Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Salt and Sanctuary

  • PS4 85
Salt and Sanctuary je přesně ta hra, kterou vždycky, když projíždím PS4 Store hledám a jen těžko nacházím – lehko rozehratelná (ve smyslu, že prostě přijdete a hrajete, bez nekonečného intra a uvádění do děje, ovládání se naučíte postupně, spolu s přibývajícími speciálními schopnostmi), ale zároveň výzva, kde můžete donekonečna levelovat a znovu a znovu procházet a doobjevovat všechny lokace. Hra vás neubíjí potřebou sama sebe nějak vysvětlovat, je dostatečně osobitá sama o sobě, poznáte ji prostě tím, že ji hrajete. V momentě, kdy se naučíte bojovat s jedním typem nepřátel, objeví se nový; boss fighty jsou četné a různorodé (a vyjma pro mě zprvu neporazitelné Witch of the Lake, přiměřeně těžké).

Kdyby nebylo neuvěřitelně frustrující světelné skákačky u jednorožců (je sice volitelná, ale nedalo mi to), jednalo by se o naprosto bezchybný zážitek, na kterém jsem strávila mnoho hodin. Pro mě o něco snazší a možná o něco méně atmosféričtější než Bloodborne (přece jen ta 2D forma je náročnější pro moji představivost, primárně v tom vidím arkádu na obrazovce přede mnou než že by mi hra zprostředkovala ten pocit „jsem v divném městě plném divných příšer“), ale víceméně analogický zážitek, i se stejným koncem.

Pro: svébytná atmosféra, skvělá hratelnost

Proti: místy možná až moc frustrující (ač cíleně)

+19

Grand Theft Auto: Vice City Stories

  • PSP 90
Grand Theft Auto: Vice City je dodnes moje nejoblíbenější GTA a jedna z nej her vůbec, proto mě dlouhá léta mrzelo, že Grand Theft Auto: Vice City Stories vyšlo jen na nějaký konzole a ne taky na PC. V poslední době jsem zaregistroval, že se celkem hodně daří emulátorům a hraní konzolových klasik na PC už není nějak složitá záležitost. Jediné, co jsem nakonec musel překousnout bylo hraní na gamepadu, ale to se mi jistě do budoucna neztratí.

Hned na začátku hraní na mě padla nostalgie, po 15 letech od doby, kdy jsem poprvé hrál VC, jsem byl znovu v tomhle skvělém městě, jakoby se za tu dobu nic nezměnilo, ale opak je pravdou, jelikož se VCS odehrává v roce 1984, tedy asi 2 roky před svým předchůdcem, tak při projížďkách městem jsem zaregistroval pár staveb, které jsem neznal a pár prázdných míst, kde se teprve stavět bude. Nejmarkantnější to bylo u mého oblíbeného Sunshine Autos, na místě kterého byl obří billboard s tím, že se tento luxusní autosalon bude stavět a hned vedle takový umolousaný autobazar stejného jména :) Podobných zjištění jsem pak zažil ještě několik.

Začátek hry byl na opačném ostrově než minule, to bylo taky zvláštní, ale proč ne. Rádia zůstala skoro všechna stejná, ale jejich repertoár byl samozřejmě jiný, stále plný kvalitních osmdesátkových hitů (přesto je pro mě soundtrack ve Vice City pořád nejlepší). Hra sice vyšla o pár let později než její předchůdce, ale kvůli tomu, že byla na PSP, tak vypadala takřka stejně, občas i mírně hůř, ale to nebyl žádný problém.

Velmi mě potěšilo potkávání se starými známými, jako byl brácha Lance Vance, který byl ještě bláznivější než jsem si ho pamatoval, oproti tomu Phil Cassidy byl na můj vkus až moc klidný, přeskočilo mu asi až po roce 1984 :) Potěšil mě i milostný vztah, který se do té doby v GTA moc neobjevoval. Jako nabrnknout si vdanou ženu s dítětem a pak jí zabít manžela a nakonec o ní přijít je na poměry GTA netradiční a nečekaně zajímavej koncept.

Co mě nepotěšilo byl fakt, že celá hra se točí prakticky jen kolem kokainu, pryč je různá šmelina, podvody a další radovánky. Protože jsou skoro všechny postavy na kokainu závislé, tak jsou taky řádně bláznivé až vyšinuté. Jen ten slavný zpěvák Phil Collins je normální a jeho účast mě moc potěšila, ač nejsem jeho fanoušek.

Nakonec bylo ovládání na gamepadu celkem v klidu, toho jsem se trochu bál. Příběh byl oproti plnohodnotným GTA trochu slabší, ale to mi plně vynahradila nostalgie. Trochu doufám, že další GTA titul bude zase z Vice City, až opadne zájem o GTA V a RDR 2, tak snad bude na řadě :)

Pro: Vice City, soundtrack, staří známí, pár neotřelých nápadů

Proti: není na PC, slabší příběh, samej kokain

+19

Gobliins 2: The Prince Buffoon

  • PC 80
Dvojka Goblinů pokračuje v tradici jedničky a je přesně taková, jaké mají být pokračování. V podstatě stejná a přitom úplně jiná. Především je dvojka mnohem více adventurou než logickou hrou. Místo kódu na kola je tu normální ukládání, omezený inventář s pár předměty, každá mise má více obrazovek mezi kterými jde většinou normálně procházet a místo trojice specializovaných hrdinů jsou tu goblini pouze dva. Není tu žádná energie a aktivní místa se díkybohu hlásí pod kurzorem.

Fingus a Winkle se vydávají na dobrodružnou výpravu, aby zachránili králova syna, mrňavého zmetka jménem Buffon před démonem Amoniakem. Návaznost misí občas pokulkává, což umožnilo tvůrcům přijít s pestrou škálou obrazovek od klasických hradů, vesnicí, před podmořský svět či kuchyni (kde budete nenápadně likvidovat Amoniakovu kohortu vylepšenými karbenátky) až po úleťárny jako zkušebna kapely či halucinanční snový svět.

Co se nezměnilo je šílený animákovitý humor, spousta pitomostí co postavy dělají (pohvizdování, metání salt s nadšenými jupí) a především kouzelná pohádková grafika.

A především hodně přituhlo. Jednak každá postava je jiná. Winkle je tupoň, který něco neumí, ale také hajzlík, který nemá problém poťouchle škodit, Fingus neškodí, ale zase zvládne intelektuálnější věci. Takže každá postava může dělat něco jiného, navíc 90% hádanek je založené na kombinaci obou postav zároveň. Musíte přijít nejen na to, co tvůrci chtěli, ale ještě to i provést ve správném načasování. Musím přiznat, že ač jsem zkoušel hrát bez návodu, občas jsem nakouknout musel a ke konci jsou ty kombinace už naprosto šílené. Zvlášť když dostanete k rukám i Buffona, který nic neumí, věčně ho zachraňujete a ještě trucuje, ale občas je potřeba a Vás to samozřejmě nenapadne (jako poslední puzzle s dveřmi). Co zamrzí stejně jako v jedničce je nulový konec v jedničce hrdinové stojí na nějakém voze, ve dvojce jedou na nějakých dinožábách

Každopádně i přes brutální obtížnost je hra férová, nenechá Vás udělat chybný krok či umřít a především je to stále skvělá zábava jako jednička.

Pro: Stejně kouzelná grafika i humor jako první díl, více adventuření, spolupráce postav.

Proti: Ty hádanky jsou občas neskutečně složité.

+19

Quake II Mission Pack: Ground Zero

  • PC 70
Je až k nevíře, jak dokáže taková „malá“ novinka, jako jsou automatické střílny, naprosto změnit plynulost gameplaye. Taková raketová střílna schovaná nad dveřmi v úzké chodbě, kdy vám pošle při vstupu několik raket do zad, je neskutečná lahůdka, za níž by level designér zasloužil metál. On by snad ani nemusel být až takový problém, kdyby hra občas obsahovala nevhodně a otravně umístěnou střílnu, problém však je, když jich je ve hře přespříliš. Autoři je do hry cpali zkrátka neustále, narážíte na ně v podstatě na každém kroku, v každé místnosti, vesele se vám objevují za zády, jsou schovány na těch nejdebilnějších místech a v té tmě nejdou vůbec vidět. Navíc poměrně dost vydrží (cca 3 zásahy raketou a 2 railgunem), blbě se trefují, reagují příliš rychle a občas střílí před vás, čili se před jejich střelami blbě uhýbá. Aby těch otravných novinek nebylo málo, máme tu ještě debilního rychlého, strafujícího a skákajícího pavoučka a zmrda co oživuje a vyvolává nepřátele, opět lahůdka, když schovaný někde na druhé straně místnosti, dokolečka spawnuje houfy potvor.

Secrety zde nejsou zdaleka tak zajímavé jako v původním Quakovi a prvním datadisku, je jich málo a o většině vědí asi pouze autoři sami, anžto větší část z nich najdete pouze náhodnou střelbou do nikterak odlišně označených zdí. Jindy je najdete naopak na místech, o kterých byste ani neřekli, že se o secret vůbec jedná.
Jak to bylo s datadiskem k prvnímu Quakovi od Rogue? Bylo tam až přehršle munice. Zde si asi autoři nejspíše řekli, "to jsme asi trochu přepískli, čili teď tam těm blbcům dáme munice naprosté minimum". Osobně mám rád, když je třeba s municí šetřit a když mám radost z každé nalezené ammo bedničky (i ty secrety pak dávají v podobných hrách větší smysl), zde jsem úplným nedostatkem munice netrpěl (ani na hard) a alespoň více využil i jiné než ty nejsilnější zbraně, v pozdější části hry. A pořád jsem měl full ammo do proximity launcheru, který jsem nevyužíval prakticky vůbec. Naopak ten nový beam dokázal s náboji dost zamávat, ale byl dostatečně silný a užitečný. Motorovka sloužila jen jako vzpomínka na Doom, jinak totiž byla naprosto k ničemu a "hřebíkomet" se občas hodil, neboť používal odlišnou munici, nicméně střely jsou příliš pomalé a nepřátele před nimi vcelku lehce uhýbali.

Level design jako takový (tj. vzhled a spletitost levelů) úplně špatný jakože není, komplexní a spletité levely mám rád a zde jsem si jich užil dosyta, třebaže se nejedná o žádný velký extrém. Stejně tak nové zbraně a nepřátele do hry docela zapadají a nepůsobí spíchnuté horkou jehlou, jako je tomu v případě jejich minulého výtvoru. Navíc konečně je tu (na rozdíl od Quake II Mission Pack: The Reckoning) nový final boss fight. Takže celkově jakože spokojenost.
Škoda, že ty nablblé střílny často zábavnost zadupávají do země a občas je prostě spíše trochu vopruz to hrát. Jednalo se o zbytečný load fest a to jen díky těm střílnám. Ale tak suma sumárum... docela to ušlo.
+19

About Love, Hate and the other ones

  • PC 80
Hru jsem kdysi koupil, ale ne pro sebe, dal jsem ji uživatelce RomcaT, sice se mi dle videí celkem líbila, ale nečekal jsem, že si ji někdy zahraju. Ale nedávno přišla chuť na něco z tohodle žánru a určitě jsem nesáhnul vedle.

Hra je veskrze jednoduchá, stačí se dostat z jednoho bodu k bodu druhému a cestou překonat různé překážky a hlavně spolupracovat mezi 2 hlavními postavami, Láskou a Nenávistí. Láska má krásný hluboký hlas a její schopností je k sobě přitahovat takové zelené paňáci svou jedinou hláškou "I love you", Nenávist to má přesně obráceně.

Některá kola byla jasná hned na první pohled, některá mě hodně potrápila a jeden špatný krok většinou znamenal opakování určitého úseku. Nakonec jsem ale došel až na konec a zjistil, že konec je otevřený a postavičky musí dál putovat, už beze mě a bylo to.

Hraní mě bavilo, bylo ideální na každovečerní půlhodinku, větší jednorázové hraní by mohlo zážitek trochu snížit, protože počínající frustraci jsem vždy včas uťal :)

Odnesl jsem si jeden významný poznatek do života. Když se láska a nenávist spojí a spolupracují spolu, tak překonají i na první pohled nepřekonatelné překážky. Od teď se tím budu řídit :D

Pro: Láska, Nenávist, pár filmečků

Proti: některé levely jsou moc překombinované

+19

Red Dead Redemption 2

  • PS4 95
Hned na začátku se musím omluvit všem, protože tohle bude asi delší recenze, protože je tu více věcí, které chci popsat a sepsat to jen stroze by dostatečně nevysvětlilo mé hodnocení. Musím také zmínit, že první Red Dead Redemption jsem nehrál a že jsem si nechal utéct snad všechny trailery.

Dějově se nejedná o příběh s přesahem. Je to komorní dílo o gangu, který jde proti proudu legality a tvrdé dřiny, Dutch má na všechno plán, který vyžaduje peníze a zpravidla se po kdejaké akci něco vysere. Nečekejte žádnou příběhovou smršť, protože RDR2 má na převodovce maximálně dvě rychlosti dopředu. I s přístupem, kdy jedete jen hlavní mise, je to prostě pomalé. Čtyři akty gang jen plní plány a utíká, až v poslední kapitole se teda zařadí na tu dvojku. Na začátku páté kapitoly jsem si říkal, jestli jsem si nějak nezdrogoval jídlo nebo pití, protože... oni fakt ztroskotali na tropickém ostrově?! Jak se děj nesl tím westernovým duchem, tak tohle bylo naprosto mimo. Mimo tento nepochopitelný přešlap se ale jednalo a dobře napsaný příběh s dobrým emočním dopadem na hráče a přiznávám, obě oči nezůstaly suché.

Čekal jsem titulky, ale ty nikde a najednou hrajem za Johna, tak čekám nějakou poslední misi. Nope. Ještě epilog na dva party. Ten vlastně sloužil jako dokreslení jeho života (a prý si to i fanbase vybrečela) a jeho konec přinesl pomstu Arthurovi. Spíš bych to nazval DLCčkem, ale co už. Nikdo mi ale nemůže vyčítat, že jsem z tempa děje trochu zklamaný, protože samotné mise jsou časově laxní, s koňmi i během misí jedete štreky tam i zpět a takhle je to minimálně v polovině misí. Nevadí mi užvaněnost hry. Mám rád lore navíc a dobře to vykresluje vztahy mezi postavami, ale bylo to fakt dlouhé. Co ale musím velmi pochválit, je level desing misí. Sice šlo většinou o "zabij, čorni, unes", ale způsob podání byl velmi barvitý a vnesl do hraní hodně originality a jen minimálně proto, mě mise pořád bavily.

Kdo že je ale ten Arthur Morgan? Z počátku byl neslaný, nemastný, ale v průběhu děje se začal projevovat více. Konečně máme postavu, která je vtipná a přitom do toho nesere sarkasmy, jak je v poslední době zvykem. Jeho akcent vynikající (celkově dabéři odvedli precizní práci) a závěr vyždíme emoce jak z poslední jízdy, tak z loučení s koněm a i s Arthurem samotným. Slzu jsem uronil jen u TLoU, takže za mě poklona. Zbytek gangu ale lehce zaostává. Dutch má plán (mimochodem, s Arthurem vynikající změna charakteru), Sean má fantastický irský přízvuk, Charles respektuje přírodu, Uncle je vychcaný strejda, Micah sliznoun a takhle bych mohl pokračovat. Mají dostatečně vyhraněnou osobnost na to, aby jste si je mohli zaškatulkovat a nějaký čas si je budete pamatovat. V celé této věci mi ale nesedí "metr ctnosti". Z vedlejších misích přece jasně víte, že Arthur má dobré srdce, když by nejraději zadupal do země bývalého otrokáře. Za mě trochu nešikovná mechanika, i když já jel na dobráka.

Svět RDR2 toho nabízí spousty. Můžete lovit snad milión druhů zvěře, chytat ryby, hledat poklady, plnit výzvy, zastavit se u náhodného kolemjdoucího, plnit vedlejší a přesto zajímavé mise, loupit, utilizovat zbraně, měnit šatník, hrát hry, sbírat karty, sbližovat se s koněm. Je toho mrtě. A to je podle mě kámen úrazu. A vlastně není (ale jak pro koho). Už děj samotný mi přišel příliš natáhnutý... no a vy do toho chcete zkusit lovit, rybařit, najít poklad, tam pak zničíte s lodičkou plachetničky a ejhle, hraju už 7 hodin a nesplnil jsem jedinou hlavní misi. I všechny tyto aktivity jsou lehce roztahané a všechno to spojuje cestování na koni, kterého je tu až nechutně příliš. Sice vám v moment vylepšení tábora pomůže fast travel, ale i tak ho pořád bude moc. Dostavníky vás hodí jen na předurčená místa a tak raději pojedete z Valentine někde do pustiny sami. Sám bych se taky nebál pojmenovat koně Klepna. Ježiš, kolikrát já se vysekal o strom a zapomněl někde kožešiny, kolik já na sebe nachytal polišů, když jsem omylem drcnul do chodce. Moje nervy. Jo a pokud jste ve hře hledali nějakou romanci, tak té se nejvíc dočkáte ze strany Arthura a jeho koně. Celkově modely koní a jejich pohyby a chování byly až na přeskakování perfektní.

Hra je celkově dost laděna do "detailní celistvosti". Prostě všude si všímáte detailů, až tomu pomalu nevěříte. Koně střihají ušima, bahno máte jen tam, kde jste spadli, maso má při stahování z kůže tukové mapy, s lidmi můžete pokecat. Skoro jako byste tu hru žili. Proto trochu zamrzí, že jízda na koni není tak dokonalá, že stěží vidíte na domino kostky, že vracení se z menu trvá, že John neřekne ani slovo, když najde Arthurův hrob. I když klady pořád nesmírně převažují, pořád to trošku zamrzí. Graficky taky nádherné, jen co se týče obličejů, tak se to ani nerovná God of War nebo Detroitu. Naopak soundtrack je pro mě adeptem na vítěze v oné kategorii. Velmi barvitý, neomrzí, pořád vás překvapí jinou hudební variací.

Uvědomuji si, že spíš vypichuji nedostatky, ale hru jsem si užil. Mise byly navržením originální, herci předvedli skvělou práci, skladatelé jak by smet, celkový dojem z vizuální stránky hry působí uhlazeně a jednotně. Red Dead Redemption 2 bych ohodnotil herně jako velmi nadprůměrnou a v jistých aspektech jako téměř perfektní. Na vině je tempo a proto musím být kritický a udělit 80 %. Na druhou stranu byl fantastický zážitek sledovat s Arthurem východ slunce.

Pro: Detaily, svět plný aktivit, Arthur a ostatní postavy, barvité mise, soundtrack.

Proti: Tempo hry, nadstavený děj epilogem, až přehnaná komplexnost gameplaye, kde mám ten zatracený kloubouk?!

+19 +20 −1

Call of Juarez: Gunslinger

  • PC 70
Gunslinger se celkem dost liší od ostatních dílů. Zdá se být prostší jednoduší a kratší. Ale funguje to podobně dobře jako předchozí díly série. (Teda kromě Cartel, tomu už nic nepomůže)

Grafika mě z prve moc nebrala. V průběhu hry se mi ale komiksová stylizace vzhledem k tempu hry zalíbila. Každá mise krásně odsýpá a to hlavně díky střelbě, která mě tu z celé série bavila nejvíc. Dávat headshoty jeden za druhým je tu lehký i bez zpomalovače času. Pocit ostřílenýho kovboje se dostaví ihned. Silas Greaves je zajímavá postava a to jakým způsobem vývojáři vypraví jeho příběh je něco trochu nového. Retrospektiva vyprávění a zapomnětlivá mysl starého kovboje dají dohromady několik zábavných úseků. Podařil se i systém duelů, tady na perfektní ránu musíte mít trochu citu a trpělivosti.

Střílení a duely jsou super. Nic moc jiného hra ale nenabízí. Při délce hry to ale není až tak na škodu. kdyby ale hra měla ještě o dvě hodiny navíc, už bych se asi začal nudit. V celku je to ale povedená arkádová střílečka, za kterou je dobré se ohlédnout.

Pro: Protagonista, retrospektivní vyprávění, duely, střelba

Proti: Krátká hrací doba, lehce repetitivní

+19

Mutant Year Zero: Road to Eden

  • PC 80
Určite poznáte ten pocit, keď sa na hru tešíte niekoľko mesiacov, no aj napriek tomu vás pozitívne poteší. To sa mi stalo v prípade Mutant Year Zero, ktorý som si ako veľký fanúšik novodobého XCOMu vyhliadol hneď od jeho oznámenia. S emzáckou sériou od Firaxis má však spoločný akurát ťahový boj a musím povedať, že je to dobré.

Mutant Year Zero je akýsi hybrid medzi stealth hrou a ťahovou stratégiou s RPG prvkami. Hra je poriadne návyková, súboje sú parádne a dosť náročné aj na normálnej obtiažnosti. Oproti titulom ako XCOM je rozdiel v tom, že normálne sa pohybujete v reálnom čase a do už spomínaného ťahového režimu sa prepnete až pred bojom. Navyše tu funguje tzv. mechanizmus prepadu, ktorý vám umožní nečakane napadnúť nič netušiaceho súpera. To je v spojení s tým, že súperov sa oplatí počkať si, keď sú osamote, aby ste to následne veľká taktická výhoda.

Vaše postavy - sympatickí zvierací a ľudskí mutanti, ktorí v trojici prechádzajú atmosferickým post apokalyptickým Švédskom - levelujete, vylepšujete im schopnosti (mutácie), nejaké bonusové atribúty, zbrane a vyberáte nejaké to brnenie a prilbu. Nie je to nič sofistikované, ale myslím, že je to postačujúce, hoci mutácií a vlastne aj samotných postáv, ktorých je iba päť, mohlo byť o čosi viac.

Sklamaný som hlavne z príbehu. Zatiaľ čo atmosféra je skvelá, štylizácia a aj samotný svet hry poteší a postavy si s ich humorom rýchlo obľúbite, za tých cca 25 hodín sa to dejovo nikam neposunie a je to vlastne veľké klišé. Aj cliffhanger na konci, keď sa mutanti dozvedia, že sú iba výsledkom experimentov a tajomný šéf posledného útočiska ľudí na Zemi Elder je vedec, ktorý ich uniesol, som tak nejak predvídal od polovice hry. Počas hrania sa našlo aj niekoľko bugov, ktoré sa dali vyriešiť iba načítaním starších uložených hier.

Suma sumárum, Mutant Year Zero: Road to Eden je veľmi príjemné prekvapenie a prepracovaná hra, ktoré zabaví a potrápi vaše mozgové bunky. Odporúčam.

Pro: Atmosféra, prepracovaný svet, návykovosť, náročnosť, skvelý súbojový systém

Proti: Nič moc príbeh, ovládanie na klávesnici, nejaké tie bugy, mohlo to byť ešte o čosi lepšie

+19

Far Cry: Primal

  • PC 70
Nebudu zastírat, že se mi líbí série Far Cry. Mám rád rozlišný arzenál, velkou mapu a spoustu aktivit. Problémem je, že Primal ze své podstaty vlastně nemá atraktivní arzenál, ačkoliv se fakt snaží. Cením si snahu autorů jít do méně populárních vod. Zasazení je totiž tím největším lákadlem. Engine hry vykresluje krásné lokace. Především bych chtěl pochválit nasvícení. Prostředí se prostě opravdu povedlo. Máte chuť prozkoumávat, což moc v předešlých dílech nebylo. V Primal je trochu větší důraz kladen na oheň. Není to tak, že by jste hráli nějakou ujetou minihru při rozdělávání ohně. Spíše zapalujete vše, co vidíte. A je to fajn pocit. Vypálit nepřátelskou vesničku ve vás probudí jistý pocit zadostiučinění.
Co se týče aktivit, tak jich je mraky. Z počátku tradičně budete zobat drtivou většinu značek, ale velmi záhy se kvalitativně malý výčet aktivit mění v docela nepříjemný stereotyp. Co je horší, tak plněním těchto aktivit se stanete ultimátním strojem na zabíjení. To samozřejmě ovlivňuje obtížnost hlavní příběhové linky, kterou následně projedete jako hovno potrubím. Důrazně doporučuji si osolit obtížnost. Hrál jsem na normál a přibližně v půlce hry jsem litoval, že jsem nevybral survival. Určitě by to měnilo celkový pocit z mechanik hry a hlavně atmosféry. Ta je totiž dost důležitá. Jakmile dosáhnete bodu, kdy jste dostatečně sebevědomí na ničení těch nejdrsnějších táborů, tak jednoduše nemáte motivace k postupu dál a pracovat více na rozvoji postavy. S tím se samozřejmě pojí nedostatek motivace k plnění právě všech těch vedlejších aktivit. Od určitého bodu nenabízí atraktivní odměny. Čím víc jich splníte, tím jednodušší se hra stane. Jakmile vás to začne srát, tak je jednoduše plnit přestanete a zjistíte, že herní dobu se značně zkrouhne. Což není vysloveně špatně. Jen by neuškodilo hrát více na kvalitu, než kvantitu. To je ale v podstatě problém všech her od Ubi.
Po příběhové stránce je to slabší. Na hlavní linku se moc důraz neklade. Jedná se o standardní formát zlobivec/hlavní hrdina. Proti předešlým hlavním dílům (dokonce i Blood dragon) jsou záporáci hrozně málo vykreslení. Necítíte k nim respekt a tak jejich mise berete jako klasický vedlejšák. Nemůžu ale upřít snahu autorů o vytvoření ujetých postav. Budete plnit totiž někdy dost zvláštní mise (sbírání nosorožčího trusu), které po vás budou žádat mírně řečeno pochybné charaktery. Okořeňuje to zvláštním způsobem hratelnost. Hra se nezdá pak tak stereotypní a zaprdlá. Ubi mají totiž specifický smysl pro humor, který není zrovna chytrý, ale do Primal se prostě hodí. Občas se tedy i pousmějete. To totiž budete dost potřebovat, protože z počátku budete sbírat obrovské množství materiálu. To se velmi záhy stane otravné a tak budete spoléhat na svůj batůžek s odměnou, kterou doplňují členové vesnice.
Když se to vezme kolem a kolem, tak je Primal příjemná oddechovka v neokoukaném prostředí. Pokud vám chybí hra z takového prostředí, tak neváhejte (a osolte obtížnost). Jen mějte na paměti, že budete omezení arzenálem a příběh bude atraktivní, jako Thajská prostitutka. Ze začátku se může zdát zajímavý a atraktivní. Brzy ale zjistíte, že není vše tak, jak to na první pohled vypadá.

Pro: prostředí, grafika, rozloha, řeč, práce s ohněm, pořád je to Far Cry, zvířecí společníci

Proti: stereotypní aktivity, slabý příběh, omezený arzenál, nutnost sbírat kotel surovin, nevykreslení záporáci, jako vždy kvantita na úkor kvality

+19

Super Lucky's Tale

  • PC 60
Ako človek, ktorého odchovali aj 3D plošinovky ako Crash Bandicoot, Spyro či Ratchet & Clank, sa z každého nového prírastku do tohto žánru teším dvojnásobne. Viem pri ňom zrelaxovať, niekedy sa aj poriadne zapotím a po dohraní mi je často ľúto, že sa musím z kúzelných svetov pakovať.

Žiaľ, Super Lucky's Tale poslúžil iba na ten relax. Dobrodružstvá lišiaka Luckyho prefrčíte za niekoľko hodín a vlastne neprinesú nič nové. Ide o jednoduchú 3D skákačku, kde zbierate mince, za ktoré si môžete kupovať napr. nové oblečenie a po získaní určitého počtu za ne dostanete aj nový život. Na odomykanie nových úrovní zas slúžia štvorlístky, ktoré vám hra udelí po zdolaní levelu, resp. aj za splnenie nejakej tej jednoduchej úlohy či tajného bonusu.

Levely sú až na výnimky celkom krátke, nenájdete v nich žiadnu originalitu a až na isté výnimky (štyroch bossov) ani výzvu. Potešia najmä 2D úrovne a niektoré minihry, inak to nie je nič extra. Na druhej strane, musím priznať, že Super Lucky's Tale odsýpa veľmi dobre a ak máte ratolesť, tak tá bude určite spokojná. Môže za to aj sympatický hlavný hrdina a jeho sestra, komickí nepriatelia a slušný preklad.

Mrzelo ma nevyužitie svetov (v hre sú štyri), čiže miest, kde ste sa pohybovali medzi jednotlivými levelmi a vyberali ste si, do ktorého z nich pôjdete. Viete v nich iba zbierať mince, ktoré sa pri každom načítaní daného sveta vždy respawnujú. V konečnom dôsledku slúžia iba na spomenuté kupovanie oblečenia. Žiadne tajné zákutia či bonusové levely nečakajte. Po približne šiestich hodinách je navyše jednoducho koniec a pokiaľ ste tak obyčajne zdatný hráč, vyzbierate aj všetky collectibles.

Verdikt? Super Lucky's Tale je okej plošinovka s jedným veľkým ale - je jednoducho vo všetkom priemerná. Bodka.

Pro: Grafika, príjemná atmosféra, niektoré levely

Proti: Chýba originalita, krátkosť, jednoduchosť

+19

Sine Mora

  • PC 80
Sine Mora je skvělá hra a všechno ostatní jsou jen podružnosti a taková ta omáčka.

Jistě, nejsem znalec sidescrollerů, a už vůbec ne jejich fanoušek, ale několik jsem jich za mých mladých let odehrál. A Sine Mora mi ukázala, že pokrok se nezastavil ani v tomhle žánru. Nečekal jsem, že zde najdu smysluplný příběh a dokonce, že k jeho úplnému pochopení budu muset hru dohrát několikrát. Co jsem však očekával, a čehož se mi dostalo mírou vrchovatou, byla frenetická hratelnost se spoustou výbuchů a explozí, majestátní a hrůzu vzbuzující bosové (zde příjemně obalení do něco-punkového hávu) a překrásné grafické zpracování. Zpětně pak oceňuju střídání jak časových rovin (přestože mi to občas udělalo v hlavě guláš), tak jednotlivých pilotů a letadel (přestože mi občas vadilo, že nemám své oblíbené schopnosti) – neustálá změna umocnila atmosféru nejistoty, která se vinula celým příběhem.

Pro: Maďarský dabing, který bych po téhle zkušenosti uvítal u více her.. hlavně tedy akčních

Proti: Level v kanálech, kde považuji nastavenou obtížnost za příliš vysokou … a nebo jsem jen noob

+19

Resident Evil 7: Biohazard

  • PC 75
Od RE 7 by člověk čekal další zombí mlátičku, ale hra se přenesla dál a i když máte co dočinění se zvláštními zrůdami nejedná se o klasické zombie nakažené virem.

Z hry se stala hororová adventura v první osobě, kde při plynutí příběhu se "vtělíte" aj do jiných osob a musíte vždy něco udělat abychom jste se pohnul dál. Atmosféra je hustá v pravém slova smyslu, zvuková stránka a dabing je na jedničku s *. Příběh vás nenechá vydechnout ani na moment a drží vás v strachu a musíte být fakt ostražitý.

Gamesa postrádá nějaké hlubší AI prvky a celý koncept je řešen neskriptováním všeho dopředu. Zatím jsem nenarazil na "hlavolam" (překážku) který by se dal řešit jinak jak tým jediným správním způsobem.

Každý kdo se rád bojí titul doporučuji, vývojáři připravili fakt strašidelnou podívanou a gurmán který obdivuje starý RE 2 anebo hry typu Amnesia atd. nebude zklamán.

Mně trochu chybí nějaká vlastní cesta řešení, ale to neberte jak negativum, protože do tyhle typu hry se takové věci těžko začleňují.

Dalším zklamáním byli některé zvraty v příběhu které byli fakt přitažené za vlasy, nebudu spoilerovat, ale někdy jsem se musel chytat za hlavu. Dále dost negativně ovlivnili některé řešení, které byli hodně předvídatelní anebo moc krkolomní, no ani tyhle negativa nebyli tak silné aby hra neposkytla děsivou zábavu na dost dlouho.

Pro: strach, napínavý příběh, silný nástup hned od začátku, audio stránka hry, napětí

Proti: vše je naskriptováno, řešení hlavolamů je trošku stereotypní a předvídatelní

+19

Dark Souls III: Ashes of Ariandel

  • PC 80
➤Dark Souls 3 už pozitívne hodnotilo veľa ľudí. V skratke je to super, krásna, atmosferická a obtiažna hra, aj ked nie až tak ako ju veľa ľudí prezentuje.
➤Ale ja tu dnes nebudem hodnotiť hlavnú hru ale jej prvé DLC s názvom Ashes of Ariandel a vypichnem tu pár bodov, ktoré sa mi na tomto DLC páčili a ktoré naopak nie. Čo sa týka nejakého deja tak tiež v skratke len toľko že sa vydáme do daľšieho malovaného sveta a odkrývame daľšie časti príbehu tejto úžasnej hry.

➤prostredie: tentokrát sa presunieme do zasneženej krajiny Ariandel. Je to určite dobrý krok a ja osobne som zmenu prostredia veľmi ocenil. Zasnežený les, malá dedina plná nepriateľov, katedrála a hlbiny maľby. V týchto pár obľastiach sa budeme pohybovať. Aj ked samotné DLC nieje veľmi dlhé tak som si prechádzku zasneženov krajinou užil. Taktiež tu narazíte na pár zákerných momentov, ale sme v Dark Souls, takže to nieje žiadne prekvapenie.

➤nepriatelia: snežný vlci, zabijácke stromy, ešte vačšie ekvivalenty vikingov, divný obyvatelia divnej dediny a ešte niekoľko iných druhov nepriateľov, to všetko sa proti nám postavý v tomto DLC. Zo všetkých druhov nepriateľov sa nájde len málo takých ktorý vás potrápia a to je trochu škoda.

➤bossovia: vo svete Ariandelu sa nachádzajú 2 bossovia.
--Champion's Gravetender - 1 pokus - šampión a jeho verný vlk. Za mňa extrémne ľahký boss, ku ktorému je omnoho ťahšia cesta než je on sám.
--Sister Friede - cca 25 pokusov - jeden z najznámejších bossov celého tretieho dielu. Tak ako mala jednotka Ornsteina a Smougha, tak má trojka sestru Friedu. Za mňa osobne niesú ťažké jej útoky a uhýbanie sa im, ale skôr prežiť všetky fáze. Určite ale tohto bossa môžem zaradiť do mojej osobnej top 5ky.

➤vybavenie: nájdeme tu aj pár nových zbraní a sád brnení, ale nič čo by mňa osobne nejako veľmi zaujalo. Asi jediná výnimka je zbraň/zbrane sestri Friedy, ktoré sú naozaj parádne, len mne osobne nesedia movesety.

➤PVP aréna: novinka ktorú pridáva DLC je aj pvp aréna v ktorej si môžete založiť zápasy. Ale momentálne sa už skoro vôbec nevyužíva a je podľa mňa zbytočná. Vačšia zábava je napádať svety nevinných hráčov ( je vidieť akých zákerných ľudí z nás táto hra spravila ).

➤cena: za mňa trošku vyššia, pretože herný čas a obsah samotného DLC nieje veľmi rozsiahli a preto doporučujem kúpiť radšej Season pass, ktorý býva celkom často v zľave.

➤Menšie záverečné hodnotenie
DLC určite zabavý a párkrát aj naštve ale nakoniec dostaneme celkom slušnú zábavu aj ked za trochu vyššiu cenu. Prostredie za mňa osobne veľmi pekné, nepriatelia priemerný a bossovia ? Prvý až moc easy a sestra Frieda je proste legenda :). Takže na záver už len toľko že toto DLC sa nemôže vyrovnať The Ringed City ale určite dostanete primeranú zábavu aj ked nie veľmi obtiažnu.

Pro: prostredie, sestra Frieda, niektoré nová časti vybavenia

Proti: herná doba, prvý boss

+19

The Long Dark

  • PC 85
Přežívání The Long Dark může být nevyzpytatelné. Jednou umřete po měsících, protože se vám nepodařilo zajistit způsob rozdělávání ohně, podruhé umřete první den, protože vedle místa spawnu budou vlci, které nebudete moci obejít aniž byste umrzli dříve než naleznete úkryt.

Ve hře je řada regionů (tzn. map) a přechod mezi nimi je rozdělen nějakou specifickou pasáží a načítací obrazovkou. Každý region je nenásilně rozdělen na několik sekcí (například okolí jezera kde lze rybařit, kopcovitá oblast kudy se špatně prochází, dříve zabydlená oblast kde lze najít spousty zdrojů, nebo oblast kde se sice nachází hodně zvěře, ale není pohodlné tam bydlet).

Běžná strategie je stanovit si hlavní základnu, kde budete shromažďovat vaše prostředky. Jde to i bez základny, ale velmi obtížně. Výběr základny zásadně ovlivní způsob hraní. Je nutno vzít v úvahu její umístění, okolní zdroje, ale také vnitřní vybavení. Málokterá lokalita nabídne vše potřebné k přežití. Obnovitelné zdroje nejsou na mapě rozmístěny rovnoměrně a výhodně umístěné lokace nemusí být výhodně vybaveny. Některé budovy třeba nemají postel, nebo neumožní rozdělat oheň v interiéru. Případně nemusí obsahovat dostatek úložných prostor a vy tak budete muset mít věci jen tak na zemi.

Ze základny se budete vydávat pro potřebné materiály. Ať už půjdete lovit zvěř, rybařit, hledat dříví nebo rabovat opuštěné budovy, hra vám nabízí zajímavé možnosti jak v tom postupovat. Je jen na vás na co všechno se vybavíte. Těžší výbava znamená menší kapacita pro nalezené zdroje, nedostatečná výbava vám pěkně zavaří když se někde zaseknete. Sněhová vichřice může trvat i několik dní, a pokud hned po ní bude mlha, která opět znemožní orientaci, můžete někde zkysnout i týden.
Ať máte hru sebelépe rozehranou, možnost nenadálého konce je vždy reálná a krátkodobé i dlouhodobé přežití může být závislé na jednorázovém rozhodnutí. Když se někde zaseknete, hrozí riziko, že nevyjdete s dostupnými surovinami. Pokud vyrazíte domů, cestu nemusíte přežít.

Hra má řadu herních prvků, které snižují závislost na vymoženostech civilizace (například léky lze nahradit přírodními zdroji), avšak stále musíte pobíhat po mapě a zajišťovat základní potřeby pro přežití. Postupem času začne ubývat divoké zvěře, neobnovitelné suroviny už budou spotřebované a přežívání v regionu začne být obtížné. Navíc můžete potřebovat vybavení, které v daném regionu ani není dostupné. Dříve či později bude výhodné se přesunout do jiného regionu.
To je opět výzva sama o sobě. Každý region je napojen na (obvykle) několik dalších. Vy musíte nejen naplánovat cestu do nového regionu, ale také se v novém regionu někde zabydlet. Cesta jedním směrem může být otázkou celého dne a přenést všechny suroviny do nové základny nemusí být otázkou jedné cesty.

Jsou zde dva základní typy hry: Sandbox a Wintermute. Wintermute je jednoduše řečeno příběhová kampaň, kde máte řady úkolů, interakci s NPC a důvod proč se pohybovat po mapách (tedy kromě samotného přežití)
Sandbox pak má dvě další varianty: Survival a Challenge.
Survival je naprosto obyčejná hra o přežití, kde si akorát vyberete počáteční region a přežíváte jak dlouho jen můžete. Na výběr je z několika obtížností, případně si můžete obtížnost nakonfigurovat sami (nastavíte věci jako agresivitu zvěře, četnost bouřek, rychlost změny počasí, poměr délky herního dne oproti reálnému času, atd.) Jediné možné zakončení Survivalu je smrt.
Challenge vám dá na výběr z několika výzev, každá z nich s jinou obtížností a se specifickým úkolem. Hra končí buďto úspěšným splněním úkolu, nebo vaší smrtí. Čekají vás výzvy jako najít světlicovou pistoli, přenést ji přes několik regionů a na specifickém místě z ní vystřelit, během 30 dní se dostatečně zásobovat na přicházející bouři, strávit 3 dny v 15 vybraných lokací, a další.

The Long Dark je ukázka toho, že Early Access hry mají smysl, zvlášť pokud se jim studio hodlá věnovat. Je vidět, že spousta věcí bylo upraveno na základě zpětné vazby hráčů, což se u klasického modelu vývoje udělat nedá. Oproti původním Early Access verzím se změnilo opravdu hodně a hodně toho přibylo.
Na druhou stranu jsem ale čekal, že vývoj půjde rychleji. Největší slabinu vidím v tom, že příběhová linka ještě koncem roku 2018 nebyla dokončena, navzdory tomu, že hra je již více než rok oficiálně vydaná a dostupná na třech různých platformách. V době psaní tohoto textu jsou k dispozici dvě epizody a třetí je skoro hotová.
Problematické je u mě i to, že Wintermute se hraje podstatně jinak než Sandbox. Wintermute obsahuje opravdu velké množství surovin. Je designovaný tak, abyste se nikde nemuseli zastavovat na víc než pár dní. Mnohé zdroje vám budou poskytnuty vyloženě v rámci příběhu, což hru podstatně ulehčuje. Průchod skrz Wintermute je oproti Sandboxu dost snadný i na nejvyšší obtížnosti. Herní mechaniky jsou tak oslabeny a mnohé z nich jsou zbytečné. Oproti Sandboxu si taky můžete dovolit hodně riskovat, to díky možnosti neomezeného ukládání. Navíc narazíte na vícero lokací kde je nekonečně dlouho udržovaný oheň. Mnozí by podle mě našli podnět nařknout vývojáře z lenosti při designování příběhového režimu a vlastně i vymýšlení celého příběhu.
Z hlediska způsobu hraní se mi zkrátka více líbí Sandbox. Tam mi však po nějaké době schází NPC a vedlejší questy, které herní náplň celkem dobře obohacují.

Pro: Asi nejlepší survival na trhu, stále se zlepšující herní mechaniky, dostatečné množství odlišných regionů.

Proti: Pomalý vývoj, v některých směrech slabší technická stránka, příběhová linka je zajímavý zážitek, ale nevyužívá potenciál hry.

+19

Metro 2033 Redux

  • PC 85
Splnené v rámci HC módu hernej výzvy 2018 - 6. "Sousedy si nevybereš"

Jediná hra z mojej tohtročnej výzvy, ktorú som už v minulosti prešiel. Jediná hra za posledné 4 roky, ktorú som hral druhý raz. A bavil som sa stále viac, ako pri prvom hraní mnohých iných hier.

Veľa bolo o Metre v komentároch popísané. Moje nadšenie by bolo možno o kúsok slabšie, keby som najprv čítal knihu a potom hral hru. Urobil som to však v opačnom poradí a preto (alibisticky) vnímam obe diela ako niečo z časti tématicky odlišné tam, kde sa hra rozchádza s predlohou. A oboje ma veľmi bavilo.

Pre mňa sa jedná o asi najlepšiu FPS, akú som za posledné roky hral - zaujímavý mysteriózny príbeh. Hutná postapokalyptická atmosféra Metra, dostatočné zmeny v hraní (stealth pasáže, bulletstorm prestrelkové masakre a nebojové hororové pasáže). Toto všetko sú aspekty, ktoré ma u hry dvakrát intenzívne držali a dvakrát som aj hru mohol hrať tak trochu inak. Zábavné boli aj rôzne zbrane a ich "feeling" bol pre mňa takmer hmatateľný.

Chce to viac takýchto hier, aj s kvalitným pokračovaním a snáď s nemenej kvalitným tretím dielom, ktorý si snáď v roku 2019 zahrám a možno sa mi ho aj podarí strčiť do nejakej kategórie hernej výzvy 2019. :)

Pro: atmosféra, prostredie, príbeh, zbrane, rôznorodý gameplay, grafika

Proti: miestami over the top akcia, ktorá síce baví, ale nesedí úplne do príbehu, mlčanie hlavného hrdinu, ešte by som pridal trocha rôznorodosti

+19

God of War

  • PS4 95
PS4 som si pred rokom a pol kupoval práve kvôli tomu, aby som si mohol zahrať exkluzivity ako God of War. So sériou nemám veľké skúsenosti, hral som iba remasterovaný tretí diel, a preto ma prekvapilo, aký je rozdiel medzi týmito dvomi hrami. Trojka sa mi veľmi páčila, oproti novému God of War je to však iba „chudobný“ lineárny rubačkový príbuzný.

V skratke, God of War je môj herný zážitok roka. Ide o kúsok, ktorý má podľa mňa všetko - výborný príbeh, akurátnu „špetku" humoru, dobrý súbojový systém, tonu obsahu, krásne prostredie a v neposlednom rade vťahujúcu hrateľnosť. Putovanie Kratosa a jeho papuľnatého syna Atrea (vzťah medzi obomi sa priebehom hry krásne vyvíja, hoci zopár zádrheľov by sa našlo) na najvyšší vrch deviatich svetov nie je žiaden megalomansky cieľ, to však neznamená, že sa počas neho nestretnú s výkvetom nórskej mytológie. Zmena prostredia sérii prospela.

Hrateľnosť je opäť založená na bojoch, hoci tentokrát sú taktickejšie. K dispozícii máte štít a veľkou súčasťou súbojov sa stalo práve blokovanie, a to nespomínam napríklad možnosť hádzať svoju gigantickú sekeru. V boji mu svižne asistuje Atreus s lukom v ruke, ktorého ovláda slušná umelá inteligencia (hoci mu môžete vydávať nejaké tie pokyny aj vy), a časom sa stane neoceniteľným pomocníkom najmä v súboji s ťažšími súpermi.

Potešilo aj množstvo bočných aktivít. Objavovaním skvele vyriešeného polootvoreného sveta (máte k dispozícii lokáciu, akýsi hub, z ktorého sa vydávate do rôznych smerov a rôznych ďalších miest) sa dozvedáte viac o samotnej mytológii, plníte úlohy duchov, zabíjate trollov či ultra silných rytierov, „oslobodzujete" Valkýry... Je toho proste dosť a nejaké to prekvapenie vás čaká na každom kroku.

Mrzela ma iba absencia výraznejších príbehových bossov, pričom aj ten záverečný bol taký... nič extra. Nevoňali mi ani niektoré puzzly, inak sa nemôžem na nič sťažovať. Po technickej stránke nemôžem hre vytknúť nič, aj na obyčajnej PS4 vyzerala nádherne (porovnateľne sa mi páčil iba Zaklínač 3) a bežala svižne.

God of War je jednoducho hra, ktorá stojí za to, a patrí medzi absolútny top tejto generácie. Klobúk dole, Santa Monica.
+19

Vampyr

  • PC 75
Herní výzva 2018 - 9. "Nerozbalený dárek"

Vampyr, pro někoho zklamání, pro někoho překvapení, ale určitě se většinově shodneme na tom, že jsme od hry, dle prvotních představení, rozhovorů a trailerů čekali každý tak trochu něco jiného, než ve výsledku ze hry je. Je to dobře? Kdo ví. Pro mě byla hra spíš tím překvapením.

Celé jsem si to z doslechu představovala jako atmosferický polo-openworld, kde bude čistě na mě, zda půjdu cestou zabití nebo se potenciálním soubojům zcela vyhnu. Kde na mě budou čekat těžká morální rozhodnutí a vlastně víc nic. Nemyslela jsem si, že si utvořím vztah s některými z postav, že nad nimi budu více přemýšlet, nebo že strávím tolik času u rozhovorů. A vadilo mi to? Ne. Bavilo mě to? Velice. A to celou dobu!

Ač jsem se chtěla vyhnout veškerým střetům, nebylo to možné. Lovci upírů byli na každém rohu a občas narazíte na nějaký klíčový bossfight. Takhle jsem si to nepředstavovala. Spíš, že půjdu stealth, z něčeho se vykecám a ublížím možná tak v zápalu žízně po krvi nějakému zvířeti nebo si krev obstarám v nemocnici. A ono prd. A když jste nějakou lokaci vyčištili, příště jste nepřátele potkali zas a znova. Ale i přes to mě to nakonec bavilo.

Graficky se mi hra líbila, i když původní představa (utvořená na základě ukázek) také byla jiná. Atmosféra byla dobrá, místy výborná. Stejně tak hudební podkres vynikající. Jediné co mě zaráželo a rozhodně v tom nejsem sama, je zjev Jonathana. Proč jsou ostatní upíři k nerozeznání od normálních lidí a já musím mít krví podlité oči a celkově vypadám jako přenašeč mnoha smrtelných nemocí, se kterým by nikdo nechtěl mít nic společného? A proč si toho nikdo nevšímá?! Je to jasné, Jonathan je blázen a já spolu s ním!

Nakonec mi veškeré mechaniky vyhovovaly. Jo, rozhovory byly dlouhé a časté, obzvlášť pokud jsem chtěla splnit většinu vedlejšáků. Nutnost vracet se do lokací kvůli udržení zdraví ve čtvrtích bylo možná chvilkama otravné a repetitivní. Soubojů bylo víc, než by mě normálně bavilo. Snažila jsem se jít dobrou cestou a v temném zákoutí zakousla pouze pár velmi nesympatických jedinců, a i přes to jsem se dostala ke třetímu konci. Za což si můžu sama díky rozhodnutím. Ale bylo to překvapení. Jak píšu výše, celá hra pro mě byla a je jedno velké překvapení.

Pro: Atmosféra, audio, grafika, herní doba, level design, OST, příběh, vedlejší postavy

Proti: Repetitivní hratelnost (souboje a pro někoho možná i obíhání čtvrtí)

+19

Human Resource Machine

  • PC 75
Postavte pred programátora problém a on ho vyrieši. QnD riešenie, špecifické riešenie, write-only riešenie alebo riešenie, ktoré by posvätila aj veľká štvorka GoF. On to proste dá za každú cenu.
HRM som dal, ale až na druhý pokus. Sprvoti mi vadila obmedzená množina príkazov a tým pádom riešenia a la „škrabanie sa okolo celej hlavy“, ale keď som sa zameral na podstatu (= vyriešiť problém), tak to už išlo.

Ste programátor a musíte vyriešit 36 úloh. 11 úloh je nepovinných a sú o niečo zložitejšie ako zvyšných 26 povinných (jedna z nepovinných úloh je vo svojej podstate identická ako posledná povinná úloha).
K dispozícii máte príkazy ako: zober vstup, zapíš, načítaj, pripočítaj, odpočítaj apod. (spomínal tu niekto assembler ?) a v podstate riešite triviálne problémy typu: spočítaj 2 čísla, spočítaj výskyty znaku, urči počet násobkov čísla v inom čísle, vypíš reťazec odzadu atď. a spomedzi nepovinných by mohla zaujať Fibonacciho postupnosť. Úlohy sú triviálne, ale vzhľadom na obmedzenú množinu príkazov a nutnosť naozaj myslieť na všetko to možno niekomu zavarí mozog viac, ako by čakal. Veď ako veľmi zložité je určiť, či majú 2 čísla rovnaké alebo rôzne znamienka, alebo vypísať všetky cifry zadaného čísla ? Skúste a uvidíte. Časom príde aj možnosť pristupovať ku prvkom pomocou indexu zadaného v bunke a vcelku by ma zaujímalo, ako si s týmto poradili neprogramátorské duše.

Okrem obmedzenej množiny príkazov je ďalšou a podľa mňa väčšou nevýhodou IDE. Z kódu je vidieť len pár riadkov a keďžě je často nutné používať GOTO, tak je veľmi ľahké stratiť sa. To bolo aj dôvodom, prečo som vynechával sekundárne riešenie problémov. Možnosti riešenia sú 2: aby ste použili čo najmenší počet rôznych príkazov a druhý spočíva v tom, aby bol program vykonaný čo najrýchlejšie.

Pri úlohách je nutné nájsť univerzálne riešenie a pár krát ma hra poslala do preč, lebo moje riešenie nedokázalo vyriešiť všetky možné vstupy.
Okrem neprehľadnosti by som bol rád, keby sa zlepšila aj rýchlosť vykonávania vytvoreného programu. Aj najvyššia možná rýchlosť vykonávania je otravne pomalá a nič by sa nestalo, keby vie program povedať hneď, či je výsledok správny alebo nie. Btw. Programčeky môžete samozrejme aj debugovať.

Na precvičenie mozgových závitov je to veľmi vítaná záležitosť. Ja som sa trošku tešil aj na príbeh, ktorý je vyrozprávaný pomocou 5 videí, ale nakoniec som zostal sklamaný. Nečakal som šejkspíra, ale mohlo to byť lepšie. V priebehu práce (každá úloha zodpovedá 1 roku) sa objavia stroje, o ktorých sa v závere (42 rokov) dozviete, že sú tu na to, aby nás nahradili pri našej práci. No jooo. Vonku je pokračovanie, ale priznám sa, že tam som zatiaľ pochodil veľmi zle (vyriešených 18 úloh zo 60). Holt paralelné programovanie si vyžaduje trošku zodpovednejší prístup pri riešení problémov. Niekedy inokedy.

Kto má chuť na trošku väčšiu programátorskú výzvu, potom vrelo odporúčam programátorský adventný kalendár. Vonku sú už 4 ročníky. Mimoriadne ma poteší, keď mi niekto odporučí aj niečo ďalšie, buď na štýl HRM alebo advent of code.
+19

Kingdom: Two Crowns

  • PC 80
Kingdom: Two Crowns navazuje na předchozí tituly Kingdom a Kingdom: New Lands a hráč se tak opět ujímá role monarchy, který má za cíl rozšiřovat své království a bránit ho před stále se stupňujícími útoky nepřátel. Hlavní mechanika hry tak zůstává stejná - budovat, bránit, najímat si pracovní sílu a strategicky plánovat další kroky.

Hra je rozdělena na pět ostrovů/krajin a na každém z nich jsou k dispozici různé zdroje s jejichž pomocí lze upgradovat nebo vylepšovat různé herní prvky jako je například vylepšený materiál pro stavbu obranných zdí, osedlávání různých typů zvířat nebo najímání poustevníků - specialistů, kteří mají zvláštní dovednost při budování či vylepšování zdejší infrastruktury. Nutno dodat, že každý další ostrov je s přibývajícími portály nepřátel o něco obtížnější než ten předchozí a hráč se tak musí vyhnout neuváženým krokům, kdy i drobná chyba může mít za následek rychlý konec.

Novinkou je možnost mezi jednotlivými ostrovy cestovat a vracet se tak do již rozehrané a rozestavěné mapy. Sice po návratu hráč čelí nemilým následkům své dosavadní nepřítomnosti (zničená a nefungující obrana, úbytek na lidských zdrojích), na druhou stranu je možné tak s opětovným návratem přinést novou technologii nebo vylepšení, které tak udělá obranu (a nejen tu) ještě lepší a efektivnější.

Cílem hry je zničit na všech pěti ostrovech nepřátelské portály včetně tzv. cliff portálu, který nelze za normálních okolností zcela zničit, neboť se neustále obnovuje. V určité části hry je možné na každém z ostrovů podniknout finální útok a proniknout tak skrz cliff portál do jakési cizí dimenze s cílem nepřátelské líhniště definitivně zničit. Jakmile se toto úspěšně povede na všech ostrovech, království je zabezpečeno a hra se považuje za úspěšně dohranou.

Co říci závěrem? U Kingdom: Two Crowns jsem strávil pěknou řádku hodin a až na výjimky se mi nestalo, že bych se nudil. Ano, také jsem se dopustil chyb a byl nucen začít znovu, ale díky určité záchranné mechanice je hra s určitou penalizací v pohodě hratelná aniž byste vše museli budovat znovu. Pokud někdo hrál předchozí Kingdom nebo pokračování New Lands a hru si užil, pak pro toho mohu Two Crowns jedině doporučit.

Mimochodem, hra umožňuje (oproti předchozím dílům) lokální i vzdálenou kooperaci a protože já i můj bratr jsme si předchozí díly užili, byla docela paráda si to zahrát společně a spravovat tak celé království ve dvou hráčích. V našem případě sice pouze přes split screen, ale o pár pěkných hodin zábavy bylo postaráno.

Pro: zábava, hra člověka přitáhne a nepustí, vylepšené mechaniky oproti předchozím dílům

Proti: neintuitivní nastavení, některé mechaniky si musí hráč sám nastudovat a zkoušet metodou pokus-omyl

+19

Dark Seed II

  • PC 80
Znáte takový ten pocit že sledujete výborný film a pak přijde konec, na který koukáte s otevřenou pusou a hlavou se Vám honí "tady se někdo posral". Tak přesně tohle se mi stalo u Dark Seed 2. Ale popořádku.

Dark Seed 2 je výborná adventura, mnohem lepší než první díl. Minimalistická grafika jedničky je pryč, místo toho tu je standartní grafika roku 1995 s naklíčovanými herci a v temném světě konečně mohl H.R. Giger rozvinou svou úchylnou fantazii. Jako doprovod je nervní antihudba, která se výborně hodí. Rozplizlé 3D filmečky se tedy těžce nepovedly, ale budiž. Lapálie se spuštěním pod Windows 3.11 řeší balíček z jedné abandonware stránky, takže v pohodě.

Hratelnost je výborná. Zůstalo pohodové ovládání třemi ikonami (prohlédnout, použít, odejít), díky bohu zmizely všechny časové šílenosti z jedničky, takže je Dark Seed 2 klasická adventura. Těžká jak blázen, ale férová. Od začátku máte otevřenou poměrně širokou paletu lokací, spoustu času strávíte pokecem s postavami, na některé místa se dostanete až po posunutí v příběhu. Po nějaké části se dostanete do Temného světa, který stejně jako v prvním díle ovlivňuje ten skutečný a podobá se mu. Na většinu věcí se dá přijít, ani není potřeba zkoušet všechno na všechno, spíše se trpělivě vracet za postavami a zjišťovat co se stane. Za zrcadlové bludiště a závěrečnou honičku bych teda někoho nakopl, ale jinak super. Hra je o dost delší než první díl.

A příběh? Parádní. Mike Dawson se vzpamatovává z událostí prvního dílu a vrací se do rodného městečka. Radost mu kazí to, že jeho přítelkyně Rita byla brutálně zavražděna, všichni ve městě ho nenávidí a on je hlavním podezřelým. Při pátrání zjišťuje, že Rita byla pěkná štětka, která to táhla s půlkou lidí ve městě a že každý má nějaký škraloup. I to samotné vystačí na parádní temný thriller.

Ještě lepší je parádní Temný svět, kde zjišťujeme, že místní zrůdy jsou v podstatě normální "lidi", kteří by rádi žili pokojným životem. Jenže čelí invazi Prastarých, kteří si dělají zálusk i na svět lidí. Je to docela hutný horor, ve kterém nechybí prastaří Strážci, nezničitelní poslové, magické předměty, spousta monster a znepokojivých scenérií. Člověk připadá úplně maličký proti Lovercraftovskému zlu a přitom ví, že ho musí zničit.

No a pak přijde konec. Hrdina odhalí celou pravdu o městečku, Ritě, svojí matce. Po šíleném závodu porazí monstrum pronikající do našeho světa, zlikviduje kosmickou loď Prastarých a objeví se u psychiatra. Ten je mrtvý a vypadá to, že vše bylo jen v Mikově hlavě. Jack, který mu pomáhal je jen výplod jeho fantazie/druhé já z temné strany, který ho zabije, načež je hrdina prohlášen za sériového vraha. Nejenže to nedává smysl, obě varianty popírají většinu z dění obou dílů, ale ještě je to absolutně antiklimatické a do hry podobné konce zkrátka nepatří.

Každopádně nehodnotím film, ale hru, takže Dark Seed 2 je výborně vypadající hra, která se dobře hraje a má výborný příběh, takže 80%. Nebýt absolutně stupidního konce, dal bych více.

Pro: Skvlěá grafika hlavně v Temném světě, férová hratelnost, jednoduché ovládání, parádní příběh v obou realitách.

Proti: Dementní konec, ošklivé animace.

+19