Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Outlaws

  • PC 75
Outlaws byl v roce 1997 tak trochu ve stínu slavnějších 3D akcí. V něčem po zásluze, v něčem neprávem. Už jej kdysi dohrál, ale bez nějakých vzpomínek.

Není divu, westernů znám jen pár a navíc největší slabina hry praští do očí hned na začátku. Je to grafika, která je ručně kreslená, velmi velmi jednoduchá a nepříliš povedená. Ani GOG remaster s ní nic moc neudělal, dá se říct že Outlaws po grafické stránce strkají do kapsy s přehledem i všechny Buildovky.

Příběh je taková westernová klasika - bohatý magnát chce stavět železnici a v cestě mu stojí farma. A protože majitel, bývalý maršál odmítá prodat, zloduch vyšle poskoky aby postrašili jeho manželku a dceru. Dopadne to tak, že farma shoří na popel, manželka umírá hrdinovi v náručí a navíc padouch unese dceru. A maršál, který už dávno odložil kolty se vydává po stopě zloduchů, nakopat jim prdel a zachránit dcerku. Je to sice klišé, ale moc hezky zpracované, po každé misi přijde nějaká krásně nakreslená animace a dá se říct, že spolu s naprosto úžasnou "Morricone" hudbou táhne hru neskutečně dopředu. Animace se navíc fakt povedly, jsou nabité akcí, osudovými okamžiky i dialogy a nechybí ani klasický odjezd do západu slunce :)

Ale ke hře. Tvůrci tušili, že s podobným námětem nemůžou natáhnout hru na 30 kol a udělal jen 9 misí. A udělali moc dobře, protože mise jsou každá z úplně jiného prostředí (pevnost, městečko, skály, doly, vlak..), většina z nich je docela dlouhá, docela složitá, plná klíčů, secretů a hlavně nepřátel. Některé mise jsou přímočaré, v jiných si pobloudíte, budete muset nějaké puzle a občas zakysnete, protože pro cestu dál je občas potřeba najít i nějakou tajnou pasáž (třeba v posledním kole). Dá se říct, že díky měnícímu se prostředí, těšení se na další filmeček a především díky heroické akci se ale určitě nudit nebudete. A samozřejmě aby to nebylo málo, po dohrání si můžete vybrat historické mise, kterých je celkem 13 v 5 tématických celcích a které Vám dají pořádně zabrat.

Co se nepovedlo jsou easter eggy. Narazit na králíka ze Sam a Max je divný, stejně jako to že pod westernovým městečkem je odporně nakreslená mimozemská loď.

A samotná akce? Paráda! Lucasové se drželi westernových reálíí, takže na Vás útočí pouze ozbrojení banditi a občas ve stoce pavouci. A zbraně jsou typicky westernové - kolťák, opakovačka, kulovnice, brokovnice dlouhá i krátká, dynamit, nože a v posledním kole i gatling. Tvůrci zařadili ruční nabíjení, takže kolťák musíte nabít po 6 výstřelech, opakovačku po desíti a ostatní pušky se nabíjí po jednom výstřelu. Ve víru akce, kde bojujete vždy aspoň s 3-5 protivníky se stávají tak některé zbraně nepoužitelné. Ale vůbec mě to nevadilo, s kolťákem a opakovačkou jsem si připadal opravdu jak na Divokém západě, navíc pro opakovačku můžete najít dalekohled a stane se z ní skvělá sniperka. Což je trochu úlet, ale budiž.

Každopádně nepřátel jsou opravdu hordy, tipl bych tak 80-100 na kolo a je tu neskutečná řežba. V každé rohu na Vás někdo vykoukne a většinou ji rychle koupí, ale pokud jich je hodně, budete mít brzo problémy. Pak se nezbývá než krýt, přebíhat a přebíjet (a nebo hrát na easy). Trošku jsem si připadal jak v akčním filmu a ne ve westernu, ale pak jsem si vzpoměl na Sedm statečných (původní) a finální akci s desítkami mrtvých a vzal jsem to. I western může být akční nářez.

Takže finální verdikt? Outlaws se skvěl hraje, perfektně se drží reálií Divokého západu a táhne ho výborný a výborně zpracovaný příběh. Jen ta grafika je fakt ošklivá a toho bloudění a hledání tajných cest je občas trochu moc.

Pro: Příběh, perfektní westernová střílečka, spousta misí navíc.

Proti: Grafika, občas bloudění a hledání jak dál.

+19

Crash Bandicoot

  • PS1 80
První dobrodružství mého oblíbeného vačnatce. V prvním díle umí pouze skákat a točit se.
Ve hře navštívíme celkem 3 ostrovy. Úrovně jsou různorodé. Někdy navštívíme ztracené město, někdy prcháme před koulí a nebo jedeme na praseti. Hru lze dohrát na 100%.
Ve hře lze získat 26 drahokamů z nich 6 je barevných. Drahokamy lze získat rozbitým všech beden v úrovni. Ve hře projdeme celkem 32 úrovní, z nich v 6 úrovních musíme porazit bosse. Ve hře narazíme na různé nepřátelé, třeba kraby nebo domorodce.

Pro: Vše

Proti: Nic

+19 +20 −1

Gran Turismo

  • PS1 100
Hru jsem poprvé objevil v roce 2013. I dnes pro mne není lehké uvěřit, že byla vydána na přelomu 1997/98 s ohledem na tehdejší ponuku závodních her na PC (NFS, Screamer). Po úvodním seznámení s členěním hry jsem se rozhodl nejdřív odehrát její arkádovou část s tím, že simulační část bude přeci jen podstatně těžší. Arkáda posloužila jako seznamka s některými auty a zároveň jako přípravka nebo jezdecká škola pro simulaci.
Jenže ouha, nejdřív jsem byl nucen si odemknout všechny licence. Znamenalo to měsíce tréninku, který se ale nakonec ukázal ve smyslu "tězce na cvičišti, ještě těžčeji na bojišti". Simulace fungovala na principu vyhrávaní kreditů závoděním, nákupu dílů vylepšujících výkony aut a samotném tuningu. Některé závodní série nebo těžší závody mne za první místo odměnili hezkými a většinou perfektně vyladěnými závodními speciály. Hra disponuje americkými, britskými a japonskými vozy, s důrazem na množství japončíků. Dále se vozy dělí na předokolky, zadokolky, čtyřkolky a vozy s motorem umístěným ve středu. Každý vůz je hezky popsán s jeho klady i zápory.
Samotné závodění bych přirovnal k návyku na těžkou drogu. Jakmile jsem byl nucen měnit parametry aut, zkoušet jestli a jak to funguje na okruhu, stávala se ze hry záležitost pohlcující mne i na několik hodin denně. Pomalu jsem si garáž plnil vozy které jsem považoval za nejlépe ovladatelné, což se ne vždycky shodovalo s pojmem nejvýkonnější. Byla tam i možnost auto prodat, bohužel s výraznou ztrátou, protože hra jaksi nebrala v potaz upgrade ani počet závodů jako v NFS Porsche.
Ve hře bylo mnoho technických okruhů se záludnými zatáčkami a mnohdy i nerovným povrchem na kterém auto dokonce poskakovalo. Nejdelší závody, jako např. "300km Endurance Race" trvaly téměř dvě hodiny - samozřejmě v závislosti od auta - a já musel navštívit boxy kvůli výměně ojetých pneumatik a dotankování paliva. Takže kromě ježdění jsem také musel přemýšlet nad strategií boxů. Co se týče poškození vozů, fungovalo bohužel jenom v licencích.
Jediné mínus hry bylo divné chování auta při delším kontaktu s některými mantinely. Jinak vím, že hra má několik různých bugů ale já se nesetkal ani s jedným.

Ještě musím spomenout možnost srovnat své časy s časy závodníků z téměř celého světa na stránkách gtplanet.net a cyberscore.me.uk. I když je GT dvacet let stará hra, pořád přibývají nové časy, dokonce i nové rekordy, což jenom potvrzuje její nadčasovost.

Pro: Obrovské množství aut, hezké tratě, pocit ze závodění, kvalitní systém tuningu

Proti: Divné chování auta při delším doteku s mantinelem

+19

Firewatch

  • PC 75
Vážně začínám mít hodně rád adventury. A právě Firewatch mně sednul parádně. Hutná atmosféra, napínavé a zajímavé vyprávění, povedený soundtrack a líbivé vizuální zpracování dávají dohromady příjemné a pohodové hraní.

Když se ve hře spojí příběh, hudba, filmovost a atmosféra, tak ani nepotřebuju žádnou zběsilou akci - obyčejné chození po lese a přemýšlení nad životem, záhadami a podivnostmi je zcela dostačující.

Jedinou větší výtku mám snad jen k závěru toho celého herního “vyšetřování”. Ke konci jsem poněkud ztrácel ponětí o tom, co se děje a nakonec to nějak rychle vyšumělo do ztracena a skončilo. Ale aspoň úplný závěr byl docela poetický.

Pro: Atmosféra, příběh, soundtrack, vizuál, odpočinek

Proti: Trochu neologičností a chaotičnosti v závěru příběhu

+19

Dear Esteban

  • PC 5
Herní výzva 2017 - 7. No fujtajbl!

Vzhledem k tomu, že datadisk na Arcanii je opravdový shit a po cca hodině hraní jsem se do něj za celý měsíc nedokázal dokopat, hodil jsem ho k ledu a jal se sedmý bod Herní výzvy 2017 trochu vochcat a na Kwokyho radu zkusil Dear Esteban. Co jsem se tak dočetl, je to prý taková parodie na Dear Esther a hlavně je to za pár minut dohrané.

Opravdu jsem ovšem nečekal, že pár minut je to doslova a že celý proces (stažení, do hrání, smazání) bude trvat minut maximálně pět. Parodie to ovšem není, protože humor... well... nenalezen, ergo kokotinec a ztráta času. Aspoň ta Herní výzva je z krku... :D

Pro: Nemusím se crcat s datáčem na Arcanii...

Proti: Kravina.

+19

Broken Sword 2 - the Smoking Mirror: Remastered

  • PC 80
Hodnotit remasterovanou edici Broken Sword II: The Smoking Mirror je dosti nevděčná záležitost, zvláště pokud jste hráli původní druhý díl slavné adventurní série, proto bude tento můj komentář poněkud krátký.

Na rozdíl od Broken Sword: Shadow of the Templars - Director's Cut nenajdeme v remasterovaném druhém dílu žádný nový obsah, takže děj probíhá přesně tak, jak jej známe - George s Nicole jdou navštívit starého profesora Oubiera, načež je krátce nato Nicole unesena a George přivázán k židli, ke které se přibližuje nechutně obrovský pavouk. A v právě v tuto chvíli vstupuje do hry hráč, George se osvobozuje a začíná pátrat po Nicole. Po jejím nalezení se dozvídá důvod únosu a děj se přesunuje ke svému finále do Jižní Ameriky.

Ke hře samotné bohužel není, co dodat. Jak již bylo zmíněno - žádný nový obsah nepřináší, grafika byla vylepšena (to je ale věc názoru) stejně jako v Broken Sword: Shadow of the Templars - Director's Cut. Stejný je i pro sérii nový systém nápovědy a deníček. Pouze hezká a příjemná hudba zůstala nezměněna a přidanou hodnotu tvoří jen kompatibilita s novými systémy.

Pro: Pořád je to ten starý dobrý Broken Sword II kompatibilní s novými systémy.

Proti: Pořád je to ten starý Broken Sword II, za který z Vás chtějí vytáhnout prachy (znovu).

+19

Full Throttle

  • PC 70
Krabičku s Full Throttlem jsem sušil doma přes deset let, kdy jsem si ji nechal poslat z GB a nikdy se nepřiměl ji rozehrát. Až teď, ještě že mám v notebooku pořád mechaniku. Intro je dlouhé a filmově pojaté, dabing výborný. Adventurní principy jsou čisté a jasné, žádné tápání se nekoná. Chvíli po začátku hraní mi je jasné, že tohle není adventura, v které bude motorkář Ben tahat v inventáři bambilión předmětů, stejně tak rozhovorů není mnoho a nejsou kdovíjak košaté. Rebelující motorkář není užvaněná bába a atmosféře, která se dál snaží působit filmově, to tady jednině prospívá.

Příběh hezky odsýpá a do první akční pasáže, kdy se klasická adventura na chvíli změní v akční arkádu, se to dobře hraje. Minihra v soutěskách je ale těžkým mínusem. Kličkovat jako ve Wacky Wheels, mlátit se s náhodně generovanými oponenty, čekat několik minut, než natrefím zrovna na toho, z kterého potřebuju vytřískat konkrétní předmět a ještě si to několikrát zopakovat, než se mi souboj povede vyhrát? Ne děkuji, na tohle v adventuře nejsem zvědavý. Chápu, že Tim Schafer chtěl přinést do žánru něco nového, ale tohle se moc nepovedlo.

I přes zmíněný opruz, který zbytečně natahuje herní dobu, je Full Throttle na svou dobu docela krátkou adventurou, která má ale styl i vtip. Pro adventuristy jasná volba, pro ostatní bude zajímavější volbou remasterovaná verze.

+19

Hero of the Kingdom

  • PC 70
Jak se stát hrdinou a ještě si u toho odpočinout.

KotH je hrou, která se moc často nevidí. Na první pohled je vidět, že jde o titul z malého (řekněme rodinného) studia, zároveň je na ní ale patrná péče, která ji posouvá z tuctového "tohle jsme zbastlili s bráchou" na hru, kterou si člověk rád zahraje. Jednou z hlavních předností hry je její jednoduchost a nenáročnost. V téhle hře totiž nejde o výzvu něco si dokázat, ale užít si jednoduchý příběh a v prostředí roztomilé grafiky a pohodové hudby se proklikat k slavnému finále.

Ona je totiž celá hra jen o klikání, které posouvá prostého klučíka z farmy k slavné budoucnosti, odhalení minulosti a záchraně království i rodiny. Prostě samé klišé, ale moc příjemně se to hraje. Je zábava učit se novým technikám lovu, pomáhat obyvatelům království, vést vojenskou výpravu proti lapkům, rybařit nebo sbírat houby. Dohrání zabere jen několik hodin, ale i tak jsem se pozdě večer přistihl, jak si klasicky namlouvám "ještě odklikám tenhle úkol a půjdu spát". A to je znakem povedené hry.
+19

Little Nightmares

  • PC 90
Herní výzva 2017 - 5. "Rychlovka"

I přes to, že mi během hraní unikla spousta věcí, tak mě INSIDE naprosto očarovala, a když jsem pak slyšela o vydání Little Nightmares, bylo jasné, co dalšího si v budoucnu pořídím. Nakonec jsem ji slupla jako jednohubku a po čtyřech a půl hodinách ji dohrála na jeden zátah. Je to přes půl roku, co jsem hru dohrála a pořád mám čerstvě před očima některé momenty.

Hra je bizarní, brutální, intenzivní a atmosferická. Možná to zní přehnaně, ale přesně tato slova mě při myšlence na tento kousek napadají. Je to jedna z těch her, kde neuslyšíte jediný rozhovor, a přes to je plná příběhu. Příběhu, který pomalu vstřebáváte skrze atmoféru, prostředí a váš posun hrou. Hratelnost stojí na plížení se, šplhání, prozkoumávání prostředí a plnění lehkých logických úkolů. Občas přejdete lávku, se kterou někdo může mít ve 3D prostředí z pohledu z boku problém a přejdete ji až na několikátý pokus. Já osobně s tím problém téměr neměla, ale můj kovaný herní kolega padal jako hruška. Mírně frustrující může být i to, když někam jednoduše nedoskočíte nebo si skok dostatečně nenačasujete.

Hlavní hrdinka Six je nepředvídatelná a záhadná osůbka. Dopředu vás pohání zvědavost, kam ještě hra může zajít a taky otázka, co se to kolem nás vůbec děje. A zda dostanete odpověď nebo ne, to už je na vás. Každý to může pochopit jinak, každý se může chytit něčeho jiného a těžko říct, zda se vůbec někdy od vývojářů dozvíme onu hlavní myšlenku. Ještě by mělo být poměrně nově přístupné DLC, ale to jsem zatím nehrála. Někdy dokoupím, snad něco málo poodhalí.

Pro: Atmosféra, grafika, hratelnost, level design, příběh, který si vysvětlí každý po svém, zvraty

+19

Unreal II: The Awakening

  • PC 70
Položme si otázku, proč se nám vlastně ten (ne)slavný Unreal II příliš nepovedl? Vždyť ve své době přišel pod známým jménem, s koukatelnou grafikou, dokázal nabídnout příběh, různorodé herní prostředí a zkrátka papírově všechno to, co by správná střílečka měla mít. Čím to je, že samotný pocit ze hry je tak zvláštně nahořklý?

Krátce po spuštění hry, pochopíte, že s předchozím Unrealem nebude mít toto pokračování až tolik společného. Poté, co překonáte vcelku ucházející, ale nikterak oslnivý pokus o příběh, zjistíte, že hra je designována více do stylu rozvážné chodičky, než zběsilé akce. Ovšem na to, že se pohybujete, v porovnání s předchozím Unrealem, jako šnek, není herní prostředí až tak sofistikované. Pár chodeb, nějaké tlačítko, inu ta pořádná akce tam prostě chybí. Anebo silnější atmosféra, třeba více zabrousit do survival hororu, však do příchodu Dooma 3 bylo ještě času dost… Atmosféra byla hlavní deviza Unrealu, jenže v porovnání s druhým dílem má silnější atmosféru i vytláčení ranní stolice.

Jak tak procházíte hrou, zjišťujete, že vlastně všechno, na co narazíte, je standardní. Herní prostředí se přiměřeně mění, projdete si pohlednými, světlými exteriéry, jakož i temnými sci-fi chodbičkami. Hra taktéž dokáže měnit své tempo, nebo chcete-li dynamiku. Líbily se mi více ty „nereálné“ části spíše ke konci hry, naopak když jsem měl někde komunikovat s posádkou, nebo zdlouhavě umísťovat turrety a čekat na invazi, spíše mě to otravovalo. Střílení není málo, ale samotný pocit ze střelby není kdovíjak intenzivní. Zbraní, popř. jejich alternativních modů a druhů munice, je vlastně dost, ale přesto se nemohu zbavit pocitu, že pokaždé se jedná jen o metání všemožných světelných koulí do několika verzí robotů, kteří jsou téměř na jedno brdo. Nemá to ten patřičný drive, který by dokázal hráče vtáhnout do hry.

Když se řekne Unreal II, nenapadá mě mnoho přirovnání, možná třeba Red Faction? To byla ve své době také naprosto nezávadná střílečka, která podobně jako Unreal II postrádala uvnitř to „cosi“, co přinese hráči opravdovou zábavu...
+19

Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors

  • DS 80
Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors je přesně ten typ adventury, který mám v oblibě. Koncept "exit room" je tu přenesen do prostoru velké zaoceáncké lodi, máme zde záhadu, proč bylo uneseno devět osob a přemístěno do této lodi, a také, kdo to provedl a jaká byla jeho motivace.

Pokud se koncept tvůrcům z Chunsoftu povedl, tak ani obsah a forma nepokulhávají. Prakticky jde o ideální provedení vizuální novely, jelikož zde máme přímo oddělené části hratelnosti. Za prvé hádanky, aneb přímé řešení jak se dostat z nějaké místnosti (viz název titulu). Obvykle jsou zábavné a někdy představují i trochu větší výzvu. Jde o ideální přestávku mezi čtením dialogů a příběhu. A tím se dostáváme ke druhé složce hry, seznamováním se s postavy a rozmotáváním mystéria zahalující důvod tohoto "testu", nebo co to vůbec je. Devět osob neví proč tu jsou, nebo si nemohou být jisti, zda třeba ostatní nejsou spolčení proti němu samému. Paranoia a napjaté vztahy tu jsou vykresleny na jedničku, a právě interakce mezi devítkou postav, kdy se tvoří přátelství i nepřátelství, roste důvěra i nedůvěra, jsou tím nejlepším na 999. Kotaro Uchikoshi, tvůrce hry, je mistr v oblasti napínavých detektivek a zvratů v příběhu, a ukázal to již ve svých předchozích dílech (doporučuji výborné Ever 17). A pak tu máme poslední složku hry, a to stromový vývoj událostí a tedy dopad vlastních rozhodnutí na konec hry. U Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors to není nijak kosmetická vlastnost, ale zcela zásadní ve smyslu nadcházejících událostí a jednoho z možných závěrů. Rozsah naštěstí není nijak velký (přibližně dohrání trvá ne náhodou také devět hodin), takže vícero průchodů je smysluplné.

Tvůrci vytěžili myslím maximum, obsah je napínavý a udrží hráče v pozornosti a technická stránka je na poměry NDS i mimo něj (hrál jsem na PC) velmi dobrá - zvláště soundtrack. A já už se nemohu dočkat, až si zahraji Zero Escape: Virtue's Last Reward a Remember 11: The Age of Infinitym jelikož kvalitních a správně mysteriózních detektivek vysoké kvality v oblasti videoher moc není.

Pro: příběh, dialogy, postavy, hudba, délka

Proti: žádné

+19

Jurassic Park: The Game

  • PC 75
Asi takhle - na rovinu chápu, proč je kolem JP: The Game tolik rozhořčených recenzí. Ovládání formou quicktime klikanců je v mnoha případech tak frustrující, až to pěkné není. A přitom se to dalo jistě udělat mnoha způsoby, aby se hráči nepotily ruce už jen při myšlence na hbité střídání kláves.
Jinak však není JP moc co vyčítat. Pokud jste fandové série (nebo stačí klidně prvního dílu, za mě o Rexovu tlapu nejlepšího), tak se jedná o jednoznačnou povinnost.
Podíváte se na stará známá místa a příběh "jedničky" se zde rozvíjí dál, respektive jeho další linka. A že si srandu s dinama užijete, na to vemte jed.
Prostě a jednoduše, pokud nejste šíleně nervově labilní a to ovládání hře odpustíte, určitě si hru (nebo spíš interaktivní film v podání Telltale) užijete.

Pro: známé univerzum, dinosauři, zábavné, hudba

Proti: QTE jsou trochu našponované

+19

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PC 95
„Evil is evil. Lesser, greater, middling... makes no difference. The degree is arbitrary. The definition is blurred. If I'm to choose between one evil and another, I'd rather not choose at all.“

Na začátku bych chtěla napsat, že jsem nehrála první díl herního Zaklínače, nečetla předlohu a neviděla žádný z filmů. Zato Zaklínače 2 považuji rozhodně za jednu z nejlepších her, kterou jsem kdy hrála, to i přes mé nemalé výtky k těžkopádné a nepřívětivé hratelnosti. A Divoký hon všechny ty výtky vymazal do jedné.

1) Geralt z Rivie sice nepatří do bratrstva Assassínů, takže parkour po budovách není jeho silnou stránkou, nahnutější skála, pokud je hladká, mu rovněž činí problémy, ale rozhodně se už pohybuje suverénněji, než v předchozím díle. Alespoň už dokáže skákat a dokáže se i za běhu chytnout převisů, výše vyšplhat atd. V otevřeném světě navíc samozřejmě už nemáte problémy s obcházením obrovské oblasti a načítáním tabulek.

2) U předchozího dílu jsem si stěžovala na kvalitu map – problém vyřešen. Mapa je přehledná, dá se na ní vyznačit i hráčův vlastní bod, ukazuje vzdálenost (kroků), ukazuje dokonce i přesnou cestu, což je opravdu luxus pro lenochy. To znamená pro většinu hráčů, včetně mě. :D

3) Vím, že se tu spousta hráčů chvástá tím, jak hráli Zaklínače 3 na obtížnost Krev a kosti. Já se nebojím přiznat, že jsem celou hru odehrála na nejjednodušší úroveň, stejně jako předešlý díl, ovšem s tím rozdílem, že tady byla lehká úroveň konečně skutečně lehká. Krýt se jsem prakticky nepotřebovala, tvrdý zásah mečem jsem skoro nepoužívala, u většiny nepřátel stačily lehké útoky a posilnění Quenem, u bossů bylo občas nutné uskakovat. Žádný trainer už nebyl potřeba, a ačkoli daleko těžší, než jakýkoli pozdější boss Divokého honu, byl pro mě ten úplně první v jeskyni s Keirou Metz a především, pak vlkodlak, troll a jeden Skeližan z vedlejšího úkolu (čímž chci upozornit na zřejmou nevyrovnanost obtížnosti mezi nepřáteli), tento systém mi vyhovoval, včetně očíslování nepřátel podle obtížnosti.

4) Grafika byla dobrá, nepíšu ohromující, ale pěkná a odpovídala době svého vzniku. Už se nestávalo, že by postava mluvila a neotvírala při tom pusu. Zvuk se znatelně zlepšil, hlasitost v dabingu byla v celku vyrovnaná, horší to bylo s animovanými „mezičástmi“, ty byly znatelně slaběji nahrány, naštěstí další věc, co se taky zlepšila, je, že se konečně dá hra zesilovat přímo na klávesnici.
Co se stále ještě týká technických záležitostí hry, našlo se pár menších bugů – především s Klepnou, která se občas někde kousla, a motala se chvíli v křoví, jindy se hlavou zasekla v nějakém předmětu a nebylo možné na ni vyskočit, nebo nechtěla jet rychlejším tempem a asi dvakrát se mi stalo, že za mnou nepřišla vůbec, ačkoli byla volána a bylo to v dané oblasti možné.

Vyskytly se ale i závažnější bugy – ten úplně největší, kdy jsem se musela vrátit o dvě uložené hry zpátky (jedna nepomohla), se objevil při finále vedlejšího úkolu se zavražděním krále Radovida. Když jsem zabila Dijkstru (který se mylně domníval, že ho nechám, aby zabil moji nejoblíbenější postavu – Rocheho, se kterým jsem prožila tři čtvrtiny předchozího dílu) a jeho kumpány, nenaskočilo žádné video, postavy tak nějak postávaly okolo a nic se nedělo. Nemohla jsem odejít z nádvoří, s nikým mluvit, atd. Musela jsem hru načíst o dvě uložené hry zpátky a pak video jelo i při naprosto stejných volbách.

Další, méně závažný, docela vtipný bug přišel až ke konci, kde jsem měla nejprve přemoci, coby Geralt, Caranthira na ledu, Caranthir se úplně zaseknul, stál na místě a ani se nehnul, takže ho Geralt jenom řezal mečem, než vypršela čára se zdravím.

Tedy bugů bylo více, než u předchozího dílu, ale samozřejmě chápu, že to byla asi nutná daň za to, co je na té hře nejlepší – za komplexnost a rozsáhlost.

A tohle je okamžik, kdy začnu pět na Divoký hon ódy, jako všichni ostatní. :-)

Skutečně jsem ještě nikdy nehrála nic tak obrovského a to nejen, co se týká (téměř) neomezeného, otevřeného světa. Kde končí pevnina, tam začíná moře, jen vyměníte Klepnu za malou loď a jede se dál. Ubíhá čas, ubíhají dny, mění se počasí. Vesnice i města si žijí vlastním životem, sedláci pracují na polích, děti si hrají na rozbrázděných, blátivých cestách, kněží Věčného ohně kážou ve městech nenávist vůči „nelidem“ za vděčného poslechu svých fanatických příznivců. Ať se Geralt ocitne kdekoli, lidé na něj pokřikují, reagují na jeho přítomnost a velmi často od něj potřebují pomoc. Na rozsáhlých travnatých pláních pevniny, či na zasněžených kopcích ostrova Skellige se prohánějí divoká zvířata (koně, divoké kozy), ve vesnicích zase polehávají v ohradách ta domestikovaná. Drobné nestvůry číhají každých pár metrů, těch větších se Geralt může zbavit za peníze. Ve městech i vesnicích jsou obchodníci, u nichž je možno jak kupovat, tak prodávat zbraně, zbroj, jídlo, bylinky, sedla a klapky pro Klepnu a další předměty. Ve světě Zaklínače 3 se zkrátka cítíte svobodní. Sami si můžete volit, kdy budete, nebo jestli vůbec, řešit vedlejší úkoly, či Zaklínačské zakázky. Sami si můžete zvolit, kdy se pustíte do hlavního příběhu. Je jen na vás, jestli se u nespravedlivých a mnohdy krutých rozmíšek mezi vojáky a obyvateli, nebo obyvateli vesnic mezi sebou, někoho zastanete, někoho zabijete, či je necháte vlastnímu osudu. Sami si volíte cestu i způsob cestování.

Vše ve hře je dějově provázáno – válečná tažení Nilfgaardu bezprostředně ovlivňují jak životy obyvatel měst (radikalizace obyvatel Redanie, upalování „nelidí“ pod čím dál zoufalejší a čím dál krutější vládou Radovida/ Uvažování, kdo by měl zasednout na trůn na Skellige, aby ostrovy odolaly nájezdům Nilfgaarďanů), tak životy lidí na vesnici (vypalování, rabování, vraždění obyvatel). V jedné Zaklínačské zakázce musíte zabít nestvůru, aby se vyléčila holčička, která se napila zkažené vody, v níž plavaly mrtvoly vojáků; v jiné zakázce se zase ukáže, že „příšerami“, které vraždí redanské vojáky, jsou ve skutečnosti Scoia’tel. Každý z neuvěřitelně mnoha vedlejších úkolů a každá ze zakázek má svůj vlastní příběh, který se větví, komplikuje a velmi často přichází s překvapivým, nečekaným závěrem.

Snad u žádné hry, jakou jsem kdy hrála, nebylo znát nadšení a radost z jejího vytváření tak markantně, jako je tomu právě u Zaklínače 3. Detaily různých, i třeba sebemenších příběhů, detaily rozličných osobností, které Geralt na své Stezce potká, různorodost jejich vyjadřování, uvěřitelnost jejich chování, rozsáhlé zápisky v Geraltově inventáři ke každé alespoň trochu důležité z nich, to vše svědčí nejen o onom nadšení a radosti, které jsem předeslala – svědčí to rovněž o obrovském talentu scénáristů. Svědčí to o lásce ke hře, již CD Projekt Red vytvořil a tím ji učinil ještě výjimečnější.

O monstróznosti světa Zaklínače 3 tedy není nejmenších pochyb a tady se dostávám k hlavnímu ději:

Zatímco u předchozího dílu jsme museli vypátrat vraha krále Foltesta, abychom očistili Geraltovo jméno a děj se v průběhu hry stával ještě zajímavějším a komplikovanějším, zde je to přesně naopak. Bohužel, i přes veškerou vypiplanost, se hlavní děj u Zaklínače 3 stává s každou další částí jednodušší, přímočařejší, očekávatelnější a nudnější. Pátrání po Cirille by mohlo být vypjatější, kdybychom do tohoto dílu o nějaké Cirille vůbec slyšeli (alespoň, pokud jsme nečetli předlohu). Takhle pátráme po někom, koho neznáme a na kom nám nesejde, a ačkoli se na Stezce dozvídáme o dceři císaře Emhyra nějaké informace, stále to není dost, abychom si k ní vytvořili vztah a udělali si o ní komplexnější obrázek. Flashbacky už nejsou nic, co by nás u Zaklínače ohromilo, a tak nezbývá, něž spolehnout se alespoň na zajímavé okolnosti pátrání. A těch se nám v první části příběhu skutečně dostane.

Samozřejmě mám na mysli výbornou část s Baronem a jeho rodinou, kterou se nebojím označit za stěžejní příběh hry a dokonce si myslím, že kdyby se děj točil kolem této (vlastně spíše vedlejší) zápletky, namísto hledání Ciri, hra by byla už téměř dokonalá. Takhle zábavnou, krutou a strašidelnou zápletku jsem skutečně nečekala ani omylem, zvláštěpak ne skoro hned na začátku. Část s Potracenkou byla strhující a emocionálně vypjatá, stejně jako postupné odhalování okolností, za nichž skutečně manželka a dcera Krvavého barona opustily. Hrála jsem pár dílů ze survival série Silent Hill, takže co se týče hororovosti, snesu celkem dost, ale z ježibab z Křivušských blat se mi opravdu zvedal žaludek a po prvním setkáním s nimi jsem si nepřála nic jiného, než je všechny odkrouhnout. Naneštěstí je hra až tak frustrující, že mi to ještě dlouho nedovolila, což ale paradoxně ještě umocnilo zážitek z ní. Dolní strážná se pro mě dokonce stala natolik nepříjemnou, že jsem dlouho odkládala návrat pro baronovu ženu a její následný hořký konec (vybrala jsem si pomoci duchovi ve stromě, takže chápete).

Po takto silném prvním dojmu, který se mi dostal, jsem doufala, že zbytek příběhu bude stejně úžasný, jako zápletka s Baronovou rodinou, ale bohužel nic, co se později objevilo, mě už takhle neohromilo, z čehož plyne, že od tvůrců nebylo příliš moudré vyložit svou nejsilnější kartu hned na začátku. Když už jsem u karet, Gwint šel úplně mimo mě. :-)

Co se hlavního děje týká, zaujala mě bitva o Kaer Morhen s pomocí všech Geraltových přátel, sledování skoro všech postav bylo výborné, přepínání na Ciri taky a smrt Vesimira mi nejen způsobila husí kůži, ale i vehnala slzy do očí. Zase bohužel, tohle byla stěžejní část hlavního příběhu, která už zůstala až do konce nepřekonána.

Za zmínku ještě stojí zabití dvou ze tří ježibab a Imleritha ve Velenu nebo dosazení Ceryse nebo Hjalmara na trůn ve Skellige, jinak se děj, i přes veškeré už dříve vyjmenované nesporné kvality Zaklínače 3, odvíjel víceméně rutinní cestou. Bylo jasné, že budu muset zabít i další důležité členy Divokého honu, což nebylo vůbec tak strhující, jako (podle všeho menší, podle dojmu ze hry vetší a důležitější) bitva u Kaer Mohren a v úplném závěru hry jsem se ani nedozvěděla, jak to vlastně Cirilla udělala, že zabránila příchodu Bílé zimy, a co víc, jak se jí podařilo přežít (při závěru se zaklínačskou budoucností pro Ciri). Zkrátka a dobře – závěrečná část Zaklínače 3 na mě působila zvláštně useknutě a „odfláknutě“ po tak úžasném rozjezdu a při tak detailně propracovaném světě, v níž se odehrála.

Závěrem bych se chtěla omluvit za rozsah mého textu a za množství spoilerů, které jsem, doufám, snad všechny skryla. Mám pocit, že pokud si nějaká hra zaslouží tak dlouhý komentář, je to právě Zaklínač 3, a vyjadřovat se jenom obecně mi zase přišlo jaksi nepřirozené vzhledem k tomu, jaký důraz hra klade právě na děj samotný.

PS: Vybrala jsem si Triss. Yennefer je sice krásná a podle všeho i schopnější čarodějka, ale na můj vkus se chovala až příliš „namachrovaně“, chladně a arogantně. Navíc jsem z její strany necítila skoro žádný cit vůči Geraltovi. Triss je na druhou stranu holka do nepohody, která Geraltovi vždycky bezpodmínečně pomáhala, i když nemusela, a která je do něj očividně velmi zamilovaná a stojí o budoucnost s ním. Takže pro mě je na prvním místě vždycky Triss. :-)

Ačkoli nedávám 100%, Zaklínač 3 je hra, která stojí za to. Vrchovatě stojí za peníze, které za ni dáte, neoddiskutovatelně stojí za to, abyste si ji nejen zahráli, ale hlavně prožili. Je to hra, která se mistrně propracovanými (především vedlejšími) zápletkami a postavami v současnosti žádné jiné hře nevyrovná, a která dokáže být krutá a nelítostná stejně, jako milá, lidská a vtipná. Je to hra, z níž nečiší kalkul (zdravím poslední díly Assassin’s Creed série!) a na níž je patrné, jak moc její nadané tvůrce bavilo ji vytvářet. Pokud bych měla někomu dnes doporučit jedinou hru, byl by to Zaklínač 3 s dodatkem, že by bylo nejlepší si před ním zahrát kratšího, technicky o velký kus slabšího, ale co se týče hlavního děje více strhujícího Zaklínače 2, aby hráč lépe pochopil postavy a svět, v němž Geralt z Rivie žije. Svět, do něhož se budete rádi vracet, který vám zajistí hodiny a hodiny chytré zábavy, a u něhož stále budete doufat, že se s ním setkáte za pár let při dalším dílu této herní série, nebo alespoň dalším slušném rozšíření.

Update po druhém dohrání: Zvyšuji na 95%, jedna z úplně nejlepších her, které jsem kdy hrála, jíž se žádná další nemůže vyrovnat rozsáhlostí při vysoké kvalitě příběhu. Podruhé byl Zaklínač III snad ještě zábavnější, než poprvé + Gwint je opravdu závislácká karetní hra. ;-)

Pro: famózně propracovaný otevřený svět, výborné postavy, skvělý scénář, Vernon Roche, dabing Charlese Dance na císaře Emhyra, délka hry

Proti: slabší hlavní děj, který se postupně stává rutinnějším; useknutý konec, málo Vernona Rocheho. :D

+19 +20 −1

Pillars of Eternity

  • PC 70
Dohráno.

Pillars of Eternity jsem hrál necelých 14 dní. Podle počitadla mám nahráno 28 hodin, ale ve skutečnosti to bude víc (opakování soubojů, zkoušení různých postupů atp.). Hraní mělo 3 odlišné fáze. Prvních 4-5 hodin jsem se do PoE nemohl dostat a uvažoval jsem o tom, že skončím a hru odinstaluju. Po pravdě řečeno: PoE jsem rozehrál už někdy předloni a po pár hodinách jsem to vzdal... ale tentokrát jsem překousl nepřívětivý rozjezd a následujících cca 20 hodin jsem se do hry docela zabral. Pak se dostavila třetí fáze, kdy jsem už chtěl mít hru dokončenou a vydal jsem se nejkratší cestou k finálnímu bossovi (i s tunou nedokončených sidequestů v žurnálu).

Celou hru jsem odehrál na střední obtížnost, na finálního bosse jsem si došlápl na levelu 10 (z 12-ti možných), jen v závěrečném souboji jsem si snížil obtížnost, protože tyhle final fighty nemám rád .

Výsledné dojmy jsou tyto: PoE se snaží kopírovat Baldurs Gate. Má v podstatě totožný systém povolání a velice podobný systém ras jako BG (plane-touched jsou v PoE přejmenováni na godlike a půlčíci na orlany). I mechanismus kouzlení je prakticky stejný: čaroděj se musí vyspinkat do růžova, aby se mu doplnila kouzla. Podobností mezi BG a PoE je samozřejmě víc, (mnohem víc), ale já se teď soustředím na různá "vylepšení" (což je míněno ironicky) a "vyhoršení" kterými se chtěli tvůrci PoE od BG odlišit .

Tak tedy různá "vylepšení". V PoE nepotřebujete munici. Vezmete do ruky luk a -brnkbrnk- z tětivy samy od sebe vylétají šípy. To samé platí u kuší. U arkebuz a pistolí střelec alespoň šmrdlá nabijákem v laufu, ale v inventáři má zřejmě nekonečnou zásobu kulí a střelného prachu.

Dalším "vylepšením" je neexistence váhového limitu. Během krátkého výletu do okolí nashromáždíte klidně i padesátku hrudních plátů a obouručních mečů. V reálu by to vážilo půl tuny, ale tady to má měrnou hmotnost hélia - a vaše společná truhla je prakticky bezedná... Autoři PoE si neuvědomili, že právě tenhle mikromanagement (nákup munice, rozhodování se, co seberu a co nechám ležet) dělaly BG a podobné hry tím, čím byly.

"Vylepšením" je i to, že vaše postavy nemohou zemřít, tedy alespoň ne na "první pokus". Pokud je nepřátelé ztlučou do kulata, chvíli se válejí po zemi, ale pak zase vstanou, byť s drobnou bolístkou. Když je opakovaně posíláte do bojů bez odpočinku, tak můžete zapříčinit jejich definitivní smrt, to ano, ale krátké prospání vyléčí všechny jejich neduhy .

Teď něco k "vyhoršením", neboli k nesmyslnému zkomplikování herních mechanik. Jedním "vyhoršením" jsou "předměty na jedno použití", které by vám v reálném životě vydržely třeba 20 let. V PoE použijete páčidlo - a ono zmizí. Použijete kladivo a dláto nebo spacák nebo paklíč nebo kotvu s hákem - a jsou fuč. Prostě absurdita. Dalším "vyhoršením" je systém cestování. Na mapě světa vidíte neprobádané lokace, ale nevíte, jak se tam dostat. Musíte zkoušet různé výchozy na různých (probádaných) mapách, až najdete ten správný. Horší je, v některých případech na mapě světa neprozkoumané končiny nevidíte, i když jsou hned za rohem. Takže ani nevíte, že se tam můžete vydat.

"Vyhoršením" je i to, že nedostáváte zkušenosti za kydlení nepřátel, ale jen za dokončení úkolů (a také za odzbrojení pastí a lockpickování zámků). Po čase se vytratí motivace k prozkoumávání nepovinných zákoutí a vedlejších dungeonů.

K bojům: nejsou ani tak těžké, jako spíš zdlouhavé. Začínají eliminací slabých kusů (je záhodno nejprve vyrušit nepřátelské mágy) a pokračují tím, že do sebe vytvrdlejší přátelé/enemáci buší a ubírají si hitpointíky po procentech. Avšak dokud stojí na nohách Eder, tak není nic ztraceno. A pokud má Eder za zadkem ještě pár střelců, tak máte prakticky vyhráno. Dobrá taktika je ucpat nějaké užší místo Ederem (a hraničářskými zvířaty, pokud je máte) , rozestavit střelce a vyslat k nepřátelům delegaci v podobě nejslabšího člena týmu. Potvory vašeho delegáta ubezduší jediným mávnutí pařátu a pak se spořádaně vydají tam, kde čeká zbytek party. No ale přes Edera se nedostanou a vy je v pohodě ustřílíte a ukouzlíte.

Za celou hru jsem NEPOUŽIL jediný lektvar (jakýkoliv)... Za celou hru jsem NEPOUŽIL jediné léčivé kouzlo (s výjimkou paladinského přikládání rukou opeřené dámy Palleginy). Ani nevím, jestli tam nějaká kněžská léčivá kouzla jsou (neměl jsem potřebu to zjišťovat)... což o něčem vypovídá.

Opravdový opruz je "vaše" pevnost s tisíciúrovňovým podzemím. Prošel jsem první dva levely a pak jsem se na to vybodl. Něco takového vážně není pro mě.

Graficky vypadá PoE dobře. Opravdu dobře. Skoro tak dobře jako BG... Abych řekl úplnou pravdu, grafika mi svým stylem připomínala spíš Sacred (jedničku). Je pro mě však záhadou, proč hra, která vypadá jako 15 - 20 let stará, je hardwarově dosti náročná (občasné cukání a drhnutí, nereagování na myš ... a ty dloooouuuhé loooaaadingy...)

Všechny zápory, které jsem právě vyjmenoval, jsou jen drobné mušky, které by se daly přehlédnout (a já jsem je přehlížel). Opravdovým problémem je jakési rozplizlost, rozostřenost, nedotaženost a nepřívětivost hry. Autoři přišli s mixem hinduistického stěhování duší, případně kumulování několika duší v jednom těle, případně absence duše v těle ... násilně naroubovaným do prostředí raně novověké Evropy. Celý koncept je komplikovaný a (dle mého názoru) přitažený za vlasy. Ke všemu neštěstí to autoři hry nedokážou podat a vysvětlit nějakým jednoduchým a srozumitelným způsobem Ze začátku jsem se snažil pochopit "wo co gou", ale pak jsem to vzdal.

Verdikt: po prvotním ne-nadšení jsem si užil něco přes 20 hodin slušné retrozábavy, ale jsem rád, že si můžu PoE "odškrtnout". Nejspíš už si nikdy (na rozdíl od BG a podobných záležitostí) nedám opáčko - a nelákají mě ani datadisky.
+19 +21 −2

Undertale

  • PC 70
Herní výzva 2018: "Válka periferií"

Z těch trochu informací, které jsem před hraním měl včetně relativně nízkého zdejšího hodnocení jsem si kladl otázku, jestli se mám těšit a nebo jde o další pozérskou hipsterovinu. Po dohrání musím konstatovat, že Undertale je opravdu unikátní a promyšlená hra.

První co mě bavilo je množství nápadů, mnohdy založených na proboření čtvrté stěny. Postavy někdy reflektují vaše předchozí akce i to, že jestli jste hru bez savu ukončili nebo zemřeli. V průběhu hraní jsem se i začal bát, že dojde na užití myši a tedy pokažení dané kategorie výzvy. K tomu nakonec (naštěstí) nedošlo.

Dále byla osvěžující možnost se nehnat v souboji za expy a soupeře za tu cenu ušetřit. Někdy stačí delší dobu přežít, jinde přijdou akce jako dárky, pokecání či jiné akce, na každý typ nepřítele platil jiný postup. Tohle mě popravdě v RPGčkách hodně štve, že vyhnutí se souboji není odměňováno a mým snem RPG je ten kde nemusím předvádět svaly. Undertale toto splnilo tak napůl, soubojům se většinou nevyhnete a expy jinak nezískáte, ale aspoň satisfakce z jiného průběhu stojí za to.

Výborný byl kolorit prostředí a hlavně postav a jejich skvělých dialogů. K tomu lze přiřadit i příběh, který dokáže vzít za srdce i překvapit. K tomu všemu zdatně sekunduje hudba. Do světa Undertale se tak člověk i po prvním dohrání rád vrátí a některé pasáže mu utkví v paměti.

Pokud mě něco zklamalo, tak je to fakt, že Undertale je v jádru pořád jrpg jak vyšlém v minulém století. U indie her neřeším jednoduchou grafiku, tu jsem viděl už z obrázku ze hry. Ale vzdálené savepointy, nudné putování šipkami přes několik obrazovek, pár náhodných a dlouhých soubojů, starý dobrý nepříjemný inventář a podobně zastaralé odklikávání dialogů. Nutno také upozornit, že nejde o relaxační či strategickou hru, v soubojích se musíte často ohánět více jak v topdown střílečkách. Prostě moje klávesnice i prsty zhýčkané relaxačními adventurami využívajících myš či gamepad dostaly řádně zabrat. Obtížnost přitom není závratná.

Pokud vám nic z výše uvedeného odstavce nevadí, přičtěte si klidně dalších 10%.

Pro: Atmosféra prostředí, množství nápadů, dialogy, hudba

Proti: Pořád je to jrpg (viz předposlední odstavec)

+19

Batman: Arkham Knight - Season of Infamy: Most Wanted Expansion

  • PC 80
Po dohrání základní hry a kompletním dokončení Most Wanted expanzí (s výjimkou Riddlerových hádanek) jsem se ve svém putování po Gothamu vrhnul i na sadu DLC, kterou jsem měl v Season Passu. První z nich - Season of Infamy: Most Wanted Expansion - je přídavkem, který obohacuje ve hře obsažené Most Wanted mise o nový příděl čtyř krátkých kampaní.

Nejedná se o žádné jednorázové rychlokvašky, každá epizoda nabízí ucelený příběh se starými známými záporáky, které jsme v hlavní kampani neměli možnost potkat. Ne že by byly nějak extra dlouhé, každá z nich vám zabere kolem hodiny i méně podle vašeho hráčského skillu, ale tato délka pro DLC dostačuje. Je v nich namíchán koktejl v podobě typických elementů batmanovských titulů v různých poměrech - kontaktní bitky, stealth mise, minihry, hledání důležitých objektů po Gothamu a nesmí chybět i souboje v batmobilu.

Wonderland
Mad Hatter, sedící za katrem, prozradí, že někde v Gothamu ukryl 3 zpacifikované policisty. Pomocí signálu policejní sirény je musíte vyhledat a prostřednictvím minihry pak osvobodit od nastražených výbušnin. Hledání mi nečinilo obtíže, jen minihra u třetího policisty již byla docela náročná, jelikož vyžaduje rychlou koordinaci pohybů obou rukou, a potřeboval jsem několik pokusů. Následuje vizuálně originální, ale poměrně snadný finální souboj na pozadí neotřele designovaného prostorového leporela, v němž na vás shlíží samotný Kloboučník. Až na toto závěrečné klání DLC nabízí jen hledání a minihry, tedy nic pozoruhodného, natož objevného.

Shadow War
Batman zjistí přítomnost členů League of Assassins v Gothamu a po nalezení mrtvého bojovníka se investigativním pátráním dostává až samotnému Ra's Al Ghulovi, který opět vstal z mrtvých. Zamícháte se do sporu dvou frakcí asasínů, načež se vám dokonce naskytne možnost volby jako v hrách od Telltale. Podstatnou část hry opět tvoří pátrání a hledání, včetně využití batmobilu. Akce je spíše upozaděna, i když se několika soubojů samozřejmě dočkáme. Shadow War je pro mě nejslabším příběhem z DLC, a zejména otravné hrátky s výtahem v interiéru nemocnice mě docela prudily.

Beneath The Surface
V tomto příběhu se dostáváte na palubu vzducholodi Iron Heights, která slouží jako věznice pro nebezpečné vězně v čele s Killer Crocem. Ten se stává vůdcem vzpoury a vaším úkolem je zachránit dozorce a zpacifikovat povstání. Hlavní náplní je explorace polorozbořeného vzdušného plavidla a nalezení správného postupu k cíli. Pak samozřejmě několik soubojů s vězni a Killer Crocem, po němž zjistíte skutečné pozadí vzpoury. Prostředí poničené vzducholodě je atraktivně zpracováno, i souboje jsou zábavné a s vyladěnou obtížností. Tempo bohužel zpomaluje nutnost odejít z lodi a hledat v Gothamu dozorce, kteří uprchli na padácích. Beneath the Surface mě i tak velice solidně bavilo a bavil jsem se.

In From the Cold
Asi nejvíce atmosférické DLC z balíčku. Zajímavý příběh, v němž se vrací na scénu Mr. Freeze. Padouši se jej snaží donutit, aby se přidal k Scarecrowovi a bojoval proti Batmanovi. Náš ledový muž se ovšem jejich nátlaku brání, a tak mu unesou jeho ženu Noru. Vy jako Batman mu musíte pomoci a jeho drahou polovičku zachránit. Hlavní náplní jsou zejména Predator mise s tichou likvidací nepřátel, hledání Nory a ve finále velkolepá taková bitva. A emotivní závěr příběh perfektně uzavře. Děj plynule odsýpá tentokrát bez zdržování a tento přídavek je bezesporu nejlepším DLC z Famous of Infamy.

Most Wanted Expansion je solidním přídavkem k základní hře. Jako celek funguje dobře a přináší oživení vzpomínek na charaktery, které v hlavním příběhu nepotkáte. Náplň příběhových balíčků se střídá, takže se v zásadě nenudíte. Až na některé odbočky zpomalující nastolené tempo. Samostatně bych toto DLC asi nekoupil, ale jako součást Season Packu patří k těm jeho lepším částem.

Pro: Návrat starých známých padouchů. Pestrá náplň misí, Přiměřená délka.

Proti: Občasné zbytečné cestování a velký důraz na hledání. Výtah v nemocnici.

+19

Batman: Arkham Knight - Red Hood Story Pack

  • PC 80
Arkham Episodes je série krátkých příběhových DLC ke hře Batman Arkham Knight. Tentokrát se události odehrávají až po ukončení hlavní kampaně hry.

Red Hood se v příběhu, dá-li se děj příběhem nazvat, snaží najít padoucha jménem Black Mask a překazit jeho výnosné kšeftování se zbraněmi. DLC nám nabízí pouze tři pasáže - úvodní poměrně rozsáhlý souboj, stealth misi a finální bitku s likvidací Black Maska. Takže rozsahem nic světoborného.

Hlavní devizou je ovšem hlavní postava - Red Hood, který se poněkud vymyká zavedeným sluníčkovým trendům arkhamské série, v níž kladní hrdinové nezabíjejí, ale pouze protivníky uvádějí do sladkého bezvědomí.

Red Hood se s ničím nemaže a za pomoci duálního komba pistolí neváhá a bez skrupulí střílí a poražené zločince doráží jako na popravě zastřelením. Principy hratelnosti základní hry zůstávají stejné, ale nový charakter jim svou brutalitou dodává příjemné okořenění a částečnou změnu herního stylu. Bavil jsem se skvěle.

Pro: Red Hood. Změna herního stylu. Brutalita.

Proti: Krátká herní doba

+19

Batman: Arkham Knight - GCPD Lockdown

  • PC 70
Arkham Episodes je série krátkých příběhových DLC ke hře Batman Arkham Knight, situovaných většinou před událostmi hlavní kampaně hry.

V hlavní roli GPCD Lockdown je tentokrát Nightwing spolu se vzdálenou asistencí Luciuse Foxe. Oba se společně snaží eliminovat Tučňáka, alias Cobblepota. DLC je opět velice krátké a herní doba, jež závisí na vašich dovednostech, trvá asi 30 minut.

Po úvodním zahřívacím souboji se snažíte infiltrovat budovu. Nejprve bojujete v exteriérech kolem budovy a následně hledáte spínače v nepřáteli zamořené budově, v níž se uplatní vaše stealth schopnosti. A nakonec polapíte samotného Pinguina. Nightwing bojuje takřka identicky jako Batman, tudíž hratelnost je v podstatě stejná jako kterákoliv jiná mise s Batmanem. DLC tak ničím nevyčnívá a nic originálního v něm nečekejte. Jako součást Season Passu krátkodobě zabaví, avšak samotný bych si jej určitě nekoupil.

Pro: Docela zajímavé mise.

Proti: Krátké. To samé jako charakter Batmana

+19

Batman: Arkham Knight - Catwoman's Revenge

  • PC 55
Arkham Episodes je série krátkých příběhových DLC ke hře Batman Arkham Knight, situovaných většinou před událostmi hlavní kampaně hry.

Catwoman se snaží pomstít Riddlerovi a zlikvidovat jeho výrobnu robotů. DLC vám poskytne zejména dokonalý estetický zážitek v podobě pohledů na ladné pohyby a křivky pěkné kočky Catwoman. Avšak s herní náplní je to podstatně slabší.

Příběh začíná úvodní stealth misi, v níž musíte strážím ukrást přístupové karty a samozřejmě je potom ze zálohy vyřídit. Zde mi příliš neseděl kočičí styl, kdy se Catwoman pohybuje po stropě, což mi připadalo nepřehledné a navíc se tímto stylem nedostane úplně všude. A taky se mi zdálo, že eliminace protivníků shora burcovala stráže více než při boji na zemi.

Následuje poměrně monotónní boj s vlnami Riddlerových robotů v areálu továrny. Jednotlivá kola jsou postupně obtížnější díky laserům a elektrickému poli, takže kromě zuřivé produkce železného šrotu z nebohých robotů musíte i uváženě balancovat, abyste nedostali elektrický výboj do vašeho obleku.

A toť vše. Dvě mise jsou opravdu zoufale málo a navíc, podobně jako u Harley Quinn, mi charakter Catwoman příliš nesedl.

Pro: Krásná hlavní protagonistka. Pěkně zpracované lokace

Proti: Krátké. Docela nudné mise. Lezení po stropě.

+19

Manhunt

  • PC 50
Věřte mi, že mé nízké hodnocení není kvůli puritánství. Vlastně jsem dokonce tuhle hru vyhledal právě kvůli její kontroverzní pověsti. A nevadilo by mi, že jsem nedostal takovou dávku brutality, jako jsem doufal – kdyby hra měla i jiné tahouny. Ale nemá. Jedná se o velmi zdlouhavou a nudnou vyvražďovačku, která se kvůli prodloužení herní doby nebojí uměle zvyšovat obtížnost.

Příběh je ve stylu starého moudra tvůrce Doom. „Příběh ve hře je jako příběh v pornofilmu. Měl by tam být, ale není zas tak důležitý.“ Tady se vlastně jen snaží vždy říct, proč a kam jdete. Ale nijak do hloubky nejde. Zajímavé je, že si dokonce ani k žádné postavě nevytvoříte vztah. Nefandíte hlavnímu hrdinovi, ani necítíte nenávist režisérovi... prostě nic, prázdné.

Samotné věci jako vraždění, stealth, ovládání, grafika – to vše je víceméně v normě, nejedná se o nic by bylo originální nebo naopak špatné. Bohužel právě slavné způsoby vraždění na mě působily... fajn, co je na tom vlastně tak brutálního? Pokud se zamyslím, je mnoho jiných her, kde jsem cítil skutečné mrazení a znechucení. Beru v potaz datum vydání, ale to jen vypovídá o společnosti v roce 2003. Nevypovídá to nic o hře jako takové.

Budiž dáno uznání za pěkný soundtrack. Hudba ve hře je vážně skvělá, a budí ve vás nepříjemné pocity. Musím se ale přiznat, že když jsem dělal kupříkladu pasáž v metru nebo u sídla už po páté, spíše mi lezla na nervy. A to je největší problém celé této hry. Ona zkrátka leze na nervy. Stále děláte to samé, stále posloucháte to samé, a protože zkrátka chcete tu hru dohrát, tak lokace kde se na vás ženou desítky nepřátel působí vyloženě cholericky.

Tato hra bude navěky slavná díky údajné brutalitě, kterou jsem tam já osobně neviděl. Budiž. Ale kromě toho nemá nic, čím by se do herní historie mohla pozitivně zapsat. 50% s odřenýma ušíma.

Pro: Hudba

Proti: Příběh, nuda, umělé prodlužování herní doby...

+19