Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

The Witcher 3: Wild Hunt - Blood and Wine

  • PC 100
Včera byl pěkný den, kromě toho že mi zbývalo přesně dvanáct dní (dnes už jen jedenáct), do splnění achievementu "Zatracená loajalita", jsem také dohrál Blood and Wine. Plný emocí jsem dokončil Geraltovu pouť.

Zprvu chci říct, že mě tento datadisk dostal do kolen, nechci ho porovnávat s Heats of Stone....pro mně je BaW zkrátka grandiozní požitek ve velkém a HoS grandiozní požitek v menším....ovšem oba neopakovatelné.

Nový kraj, jinak temná noc a jinak krásná země. Poprvé, když jsem osvobodil vesnici od banditů a viděl cinematic jak na Toissantem vzejde slunce...opravdu jsem se do toho kraje zamiloval.

Autorům se podařilo to, co nedokázal ani Sapkowski. Přečetl jsem vše ze světa Zaklínače, ale nikdy mně nenapadlo, že budu známý kraj a postavy vnímat o tolik intenzivněji a jinak. Annu Henrietu jsem si vždy představoval jako "uschlou a úzkoprsou" kněžnu a najednou spatřím tu kouzelnou krásku, která srší logikou, moudrostí a hlavně nevázaností, kdy je schopná porušit etiketu a spoře oděná se vydat na pomoc svému rytíři.

Celé je to poklidné a dokonale navozující atmosféru čtvrté kapitoly, prvního dílu. Velmistrovské zbroje, nový balíček Gwintu, každá novinka která mně dokonale nabudila k jejímu dokončení. A pak se začala objevovat, všechna ta známá monstra z prvního dílu.

Už v té době jsem si říkal: "Už teď jsem dokonale spokojený, zbytek může být klidně průměrný", no rychle jsem byl přesvědčen o opaku...protože příšel "On" - Při lovu na blíže nespecifikovanou šelmu, později ukáživší se jako vyšší upír, seskočil "Regis".....a tehdy jsem pochopil, že do konce budu hrát s otevřenými ústy...

Tolik detailů, uchopení upírů tím správným způsobem - mythologie, Detlaffova krvelačná smrtonosnost, zároveň však naivita a touha po lásce. To vše vrcholilo dokonale v tom rozporu, kdy Beacular zaplavily masy nižších upírů a chaos.


Osobně bych vytknul dvě věci.

První, že finále mělo dvě samostatné cesty, setkání s Unseen Ancient Onem jsem zkrátka nemohl odmítnout....bytost tak mocná, že zpacifikuje Regise jak hračku a Geralta dovede na pokraj smrti....ojojoj. Ale vedle toho druhá - nepropojená -, snad ještě zajímavější cesta, kdy se Geralt podívá do pohádek, aby řešil problémy s čarodějnicí z perníkové chaloupky, zboural domek třem prasátkům, zjistil že Locika se z frustrace oběsila na vlastních vlasech a prodavčka zápalek se překvalifikovala na pouličního dealera. Ty dvě cesty měly být propojeny do jedné, aby hráč v jednom požitku mohl pochopit jak veškeré upírstvo, tak samotnou Syannu. Hlavně v té červené huťce vypadala opravdu sexy).

Druhá věc, kterou bych chtěl jinak jsou zakončení, snadno přehlédnutelné niance, kdy to může být špatně a fakt, že nemohu ušetři Detlaffa s celkově dobrým koncem (Vyšší upíři se přece nezabijejí)


Opravdu skvost, sice mi moc nepasuje po konci základní hry a seděl by mi víc jako výplň mezi dvojkou a trojkou, každopádně méně jak 100% dát nemohu.
+18

Fallout 4: Automatron

  • PC 55
Mám to za sebou.

Hlavním přínosem tohoto DLC je bezesporu už v popisu avizovaná možnost vytvářet roboty. Někoho to možná bavit bude, mě moc společníci ve F4 nezajímali (vlk samotář) a tak jsem ji využil jen tolik, co se po mě chtělo. Možnosti jak robota sestavit jsou potom vskutku rozsáhlé.

Děj tohoto přídavku není až tak nejhorší, přecejenom pátrání po tajemném Mechanikovi - to zní lákavě. Bohužel jde jen o zabij toho, zabij toho, zabij toho a nakonec si vyber, jestli odpráskneš i mechanika.

Nebylo to až tak zlý, ale nebylo to plnohodnotný DLC, jak si to já představuju (mapa, víc questů). V případě, že netoužíte vyrábět robotické vojsko, nemá smysl se na nic moc těšit, bohužel.

Je zde potom k dipozici nový (ač dosti směšný) oblek, nebo jakejsi tesla kanón - já tyto předměty ponechal v továrně a ani si je neodnesl, možná jiní méně konzervativní hráči ocení i tyto.

55%

Pro: Možnost vytvářet (upravovat) roboty, námět

Proti: Příběh, absence nové mapy, málo nového obsahu, příliš krátké

+18

Offworld Trading Company

  • PC 85
Možná je to jen má chyba, ale dlouho už jsem nehrál tak svěží a dynamickou strategii. Čas zde utíká jak Jamajčan na steroidech.

Rychle, a ještě rychleji.

Jak to, že ještě nemáte domovskou základnu? Rychle, než konkurence zabere nejlepší claimy! Ale ostatní už staví doly a lomy? Tak to je třeba postavit továrnu na zpracování rudy, dokud je surovina levná a produkt drahý! Rychle koupit, rychle prodat. Tempo frenetické střílečky a firemní strategie obchodního tycoonu. Tak se tahle hra hraje! Ale vy chcete i vyhrávat? Tak to byste měli šlápnout na plyn: tady nikdo na nikoho nečeká.
Takže už chápete, že rychlost je klíčem k úspěchu? Tak to byste přece jen mohli mít nějakou šanci. Obchodovat na burze dnes přece umí každý, a výrobní řetězce jste stavíte už roky v The Settlers.

Takže neztrácejte čas dalším čtení. Je třeba obchodovat! Offworld trade company za slušnou cenu? KUPUJU!!


Herní výzva 2016, kat. 2

Pro: rychlé a neskutečně zábavné, hledate jinou strategii? pravě jste ji našli

Proti: ne každý má obchodního ducha

+18

The Silent Age

  • PC 75
Opravdu jsem se bavil. Nápad a zpracování cestování v čase se autorům povedl. Grafická stylizace mi nejdřív připadala trochu amatérská a odfláklá, rychle jsem si na ni ale zvyknul a zpětně ji hodnotím jako zdařilou. Hře prospívá nižší obtížnost, takže příběh ubíhá plynule bez nepříjemných záseků.

Hra je do značné míry one man show hlavního hrdiny, vzhledem k zápletce zde další postavy hrají v podstatě příležitostnou kulisu a důraz je kladen na atmosféru hrozby zdevastovaného světa. Dohrání je otázkou několika hodin, rozhodně bych snesl delší nášup, na druhou stranu k příběhu je herní doba adekvátní, zážitek je tak intenzivnější a bez pocitu, že vývojáři místy sáhli k výplňkové vatě.


+18

Sherlock Holmes: The Devil's Daughter

  • PC 60
Pravda, Testament, na který tato hra dějově volně navazuje, měl sice ten nejdebilnější možný závěr, ale jinak to pořád byla zajímavá, zábavná ADVENTURA s pravým panem Holmesem a pravým panem Watsonem. Tady je už zase vandrák Holmes a tentokrát mu ještě sekunduje floutek Watson. Prostě jde poznat, že se někdo hodně díval na Ritchieho. To samo o sobě by ještě bylo stravitelné, ale horší jsou na tom samotné případy. Jako největší problém bych viděla, že všechny tak nějak splývají dohromady, což má za vinu (jak už zmínil kolega přede mnou) monotónní prostředí a podobné typy podezřelých, a myslím si, že za měsíc už vůbec nebudu vědět o čem který byl (kromě útěku v bažinách, ten si budu pamatovat do smrti). Taky mi moc nesedla přílišná akčnost a některé pasáže byly tak zmatené, že jsem vůbec nevěděla co se po mě vlastně chce. Ano, C&P bylo taky akční, ale vyváženě a všechny případy byly pestré a zajímavé. Tady jediný, který mě opravu zaujal, byl Chain Reaction, a to ještě jenom jeho začátek, a to je dost slabé.

Pro: Sherlock Holmes

Proti: monotónnost, zmatenost, dlouhé načítání, grafické nároky

+18

Tomb Raider

  • PC 90
Tahle hra to při vývoji asi měla těžké protože tu už byla série Uncharted a Tomb Raider dlouho nevyšel ale po vydání všem vytřela zrak. Tato hra je restartem série takže Lara tu je ještě mladá a nezkušená a to dává prostor novým věcem jako třeba vylepšování zkušeností upravě zbraní a mnoho dalšího. V tomto díle se hra odehrává na ostrově kde Lara se svými přáteli ztroskotá a musí bojovat o přežití takže tu je to že lovíte zvěř nebo hledáte součástky na úpravy zbraní. Příběh i když to je trochu klišé tak se mi libí a při situacích které se ve hře dějí tak na mě působí. Grafika je rovněž skvělá a pokud máte dostatečně výkonné pc tak si užijete i realističtější vlasy. Jako další tu je dabing postav který je výborný a k postavám se hodí, prostředí je také hezky udělané ale jako velký zápor beru že některé hádanky jsou moc jednoduché a to je škoda protože tamhle někde v jeskyni je těžká hádanka a pak v příběhu je taková ku které nemusíte přemýšlet a to je škoda. Ve hře také funguje stealth takže když nechcete do přímého boje tak nemusíte. A jako poslední klad je krásně udělaná Lara která se mě osobně libí více nez předchozích dílech proto že mi přijde realističtější. Hře dávám 90%

Pro: příběh, grafika, prostředí, dabing postav, úprava Lary a vybavení, samotná Lara je hezká

Proti: jednoduchost některých hádanek.

+18 +20 −2

Milkmaid of the Milky Way

  • PC 65
HERNÍ VÝZVA 2017 - Kategorie č. 6 - Šedá myška

Název této adventurní hříčky sice upomíná jednu z čokoládových tyčinek z portfolia značky MARS, ovšem celá hra se týká výhradně mlékárenské malovýroby. Milkmaid of the Milky Way (Dojička mléčné dráhy) - Ruth, mladá dívka, které zůstala po zemřelých rodičích farma někde poblíž norského fjordu, se ve 20. letech minulého století věnuje dojení svého stádečka krav, výrobě sýra a másla, které si jednou za čas na koni odváží její kamarád k prodeji do města.

Nudný stereotyp naruší přílet mimozemského korábu, který jednoho dne vcucne celé stádo do svých útrob. Ruth nelení a ladným skokem ze skaliska se dostává na palubu kosmického plavidla. Poznává zlovolnou královnu, která vysává ze svých poddaných mládí a kravičky hodlá obětovat. Ruth nelení a za pomoci svých adventurních dovedností se vydává zachránit své strakaté mazlíčky.

Milkmaid of the Milky Way je adventure ze staré školy. Pixelovatá až běda, bez dabingu, pouze s hudebním podkresem a ojedinělými zvuky. Děj tak vnímáte pouze z textových dialogů, které jsou, držte se, psány v rýmech (!), za což Mattis Folkestad, osamocený norský vývojář, zaslouží hlubokou poklonu. Hraní tak nabývá až poetického nádechu.

Bohužel čím hra trpí, je stereotypnost herních lokací. První kapitola se odehrává na zelených pastvinách a kopečcích severské přírody a druhá část probíhá na palubě mimozemského plavidla. V okolí vaší chaloupky se sami pokoušíte vyrobit máslo a sýr, v mimozemském korábu vedete dialogy s osazenstvem a plníte jejich přání a potřeby.

V popisku na Steamu se naznačuje přítomnost filosofických otázek (stáří, čas, život či smrt) , ale asi jsem nebyl naladěn na podobnou vlnu s designérem a nějaké hlubší významy či symboliku jsem nepozoroval. Musím zdůraznit originalitu časového portálu, jenž ovlivňuje věkovou strukturu nejen postav, ale i věcí, což je využité nejen jako součást story, ale využitelné i při hraní. Takže třeba zralé ovoce získáte zkombinováním shnilého a nezralého plodu.

Hra je takřka výhradně omezena na používání předmětů, hádanky či složité rébusy naštěstí chybí. Využití předmětů je logické a nehledejte v něm záludnosti. I když jsem musel párkrát nahlédnout do návodu, řešení pak bylo prosté a klepal jsem si na čelo, že jsem na problém nepřišel sám. Puzzly jsou v zásadě asi tři. Nalezení správné cesty ve ventilačním tunelu, zápolení se vznášedlem a snad i nalezení správné sekvence použití věcí z inventáře ve finálním souboji s královnou.

Hra pěkně odsýpala, avšak v poslední třetině jsem trpěl stereotypem, kdy musíte opakovaně pendlovat po palubě tam a zpět a hledat místo, kudy by se dalo postoupit dále. Místy mě rozčiloval kurzor, který ne zcela jasně ukazoval možnost odchodu z lokace, což u mě málem vedlo k přehlédnutí jedné lokace.

Odměnou za trpělivost je trochu dojemné zakončení. Jeden život je ztracen, avšak pro hlavní hrdinku nový začíná. Ačkoliv se autor snažil vzdát poctu starým adventurám z 90. let provedením a užitím klasických herních prvků bez možností nápovědy, a na druhou stranu o nevídané oživení žánru použitím veršovaných dialogů, Milkmaid of the Milky Way podle mého názoru nikterak nevyčnívá ze záplavy podobně laděných titulů.

Lze ji doporučit i začínajícím hráčům a možná spíše té něžnější polovině hráčského publika. Za necelých 8 Euro vás dle vašich zkušeností čeká cca 2-4 hodiny klidného adventuření. Za relativně vyšší cenu mohla být herní doba delší, ovšem předloženou příběhovou linku více rozvíjet asi nelze.

Pro: Veršované dialogy, logické použití předmětů, příjemná obtížnost

Proti: Kostrbatá grafika, zbytečné bloudění lokacemi, krátká herní doba

+18

NHL Hockey

  • PC 100
Toto je moje srdeční záležitost.

Hra se mi do rukou dostala na 5,25 disketách od podloudného piráta. Moc jsem si od toho neslibovat. Hodně se tehdy smažilo Faceoff a jinej hokej v podstatě na PC nebyl. STčkáři a Amigisti měli ešte tak Wayne Gretzky hockey. Už jenom to, že byla snad na šesti disketách slibovalo zajímavej zážitek. Facoff měl snad půl mega. Takže se na takovou disketu vlezl dvakrát a eště místo zbylo. Skrz tehdy zatím neobvyklej instalátor jsem to nahrál na harddisk a spustil setup. A hele. Ono to dokonce umí soundblaster, kteryoh jsme doma byli vlastníky. Tata pracoval ve firmě, která se hardwarem zabývala jako jedna z prvních v československu. Dokonce eště za komančů jsem si čichl k PC. Takže zatrhat všude Soundblaster i tam, kde tomu moc nerozumím. Nevím, co to znamená digitized speech, ale zatrhnu to...
No jak to slušně říct. Po spuštení mi spadla brada. Spustím to a objeví se logo EA Sports s kecama. Pak se objeví otáčející se puk a v něm se promítají hokejové akce. Tak to jsem eště nežral! Paráda.
Pak hlavní menu. Sedí tam Ron Barr v nějakym studiu. Pěkně udělany (na svou dobu) A nad ním menu s dnes už klasikou - nasavení, typ hry a podobně.
Dáme nejdřív exhibici a uvidíme. Choose your team. To jako z opravdovejch dresů?! Žádnej červenej a zelenej jako ve Faceoff? No super!
Další obrazovka je přehled vybraných týmů s jednoduchým popisem. Třeba obrana 6, přesilovky 9 a podobně. Hmm, docela dobry.
A pak už samotná hra. Oba týmy nastoupeny a hraje hymna (kanadská nebo americká). Teda její úryvek na hamondky.
A jde se na to. Zvolíme lajnu a jedem. Hra odsýpá a brzo je to 0:3. Pro počítač. Začínám v duchu nadávat, co to je za debilní hru. No nic. Dostat se do pásma a střílet to na kasu. Pak furt mlátit do střely a nějaká dorážka tam snad vletí. No žádná hitparáda to teda v mym podání není, ale to se podá. Konečně první gól! Můj první gól.
Boston goal scored by number 38 (Vladimir Ruzicka), assisted by number 77 (Ray Bourque) and number 8 (Cam Neely). Paráda! Ono to mluví! Tak to tu eště nebylo. Nakonec prohrávám, ale to vůbec nevadí. Zahájím sezonu. Za Pittsburg. Za koho jinyho. Dyk tam přece hraje Jarda a Mario, Ron Francis, Kev Stevens, Rick Tocchet, Larry Murphy, Ulf Samuellson, Joe Mullen, Martin Straka. Supr tým.
Zkusím to trochu zkrátit. Prvních deset, patnáct mačů nic moc. Pak se naučíš střelbu trochu líp, občas už nekoho cíleně vypereš u manťáku, takže se to na tebe nevalí furt jak lavina a i nějaká klička nebo kombinační akce se povede. Takže sezona končí vítězstvím Pittsburgu ve Stanley cupu. Posbíral jsem skoro všechny ceny a jdu hned na další sezonu.

Kdo v té době hrál, byl na tom asi stejně. Toto byl prostě přelom nejen v hokeji, ale ve sportu vůbec. Nahrál jsem se NHL jako asi ničeho v životě. Bavilo mě to roky. Sundat krosčekem rozhodčího a jít do konce mače na trestnou mělo svoje kouzlo a hlavně velikej ohlas v ochozech :-) Hráli jsme to u mě s kamošama, furt jsem o tom kecali ve škole, kdo kolik vyhrál a jak je daleko. No prostě hra z dob vzestupu PC herní scény. Kdo zažil ví.

Pro: Skvělá zábava, zvuk, grafika, statistiky (na svou dobu)

Proti: po čase, až se to člověk naučí, je to celkem nuda

+18

Umineko no Naku Koro ni Hane

  • PC 50
Spíše než na sbírku kratších povídek Umineko no Naku Koro ni Hane se v krátkém komentáři zaměřím na retrospektivní vidění Umineka. Ono také Hane je typický fandisc, který je určený jen skalním fanouškům a tomu odpovídá i výsledná kvalita, často humorně, laděných mini příběhů. Ovšem proč ne, já si to zahrál, přečetl, vcelku rád.

I po třech letech od dokončení ve mě titul vzbuzuje velké emoce, a stále vidím příběh Umineka jako to nejlepší vně prostoru počítačových her. Během minulých let jsem měl možnost vyzkoušet některé epizody, nebo fragmenty z nich, a ten pocit přetrvává. Vůbec se nedivím, když se koukám i jen na komentáře na Steamu, že často padají spojení typu "nejlepší příběh co znám" nebo "jak Umineko kulturně změnilo pohled na určité věci".

Více by se však hodilo znát důvody, proč si to myslím a v jakém kontextu na Umineko nahlížím. Pokud opomenu vizuální zpracování společně s hudbou, zvuky a dabingem (zcela rozhodující prvek pro větší užití si hry – tedy steam verzi jistě nezkoušet) tak příběh založený na jistém opakování je tím něčím, co je zde dotaženo do dokonalosti a každou další epizodou se váš vztah k Umineko prohlubuje. Mimo toho, na samotný děj lze nahlížet z mnoha perspektiv a úhlů, a přesto není dopuštěno aby vznikl nesourodý celek, ale naopak velmi konzistentní dílo které dává pocit promyšlenosti každého zvoleného slova. Mimo toho tolik témat které Umineko nakousává se u jiných titulů vidí jen stěží, navíc i rozsah žánrových zaměření je mnohdy ohromující. Detektivní příběh, horor, fantasy, mystery... dokonce i některé méně zajímavé jako romance určitých postav. To vše ale je na svém místě a tvoří dokonalý celek. Ovšem je třeba zdůraznit celek, zcela rozhodující je pro váš finální vjem Chiru a právě to převrácené vidění událostí z mnoha jiných úhlů, než je nabídnuto hráči, čtenáři, zprvu. Podobně jako u jRPG, které pracují často na systému odměny skrze překonání častého a monotónní bojování, je i u Umineko toto do jisté míry zastoupeno některými scény menší důležitosti - mají své místo v příběhu a jsou důležité, ale řadu čtenářů mohou odradit. Jde o určitou formu síta. která však těm co vytrvají nabídne něco neopakovatelné.

Z mého pohledu je málo her, které opravdu stojí za to vyzkoušet a dokončit. Obvykle jde o takové, ze kterých ve vás něco zůstane – může jít o příběh, vjemovou estetiku, postavy... a právě do této kategorie patří, podobně jako například fantastické tituly Planescape, Okami, Lost Crown, Chrono Trigger, Majora's Mask, Xenogears či Final Fantasy VII i právě Umineko no Naku Koro Ni.
+18

12 Labours of Hercules

  • PC 70
Herní výzva 2017 - 10. Zapomenutý kousek

O této hře jsem poprvé slyšel na letním DH srazu 2016, kde ji Kwoky zařadil do svého hudebního kvízu. A světe div se, skutečně se našel někdo, kdo tuto otázku uhodl. Byl to Strady, kterého jsem promptně vyhlásil, co to hraje za kraviny a všichni jsme se mu kolektivně vysmáli. Jéé, to byla krásná chvíle... :D

Střih. Leden 2017 a DH spouští další ročník Herní výzvy. Posledním bodem je odehrát něco zapomenutého, co leží v prachu Steam knihovničky. Jdu se tedy podívat a to je mi ale překvapení - 12 Labours of Hercules je v abecedním seznamu úplně první. Ani jsem netušil, že tuhle hru na Steamu mám. Podle obrázků to vypadá jako nějaká blbina na pár minut a možná se to bude líbit i dětem.

Střih cca o hodinu později.
- "Tatínku, na keři je jídlo."
- "Super, děkuju, Filípku."
- "Tatínku, penízky."
- "Paráda, děkuju, Marečku."
- "Tatínku, už můžeš postavit most."

Tu tu tu túúú. Další level hotov.

- "Tatínku, ještě!"
- "Jóóó, dyk už to pouštím..."

Střih na druhý den a my právě dohráli poslední level. A nejen že mě to fakt bavilo, ale všechny levely jsem musel udělat na 3 zlaté hvězdy a získat všechny achievementy a vzhledem k tomu, jak to bavilo děti, tak snad někdy koupím další díl.

Opravdu nevím, co je na téhle hře tak super, ale faktem je, že se to hraje dobře, není to nijak stereotypní a kouká se na to hezky. Není to kdovíjaká perla, ale zabaví a vzhledem ke krátké herní době nestihne nudit. Jako odreagovačku opravdu doporučuju.

Jo a abych nezapomněl: "Sorry, Strady, dobrou hru jsi hrál..." ;-)

Pro: Příjemná hratelnost, krásně odsýpá, nestihne nudit.

Proti: Opravdu hodně jednoduché, stereotypní hudba.

+18

Dear Esther

  • PC 75
Dlouhou dobu jsem nějak nemohl najít chuť si tuto hru zahrát. Jenže po zážitku, který jsem si odnesl ze hry The Vanishing of Ethan Carter, mám chuť na každou hru tohoto typu, a mezi další kousek, který jsem nemohl vynechat, patří právě Dear Esther.

K příběhu Dear Esther se toho moc říct nedá, ten si v podstatě musíte odhalovat sami postupem hrou. Dostáváte se do kůže nejmenovaného muže, který ztroskotal na opuštěném ostrově, a při jeho prozkoumávání se vám postupně odhaluje příběh skládající se z dopisů pro tajemnou ,,drahou Esther,, . Mě osobně asi nejvíce dostal dost emotivní a otevřený konec, nad kterým po dohrání budete rozhodně ještě delší dobu přemýšlet. To, co ale dělá Dear Esther jedinečnou herní záležitostí, je překypující hutná a temná atmosféra, která vás vtáhne a nepustí. Velký podíl na tom má i skvělé ozvučení, špičkový Soundtrack, a rozhodně i vynikající grafické zpracování, které mi vyrazilo dech především v překrásných krápníkových jeskyních a nebo u vraku nákladní lodi. To co mi ale docela ve hře za celou dobu chybělo, bylo interaktivní prostředí. Když jsem se nacházel v některém z interiéru, měl jsem chuť vždy otevřít nějaký šuplík, nebo si přečíst ležící dopis na stole. Bohužel, interakce tu naplno abstinuje. Zamrzela mě i velmi krátká herní doba, která se pohybuje okolo 2-3. hodin.
Hru jsem hrál s českým dabingem od skupiny Fénix ProDabing, a musím říct že se povedl ! Kdo tedy nechce číst titulky a chce poslouchat hlas vypravěče přímo, český dabing je jasná volba pro vás.

Hra Dear Esther rozhodně není pro každého. Jde o relaxační a atmosférickou záležitost, která je povinností pro každého hráče adventur. Odnesete si z ní naprosto unikátní zážitek, který tvoří hlavně špičková hutná atmosféra a zajímavý děj.

Pro: Špičková atmosféra, Soundtrack, grafické zpracování, ozvučení, děj, parádní relaxační záležitost.

Proti: Krátká herní doba (2-3 hodiny), žádné interaktivní prostředí.

+18

Axiom Verge

  • PC 75
Herní výzva 2017 #10

Miluju metroidvanie. Už jsem se o tom v komentářích párkrát zmínil, ale nemůžu si pomoct, ten gameplay loop mě prostě baví jak málokterý žánr a Axiom Verge na papíře vypadala jako hra, kterou vývojáři udělali přesně pro mě - jako zapomenutý díl v sérii Metroid. Ze všech koutů jsem slyšel samé superlativy a tvrzení, že je to nejlepší metroidvania od Super Metroid. Očekávání jsem měl vysoká, ale bohužel pro Axiom Verge mám poměrně jasnou představu, jak by takový klon Metroidu měl vypadat, takže tenhle komentář bude asi trochu hnidopišský.

Co se Axiom Verge povedlo na jedničku, je herní svět. Je parádně atmosférický, ať už díky skvělé hudbě či grafice - i když je hra rozpolcená mezi stylizací do 8-bitů a detailností 16-bitových her, takže výsledek není ryba ani rak, vypadá to prostě super. Po stránce herního designu se taky přibližuje Super Metroidu, jak to jen jde a šmejdit po světě a hledat nápaditě schované předměty je velmi návykové. Neseděly mi tam dvě věci - zaprvé to, že hra neznačí nenalezené powerupy na mapě, což je sice návrat ke stylu prvního Metroidu, ale to je jedna z těch featur, která měla zůstat v minulosti a zadruhé to, že spoustu chodeb s powerupy jsou slepé cesty. Tohle společně s absencí fasttravelu dohromady dává na můj vkus až nezdravě moc backtrackingu - škoda, že svět není trochu důmyslněji propojený.

Příběh mě moc nebavil. Možnost "hackovat" prostředí a nepřátele sice zní cool, ale moc jsem nepochopil, jak to do celého konceptu vlastně příběhově zapadá a ve hře to sloužilo víceméně jen k odemykání "zámků". Většina příběhu je navíc ukrytá v zakódovaných zprávách a dekodér můžete najít až skoro na konci hry (jestli vůbec, dá se velmi snadno minout), takže celou hru tápete ve tmě. Naštěstí vám hra ten příběh moc necpe, takže jsem ho spíš ignoroval.

Axiom Verge se taky holedbá tím, že obsahuje víc zbraní, než jakákoliv jiná metroidvania. To je sice technicky pravda (našel jsem jich tak 15 a podle wiki jsem dalších 8 minul), ale většina jich je nepoužitelná a kromě specifických bossfightů budete v praxi používat tak tři. Bylo by lepší, kdyby těch zbraní bylo míň a daly by se třeba nějak zajímavě upgradovat. Taky mi moc nevoní, že 90% pasivních upgradů jsou jen nudné číselné vylepšení jako větší dostřel, větší damage, větší velikost střel. Vědění, že na mě pravděpodobně čeká jen další iterativní upgrade, mi trochu kazí motivaci snažit se o nějakou exploraci,.

Ovládání je bezproblémové až na uhozený grappling hook, který se ovládá výrazně hůř než jeho alternativa ze SNES her. Obtížnost je ale poněkud nevyvážená. S těžšími bossy problém nemám (ba naopak), ale řadových nepřátel je prostě moc, mají moc životů a není velká zábava s nimi při backtrackingu bojovat. Ignorovat je taky není moc spolehlivé řešení, což z honu za 100% dohráním hry dělá docela ubíjející záležitost.

Asi to zní trochu negativně, ale jak jsem se už zmínil, design světa je tak významný klad, že v porovnání s ostatními zápory pořád z Axiom Verge vychází velmi solidní, zábavná a atmosférická hra. Není to druhý příchod Super Metroidu, ale to asi byla přehnaná očekávání.
+18

Dark Train

  • PC 95
Když probíhala česká hra roku, tak jsem Dark Train typoval na vítěze a popravdě řečeno jsem mu fandil, i když výhra Samorosta 3 byla určitě zasloužená. Dark Train je hodně atypická hra, která má nezaměnitelné kouzlo a atmosféru. Na rozdíl od jiných adventur je váš kurzor vaší postavou, což je podle mě dobrý nápad. Má to však stinnou stránku a to je, že hra se díky tomu trochu hůře ovládá, ale není problém si na to zvyknout. Hráč při putování Temným vlakem musí řešit řadu logických hádanek, kdy nemusí být všechny na první pohled patrné. Lze se však setkat i s akčnějšími pasážemi třeba když se hráč vyhýbá žralokovi, či hokej v muzeu,. těch je však hodně málo, což bych ale nepovažoval za zápor.

Aby hráč postoupil dál, tak musí různě kombinovat pořadí vagónů, aby dostal místnost co potřebuje. Naštěstí se mu vždycky vagón rozsvítí, když v něm hráč může něco dělat. Bohužel může být v pozdějších fázích hry frustrující, když hráč hledá určitou místnost a nepamatuje si kombinaci. Nutno však dodat, že každá místnost vypadá zajímavě a mnohé z nich i skrývají různá tajemství.Pár úrovní se odehrává i mimo vlak, včetně několika nepovinných v rámci "random eventů." Hráč může také potkat různá stvoření, která mohou hráči pomoct, ale i zatopit. Minimálně v jednom případě může i vaši postavu zabít, ale ta se naštěstí hned respawnuje.

Jistým problémem může být, že hra nic nevysvětlí a hráč musí na všechno přijít sám, což může být minimálně ze začátku trochu problém. Proto bych řekl, že Dark Train nemusí sednout každému, ale kdo to překousne, tak litovat nebude. Trochu může zamrzet jedna věc. Z různých materiálů a ze samotné hry mi přišlo, že Dark Train mělo být původně o dost delší, ale to zase tolik nevadí, protože hra toho i takhle nabízí dost. Obzvláště, dyž chce hráč splnit i nepovinné úkoly.

Pro: Atmosfra, hratelnost, vizuál, originalita

Proti: Trochu ovládání, ne vždy víte co dělat

+18

Race Driver: GRID

  • PC 95
Keby som mal Grida označiť jedným slovom, určite by to bolo „ultimátna závodná arkáda“. No dobre, nebolo to jedno slovo, ale je to pravda, a to sa počíta.
Cestu k nemu som si hľadal pomerne dlho. Zo všetkých strán som počúval len slová chvály, ale keď som sa doňho pred pár rokmi pustil, nejako ma nechytil. Veď ako by aj mohol, po náloží všetkých tých Need for Speedov a FlatOutov ma „pomalšia“ a „realistickejšia“ okruhová hra nemohla osloviť.
Ale našťastie, na Vianoce 2016, rozdával jeden nemenovaný internetový obchod (no dobre, bol to slávny Humble Store) zadarmo kľúče od Grida, čo som si vysvetlil ako znamenie, že tentokrát by to mohlo vyjsť. A tak som teda uprostred vianočných sviatkov nastúpil do „závoďáku“, zapol pásy, nasadil prilbu (a bohviečoešte tí pretekári nosia) a vyrazil na cestu lemovanú mnohokrát napätými, ale vždy zábavnými okamihmi.

Alfou a omegou závodnej hry je jazdný model. A taký parádny jazdný model ako má Grid som už dávno, alebo skôr vôbec, nevidel. Viem že je to otrepané spojenie, ale toto je presne ten ideálny pomer medzi simulátorom a arkádou. Na jednej strane cítite, že autá majú svoju váhu a zotrvačnosť a nenapadne vás rezať pravouhlú zákrutu v 200 km/h. Na druhej strane si môžete dovoliť rôzne skopičiny, za ktoré by vás pravoverné simulácie odmenili hodinami alebo intímnym kontaktom so zvodidlami.
Je síce pravda, že som hral so zapnutou kontrolu trakcie aj stability (pretože bez nich by som to asi nedal), ale aj tak som si každý jeden kilometer náležite užíval. Či už to boli európske, japonské alebo americké trate, všade to bola radosť jazdiť.

Keď som už načrtol tie trate, síce ich nebolo nejako extrémne veľa, nemám k nim mnoho výhrad.
Najviac som si užíval americké trate, pretože tie obsahovali od každého trochu. V Amerike sa jazdilo hlavne na mestských okruhoch, kde nebola núdza o stiesnené priestory a zradné zákruty, čo mi, ako som zistil, vyhovuje. Asi sa mi vybavovali spomienky na staré dobré „Nýdy“.
Ku Amerike sa viaže aj jeden nezabudnuteľný závod, ktorý sa mi vryl do pamäti. Odohralo sa to v mojom (iba herne) obľúbenom Detroite a jazdilo sa na F3000. Bolo zaujímavé sledovať, ako sa tieto superrýchle stroje správajú v prostredí, na ktoré nie sú stavané, teda veľmi úzka trať s hromadou ostrých a točivých zákrut. A že bolo na čo pozerať. V každej zákrute sa išlo doslova plech na plech a po celej trati som nachádzal odpadnuté súčiastky z vozidiel súperov, dokonca aj ja som prišiel do cieľa síce prvý, zato poriadne „učesaný“.
Potom tu máme Japonsko, kde boli parádne krátke a intenzívne okruhy, ale hlavne horská trať Mount Haruna, ktorá mi pripomenula výborný NFS Carbon. A taktiež Otukama Grand Circuit s tou zradnou odbočkou vedúcou cez hory, to bolo celkom milé prekvapenie.
A na záver ešte európske trate, ktoré sa mi páčili najmenej, pretože to boli klasické, o niečo menej zaujívavé, okruhy. Aby to nevyznelo úplne negatívne, s formulami a prototypmi, ktoré to vedeli vytiahnuť až ku 400 km/h to bola predsa len sranda preveliká. So sériovými vozmi sa mi ale jazdilo lepšie v predchádzajúcich dvoch regiónoch.

Závodná hra potrebuje aj poriadne autá, tu ich opäť nenájdete také závratné množstvá ako u konkurencie, napriek tomu to nevadí, pretože sú pekne vymodelované a v každej kategórií som si našiel to svoje.

Disciplíny sú vskutku klasické, teda hlavne okruhy, ale aby sa to tak rýchlo nezunovalo, z času na čas sa objavia aj mnou nie veľmi obľúbené drifty. Keďže ich nebolo veľa a neboli ani zložité, absolvoval som ich bez väčších ťažkostí. Chýbalo mi však viac závodov na čas, za celú hru som hral asi jeden a je to škoda. Občas nezaškodí zajazdiť si osamote.
Tu však hra obsahuje aj jeden neduh, ktorý sa objaví vždy po štyroch odohraných závodoch a tým sú preteky Le Mans. Netrvajú síce 24 hodín, reálne to trvá nejakých 10 minút, ale aj tak mi to prišlo trochu otravné od začiatku až do konca hry.
Naopak, veľmi ma potešili akési „bossfighty“ vždy na konci každého šampionátu, kde častokrát išlo doslova o život.

A aby v tom všetkom človek nebol sám, po čase začne jazdiť s parťákom, čo je niekedy výhoda, niekedy zase nevýhoda. Výhoda to bola, keď som sa nevedel dostať na prvé miesto a vyhral za mňa kolega. Nevýhodou bolo, že som musel pri mojom kontaktnom štýle jazdy dávať pozor, aby som sa „neoprel“ zrovna doňho.

Aby som to zhrnul, Grid je jedna z najlepších pretekárskych hier aké som kedy hral. Od začiatku až do konca som sa náležite bavil a keď už som myslel, že to začne byť stereotypné, vždy ma niečim dokázal prekvapiť. Oproti takej Forze alebo Gran Turismu síce obsahuje menej áut aj tratí, ale bohate to vynahradzuje parádnym jazdným modelom a akčnejším poňatím závodov a na to ja počujem hlavne. Takže prvý diel máme úspešne za sebou, snáď sú pokračovania rovnako dobré...

Pro: jazdný model, americké a japonské trate, flashbacky, vozový park

Proti: preteky Le Mans, slabšie EU okruhy

+18 +19 −1

Deus Ex: Human Revolution

  • PC 80
Deus Ex: Human Revolution jeden z milníků, který opět přivedl k životu značku Deus Ex. A taky jeden z mých velkých restů.

První mé rozehraní nedopadlo moc valně, tak jsem letos začal znovu. Jiný přístup Adama Jensena a jiné augmentace, hned změnily i trochu styl hraní. Místo hrubé síly a přestřelek, byl spíše hacker a tichošlápek který přepadá ze zálohy. Ale když se něco nepodaří, zbraně to vyřeší. Tato možnost uzpůsobit si styl svého hraní, vždy byla doménou Deus Exu.

Atmosféru hra má taky solidní, kdy je vidět jak se začínají projevovat nesváry mezi lidmi s augmentaci a těmi co v nich vidí jen hrozbu a nástroj vlád a organizací. Témata se tu objevují zajímavá, jen škoda že si hra větší rozbor těchto voleb a důsledků nechá jako takové krátké zhodnocení na konci, a neupouští se do toho více do hloubky v průběhu hry.

Je tu ale pár věcí co mi trochu kazí, výsledný pozitivní dojem ze hry. Nutnost dobíjet články baštěním energy tyčinek. Že přes zajímavé města a lokace, často končím v tuctových kancelářích, skladech, stokách a místech která jsou podobná jak vejce vejci. A opravdu podivných modelů NPC kdy jsou modely k porovnání s grafikou tak odfláklé a ne moc povedené.

Palec nahoru, ale za hudbu. Ta se opravdu povedla na výbornou. Nakonec mě to chytlo solidně, i přes pomalejší start a než se to člověku dostane pod kůži. Jsou tam sice pasáže kdy je to jak na houpačce a vleče se to, pak se to zas zvedne a hráč zas zkoumá nové věci a řeší různorodé úkoly zvlášť ty vedlejší, nabízí mnohem větší variabilitu přístupu než hlavní linka.

Sice ji v mých očích schází ještě kus k pomyslné dokonalosti, ale je to kvalitní kousek, co by si měl každý zahrát komu se zamlouvá tato tématiky a možnosti hry.
+18

To the Moon

  • PC 90
Tušil jsem, že To the Moon na mě bude mít podobný účinek, jako svého času Dear Esther. Nemýlil jsem se.

To the Moon bych se snad i zdráhal označit jako hru; spíš bych použil něco jako interaktivní stylizovaný film. Popravdě hráč nemá mnoho prostoru a všechno je předem nalinkované, tudíž není možné udělat chybu. Může se to zdát jako zápor, ale v této hře nehraje žádnou významnou roli, protože už po prvních pěti minutách vám dojde, že tady se rádi necháte vést za ručičku.

Kdysi jsem v recenzi četl, že zápletka a příběh hry by mohly sloužit jako scénář filmu a byl jsem velmi mile překvapen, když se mi tento závěr potvrdil. Ač se jedná o sci-fi, je zajímavé, že na nitro člověka působí spíš ty přízemní součásti vyprávění - láska, smrt, přátelství... On je sám o sobě dost silný zážitek, probírat se vzpomínkami umírajícího člověka a vůbec nezáleží na kostičkovaném RPG Maker zpracování; ohromnou část zážitku má na svědomí vcelku jednoduchý, ale přesto skvěle padnoucí soundtrack, který hráče vyždíme jako mokrý hadr.

Apeluji na každého, kdo neztratil schopnost empatie: vydejte se zjistit, proč chce Johnny na Měsíc. Sice budete po další týden přemýšlet nad základní otázkou bytí a rozhodnutími, které jste v životě učinili, ale posléze nebudete litovat ani vteřiny strávené v téhle vypravěčské kráse, která láme srdce na potkání.

Edit: Po třech dnech od dohrání zvedám hodnocení na 90 %. Nemohu dostat z hlavy Johnnyho příběh a ústřední písničku, která mě instantně uvrhne do nekonečného smutku. Jestli přesně tohle není známkou kvality, pak už jí není nic.

Pro: Příběh, smršť emocí, geniální scénář

+18

Phantasie

  • PC 65
Bezesporu na svou dobu zajímavé RPG, které se inspirovalo slavnější sérií Ultima. Nabízí velký počet ras pro vytvoření družiny, taktické tahové souboje a v některých dungeonech překvapuje vtipnými puzzly a především možností ukládat automapu jednotlivých dungeonů! Putování mezi městy připomíná první díly Ultimy, ale město je zobrazeno jako jedna velká obrazovka (PC nabízí stále stejný obrázek). Dungeony jsou zpracovány trochu jinak, také z 2D ptačího pohledu, kde jsou používány jednoduché symboly pro dveře, schody, klíčové NPC, předměty a podobně. Již prozkoumaný dungeon pak vzdáleně připomíná známou hru Had :)

Na obrazovce pro tahové souboje je družina zobrazena ve spodní řadě a nepřátelé se vrství v několika řadách proti družině, což má svůj taktický prvek, protože fyzicky lze útočit pouze na první řadu a nepřátelé se často mezi jednotlivými tahy přeskupují. Možnosti fyzického útoku se zde odlišují podle četnosti úderu a jeho síly včetně pravděpodobnosti zásahu. I zde je možné si téměř vyhrané souboje ulehčit a provoláním hrozeb donutit zbytky nepřátel k útěku.

Příběh je předestřen v manuálu a ve hře je rozvíjen pomocí svitků, které je hráč nachází v dungeonech nebo v obchodech ve městech. Dohrát hru nedá příliš velký problém. Hra patří mezi ty kratší. Obtížnost mi nepřijde vysoká a to i přestože ukládat je možné pouze ve městech.

Co bych hře ale vytkl, je práce s inventářem. Když při cestování nasbíráte nějaké předměty, nemůžete je začít používat, dokud nepřijdete do města a tam v hostinci neprovedete přiřazení zbraní (nebo věci neprodáte) postavám. Jenže ono nelze jen tak vyměnit například jednu zbraň u jedné postavy. Musíte provést přiřazení u všech předmětů znovu!

Závěrem bch jen dodal, že dnes už tuto hru má cenu hrát pouze, pokud jste fanoušci žánru či samotné firmy SSI (tak jako já).

P.S. Dohrál jsem PC verzi, která je graficky s přehledem nejhorší :) Asi proto i na PC nevyšel druhý díl.

Pro: výběr ras a povolání, tahové souboje, automapa

Proti: práce s inventářem

+18

Life is Strange - Episode 1: Chrysalis

  • PC 80
Do příběhu jsem vstoupil, aniž bych si o hře cokoliv četl, nebo věděl, o co vlastně půjde. Věděl jsem jen o kladných recenzích, které se ukázaly jako odůvodněné.

Po grafické stránce působí hra (na moje střední nastavení) sice trochu zastarale, ale pouze co se týče modelů postav. Zbytek vypadá moc pěkně a musím uznale pokývat hlavou nad přirozenou detailností prostředí.

Zvuková stránka je špičková. Ve hře, kde se v první řadě jedná o prožitek, hraje voiceacting a odpovídající soundtrack ohromnou roli a Life is Strange se s touhle záležitostí popral na výbornou.

Co se týče příběhu, moc se mi líbí přirozenost, se kterou všechno probíhá. Max, Chloe a vlastně všechny postavy řeší typické teenagerské problémy, a tak jediné, co narušuje každodennost je Maxina schopnost, se kterou si jistě v dalších epizodách hodně užijeme. Moc se mi líbí koncept nutnosti rozhodování, přičemž to je scénáristicky zpracováno tak dobře, že se člověk opravdu zastaví a musí přemýšlet, jak by se zachoval.

A teď uháním k druhé epizodě. Ta první načala tolik zajímavých příběhů, že prostě musím vědět, co se stane dál.

Pro: Atmosféra, zvuková stránka, koncept hry, obyčejně-neobyčejný scénář

+18

Resident Evil 7: Biohazard

  • PC 85
Nějak nestíhám dopodrobna studovat, co si to vlastně kupuji za hru, takže když jsem viděla, že je dostupné něco, co nese známou značku Resident Evil a má to vysoké hodnocení, šla jsem do toho. Jaké bylo moje překvapení, když namísto nekonečných lesklých sci-fi chodeb, kde na mě občas vybafne nějaká zmutovaná příšera, jdu vysokou travou, nacházím podezřele a nehygienicky působící trofeje z koňských nožiček a vidím, že mým cílem je oprýskaný baráček, v němž, jak se ukazuje, bydlí trochu divná rodinka.

Asi takhle - téměř nic ve hře mi nedávalo smysl (utajovaná biologická zbraň v podobě zlé malé holčičky uprchne výzkumníkům a "infikuje" americkou white trash rodinku žijící kdesi v lesích, aby si z nich udělala psychopatické, kanibalistické, nesmrtelné a neustále různě mutující sluhy --- ok?), ale i tak mě to bavilo. Při prvním hraní bohužel nejde vybrat těžší obtížnost než "ne úplně lehká" a podruhé to hrát asi nebudu, takže jsem vždycky měla všeho dost a hledání škorpióních a dalších klíčů, zatímco mě pronásledovala hmyzí babka, mi šlo rychle od ruky.

Některé scény jsou opravdu trochu esteticky diskutabilní - extrémně lehký boss fight s rozplizlým chlapíkem, ale na druhou stranu jsem ocenila tu atmosféru lepkavého, zpráchnivělého hororu, kterou hra zprostředkovala. Skoro mi bylo nakonec líto vrátit se v roli zachráněné přítelkyně zpět do těch sci-fi chodeb.

Ještě oceňuji písničku u titulků - dodává hře charakter a zapamatovatelnost.

Pro: dobrá hororová hra

Proti: trochu nesmysl, příliš jednoduché

+18

Chaser

  • PC 55
Chasera jsem si vybral, protože jsem si chtěl po letech zahrát nějakou starou 3D akci. Nic moderního a velkého, ale také nic echt starého (kdo se má na ty rozplizlý pixely dívat a ničit si iluze z dětství). Dohrál jsem jej prvně někde před cca 10 lety, po paměti to byla slušná hra.

Začátek byl výborný. Rozpadající se vesmírná stanice s pěknou grafikou, hrdina bez paměti, který musí utíkat a netuší před kým a proč. Už tady jsem si ale všiml záporu - první kolo je šíleně dlouhé a obsahuje několik desítek nepřátel.

Hratelnost bohužel v tomto šíleně kulhá. Jednotlivé mise jsou doslova nekonečné a v každé z nich pobijete odhadem snad stovky protivníků, kteří jsou navíc stále stejní. Bezdomovci, mafiáni, vojáci, strážní, všichni se chovají stejně, vidí Vás přes půl mapy, jsou nechutně přesní a ke konci na Marsu se z toho i na obtížnost easy stává trošku peklíčko. Poslední část posledního kola trvá snad dvě hodiny a to jsem se nikde nezasekl! Po času ty hordy nepřátel začnou nudit a občasné změna je leda k vzteku (bránění náklaďáku) nebo celkově příšerná (ponorka a hledání světýlek).

Samotné ovládání a pocit ze střelby je ale perfektní, žádné problémy, záseky, zaměřování je přesné. Horší je to s účinností zbraní - na jedné straně úžasná odhlučněná sniperka, kde platí jeden výstřel - jeden mrtvý. Na druhou stranu v pozdější misích různé granátomety, které ač ve třech variantách jsou všechny na houby, protože dva tři granáty s nepřáteli ani nehnou.

Grafika je na rok 2003 slušná, některé levely vypadají skvěle, na druhou stranu většinu času strávíte v různých skladech, opuštěných fabrikách a rozpadlých budovách, takže není moc co obdivovat.

Nejvíce mě ale naštval příběh. Po výborném začátku se začnete plácat v mafiánských vztazích, později se přidá nějaká rebélie na Marsu, která vypadá jako z Total Recall, neustále někdo zrazuje, hrdina si stále nic nepamatuje a ještě v posledním kole netušíte vo co go. Největší chuťovku si ale autoři schovali na konec. Poté co hrdina postřílí tisíce soupeřů a dostane se do sídla rebelů ho v místnosti čeká domněle mrtvý šéf korporace a také vůdce rebelů. Šéf prozradí, že hrdina s vymytým mozkem je celou dobu agent korporace, načež po krátkém přesvědčování hrdina zastřelí šéfa rebelů a sám se nechá bez boje zabít. Něco tak dementního bych čekal v moderním hollywoodském filmu ne ve hře.

Takže ač kritizuji, slušně jsem si zastřílel v průměrné a trošku repetivní 3D akci.

Pro: Spousta akce, občas grafika, slušné ovládání.

Proti: Nekonečné levely, mizerný příběh, repetivnost.

+18