Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Star Wars: Dark Forces

  • PC 85
Na tuto hru mám naprosto parádní vzpomínky. Super střílečka s dobrou grafikou, navíc v hávu Star Wars = zábava zaručena. Části některých misí si dodnes pamatuji nazpaměť. Příběh byl super, jak už je u Star Wars zvykem a když jsem na konci viděl Vadera, jak kouká na vybuchující Arc Hammer, dostavil se pocit, jaký je nejen nepopsatelný, ale také neopakovatelný. Začátek kariéry Kyla Katarna se zkrátka povedl na výbornou.

Pro: Grafika, příběh, spousta zbraní, atmosféra, Star Wars.

Proti: V misích nešlo ukládat, což v kombinaci s jejich velkým rozsahem občas pěkně nakáklo.

+19

Thief: The Dark Project

  • PC 95
Thief má především temnou pohlcující atmosféru. Ta je podporována snad vším, co ve hře je. Světem, kde proti sobě (nejen) názorově stojí náboženští fanatici Hammeriti paradoxně představující technologický pokrok a pohani, lidé mající blízko k magii, uznávající přírodu a uctívající její duchy. Když si rozeberete příběh, uvědomíte si, že se vlastně jedná o jednoduché klišé. Dobrým ho dělá styl vyprávění a vhodné začlenění do světa, v němž se odehrává. Hratelnost stojí především na perfektním level designu. Lokace jsou vzhledově úžasné a bez chyby funkční. Poskytují nezapomenutelný herní zážitek a nabízejí několik cest k vytouženému cíly. Na nejvyšší obtížnost (na jinou nemá Thiefa ani smysl hrát) jste nenásilně tlačeni prozkoumávat celé prostředí a sbírat vše cenné, na co oko padne. Zbavit se jen jediného strážného není úplně snadné, každý člověk stojící v cestě tak budí respekt a plížení mezi zombiemi a jiným nemrtvými nahání skutečný strach.

Prvního Thiefa považuji za nejlepší stealth akci. Jestli máte takový typ her rádi, určitě si ho zahrajte. Vlastně v takovém případě jste ho už nejspíš dávno hráli.
+19

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay

  • PC 100
Riddick mě ve své době překvapil, jak skvěle vypadal a po čtyřech letech od vydání může stále graficky konkurovat většině vydávaných titulů. Výborný filmový příběh s dobrou kamerou ve video sekvencích, zaujme a nepustí dokud hru nedohrajete. Možnost postupovat v určitých chvílích různým způsobem a ovládat roboty také přispěje ke znovuhratelnosti.

Pokud se vám líbily filmy Černočerná tma a Riddick: Kronika temna, budete ze hry přímo nadšeni.

Pro: filmový příběh, atmosféra, hratelnost, variabilita, grafika.

Proti: občas člověk tápe, kde má vlastně jít.

+19

Deus Ex

  • PC 100
Pro mě jedna z her, která nastavila laťku pro to co je dobrý a to čemu něco chybí. Warren ukázal, že dokáže udělat něco co překoná i neuvěřitelnou pecku System shock a neskutečný nářez Deus Ex je na světě. Bavilo mě samozřejmě to, že můžete hrát přesně tak jak chcete takže kombinace hackera, snipera a pistolníka se kterou jsem hru dohrál poprvé je úplně v pohodě:D. Ale nejlepší (teda aspon pro mě) jsou detaily a skryté spoilery k příběhu, jež dávají hře neuvěřitelnou hloubku. Čtení emailů, nacházení databank s klíči k celoživotním úsporám to je to co hře přidalo punc dokonalosti k perfektnímu příběhu, dialogům, atmosférě, hernímu systému a prostě snad všemu. Herní modla, kterou dvojka jenom shodila.

Pro: Příběh, vývoj postavy, atmosféra, muzika...

Proti: Druhý díl

+19

The Elder Scrolls III: Morrowind

  • PC 70
Dohrál jsem základní hru i oba datadisky. Mám rozjetých spoustu dalších postav (většinou na úrovních 20-30). Nicméně nebaví mě to kvůli možnosti pobíhat po ostrově a toulat se v zapomenutých "generických" kobkách. Pokud bych mohl nabídnout svůj vlastní pohled, tak Morrowind vyniká především díky nepřebernému množství modů. Bez nich by šlo jen o velmi podprůměrné RPG s jen málo opravdu dobrými questy (světlé výjimky jsou především v hlavní dějové linii).

Za nějaké "Offline MMORPG" bych to příliš neoznačoval, respektive mi to přijde malinko nešťastné a zavádějící. Jediná skutečně aktivní postava je hráč. A ani ten zase nemá tak moc možností. Určitě se dá třebas bylinkařit, lovit zvířátka atp., nicméně nic moc z toho. Už i vzhledem k omezenému množství financí všech obchodníků (nepočítaje v to "easter-egg" v Caldeře, který ovšem zrovna po bylinkáh moc nejede, resp. je tuším nevykupuje). Nadto systém prodeje je opravdu archaický. Barter fungoval lépe i ve Falloutu.
Uvěřitelnost světa značně snižují i "generická" NPC a především jejich generické výpovědi.

Nicméně veškerá má kritika vlastně není moc fér, jelikož u hry jsem strávil více času než u spousty jiných, kterým jsem dal vyšší hodnocení. Alfou-omegou tohoto prazvláštního "jevu" jsou ovšem právě mody. Ty přidávají rybičky do řek a moří (od malinkých až po kosatky a velryby), ptactvo na oblohu. Dramaticky zlepšují grafiku prostředí a především postav. Ve velké míře rozšiřují možnosti. Minimálně estetický zážitek je pak velmi vysoký. Přičemž je třeba zmínit, že architektura občas vyniká i pokud mody nepoužíváte.

Zkrátka koupě GOTY verze se v současné době určitě vyplatí. Nicméně žádný "hluboký" zážitek hraní nenabízí. Jde o čirou oddychovku. A pro naplnění onoho "Role" v RPG je potřeba celkem dost hráčovi fantazie, jelikož hlavní postava samozřejmě není moc přesně definována (což vyplývá z výše zmíněného zaměření hry).

Pro: mody, grafika, možnosti rozvoje hlavního charakteru

Proti: systém ochodování, povyšování (jsem holt tradicionalista), příběh, dialogy

+19 +20 −1

Planescape: Torment

  • PC 100
Nelituji jediné vteřiny u tohoto díla strávené. Vynikající příběh brnkající na city, desítky geniálních fantasy nápadů, ohňostroj fantazie a hratelnosti a závěr, na který hledíte s otevřenými ústy. Nic podobného už nikdy nevznikne. Je to herní poklad, který si každý hráč opatruje. Pokud od hry čekáte jen zábavu na pár hodin, zahrajte si raději kteroukoliv z desítek a stovek průměrných her. Pokud hledáte špičkovou hru, která Vás osloví a vtáhne do neuvěřitelného příběhu, jste tu správně. Na měsíc budete žít uvnitř světa Planescape a ven do skutečného světa budete chodit jen neradi.

Pro: herní poklad, jaký dnes už nikdo neudělá

Proti: sem tam bugy, nízké rozlišení (řeší mod),

+19 +20 −1

Deus Ex

  • PC 100
Ono můžete napsat tuny chval a oslavných not na game, level, speech desing, nakonec ale po tolika rozehráních přijdete na to, že jediné opravdové vyjadření DE je někde u jiskření mezi řádky beta kódu a šuměním větru v Paříži. Čistá forma takřka kompletní katarze s dějovou linkou mnohdy až bolestivě shodnou s dnešní společností. Pravděpodobně poslední technologický krok (ve všech směrech), který jsem od roku 2000 byl schopen uznat ve smyslu 'forma ladí s obsahem v dokonalé symbióze'.

Pro: Vytvořený svět, zdánlivě lineární cesty do Říma, hráčova možnost odhalovat svět @ sledovat jak vývojáři samotného hráče vyjádří. Level & game & speech design

Proti: Možná v jistých směrech neupjatý závěr a některé situace, které až příliš korespondují s odosobněním hlavního hrdiny od hráče a zaměřením na další skutky k dobrému gradování 'zachraň svět' scénáře

+19 +21 −2

Counter-Strike

  • PC 50
Pokud se nepletu, CS je primárně koncipován jako taktická 1st person akce. Bohužel, pokud zrovna nehrajete s lidma co znáte třeba na LAN party nebo nejste členem klanu, potenciál celé hry mizí a celá hra se zvrhává do total killing spree madness, at už v SP s botama nebo v MP. Takže těžko tuhle hru hodnotit. Pokud hrajete s kvalitníma hráčema čistou týmovou řežbu, tak chápu hodnocení okolo 80%. Pokud jde jen o připojení k náhodné hře, kde je to pomalu všichni na všechny, tak se hodnocení propadá někam na třicítku, ne-li dvacítku.

Po technické stránce je hra imo celkem vyhovující, hudba žádná (ale to se u takové hry dá celkem předpokládat... i když by neškodila) a HW je to nenáročný (i na dobu vydání). Podle mě taková šedivá, celkem nezajímavá hra, která spadá do průměru a ode mě má teda 50%, další procenta si přičtěte / odečtěte podle lidi, s kterýma hrajete.

Pro: HW nenáročnost

Proti: nuda

+19 +23 −4

Deus Ex

  • PC 100
Nejlepší hra, jakou jsem kdy hrál. Když jsem tu hru dohrál, seděl jsem vykulený a říkal si: Do prdele ještě nechci konec! Já chci ještě! A taky že jo. Nová hra a zese to šlo jinak.
Dá se to hrát jako střílečka, stealth akce, hacker. Osobně mi dělalo největší problémy nezabíjet lidi. Pak je hra hodně těžká. Zkoušel jsem to přejet i tak, že nezabiju nikoho, ale bohužel nevím jak dostat Simmonse aniž bych mu nemusel rozmetat ksicht GEPkou. Hru mám v počítači dodnes a dodnes si ji zahraju. Přejel jsem ji počítám tak 80x ale možná i víc. Na to mi prostě nešahejte. Dokonalejší hra není a nebude. Škoda že nejde dát 200 procent.

Pro: Všechno!!!!!

Proti: Sem tam bug.

+19 +22 −3

Tomb Raider

  • PC 90
Tomb Raider, na svojí dobu to byla opravdu revoluční hra. Konečně se také objevila v hlavní roli žena a ne tak ledajaká. Musím říci že jsem si konečně užila hraní a atmosféra hry mě opravdu dostala. Nejsilnějším zážitkem se pro mě stal souboj s T-rexem. O té doby jsem pro velká prostranství měla hlášku,(ta se mě drží až do teď)
" moc prostoru, moc vzduchu, smrt přichází".
Co se týče pohybů samotné Lary, byla opět na svoji dobu skvěle rozpohybována. Hlavně se mi líbyla, když tlačila kvádr, anebo skákala šipky z vodopádu.
Lara je protě fenomén, a ať si říká kdo chce, co chce. Pro mě je tato hra srdcová záležitost.

Pro: atmosféra prvního dílu

Proti: v další dílech je lara lépe rozpohybovana

+19

Vietcong

  • PC 95
Vietcong mi ovlivnil život. Díky němu jsem se začal zajímat o válku ve Vietnamu na kterou jsem teď odborník-amatér. Taky už začínám rozumět vietnamštině, moc zajímavý jazyk. Teď ke hře. Hra má dobrý příběh, vypravuje o vojákovi a jeho misi strávené v Táboře Nui pek, která neskončila moc dobře. Atmosféra džungle je výborná. Opravdový frajer, jako já, projel celou hru bez kompletně vypnutého HUDu. To je potom maso! Tak když člověk vidí kolik má života, tak se tak nebojí, ale bez HUDu to mám potom strach o vlastní život!
Grafická stránka je taková... No mně se líbí. I když ty ksichty jsou hrozné. Džungle je ale zpracovaná fenomenálně. Třeba ve Far cry byla nádherná džungle, ale byla taková... čistá. Kdežto ve vietcongu je to jiné kafe. To je hnusná, smradlavá, temná džungle.
Hudba (hlavně rádio) výtečná. Dabing je skvěly a Nhutovy hlášky jsou nezapomenutelné! Já zabít moc komouš! Proč ty střílíš Nhuta? Hehe.
Hratelnost je taktéž na vysoké úrovni, ale jedna mise mi dělala opravdové problémy a sice záchrana kamaráda z vietcongského tábora. Pořád jsem se prozrazoval. Fuck.
Multiplayer jsem nikdy nehrál, pouze jsem si všechny mapy přejel proti AI.
Musím říct, že vietcong opravdu věrně vietnam i atmosféru války. Vězte, že všechny zbraně, věci a informace jsou pravdivé.

Pro: Příběh, dabing, atmosféra, realistické ztvárnění Vietnamu i války v něm, hlášky, mise, vtip

Proti: Hnusné ksichty a ta mise o které se zmiňuji výše.

+19

Far Cry 2

  • PC 70
Neznám větší případ nenaplněných ambicí. Ta hra mohla být skvělá, mohla trhat žebříčky, ale asi nebyl čas nebo já nevím co a vyšla z toho ukázka enginu s gameplay spíchnutým během páteční pauzy na obědy.

Grafika je krásná, sice nedosahuje detailnosti Crysis, ale osloví. Pralesy, savana, poušť, na vše se krásně dívá. Afrika si o předělání do 3D akce přímo říkala, díkybohu, že si toho už někdo všiml. Možná by tam jen nemusil strašit ten šedej filtr (jako by se vývojáři báli ukázat zelenej les, aby si hráči náhodou nemysleli, že je černá Afrika málo depresivní).

Fyzika je trochu přehnaná, napříkla stromy ve větru div nemlátí o zem. Jednou jsem viděl respawn nového džípu na místě starého-odletěl asi 40 metrů daleko. Působí to dojmem, že to prostě stálo moc peněz na to, aby si toho nikdo nevšimnul. Oheň je ve hře udělaný taky fajn, ikdyž osobně jsem ho moc nepoužíval (pokud nechytne sklad s municí, tak nemá žádné extra účinky).

Hra už od prvního okamžiku zaujme velkým vcítěním se hráče do postavy. Vše co děláte, opravdu děláte (postava otevře dveře tím, že chytne za kliku apod.). V kontextu pak působí trošku blbě, že při chůzi ani stání nejsou vidět nohy. Tím máme pozitiva za sebou.

Už mi je jasné, proč jsem nikde neviděl demo. Od první chvíle, kdy dostanete postavu plně do rukou, do konce hry se opakuje schéma úkolů. Tak nulovou inovaci nebo nápaditost jsem ještě neviděl. Všechny úkoly sestávají z jednoduché matice-přijmi úkol-sedni do auta a dojeď na druhý konec (otravné outposty raději zmiňovat nebudu, to už tu rozepsal někdo jinej)-zabij/vem nějaky předmět-vrať se a nanovo. Po čase to začne neuvěřitelně nudit. Neustále stejní protivníci, neustále stejné prostředí, časem se z něj stane nepříjemná rutina. Více alternativ je sice možných, ale stará ratata metoda s ostřelováním je nejlepší (ono se těžko plíží, když vás protivník vidí v noci, v křoví na 40m a to ještě s pěkně drahým stealth outfitem). Slavná otevřenost prostředí taky není tak horká. Ve většině lokací totiž máme nenápadnej tunel kolem cesty, který vám dovolí odbočit tak možná 10 metrů z trasy, než narazíte na skalní hradbu.

Hra se sice snaží oživit hraní spoustou side-questů, ale není moc zábava je plnit. Můžete sbírat diamanty, objevovat outposty, získavat baráčky, praktické využití to však nemá. Cca v půlce hry jsem už měl nakoupeny zbraně a upgrady, které mi vyhovovaly a tím se ztratila motivace cokoliv dělat (ke konci jsem měl 250 diamantů v kapse k ničemu). Do toho se ještě přidá blbá malárie, ze které vás není nikdo schopnej vyléčit a tak musíte co chvilku lítat plnit mise pro civilisty (fajne vymlátit půl Afriky kvůli dvoum tabletkám). Spolubojovníci jsou tu spíše pro efekt a zadávání misí. Je sice fajn, že vás můžou zachránit před smrtí, ale k čemu to je, když vám do ruky vrznou zrezlyho makarova a po chvilce sami chcípnou, takže ve výsledku jsou jen přítěží s malou vyjímku upgradování vybavení u domku.

O příběhu (jestli se tomu tak vůbec dá ještě takhle říkat) se snad raději ani nezmiňovat. V žádné jiné hře mi nebylo tak lhostejné, která organizace bude zrovna na koni nebo o co tam vůbec jde.

Ve výsledku tak máme jen krásnou hru, u které někdo zapomněl, že by se měla dát především hrát. Je zábavná tak možná první hodinu, než se okouká a pak už jen budete znuděně a nasraně pinglovat mezi lokacema v rezavým jeepu. Věčná škoda, tak dobrá hra to mohla být.

Pro: Grafika, Afrika

Proti: Nudná gameplay upadající do stereotypu

+19

Return to Castle Wolfenstein

  • PC 85
Return to Castle Wolfenstein je jedním z nejočekávanějších pokračování v herní historii (bez přehánění) a po jeho zahrání jsem rád, že jsem o něm mohl říct, že dopadlo na výbornou. Střílení nacistů nikdy nebylo tak zábavné (s výjimkou prvního dílu, samozřejmě), jako v RTCW. Především první část exceluje. Ve druhé se supervojáky už to trochu ztrácí na hratelnosti (supervoják vystřelí jednou a jste doslova v řiti), ale i tak je to výborná hra. Doporučuji i její síťovou verzi Enemy Territory, která je úplně zdarma.

Pro: zbraně, velký počet nacistů, touha zabíjet, atmosféra

Proti: chybí Hitler, ale toho jste vlastně zabili už v prvním díle :)

+19 +21 −2

Team Fortress 2

  • PC 90
Team Fortress 2 je první multiplayerová FPS, která mne vydržela bavit více než jednu hodinu informatiky :) FPS jako žánru dvakrát nefandím a multiplayerovým FPS už vůbec ne, protože z toho, co jsem hrál například Counter-Strike, jsem měl pocit, že většina hráčů jsou naprosto nehorázně naskillovaní dementi, kteří nemají na práci nic jiného než si trénovat svoje l33t skillz a dávat headshoty Desert Eaglem přes půl mapy - a to v Team Fortress 2 není. Není to tak náročné na přesnost míření a reflexy, navíc jen dvě z devíti povolání jsou schopné dát instatní kill. Díky tomu, že hra se snaží donutit hráče, aby spolu spolupracovali, je zážitek ze hry (pro mně) znatelně lepší, než u obyčejného Team Deathmatche. Samozřejmě, někdy se to nepovede - příkladem budiž CTF mapa 2Fort, která se velmi často zvrhne v obyčejný Deathmatch, protože na nošení inteligence každý kašle a i když se vy snažíte, tak ty dvě sentry u nepřátelské intel vás rozšvihají a nikdo nechce pomoct je zničit.

Dalším z kladů TF2 je množství a vybalancovanost povolání, které je opravdu každé potřeba pro úspěch (ale někdy stačí jen jedno, no :)) a není žádné, které by nikdo nehrál, protože by bylo nezábavné a zbytečné. Povolání jsou také skvěle vybalancované a s každým dokážete dát každé, pokud se budete snažit.

Celkově - pokud si chcete zahrát dobrou multiplayerovou akci, sáhněte všemi 10 po TF2. Všechno tohle + skvělé komiksové zpracování dělá z TF2 hru, kterou byste si měli zahrát, pokud už jste unaveni dostávat headshoty Desert Eaglem přes půl mapy.

Heavy a Pyro rulez :)

Pro: Grafika, hratelnost, vyváženost, pravidelné updaty

Proti: Některé mapy nejsou tak dobré (2Fort, Steel nebo Well (CP)

+19 +20 −1

Half-Life 2

  • PC 90
Pokračovanie legendy, takto by sa to dalo celé zhrnúť. Ale nie, Half-Life 2 si určite zaslúži lepší komentár. Začať by sme mohli krásnou grafikou, hoci to nie je to najdôležitejšie. No túto krásnu grafiku si všimnete aj dnes, mierne poupravenú aj v oboch epizódach. Pokračujeme - skvelý príbeh, vynikajúca, ale neskutočná atmosféra sveta, kde nevládnu ľudia, ale nepriateľská rasa Combine pod vedením zradcu doktora Breena (toho doktora Breena, ktorý pracoval v Black Mesa a neustále komandoval Gordona). Prechádzky mestom City 17, až do špiku kosti nasiaknutým takou tou východoeurópskou atmosférou (ostatne aj hlavný dizajnér hry, Viktor Antonov potvrdil, že pri jeho tvorbe sa inšpirovali najmä metropolami východu, ale aj Prahou), spustošenou väznicou Nova Prospekt či opusteným sídlom Ravenholm - to je proste zážitok.

Half-Life jednotka vyšla v dobe, keď leteli najmä bezduché (pozor, nehovorím zlé, aj ja som v nich odohral desiatky hodín) strieľačky typu Quake, či Blood a jej inovatívny prístup šokoval celú hráčsku obec. Strieľania bolo stále dosť, no pomenej oproti spomínaným hrám a pridala sa nutnosť logického myslenia. A Half-Life 2 v tom všetkom pokračuje, keď sa občas po adrenalínovej akcii proste na chvíľu zaseknete. Príjemne popoťahujete mozgové závity, niečo poriešime a ideme ďalej. To sa mi páči, isté spestrenie. Half je proste legenda a skvelo hrateľný - čo viac chceme?

Pro: Grafika, hrateľnosť, puzzle, vyvážený pomer strieľania a puzzlov, modifikovateľnosť, multiplayer, atmosféra, vynikajúca AI

Proti: Krátke, nudná prechádzka vznášadlom, zopár menších bugov

+19 +20 −1

Far Cry

  • PC 85
Nejvýraznější vlastností Far Cry, která je také největším kladem hry je nepochybně herní prostředí ve spojení s fantastickým CryTek enginem. Zatímco dříve se hry specializovaly na peklo a všemožné depresivní, či rádoby futuristické levely, Far Cry nás vrhne na slunečnou pláž, do idylky překrásného, tropického ostrova s křišťálově čistou vodou. Radost pohledět, jen ta M4 v ruce jaksi překáží...

Další předností je používání dopravních prostředků a hlavně rozlehlost a s tím spojené boje na velkou vzdálenost. Nezřídkakdy budete mžourat na monitor z pár centimetrů, abyste trefili chlápka na druhém straně ostrova dřív, než tam bezmyšlenkovitě naběhnete. Ano Far Cry totiž není vůbec jednoduchá hra, na vyšší obtížnost stačí jedna nečekaná dávka a loaduje se. Zvlášť závěr byl poměrně frustrující, zabral mi nějakých 15-20 pokusů, než jsem se propracoval k dalšímu checkpointu (systém ukládání také chválím, je to lepší, než neustálé "zneužívání" quick-save).

Multiplayer však nic moc, rozlehlost si sice vyloženě říká o větší počet hráčů a nějaké to hraní na schovku, ale nemůžu si pomoct, "něco" tomu chybělo, bylo to trochu fádní. Naštěstí Far Cry je hlavně hra singleplayeru, ten je dlouhý dost a příběh? Nejspíš žádný zázrak, ale stále lepší než střepem originálního disku do oka.

Pro: Prostředí, grafika, rozlehlost a její využití, délka hry

Proti: Žádný vyloženě geniální moment, nic ultimátního, multiplayer

+19

Thief: The Dark Project

  • PC 100
Thief je moje nejoblíbenější herní série. Raritou budiž to, že jsem žádný ze tří doposavaď vydaných dílů nedohrál až do závěrečného happy endu, ale musíte mi věřit, že se o to snažím pravidelně co půl rok.

Garretta hlavní postavu hry si vžijete pod kůži během několik minut. Jak by taky ne když jde o dědečka agenta 007 a jednu podle mě z nejchytřejších počitačových postaviček, která se zkrátka narodila ve špatné době na špatném místě. Zemi zachvátily nemoce a mocní čarodějové si přeříkavají ty nejtemnější kouzelné svitky jako ukolebávky před spánkem. Ideální doba na záchranu před otevirajicí se pekelnou bránou a drobným výdělkem.

Kouzlem a jendoznačně důvodem proč hru zbožňuju spolu s ( aspoň v to doufám ) XYZ lidmi po celém světě je nezpozorovaná stealth práce rukou. Hru doporučuju hrát jednoznačně vždy na nejtežší expert obtížnost, která nezvětšuje počty nepřátel jak si kdo může hned bezmyšlenkovitě myslet, ale přidává do mise další zajimavé úkoly, které jen ohromně zvyšují hratelnost.

Koukněte se na rok vydání a nezbývá, než už bohužel pohřbeným LGS poblahopřát o perfektní zvladnutou prácí s prvkem bez, kterého by Thief nebyl Thiefem. Ano píšu a myslím na hru světla a stínů. Nevím jak vás, ale ve chvílich, kdy mě hledaly ozbrojene stráže a já se kroutil v temném koutu pod stolem by se mi krve nedořezal. Samozřejmě šlo hru profičet i na tzv. Rambo styl, ale tímto jste se připravili o hlavní kouzlo celé hry. Další a neméně důležitým prvkem jako byla pro Garretta tma je zvuk. Každý neopatrný krok, šum či nedejbože shozený předmět dál znamení strážím, že něco není v pořádku.

V úvodu jsem použil pojmenování dědeček agenta 007 a opravdu, jen se rozhledněte kolem. Několik druhů šípů ( mechový, vodní, lanový či zvukový ), našlapné omračujicí miny či tajemné silové nápoje a ani v zámečnictví byste se neztratili.

Grafika by možná potřebovala novou fasádu v podobě 3D patche, ale dá se to přežít zvlášť, že tento faktor není pro hru samotnou až tak důležitý.

Na závěr jen dodám možná pro někoho příjemnou novinku, zvlášť pro ty co mají hru prolezlou křížem krážem, že existuje i nespočet zajimavých neoficiálních módů i map, které rozhodně není dobré ignorovat včetně dobře vypadajicího multiplayerového cooperativního patche. Stačí si jen trochu pogooglit...

Pro: Atmosféra, hratelnost, hra světla a stínů, první polovina hry, žijicí fanouškovká báze vyvíjejicí nové věci, expert obtížnost, manipulace s předměty včetně těl.

Proti: Mise s nemrtvými, chybí multiplayer, trochu už rezavějicí grafika, sem tam se zasekavajicí se vojáci o předměty.

+19

Mirror's Edge

  • PC 85
EA mě v poslední době až podezřele příjemně překvapuje :)

Mirrors Edge stojí hlavně na pocitu rychlosti, utěku před nebezpečím. A ten pocit je vybudovaný skutečně skvěle - návrhy úrovní, herní mechanismy, vizuální zpracování pohybu z 1st person - to všechno lze označit za kvalitní. I když se rozhodnete prvnímu chudákovi rozbít hlavu kolenem a pár dalších desítek metrů si usnadnit jeho zbraní (a zbraněmi následujících nešťastníků), hra neztrácí nic ze své přitažlivosti. (Akorát Faith se najednou zdá o dost brutálnější než jindy.) DICE se holt podařilo přijít se svěžím pojetím akční hry a kvalitně ho zpracovat.

Grafická stylizace - čistota Města přispívá k pocitu tvrdého dohledu nad vším, co se v něm děje a to samé se dá říct o hudbě (která ale jinak sama o sobě jde mimo mě). PhysX občas moc hezky vypadá, některé momenty díky němu docela uchvátí, ale to jsou spíš vyjímky - i ty nejlepší kousky by šly právě tak naskriptovat a dojem by se tím nezhoršil. Tedy i když je PhysX na vizuálním zážitku znát, nemyslím, že by si z něj ATI a jeho příznivci museli dělat obavy.

Příběh je celkem standardního rázu - neurazí, ale slintat nad ním nejspíš taky nebudete. Animované cutscény, které ho z velké části vypráví, považuju spíš za hnusné, než stylové. Herní doba lehce přes 6 hodin se nemusí zdát moc, ale mě přišla tak akorát.

I když jsou úrovně jako celek postavené poměrně dobře, mají své mouchy. A to patrně ty největší na celé hře. Občas je třeba uchýlit se k metodě pokus-omyl a existuje několik málo kritických bodů, kde můžete nepříjemně vytuhnout. Tam se také projeví nedostatky v systému checkpointů - občas jsou dva příliš daleko od sebe, nebo ne zrovna nejlíp umístěné. Vesměs jsou tohle všechno spíš prkotiny, ale celkový dojem přece jen mírně sráží.

Pro: dynamika hry a vůbec pocit z rychlosti/útěku, grafika, physx efekty

Proti: nedostatky a kiksy v návrhu úrovní, příběh zrovna nerve koule

+19

Albion

  • PC 95
Tak povedené prolnutí fantasy a sci-fi jako má Albion se jen tak nevidí. Navíc má v tom tkví ještě jedna výhoda oproti jiným hrám - ve fantasy světě jste zde cizincem, teprve ho poznáváte a oni vám ho ukazují. Ne jako jidne, kde jste někam vrženi a teprve poznáváte to, co by měl vlastně váš hrdina nebo parta už dávno vědět. A v kolika hrách najdete xenobiologa, který komentuje a vysvětluje fantasy svět? :)
V klasické fantasy hře máme gobliny, troly, draky, kostlivce, upíry. Jakto že v Albionu je to jinak a přesto to není na škodu? Albion má svá specifická monstra, jsou to především divoká zvířata, jsou součástí přírody a nenapadají vás proto, že jsou to zlá stvroření, pro ně představujete kořist a potravu. Nevznikly magickou cestou, ale Darwinovym přírodním výběrem.
Další plusy: boj řešený šachovnicí, množství atributů, které každý charakter má, rozdílná a propracovaná osobnost členů party, rozlehlé a přesto ne nudné dungeony, zajímavá a rozmanitá kouzla, která se zlepšují používáním, v inventáři se hraje jak na místo, tak na váhu, zlato je těžké a nelze ho nosit příliš mnoho, veliké množství skrytých spínačů a pokladů a především ohromné množství textu, což by správná rpg adventura měla mít.

Ne tak dobré mi připadaly zvuky, které na svoji dobu má Albion celkem na primitivní úrovni. Další zápor je závěrečné podzemí Toronta. Sci-fi toronto nevypadá ve 3D modelu již tak dobře jako předešlé fantasy dungeony. Boje jsou zde už jen o tom samém, jsou spíše otravné a ani tak těžké a kromě soubojů je to již jen nudné opakování toho, co bylo v úvodu hry a při první návštěvě Toronta v Umajo desert.
Trochu to vynahrazuje zavěrečné přemlouvání ochranky a samozřejmě záverečné video, které opravdu stojí za to dojet Albion do konce. Ale ještě jedna věc mě tady trochu zklamala - Ned je téměř nesmrtelný a zabíjí na jednu ránu, ve hře ho ani nemáte zabít, ale když se opravdu snažíte, tak po zdlouhavém boji ho porazit jde, jenže na hře se to nijak neprojeví, neškodila by nějaká odměna třeba v podobě skryté videosekvence.


Ikdyž znám Albion nazpamět i po zpátku a nemůže mě již nic překvapit, přesto mám čas od času nutkání si ho zase zahrát. Mé hodnocení je tedy 95%.

Pro: Příběh, šachovnice pro boje, nutnost přemýšlet, outro, kouzla, propracovanost

Proti: Podzemí Toronta, zvuk

+19

Counter-Strike

  • PC 80
Když jsem sem vstoupil poprvý, zajímalo mě jestli je tu i CS. Docela mě překvapilo - myslím, že CS se moc hodnotit nedá. Grafika je v podstatě hrozná(hodnotím pouze 1.6) - možná jenom skiny zbraní ujdou - tedy do té doby co je držíte v ruce :) Jenže jinak myslím, že hra si zakládá na výborné jednoduchosti (bomba, rukojmí) a v tomhle ohledu nemá hra konkurenci.
Já už CS považuji za takový ''sport''. Naučit se taktiku, vědět kde kdo ''kempí'', osvobodit nebohé, konstantně se tvářící rukojmí nebo položit bombu a bránit. Hrát s BOTy je jakýsi trénink.
Na závěr musím napsat, že tuhle ''soutěž'' doporučuji všem, kteří kdy zapli PC (ale pochybuju že se někdo najde ještě kdo ji nikdy nehrál). Za svou geniální jednoduchost si vyslouží velmi dobré hodnocení. Berte ale s rezervou.

P.S. Souhlas s fakem - nekonečnost hry je ubíjející, stačí pořád hrát ten ''zatracený'' dust(2) :D

Pro: slušné množství zbraní, takřka jediná hra svého typu, týmové příkazy, množství serverů

Proti: grafika, vzhledem k multiplayeru množství cheaterů

+19