen příjemného humoru. Jako plus bych ještě dodal střelbu ze základní pistole, kde jedna správná trefa u většiny normálních nepřátel znamenala konec, tak to mám rád. Možnost rychlého kradení aut proskočním okna je příjemné, stejně tak jako možnost nastavit si rádio na mojí oblíbenou klasickou hudbu, za to chválim. Co se mi ještě líbilo byla možnost vytvořit si postavu k obrazu svému a moje potetovaná mrcha skvěle sedla k té střeštěnosti kolem.

A teď ta horší stránka, grafika hry je fakt ošklivá a někdy bych řekl, že i vyloženě odfláknutá. Prostředí, objekty, auta, vše je hranaté, rozmazané že si toho nejde po celou dobu hraní nevšímat. Doskakování objektů kousek před vámi, hlavně při řízení či objevování nepřátel za vámi prostě od nikud taky moc nepotěší. Samotný jízdní model je děsný, víc arkádově to snad ani nešlo. Fyzila objektů je dost nahodilá, někdy odhodíte auto desítky metrů od sebe, aby vás za chvilku zastavil stromek či malá překážka na silnici. Už i to že když vám prostřelí pneumatiky tak nepoznáte rozdíl v řízení mluví samo za sebe.

Náplň většiny hlavních misí je dojeď na místo a prostě tam všechno vystřílej, co hůř jsou tu doplněny nenáviděnými kousky jako je chraň nebo sleduj určitou osobu, což jsou mise nejen nudné ale i nekonečně dlouhé, plus bych ještě zmínil misi se zombíkama, která byla naprosto otřesná a ještě zdlouhavá kdy plníte jednu věc natřikrát, no prostě "paráda". Střelbu z pistole jsem sice pochválil, ale ostatní zbraně jsou skoro až nepoužitelné, protože když zásáhnete protivníka samopalem, ten se začne točit jako vítr v bedně a tak na pátou otočku padá k zemi, což je při rychlé akci velice otravné.

Chválil jsem i hlavní postavu, celkem ujdou i zvláštní záporáci, ale k parťákům jsem si nevybudoval žádný vztah, jen jsem 15 hodin plnil jejich mise a vlastně mi na nich vůbec nezáleželo. Ještě bych se zastavil u všude přítomné sexuality a narážkám na sexuální hrátky, s tím problém nemám, ale když už chtějí jít vývojáři přes nějaké hranice, tak proč všechny prostitutky mají samozřejmě ve všech situacích spodní prádlo a když už se tam dvakrát ukáže nahá postava, je raději rozkostičkovaná. Čekal bych od takhle odvážné hry, že se pustí za hranice ostatních her a dokážou ukázat nahé tělo, nechápu proč je to ve hrách takový problém.

Asi bych mohl ještě pokračovat, ale už zmíním jen že po dohrání hlavní linky můžete plnit vedlejší mise, které ale nepřináší nic nového od příběhových, zabírat uzemí ve městě a kupovat různé budovy na vybudování vašeho vlivu. Chvilku jsem to zkusil, ale nic co by mě chytlo nebo zabavilo na delší dobu. Jak jsem psal, omlouvám se všem fandům Saints Row, ale aspoň už vím, že tahle série není pro mě a od ostatních dílů se bude držet raději dál...
+22 +23 −1

Drop Alive

  • PC 65
Drop Alive je neškodně vyhlížející roztomilá skákačka s kapkou vody. S tímto jsem hru zapnula a těšila se, kdoví jaké pohodičky se nedočkám. To jsem se ale poněkud spletla. Hra mi přišla těžká. S kapkou vody jsem se musela trefit na dané místečko a každý milimetr vedle mě vrátil na úplný začátek kola. Kromě toho se kapička zmenšovala, a když jsem rychle nenašla místo, kde kape voda nebo sněží, abych svojí kapku zvětšila, rázem jsem byla zase na začátku kola.

Líbilo se mi, že když se kapka dotkla něčeho horkého, změnila se na obláček, který mohl létat, dokud se nedotkl opět pevné země. Pár kol bylo dokonce sněhových.

Musím přiznat, že i když je hra krátká, vydržela mi na několik večerů, protože jsem některá kola opakovala mnohokrát a leckdy hru naštvaně a frustrovaně vypla. Nakonec se mi ale podařilo zdárně dojít až do konce a po cestě jsem dokonce posbírala všechny zlaťáky, čímž jsem splnila i všechny achievementy.

Pro: Změna skupenství

Proti: Obtížnost

+11

Turok 2: Seeds of Evil

  • PC 85
Herní výzva 2021 - 3. "Remaster" (Dohraj remaster nebo remake jakékoliv hry.)

Turok 2: Seeds of Evil je jedna z těch her, které musely pořádně uzrát, abych je docenil. Hrál jsem kdysi původní port na PC a byť mě bavily zbraně a dinosauři, za chvilku jsem nevěděl, kam dál a co dělat, takže jsem si chvilku hrál pomocí cheatů, než mě to omrzelo.

Dlouhodobě mě moc nebaví bludišťově stavěné FPSky a Turok 2 je asi to nejbrutálnější bludiště vůbec. Extrémně rozsáhlé nelineární levely plné podobně vypadajících chodeb a teleportů, nutnost hledat celou řadu předmětů a backtrackovat (resp. víceméně každý level projít dvakrát)...

...ALE - zase to hráče vede k ostražitému hraní, které se odmění jiným typem zážitku než u lineárních koridorovek (byť situace, kdy nějaký průchod přehlídnete a pak trávíte hodinu hledáním jednoho klíče, jsou frustrující, wtz).

Navíc se Turok 2 může pochlubit dobrou, nestárnoucí grafikou (jakkoli omezenou možnostmi N64, pro které původně vznikl), kreativními zbraněmi, které je radost používat a humorně - brutálními animacemi zmírajících nepřátel.

Remaster od Nightdive navíc dodává dvě zásadní quality of life featury - vysokou dohlednost (hra je pak přehlednější a působivější na pohled) a vyznačení důležitých předmětů (to do značné míry eliminuje zákysy z pouhého přehlédnutí nějaké páčky nebo objektu, do nějž je možné střelit). Puristé si samozřejmě tato vylepšení mohou vypnout, ale v případě této hry jsem se za jejich využívání nijak nestyděl a rozhodně se nedá říct, že by ji učinily lehkou.

Nakonec musím nad remasterovaným Turokem 2 vyjádřit velkou spokojenost. Jde o překvapivě příjemné osvěžení mezi moderními FPSkami, které už jsou zkrátka pojaté jinak.

Pro: atmosféra, grafika, brutalita, nelineární design, zbraně

Proti: backtracking a bloudění, hledání primagen keys

+12

The Fifth Element

  • PS1 45
Co uděláte, když dáváte dohromady hru podle filmového hitu s Brucem Willisem v hlavní roli? Korbena Dallase dáte jako hratelnou postavu, ale jeho představitele neukážete ani jednou ve filmečcích. WTF? Už to byl zcizovák jak hovado a zbytek hry to nevylepšil. Přestože předloha nabízela dostatek podhoubí pro videohru, její tvůrci šli z nějakého důvodu vlastní cestou, lokacemi málokdy připomněli slavný originál a i když se to takzvaně "dalo hrát", velká radost se nedostavovala. Přitom zrovna svět Pátého elementu je pro hru jako dělaný. Velká spálená šance, která měla jediné - velmi slušný soundtrack, který si šlo (jak to občas u PS1 titulů bývalo) samostatně poslechnout po vložení disku do CD přehrávače.
+8

Fast & Furious Crossroads

  • PC 35
Po celou dobu jsem se nedokázal zbavit pocitu, že původní ambice byly mnohem větší (a tím myslím, že někdo chtěl vytvořit opravdu dobrou hru), ale v půlce vývoje buď došly finance nebo zájem. A nemluvím jen o zapojení herců nebo vděčných bonusových položkách odhalující vývoj, které hráč získává během hraní. Jsou tu problesky toho, že si autoři mysleli na vytvoření Burnout Paradise pod slavnou značkou (ostatně nejedna lokace je poměrně rozsáhlá a vybízí k prozkoumání, i když k tomu hráč nedostane příležitost), ale nikdy se jim nepovede potenciál plně využít. A je to škoda. Jako fanoušek Rychle a zběsile jsem si ve hře něco málo najít dokázal (pár pasáží připomene velikost filmové série, známé tváře potěší, nováčci ujdou), neumím si ale představit, že bych komukoli doporučil, aby dal za podobný titul 1699 korun. I tisícovka by byla moc. Až se jednou bude Fast & Furious Crossroads prodávat za pár stovek, pak možná (pro ty největší fanoušky, kteří ocení další epizodu ze svého oblíbeného universa). Pokud někdo touží po rychlé jízdě se šílenou akcí, ať raději volí zmíněný Burnout Paradise, nebo nedoceněný klenot Split/Second. Herní Rychle a zběsile mu radost určitě neudělá.
+11

Rambo: The Video Game

  • PS3 15
Strašná ostuda, o to víc nepochopitelná, že s Terminátorem si Studio Teyon o pár let později poradilo relativně slušně. Zato Rambo, ten to chudák schytal skoro všude. Grafika mizerná. Hlavní hrdina připomínající svůj filmový předobraz leda po požití alkoholu. Jednoduchá herní náplň by nutně nevadila, ale na PS3 s ovladačem to bylo ryzí utrpení. A ta směšně krátká délka, to byl poslední hřebíček do rakve (i když vzhledem ke kvalitám hry to vlastně bylo vysvobození). Dostat se k tomu dnes, zadarmo, asi bych byl smířlivější. Ale v době vydání, za plnou cenu, to byl v podstatě vtip. Fast & Furious Crossroads je taky výsměch fanouškům originálu, ale tam jsem měl pocit, že měl někdo zpočátku alespoň ambice a pak postupem času buď došly peníze, nebo se na to zkrátka autoři vykašlali. Zato Rambo působí dojmem, že od začátku měl být jen dojnou krávou, kde se nesnažil vůbec nikdo. Fuj.
+5 +6 −1

Uncharted: Golden Abyss

  • Vita 80
Z logiky věci tomu chybělo měřítko velkých bratříčků, ale v rámci možností bylo Golden Abbys výborné doplnění, jemuž se povedlo to nejdůležitější - hra zachytila ducha série. Navíc dokázala zužitkovat možnosti Vity, včetně několika jinde neviděných fíčur (například nutnost dát konzoli ke světlu, aby se ukázal skrytý vzkaz na papíru). Hra ukázala potenciál Vity a bohužel to nikam nevedlo. Všechny nastavené možnosti hratelnosti i grafiky nakonec zůstaly ojedinělým konceptem, jemuž se nikdo další v exkluzivitě nepřiblížil a protože Sony nad Vitou brzy zlomila hůl, šlo vlastně i o neplánovanou labutí píseň "velké kapesní konzole, která nebyla". Mohla z toho být fantastická série na cesty a nakonec zůstalo u vzpomínky hardcore fanoušků, kterou si v budoucnu užijí už jen ti, jimž se doma na Vitu ještě práší. Tohle u skvělých odboček vždycky zamrzí (viz nečekaně povedený Dead Space pro mobily).
+9

Enslaved: Odyssey to the West

  • PS3 85
Zapomenutý klenot, který měl všechno, proč dnes milujeme příběhové hry, ale buď přišel ve špatnou dobu nebo se zkrátka nedokázal tehdy v silné konkurenci jako nová značka prosadit. Skoro se zdá, že Enslaved nepřímo vyšlapalo cestičku jiným titulům, ať už se bavíme o herních mechanismech (série Uncharted, nový Tomb Raider), nebo pojetí prostředí (The Last of Us, Horizon Zero Dawn). Kdo neměl to štěstí a hra ho minula, přičemž ho baví zmíněné kousky, ten by si měl určitě doplnit vzdělání. Jistě, hra už trošičku zestárla (přeci jen vyšla před dekádou), ale když to porovnám například s Alan Wake, je tu mnohem nadčasovější design i interakce postav. Pecka, která je mimochodem dobrým argumentem pro existenci letité zpětné kompatibility Xboxu, protože jinak už si ji dnes na nové konzoli člověk nezahraje.
+10

Astérix and Obélix Take on Caesar

  • PS1 20
Budu tu těžce lovit v paměti, ale Astérix and Obélix Take on Caesar byla jedna z nejhorších her, kterou jsem na PS1 hrál. Grafika vypadala otřesně (snaha o fotorealističnost z toho dělala vizuálně až odstrašující příspěvek do žánru filmových her), v rámci obsahu to bylo samé "chyť a dones", na Římany člověk skoro nenarazil a celkově to byla hrozná marnost bez náznaku zábavy. A to říkají vzpomínky patnáctiletého kluka, který byl ochotný podobným hrám (coby extrémní milovník filmů) odpustit ledacos. Vedle tohohle byly i mizerné adaptace Blade a The Fifth Element zlaté tituly...
+4