Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Lucius

  • PC 55
Když se objevili první zprávy říkal jsem si hurá. Je tu hra se zajímavým nápadem a temnou atmosférou. Doufal jsem že se z toho vyklube takový dětský Hitman s příměsí magických dovedností. Hru jsem s očekáváním nainstaloval a ... a .... ono nic. Všechny naděje zmizely jak mávnutím kouzelného proutku.

Co mě zarazilo jako první byl průběh jednotlivých misí. Doufal jsem že se to časem změní ale nestalo se tak. Každá mise má dáno jak jí dohrát a nelze na tom nic změnit. Není tu žádná volnost ani různé možnosti postupu.
Když si vzpomenu na již zmíněného zabijáka s čárovým kódem tak jen kroutím nad touhle hrou nevěřícně hlavou. V Hitmanovi jste si mohli zvolit vlastní postup a splnit úkol jak jste chtěli. Kdyby se Lucius objevil před několika lety neřekl bych ani popel ale dnes nemá s tímhle postupem šanci uspět.

Příběh je obyčejné klišé jaké jste už mohli vidět v několika filmech. Průběh je docela předvídatelný a konec také.

Mechanismy hry na mě také moc dojem neudělali.
V misi kde se například musíte plýžit aby vás nikdo neviděl jsem se ukryl v malé komoře. A hned nastal problém. Jak zjistit kdy vylézt? Koukat klíčovou dirkou nejde a přez zeď nevidím. Nezbývalo než poslouchat a odhadovat. Stejně tak jsem tímto způsobem několikrát vběhl do náručí dospělých ( kteří vás nesměli chytit). A to se navíc občas některé postavy rozhodly si udělat kolečko a toulat se mimo svou normální trasu.
Hádánky byly jednoduché. Škoda mluvit.
Po celou hru se pohybujete po tom jednom a samém domě a po takových třech nebo čtyřech misích vás nemá už co překvapit.

Hlavní postava malého antikrista je nevýrazná. Vůbec jsem se s ní nesžil ani mě nijak nezaujal. Za celou hru jsem si nevšiml v jeho obličeji jediné emoce. Žádný škodolibý úsměv, ďábelský smích nebo předstíraný strach. Nic. Lucius je jen prázdná loutka.

Úmrtí a "nehody" byly pestré a zajímavé. Není tu nouze o krev a detailní pohled na to vše.
Pokaždé když jsem někoho zabil jsem měl docela dobrý pocit z toho jak jsem to dobře provedl a jenom jsem se kochal tím co jsem způsobil.

Tak závěr je následující. Hra vás na nějaký čas zabaví ale nic zajímavého nenabízí (tedy kromě možnosti hrát za syna ďábla). Hrát se to dá ale je to buď hodně odfláknuté a nebo nedodělané. Ten potenciál tam jinak je. Hra mi na dnešní dobu přijde dost zastaralá.
Po dohrání jsem neměl nejmenší chuť si hru zahrát znovu. A myslím že ani v nejbližší době.

Pro: Vraždění nic netušících lidí

Proti: Přímočarost, občasné chyby, nevyužité možnosti

+18 +19 −1

Fallout 2

  • PC 100
Dvojka sice vypadá stejně jako jednička, ale jen na první pohled. Nejen, že herní svět je o mnoho větší, ale i celkově propracovanější. Mnoho questů, které se postupně otevírají získáváním zkušenostních bodů nutí hráče procházet lokace vícekrát, což není v tomto případě vůbec na škodu.

Nejdrsnější ale byl Žeryk - při kritickém zásahu letí pankáč přes celou obrazovku :)

Jednička dovedená do dokonalosti.

100% !!!

Pro: herní svět, design, znovuhratelnost, dialogy, atmosféra, vývoj postavy, odlišná hra za různé typy postav, Žeryk

Proti: systém na kola není moje parketa, postava stále nemohla jít přímo nahoru (cik-cak)

+18 +20 −2

XCOM: Enemy Unknown

  • PC 60
Tak, a mám to za sebou. Dalo to práci, přičemž paradoxně o nejvíce nervů jsem nepřišel díky kvalitě nepřátel a složitosti hry, jako díky bugům a nedomyšlenostem, které mi kazily hru a čeřily klid mé duše. ~ Se svojí čtveřicí, pěticí a posléze šesticí vojáků či automatických robotických jednotek se snažíte uchránit lidstvo před invazí mimozemských jednotek, které rozhodně nepřišly v míru a dokonce zcela opovrhují Ženevskými konvencemi, jak podlé. Jednoho po druhém v misích zachraňujete civilisty, městskou zástavbu čistíte od nepřátel, pobíjíte ufouny, přiživší sestřelení svého dopravního talířovitého ne-až-tak-úplně neidentifikovatelného prostředku, případně se snažíte zajmout nějakou tu kreatůru z přistátého UFOa :) k výzkumným morbidně-drastickým účelům. Takový je. krom případné smrti, život běžného XCOM vojáka, zvyklého na to, že z celé planety je on (nebo ona) členem pouhé jediné šestice, která bojuje za lidstvo, které se se zmůže jen na jednu jedinou základnu s posádkou, schopnou reagovat na celosvětové útoky.

Základnu ale nedostanete vybavenou, kdepák. Hezky si vyberete, kde ji vlastně chcete mít a následně si její postupnou výstavbu určujete sami, podle toho, co konkrétně potřebujete za oddělení - výzkum, vývoj, kasárna, psionické laboratoře, generátory, hangár, vysílače... Při tom všem stavění a vyvíjení lepších zbrojí, zbraní a serepetiček všeho podpůrného druhu musíte mít ale na paměti několik zásadních drobností: Jste mezinárodní jednotka, dotovaná všemi partnerskými státy, které za svoji podporu vyžadují pomoc. Pokud ji odmítnete nebo zbabráte, oblastí se šíří panika a po čase s daná země z projektu odhlásí. Tím přicházíte nejen o přísun lidí, ale hlavně peněz, kterých už tak máte žalostně málo a komu se podaří vyvinou a vyrobit všechno, na co vědátoři během hry přijdou, je frajer. Nedostatek financí a ostatních zdrojů nutí ke krvavým rozhodnutím, co si ještě lze a co nelze pořídit a jak to případně ovlivní následující dny a měsíce (čti mise a kola). Až potud by byla hra boží, jen kdyby vše fungovalo tak, jak jsem výše uvedl. Podle čísla mého hodnocení ti bystřejší už zřejmě vydedukovali, že něco tu nebude úplně správně. No, není.

I po aplikaci prvního (a v tuhle chvíli dosud jediného) patche vám garantuji, že se při hře dokážete vzteknout a slabší povahy si už rovnou mohou napsat Ježíškovi o novou myš a klávesnici. První, na co narazíte, je plkání vedoucích výzkumu a vývoje. To se sice snaží hráči hru zlidštit a přiblížit tím, že nejste jediní, kdo se o celý XCOM stará, ale tohle plkání nejde vypnout, přeskočit a v hlavním menu hry se do skončení monologu nemůžete ani pohybovat mezi jednotlivými odděleními a patry podzemní základny. Naštěstí postupem hry mají ostatní postavy stále menší a menší potřebu vám sdělovat své názory. S tím "lepším" se setkáte až přímo v bitvě a dozajista vždy v tu nejnevhodnější chvíli. Záhadou mi zůstalo vypočítávání procentuální šance na zásah, kdy vojáci z naprosto jasné pozice a s vysokou šancí na zásah míjeli a tintítko takřka bez šance a z nelogického umístění trefovalo. Bohužel, tím "tintítkem" většinou nejsou vaši vojáci, ale emzáci, kteří stojí vašemu vojákovi před frňákem a nedělají, že jsou slepí. Při hře je tak naprostou nutností využívání rychlého ukládání QuickSave. Z velmi zvláštních pozic jsou vaši vojáci koseni, kdežto z naprosto jasných pozic míjejí nebo raději nic ani nevidí. Jistě, není to tak stále, ale takových situací rozhodně není stopové množství.

k tomu si připočtěte naprosto neodladěné plánování trasy vojákům. Hra má značné potíže v lokacích s více rovinami, ať už jde jen o vyvýšeniny v terénu nebo rovnou vícepatrové budovy či mimozemské lodě. Nemožnost se trefit myší a ukazatelem plánované pozice na dané místo je ve výsledku jen "drobností", hra vás nutí jít o patro níž, vedle, zpět, nahoru ale ne tam, kam jít chcete. Musíte tak rotovat kamerou dokola a nahoru a dolů, abyste si našli správnou pozici, z jaké vám hra dovolí poslat vojáka na správné místo. Ale to jen za předpokladu, že vůbec něco vidíte. Je dána nějaká výchozí vzdálenost kamery od vojáka. Ta je ale bohužel mnohdy vyšší, než je třeba vzdálenost podlahy od patra. Není tak vůbec žádnou výjimkou nemožnost poslat vojáka na správnou pozici, protože naň koukáte skrze střechu a vidíte jen jeho počet životů => zase nutnost rotace kamery a hledání vhodné pozici, aby hra pochopila. Při ukončení možného počtu tahů s jedním vojákem vás hra automaticky přesune na dalšího "vhodného" panďuláka. Ten se ale většinou nachází poněkud dost mimo dosavadní pohled kamery, takže pokud si myslíte, že táhnete jedním vojáčkem a potom hned tím vedle něj, mýlíte se, hra vás hodí o několik metrů jinam na jiného vojcla a navíc vám kameru zase hodí do jiného patra => rotace kamerou a hledání správné výšky kamery. A tohle všechno vám hra ztěžuje ještě nádherným zprůhledňováním podlah/stropů a zdí ve vašem okolí, díky čemuž sice máte vidět, kam jdete, ale zároveň nevíte, jestli tam ta zeď skutečně je nebo je tam díra a vy vzápětí schytáte pěkných pár mlasknutí z plasmy nepřítele. To se pro změnu dá řešit rotací kamery... Ve výsledku to ale znamená ne požitek ze hry, hledání správných pozic, taktiky, strategie a tomu tak podobně, z toho číší frustrace nad nedoladěností a nedomyšleností.

Pravdou je, že díky tomu už se moc ani nepozastavujete nad drobnostmi typu "Proč ten vojcl v mega brnění nedokáže unést ještě jeden blbej granát nebo zaměřovač navíc?", "Proč ta grafika v Unreal Engine 3 vypadá na PC jak na UE2 na Medium?" nebo "Jé, právě sleduji kamerou umírajícího ufouna, kterak padá na zem, propadá skrze texturu a postupně modrým pozadím společně mizíme mimo herní mapu kamsi do pryč, přičemž siluety mojí party se postupně vzdalují a vzdalují...".

Byly chvíle, kdy jsem vzteky hru ukončil a šel se uklidnit, byly i chvíle, kdy jsem vzteky říznul pěstí do stolu, až se příbuzenstvo obávalo o mé duševní, v tu chvíli skutečně značně nalomené, zdraví a pak byly i chvíle, kdy jsem jen čuměl s otevřenou hubou a divil se, jestli tohle ta hra vážně myslí vážně. Vždycky jsem se ale vrátil, protože hra je to chytlavá, stejně jako i některá hudba od Michaela McCanna, ale ty nervy a čas, zbytečně promrhané při řešení chyb, mi už nikdo nevrátí. Celé to potřebuje značně doladit a pochybuji, že to autoři zvládnou jen jedním dalším patchem. S dalšími opravami věřím, že bude hra boží a rád si ji zase zahraji a klidně i zvýším dodatečně hodnocení, aktuálně ale může být XCOM, asi hlavně díky technické stránce, rád i za mých skvělých 60%. Finální produkt by totiž takhle vypadat prostě neměl.

PS: Škoda, že po skončení není možné nechat hru generovat náhodně míse a odpočinkově (?!) tak dále kosit enemáky, zachraňovat civily a donakoupit a dovyvinout si nedokoupené a nedovyvinuté.

Pro: Tahová a akční část, ekonomika základny, vývoj nových zlepšováků a kochání se jejich účinky v praxi, efekt "ještě jedna mise a jdu spát" :)

Proti: Bugy a nedomyšlenosti, nehezká grafika v akci díky "akční kameře" (z výšky to vypadá mnohem lépe) + zdržující slowmotion , prapodivné výpočty % šancí na zásah, rušící plkání postav namísto textových reportů

+18

Elvira II: The Jaws of Cerberus

  • PC 70
Elvira 2 samozřejmě neunikne srovnání s Elvira: Mistress of the Dark. Zatímco v předchozím díle jsme procházeli středověký hrad, teď se hra odehrává ve filmovém studiu.

Největší novinkou je systém mixování kouzel. Na samém počátku získáme kouzelnickou knihu, kde je popsána spousta různých útočných, obranných i nebojových kouzel, která je třeba "vyrobit" z rozličných přísad (je i pár základních kouzel, která žádné přísady nepotřebují, například veledůležité léčení). Tyto přísady jsou popsány u každého kouzla pouze obecně (například "cokoli jedlého") a ve hře je jich samozřejmě konečný počet. Kouzla se nepoužívají pouze v bojích (a leckterý boj je možné zvládnout i bez jejich použití), ale také pro řešení různých hádanek. Na vytvoření každého kouzla je třeba, aby byla postava na určité úrovni a současně měla dostatek Power Points (něco jako mana, časem se regenerují, ovšem dosti pomalu). Některá kouzla se vám podaří vytvořit pouze jedenkrát za celou hru, protože víckrát není možné nalézt příslušnou přísadu. Co je ovšem první výrazný problém, hra Vás klidně nechá jako přísadu použít kriticky důležitý předmět, o který tak nenávratně přijdete a hra se stává nedohratelnou. Na druhou stranu je třeba říci, že většinu kouzel vůbec nemusíte použít, situace, řešitelná jedním z kouzel, které je možné namixovat pouze 1x, je řešitelná i jinak a o bojích už byla řeč.

RPG systém spočívá v prvé řadě v tom, že na počátku hry je možné vybrat si ze čtyř povolání. Ta se liší zejména v rozdílných základních statistikách, osobně jsem hrál za Private Eye, rozdíly mezi povoláními budou podle mého menší, než bývá v RPG zvykem (ale snaha potěší). Základní statistiky mají krom jiného vliv na maximálním počtem hitpointů nebo pravděpodobnost zásahu při bojích. Hitpointy jsou rozděleny pro jednotlivé části těla (šest oblastí, hlava, torzo, končetiny) a při přechodu na další úroveň se jejich počet zvyšuje. Zkušenosti je možné získat nejen za boje, ale i za zjištění dalších informací (čtení výstřižků atd.), sesílání kouzel (je tedy možné se trénovat sesíláním těch, které nepotřebují přísady) nebo řešení úkolů. Ideální stav.

Studio se v podstatě skládá ze tří částí. Strašidelný dům je hlavně adventurní, bojů je v něm pomálu. Další dvě části jsou čtyřpatrový dungeon plný rozličných pavouků a jiných jedovatých zvířátek a šestipatrový dungeon plný krys, kostlivců, zombies, dokonce dojde i na otravného ducha a nebezpečného čaroděje. Zejména druhý dungeon má neskutečnou atmosféru, je neuvěřitelně propletený a plný pastí. Lahůdka do doby, než se budete muset několikrát vracet tam a zpátky, což nemusí být vždy nutně Vaše chyba (vysvětlím dále).

Elvira 2 je ovšem plná rozličných zákeřností. První z nich je inventář, je totiž silně omezený a hra Vás občas někde zavře a vypustí na Vás silného nepřítele bez možnosti vrátit se pro odložené věci. "Ohromně" mě tento nápad potěšil po procházení onoho šestipatrového dungeonu, který jsem i s pomocí map řešil snad dvě hodiny. Při výstupu na mě zaútočil nejsilnější nepřítel z celé hry, který nejde zabít pomocí zbraní. Neměl jsem dost many, abych jej zabil bez lahviček, které ji v průběhu boje doplňují (regenerace je tak pomalá, že nebyla řešením). Takže jsem se musel opět vrátit do útrob onoho dungeonu a tyto lahvičky najít. Celou dobu jsem doufal, že půjde zabít pouze s pomocí fireballů a ne speciálním kouzlem, to bych byl v kelu, protože to jsem zrovna odložil jako na potvoru na začátku hry. Lahvičky vystačily tak tak a hrát Elviru 2 bez návodu, tak mě asi klepne. Inventář je omezený hmotností, kouzla nic neváží, jenomže ne vždy můžete každé kouzlo namíchat (omezení levelem) a hlavně nikdy dopředu netušíte, jaké budete potřebovat.

Další zákeřnost spočívá v tom, že postavu je možné otrávit. Indikátor otravy samozřejmě neexistuje a otrava se vesele projeví až po nějaké době, která od boje uplynula (sice okolo deseti dvaceti vteřin, ale osobně po vyhraném boji ukládám, než mě zase někdo napadne, že). Pokud si mezitím uložíte pozici, bude veselo. Sice existuje kouzlo antidote, ale nemáte-li jej namícháno dopředu a přísady leží na začátku hry, je po Vás, otrava je nepěkně rychlá. Další veselost je klesnutí životů u končetin na nulu, u nohy snižuje rychlost, u ruky nosnost a nejde vyléčit základním léčivým kouzlem. Jenom díky této legraci jsem procházel znovu tři patra dungeonu, což nepotěší. Hra Vás také nechá v klidu provést smysluplnou akci na určitém místě, což má za následek znemožnění dohrání hry, protože jste nejprve měli provést jinou akci na jiném místě, kde jste ještě nebyli.

Elvira 2 je pořád hodně zajímavý kousek s neuvěřitelnou atmosférou a tunou výborných nápadů. Ale možností, jak pokazit často hodinový postup ve hře (případně nutnost začít rovnou celou hru od začátku), je na můj vkus opravdu hodně, naprosto si nedovedu představit, jak a jak dlouho bych hrál hru bez návodu (návodů, Andrej má v Excaliburu celkem dost chyb).

Pro: atmosféra, zajímavý systém mixování kouzel, výborně vymyšlený RPG systém

Proti: neskutečný počet míst a možností, jak zlikvidovat hodinový postup ve hře, aniž byste to často vůbec tušili

+18

Silent Hill 4: The Room

  • PC 55
Nevím, nevím. Série začíná mít jakousi klesavou tendenci, co se kvality týče. Jsou zde dobré, inovativní věci, ale bohužel těch špatných inovativních je o trochu víc.
Příběh je určitě nadprůměrný, ale zatímco v předešlých dílech jste často nevěděli na čem jste a konečné rozuzlení přišlo až ke konci, tady je vše jasné tak od první třetiny hry. Po zbytek hry se snažíte jen zachránit.
Charaktery jsou nemastné, neslané. Hl. hrdina mi nepřirostl k srdci. Zase se neubráním nesrovnávat se staršími díly. V minulých dílech hrdina často komentoval dění, věděli jste co se mu líbí a co ne. (U mě osobně vede v oblíbenosti Heather) A to dokonce i u vedlejších postav. (v tomhle vynikala zase dvojka) Tady Henry řekne na začátku nové lokace jen"Kde to sakra jsem"... a někdy ani to ne. Připadalo mi, že je hrdinovi všechno jedno a záchrana světa je jeho každodenní rutina. Jediná postava s určitým charakterem je Walter.
Když jsem u postav, tak vám hra přidělí v půlce hry "pomocníka"sousedka Eileen, která jen zavazí a zdržuje. Je pravda, že jí můžete dát zbraň a tudíž vám občas pomůže toho protivníka skolit, ale je pomalá, útočí na nepřítele, když vy chcete raději utéct a vrcholem je, že když ji necháte tak o deset kroků pozadu a jdete do nové místnosti, zůstane v předešlé lokaci. (Kde je to často plné nepřátel)
Nepřátelé jsou zase naopak poměrně slušní. Ve hře odpadli bossové (tedy až na toho finálního) ale jsou nahrazeny nesmrtelnými duchy, kteří vás pronásledují i skrze místnosti a stěny. Zneškodnit jdou jen jednorázovým mečem, kterých jsou ve hře asi čtyři. (Naopak duchů asi patnáct) Skrze místnosti vás taky bude občas pronásledovat hlavní padouch, který je ovšem taky nesmrtelný. (srovnatelný s Nemesis z Resident Evilu 3) Tihle mě ve hře tedy strašili nejvíc.
Prostředí nemám co vytknout, až na to, že v druhé půlce hry budete muset prozkoumávat stejné lokace, jako v první půlce. Což je torchu nuda, ale moc jsem si toho nevšímal.
Další věc je, že můžete ukládat hru jen ve vašem bytě, do kterého se budete neustále vracet. Tohle mi ani nevadilo, ale vadilo mi, že máte omezený inventář. Několikrát se mi stalo, že jsem něco našel, měl plný inventář a musel jsem se proto vrátit do bytu, abych si trochu odlehčil (zde si totiž věci můžete odkládat) a pak se zdlouhavě vracel do oné místnosti pro tu určitou věc. Hrozně zdržující. Výhodou ale je, že vás byt v první půlce hry uzdravuje. Proto v 1. půlce neuvidíte žádné léčivo. A v 2. půlce hry začne ve vašem bytě strašit. (Toto pro mě bylo největším zdrojem strachu... když se vrátíte, co se stane?)
Potom mě hluboce ranilo, že hra postrádá adventurní část. Jsou zde určité "logické" úkoly (asi 3) ale všechny vyřešíte hned a bez problému. Přes tenhle aspekt jsem se hodně těžko dostával.
Další hřebíček do rakve je kamera. Kamera se z 80% dívá hl. postavě do obličeje. To má za následek, že nevidíte vůbec nic před vámi a často vás zraní něco, co jste ani nevěděli, že tam je. (Například pes) Ovládání je konzoloidní, ale dá se na něj snadno zvyknout.
Shrnutí: SH4 je hra s nadprůměrným příběhem, ale chabými postavami. Hra s dobrými nepřáteli, ale špatnou kamerou. Tato hra je velice rozporuplná, má spoustu chyb, ale i tak má určité kouzlo, které vás strhne.

Pro: Příběh, nesmrtelní duchové, strašení v bytě

Proti: slabé charaktery, kamera, absence logických úkolů, "pomocník"

+18

Harry Potter and the Goblet of Fire

  • PC 30
První tři díly videoherní ságy se nesly ve znamení sympatické 3rd person hopsačky, která když už nic jiného, tak dovolila hráči/fanouškovi relativně svobodný pohyb po Bradavicích s velmi příjemným ovládáním.

To ve čtvrtém díle mizí. Hra se ovládá výhradně na klávesnici, což je peklo. Pryč je pohodlný mouselook prvních třech dílů. Pohled se zvedl do ptačí perspektivy, což dává jasné vodítko k tomu, že kamera bude naprosto otřesná a v polovině případů hráč nebude tušit, kam jde. A je tomu skutečně tak.

Hra je rozdělena do deseti oddělených kapitol (plus prolog), které si musíte postupně odemknout. Zároveň s výjimkou turnajových kapitol a samotného závěru s Voldemortem se musíte pokaždé trápit s trojicí Harry, Ron a Hermiona. Jednoho z nich si vždy vyberete a zbylí dva putují s vámi. Bohužel je nemůžete někde nechat, protože na celou řadu kouzel potřebujete spojit síly.

Je jasné, jak tohle dopadne. Počítačem ovládané postavy neustále do něčeho naráží, nechají se v klidu zabíjet, pletou se vám pod nohy, ne a ne s vámi zakouzlit kouzlo, ke kterému potřebujete jejich pomoc atd.. Hra umožňuje hru v kooperativním módu, kdy spolu hrají až tři živí hráči, což může být jistě lepší. Pro singleplayer je to však opět peklo.

Byla by to naprosto dokonale jednoduchá hra, nebýt těchto problémů, které si autoři pravděpodobně nepřáli. Čas od času se navíc přidá sem tam nějaký bug, který časově omezený úkol dělá těžším. (například zabijte deset nepřátel za minutu a půl, ovšem započítá se zhruba jen každý desátý) a někdy je obtížnostní laťka nastavena zcela nepochopitelně vysoko (viz první turnajový úkol, který na zlatou medaili snad zaletět ani nejde (můj čas jsem srazil na nějakých 2:13))

Projití jednotlivých kapitol není žádným problémem. Ke zdárnému postupu je však zapotřebí v každé kapitole nalézt schované "turnajové štíty", které vám odemknou kapitolu další. To je někdy věc vskutku zapeklitá a je jednoznačně nejnáročnějším prvkem celé hry, neboť je musíte nalézt skoro všechny, aby vás hra pustila dál. Bez turnajových štítů by dohrání Goblet of Fire trvalo asi dvě hodiny. S nimi se to může protáhnout klidně na hodin deset.

Jako v každém díle, i zde jsou fazolky, které sbíráte a za které kupujete fanouškovské karty. Ty tentokrát mají asi nejvýznamnější úlohu, protože poměrně značně vylepšují vaše schopnosti.

Grafika hry se moc nepovedla a je v lehkém podprůměru. Svoboda pohybu je takřka nulová (neviditelné stěny jsou opravdu všude), hudba Jeremyho Soula je jako standardně v této sérii velmi kvalitní. Dabing je v pořádku, dokonce se hra může pyšnit tím, že postavu Voldemorta nadaboval samotný Ralph Fiennes. Ostatní postavy jsou namluveny jinými herci, ale výsledek je dobrý.

Celkově se jedná o poměrně frustrující hru, která střídá jednoduché momenty s nehratelnými. Poměrně věrně se drží předlohy, ale je velmi kusá a samostatně nedává vůbec smysl. Už to není hezká arkáda, ale snaží se to neúspěšně o akční hru. Arkáda tomu přecijen slušela víc, ačkoliv dle mého by Harrymu nejvíce sedla adventura s lehce akčními prvky. To by však vyžadovalo nejspíše daleko delší výrobu.
+18

Amnesia: Justine

  • PC 80
Musím se přiznat, že tohle bylo moje první hrané DLC. Zatím mě žádná hra neoslovila tak, že bych si k ní chtěl zahrát i DLC. Amnesii se to povedlo, neboť mě bavila a vystrašila jako žádná hororová hra před ní (viz. http://www.databaze-her.cz/hry/amnesia-the-dark-descent/komentare/?razeni=0 - druhý komentář)

Oproti tomu, jak The Dark Descent začínal relativně klidně, tak Justine děsí už od začátku. A je to pochopitelné, neboť hrací doba se pohybuje okolo 2 hodin. To je velmi krátká doba a dokonce se dá projít i za hodinu. Naštěstí proto tvůrci nedovolili možnost hru ukládat, což prodlouží hrací dobu. Budete tak muset být opatrnější, vše si důkladněji promýšlet. Tento fakt, ale někdy taky naštve. Vzpomínám si, jak jsem byl na konci v jedné místnosti a otevřel jsem si dveře, že půjdu dál, ale ještě jsem chtěl něco v místnosti, kterou jsem chtěl opustit prozkoumat a náhle se dveře zavřely a já se nemohl dostat dál.
Ihned na začátku zjistíte, že tentokrát se budete muset skrývat a prchat před jinou nestvůrou. I hudba se malinko změnila a je opět velmi děsivá. V Dark Descent jste občas narazili na místa, kde jste si mohli vydechnout a připravit se na další postup hrou. Tady ne, po celou dobu hry se mě zmocnila nejistota a byl to pro mě docela problém, protože Dark Descent jsem hrál asi hodinku denně a uložil. Navíc v Justine se pohybujete častěji ve tmě, protože ačkoli máte lucernu, tak ji nepoužijete. Přesto, i když se to zdá stejné, je tu novinka. V Justine se hned na začátku hry dozvíte, že se v určitých oblastech vyskytují oběti a vy se musíte rozhodnout jestli je zabijete, nebo se je pokusíte zachránit. Když se k tomu před každou novou oblastí přidal ještě fonograf s nahrávkou, měl jsem pocit, že je to podobné filmové hororové sérii SAW. Logické hádanky tak ze hry opět nevymizely. Překvapil mě i příběh, který se mi líbil a nečekal jsem, že i DLC může nabídnout celkem slušný příběh. Abych jen nechválil, tak mi lokace přišly dost podobné plné hře.

Amnesia: Justine mě opět vystrašila, obsahuje skvělé momenty a taky logické hádanky. Delší hrací doba by však vůbec neuškodila.

Pro: atmosféra, hudba + zvuky, nemožnost ukládat, příběh, logické hádanky - záchrana lidí

Proti: krátká herní doba, lokace, nemožnost ukládat

+18

LEGO The Lord of the Rings

  • PC 100
Od chvíle co jsem se dozvěděl, že bude LEGO na Pána Prstenů, byl jsem štěstím bez sebe. Nemohl jsem se dočkat, až si to koupím.

Moc se mi líbí, že se drží filmového zpracování a vložené vtipné scénky, či nějak vtipně doplněné - to prostě nemá chybu. Moc se mi líbí, že zůstáva skvělý originální dabing z filmu. Líbí se mi i trošku toho logického uvažování, že hráč musí i přemýšlet a né jen zbrkle mlátit. Promiňte, jestli to moc nedává smysl, ale to víte - jsem v Sedmém nebi.
Miluju Trilogii Pána Prstenů.

Strašně mi to připomíná film, trošku pro děti, ale i z starších a dospělích se někdy stávají děti. Ale i pro dospělé, velmi skvělá hra.

Pěkné grafické zpracování, výborná hratelnost, zábavné, nemám co vytknout.

Pro mě nejlepší hra z LEGO her, a podle mě nejlepší hra na motivy Pána prstenů.

Pro: Grafika, originalita, dabing, zábava, příběh přesně podle filmů

Proti: naprosto nic

+18 +19 −1

Sniper: Ghost Warrior

  • PC 60
Příběh je předvídatelné akční béčko bez špetky překvapení nebo nečekaného zvratu. Rád bych ho přirovnal k nějakému filmu ale na žádný si nemohu vzpomenout. A to je asi to nejlepší přirovnání. Příběh je prostě z kategorie "Shlédni a zapomeň".

Hra samotná trpí hromadou chyb. Nemyslím teď takové ty bugy, kdy to vývojáři mysleli vlastně dobře, jen se to nepovedlo naprogramovat, nebo se tam vloudila chybka. Tady je podle mého názoru dost prvků, které jsou prostě od začátku blbě nadesignovány. Chcete příklady? Prosím...

Ačkoliv některé mise na sebe přímo navazují. Hra vůbec nerespektuje jaké mám vybavení a zdraví. Bez ohledu na to, že mise skončila na opuštěné pěšině ve skalách a další mise začíná na tom samém místě a přímo navazuje, mám najednou defaultní pušku, ačkoliv jsem jí před hodinou nechal v nepřátelském táboře a vyměnil za Dragunova, a tři lékárničky, ačkoliv jsem jich před minutou měl pět.

Součástí hry je i sbírání "Secretů", jakýchsi notebooků, z nichž získáte další informace o příběhu, představují vlastně jakési zprávy z druhé strany. Pokud ovšem nějaký najdete tak se akorát dozvíte, že jste našli secret. Pokud si ho chcete přečíst. Musíte uložit misi, vyskočit do menu, ukončit rozehranou hru, vyskočit do dalšího menu, otevřít menu s uloženými Secrety a nalistovat ten poslední a pak si ho přečíst. No není to drbání levou nohou za pravým uchem? Proč sakra ta zpráva nemůže vyskočit hned? Samozřejmě jsem se na to většinou vykašlal a hrál dál. Secrety jsem si pak četl až když jsem s tím chtěl skončit tedy třeba o dvě mise dál, to vám ale už ty zprávy většinou nic nového neřeknou...

Thellwin popisuje v posledním odstavci svého komentáře jeden z nestupidnějších okamžiků této hry, což byl i důvod proč s tím seknul. Garret pak v diskusi tvrdí, že je to bug, na který použil nesmrtelnost. Pouštím se teď na velmi tenký led spekulací, ale na mě ta situace dělá dojem, že to není bug, ale naprosto zhovadilý záměr. Ano v určité chvíli začnete dostávat jeden zásah za druhým, v pravidelných několikavteřinových intervalech, bez ohledu na to, kde a jak se kryjete. Já se v panice dokonce tryskem vrátil k nejbližšímu baráku, uvnitř jsem sebou flákl na zem takže na mě nebylo odnikud vidět, a přesto jsem pořád schytával zásahy. Taky jsem si myslel, že je to bug, pak mě ale v zoufalosti napadlo, se na to prostě vyfláknout a úprkem pádit do místa, kam mě hra sama naváděla. Cílem bylo kulometné hnízdo na kopci, jakmile jsem tam doběhl, zásahy zničehonic přestaly!!! Následuje ovšem akční pasáž, kdy zhruba dvě minuty musíte bránit toto hnízdo proti nájezdům nepřátel. A tady mi to došlo. Kurňa nechtěli mě oni tímhle přiblblým způsobem připravit o nějaké lékarničky, aby ta následující pasáž, byla trochu obtížnější???

Co mě osobně ale vytáčelo asi nejvíc byl naprosto dementní pohyb postavy. Jako správný "ghost warrior" se plížím vysokou trávou. Přede mnou leží 20cm vysoký balvan. Postava se o něj zarazí a dál ani hnout. No nic jdu do podřepu, že to přelezu. Postava ani hnout. Opatrně se rozhlídnu, jestli mě náhodou někdo nemůže vidět. Vzduch čistý, tak se postavím, že ten kamínek překročím, a nic. Jestli si teď myslíte, že jsem narazil na neviditelnou bariéru, o kterých se už ostatní komentátoři rozepsali dost, tak vás musím vyvést z omylu. Protože když jsem poodstoupil, rozběhl se a skočil, tak jsem tímto atletickým výkonem konečně ten šutřík překonal!!! A to se opakuje skoro při každé terénní překážce (kámen, molo, trubka, deska, apod.) o výšce 10cm a více.

Faktem ovšem je, že opatrné plížení a pečlivé krytí hra moc nevyžaduje. Tím by se sice mohla omluvit má předchozí výtka. Nicméně v mém případě je to naopak výtka další. Někdo tu v diskusi psal že to proběhl asi za 4,5 hodiny a já mu to věřím. Mě to trvalo třikrát déle, ale jen proto, že mě to krytí a plížení prostě baví, i když to hra nevyžaduje. Ale která jiná hra by toto měla vyžadovat, než ta která je na tomto principu postavena a ještě si dá do názvu "Ghost Warrior"...

Nastavení obtížnosti mi taky dvakrát nevonělo. Hrál jsem na střední obtížnost, ale asi jsem klidně mohl hrát na Hard. A to mě vždycky trochu štve, když první průchod hrou můžete bez problému zvládnout na nejtěžší nastavení obtížnosti. Chování AI bylo naprosto nepřirozené, jak už tu několikrát bylo zmíňeno. Někdy jsem odstřelil chlapa v hloučku a ostatní si toho vůbec nevšímali. Jindy jsem to zopakoval z obrovské vzdálenosti a pečlivě ukrytý, a tentokrát mě naprosto nesmyslně okamžitě dostali dávkama ze samopalů. Žádná sláva.

Do hodnocení grafické stránky se radši moc pouštět nebudu. Mě se to docela líbilo ale přece jen jsem to hrál na mé 5 let staré sestavě, takže toho měla plný brejle. Jen snad zmíním trochu zvláštní optimalizaci. Když jsem si totiž nastavil skoro na všem vysoké detaily, tak se mi podle FRAPSu frame rate pohyboval kolem 15fps. Kupodivu to bylo pořád plynulý a při tomto nastavení jsem to i celý dohrál. Když jsem ovšem detaily výrazně ořezal, tak FRAPS se dostal někam k 18 max 20fps ale grafická podoba byla nesrovnatelně horší...

Hudební stránka mi přišla docela povedená, akorát jsem si nezvykle často uvědomoval, že tu ústřední melodii jsem už slyšel mockrát. Takže tý hudby by tam mohlo být více a mohla být rozmanitější. Přece jen, když si člověk hraje na odstřelovače, nějaké hudby by si ani neměl všimnout...

K celkovému hodnocení bych měl asi zmínit multiplayer, ale já ho moc nehraju a tady jsem ho ani neměl chuť zkoušet, takže mé hodnocení se týká čistě singleplayerové části.

Co dodat. Kdybych to koupil za plnou cenu, tak si teď rvu vlasy, ale za ty dva dolary, co jsem za to dal, to zas nebyla tak hrozná koupě...

Pro: Hra na odstřelovače, Headshoty, Hudba, Ovládání

Proti: Pohyb přes překážky, Chyby v designu hry, Příběh, Obtížnost

+18

Drakensang: The Dark Eye

  • PC 80
Skvělý, naprosto impozantní RPG, který jsem ale přes veškeré úsilí nedokázal dohrát. Ale na druhou stranu se za to nestydím.

Drakensang je dle mého mínění docela zapadlý kousek. Přitom nabízí naprosto úžasně zpracovaný svět, který svojí volností nabízí srovnání s těmi nejlepšími RPG kousky současnosti. Škoda jen, že je tak zasraně těžkej a ke konci až tak příšerně brutálně náročnej. Neměl jsem na to už nervy. Po desítkách a desítkách hodin hraní jsem si myslel, že všemu bude konec a jelikož se konec nabízel už nejmíň stokrát, pořád hra pokračovala dál. Tím samozřejmě nemyslím, že jsem konec vyžadoval, ale když RPG hrajete už delší dobu, tak se z něj vytratí taková ta usedlost, kdy máte svoje stavení, svoji výbavičku, svůj standard, svoje kamarádíčky a vydáte se na závěrečnou cestu, která určí všechno.

Ta závěrečná cesta, kdy jsem svoje hlavní sídlo opustil byla naprosto nekonečná. A jelikož jsem se dostal do stádia kdy jsem byl vážně v prdeli, neměl jsem náladu na to, abych pak všecko dalšími hodinami zachraňoval. Tudíž předem musím upozornit, že tohle RPG opravdu není hloupé, jak by se na první pohled mohlo zdát. Musíte nad vším pracně přemýšlet, připravit si družinu tak, aby jste s ní zvládli zabít i dvacet tuctů kostlivců v čelem s akolitou na druhou, kterej Vás přeroste na tři řady.

Každopádně příběh byl nádherný. Ta herní myšlenka, ve které se příběh odehrává má obrovský potenciál. Divím se, že se o ní zase začíná mluvit až právě díky téhle hře. Přitom si pamatuju, jak jsem tenkrát na stařičkém počítači řádil ve Stínech nad Rivou a jak šíleně jsem se tím bavil. Vlezete do lesa a Váš hráč má strach z tmavých koutů. Objevíte pavouka a Váš hráč Vám div ne neuteče, protože se prostě začne bát pavouků. Dobře, není to zase úplně skvělá věc, ale navodí to pocit reality a to za to fakt stojí.

A takhle bych mohl povídat dál a dál. Ale to bych pak řekl všechno a Vy byste se neměli nač těšit. Drakensang je skvělé RPG, s radostí bych ho srovnal s takovou legendou jako je třeba Gothic. A přitom na to vůbec nevypadá. Ale to poznáte sami, až se do hry dostanete. Uvidíte, že Vás sejme a jen tak nepustí. Pokud teda neztratíte nervy jako já.

P.S. Vedlejší mise v hlavním městě byli naprosto boží. Bavili mě snad ještě víc, jak hlavní kampaň. A to hlavně proto, že předvedli docela schopnou boční kampaň na hledání vraha městem. Doporučuji!

Pro: Pohádkový příběh, obrovský svět, nekonečná kampaň, hudba, vedlejší mise!!!

Proti: Nekonečná a postupem času brutálně náročná kampaň

+18

Mad TV

  • PC 85
Šťavnatá starobylá strategie, připomínající mi osobytostí herní zážitek z geniální The Clue! Jako programový manažer se snažíte ve sledovanosti porazit dvě konkurnční televizní stanice. Ty navíc sídlí ve stejné budově, takže s nimi nesoutěžíte jen virtuálně, ale předháníte se i fyzicky v tom, kdo dříve od agenta vykoupí práva na čerstvý blockbuster. Případně na sebe děláte různé sviňárny:-) Hra tedy není jen klikací - vaše postavička musí takřka arkádově nejdřív někam doběhnout, než může něco zařídit. To spolu s tím, že čas stále utíká (a někdy Vám pěkně zatopí), dodává hraní na dynamice.

Sestavování programu a sledování toho, jak na něj reagují diváci, je velezábavné vzrůšo. Možností je spousta díky slušnému repertoáru druhů pořadů, žánrů apod., z nichž každý má své výhody a nevýhody. Skvělé také je, že jste hrou motivování nejen k nasazování hitovek, ale i kulturního "šmejdu", na který nikdo nekouká. Sledování protichůdných cílů dodává potřebnou taktickou výzvu, jakou jsem si přál od mnohem mladších, ale bohužel mnohem povrchnějších The Movies.

Na atmoséře opravdu hódně přidává fakt, že Mad TV obsahuje skutečné filmy. Nasazujete tak do vysílání věci, které znáte, a o to napínavější je čekání na divácký ohlas. Aneb není nad moment, kdy Váš artový miláček propadne v konkurenci s Policajtem z Beverly Hills:-) Nemluvě o tom, že mi hra dala pár zajímavých diváckých tipů i do skutečného života:-)

Originální mechanismy jsou bohaté, šité přímo na míru (žádný klon klonu) a hlavně dobře vyvážené. Hra díky tomu nabízí poměrně sofistikované strategické výzvy a udržuje Vaši bdělost, protože stát se může ledacos a i když už si myslíte, že máte vyhráno, může přijít krize, která Vám pěkně zatopí (aneb kde sakra sehnat během půl hodiny prachy na práva na Star Wars?!).

Mad TV má svůj autentický ksicht přeneseně i doslova. Grafika je totiž pohledná, svérázná a relativně detailní. Mhouřit oči nad ní nemusíte (pokud nejste oddaný 3D-fil) a požitek nijak neruší.

Zmínit by se dalo ještě mnoho předností a vychytávek. Například systém denních zpráv, které tvoří souvislé mikropříběhy a navozují dojem, že hra je zasazena do živého světa. Nebo všudypřítomný humor, kdy třebas slogany reklam, kterými progládáte vysílání, jsou k popukání.

Dvacet let starý "tycoon" je tedy i dnes plně hratelný, maximálně zábavný, a co víc - ve své kategorii dle mé zkušenosti bezkonkurenční.

Pro: propracovanost, vyváženost, skutečné filmy, humor, dynamika

Proti: bugy v anglické konverzi; chybí ještě alespoň jeden obtížnostní stupínek; jako u The Clue! - nevím o tom, že by někdy někdo udělal pořádnou adaptaci (a že by bylo o co stát)

+18

Portal 2

  • PC 100
Portál 2 je jasný příklad toho, že další díl v řadě nemusí být nutně tahák peněz, protože první díl byl pecka (Tomu bývá často ve filmech). Portal 1 je na poprvé tak na 8 hodin, možná míň..Na podruhé jsem to já zvládl za 117min :D .Ale dvojka graduje ve všem.

Příběh je docela jednoduchý a rychle ho pochopíte..i když.. doteď nechápu jak se ta holka ZNOVA ocitla na tom samém místě po takové době..Srandovní britský Wheatly je prostě blbeček a většinou čekáte kdy se zase ozve.

Glados je něco jako můj vzor - sarkastická, ironická robotka která pořád naráží na to že jste ji zabily a dává vám vše za vinu.

Levely jsou zase o kapku propracovanější a přibyli nám nové věci jako :světělné mosty nebo zrcadlová kostka.

Pokud vidíte místnosti poprvé tak vám dá řádný čas je vyřešit...dokonce i když hru procházím po třetí tak mi to dá zabrat, takže nečekejte že to projdete za 20minut.

Grafika vás uchvátí a to nemluvě o rozbitém sklu - pecka.

Hudba je tady originální a hodí se k děju, dokonce se tvaruje podle toho co právě děláte, jestli jezdíte po zrychlujícím gelu tak je akční atd.

Kooperace je zde jako druhá kampaň a zažijete s Atlasem a tím druhým kterého si nepamatuju dvojtou legraci :D

Novinkou je že Valve přidal editor na tvoření vlastních levelů = nekonečná zábava

HRA ROZHODNĚ STOJÍ ZA KOUPI!

Pro: Logika,Zábava, Prostředí,Hudba, Humorné pojetí postav a dialogů, Grafika, Vše

Proti: Občas se seknete a nevíte jak dál, pro někoho konec, hra asi nic dalšího záporného neobsahuje ;)

+18

Stunts

  • PC 85
Jak už psal uživatel Memphis, je to stará DOSová klasika která v sobě má spoustu nostalgie. Snad moje první závodní hra, která v sobě má takovej náznak 3D grafiky a právě proto mě tak bavila, editor tratě, výběr svého auta(já bral vždy formuli:D) a taky výběr postavy.

Jako závodní hře taky nechybí spousta velkých skoků, tunelů a obřích smiček jako v Sonicovi, které můžete projíždět po obvodu a vzhůru nohama jak se vám zachce.Nejvíc co mě udivovalo bylo to, že když sem hrál proti počítači a ten jezdil za to nejstarší a neškaredější auto tak i tak byl rychlejší a na trati neměl vůbec žádné problémy.

Co si dále pamatuju, tak se dal měnit i pohled a barva aut, za mě každopádně STUNTS dostane 85% jelikož mě občas hra zlobila a vypínala se,to stejné s editor který taky někdy nešel tak jak měl.

Pro: Spousta aut na výběr,editor tratě,požitek ze staré grafiky

Proti: BOT měl většinou navrch,občasné vypnutí samo od sebe

+18

Pathologic

  • PC 60
Přiznám že příběh a atmosféra můžou být poutavé, hra je originální a má své kouzlo, tím to ovšem pomalu hasne.

Rozhovory jsou mnohdy tak nějak mimo logiku a zmatené, možnost odpovědi je často jen jedna a naprosto špatná, kterou by jste si za žádných okolností vybrat nechtěli. Jedna z postav (EVA) mi říkala že toto městečko skoro nezná zločin a obyvatelé žijí v míru, ale jakmile vyjdete v noci ven, všichni se řežou a hází po sobě kudly které vás usmrtí na jednu ránu. Střelba je efektní na asi 7 metrů. Po této vzdálenosti kulka asi záhadně zmizí.

PLOTY!!! To jsou snad největší zlo... Potřebujete se dostat k baráku. Otřesným tempem se k němu došouráte a zjistíte že má vchod na jiné straně, musíte obejít nekonečný plot který vás zavede klidně několik set metrů od onoho domu aby jste zjistili že je tam plot další a musíte to obejít z jiné strany.

Momentálně jsem v druhém dni... Eva mi řekne že potřebuji vyhledat jistého muže a něco mu oznámit.... Vyhledám ho a v konverzační tabulce mám možnosti: ,,Nebudu rušit." a ,,Přijdu jindy." A samozřejmě jiné dějové vodítko zde není. Takže mrtvý bod.

Jelikož všichni hodnotíte převážně kladně, nejspíš jsem příliš kritický ale na druhou stranu nechápu jak můžete tyto nedostatky přehlížet...

Pro: atmosféra, originalita, příběh, mytologie

Proti: nesmyslné ploty, neviditelné zdi, nevyvážený hlad, zranění

+18

Penumbra: Overture

  • PC 90
Frictional Games jsou machři! Frictional Games jsou machři!
Tak přesně tohle jsem si řekl po prvních minutách seznámení s touhle hrou. Po výborné Amnesii jsem Penumbru nemohl minout. Nehledě na to, že v poslední době si stále víc buduju vztah k hororovým hrám.

Penumbra disponuje velmi kvalitním příběhem, příjemnou grafikou, skvělým prostředím a hutnou atmosférou. Příběh je, jak jsem již napsal velmi povedený. S každým nově objeveným listem se dozvíte něco nového. Jak budete postupovat dál a dál, začnete odhalovat záhady důlního komplexu.
Graficky se hra dle mého názoru povedla. Mně však na grafice nezáleží, téměř vše mi připadá pěkné. Myslím si však, že i pro náročnějšího jedince by grafika měla být k překousnutí.
Co se týče prostředí důlního komplexu v zaledněném Grónsku, nemám mu co vyčíst. Je tajemné, atmosférické a obsahuje spoustu zajímavých míst. Během procházení hry se tak podíváte do jeskyň, tunelů, k jezírku, do rafinérie, spalovny, dílen, skladů a dalších zajímavých míst.
Penumbra má vynikající, hutnou atmosféru, která je hlavní složkou hry. Při plížení kolem nepřátel se vám někdy zastaví dech. A dovolím si říct, že některé scény jsou nervydrásající (první setkání se zmutovaným psem, s obrovským červem, závěr). Přesto jsem od Penumbry čekal větší horor. Zřejmě to bylo tím, že již za sebou mám Amnesii. Rozhodně nejvíc jsem se bál v tunelech kvůli pavoukům. Když trpíte arachnofobií, není to pro vás zrovna příjemné. Scény s pavouky pro mě byly strašidelné, zbytek hry jsem spíše pociťoval nepříjemné mrazení v zádech. Ke konci už asi nikoho nevystraší plížení kolem psů, protože se s nimi setkáváte po celou hru. Hudba, která se spustí při setkání s nepřítelem, rozhodně není příjemná a ještě zvyšuje atmosféru. Musím pochválit velmi zdařilý závěr.
Dalším kladem hry je povedená fyzika. Unesete tak pouze předměty, které se reálně unést dají. Fyziku plně využijete pří řešení logických hádanek, kterých je ve hře, jakožto správné adventuře, pořádná spousta. Jejich řešení vám někdy zamotá mozkové závity, což je jen dobře.
Ovládání bude pro nováčky problémem, ale za chvíli se na to dá zvyknout, až zjistíte, že vám to takhle vyhovuje a nechtěli byste nic měnit.

Bohužel akční část se nevyvedla. Není vyloženě špatná, ale zbraně se ovládají opravdu nemotorně a jde hlavně o zvyk z jiných her. Aby se vám podařilo zabít nepřítele, budete muset být šikovní. Proto je mnohem lepší se nepřátelům vyhýbat. Případně pokud vás odhalí, tak se jim snažit utéct a boj volit až jako poslední možnost.
Mrzel mě fakt, že ačkoli máte po ruce světlice, dynamity, sušené maso, nevyužijete je, protože jsou zbytečné. Dokonce bych viděl za zbytečnou snad i baterku, protože jsem na ni sáhnul asi jednou v tunelech.

Délka první Epizody je tak akorát. Hru nebudete mít dohranou za jednu noc a na druhou stranu jí nebudete hrát frustrovaně „ať už je konec“ 2 týdny. Musím se přiznat, že bych ještě nějakou hodinku klidně vydržel a dál řešil hádanky a skrýval se před nepřáteli.

Penumbra: Overture mě dokonale vtáhla do kvalitního příběhu, skvělého prostředí, oplývá hutnou atmosférou a dokázala mi, že ve Frictional Games umí dělat kvalitní adventury. Nebýt pár drobných chyb, hra by byla excelentní. Pro milovníky adventur naprostá povinnost, pro milovníky hororu také.

Pro: atmosféra, příběh, prostředí, grafika, fyzika, logické hádanky, zvuky, délka

Proti: špatné ovládání zbraní, zbytečné předměty

+18

Warcraft: Orcs & Humans

  • PC 90
Buď vzád hold Sargerasovi neb bran do Azerothu nám otevřel. My ... my Orkové v šiku Hordy jdoucí na smrt po boku legií se zkázou ve smíru. Vy lidé Azerothu zděste se - na úprk se dejte, jest je vám život milý! Přichází temnota z Draenoru!

Ta hra byla a je užasná i dnes. Grafika je sice už dávno v síni slávy a pod notnou dávkou prachu. Ale co si budeme říkat, bez ohledu na čas- když paříte a vrátíte se ke hře, která získala status "zastaralé" její kouzlo a nostalgie jsou silnější než "kostičky".

Ovlivnila můj pohled na hry a dlouhou dobu byly strategie mým jediným žánrem a "odmítal" jsem hrát bezzduché střílečky nebo jiný žánr. Dnes už si na vše nevzpomínám, ale co s jistotou mohu pochválit - je příběh. Tohle je prostě základní stavební kámen na kterém se dalo a dá stavět a následníci jsou toho důkazem. Dále s radostí mohu pochválit úvodní video a hudbu.

EDIT: 27.02.2013
=============
Nedalo mi to a zahrál jsem si ji, abych zavzpomínal. A kupodivu jsem dohrál - misi za Orky. Humans stejnak dle historie Warcraft nevyhráli v této fázi a kampaň je chápána jako alternativní historie.

Musím říct, že hra to nebyla nikterak jednoduchá. Občas jsem měl problémy. Na vrub bych mohl zmínit, že nechápu, jak jsem mohli vystačit s označením pouze jedne jednotky. Velký zážitek - Blizzardi nezklamali ani po letech.

Pro: Příběh, hudba

+18

Shadow Warrior

  • PC 85
Zábavná hra s Asijskou tématikou nabídne škálu klasických i podivných zbraní (atomovka, rail gun nebo třeba srdce, co se musí zmáčknout), městské i přírodní lokace, navštívíte pár chrámů a dokonce se projedete v tanku nebo motorovém člunu. Celé to doplňuje úchvatný soundtrack od Lee Jacksona (za zmínku stojí jeho soundtrack do Rise of the Triad). Nepřátelé jsou celkem zajímaví, každý má různé zbraně (např. ninja s naváděnými raketami, které opravdu honí, dokud vás nedostanou), jakési divné opice, co se nalepí na zeď do stínu, vy o nich samozřejmě nevíte a už loudujete. Zajímavostí jsou místy přítomné anime holky, které se tváří nejdřív strašně nevině, prohlížíte si je jak se umývají pod vodopádem, až na vás po chvilce vytáhnou překvapení :) (ne, kozy to nejsou)

Hra obsahuje krátkou epizodu obsahující nějak 5 kol, a potom druhou, rozsáhlou, asi o 20 kolech. K tomu si ještě můžete stáhnout 2 datadisky, z nichž jsem hrál jen Twin Dragon, který rozhodně stojí za zapaření (ten druhý, Wanton Destruction, mi nějak nejde nainstalovat, škoda).

Pro: super zbraně, vtip

Proti: nic mě nenapadá

+18

Trine 2: Goblin Menace

  • PC 85
Trine 2: Goblin Menace je DLC k Trine 2. Opět se setkáváme s trojicí hrdinů Amadeusem, Pontiusem a Zoyou. DLC má svůj vlastní děj, zlý Goblini unesou ráznou manželku Amadeuse a snaží se tím vydírat hrdinskou trojici. Ta se nedá a jde jí zachránit.

Je pravda, že jsem někde četl, že toto DLC se opravdu povedlo ale nečekal jsem jak moc... Řekl bych, že level design je o třídu dál, než v samostatná hře. Mnohem více prokreslené a lépe podsvícené prostředí, s lepší výběrem celkové stylizace levelu, no prostě Paráda!!! Ale je potřeba podotknou, že jich je pouze 6 o proti plné hře, kde jich je 13. Další novinkou jsou nový nepřátele a bossové, kteří se méně opakují než to bylo v původní hře. Kde mě to neskutečně štvalo. Rozšíření dostali i hrdinové, kde každý dostal nové schopnosti, které můžete využít i plné hře. Nové schopnosti jsou velmi pomocné při překonávání pastí či sbíraní lahviček.

Verdikt: Je dobré vidět, že DLC mají cenu, když se nejedná o pitomý obleček pro hlavní postavu. Vyrovnat se plné hře či jí překonat, tak tomu říkám: Ano, Trine 2: Goblin Menace je pro mě jedno z nejlepší DLC, které jsem zatím hrál. Proto dávám víc než plné hře 85%!!!

Pro: Grafika levelu a celkový design, nový nepřátele, nové schopnosti.

+18

Path of Exile

  • PC 90
Piety zabita na diff. merciless, momentálně nahráno 185 hod.
Hru jsem poprvé poznal v květnu loňského roku cca. 14 dní před vydáním D3, kdy byl open víkend v rámci server stress testu a byl jsem mile překvapen. Potom, co vyšlo D3 a sním problémy s error 37, jsem se rozhodl investovat 10 eček za přístup do closed bety a přečkat u této hry, než Blizz poladí servery.
Po týdnu jsem tedy znovu zapl D3 a začal hrát hru, na kterou jsem se tolik let třepal a najednou kdesi v moji hlavě se ozval hlas. "To je nuda, PoE mělo tohle, támto i toto lepší", což mi bránilo se nějak do Diabla ponořit, tak jak jsem čekal. Začal jsem svádět vnitřní boj sám s sebou "Ty debílku, co děláš jako, tolik let jsi na to čekal a teď tě to jako nebaví? Vyhodil jsi 1100,- ,abys teď začal hrát nějakou no name hru, která je navíc closed beta?"
Asi po týdnu jsem se toho zbavil a začal v klidu hrát D3, ale řekl jsem si, že k PoE se určitě vrátím, protože ten hlas měl pravdu.
D3 není špatná hra, ale rozhodně to není plnohodnotný nástupce D2: LoD. Hra prošla řadou změn, zvlášť překopáním celého systému vývoje postavy, který je velmi zjednodušen, psát jak zde nebudu, protože to každý ví.
PoE každého začátečníka ohromí svým skill tree , který se může na první pohled zdát nepřehledný, ale není tomu tak. Právě skill tree je jeden z těch hlavních taháků, co tu hru dělá tak zábavnou, protože množství variací, jak jet svou postavu se nabízí hromada. Pravda, pro endgame hraní to chce jistou dávku zkušeností, kde body investovat, ale pokud to člověk neovládá, stačí se mrknout na web a zjistit si funkční build. Dobře navolený build je jen půlkou úspěchu k hraní engame obsahu. Zbytek tvoří gear a trocha skillu každého hráče. A právě gear a jeho craft je tím dalším obrovským lákadlem, který činí tu hru tak zábavnou.
Pomocí craftu můžete měnit počty, barvy a provázanost děr, které vám pak umožní kombinovat a propojovat mezi sebou skill gemy, čímž se postava boostuje. To se provádí pomocí orbů, což je jakási měna ve hře, nahrazující např. goldy v D3, která imho funguje lépe.
Příklad: mám luk , ale chtěl bych propoji všechny díry. Tak vemu orb of fusing a zkusím štěstí, nevyšlo? Tak další a další... až se povede. Nejsem spokojen s barvou děr? Od toho zde máme chromatic orb a nakonec si uděláme pomocí orb of alchemy z obyč. luku rare, čímž luk dostane náhodně přidělené affixy. Jsou na hovno? Vemu orb of chaos, který tyto affixy náhodně mění a to dělám tak dlouho, dokud nejsem spokojen, nebo než mi dojdou orby, přičemž některé jsou celkem dost vzácné, takže to zas není tak snadné.
O to víc má hráč z každého itemu radost, protože D3 je nastaveno tak, že pokud chcete mít dobrý gear, musíte na AH/RMAH, což dle mě tu hru posralo asi nejvíc, protože tak jen farmíte za účelem dropnout šupu věc, aby jste ji rubli na AH a obratem si z ní koupili něco, co potřebujete. V dnešní době je aukce zahlcená předměty díky boterům, proti kterým Blizz nic nedělá, nikdo nic moc nekupuje, takže něco dnes prodat je opravdu dost těžké.
A hlavně, bílé předměty a dnes již většina rare v D3 nemají žádnou hodnotu, nesbírají se, jen se čeká na nějakou legendárku a ta musí mít top roll, jinak vendor. D3 nenabízí téměř žádný endgame content, uberbossové vydrží jen na chvilku, pak je to nuda a paragon lvl. je cypovina. To číslo není žádné renomé, je to jen údaj, kolik času tomu obětujete. Můj paragon je 80 a stálo mě to 900 hod.
V PoE jsou tzv. endgame mapy, které dropujete v normálních mapách. Ty jsou zvláštní tím, že monstra tam mají vysoké lvl. a + jdou tyhle mapky vylepšovat pomocí orbů na rare, kde monstra získavají další bonusy, jako je větší dmg., nebo ressisty, popřípadě hráč se nemůže healovat,atd.. odměnou jsou lepší dropy, množství dropu a taky šance na drop itemů s lvl. přes 70 a můžu říct, že některé ty mapky jsou pak peklo, takže hráč má pořád co dělat.
Pokud by tohle někoho nebavilo, jsou zde Race Season , které probíhají i několikrát denně, jak party, tak solo, takže opět člověk nemusí jak ocas dělat dokola runy určitých map, či lokací a ještě za to dostanete odměnu v podobě nějakého itemu.
Tohle zatím D3 nemá, v dohledné době mít nebude a nespíš nebude mít nikdy.
Ze začátku se může PoE jevit jako pomalá, nebo pomalejší hra, ale to je zapříčiněno tím, že máte nízký lvl= že umíte hovno, nemáte patřičné skill gemy, takže logicky tam nebude rozsévat smrt, ale právě každým novým lvl cítíte ten boost a postava se zrychluje a zdokonaluje a máte z ní opravdu radost.
Pro představu jak hra vypadá v pozdější fázi, jsem nahrál kratičký GP
Samozřejmě i tato hrá má své nedostatky, hlavně to jsou občasné lagy, ale hra už nepadá.
Graficky jsem spokojený, není tam tolik efektů jako v D3, takže to není takový zabiják na oči. Kdo hrával dost D3 ví, o čem mluvím. Třeba za huntera skill bola shot s poslední runou dělal po zásahu takový kruh s ornamentem uprostřed silně připominající vagínu a do toho to bliklo. Při AS 2.6 máte během 30 min. v očích vypálenou vagínu. A wizard, no comment, ale v PoE je to s kouzelnicí podobné, hold nemám je rád.
Jak jsem psal výše, D3 není špatná hra, ale tomuhle nešahá ani po kotníky, zde je vidět rozdíl, když někdo něco dělá pro peníze a druhý pro nadšení a peníze řadí až na druhé místo. Já pevně věřím, že příjde čas, kdy tohle bude hrát mraky lidí a D3 zůstane v jeho stínu.
+18

Euro Truck Simulator 2

  • PC 80
Tak toto je vážne hra, ako žiadna iná. Samozrejme by sa našli chyby - dopravné značenie by mohlo byť lepšie urobené, GPS by sa tiež mohla prispôsobovať - napr. zoomovať v meste, aby ste neprešvihli odbočku, umelá inteligencia sa vo väčšine sporných prípadov zachová špatne...
Na druhú stranu je to ale veľmi pokojná hra a skvelé odreagovanie. Navyše, pokiaľ si chcete pustiť hudbu, počúvať audioknihu alebo sa napr. učiť cudzí jazyk z audio nahráviek, ale nechce sa vám pri tom "len tak sedieť a nič nerobiť", ETS2 je ideálna záležitosť.
Hra vám dovoľuje vytvoriť si vlastnú sieť kamiónovej prepravy, čo je v podstate zbytočné, pretože sa to nedá nijak extra ovládať. Takisto by sa dalo vytknúť celkom chodobne spracované mestá - o tých menších väčšinou platí, že majú rozlohu jednej svetelnej križovatky.

Ale ako som povedal, výtky sú zbytočné. Toto je hra, v ktorej nejde o body, o prachy ani o rýchlosť (keďže kamióny majú rýchlostný limit nastavený na 90). Ak si to chcete skomplikovať, skočte si zajazdiť do anglicka a skúsiť si volant na opačnej strane. Ale okrem toho ETS neponúka žiadne veľké výzvy. Len pokojné vozenie nákladu po celej Európe v peknej grafike a v slabom zvukovom prevedení. Ale je to super vec.

Pro: Hra, ktorá vás nenúti niečo dobiť, zničiť, dobehnúť alebo dohrať, grafika

Proti: AI, zvuky, niektoré časti mapy

+18