Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Amnesia: A Machine for Pigs

  • PC 70
Princeznička Amnýža se vrátila, aby nám opět zadělala na hnědší spoďáry, což se jí bohužel tentokrát nepodařilo. Na druhou stranu se jí podařilo být v ještě větší tmě a klamat tělem.

Na oko větší otevřenost levelů ze začátku vskutku budí dojem snížené linearity, ale již v průběhu druhé úrovně je zcela jasné, že hra je naopak ještě daleko lineárnější a přimočařejší, než jednička. A potom se už ani o tuhle iluzi nepokouší a jednoduše servíruje koridor za koridorem s hromadou dveří, z nichž odemčené jsou vždycky jen jedny. Díky tomu je naprosto nemožné zabloudit, což ovšem není to jediné, co zabíjí imerzi. O absenci invetáře jsem se doslechl ještě před předobjednávkou, ale o brutálně snížené interaktivitě už v oficiálních textech ani zmínka. Zatímco v předešlém díle a v Penumbře jste si mohli ošahat a zablbnout si s více méně čímkoliv, tady je to možné pouze u klíčových předmětů. A židlí.

Kde není inventář a na nic jiného než důležité předměty ani člověk nešáhne, tam důmyslné hádanky prostě nejsou možné. To by ale bylo od čínského rumu nekřesťanské, kdyby z Amnésie udělali Dear Esther 2.0 Dark Squeal Edition, a tak se tu o cosi vzdáleně připomínající puzzle pokouší. A jo, uznávám, jednou dvakrát jsem se na chvíli i zasekl, ale to nebylo ani tak kvůli spletitosti daného úkolu jako spíše tou přehnanou tmou, ve které se mnohé detaily prostě ztrácí. Ad. tma a detaily - jsem si jistý, že graficky a designově je ta hra vyšperkovaná až do nebes, ale když mi to celé zaserete černou, tak z toho prostě mám hovno. Že jsem si mohl zvýšit gammu? Ne, opravdu si obrazovku nechci pokrývat semenem.

Po celou dobu hraní jsem se nevzdával naděje a stále urputně doufal, že se to vzpamatuje a já se začnu nejen patřičně bát, ale v prvé řadě i dobře bavit. Marně. Nebál jsem se vůbec, bavil jsem se jakž takž. Kupředu mě už od čtvrtky hnal pouze příběh a ten nadpozemský zvuk.

Pro: Sound design vypilovaný k čiré dokonalosti; parádní hudba; příběh a jeho podání, společně s perfektním, silným koncem; většinou fungující atmosféra (především díky oněm zvukům), přestože je to zklamání, jako celek je to pořád působivý zážitek

Proti: Brutálně osekaná hratelnost, příliš krátké, snadné a přimočaré...tedy Dan Pinchbeck, který sice umí vyprávět skvělé příběhy, ale zbytek by měl nechat na někom jiném

+19

You Are Empty

  • PC 70
Celkem zajímavá FPS. Objevil jsem to náhodou, a přitom je to přesně ten typ her, co mám rád - klasický old-school, který si na nic nehraje a je prostě tím, čím je. V tomto případě na tu dobu i s poměrně hezkou, detailní grafikou. Chtělo by se říci - téměř Stalkerovskou grafikou. Jo, hoši z východních zemí, i když je ta hra naprostý béčko, umí dělat velmi hezké prostředí - a to se mi vždy na těhle hrách hrozně líbilo.

Nepřátelé jsou opravdu originální, i když úplně hloupí. Ale ono to tady má i svůj smysl. Zbraní je taky celkem dost a docela je zábava s nimi střílet. No a jak už jsem se zmínil o detailní grafice, tak prostředí, převážně industriálního charakteru, vypadá prostě skvěle. Díky tomu má hra na moha místech docela slušnou atmosféru plnou zmaru a správného chaosu. Ten začátek sice moc neoslní, ale věřte, že jakmile se dostanete do města, je to mnohem zajímavější pokoukání.

Samotný příběh má vcelku zajímavou myšlenku a rozhodně se nedá tvrdit, že by byl nějak hloupý. Jistě, žádný zázrak to není. Ale do hry tohoto typu, kde není příběh to nejdůležitější, mi to přesně zapadá. Nevydařený experiment, SSSR v troskách a všude plno mutantů - co víc si přát. Snad by to jen mohlo být o trošku delší a ty předělové filměčky by nemusely být tak silně stylizované.

Je jasné, že tahle hra není žádný AAA titul, ale já mám takovou zvláštní slabost pro tyto hry a hledat v nich jen to dobré. A You Are Empty je nepochybně jednou z nich. Pokud hledáte něco nenáročného na ukrácení dlouhé chvíle, možná by vás to mohlo bavit taky :-)

Pro: Ruské prostředí, detailní grafika (na tu dobu), old-school styl

Proti: Absence běhání, komplikace na Win7

+19

Far Cry 3

  • PS3 70
Parta mladých Američanů, jako vystřižených z béčkového hororu, je uvězněna na tropickém ostrově zlými piráty. Naštěstí Jason dokáže uniknout a s pomocí místního kmene vyžívajícího se v mystických silách všechno zachrání. Stává se z něj mocný válečník a… Radši prostě napíšu, že příběh se nedá brát vážně a působí jako hromada slepených nesmyslů.

Far Cry 3 je jednou z těch her, u kterých není dobré příliš přemýšlet. Vytváření lepší výbavy z kůží zabitých zvířat, léčení i chování nepřátel postrádají veškerou logiku. Takřka každá z pirátských základen má nějakou nehlídanou díru v plotě nebo pro sabotéra vhodně umístěný vypínač poplachu. Na vysílací věže vyleze jen vrcholový atlet, protože úplně všechny jsou v dezolátním stavu. Řazení během jízdy v autech také nehrozí. Podobných záležitostí je hra plná, jenže to ani trochu nevadí.

V první řadě je totiž hraní FC3 zábava. Nemohu říct, že bych se za celých dvacet hodin nudil. Opomenu-li Jasona spol., tak postavy, a hlavně jejich pokřivené ideologie, tvoří nezapomenutelné momenty. Klidně dialogů s nimi mohlo být i více. Zato snových sekvencí, i přes nesporné vizuální kvality, mohli tvůrci ubrat. Konkrétně QTE souboje se záporáky obsahují nulové zadostiučinění.

Jak bývá u tříáčkových titulů zvykem, tak vysoká kvalita ozvučení i grafiky tvoří polovinu zážitku. Vedlejší questy a hledání různých skrytých balíčků navíc zajišťují, že je stále co na práci. Po celou dobu hraní třetí Far Cry nabízí parádní jízdu, při níž je ale lepší se moc nerozhlížet kolem.
+19

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 90
Přísloví zlaté české ručičky pochopíte teprve ve chvíli kdy si zahrajete Mafii. Legendu české herní scény, která je tak legendární že ústřední melodii mám jako vyzvánění (však víte, pam-pam-pam-padám-pam-pam-pam-padám-padamambapam), jako tapetu mám hlavního hrdinu Toma opřeného o jeho taxík, a hlášky z mafie používám dennodenně. Taky vždycky dvakrát do roka pořádáme s kámošem maratón, kdy nakoupíme energeťáky, vodku, chipsy a paříme vkuse dokud nedojedeme do cíle. Mafie je prostě něco jako pověstný svatý grál, je to něco víc než ježíš spasitel, Mafie je biblí, a to nejen mafiánských příběhů ale i do každodenního života. Mohl bych sem házet superlativy ještě hodně dlouho, leč místa není neomezeně a stejně, kdo by to pak četl. A taky mám vytetovanou spézetku Tomova taxíku na zadku.
_______________________________________________________________________________________
Takže drazí a milý, takhle by asi vypadal můj vykalkulovaný komentář, který by měl za úkol stát se nejlépe hodnocením na databázi (není přeci náhodou že pluska se nejlíp zbíraj právě u mafie, u které stačí nešetřit chválozpěvem). Ale jelikož jsem všemocný Chipsík, tenž co z vody udělá 42, ten který okrádá bohaté z těhož jde zlomek chudým a zbytek do bordelu a hlavně jsem ten nejčestnější muž na světě, tak kalkulovat nebudu a napíšu komentář sobě vlastní, který svým stylem né každému vyhovuje.. Nuže, usaďte se moje ovečky boží pohodlně, jdeme na to.

CHIPSÍK KOMENTUJE!

Bylo nebylo, v České zemi žil člověk jménem Dan Vávra, a ten vdechnul život hře, která je v Českých hájích dost často považována za jednu z nejlepších né-li nejlepší na světě.

Mafie je nepochybně skvělou, možná by se dalo říct i kurva výbornou hrou. Má dobrý a skvěle podaný příběh z mafiánských kruhů. Má propracované město, v němž je radost se projíždět. Má sympatické postavy (kurva, už 3x za sebou jsem na začátku věty použil slovo Má, budu si muset vymyslet něco nového). Dále má (jo, tenhle uprage bude vyhovovat) to pověstné kouzlo. To kouzlo, díky kterému tu hru můžete zapnout kdykoliv (klidně i v den, kdy vašeho bráchu přejede vlak protože se sjede a bude si myslet že hraje GTA a tím pádem si řekne že klidně může skočit pod vlak, že se stejně objeví u nejbližší nemocnice) a také že vás kdykoliv chytne. Tímhle kouzlem je obdařená Mafie.

Popravdě ani nevím jak se panu Vávrovy takové okouzlení (Enchantment? Enchantment!) mohlo povést, ale povedlo se. Nejspíš to bude tím, že se panu rýpalu Vávrovy podařilo skvěle smíchat prvky jako příběh, sympatické postavy, dabing na úrovni, hratelnost, dobovou atmosféru a další prvky hry tak že dohromady dají to pověstné kouzlo. A samozřejmě tomu kouzlu pomáhá fakt že Mafia je hra česká. A tenhle fakt to kouzlo ještě násobí.

Další věc co tomuhle kouzlu hodně pomáhá je to že Mafia je po technické stránce zvládnuta perfektně. Grafika je hezká, tak hezká že i dnes se mi zdá hezká. Město je tak krásně a detajlně vymodelované že i dnes se mi zdá krásné a detajlně vymodelované, stejně tak vozový park je perfektně zpracován tak že i dnes mi příjde perfektně zpracován)

Lidé co dělali na Mafii, tomu dali zkrátka tu nejlepší péči, dělali to z lásky (poznámka komentátora: jedná se jen o mou hypotézu, je klidně možné že to dělali jen pro prachy) a díky tomu je Mafie tam kde je, a díky téhle pečlivé práci (buď díky pečlivé práci a spoustu lásky, a nebo jen Dan Vávra zaprodal duši satanovy a nebo něčemu horšímu...třeba Harbingerovy) má to kouzlo, díky kterému si jí rád zahraji i dnes.

Mafie je nepochybně skvělou, možná by se dalo říct i kurva výbornou hrou, ale že by byla nejlepší hrou vyrobenou v Česku? Dovolte mi udělat mohutné pchééééééé. Nejlepší hrou z tohoto státu je Operace Flashpoint maderfaker ouje bro!

PS: Kouzlo mafie je tak silné, že ikdyž jsem na ní chtěl být trochu zlej a né tak moc ji chválit, tak mi srdéčko jedno zkurvené prostě nedalo a já na ní musel být hodnej.

PSS: Tak jsem si to po sobě přečetl (první koment u kterého to dělám...je to přece kurva Mafia!) a musím říct že tam melu o tom samém a furt dokola....ale to je jedno, hlavní je že sem Mafiu chválil a teď chci vaše pluska muhehehe!

Pro: Má to v sobě to pověstné kouzlo

+19 +22 −3

BioShock 2: Minerva's Den

  • PC --
Zub času je sakra znát a prvních pár kroků může působit lacině, jakmile se ale začne rozjíždět klasická biošočí hratelnost se zajímavým příběhem doplňujícím celé universum o dost podstatný prvek, chytne Minerva za koule a drží až do samotného konce. Čtyři hodiny utečou jako voda a melancholický pocit po dohrání je důstojnou tečkou za vzestupem a pádem Rapture.
+19

Mortal Kombat

  • PC 80
Živě pamatuju dny, kdy maminka cca mé 8 leté já přihlásila do kroužku výpočetní techniky v místním domu dětí a mládeže, abych se trochu technicky vzdělal a naučil se s počítačem, než si jeden takový pořídíme domů. Kdyby tušila, že jedna z prvních věcí, ve které se spolu s ostatními dětmi vzděláme, bude Mortal Kombat, nejspíš by mi zvolila nějaký jiný koníček, třeba chlapecké mažoretky…

V roce 1996 bylo hraní po síti pro běžné smrtelníky stále utopií, proto u nás suverénně vítězily hry, které se daly hrát ve více lidech na jednom PC. Když k tomu připočtete pro 8 leté hochy pořádné virtuální rvačky a krev stříkající z obrazovky na všechny strany, bylo hraní Mortal Kombatu jasná volba! Nezáleželo na tom, že charakterů bylo jen 7, stejně jsem hrál většinou jen Scorpiona a zkoušel různé kombinace kláves, abych objevil skryté specialitky. Ano, absence „moves listu“ a internetu pro jeho vyhledání měla své nezapomenutelné kouzlo. Člověk něco chaoticky pomačkal a ono to vystřelilo kopí, nebo fireball, načež se další půlhodina strávila odhalováním toho, jaká kombinace kláves to vlastně byla. A co teprve fatality – ty si svou tajemnou auru udržely několik let… Kvůli prvním třem dílům Mortal Kombatu jsem dokonce založil speciální sešit, kde jsem si odhalené kombinace úderů psal, a to je co říct. :)

První Mortal Kombat je skutečně legenda, i když charaktery měly jen dvě specialitky, jednu fatalitu a žádné comba, nikomu to nevadilo, tehdy to stačilo. Grafika byla koukatelná a zvukovku jsme neměli. Snad jen to hraní proti PC nebylo v porovnání s multiplayerem tolik zábavné…
+19

The Ultimate DOOM

  • PC 85
Ultimate Doom je sice z většiny re-edice původní hry, ale obsahuje i úplně novou čtvrtou epizodu, takže jde o plnohodnotnou hru a rozšíření zároveň. Protřelí doomeři měli opět možnost si celou hru projít na Ultra-Violence obtížnost, čímž už tak klasická a provařená řežba dostala s novým obsahem ještě větší grády. Kdy v poslední kapitole najednou hrál svou roli poměrně propracovaný a rozsáhlý level design, mapy byly exteriérovějšího a interiérovějšího typu, za to dosti složité. Trvalo delší dobu je dojet, obsahovaly řadu různých mechanizmů, secretů a pastí. Narvány pořádnou várkou nepřátel, tudíž představovaly určitou výzvu všem, co si tuto sérii tak oblíbili. A pokud je někomu čtveřice epizod stále málo, mohu mu doporučit neoficiální pátou, nazvanou Doom: The Lost Episode, o dalších devíti zdařilých úrovních. Nejedná se přitom rozhodně o obyčejné fanouškovské mapy, naopak pocházejí především z konzolových verzí. Vyzdvihnout přesto musím alespoň jednu z nich, konkrétně tu čtvrtou v pořadí, která, jak se zmiňuji v diskusi, opravdu stála za zahrání. Atmosféra v ní totiž oplývala něčím, co doposud nebylo mnou v jakémkoli jiném wadu pro Doom 1 spatřeno.
+19

Dishonored

  • PC 95
Když jsem slyšel o Dishonored, tak jsem od toho moc nečekal, protože úplně poprvé jsem o tom slyšel od spolužáků ve škole dlouho před vydáním, a ti obvykle moc dobrý vkus na hry nemaji, tentokrát bych jim však křivdil.

Hra je důkazem toho, že lze udělat hru roku (a nebýt Bioshock Infinite, tak možná i desetiletí), bez toho, aby vám transformovala grafickou kartu na elektrický sporák.
Grafika je pěkná, textury nejsou moc detailní, ale jednotlivé objekty jsou do prostředí zakomponovány tak, že si toho ani nevšimnete.

Příběh je asi hlavním plusem celé hry. Líbí se mi, jak je zakomponovaný do světa a skvěle se k němu hodí. Je temný, a člověk ho může měnit. Vlastně v našich rukách je toho docela dost.Nejvíce mě zasáhl odlišný přístup převozníka Samuela a zlotřilost/milost malé Emily Bohužel většina zvratů je částečně odhadnutelná předem.

Herní mechanismy jsou zvládnuty bravurně a žádná schopnost či část vybavení není navic. Skilly jsou úžasné, vzlášť mžik a zastavení času jsou skilly se kterými se může hráč pořádně vyřádit, při likvidaci protivníků. Já jsem volil taktiku nezabíjecí, a to zastavením času a následným zaškrcením protivníka v boji.

Corvo je opravdu charismatický, i když vlastně nic neříká. Je to tím, jak k němu ostatní přistupují a jeho slova vlastně nejsou k popsání jeho charakteru potřeba. Emily je roztomilá a líbil se mi vztah mezi ní a Corvem.

Závěrem: Hra mě bavila z důvodů těchto: Při likvidaci protivníků může člověk využít svou kreativitu téměř v plné míře. Hra má úžasný příběh, který je zakomponován do toho správného světa a nic nepřečnívá. Několik dalšich věcí, ale ty určitě objevíte sami (nebo jste už objevili)

Vedle Nového Bioshocku Infinite je to jedna ze dvou mých TOP her.

Pro: Charakter Corva, úžasně vyprávěný příběh, vcelku originální dílo

Proti: předvídatelné zvraty příběhu

+19 +22 −3

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 95
Tři dny jsem přemítal, zda mám komentář k Mafii napsat, nakonec jsem se tedy rozhodl, že ano, i když po jeho dopsání budu moci očekávat rozzuřené davy s pochodněmi a vidlemi pod oknem, protože Mafie pro mě není kultem ani bohem, nýbrž "jen" velmi dobrou hrou.

Začnu příběhem, protože ten je hlavní předností hry. Příběh je skutečně propracovaný a zvraty v něm jsou skutečně nepředvídatelné. Tak nečekané zvrat jsem opravdu v moc hrách neviděl. Bohužel (nebo bohudík, ani sám nevím), jsem po dohrání neměl pocit, že musím mít ještě, a tenhle pocit je pro mě měřítkem napínavosti příběhu. Příběh je tedy opravdu dobrý, ale ne natolik, aby si u mě zasloužil první místo.

Herní mechanismy jsou skvěle promyšlené, prsty se nikdy na klávesnici nepletou, avšak je třeba si na ně první hodinku pořádně zvykat. Jízda je fantastická, alespoň na dobu, kdy hra vyšla, řízení aut je podle jejich druhu odlišné, a to se cení. Sice, v některých případech se může řízení zdát tvrdým, ale jak jsem již napsal, je třeba si na hru chvíli zvykat.

Všemi opěvovaný dabing je skutečně skvělý, a mě nezbývá než se do sborového zpěvu ódy přidat. Prostředí je zachyceno, a to musím opakovat všechny přede mnou, opravdu bravurně a podmalováno dobovou hudbou je absolutně dokonalé.

Jedna z malých chybek, nebo spíše nedomyšleností, anebo ještě lépe - neplánovaností je to, že hra vám nenabízí žádné, nebo jen velmi málo vedlejších cestiček, či alternativních řešení misí, je to velká škoda, protože by si tak u mě o pár příček šplhla.

Osobně si nejsem jist, do jakého žánru hru zařadit, akční není zas tak moc, RPG prvky, až na příběh, také nemá. Možná akční adventura, to bude ono. Rozhodně pokud se čechům podaří ještě někdy udělat ještě něco lepšího, bude to boom a já na takovou hru čekám a hreju jí jednu z vyšších příček v mém hodnocení.

Pro: Příběh, prostředí, soundtrack, charakterní postavy, dabing, zvraty

Proti: žádné alternativní cesty

+19 +22 −3

Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

  • PC --
Nejsem přímo ortodoxní fanda série, ale Splinter Cell mám rád. První díl, Pandora Tomorow, Chaos Theory a Conviction jsou prostě výborné hry, každá trochu jinak. Pak je tam nějaký Double Agent, který nikoho nezajímá. A teď i Blacklist.

Čekal jsem akční jízdu se stealth prvky, místo toho jsem dostal rádoby stealth hru s akčními prvky. Největším problémem nového dílu je nevyhraněnost - hra se snaží zaujmout možností jet si po svém - buď jako tajný agent nebo jako střelec alá Jack Bauer. Buď stealth nebo akčňák. Bohužel ani jedno nemá tak dotaženou hratelnost, aby se dalo mluvit o plnohodnotném provedení jednoho či druhého. A kombinace obého rovněž selhává.

Nedotažená hratelnost je jen jedním z bodů, který mě na hře opakovaně zarážel. Tou další je nejen vzhled a hlas Sama Fishera, který prošel kompletní změnou, ale také jeho osobností. Dříve sympaticky sarkastický hrdina je pěknou osinou v zadku a neustále svůj tým peskuje se zaťatými zuby. Mimika jeho tváře je paradoxně nejvíce odfláknutá a jeho výraz při "přemítání před misí" připomíná Davida Hasselhoffa.
Chválím však obličej toho počítačového geeka, který nejenže mi připomíná mého kamaráda, ale také má nejlepší mimiku a jedná se o člena týmu, který je nejméně na pěst.

Jako zajímavé mi přišlo rozhodnutí Ubisoftu udělat z lineárního Splinter Cellu hru ve stylu "zahraj si misi jakou chceš, světové události na tebe počkají". Tentokrát tu nemám jen hlavní linku, ale také úkoly vedlejší, díky kterým vyděláváme penízky, za které si kupujeme lepší vybavení, jehož potřeba je tradičně nulová a jedině snižuje obtížnost. Musím přiznat, že vše si chystám vylepšit až po dohrání, protože jinak bych si připadal spíše jako predátor než jako tajný agent. Zajímavé na vedlejších misích je, že některé MUSÍTE dohrát ve dvojici - výhodu mají samotáři u PS, kteří prostě zapnou split screen a za jednoho paňáka to dohrají, ale abych byl nucen na PC s někým hrát online, to mě teda ani nehne - já rád hraju sám, proč to tvůrci her nechápou?

AI je místy fajn, nepřátelé reagují na otevřené dveře i zhaslá světa a dokonce si všimnou, když některý jejich parťák chybí na svém stanovišti. Bohužel jsou také ale dost hloupí na to, aby se nechali hvízdáním či šeptáním nalákat do očividné pasti.

Děj si neodvážím hodnotit, páč jsem hru nedohrál a asi hned tak nedohraju, ale zatím to vypadá na tradiční neosobní nudu ve stylu prvních třech dílů doplněnou rádoby vnitřním chvěním v týmu.

Závěrem musím napsat, že to není zdaleka takový průser jako Hitman: Absolution, ale po vynikajícím Conviction je to výrazný krok... ani ne zpět, ale spíše jinam. Jedná se o kočkopsa bez zajímavého gameplaye, což je prostě velká škoda. Tak snad zase příště ;)

Pro: já nevim... dá se na to koukat; sem tam dobrá pasáž; sem tam hezké prostředí

Proti: gameplay je nudnej, po Conviction Sam přišel o koule a zapomněl zase střílet; děj nuda...

+19 +22 −3

Unreal Tournament

  • PC 95
Desítky hodin zábavy v SP, stovky dalších v MP, excelentní grafika a level design, nářezový soundtrack, grorious gore.....je třeba psát něco víc? Dobrá pokusím se najít jakékoliv nedostatky........ má ta hra nějaké? Jistě, rejpalové budou hlásat: " vždyt je to jen několik arénovejch map, kde pobíhaji testosteronový panáci, mají jen 11 zbraní, který ale mají debilní sekundární mody střelby a....a.a..srostě je to debilní hra." Haha. Více nemáte? OK. Velká rozmanitost modů a počet map je úctyhodná.
A samozřejmě neskutečně dynamická a zábavná hratelnost.
Soundrack, jak jsem již napsal je suproidní, pro téměř každou mapu jiná skladba.
Heavy metal, gotická hudba, parádní kombinace.

Unreal Tournament je nejlepší Unreal, který kdy byl vytvořen. Ostatní díly jsou také skvělé kousky, ale tento díl je pro mě vrchol MP řezanicové zábavy. Legenda!
+19

Kao the Kangaroo

  • PC 100
Něčí srdcovkou je doom, mou je Kao the kangaroo.

Tato hra je výborná pro relaxování, obtížnost není příliš vysoká (až na dva bludišťácké levely), hraje k tomu pěkná (i když repetitivní) hudba, úrovně se neokoukají (každý je jiný), pokud jste rychlí, zabere vám tak 2 hodiny, nicméně si ji klidně můžete zahrát znovu, třebas na vyšší obtížnost (jediné změny k těžšímu které jsem si všiml je absence power-upů a menší plošiny ve skákacích pasážích), která vám zpřístupní další bonusové úrovně.

Co mě však štve, je nulová návaznost (některých) úrovní, nechápu, jak mohu v jednu chvíli bojovat s nějakým antickým bohem nebo co to bylo, a ve druhé být na nějaké základně na nějaké cizí planetě. Ale to je víceméně jen kosmetický ráz, naštěstí Round 2 tyto neduhy odstranilo.

Troufám si tvrdit, že může oslovit i někoho jiného než děti.
+19

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

  • PC 100
Jsou hry, které jsou takové kvality, že bych si nejraději nechal vymazat paměť abych si je mohl zahrát znovu poprvé a znovu si užil tu nejlepší první hru. A vedle Starcraftu 2 a Zaklínače, je i Vampire Masquerade Bloodlines jednou znich.

Poprvé jsem tuto hru viděl v jednom díle GAMEPAGE, před několika lety, už tehdy mě velice zaujala její upírská tématičnost, avšak čas minul a nepamatujíce si název hry, jsem na ni zapoměl. Teprve v roce 2008, kdy se mi náhodou dostala do rukou, jsem měl příležitost si ji zahrát.

Opravdu jsem nevěděl co mám přesně čekat a tak jsem jen trpělivě čekal co ze hry vyleze. Následné zážitky se dají popsat jenom jako takové "Tsu-nami" dojmu.

Bezesporu nejlepší stránkou hry je její atmosféričnost a svět. Tento svět je prostě temnější, zkaženější, či jestli chcete v pokročilejším stadiu rozkladu. Atˇ je to polorozpadlá nemocnice, strašidelný hotel, či hlubší části stok, kam lidská noha nepáchla přes třicet let. Všude prostě člověk cítí tu surovou atmosféru, která je tak úžasná. A díky rozsáhlým informacím (pramenících z původního World of Darkness), hráč jen hltá jednu informaci za druhou a pomalu odhaluje nová tajemství, tohoto světa. Tento fakt zaručuje to, že Vás hra jen tak nepřestane bavit. A do tohoto světa s ponurou atmosférou se vrátite znovu.

Hra nabízí volbu jednoho z upírských klanů. Každý znich se vyznačuje jinými kvalifikacemi a schopnostmi a v tomto ohledu se otevírá další velké pozitivum celé hry. A to je, že tato hra se dá hrát různými způsoby. Je tu často kladen důraz na to jak byl úkol proveden. V této hře opravdu neplatí, že vždy je nejlepší vtrhnout dovnitř, všechny postřílet, sebrat klíče a otevřít sejf. Místo toho se může hráč proplížít, hacknout počítač, či otevřít trezor paklíčem, a to vše bez ztrát na životech.
Podle zvoleného způsobu se pak i liší množství exp. které hráč obdrží a za které vylepšuje své atributy.

Toto akční RPG nezapře své tvůrce a tudíž po vzoru Falloutu, je i tady je rozsáhlý systém dovedností a vlastností, takže každý si opravdu dokáže přizpůsobit postavu na tělo, ať už je to skrývající se Ajťák, který usmrcuje výstřelem z brokovnice, skrývající se ve stíném rohu, či chladnokrevný zabiják, který do davu gangsterů, naběhne vyzbrojen jen basebalovou pálkou. Vtipné jsou pak ty scény, kdy si postava s pokročilým přesvědčováním vleze do jídelny a začne si hrát na hygienika, nebo začne zkoušet hlídkujícího policistu, zdali zná oběžník B 68.

Jak už jsem zmínil, tak k tomu nejlepšímu patří postupné odhalování nových věcí.
S novými lokacemi se objevují nová Npc, informace, předměty a questy. Člověk se tak neustále vrhá dál do tohoto přiběhového víru. Může tak poznat příběhy starších upírů, jejichž jedinou touhou je dočkat se další noci.

Je velká škoda, že tato hra není o něco delší, vzhledem k tomu, že další pokračování už nebude. Dvě další městské čtvrti by neuškodily a stejně tak další vývoj osudů jednotlivých Npc. Celková hra dokáže tak nabudit až je člověku prostě líto, že musí skončit. Avšak, i tak se dá hra projít znovu a to třeba za jiný klan a jiným způsobem.

Ovšem není nad to, se v klidu ve svém santa mockém bytu, podívat do e-mailu. Při tom poslouchat v televizi zprávy o podivném tvoru, vyplaveném na pláž. A pak si zajít do krevní banky a smlouvat s Vandalem o ceně krevního balíčku.

I přes chyby tomu prostě musím dát 100%

Pro: Tato hra a zvěstovatel "soudného dne" postávající na rohu

Proti: Bugy ( s novými patchi, však minimálně), krátka doba hry, absence pokračování.

+19

Dark Souls

  • PC 100
Pokud chcete hrát Dark Souls, musíte být dokonale seznámeni s tímto videem http://www.youtube.com/watch?v=oyA8odjCzZ4
Dívejte se na něj alespoň jednou denně. Vstřebávejte jeho esenci každým kouskem svého bytí.

A teď vážně :)
Pokud jste hru nehráli a chcete vědět o čem je, podívejte se na hraní prvního levelu. Tento level slouží jako tutoriál, ale zároveň taky reprezentuje celou hru.
Přijdete do nějaké lokace. Začnete se rozhlížet kolem a budete následovat logickou cestu vpřed až dokud nenarazíte na nějakou větší překážku. Může se snadno stát, že nebudete mít dostatek schopností na to, abyste se přes ni dostali a máte tak na výběr dvě možnost: útěk nebo smrt. Vězte ale, že mít možnost utéct je luxus, který se vám ne vždy dostane.
Nic naplat, začnete se porozhlížet po zbytku lokace. Ze zabitých nepřátel posbíráte duše a užitečné předměty, od mrtvých bojovníků, mnozí z nichž se pokoušeli dostat k vašemu cíli, si vezmete jejich výstroj a některé z nich dokonce budete moci přivolat časem, aby vám v boji pomohli. Pokud nasbíráte potřebný materiál, vylepšíte si své zbraně a za nasbírané duše si zvýšíte level a až si budete jisti svou připraveností, pokusíte se překonat sami sebe a vrátíte se tam, kde jste dřív pohořeli.
Projít mlhavou bránou už není vstup do neznáma, nýbrž přijetí výzvy. V ten moment pravdy, kdy danou bránou vcházíte naposledy, tak jak jste se poprvé dívali vzhůru na ztělesněný teror několikanásobně vyšší než vaše postava, tak se teď on dívá vzhůru na vás (toto je v prvním levelu zvýrazněno doslovně). A jak se pouštíte do bitvy, tak už víte, že tentokrát ten parchant nemá sebemenší šanci.
To je ale jen jedna možnost. Alternativně můžete hru přechytračit a promyšlenou volbou výbavy a taktiky bosse porazit, aniž byste stoupli o jediný level.
Dark Souls totiž není hra, který by před vás stavěla překážky, které neporazíte dokud se nedostanete na level XY. Žádná umělá obtížnost, ani skriptované smrti se nekonají. Je to jenom o vás a o tom, co dokážete.

Jestli hrajete hru na PC, nehrajte ji na klávesnici a myši. Vyvalte blbých 600Kč za X360 ovladač pro PC a zahrajte si ji tak, jak má být hrána. Slyšel jsem ohlasy lidí, kterým se hra na klávesnici a myši hrála dobře, ale osobně pochybuju, že by hru na klávesnici hráli dál, kdyby k ní měli ovladač. A nezapomeňte si stáhnout dsfix, který vymazlí to, nad čím vývojáři zaspali
PC port byl velkým ústupkem ze strany vývojáře, který pro PC nikdy nic nevydal a hra vyšla jen na základě petice. Takže to nakonec dopadlo tak, že na PC přišel na chlup stejný produkt jako na Xbox 360, jen s nějakým rádoby ovládáním pro myš a klávesnici a pár nastavení navíc. Osobně jsem rád, že to dopadlo aspoň tak a že DS se ukázal být docela velkým úspěchem i na PC, díky čemuž se Dark Souls 2 ukáže i na této platformě, tentokrát už snad s pořádnou optimalizací.

Nejlepší je si Dark Souls zahrát zcela naslepo. Skočit do toho a až postupně zjišťovat, co se na vás chystá. Nicméně jsem si všiml, že ne všichni hráči tomuto konceptu zcela rozumí a mnozí ho dokonce považují za slabinu hry.

Dark Souls je RPG kde neexistuje žádný questlog, žádná mapa, žádné waypointy a málokdy se stává, že by vám někdo nějakou informaci opakoval.
Pokud máte pocit, že vám hra nevysvětlila jak něco udělat, tak to akorát znamená, že jste nedávali pozor. Hra vás postupně naučí úplně všechno. Ale nic vám nenaservíruje pod nos.

Navzdory častému přesvědčení, Dark Souls má nejen velmi propracovaný příběh, ale má hlavně úžasný folklór. Rozsahem folklóru zakope do země i takové herní pojmy, jako Silent Hill a během jediné hry se dostává na úroveň pěti dílů The Elder Scrolls. Hlavní rozdíl ale je, že Dark Souls, jak už jsem zmínil, vám nic nestrčí pod nos.
Pokud vás folklór hry zajímá, doporučuji Youtube kanál VaatiVidya.

Hra příběh vypráví nikoli dialogy, ale herním světem.
Ohořelé kamení a spálená těla nejsou jenom náhodnou scenérií. Když vám na takovém místě nad hlavou proletí drak a jedním plivnutím vás pošle zpátky na poslední ohniště, je to vaše chyba, protože jste nedávali pozor.
Osudy postav ve hře budete sledovat na stejném principu.
Problém je jenom v tom, že moderní hry nás tomuto způsobu vnímání herního světa odnaučily, protože nám všechno výslovně říkají a vodí nás za ručičku úplně všude.

Viděl jsem docela hodně diskuzí o tom, jestli je Dark Souls otevřený svět nebo ne. Lordran jednoznačně otevřený je, ale ne stejným způsobem, jako tomu bývá u Elder Scrolls, kde máte jeden velký svět plný malých dungeonů a budov. Lordran je takový jeden velký dungeon. Všude se dá dostat bez načítací obrazovky. Mnohé lokace jsou navzájem propojeny takovým způsobem, že se vám to bude zdát zcela neuvěřitelné. Toto budete schopni ocenit teprve tehdy, až objevíte větší množství zkratek.

Dark Souls je koření, které v herním průmyslu chybělo. Kdyby tento díl dostal pořádnou reklamní masáž, rozhodně by se dočkal větší popularity.
I tak ale zůstane některými hráči proklínán za svou obtížnost a mnohými dokonce zcela nepochopen. U mě je Dark Souls jednoznačným pětihvězdičkovým počinem, na PC bohužel notně oslaben technickým zpracováním, které je ospravedlněno jenom tím, že od portu vývojáři nečekali vůbec žádný úspěch.


Důležité informace: Když v menu s atributy stisknete tlačítko Back, dostanete vysvětlivky k jednotlivým skillům. Resistance je naprosto zbytečný skill. Není zač.

Pro: Velice propracovaný bojový systém, nádherné lokace, nápadití nepřátelé a hlavně bossové, úžasný herní zážitek.

Proti: Poslední boss docela slabota, DLC přineslo některé hodně nevyvážené prvky do už tak křehce vyváženého PvP, slabý port pro PC

+19

Mafia II

  • PC 75
Mafia II patří mezi nejrozporuplnější hry, které jsem měl možnost hrát. Zároveň to pro mě byla nejočekávanější hra, do které jsem vkládal velké naděje a doufal ve velký úspěch, který se však dostavil jen z části.

Opět tu máme hru z mafiánského prostředí, v tomto případě však tvářící se mnohem reálněji k jejím podkladům. Hlavní hrdina již není ten dobrák od kosti, kterým byl Tom v jedničce, Vito je téměř jeho pravým opakem. Jeví se jako muž bez zásad soustředící veškeré své úsilí na to si co nejvíce vydělat a udělat jméno. Zde přichází můj první problém, Vito mi byl takřka po celou dobu nesympatický a dost věcí z mého pohledu řešil nelogicky, nedokázal jsem se tedy vžít do jeho situace, což je pro mě při hraní podstatným faktorem.

Příběh hry na mě působil rozkouskovaně, jako kdybych se u seriálu díval pouze na každou druhou epizodu, ve výsledku splývající v jakýsi podivný patvar, ze kterého jsem si nezapamatoval žádnou z vedlejších postav, kterých se během těch pár misí objevilo několik a člověk by si řekl, že budou snad v budoucnu ještě důležité, to je však naprostý omyl. Zkrátka jde velice dobře vidět, že hra byla osekaná a mnoho prvků z ní bylo odstraněno. Zde jsou nejvíc do očí bijící odstraněné vedlejší mise, jejichž ikona během hry stále svítí na mapě, když však člověk dojede na místo činu, osoba za pultem mu pouze oznámí, že zrovna teď nic na práci nemá, a že se mám stavit jindy.

Abych jen nekritizoval, musím opět pochválit výbornou hudbu, skvělý jízdní model zakomponovaný do širokého výběru dobových aut. Potěšily mě i takové detaily jako tuning auta nebo obchody s oblečením. Dále je třeba vyzdvihnout technické zpracování, rozlišení textur v době vydání nemělo konkurenci. Kolik z Vás (tak jako já) si zamilovalo přejezd po mostu z dlažebních kostek ? :) Přestřelky odsýpaly, animace pohybů a krytí jsou provedeny velmi kvalitně, škoda jen hloupé AI, kdy nebyl problém si v krytu počkat, až nepřítel vystrčí hlavu a pak mu ji v naprostém klidu odstřelit.

Ve výsledku Mafia II není žádným propadákem, pořád se jedná o nadprůměrnou městskou akci. Zklamala mě však v tom nejdůležitějším bodě a tím je příběh. Můžeme se jen dohadovat, jak to mohlo dopadnout, kdyby tvůrci hry měli volné ruce tak jako při vytváření jedničky, kdyby hra obsahovala všechny nevystřižené prvky. Bohužel právě KDYBY je slovo, na které jsem při spojení s touto hrou nucen myslet nejčastěji.

EDIT: 20.12. 2020 dohrána Definitive Edition, která hru bohužel ničím neobohacuje, pouze malinko zlepšuje její vizuál, avšak na úkor drastického propadu výkonu.

Pro: celková hratelnost, hudba, jízdní model, technické zpracování

Proti: ''osekanost'' hry, nesympatický hlavní hrdina, uměla inteligence nepřátel, nemastný / neslaný příběh, stupidní DLCčka

+19

Mass Effect 3

  • PC 90
Mass Effect 3 mě zklamal, zklamal mě tak ,že studio, které jsem podporoval snad od samého začátku a hrál každou jejich hru mě nasralo. Ano, veřejně zde píši, že jsem byl nasrán. Ale po zcela apatickém stavu, kdy jsem jen čučel do obrazovky, jsem si to po čase nechal rozležet v makovici a usoudil jsem že ME3 je stále skvělou hrou.

-Příběh je dle mého soudu stále kvalitní ale je zcela nevyužitý. V podstatě je to vlastně pořád to samé jako u předchozích ME. Najdi něco nebo někoho, kdo ti pomůže zastavit zlé, ošklivé, zlo. V tomto případě, se jedná o zbraň jenž v minulém cyklu konstruovaly Protheané. Ano, jistě, je to jednoduché, primitivní a klišovité, jako si každé ráno měnit ponožky. Ale přeci jen začátek začíná slibně, Reapeři vtrhnou na Zemi jako dav do velkoobchodu před vánočními svátky a já si říkám, jak mám ty několika kilometrový hochy zastavit? Atmosféra je silná a jak se blížil konec, byl jsem ve stále větším a větším napětí, konec trilogie se blížil a jí to cítil až v chlouby svého trávicího traktu.

-Rozhovory, scénář a mise: Dialogy tu byli omezeny na dvě odpovědi, což mi i docela vadilo, protože a poněvadž jsem místy prostě nesouhlasil s tím co se v určitě situaci nabídlo a já toužil po neutrální odpovědi. Celkově je ME3 v tomto aspektu jasně nejslabší. Postavy jsou ale stále napsány skvěle a kromě Ashley, která tu hrála spíš takové křoví (její romance se mi zdála hrozně odfláknutá.) se mi tu líbily všichni, i tak nové postavy, včetně Jamese (ano myslím že je to sympaťák) a Generála/Partriarchy Victuse. Snad každý z předešlých her tu má drobné Cameo nebo scénu. Někdo se ze hry vypařil úplně, např. Emily Wongovou nahradila Džesika Chobot eh. A od několika postav dostanete pouze zprávu. Vedlejší mise kvalitou dost poklesly, podle mě jen natahují herní dobu, nejsou zajímavé po stránce hratelnosti ani příběhu, jako tomu bylo u ME2. Záchranná mise na měsíci Menae nebo vyléčení genofágu a vůbec mise na Tuchance byli super.

-Soubojový systém je nejlepší z celé trilogie, v základu není tak dynamický a střelba není tak hutná jako v Gears of War, nicméně využívání schopností a jejich kombinace, posunují souboje v ME sérii na novou úroveň, systém krytí funguje parádně a celkově se jedná o výbornou záležitost. Musel jsem si na začátku chviličku na systém zvykat, ale velmi brzo mě co celé přešlo do krve.

-Umělá Demence se dočkala znatelného zlepšení a nepřátelé na vyšší obtížnosti dovedou zavařit, spolupracují a na plno využívají svých schopností. Pokrok oproti ME2.

-Optimalizace, Grafika, zvuk. ME3 není ani zdaleka tak vymazlenou záležitostí jako ME2. Pravda je taková, že hra pořád běží velice dobře i na slabších strojích, ale sem tam při načítání lokace trvalo než se počet snímků urovnal. Občas se u Unreal enginu objeví velice známé donačítání textur, čehož byl ME2 ušetřen. Hra ani jednou nezamrzla a nespadla. Takže celkově to je s optimalizací pro PC velice good. Grafika je dost dobrá, obličeje a celkové modely postav, vypadají o něco lépe než u ME2. Hra je také neuvěřitelně tmavá, na Normandy asi drží temnou hodinku a můžeme se asi domnívat proč. Ovšem ozvučení je jiné kafe. nejen že každá zbraň má svůj specifický zvuk ale hlavně už nezní jako by jste střílely z Desert Eagle made by Vietnam tržnice. Dabing je úžasný, což dokazuje fakt že i když animace a mimika už svá nejlepší léta pamatují, díky emotivní hudbě a dabingu dokáží vytvořit kapičku u oka. Každá postava i po ty nejmenší NPC je nadabováno brilantně. Soundtrack je úžasný, každá skladba je unikátní a nesmírně emotivní.

-Multiplayer mě velice překvapil, více jak 100 odehraných hodin myslím mluví za vše. Navíc skvělá podpora ze strany vývojářů, hromada objemných DLC (zadarmo) jen zážitek vylepšovaly a zdokonalovaly. Takřka 100 zbraní, variabilita postav, počet map a měnící se úkoly na nich mi přinesli velice nečekaně, velkou porci zábavy. Ano jedná se o obyčejný horde mode, ale s Mass Effectovským soubojovým systémem je to něco co se jen tak neomrzí.

Mass Effect 3 je nejvtipnější, nejdojemnější z celé série. Na spouty místech je ze hry Cítit stres a spěch. 2D sprity místo 3D modelů, nedokončené chodby a dokonce neotexturované 3D modely. Díky flycamu poznáte hromadu nedodělaných věcí které se vývojáři snažili ukrýt.

Konec mi nevadil tzn. nevadilo mi že se Shepy obětoval pro galaxii ale ignorování všech rozhodnutí, žádný jejich vliv na zakončení. Ajajaj. Špatná reklama, BW slíbily něco co sami nedokázali splnit. Opravdu špatný marketing a uspěchaný vývoj. Ale i tak to dopadlo dobře. Kdyby jsem Mass Effect neznal, nebo nehrál předešlé díly. Šlo by hodnocení o 5% dolů. Někdo hlásá že ME3 je nejlěpčí díl serie, někomu se zase líbí ME1, u mě zvítězila dvojka. Každý díl je v základech stejný a přitom je tak odlišný, a za to BW zasluhují i přes všechny chybky veliké uznání.

Pro: Atmosféra, dynamický soubojový systém, dabing, soundtrack, ozvučení, postavy, multiplayer, velmi dobrá AI, vesmírné bitvy.

+19 +20 −1

Rage

  • PC 70
RAGE! Česky zuřivost či vztek. Zažil to skoro každý PCčkář, co si hru koupil hned první den.
Mohl bych slovíčky chodit okolo horké kaše po dva celé odstavce, ale prdím na to. RAGE bylo v první řadě tech demo, které mělo předvést megatexture a samozřejmě celý id Tech 5. Bohužel nedopadlo to skvěle ani jako jedno, ani jako druhé.

Byl bych hrozně rád, kdyby RAGE byla čistokrevnou hrou, protože potenciál pro naprosto vynikající akci tam je. Ve své době absolutně nepřekonaný arzenál. V roce 2011 nevyšla jediná hra, ve které by byla taková zábava střílet do nepřátel. Bumerang co usekává hlavy, brokovnice co střílí granáty, malí čtyřnozí roboti co budou otravovat nepřátele, zatímco vy si hezky namíříte sniperkou. RAGE mělo úžasné nápady, ale tyto nápady pohořely na mnoha věcech, které dostaly přednost ze špatných důvodů.

RAGE, jakožto post-apokalyptická hra, se mi prostě nemohla vyhnout. A jako post-apokalyptickou hru ji také hodnotím, takže jsem si ji neustále srovnával s Fallout 3... A došel jsem k závěru, že kdyby někdo vzal to nejlepší z obou her a spojil je v jednu, vznikla by ta nejnabušenější akční, otevřená střílečka všech dob.

Začnu tím špatným, ale přeskočím technické problémy hry. Id chtěl hrozně moc ukázat Megatexture. Já o této technologii byl dost skeptický hned od začátku. Ve hrách je prostě hrozně málo prostoru na to, aby hráč ocenil práci, která do té textury šla. Id si toho byl moc dobře vědom, ale stál si za svým, a tak přinutili hráče každou lokaci navštívit dvakrát, ale tentokrát opačným směrem. To mě na hře hrozně štvalo.

Dalším problémem je kontrast detailů. Naprosto nádherné postavy sedící na bednách které si id půjčil z nějaké hry vydané v roce 2004. Docela detailní kytky na pixel-art napodobenině hlíny. Šedé, nepravidelné objekty, které se nedají nazvat jinak než placeholder za kamenní. Zkrátka a dobře, všechny známky tech dema. Hře nijak nepomáhá ani to, že má místy dost výrazný pop-in a to i když se třeba jenom otáčíte (ale to už patří do technických záležitostí tak to nebudu pitvat). Připočtěte do toho nulovou destrukci prostředí, a hra už pohořívá i jako to tech demo.

Abych se už dostal ke gameplay, je tady velká spousta miniher. Jednou z nich je i závodění auty. To je, bohužel, zcela povinné ke splnění některých úkolů. Ačkoliv byly závody v RAGE dle mého povedené, rozhodně nemusely bavit každého.
Některé questy se opakují, nebo si jsou velice podobné (a samozřejmě, jak už jsem zmínil, všechna místa navštěvujete dvakrát).

Je neskutečné, jak chabě id vyplnil tak velký svět, který vytvořili. Velkou část hry tvoří přejíždění autem tam a zpátky. Občas vás při tom napadnou banditi, ale to je po čase spíš na obtíž a jako zpestření to moc dobře nefunguje. Hře by možná více prospělo, kdyby se jednalo o koridorovkou.

Jako kontrast oproti špatně vyplněnému exteriéru působí interiéry, které by vystrašily nejednoho klaustrofobika. Chodby jsou většinou tak úzké, že má člověk pocit, že je na skluzavce a ani nemusí přemýšlet, kam vlastně jde. Ne všechny lokace jsou takové, ale bohužel, je to vlastnost mnoha.
K lokacím si pak taky přičtěte, že náplň misí není nijak dobře promyšlená a obvykle sestává z vyhlazení budovy a sebrání nějakého předmětu.
Navíc, hra měla mít minimálně tři různá prostředí (Carmack o tom sám mluvil). Ve finálním produktu jsou ale jenom dvě a to druhé je z velké části useklé.
Průser taky je herní doba. Když člověk konečně dodělá první čast, říká si "no paráda, ještě jednou tolik". Nicméně omyl! Druhá část už zabere jen zlomek toho, co zabrala ta první. Příběh je zakončený velice polopečeným způsobem a působí to strašně uměle, nuceně a nedodělaně. Člověku zkrátka hnedka dojde, že tam to prostě skončit nemělo.

Co hru mohlo zachránit na celé čáře, by byl multiplayer, kde by opravdu zazářily úžasné zbraně a nástroje. Id se ale z nějakého pochybného důvodu rozhodl, že jako multiplayer budou mít závodění. Are you fucking kidding me?
Pak je tu taky ten "elephant in the room" - hra je v mnoha směrech velice podobná Borderlands. To ale nehodnotím, je to subjektivní.

Abych se už dostal k tomu dobrému. musím ještě zmínit to špatné - vychutnat si dobré vlastnosti hry vyžaduje určitou dávku tolerance. Protože střílet v úzké chodbě dost výrazně limituje požitek ze hry.

Zbraně byly jedny z nejzajímavějších v daném roce. Rozhodně nepatří mezi nejoriginálnější, ale vzít brokovnici a začít s ní kosit nepřátele mělo naprosto úžasný "feel". Celou hrou jsem si představoval, jaké by to bylo, kdyby takové zbraně a výbava byly ve Falloutu.
Určitě byly i jiné hry, ve kterých jste měli roboty, kteří vám pomáhali s vyhlazováním nepřátel, ale ti v RAGE měli své osobní kouzlo a jejich používání nebylo pouhým usnadněním bojů, ale vneslo do bojů zcela novou dynamiku. A od toho se odvíjí i to, že výbavu jste si sami stavěli. Tento prvek byl zvládnut naprosto mistrně a Fallout 3 a NV se oproti tomu se svým kraftěním mohl klidně jít zahrabat.
RAGE byla úplně první hra, ve které jsem ustavičně odkládal brokovnici abych si zahrál minihry. Nevím, jak moc bavily ostatní, ale mě zabavily na opravdu hodně dlouho a považuji je za velmi dobře zpracované.
Naprosto do nebe křičící byla umělá inteligence nepřátel. V tomto RAGE podle mě nemělo konkurenci. Je strašná škoda, že nepřátele neměli více možností k pohybu (nevýhoda malých chodeb), protože střílet do nic byla neskutečná zábava a velice kvalitní zpracování jejich modelů a animací tomu jenom napomáhalo. A na toto se váže právě výbava, kterou jsem zmínil výš. Když jste na bitevní pole (nebo spíš chodbu) vyhodili turret, nepřátelé na něj začali ihned nějakým způsobem reagovat. Na robotického pavouka reagovali zase jinak a reagovali ostatně vůbec na všechno, co jste udělali (kromě zombíků, od kterých se nic takového nečeká, ale i ti měli tendence uhýbat vaší mušce).
RAGE se taky povedlo navodit velice tuhou atmosféru, kterou ale bohužel zabíjelo zdlouhavé přemisťování mezi lokacemi a navštěvování stejných lokací dvakrát.
Je věčná škoda, že se do hry nepodařilo vměstnat pořádné RPG prvky.

Rage je čistě tříhvězdičková hra. Kvůli nápadům a všemu co se povedlo, si nezaslouží méně, ale její nedostatky jí prostě nedovolují stát se nadprůměrným titulem.
Docela rád bych věděl, jak moc se na hře podepsal fakt, že id existuje již jen pod záštitou ZeniMax. Dost možná hodně, vzhledem k tomu, že Carmack odešel. Obávám se, že id dopadl stejně jako Arcane a jak skoro dopadl HumanHead. Fakt, že Doom 4 byl odložen z pochybných důvodů by tomu jenom nasvědčoval.
Aniž bychom si to uvědomili, RAGE byla dost možná labutí píseň legendárního studia.

Pro: Spousta skvělých nápadů, úžásný arzenál, nádherné modely postav

Proti: Genocida potenciálu v přímém přenosu, nedopracovanost některých komponent, hra měla původně být delší o minimálně jednu další lokaci a druhá lokace měla taktéž být delší

+19

Warcraft III: Reign of Chaos

  • PC 90
Tak můj Warcraftovský maraton vrcholí a Já jsem se konečně dostal k tomu, kvůli čemu jsem ho započal.

Od Warcraftu 3 jsem si hodně sliboval a můžu říci, že mě nezklamal. Zapojení hrdinů, coby nejdůležitější a nejsilnější části armády se mi velice zalíbilo (Vzhledem k tomu, že je člověk může oživovat, hráč se nebojí jejich nasazení ). Co se týče hrdinů, několik Rpg prvků snimi spojených je pěkným zpestřením hry ( např. léčivé elixíry, obraný equipment, levelování...).

S tímto klíčovým zapojením se mění i forma příběhu. Příběh je vyprávěn a posuzován jednotlivými postavami. Hráč tak může nahlédnout na konflikt z více stran, pohledů postav. Příběh je tak emotivnější a epičtější.

Většina misí se skládá z povinných a vedlejších úkolů. Vedlejší úkoly jsou spíše pro zpestření hry a zlepšování hrdiny (zkušenosti, nalezené předměty). Na normální obtížnost se dá v pohodě všechno zvládat. Na tu těžkou se již jedná o výzvu.

Jednou z nejlepších novinek jsou dvě nově hratelné rasy. Nemrtvá pohroma a Noční elfové mě velice zaujali, zvláště jejich originální zpracování. Oproti předchozím dílům, je mezirasová odlišnost na maximu (Ani základní dělnické jednotky nemají stejné atributy) . Líší se způsob těžby, cena atd. Aby se hráč dokázal efektivně bránit, musí zapojit celou řadu různých jednotek. Žádná frakce nemá univerzální jednotku, která by byla jednoduchou odpovědí na všechno.

Co však naštve každého hráče je malý populační limit. Oproti původním dvou stům, je limit devadesát míst opravdu směšným číslem (zvláště když pokročilejší jednotky zabírají od tři míst nahoru).

Atmosféra je příjemná, zvláště když je umocňována mezilevelovými videosekvencemi. Jediné co mě trochu zklamalo, je grafika. Né, že by nebyla dobrá ale schází mi to temnější pojetí prvního dílu. Ovšem Azeroth drancovaný Plamenou legií byl temný dostatečně. Velice potěšujícím je množství a různorodost prostředí, které hráč postupně odhaluje. A zvláště pak množství tvorů, kteří v těchto lokalitách žijí.

Warcraft 3 Reign of Chaos je pěknou zábavou na pár hodin, která s postupně se měnícími frakcemi zaujme a nenudí. Nabízí pěkný příběh, který se do poslední fáze nepřestává vyvijet. Čtyři odlišné rasy, každá originálně pojatá, pak zaručuje nestereotypní hraní. Zainteresovanost jednotlivých postav a jejich mocné proslovy pak umocňují požitek. 90%

Pro: Pokračování série s novými rasami, herními principy. Zabalené v konzistentním příběhu.

Proti: Trochu temnější atmosféra by neuškodila. Ten populační limit je výsměch. Trochu chybí lodě z předchozího dílu.

+19

Batman: Arkham Origins

  • PC 85
Batman: Arkham Origins slouží jako prequel k předešlým dvěma dílům, ukazuje nám začátky osamělého miliardáře Bruce Wayna bojujícího proti zločinu a korupci, kterou je Gotham přímo prosáklý. Využivá stylového převleku, svých do detailu promyšlených vynálezů a v neposlední řadě svého věrného sluhy Alfreda.

I mě poněkud znepokojila zpráva o tom, že nového Batmana dostane do rukou jiné studio, tedy už na něm nebudou pracovat ti samí lidé, kteří stvořili skvělý Arkham Asylum a Arkham City. Trailery, videa a dění okolo hry jsem nesledoval, takže pro mě bylo velkou úlevou uvědomit si hned v prvních několika minutách hraní, že Batman se nezměnil, tedy kromě toho, že mu ubylo pár vrásek.

Příběh hry se točí okolo vypsaní vysoké odměny na Batmanovu hlavu, což samozřejmě do Gothamu přiláká nejrůznější nájemné vrahy, většinou známých již z předešlých dílů nebo z filmového zpracování. Dovolím si tvrdit, že každý z těchto zabijáků je svým způsobem velmi originální, proto doporučuji nevynechávat vedlejší mise, které v mnoha případech vedou právě k nim. Myslím, že ani nebude velkým spoilerem to, když uvedu, že roli hlavního záporáka opět přebírá jak jinak než geniální Joker, se kterým se Batman osobně ve hře setkává poprvé a ihned tuší, že tenhle padouch je něčím jiný, a že s ním v budoucnu budou velké problémy. A má zatracenou pravdu.

Technické zpracování zůstává věrné předchozím titulům, hra opět ždíme ze stařičkého Unreal Enginu maximum a minimálně v mých očích je momentálně nejlépe vypadající hrou právě na tomto enginu. Město je celkově zpracované velice působivě a sledovat ho z ptačí perspektivy při plachtění má něco do sebe. Občas však působí prázdně, jelikož na ulicích nemáte šanci potkat obyčejného civila, to je však autory omluveno tím, že se děj odehrává přes noc Štědrého dne. Opět vyniká skvělý dabing, změna Batmanova hlasu vůbec ničemu neuškodila. Pořád je to suchar bez špetky humoru, kterého nedokáže svým typickým humorem rozesmát ani samotný Joker.

Opět zde máme Enigmu a dopadnout ho zabere snad více času než odehrát hlavní příběhovou linií, to bude možná důvod, proč jsem ho ani tady nedopadl, zkrátka mě to sbírání trofejí přestalo bavit, když jsem zjistil, že mnoho trofejí se skrývá v komplikovaných interiérech, do kterých se v průběhu získávání nových nástrojů musím vracet. I tak si ale myslím, že 85% u Enigmy není špatný výsledek. Z výzev jsem splnil všechny, až na ty v kolonce predator, na které jsem se soustředil až příliš pozdě a zasekl jsem se tak u výzvy, kdy bylo potřeba pomocí výbušného gelu nasprejovaného na betonové zdi omráčit protivníka. Bohužel ale betonové zdi v pozdější fázi hry už nikde v predator encounterech nenajdete.

Batman: Arkham Origins tak nakonec v porovnání s předešlými díly dopadl výborně, rozhodně tedy doporučuji každému, kdo si předchozí díly užil.

Pro: technické zpracování, dabing, spousta zajímavých postav v čele s Jokerem, BatCave, Alfred

Proti: nemožnost dokončení predator výzev

+19

Icewind Dale

  • PC 85
S Icewind Dale mě pojí mnoho pěkných vzpomínek. Byla to první hra ze světa forgotten Realms, kterou jsem hrál a jako taková na mě dokonale zapůsobila.

Ledová atmosféra, kterou na Vás dýchne hřbet světa, dokonale pohlcuje až je hráč rád, že sedí doma v teple.

Možnost zvolit si různorodou družinu také potěší, vzhledem k množství ras a povolání se naskýtá vysoké množství kombinací. Hráč tak může opětovně zkoušet hru, s jinou sestavou, jinou strategií.

Po grafické stránce je hra výborně zvedená, tvůrci si s prostředím opravdu vyhráli a v kombinaci s epickou hudbou se jedná o výborný zážitek.

Icewind Dale jsem opravdu neměl co vytknout do doby, než jsem si zahrál Baldur´s Gate. Z tohoto srovnání si najednou hráč povšimne, že základní hra postrádá vedlejší úkoly (je jich tam opravdu jen pár a úplně triviálních).

Absence nějakých charakterových rysů, jednotlivých postav je také citelně znát (schází to vzájemné remcání postav v družině). A když si můžete vytvořít postavu navíc. když ji zrovna potřebujete a pak ji prostě smazat, může z této hry udělat kolotoč neustálého upravování družiny (na konci můžete stanout s úplně odlišnou družinou).

Icewind Dale má jistě své chyby v porovnání s Baldurś Gate. Působí celkově nedodělaně a jak přes kopírák. Avšak nabízí pěknou hratelnost a atmosférický příběh, ve kterém vaše postavy sice nemají pevnou pozici, či historii ale dokáže pohltit a zabavit na dlouhé hodiny.
Má oblíbená hra - 85%

Pro: Atmosféra, příběh, hřbet světa

Proti: Minimum vedlejších questů, absence vlastního myšlení u postav v družině, oproti Baldurs Gate působí suše.

+19