Uběhlo 5 let a vyšlo RDR2. A já byl naprosto nadšený z toho světa. Z náhodných eventů, z komunikujících kolemjdoucích a parádní grafiky.
Uběhlo dalších 5 let a já znovu rozehrál GTA V, tentokrát na PS4. A světe div se - i tady jsou náhodné eventy, lze komunikovat s kolemjdoucími a grafika je více než obstojná. Rovněž je tam dynamická muzika (což jsem hojně vyzdvihával u RDR2) a spoustu detailů, které objevíte klidně až po 30 hodinách hraní. Do toho si přidejte perfektní destrukční model vozidel a velice dobře zpracované počasí. A ano, i tady se ohýbá flora když ní projdete.
Takže podtrženo sečteno, technologicky jsou ty hry téměř totožné. A i přesto jsem měl u RDR2 pocit, že hraju něco unikátního. Čert ví, čím to je. Patrně tempem. V GTA se všechno odehrává tak rychle, že nemáte čas zkoumat detaily. Netouláte se divočinou, nelovíte zvířata. Všude jezdíte rychlými auty a detailní svět vás jen míjí. Při letošním hraní jsem tedy trochu zpomalil a bylo to znát, herní zážitek byl hlubší.
Samozřejmě, je to pořád Rockstar. Všechny mise jsou až odporně lineární (Heisty budí dobrou iluzi, že nejsou) a NPC jsou téměř všechny na pěst. Hlavní postavy taky nejsou nic extra (v tom má série RDR navrch) a o příběhu nemůže být řeč. Události střídají události a nakonec vás hodí na rozcestí jak hru dohrát. Nicméně GTA V má jednu obří výhodu, a tou je satirický přístup ke tvorbě světa.
Hrát hru s odstupem deset let vyvolává smutné posměšky - to, co ve hře působí jako satira, je dnes realita. Až jsem pojal podezření, že rozhovory v rádiích a na ulicích jsou předabované pár let zpět. Dialogy si dělají srandu z elektroaut, z cryptoměn, z amerického prezidenta, ze sociálních sítí a tak dále a tak dále. Fousaté už mi přišly fóry na hipstery (to slovo jsem už skoro zapomněl, že existuje). Snad jen díky jednomu tématu poznáte, že se jedná o starou hru - není tam ani jeden fór na existenci více genderů.
V úvodu jsem psal ohledně obav, že jsem too cool for school. Přecejen jo, trochu jsem. Střílení vojáků, policajtů, hipsterů a hipízáků mi vadilo. Je to hodně samoúčelné a hloupé. Stejně tak mi vadilo, že hraju za člověka, který znásilňuje svého spolubydlícího. Paradoxně mi nevadilo, že hraju za vraha, ale to jsou holt ty posunuté morálky hráčů videoher :) ale samozřejmě to vše jsem hrdinně překonal a hru si užil. A to aniž bych působil ve světě nějaké veliké nekalosti. Pokud jsem autem přejel za celou dobu hraní 20 civilistů, je to hodně.
Neduhy jsou stejné jako vždy. Peníze jsou k ničemu (kupování nemovitostí je v téhle hře jenom blbej fór), obchody se zbraněmi jsou k ničemu (protože jich dostanete dost během hraní). Za celou dobu jsem nepochopil jak funguje management vozidel. Gunplay je šílenej. Na tom by fakt měli v Rockstaru zapracovat. A ocenil bych otevřené hospody.
Ale pořád je to jízda. Když pominu první Mafii, tak jsem nepotkal lepší jízdní model a lepší destrukci vozidel. Vše funguje parádně, bugů minimální množství. Perfektně funguje mobil (můžete na něm brouzdat i za jízdy), užíval jsem si řízení z prvního pohledu. Užíval jsem si, když pršelo, silnice zvlhly a začala se od nich odrážet světla aut a mrakodrapů. Užil jsem si mnohdy vtipné dialogy, satiru ohledně současné sosajety a opět jsem se zasmál u mise z návštěvy kanceláří Facebooku - to je pořád aktuální.
GTA VI podle mě nepřinese revoluci. Pořád to bude "to samé, jen lepší". Ale fakt jsem zvědavý jak moc lepší to ještě může být, protože i tahle jedenáct let stará hra mě dnes naprosto fascinovala.
Pro: grafika, jízdní model, model destrukce vozidel, fyzika, akce, satira, rádio
Proti: lineární a vesměs nenápadité mise, gunplay, půlku hry jsem čekal na San Fierro než mi došlo, že to bylo v SA :))